@
Webgnome Jij begrijpt t punt.
Wat betreft Nodered, vast wel, ik zal op termijn ook wel zoiets moeten doen... Volgens mij kan het ook met MQTT (en dan homeassistant)? (Geen idee wat ik zeg) Alleen ik verwacht niet dat ik de komende 2 jaar daar tijd voor heb. Tegen die tijd zal mijn Homey wel een keer de geest geven ook dus misschien dan een goede gelegenheid voor een overstap (dan is mogelijk een Homey pro niet eens meer te krijgen...)
Voor de volledigheid; ik denk dat je hele complexe dingen kunt bouwen in Homey, de beperking zit voor mij in het
overzicht dat je kwijt raakt wanneer je veel zaken (flows, variabelen, sensoren/apparaten, apps) aan elkaar gaat knopen om een bepaalde automatisering mogelijk te maken.
Een beschrijving van mijn "screens" automatisering:
- ik wil dat de screens naar beneden gaan als mijn panelen (te) veel power genereren (want veel zon)
- ik wil dat de screens alleen naar beneden gaan als de zon een bepaalde stand (zijkant/voorzijde huis) heeft bereikt
- ik wil dat de screens aan de linkerkant van het huis (s'morgens) separaat geregeld worden van de voorkant (middag)
- ik wil dat ze niet bij elke wolk naar beneden/omhoog gaan, dus je moet gemiddelden bereken (standaard lastig in Homey) en timers gebruiken om open/dicht uit te stellen. Die timers moeten gepauzeerd, opnieuw gestart en gestopt worden (bijv. als er wolken voorbij gaan)
- ik wil dat de zon in de winter - lage stand/relatief laag wattage maar schijnt fel naar binnen - net zo behandeld wordt als in de zomer - hoge stand, veel wattage
- ik wil dat de screens bij bepaalde buiten/binnentemperaturen wel of niet, of half open en dicht gaan (in de winter is de zonwarmte welkom, maar het felle licht minder; screens 25% dicht). Die temperaturen varieren dus gedurende het jaar (in de winter accepteer ik een hogere binnentemperatuur omdat ik dan 's nachts minder hoef te stoken.
- ik wil het geheel manueel kunnen overriden (als in: op enig moment de screens sluiten/openen zonder dat ze automatisch 10 minuten later weer open/dicht gaan
- ik wil dat de screens omhoog gaan bij harde wind, regen, zware bewolking (en liefst niet naar beneden gaan wanneer dit verwacht wordt)
- ik wil dat de screens bij zonsondergang/zonsopkomt omhoog gaan (maar niet voor 7:30 én niet als om 7:30 de zon al volop brandt) en bij begin vd nacht dicht gaan
- ik wil dat de screens in de badkamer naar beneden gaan en omhoog wanneer de badkamer in gebruik is i.h.k.v. privacy, en dat ze daarbij in de juiste staat terugkeren/blijven staan o.b.v. bovenstaande zaken
Iets soortgelijks (wat minder afhankelijkheden) ga ik maken voor het laden van mijn EV
Je mag het moeilijk doen noemen, dat maakt mij niet uit. Op dit moment is het zo dat ik vrijwel niet naar de screens hoef te kijken; het werkt bijna perfect. En als ik wil kan ik met wandknoppen een manual override doen.
Maar in sommige situaties gaat het niet goed, en als ik dan wil analyseren waar het precies mis gaat;
DAT is waar het misgaat; Homey geeft me geen goed inzicht in wat er allemaal loopt aan triggers, waarden, condities, apps etc.
Dit bouwen in de app is - voor mij althans - ondoenlijk. In die zin ben ik blij met de webapp, maar daarvan lijkt de ontwikkeling stil te liggen.
Even snel wat verbeteringen die ik zo even verzin:
- inzage in waar - welke flows - variabelen gebruikt worden
- inzage in de waarden van <tag> op het moment dat je een flow programmeert (bij mij meestal voorbeeldwaarden, bijv. tempsensoren altijd 23.5)
- inzage in bij welke apparaat een <tag> hoort: dat kan ik in een flow vaak lastig zien (een < tag> zou als <device.tag> beschreven kunnen worden
- flowkaarten dis/enablen
- flowkaarten kopieren (kan in de webapp wel gelukkig)
- direct vanuit een device-waarde/tag/variabele een grafiekje kunnen openen (zoals je bij Energy wel kunt doen voor verbruik) zodat je niet naar insights hoeft om even snel de historie van de waarde te checken
Maar ik heb mijn Homey nu 2 jaar en merk hoe Athom werkt en waar de focus ligt... Ik kan er eens een mailtje aan wagen, maar vrees dat dat weinig uithaalt.