Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboytim2
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik denk dat de fout zat in het volgende: bij het verbinden gaf de app aan geen verbinding met internet te kunnen maken en had je de keuze om te wisselen of niet. Ik gaf steeds aan om te wisselen maar blijkbaar moest dat niet en kreeg je alsnog de optie om een wifinetwerk te kiezen.

Momenteel is hij updates aan het dus ik verwacht dat het wel ok is nu.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:52
Ik heb een homey bridge gekocht en had het idee dat ik deze als zigbee hub kon inzetten voor bv home assistent, gewoon om mee te spelen en leren. Maar nu lijkt het dat dit enkel met de PRO versie mogelijk is, klopt dit? Of kijk ik gewoon niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 10:08
The Source schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:07:
Ik heb een homey bridge gekocht en had het idee dat ik deze als zigbee hub kon inzetten voor bv home assistent, gewoon om mee te spelen en leren. Maar nu lijkt het dat dit enkel met de PRO versie mogelijk is, klopt dit? Of kijk ik gewoon niet goed?
MQTT is alleen beschikbaar op Homey Pro. Je zou in dat geval beter kunnen kiezen voor een Z-Wave/Zigbee USB stick in je Home Assistant oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 09:50
The Source schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:07:
Voor zover ik weet is de Homey-Bridge er voor om zigbee en veel andere thuis apparatuur te bedienen via de homey-online-omgeving. Enneh, dat hele circus is volgens de website https://homey.app/en-us/store/product/homey-bridge/ nog steeds beta...

Als je Home Assistent wilt gebruiken, dan zal je bij de fora van HomeAssistent moeten vragen of ze de Homey Bridge op 1 of andere manier ondersteunen.

Veel van deze thuis-automatiseringen die 'universeel' willen/hopen te zijn kunnen de hardware van anderen best aardig aansturen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALoHa123
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-04-2022
Vraagje. Heeft iemand hier ervaring met hoe je het beste “domme” lichtschakelaars slim kan maken als er geen nuldraad aanwezig is. Ik zie zo nu en dan wel wat alternatieven voorbijkomen, maar twijfel dan steeds of dit ook goed met Homey werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 14:04
ALoHa123 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:25:
Vraagje. Heeft iemand hier ervaring met hoe je het beste “domme” lichtschakelaars slim kan maken als er geen nuldraad aanwezig is. Ik zie zo nu en dan wel wat alternatieven voorbijkomen, maar twijfel dan steeds of dit ook goed met Homey werkt.
Ik heb het wel eens gedaan met een Fibaro en Qubino module. Mijn ervaring: trek die nuldraad er bij. Stukken stabieler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
De meest eenvoudige stap is de schakelaar gewoon op 'aan' zetten en de lamp er achter 'slim' maken door daar een 'slimme' lamp in te doen. Zo ook met andere apparatuur die vervangen kan worden door een slimme variant of zo iets.

Wil je echt de schakelaar 'slim' maken zonder 0-draad: Daar zijn een aantal verschillende varianten voor, mede/ook afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt schakelen.

Er zijn slimme schakelaars die in serie met het apparaat geschakeld kunnen worden en die werken met de lek-stroom van het apparaat. Het voordeel is dat het makkelijk installeert. Het nadeel is dat het ook/mede afhankelijk is van het aangesloten apparaat. Een gloeilamp zou in theorie zachtjes kunnen oplichten bijvoorbeeld.
Er zijn slimme schakelaars die een kleine accu of een batterij hebben. Daarbij moet af en toe (1 keer per jaar bijvoorbeeld) de batterij vervangen worden. De variant met een accu heeft een 'eis' dat ze dus regelmatig wel aan gaat zodat de accu niet leeg raakt. Denk hierbij aan een uur per week of zo iets.

Het is ff zoeken en eerlijk is eerlijk, ik heb het nog niet aan de hand gehad maar als/zodra ik het nodig heb, trek ik een extra 0 draad. In de Nederlandse installaties is het in de regel alleen vanaf de centraal-doos (planfond-lamp) naar de schakelaar. En het kan/mag een dunne (1mm) draad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 10:08
Ik maak gebruik van de Fibaro Dimmer 2 module voor het schakelen van domme lampen (zonder nuldraad) en maak hierbij ook gebruik van een bypass van Fibaro aangezien het hier gaat om LED lampen. Maak je gebruik van Philips HUE, dan voldoet het aan elkaar knopen van de bruine en zwarte draad met een lasdop. En zou je gebruik kunnen maken van de Philips Hue Wandschakelaar module op basis van batterij. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

Bedienen mensen hier hun thermostaat via Homey? Ik vind een paar hits op Honeywell. Ik heb een oudje hangen (Nefit Ecomline HRC) die alleen aan/uit te bedienen valt dus opzich is het een klokprogramma erin fietsen, verder niet meer naar om kijken maar wel fijn als je de vakantiemodus erop wil knallen en het bent vergeten etc dat dit via de app kan. Nog mooier als dat via Homey ook inzichtelijk is cq. aan te passen om centraal te kunnen werken ipv voor alles een losse app nodig te hebben :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
JB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:39:
Bedienen mensen hier hun thermostaat via Homey? Ik vind een paar hits op Honeywell. Ik heb een oudje hangen (Nefit Ecomline HRC) die alleen aan/uit te bedienen valt dus opzich is het een klokprogramma erin fietsen, verder niet meer naar om kijken maar wel fijn als je de vakantiemodus erop wil knallen en het bent vergeten etc dat dit via de app kan. Nog mooier als dat via Homey ook inzichtelijk is cq. aan te passen om centraal te kunnen werken ipv voor alles een losse app nodig te hebben :)
Voor zover ik de slimme klok thermostaten ken (honeywell chronotherm series bijvoorbeeld) zijn die veel slimmer en beter op een verwarmingssysteem toegesneden dan dat jij en ik met een homey voor elkaar kunnen krijgen. Zij houden namelijk ook rekening met warmte cappaciteit van de ruimtes en de verwarmingscapaciteit van de cv-installatie: Als het nu iets te koud is maar over een half uurtje gaat de instelling toch naar beneden, dan zal een slimme klokthermostaat dat weten en maar een klein beetje verwarmen of zelfs helemaal niet. Aan de andere kant zal ze de cv zoveel vroeger aan zetten als nodig zodat het op de ingestelde tijd ook warm genoeg is, dit allemaal afhankelijk van nu en de historie.

Daarmee zou ik een klokthermostaat vanaf de homey inderdaad alleen maar aan laten geven dat de dagen zijn veranderd: Vakantie (alleen maar vorst vrij houden), weekend (vroeg op en laat naar bed), thuis werken (vroeg op en op tijd naar bed), thuis vrijetijd (laat op en laat naar bed) en dergelijke. Laat de echt slimme klokthermostaat dat maar regelen.

Aan de andere kant, als je een klokthermostaat hebt die blind op de tijden schakelt waarop je ze instelt, dan kan je dat heel goed ook met de homey doen. Maar dan nog zou ik de bediening via een thermostaat laten draaien, gewoon vanwege de garantie van de installateur en dergelijke.

Overigens, als je een stadsverwarming installatie hebt (of blokverwarming of zo) met vooral veel thermostaat knoppen op de radiatoren en misschien helemaal geen centraal thermostaat, dan kan alles met slimme thermostaat kranen heel goed via de homey worden ingesteld. Let wel: instellen (maak het zus-of-zoveel graden). Niet laten bedienen (het is te koud, gaat aan, het is te warm, gaat uit). Dat scheelt heel veel batterij-verbruik in de knoppen. Nog beter is het ook hier eventueel een klok programma naar de knop sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@beerse het is ook meer dat ik ergens centraal zaken kan inzien. Ding stel je in principe in en kijk je nooit meer naar (behalve de vakantie modus en wellicht tussentijds CV aan/uitzetten omdat per direct warmtevraag wil/had).

Zo'n Chronotherm kan toch niet op WiFi of? Ik kijk nu naar de T6 want die is net zo duur en wel "smart".

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 14-04-2022 15:49 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
JB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:45:
@beerse het is ook meer dat ik ergens centraal zaken kan inzien. Ding stel je in principe in en kijk je nooit meer naar (behalve de vakantie modus en wellicht tussentijds CV aan/uitzetten omdat per direct warmtevraag wil/had).

Zo'n Chronotherm kan toch niet op WiFi of? Ik kijk nu naar de T6 want die is net zo duur en wel "smart".
Of het via wifi gaat of via wat voor ander protocol dan ook weet ik niet. Maar ff snel DrGoogle geconsulteerd en ik zie daar https://www.consumentenbo...lijken/slimme-thermostaat. Daar staan een aantal van dergelijke thermostaten. Ik heb geen idee of er 1 is die ook kan koppelen met andere thuis-automatisering. Wel heb ik sterk de indruk dat die thermostaten met een internet verbinding dergelijke metingen en/of overzichten leveren via een 'cloud website' of zo iets.

Detail: hier in huis hebben we stadsverwarming. Bewust nog niet aan homey gekoppeld. In vorige woningen had ik wel diverse varianten van thermostaten gebruikt, maar toen nog helemaal geen homey. Als automatiseerder lijkt een thuis-verwarming misschien eenvoudig maar er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:14

DON PAPA

Tweaker-fan

JB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:39:
Bedienen mensen hier hun thermostaat via Homey?
Ja ik heb verschillende flows om mijn Honeywell lyric T6 te bedienen, bijvoorbeeld als de laatse persoon het huis uitgaat, dat dan de verwarming omlaag gaat. En als de eerst persoon thuis komt de verwarming omhoog gaat. En als de schuifpui langer dan 5 minuten open staat, dat dan de verwarming omlaag gaat.

Hou er alleen rekening mee, dat als je voor een tweedehands T6 gaat (wat ik zelf heb gedaan, omdat het behoorlijk wat euro's scheelde), dat je dan problemen kan ondervinden met de aanmelding procedure bij Honeywell, omdat hij eerder door de vorige eigenaar is aangemeld en niet goed is afgemeld (wat bij mij het geval was). Maar dat kun je heel simpel oplossen door te bellen naar Honeywell en dan geven ze je een emailadres waar je een foto heen moet sturen van het serienummer op de thermostaat, en dan melden hun hem af binnen zeer korte tijd (bij mij duurde het nog geen 15 minuten) en daarna kun je hem wel gewoon weer aanmelden.

[ Voor 40% gewijzigd door DON PAPA op 14-04-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@DON PAPA ik heb een nieuwe besteld. Komt denk ik eerder dan de Homey zelf… :/ :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 20:35
Ik ben wat aan het spelen met Homey (beta), zodat ik wat ervaring op kan doen met de UI, flows, etc. Ik heb eigenlijk alleen Philips HUE spullen op het moment. Helaas blijken alleen de lampen en de wall plugs aan te sturen op dit moment, terwijl ik ook redelijk wat schakelaars heb liggen en ingebouwd.

Eigenlijk overweeg ik de aanschaf van een Homey Pro, omdat ik geen voorstander ben van de afhankelijkheid van de cloud. Maar eerst even ervaring opdoen UI-wise dus.

Nu heb ik 2 vragen over de beta:
- Is het met de Homey Bridge mogelijk om wel de schakelaars te gebruiken?
- Kan ik via een API-aanroep ook bijv. mijn verbruik van de volgende dag in de Homey Webapp tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
voipmeister schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:29:
Eigenlijk overweeg ik de aanschaf van een Homey Pro, omdat ik geen voorstander ben van de afhankelijkheid van de cloud. Maar eerst even ervaring opdoen UI-wise dus.
Als je een homey-pro overweegt, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Die kan voor zover ik gezien heb ongeveer het meeste aansturen. Het is een investering maar dan heb je ook wat.
TIP: Misschien zijn er 2e-hands oudere/kleinere homey te verkrijgen. Mocht het bevallen dan werkt het, wil je meer kan je de oude altijd weer verkopen en een nieuwe kopen.
Nu heb ik 2 vragen over de beta:
- Is het met de Homey Bridge mogelijk om wel de schakelaars te gebruiken?
- Kan ik via een API-aanroep ook bijv. mijn verbruik van de volgende dag in de Homey Webapp tonen?
Over je schakelaars: Welk merk en type zijn dat? Weet je iets van een protocol? Naar mijn idee kan homey van alle home-automations bijna het meeste aansturen. De hobby/doe-het-zelf thuis-automatiseringen kunnen mogelijk nog meer.

De Beta is zoals gezegd nog in Beta. Die kan voor zover ik weet alleen wifi gebonden protocollen aan. De bridge die daar bij past zorgt er voor dat heel veel niet-wifi protocollen toch naar de homey.app kunnen. Maar naar mijn idee kan de homey-pro nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:10
Ik heb een popp Keypad en sinds de update werkt dat niet meer :-(. Toevallig nog meer gebruikers van het Keypad? Die Keypad gebruiken wij dagelijks en ik hoop dat ik hem snel werkend krijg. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gebruiken mensen hier de flows voor Hue? Het kan aan mij liggen (en wellicht heb ik nog niet de volledige mogelijkheden ivm ontbreken Homey Pro) maar waarom kan ik geen aan/uit flow bouwen? Het lijkt alsof ik per actie een flow moet maken? Kun je niet zoals bij Hue een alles-in-1 schakeling bouwen met;

- zon onder = "lamp" AAN
- zon op = "lamp" UIT

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 20:35
beerse schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:41:
Als je een homey-pro overweegt, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Die kan voor zover ik gezien heb ongeveer het meeste aansturen. Het is een investering maar dan heb je ook wat.
TIP: Misschien zijn er 2e-hands oudere/kleinere homey te verkrijgen. Mocht het bevallen dan werkt het, wil je meer kan je de oude altijd weer verkopen en een nieuwe kopen.
Ik overweeg inderdaad een Homey Pro. Een gebruikte zit ik ook te overwegen, maar ik denk dat ik direct naar een nieuwe Pro zou willen. Dat scheelt me weer het 'gedoe' van de gebruikte verkopen.
Over je schakelaars: Welk merk en type zijn dat? Weet je iets van een protocol? Naar mijn idee kan homey van alle home-automations bijna het meeste aansturen. De hobby/doe-het-zelf thuis-automatiseringen kunnen mogelijk nog meer.
Dat zijn de HUE dimmer switches, een stuk of zes. En 1 wandcontactdoosmodule. Ik vraag me af hoe die bruikbaar zijn met de Homey; moet een fysieke Homey de events van die schakelaars dan echt 'zien', omdat ze niet door de bridge worden doorgegeven of daar niet uitleesbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
voipmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:40:
Dat zijn de HUE dimmer switches, een stuk of zes. En 1 wandcontactdoosmodule. Ik vraag me af hoe die bruikbaar zijn met de Homey; moet een fysieke Homey de events van die schakelaars dan echt 'zien', omdat ze niet door de bridge worden doorgegeven of daar niet uitleesbaar zijn?
Voor zover ik begrijp/gok/hoop wordt HUE best wel goed en uitgebreid ondersteund, al heb ik zelf geen ervaring.

FF op https://homey.app/en-us/apps/homey-pro/ gespiekt, daar kan je zoeken en/of door klikken op de huidige stand van ondersteuning.

Enneh, voor alle apparaten die zigbee of z-wave als basis gebruikt: De basis functionaliteit kan via die route altijd worden gebruikt. Zelf heb ik hier een schakelaar gehad die het via die route beter deed dan via de merk-specifieke app. Kies dan voor het merk 'homey' en daar binnen dan de standaard, 'zigbee' of 'z-wave'. Wel kan je in de regel een apparaat maar op 1 manier koppelen, dus of merk-specifiek, of standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-07 12:35
Hue niet meer bereikbaar na update van de app.
Iemand meer last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02

s3n

Henkhuppelschot schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:30:
Iemand meer last van?
Ja is stuk. Zie https://community.homey.a...et-meer-gevonden/62683/57

Lijkt dat ze een aangekondigd aanpassing van hue niet verwerkt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
Iemand meer last van?
Ja, op het forum van Homey zijn er meerdere die er last van hebben.
Firmware van Homey geüpdatet naar RC 7.4.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
mike123 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:33:
[...]

Firmware van Homey geüpdatet naar RC 7.4.0?
Nee heb 7.3.0 en kan niet updaten...zijn niet beschikbaar zegt hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Henkhuppelschot schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:05:
[...]

Nee heb 7.3.0 en kan niet updaten...zijn niet beschikbaar zegt hij
Dan zou ik daar ook even mee wachten als ik jouw was. Het is ook nog niet de officiële versie.
Er zijn meer apps die aangepast moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

mike123 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:33:
[...]
Ja daarom heb ik standaard "automatisch update" uitstaan bij al mijn app's en Homey zelf, ik kies liever zelf een geschikt moment om te update, dat kan je een hoop ergenis schelen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrh3BYRpQQOWom5APNajk0n5jaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv00DFgwVowTz8EDVtYx6kDG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
Iemand meer last van?
Zou als het goed is weer moeten werken? Had er ook last van maar iszonder extra update weer hersteld :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:35
Reactie van homey over de problemen gisteren met de hue app:
There’s a lot of misinformation here.

Signify, the company behind Philips Hue, suddenly added rate limits without letting their partners (us) know.

Their discovery is not deprecated. Links refering to that are something else that’s deprecated (different url).

The Hue app for Homey makes use of all newest technologies. But when they change something without us knowing, we can’t do much about it.

We updated the Hue app very quickly to avoid the rate limits. Unfortunately, because this automatically restarts the app, and many users already hit the limits in their previous app session, the new app session couldn’t find the hue bridge. Well, shit.

However, the new app is compatible with the new rate limits. Within 24h everything should be back to normal.

Why we’re still using cloud-based discovery? Because we supported the Hue Bridge Gen. 1 much longer than they did. And it doesn’t support local discovery, only cloud.

So now our goodwill bites us. But it’s no excuse. We will migrate to local discovery ASAP.

Thanks for your trust in Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik kreeg net een soortgelijk bericht via de e-mail, maar met de toevoeging dat er een beta is met local discovery:
https://homey.app/nl-nl/app/nl.philips.hue/Philips-Hue/test/

[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 21-04-2022 18:23 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 11:03
Homeys, Bij mij werkt Google TTS al een aantal dagen niet meer. Zijn er meer mensen die daar last van hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

tumtum100 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:30:
Zijn er meer tweakers hier aan het wachten op hun Homey pro bestelling? Ik helaas al sinds 27 februari ☹️.

Hopen dat de voorraad weer snel aan trekt ik kan in ieder geval niet wachten op mijn bestelling 😀
Hier is het wachten sinds 1 april. Zijn er nog meer die een backorder hebben staan? Dit topic is vrij rustig, maar volgens Homey zijn er enorm veel besteld.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik wacht eigenlijk met bestellen tot er ergens wat voorraad is.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Fedde schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:43:
Ik wacht eigenlijk met bestellen tot er ergens wat voorraad is.. :-)
Mja als het klopt wat ze zeggen, vullen ze steeds de backorders dus dan kun je nog lang wachten denk ik?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Dat denk ik ook wel, maar ik vind de 'het duurt iets langer tot 5 weken' nogal vaag. Vooral omdat je her en der (zie hierboven) ook mensen ziet met 8 weken. Dus dan wacht ik wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Laatst online: 13-07 00:39
Homey gaat lekker, maar nog wel een weg te gaan...

Komsomolskaya Pravda:
"Bought a flat with Smart Home technologies.
While I was at work, the flat took off and left Russia."

Deed me ook weer even denken aan de waarde van mijn data in de cloud en het gevaar ervan als normale dingen strafbaar worden bij een verandering van regime.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

emmerx schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:30:
Homey gaat lekker, maar nog wel een weg te gaan...
Ik vraag het me af of het wel zo lekker gaat, als ik op YouTube kijk, is het laatste bericht van Homey 7 maanden geleden.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KSR schreef op zondag 24 april 2022 @ 05:25:
[...]

Ik vraag het me af of het wel zo lekker gaat, als ik op YouTube kijk, is het laatste bericht van Homey 7 maanden geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vIkJi3UITfuCOxMqhBB2qpoUYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TaVm7EL5z5qEBSrovvkvpHLm.png?f=user_large
nee?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

KSR schreef op zondag 24 april 2022 @ 05:25:
[...]

Qua leveringen in ieder geval nog niet. Geen updates en nu kleine 4 weken verder. Binnen 5 weken komt in ieder geval dicht(er)bij.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
JB schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:02:
[...]

Qua leveringen in ieder geval nog niet. Geen updates en nu kleine 4 weken verder. Binnen 5 weken komt in ieder geval dicht(er)bij.
Hoor graag wanneer die er uiteindelijk is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Fedde schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:37:
[...]

Hoor graag wanneer die er uiteindelijk is :-)
Zojuist nog eens om een update gevraagd. Het is erg stil mbt leveringen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
JB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:04:
[...]

Zojuist nog eens om een update gevraagd. Het is erg stil mbt leveringen.
Ik heb inmiddels Home Assistant draaiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Weet iemand nog versterkers/repeaters die met de homey werken. De ikea repeaters ken ik maar daar is de bereik niet altijd mee goed.

Volgens mijn vriend werken de tradfri repeaters niet met aqara domotica apparaten.

[ Voor 23% gewijzigd door MrJames op 02-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
MrJames schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:28:
Weet iemand nog versterkers/repeaters die met de homey werken. De ikea repeaters ken ik maar daar is de bereik niet altijd mee goed.

Volgens mijn vriend werken de tradfri repeaters niet met aqara domotica apparaten.
Het is Homey, met name de HomeyPro die veel protocollen spreekt.

Een repeater/versterker is meestal om een bepaald protocol door te sturen. Daarmee zou je een repeater/versterker voor jou gebruikte protocol moeten gebruiken. Bijvoorbeeld bij zigbee en z-wave zijn alle apparaten die op de 230Volt zijn aangesloten in de regel al versterker of repeater: Zij geven de zwakkere signalen van andere (batterij gevoede) apparatuur door. Maar voor z-wave apparatuur zal zo'n zigbee apparaat niet als versterker werken, daarvoor heb je een z-wave 'versterker' nodig. En omgekeerd ook: een zigbee apparaat zal niet als versterker van een z-wave apparaat werken.

Maar LET OP: Bij veel merk-specifieke systemen zoals ikea-tradfri, hebben ze een centrale die ze ook iets van 'verbinden' of 'versterker' of 'repeater' noemen. Zoals bijvoorbeeld de Ikea-Tradfri VerbindingsHub (https://www.ikea.com/nl/n...bindingshub-wit-40337806/) Die heb je niet nodig naast een homey-Pro (Of Homey-Bridge).

Detail zoals ik ze gebruik:
KlikAanKlikUit heeft geen versterkers voor hun 'standaard' protocol. Bij deze apparaten is het bereik bij mij in huis best wel goed, ook de buiten-stekkers in de voortuin en achtertuin doen het.

De Zigbee apparatuur die ik gebruik hebben een veel kleiner bereik zodat ze de buren veel minder storen. Maar daarmee is het wel nodig dat deze een 'versterker' nodig hebben. Daarvoor gebruik ik zigbee stopkontackt-schakelaars die halverwege de homey en het zigbee appaat staan. Een zigbee-lamp zou ook kunnen, als ze maar altijd onder spanning staat.

Als het goed is werkt elke z-wave op elke andere z-wave en elke zigbee op elke andere zigbee. Maar, dan moeten die wel in het zelfde systeem zitten. Als je naast de homey ook nog een ikea-centraal-aanstuur-apparaat gebruikt, dan maakt dat een ander (eigen) sub-netwerk. De ikea-tradfri-verbindings-hub is zo'n apparaat.

Als je een homey hebt, dan heb je die verbindingshub niet nodig. Het is dan beter de doorschakel mogelijkheid van een schakelende stekker te gebruiken (bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/). Dan die stekker eerst dicht bij de homey in het stopkontact en aan de homey koppelen. Daarna die stekker ongeveer halverwege de homey en de andere aan te sturen apparaten in het stopcontact en de rest rechtstreeks aan de homey koppelen.

Toevoeging: Ik zie dat Ikea Tradfri op Zigbee werkt. Dan kan je in theorie elk zigbee apparaat als tussenstap kunnen gebruiken.

TIP: Als het om een jong huis met betonnen vloeren gaat, dan in het trappenhuis op elke etage zo'n stopcontact om het netwerk naar elke etage te tillen. Het signaal gaat beter door het trapgat heen dan door de betonnen verdiepingsvloer.

[ Voor 24% gewijzigd door beerse op 02-05-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
beerse schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Het is Homey, met name de HomeyPro die veel protocollen spreekt.

Een repeater/versterker is meestal om een bepaald protocol door te sturen. Daarmee zou je een repeater/versterker voor jou gebruikte protocol moeten gebruiken. Bijvoorbeeld bij zigbee en z-wave zijn alle apparaten die op de 230Volt zijn aangesloten in de regel al versterker of repeater: Zij geven de zwakkere signalen van andere (batterij gevoede) apparatuur door. Maar voor z-wave apparatuur zal zo'n zigbee apparaat niet als versterker werken, daarvoor heb je een z-wave 'versterker' nodig. En omgekeerd ook: een zigbee apparaat zal niet als versterker van een z-wave apparaat werken.

Maar LET OP: Bij veel merk-specifieke systemen zoals ikea-tradfri, hebben ze een centrale die ze ook iets van 'verbinden' of 'versterker' of 'repeater' noemen. Zoals bijvoorbeeld de Ikea-Tradfri VerbindingsHub (https://www.ikea.com/nl/n...bindingshub-wit-40337806/) Die heb je niet nodig naast een homey-Pro (Of Homey-Bridge).

Detail zoals ik ze gebruik:
KlikAanKlikUit heeft geen versterkers voor hun 'standaard' protocol. Bij deze apparaten is het bereik bij mij in huis best wel goed, ook de buiten-stekkers in de voortuin en achtertuin doen het..
Mooie uitleg hoor! Kleine aanvulling KAKUheeft wel een repeater (de AEX 701)….die kan dan 1 code herhalen wat soms een oplossing kan zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Yamahaa schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:23:
[...]
Mooie uitleg hoor! Kleine aanvulling KAKUheeft wel een repeater (de AEX 701)….die kan dan 1 code herhalen wat soms een oplossing kan zijn…
Goed gevonden, dat is inderdaad een nette versterker of repeater in de ware betekenis. Eerlijk is eerlijk, de kaku systemen hebben voor mijn huis een bereik dat meer dan groot genoeg is, ik had ze nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Ook de plaatsing van Homey is belangrijk, ik heb Homey op een centraal punt in huis staan.
En het huis hangt ook vol met zigbee spul dus ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Is er een manier om in een flow een stap tijdelijk uit te schakelen? Bijv via één of andere app?

Er zijn een aantal dingen die me zeer tegenstaan aan de flows in Homey, o.a. het feit dat je maar 1 trigger kunt gebruiken. Om die reden moet je bij wat complexere zaken al snel een hoop flows aan elkaar knopen, variabelen maken (ter controle wat iets oplevert of om verder te gebruiken in trigger en condities)
Alleen al vanwege die enkele triggers wordt het al snel nodeloos complex en met het totale gebrek aan overzicht aan alles kom ik er soms niet meer uit.
Om enigzins te kunnen testen wat er gebeurt zet ik timeline stappen met boodschappen in de flows: [tijd]: beschrijving [waarde]

Op een gegeven moment werkt iets redelijk en wil je al die feedback verwijderen. Dan moet je dus alle flows aanpassen en alle timelines er uit halen (anders word je gek van de meldingen). Vervolgens kom je er achter dat het toch niet precies werkt en wil je de feedback uit de flows weer terug.

Wat ik nog wel eens doe is duplicaten van flows maken, één zonder, één met timeline feedback. Dan schakel ik de ene of de andere uit. Maar sommige zaken bestaan uit wel 10 flows; dan zijn het er dus al snel 20... En dat dan voor 5 verschillende functionaliteiten; 50 flows, 100 om de feedback aan/uit te zetten. Vreselijk :(

Ik heb momenteel tegen de 300 flows? Het wordt niet meer te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:36:
Is er een manier om in een flow een stap tijdelijk uit te schakelen? Bijv via één of andere app?

Er zijn een aantal dingen die me zeer tegenstaan aan de flows in Homey, o.a. het feit dat je maar 1 trigger kunt gebruiken. Om die reden moet je bij wat complexere zaken al snel een hoop flows aan elkaar knopen, variabelen maken (ter controle wat iets oplevert of om verder te gebruiken in trigger en condities)
Alleen al vanwege die enkele triggers wordt het al snel nodeloos complex en met het totale gebrek aan overzicht aan alles kom ik er soms niet meer uit.
Om enigzins te kunnen testen wat er gebeurt zet ik timeline stappen met boodschappen in de flows: [tijd]: beschrijving [waarde]

Op een gegeven moment werkt iets redelijk en wil je al die feedback verwijderen. Dan moet je dus alle flows aanpassen en alle timelines er uit halen (anders word je gek van de meldingen). Vervolgens kom je er achter dat het toch niet precies werkt en wil je de feedback uit de flows weer terug.

Wat ik nog wel eens doe is duplicaten van flows maken, één zonder, één met timeline feedback. Dan schakel ik de ene of de andere uit. Maar sommige zaken bestaan uit wel 10 flows; dan zijn het er dus al snel 20... En dat dan voor 5 verschillende functionaliteiten; 50 flows, 100 om de feedback aan/uit te zetten. Vreselijk :(

Ik weet niet precies wat je met de flow probeert te regelen. Maar je kan met een flow andere flows automatisch uit of aan zetten. Misschien dat dat een workaround voor je is?

Ik zet daarmee verschillende flows uit zodat ze niet actief zijn als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan zou ik dus hebben:
- 10 flows om iets te regelen
- 10 kopieen die meldingen bevatten zodat ik kan zien wat er gebeurt
- 1 flow die om en om de 10+10 andere flows in/uitschakelt (ok, niet elke flow hoef ik feedback van te zien, dus misschien zijn er 5 kopieen met feedback kaartjes)

Dat zou kunnen werken, maar dat doet niet af aan het probleem dat ik alleen de feedback van flows kan aan/uitzetten door van elke flow die iets doet waarvan ik feedback wil hebben kopien maak.

Ik heb bijvoorbeeld een complexe situatie waarbij mijn screens naar beneden gaan als de zonnepanelen (te) veel zon produceren.
Maar ik wil niet dat ze bij elke wolk open of dicht gaan, dus er worden gemiddelden berekend, er lopen timers (bijv. als veel zon, dan binnen enkele minuten sluiten, tenzij de zon tijdens die minuten ineens verdwijnt), er worden timers gepauzeerd, er worden grenzen berekend (grenzen in watts voor dicht/open) o.b.v binnen en buitentemperaturen, er wordt rekening gehouden met wind, regen etc.

Het is bijvoorbeeld al gewoon kut dat je in het bouwen van een flow een <tag> plaatst maar op dat moment niet kunt zien wat de waarde van die tag is op dat moment. Dat zijn in mijn geval vaak maar gewoon standaard voorbeeldwaarden terwijl je op dat moment wil zien wat de temperatuur is van de sensorwaarde die je toevoegt (die staan bij mij bijv. altijd op 23.5)

edit: ik heb ooit een logapp geinstalleerd, maar dan moet je ook overal stappen inbouwen en vervolgens vind ik het te bewerkelijk om elke keer die logapp te moeten openen in de app (dat zijn 5 kliks heen, kijken wat in de log staat, 5 kliks terug en je bent totaal uit je flowoverzicht).

Ik maak zelf voor veel zaken variabelen aan, puur om te kunnen zien wat een waarde is, omdat je de lijst met variabelen snel kunt openen. Dat werkt redelijk, maar je kunt daar niet zien wat en vooral wanneer een bepaalde waarde is ingesteld.
(En die lijst met variabelen is - de webapp i.i.g. - zoals veel zaken in Homey niet gesorteerd, jongens kom op! |:( |:( |:( )

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 04-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pfff de 5 weken zijn bijna om. De informatieverstrekking omtrent orders is wel echt slecht zeg. Verder dan
We hebben de productie kunnen hervatten maar het kan nog even duren voordat we weer uit voorraad kunnen leveren.
komt het niet :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:16:
Pfff de 5 weken zijn bijna om. De informatieverstrekking omtrent orders is wel echt slecht zeg. Verder dan

[...]

komt het niet :/
Zoals t al jaren gaat bij Athom helaas :(

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DennusB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Zoals t al jaren gaat bij Athom helaas :(
Mbt informatieverstrekking of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Mbt informatieverstrekking of?
Jep, het is altijd een soort dode boel aan die kant geweest. Ooit ook een Homey gehad, maar communicatie is slecht, reactie tijden per mail / socials zijn dramatisch. Jammer dat ze die focus nooit goed hebben aangebracht binnen hun organisatie. Met alleen leuke (verouderde) hardware kom je er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DennusB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Jep, het is altijd een soort dode boel aan die kant geweest. Ooit ook een Homey gehad, maar communicatie is slecht, reactie tijden per mail / socials zijn dramatisch. Jammer dat ze die focus nooit goed hebben aangebracht binnen hun organisatie. Met alleen leuke (verouderde) hardware kom je er niet.
Mag toch hopen dat ik niet net 400 euro kapot heb geslagen op een product ala HomeWizard...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Mag toch hopen dat ik niet net 400 euro kapot heb geslagen op een product ala HomeWizard...
Ik zou gaan kijken naar Home-Assistant en je order annuleren als ik eerlijk ben. Ik heb m'n lesje wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DennusB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Ik zou gaan kijken naar Home-Assistant en je order annuleren als ik eerlijk ben. Ik heb m'n lesje wel geleerd.
Welke issues liep je tegenaan dan als ik vragen mag? Ik zoek juist een alles in 1 oplossing ipv zelf _veel_ moeten kroepoeken icm eigen hardware. Een Pi is leuk, draait hier ook als PiHole, maar vind het allemaal kwetsbaar en mijn Linux kennis is zozo.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Welke issues liep je tegenaan dan als ik vragen mag? Ik zoek juist een alles in 1 oplossing ipv zelf _veel_ moeten kroepoeken icm eigen hardware. Een Pi is leuk, draait hier ook als PiHole, maar vind het allemaal kwetsbaar en mijn Linux kennis is zozo.
Al hun eigen apps zijn closed source, dus als er iets breekt (Zoals de Hue app recent) ben je afhankelijk van Athom. Daarnaast hebben ze gigantische firmware issues gehad in het verleden. Kapotte Homey's, rotte backups, noem maar op. Hun beloofde releases werden ook nog keer op keer uitgesteld. Dat gecombineerd met het feit dat ze suuuuper trage support hebben was voor mij genoeg om weer te verkopen. Home-Assistant draait hier nu al 2,5 jaar zonder problemen. Backed by een gigantische open-source community en veel sneller met hun ontwikkelingen. Dat kan je als closed-source bedrijf nooit meer bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik vraag mezelf wel eens af of ze zelf hun Homey wel gebruiken zien de ontzettende beperkingen waar je tegen aan loopt zodra je ook maar iets meer dan een simpele WHEN IF THEN, of de totale stilstand in bijv. de webapp (gelukkig werkt dat redelijk goed, want flows bouwen op mijn telefoon doe ik t liefst niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:50:
Ik vraag mezelf wel eens af of ze zelf hun Homey wel gebruiken zien de ontzettende beperkingen waar je tegen aan loopt zodra je ook maar iets meer dan een simpele WHEN IF THEN, of de totale stilstand in bijv. de webapp (gelukkig werkt dat redelijk goed, want flows bouwen op mijn telefoon doe ik t liefst niet)
Als je iets verder kijkt in de flows dan kan je na 'als' ook een 'en' lijst maken. OP de eerste trigger 'als' kan je verdere checks toevoegen achter 'en'.

Daarna kan je bij 'en' meer kaartjes toevoegen. Als je die daarna een beetje uit elkaar schuift veranderen deze kaartjes van 'en' naar 'of'.

EN ja, als je uitgebreider nodig hebt, dan is het al snel handiger om verschillende flows te maken die dan elkaar opstarten of de status uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
DennusB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Al hun eigen apps zijn closed source, dus als er iets breekt (Zoals de Hue app recent) ben je afhankelijk van Athom. Daarnaast hebben ze gigantische firmware issues gehad in het verleden. Kapotte Homey's, rotte backups, noem maar op. Hun beloofde releases werden ook nog keer op keer uitgesteld. Dat gecombineerd met het feit dat ze suuuuper trage support hebben was voor mij genoeg om weer te verkopen. Home-Assistant draait hier nu al 2,5 jaar zonder problemen. Backed by een gigantische open-source community en veel sneller met hun ontwikkelingen. Dat kan je als closed-source bedrijf nooit meer bijhouden.
De Hue app is een wijziging geweest vanuit Signify. Wat overigens binnen een paar uur is opgelost door Homey...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:59:
[...]

De Hue app is een wijziging geweest vanuit Signify. Wat overigens binnen een paar uur is opgelost door Homey...
In Home-Assistant was het al opgelost voordat de Signify change live ging :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
DennusB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:00:
[...]

In Home-Assistant was het al opgelost voordat de Signify change live ging :)
Dat is fijn!.

Heb al jaren een homey en heb er geen klagen over, doet wat het moet doen en zonder al te veel moeite.
Snap dan ook niet dat sommige alleen hier komen om de homey te 'bashen', ik heb geen aandelen, geen belang bij en geen enkele andere verbinding met homey, maar als ik het product niets vind....waarom zou ik dan nog in een topic kijken over een product wat ik niets vindt.
Ik ga ook geen apple topic opzoeken en daar Samsung promoten. Ik blijf daar weg.

Kritiek leveren prima, iedereen heeft zijn favorieten en mindere kanten aan een product, maar alleen een topic opzoeken om het af te kraken.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:11
@Henkhuppelschot Helemaal met je eens. Hier ook een Homey pro gebruiker voor ongeveer 1,5 jaar. Eigenlijk nooit klachten gehad. Flows maken werkt eenvoudig en soms moet er wel iets met een omweg. Maar het werkt bij mij zoals ik wil dat het werkt.

Als ik een notificatie krijg van dit topic, hoop ik iets leuks te ontdekken wat andere mensen bedacht hebben. Helaas is het vaak random gebash met uitleg waarom ze toch maar naar Homeassistent zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik snap dat ook niet zo goed dat 'bashen' van Homey. Ja er zijn producten waarmee je veel meer kunt instellen en doen. Maar Homey is eenvoudig in te stellen en draait hier al jaren zonder problemen. Hij regelt van alles hier in huis en dat gaat vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik snap het wel. Er zijn zoveel simpele dingen die een Homey zoveel beter zouden maken, alleen al iets simpels als meer dan 1 trigger
ALS dit en dat
ALS dit of dat

Dat zou bij mij al 100 van de 300 flows schelen...

Maar hier zit 0 ontwikkeling in. Wel in een cloudapparaat met nog minder mogelijkheden. Ik snap het wel, als ze daar mee aan kunnen verdienen (*). Maar de ontwikkeling van de manier waarop Homey werkt in de huidige staat staat volgens mij volledig stil (of er wordt minimaal/niets over gecommuniceerd)

(*) aan de massa die gewoon de diepte niet in wil en wel met een paar simpele regels blij is - prima hoor - kun je natuurlijk meer apparaten kwijt dan aan "tweakers"

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 04-05-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:36:
Ik snap het wel. Er zijn zoveel simpele dingen die een Homey zoveel beter zouden maken, alleen al iets simpels als meer dan 1 trigger
ALS dit en dat
ALS dit of dat

Dat zou bij mij al 100 van de 300 flows schelen...

Maar hier zit 0 ontwikkeling in. Wel in een cloudapparaat met nog minder mogelijkheden. Ik snap het wel, als ze daar mee aan kunnen verdienen (*). Maar de ontwikkeling van de manier waarop Homey werkt in de huidige staat staat volgens mij volledig stil (of er wordt minimaal/niets over gecommuniceerd)

(*) aan de massa die gewoon de diepte niet in wil en wel met een paar simpele regels blij is - prima hoor - kun je natuurlijk meer apparaten kwijt dan aan "tweakers"
Niet om te zeuren of zo maar doe eens een echt voorbeeld. Dan kunnen we zien of er ergens iets te optimaliseren valt.

Het enige 'beperktende' van de homey flows is dat ze beginnen met 1 trigger en die moet goed/netjes gekozen worden. Daarna kunnen andere selectie criteria worden gekozen, zowel met een ' en' clausule als met een ' of' clausule.

En ja, als er op 1 trigger 3 dingen moeten gebeuren die elk 2 andere clauses/afhankelijkheden hebben, dan zijn dat gewoo 2 of 3 flows, daar is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

De Homey scheelt mij tientallen meters lopen per dag 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
KSR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:35:
De Homey scheelt mij tientallen meters lopen per dag 😀
Dan zou ik de homey uit zetten, je hebt die beweging wel nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:47:
Gebruiken mensen hier de flows voor Hue? Het kan aan mij liggen (en wellicht heb ik nog niet de volledige mogelijkheden ivm ontbreken Homey Pro) maar waarom kan ik geen aan/uit flow bouwen? Het lijkt alsof ik per actie een flow moet maken? Kun je niet zoals bij Hue een alles-in-1 schakeling bouwen met;

- zon onder = "lamp" AAN
- zon op = "lamp" UIT
Deze heb ik laatst gepoogd na te bouwen in de Homey app qua flow (al wachtende op de Pro) maar dat lukt me dus niet @beerse ?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:14
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Deze heb ik laatst gepoogd na te bouwen in de Homey app qua flow (al wachtende op de Pro) maar dat lukt me dus niet @beerse ?
Ik doe iets vergelijkbaars, en heb inderdaad twee flows, een voor aan bij zonsondergang een voor uit bij zonsopkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:36:

Heb je ook geprobeerd:
ALS deze flow is gestart
DAN Schakel een flow uit

Dan kan je zelf op het pijltje klikken om de flow te starten en dan maak je nog een flow om de flows weer in te schakelen.

Zo schakel ik zelf een wake-up light met 3 starttijden.
ALS knop 1 ingedrukt
DAN schakel flow in "wekker aan om 7 uur"
schakel flow uit "wekker om 6:30"
Schakel flow uit "wekker om 7:15".
Eventueel met vertraging tussen de flows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
mike123 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Heb je ook geprobeerd:
ALS deze flow is gestart
DAN Schakel een flow uit

Dan kan je zelf op het pijltje klikken om de flow te starten en dan maak je nog een flow om de flows weer in te schakelen.

Zo schakel ik zelf een wake-up light met 3 starttijden.
ALS knop 1 ingedrukt
DAN schakel flow in "wekker aan om 7 uur"
schakel flow uit "wekker om 6:30"
Schakel flow uit "wekker om 7:15".
Eventueel met vertraging tussen de flows.
Misschien moet je concept iets anders om bedacht worden:

Bij logica 1 variabele maken opstaantijd en die vullen met 'vroet' , ' normaal' of ' laat'.
Flow Vroegop: Als tijd 06:30' En opstaantijd == vroeg, dan wakeup-aan
Flow normaal: Als tijd 07:00 en opstaantijd == normaal, dan wakeup-aan
Flow laatop: Als tijd 07:15 EN opstaantijd == laat, dan wakeup-aan.

Dan kan je de flows laten lopen en hoef je alleen maar de variabelen aan te passen.

Zelf heb ik zo een variable ' vakantie' met mogelijke waardes 'nee' , 'ja' en 'weg' . In de flow test ik dan op die waardes om lichten aan of uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
JB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:
[...]Kun je niet zoals bij Hue een alles-in-1 schakeling bouwen met;

- zon onder = "lamp" AAN
- zon op = "lamp" UIT

Dat zijn bij homey inderdaad 2 flows. Bij mij:

Als 'Datum&Tijd Zon onder over 15 minuten' Dan 'lamp x aan' , lamp y aan over 5 minuten, lamp z aan over 10 minuten.

Als 'Datum&tijd zon op' dan lamp z uit, lamp y uit over 5 minuten, lamp x uit over 10 minuten.

Ook leuk:
Als 'datum&tij 07:00' EN 'datum&tijd dag is maandag t/m vrijdag' EN 'datum&tijd voor zonsopgang' EN 'logica vakantie == nee' DAN lamp x aan, lamp y aan over 2 minuten, lamp z aan over 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
beerse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Misschien moet je concept iets anders om bedacht worden:

Bij logica 1 variabele maken opstaantijd en die vullen met 'vroet' , ' normaal' of ' laat'.
Flow Vroegop: Als tijd 06:30' En opstaantijd == vroeg, dan wakeup-aan
Flow normaal: Als tijd 07:00 en opstaantijd == normaal, dan wakeup-aan
Flow laatop: Als tijd 07:15 EN opstaantijd == laat, dan wakeup-aan.

Dan kan je de flows laten lopen en hoef je alleen maar de variabelen aan te passen.

Zelf heb ik zo een variable ' vakantie' met mogelijke waardes 'nee' , 'ja' en 'weg' . In de flow test ik dan op die waardes om lichten aan of uit te schakelen.
Mijn concept werkt prima. Als ik een andere tijd wil gebruiken pas ik alleen een tijd aan van 1 van de 3 flows.
Ze gebruiken allemaal dezelfde variabele van de wake-up light. En de tijd die hij nodig heeft van 1% tot 100%.
Als ik op knop 1 druk word de flow van bv 7 uur geactiveerd en in de DAN staat Start een flow. En dat is de flow om een wake-up light te starten.
En het was een voorbeeld voor Stefke. Hij wilde diverse flows in 1 keer uitschakelen of inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:04:
Dan zou ik dus hebben:
- 10 flows om iets te regelen
- 10 kopieen die meldingen bevatten zodat ik kan zien wat er gebeurt
- 1 flow die om en om de 10+10 andere flows in/uitschakelt (ok, niet elke flow hoef ik feedback van te zien, dus misschien zijn er 5 kopieen met feedback kaartjes)

Dat zou kunnen werken, maar dat doet niet af aan het probleem dat ik alleen de feedback van flows kan aan/uitzetten door van elke flow die iets doet waarvan ik feedback wil hebben kopien maak.

Ik heb bijvoorbeeld een complexe situatie waarbij mijn screens naar beneden gaan als de zonnepanelen (te) veel zon produceren.
Maar ik wil niet dat ze bij elke wolk open of dicht gaan, dus er worden gemiddelden berekend, er lopen timers (bijv. als veel zon, dan binnen enkele minuten sluiten, tenzij de zon tijdens die minuten ineens verdwijnt), er worden timers gepauzeerd, er worden grenzen berekend (grenzen in watts voor dicht/open) o.b.v binnen en buitentemperaturen, er wordt rekening gehouden met wind, regen etc.

Het is bijvoorbeeld al gewoon kut dat je in het bouwen van een flow een <tag> plaatst maar op dat moment niet kunt zien wat de waarde van die tag is op dat moment. Dat zijn in mijn geval vaak maar gewoon standaard voorbeeldwaarden terwijl je op dat moment wil zien wat de temperatuur is van de sensorwaarde die je toevoegt (die staan bij mij bijv. altijd op 23.5)

edit: ik heb ooit een logapp geinstalleerd, maar dan moet je ook overal stappen inbouwen en vervolgens vind ik het te bewerkelijk om elke keer die logapp te moeten openen in de app (dat zijn 5 kliks heen, kijken wat in de log staat, 5 kliks terug en je bent totaal uit je flowoverzicht).

Ik maak zelf voor veel zaken variabelen aan, puur om te kunnen zien wat een waarde is, omdat je de lijst met variabelen snel kunt openen. Dat werkt redelijk, maar je kunt daar niet zien wat en vooral wanneer een bepaalde waarde is ingesteld.
(En die lijst met variabelen is - de webapp i.i.g. - zoals veel zaken in Homey niet gesorteerd, jongens kom op! |:( |:( |:( )
Klinkt inderdaad best complex. Wat dat betreft kan er zeker nog wel wat verbeterd worden met homey.

Echte automatisering blijft echt een hobby waar veel tijd in gaat zitten helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
beerse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Niet om te zeuren of zo maar doe eens een echt voorbeeld. Dan kunnen we zien of er ergens iets te optimaliseren valt.

Het enige 'beperktende' van de homey flows is dat ze beginnen met 1 trigger en die moet goed/netjes gekozen worden. Daarna kunnen andere selectie criteria worden gekozen, zowel met een ' en' clausule als met een ' of' clausule.

En ja, als er op 1 trigger 3 dingen moeten gebeuren die elk 2 andere clauses/afhankelijkheden hebben, dan zijn dat gewoo 2 of 3 flows, daar is niets mis mee.
Dat is het punt helemaal niet. Misschien heb ik het niet ideaal gemaakt en kun jij van mijn 10 flows er 9 maken, of 8... Het is niet dat ik dan ineens ga denken, "sjees, eigenlijk is het een heel erg goed systeem".
Waarmee ik overigens mijn Homey niet helemaal wil afbranden; het voldoet op dit moment redelijk, maar ik mis gewoon een hoop zaken die het gemakkelijker zouden maken. Ik heb voorlopig toch geen tijd om me in een ander systeem te verdiepen.

Eerder gaf je me de tip dat je ook meerdere condities (of uberhaupt condities) kunt toevoegen met en/of. Als je denkt dat ik dat niet weet is het blijkbaar niet duidelijk wat mijn issues zijn.
beerse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:16:
[...]
Als je iets verder kijkt in de flows dan kan je na 'als' ook een 'en' lijst maken. OP de eerste trigger 'als' kan je verdere checks toevoegen achter 'en'.

Daarna kan je bij 'en' meer kaartjes toevoegen. Als je die daarna een beetje uit elkaar schuift veranderen deze kaartjes van 'en' naar 'of'.

EN ja, als je uitgebreider nodig hebt, dan is het al snel handiger om verschillende flows te maken die dan elkaar opstarten of de status uitlezen.
Het gaat dus om deze laatste zin, om in flowtermen te blijven
ALS
het "handiger" (*) is om verschillende flows te maken die elkaar opstarten of de status uitlezen,
DAN
wordt het al snel onoverzichtelijk en ben je continue aan het heen en weer bladeren tussen allerlei schermen om enigzins beeld te krijgen bij wat er gebeurt

Ik werk ook met een berg variabelen, daar is het dan weer lastig van dat je niet kunt zien waar een variabele gebruikt wordt, om maar weer eens een andere onhandigheid te noemen.
Als je wil debuggen in een situatie waarin meerdere flows elkaar opstarten, met 3-6 condities per flow, meerdere variabelen, en het doet niet wat je verwacht, dan biedt Homey daar gewoon niks voor.

Ik vroeg om een mogelijkheid om beter te kunnen debuggen, maar die lijken er dus niet echt te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stefke je loopt dus tegen het probleem aan dat het voor simpele taken relatief makkelijk te gebruiken is maar voor complexere flows/berekeningen het niet afdoende is. Daar is helaas niets aan te doen anders dan zeuren bij Athom. Het systeem is nu juist opgezet om zo simpel mogelijk te zijn voor de average joe. Ik geloof dat er in het verleden wel eens geprobeerd is om zaken als node-red te koppelen aan Homey maar geen idee of dat dat nog werkt?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Webgnome Jij begrijpt t punt.

Wat betreft Nodered, vast wel, ik zal op termijn ook wel zoiets moeten doen... Volgens mij kan het ook met MQTT (en dan homeassistant)? (Geen idee wat ik zeg) Alleen ik verwacht niet dat ik de komende 2 jaar daar tijd voor heb. Tegen die tijd zal mijn Homey wel een keer de geest geven ook dus misschien dan een goede gelegenheid voor een overstap (dan is mogelijk een Homey pro niet eens meer te krijgen...)

Voor de volledigheid; ik denk dat je hele complexe dingen kunt bouwen in Homey, de beperking zit voor mij in het overzicht dat je kwijt raakt wanneer je veel zaken (flows, variabelen, sensoren/apparaten, apps) aan elkaar gaat knopen om een bepaalde automatisering mogelijk te maken.

Een beschrijving van mijn "screens" automatisering:
- ik wil dat de screens naar beneden gaan als mijn panelen (te) veel power genereren (want veel zon)
- ik wil dat de screens alleen naar beneden gaan als de zon een bepaalde stand (zijkant/voorzijde huis) heeft bereikt
- ik wil dat de screens aan de linkerkant van het huis (s'morgens) separaat geregeld worden van de voorkant (middag)
- ik wil dat ze niet bij elke wolk naar beneden/omhoog gaan, dus je moet gemiddelden bereken (standaard lastig in Homey) en timers gebruiken om open/dicht uit te stellen. Die timers moeten gepauzeerd, opnieuw gestart en gestopt worden (bijv. als er wolken voorbij gaan)
- ik wil dat de zon in de winter - lage stand/relatief laag wattage maar schijnt fel naar binnen - net zo behandeld wordt als in de zomer - hoge stand, veel wattage
- ik wil dat de screens bij bepaalde buiten/binnentemperaturen wel of niet, of half open en dicht gaan (in de winter is de zonwarmte welkom, maar het felle licht minder; screens 25% dicht). Die temperaturen varieren dus gedurende het jaar (in de winter accepteer ik een hogere binnentemperatuur omdat ik dan 's nachts minder hoef te stoken.
- ik wil het geheel manueel kunnen overriden (als in: op enig moment de screens sluiten/openen zonder dat ze automatisch 10 minuten later weer open/dicht gaan
- ik wil dat de screens omhoog gaan bij harde wind, regen, zware bewolking (en liefst niet naar beneden gaan wanneer dit verwacht wordt)
- ik wil dat de screens bij zonsondergang/zonsopkomt omhoog gaan (maar niet voor 7:30 én niet als om 7:30 de zon al volop brandt) en bij begin vd nacht dicht gaan
- ik wil dat de screens in de badkamer naar beneden gaan en omhoog wanneer de badkamer in gebruik is i.h.k.v. privacy, en dat ze daarbij in de juiste staat terugkeren/blijven staan o.b.v. bovenstaande zaken

Iets soortgelijks (wat minder afhankelijkheden) ga ik maken voor het laden van mijn EV

Je mag het moeilijk doen noemen, dat maakt mij niet uit. Op dit moment is het zo dat ik vrijwel niet naar de screens hoef te kijken; het werkt bijna perfect. En als ik wil kan ik met wandknoppen een manual override doen.
Maar in sommige situaties gaat het niet goed, en als ik dan wil analyseren waar het precies mis gaat; DAT is waar het misgaat; Homey geeft me geen goed inzicht in wat er allemaal loopt aan triggers, waarden, condities, apps etc.

Dit bouwen in de app is - voor mij althans - ondoenlijk. In die zin ben ik blij met de webapp, maar daarvan lijkt de ontwikkeling stil te liggen.

Even snel wat verbeteringen die ik zo even verzin:
- inzage in waar - welke flows - variabelen gebruikt worden
- inzage in de waarden van <tag> op het moment dat je een flow programmeert (bij mij meestal voorbeeldwaarden, bijv. tempsensoren altijd 23.5)
- inzage in bij welke apparaat een <tag> hoort: dat kan ik in een flow vaak lastig zien (een < tag> zou als <device.tag> beschreven kunnen worden
- flowkaarten dis/enablen
- flowkaarten kopieren (kan in de webapp wel gelukkig)
- direct vanuit een device-waarde/tag/variabele een grafiekje kunnen openen (zoals je bij Energy wel kunt doen voor verbruik) zodat je niet naar insights hoeft om even snel de historie van de waarde te checken

Maar ik heb mijn Homey nu 2 jaar en merk hoe Athom werkt en waar de focus ligt... Ik kan er eens een mailtje aan wagen, maar vrees dat dat weinig uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
@Stefke Je maakt een aardig verhaal, het begin van het hele programma is er al. Dit zou je moeten uitschrijven. Eerst moet je het verhaal in de derde-normaalvorm zetten. Dat wil zeggen: Alle regels uitschrijven in 'als dit gebeurt en deze en die waardes zijn van toepassing, dan dat doen.' Heb je daarbij een regel waarbij het 2 of meer kanten op kan gaan, dan worden dat 2 verschillende regels. Dit voor alle automatische zaken.

Dan zijn er nog de handmatige zaken zoals de 'override'. Dat zou een flow kunnen zijn die nu alle flows stopt en een variabele zet dat alles handmatig staat. Alle automatische acties die dan niet mogen gebeuren moeten een extra test krijgen 'en niet handmatig'. Het instellen van deze handmatige stand zou een flow kunnen starten die de hand-stand in de nacht weer op de automaat zet. Maar dat is aan jou.

Voor de 'Slecht weer' stand kan je iets vergelijkbaars doen als voor de handmatige stand. Deze variabele zou je met flows kunnen bedienen die afhankelijk zijn van het weerbericht of een weer station. Alle flows die de schermen uit de storm-veilige stand halen moet je van deze test voorzien.

Het is wat werk maar het begin is er al, je hebt een basis verhaal. Het gaat nu om het uitschrijven. eerst in losse regels en daarna pas die regels omzetten naar homey programma's.

Ja het worden veel regels. Maar als je het netjes doet kan/zal het wel uit allemaal 'eenvoudige' regels bestaan. Welkom in de wereld van het programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik zit al 25 jaar in de wereld van programmeren....daar verdien ik mijn geld mee.

We praten langs elkaar heen; je probeert te helpen met het oplossen van mijn functionele probleem. Bedankt daarvoor, maar dat is niet nodig; dat is al opgelost, en hierboven geef ik al aan dat het (voor zo'n 90%) goed werkt.
Dat jij tevreden bent met de mogelijkheden die Homey je biedt, prima....ik ben dat wat minder, misschien juist omdat ik programmeur ben; ik ken de mogelijkheden die automatisering biedt en ik een hekel heb aan onnodige handelingen of manuele handelingen en wanneer die 10% misgaat mis ik (snel) inzicht

Sterker nog; ik heb ooit een programma geschreven met daarin een simpele "programmeertaal" t.b.v. het configureren van complexe producten o.b.v. recepten met 12 eenvoudige regels. Daar zit een debugfunctie bij die exact laat zien wat er tijdens het doorrekenen van de regels gebeurt, zodat gebruikers die de configuraties moeten maken feedback krijgen over waarom ze niet het resultaat krijgen wat ze verwachten.
Dit zit in Homey niet goed ingebouwd, misschien omdat inderdaad - zoals @Webgnome aangeeft - Homey niet perse gericht is op de "serieuze" domotica gebruiker.

Anyway, hulp met wat ik wil bereiken heb ik niet nodig. Ik wil (nogmaals) ook niet zeggen dat mijn oplossing de ideale is, ongetwijfeld niet.

Maar toch bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
@Stefke Heb je als programmeur al gekeken naar de script mogelijkheden van HomeyScript? Dat kan je als 'app' toevoegen aan je homey. Zelf ben ik nog niet zo ver (nog te weinig tijd voor gehad) maar daar kan je in javascript je best doen.

Het coderen werkt vooral handiger op de web interface https://my.homey.app/, dan kan je daar uit gebreid je best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
beerse schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:42:
@Stefke Heb je als programmeur al gekeken naar de script mogelijkheden van HomeyScript? Dat kan je als 'app' toevoegen aan je homey. Zelf ben ik nog niet zo ver (nog te weinig tijd voor gehad) maar daar kan je in javascript je best doen.
Nee, daar heb ik nog niet gekeken. Zal waarschijnlijk ook nog niet gebeuren voorlopig wegens een hoop andere prio's (en de meeste dingen werken in Homey nu vrij aardig...). Maar misschien geeft dat inderdaad betere mogelijkheden om zoiets te maken.
Het coderen werkt vooral handiger op de web interface https://my.homey.app/, dan kan je daar uit gebreid je best doen.
Ook die gebruik ik al (ik noem ook enkele zaken die in de webapp wel kunnen en in de phoneapp niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:36:
Ik zit al 25 jaar in de wereld van programmeren....daar verdien ik mijn geld mee.

We praten langs elkaar heen; je probeert te helpen met het oplossen van mijn functionele probleem. Bedankt daarvoor, maar dat is niet nodig; dat is al opgelost, en hierboven geef ik al aan dat het (voor zo'n 90%) goed werkt.
Dat jij tevreden bent met de mogelijkheden die Homey je biedt, prima....ik ben dat wat minder, misschien juist omdat ik programmeur ben; ik ken de mogelijkheden die automatisering biedt en ik een hekel heb aan onnodige handelingen of manuele handelingen en wanneer die 10% misgaat mis ik (snel) inzicht

Sterker nog; ik heb ooit een programma geschreven met daarin een simpele "programmeertaal" t.b.v. het configureren van complexe producten o.b.v. recepten met 12 eenvoudige regels. Daar zit een debugfunctie bij die exact laat zien wat er tijdens het doorrekenen van de regels gebeurt, zodat gebruikers die de configuraties moeten maken feedback krijgen over waarom ze niet het resultaat krijgen wat ze verwachten.
Dit zit in Homey niet goed ingebouwd, misschien omdat inderdaad - zoals @Webgnome aangeeft - Homey niet perse gericht is op de "serieuze" domotica gebruiker.

Anyway, hulp met wat ik wil bereiken heb ik niet nodig. Ik wil (nogmaals) ook niet zeggen dat mijn oplossing de ideale is, ongetwijfeld niet.

Maar toch bedankt :)
Dat je programmeur bent zegt niets. Dat ben ik ook maar toch ben ik tevreden met Homey omdat het doet wat ik wil dat het doet. Mijn optiek is dan ook dat je huis automatiseren net als programmeren is. In het begin moet je door de pijn heen die nadenken heet en het daadwerkelijk uitschrijven, testen you name it maar als het eenmaal draaid. Don't touch it..

Dat het hele ecosysteem van Homey overzichtelijker kan? Ja tuurlijk maar dan kom je weer bij mijn vorige punt uit. Het is geen systeem voor programmeurs / mensen die extreem logisch nadenken maar voor de average joe die zijn gordijntjes wil open laten gaan als de zon op is en of dicht als het avond is. En uiteindelijk, hele complexe flows zoals jij beschrijft kun je in Node-red misschien als een grote flow zetten maar het zijn en blijven kleine deelprobleempjes. Zo heb ik het zelf ook opgepakt toen ik mijn huis ging automatiseren met Homey. Hoezo moet ik 100 miljoen miljard variabelen? Als ik met 1 variabel heel veel dingen kan bepalen. En ja dat is een aparte flow om dat variabel te beinvloedne maar dat is in een stuk software niet anders? Daar is het een aparte functie of misschien zelfs een hele aparte set classes. Maar omdat je dat in een keer voor je hebt kun je het overzicht bewaren. Daarom dat ik vaak via de web interface mijn flows even naloop. Meerdere tabs, en klaar. Maar goed. het gaat er dus om dat je het probleem (bijna) hebt opgelost en tegen de werkwijze die Athom van haar gebruikers verwacht loopt. Helaas pindakaas ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Precies, helaas pindakaas (want de verwachting dat het gaat veranderen is niet reeel, zeker niet gezien de richting met die nieuwe homey cloud oplossing die (nog) minder kan. Tenminste dat is wat ik zo links en rechts verneem).
Dus mag ik (licht) ontevreden zijn over wat een Homey biedt... (das geen vraag ;-) ook niet retorisch)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 05-05-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Homey cloud zou hetzelfde moeten kunnen dan wat de huidige homey al kan. Alleen dan is alles via de cloud. Dus ligt je internet eruit. Jammer debammer. Maar verder zou het hetzelfde moeten kunnen. (niet dat ik ga overstappen, heb nog een homey uit het kickstarter tijdperk en die werkt nog perfect)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, cloud is voor mij ook niks.
Ik heb al mijn verlichting, screens etc etc ook op normale knoppen (bewust zo gedaan in ons zelfgebouwde nieuwe huis) zitten dus ik kan nagenoeg alles bedienen als mijn Homey kapot zou gaan. Er gaat dan niks meer automatisch alleen, dat is wel te overleven.
Dus ook "geen internet" bij een cloudoplossing kost ons hooguit het gemak van dingen die anders automatisch gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

De Homey Pro werd gisteren spontaan geleverd... 1e indruk is nog niet top. Bereik met oude spullen waarvoor ik 'm (ook) heb aangeschaft is niet echt geweldig... Mijn Cresta/TFA sensoren worden niet gevonden, de KaKu bewegingssensor hangt ook te ver weg van de beoogde positie en met Hue krijg ik ook niets "gevonden" :/

Dat deed de HomeWizard allemaal wel qua bereik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRiX8IyQ3VLT24j68PSm05tMtKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SSKRsQK2Ku6cwU5XWeOM6mF.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je verder geen grafieken zien met deze Apps voor temperatuur? Lijkt nu alleen de huidige temp weer te geven. Bij de HW kan ik dagen/weken/maanden zien.

Hue;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62DGGxz9TjYNSCb8flIQJhPIMf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOvdc8xB4QWcB5itcqYOQhed.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 11-07 12:26
JB schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:34:
De Homey Pro werd gisteren spontaan geleverd... 1e indruk is nog niet top. Bereik met oude spullen waarvoor ik 'm (ook) heb aangeschaft is niet echt geweldig... Mijn Cresta/TFA sensoren worden niet gevonden, de KaKu bewegingssensor hangt ook te ver weg van de beoogde positie en met Hue krijg ik ook niets "gevonden" :/

Dat deed de HomeWizard allemaal wel qua bereik. [Afbeelding]

Kun je verder geen grafieken zien met deze Apps voor temperatuur? Lijkt nu alleen de huidige temp weer te geven. Bij de HW kan ik dagen/weken/maanden zien.

Hue;

[Afbeelding]
Waar heb je de Homey neergezet? Hier staat ie centraal geplaatst in het huis en ik heb eigenlijk geen problemen met mijn devices (en dat zijn er een heleboel). Zelf heb ik ook kaku spul gekoppeld aan mijn Homey en dat is zowel oud als nieuw spul. Heck; ik heb zelfs een stopcontact in mijn tuinhuis op 25 meter afstand en werkt prima. Ik heb ook geen oude woning maar jongbouw dus ook beton/dubbelglas e.d. Wellicht dat dit voor jou nog een uitkomst kan bieden: https://klikaanklikuit.nl...adloze-signaalversterker/

Ik heb behoorlijk wat verschillende combinaties maar eigenlijk geen issues.

-kaku
-aqara
-tradfri
-tuya
-hue
-lg
-google
-siemens home connect
-meross
-harmony
-somfy
-homewizard
-nefit
-kia

En nog wat meer los spul. Alles werkt naar behoren.

Historie van je sensoren kan je wel zien via Insights (tot 2 jaar terug volgens mij). Er zijn ook nog andere apps te vinden waarmee je eea kunt inzien. Kwestie van even rondneuzen op de Homey community en appstore.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb4UIfzlimRa3bsUnXt33RpfC0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rWuDRNm2CwYA8YDDGnIcRTqk.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

renzo4000 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Waar heb je de Homey neergezet? Hier staat ie centraal geplaatst in het huis en ik heb eigenlijk geen problemen met mijn devices (en dat zijn er een heleboel). Zelf heb ik ook kaku spul gekoppeld aan mijn Homey en dat is zowel oud als nieuw spul. Heck; ik heb zelfs een stopcontact in mijn tuinhuis op 25 meter afstand en werkt prima. Ik heb ook geen oude woning maar jongbouw dus ook beton/dubbelglas e.d. Wellicht dat dit voor jou nog een uitkomst kan bieden: https://klikaanklikuit.nl...adloze-signaalversterker/

Ik heb behoorlijk wat verschillende combinaties maar eigenlijk geen issues.

-kaku
-aqara
-tradfri
-tuya
-hue
-lg
-google
-siemens home connect
-meross
-harmony
-somfy
-homewizard
-nefit
-kia

En nog wat meer los spul. Alles werkt naar behoren.

Historie van je sensoren kan je wel zien via Insights (tot 2 jaar terug volgens mij). Er zijn ook nog andere apps te vinden waarmee je eea kunt inzien. Kwestie van even rondneuzen op de Homey community en appstore.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie! Hier staat ie ook centraal in "oud" huis op dressoir in de woonkamer dus geen dikke betonmuren etc. De sensoren hangen alleen "de verkeerde richting op" (gezicht de andere kant op dan waar de Homey staat). Merk dat deze omgedraaid wel rapporteren maar dat deed de HW zonder issues.

Oke, dus die temp/history grafieken is weer een losse app. Ik moet nog even wennen aan het gedachtegoed.

De KaKu sensor hangt wel onhandig ja. Wellicht dat ik die vervang voor een Hue/Zigbee sensor zodat ik mesh gedekt ben. Eerst testen of mijn ACM-3500 in tuinhuis ook aangestuurd kan worden, dan kan ik eea afvangen wellicht.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 15:16

Argarath

MasterBlaster

Webgnome schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:21:
Homey cloud zou hetzelfde moeten kunnen dan wat de huidige homey al kan. Alleen dan is alles via de cloud. Dus ligt je internet eruit. Jammer debammer. Maar verder zou het hetzelfde moeten kunnen. (niet dat ik ga overstappen, heb nog een homey uit het kickstarter tijdperk en die werkt nog perfect)
Mijn ervaring met de Homey bridge (en dus cloud) is dat heel veel helaas niet werkt. Je kunt geen timer-apps draaien etc., daarom kan ik er echt heel veel minder mee dan met bijv. Domoticz.

De bridge staat inmiddels op zolder stof te happen.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Argarath schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Mijn ervaring met de Homey bridge (en dus cloud) is dat heel veel helaas niet werkt. Je kunt geen timer-apps draaien etc., daarom kan ik er echt heel veel minder mee dan met bijv. Domoticz.

De bridge staat inmiddels op zolder stof te happen.
thanks voor de info. Ik dacht echt dat het hetzelfde zou moeten zijn maar dan in de cloud. Nu ja, nog een reden om bij de homey non cloud te blijven ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Op welke manier voegen jullie Hue toe? Alle componenten handmatig één voor één, om geen bridge afhankelijkheid te hebben :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nog een leuke :X De Smartwares SH8-90401 raam/deur contact. Te gebruiken met HW maar de Smartwares app bij Homey kent/ondersteund deze niet. Ook gevalletje jammer zo lijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXZC1MbZWDxk1OFufKnTkHUVB1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dYGSWw3Hv6qkKc90Jc5IluPO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpv7FhEPuPNoQ4f4RZT5qe9m0Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NebnQIEJrSxzlBHB9F1TlFp4.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt (ook) op 868 MHz en lijkt me weinig anders in elkaar te steken :? Middels de SH5-TSM-A krijg ik 'm niet aan de praat in ieder geval.

edit:
gevalletje jammer zo lijkt...

[quote]Homey’s main downside in this area is the products from Smartwares PRO and HomeWizard itself, like the HeatLink and EnergyLink. Because these products are made by Smartwares / HomeWizard themselves, they only work with HomeWizard, and with nothing or nobody else.[/]

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 06-05-2022 11:09 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Ik heb al het spul wat werkte op 433 er uit gedaan, behalve de Heatlink en Energylink, (868) toen Homey hier kwam wonen.
Als ik dan iets automatiseert wil ik ook kunnen zien dat er iets aan of uit is. En niet gokken of het aan/of uit of open/dicht is.
En de 433 praat niet terug, dus meteen afscheid van genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Niemand hier ook een Jinvoo/Tuya water valve op WiFi in gebruik? Ik zie dat er een Tuya app is voor Zigbee maar mijn klep praat WiFi. ESPurna noemt de specifieke klep ook (SM-AW713) maar ik zou niet weten hoe ik de zogenaamde API key boven water zou moeten krijgen (mocht die er al zijn)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik volg de flows (ook) niet. Ik wil het volgende bewerkstelligen;

als 1 uur na zonsondergang
en bewegingsmelder constateert beweging
tuinverlichting 2 minuten aan

Hoe doe ik dat bij Homey 8)7 Ik kom niet verder dan dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpQzaFhuFMpWL57dL0LiahpTXmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaEmHH7hD1ye8HVMZPXV8oWq.png?f=fotoalbum_large

waar stel ik die 2 tijdgebonden waarden in?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@JB
1. bij “de zon gaat onder” kan je een offset geven, stel dus 60 minuten in.
2. Zet de lamp weer uit met een vertraging van 2 minuten in het kaartje (even de schakelaar omzetten).

[ Voor 20% gewijzigd door jwhoogervorst op 07-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

JB schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:33:

Hoe doe ik dat bij Homey
Ik zou dit persoonlijk iets anders doen:

ALS
bewegingsmelder constateert beweging

EN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGeBZyBTPAHNIN4AoHDCuk1_uHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srW8Kpqrq3i7sztyo5mDkUfS.jpg?f=fotoalbum_large

De zin "Als het tussen dageraad en schemering is" klopt niet, dat zou moeten zijn "Als het tussen schemering en dageraad is" als je omkeer knop gebruikt. Maar de werking is wel gewoon goed.

DAN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73D7rFKHfIDC1ZPb5_KMHzyNm5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJqEQHTRfs4f5fVjNP1aNEfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit laatste kaartje kun je maken met de timer app

[ Voor 16% gewijzigd door DON PAPA op 07-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
JB schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:33:

Hoe doe ik dat bij Homey 8)7 Ik kom niet verder dan dit;

[Afbeelding]

waar stel ik die 2 tijdgebonden waarden in?
Naar mijn idee is het bijna goed maar ik zou het andersom doen:

Je wilt dat het licht aan gaat als de zon onder is en er beweging wordt geconstateerd. Je wilt niet dat het licht aan gaat als de zon onder gaat.

Dan zou ik het als volgt doen:

- Als: er beweging wordt geconstateerd
- En: het is na zonsondergang
- OF: Het is voor zonsopkomst
- Dan: Licht direct aan
Licht uit met vertraging van 2 minuten.

Bij het bovenstaande: de 'of' kan je bij de 'en' kaartjes vinden door ze eenstukje naar beneden te trekken.
Nu zag ik onlangs dat bij 'datum&tijd' ook de keuze 'het is overdag' zit. Die kan je ook gebruiken, dan zal je dat kaartje moeten omdraaien naar 'het is 'snachts'.

Als er met het bovenstaande 2 mensen na elkaar binnen komen, dan gaat het licht bij de eerste aan. Bij de tweede brandt het al. Maar 2 minuten na de eerste gaat het licht uit, staat de tweede dus mogelijk wel in het donker.

Om de flow van de eerste te stoppen kan je een actie toevoegen om die flow te stoppen. Maar als dat de zelfde flow is die nu loopt, stop deze flow ook. Dat is niet de bedoeling. Dit is een reden om deze actie in 2 flows te doen:

Flow TuinAan:
- En: het is nacht (kaartje 'het is overdag' aanpassen naar het is niet overdag)
- Dan: TuinLicht aan
Stop flow 'TuinUit'
Start flow 'TuinUIt'

Flow TuinUit
- En: het is nacht (kaartje 'het is overdag' aanpassen naar het is niet overdag)
- Dan: TuinLicht uit na 2 minuten

Bij de 'Tuinaan' flow kan je 'start flow tuinuit' niet weglaten! Wel moet je die eventueel een paar seconden vertragen als het licht niet uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@JB ik zou bij nader inzien inderdaad de volgorde omdraaien: bij jouw voorbeeld gaat het licht alléén aan op het directe moment dat de zon onderGAAT én er is beweging, niet als de zon onder IS...
Een subtiel verschil, maar je licht gaat anders nooit aan!

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.