Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 47 ... 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:29
Precies. 200L versie (zonder spiraal) 1250€ subsidie. Ik heb +\- 200€ minder betaald omdat deze eerst (per ongeluk) niet de goede prijs had op de website. Erg netjes van climasense (disclaimer: ik werk af en toe samen met climasense)

Er is ook een 270L versie en eentje met een spiraal. (Deze is een stukje hoger).

Ik heb ook een aantal klanten bij mij thuis gehad (toen nog zonder luchtbuizen) en men vond het tot nu toe allemaal ook erg meevallen.

Ik had zelf van tevoren een “mobiele airco” aan geluid verwacht, maar dit is niet het geval.

Andere interessante wp-b van het merk Auer (ook via climasense/mij te verkrijgen) lijkt mij ook erg interessant omdat deze zonder aanpassingen/hacks (ook) kan worden gebruikt om bij te verwarmen (via vloerverwarming).

Helaas ken ik nog niemand die dit zo heeft toegepast en kan dus geen praktijkervaringen delen.

Link brochure Auer Air en Auer Water:
http://www.acr.nl/download.php?id=210

Ook via climasense te verkrijgen:
http://www.climasense.nl/...oller=category#/merk-auer

De “Auer Air” variant heeft maar 1 gat nodig voor aan/afvoer lucht. Dat kan soms ook erg handig zijn. (Kleinste “Air” variant staat in showroom climasense)

Stef87 wijzigde deze reactie 04-01-2019 22:04 (6%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:30
De Auer Water kan wel de vloer koelen, maar niet verwarmen. De cop van 4+ lijkt hoog maar dat valt tegen als je het ketenrendement bekijkt.
Wel mooi dat het een R290 warmtepomp is.

De kleinere boilers met concentrische aansluiting hebben trouwens wel een ondergemiddelde COP en doen geen legionellarun zonder element.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Novartis
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14-10 19:30
Hoi,

Kent/heeft iemand ervaring met een installateur in de omgeving van Haarlem, welke wat betfreft prijs ook goed zit.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Novartis schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:01:
Hoi,

Kent/heeft iemand ervaring met een installateur in de omgeving van Haarlem, welke wat betfreft prijs ook goed zit.
@koevlaas2

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:07
De Auer water kan zelfs alleen maar met vv werken, dat is zijn enige bron.
W-W 150l en 200l modellen krijgen €1400 subsidie :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-07 17:58
Mooie ontwikkelingen allemaal. Heb de afgelopen weken al veel geleerd hier op tweakers.

Die Auer water ook weer zo'n vernuftig apparaat. Maar net als de atlantic als airco gebruiken moet je van de Auer als vloerkoeler in de zomer ook niet veel verwachten lijkt mij zo.

En hoe zou dit werken als je je vvw al met een warmtepomp doet?

Die Auer is dus enkel echt zinvol als je helemaal geen luchtafvoer kan creeren lijkt mij zo.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Het systeem van Auer Edel water is juist bedoeld voor VVW met een WP.
Beetje hetzelfde als sommige (willen) doen hier, Atlantic aanzuig voorverwarmen met een CV-WP door uit de ruimte aan te zuigen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:09
Stef87 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:03:

De “Auer Air” variant heeft maar 1 gat nodig voor aan/afvoer lucht. Dat kan soms ook erg handig zijn. (Kleinste “Air” variant staat in showroom climasense)
Dat betekend dat hij dus volledig op de buitenlucht werkt daarmee warm water maakt?

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:03:
[...]
Andere interessante wp-b van het merk Auer (ook via climasense/mij te verkrijgen) lijkt mij ook erg interessant omdat deze zonder aanpassingen/hacks (ook) kan worden gebruikt om bij te verwarmen (via vloerverwarming).
Één gat naar buiten is zeker interessant, maar hoe voorkomt je dat de boiler niet verwarmt wordt door de gasketel en is de Auer Air ook extern aan te sturen zoals de Atlantic via de PV poort? Er zit namelijk wel forse meerprijs aan voor de 270L variant.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

• Jim423
  • Nu online
jasperj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:45:
[...]

Dat betekend dat hij dus volledig op de buitenlucht werkt daarmee warm water maakt?
Ja.
Deveon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:27:
[...]

Één gat naar buiten is zeker interessant, maar hoe voorkomt je dat de boiler niet verwarmt wordt door de gasketel en is de Auer Air ook extern aan te sturen zoals de Atlantic via de PV poort? Er zit namelijk wel forse meerprijs aan voor de 270L variant.
Het is een concentrische buis. 1 gat dus met 2 kanalen. De Auer Water wordt juist voor door het CV-systeem voorzien van warmte, of dit nu van een gasketel of WP komt.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JPHR
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14-10 16:53
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:09:
De ventilatie instelling staat onder het kopje afvoerlucht na 10.4.
Je kan 300 of 390m3/u kiezen en dat wil je denk ik niet :)
Deze instelling heb je alleen bij binnen/buiten configuratie dus lucht afvoeren naar buiten (390m3/u).
Ik neem daarbij aan dat hij stopt met ventileren als de timer dat zegt.
Zojuist even ingesteld, ik meet 38W bij 300m3/min en zonder dit 2W.
Je info heeft voor mij de doorslag gegeven:
Ik heb vandaag de Atlantic Explorer 270l Cozy (zonder coil) besteld met die Watts haakse veiligheidsgroep.

De Explorer V3 dient dus ter vervanging van de 18 jaar oude NIBE Fighter 100P met naar ik vermoed een COP van 2 op ventilatielucht van 18C of hoger. Daarnaast heeft die NIBE intern nogal wat transportschade en ook een pomp die nog met propaan als medium werkt.

Tevens Esanico gevraagd om advies voor instellingen:
• Instelling bedrijfs modus: Intern/Extern zodat binnen tijdsperiode ventilatie doorloopt ook als warmtepomp uit staat omdat vat al op temperatuur is?
• Aanzuig van minimaal 18-19C Lucht via buis vanuit keuken, badkamers en toilet. Filter voorzien voor inlaat WPB. WPB staat in bijkeuken 16C dus geen condensvorming. Correct?
• Afvoer via ongeïsoleerde 1m 160mm semi flex Alu naar geïsoleerde 6m 125mm buis naar dak. Wat is uitblaastemperatuur en risico condensvorming op die 1m semi flex alu?
• Bedrijf Manueel met Eco-Actief (dus alleen warmtepomp en geen element) en tijdsprogrammering van bijvoorbeeld 12.00 tot 21.00. Meest economisch en ventilatie gedurende meest activiteit in huis zoals koken, douchen?

Vervanging is bijna 'plug-and-play dus dat ga ik zelf doen. Materiaal al ingekocht bij Ventilatieshop (luchtleidingen), Econo (wateraansluiting o.a. flex, maar Econo is een van de weinigen die een atmosferische sifon passend op die Watts levert). Via Ventilatiedeal ook een Spiro inblaasfilter 160mm.

Dank aan mede-tweakers voor delen info van wat waar te krijgen valt.

• Speedy-Andre
Condens op de flex is hooguit lastig, zo kunnen de klemmen waarmee hij vast zit misschien gaan roesten.
Het zal wat meer geluid geven dan een flex met isolatie.
Vocht dat in de flex komt loopt via de afvoer van de wpb weg.
De warmtepomp loopt als er vraag is, bereikt hij de gewenste temperatuur dan draait de ventilator door.
Dat heeft als voordeel dat je de flex van binnen droog blaast.
Ik ben wel benieuwd wat je van de trek in huis door het ventileren gaat merken :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• JPHR
Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:02:
Condens op de flex is hooguit lastig, zo kunnen de klemmen waarmee hij vast zit misschien gaan roesten.
Het zal wat meer geluid geven dan een flex met isolatie.
Vocht dat in de flex komt loopt via de afvoer van de wpb weg.
De warmtepomp loopt als er vraag is, bereikt hij de gewenste temperatuur dan draait de ventilator door.
Dat heeft als voordeel dat je de flex van binnen droog blaast.
Ik ben wel benieuwd wat je van de trek in huis door het ventileren gaat merken :)
Als er condens optreedt aan de buitenkant van die 160mm semi-flex Alu kan ik voor die minder dan een meter eenvoudig een geisoleerde flex met diameter 200mm daaromheen leggen.

Juist dat langer doorlopen tot einde klokperiode (wat je al eerder aangaf) maakt dat ik zo voldoende lang kan ventileren in een tijdvak wat ik aangeeft. Daarnaast zorgt die klokperiode dat ik bedrijf van die warmtepomp ook tijdens de warmste momenten van de dag kan kiezen. Ja, ik weet dat ik in de winter die warmte ook opwek, maar ik moet ventileren. In de zomer is de hogere dagtemperatuur een groter voordeel dan nachttarief. Dat intern droogblazen is inderdaad ook erg nuttig.

De NIBE ventilatiediagrammen duiden ook op een (on)behoorlijk debiet bij een fan laag 70+ watt en hoog ongeveer 150 watt (Zie versie van rond 2000: https://www.nibe.eu/nl-nl...ndleidingen-en-documenten) dus eigenlijk maak ik me niet zoveel zorgen over het debiet van de Explorer. Ons huis is vrij groot en heeft 5 afzuigpunten (2 in keuken, 2 in beide natte ruimtes en 1 in toilet).

Ervaring met geluid (subjectief want ik heb geen meter) zal ik melden na installatie.
.

• Murkmans
  • Laatst online: 21:38
jasperj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:45:
[...]

@Jim423

Er staat er 1 bij mijn ouders, en door middel van hulpstukken ook binnenlucht, kan het zo niet 123 vinden, maar het is zoiets.
https://lecomptoirdesener...mm-auer-diam-80125-mm.jpg

Het zijn wel hele specifieke luchtaansluitmaterialen, gezien ze concentrisch zijn en de binnenste buis geïsoleerd is. Volgens mij kostte de ventilatie buizen alleen al 220euro. Uiteindelijk zuigt ze voornamelijk binnen IPV buiten. Door gebruik van propaan lijkt de warmtepomp veel minder te hoeven draaien namelijk.

Vandaag zelf de Calypso vm150 mogen ontvangen uit Duitsland, hier geleverd op een minipallet door de Nagel groep.

Met wat transportbanden en een buurman omhoog getild, viel opzichte wel mee: +/- 70kg

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:30
Ik ben aan het kijken naar de Nibe F130. Dit is een soort gesplitste warmtepompboiler, zeg maar de Atlantic Explorer 3, maar dan alleen maar het warmtepompgedeelte. Net als de AE3 werkt hij op de ventilatie, of kan hij je mechanische ventilatie vervangen en tevens dus een ruimte koelen. Hij heeft ook subsidie (volgens mij evenveel als de AE3, maar is wel duurder, hoewel er geen vat bij zit). Ergens in september ging het er ook over in dit topic.

Waarom wil ik nu de Nibe F130 in plaats van de Atlantic? Omdat ik graag mijn eigen buffervat wil gebruiken waar ik hem op aansluit en geen boiler. Ik wil een hygiënespiraal gebruiken voor tapwater. Iemand hier ideeën over? Kan dit überhaupt?

TimoDimo wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:23 (3%)

• Nastro660
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:54
Ik ben ook om. Leuk om dit topic te lezen.
Denk dat ik 2x ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS ga bestellen en door lus naar de CV ter ondersteuning. 1x 270 liter is voor ons gezin wat aan de krappe kant...
Iemand ervaring met een opstelling van twee wpb's? En dan parallel of in serie geschakeld?

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:52
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:10:
De Auer water kan zelfs alleen maar met vv werken, dat is zijn enige bron.
W-W 150l en 200l modellen krijgen €1400 subsidie :)
Dit is een goede tip zeg! In mijn ogen lijkt me dit veel interessanter dan een l/w wpb.
De 200 liter versie zou ik zo kwijt kunnen in mijn stookhok op zolder waar alle benodigde leidingen al liggen.

Hoe maakt de auer in de zomer dan warmwater? Evengoed vanuit vloer met water wat rond de 22 - 23 graden is?
Zijn er nadelen die ik nu over 't hoofd zie? Zag dat in FR zo rond de 1900 euro is, min 1400 lijkt me dat toch geen slechte deal...
Heb overigens nog een Ltv cv systeem die ik later dan wil ombouwen naar een WP.

• Speedy-Andre
Bart_Denon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Dit is een goede tip zeg! In mijn ogen lijkt me dit veel interessanter dan een l/w wpb.
De 200 liter versie zou ik zo kwijt kunnen in mijn stookhok op zolder waar alle benodigde leidingen al liggen.

Hoe maakt de auer in de zomer dan warmwater? Evengoed vanuit vloer met water wat rond de 22 - 23 graden is?
Zijn er nadelen die ik nu over 't hoofd zie? Zag dat in FR zo rond de 1900 euro is, min 1400 lijkt me dat toch geen slechte deal...
Heb overigens nog een Ltv cv systeem die ik later dan wil ombouwen naar een WP.
Wat ik (een beetje) vervelend zou vinden is dat de vv pomp moet draaien ondanks dat je niet stookt.
Een nadeel kan zijn dat de vloer op termijn iets te veel afkoelt wat op zijn minst minder comfortabel is.
Je hebt eigenlijk geen keus in de zomer dan de pomp te laten draaien en in het L/W wp topic lees ik dat de vloer koelen op een gegeven moment condens op de vloer geeft..
Deze Auer wpb is in NL een vrij nieuwe ontwikkeling dus ik kan alleen gissen of de vloer inderdaad zo ver afkoelt of dat dit door de grote massa niet gebeurt.

• Bart_Denon
Een continue draaiende vv pomp heb ik nu ook al en stoor me daar niet zo aan. Zou voor mij geen nadeel zijn. Verder is de stilte en niet hoeven klooien met luchtbuizen, laag eigen gewicht en hoge COP wel grote voordelen. In de zomer zou ik moeten experimenteren, lijkt me dat je de ondergrens van de vloertemp toch zou moeten kunnen regelen? Ik ga eens zoeken naar een handleiding....

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:29
TimoDimo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:22:
Ik ben aan het kijken naar de Nibe F130. Dit is een soort gesplitste warmtepompboiler, zeg maar de Atlantic Explorer 3, maar dan alleen maar het warmtepompgedeelte. Net als de AE3 werkt hij op de ventilatie, of kan hij je mechanische ventilatie vervangen en tevens dus een ruimte koelen. Hij heeft ook subsidie (volgens mij evenveel als de AE3, maar is wel duurder, hoewel er geen vat bij zit). Ergens in september ging het er ook over in dit topic.

Waarom wil ik nu de Nibe F130 in plaats van de Atlantic? Omdat ik graag mijn eigen buffervat wil gebruiken waar ik hem op aansluit en geen boiler. Ik wil een hygiënespiraal gebruiken voor tapwater. Iemand hier ideeën over? Kan dit überhaupt?
Je zou @mv8tekst eens kunnen vragen. Ervaring met nieuwe en een oude Nibe ventilatielucht wpb :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-10 22:10

De Nibe F130 kan of de mechanische ventilatiebox vervangen (lucht aanzuigen via de aanwezige kanalen). of op omgevingslucht draaien, in dat geval kun je de ruimte waar het apparaat staat (ongecontroleerd) koelen. Subsidie is 1100 euro (2018).
Het bijbehorende buffervat is voor zover ik weet niet meer dan een bak water met wat sensoren zodat je het warm water kunt instellen op zuinig, normaal of 'luxe' comfort. Ik zou niet weten waarom dat niet ook met een ander vat zou kunnen werken, maar de unit moet wel de sensoren kunnen uitlezen natuurlijk.
Leuk extraatje: het display hangt op de 1e verdieping terwijl de unit een verdieping hoger hangt. Je kunt dan tijdelijk de ventilatie hoger of lager zetten of de comfortstand van het warm water veranderen en de temperatuur aflezen.

Ik ben niet helemaal tevreden. Tot mijn verbazing lijkt het verbruik hoger dan dat van de voorganger de terminale F120. Verbruik voor alleen ventilatie is nog altijd enige tientallen watt. En het ding schiet af en toe in een ontdooicyclus waarbij het vat nogal wat graden afkoelt. (Waarschijnlijk gebeurde dat bij de voorganger ook maar minder zichtbaar.)
De installatiejongens van AJ Loots in Eindhoven hadden nog nooit zo'n ding gezien en ik heb zelf moeten constateren wat er niet goed was, want ze hadden geen flauw idee. NB dit is dus een Nibedealer.
Ander probleem is dat ik smalle ventilatiekanalen heb (10 cm) waardoor de ventilatie standaard flink geknepen moet worden om niet voortdurend het geluid van een orkaan te horen in je huiskamer.

Even mijn hart luchten:
- De zogenaamde installateur had de meegeleverde geluiddemper voor het uitgaande kanaal ergens in een hoekje geflikkerd, was niet nodig dacht hij. Handleiding lezen? Welnee.
- De aanwezige kanaaldemper (door mijzelf aangebracht) had ie vervangen door vaste buis want 'dat zou die mevrouw vast mooier vinden' dacht hij 8)7 .
- Toen hij vertrok zat ik met een gigantisch lawaai: de ventilatie op orkaankracht door de smalle kanalen, geen demper en dus de compressor op zolder hoorbaar terwijl ik 2 verdiepingen lager tv zat te kijken. . Ik verzin dit niet! Plus akelig geborrel op zolder: condensafvoer zat niet goed.
- De signaalkabel was bijzonder lelijk aangebracht en doorgevoerd op een slaapkamer, dat had ik zelf nog beter gekund en ik ben helemaal niet zo'n goede klusser.
Moraal van het verhaal: je MOET echt OVERAL met je neus bovenop staan, al proberen ze me standaard weg te sturen met 'laat u ons maar gewoon ons werk doen mevrouwtje' :( .

• Speedy-Andre
Stef87 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:10:
[...]

Je zou @mv8tekst eens kunnen vragen. Ervaring met nieuwe en een oude Nibe ventilatielucht wpb :)
Ik geloof dat dit geen goede reclame voor Nibe is/was :+

• TimoDimo
@mv8tekst bedankt. Ik vraag me alleen af of je er nu uiteindelijk wel een beetje tevreden mee bent? ;) Of had je toch iets anders gekozen achteraf gezien? Wat valt je het meeste tegen? Het geluid? Had je dan beter een buitenunit gehad? Ik hoor het graag! Een alternatief voor een volledige WP-boiler zoals de Atlantic Explorer voor mensen met een buffervat is welkom. Zover ik weet is dit de enige op de markt, tenzij je wilt gaan combineren met VRF-systemen (maar daar zal wel geen subsidie op zitten).

Wat betreft hart luchten :P... Helaas is mijn ervaring met de meeste installateurs iets soortgelijks. Zolang het niet iets is wat ze elke dag doen of op school hebben geleerd moet je er bovenop zitten en het uitzoekwerk allemaal zelf doen. Huiswerk doen en de handleiding lezen doen ze vaak niet. Jammer wel, want de technieken worden steeds ingewikkelder die je als installateur allemaal moet beheersen, en installatiefouten komen comfort en klimaat niet ten goede. Nieuwe technieken begrijpen wordt blijkbaar toch lastig gevonden wordt als je eerst 20 jaar alleen maar gas-CV-ketels ophangt.

• Murkmans

Je hebt ook nog een nibe f135 of nibe savent. Of de pcwu 2,5 kw, atiebel eltron lwb, Allemaal losse koppen voor een vat. Een warmtepomp met r134a kan beter omgaan met hogere temperaturen dus wellicht wel mogelijk ja.

Ps. Voor nibe zou ik kijken bij technische Unie of Wasco. De laatste x dat ik daarop inlogde waren ze rond de 1700euro.

• Proton_
Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:46:
Wat ik (een beetje) vervelend zou vinden is dat de vv pomp moet draaien ondanks dat je niet stookt.
De unit heeft zijn eigen pomp.
Een nadeel kan zijn dat de vloer op termijn iets te veel afkoelt wat op zijn minst minder comfortabel is.
Het vermogen is erg beperkt. Mits je voldoende oppervlakte hebt, is dat geen probleem.

Wat me zelf doet twijfelen of deze oplossing (voor mij) geschikt is, is of het installatiegemak en stilte opweegt tegen de ietwat beroerde systeemCOP ondanks de goede 4 van het apparaat zelf.
De warmte die uit de vloer onttrokken wordt, komt in het stookseizoen immers uit een andere bron.
Stel dat dat met een heel goede COP van 6 gebeurd, dan is het samen een COP van 2.67.

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Bart_Denon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:55:
Een continue draaiende vv pomp heb ik nu ook al en stoor me daar niet zo aan. Zou voor mij geen nadeel zijn. Verder is de stilte en niet hoeven klooien met luchtbuizen, laag eigen gewicht en hoge COP wel grote voordelen. In de zomer zou ik moeten experimenteren, lijkt me dat je de ondergrens van de vloertemp toch zou moeten kunnen regelen? Ik ga eens zoeken naar een handleiding....
Je kunt bij je WP toch in de zomer de Ta op wat boven de 20 graden zetten? Dan slaat de WP aan als je Auer SWW moet maken. Met een aan de WP gekoppelde boiler moet de WP zomers ook aan toch?

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• TimoDimo
@Murkmans: maar ik heb geen idee wat het verschil is tussen de Nibe F130 en de Nibe F135... ze hebben exact dezelfde technische specs: https://www.nibe.eu/assets/documents/16521/231986-4.pdf https://www.nibe.eu/assets/documents/25617/M12321-2.pdf

Wat betreft aanschaf, eerst maar eens kijken welke ik neem. Maar bedankt voor de tip over Technische Unie oif Wasco.

Ik heb er trouwens nog een gevonden: Stiebel Eltron WWS 20.

• mv8tekst
TimoDimo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:28:
@mv8tekst bedankt. Ik vraag me alleen af of je er nu uiteindelijk wel een beetje tevreden mee bent? ;) Of had je toch iets anders gekozen achteraf gezien? Wat valt je het meeste tegen? Het geluid? Had je dan beter een buitenunit gehad? Ik hoor het graag! Een alternatief voor een volledige WP-boiler zoals de Atlantic Explorer voor mensen met een buffervat is welkom. Zover ik weet is dit de enige op de markt, tenzij je wilt gaan combineren met VRF-systemen (maar daar zal wel geen subsidie op zitten).
Redelijk tevreden. Ventileren moet je toch en een balansventilatie zie ik hier nog niet komen, veel te ingrijpend. Decentraal ventileren zoals bij @Stef87 had misschien gekund.
Nog een buitenunit erbij is geen optie, ik heb er al 2 van de lucht/lucht-wp (straks misschien zelfs 3).
Dus het was de beste keuze binnen mijn concept van een gasloze woning: verwarmen met lucht/lucht-wp, ventileren en ventilatiewarmte terugwinnen met warmtepompboiler. Het vat had ik al omdat ik bijna 5 jaar een tweedehands Nibe F120 heb gehad.
Het geluid blijft nu binnen de perken want er is een dubbel zo lange kanaaldemper teruggezet (op kosten van de installateur uiteraard), de demper op het uitgaand kanaal is alsnog geplaatst (stond gewoon in de installatiehandleiding - wat zou er nog meer niet gedaan zijn?) en ik heb zelf het debiet teruggeregeld naar 40% als basis, daarmee is het geluid goed te doen en wordt er voldoende warm water geproduceerd.
Ik baal vooral van hoe de installatie is verlopen, het is dat ik al ervaring met de F120 had en eea dus kon aangeven, anders had ik met mijn mond vol tanden gestaan.

De Nibe Savent is een kleintje (à la Eneco Warmtewinner) en de F135 is bedoeld voor een hybride opstelling.

• t.oswald
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:05:
[...]

[...]

Het vermogen is erg beperkt. Mits je voldoende oppervlakte hebt, is dat geen probleem.

Wat me zelf doet twijfelen of deze oplossing (voor mij) geschikt is, is of het installatiegemak en stilte opweegt tegen de ietwat beroerde systeemCOP ondanks de goede 4 van het apparaat zelf.
De warmte die uit de vloer onttrokken wordt, komt in het stookseizoen immers uit een andere bron.
Stel dat dat met een heel goede COP van 6 gebeurd, dan is het samen een COP van 2.67.
Die stilte is wellicht betrekkelijk. Het lucht gedeelte ben je kwijt, maar de compressor blijft.
Bij een traditionele warmtepompboiler kan het in de winter natuurlijk ook beroerd gaan met de COP. Lucht van binnen onttrekt ook energie aan je huis en als het buiten te koud is en de heater gaat aan.... ik heb geen garage waar ik de WP boiler zou kunnen zetten.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Bart_Denon
Proton_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:05:
[...]

[...]

Heb ongeveer 60 m2 vvw oppervlakte en als ik de handleiding mag geloven dan heb je minimaal 90 m2 nodig voor de 200 liter versie.
Of dit heel nauw komt weet ik niet.
Maar de warmte wordt toch niet onttrokken uit je vloer, hij werkt in feite op de temperatuur van het retourwater.. Dat de warmtebron in mijn geval cvketel weer iets meer gas verstookt om weer een hogere aanvoer te krijgen is duidelijk. Voor een HR is tenslotte een lage retourtemp alleen maar goed...
Ik heb geen harde cijfers maar 't lijkt mij toch niet heel verkeerd. Belangrijke vraag lijkt mij in hoeverre de watertemperatuur daalt (opgenomen vermogen) bij bijvoorbeeld een 30 graden aanvoer. Blijft daar 20 van over of zal dat veel minder zijn?

• t.oswald
  • Nu online
Bart_Denon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Heb ongeveer 60 m2 vvw oppervlakte en als ik de handleiding mag geloven dan heb je minimaal 90 m2 nodig voor de 200 liter versie.
Of dit heel nauw komt weet ik niet.
Maar de warmte wordt toch niet onttrokken uit je vloer, hij werkt in feite op de temperatuur van het retourwater.. Dat de warmtebron in mijn geval cvketel weer iets meer gas verstookt om weer een hogere aanvoer te krijgen is duidelijk. Voor een HR is tenslotte een lage retourtemp alleen maar goed...
Ik heb geen harde cijfers maar 't lijkt mij toch niet heel verkeerd. Belangrijke vraag lijkt mij in hoeverre de watertemperatuur daalt (opgenomen vermogen) bij bijvoorbeeld een 30 graden aanvoer. Blijft daar 20 van over of zal dat veel minder zijn?
Die handleiding, waar vind ik die?

• Proton_
@t.oswald hoe is je Frans?
;)

• t.oswald
  • Nu online

• dev-random
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-10 22:58
Sinds eind november staat ook hier de Atlantic Explorer 3 te blazen. Tijd om mijn ervaringen te delen!
De afgelopen weken ben ik hem stap voor stap intensiever in gebruik gaan nemen, sensoren toe aan het voegen en eindeloos aan het finetunen :9

Dat heeft geresulteerd in het volgende energieverbruik:

Vanaf de 1e blauwe markering staat de maximale temperatuur op 56 ipv 62 graden.
Vanaf de 2e blauwe markering is in het verbruik de CV ondersteuning duidelijk zichtbaar!

Eén van mijn uitdagingen was een integratie met de gasketel, dus geen extra pompen en wel hergebruik van de (toch al zuinige) pomp in de gasketel.
Daarop gebaseerd zat ik met de vragen, HOE ga ik dit aansturen en misschien nog wel belangrijker, WAT gaat alles aansturen?
Het is voor mij een must dat dit stand-alone kan functioneren en niet afhankelijk is van home automation of andere systemen.

Het antwoord op de vraag WAT? is een dedicated controller geworden op basis van dit ding. De relais maken het mogelijk de warmtepomp, gasketel, vloerverwarmingspomp(TODO) en 3-weg klep aan te sturen. Met behulp van de 3-weg klep kan kon ik wpb passeren. Helaas lijkt de klep op dit moment vast te zitten waardoor de wpb bijna permanent meewerkt en met moeite de ingestelde maximum temperatuur bereikt. Warmtevraag van de CV doet 4 uur opwarmen namelijk in enkele minuten teniet.

De controller beschikt trouwens ook over ruim voldoende IO om de nodige ds18b20 sensoren uit te lezen en dat levert nog meer grafiekjes op :9~ !

Dit is een mix van het energieverbruik en de boiler temperatuur gemeten op de daarvoor bedoelde plek en daarmee enkele graden lager dan wat de wpb zelf aangeeft:

Duidelijk zichtbaar is dat hogere watertemperaturen gelijkstaan aan meer energieverbruik.

En dit is één van de meest interessante grafieken, namelijk het verschil tussen de temperatuur van retour CV water en water dat de wpb verlaat:

De data lijkt nog wat ruw, maar is vanwege al het experimenteren een stuk schoner en leesbaarder dan de rest.
Hierboven wordt de gasketel nog handmatig aangestuurd, op dit moment ben ik aan het testen met een pulse van 500 ms op de aan-uit thermostaatingang van de ketel. Dit start de pomp maar niet de brander! precies wat ik wil :D De uit elkaar bewegende groene en gele lijn zijn overigens momenten waarop de pomp uitstaat. De CV retour koelt af door de omgevingslucht en het uitgaande water warmt op dmv geleiding en activiteit van de wpb.

Vooral interessant in de grafiek hierboven is de delta tussen CV retour en water dat de wpb verlaat. Met een minimale pompsnelheid van 30% in de gasketel, gaat het om ongeveer 5 a 6 graden.
Waar ik nu ontzettend nieuwsgierig naar ben is; hoeveel liter per uur is 30% !?
Dat zou, in combinatie met de opgenomen energie een bijzonder nauwkeurige, realtime COP op moeten leveren :9~

Ik gok dat er op 30% ongeveer 200 tot 360 liter per uur door de boiler stroomt, met een delta van 5 graden en grofweg 340 watt opgenomen energie zou de COP tussen 3.8 en 6.8 moeten liggen. (wow, kan dit kloppen??)

Voor komende week: een stabiele flow met acceptabele delta aan warm water in de vloer stoppen, gedurende 12 tot 24 uur. En hopelijk komt de flowmeter eindelijk binnen om een accurate COP te berekenen.

• Jim423
  • Nu online
Bij een COP van 6.8 koelt het vat waarschijnlijk af. Hierdoor kom je op zo'n hoog getal uit.

• Guido7619
  • Laatst online: 15-07 17:58
Misschien een stomme vraag, maar waarom is de COP bij de 270 liter versie hoger dan bij de 200 liter?

Ze hebben toch allebei identiek hetzelfde compressortje? 100 liter opwarmen in een 200 liter vat kost dan toch net zoveel vermogen als in een 270 liter vat?

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Guido7619 ik denk dat er dezelfde gestandaardiseerde tapcyclus wordt gebruikt (bijv 3x per dag 100 liter oid) die de 200 liter alleen haalt als hij warmer is ingesteld.
Omdat de 270 liter hetzelfde kan omdat hij meer liters op lagere temperatuur heeft, wordt de COP hoger. In de praktijk is hij inderdaad niet beter (zelfde compressor, meer stilstandverlies).

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:08

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Is er al iemand die de calypso heeft draaien?

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:38:
Is er al iemand die de calypso heeft draaien?
De inkt van de folder is nog niet eens droog :+
@Murkmans heeft er zaterdag een ontvangen en naar boven gebracht, of hij alle materialen al in huis heeft weet ik niet.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:08

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Speedy-Andre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:34:
[...]

De inkt van de folder is nog niet eens droog :+
@Murkmans heeft er zaterdag een ontvangen en naar boven gebracht, of hij alle materialen al in huis heeft weet ik niet.
Oh is ie zo nieuw, daar had ik niet naar gekeken, ik ben benieuwd naar het geluid.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mv8tekst
Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:50:
[...]

Ik geloof dat dit geen goede reclame voor Nibe is/was :+
Vooral voor de installateur. Voor de rest werkt het prima, al vind ik het erg raar dat ze de ventilatiestand niet wat zuiniger hebben gemaakt. Als je 'm op omgevingslucht wilt draaien heb je daar dus geen last van.

• Speedy-Andre
mv8tekst schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Vooral voor de installateur. Voor de rest werkt het prima, al vind ik het erg raar dat ze de ventilatiestand niet wat zuiniger hebben gemaakt. Als je 'm op omgevingslucht wilt draaien heb je daar dus geen last van.
Dat werkt hetzelfde als met cvketels, oh hij doet het met 90 graden dus we ze zijn klaar :9

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT en de Calypso qua geluid en of de ventilator ook te sturen is met 0 tot 10 Volt :)
Foto's van de Calypso en de ventilator zijn welkom @Murkmans

Dre wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:08 (16%)

• JPHR
Proton_ schreef op zondag 6 januari 2019 @ 08:06:
@Guido7619 ik denk dat er dezelfde gestandaardiseerde tapcyclus wordt gebruikt (bijv 3x per dag 100 liter oid) die de 200 liter alleen haalt als hij warmer is ingesteld.
Omdat de 270 liter hetzelfde kan omdat hij meer liters op lagere temperatuur heeft, wordt de COP hoger. In de praktijk is hij inderdaad niet beter (zelfde compressor, meer stilstandverlies).
Inhoud is M3 en oppervlakte M2. Dus Inhoud neemt sneller toe dan oppervlakte. Oppervlakte en deltaT bepalend voor standverlies. Dus bij grotere inhoud lager standverlies.

• Murkmans
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:58:
Ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT en de Calypso qua geluid en of de ventilator ook te sturen is met 0 tot 10 Volt :)
Foto's van de Calypso en de ventilator zijn welkom @Murkmans
Nee heb nog niet alles in huis helaas. Kwam er ook achter dat de handleiding die ik heb Duits/Spaans/Italiaans is. Dus heb even een Nederlandse opgevraagd bij Atlantic. Al lijkt de handleiding op het oog heel veel op de Explorer.

Voor het idee: de huidige mv box verplaats ik vanuit de meterruimte naar cv-kast. Op de plek van de mv box komt dan de Calypso te hangen. Onder uit de vloer en vervolgens op de muur in de meterkast lopen koud en warm waterleiding, richting oa de badkamer.

De watervoorziening vanuit de CV schakel ik uit dmv kogelkranen.

Murkmans wijzigde deze reactie 06-01-2019 15:24 (3%)
Reden: Link foto gemaakt

• Proton_
@JPHR stilstandsverlies in graden per dag is inderdaad lager, maar stilstandverlies in watt is hoger bij een grotere boiler. De watts betaal je.

Bovendien is in dit geval de 270 liter variant alleen hoger en niet dieper of breder, dus je verhaal gaat hier niet op.

• JPHR
Proton_ schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:45:
@JPHR stilstandsverlies in graden per dag is inderdaad lager, maar stilstandverlies in watt is hoger bij een grotere boiler. De watts betaal je.

Bovendien is in dit geval de 270 liter variant alleen hoger en niet dieper of breder, dus je verhaal gaat hier niet op.
Probeer niet quantitatieve relaties in simpele taal uit te drukken. Daar zijn vergelijkingen voor.
De oppervlakte (Wand:2xPixRxH +Bodem:2xPixR2) is minder toegenomen dan het volume (2xPixR2xH). De uitgaande vermogensstroom wordt bepaalt door deltaTxOppervlakte.

Aardig extreem voorbeeld metabolic rate olifant en muis scroll down naar plaatje:
https://www.khanacademy.o...gulation/a/metabolic-rate

In ons voorbeeld stapel 2 boilers op elkaar => volume verdubbeld, maar oppervlakte 2 x zijwand + 2 (en niet 4 onder/bovenvlakken). Bij het opelkaar stapelen valt een onder en een bovenvlak weg als uitgang van energy naar buiten.

JPHR wijzigde deze reactie 06-01-2019 15:16 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Proton_ heeft een energieleverancier die hij moet betalen per absolute verbruik in kWh. Het heeft voor hem geen zin om een grotere woning te kopen omdat daarmee zijn verbruik per m3 naar beneden zou gaan. Hij betaald immers per kWh en niet voor kWh/m3.

Een vrachtwagen rijdt ook heel zuinig per m3 laadruimte, maar of het handig is voor woon-werk verkeer....

Dre wijzigde deze reactie 06-01-2019 15:16 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
JPHR schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:06:
[...]
De uitgaande vermogensstroom wordt bepaalt door deltaTxOppervlakte.
Inderdaad. Meer oppervlak, zelfde dT -> meer absoluut verlies. Per liter wellicht minder, maar dat interesseert niemand.

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:22
wizzopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Ik heb ze even een mail gestuurd met de vraag of betaling met PayPal mogelijk is.

Ik kan nergens een Review of iets van dien aard vinden.
Ben je meer te weten gekomen ?

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• wizzopa
  • Nu online
Wimlem schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:51:
[...]

Ben je meer te weten gekomen ?
Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen.

• maxkoe
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:44
Nu de gasprijzen nog vreder omhoog gaan ben ik ook aan het nadenken om een warmtepomp boiler aan te schaffen.
Graag zou ik deze ook in willen zetten om mijn cv water te verwarmen. Ook voornamelijk omdat ik een kleine ruimte aan eht verbouwen ben waar deze heel mooi naast de CV zou passen.

Waar ik over na zit te denken is waar ik de 'warme' lucht vandaan haal. Mijn gedachten zijn namelijk als ik deze van binnen haal ik warmte ontrek aan de lucht die ik met mijn ketel verwarmd heb. Dit lijkt me niet handig. Ik heb geen ventilatie want ik heb dat op een natuurlijke manier, lees oud huis.

Mijn gedachten zitten dus om de lucht van buiten te halen en daarmee te verwarmen.

Ik heb gekeken naar de atlantic explorer 3, maar deze lijkt me daar minder geschikt voor. De andere optie die ik tegen kwam was de Ferroli Aqua1 plus 260 LT. Deze kan je wel met buitenlucht voeren.

Ik zou dan gebruik kunnen maken van ed warmtewisselaar bedoeld voor het zonneboiler systeem, voor mijn CV. Wel vraag ik mij af moet dan de retour van mijn CV instalatie erop of mijn uitgaande uit de ketel.

En als mijn retour nou warmer is dan mijn boiler wil ik eigenlijk niet dat het door mijn boiler gaat, is daar ook een oplossing voor?

wat zijn jullie gedachten daarover.

maxkoe wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:52 (15%)

• wizzopa
  • Nu online
maxkoe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:45:
Nu de gasprijzen nog vreder omhoog gaan ben ik ook aan het nadenken om een warmtepomp boiler aan te schaffen.
Graag zou ik deze ook in willen zetten om mijn cv water te verwarmen. Ook voornamelijk omdat ik een kleine ruimte aan eht verbouwen ben waar deze heel mooi naast de CV zou passen.

Waar ik over na zit te denken is waar ik de 'warme' lucht vandaan haal. Mijn gedachten zijn namelijk als ik deze van binnen haal ik warmte ontrek aan de lucht die ik met mijn ketel verwarmd heb. Dit lijkt me niet handig. Ik heb geen ventilatie want ik heb dat op een natuurlijke manier, lees oud huis.

Mijn gedachten zitten dus om de lucht van buiten te halen en daarmee te verwarmen.

Ik heb gekeken naar de atlantic explorer 3, maar deze lijkt me daar minder geschikt voor. De andere optie die ik tegen kwam was de Ferroli Aqua1 plus 260 LT. Deze kan je wel met buitenlucht voeren.

wat zijn jullie gedachten daarover.
Waarom denk je dat de Atlantic niet geschikt is, bij deze boiler is het mogelijk een keuze te maken tussen
lucht aanzuigen en uitblazen van en naar buiten/buiten, binnen/buiten en binnen/binnen en varianten hier op die toegepast zijn door tweakers in dit topic

• maxkoe
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Waarom denk je dat de Atlantic niet geschikt is, bij deze boiler is het mogelijk een keuze te maken tussen
lucht aanzuigen en uitblazen van en naar buiten/buiten, binnen/buiten en binnen/binnen en varianten hier op die toegepast zijn door tweakers in dit topic
Omdat de aangegeven is in de installatie voorschriften :)

• wizzopa
  • Nu online
maxkoe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Omdat de aangegeven is in de installatie voorschriften :)
De door mij aan gegeven configuraties zijn standaard bij de Atlantic.

• maxkoe
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:02:
[...]

De door mij aan gegeven configuraties zijn standaard bij de Atlantic.
Ja nu je het zegt. Ik had er dus overheen gegeken.

Nu kijk ik dus ook even naar de aansluitingen. Deze moet ook aangesloten worden op de ketel. Hier kom ik niet helemaal uit. Ik heb een ketel die ook SWW levert. de AWB thermoelegance 4. Geen idee hoe ik dat aan moet sluiten. Iemand een idee.

handeliding atlantic
https://docgaproduction.c...2BI5kMLeCyh0fvHPhdULCY%3D

Handleiding ketel:
https://www.awb.nl/downlo...egance-advance-187102.pdf

Op pagina 19 staat volgens mij hoe je het aan moet sluiten.

Dank voor de hulp

• Speedy-Andre
Wat weetjes over deze Ferroli:

Luchtdebiet tot 500m3/u 8)7
Geluid 60dB :X
Anode niet extra beschermd (elke x jaar vervangen, 2 stuks in 260l)
Spiraal opp 1,0m2
Anti-legionella altijd met element en tot 70 graden

Los van het merk dat je m.i. beter kan vermijden presteert hij in elk opzicht slechter dan een Atlantic.
Hij is wel op dezelfde manier inzetbaar met spiraal en PV sturing, hij zou tot -7 nog werken.
Er zit een luchtfilter in het LT model dat je elke 1000(werk)uren checkt, het lijkt op een wasemkap rooster.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:56
Ik zoek een reactie in dit topic die ik niet meer terug kan vinden. Iemand had het volgens mij over een zeefje wat je tussen je douchekop/kraan doet, zodat er minder liter per minuut doorheen gaat. Koste vrijwel niks dacht ik, maar ik kan het niet meer terug vinden. Wie was het ?:D

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:58

basvn

Breezand - NHN

(jarig!)
vinom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:19:
Ik zoek een reactie in dit topic die ik niet meer terug kan vinden. Iemand had het volgens mij over een zeefje wat je tussen je douchekop/kraan doet, zodat er minder liter per minuut doorheen gaat. Koste vrijwel niks dacht ik, maar ik kan het niet meer terug vinden. Wie was het ?:D
was dit hem?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56137119

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:19:
Me! ;) https://www.bespaarbazaar...orstroom-regelaar-pcw-02/

wizzopa wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:27 (12%)

• vinom
Yes, danku! :D

• Murkmans
Kan ik gewoon deze inlaatcombi gebruiken of zijn er naar jullie idee betere?
https://www.hornbach.nl/s...dhx23A74a5NkaAnjEEALw_wcB

• wizzopa
  • Nu online
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:41:
Maar wel goedkoper, er zijn hier tweakers die een 7 bar inlaatcombie gebruiker. Kijk even in de excelsheet. Hier bv een 6 bar https://www.cvtotaal.nl/inlaatcombinatie-6-bar.html of bij toolstation als je nog koppelingen nodig mocht hebben.

• Speedy-Andre
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:41:
Die past niet (direct) op de 3/4 van de wpb en heb je de 3 flexen nodig?

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:37:
[...]

Die past niet (direct) op de 3/4 van de wpb en heb je de 3 flexen nodig?
Dan plaats je hem toch op een plaats in de aanvoer dicht bij een riool afvoer, het is niet noodzakelijk dat hij aan de boiler vast gemaakt wordt. ;)

• Speedy-Andre
Ik meld het maar even, de brol van Atlantic is 3/4 en de Watts die ik van Esanico kreeg ook :)
Mijn waterleiding is 15mm en ik had de mazzel dat mijn cvketel die toch weg ging verloopjes had.

• Murkmans
@wizzopa @Speedy-Andre dank ik had even wat verder moeten scrollen. Dan neem ik wel een duco van 8bar.

• maxkoe
Ok het word dus de atlantic.

Iemand nog suggesties voor als mijn retour water warmer is dan mijn boiler water als ik cv ondersteuning gebruik. Eigenlijk moet dan de warmtewisselaar gebypassed worden.

Of hebben jullie de boiler op de aanvoer van het cv water? Retour lijkt me handiger toch?

en waar is de ATLANTIC EXPLORER 3 270 met warmtewisselaar het goedkoopst. Zie nogal verschillende prijzen.

maxkoe wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:08 (16%)

• wizzopa
  • Nu online
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:56:
@wizzopa @Speedy-Andre dank ik had even wat verder moeten scrollen. Dan neem ik wel een duco van 8bar.
En vergeet een aftap punt in je koud water niet. ;)

• vinom
Ehm, het is normaal denk ik dat de koperen leidingen verkleuren? Ik had alleen niet gedacht dat het zo snel zou gaan.

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:06:
Ehm, het is normaal denk ik dat de koperen leidingen verkleuren? Ik had alleen niet gedacht dat het zo snel zou gaan.
Toch wat vaker poetsen Brasso https://www.jumbo.com/brasso-koperglans-175ml/126295BUS/ goud van oud, werkt prima. >:)

wizzopa wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:10 (8%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
vinom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:06:
Dat zie je toch niet onder de isolatie..? ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Dat zie je toch niet onder de isolatie..? ;)
Dat zit er kennelijk nog niet om heen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Hier wel hoor...
Ik heb een doorstroom verwarmer, dus geen legionellas pls :>

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• vinom
Jaja, scherp hoor jongens :9 Ik moet ze inderdaad nog isoleren.

• Murkmans
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:06:
[...]

En vergeet een aftap punt in je koud water niet. ;)
Zeker. Ik schakel het water nu zo dat het koude water eerst door een oude stilstaande boiler van 30 liter loopt. Dit kan toch wel legionella technisch gezien?

Hij hangt inmiddels alleen nog waterzijdig aansluiten. Helaas moet ik komende 5 weken intern voor werk naar Bratislava, dus mijn vader sluit hem deze week verder aan, die kan dat wel als regeltechnicus. Kan de vrouw hem uitproberen komende weken

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:24
over aftappen gesproken.
hoe kan ik het beste de atlantic aftappen?
waar en waarmee?
Ik hem hem om de subsidie te cashen direct na de inlaatcombinatie op koud aangesloten met een meerlagenbuis. En warm ook met meerlagen buis op de bestaande leidingen aangesloten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• wizzopa
  • Nu online
maartentmm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:37:
over aftappen gesproken.
hoe kan ik het beste de atlantic aftappen?
waar en waarmee?
Ik hem hem om de subsidie te cashen direct na de inlaatcombinatie op koud aangesloten met een meerlagenbuis. En warm ook met meerlagen buis op de bestaande leidingen aangesloten.
In de koud waterleiding na de inlaatcombi zo laag mogelijk, maar gebruik geen stopkraan met aftapper er mogen namelijk geen afsluiters tussen de inlaatcombi en de boiler zitten, maar een t-stuk en een aftap/vulkraantje.

• maartentmm
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:51:
[...]

In de koud waterleiding na de inlaatcombi zo laag mogelijk, maar gebruik geen stopkraan met aftapper er mogen namelijk geen afsluiters tussen de inlaatcombi en de boiler zitten, maar een t-stuk en een aftapkraantje.
Ik kan dus ook de meerlagenbuis van de inlaatcombinatie draaien.
en pas als ik warm opendraai om te beluchten loopt hij leeg.
in dat geval hoef ik er niets tussen te maken.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• wizzopa
  • Nu online
maartentmm schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Ik kan dus ook de meerlagenbuis van de inlaatcombinatie draaien.
en pas als ik warm opendraai om te beluchten loopt hij leeg.
in dat geval hoef ik er niets tussen te maken.
Ook dat kan, bij mij hangt hij op zolder en kan dus het water niet zo weg laten lopen en dan is 200 liter in emmertjes van de trap af ... werk, vandaar de voor gestelde oplossing.

• Murkmans
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:12:
[...]

Ook dat kan, bij mij hangt hij op zolder en kan dus het water niet zo weg laten lopen en dan is 200 liter in emmertjes van de trap af ... werk, vandaar de voor gestelde oplossing.
Kan je hem niet op je rioolafvoer laten leeglopen dan?

• wizzopa
  • Nu online
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Kan je hem niet op je rioolafvoer laten leeglopen dan?
Op de vul/aftapkraan schroef ik een Gardena koppeling tuinslang er aan naar de douche en klaar, voor de inlaatcombinatie heb ik nog een kogelkraan die kan ik dicht zetten dan heb ik geen gek... met dat kleine knopje van de kraan van de inlaatcombinatie. Voor een paar euro extra veel gemak.

• Murkmans
wizzopa schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Op de vul/aftapkraan schroef ik een Gardena koppeling tuinslang er aan naar de douche en klaar, voor de inlaatcombinatie heb ik nog een kogelkraan die kan ik dicht zetten dan heb ik geen gek... met dat kleine knopje van de kraan van de inlaatcombinatie. Voor een paar euro extra veel gemak.
Ah kogelkranen heb ik er ook voor, maar meer omdat de ketel in serie staat voor de boiler. Deze komt nu buitenspel te staan maar zou eventuele problemen kunnen opvangen.

De Calypso hangt inmiddels, alleen nog de flexibele leiding en inlaatcombi op de koudwater aansluiting :) morgenvroeg deze halen bij de toolstation en aanknallen. Kan de vrouw savonds douchen vanuit de boiler.

• Jim423
  • Nu online
Foto's?

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Is het niet mogelijk om gewoon de hoofdkraan dicht te zetten en vervolgens de kraan te laten lopen?

Dan loopt ie ook leeg toch :P

Possible wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:36 (13%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:36:
Is het niet mogelijk om gewoon de hoofdkraan dicht te zetten en vervolgens de kraan te laten lopen?

Dat doet de boiler dus niet, koud water kan niet terug door de inlaat combinatie en het warme water komt uit de boven kant van de boiler en dat zal niet meer zijn dan een paar liter. Blijft of de koud water na de inlaatcombie los draaien of een aftap mogelijkheid maken.

• Possible
  • Nu online
@wizzopa ok check. Opzich niet echt een probleem bij mij. Kan hem zo bij de inlaat loskoppelen en met een tuinslang naar putje of straat afvoeren.

De inlaat zelf kan je ook dichtdraaien namelijk.

Possible wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:55 (14%)

• Murkmans
Possible schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:36:

Dan zuigt ie vacuüm volgens mij. En de heetwater aansluiting zit daarnaast vaak ook bovenin, dus moet wel via koud.

@Jim423 ik zal mijn vriendin morgen vragen voor foto's en misschien filmpje voor geluid. Met een debiet van 160m3 en 45db geluid tegenover 300m3 50,3db geluid neem ik aan dat hij bijna 3x zo stil is als de Explorer.

Edit: Crux gezegd, elke verhoging van 3db is het dubbele aan geluid. Maar hoe je dat ervaar is natuurlijk voor iedereen anders. De Itho mvbox heeft ook een opgenomen geluidsdruk van 50db.

Murkmans wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:04 (14%)

• Possible
  • Nu online
Enehh... Als je de inlaat combinatie zal moeten vervangen.. Hoe doet men dat dan aangezien een kraantje niet ervoor mag. .. officieel...

• Speedy-Andre
Zo zeg, wat een berg data komt er uit via de Cozytouch! :9~

(3)TargetTemperatureState currently : 20
(6) TemperatureState currently : 52
(7) RateManagementState currently : no
(8 ) OperatingModeCapabilitiesState currently : absence:1, energyDemandStatus:1, rateManagement:0, relaunch:1 :
(8 ) OperatingModeState : currently : relaunch:"off", absence:"off"
(10) BoostModeDurationState currently : 0
(12) HeatPumpOperatingTimeState currently : 556 H
(13) ElectricBoosterOperatingTimeState currently : 0
(14) AwayModeDurationState currently : 0
(15)"DHWModeState" : autoMode, manualECOActive or manualECOinactive (return of 37) currently: manualECOinactive
(17) DHWCapacityState currently : 0
(18) OperatingRangeState : pac24h_elec24h, pacProg_elecProg currently : " pacProg_elecProg"
(19) ProgrammingSlotsState currently : slot 1, start:12h end 20h // slot2, start 12h end 17h50
(20) AntiLegionellosisState currently : 0
(21) ElectricalExtraManagementState currently : "deactive"
(22) InstallationState : extraBoiler, extraSolar, onlyThermodynamic currently : onlyThermodynamic
(23) BoilerInstallationOptionState : boilerOptimising,boilerPriority,heatPumpOptimising,heatPumpPriority currently : heatPumpOptimising
(24) SmartGridOptionState : active, deactive currently : active
(25) ExtractionOptionState : fastExtractionSpeed, lowExtractionSpeed, noExtraction currently : noExtraction

(2-1) ElectricEnergyConsumptionState currently: 304264 Wh

***** Commands: *****

(6)"setComfortTargetTemperature" not used
(8)"setEcoTargetTemperature"not used
(9)"setFrostProtectionTargetTemperature" not used
(11)"setTargetTemperature" :
(32) " setAntiLegionellosis" : do not use
(33)"setAwayModeDuration" :
(34)"setBoilerInstallationOption"
(35)"setBoostModeDuration"
(36) "setCurrentOperatingMode" antifreeze, auto, prog, program, away, eco , frostprotection, manual, max, normal, off, on (return of 36) currently
(37) "setDHWMode" : choose autoMode, manualECOActive or manualECOinactive (set states 15)
(38)"setElectricalExtraManagement" : do not use
(39)"setExtractionOption" : do not use
(40)"setHaltedTargetTemperature" : do not use
(41) setInstallation : do not use
(42) setOperatingRange : do not use
(43) setProgrammingSlots : do not use
(44) setRateManagement : do not use
(45) setSmartGridOption : do not use

• Possible
  • Nu online
@Speedy-Andre heel Nice .. Nog Nicer zou zijn als je die commando's in domotiicz of ha kan schakelen. *O* *; .

• Speedy-Andre
Een deel komt in Domoticz met een script, echter is dit veel uitzoekwerk vanwege het format e.d.
Ik heb gevraagd of deze riedel regelmatig in een log kan komen waarna je daar het nodige uit vist
Knoppen e.d. is voor on/off dingen te doen, temperatuur instellen en meerkeuze dingen is afwachten.
Aangezien het een los script is dat in een cron herhaald wordt is er wel wat mogelijk :)

• maartentmm
Possible schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:59:
Enehh... Als je de inlaat combinatie zal moeten vervangen.. Hoe doet men dat dan aangezien een kraantje niet ervoor mag. .. officieel...
hoofdkraan dicht

• maartentmm
maxkoe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:03:
Ok het word dus de atlantic.

Iemand nog suggesties voor als mijn retour water warmer is dan mijn boiler water als ik cv ondersteuning gebruik. Eigenlijk moet dan de warmtewisselaar gebypassed worden.

Of hebben jullie de boiler op de aanvoer van het cv water? Retour lijkt me handiger toch?

en waar is de ATLANTIC EXPLORER 3 270 met warmtewisselaar het goedkoopst. Zie nogal verschillende prijzen.
esanico.be

misschien een mengventiel plaatsen. of een thermostaat klep.
ik zou hem idd op zijn retour plaatsen

• Jim423
  • Nu online
@maxkoe Je retour komt toch nooit boven de 40gr uit neem ik aan?
En de onderkant van de WPB zal niet veel kouder worden als je hem laat draaien tijdens CV-ondersteuning. Ergste geval wordt kortstondig de WPB iets verwarmd door de ketel. Wat is je CV-aanvoertemp?

• maxkoe
Jim423 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:21:
@maxkoe Je retour komt toch nooit boven de 40gr uit neem ik aan?
En de onderkant van de WPB zal niet veel kouder worden als je hem laat draaien tijdens CV-ondersteuning. Ergste geval wordt kortstondig de WPB iets verwarmd door de ketel. Wat is je CV-aanvoertemp?
Mijn CV aanvoer temperatuur moduleert. Dus dat is niet altijd hetzelfde. Ik pas nacht verlaging toe en in de ochtend is die 60 graden om het huis te verwarmen. S'avonds, afhankelijk van de temperatuur buiten, is de aanvoer temperatuur tussen de 40 en 55 graden.

Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik ga eerst de opstelling in elkaar zetten. Dan kan ik altijd nog de temperaturen meten en kijken wat wat de temperaturen zijn.

Verder las ik in de subsidie documentjes dat je het moet laten installeren door een installateur. iemand ervaring om het zelf te doen en toch subsidie te krijgen.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Nu online
Bedankt voor het delen van alle informatie.

Ik heb gisteren ook de Atlantic besteld (200L, zww), maar ik heb helaas geen knowhow op het gebied van de installatie van de Atlantic. Een loodgieter (ZZP) is benaderd voor het installeren ivm de subsidie, maar deze gaf aan dat het de eerste keer gaat worden wat betreft de installatie van deze unit. Om ervoor te zorgen dat het optimaal geïnstalleerd gaat worden en niet achteraf nog dingen gedaan moeten worden zou ik graag wat meer informatie/tips hieromtrent willen hebben.

Ik heb bijna alle pagina's doorgenomen, proberen te filteren, maar helaas lukt het mij niet om een helder verhaal te krijgen.

Mijn situatie:
- CV (bouwjaar 2005) met één afvoer naar buiten;
- CV gaat weg als de Atlantic wordt geinstalleerd;

Wensen:
- Keuze tussen aanvoer/afvoer buiten/binnen (
- Makkelijk kunnen aftappen van water; (wasmachine afvoer zit in de buurt);
- zo veilig mogelijk (duh).

Bestelt:
- Atlantic
- Watts veiligheidsgroep 3/4MF Inox Horizontaal (kwam veelvuldig voorbij in dit forum).

Ik ben mij ervan bewust dat de antwoorden op de bovenstaande vragen wellicht beantwoord kunnen zijn, maar ik hoop dat iemand het kan/wilt beschrijven.

Alvast vriendelijk bedankt

• Possible
  • Nu online
@bloedcel Wellicht dat je @koevlaas2 Kan vragen om je boiler te installeren.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:15:
@bloedcel Wellicht dat je @koevlaas2 Kan vragen om je boiler te installeren.
Thnx :)

Koevlaas2 zie ik inderdaad veel voorbij komen in de verschillende topics.

@koevlaas2 zie je een trip richting Nijmegen zitten ;)? Ik heb begrepen dat je in het westen van het land woont.
Pagina: 1 ... 47 ... 69 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True