Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.317 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:46
Kijk, dat is beter :D. Dat heb ik er wel voor over!

Edit: lijkt erop dat bij de eerste link ook nog gratis verzending is.

[ Voor 41% gewijzigd door vinom op 02-01-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:51:
Goh, toch best prijzig zo'n bridge.
duurder als de hele WPB :+
na subsidie

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ook zonder een script heb je er wel wat aan, met name het verbruik uitlezen is overzichtelijker.
Baseer een aankoop echter niet nu al op het script, het is nog niet duidelijk wat je er straks mee kan.
Voor nu kan ik er eigenlijk nog niets mee, behalve forceren dat hij een apparaat herkent omdat ik de naam in het script heb aangepast.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Kan je er ook mee uitlezen hoeveel water je gebruikt van de Atlantic? Enige wat ik kan zien in het menu op de Atlantic zelf is het stroomverbruik, maar die vind ik erg onoverzichtelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 02-01-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:19:

Financieel is (voorlopig) beantwoord: Aanschaf, subsidie en installatie kom ik op een TVT van ongeveer 5 jaar. (375 m³ = 250 euro vs WPB á 750kwh = 165 euro, voordeel: 75 euro per jaar)
Lucky bastard... Heb het voor mij ook eens uitgerekend en ik kom op 150-200m3 per jaar = 100-133 euro. Als die 750kwh standaard is dan zou er bij mij dus geld bij moeten om het gasverbruik nog verder te drukken, dat gaat de WAF niet trekken...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:05:
Kan je er ook mee uitlezen hoeveel water je gebruikt van de Atlantic? Enige wat ik kan zien in het menu op de Atlantic zelf, maar die vind ik erg onoverzichtelijk.
Dat kan zo ver ik weet niet, daarom heb ik een eigen watermeter er tussen gezet.
Stroomverbruik kan wel.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, wie weet wat het script straks gaat bieden :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:38:
Kijk, dat is beter :D. Dat heb ik er wel voor over!

Edit: lijkt erop dat bij de eerste link ook nog gratis verzending is.
Ik heb ze even een mail gestuurd met de vraag of betaling met PayPal mogelijk is.

Ik kan nergens een Review of iets van dien aard vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 02-01-2019 19:12 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
wizzopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Ik heb ze even een mail gestuurd met de vraag of betaling met PayPal mogelijk is.
Ik zag iets voorbij komen over PayPal, maar nu kan ik het nergens meer terugvinden. Met coupon code OFF10, kom je op €46,77 uit ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Ik zag iets voorbij komen over PayPal, maar nu kan ik het nergens meer terugvinden. Met coupon code OFF10, kom je op €46,77 uit ieder geval.
Je kent het spreekwoord: Als het te mooi is om waar te zijn .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ja, is ook zo. Al ben je met CC en PayPal wel enigszins beschermd natuurlijk. Als je een account wilt aanmaken staat er:
Heb je een PayPal-account? U wilt snel betalen met een creditcard? Klik op de PayPal-knop hieronder om de optie "Paypal Express" te gebruiken.

Maar ik zie heel die knop niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Lucky bastard... Heb het voor mij ook eens uitgerekend en ik kom op 150-200m3 per jaar = 100-133 euro. Als die 750kwh standaard is dan zou er bij mij dus geld bij moeten om het gasverbruik nog verder te drukken, dat gaat de WAF niet trekken...
Bij een lager waterverbruik is het stroom verbruik ook wel wat lager. Gok in jouw geval eerder iets van 550kwh, maar misschien kan iemand anders dat cijfermatig onderbouwen.

Ik zit nog wel met een aantal vragen dus waaronder belasting van de vloer.

En er is een nieuwe bijgekomen; klopt het dat als je warm water gebruikt, er direct ook weer koudwater de boiler in stroomt? In dat geval zou een verticale WTW douchepijp ook nog wel zin kunnen hebben zodat het ingevoerde water al een stuk warmer is.

[ Voor 24% gewijzigd door siepeltjuh op 02-01-2019 20:24 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:58:
[...]

Bij een lager waterverbruik is het stroom verbruik ook wel wat lager. Gok in jouw geval eerder iets van 550kwh, maar misschien kan iemand anders dat onderbouwen.
Wat ik merk, is dat t ongeveer 1.5kwh per dag kost om hem te verwarmen. (aanzuig vanuit een onverwarmde ruimte)
Het meeste ´verlies´ van warm water zit hem in stilstand.. niet eens in het douchen.
ongeveer 8c per dag aan warmte verlies ik.
en met douchen is het tussen de 1 en 3c (ligt aan de temp van het vat, en hoelang ik douche natuurlijk)
ben dan wel alleen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:02:
[...]

Wat ik merk, is dat t ongeveer 1.5kwh per dag kost om hem te verwarmen. (aanzuig vanuit een onverwarmde ruimte)
Het meeste ´verlies´ van warm water zit hem in stilstand.. niet eens in het douchen.
en met douchen is het tussen de 1 en 3c (ligt aan de temp van het vat, en hoelang ik douche natuurlijk)
ben dan wel alleen
Klopt als een bus, ben momenteel niet thuis en kost 0.9 kWh om warm te houden, als ik met twee personen douche is het max 1.5 kWh per dag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:57
wizzopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:04:
[...]

Had je ook je water verbruik gedurende 1 minuut gemeten ( door het in een 10 liter emmer tappen ) van je douche als je het op temperatuur heb gemengd. ;)
Nee, maar wat maakt dat uit? Dan je dan je hoeveelheid gas per liter water kunt uitrekenen?

Ik reken nu 0.2 kuub per douchebeurt, maal 200 dagen(zit veel in buitenland), en kom ik dus op 20 kuub gas per jaar voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Guido7619 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Nee, maar wat maakt dat uit? Dan je dan je hoeveelheid gas per liter water kunt uitrekenen?

Ik reken nu 0.2 kuub per douchebeurt, maal 200 dagen(zit veel in buitenland), en kom ik dus op 20 kuub gas per jaar voor SWW.
Ook, maar je kan dan even kijken over er te besparen valt op water verbruik, het maakt nog al een verschil een regendouche of een spaardouche van 4,5 liter.

Maar als je een verbruik van 20 m3 per jaar heb, wat ik per maand verstookte, zou ik mij daar druk over maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
wizzopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:24:
[...]

Ook, maar je kan dan even kijken over er te besparen valt op water verbruik, het maakt nog al een verschil een regendouche of een spaardouche van 4,5 liter.

Maar als je een verbruik van 20 m3 per jaar heb, wat ik per maand verstookte, zou ik mij daar druk over maken. ;)
Ik heb een normale douchekop. Zeker geen regendouche. Maar die emmertest moet ik idd nog wel eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als ik basvn begrijp is hij 1,5kw per dag kwijt voor het warm houden en guido7619 reneeke1970 0,9kw dat is ruim 220kw verschil op jaarbasis. Best wel een verschil, bedoelen jullie wel hetzelfde? Of zitten er ook douchebeurten bij?

[ Voor 4% gewijzigd door siepeltjuh op 02-01-2019 23:25 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:40:
Als ik basvn begrijp is hij 1,5kw per dag kwijt voor het warm houden en guido7619 0,9kw dat is ruim 220kw verschil op jaarbasis. Best wel een verschil, bedoelen jullie wel hetzelfde? Of zitten er ook douchebeurten bij?
bij mij staat hij in een onverwarmde ruimte.. het is daar nu z´n 10c.
dus ik heb meer stilstandverlies als iemand die hem ´binnen´ in huis heeft staan.

en ik ben ongeveer 1.5kwh kwijt inclusief douchen (maar dat is maar een klein gedeelte van het totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
En als hij binnen staat scheelt weer 0,3-0,5m3 gas p/d als je nog gas-CV hebt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
ik heb (nog) geen WPB, maar als je die per dag 1.5 Kw vraagt is dat duurder dan de 0.2 kuub gas.

Puur financieel gezien voor mij geen nut om over te stappen. Maar ben nu ook aan het kijken voor een warmtepomp in huis. In dat geval zal ik dus wel overstappen. W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:15:
Ja, is ook zo. Al ben je met CC en PayPal wel enigszins beschermd natuurlijk. Als je een account wilt aanmaken staat er:
Heb je een PayPal-account? U wilt snel betalen met een creditcard? Klik op de PayPal-knop hieronder om de optie "Paypal Express" te gebruiken.

Maar ik zie heel die knop niet :P
Hmm 5 tientjes vind ik het waard.
Alleen die hele site riekt naar pure oplichting. 18 december geregistreerd.
Ze accepteren alleen visa volgens de faq, het hele gastaccount draait om mastercard :z

Maar als we een andere voor 50 euro vinden let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57
Aziraphale schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:08:
@busscherski Helder. Wat ik me echter nog wel afvraag is waarom je niet verwacht dat mijn gasverbruik nog eens halveert. Ik dacht dat sww beduidend meer gas kost dan koken, vandaar dat ik een behoorlijke vermindering verwachtte.

Zelf plaatsen is overigens niet echt een optie, ik zou niet weten hoe dat moet. Ik dacht aan zelf bestellen en dan de installateur de plaatsing laten doen als ze hier toch bezig zijn. Maar als het advies is de boel eerst zo te laten tot de ketel/Elga/het fornuis er mee stoppen en dan gasloos te gaan, dan is dat ook een optie. Ik wil gewoon graag zo min mogelijk gas verstoken, maar het weggooien van vrij nieuwe apparatuur is ook weinig duurzaam.
Je verbruikt nu in totaal 370 m3. Voor dagen onder 0 en douchen.
Als je een gemiddeld sww verbruik hebt van 270 m3 halveert het inderdaad wel ruim. 100 m3 voor je cv ketel voor dagen onder 0 leek me wat weinig. Gaat de Elga uit bij +4° C of heb je dat uitgeschakeld en doet ie altijd wat?

Ik wist ook niet hoe je een boiler plaatst. Heb het gewoon besteld en geprobeerd. Ik vind het leuk om te leren hoe het moet, en ik heb er de tijd voor kunnen maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
thefox154 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Hmm 5 tientjes vind ik het waard.
Alleen die hele site riekt naar pure oplichting. 18 december geregistreerd.
Ze accepteren alleen visa volgens de faq, het hele gastaccount draait om mastercard :z

Maar als we een andere voor 50 euro vinden let me know!
Dat had ik ook al gezien plus dat ik een site met de zelfde layout tegen kwam en dat er ca 104 sites op het ip adres staan genoteerd maar zo goed ben ik niet in gevoerd in de materie ofdat enige betekenis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Guido7619 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:19:
ik heb (nog) geen WPB, maar als je die per dag 1.5 Kw vraagt is dat duurder dan de 0.2 kuub gas.

Puur financieel gezien voor mij geen nut om over te stappen. Maar ben nu ook aan het kijken voor een warmtepomp in huis. In dat geval zal ik dus wel overstappen. W
Omslagpunt heb ik een tijdje terug uitgerekend, dat lag voor mij rond de COP van 2,2. Kom ik eronder draai ik verlies op de WPB, en is met gas verwarmen goedkoper. Als je met overschot de WPB voorziet zal het eerder rond een COP van 1,5 liggen. Ik zit altijd wel boven een COP van 2,2 volgens wizzopa tabel door bijmenging MV en serverrack lucht. Stel je draait op buitenlucht dan gaat de WPB gelijk op met gas in de winter wanneer je de WPB draait op kWh's van 0,22ct€. Zaak is dus om zoveel mogelijk op eigen PV te verwarmen. Bedenk alleen wel, gas gaat nog duurder worden, en de gasaansluiting de deur uit levert direct een bonus van 1200kWh per jaar op. Daar kun je een lange tijd van douchen :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:02:
[...]

ben dan wel alleen
Heb je het nu over de Atlantic? Ik heb de 270l daarvan, maar stilstandsverlies komt net in de buurt van 2 graden per 24hr. Hij staat op 50 ingesteld.
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:46:
[...]

dus ik heb meer stilstandverlies als iemand die hem ´binnen´ in huis heeft staan.

en ik ben ongeveer 1.5kwh kwijt inclusief douchen (maar dat is maar een klein gedeelte van het totaal)
Ah dat verklaart het wel. Wat je kan doen is glaswoldeken om je wpb te wikkelen. Zie mijn eerdere post Wolly in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 18:59
Ik heb de atlantic Calypso vm 150 besteld. Niet bij esanico maar hier:
https://www.wolf-online-s...antic:::265_435_5780.html
Komt ook 12euro verzendkosten bij en gewoon via PayPal.

Was net iets goedkoper.

Waarom geen 200L bij esanico?
Woon in een 2kamerappartement (zit direct onder het dak en gebruik de oude loze aanvoer van de VR ketel. Ik ga uitblazen naar buiten, inblazen via luchtlaag tussen mijn plafond en het dak zelf. De 200L past gewoon niet in mijn opstelruimte als ik daar later nog wat bij wil zetten.

De huidige VR ketel is nu concentrisch aangesloten met een eigen dakdoorvoer. In de toekomst wil ik deze nog vervangen voor een ventilatie warmtepomp.
Edit:
Waarom eerst sww en dan later pas de verwarming? Dit jaar de radiatoren vervangen voor convectoren dus eerst nog een testjaar. En door het gasverbruik van sww te vervangen kom ik onder de 500kuub gas (ik gok dat het +/-450 zal zijn wat overblijft) wat ook weer voordeliger is.

Ik heb dan nog 2 doorvoeren, namelijk van de ventilatie c en dus de ketel. Dus de volgende warmtepomp zal een de nieuwe ecolution modulair of ducobox eco worden met extra aanzuig van buiten.

[ Voor 25% gewijzigd door Murkmans op 02-01-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou wel opletten met lucht aanzuigen als je nog een wp wil die omgevingslucht gebruikt.
De Eneco warmtewinner is jammerlijk geflopt omdat hij te veel lucht aanzoog die van buiten moest komen.
Laat staan als je dat gaat doen als er al een wpb hangt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 18:59
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:39:
Ik zou wel opletten met lucht aanzuigen als je nog een wp wil die omgevingslucht gebruikt.
De Eneco warmtewinner is jammerlijk geflopt omdat hij te veel lucht aanzoog die van buiten moest komen.
Laat staan als je dat gaat doen als er al een wpb hangt ...
Yep, daarom zoiets http://www.duco.eu/Wes/CD...l)_636797080668637066.pdf of https://www.bouwbeurs.nl/...lo-combi-complete-en-flex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 14:33
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde. De 270 staat ook in een onverwarmd schuurtje waar het nu 8 graden is.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:40:
Als ik basvn begrijp is hij 1,5kw per dag kwijt voor het warm houden en guido7619 reneeke1970 0,9kw dat is ruim 220kw verschil op jaarbasis. Best wel een verschil, bedoelen jullie wel hetzelfde? Of zitten er ook douchebeurten bij?
Warm houden, iedere middag verwarmt hij minimaal 5 graden erbij (ben niet thuis ),dat kost 0.75 kWh plus daarbij 0.15 kWh standby gebruik maakt 0.9 bij elkaar. En als ik avonds wel met tween heb gedoucht komt er ruim uur verwarmen extra bij van 0.6 ,dan is dagelijks verbruik dus 1.5 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Heb je het nu over de Atlantic? Ik heb de 270l daarvan, maar stilstandsverlies komt net in de buurt van 2 graden per 24hr. Hij staat op 50 ingesteld.

[...]
ja, maar het is bij mij 7/10 graden waar hij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

basvn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:56:
[...]

ja, maar het is bij mij 7/10 graden waar hij staat.
Ik kan me dat moeilijk voorstellen. Dat is wel erg veel. Ik heb zelf 0-2 graad verlies maar dat komt door de instellingen.
Ik heb de indruk dat je ook niet te veel waarde moet hechten aan de ingebouwde temperatuursensor. Deze geeft de temperatuur op 1 specifiek punt aan en is dus niet representatief voor de gehele inhoud (er is een warmte-gradient). Ik kan vaak nog lekker warm douchen terwijl de sensor 20 graden aangeeft.

Als de temperatuur afneemt gedurende de dag, kan het ook zijn dat de koude onderlaag daarmee iets verwarmd wordt (door het warmere water), en dan is de warmte dus niet verloren gegaan, alleen verplaatst binnen de ketel. Blijft een beetje een black box voor me, wat er daarbinnen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Ik kan me dat moeilijk voorstellen. Dat is wel erg veel. Ik heb zelf 0-2 graad verlies maar dat komt door de instellingen.
Ik heb de indruk dat je ook niet te veel waarde moet hechten aan de ingebouwde temperatuursensor. Deze geeft de temperatuur op 1 specifiek punt aan en is dus niet representatief voor de gehele inhoud (er is een warmte-gradient). Ik kan vaak nog lekker warm douchen terwijl de sensor 20 graden aangeeft.

Als de temperatuur afneemt gedurende de dag, kan het ook zijn dat de koude onderlaag daarmee iets verwarmd wordt (door het warmere water), en dan is de warmte dus niet verloren gegaan, alleen verplaatst binnen de ketel. Blijft een beetje een black box voor me, wat er daarbinnen gebeurt.
Hij gaat hier elke 2/3 dagen aan, en de sensor klopt wel (met wat mijn sensor zegt)

en als het vat lager is als 36/37c, is het water te koud om te douchen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

basvn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Hij gaat hier elke 2/3 dagen aan, en de sensor klopt wel (met wat mijn sensor zegt)

en als het vat lager is als 36/37c, is het water te koud om te douchen bij mij.
Dan heb jij de 270L versie misschien? Ik heb de 200L en pas rond de 18 graden (op de sensor) begint het water hier lauw te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:41:
[...]

De temperatuur van de sensor komt overeen met mijn sensor van de Sonoff, daar is geen twijfel over mogelijk, en dat er uitwisseling plaats vind tussen de warmere en koude water lagen mij ook duidelijk. Maar ja omdat vast te stellen zal je toch meerdere sensoren moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Gisteren is mijn vrouw in bad geweest, sensor stond op 22 graden en vervolgens heb ik nog prima kunnen douchen. Zal dus eerder om de temp onder in het vat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Dan heb jij de 270L versie misschien? Ik heb de 200L en pas rond de 18 graden (op de sensor) begint het water hier lauw te worden.
nee, ook gewoon de 200 :)
maar ik woon alleen, en als ik langer als 5min per dag douche, is het veel. er gaat ongeveer 4liter per minuut op 48 graden doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

vinom schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:06:
Gisteren is mijn vrouw in bad geweest, sensor stond op 22 graden en vervolgens heb ik nog prima kunnen douchen. Zal dus eerder om de temp onder in het vat gaan?
Sensor zit in het midden van het vat.

als je het voorpaneel er af haalt, kan je het goed zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:00:
[...]

De temperatuur van de sensor komt overeen met mijn sensor van de Sonoff, daar is geen twijfel over mogelijk, en dat er uitwisseling plaats vind tussen de warmere en koude water lagen mij ook duidelijk. Maar ja omdat vast te stellen zal je toch meerdere sensoren moeten plaatsen.
Ja mijn Sonoff en Atlantic geven ook exact dezelfde temperatuur aan.

en verder constateer ik bijvoorbeeld dat:

-ik ongeveer 38 graden uit de douchekraan krijg
-Atlantic en Sonoff geven 18 graden aan.
-Huidige koud water temperatauur (aanvoer) zal iets van 8 graden zijn ofzo (gokje)?

En op de warmtebeelden die @Speedy-Andre onlangs deelde was ook wel enigszins een gradient zichtbaar.
basvn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:06:
[...]

nee, ook gewoon de 200 :)
maar ik woon alleen, en als ik langer als 5min per dag douche, is het veel. er gaat ongeveer 4liter per minuut op 48 graden doorheen.
Omdat je ook aangaf dat er maar eens per 2/3 dagen verwarmd wordt, zou het kunnen dat jouw gradient er anders uit ziet dan bij mij. Bij jou krijgt de boel meer tijd om te vermengen en is het dus homogener dan bij mij. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-01-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@de Peer Bij mij is de water temperatuur boiler in 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6EydpIsgQsJDCfm3e4wJWedY/medium.jpg

Zo iets?
Dit is na een nachtje stilstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 20:38
Rob roelofs 1 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:03:
[...]

Ga je m enkel gebruiken voor tapwater? Ketel eruit of in serie?
Misschien installatiebedrijf van Heugten bv te Gemert.
Dan zou ik hem samen met de ketel gebruiken, waarbij de ketel nadien vervangen gaat worden voor een warmtepomp.
Ik ga navraag doen bij de firma van Heugten.

Alvast bedankt.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Ondertussen V1 van mn pcb binnen gekregen.
ben er achter dat je goed moet kijken naar afmetingen.. maar het werkt!

Het is gemaakt als thermometer & sensorenbord.

er pas 1 dht11 op. (luchtvochtigheid&temperatuur sensor) voor omgevingstemperatuur.

en 9! ds18b20 s

waarvan er 2 direct op kunnen worden gesoleerd, en 7 met kabel kunnen worden aangesloten.
  • lucht inlaat,
  • lucht uitgang,
  • temp boven in de ruimte,
  • onder in de ruimte,
  • temp in het vat
  • en eventueel kunnen er ook nog 2 op warm&koud waterleiding gemaakt worden
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p4j9q5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qgnhjepbo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xhglgtyko.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xed1koqe.jpeg
Even snel getest, of alles werkt

Nu weer opnieuw naar de tekentafel, en kijken of we hier een mooi compact iets van kunnen maken, zodat het straks netjes weggewerkt kan worden in een electrabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Indien je de warmtewisselaar van de Atlantic wil gebruiken om de ketel te ondersteunen met verwarmen, in hoeverre is er kans dat je ketel warmte verliest aan de WPB? Eigenlijk in mijn geval dat de WPB in het midden onder de 35-40 graden komt. Of is de COP om met buitenlucht van -5ih naar 40 graden te verwarmen nog steeds beter als gas stoken?

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 03-01-2019 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Gister de stroom meting van de boiler veranderd, van een stroomtrafo naar een S0 dinrailmeter en het verschil is duidelijk te zien. Als de boiler klaar is geeft de meting 523 Watt als max, dat was met de stroomtrafo rond de 600 Watt. Ik zeg operatie geslaagd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Zo, de diëlektrische koppeling zit er nu ook tussen. Was klein klusje van 10 min.. had dus wel veel eerder gekund..:p

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Nu ook maar eens kijken wat ik beste kan gebruiken om warmteverlies te beperken. Gister om 12 uur aan gegaan en 15:15 op temperatuur (54 graden) vanochtend 9:30 was het 43 graden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Possible schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:14:
Nu ook maar eens kijken wat ik beste kan gebruiken om warmteverlies te beperken. Gister om 12 uur aan gegaan en 15:15 op temperatuur (54 graden) vanochtend 9:30 was het 43 graden.
Ik verwarm 's nachts tot 45 graden en zorg dat hij klaar is vlak voordat de 1e persoon in huis gaat douchen. Nadat de 2e persoon gedoucht heeft staat de boiler de rest van de dag met een lage temperatuur en is er dus bijna geen verlies.
Veel meer kun je niet doen denk ik, of je moet echt een hele isolatielaag er omheen gaan bouwen maar dat lijkt me niet kosteneffectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
de Peer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Ik verwarm 's nachts tot 45 graden en zorg dat hij klaar is vlak voordat de 1e persoon in huis gaat douchen. Nadat de 2e persoon gedoucht heeft staat de boiler de rest van de dag met een lage temperatuur en is er dus bijna geen verlies.
Veel meer kun je niet doen denk ik, of je moet echt een hele isolatielaag er omheen gaan bouwen maar dat lijkt me niet kosteneffectief.
Dat is misschien ook nog wel eens een idee.. nu salderen nog gewoon mag dan kan ik dat beter gaan doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Possible schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is misschien ook nog wel eens een idee.. nu salderen nog gewoon mag dan kan ik dat beter gaan doen ja.
Idd, als we niet meer kunnen salderen ga ik overdag draaien in de zomer maar in de (koude) winter nog steeds 's nachts want dan krijg ik mijn kWh's overdag waarschijnlijk toch wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Yes . Probeem hiet is dat ik/kids vaak avonds douche en sochtends de vriendin . Dus dan zou hij 2 runs moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:28:
Yes . Probeem hiet is dat ik/kids vaak avonds douche en sochtends de vriendin . Dus dan zou hij 2 runs moeten doen.
Nee hoor, daarom ga ik s'middags naar 55 ,dan kan ik de volgende morgen eventueel nog een derde keer douche of veel aan de wasmachine afstaan. Zelden dat hij smorgens aan springt omdat hij onder 45 komt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@reneeke1970 jij hebt veel minder stilstand verlies. Die van jou loopt maar 1.5 uur per dag. Hier toch al zon 3 a 4 uurtjes. Ik heb hem nu 1x per dag ingesteld van 12 tot 21 uur. Tussen 15 en 16 uur is ie dan gemiddeld klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:09:
@reneeke1970 jij hebt veel minder stilstand verlies. Die van jou loopt maar 1.5 uur per dag. Hier toch al zon 3 a 4 uurtjes. Ik heb hem nu 1x per dag ingesteld van 12 tot 21 uur. Tussen 15 en 16 uur is ie dan gemiddeld klaar.
Daarom laat ik mijne om half één aan gaan, draait altijd op de zon.
In het weekend met drie wasmachine draait ie ook wel drie uurtjes.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Daarom kan ik hem misschien in mijn geval beter wat later laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
busscherski schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:16:
[...]

Je verbruikt nu in totaal 370 m3. Voor dagen onder 0 en douchen.
Als je een gemiddeld sww verbruik hebt van 270 m3 halveert het inderdaad wel ruim. 100 m3 voor je cv ketel voor dagen onder 0 leek me wat weinig. Gaat de Elga uit bij +4° C of heb je dat uitgeschakeld en doet ie altijd wat?

Ik wist ook niet hoe je een boiler plaatst. Heb het gewoon besteld en geprobeerd. Ik vind het leuk om te leren hoe het moet, en ik heb er de tijd voor kunnen maken.
Het is lastig om precies te zeggen hoeveel ik totaal gebruik voor sww en koken, aangezien ik vorig jaar februari relatief veel aan cv heb verstookt doordat de Elga niet helemaal deed wat hij moest doen. Ik denk dat het sww ergens tussen de 150 en 200 kuub zal liggen uitgaande van iets van 0,5m3 per dag voor sww. De Elga draait onder de +4 vrolijk verder, maar zou komend jaar nog iets minder gas moeten vragen nu het hybernation-probleem opgelost is.

Of het uit zal kunnen is dus vooral afhankelijk van het verbruik van de wp-boiler ten opzichte van de ketel. Ik las hier iets over 750kwh per jaar en dat zou betekenen dat het nooit uit gaat kunnen, tenzij we eerst de benodigde capaciteit er aan pv bij gaan leggen. Dat betekent echter ook weer een investering en dus verdere doorrekening. Ik denk dat het verstandiger is om te beginnen met het dak verder volgooien met pv om ons huidige verbruik af te dekken en dan te kijken wat we over hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Deveon schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:51:
Indien je de warmtewisselaar van de Atlantic wil gebruiken om de ketel te ondersteunen met verwarmen, in hoeverre is er kans dat je ketel warmte verliest aan de WPB? Eigenlijk in mijn geval dat de WPB in het midden onder de 35-40 graden komt. Of is de COP om met buitenlucht van -5ih naar 40 graden te verwarmen nog steeds beter als gas stoken?
Cv retour water en de temperatuur onderin de boiler komen vanzelf in evenwicht. Ik heb de aanvoertemperatuur van de cv op 55 graden, de retour is dermate laag dat alleen vlak na het douchen de spiraal warmte toevoegt aan het vat. De temperatuur in het vat loopt niet onnodig op.
Als je trouwens gewoon 21 cent betaald voor de elektriciteit kun je goedkoper gas stoken. Voor 11 cent kan het wel uit.

@Aziraphale
750 KWh lijkt me voor grotere gebruikers. Er zijn op dit forum ook mensen die 30 kWh per maand verbruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 03-01-2019 20:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Het verbruik van 750kWh en 30 kWh zijn in mijn ogen alleen verbruik voor het maken van ...

Mijn verbruik:
Totaal 2018
30,791 m3 warm water
580,28 kWh
Cop ten opzichte van een e-boiler 2,60 gemiddeld over 354 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:35:
[...]

Cv retour water en de temperatuur onderin de boiler komen vanzelf in evenwicht. Ik heb de aanvoertemperatuur van de cv op 55 graden, de retour is dermate laag dat alleen vlak na het douchen de spiraal warmte toevoegt aan het vat. De temperatuur in het vat loopt niet onnodig op.
Als je trouwens gewoon 21 cent betaald voor de elektriciteit kun je goedkoper gas stoken. Voor 11 cent kan het wel uit.

@Aziraphale
750 KWh lijkt me voor grotere gebruikers. Er zijn op dit forum ook mensen die 30 kWh per maand verbruiken.
Zelfs 750 is laag mits je de hoeveelheid liters ook gebruikt die je tot je beschikking hebt. Volgens folder is 200 liter 900 per jaar en 270 liter een 1200 per jaar. En dat is heel normaal als je cop twee of drie pakt. De grote elektrische boilers van vroeger deden tussen twee en drie duizend kWh per jaar.

PS 30 kWh is haast al het stilstand verlies dus die mensen zullen wel stinken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970, ja dat kan, het ligt eraan hoeveel je doucht.

Bij 7.5 kWh / m3 aardgas had @wizzopa op
(580.28 kWh * 2.60) / 7.5 = 201 m3 gas gezeten voor SWW in 2018
@Aziraphale verwacht dat hij ook ongeveer op zoiets zit, misschien iets minder. Dus dan zal zijn jaarverbruik ook vergelijkbaar worden. Geen >750 kWh dus.

Om er 1200 kWh per jaar door te krijgen moet een Atlantic zo`n 6 uur x 365 dagen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:35:
[...]
71ct per m3, delen door 9,769 (kWh per m3 aardgas) en maal 3 (COP) dan kom ik uit op 21.8ct. Dat is voor 3/4 van het jaar zeker haalbaar (terugwinnen achter permanent actieve MV). Of het dit jaar iets gaat opleveren is afhankelijk van of ik onder de 500m3 weet te duiken, maar als dat niet gebeurt verwacht ik alsnog dat de WPB dankzij de subsidie, energiebelasting en wijzigingen met salderen zich binnen 5 jaar wel terugverdiend.

PV komt er wel, maar reken ik toe aan de auto, zo lang we kunnen salderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:58:
[...]

71ct per m3, delen door 9,769 en maal 3 (COP) dan kom ik uit op 21.8ct. Dat is voor 3/4 van het jaar zeker haalbaar (terugwinnen achter permanent actieve MV). Of het dit jaar iets gaat opleveren is afhankelijk van of ik onder de 500m3 weet te duiken, maar als dat niet gebeurt verwacht ik alsnog dat de WPB dankzij de subsidie, energiebelasting en wijzigingen met salderen zich binnen 5 jaar wel terugverdiend.

PV komt er wel, maar reken ik toe aan de auto, zo lang we kunnen salderen..
De 9,769 is het aantal kW per m3 gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wizzopa schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:08:
[...]

De 9,769 is het aantal kW per m3 gas?
Ja (kWh) en in de praktijk haalt een HR ketel er (uit mijn hoofd) 97% efficiency, dus er zou eigenlijk nog 3% verlies vanaf moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Niet met tapwater hoor. Denk dat je met 85% blij mag zijn.
Maar het gaat aardig gelijk op. Overigens heb je met 71ct een erg goede deal voor gas. VEH deal zat al over de 75ct dacht ik. Een WP voor verwarmen is ook iets efficienter dacht ik dus samen met vastrecht gas weg en geen onderhoud aan de ketel (monoblock + Atlantic kun je zelf onderhouden) ben je toch iets voordeliger uit denk ik. Met PV erbij zit je helemaal spekkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 03-01-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Wimlem schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 06:46:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde. De 270 staat ook in een onverwarmd schuurtje waar het nu 8 graden is.
Ben je dan niet bang dat het leidingwerk bevriest als het echt koud wordt?

(ik ben me ook op een WP boiler aan 't oriënteren, ik heb een ideale plek in een onverwarmd schuurtje direct aan het huis, maar als het buiten vriest vriest het daar binnen ook gewoon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Er staat volgens mij wel in de handleiding dat hij daar niet geplaatst mag worden.
Ik zou sowieso niet lager dan 4-5 graden willen gaan, dat lijkt me niet fijn voor de techniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Deveon schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Ja (kWh) en in de praktijk haalt een HR ketel er (uit mijn hoofd) 97% efficiency, dus er zou eigenlijk nog 3% verlies vanaf moeten.
Uit 1m3 gas haal je in de praktijk 8kWh bij LTV. Heb je nog een CV systeem met HT radiatoren is het misschien 6-7kWh uit 1m3.

Er it 9.7kWh in een m3 gas, maar dat haal je er nooit uit, je blaas immers altijd nog warmte naar buiten en hebt nog te maken met pomp/leidingverliezen etc.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Maar die verliezen in pomp en leidingen heeft elemtrisch verwarmen toch ook last van? Daarnaast zie ik het pas als verlies als de warmte de woning verlaat. Op de leiding zit op radiator niveau verlies, maar op CV niveau niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 14:33
Det schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:45:
[...]

Ben je dan niet bang dat het leidingwerk bevriest als het echt koud wordt?

(ik ben me ook op een WP boiler aan 't oriënteren, ik heb een ideale plek in een onverwarmd schuurtje direct aan het huis, maar als het buiten vriest vriest het daar binnen ook gewoon)
De LG Therma V warmtepomp staat ook in die ruimte te verwarmen. Verder heb ik een vorstbeschermer in het schuurtje staan mocht de temperatuur te laag worden. In december is hij niet onder de 6 graden gekomen.

De CV ketel heeft er ook 10 jaar gehangen en nooit problemen gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimlem op 04-01-2019 07:36 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Waarom is het kWh ipv kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:41:
@reneeke1970, ja dat kan, het ligt eraan hoeveel je doucht.

Bij 7.5 kWh / m3 aardgas had @wizzopa op
(580.28 kWh * 2.60) / 7.5 = 201 m3 gas gezeten voor SWW in 2018
@Aziraphale verwacht dat hij ook ongeveer op zoiets zit, misschien iets minder. Dus dan zal zijn jaarverbruik ook vergelijkbaar worden. Geen >750 kWh dus.

Om er 1200 kWh per jaar door te krijgen moet een Atlantic zo`n 6 uur x 365 dagen draaien.
Uiteraard is het verbruik bepalend, alleen mensen worden hier op verkeerde been gezet voor het verbruik omdat hier mensen zitten die hun verbruik noemen van een 200 liter boiler terwijl ze eigenlijk aan een 80 liter voldoende hebben.
Een 200 is voor vier personen en indien normaal dagelijks verbruik is het gewoon 900. Mede ook vanwege standaard instellingen.
Door veel te tweaken word het minder, maar meeste mensen doen dat niet moet je maar vanuit gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Waarom is het kWh ipv kW.
1 Watt = 1 Joule per seconde

kWh heeft als eenheid kilojoules en is dus een hoeveelheid energie
(de h en de 'per seconde' zijn beide tijdseenheden en mag je wegstrepen)

kW heeft als eenheid kilojoules per seconde en is dus een energieverbruik (per tijdseenheid).

Bij verbranding van 1 kuub gas komt een bepaalde hoeveelheid energie vrij, dat druk je uit in joules want staat los van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:18:
Niet met tapwater hoor. Denk dat je met 85% blij mag zijn.
Maar het gaat aardig gelijk op. Overigens heb je met 71ct een erg goede deal voor gas. VEH deal zat al over de 75ct dacht ik. Een WP voor verwarmen is ook iets efficienter dacht ik dus samen met vastrecht gas weg en geen onderhoud aan de ketel (monoblock + Atlantic kun je zelf onderhouden) ben je toch iets voordeliger uit denk ik. Met PV erbij zit je helemaal spekkoper.
Je hebt gelijk, tapwater zit volgens de specificatie op 85% efficiency. Voor tapwater haal je dus inderdaad 8.3 kWh uit 1m3 gas, maar bij verwarmen is wél 9.5 kWh. Echter zal de WPB natuurlijk primair voor tapwater zijn en is verwarming alleen leuk meegenomen, waarschijnlijk zorgt het voor +/- 3 maanden extra gasloos. Ik denk alleen niet dat de WPB mijn huis warm kan houden gezien het huidige verbruik van 150m3 in de wintermaanden. Daarnaast koken wij ook nog op gas, dus <500m3 is de eerste stap.

Overigens adviseert Intergas wel om een temperatuur gestuurde klep (€50) tussen de ketel en WPB zodat water boven de 58 graden niet door de ketel stroomt.

Gas komt trouwens bij VandeBron vandaan. Zij verdienen niet op de energie die je afneemt, maar enkel met het leveringstarief en er zit zelfs een bijdrage in voor een compensatie project in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Ben me wat aan het oriënteren naar de mogelijkheden van een WPB (Atlantic Explorer 3 270 liter). Nu wonen wij in een vrij nieuw huis (bouwjaar 2017) voorzien van D-ventilatie WTW van Itho.
We hebben op onze beneden verdieping een (verwarmde) bijkeuken waar de wasmachine, droger en vriezer staat. Deze ruimte is ongeveer 11 m2 / 27m3.
Temperatuur hier schommelt zo rond de 20/21 graden. Op zich denk ik een prima ruimte om een WPB te plaatsen? Het aansluiten van aan/afvoer naar buiten lijkt me niet handig ivm afnemende COP. Combinatie van alleen de afvoer naar buiten kan niet, ivm verstoring van de balansventilatie.
Nu dacht ik om dan de WPB te laten ventileren in deze ruimte. Maar hoeveel echt koude lucht krijg ik daar dan voor terug? Creëer ik dan een soort koelkast effect in deze ruimte of valt dat mee? Een afname van bijvoorbeeld een paar graden, is acceptabel, maar < 18 is dan weer niet de bedoeling.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? Iemand die een vergelijkbare situatie heeft?
Op onze zolder is wel ruimte op een paar plekken, maar willen hier in de toekomst een slaapkamer van maken en dan lijkt dit niet zo handig.
Zijn er nog negatieve effecten qua waterdruk (extreem lang wachten) bij t plaatsen van de WPB beneden t.o.v. douchen en badderen op de 1e verdieping??
Alvast bedankt voor t meedenken / delen ervaringen.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bart_Denon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:34:
Ben me wat aan het oriënteren naar de mogelijkheden van een WPB (Atlantic Explorer 3 270 liter). Nu wonen wij in een vrij nieuw huis (bouwjaar 2017) voorzien van D-ventilatie WTW van Itho.
We hebben op onze beneden verdieping een (verwarmde) bijkeuken waar de wasmachine, droger en vriezer staat. Deze ruimte is ongeveer 11 m2 / 27m3.
Temperatuur hier schommelt zo rond de 20/21 graden. Op zich denk ik een prima ruimte om een WPB te plaatsen? Het aansluiten van aan/afvoer naar buiten lijkt me niet handig ivm afnemende COP. Combinatie van alleen de afvoer naar buiten kan niet, ivm verstoring van de balansventilatie.
Nu dacht ik om dan de WPB te laten ventileren in deze ruimte. Maar hoeveel echt koude lucht krijg ik daar dan voor terug? Creëer ik dan een soort koelkast effect in deze ruimte of valt dat mee? Een afname van bijvoorbeeld een paar graden, is acceptabel, maar < 18 is dan weer niet de bedoeling.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? Iemand die een vergelijkbare situatie heeft?
Op onze zolder is wel ruimte op een paar plekken, maar willen hier in de toekomst een slaapkamer van maken en dan lijkt dit niet zo handig.
Zijn er nog negatieve effecten qua waterdruk (extreem lang wachten) bij t plaatsen van de WPB beneden t.o.v. douchen en badderen op de 1e verdieping??
Nee hoor dat valt heel erg mee. Bij mij koelt de zolder tijdelijk een graad of 3 af maar dat trekt vervolgens weer bij tot een afname van een halve graad in totaal. Dat komt doordat de kou dan de muren (massa) in trekt. Maar dan heb ik het wel over een flinke zolder. bij 11 m2 zal het toch wel 2 graden afkoelen waarschijnlijk (gokje).

de koude 'stroom' is wel flink kouder en dat voel je ook als je er in loopt, kan onaangenaam zijn.

Realiseer je wel dat als het om een verwarmde ruimte gaat, het ook die warmtebron is die jouw sanitair water gaat verwarmen. Dus mogelijk gebruik je dan alsnog je gasketel daarvoor maar dan indirect. Geldt alleen voor de winter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
de Peer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Nee hoor dat valt heel erg mee. Bij mij koelt de zolder tijdelijk een graad of 3 af maar dat trekt vervolgens weer bij tot een afname van een halve graad in totaal. Dat komt doordat de kou dan de muren (massa) in trekt. Maar dan heb ik het wel over een flinke zolder. bij 11 m2 zal het toch wel 2 graden afkoelen waarschijnlijk (gokje).

de koude 'stroom' is wel flink kouder en dat voel je ook als je er in loopt, kan onaangenaam zijn.

Realiseer je wel dat als het om een verwarmde ruimte gaat, het ook die warmtebron is die jouw sanitair water gaat verwarmen. Dus mogelijk gebruik je dan alsnog je gasketel daarvoor maar dan indirect. Geldt alleen voor de winter natuurlijk.
Als is het in de grootte van +/- 3 graden is dan lijkt me dat zeker wel te doen. Naast dat de ruimte verwarmd wordt door de vloerverwarming, is er ook opwarming door 2 warmtewisselaars van een grote koelkast, kleine vriezer, wasmachine en een warmtepomp droger.

Zit te dubben of nu de bijkeuken of de zolder handiger is qua aansluiten / voordelen warmwater naar badkamer / geluid productie etc..

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Deveon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:23:
[...]
Overigens adviseert Intergas wel om een temperatuur gestuurde klep (€50) tussen de ketel en WPB zodat water boven de 58 graden niet door de ketel stroomt.
Welke? URL?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Bart_Denon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Als is het in de grootte van +/- 3 graden is dan lijkt me dat zeker wel te doen. Naast dat de ruimte verwarmd wordt door de vloerverwarming, is er ook opwarming door 2 warmtewisselaars van een grote koelkast, kleine vriezer, wasmachine en een warmtepomp droger.

Zit te dubben of nu de bijkeuken of de zolder handiger is qua aansluiten / voordelen warmwater naar badkamer / geluid productie etc..
Eigenlijk is mijn vraag min of meer aansluitend op wat Bart_Denon hier post/vraagt:

- De unit komt dan bij mij op zolder te staan. Is het dan noodzakelijk om in de keuken en/of bijkeuken een extra eboiler te plaatsen ivm de lengte tot aan de keuken/bijkeuken? Of is dit nonsens?

Met wat voor een installatiekosten moet ik rekening houden bij een warmtepomp boiler? Deze komt ipv de CV en geen mechanische ventilatie in huis overigens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bloedcel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Eigenlijk is mijn vraag min of meer aansluitend op wat Bart_Denon hier post/vraagt:

- De unit komt dan bij mij op zolder te staan. Is het dan noodzakelijk om in de keuken en/of bijkeuken een extra eboiler te plaatsen ivm de lengte tot aan de keuken/bijkeuken? Of is dit nonsens?

Met wat voor een installatiekosten moet ik rekening houden bij een warmtepomp boiler? Deze komt ipv de CV en geen mechanische ventilatie in huis overigens....
Ipv de cv, wil je alles met de wpb gaan doen of stook je op een andere manier?
Voor alleen tapwater kost het niet veel, ik zag €300-400 voorbij komen als een installateur het doet.
Ik heb juist een e-boiler in de keuken deels buitenspel gezet omdat ik de wpb dan vaker gebruik.
Het is een Grohe red duo die nog wel kokend water kan leveren indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:20:
[...]

Ipv de cv, wil je alles met de wpb gaan doen of stook je op een andere manier?
Voor alleen tapwater kost het niet veel, ik zag €300-400 voorbij komen als een installateur het doet.
Ik heb juist een e-boiler in de keuken deels buitenspel gezet omdat ik de wpb dan vaker gebruik.
Het is een Grohe red duo die nog wel kokend water kan leveren indien gewenst.
Inderdaad wordt het dan alleen voor tapwater gebruikt. Ik verwarm het huis met in totaal 3 units l/l waterpomp en ik gebruik alleen nog gas voor het tapwater.

De CV is uit 2005, aangezien het huis op een andere manier wordt verwarmd en er nog subsidie bestaat. Ben ik zeer geïnteresseerd in deze oplossing.

Inclusief subsidie zou de totale kosten uit moeten komen op zo'n €1000 inc installatie/aanschaf, of zit ik er naast?

PS. Atlantic 270 L, vanaf mei een 4 persoons huishouden, moet voldoende zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij kost rond €1650, €1250 subsidie dus dan is €1000 wel ruim.
Het hangt af van wat je in huis moet aanpassen, gaat de cvketel weg dan heb je een dakdoorvoer over en misschien is een toevoer van buitenlucht nodig om minder van binnen aan te zuigen.
Ga eens na waar de lucht vandaan komt als je van binnen aanzuigt, ik neem aan door raamroosters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:49:
Hij kost rond €1650, €1250 subsidie dus dan is €1000 wel ruim.
Het hangt af van wat je in huis moet aanpassen, gaat de cvketel weg dan heb je een dakdoorvoer over en misschien is een toevoer van buitenlucht nodig om minder van binnen aan te zuigen.
Ga eens na waar de lucht vandaan komt als je van binnen aanzuigt, ik neem aan door raamroosters e.d.
Bedankt voor je antwoorden.

CV ketel gaat inderdaad weg. Klopt, dat gebeurt dan door raamroosters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Bart_Denon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:34:
Voordat deze vraag ondersneeuwt, kan iemand hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Bart_Denon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Bij mij is er 6 meter bij gekomen en er staan 3 boilers in serie. Met een 5 liter douche kop merk ik geen verschil in druk maar wel even langer wachten op warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bart_Denon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Er was een paar pagina's terug iemand die juist meer warm water kreeg zonder de cvketel er tussen.
Verder zal de wachttijd op warm water iets toenemen maar de druk komt van de waterleiding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dat ben ik :) Ik heb sneller warm water, boven en beneden en een veel betere warmwaterdruk. Ik hoef de kraan maar half open te zetten en dat is ruim voldoende.

Mijn cv ketel was ook niet meer geweldig dus het viel mij gelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Interessant dit. Dit topic ga ik eens rustig van voor tot achter lezen.

Ik sta namelijk op het punt om op een compleet andere plek in het huis een badkamer te realiseren. Zo anders, dat de afstand tot de CV-ketel misschien wel 20m wordt. Dat gaat me te lang duren voordat er warm water uit de kraan komt. CV-ketel verhuizen doe ik niet/kan niet en helemaal overstappen op een warmtepomp is nog wat te vroeg voor dit huis uit 1912. Zo'n warmtepompboiler is dan erg interessant.

Ik wil hem in mijn kelder neerzetten. Dat is de enige plek die een beetje handig is. Maar buitenlucht aanzuigen is lastig, dus ik zal eerder gewoon de lucht uit de kelder zelf pakken. Zat er zelfs aan te denken om in de zomer de koude lucht de woonkamer in te blazen, dat is wel haalbaar. In de winter moet het maar gewoon de kelder/kruipruimte in.

Nu de grootte. We zijn met twee volwassenen thuis en twee kleintjes die ooit tiener worden ;). De vraag is of we met de 200L variant uit kunnen of dat w aan de 270L moeten. Als het de laatste wordt is de kelder eigenlijk te laag. Die is tot de balken helaas maar 1.90. En de atlantic is al 1.96. Misschien is een stukje uitgraven een optie (pfft weer een klus).

Is er ervaring met een gezien van 4 met een 200L boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Speedy-Andre en @vinom dank je voor de toevoeging. Daarvoor zal het dus geen probleem zijn om evt de WPB beneden neer te zetten.

Het enige waar ik me druk om maak is de geluidsproductie bij niet aangesloten aan/afvoer en hoeveel grip de WPB heeft op de temperatuur in de bijkeuken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Er was een paar pagina's terug iemand die juist meer warm water kreeg zonder de cvketel er tussen.
Verder zal de wachttijd op warm water iets toenemen maar de druk komt van de waterleiding zelf.
Ketel weg begrenzer weg meer door stroming. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Jelte schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:

Ik sta namelijk op het punt om op een compleet andere plek in het huis een badkamer te realiseren. Zo anders, dat de afstand tot de CV-ketel misschien wel 20m wordt. Dat gaat me te lang duren voordat er warm water uit de kraan komt. CV-ketel verhuizen doe ik niet/kan niet en helemaal overstappen op een warmtepomp is nog wat te vroeg voor dit huis uit 1912. Zo'n warmtepompboiler is dan erg interessant.

Ik wil hem in mijn kelder neerzetten. Dat is de enige plek die een beetje handig is. Maar buitenlucht aanzuigen is lastig, dus ik zal eerder gewoon de lucht uit de kelder zelf pakken. Zat er zelfs aan te denken om in de zomer de koude lucht de woonkamer in te blazen, dat is wel haalbaar. In de winter moet het maar gewoon de kelder/kruipruimte in.

Nu de grootte. We zijn met twee volwassenen thuis en twee kleintjes die ooit tiener worden ;). De vraag is of we met de 200L variant uit kunnen of dat w aan de 270L moeten. Als het de laatste wordt is de kelder eigenlijk te laag. Die is tot de balken helaas maar 1.90. En de atlantic is al 1.96. Misschien is een stukje uitgraven een optie (pfft weer een klus).

Ik heb exact de situatie als jij.

-2 kids en 2 volwassenen. De kids zijn nu nog 2 en 4, en worden straks groter uiteraard. Nu gaan ze gewoon samen onder de douche of in een 1/3e gevuld bad.

ik douche zelf altijd savonds en mijn vriendin sochtends. Ik heb een 200L versie. Als ze straks ouder zijn en gaan langer douchen, dan zorg ik ervoor dat de boiler 2 x gaat draaien. 1 x sochtends en 1 x savonds zodat er altijd voldoende warm water is. Als nood zou ik ook nog een doorstroomverwarmer er achter kunnen hangen zodat je ''onbeperkt'' warm water hebt.

Die van mij staat ook in de garage en zuigt nu de lucht van binnen in de garage aan. Hij is nu nog niet geïsoleerd, maar ben het wel van plan om te doen. De uitblaas doet hij ook in de garage Door de grote hiervan (22m2) merk ik wat temperatuur daling weinig. Misschien 0,5 graden.

De aanzuiging ga ik ook nog wel aanpassen vanuit de bijkeuken / woonkamer zodat het gemengd gaat worden. In de winter is het dan wel prettiger dat hij niet 8 uren hoeft te draaien om het water op op temperatuur te brengen. Nu zal de temp in de woonkamer en bijkeuken wel iets gaan dalen (in totaal 55 m2), maar dit valt volgens @reneeke1970 wel mee ;)

ik heb die van mij aangesloten op de leidingen in de keuken.

Het wachten op warmwater is ongeveer even snel als met de ketel (Ketel moest ''vroeger'' eerst aanspringen) Rond de 25 seconden bij mij.

Ik merk zelf niks van minder druk door de douchekop. Dit is gewoon gelijk gebleven ook al moet het water nu ''omhoog''

En ander voordeel is dat ik nu ook direct warmwater in de keuken heb (binnen 4 seconden)
Verder kan hij nu op buiten/buiten kan staan omdat ik hem toch niet hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 04-01-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Jelte schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:

Als je bang bent dat 200 te weinig is kun je er ook 2 van 200 in serie zetten. Is na aftrek 2xsubsidie zelfs iets goedkoper dan 1x 270 liter. Je bent wel iets meer kwijt aan installatiemateriaal.
Ik zelf heb 2x de atlantic Calypso 150 in bestelling. Dus 300 liter in totaal, puur om ook iets over te hebben. Na aftrek subsidie kosten ze samen 100 euro.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ijhas klinkt als technisch een prima oplossing. Ook gelijk backup mocht er met één iets misgaan.
Maar hoe krijg je twee keer subsidie? Heeft iemand dat hier al voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jelte schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:18:
@ijhas klinkt als technisch een prima oplossing. Ook gelijk backup mocht er met één iets misgaan.
Maar hoe krijg je twee keer subsidie? Heeft iemand dat hier al voor elkaar?
Een voor de badkamer en een voor de keuken,wasmachine en vaatwasser plus dat je geen grote geplaatst krijgt en daarom twee kleinere moet plaatsen, dit heb ik nav een telefoontje naar de RVO toen ik me aan het orienteren was. is uiteindelijk een 270 ltr geworden ipv 2 van 200 ltr.
Gewoon even bellen en overleggen, zijn best meedenkend daar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
@Jelte Inderdaad, je kunt ze zodanig aansluiten dat je met kogelkranen eventueel een boiler kunt isoleren mocht hij stuk zijn.
Ik heb het even opgezocht op de website. Er staat in de faq een vraag over het aanschaffen van meerdere apparaten. Zie:https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

Ik verwacht dus geen probleem maar ik zal het wel laten weten als ik mijn aanvraag heb gedaan.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ijhas ik ben benieuwd naar je ervaring. Hier zal het toch nog wel even duren voordat ik het ga doen. Ben nog aan het oriënteren.
Maar een bezoekje aan dit topic helpt veel! Dank daarvoor.
Voor nu ga ik voor 2 van die Calypso. Past tenminste in de kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
De 200L Daikin WP-B is in ieder geval erg stil. Luchtbuizen zijn nu aangesloten en het is een zeer stil apparaat.

De uitlaat richting de straat, is onhoorbaar. Binnen kan ik niet horen wanneer hij aan staat. (In de berging/bijkeuken) zuigt binnen aan, blaast naar buiten. Sta je naast de boiler lijkt het vergelijkbaar met het geluid van een gemiddelde koelkast.

Mijn CV ketel (Vaillaint) maakte meer geluid.

@koevlaas2 Vond hem ook erg stil.

Zoek je een stille wp-b, is deze zeker aan te raden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Stef87 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:46:
De 200L Daikin WP-B is in ieder geval erg stil. Luchtbuizen zijn nu aangesloten en het is een zeer stil apparaat.

De uitlaat richting de straat, is hij onhoorbaar. Binnen kan ik niet horen wanneer hij aan staat. (In de berging/bijkeuken) zuigt binnen aan, blaast naar buiten. Sta je naast de boiler lijkt het vergelijkbaar met het geluid van een gemiddelde koelkast.

Amen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Wimlem schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:32:
[...]

De LG Therma V warmtepomp staat ook in die ruimte te verwarmen. Verder heb ik een vorstbeschermer in het schuurtje staan mocht de temperatuur te laag worden. In december is hij niet onder de 6 graden gekomen.

De CV ketel heeft er ook 10 jaar gehangen en nooit problemen gehad.
Dank, je hebt in principe dus wel een vorstvrije ruimte. De mijne is dat niet, maar ik kan er allicht een geïsoleerde kast omheen bouwen, en wat verwarmingstape gebruiken op de leidingen. Zolang de pomp niet uitstaat zal het voor het boilervat zelf wel loslopen lijkt me.

De luchtaanzuiging wil ik trouwens wel vanuit (de warme kruipruimte van) het huis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Stef87 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:46:

De uitlaat richting de straat, is onhoorbaar. Binnen kan ik niet horen wanneer hij aan staat. (In de berging/bijkeuken) zuigt binnen aan, blaast naar buiten. Sta je naast de boiler lijkt het vergelijkbaar met het geluid van een gemiddelde koelkast.

En hoeveel kost deze?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.