Jelte schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:
Interessant dit. Dit topic ga ik eens rustig van voor tot achter lezen.
Ik sta namelijk op het punt om op een compleet andere plek in het huis een badkamer te realiseren. Zo anders, dat de afstand tot de CV-ketel misschien wel 20m wordt. Dat gaat me te lang duren voordat er warm water uit de kraan komt. CV-ketel verhuizen doe ik niet/kan niet en helemaal overstappen op een warmtepomp is nog wat te vroeg voor dit huis uit 1912. Zo'n warmtepompboiler is dan erg interessant.
Ik wil hem in mijn kelder neerzetten. Dat is de enige plek die een beetje handig is. Maar buitenlucht aanzuigen is lastig, dus ik zal eerder gewoon de lucht uit de kelder zelf pakken. Zat er zelfs aan te denken om in de zomer de koude lucht de woonkamer in te blazen, dat is wel haalbaar. In de winter moet het maar gewoon de kelder/kruipruimte in.
Nu de grootte. We zijn met twee volwassenen thuis en twee kleintjes die ooit tiener worden

. De vraag is of we met de 200L variant uit kunnen of dat w aan de 270L moeten. Als het de laatste wordt is de kelder eigenlijk te laag. Die is tot de balken helaas maar 1.90. En de atlantic is al 1.96. Misschien is een stukje uitgraven een optie (pfft weer een klus).
Is er ervaring met een gezien van 4 met een 200L boiler?
Ik heb exact de situatie als jij.
-2 kids en 2 volwassenen. De kids zijn nu nog 2 en 4, en worden straks groter uiteraard. Nu gaan ze gewoon samen onder de douche of in een 1/3e gevuld bad.
ik douche zelf altijd savonds en mijn vriendin sochtends. Ik heb een 200L versie. Als ze straks ouder zijn en gaan langer douchen, dan zorg ik ervoor dat de boiler 2 x gaat draaien. 1 x sochtends en 1 x savonds zodat er altijd voldoende warm water is. Als nood zou ik ook nog een doorstroomverwarmer er achter kunnen hangen zodat je ''onbeperkt'' warm water hebt.
Die van mij staat ook in de garage en zuigt nu de lucht van binnen in de garage aan. Hij is nu nog niet geïsoleerd, maar ben het wel van plan om te doen. De uitblaas doet hij ook in de garage Door de grote hiervan (22m2) merk ik wat temperatuur daling weinig. Misschien 0,5 graden.
De aanzuiging ga ik ook nog wel aanpassen vanuit de bijkeuken / woonkamer zodat het gemengd gaat worden. In de winter is het dan wel prettiger dat hij niet 8 uren hoeft te draaien om het water op op temperatuur te brengen. Nu zal de temp in de woonkamer en bijkeuken wel iets gaan dalen (in totaal 55 m2), maar dit valt volgens @
reneeke1970 wel mee
ik heb die van mij aangesloten op de leidingen in de keuken.
Het wachten op warmwater is ongeveer even snel als met de ketel (Ketel moest ''vroeger'' eerst aanspringen) Rond de 25 seconden bij mij.
Ik merk zelf niks van minder druk door de douchekop. Dit is gewoon gelijk gebleven ook al moet het water nu ''omhoog''
En ander voordeel is dat ik nu ook direct warmwater in de keuken heb (binnen 4 seconden)
Verder kan hij nu op buiten/buiten kan staan omdat ik hem toch niet hoor.
[
Voor 4% gewijzigd door
Possible op 04-01-2019 16:40
]