Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.319 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
lerssi schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:20:
Ik ben na geruime tijd mee te lezen enthousiast geworden voor deze warmtepompboiler: ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS

Heeftver iemand ervaring met een goede betrouwbare installateur in de omgeving veldhoven - eindhoven ?

Wellicht in combinatie tegelijk aan te sluiten met techneco elga warmtepomp
Ik heb je PM nog niet beantwoord, maar ik geef bovenstaande persoon gelijk.
Ik zou geen ELGA willen aanraden, installeer dan een volwaardige warmtepomp naast de ketel.
Nadeel van een ELGA is toch de beperkte functionaliteit en het gericht zijn op samenwerking met de cv ketel, iets dat een normale warmtepomp niet als nadelen heeft.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
Als ik besluit om toch de ketel eruit te gooien . Wat is dan een goede oplossing die gewoon te betalen is ?
@Jim423 @koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Possible schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:56:
[...]

Ik zie het.. Volgens mij heb ik niet eens een extra koppeling nodig.. ze passen op elkaar.

Als je geen rubberen ring gebruikt bij heet, waarom zit deze er dan in?
Ik heb deze er tussen https://www.gamma.nl/asso...16x2-mm-5-stuks/p/B259118
:)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
@wizzopa @koevlaas2 ik vind dit toch echt een rubberen ring die erin zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dmufmcqjho4p9.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
picardo schreef op zondag 30 december 2018 @ 07:35:
Als ik besluit om toch de ketel eruit te gooien . Wat is dan een goede oplossing die gewoon te betalen is ?
@Jim423 @koevlaas2
Voor je besluit je ketel er uit te gooien lees oa dit topic eens door Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:58:
@wizzopa @koevlaas2 ik vind dit toch echt een rubberen ring die erin zit.

[Afbeelding]
Goedemorgen, die heb ik er uitgehaald en vervangen door 2 fiber ringen. Met de kunstof ring kreeg ik hem niet dicht met de fiberring wel.

De losse ring is voor een 1/2 duim aansluiting. Waarschijnlijk voor de condens afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:38
Kun je de Atlantic ook instellen beneden de 50 graden? Hij gaat bij mij niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@vinom
Waarom zou je dat willen? Legionella?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:25:
Kun je de Atlantic ook instellen beneden de 50 graden? Hij gaat bij mij niet lager.
@vinom waarom? @AUijtdehaag je was me voor.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dat zou inderdaad een reden zijn om hem niet lager te zetten, maar hij doet ook een legionella run eens in de zoveel tijd dus ik dacht dan kan die temp ook wel wat lager. Ik meen dat mensen hem hier ook lager hadden ingesteld, maar misschien ben ik daarmee in de war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
@vinom @AUijtdehaag

Je zou de wpb permanent in vakantiemodus kunnen zetten, temp sensor inbouwen en een regeling maken die het pv contact aanstuurt. Is wel beschreven ergens in dit topic.

Hoe het precies zit met Legionella weet ik niet. Ook bij 50 graden vat bovenkant temperatuur is het onderin een stuk kouder, zie metingen @klump4u

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:31:
Dat zou inderdaad een reden zijn om hem niet lager te zetten, maar hij doet ook een legionella run eens in de zoveel tijd dus ik dacht dan kan die temp ook wel wat lager. Ik meen dat mensen hem hier ook lager hadden ingesteld, maar misschien ben ik daarmee in de war
Dat kan van uit de boiler zelf niet , maar via kunstgrepen boiler op afwezig en met pv contacten sonoff, arduino, etc zijn er mogelijk heden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Wellicht even aan @basvn vragen. Die stuurt hem ook aan via pvcontact en heeft temperatuur ook ingesteld op 50 graden. Elke 2 weken een legionella run.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:27

de Peer

under peer review

vinom schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:31:
Dat was ik denk ik. Ik heb hem in de zomer op 35 graden staan, en in de winter op 45 graden op de manier zoals hierboven beschreven. Apparaat in afwezigheidsstand en zelf in Domoticz een soort thermostaatprogrammatje gemaakt die de PV-ingang aan/uit zet (met Sonoff Basic) op basis van de gemeten temperatuur.

Legionellarun doe ik dan 1 x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:07:
[...]

Dat was ik denk ik. Ik heb hem in de zomer op 35 graden staan, en in de winter op 45 graden op de manier zoals hierboven beschreven. Apparaat in afwezigheidsstand en zelf in Domoticz een soort thermostaatprogrammatje gemaakt die de PV-ingang aan/uit zet (met Sonoff Basic) op basis van de gemeten temperatuur.

Legionellarun doe ik dan 1 x per week.
Waar meet je die temperatuur dan in het vat en hoe doe je die legionella run dan ook via die temperatuur meter of laat je dan gewoon de PV ingang bepalend zijn?

Edit, staat er al bij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:19:
[...]

Waar meet je die temperatuur dan in het vat en hoe doe je die legionella run dan ook via die temperatuur meter of laat je dan gewoon de PV ingang bepalend zijn?

Edit, staat er al bij.
Nee heb een extra temp sensor (ook aangesloten op de Sonoff) naast de originele sensor gepropt, dat is ook al een paar keer (door anderen) beschreven in dit topic. beide geven altijd dezelfde temperatuur aan met een afwijking van hooguit 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:23:
[...]

Nee heb een extra temp sensor (ook aangesloten op de Sonoff) naast de originele sensor gepropt, dat is ook al een paar keer (door anderen) beschreven in dit topic. beide geven altijd dezelfde temperatuur aan met een afwijking van hooguit 1 graad.
Heb ik ook maar wilde even weten waar jij van uit ging, hier staat hij nog op 24/7 op 55 graden, met 4 volwassen is het nog makkelijk (luxe) om nergens naar te kijken, als het salderen verandert zullen we daar ook wel verandering in gaan brengen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:36:
[...]

Heb ik ook maar wilde even weten waar jij van uit ging, hier staat hij nog op 24/7 op 55 graden, met 4 volwassen is het nog makkelijk (luxe) om nergens naar te kijken, als het salderen verandert zullen we daar ook wel verandering in gaan brengen.
Achja het is leuk maar gaat ook maar om een paar centen natuurlijk.
Door op 35 of 45 graden te werken heb je minder stilstandsverliezen en hoeft de boiler minder moeite te doen om hogere temperaturen te bereiken. Scheelt vast ietsje en voor mij is het set and forget. 1 keer alles even optimaal instellen, en er dan niet meer naar omkijken.

En inderdaad, zonder salderen is het mogelijk om een scriptje te maken dat de boiler alleen tijdens de zonne-uren aanzet.

Moet wel zeggen dat de standaard 50graden instelling ook zijn voordelen kan hebben. Je hebt dan vaker nog warm water 'achter de hand'. Als wij de boiler leeg gedoucht hebben, zitten we de rest van de dag zonder warm water. Nu hebben we dat ook niet nodig, maar mogelijk een keer onverwachts wel...

Met meerdere personen en/of meer onvoorspelbaarheid (kinderen?) zou ik wel voor standaard 50 graden gaan denk ik. Ben je ook niet afhankelijk van je domoticasysteem voor warm water.

Maar het blijft gaaf dat we de mogelijkheid hebben om zo met de Atlantic te kunnen spelen en finetunen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-12-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
picardo schreef op zondag 30 december 2018 @ 07:35:
@Jim423 @koevlaas2
Panasonic monoblock en een boiler hieraan gekoppeld, een voor een warmtepomp geschikte boiler (spiraal) niet een WP boiler.
Losse WP boiler mag natuurlijk ook.

Airco's icm een WP boiler is ook een goede optie, kan je ook prima mee koelen namelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Onder de 50 graden heb je zeer weinig water beschikbaar. (van 38gr) Wel genoeg voor een 1-persoonshuishouden denk ik, maar ze willen het risico toch niet nemen blijkbaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:07:
Onder de 50 graden heb je zeer weinig water beschikbaar. (van 38gr) Wel genoeg voor een 1-persoonshuishouden denk ik, maar ze willen het risico toch niet nemen blijkbaar.
Mwah wij zijn een 2 persoons huishouden en eigenlijk douchen we hem nooit echt leeg op 35 graden in de zomer of 45 graden in de winter. We hebben wel een waterbesparende douchekop (5L/min) en dat scheelt veel natuurlijk. We houden ons niet in wat betreft douchen en merken dus geen terugval in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik ga inderdaad uit van een ''normale'' situatie. Met waterbesparende items, geen bad, douche-WTW, niet te warm douchen kun je ermee wegkomen. En dan bedoel ik niet en,en,en.
Je zou dan wel iets van een Quooker combi moeten hebben voor de keuken, want pannetjes schoonmaken met 40 graden dat zou hem hier niet gaan worden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Instelling, gebruik, ervaringen zijn persoonlijk en kunnen enorm verschillen. Ik heb hier rekening te houden met de WAF en de WOEF beide hebben een niet te onderschatte invloed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:21:
Instelling, gebruik, ervaringen zijn persoonlijk en kunnen enorm verschillen. Ik heb hier rekening te houden met de WAF en de WOEF beide hebben een niet te onderschatte invloed. ;)
Als het zo door gaat in de wereld zal de WAF en de WOEF ook moeten mee bewegen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:26:
[...]

Als het zo door gaat in de wereld zal de WAF en de WOEF ook moeten mee bewegen denk ik ;)
Dan ken je onze WOEF nog niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:27:
[...]

Dan ken je onze WOEF nog niet. ;)
Wil je er over praten??
Haha, bij mij gaat het net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zijn er ook Tweakers die de PV poort gebruiken waar die voor bedoeld is? Want als ik het goed begrijp sluit je dan de omvormer aan via je WPB, maar maak je dan van je “opwekgroep” dan geen gecombineerde groep?

Wel heel gaaf dat je de PV poort via domotica kan aansturen. Dat bied potentie wanneer het salderen stopt, ook ter vervanging van de centrale MV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

Deveon schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:34:
Zijn er ook Tweakers die de PV poort gebruiken waar die voor bedoeld is? Want als ik het goed begrijp sluit je dan de omvormer aan via je WPB, maar maak je dan van je “opwekgroep” dan geen gecombineerde groep?

Wel heel gaaf dat je de PV poort via domotica kan aansturen. Dat bied potentie wanneer het salderen stopt, ook ter vervanging van de centrale MV.
Ik denk niet dat die er zijn..
Want als je je omvormer er op hebt staan, en deze werkt meer als 600w op, dan gaat je WPB verwarmen tot 62c.. dat is voor een hoop mensen hier overbodig warm.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je omvormer blijft gewoon op zijn eigen groep zitten, net als de WPB. Er zit alleen een stuurdraad (2 aderig) tussen de omvormer en de WPB, de omvormer sluit zijn contact en de WPB zal aanspringen. De stroom zal via de groepenkast van de omvormer naar de WPB gaan, en eventueel nog aangevuld worden vanuit het net mocht er te weinig worden opgewekt. Je kan de stuurdraad door een thermostaat op het vat laten lopen om te stoppen bij een bepaalde temperatuur maar gezien de WPB op je eigen zonnestroom aan het opwarmen is zou ik zeggen lekker naar 62gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online

Bijna het zelfde kan je bereiken met de interneklok, of een printje van Ali. En dan is het voordeel echt minimaal, veel productie van je pv en laag verbruik van je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:50:
[...]

Je omvormer blijft gewoon op zijn eigen groep zitten, net als de WPB. Er zit alleen een stuurdraad (2 aderig) tussen de omvormer en de WPB, de omvormer sluit zijn contact en de WPB zal aanspringen. De stroom zal via de groepenkast van de omvormer naar de WPB gaan, en eventueel nog aangevuld worden vanuit het net mocht er te weinig worden opgewekt. Je kan de stuurdraad door een thermostaat op het vat laten lopen om te stoppen bij een bepaalde temperatuur maar gezien de WPB op je eigen zonnestroom aan het opwarmen is zou ik zeggen lekker naar 62gr.
Kan dit met elke omvormer of zijn er speciale specs die de omvormer moet bezitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Pos2007 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:59:
[...]

Kan dit met elke omvormer of zijn er speciale specs die de omvormer moet bezitten?
Nee en Ja, minimaal een relais dat omschakeld bij een productie X. Of een Ali printje van ik dacht 12,50. Die meet de stroom van de omvormer naar het net en bij bv 4 Amp schakelt hij. Staat ergens tussen mijn foto,s. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 30-12-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:04:
[...]

Ja, minimaal een relais dat omschakeld bij een productie X. Of een Ali printje van ik dacht 12,50. Die meet de stroom van de omvormer naar het net en bij bv 4 Amp schakeld hij. Staat ergens tussen mijn foto,s. ;)
En als er dan bijna geen opbrengst is van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:06:
[...]

En als er dan bijna geen opbrengst is van de panelen?
Dan gaat hij niet naar 62 graden maar naar zijn in gesteld temperatuur, zoals de schakeling bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:08:
[...]

Dan gaat hij niet naar 62 graden maar naar zijn in gesteld temperatuur, zoals de schakeling bedoeld is.
Ah oke, op die fiets, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het PV contact is gewoon een boost, als deze bv. een week lang niet wordt gemaakt dan volgt de WPB gewoon een week lang zijn normale programmering. Tenzij je de WPB op afwezig zet natuurlijk. telaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 20:38
koevlaas2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:31:
[...]

Ik heb je PM nog niet beantwoord, maar ik geef bovenstaande persoon gelijk.
Ik zou geen ELGA willen aanraden, installeer dan een volwaardige warmtepomp naast de ketel.
Nadeel van een ELGA is toch de beperkte functionaliteit en het gericht zijn op samenwerking met de cv ketel, iets dat een normale warmtepomp niet als nadelen heeft.
Dan is een normale warmtepomp idd een betere optie. Ik wacht je pm eventjes af.
Alvast bedankt.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heeft iemand interesse om een Franstalig Cozytouch script voor Domoticz te vertalen? _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-12-2018 16:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waar ben ik aan begonnen, scriptje van 18 pagina's met 55 regels elk ;w
Vertaling werkt best goed, alleen veel spaties waar ze niet horen en tekens die net anders over komen.
Weet iemand of extra spaties in een Python script kwaad kunnen zoals deze:

Origineel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        # Log résumé des ajouts :
        if count_radiateur >0 :
            write_log ('Cozytouch : '+str(count_radiateur) + ' radiateur(s) trouve(s)')
        if count_chauffe_eau >0 :
            write_log ('Cozytouch : '+str(count_chauffe_eau) + ' chauffe eau trouve(s)')
        if count_interface_cozytouch >0 :
            write_log ('Cozytouch : '+str(count_interface_cozytouch) + ' interface cozytouch trouve(s)')

Vertaling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
       # Log summary of additions:
        if count_radiator> 0:
            write_log ('Cozytouch :'+str(rad_count) + 'radiator(s) found')
        if count_water_heating> 0:
            write_log ('Cozytouch :'+str(water_count_count) + 'water heater found (s)')
        if count_interface_cozytouch >0:
            write_log ('Cozytouch : '+str(count_interface_cozytouch) + 'cozytouch interface found(s)')

Dan gaat het om xxx>0 met spatie voor of na de > en vaak + str (xxx) ipv +str(xxx) :)
De vraag is of ik met Engelse termen tegen een Franse server kan praten, maar dat merk ik vanzelf :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
# Log summary of additions:
         if count_radiator> 0:
             write_log ('Cozytouch:' + str (rad_count) + 'radiator (s) found')
         if count_water_heating> 0:
             write_log ('Cozytouch:' + str (water_count_count) + 'water heater found (s)')
         if count_interface_cozytouch> 0:
             write_log ('Cozytouch:' + str (count_interface_cozytouch) + 'cozytouch interface found (s)')z

Dit maakt translate er van maar dat had je dusal gezien, te veel frisse lucht gehad denk ik,

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 30-12-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er gaat nog veel meer fout als ik het script run.
Vooral syntax errors (notatie of niet- utf-8 karakters en meer ongein.
Gaat nog wel wat nachtjes duren :z

Neem deze:

def read_device_data (idx):
'''Read function of a domoticz analog device
returning a floating
'''
idx=str(idx)
# Reading device status
resp=requests.get(url_creation_domoticz+'devices&rid='+idx)
# HTTP response 200 OK
if resp.status_code==200:
data=json.loads(resp.text)
# Reading device status
# The data are in a dictionary ([]) where the [0]
select=float((data[u'result][0][u'Data']))
return (select)

In de rode regel lijkt Data een syntax error te geven, waarom?

[edit]
Dit gebeurt met een Python 2.7 emulator, neem ik Python dan mag het wel :)
Alleen op mijn Rpi nog gezeur omdat die 2.7 wel zal pakken :/

[ Voor 74% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-12-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
En als die boiler dan door PV overschot naar 62 graden is gegaan, is die dan zo slim om dat te onthouden en niet de volgende(bewolkte) dag zijn domweg ingestelde legionella run alsnog te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Dag allen,
Ik ben van plan volgende week 2x de Calypso 150 te bestellen. Mocht de RVO eventueel met nieuwe regeltjes komen mbt de subsidie (en zelf installatie), worden deze dan op 1 januari bekendgemaakt?
Zou jammer zijn als ik de bestelling plaats en de spelregels worden weer anders.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ijhas schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:17:
Dag allen,
Ik ben van plan volgende week 2x de Calypso 150 te bestellen. Mocht de RVO eventueel met nieuwe regeltjes komen mbt de subsidie (en zelf installatie), worden deze dan op 1 januari bekendgemaakt?
Zou jammer zijn als ik de bestelling plaats en de spelregels worden weer anders.
De 150 liter kom ik niet veel tegen. Op welke website wil je die bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
@Dre Bij het welbekende Esanico. Ze moeten deze wel bestellen bij Atlantic dus de levertijd is iets langer.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ijhas schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:36:
@Dre Bij het welbekende Esanico. Ze moeten deze wel bestellen bij Atlantic dus de levertijd is iets langer.
Wat kost die ten opzichte van de 100 liter die wel op de website staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
@Dre Zowel de 100 als de 150 staan op de website. Je moet alleen even de dropdown box op 150 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Guido7619 schreef op maandag 31 december 2018 @ 01:12:
En als die boiler dan door PV overschot naar 62 graden is gegaan, is die dan zo slim om dat te onthouden en niet de volgende(bewolkte) dag zijn domweg ingestelde legionella run alsnog te doen?
Dit is waarschijnlijk een brug te ver.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De startpost is aangevuld met de nieuwe modellen en linkjes naar Atlantic voor wat meer info.
Verder enkele punten wat plaatsing betreft en ik nam de subsidielijst over (incl. disclaimer :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Speedy-Andre schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:10:
De startpost is aangevuld met de nieuwe modellen en linkjes naar Atlantic voor wat meer info.
Verder enkele punten wat plaatsing betreft en ik nam de subsidielijst over (incl. disclaimer :9 ).
Mooi aangevuld, ziet er goed uit. Ik heb hem weer eens een keer helemaal doorgelezen. Wat voor spul heb je eigenlijk gebruikt om de compressor iets stiller te maken? En scheelt het veel als je de leidingen isoleert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vinom schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:22:
[...]

Mooi aangevuld, ziet er goed uit. Ik heb hem weer eens een keer helemaal doorgelezen. Wat voor spul heb je eigenlijk gebruikt om de compressor iets stiller te maken? En scheelt het veel als je de leidingen isoleert?
Ik heb stukjes rubber gebruikt die normaal onder zonnepanelen op een plat dak liggen.
Leidingen isoleren scheelt wat verlies, maar het hangt er ook van af waar de leidingen zitten.
Ik merkte dat de flexen warm zijn/blijven als ze vanaf de wpb omhoog lopen.
Dat effect neemt af als je ze door laat hangen nabij de wpb zodat de warmte niet verder trekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLA8FHvGQ4uiwcShmB2ErH5l/medium.jpg

Dan kan je 'verlies' nog anders zien, als die warmte in huis blijft heb je er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie van jullie heeft de Atlantic het aangesloten op :
- specifiek separate aparte groep 16A;
- gewoon op netvoeding (stopcontact evt. Bij wcd cv ketel)

Hoor graag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had eerst een 2500W boiler op een bestaande groep in mijn cvhok en nu de Atlantic.
Dit kan je doen als je weet welke andere ruimtes en apparaten op die groep zitten en wat de totale belasting kan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Rob roelofs 1 Hij hangt bij mij op het stopcontact waar eerst de cv hing. Ik heb hem nog niet boven de 500 watt zien uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

lerssi schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:20:
Ik ben na geruime tijd mee te lezen enthousiast geworden voor deze warmtepompboiler: ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS

Heeftver iemand ervaring met een goede betrouwbare installateur in de omgeving veldhoven - eindhoven ?

Wellicht in combinatie tegelijk aan te sluiten met techneco elga warmtepomp
Ga je m enkel gebruiken voor tapwater? Ketel eruit of in serie?
Misschien installatiebedrijf van Heugten bv te Gemert.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het script draait (Franse versie) maar vindt geen apparaten die mijn Cozytouch kent :/
Eerst werkte het niet omdat er Python libraries ontbraken en een cron job niet wilde werken.
Nu doet ie het wel en elke minuut leest hij de status uit.
Hij logt in via de app en Domoticz krijgt bij hardware een dummy apparaat om info op te slaan.
Omdat hij geen apparaat vindt volgen de deze items ook niet:

Afbeeldingslocatie: https://easydomoticz.com/forum/download/file.php?id=4694&sid=58990e3187a1fb4481ab73dfb034dc27

Afbeeldingslocatie: https://easydomoticz.com/forum/download/file.php?id=4695&sid=58990e3187a1fb4481ab73dfb034dc27

Een probleem kan de taal zijn van mijn app of diens login waardoor hij geen bruikbare informatie verstrekt.
Nu is het de vraag of de json data die het script ontvangt ergens terecht komt of dat het verloren gaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
def addition_water_heat (idx, list, url, x, label):
    '' 'Water heater addition function
    '' '
    # creation of the name according to the JSON position of the device in the Cozytouch API
    name = 'water heater' + str (label)

# creation of the device definition dictionary
    water heater = {}
    water heater ['url'] = url
    water heater ['x'] = x
    water heater ['name'] = name

# Switch selector auto / manu / manu + eco:
    switch_name = 'Mode' + name
    water heater ['idx_switch_auto_manu'] = addition_virtual_device_domoticz (idx, 1002, name)
    # Customization of the switch (Modification of the name of the levels and the icon)
    option = 'TGV2ZWxOYW1lcyUzQUF1dG8lN0NNYW51JTdDTWFudStFY28lM0JMZXZlbEFjdGlvbnMlM0ElN0MlN0MlN0MlM0JTZWxlY3RvclN0eWxlJTNBMCUzQkxldmVsT2ZmSGlkZGVuJTNBZmFsc2UlM0I ='
    send = requests.get ( 'http: //' + domoticz_ip + ":" + domoticz_port + '/ json.htm type = setused & idx =' + (chauffe_eau [ 'idx_switch_auto_manu']) + '& name =' + + nom_switch
                      'Strparam1 & description = & = & = & strparam2 protected = false & switchtype = 18 = 15 & & customimage used = true & addjvalue = 0 & addjvalue2 = 0 & options =' + option)

# Switch on / off
    switch_on_off_name = 'State' + name
    water heater ['idx_on_off'] = addition_virtual_device_domoticz (idx, 6, switch_on_off_name)
    send = requests.get ( 'http: //' + domoticz_ip + ":" + domoticz_port + '/ json.htm type = setused & idx =' + (chauffe_eau [ 'idx_on_off']) + '& name =' + + nom_switch_on_off
                      'Strparam1 & description = & = & = & strparam2 protected = false & switchtype = 0 & = 15 & customimage used = true & addjvalue = 0 & addjvalue2 = 0 & options =')

# Water temperature measurement:
    measure_name = 'Water Temperature' + name
    water heater ['idx_measure_measurement] = add_virtual_device_domoticz (idx, 80, metric_name)

# Water meter :
    count_name = 'Remaining water' + name
    water heater ['idx_conso_eau'] = addition_virtual_device_domoticz (idx, 1004, modername, option = 'liters')

# Customization of the switch (Modification of the icon)
    send = requests.get ( 'http: //' + domoticz_ip + ":" + domoticz_port + '/ json.htm type = setused & idx =' + (chauffe_eau [ 'idx_conso_eau']) + '& name ='
                      Nom_compteur + + '& description = & = 2 & switchtype addjvalue = 0 & used = true & options =')

# Meter heat pump operation time:
    pump_computer_name = 'Heat pump' + name
    water heater ['idx_compteur_pompe'] = addition_virtual_device_domoticz (idx, 113, nom_name)
    # Customization of the switch (Modification of the name of the levels and the icon)
    option = 'VmFsdWVRdWFudGl0eSUzQUglM0JWYWx1ZVVuaXRzJTNBSGV1cmVzJTNC'
    send = requests.get ( 'http: //' + domoticz_ip + ":" + domoticz_port + '/ json.htm type = setused & idx =' + (chauffe_eau [ 'idx_compteur_pompe']) + '& name =' + + nom_compteur_pompe
                      '& Switchtype = 3 & addjvalue = 0 & used = true & options =' + option)

# Energy meter:
    count_name = 'Energy' + name
    water heater ['idx_compteur'] = addition_virtual_device_domoticz (idx, 18, name_compteur)

# Log Domoticz:
    write_log ("Cozytouch: creative" + name + ", url:" + str (url))

# adding the dictionary in the device list:
    liste.append (chauffe_eau)

print ("Add:" + name)
    return list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Rob roelofs 1 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:31:
Wie van jullie heeft de Atlantic het aangesloten op :
- specifiek separate aparte groep 16A;
- gewoon op netvoeding (stopcontact evt. Bij wcd cv ketel)
Aparte groep gaat om de aansluitwaarde. Ik zie het als een wasmachine, wasmachine en niet als stofzuiger waterkoker die ook bovende de 2000 watt kan komen. De warmtepomp gebruikt 500 watt en het verwarmingselement 1800 watt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
2000 watt regel is al niet meer van deze tijd. Het is wel wijs om te kijken wat er verder op de groep zit.
Je kan er ook voor kiezen om het verwarmingselement uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Vanmiddag even achter knieschot gekropen en nog een gedateerd stukje nostalgie gevonden waar ik mooi de WPB op termijn of kan laten zuigen.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/dxxt9h.jpg. Aanzuig in de ruimte, uitblaas mooi via deze slangen(nu afzuiging voor toilet). T-stuk ertussen en whoppaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De beste wensen voor 2019, op naar de 200 pagina's! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
Gelukkig Nieuwjaar. Mogen er maar weer veel CV-installaties op WPB's aangesloten worden in 2019. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De beste wensen voor 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jim423 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:18:
Gelukkig Nieuwjaar. Mogen er maar weer veel CV-installaties op WPB's aangesloten worden in 2019. :)
Goede gezondheid voor iedereen dan komt de rest ook wel goed.
Laat eerst maar eens heel veel mensen overstappen naar een WPB, dat is al een hele stap voor de meeste.

Maand December:
WPB 270 ltr. 24/7. 3x legionella. binnen/binnen
2.7m3 warm-water
8.3m3 koud-water
67.8 kWh
Gefeliciteerd Jim *O*

[ Voor 12% gewijzigd door klump4u op 01-01-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:32
In het kader van een aankomende verbouwing waarbij er ook wat aan het cv/sww-systeem gesleuteld gaat worden ben ik weer eens aan het kijken wat ik nog mee zou kunnen nemen om het gasverbruik nog verder omlaag te krijgen. Ik ben dan ook wel benieuwd of jullie denken dat een wp-boiler in onze situatie interessant zou kunnen zijn.

Huidige situatie is:

- Elga wp met een Calenta ketel.
- PV systeem dat na de verbouwing uitgebreid gaat worden om het volledige verbruik (indien mogelijk) af te dekken.
- Gezin van 2 volwassenen en 1 peuter. Tweede kabouter is voor de toekomst niet uitgesloten.
- Vrijstaand huis uit 1956 met spouw- en dakisolatie en HR++. Vloerisolatie is onmogelijk.
- Gasverbruik over 2018 van 370m3, voornamelijk sww en koken. Voor verwarming hoeft er eigenlijk alleen bij vorst wat bijgestookt te worden.

Zou een wp-boiler hier interessant kunnen zijn? Uiteindelijk is het doel om van het gas af te komen, maar met een ketel uit 2015, een Elga uit 2017 en een Smeg fornuis uit 2011 vind ik het kapitaalvernietiging en weinig duurzaam om nu de hele boel te vervangen door een all-in wp en inductie. We wisten echter in 2015 nog niet van de mogelijkheden van warmtepompen af en onze toenmalige installateur raadde zelfs een zonneboiler af omdat die zo storingsgevoelig zouden zijn... De Elga via Qurrent was dus voor ons een ideale optie en heeft het gasverbruik al enorm teruggebracht (we zaten op 1200m3).

Mijn idee zou zijn om de wp-boiler primair voor sww te gebruiken en eventueel (als dat niet al te ingewikkeld wordt) de Elga te helpen wanneer de temperatuur onder 0 gaat. Wanneer we dan ooit toe zijn aan vervanging van de ketel dan kan daar een wp voor de cv voor in de plaats komen om all-electric te gaan.

De vraag is dus alleen of het interessant zou zijn en welk formaat ik dan nodig zou hebben. Je neigt natuurlijk naar een 270 liter, maar het apparaat moet (denk ik) in de bijkeuken komen en daar is de ruimte beperkt omdat de ketel en de Elga er ook al hangen.

Iemand ideeën hierover?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De meterstanden van december:

2,579 m3 warm water
57.93 kWh

Totaal 2018
30,791 m3 warm water
580,28 kWh

COP ten opzichte van een E-Boiler gemiddeld 2,64

YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dank u allen

@Aziraphale Lastige setup. Je gaat nu een enorme hoeveelheid apparatuur gebruiken omdat je niet ''echt'' van het gas af wilt. Heb je overschot aan electriciteit uit zon? Zonee, financieel iig niet echt aantrekkelijk. Stel je doet het uit principe: gezien de ketel toch blijft hangen kun je de 150/200L WPB in serie zetten met de ketel of parallel en de ketel afsluiten (+ stilstaande leiding) met 2 kogelkranen. Je zou de aanvoer van de Elga (evt met een driewegklep) bij vorst of continu kunnen omschakelen door de spiraal van de WPB. De aanvoer van de Elga (35gr?) wordt dan een paar graden naverwarmd voor het de installatie in gaat waardoor je extra warmteafgifte krijgt. De retourtemperatuur die weer de Elga in gaat zal als het goed is niet veel verschillen met de situatie nu. Zo merkt de Elga verder weinig van je setup, ik heb er zelf weinig ervaring mee maar volgens mij willen ze een bepaald temperatuurverschil hebben wat je dan niet om zeep helpt met je WPB. Op deze manier zal het als het goed is langer duren voordat de ketel wordt bijgeschakeld bij vorst. (immers meer afgifte en een iets hogere cv-watertemperatuur).

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 01-01-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Overzicht van december.

van 1 november 2017 tot 1 november 2018 zaten we op 0.367 m³ / graaddag. Bij 0.62 euro per m³ was dat dus 0.228 euro per graaddag.

Van 30 november tot 1 januari is er 63.11 m3 verbruikt.
Dat waren 448 graaddagen bij 18 graden kamertemperatuur.
Ik stook de wpb van pv overschot dus de elektriciteitsprijs is 0.11 euro per kWh.
Gedurende deze 31 dagen heeft de wpb in totaal +/- 370 kWh getrokken, kwam op gemiddeld 12 kWh per dag, dus 370 kWh * 0.11 = 40.70 euro.
Gasverbruik: 0.62*63.11=39.13
Totaal 40.70+39.13=79.83 euro per 448 graaddagen = 0.178 euro / graaddag.
(ik heb wel even de extra draaitijd van de CV pomp verwaarloost)

Zonder wpb had dat 0.228 euro / graaddag gekost. Besparing is dus 22%. Dit is minder dan de besparing van de vorige periode. Dat zal komen omdat in deze periode de gaskosten bijna gelijk waren aan de elektra kosten. Vorige periode (7 november tot 30 november), was er in verhouding minder gas verbruikt omdat het toen warmer was.

In het geval ik gewoon 0.22 euro / kWh had moeten betalen kwam ik op 0.267 euro per graaddag. Dat is dus juist 17% duuder dan gewoon ouderwets met de cv ketel stoken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hier nu ook het verbruik van december ongeveer bij kunnen houden . Dit is op +- 57 kWh uitgekomen. De eerste vier dagen van december had ik niet gelogd nog, maar beetje gemiddelde genomen.

Niet slecht denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Iedereen het allerbeste in 2019 toegewenst!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Aziraphale

Lastige situatie. Een wpb is denk ik vooral financieel aantrekkelijk/noodzakelijk als je een gasloos huis hebt. En met een flink pv overschot kan het ook nog net wel uit als je het allemaal zelf installeerd.

Wat @Jim423 schrijft kan. En het kost inderdaad meer geld dan het oplevert als je geen pv overschot hebt. Ik verwacht niet dat het je huidige gasverbruik nog eens halveert.
In jouw geval zou ik alleen zonnepanelen nemen. En de komende jaren niets aanpassen aan de verwarming van je huis.
Als je extra milieuvriendelijk wilt zijn zou je kunnen overwegen om meer zonnepanelen te nemen dan je verbruik is.
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jim423 @busscherski Dank voor de info!

Het zou vooral een principekwestie zijn, met als financieel aantrekkelijke kan de hoge subsidie tov de aanschafprijs. Mijn hoop was dat ik hiermee het gasverbruik voor sww af kon dekken en dan met de bij te plaatsen pv alles af te gaan dekken. Elga ondersteunen zou leuk zijn, maar is geen vereiste.

Het was ook meer een kwestie van 'relatief simpel' nog verder gasloos worden en dan als de rest aan vervanging toe is het laatste beetje nog doen. Ik lees namelijk ook wel eens dat een losse cv-wp en wp-boiler beter zou zijn dan een combi, vandaar.

Maar als het geen goed idee is dan laten we het eerst zo.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Aziraphale Als je het zelf gaat installeren, dan kan ik me wel indenken dat je nog van de huidige subsidie gebruik wilt maken. Die kan wel eens dalen. Als je de warmtepompboiler alleen gebruikt voor SWW verwacht ik dat die wel ruim 10 jaar mee gaat (misschien zelfs 20).
De Elga is eigenlijk al een ongeveer 2 tot 3x zo grote cv ondersteuner dan een Atlantic explorer kan zijn. Nog wat extra maar minder efficiente ondersteuning helpt wat wat maar financieel schiet het niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@busscherski Helder. Wat ik me echter nog wel afvraag is waarom je niet verwacht dat mijn gasverbruik nog eens halveert. Ik dacht dat sww beduidend meer gas kost dan koken, vandaar dat ik een behoorlijke vermindering verwachtte.

Zelf plaatsen is overigens niet echt een optie, ik zou niet weten hoe dat moet. Ik dacht aan zelf bestellen en dan de installateur de plaatsing laten doen als ze hier toch bezig zijn. Maar als het advies is de boel eerst zo te laten tot de ketel/Elga/het fornuis er mee stoppen en dan gasloos te gaan, dan is dat ook een optie. Ik wil gewoon graag zo min mogelijk gas verstoken, maar het weggooien van vrij nieuwe apparatuur is ook weinig duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De OP gelezen en flarden van de 112 andere pagina's :-) En ik wordt hier wel enthousiast van, maar heb tegelijkertijd ook wat vragen:

Voor ons gezin (2 volwassenen, 1 kind en met een beetje geluk komt daar de komende jaren nog 1 of 2 bij) is een 270L dan voldoende? Gaat denk ik alleen om de badkamer, want de keuken krijgt een quooker.

Is de subsidie regeling verandert per 01-01-2019? kan daar niet wat over vinden.

Ik ben handig genoeg om het zelf aan te sluiten, dus verwacht met aanschaf, materiaal en subsidie minder dan 400 euro kwijt te zijn. Zijn de verbruikskosten echt significant lager of maakt het niet veel uit? Ik zie veel berekening voorbij komen en ze vallen allemaal anders uit, het is wat lastig te volgen of de betreffende opstelling vergelijkbaar is met wat ik voor ogen heb.

De unit is tegen de 100kg, er komt 270liter water in en dus kom je al richting 400 kg en dat staat op minder dan 1m² begrijp ik. Moet ik een constructeur vragen (kosten...) of kan ik er vanuit gaan dat een betonnen broodjesvloer (berging) van 1978 voldoende sterk is?

Misschien goed om te vermelden dat het puur om SWW gaat, voor CV moet ik eerst nog wat meer isoleren en heb wel zonnepanelen (dak ligt vol) en geen pv-overschot.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:09:
De OP gelezen en flarden van de 112 andere pagina's :-) En ik wordt hier wel enthousiast van, maar heb tegelijkertijd ook wat vragen:

Voor ons gezin (2 volwassenen, 1 kind en met een beetje geluk komt daar de komende jaren nog 1 of 2 bij) is een 270L dan voldoende? Gaat denk ik alleen om de badkamer, want de keuken krijgt een quooker.

Is de subsidie regeling verandert per 01-01-2019? kan daar niet wat over vinden.

Ik ben handig genoeg om het zelf aan te sluiten, dus verwacht met aanschaf, materiaal en subsidie minder dan 400 euro kwijt te zijn. Zijn de verbruikskosten echt significant lager of maakt het niet veel uit? Ik zie veel berekening voorbij komen en ze vallen allemaal anders uit, het is wat lastig te volgen of de betreffende opstelling vergelijkbaar is met wat ik voor ogen heb.

De unit is tegen de 100kg, er komt 270liter water in en dus kom je al richting 400 kg en dat staat op minder dan 1m² begrijp ik. Moet ik een constructeur vragen (kosten...) of kan ik er vanuit gaan dat een betonnen broodjesvloer (berging) van 1978 voldoende sterk is?

Misschien goed om te vermelden dat het puur om SWW gaat, voor CV moet ik eerst nog wat meer isoleren en heb wel zonnepanelen (dak ligt vol) en geen pv-overschot.
Hoe maak je nu warm water en wat kost dat per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Heb mezelf ook maar even in de excel gezet.
Is er een goed adres om voordelig een cozytouch bemachtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

ik kom dit tegen op de site van atlantic

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yx3kd5s2.jpg

in de handleiding staat alleen 2.79 (bij de 200l)

[ Voor 11% gewijzigd door basvn op 02-01-2019 10:54 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Toch nog even vermelden dat ik onder de indruk ben van de RVO:

- 13 december subsidie aanvraag
- 27 december geld binnen zonder een brief gezien te hebben

Welke sonoff heb ik nodig als ik wat zaken wil gaan meten van de WPB zoals temp boiler, temp ruimte en de PV ingang gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
loyske schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:13:

Welke sonoff heb ik nodig als ik wat zaken wil gaan meten van de WPB zoals temp boiler, temp ruimte en de PV ingang gebruiken?
Ik gebruik de TH10 voor boiler , lucht temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:53:

[Afbeelding]

Dat zou het gemiddelde kunnen zijn bij optimale omstandigheden.

Check mijn post van een paar dagen terug, of de excelsheet met verbruiks gegevens.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 02-01-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Hoe maak je nu warm water en wat kost dat per jaar?
Op dit moment SWW via de CV-ketel. Ik verbruik 2050m³ gas en 125m³ water. Ik heb geen meetapparatuur waaruit ik een onderverdeling kan maken t.b.v. SWW verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
loyske schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:13:

netjes. ik kreeg een brief en 5 dagen erna geld.
doorloop tijd was een maand.

24-12-2018 heb ik de ferolli 90L aangemeld. benieuwd wat de doorloop tijd wordt.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:53
basvn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:53:

[Afbeelding]

Jammer dat van 0 graden er niet bij staat, dan weet je pas waarom je binnen moet afzuigen en niet buiten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:46:
[...]

Op dit moment SWW via de CV-ketel. Ik verbruik 2050m³ gas en 125m³ water. Ik heb geen meetapparatuur waaruit ik een onderverdeling kan maken t.b.v. SWW verbruik.
Als je gegevens hebt van je meterstanden per maand bijvoorbeeld dan zie je het gasverbruik in de maanden dat je geen CV verbruik hebt, dan heb je ongeveer een schatting per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
reneeke1970 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:17:
[...]

Jammer dat van 0 graden er niet bij staat, dan weet je pas waarom je binnen moet afzuigen en niet buiten
De hele boel bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Als je gegevens hebt van je meterstanden per maand bijvoorbeeld dan zie je het gasverbruik in de maanden dat je geen CV verbruik hebt, dan heb je ongeveer een schatting per maand.
Ah, natuurlijk :-) Kom dan op ongeveer 375 m³ per jaar aan SWW.

Zit ik er dan ver naast als ik zeg: 375m³ gas = 250 euro nu en met de WPB 750 kwh = 165 euro ? en dus een besparing van 80-90 euro op jaarbasis?
Dat is niet gek veel, maar voldoende voor mij om de overstap te doen. Zeker ook omdat op termijn de CV-ketel weggaat en ik dan dus gas in zijn geheel kan afsluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door siepeltjuh op 02-01-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

siepeltjuh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Ah, natuurlijk :-) Kom dan op ongeveer 375 m³ per jaar aan SWW.

Zit ik er dan ver naast als ik zeg: 375m³ gas = 250 euro nu en met de WPB 750 kwh = 165 euro ? en dus een besparing van 80-90 euro op jaarbasis?
Dat is niet gek veel, maar voldoende voor mij om de overstap te doen. Zeker ook omdat op termijn de CV-ketel weggaat en ik dan dus gas in zijn geheel kan afsluiten.
Klopt helemaal.
Als je zonnepanelen hebt is de stroom gratis, dan is debesparing nog groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:17:
[...]

COP.....bij 0 graden iets van 2,09

YMMV

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 02-01-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Voor ik de overstap kan maken heb ik nog een aantal vragen openstaan:

Is de subsidie regeling verandert per 01-01-2019? Omdat er niets over te vinden is, kan ik er dan vanuit gaan dat er niks verandert is?)

De unit is tegen de 100kg, + 270liter water, dus kom je al richting 400 kg en dat staat op minder dan 1m² begrijp ik. Moet ik een constructeur vragen (kosten...) of kan ik er vanuit gaan dat een betonnen broodjesvloer (berging) van 1978 voldoende sterk is?

Financieel is (voorlopig) beantwoord: Aanschaf, subsidie en installatie kom ik op een TVT van ongeveer 5 jaar. (375 m³ = 250 euro vs WPB á 750kwh = 165 euro, voordeel: 75 euro per jaar)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b357RWAzDc1oXBqBZL1WwoTP/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waar kunnen we de broncode vinden en waar kunnen we cozytouch bestellen? :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Om je SWW gasverbruik te meten kun je toch simpel even de gasmeterstand noteren, gaan douchen en direct daarna weer de meterstand noteren? Zo kom ik op 0.2 kuub gas bij een douchebeurt van 9 minuten.

Verder niet direct een idee of dat dan zuinig is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:17:
Waar kunnen we de broncode vinden en waar kunnen we cozytouch bestellen? :*) _/-\o_
Bestellen is eenvoudig, een script maken met een Fransman is iets lastiger :+
Wat ik liet zien is een begin, gebaseerd op een warmtepomp (van Atlantic) dus alles verandert nog.
Het komt er op neer dat de communicatie met de Cozytouch wordt onderschept zodat je niet hoeft in te breken op het Somfy IO protocol.
Ik heb nu bijvoorbeeld foutmeldingen omdat de gevonden devices niet met een integer antwoorden daar ze eigenlijk niet in de wpb zitten.
Dit gaan we allemaal uitzoeken en mogelijk kan ik straks meer doen dan met de app :)
Ik heb een wenslijst naar de script schrijver gestuurd en die kijkt wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Goh, toch best prijzig zo'n bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Guido7619 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:42:
Om je SWW gasverbruik te meten kun je toch simpel even de gasmeterstand noteren, gaan douchen en direct daarna weer de meterstand noteren? Zo kom ik op 0.2 kuub gas bij een douchebeurt van 9 minuten.

Verder niet direct een idee of dat dan zuinig is of niet.
Had je ook je water verbruik gedurende 1 minuut gemeten ( door het in een 10 liter emmer tappen ) van je douche als je het op temperatuur heb gemengd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:51:
Goh, toch best prijzig zo'n bridge.
Als je de auto van de directeur wil financieren dan kan het ook hier :+

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.