Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.460 views

Onderwerpen

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
Possible schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:21:
[...]

Hoelang heeft het geduurd dat je subsudie kreeg?
Dat heb ik op dit moment niet bij de hand, dat moet ik na kijken.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:18:
@Speedy-Andre Je kan beter de titel changen inmiddels naar Het grote warmteboilertopic deel 1 ;)
Misschien ook een kleine TS update, ik merk dat bepaalde vragen elke week voorbij komen bijv; waar staat de subsidie, hoe kun je subsidie aanvragen bij DIY installatie, hoe stuur ik de PV ingang, wat is de COP als het vriest, hoe sluit ik hem aan op mijn ketel etc. Misschien dat ik nog kan helpen daarbij.
Groot wordt ie zeker, mede dankzij de verwijzing in het L/L wp topic :)
Er komen andere merken bij en er is vraag naar kleinere modellen zie ik
Subsidie is algemeen, dat zou je toch bij Rvo moeten kunnen vinden incl. hun eisen.
Aansluiten op een cvketel was niet mijn uitgangspunt, maar wel de radiators en beide situaties passen hier.
Ik ga kijken wat handig is, het meeste staat er ergens in maar het is wel zoeken :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• wizzopa
PvJo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:47:
@wizzopaheb nu 20 panelen met 5680wp aan de SE-5k hangen, achteraf was ik ook liever voor 2 losse omvormers gegaan (afgelopen jaar is mij de omvormer stuk gegaan en heb van 20 juni tot 20 juli zonder pv gezeten, was een prachtig rendement dat jaar kuch, kuch).

Dacht dat je er maar 20 optimisers aan 1 omvormer kunt aansluiten.

Wel een dikke pil om ff te lezen, straks maar doen ;)

@TimoDimo dat de belasting zich de 3 maar erbij denkt ;)
Of de subsidie regeling voor 2 geldt weet ik niet maar waarom niet, jij betaald toch ook 2.
Voor 1 fase 8 - 25 stuks, 3 fase 16 - 50 stuks

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
@wizzopa thx, vraag mij af hoe ik dan op 20 kom |:(

• wizzopa
Possible schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:21:
[...]

Hoelang heeft het geduurd dat je subsudie kreeg?
22-12-2017 aangevraagd en 30-1-2018 subsidie binnen.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
wizzopa schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:49:
[...]

22-12-2017 aangevraagd en 30-1-2018 subsidie binnen.
Damns dat is snel.... Valt mij mee!

Volgende maand ga ik hem bestellen! Eerst nog 17 x 300 wp panelen regelen op het dak haha

Zit nu op 789 m3 gasverbruik met nog oktober alleen nog te gaan tot de eindnota. Gemiddeld doen we 15m3 in de zomermaanden alleen aan ssw. Zal in de winter wel meer zijn. Hopelijk kunnen we volgend naar op 500 a 600 kuub uitkomen

[ Voor 46% gewijzigd door Possible op 19-09-2018 21:53 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• wizzopa
Possible schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:50:
[...]

Damns dat is snel.... Valt mij mee!

Volgende maand ga ik hem bestellen! Eerst nog 17 x 300 wp panelen regelen op het dak haha
Die was wel de " oude situatie " waar je het zelf nog mocht doen. ;)

• Possible
wizzopa schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:54:
[...]

We gaan het zien. Als het met fotos maken en een brief erbij vermelden ook lukt (zoals sommigen) dan komt het vast goed :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
wizzopa schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:54:
[...]

Ik ken er nog 2 die hem "zelf" hebben aangesloten en de subsidie hebben aangevraagd.
Nog steeds geen probleem lijkt me. (binnenkort meer)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:56
PvJo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:47:

Of de subsidie regeling voor 2 geldt weet ik niet maar waarom niet, jij betaald toch ook 2.
Lijkt mij ook, maar een beetje sneu als je er twee aanschaft en daarna blijkt dat je er maar voor een subsidie krijgt.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Omdat wij ook in de race zijn voor een warmtepompboiler, bij voorkeur 1 die als vervanging voor de mechanische ventilatie kan werken, ben ik me even aan het inlezen. Ik lees op de website van itho het volgende:
- Een systeem C-warmtepomp kan met een COP van circa 5 tot 7 de ventilatiewarmte aan de verwarming overdragen, ter compensatie van de transmissie- en de ventilatieverliezen
- Systeem D (gebalanceerde ventilatie) kan de ventilatiewarmte met een COP van circa 20 tot 30 overdragen als reductie op de ventilatieverliezen.
Of ik lees het verkeerd, of ik snap de tekst niet goed. Het lijkt mij toch dat een warmtepomp achter een ventilatie systeem C met een veel hogere COP kan verwarmen dan achter een ventilatie systeem D? Bij een D-systeem is de lucht welke de warmtepomp in gaat (en uit de warmtewisselaar komt) aanzienlijk kouder dan bij een C-systeem.

Of bedoelen ze het gehele systeem als totaal? Waarbij een WTW ventilatie een COP van 20~30 heeft en een C-systeem met warmtepomp tot een maximale COP van 7 kan komen.

Mochten er hier nog mensen zijn die tips hebben voor een warmtepompboiler welke direct als ventilatie gebruikt kan worden houd ik mij aanbevolen voor wat tips en ervaringen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, ik typte ergens vandaag Nibe F130, maar blijkbaar zijn de letters te klein :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Volgens mij hebben ze het inderdaad niet over een WP bij de tekst over systeem D.
Omdat het stroomverbruik laag is is de COP dus zo hoog.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik was eerst van plan om 2 Atlantics van 200 liter te plaatsen omdat ik geen 270 in de kelder krijg wegens de hoogte, navraag bij de RVO bevestigde dat je hier 2 keer subsidie voor kunt aan vragen, wel apart indienen en vermelden dat er een voor de badkamer is en een voor keuken e.d. aldus de medewerker, zelf plaatsen is geen enkel probleem, ik heb 2 foto’s mee gestuurd, een van totaalplaatje en een van werkend display, rekening erbij en een maand later het geld al op de rekening.

Edit, uiteindelijk is het er een van 270 liter geworden die niet in de kelder staat maar in een ruimte achter de keuken, gewoon op het uiteinde van mijn warmwater leidinggeef aan gesloten en de CV ketel die ertussen staat is nu afgesloten met kogelkranen.

[ Voor 20% gewijzigd door klump4u op 19-09-2018 22:50 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Nhz

Nhz

Speedy-Andre schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:45:
Tja, ik type ergens vandaag Nibe F130, maar blijkbaar zijn de letters te klein :+
Heb jij deze zelf ook?

Groetjes

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee, iemand met weinig beschikbare hoogte zocht iets kleiners, de Nibe heeft een losse boiler en werkt als MV vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39

Theo

moederbord

Dat is zeker een interessante optie! Vooral de 80 liter variant die kost 1068 euro, en heeft ook 1250 euro subsidie.

Deze boiler is daarmee goedkoper dan de Atlantic! Je kan immers drie boilers kopen voor 3589 euro inc verzending naar NL, en hier 3750 euro subsidie op vangen. Dan heb je letterlijk gratis 240 liter aan een WP boiler, plus nog 160 euro 'winst'
Zelfs twee boilers zijn na subsidie en inc shipping letterlijk gratis..

https://www.confort-marke...nt-xml-359_1104-4513.html

Waarom is de Atlantic zo populair als je de PAW-DHWM80ZNT letterlijk gratis kunt ophangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 20-09-2018 07:26 ]

7400 Wp op het dak

• wizzopa
Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:23:
[...]

Dat is zeker een interessante optie! Vooral de 80 liter variant die kost 1068 euro, en heeft ook 1250 euro subsidie.

Deze boiler is daarmee goedkoper dan de Atlantic! Je kan immers drie boilers kopen voor 3589 euro inc verzending naar NL, en hier 3750 euro subsidie op vangen. Dan heb je letterlijk gratis 240 liter aan een WP boiler, plus nog 160 euro 'winst'

Waarom is de Atlantic zo populair als je de PAW-DHWM80ZNT letterlijk gratis kunt ophangen?
Ik ben heb ook naar deze boiler gekeken, maar het transport naar Nederland gaf toen erg veel problemen.

• Theo

Theo

moederbord

wizzopa schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:37:
[...]

Ik ben heb ook naar deze boiler gekeken, maar het transport naar Nederland gaf toen erg veel problemen.
Hee gaf deze problemen? Het lijkt bij Comfort Market erop dat je'm kunt bestellen in Frankrijk. Ze noemen ook de verzendkosten naar NL bij het bestellen.

Ik wacht nog even met bestellen (eerst alles doorrekenen, iemand zoeken die 'm aan kan sluiten en kijken of ik iemand kan vinden om de verzendkosten mee te delen) maar ik wil wel proberen deze WPB binnenkort aan de muur te hebben hangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Theo op 20-09-2018 07:42 ]

7400 Wp op het dak

• wizzopa
Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:39:
[...]

Hee gaf deze problemen? Het lijkt bij Comfort Market erop dat je'm kunt bestellen in Frankrijk. Ze noemen ook de verzendkosten naar NL bij het bestellen.

Ik wacht nog even met bestellen (eerst alles doorrekenen, iemand zoeken die 'm aan kan sluiten en kijken of ik iemand kan vinden om de verzendkosten mee te delen) maar ik wil wel proberen deze WPB binnenkort aan de muur te hebben hangen.
Dan is er bij Comfort Market wel wat veranderd. Wat zijn nu de verzendkosten.

• Theo

Theo

moederbord

wizzopa schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:45:
[...]

Dan is er bij Comfort Market wel wat veranderd. Wat zijn nu de verzendkosten.
1 boiler : 238 euro
2 boilers: 300 euro
3 stuks : 384 euro
4-9 stuks: 480 euro

7400 Wp op het dak

• Possible
Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:23:
[...]

Denk dat het ook met ruimte te maken heeft? Ik hoef geen 3 boilers te hebben namelijk om geld te besparen. Heb daar de ruimte ook niet voor haha. Als het mij 140 euro kost voor 1 atlantic welke ook meteen 200 liter is dan is dat prima.
Terugverdiend tijd is 1 jaar. 0.70 x 200 m3 wat bjj gemiddeld verbruiken aan ssw per jaar.

• Nhz

Nhz

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ga je dat dan aansluiten? Laat je de afgezogen lucht door alle drie de WPB's gaan en het water er tegenovergesteld doorheen stromen?

Groetjes

• Theo

Theo

moederbord

Nhz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:16:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ga je dat dan aansluiten? Laat je de afgezogen lucht door alle drie de WPB's gaan en het water er tegenovergesteld doorheen stromen?
Ik zelf ga voor maar één WPB. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je ze alledrie gewoon parallel zet. Dus 1 buis die van buiten komt met daarop drie splitsingen voor de boilers. Ook één buis die naar buiten gaat, met daarop alle drie de boilers aangesloten. De koud water inlaat en warm water uitput kun je ook parallel aansluiten.

7400 Wp op het dak

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar is een topic van waar ik uiteraard in postte, maar de ervaring is best teleurstellend ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-09-2018 09:04 ]

• Nhz

Nhz

Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:20:
[...]

Ik zelf ga voor maar één WPB. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je ze alledrie gewoon parallel zet. Dus 1 buis die van buiten komt met daarop drie splitsingen voor de boilers. Ook één buis die naar buiten gaat, met daarop alle drie de boilers aangesloten. De koud water inlaat en warm water uitput kun je ook parallel aansluiten.
De luchtstroom parallel snap ik nog, maar het water ook? Dan bestaat toch altijd de kans dat je een boiler sneller 'leeg' hebt dan de andere en dat de geleverde watertemperatuur eerder afneemt. Of zullen alle drie de boilers altijd even veel water leveren en dus even snel 'leeg' zijn?

Mijn gevoel zegt water in serie, dan heb je drie boilers met in theorie alle drie een andere temperatuur. Als er warm water gevraagd wordt koelt het eerste vat harder af dan het derde vat.

Maar een enkele boiler is inderdaad eenvoudiger/mooier.

Groetjes

• Theo

Theo

moederbord

Nhz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:33:
[...]

De luchtstroom parallel snap ik nog, maar het water ook? Dan bestaat toch altijd de kans dat je een boiler sneller 'leeg' hebt dan de andere en dat de geleverde watertemperatuur eerder afneemt. Of zullen alle drie de boilers altijd even veel water leveren en dus even snel 'leeg' zijn?

Mijn gevoel zegt water in serie, dan heb je drie boilers met in theorie alle drie een andere temperatuur. Als er warm water gevraagd wordt koelt het eerste vat harder af dan het derde vat.

Maar een enkele boiler is inderdaad eenvoudiger/mooier.
Daar heb je inderdaad een goed punt; wellicht is een serieopstelling beter voor meerdere boilers.

Ik ben het met je eens dat een enkele 200 liter boiler gemakkelijker te plaatsen is. Echter zijn er zat situaties waarbij zo'n staande boiler niet past. Een 80 liter boiler is bijv 120cm hoog, en past gemakkelijk onder een schuine kap op zolder, of boven de wasmachine en droger. En een 80 liter vat is gemakkelijker naar zolder te tillen dan een 200 liter bakbeest. (en wellicht past zo'n 200 bakbeest niet eens door de opening van de vlizotrap)
Ofwel; er zal zat scenario's waarbij 3 x 80 liter een betere oplossing is dan 1x 200 liter.

En het feit dat drie boilers van 80 liter vanwege de subsidie letterlijk gratis zijn (meer dan gratis zelfs!) kan het een goede optie zijn voor sommigen.

7400 Wp op het dak

• Nhz

Nhz

Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:43:
[...]
En het feit dat drie boilers van 80 liter vanwege de subsidie letterlijk gratis zijn (meer dan gratis zelfs!) kan het een goede optie zijn voor sommigen.
En daar heb jij een heel goed punt. ;)

Groetjes

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Minder handig is dat als je ze in de winter overdag laat werken er wel erg veel lucht doorheen gaat.
En in theorie kunnen ze tegelijk een legionella run doen met het element, wpb aan => licht uit? :+
Het geluid gaat ook niet minder worden met 3 stuks.
Dan zou ik er nog even een weegschaal bij pakken, hoe zwaar zijn 3 gevulde wpboilers?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Theo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:43:
[...]

Daar heb je inderdaad een goed punt; wellicht is een serieopstelling beter voor meerdere boilers.

Ik ben het met je eens dat een enkele 200 liter boiler gemakkelijker te plaatsen is. Echter zijn er zat situaties waarbij zo'n staande boiler niet past. Een 80 liter boiler is bijv 120cm hoog, en past gemakkelijk onder een schuine kap op zolder, of boven de wasmachine en droger. En een 80 liter vat is gemakkelijker naar zolder te tillen dan een 200 liter bakbeest. (en wellicht past zo'n 200 bakbeest niet eens door de opening van de vlizotrap)
Ofwel; er zal zat scenario's waarbij 3 x 80 liter een betere oplossing is dan 1x 200 liter.

Jij omschrijft het als een betere oplossing, maar ik denk dat je het verwart met makkelijker.
En zelfs dat niet want het moet ook allemaal nog aangesloten worden. Ook daar wordt het niet echt goedkoper van trouwens. Nee, het zou mijn keus zeer zeker niet hebben. Kan me gewoon echt niet een situatie indenken waarbij je zou kiezen voor 3 van die dingen anders dan voor in huis en voor een bijgebouw o.i.d.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Theo

Theo

moederbord

thido schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:50:
[...]

Jij omschrijft het als een betere oplossing, maar ik denk dat je het verwart met makkelijker.
En zelfs dat niet want het moet ook allemaal nog aangesloten worden. Ook daar wordt het niet echt goedkoper van trouwens. Nee, het zou mijn keus zeer zeker niet hebben. Kan me gewoon echt niet een situatie indenken waarbij je zou kiezen voor 3 van die dingen anders dan voor in huis en voor een bijgebouw o.i.d.
1 boven de wasdroger en1 boven de wasmachine die daarnaast staat. Dat kost netto geen vloerruimte, en veelal is deze ruimte toch loze ruimte. Zet je de wasdroger bovenop de wasmachine dan is de vrijgekomen vloerruimte (net) niet toereikend voor een Atlantic.

Ik heb thuis in de bijkeuken nét de ruimte voor een droger en een wasmachine. Op de plek van de droger staat een vriezer van 200 liter. Vervang ik deze voor een kleiner model dan kan ik wel 2x 80 liter kwijt (of 2 x100 liter). Maar een Atlantic gaat bij mij thuis dus echt niet passen helaas omdat deze breder is dan een wasmachine of droger.

Dus in mijn situatie zouden twee van deze boilers dus echt wel rendabel kunnen zijn mits ik een kleinere vriezer zou plaatsen

Ander punt is de vliering; met een hoogte van 135cm zou ik thuis een paar 100 liter boilers op mijn vliering kunnen plaatsen (nokhoogte = 150cm) Een groot vat van 200 liter zal niet passen

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 20-09-2018 13:22 ]

7400 Wp op het dak

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb sinds kort een temperatuur sensor in de lucht toevoer zitten om te zien wat er gebeurt.
Als de Itho op stand extra low staat dan meet ik 18 graden ondanks dat de klep naar de Itho open staat.
Er is dan een mix van buiten (13,3 graden) en binnen die bijna 50/50 lijkt te zijn.
Zet ik de Itho op stand 2 dan krijgt die de overhand en is het 22,5 graden zoals ik in huis meet :)
Je zou kunnen zeggen dat ik de lucht van buiten afsnijd ondanks dat dit een rechte weg is en de Itho er haaks op zit met een t-stuk.
Mocht deze oude thermometer afwijken, dan noteer ik toch zeker een verschil van 4 graden.
Toch maar weer verder gaan met de DS18B20 sensors die niet lijken te werken, het lijkt me sterk dat de hele serie niet goed is dus zal het iets zijn dat ik verkeerd doe of niet snap ... :F

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:03:
Ik heb sinds kort een temperatuur sensor in de lucht toevoer zitten om te zien wat er gebeurt.
Als de Itho op stand extra low staat dan meet ik 18 graden ondanks dat de klep naar de Itho open staat.
Er is dan een mix van buiten (13,3 graden) en binnen die bijna 50/50 lijkt te zijn.
Zet ik de Itho op stand 2 dan krijgt die de overhand en is het 22,5 graden zoals ik in huis meet :)
Je zou kunnen zeggen dat ik de lucht van buiten afsnijd ondanks dat dit een rechte weg is en de Itho er haaks op zit met een t-stuk.
Mocht deze oude thermometer afwijken, dan noteer ik toch zeker een verschil van 4 graden.
Toch maar weer verder gaan met de DS18B20 sensors die niet lijken te werken, het lijkt me sterk dat de hele serie niet goed is dus zal het iets zijn dat ik verkeerd doe of niet snap ... :F
Hoe en waar mee gebruik je die DS18b20, en hoe is het tijdschema van uitlezen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:03:
Meet je deze temperaturen als de wpb in bedrijf is?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:36:
[...]

Hoe en waar mee gebruik je die DS18b20, en hoe is het tijdschema van uitlezen?
Met een Nodemcu 2 op een breadboard en een Sonoff 4ch, beide met EspEasy er op.
Netjes een pull-up op de data pin gebruikt maar ze worden niet herkend.
Ik ben hier geen ster mee, misschien staat er elders iets niet goed.
Een 18B20 op een printje werkt wel goed op een andere Nodemcu 2 die ook kWh en water pulsen telt.
wizzopa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:43:
[...]

Meet je deze temperaturen als de wpb in bedrijf is?
Ja, dit meet ik tijdens een PV run die een paar uur duurt.
Net even gekeken, nog steeds 22,5 terwijl de wpb draait met de Itho op 2 en buiten 13 graden (buien).
[edit]Als de wpb niet draait moet de Itho de terugslagklep open drukken, ik denk eerder dat de lucht dan naar buiten gaat dan dat die klep open wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-09-2018 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Speedy-Andre
Is soms wel eens spelen met de plaats waar de pull-up komt in het circuit, soms vlak bij de controller en ik heb er ook wel eens vlak bij de sensor en dan 10 of 20 meter kabel naar de controller, ik ken de Nodemcu2 niet, ik heb hier enkele Wemos met Espeasy en daar gaat het goed op.

Edit,
Ik laat op de laatste stream die ik nog open had op PVOutput (de V12) nu de inlaat temperatuur van de WPB loggen, ik laat de lucht gewoon van binnen inzuigen, 30 cm naast de inzuigmond van de WPB zit een gat van 10 cm in de buitenmuur dus het is gemengde lucht, ben benieuwd hoeveel lucht van buiten wordt bijgepakt als het kouder wordt, heb de instelling van de WPB op binnen-binnen staan.

[ Voor 40% gewijzigd door klump4u op 22-09-2018 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even het DS18B20 printje op de Nodemcu geprikt en die ziet de sensor gewoon.
Geen foute instelling dus en steeds met een 4k7 nabij de Nodemcu.
Krijg nou wat, als ik ze parallel aan het printje zet doen ze het wel! :*)
Op de print zit een 100nF C over de voeding en de draden zijn getwist, that's all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Probeersel: het ventiel wat de zolder (washok) afzuigt via de klep (100mm) verlengd met een stukje flex naar mijn server rack. Sensor voor de klep gezet om de temp te meten, lucht is ongeveer 3-4 graden warmer dan de ruimte zelf. Als het bevalt qua stof e.d. (je krijgt nu wel een aardige trek door dat rack heen) wat permanenter bouwen. Wanneer de temp onder de 23 graden komt sluit de klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LJW2zdGNDlwS7xA3vzieNCol/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 23-09-2018 12:16 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Speedy-Andre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:27:
Even het DS18B20 printje op de Nodemcu geprikt en die ziet de sensor gewoon.
Geen foute instelling dus en steeds met een 4k7 nabij de Nodemcu.
Krijg nou wat, als ik ze parallel aan het printje zet doen ze het wel! :*)
Op de print zit een 100nF C over de voeding en de draden zijn getwist, that's all :)
mmmm
Mijn espeasy zit met een bug..
Mijn idx van domoticz zit boven de 10K...
Nieuwe flash nodig om ze te laten werken. [ gene tijd ]

Heb ook sonoff basic tasmota erop.. maar om daar meer dan 1 dallas mee uit te lezen moet moet je wel wiskundig zijn pffff..
Maar ik heb een esp draaien met 8 dallas erop werkt perfecr..
En stabieler dan duur betaalde zwave enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ga eens kijken hoe ik de Itho MV wat beter kan koppelen met de wpb als hij draait.
Hoewel ik nog weinig metingen in Domoticz kan vastleggen door o.a. de sensors die niet mee werkten gaat dat veranderen nu ik de oorzaak ken ;)
De wpb kan binnen het timer bereik actief zijn en wanneer ik de PV ingang aanstuur.
Wellicht maakt Node Red het iets eenvoudiger om uit te voeren, ik aap vooral scripts na en het gaat al snel mis als ik een typo ergens niet zie of herken :F
De bedoeling is dat de Itho naar stand 2 gaat zodra de wpb draait, tot nu toe ging dat eenvoudig door aan te nemen dat hij in het 1e timer blok start maar de duur varieert met de omgevingstemperatuur.
In Domoticz meet ik het verbruik met een RF stekkermeter, echter verliest die wel eens het signaal.
Met een spoeltje om een voedings ader zou kunnen, maar dat heb ik nu niet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:11:
Ik ga eens kijken hoe ik de Itho MV wat beter kan koppelen met de wpb als hij draait.
Hoewel ik nog weinig metingen in Domoticz kan vastleggen door o.a. de sensors die niet mee werkten gaat dat veranderen nu ik de oorzaak ken ;)
De wpb kan binnen het timer bereik actief zijn en wanneer ik de PV ingang aanstuur.
Wellicht maakt Node Red het iets eenvoudiger om uit te voeren, ik aap vooral scripts na en het gaat al snel mis als ik een typo ergens niet zie of herken :F
De bedoeling is dat de Itho naar stand 2 gaat zodra de wpb draait, tot nu toe ging dat eenvoudig door aan te nemen dat hij in het 1e timer blok start maar de duur varieert met de omgevingstemperatuur.
In Domoticz meet ik het verbruik met een RF stekkermeter, echter verliest die wel eens het signaal.
Met een spoeltje om een voedings ader zou kunnen, maar dat heb ik nu niet liggen.
Als tussen oplossing misschien een temperatuur voeler in de afvoer kouder dan X start Itho op 2 of aan de perskant van de compressor warmer dan X start Itho op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:48:
[...]

Als tussen oplossing misschien een temperatuur voeler in de afvoer kouder dan X start Itho op 2 of aan de perskant van de compressor warmer dan X start Itho op 2
Dat doe ik in de badkamer al, indien RV hoger dan x dan Itho op 3.
Nog even stoeien met de sensors, de communicatie is nog niet betrouwbaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik heb de volgende situatie, en ben aan het oriënteren voor een Atlantic Explorer 3:

woning gelijkvloers, gehele woning heeft vloerverwarming, door middel van Intergas ketel verwarmd

Heb sinds kort 13 x 260 wp zonnepanelen, en ben nu aan het bekijken of ik mijn gas verbruik kan terug brengen door de Atlantic Explorer 3 op te nemen in het circuit van de vloerverwarming.

Is er iemand die dit al doet? Ben eigenlijk op zoek naar een tekening hoe dit er dan uit zou komen te zien, en wat hier specifiek nog bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
japie101 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:45:
Ik heb de volgende situatie, en ben aan het oriënteren voor een Atlantic Explorer 3:

woning gelijkvloers, gehele woning heeft vloerverwarming, door middel van Intergas ketel verwarmd

Heb sinds kort 13 x 260 wp zonnepanelen, en ben nu aan het bekijken of ik mijn gas verbruik kan terug brengen door de Atlantic Explorer 3 op te nemen in het circuit van de vloerverwarming.

Is er iemand die dit al doet? Ben eigenlijk op zoek naar een tekening hoe dit er dan uit zou komen te zien, en wat hier specifiek nog bij komt kijken.
Niemand durft het waarschijnlijk aan om zon ding 24/7 te laten draaien. Ik zou het best willen proberen.
Warm uit douche gaat dan niet meer dat snap je wel. Dus je kunt dan net zo goed eentje nemen zonder spiraal en je vieze water door boiler sturen. Dan krijg je ook het warmste water want doordat de spiraal onderin zit krijg je alleen het koudste water.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Je bespaart dan wel gas, ik denk niet dat je er ook geld mee bespaart. Dit ivm de lage COP van zo'n opstelling, en dan ook nog de eenmalige investeringskosten om dit mogelijk te maken.

De boiler moet op een hoge temperatuur ingesteld worden en het apparaat is niet geoptimaliseerd om warmte af te staan via de extra spiraal.

Als je ipv de spiraal, juist het boilerwater zelf zou laten circuleren is het misschien een ander verhaal, maar daar zitten ook weer ogen en haken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Vanochtend 21c op het display na de douche sessie.
Weet niet hoe ver het dan op is maar denk niet dat er nog heel lang gedoucht had kunnen worden ;-)
Iemand dat al eens een beetje in de gaten gehouden?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

thido schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:12:
Vanochtend 21c op het display na de douche sessie.
Weet niet hoe ver het dan op is maar denk niet dat er nog heel lang gedoucht had kunnen worden ;-)
Iemand dat al eens een beetje in de gaten gehouden?
Hier is inderdaad rond de 21 graden (op display) het wel gedaan met de douchepret, daar ligt ongeveer het omslagpunt bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre Heb jij trouwens voor afvoer van lucht nu ook 125mm of gewoon de standaard 160mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:12:
[...]

Je bespaart dan wel gas, ik denk niet dat je er ook geld mee bespaart. Dit ivm de lage COP van zo'n opstelling, en dan ook nog de eenmalige investeringskosten om dit mogelijk te maken.

De boiler moet op een hoge temperatuur ingesteld worden en het apparaat is niet geoptimaliseerd om warmte af te staan via de extra spiraal.

Als je ipv de spiraal, juist het boilerwater zelf zou laten circuleren is het misschien een ander verhaal, maar daar zitten ook weer ogen en haken aan.
Ik maak me over de investeringskosten niet zo'n zorgen met die 1250 euro subsidie, plaatsen doen we zelf, dat is het issue niet, de aanschaf is dus echt miniem en als ik hiermee dan de kwh's van de zonnepanelen een goede plek kan geven maak ik me ook niet zo'n zorgen over de lage COP.

De vraag is natuurlijk: wat zijn de feitelijke getallen in z'on situatie, hoe laag is de COP dan, en hoe hoog/laag is de besparing?

Of heeft iemand een ander geniaal idee om sunpower om te zetten in vloerverwarming? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Possible
Ik heb 16cm slang met isolatie en op de dakdoorvoer (ex cv) een verloop naar 15cm.
De aanvoer is met verloop naar 12cm omdat alle overige aansluitingen 12cm zijn (dak, MV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre Oke helder. Afvoer naar 125 (met verloopstuk) zou geen probleem moeten zijn toch? Aanvoer kan prima denk ik want ziet er een meter losse slang aan voor de aanzuiging in garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb 16cm gedaan waar het kan, voor zo ver ik in het topic kan zien presteert mijn wpb normaal.
De stand binnen/binnen met minder toeren helpt denk ik wel met een wat grotere lucht weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

japie101 schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:26:
[...]

Ik maak me over de investeringskosten niet zo'n zorgen met die 1250 euro subsidie, plaatsen doen we zelf, dat is het issue niet, de aanschaf is dus echt miniem en als ik hiermee dan de kwh's van de zonnepanelen een goede plek kan geven maak ik me ook niet zo'n zorgen over de lage COP.

De vraag is natuurlijk: wat zijn de feitelijke getallen in z'on situatie, hoe laag is de COP dan, en hoe hoog/laag is de besparing?

Of heeft iemand een ander geniaal idee om sunpower om te zetten in vloerverwarming? ;-)
Ok, als geld geen rol speelt kun je het gewoon doen natuurlijk, leuk project :)
COP is moeilijk iets over te zeggen denk ik. Maar als je hoort dat in de winter met gebruik van buitenlucht niet zeker is of de 62 graden gehaald kan worden, kun je er vanuit gaan dat de COP behoorlijk laag is bij opwarmen van 50 naar 60 graden bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat je van een besparing kunt spreken. Ik denk dat je meer kwijt zult zijn dan met gas verwarmen.

En realiseer je dat je straks niet meer kunt salderen, dus dan heb je geen kWh overschot meer.

Er is simpelweg te weinig 'sunpower' in de winter om je woning te verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-09-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Wordt het Cop 1 element automatisch ingeschakeld als hij de 62 graden niet kan halen bij -10 bijvoorbeeld buiten? Niet dat ik straks met een koude douche zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@de Peer Ik heb in februari 1 x een probleem gehad dat de boiler een Defrost storing gaf, na onderzoek werd dit veroorzaakt door toevoer van warme vochtige lucht uit de douche.

De Cop is inderdaad tricky van wegge de vele factoren die mee spelen, ik doe dit met vast gegevens ten opzichte van elektrisch verwarmen in een E-boiler. Deze cijfer geven een houvast gemiddeld over 7 maanden 2,83 met als laagste 1,75 en hoogste 3,64.

@Possible Dan zou het ook -5 in je garage moeten worden, en als je element in het display is uit geschakeld gaat hij dus niet elektrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:30:
@de Peer Ik heb in februari 1 x een probleem gehad dat de boiler een Defrost storing gaf, na onderzoek werd dit veroorzaakt door toevoer van warme vochtige lucht uit de douche.

De Cop is inderdaad tricky van wegge de vele factoren die mee spelen, ik doe dit met vast gegevens ten opzichte van elektrisch verwarmen in een E-boiler. Deze cijfer geven een houvast gemiddeld over 7 maanden 2,83 met als laagste 1,75 en hoogste 3,64.

@Possible Dan zou het ook -5 in je garage moeten worden, en als je element in het display is uit geschakeld gaat hij dus niet elektrisch verwarmen.
Interessant. Maar dat is dus een gemiddelde, inclusief sww en inclusief zomer?

Wat ik nu juist verwacht is dat je om in de winter de boiler temperatuur constant op 50-60 graden te houden, eigenlijk continu met je cop onder de 2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:39:
[...]

Wat ik nu juist verwacht is dat je om in de winter de boiler temperatuur constant op 50-60 graden te houden, eigenlijk continu met je cop onder de 2 zit.
Ik gebruik de boiler waar hij voor gemaakt is, alleen sww van 52 graden, en kan verwarmen van 13:00 tot 21:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:39:
[...]

Mijn cop is minstens 2.5 omdat ik binnen altijd boven 20 graden aan zuig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:51:
[...]

Mijn cop is minstens 2.5 omdat ik binnen altijd boven 20 graden aan zuig
Baas boven baas toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Cop cijfers staan in data sheet toch?
Even kijken wat je aan temperatuur binnen of buiten aan zuigt en dan water temperatuur erbij. Denk alleen dat hij niet lager is in te stellen als 45. En dat is ruim voor je vloer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:53:
[...]

Cop cijfers staan in data sheet toch?
Even kijken wat je aan temperatuur binnen of buiten aan zuigt en dan water temperatuur erbij. Denk alleen dat hij niet lager is in te stellen als 45. En dat is ruim voor je vloer.
Er van uitgaande dat @japie101 zijn vloerverwarming wil verwarmen via de extra spiraal, wil je qua boilertemp zo hoog mogelijk zitten omdat de warmteoverdracht anders nogal beroerd is.

De COPs die jullie hier noemen zijn voor sww. Die zijn dus een gemiddelde van een opwarmcyclus van bijvoorbeeld 20 naar 50 graden. Je cop wordt lager met toenemende boiler temperatuur.

Als je de boiler dus constant op 50-60 graden houdt, is je gemiddelde cop, voor zover ik het kan inschatten, erg laag en lager dan jullie halen voor sww-gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:02:
[...]

Er van uitgaande dat @japie101 zijn vloerverwarming wil verwarmen via de extra spiraal, wil je qua boilertemp zo hoog mogelijk zitten omdat de warmteoverdracht anders nogal beroerd is.

De COPs die jullie hier noemen zijn voor sww. Die zijn dus een gemiddelde van een opwarmcyclus van bijvoorbeeld 20 naar 50 graden. Je cop wordt lager met toenemende boiler temperatuur.

Als je de boiler dus constant op 50-60 graden houdt, is je gemiddelde cop, voor zover ik het kan inschatten, erg laag en lager dan jullie halen voor sww-gebruik.
Andersom rekenen, hoeveel vermogen heb je nodig in je vloerverwarming en kan de WPB dat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Natuurlijk, dat goede idee noemen ze een monoblock.
Neus maar eens rond in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:02:
[...]

Ik heb ook gezegd dat het alleen gaat rechtstreeks door boiler en niet door spiraal. Die is voor zonneboilers.....

@wizzopa ik houd een heel huis warm met 6 kW, dus alleen 2.5 op je vloer is niet zon gek idee.
Als ik de ruimte had plaatste ik er drie op zolder voor alleen verwarming. Ideaal te schakelen op drie fase (drie wp )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46

Waarom zou je dit überhaupt willen proberen en niet gewoon eerst een "echte" warmtepomp aanschaffen om de cv te vervangen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Nu online
Maikie18 schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:43:
[...]

Waarom zou je dit überhaupt willen proberen en niet gewoon eerst een "echte" warmtepomp aanschaffen om de cv te vervangen?
Erm, die Atlantic Explorer kost 1375 en krijg je 1250 euro subsidie op, dus dat ding kost bijna niets en is dan een leuke tussenoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:11
Hij is besteld, de Atlantic Explorer 270 liter! Ik vind dit zo spannend :9

Hij komt dus op zolder, dicht bij de muur. Zal de vloer wel houden toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:31:
[...]

Ik heb ook gezegd dat het alleen gaat rechtstreeks door boiler en niet door spiraal. Die is voor zonneboilers.....

@wizzopa ik houd een heel huis warm met 6 kW, dus alleen 2.5 op je vloer is niet zon gek idee.
Als ik de ruimte had plaatste ik er drie op zolder voor alleen verwarming. Ideaal te schakelen op drie fase (drie wp )
Volgens mij is het een groot nadeel dat je dan telkens 3x200 of 3x 270 liter moet opwarmen. Bij een cv installatie wordt het volume juist laag gehouden volgens mij aangezien het onnodig is. Ander nadeel is dat het afgekoelde water (na door radiatoren gestroomd te hebben) eerst met het warme water mengt waarna het een beetje opgewarmd wordt. Kleine delta T dus. Na gebruik zal de 600 of 810 liter weer helemaal afkoelen, tot je weer gaat verwarmen.

Maar ik zou graag praktijkervaringen zien van zo'n, toch bijzondere, opstelling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:57:
[...]

Maar ik zou graag praktijkervaringen zien van zo'n, toch bijzondere, opstelling!
Herinnert u zich deze nog? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
japie101 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:31:
[...]

Erm, die Atlantic Explorer kost 1375 en krijg je 1250 euro subsidie op, dus dat ding kost bijna niets en is dan een leuke tussenoplossing.
Plus: een boiler die je bij de ketel neerzet is een stuk makkelijker aan te sluiten dan een ''echte'' WP.
Dat was eigenlijk mijn reden :) Overigens gaat je project prima werken lijkt me, ga je de VV puur uit de WPB voeden of een hybride setup met de ketel? Welke VV verdeler heb je? (open,gesloten)
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:51:
[...]

Niemand durft het waarschijnlijk aan om zon ding 24/7 te laten draaien.
Draait hier 22/7, de 2 uurtjes rust om (compressor)alarmen te voorkomen. Volgens een snelle berekening is hij goed voor zo'n 1100-1200 m3 gasvervanging, ik draai vanaf april dus dat gaan we zien :*) Zoals het er nu uitziet neemt hij 2500 kWh per jaar op, dat is niet mis. Dat kost mij €387,50, de gasbesparing scheelt me €737. (Nuon met 25% BLK). Dat is de theorie althans. Noot wel: ik gebruik hem i.c.m. een douche WTW, die ook meehelpt.

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 24-09-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:43:
[...]

Plus: een boiler die je bij de ketel neerzet is een stuk makkelijker aan te sluiten dan een ''echte'' WP.
Dat was eigenlijk mijn reden :) Overigens gaat je project prima werken lijkt me, ga je de VV puur uit de WPB voeden of een hybride setup met de ketel? Welke VV verdeler heb je? (open,gesloten)

[...]

Draait hier 22/7, de 2 uurtjes rust om (compressor)alarmen te voorkomen. Volgens een snelle berekening is hij goed voor zo'n 1100-1200 m3 gasvervanging, ik draai vanaf april dus dat gaan we zien :*) Zoals het er nu uitziet neemt hij 2500 kWh per jaar op, dat is niet mis. Dat kost mij €387,50, de gasbesparing scheelt me €737. (Nuon met 25% BLK). Dat is de theorie althans. Noot wel: ik gebruik hem i.c.m. een douche WTW, die ook meehelpt.
Heel normaal verbruik hoor als je dat 1200 kuub gas scheelt.
Dus jij hebt de Atlantis draaien op vloerverwarming?
Ben reuze benieuwd naar komende winter voor je ervaringen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:43:
[...]

[...]

Maar waar baseer je deze voorspelling op? Sinds april dus dan heb je je woning in het geheel nog niet hoeven te verwarmen lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
wizzopa schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:46:
[...]

Ik gebruik de boiler waar hij voor gemaakt is, alleen sww van 52 graden, en kan verwarmen van 13:00 tot 21:00 uur.
Ik heb begin september ook een Altantic explorer 3 200FS besteld. Inderdaad maar € 12 bezorgingskosten en ook nog binnen een week tot in mijn garage bezorgd, waar deze ook komt te staan.

Installatie zelf gedaan (volgens voorschriften _/-\o_ ) en ook de PV-boost kabel aangesloten. De Altantic zuigt aan en blaast uit (optie binnen/binnen) direct in de garage. Een run duurt bij mij (temp garage 19 graden) ca 1,5 uur en kost gemiddeld 1 - 2 kWh. Temperatuur verlaging in de garage bedraagt ca 2 graden. Dit herstelt zich grotendeels als de run klaar is. Ik zie in verbruik op dit moment weinig verschil in de stand auto (verwarmen tot 61) en manueel (verwarmen tot 54). Waarschijnlijk komt dat omdat nog bijna iedere dag de PV-boost wordt ingeschakeld.

De PV-boost stuur ik aan met een pythonscript en Iungo. De Iungo leest de P1 meter en schakelt de zwave aan/uit schakelaar (een EM6550 voor € 13 bij edomotica-shop) bij een overschot PV van 750 Watt.

Voordeel van de optie "binnen/binnen" is dat er geen onderdruk in de garage ontstaat. Er wordt dus ook geen (of niet veel) lucht uit de verwarmde schil aangezogen.

Nog een waarschuwing aan de potentiële kopers: Esanico biedt wel garantie, maar je moet er zelf voor zorgen. Esanico stuurt geen monteurs naar Nederland. Je moet zelf (laten) repareren en de onderdelen (met foto's) naar België sturen. Je krijgt dus maximaal de onderdelen vergoed. 8)7

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JanHybride schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:32:
[...]

Ik heb begin september ook een Altantic explorer 3 200FS besteld. Inderdaad maar € 12 bezorgingskosten en ook nog binnen een week tot in mijn garage bezorgd, waar deze ook komt te staan.

Installatie zelf gedaan (volgens voorschriften _/-\o_ ) en ook de PV-boost kabel aangesloten. De Altantic zuigt aan en blaast uit (optie binnen/binnen) direct in de garage. Een run duurt bij mij (temp garage 19 graden) ca 1,5 uur en kost gemiddeld 1 - 2 kWh. Temperatuur verlaging in de garage bedraagt ca 2 graden. Dit herstelt zich grotendeels als de run klaar is. Ik zie in verbruik op dit moment weinig verschil in de stand auto (verwarmen tot 61) en manueel (verwarmen tot 54). Waarschijnlijk komt dat omdat nog bijna iedere dag de PV-boost wordt ingeschakeld.

De PV-boost stuur ik aan met een pythonscript en Iungo. De Iungo leest de P1 meter en schakelt de zwave aan/uit schakelaar (een EM6550 voor € 13 bij edomotica-shop) bij een overschot PV van 750 Watt.

Voordeel van de optie "binnen/binnen" is dat er geen onderdruk in de garage ontstaat. Er wordt dus ook geen (of niet veel) lucht uit de verwarmde schil aangezogen.

Nog een waarschuwing aan de potentiële kopers: Esanico biedt wel garantie, maar je moet er zelf voor zorgen. Esanico stuurt geen monteurs naar Nederland. Je moet zelf (laten) repareren en de onderdelen (met foto's) naar België sturen. Je krijgt dus maximaal de onderdelen vergoed. 8)7
Gefeliciteerd met je Atlantic boiler. Netjes dat je de PV boost direct van uit de P1 poort van je slimme meter aanstuur. Ik heb nog steeds een Domme maar prima werkende Ferraris. Vanuit mijn kantoor heb ik zicht op de mannen die voor Liander bij de buren de "slimme meter "aan het plaatsen zijn, maar ja die hebben ook geen PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHybride schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:32:
[...]

Mooi hoor!
Is het ook echt nodig in jouw situatie om hem bijna elke dag maar 62 graden te laten opwarmen?
Zelf warm ik op tot 36 of 40 graden dagelijks en dan 1x per week naar 62. Dat bespaart toch weer wat energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:21:
[...]

Mooi hoor!
Is het ook echt nodig in jouw situatie om hem bijna elke dag maar 62 graden te laten opwarmen?
Zelf warm ik op tot 36 of 40 graden dagelijks en dan 1x per week naar 62. Dat bespaart toch weer wat energie.
Heb jij hem naast de douche staan dat je tot zo ''koud'' verwarmt?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
vinom schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:37:
Hij is besteld, de Atlantic Explorer 270 liter! Ik vind dit zo spannend :9

Hij komt dus op zolder, dicht bij de muur. Zal de vloer wel houden toch? :+
Een houten vloer zou ik hem persoonlijk niet op zetten... :P

O ja, sterkte met naar boven tillen, de 200 variant was al een ellende...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basvn schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:24:
[...]

Heb jij hem naast de douche staan dat je tot zo ''koud'' verwarmt?
Euh op zolder, en badkamer is 1 verdieping eronder. Ik merk geen ongemakken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:29:
[...]

Euh op zolder, en badkamer is 1 verdieping eronder. Ik merk geen ongemakken eigenlijk.
okay! :) Ik ga mijne binnenkort bestellen, en wil hem voor het voorjaar hebben draaien. dus ben me aan het oriënteren

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
The Wizard schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:25:
[...]

Spanbanden en mannetje van de fitness/sportschool club doen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
wizzopa schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:36:
[...]

Spanbanden en mannetje van de fitness/sportschool club doen wonderen.
Vooral dat mannetje van de sportschool is idd belangrijk :P, spanbanden is idd aan te raden, anders is hij te glad (vooral aan de (zware) bovenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
de Peer schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:48:
[...]Maar waar baseer je deze voorspelling op? Sinds april dus dan heb je je woning in het geheel nog niet hoeven te verwarmen lijkt me?
Geschatte COP met temperaturen via weerstatistiek, afgegeven vermogen x draaitijd. Overigens heb ik in april wel nog verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:11
[...]

Hout is het zeer zeker niet. Beton is het denk ik gewoon :)
Ik zie ook erg op tegen het naar boven tillen, maar dat moet goedkomen qua mankracht!

Ik weet alleen niet of ik thuis ben bij de levering. Er staat leuk levering binnen 1 week volgens mij, maarja ik moet ook gewoon werken. Ik zie het GLS mannetje zich al helemaal de schompes sjouwen en dat ik er dan niet ben.

[ Voor 21% gewijzigd door vinom op 25-09-2018 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Bezorger zet hem gewoon op een pellet voor je voordeur. Als hij de stoep niet op kan dan op de weg. Laadklep laat het pellet zakken. Oftewel sjouwen is er niet bij, hooguit steekkar duwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jim423 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:27:
Bezorger zet hem gewoon op een pellet voor je voordeur. Als hij de stoep niet op kan dan op de weg. Laadklep laat het pellet zakken. Oftewel sjouwen is er niet bij, hooguit steekkar duwen :)
Als je geluk hebt wil ie hem wel even helpen naar binnen brengen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 20:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

[...]

Houten vloer, bakje maken van betonmultiplex, vastzetten op twee dragende balken, gaat nergens heen.

Noot: Wel iets beter materiaal dan bovengenoemde Gamma plaat nemen...

[ Voor 7% gewijzigd door ElMacaroni op 25-09-2018 20:11 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46
ElMacaroni schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:10:
[...]

Houten vloer, bakje maken van betonmultiplex, vastzetten op twee dragende balken, gaat nergens heen.

Noot: Wel iets beter materiaal dan bovengenoemde Gamma plaat nemen...
Bij mij staat hij ook op zolder op een houden vloer, precies op 2 balken waarvan er 1 in de lengte op een muur rust. Over de houten vloer heb ik nog een laag osb platen liggen. Gebeurd niks mee

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Als ik het goed begrijp wordt de subsidie op warmtepompboilers gewoon doorgezet t/m 2020 toch?
Of wordt er volgend jaar al een lager bedrag voor warmtepompboilers uitgekeerd?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PvJo
Idd, maar de voorwaarden kunnen altijd gewijzigd worden. Tot feb. dit jaar moest je geen bewijs sturen dat de wpb vakkundig was aangesloten. Straks wijzigen ze dat je die wpb alleen in nederland mag kopen om de subsidie te krijgen.
!null schreef op woensdag 26 september 2018 @ 06:13:
Als ik het goed begrijp wordt de subsidie op warmtepompboilers gewoon doorgezet t/m 2020 toch?
Of wordt er volgend jaar al een lager bedrag voor warmtepompboilers uitgekeerd?

• wizzopa
PvJo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:40:
Idd, maar de voorwaarden kunnen altijd gewijzigd worden. Tot feb. dit jaar moest je geen bewijs sturen dat de wpb vakkundig was aangesloten. Straks wijzigen ze dat je die wpb alleen in nederland mag kopen om de subsidie te krijgen.

[...]
Of dat de subsidie pot leeg is.

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 19:08
Maikie18 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:07:
[...]

Bij mij staat hij ook op zolder op een houden vloer, precies op 2 balken waarvan er 1 in de lengte op een muur rust. Over de houten vloer heb ik nog een laag osb platen liggen. Gebeurd niks mee
Heb je geen last van resonantie op een houten vloer? Ik ben ook aan het kijken voor de Atlantic en zou die op zolder willen plaatsen, maar ben bang voor het geluid in de kamers onder de zolder.

• wizzopa
Msniekers schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:36:
[...]

Heb je geen last van resonantie op een houten vloer? Ik ben ook aan het kijken voor de Atlantic en zou die op zolder willen plaatsen, maar ben bang voor het geluid in de kamers onder de zolder.
Rubber speeltegel er onder, te koop bij de Gamma.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 21:50
Even een update betreffende de subsidie aanvraag.

30 augustus de aanvraag ingediend, voor een zelf geinstalleerde Atlantic Explorer van 270l.
Zojuist een brief ontvangen van de RVO met de verlening van de subsidie.

Dus binnen een maand geregeld.

• Nhz

Nhz

Omdat ik op zolder maar een geringe hoogte heb ben ik genoodzaakt om een losse WP/Boiler combi te plaatsen. Hierbij staat momenteel de Nibe F130 hoog op mijn lijstje, maar ik zag in een ander topic ook de Hewalex PCWU 2,5 KW (KA09781) voorbij komen.

Persoonlijk nijg ik meer naar de Nibe, omdat dat (volgens mij) een wat gerenommeerder merk is en de installatie lang mee moet gaan. Wat zouden jullie doen? Het scheelt in aanschaf/subsidie namelijk behoorlijk veel. De Nibe kost 880euro, de PCWU kost -250euro. Beide kale aanschafprijs, met verrekening van subsidie.

Het is de bedoeling dat de WPB gevoed wordt via een t-stuk in de afvoer van onze Zendher Stork WTW box. Het boiler deel zal bestaan uit 1 of 2 gekoppelde vaten van 150 liter, zoals bijvoorbeeld de Nibe VPD10 150R.

PS: Mocht TS van mening zijn dat het hier niet thuis hoort omdat het niet voor CV-ondersteuning is, excuus daarvoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Nhz op 26-09-2018 12:51 ]

Groetjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

hjpool schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:34:

30 augustus de aanvraag ingediend, voor een zelf geinstalleerde Atlantic Explorer van 270l.

Spannend, ik heb hem ook 30 augustus ingediend :-)

Ben thuis en de brief met toekenning is hier ook gearriveerd *O*
Ze hebben een batch gedraaid met zelf installeerders van Tweakers denk ik 8)

@PvJo Jij ook vandaag de brief? :-)

[ Voor 18% gewijzigd door thido op 26-09-2018 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn 270 Atlantic met spiraal wordt volgende week dinsdag afgeleverd. Ben van plan hem in de bijkeuken te plaatsen naast de ketel. Zo kan ik met flexibele aansluitslangen direct naar de bestaande waterleidingen en zit de retour van de vloerverwarming ook direct in de buurt.
Afzuiging gaat naar naastliggende geïsoleerde garage, de afvoer van de lucht wil ik aansluiten op de bestaande afvoer van de warmtepomp. Dit zijn bestaande buizen van rond 200. Ik ga proberen mijn garagedeur in Domoticz te krijgen zodat bij aanslaan WPB de garagedeur op kierstand gaat voor een uur. Dit zorgt er dan voor dat de woning niet wordt leeggetrokken.

De retour van de vloerverwarming wil ik door de spiraal geleiden om zo een hogere temperatuur in de vloerverwarming te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
hjpool schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:34:

Hier 28 augustus ingediend. 200 liter, zelf geïnstalleerd. Vandaag ook de brief met toekenning.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:26
Nhz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:37:
Omdat ik op zolder maar een geringe hoogte heb ben ik genoodzaakt om een losse WP/Boiler combi te plaatsen. Hierbij staat momenteel de Nibe F130 hoog op mijn lijstje, maar ik zag in een ander topic ook de Hewalex PCWU 2,5 KW (KA09781) voorbij komen.

Persoonlijk nijg ik meer naar de Nibe, omdat dat (volgens mij) een wat gerenommeerder merk is en de installatie lang mee moet gaan. Wat zouden jullie doen? Het scheelt in aanschaf/subsidie namelijk behoorlijk veel. De Nibe kost 880euro, de PCWU kost -250euro. Beide kale aanschafprijs, met verrekening van subsidie.

Het is de bedoeling dat de WPB gevoed wordt via een t-stuk in de afvoer van onze Zendher Stork WTW box. Het boiler deel zal bestaan uit 1 of 2 gekoppelde vaten van 150 liter, zoals bijvoorbeeld de Nibe VPD10 150R.

PS: Mocht TS van mening zijn dat het hier niet thuis hoort omdat het niet voor CV-ondersteuning is, excuus daarvoor.
Nibe is vooral in Nederland duur. Wellicht kan je hem ook uit Polen halen voor 1100 ex transport?
https://wodanet.com.pl/pr...WAR-NIBE-F130-DO-CWU.html

Houd er trouwens wel rekening mee dat het vermogen hiervan berekend is bij ventilatielucht A20 graden (net als bij de Inventum ecolution en daarverwanten). De cop en afgegeven vermogen liggen bij lagere temperaturen dus stuk lager. Deze zelfde vergelijking gaat bijvoorbeeld op voor ducobox eco (buiten en ventilatie lucht, dus energielabel a+) en de Inventum spaarpomp (alleen ventilatie, a++). Terwijl ze dezelfde cop hebben bij 20 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Murkmans op 26-09-2018 17:31 . Reden: Toevoegen opmerking ventilatie lucht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
@thido
Vandaag ook de goedkeuring van het ISDE ontvangen, aanvraag gedaan op 3 sept.

haha dat dacht ik ook die batch tweakers :9

[ Voor 81% gewijzigd door PvJo op 26-09-2018 17:37 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nhz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:37:

Van beide types weet ik weinig, de Nibe heb ik gevonden met Google en that's it.
Hoewel ik dit topic startte vanwege de cv ondersteuning is het prima als er andere varianten bij komen.
Des te meer keus is er voor anderen die misschien ook met weinig ruimte toch iets willen doen.
Er is ervaring met het aansluiten op een WTW, als je die kan gebruiken heeft dit topic extra waarde.
Atlantic Explorers die alleen SWW verzorgen zijn denk ik in de meerderheid, who cares? ;)

Als er veel vraag komt naar aansluiten op de WTW kan ik daar nog een stukje over maken in de startpost.
Daar heb ik dan wel informatie voor nodig omdat ik zelf geen WTW heb.

Pagina: 1 ... 28 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.