Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.508 views

Onderwerpen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Msniekers schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:36:
[...]

Heb je geen last van resonantie op een houten vloer? Ik ben ook aan het kijken voor de Atlantic en zou die op zolder willen plaatsen, maar ben bang voor het geluid in de kamers onder de zolder.
Dik 100kg (apparaat) + 270 liter water maakt 370kg. Dat ding staat bij mij weliswaar op beton, maar ik denk niet dat er sprake kan zijn van enige trilling die de vloer indreunt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
Bovendien staat de compressor op rubber (behoorlijk zacht rubber), eigenlijk het enigste wat bij mij resoneerde was de plastic kap zelf :P Maar dat was snel verholpen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:31
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:37:
[...]

Als er veel vraag komt naar aansluiten op de WTW kan ik daar nog een stukje over maken in de startpost.
Daar heb ik dan wel informatie voor nodig omdat ik zelf geen WTW heb.
@Nhz De pcwu heeft daar weer een schema voor volgens mij. Pagina 4 staan ze. https://www.hewalex.pl/pl...-pcwu-25kw-instalator.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door Murkmans op 26-09-2018 17:49 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Murkmans schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:48:
[...]

@Nhz De pcwu heeft daar weer een schema voor volgens mij. Pagina 4 staan ze. https://www.hewalex.pl/pl...-pcwu-25kw-instalator.pdf
Een Engelse versie is misschien wat makkelijker te lezen, naast plaatjes zoek ik ook uitleg :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Murkmans
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:51:
[...]

Een Engelse versie is misschien wat makkelijker te lezen, naast plaatjes zoek ik ook uitleg :>
Haha snap ik. Ik zal hem eens opvragen in het Engels. Ik heb zelf geen wtw maar alle info helpt natuurlijk.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:55
Msniekers schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:36:
[...]

Heb je geen last van resonantie op een houten vloer? Ik ben ook aan het kijken voor de Atlantic en zou die op zolder willen plaatsen, maar ben bang voor het geluid in de kamers onder de zolder.
Nee, ik denk voornamelijk omdat de osb platen die er weer overheen liggen geschroefd zijn dus het is 1 grote massa. Ik heb niet eens tijden ingesteld, hij gaat soms om 2 uur in de nacht aan, niemand die er wakker van wordt.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
als ze dat gaan wijzigen geven ze dat toch vroeg van te voren aan?
PvJo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:40:
Idd, maar de voorwaarden kunnen altijd gewijzigd worden. Tot feb. dit jaar moest je geen bewijs sturen dat de wpb vakkundig was aangesloten. Straks wijzigen ze dat je die wpb alleen in nederland mag kopen om de subsidie te krijgen.

[...]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
maartentmm schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:36:

[...]
Dit zou in druisen tegen de Europese gedachte, misschien dat Engeland straks een probleem wordt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
ooh ja tuurlijk. Laten we maar duimen van niet. dan kan in januari de ketel eruit :)
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:55:
[...]

Dit zou in druisen tegen de Europese gedachte, misschien dat Engeland straks een probleem wordt :+

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Maikie18
PvJo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:22:
@thido
Vandaag ook de goedkeuring van het ISDE ontvangen, aanvraag gedaan op 3 sept.

haha dat dacht ik ook die batch tweakers :9
Dat is echt snel!

Ik 9 september dus zal bij de volgende lichting zitten hoop ik.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
dat zou ik niet weten of dat gedaan wordt, maar het kan ook zijn dat de centjes op zijn zoals @wizzopa al aangaf.
maartentmm schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:36:

[...]

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Vandaag gehoord dat mijn Nibe MT-WH21 026FS binnen is gekomen bij de leverancier. Komende weken watervoorzieningen en locatie voorbereiden zodat deze er dan nog voor eind van het jaar in kan.

Reden van de Nibe is dat deze, volgens hun uitleg, ook veel met externe signalen moet kunnen doen. Ik kan dan in Fase 2 de WPB met 0-10V sturing en vrijgave signalen sturen op momenten dat ik wil. Dit omdat de WPB de afzuiging en ventilatie van mijn woning voor zich gaat nemen. Ik wil wanneer er iemand gaat douchen extra afzuigen in de badkamer bijvoorbeeld.

Boiler heeft tevens een extra spiraal. Deze ga ik alvast met leiding werk tot kruipruimte aanleggen. (wpboiler komt op zolder). Ik wil dan later middels extra spiraal in de zonneboiler (of 2e wpb beneden), een rondpompend circuit maken zodat ik warmte van de Boiler boven en benden kan 'overladen'.

• PvJo
@Maikie18 dat was idd snel, had met eind oktober gerekend. Maar kan zijn dat ze nu de stapel Tweakers aan het verwerken zijn, met dank aan @thido voor deze uitspraak :P:P

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:11
Cige schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:40:
Vandaag gehoord dat mijn Nibe MT-WH21 026FS binnen is gekomen bij de leverancier. Komende weken watervoorzieningen en locatie voorbereiden zodat deze er dan nog voor eind van het jaar in kan.

Reden van de Nibe is dat deze, volgens hun uitleg, ook veel met externe signalen moet kunnen doen. Ik kan dan in Fase 2 de WPB met 0-10V sturing en vrijgave signalen sturen op momenten dat ik wil. Dit omdat de WPB de afzuiging en ventilatie van mijn woning voor zich gaat nemen. Ik wil wanneer er iemand gaat douchen extra afzuigen in de badkamer bijvoorbeeld.

Boiler heeft tevens een extra spiraal. Deze ga ik alvast met leiding werk tot kruipruimte aanleggen. (wpboiler komt op zolder). Ik wil dan later middels extra spiraal in de zonneboiler (of 2e wpb beneden), een rondpompend circuit maken zodat ik warmte van de Boiler boven en benden kan 'overladen'.
Extra afzuigen in de douche betekend dat niet ook extra afzuigen in de rest van het huis.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Jim423
Dat werkt in de meeste woningen bj 1995-2005 wel zo. Is opzich ook geen enorme ramp voor die 15min.
Ik vraag me alleen af of een WTW niet slimmer is dan een WP boiler. Of wordt het een combinatie misschien?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wizzopa schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:07:
[...]

Of dat de subsidie pot leeg is.
Of alleen aangesloten door een ECHT erkende installateur anders geen subsidie [ snap niet dat dat niet gedaan hebben ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:41
Jim423 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:31:
Dat werkt in de meeste woningen bj 1995-2005 wel zo. Is opzich ook geen enorme ramp voor die 15min.
Ik vraag me alleen af of een WTW niet slimmer is dan een WP boiler. Of wordt het een combinatie misschien?
Duurt wel langer hier voordat de luchtvochtigheid hier beneden 50% is na een douchebeurtje :)
Maargoed gelukkig allemaal geautomatiseerd samen met de verschillende CO2 sensorren in huis.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• wizzopa
Daannn1987 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:41:
[...]

Duurt wel langer hier voordat de luchtvochtigheid hier beneden 50% is na een douchebeurtje :)
Maargoed gelukkig allemaal geautomatiseerd samen met de verschillende CO2 sensorren in huis.
En elke ruimte zijn eigen klep. Ik sluit na het douchen de klep van de kamer en zuig de douche alleen af met de mv op stand 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zit nog wel wat geld in de pot, per 1 september is er ongeveer 55 miljoen geclaimd van de beschikbare 100 miljoen voor 2018.
https://www.rvo.nl/subsid...isde/stand-van-zaken-isde

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Pos2007 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:59:
Mijn 270 Atlantic met spiraal wordt volgende week dinsdag afgeleverd.
De mijne wordt morgenochtend al geleverd. Kreeg net nog een mailtje. Maandagavond besteld. Raar dat die van jou pas volgende week komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vinom schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:52:
[...]

De mijne wordt morgenochtend al geleverd. Kreeg net nog een mailtje. Maandagavond besteld. Raar dat die van jou pas volgende week komt?
In Zuid-Nederland wordt elke dag geleverd bij Esanico, er boven minder frequent, althans dat was het antwoord op mijn vraag hoe lang het ging duren als ik de Atlantic zou bestellen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Cige
wizzopa schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:20:
[...]

Extra afzuigen in de douche betekend dat niet ook extra afzuigen in de rest van het huis.
Vergeten te omschrijven dat er per afzuig kanaal dan ook kleppen komen waarmee per vertrek de afzuiging is te regelen. Dus je opmerking is in de basis geheel terecht.

• Cige
Jim423 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:31:
Geen Combinatie. Een WTW werkt naar mijn mening optimaal in een nieuwbouw woning of vrij nieuwe woning. Onze woning zijn wij compleet aan het renoveren, maar we zullen deze nooit zo goed geïsoleerd en luchtdicht gaan krijgen als bij nieuwbouw. Daarom gekozen voor een WPB i.p.v. WTW. ;) Kant tekening is ook dat t.o.v een goed aangelegde WTW installatie een WPB installatie een stuk voordeliger is. Daarmee wordt de WPB ook sneller terug verdient. Want over 10 jaar is alles weer anders.. haha :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

de Peer

under peer review

Cige schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:03:
[...]

Vergeten te omschrijven dat er per afzuig kanaal dan ook kleppen komen waarmee per vertrek de afzuiging is te regelen. Dus je opmerking is in de basis geheel terecht.
Hoe doe je dat met die kleppen? Is dat zelfbouw? Ik wil ook zoiets maar kan er nog geen nette oplossing voor vinden dus mogelijk wordt het toch zelf knutselen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:18:
[...]

Hoe doe je dat met die kleppen? Is dat zelfbouw? Ik wil ook zoiets maar kan er nog geen nette oplossing voor vinden dus mogelijk wordt het toch zelf knutselen..
Nette oplossingen zijn er wel maar of je dat wil betalen is weer wat anders, blader even door mijn fotos daar staat een klep van de ventilatieshop met een ali motor werk met een sonoff th10.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:22:
[...]

Nette oplossingen zijn er wel maar of je dat wil betalen is weer wat anders, blader even door mijn fotos daar staat een klep van de ventilatieshop met een ali motor werk met een sonoff th10.
Geniale oplossing, had de foto's inderdaad al eens eerder gezien. Ik vind het voor nu toch te groot en lomp en denk nog even verder. Mooiste zou toch zijn als er niets 'uit steekt' uit het gat. Ingebouwde vlinderklep denk ik zelf aan. Hier op tweakers eens een voorbeeld van gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Als het in de kamer zelf moet komen dan denk ik aan zo'n standaard ventiel wat je open en dicht kan draaien via zo'n draadeind in het midden. Zet hier een motor op die op en neer kan schuiven (die komt dan in het gat, achterkant van het ventiel) en je bent er. Kan evt op batterijen of een draad door het kanaal vissen met een stukje wol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Dus, even serieus wat een joekel!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DeLS8aW.jpg
Ik was niet thuis, dus ik heb tegen de oppas gezegd dat ie in de garage mocht. Anders kon er niemand meer door de gang :9

• thido
  • Laatst online: 10:52

thido

Tilburg

Zijn er hier gebruikers van de Atlantic die iets kunnen roepen over het gebruik afgelopen winter.
Ik zag met mijn gewone eboiler duidelijk verschil in verbruik v.w.b. stroom maar gevoelsmatig niet v.w.b. de beschikbaarheid van warm water (zou minder kunnen zijn aangezien er kouder water de boiler in gaat tijdens het gebruik).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:52:
[...]

Nee hoor, had ik zelf om gevraagd omdat ik op dinsdag's zelf thuis ben. Keurige service.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:54:
Zijn er hier gebruikers van de Atlantic die iets kunnen roepen over het gebruik afgelopen winter.
Ik zag met mijn gewone eboiler duidelijk verschil in verbruik v.w.b. stroom maar gevoelsmatig niet v.w.b. de beschikbaarheid van warm water (zou minder kunnen zijn aangezien er kouder water de boiler in gaat tijdens het gebruik).
Je hebt meer stilstand verlies en daarom middelt het een beetje uit denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

• wizzopa
thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:54:
Ja dat kan ik. Met de Atlantic in

maart 2018 81 kWh water 3,03 m3,
april 2018 75 kWh water 2,6 m3.

In december 2017 met een 1000 Watt Eboiler
213 kWh water 2,6 m3

[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 27-09-2018 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:30:
[...]

Geniale oplossing, had de foto's inderdaad al eens eerder gezien. Ik vind het voor nu toch te groot en lomp en denk nog even verder. Mooiste zou toch zijn als er niets 'uit steekt' uit het gat. Ingebouwde vlinderklep denk ik zelf aan. Hier op tweakers eens een voorbeeld van gezien.
mightym in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

• thido

thido

Tilburg

@reneeke1970 en @wizzopa , ik bedoel hier niet het verschil tussen een gewone eboiler en de Atlantic, dat is wel duidelijk natuurlijk ;-) Maar het verschil aan beschikbaar warm water in een koude januari en in een warme juli. Ik ga er overigen wel nog een doorstromer achter hangen, just to 2 sure voor de WAF ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:24

basvn

Breezand - NHN

thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:55:
@reneeke1970 en @wizzopa , ik bedoel hier niet het verschil tussen een gewone eboiler en de Atlantic, dat is wel duidelijk natuurlijk ;-) Maar het verschil aan beschikbaar warm water in een koude januari en in een warme juli. Ik ga er overigen wel nog een doorstromer achter hangen, just to 2 sure voor de WAF ;-)
Hij warmt altijd op tot de temperatuur die je hebben wilt? Dus altijd t vat vol?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• wizzopa
thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:55:
Ik heb er geen problemen mee gehad, ook niet bij -7, maar wel als gevolg van wat wijzigingen aan de aan zuiglucht een ontdooi fout. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je water gebruik en douche tijd, maar dat moge duidelijk zijn.

• thido

thido

Tilburg

basvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:58:
[...]

Hij warmt altijd op tot de temperatuur die je hebben wilt? Dus altijd t vat vol?
Uitgangspunt: vat is vol op de gewenste temperatuur. Wat ga je merken van water aanvoer met lage temperatuur in de winter en hoge(re) in de zomer.

Als je altijd maar 10 minuten doucht dan niks natuurlijk.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:23:
[...]

Uitgangspunt: vat is vol op de gewenste temperatuur. Wat ga je merken van water aanvoer met lage temperatuur in de winter en hoge(re) in de zomer.

Als je altijd maar 10 minuten doucht dan niks natuurlijk.
Dat scheelt inderdaad, in de winter red ik het niet zonder hot fill vanuit hygiëne spiraal van ongeveer dertig graden. Mijn 200 liter is te klein

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:35:
[...]

Dat scheelt inderdaad, in de winter red ik het niet zonder hot fill vanuit hygiëne spiraal van ongeveer dertig graden. Mijn 200 liter is te klein
Maar ja das ook geen Atlantic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Nhz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:39:
Mochten er hier nog mensen zijn die tips hebben voor een warmtepompboiler welke direct als ventilatie gebruikt kan worden houd ik mij aanbevolen voor wat tips en ervaringen.
Er zijn veel warmtepompboilers, maar er zijn weinig ventllatiewarmtepompboilers. Deze werken met een vast debiet zodat er niet ineens meer lucht uit je huis getrokken wordt dan wenselijk, en op momenten dat er geen vraag is vanuit de warmtepomp fungeert ie als huisventilator. Is net als de MV op 3 ventilatiestanden te zetten via de bediening.

Ik heb sinds 2014 de Nibe F120, de voorganger van de F130 die je al had gevonden. Vat 150 liter dat losstaat van de unit. Hij kan ook met vat van 300 liter.
Wrs vervang ik hem binnenkort door de F130 (1100 euro subsidie) waarbij ik het vat kan laten staan. (Reden: F120 was een marktplaatskoopje, dus een gok, hij heeft een paar irritante trekjes.)

Met 150 liter op de ekostand heb ik genoeg warm water voor 2 personen die na elkaar douchen. Te weinig warm water is uitzonderlijk.

Sterke punten van de Nibe F120/F130: hij gebruikt nooit meer dan 400 W, er is geen elektrische naverwarming. Een basic standalone apparaat, niet geschikt om bijv. een zonneboiler aan te koppelen of extra warmte aan een cv te leveren (bij de andere Nibe vwpb, de MT-WH2029 kan dit wel) dus daar betaal je ook niet voor. En natuurlijk het feit dat ie tweedelig is. Het display van de F130 kun je tot 15 meter van de unit vandaan hangen, bijvoorbeeld in de badkamer of zo. Overigens hoeven de unit en het vat ook niet naast elkaar te staan, ik weet even niet wat de maximale afstand is.
En ... ooit een boiler van ver boven de 100 kilo twee trappen op gesjouwd? Ik ook niet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@mv8tekst
Kan je iets zeggen over het effect van vaker dan anders de afzuiging aan?
Mijn idee is dat er veel meer lucht door je huis heen gaat dan met een gewone MV.
Die lucht aanvullen moet in de winter haast wel zorgen voor toevoer van koude lucht van buiten.
Dit warmteverlies in huis zou je mee moeten nemen in de efficiëntie van het apparaat :)
En nu ik het daar toch over heb, hoe warm wordt het water en hoe lang is hij dagelijks bezig met opwarmen?

• thido

thido

Tilburg

Heb nog een metertje of wat van onderstaand spul staan.
Weet eigenlijk niet wat het precies is, soort schuimplaat.
Zou het v.w.b. het geluid zinvol zijn dat onder de kap rond de compressor te doen?

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/isolatie.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hangt er vanaf wat je wil dempen, geruis lukt wel met schuim maar gebrom minder.
Daar heb je iets zwaarders voor nodig zoals geperste vlokken zoals ik heb.
Jammer dat het kleine stukken zijn (bij mij), een grote lap werkt beter omdat het echt afsluit.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
Ik ben met een collega bezig om een installatie voor een gerenoveerde woning te ontwerpen.

idee waar ik aan dacht. een 300L wp boiler inzetten als CV buffer.
als het buiten dan nog niet echt koud is zou je met die 2Kw Wp toch een aardig eind moeten komen met het verwarmen van een zeer goed geisoleerde woning?
als hij het dan gedurende X tijd de gewenste temperatuur niet haalt geef je bv de grote WP vrij ( 14kw )

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:23
Lijkt mij dat de grote WP met een betere COP kan verwarmen dan de WPB. Of gebruik je de WPB in die opstelling daarnaast ook gewoon waar 'ie voor bedoeld is?

Dato DUO synth voor twee

• thido

thido

Tilburg

Speedy-Andre schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:35:
Hangt er vanaf wat je wil dempen, geruis lukt wel met schuim maar gebrom minder.
Jammer dat het kleine stukken zijn (bij mij), een grote lap werkt beter omdat het echt afsluit.
Compressor geluid inderdaad. Kan er nu nog goed bij allemaal dus dacht er wat in te stoppen. Staat ingesloten dus al het geluid wordt maximaal weerkaatst nu. Armaflex zal wel het beste gaan dan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:52:
Heb nog een metertje of wat van onderstaand spul staan.
Weet eigenlijk niet wat het precies is, soort schuimplaat.
Zou het v.w.b. het geluid zinvol zijn dat onder de kap rond de compressor te doen?

[Afbeelding]
Mijn ervaring: stop het aan de binnenkant van je omkasting. En zorg het dat het geen contact maakt met de kap. Je bent dan van echo/weerkaatsing af en je dempt veel effectiever. Spul tussen de compressor en de kap ging bij mij voor forse resonanties zorgen. Omdat de compressor dan niet meer vrij afgeveerd staat.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
David schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:00:
Lijkt mij dat de grote WP met een betere COP kan verwarmen dan de WPB. Of gebruik je de WPB in die opstelling daarnaast ook gewoon waar 'ie voor bedoeld is?
in de boven genoemde opstelling is het meer als buffervat + kleine wp voor als het niet heel koud is.
Als ik de COP tabellen zie dan is het COP bij 7c naar 30c water nog behoorlijk hoog :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:07:
[...]

Mijn ervaring: stop het aan de binnenkant van je omkasting. En zorg het dat het geen contact maakt met de kap. Je bent dan van echo/weerkaatsing af en je dempt veel effectiever. Spul tussen de compressor en de kap ging bij mij voor forse resonanties zorgen. Omdat de compressor dan niet meer vrij afgeveerd staat.
Daarom heb ik het ook om de compressor heen gedaan en zonder dat het de kap raakt.
Misschien toch wel handig die kleine stukken omdat ik de gaten opvul ipv een grote lap om alles heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:45:
@mv8tekst
Kan je iets zeggen over het effect van vaker dan anders de afzuiging aan?
Mijn idee is dat er veel meer lucht door je huis heen gaat dan met een gewone MV.
Die lucht aanvullen moet in de winter haast wel zorgen voor toevoer van koude lucht van buiten.
Dit warmteverlies in huis zou je mee moeten nemen in de efficiëntie van het apparaat :)
En nu ik het daar toch over heb, hoe warm wordt het water en hoe lang is hij dagelijks bezig met opwarmen?
Dat meer lucht aanzuigen zag ik ook in de openingspost staan en volgens mij klopt dat echt niet!
Een gewone warmtepompboiler die (ook) op binnenlucht kan werken pakt zoveel lucht als ie nodig heeft en wat dat met je binnenklimaat doet, geen idee maar het klinkt nogal variabel en ongecontroleerd. Dus daar gaat dat wel voor op. Dat moet je dan ook niet willen, tenzij met binnenlucht uit een garage of zo.

Een ventilatiewarmtepompboiler geeft de ventilatie te allen tijde voorrang. Hij ventileert 24/7 op de gekozen stand, of ie nu staat te warmtepompen of niet. Dat doet ie niet anders dan de gewone MV.
Je zorgt dat het vooraf ingestelde debiet voor de standen 1, 2 en 3 passend is bij je huis volgens de ventilatienormen. Hij begint niet spontaan meer lucht aan te zuigen als hij water gaat verwarmen. Ik ervaar nooit tocht via mijn raamroosters.

Dit heeft als gevolg dat ie nadat je hebt gedoucht wel een aantal uren bezig is om het vat weer op temperatuur te krijgen: 400 W in en 3x zoveel eruit of zo (de ingangstemperatuur ligt ergens tussen 16 en 26 graden afhankelijk van tijd van het jaar, tijd van de dag; lucht gaat eruit op 5 graden). In de zomer is het verbruik aanmerkelijk lager dan in de winter (alltime low is de helft van alltime high), de temperatuur van de aangevoerde lucht is natuurlijk bepalend en daarmee de tijd die het kost om het vat op te warmen.
Op ventilatiebedrijf verbruikt ie hetzelfde als een gewone MV, vanaf 20 W.
Omdat het debiet vastligt trek je dus niet 'extra veel' koude lucht je huis in die dan weer extra verwarmd moet worden. Het minimum dat de wp nodig heeft is 90-110 m3 per uur afhankelijk van de temperatuur maar dat haal je vanzelf al met de ventilatienorm.

Ik heb de Nibe op ecostand staan, het bovenste deel van het vat gaat naar 54 graden (temperatuur kan de gebruiker instellen) en eens per week draait ie een legionellaprogramma. Stand normaal of hoog of eco met bijv. 58 graden zou iets meer comfort kunnen geven: als ik als tweede douch terwijl het vat nog niet helemaal op temperatuur is moet ik mijn thermostaatkraan bijstellen tijdens het douchen omdat het water geleidelijk kouder de kraan binnenkomt. (Kan ook zijn dat de kraan aan vervanging toe is?) Ik heb geen douche-wtw, wel een spaardouchekop.

Mijn hele sww voor 2-3 personen wordt zonder enige naverwarming gemaakt met alleen de warmtepompfunctie met minder dan 1000 kWh per jaar. Inclusief huisventilatie via de 4 ventielen. EDIT dit verbruik betreft mijn 11 jaar oude F120 met kuren. Afgelopen jaar was het 973 kWh, jaar daarvoor 773.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:11:
[...]

Daarom heb ik het ook om de compressor heen gedaan en zonder dat het de kap raakt.
Misschien toch wel handig die kleine stukken omdat ik de gaten opvul ipv een grote lap om alles heen :)
Bij mijn Nibe ook nogal resonans gehad. Ik wilde eerst ontdreuningsplaat gaan gebruiken voor de kast (van dat dunne zware spul, akoestiekwinkel.nl) maar een paar kleine stukjes daarvan tussen de compressor en de kast bleek al veel op te lossen. Nu vraag ik me af of het niet ook met een paar bierviltjes had gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ken de Nibe niet, omdat hij als MV werkt hoeft hij dus niet op hoge toeren te draaien voor de wp.
Dat is anders dan hoe een wpb dat doet, die zal dan een stuk sneller het water warm hebben.
Mijn Itho MV verbruikt maar 2W bij 75m3/u, de wpb ook 2W in stand-by dus een basis van 4W continu.
Sinds half februari heb ik 207kWh verbruikt met mijn wpb en er komen nu minder gunstige maanden.
De uitersten in verbruik zie ik ook, het varieert van 4kwh per week in de zomer tot 11kWh in de winter :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
16 september is de aanvraag gedaan, vandaag bericht gehad dat bedrag binnen een week word bijgeschreven. Verrassend vlot :)

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Tunda schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:07:
16 september is de aanvraag gedaan, vandaag bericht gehad dat bedrag binnen een week word bijgeschreven. Verrassend vlot :)
Waarschijnlijk sneller je subsidie binnen dan je boiler. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Nou kijken wie er het eerste de centen binnen heeft van de DIY club hier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Haha idd. Boiler duurde 2/3 weken.
wizzopa schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:12:
[...]

Waarschijnlijk sneller je subsidie binnen dan je boiler. ;)

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
Maikie18 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:13:
[...]

Dat is echt snel!

Ik 9 september dus zal bij de volgende lichting zitten hoop ik.
@thido Ik had volgens mij nog niet in de brievenbus gekeken want de brieft is ook bij mij binnen en subsidie wordt verleend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Speedy-Andre schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:35:
Heb toch wat stukken erin gepropt. Voornamelijk aan de buiten en bovenkant van de compressor en aan de andere kant hetzelfde bij de ventilator. Het opvullen van de holle ruimte onder de kap maakt wel wat verschil voor het compressor geluid, iets minder brom. Kreeg eerst de kap er niet goed terug op, links en rechts wat eraf gesneden en nu kan hij net aan dicht ;-)

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Misschien een rare vraag als leek zijnde:

Zou een zonneboiler een complete cv ketel kunnen vervangen? Mijn cv ketel is aardig op leeftijd, en ik zoek een vervanger. Aangezien het gas steeds duurder wordt, zonne energie "gratis"is, leek een zonneboiler mij een goed idee,vooral met de subsidie is het rendabel om voor een warmtepompboiler te kiezen. Mijn idee is om volledig van het gas af te gaan.

Mijn huis is een rijtjeshuis, 3 verdiepingen met vloerverwarming, totaal plus minus 100m2 aan vloerverwarming. In 1a 2 jaar wil ik mijn dak vol leggen met zonnepanelen (opbrengst geschat op ongeveer 2600kw/h met 300 wp panelen), als de onbrengst niet genoeg is kan ik nog uitbreiden naar de voorkant van mijn woning en mijn schuur.

Ik ben een leek wat dit betreft. Kan 1 warmtepompboiler een vloerverwarming en het sanitair voorzien van warmwater?

• Jim423
Nee, red ie niet. Misschien als je er 3 neerzet dat je wel genoeg vermogen hebt. Ik zou kijken naar een L/W warmtepomp i.c.m. een WPB. Een zonneboiler zou ik persoonlijk niet aan beginnen maar sommige mensen zijn er weg van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maikie18 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:02:
[...]

@thido Ik had volgens mij nog niet in de brievenbus gekeken want de brieft is ook bij mij binnen en subsidie wordt verleend!
Op dat "andere" adres in Rsd ook...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verbruik september,
5 volwassen personen.
Atlantic 270, binnen/buiten aanzuiging, naar buiten uitblaas.
3,5 m3 warmwater - 58,4 kWh
11,7 m3 koudwater
15,2 m3 totaal water

Edit, max watertemperatuur 55gr.
3 legionella runs per maand

[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 01-10-2018 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Verbruik september,
2 volwassen personen en een klein hondje.
Atlantic 200 buiten/buiten aanzuiging met hulp van de MV.
2,255 m3 warmwater - 36,48 kWh

Max water temperatuur 52 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Verbruik (deel) september

2 volwassen personen en 1 kind (11 jaar) en 2 hondjes
Atlantic 200 binnen/buiten aanzuiging alleen binnen.

13 - 30 sept : Gemiddeld 24.5 grad lucht temperatuur aanvoer wpb
13 - 30 sept :Total Usage: 14.528 kWh (2x per maand legionella run)
02 - 30 sept : Total Usage: 4.497 m3 water totaal verbruik (warm+koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
PvJo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:40:
Verbruik (deel) september

2 volwassen personen en 1 kind (11 jaar) en 2 hondjes
Atlantic 200 binnen/buiten aanzuiging alleen binnen.

13 - 30 sept : Gemiddeld 24.5 grad lucht temperatuur aanvoer wpb
13 - 30 sept :Total Usage: 14.528 kWh (2x per maand legionella run)
02 - 30 sept : Total Usage: 4.497 m3 water totaal verbruik (warm+koud)

Dat wordt wat lastig vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verbruik september:

2 volwassen personen
Bulex Magna Aqua 150/2
Verbruik: 15.13 kWh
Geen waterverbruik bekend voor douchen, totaal verbruik water (inclusief toilet, koken, etc): 5.36 m3
Min temperatuur: 43 graden, Max temperatuur: 47 graden
Uitblaas naar buiten, aanzuig van zolder (temperatuur ongeveer 17 graden)

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-10-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@wizzopa ja dat klopt maar ik heb niet meer data op het moment 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
Iemand een idee of de PCWU-200K-2.3kW verkrijgbaar is in Nederland (of heeft iemand ervaring met importeren)?

Een Atlantic is helaas net te breed, en deze lijkt één van de weinige warmtepompboilers die ook een extra spiraal heeft. De losse PCWU unit is wel te verkrijgen in NL, maar deze warmtepompboiler krijg ik nergens gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Snippo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:14:
Iemand een idee of de PCWU-200K-2.3kW verkrijgbaar is in Nederland (of heeft iemand ervaring met importeren)?

Een Atlantic is helaas net te breed, en deze lijkt één van de weinige warmtepompboilers die ook een extra spiraal heeft. De losse PCWU unit is wel te verkrijgen in NL, maar deze warmtepompboiler krijg ik nergens gevonden.
Heb je al gekeken of contact gehad met https://zonneboilermagazijn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een taal/tik vaudten daar, maar ja het gaat om het product :o :+
[edit]
@Snippo
Dat model is van 2013, misschien dat je hem daarom niet (meer) vindt?
Als hij op zo'n smalle plek komt, is daar nog ruimte om hem aan te sluiten en te sleutelen?
[edit2]
Ik zie meer posts hier over, in mei stopte je cvketel er mee en nu heb je nog niets?
De plek is een washok tegen een schuin dak aan en een staande wpb past alleen voor aan.
Nu wil je er langs kunnen voor een wasmachine die er achter staat?
Is er geen mogelijkheid om dat hok te vergroten of toch een andere plek?

[ Voor 97% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-10-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Speedy-Andre schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:42:
Wat een taal/tik vaudten daar, maar ja het gaat om het product :o :+
~~~[edit]
@Snippo
Dat model is van 2013, misschien dat je hem daarom niet (meer) vindt?
Als hij op zo'n smalle plek komt, is daar nog ruimte om hem aan te sluiten en te sleutelen?
~~~[edit2]
Ik zie meer posts hier over, in mei stopte je cvketel er mee en nu heb je nog niets?
De plek is een washok tegen een schuin dak aan en een staande wpb past alleen voor aan.
Nu wil je er langs kunnen voor een wasmachine die er achter staat?
Is er geen mogelijkheid om dat hok te vergroten of toch een andere plek?
De CV ketel doet het in principe nog, hij lekt alleen gas :+ . Als je door de deur het washok in loopt staat de wasmachine tegen de linkerwand en hangt de CV ketel + boiler aan de rechterkant. Rechts van de deur is zo'n 40cm ruimte, dus het valt niet mee om daar iets in te passen zonder dat je met je kont tegen dat ding aan staat als je wat was in het machine wil doen.

Ik heb ondertussen gekeken of een L/W warmtepomp geen betere oplossing zou zijn, maar dat lijkt op dit moment ook geen goede oplossing voor hier. Vergroten van dat hok is niet mogelijk, een andere plek zou dan op een slaapkamer zijn en ik geloof niet dat iemand daar op zit te wachten. Het idee is nu om bij een toekomstige verbouwing beneden een buffervat te plaatsen en deze aan de houtkachel aan te sluiten. Voor warm water wordt dan een doorstroomverwarmer gebruikt, maar in de winter wil je het water dan weer voorverwarmen (er is geen DWTW) en kom ik weer bij een warmtepompboiler uit.

Als het aan mij had gelegen had ik wel een Atlantic in het hok gepropt, maar ik ben niet degene die de was doet en ik heb weinig zin om nog jaren aan te horen dat dat ding in de weg staat. Misschien toch maar een Bulex Magna Aqua 150/2 plaatsen anders. Zoals ik het wil hebben gaat geloof ik toch niet lukken.

@wizzopa
Dat is waar die losse unit te verkrijgen is, maar de boiler staat niet op de site. Misschien is hij inderdaad niet meer in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Snippo Je kan er altijd even een mail aan wagen richting Polen. Als je de site door blader lijkt het er op dat in Polen dat ding wel verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Snippo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

De CV ketel doet het in principe nog, hij lekt alleen gas :+ . Als je door de deur het washok in loopt staat de wasmachine tegen de linkerwand en hangt de CV ketel + boiler aan de rechterkant. Rechts van de deur is zo'n 40cm ruimte, dus het valt niet mee om daar iets in te passen zonder dat je met je kont tegen dat ding aan staat als je wat was in het machine wil doen.

Ik heb ondertussen gekeken of een L/W warmtepomp geen betere oplossing zou zijn, maar dat lijkt op dit moment ook geen goede oplossing voor hier. Vergroten van dat hok is niet mogelijk, een andere plek zou dan op een slaapkamer zijn en ik geloof niet dat iemand daar op zit te wachten. Het idee is nu om bij een toekomstige verbouwing beneden een buffervat te plaatsen en deze aan de houtkachel aan te sluiten. Voor warm water wordt dan een doorstroomverwarmer gebruikt, maar in de winter wil je het water dan weer voorverwarmen (er is geen DWTW) en kom ik weer bij een warmtepompboiler uit.

Als het aan mij had gelegen had ik wel een Atlantic in het hok gepropt, maar ik ben niet degene die de was doet en ik heb weinig zin om nog jaren aan te horen dat dat ding in de weg staat. Misschien toch maar een Bulex Magna Aqua 150/2 plaatsen anders. Zoals ik het wil hebben gaat geloof ik toch niet lukken.

Dat is waar die losse unit te verkrijgen is, maar de boiler staat niet op de site. Misschien is hij inderdaad niet meer in productie.
Even rekenen, een deur is misschien 80cm breed en het hok zou dan 120cm breed zijn.
Rechts hangt een boiler, is die voor SWW en wil je dat zuiniger doen of zit ie aan de cvketel?
De wpb zou dus de houtkachel gaan aanvullen met de extra spiraal.

Ik hoef in mijn hok geen was te doen, maar ondanks de 90cm breedte kom ik nog langs de Atlantic :+
Draai je hem met het display richting de deur dan is hij 62cm breed, de Hewalex is 56cm en Bulex 52cm.
Je kan mij niet wijs maken dat die 6 of 10cm minder zo'n apparaat wel acceptabel maakt :F O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Speedy-Andre schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

Even rekenen, een deur is misschien 80cm breed en het hok zou dan 120cm breed zijn.
Rechts hangt een boiler, is die voor SWW en wil je dat zuiniger doen of zit ie aan de cvketel?
De wpb zou dus de houtkachel gaan aanvullen met de extra spiraal.

Ik hoef in mijn hok geen was te doen, maar ondanks de 90cm breedte kom ik nog langs de Atlantic :+
Draai je hem met het display richting de deur dan is hij 62cm breed, de Hewalex is 56cm en Bulex 52cm.
Je kan mij niet wijs maken dat die 6 of 10cm minder zo'n apparaat wel acceptabel maakt :F O-)
De boiler rechts is voor SWW maar hangt wel aan de CV ketel. Maar je hebt wel gelijk, uiteindelijk gaat die 10 cm ook weinig verschil maken. Ik ga de rest maar proberen wijs te maken dat de hele indeling van dat washok omgegooid moet worden, want in de huidige situatie past er eigenlijk niets fatsoenlijk in. Dat betekent wel dat alle leidingen aan de verkeerde kant zitten, maar dat moet ook wel op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
@Snippo geen mogelijkheid om in garage te plaatsen? Ik wil dit einde maand wellicht gaan doen na de vakantie.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PvJo
@thido centjes zijn binnen.

DIY installatie Atlantic

09 aug. besteld bij Esanico
18 aug. WPB ontvangen
03 sept. aanvraag ingediend.
25 sept. bevestigingsbrief van het ISDE.
02 okt. centjes binnen.

[ Voor 87% gewijzigd door PvJo op 02-10-2018 08:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

PvJo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:40:
@thido centjes zijn binnen.

DIY installatie Atlantic

09 aug. besteld bij Esanico
18 aug. WPB ontvangen
03 sept. aanvraag ingediend.
25 sept. bevestigingsbrief van het ISDE.
02 okt. centjes binnen.
Heb even gekeken, hier ook :-)

Het lijstje:
Zelf installeren
18 aug. besteld bij Esanico
22 aug. WPB ontvangen
28 aug. WPB in bedrijf
30 aug. aanvraag ingediend
26 sept. bevestigingsbrief van het ISDE
02 okt. centjes binnen.

Mooi toch :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Ik heb het al weer uitgegeven. ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik ben verbaasd over hoe weinig de Atlantic verbruikt. (zeker tov mijn ouwe Nibebeestje).
Heeft iemand ook verbruikscijfers van een pittige wintermaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

mv8tekst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:22:
Ik ben verbaasd over hoe weinig de Atlantic verbruikt. (zeker tov mijn ouwe Nibebeestje).
Cijfers? :9~ :9~

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Het mag ook in letters hoor, als je dat prettiger vindt ... Ik wil dus weten hoeveel kWh je verbruikt per dag, week, maand of anderszins als de buitenlucht koud is, bij een ventilatiewarmtepomp fluctueert de ingangstemperatuur minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

mv8tekst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:28:
Het mag ook in letters hoor, als je dat prettiger vindt ... Ik wil dus weten hoeveel kWh je verbruikt per dag, week, maand of anderszins als de buitenlucht koud is, bij een ventilatiewarmtepomp fluctueert de ingangstemperatuur minder.
Bedoelde meer of jij cijfers hebt van wat je nu gebruikt met je warmtepomp :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Ventilatiewarmtepomp Nibe F120 op binnenlucht uit 2007 inclusief huisventilatie.
Huishouden 2-3 personen, vat 150 liter, legionella 1x per week 62 graden.
Alltime low 50 kWh per maand (uitzonderlijk laag), alltime high 107, rest van het jaar ertussenin.
Voor de ventilatiefunctie 'mag' ik 30 W continu aftrekken, dat komt op 21,6 kWh per maand.
Laatste jaar helaas niet meer onder de 70 kWh gekomen in de zomer.
Beetje jammer van die 30 W, hopelijk is de opvolger zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
mv8tekst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:22:
Hier mijn cijfer, in letters en cijfer. Atlantic 200 op buitenlucht met een beetje hulp van de MV.

Stroom

Jan 81,33
Feb 75,01
Mrt 49,38
Apr 37,35
Mei 33,08
Juni 27,19
Aug 29,67
Sep 36,48

SWW

Feb 3,03
Mrt 2,69
Apr 2,785
Mei 2,212
Juni 2,229
Juli 2,029
Aug 2,213
Sep 2,255

[ Voor 34% gewijzigd door wizzopa op 02-10-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mv8tekst schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:45:
Ventilatiewarmtepomp Nibe F120 op binnenlucht uit 2007 inclusief huisventilatie.
Huishouden 2-3 personen, vat 150 liter, legionella 1x per week 62 graden.
Alltime low 50 kWh per maand (uitzonderlijk laag), alltime high 107, rest van het jaar ertussenin.
Voor de ventilatiefunctie 'mag' ik 30 W continu aftrekken, dat komt op 21,6 kWh per maand.
Laatste jaar helaas niet meer onder de 70 kWh gekomen in de zomer.
Beetje jammer van die 30 W, hopelijk is de opvolger zuiniger.
Kan de oorzaak liggen in een meer verbruik van SWW, is de verdamper vervuilt, heb je in de zomer maanden een airco draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Murkmans schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:01:
[...]
Nibe is vooral in Nederland duur. Wellicht kan je hem ook uit Polen halen voor 1100 ex transport?
https://wodanet.com.pl/pr...WAR-NIBE-F130-DO-CWU.html

Houd er trouwens wel rekening mee dat het vermogen hiervan berekend is bij ventilatielucht A20 graden (net als bij de Inventum ecolution en daarverwanten). De cop en afgegeven vermogen liggen bij lagere temperaturen dus stuk lager. Deze zelfde vergelijking gaat bijvoorbeeld op voor ducobox eco (buiten en ventilatie lucht, dus energielabel a+) en de Inventum spaarpomp (alleen ventilatie, a++). Terwijl ze dezelfde cop hebben bij 20 graden.
Daar heb je wel een goed punt, Misschien dan toch maar beter om voor de Hewalex PCWU te gaan, deze heeft immers een grotere verwarmingscapaciteit. Hij is daarnaast ook een stuk goedkoper. :)

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yAzAiVTibuuOekhZnggzwt6M/medium.png

_/-\o_ :)F oOo

Het begin is er, ze tappen data af via het netwerkverkeer naar de Cozytouch en bedienen Atlantic radiators :)
Zo te zien is ook de temperatuur af te lezen en in te stellen alsmede het verbruik.

Python script, helaas in het Frans en damned wat is ie lang :F
Topic

Python script

[ Voor 195% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-10-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Possible schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:31:
@Snippo geen mogelijkheid om in garage te plaatsen? Ik wil dit einde maand wellicht gaan doen na de vakantie.
We hebben geen garage aan ons huis dus dat gaat lastig worden.

Ik heb vanmorgen het washok uitgeruimd en de wasmachine opgeschoven, en een 200L moet wel passen denk ik. Al zit de luchtinlaat dan wel onder het schuine dak, maar met een stukje flexibele buis kan daar wel een bocht opzij worden gemaakt lijkt me.

Is er een compleet lijstje met onderdelen welke nodig zijn om een Atlantic aan te sluiten? Ik heb geen kaas gegeten van loodgieterswerkzaamheden, maar het aansluiten zelf moet wel te doen zijn lijkt me. Alleen is het dan wel makkelijk om te weten wat er allemaal nodig is :+. Ik kwam wat posts tegen over het lijstje van @wizzopa , alleen het lijstje zelf krijg ik niet terug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
@Snippo Check een paar post terug.. Ik had daar ook om een lijstje gevraagd. Volgens mij kwam die ook van @wizzopa

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
@Snippo

Luchtinlaat en uitlaat kun je draaien op de Atlantic.

Bestellijst samengesteld doormiddel verschillende forum posts, dank aan @Speedy-Andre ,@wizzopa en @busscherski en diegenen die ik vergeten ben ;)

Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.

https://imgur.com/HvJzgR5

Water benodigdheden bij Toolstation.

https://imgur.com/K7rWUvN

Flexslangen bij Econo

https://imgur.com/9V0Tqu7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Bedankt, ik had hem inmiddels ook gevonden: wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Was de 15 pagina's aan posts van wizzopa aan het doorspitten op zoek naar een lijst met spullen, niet gedacht dat die achter een link zouden zitten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Snippo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:37:
Bedankt, ik had hem inmiddels ook gevonden: wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Was de 15 pagina's aan posts van wizzopa aan het doorspitten op zoek naar een lijst met spullen, niet gedacht dat die achter een link zouden zitten :+.
Fijn dat je het gevonden heb, rechtstreeks vragen mag ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Onderweg op het net vind je nog eens wat ;)

De Atlatntic Calypso ziet er in de specs het zelfde uit als de Explorer 3, 200+250 liter in deze folder van april.
Foto's zonder ook maar 1 slang er aan blijf ik vreemd vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:03:
Onderweg op het net vind je nog eens wat ;)

De Atlatntic Calypso ziet er in de specs het zelfde uit als de Explorer 3, 200+250 liter in deze folder van april.
Foto's zonder ook maar 1 slang er aan blijf ik vreemd vinden :P
Volgens mij concentrisch, beetje hetzelfde idee als de bulex Magna 150/2 en Auer edel 80/100/150

https://www.atlantic-ther...=6eda50050f1ae10c38071954

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snippo
Zo, de knoop maar doorgehakt en een Atlantic 200L met spiraal besteld. Als hij binnen is dat ding eerst maar eens op zijn plek zetten en dan kijken of een installateur de leidingen om kan leggen. Het aansluiten op zich moet zelf wel lukken, maar ik weet niet of ik de huidige koperen leidingen zelf kan om leggen. Dan moet sowieso het water worden afgesloten dus mocht het zelf niet lukken zit ik wel met een probleem :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Snippo, met knelkoppelingen moet wel lukken toch? Dat is simpelweg een kwestie van leiding doorsnijden, (met pijpensnijder), koppeling erop en de moer aandraaien. Zelfs ik kan het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Als het niet gesoldeerd hoeft te worden moet het inderdaad wel te doen zijn, maar dan moet ik wel even precies uitzoeken hoeveel lengte koper en hoeveel koppelingen en knie'tjes ik nodig heb. De huidige leidingen gaan rechtstreeks vanuit de vloer de boiler in, dus als ik die doorsnij kan ik ze niet zomaar even terugzetten. En op de aanvoer zal een afsluiter moeten komen aan die kant, want die ligt al wel aan de andere kant van het hok t.b.v. de wasmachine.
Ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt gewoon koppelstukken knel 15mm. Dus hij kan altijd weer terug. Ik zou alles maken tot het laatste stukje en dan pas het water eraf. Denk je wel aan dode stukken met afdoppen? Ik zou er een muurplaat (ook met knel) met een 1/2 kraantje opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
wizzopa schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:20:
Kan de oorzaak liggen in een meer verbruik van SWW, is de verdamper vervuilt, heb je in de zomer maanden een airco draaien?
Dank voor je lijstje. Meer waterverbruik is het niet (eerder minder, tienerdochter is op kamers gegaan!), vervuiling zou kunnen, ik vervang wel geregeld het luchtfilter en dat is niet bovenmatig vies. De airco staat in de zomer zeer zelden aan.

Het hele apparaat loopt op zijn eind, het piept en kraakt en valt geregeld uit (foutmelding iets met hoge druk pressostaat), vandaar dat ik zoekende ben en hoewel ik al een offerte heb liggen voor een F130 (1 op 1 vervangen, vat blijft staan, makkelijker kan niet) vraag ik me nu af of dat de juiste keuze is.

Ik snap dat dit min of meerofftopic is (ik heb geen cv om te ondersteunen, laat staan met een wpboiler) maar een zuinige wpboiler niet op ventilatielucht (Atlantic, Daikin?) in combi met een gelijkstroom-MV (volgens André tien keer zuiniger) en zelfregelende roosters, CO2- en vochtsensors ... zou best meerwaarde kunnen hebben qua zuinigheid. De sport blijft toch om steeds minder energie te verbruiken en dit is wel een zware factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@mv8tekst de huidige mv zijn met een dc motor zuinig mijn Itho doet max 42 Watt bij 325 m3. Met behulp van een co2 meting in de kamer kan ik regelen naar 2 of 3 en met vocht naar 3 van uit de douche, gelijktijdig stuur ik de klep dicht van de kamer om te voor komen dat ik daar teveel lucht afzuig. Kijk bij de foto’s

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.