Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.509 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
@mv8tekst lijkt erop dat er te weinig koelvloeistof in de wpb zit. Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe MV, de oude AC MV had ik zo goed als nooit aan en nu ben ik op zoek naar de zelfde configuratie ls jij met LV en CO2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
PvJo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:30:
@mv8tekst lijkt erop dat er te weinig koelvloeistof in de wpb zit.
Zou zomaar kunnen.
Ik ken de voorgeschiedenis van het apparaat niet, ik heb hem in 2014 op Marktplaats gekocht.
en hij is een keer gedemonteerd geweest voor een reparatie toen de waterdruk in heel Eindhoven wegviel terwijl mijn dochter stond te douchen, dat vond de wp niet zo fijn. Ik ook niet, ik zat tien dagen zonder warm water (gelukkig in de zomer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben een lijstje aan het maken wie welk merk/model heeft, met/zonder spiraal of cv ondersteuning en hoe zit de lucht,
Best wel spijt van, ik scroll me suf :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:25:
Ik ben een lijstje aan het maken wie welk merk/model heeft, met/zonder spiraal of cv ondersteuning en hoe zit de lucht,
Best wel spijt van, ik scroll me suf :+
Kan ik je helpen?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@Speedy-Andre Atlantic Explorer 270 liter. Geen extra spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Speedy-Andre
Atlantic 270 met spiraal, geen cv ondersteuning, aanvoer binnen en buiten, uitblaas naar buiten. Temp 55 graden

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Graag :)
Link is een lijstje tot pag 100 schat ik, onderweg mis ik misschien nog iemand en de reacties van zojuist.
Nu even naar het werk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
@Speedy-Andre
Atlantic Explorer 200L met extra spiraal.
Ingaande lucht is een mix van buitenlucht en uitgang van MV, geen kleppen en dergelijke.
Uitgaande lucht via eigen geïsoleerde dakdoorvoer 160mm.

Spiraal wordt gebruikt als CV-ondersteuning met een CV-pomp die door Domoticz wordt in- en uitgeschakeld op basis van sensoren (temperatuur, stroomverbruik WPB) en die op geselecteerde tijden de radiator in de badkamer en hal verwarmt.

Geen verdere verwarmingsmogelijkheden voor CV-water, de WPB is de enige die warmte aan het CV-water toevoegt. De rest van het huis wordt door L/L warmtepompen verwarmd.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 21:50
@Speedy-Andre

Mijn Atlantic heeft geen spiraal en gebruik ik dus ook niet voor CV ondersteuning.
Lucht zuig ik van binnen aan en en voer ik af naar buiten, via een 100mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
@Speedy-Andre Geen spiraal, binnen/binnen (uitvoer via geisoleerde buis 160 mm, ivm demping).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
@Speedy-Andre Die van mij staat sinds gisteren nog ingepakt in de garage maar onder voorbehoud wil ik het zo gaan doen:
Atlantic 270L met spiraal, met cv-ondersteuning.
Lucht aanzuigen van binnen (garage) met automatische ventilatiestand hormanndeur als WBP aan is.
Lucht afvoeren naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Zo, mijn Clage doorstromer is gearriveerd, je weet maar nooit met slechts 200 liter.
Gelijk maar even de omzetting naar 3x25A ingepland bij Enexis.
Het moest er een keer van komen hé ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lijstje (nu nog tekst) is aangevuld met de laatste posts, de lucht is wat lastiger in een hokje te proppen :)
Bij de cv ondersteuning is de aansturing nogal verschillend en afhankelijk van de situatie (wel/geen cvketel).
Tapwater idem, soms aan te vullen met een cvketel, boiler of doorstroom verwarmer.
Waar de wpb staat verschilt ook, interessant is hoe hij presteert in een schuur/garage met of zonder isolatie.
Dan de uitvoering van de lijst, misschien is het handig als er een sheet komt die iedereen kan aanpassen zodat niet alles bij de TS komt te liggen maar dat moet dan zodanig dat de structuur overeind blijft (bij tikfouten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

thido schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:30:
Zo, mijn Clage doorstromer is gearriveerd, je weet maar nooit met slechts 200 liter.
Gelijk maar even de omzetting naar 3x25A ingepland bij Enexis.
Het moest er een keer van komen hé ;-)
Welk model heb je gekozen en in een hoeveel persoons huishouden komt deze te hangen? :)

Voor de Atlantic eigenaren, ik zie in de specs van de 200L staan dat er 'maar' 110ltr opgewarmd watervolume is. Hoe zit dat? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Nhz op 03-10-2018 16:54 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:46:
Lijstje (nu nog tekst) is aangevuld met de laatste posts, de lucht is wat lastiger in een hokje te proppen :)
Bij de cv ondersteuning is de aansturing nogal verschillend en afhankelijk van de situatie (wel/geen cvketel).
Tapwater idem, soms aan te vullen met een cvketel, boiler of doorstroom verwarmer.
Waar de wpb staat verschilt ook, interessant is hoe hij presteert in een schuur/garage met of zonder isolatie.
Dan de uitvoering van de lijst, misschien is het handig als er een sheet komt die iedereen kan aanpassen zodat niet alles bij de TS komt te liggen maar dat moet dan zodanig dat de structuur overeind blijft (bij tikfouten).
Of even door geven dan kan je het zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nhz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Welk model heb je gekozen en in een hoeveel persoons huishouden komt deze te hangen? :)

Voor de Atlantic eigenaren, ik zie in de specs van de 200L staan dat er 'maar' 110ltr opgewarmd watervolume is. Hoe zit dat? 8)7
Bij verwarming met de pomp verwarmt hij 200, met het element 110 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

wizzopa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:03:
[...]

Ah, thanks!

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even zien of
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
werkt ( ja dus) :)
Een online Google sheet die je zonder login kan editten en alleen met de link toegankelijk is.
Nu nog leeg, maar er zitten functies in zoals de aanvink hokjes en ik hoop rolmenu's waarmee je bijvoorbeeld kan kiezen hoe de lucht is ingesteld bij de Atlantic (binnen/binnen, binnen/buiten of buiten/buiten).
Als iemand hier meer kennis van heeft dan graag wat input O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Verwijdert op verzoek.

[ Voor 97% gewijzigd door wizzopa op 04-10-2018 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Handig, de rolmenu's doen het en we bouwen hem verder op _/-\o_
Eventueel de kopjes korter maken enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Nhz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Ik heb de Clage 11-13kW en komt in een huishouden van 3 (waarvan de jongste nog niet zelfstandig van de douche gebruik maakt). Komt achter een Atlantic 200l te zitten.
Zoals @wizzopa al aangaf doet die 110l op het element en 200l met de pomp.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

oeps sorry
Zat ff verkeerd...

@Speedy-Andre

Je zou de tekst verticaal kunnen zetten...
Krijg een mooier smaller overzicht..
Tussen elke kolom een lege kolom van 2-3 mm
wil wat aanpassen..
Maar je hebt hem al beveiligd hahaha

[ Voor 77% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2018 20:40 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie wel wat leuke info in het L/W wp topic, misschien dat ik daar een aparte sheet voor reserveer.
Hier zijn we bezig met verbruiks data en hoeveel personen hem gebruiken is ook wel praktisch.
Eventueel nog iets over een (spaar)douchekop en douche WTW om het verbruik beter te kunnen inschatten en een enkeling heeft een zonneboiler met- of zonder cv ondersteuning :)
Kosten is altijd wel situatie gebonden, de subsidie is redelijk universeel.

[edit]
Ik laat hem nu even met rust, ik zie her en der data verschijnen en daar gaat het nu vooral om.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-10-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Een link in de start post

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als het ontwerp niet meer wijzigt kan hij naar de startpost, we zijn net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

Als het ontwerp niet meer wijzigt kan hij naar de startpost, we zijn net begonnen.
Mag ik mee spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mosterd na de maaltijd? :P
De tekst verticaal is niks, dan zit je met een grote ruimte bovenin en zie je minder van de tabel.
Ik zit wel te denken aan een extra sheet met het verbruik per week of maand die steeds aangevuld wordt.
Oude velden kan ik wellicht blokkeren als er niets meer bij komt.
De hoofd sheet is vooral een overzicht van de installaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Mosterd na de maaltijd? :P
De tekst verticaal is niks, dan zit je met een grote ruimte bovenin en zie je minder van de tabel.
Ik zit wel te denken aan een extra sheet met het verbruik per week of maand die steeds aangevuld wordt.
Oude velden kan ik wellicht blokkeren als er niets meer bij komt.
De hoofd sheet is vooral een overzicht van de installaties.
He, goed bezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Ik zie mijzelf al in het lijstje staan, aanvulling.
Geen spiraal dus cv onder steuning niet mogelijk.
Ik blaas uit naar buiten en zuig gedeeltelijk buiten aan en gedeeltelijk binnen aan. Zodat mijn toevoer lucht altijd minimaal 4 graden is.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even aangepast, zelf invullen is mogelijk zodat ik niet alles in het topic hoef op te zoeken.
De bedoeling is de sheet vullen naar eigen inzicht en als er iets beter kan dan hoor ik dat graag.
Ik moet zeggen dat het al lekker opschiet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@AUijtdehaag
mmm SWW monitoring...
Hoe doe je dat en waarmee..?

@Speedy-Andre
Ik heb er een Zonneboiler voorliggen. Die ook in de lijst verwerken? Anders zijn mijn metingen erg scheef. vrees ik.

Kolom Z en AA zijn beveiligd...:-(

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 04-10-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:02:
@AUijtdehaag
mmm SWW monitoring...
Hoe doe je dat en waarmee..?

@Speedy-Andre
Ik heb er een Zonneboiler voorliggen. Die ook in de lijst verwerken? Anders zijn mijn metingen erg scheef. vrees ik.

Bv met een Kamstrum warmtemeter. Zijn zo te koop maar zelf even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:40:
[...]

Bv met een Kamstrum warmtemeter. Zijn zo te koop maar zelf even zoeken.
Oke.. Zoeken lukt me nog wel.. Maar is dit icm een waterleiding wel toegestaan?
Of hoe moet ik zo'n kamstrum er tussen zetten?

Maar ik heb er een losse warmwatermeter tussen zitten..
Alleen wil ik die nog met domoticz en PVo in verbinding brengen, via een sonoff..

[ Voor 17% gewijzigd door Dylantje2 op 04-10-2018 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:02:

@Speedy-Andre

Jep, bereiken waar menu teksten in zitten hou ik liever heel en de kolommen smal :)
Hij staat er tussen.
Ik zie cop sheet, wie logt er zo veel dingen tegelijk dat dit goed te berekenen is?
@wizzopa berekent de cop, welke metingen zitten daar in?

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-10-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@klump4u
Zou je jou manier van meten willen delen.:-)
Lijkt me erg mooi...

Ps:
Om kortere urls erin te zetten:
https://redirect.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
wizzopa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:03:
[...]

Hoe werkt dit dan? De hoeveelheid water in de boiler gaat toch niet opeens omlaag met 90 liter?
In de handleiding zie ik er ook niets over staan.

Snelle jongens overigens die Belgen, de Atlantic 200 L staat al voor de deur hier :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Snippo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Hoe werkt dit dan? De hoeveelheid water in de boiler gaat toch niet opeens omlaag met 90 liter?

Snelle jongens overigens die Belgen, de Atlantic 200 L staat al voor de deur hier :) .
De verwarming met de pomp gaat met de condensor in dit geval een lange leiding die aan onderkant en buiten kant om de boiler is gewonden. Hierbij wordt dus de hele boiler verwarmt omdat warmte stijgt. Het verwarmings element zit halverwege in de tank en verwarmt dus globaal de helft.

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/ in een van de tekening zie je de condensor om de boiler gewonden en dan ook het element onder in de boiler welke bij de Atlantic haverwege zit.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 05-10-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
Snippo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

De warmte steigt omhoog, dus het element zal dan niet onderin zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Dat zou het verklaren inderdaad, maar naar mijn mening blijft het volume van het water gewoon 200 L, het wordt alleen niet efficiënt opgewarmd. Het water onderin is altijd kouder zoals je al aangeeft.
Rol-Co schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:00:
[...]

In de koude aanvoerleiding, maximaal anderhalve meter van de boiler af zegt daalderop dus zal hier niet anders zijn.
Probeer die flexen nou te mijden, als je gewoon met koper er heen kan is veel degelijker, owee als zo'n ding ploft.
Wat is er mis met de flexslangen? Het lijkt mij juist een makkelijke oplossing om het aan te sluiten en volgens mij gebruikt bijna iedereen het?

[ Voor 55% gewijzigd door Snippo op 05-10-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Snippo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:08:
Dat zou het verklaren inderdaad, maar naar mijn mening blijft het volume van het water gewoon 200 L, het wordt alleen niet efficiënt opgewarmd. Het water onderin is altijd kouder zoals je al aangeeft.
Het wordt helemaal niet verwarmd bovendien elektrisch verwarmen van water is t.o.v. een wpb inefficiënt. Daarom heb je toch een wpb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Wat is er mis met de flexslangen? Het lijkt mij juist een makkelijke oplossing om het aan te sluiten en volgens mij gebruikt bijna iedereen het?
Ik gebruik geen flex, een keer mee gemaakt dat een slang kapot sprong, gelukkig was iemand in de buurt. Je zou dat ding maar op de zolder hebben staan met slangen, mij niet gezien

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online

[...]

Niets onder de meeste wastafels/fonteintjes keuken kranen zitten flexslangen zelf die van Ikea.

Netjes vast draaien zonder dat de slang tordeert met de juiste ringen en zonder spanning dus de juiste lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:15:
[...]

Ik gebruik geen flex, een keer mee gemaakt dat een slang kapot sprong, gelukkig was iemand in de buurt. Je zou dat ding maar op de zolder hebben staan met slangen, mij niet gezien
Je zal de doehetzelvers de kost moeten geven die de knelring niet goed op de pijp hebben zitten zodat de ring maar aan 1 kant knelt. De honderduizende wasmachine en vastwasmachines met slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Wel eenseen geplofte gehad? Ik wel en daar word je niet vrolijk van.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:32:
[...]

Ja en dan gaat je vrouw Legoblokjes wassen, en is er een ontsnap uit de waszak. En waar denk je dat die beland, tussen de kuip en de trommel drukt de voeler van de thermostaat uit zijn rubberhouderje. Gevolg wasmachine blijft water in nemen enz enz, water uit de douche van de trap de kamer in. Maar geen gesprongen slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Je zal de doehetzelvers de kost moeten geven die de knelring niet goed op de pijp hebben zitten zodat de ring maar aan 1 kant knelt. De honderduizende wasmachine en vastwasmachines met slangen.
Daarom doe ik nog ouderwets solderen op plaatsen waar gestoten of getrokken kan worden aan de leiding. Maar iedereen moet doen waar hij tevreden mee is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:22:
[...]

Daarom doe ik nog ouderwets solderen op plaatsen waar gestoten of getrokken kan worden aan de leiding. Maar iedereen moet doen waar hij tevreden mee is
Kijk en met die laatste zien kan ik het helemaal eens zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Het wordt helemaal niet verwarmd bovendien elektrisch verwarmen van water is t.o.v. een wpb inefficiënt. Daarom heb je toch een wpb gekocht.
Offtopic, maar: het element heeft een hogere temperatuur dan het water, dus er zal warmte toegevoegd worden aan het vat. Het warmste water zal naar boven gaan maar onderin warmt het ook gewoon op lijkt me.
Ja, ik ga gewoon de warmtepomp gebruiken, maar dat er 90L water 'verdwijnt' volgens de specificaties zit me dwars :+.
Rol-Co schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:32:
[...]

Gelukkig niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar inderdaad niet vrolijk van wordt. Misschien toch maar beter om gewoon met koper naar de boiler te gaan, nu misschien iets meer werk maar zo'n gesprongen slang zal een stuk meer werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Snippo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

Offtopic, maar: het element heeft een hogere temperatuur dan het water, dus er zal warmte toegevoegd worden aan het vat. Het warmste water zal naar boven gaan maar onderin warmt het ook gewoon op lijkt me.
Ja, ik ga gewoon de warmtepomp gebruiken, maar dat er 90L water 'verdwijnt' volgens de specificaties zit me dwars :+.

[...]

Gelukkig niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar inderdaad niet vrolijk van wordt. Misschien toch maar beter om gewoon met koper naar de boiler te gaan, nu misschien iets meer werk maar zo'n gesprongen slang zal een stuk meer werk zijn.
Er zit nog steeds 200 liter water in de boiler de 200 liter wordt in totaal met de pomp verwarmt. Van de 200 liter wordt maar 110 liter verwarmd door het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:47:
[...]

Ja en dan gaat je vrouw Legoblokjes wassen, en is er een ontsnap uit de waszak. En waar denk je dat die beland, tussen de kuip en de trommel drukt de voeler van de thermostaat uit zijn rubberhouderje. Gevolg wasmachine blijft water in nemen enz enz, water uit de douche van de trap de kamer in. Maar geen gesprongen slang.
Lego blokjes moeten in de vaatwasser he!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

Lego blokjes moeten in de vaatwasser he!
Die had ik toen nog niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Die had ik toen nog niet. :(
Nu wel maar geen legoblokjes meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:20
Dat is opzich wel iets om over na te denken.
Niet alleen voor de flex-slangen maar ook het vat zelf. Een paar voelers en een 15mm elektrische kogelkraan voor de douche WTW plaatsen is misschien geen gek idee. Beschermd ook direct de wasmachine bij mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 05-10-2018 11:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Nu wel maar geen legoblokjes meer ;)
Wat niet is kan weer komen.
Oke was weer even leuk, nu weer verder met de leden-radiator weg halen en een type 22 terug hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dylantje2 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:03:
@klump4u
Zou je jou manier van meten willen delen.:-)
Lijkt me erg mooi...

Ps:
Om kortere urls erin te zetten:
https://redirect.nl/
Ik meet met het programma DAL(DAtaLogging) dat draait op een raspberry pi 2 met als besturing Windows10 iot, dit programma DAL draaide eerst op een Netduino2 (arduino kloon maar meer geheugen) echter de Netduino werd niet meer ge-update door de maker. Zoek op DAL hier op het forum en je komt vanzelf op die pagina, is geen gemakkelijk programma maar als het eenmaal werkt dan is het prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:22
En hoe zit het met het geluid ? Kan hij ook als ventilator ingesteld worden bijv na 22h tot 7h ventilator en daartussen sww op temp brengen of houden ?
mv8tekst schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:18:
[...]

Er zijn veel warmtepompboilers, maar er zijn weinig ventllatiewarmtepompboilers. Deze werken met een vast debiet zodat er niet ineens meer lucht uit je huis getrokken wordt dan wenselijk, en op momenten dat er geen vraag is vanuit de warmtepomp fungeert ie als huisventilator. Is net als de MV op 3 ventilatiestanden te zetten via de bediening.

Ik heb sinds 2014 de Nibe F120, de voorganger van de F130 die je al had gevonden. Vat 150 liter dat losstaat van de unit. Hij kan ook met vat van 300 liter.
Wrs vervang ik hem binnenkort door de F130 (1100 euro subsidie) waarbij ik het vat kan laten staan. (Reden: F120 was een marktplaatskoopje, dus een gok, hij heeft een paar irritante trekjes.)

Met 150 liter op de ekostand heb ik genoeg warm water voor 2 personen die na elkaar douchen. Te weinig warm water is uitzonderlijk.

Sterke punten van de Nibe F120/F130: hij gebruikt nooit meer dan 400 W, er is geen elektrische naverwarming. Een basic standalone apparaat, niet geschikt om bijv. een zonneboiler aan te koppelen of extra warmte aan een cv te leveren (bij de andere Nibe vwpb, de MT-WH2029 kan dit wel) dus daar betaal je ook niet voor. En natuurlijk het feit dat ie tweedelig is. Het display van de F130 kun je tot 15 meter van de unit vandaan hangen, bijvoorbeeld in de badkamer of zo. Overigens hoeven de unit en het vat ook niet naast elkaar te staan, ik weet even niet wat de maximale afstand is.
En ... ooit een boiler van ver boven de 100 kilo twee trappen op gesjouwd? Ik ook niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Zou er iemand met een Atlantic 270 voor mij een duidelijke foto van de aansluitingen op de luchtkanalen willen maken en willen meten wat de minimale hoogte is die je nodig bent om hem goed te kunnen plaatsen.

In de specs staat 1960mm, maar hoe gaat het dan met de aansluitingen?

Het wordt erg krap bij ons op zolder, vandaar de vraag. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@Nhz Geeft pagina 9 al een deel van je antwoord? Handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nhz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:02:
Zou er iemand met een Atlantic 270 voor mij een duidelijke foto van de aansluitingen op de luchtkanalen willen maken en willen meten wat de minimale hoogte is die je nodig bent om hem goed te kunnen plaatsen.

Zal even een foto maken hoe het hier onder het schuine dak staat
https://imgur.com/bge9aga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nhz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:02:

Dan neem je toch de 200 ltr, die is 1609

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:45:
[...]

Dan neem je toch de 200 ltr, die is 1609
Wat kan het toch verbazend eenvoudig zijn sommige oplossingen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een link naar de tabel met geplaatste wpboilers in de TS gezet.
Als het nodig is kan ik iets aanpassen zoals een nieuwe eigenaar die nog niet in de lijst staat.
Waarschijnlijk komt er een losse sheet voor het verbruik (cop) en maak ik het overzicht read-only zodra de lijst niet meer groeit :)
Het verbruik blijft nu nog in de huidige sheet tot duidelijk is hoe het er definitief uit gaat zien.
Cop ga ik bekijken, het is nog de vraag of er een voor iedereen bruikbare lijst met gegevens kan komen.
Zo heeft lang niet iedereen een watermeter die warm water meet en bepaalde temperaturen zijn belangrijk.

[edit]
Rekenmeester @wizzopa heeft een sheet gemaakt die als reken tool gebruikt kan worden _/-\o_
Het resultaat kan eventueel in de verbruiks sheet toegevoegd worden, nu daar nog weinig data in staat.
Gegevens die nodig zijn:

KWh (begin stand, eind stand)
Water (l) (begin stand, eind stand)
Temperatuur (ingesteld en gemeten)

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-10-2018 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:04:
Ik heb link naar de tabel met geplaatste wpboilers in de TS gezet.
Als het nodig is kan ik iets aanpassen zoals een nieuwe eigenaar die nog niet in de lijst staat.
Waarschijnlijk komt er een losse sheet voor het verbruik (cop) en maak ik het overzicht read-only zodra de lijst niet meer groeit :)
Het verbruik blijft nu nog in de huidige sheet tot duidelijk is hoe het er definitief uit gaat zien.
Cop ga ik bekijken, het is nog de vraag of er een voor iedereen bruikbare lijst met gegevens kan komen.
Zo heeft lang niet iedereen een watermeter die warm water meet en bepaalde temperaturen zijn belangrijk.

~~~[edit]
@wizzopa heeft een sheet gemaakt die als reken tool gebruikt kan worden _/-\o_
Het resultaat kan eventueel in de verbruiks sheet toegevoegd worden, nu daar nog weinig data in staat.
Gegevens die nodig zijn:

KWh (begin stand, eind stand)
Water (l) (begin stand, eind stand)
Temperatuur (ingesteld en gemeten)
Dat is dus gewenste temperatuur van de boiler en temperatuur van het water dat de boiler in gaat uit het waternet. Deze tool maakt een berekening van de energie die nodig is voor het maken van warmwater in een e-boiler en vergelijkt dat met je energie verbruik van je wpb. Niet meer en niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij staat er bij, de oranje velden zijn om getallen in te voeren en de rest wijst zich zelf :)
Ik heb even wat ingevuld.
Nadeel is misschien dat je pech hebt als een ander hem toevallig tegelijk met jou gebruikt :+
Als ik mijn gegevens invoer kan ik beter de cop per run bepalen, stilstandsverlies hakt er goed in :F

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-10-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

vinom schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:07:
@Nhz Geeft pagina 9 al een deel van je antwoord? Handleiding
Je link doet het helaas niet, maar zal de handleiding even opzoeken en doornemen. Wellicht dat het eea verduidelijkt.
wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:18:
[...]

Zal even een foto maken hoe het hier onder het schuine dak staat
https://imgur.com/bge9aga
Top, thanks! :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De handleiding (link) staat in de startpost onder het filmpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
corsat schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:41:
En hoe zit het met het geluid ? Kan hij ook als ventilator ingesteld worden bijv na 22h tot 7h ventilator en daartussen sww op temp brengen of houden ?
[...]
Ventileren doet de F130 24/7 op een door de gebruiker te kiezen stand. 'Warmtepompen' tbv sww gebeurt in door gebruiker ingestelde tijdvakken.
Geluid: In de installatiehandleiding staat
Niveau geluidsvermogen volgens EN 12 102
Niveau geluidsvermogen (LW(A))4 dB(A) 47
Geluidsdrukniveau volgens EN ISO 11 203
Geluidsdrukniveau in boilerkamer (LP(A))5 dB(A) 43
Vraag mij niet om dat te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:50:
De handleiding (link) staat in de startpost onder het filmpje :)
Had hem gevonden inderdaad. Staan nog wel wat opvallende dingen in. ;)
5. Verboden configuraties
• Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie.
• Aansluiting op de ruimte onder het dak

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Niet zo opvallend toch? Lijkt me vrij logisch waarom die zaken niet mogen.
Overigens ook al meerdere malen aan bod geweest incl uitleg vanuit Atlantic ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nhz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

Had hem gevonden inderdaad. Staan nog wel wat opvallende dingen in. ;)

[...]
Ja, dat klopt soms slechte vertaling het engels manual geeft het beter weer. Het hele topic door lezen en kom je er achter dat de soep.... enz. Ik blaas uit onder het dak en maak gebruik van lucht uit de mv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Thks voor de info. Met geluid bedoel ik jouw ervaring in het huis, maakt hij veel lawaai, kun je hem in een slaapkamer zetten en dan snachts in de ventilatie stand. Er is overigens een opvolger de f135.
mv8tekst schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Ventileren doet de F130 24/7 op een door de gebruiker te kiezen stand. 'Warmtepompen' tbv sww gebeurt in door gebruiker ingestelde tijdvakken.
Geluid: In de installatiehandleiding staat
Niveau geluidsvermogen volgens EN 12 102
Niveau geluidsvermogen (LW(A))4 dB(A) 47
Geluidsdrukniveau volgens EN ISO 11 203
Geluidsdrukniveau in boilerkamer (LP(A))5 dB(A) 43
Vraag mij niet om dat te interpreteren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
corsat schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 07:03:
Thks voor de info. Met geluid bedoel ik jouw ervaring in het huis, maakt hij veel lawaai, kun je hem in een slaapkamer zetten en dan snachts in de ventilatie stand. Er is overigens een opvolger de f135.

[...]
De F135 is niet de opvolger maar de hybride variant met een vat van 100 liter. Voor mij nvt vanwege gasloos.

Een warmtepompunit (niet zijnde een l/l) in een slaapkamer installeren? Dat zou ik niet eens overwegen. Sowieso is het een groot blokvormig ding met dikke buizen dat aan een degelijke muur moet hangen. Dat ziet er toch niet uit? En hoe/waar sluit je hem dan aan op het ventilatiekanaal?

Over het geluidsniveau van de F130 in de praktijk kan ik niets zeggen, ik heb een offerte liggen. Als ie eenmaal hangt kun je gerust eens komen kijken en luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou adviseren hem nooit zomaar in een ruimte te plaatsen waar je zelf aanwezig bent/slaapt. Altijd een zolder/garage/bijkeuken etc. Zo'n ding genereert altijd wel een soort van gezoem/gebrom wat weinig gezond is op lange termijn lijkt me. Als het echt moet kun je een dubbele omkasting bouwen waar hij in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Wij hebben een grote zolder waar ook geslapen wordt. In de hoek is een washok wat voor 3/4 deel dicht is en achter een wand onder het schuine dak hangt nu de ventilatie unit die je bij stand 3 maximaal 250 tot 300 m3/h hoort, stand 2 150m3 hoor je hem niet. Op de plaats waar de cv ketel hangt wil ik de f130 plaatsen en in de hoek een 300l vat met extra spiraal. De f30 warmt het vat op en via de spiraal onttrek ik wat warmte voor cv en ik wil mijn wp er op aansluiten zodat hij indien nodig het vat kan verwarmen. De wp is hierop voorbereid.
Jim423 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:31:
Ik zou adviseren hem nooit zomaar in een ruimte te plaatsen waar je zelf aanwezig bent/slaapt. Altijd een zolder/garage/bijkeuken etc. Zo'n ding genereert altijd wel een soort van gezoem/gebrom wat weinig gezond is op lange termijn lijkt me. Als het echt moet kun je een dubbele omkasting bouwen waar hij in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik weet van een andere ventilatiewarmtepomp, de Inventum Ecolution, dat ie echt fluisterstil is in ventilatiemodus en bij veel mensen een teringherrie maakt als ie warmtepompt. Het zou dus kunnen meevallen qua ventilatie. (Eind dit jaar zal ik het wel weten denk ik.)
Die omkasting is sowieso geen gek idee. De unit is kubusvormig, dus lekker makkelijk; de bediening zit op een los bedraad display dat je kunt ophangen waar je maar wilt (tot 15 meter) dus die kast hoeft alleen maar open om af en toe het filter schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Wij zijn van plan binnenkort gasloos te gaan (nieuwbouwwoning 2015). Met maar 725m3 per jaar voor alles (verwarming/sww/koken) dus makkelijk haalbaar lijkt mij. Mijn voorkeur gaat uit naar een panasonic monobloc 5kW icm met een 300L panasonic wpb (beiden voordelig beschikbaar met de subsidies). Onze mechanische ventilatie is CO2 gestuurd en staat 97% van de tijd op idle: 50m3/uur. In principe was het idee alleen gebruik te maken van het buffervat aangezien het monobloc makkelijk in onze energievraag kan voldoen. Ter ondersteuning kan de wpb buiten/buiten aangesloten worden maar die is dan minder efficiënt dan het monobloc.

Iemand ervaring met het uitschakelen van de wp-functie en slechts gebruik maken van het vat? Of kan ik dan beter een paar honderd euro meer lappen voor alleen een hygiëne vat voor het sww (bijv. door extra verliezen?).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij is een monoblock wp niet zo zuinig als hij SWW maakt vanwege de hoge water temperatuur.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je alleen sneller warm water hebt dan met een wpb.
Een wpb ontlast de wp daarbij in de winter zodat je meer capaciteit hebt.
Als je er aan begint vanwege het voorraad vat, dan zou ik hem zeker ook zelf laten verwarmen :)
Later kan je dan altijd nog op basis van het verbruik bepalen wat het gunstigst is.
Het wpb vat voorverwarmen als de wp niet zwaar wordt belast kan ook, dan gebruik je hem wel gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
Stephanoff schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:28:
Wij zijn van plan binnenkort gasloos te gaan (nieuwbouwwoning 2015). Met maar 725m3 per jaar voor alles (verwarming/sww/koken) dus makkelijk haalbaar lijkt mij. Mijn voorkeur gaat uit naar een panasonic monobloc 5kW icm met een 300L panasonic wpb (beiden voordelig beschikbaar met de subsidies). Onze mechanische ventilatie is CO2 gestuurd en staat 97% van de tijd op idle: 50m3/uur. In principe was het idee alleen gebruik te maken van het buffervat aangezien het monobloc makkelijk in onze energievraag kan voldoen. Ter ondersteuning kan de wpb buiten/buiten aangesloten worden maar die is dan minder efficiënt dan het monobloc.

Iemand ervaring met het uitschakelen van de wp-functie en slechts gebruik maken van het vat? Of kan ik dan beter een paar honderd euro meer lappen voor alleen een hygiëne vat voor het sww (bijv. door extra verliezen?).
Die functie hoef je niet uit te schakelen, als je boiler ziet dat hij al warm is hoeft hij simpelweg niks te verwarmen. Maar je mono komt eigenlijk maar tot 45/50 graden. En meestal vanwege vaak te kleine inhoud gaat je boiler op 55/60 graden en vergeet legionella niet, dat moet hij ook zelf doen. Dus lekker samen laten werken is het beste denk ik.
Ik heb zowel alleen boiler als alleen hygiëne boiler getest en voor stroom verbruik maakt het niks uit. Momenteel is de hygiëne spiraal een hot fill voor de boiler, zo word hij een beetje ontlast.
Maar voor totaal energie maakt niks uit.
Bij mij is wel het stilstand verlies verwarming binnen de schil, in koude schuur kan ander verhaal worden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Stephanoff
Ik zou kopen waar ze voor gemaakt zijn...
Een WPboiler voor sww
Een WP voor de cv.

Ik kan met een elektrische fiets ook fietsen zonder accu :-)

Ik denk dat seperate systemen minder kosten en je comfort zal alleen maar stijgen.
Denk goed na over sww icm cv. Als de sww bezig is via de WP, geen CV
Vaten hebben verlies, wat meer is dan sommige denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:56:
@Stephanoff
Ik zou kopen waar ze voor gemaakt zijn...
Een WPboiler voor sww
Een WP voor de cv.

Ik kan met een elektrische fiets ook fietsen zonder accu :-)

Ik denk dat seperate systemen minder kosten en je comfort zal alleen maar stijgen.
Denk goed na over sww incm cv. Als de sww bezig is via de WP, geen SWW
Vaten hebben verlies, wat meer is dan sommige denken
En verlies is warmte in huis, gaat om totaal plaatje. Mijn boiler verbruikt 800 kWh per jaar, maar de totaal energie neemt maar 400 kWh toe, gek hé

Jaartje zonder 3200 kWh(alleen wp verwarming ) met 120 kuub sww
Jaartje met wpb 3600 kWh ,oh en dat is met aanzuigen vanuit huis binnen!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:08:
Later kan je dan altijd nog op basis van het verbruik bepalen wat het gunstigst is.
Het wpb vat voorverwarmen als de wp niet zwaar wordt belast kan ook, dan gebruik je hem wel gunstig.
Gezien de reacties lijkt mij dit inderdaad het meest verstandig!
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:35:
[...]
Maar voor totaal energie maakt niks uit.
Hier was ik inderdaad naar op zoek! Duidelijk.

Er zitten twee flinke dakdoorvoeren van de huidge mv en van de cv. Dan wordt het een T-stuk plaatsen bij de afvoer van de mv (wordt aanvoer wpb). En aangezien de CV weggaat wordt dat de afvoer.

Wat ik mij alleen nog afvroeg, gaat de wpb dan niet ongewenst ook lucht aanzuigen vanuit de mv aftakking?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:32:
[...]

En verlies is warmte in huis, gaat om totaal plaatje. Mijn boiler verbruikt 800 kWh per jaar, maar de totaal energie neemt maar 400 kWh toe, gek hé

Waren het aantal graaddagen in die 2 vergeleken jaren ongeveer gelijk?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Stephanoff

Ergens in de manual van de wpb staat dat je NIET van de mv mag afzuigen ivm vetten enz enz
Ik vraag me ook echt af of je dat nu echt zoveel extra oplevert, op de langere termijn..
Als je een mv met wtw hebt weet ik niet of de wtw echt nog goed werkt

Er zijn hier mensen die het wel zo hebben.
Maar of het echt raadzaam is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:59:
@Stephanoff

Ergens in de manual van de wpb staat dat je NIET van de mv mag afzuigen ivm vetten enz enz
Het is CO2 gestuurd en draait ongeveer het hele jaar op idle (50m3/uur a 21 graden en hoger). Staat niet (direct) in verbinding met de wasemkap. Idealiter meng je deze warme lucht met koude buitenlucht. Vanuit dat oogpunt ideaal, maar daarbij lijkt het mij niet goed als wpb meer dan dat trekt uit het mv kanaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephanoff op 06-10-2018 21:30 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Lurge schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Waren het aantal graaddagen in die 2 vergeleken jaren ongeveer gelijk?
Graad dagen 3400 versus 3300 in het jaar met wpb ,dus een drie procent verschil inderdaad.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Stephanoff schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:27:
[...]

Het is CO2 gestuurd en draait ongeveer het hele jaar op idle (50m3/uur a 21 graden en hoger). Staat niet (direct) in verbinding met de wasemkap. Idealiter meng je deze warme lucht met koude buitenlucht. Vanuit dat oogpunt ideaal, maar daarbij lijkt het mij niet goed als wpb meer dan dat trekt uit het mv kanaal.
Precies want dan trek je warmte uit je woonkamer. Ik haal het van onverwarmde boven verdieping wat in feite al verloren warmte van beneden is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Precies want dan trek je warmte uit je woonkamer. Ik haal het van onverwarmde boven verdieping wat in feite al verloren warmte van beneden is
Even terzijde, maar iets dat mij altijd fascineert aan WTW installaties is dat deze op de hoogste etage van de woning alleen uitblaas openingen hebben. Juist die 'verloren warmte' die naar de zolderverdieping stroomt krijg je dus nooit meer terug bij een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Even terzijde, maar iets dat mij altijd fascineert aan WTW installaties is dat deze op de hoogste etage van de woning alleen uitblaas openingen hebben. Juist die 'verloren warmte' die naar de zolderverdieping stroomt krijg je dus nooit meer terug bij een WTW.
Heeft een zolder geen ventilatie kanaal dan?
Lijkt me vreemd want je hebt al een vacuüm huis nodig voor wtw en dan ga je een hermetisch afgesloten zolder niet ventileren?
Maakt het systeem nog ongezonder dan dat ik al dacht.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:59:
@Stephanoff

Ik vraag me ook echt af of je dat nu echt zoveel extra oplevert, op de langere termijn..
Als je een mv met wtw hebt weet ik niet of de wtw echt nog goed werkt

Er zijn hier mensen die het wel zo hebben.
Maar of het echt raadzaam is...
Als er een afzuigkap op een ventilatiekanaal is afgesloten (sowieso geen aanrader) zou ik er inderdaad geen wpb aan hangen. Lucht vanuit toilet, badkamer en keuken is van nature niet vet.

Een mv met wtw? De (v)wpb IS in dit geval de wtw. Bij gebalanceerde mechanische ventilatie met aanvoer- en afvoerkanalen heeft een wpb geen zin. Je kunt warmte maar 1x terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mv8tekst schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Als er een afzuigkap op een ventilatiekanaal is afgesloten (sowieso geen aanrader) zou ik er inderdaad geen wpb aan hangen. Lucht vanuit toilet, badkamer en keuken is van nature niet vet.

Een mv met wtw? De (v)wpb IS in dit geval de wtw. Bij gebalanceerde mechanische ventilatie met aanvoer- en afvoerkanalen heeft een wpb geen zin. Je kunt warmte maar 1x terugwinnen.
Vet is 1 ding...
Maar er zijn meerdere negatieve effecten..
Je WPB zuigt als een achterlijke.. Zou de wtw en mv daar ooit op berekent zijn.?

Daarnaast zou wtw verb..n moeten worden, maar die discussie gaan we niet nog eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Een gewone wpb wel, die zou ik ook niet aan een MV hangen, een vwpb werkt met een vastgesteld debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De MV zit niet als enige aan een wpb, altijd samen met een pijp naar buiten en de MV voert nog steeds naar buiten af als de wpb niet werkt.
Ik merk het niet aan de temperatuur in huis als de wpb draait en mijn douchekop plakt ook niet aan de lucht afvoer als de wpb start :P
Bij mij is de weg naar buiten vanaf de wpb een recht stuk met een (afsluitbare) aftakking naar de MV.
Een beetje apart bij de Atlantic is de ventilatie stand, als de wpb niet werkt kan je de ventilator laten draaien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:49
Tip voor de mensen die gevoelig zijn voor gebrom in huis door de atlantic wpb. Een stapel suske en wiskes bovenop de kap aan de voorkant doet wonderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kloekie schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:01:
Tip voor de mensen die gevoelig zijn voor gebrom in huis door de atlantic wpb. Een stapel suske en wiskes bovenop de kap aan de voorkant doet wonderen.
Moeten het echt suske en wiskes zijn, of mogen het ook playboys zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:46
Nee absoluut geen playboy want dan gaat de WPB nog veel harder trillen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

sunnybird schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:57:
Nee absoluut geen playboy want dan gaat de WPB nog veel harder trillen :-)
De Tuk en de Penthouse zijn echt ook oke?-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
LOL zo krijgt de hobbyruimte een heel andere betekenis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
In de winter zou je de wpb beter kunnen aansluiten op je cv.

-Kost maar 150 euro ipv 1000 voor een warmtepomp
-Cv ketels werken niet lekker icm vloerverwarming vanwege overcapaciteit
-Warme lucht komt dan van zolder en van mv, dus zowat gratis energie
-Met verwarmen van je woning kan veel meer worden bespaard.

In de zomer zou je dan weer de wpb op tapwater kunnen aansluiten

-Warmte uit huis aanzuigen, en zolder koelen zodat je woning wordt gekoeld
-Volop warmte beschikbaar

Voor het ombouwen moet je dan wat slims verzinnen, of 2 van deze units kopen.

Mis ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door mrkleze op 08-10-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je mist dat de minderheid die voor een wpb kiest ook nog een cvketel heeft.
Een L/W wp kan eventueel de boiler helpen verwarmen, dat gebeurt in dit topic ook.
Heb je airco's om te verwarmen dan is de wpb een voordelig alternatief voor een gewone boiler.
Dan kan de cvketel weg en ben je de vaste kosten voor gas kwijt.
En je mist denk ik het feit dat er zo veel subsidie op een wpb zit dat je hem bijna gratis kan plaatsen :)
De meesten in dit topic hebben geen cv ondersteuning, het is maar waar je zelf voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nhz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:41:
[...]

Daar heb je wel een goed punt, Misschien dan toch maar beter om voor de Hewalex PCWU te gaan, deze heeft immers een grotere verwarmingscapaciteit. Hij is daarnaast ook een stuk goedkoper. :)
Hewalex WPB is via Info@Zonneboilermagazijn.nl verkrijgbaar even mailen met Niels.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.