Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste
Acties:
  • 648.216 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-10 12:00

uibeltje

Idiotheque

Ik wil deze week tot aanschaf overgaan maar blijf toch twijfelen tussen de 200 en 270. Ik wil in ieder geval proberen om de vloerverwarming van de badkamer ermee te ondersteunen. In dat geval is de 270 wellicht de juiste keuze maar wil ook niet te groot want dan nemen de stilstandverliezen ook toe neem ik aan.

Momenteel is ons SWW ruim gerekend ca 285 l per dag. 1x bad a 150 l en 2x douchen (2x 15', 38 graden en 4,5 l/min gemeten). Komen de kleine hoeveelheden handen wassen etc nog bij maar die zijn denk ik verwaarloosbaar.

Als ik de handleiding goed begrijp kan ik met een run van 8 uur 312 of 347 l van 40 graden produceren, die 288 is dan geen probleem maar veel extra capaciteit lijkt het ook niet. En wat zal de impact zijn van het verwarmen van de badkamer?

Zijn er eigenaren met vergelijkbaar verbruik die iets zinnigs durven zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@uibeltje
Ik lees dat je ruimte genoeg hebt.
Waarom niet 2x 200 ltr in serie?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Dat vind ik beetje overkill. En dan kan de auto denk ik niet meer in de garage :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens naar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met nu nog weing verbruiks gegevens.
@wizzopa tapt tot ongeveer 100 liter per dag met een 200 liter model en komt niet te kort (zonder cv er op).
In deze sheet staat niet hoe lang een wpb moet draaien om het water warm te krijgen maar de 270 liter doet daar uiteraard langer over.
2x 200 liter geeft tijdwinst, maar kijk dan wel waar de lucht vandaan moet komen :)
Let wel dit is warm water uit de wpb van rond 52 graden, daar zal koud bij gemengd worden en dan gaat het om meer liters.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:17
De sheet ziet er goed uit, mooie gemaakt zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vinom schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:56:
De sheet ziet er goed uit, mooie gemaakt zo!
Het ging op de een of andere manier heel voortvarend ondanks dat ik dit nooit eerder heb gedaan :)
Ik ga nog naar de volgorde kijken, eigenlijk zie ik de actieve users liever aaneengesloten en de lege velden onderaan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

mrkleze schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:34:
In de winter zou je de wpb beter kunnen aansluiten op je cv.

-Kost maar 150 euro ipv 1000 voor een warmtepomp
-Cv ketels werken niet lekker icm vloerverwarming vanwege overcapaciteit
-Warme lucht komt dan van zolder en van mv, dus zowat gratis energie
-Met verwarmen van je woning kan veel meer worden bespaard.

In de zomer zou je dan weer de wpb op tapwater kunnen aansluiten

-Warmte uit huis aanzuigen, en zolder koelen zodat je woning wordt gekoeld
-Volop warmte beschikbaar

Voor het ombouwen moet je dan wat slims verzinnen, of 2 van deze units kopen.

Mis ik iets?
Kennis van thermodynamica :+
Waar komt jouw gratis energie vandaan in de winter? of bedoel je dat je de 'verloren' warmte enigszins terugwint? In dat geval is het geen energiebron, maar beperken van je verlies.

In de zomer is er warmte zat. Maar je kunt je zolder er echt niet mee koelen hoor. Mijn zolder daalt in de zomer tijdelijk 1 graad celsius, en is na 3 uur weer gewoon lekker 30 graden. Dat beetje koude lucht haalt niets uit op een zolder met veel massa (spullen, muur, etc). Dat kun je makkelijk uitrekenen.

Switchen tussen vloerverwarming en sanitair water lijkt me ook geen goed plan. Daarnaast maakt een wpb natuurlijk wel wat herrie. Als je even snel SSW maakt niet zo'n probleem, maar als hij in de winter de hele dag loeit wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:04
We hebben de WPB besteld en nu begint het wachten...... En daarna toch weer wat gas besparen en weer meer eigen zonne-energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
sunnybird schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:12:
We hebben de WPB besteld en nu begint het wachten...... En daarna toch weer wat gas besparen en weer meer eigen zonne-energie gebruiken.
In tussen tijd subsidie aanvragen?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:17
Zal je hem toch eerst moeten aansluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@wizzopa Ja daar gaan we nu aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Speedy-Andre schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:07:
Kijk eens naar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met nu nog weing verbruiks gegevens.
@wizzopa tapt tot ongeveer 100 liter per dag met een 200 liter model en komt niet te kort (zonder cv er op).
In deze sheet staat niet hoe lang een wpb moet draaien om het water warm te krijgen maar de 270 liter doet daar uiteraard langer over.
2x 200 liter geeft tijdwinst, maar kijk dan wel waar de lucht vandaan moet komen :)
Let wel dit is warm water uit de wpb van rond 52 graden, daar zal koud bij gemengd worden en dan gaat het om meer liters.
he een nieuwe sheet erbij..
Is het niet wat om hem zo te maken dat de cop er meteen uit komt rollen als je de data invoer..

Ik heb nu alleen ff een totaal verbruik, ik heb bijna mijn sensoren klaar..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

he een nieuwe sheet erbij..
Is het niet wat om hem zo te maken dat de cop er meteen uit komt rollen als je de data invoer..

Ik heb nu alleen ff een totaal verbruik, ik heb bijna mijn sensoren klaar..
Da's wel lastig, de cop invoer sheet kan je niet exclusief gebruiken en in de verbruiks sheet zou ik dan alle getallen ergens moeten invoeren (minstens 3: Water, kWh en temperatuur verschil tussen inkomend en ingesteld).
Je krijgt minstens een temperatuur kolom extra per gebruiker.
Als die sheet zo leeg blijft als nu past het wel, een proef wil ik er wel aan wagen :)
De keus tussen liters en m3 kan ik beter weg laten zie ik :P

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-10-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

hahah

Ik vrees dat de mijne COP heeft gevreten..:-)
Kan mijn verbruik enz nog niet echt precies loggen. [ Werk in uitvoering. ]
Maar als ik invoer wat mijn WPB en mijn watermeter aangeven..
Met een aanvoer van 25... brrrr Kost alles ..
280Kwh - 27 M³ -3 oid?

Edit:
mmm M³ of liters Scheelt wel ff wat hahaha

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 09-10-2018 18:49 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Is dat de watermeter die koud meet?
Een groot deel van het verbruik gaat dan niet door de wpb heen.
Ik heb een watermeter in de warme uitgang van de wpb zitten :)
Overigens klopt het bij mij ook niet zie ik, de PV ingang gebruik ik 1x per week en dan moet ik wel dat grote temperatuurverschil noteren en niet die van het menu.
Daardoor gaat mijn cop omhoog, maar eerst kijken hoe ik dat klaar speel :9

[ Voor 42% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-10-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nee ik heb een "speciale" warmwater meter na de WPB zitten.
Waar misschien wel handig is om aan tegeven dat mijn Zonneboiler ervoor ligt. Dus ergens iets aanvinken.
Aangezien anders mijn metingen echt niet kloppen. Van de zomer ging er 80 graden warmwater in :-)

Ik snap alleen deze niet:
Temp menu
- toevoer

Ik neem aan toevoer van het water?

Wat is temp menu? [ ik neem aan de setting van de watertemp? ]

afronden van de cellen op 2 achter de komma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:14:
Nee ik heb een "speciale" warmwater meter na de WPB zitten.
Waar misschien wel handig is om aan tegeven dat mijn Zonneboiler ervoor ligt. Dus ergens iets aanvinken.
Aangezien anders mijn metingen echt niet kloppen. Van de zomer ging er 80 graden warmwater in :-)

Ik snap alleen deze niet:
Temp menu
- toevoer

Ik neem aan toevoer van het water?

Wat is temp menu? [ ik neem aan de setting van de watertemp? ]

afronden van de cellen op 2 achter de komma?
water toevoer.
Water wat de boiler in gaat, in jou geval water uit je zb bij mij uit mijn e boiler bij andre uit de waterleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het zelfde doen als in de cop sheet, de ZB is een lastige omdat die zorgt dat de wpb niet start en dat de toevoer constant verandert.
Bij mij idd leidingwater (via de 80l boiler) waar ik de temperatuur nu nog van moet schatten en wat je instelt.
Ik heb nu even 62 graden op 1 dag per week gezet, dan middel ik het per week.
Bij mij is de cop berekening best zinloos, voor mij telt dat ik meer kan tappen en er bijna 2x minder stroom in stop dan met de 2 boilers van voorheen.
En de belasting is nu mooi uitgesmeerd over de dag zonder grote pieken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-10-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:31
Hoe stellen jullie in handmatige modus een legionelle programma in?Ik heb een 200L zonder spiraal en kan mijn atlantic in handmatige modus maar op max 55 zetten en kan geen legionella programma instellen. Mijn collega heeft een 200L met spiraal en kan hem handmatig tot 62 instellen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
@Maikie18
kijk eens of die niet op MANUEEL – ECO Actief staat, dan gaat hij maar tot max. 55
Meer instel mogelijkheden zijn in het "installateur menu" gebruiksaanwijzing hoofdstuk 10.5

[ Voor 31% gewijzigd door PvJo op 09-10-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
PvJo schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:21:
@Maikie18
kijk eens of die niet op MANUEEL – ECO Actief staat, dan gaat hij maar tot max. 55
Ja daar stond hij op, en is dat ook de reden dat ik geen legionelle programma kon instellen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
De instellingen zijn beschikbaar in de MODUS INSTALLATEUR
Houd de MENU-knop ingedrukt en draai de gekartelde knop een halve slag naar rechts.
Maikie18 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Ja daar stond hij op, en is dat ook de reden dat ik geen legionelle programma kon instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Maikie18 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Zit in het installateurs menu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Bedankt mannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

maar toch merk ik iets vreemds op..
Ik heb bij installateur binnen/binnen staan
Terwijl er bij de user buiten/buiten staat?
Maar hij is stil... dus mijn best..

En wat is dat iohomecontrol
https://drive.google.com/...7ggEVF6o/view?usp=sharing
Is dat automatisch actief als ik er 220 spanning op zet???

Of moet ik hier nog iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De laatste is voor de Cozytouch module die je niet hebt, bij mij is ie actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik ben eruit en ik ga voor de 200 l :)

Nu is het zo dat mijn CV op zolder hangt en de wpb in de garage komt. Ik kan op de CV de warm water functie uitzetten maar dat is niet voldoende. Zodra ik immers de warmwaterkraan open draai zal er ook water stromen vanuit de warmwater leiding van de CV die dan koud zal blijven.
Weet iemand of het dichtdraaien van de inlaatcominatie bij de CV voldoende is en veilig gedaan kan worden?

Voordeel daarvan is ook nog dat mocht de wpb capaciteit onvoldoende zijn ik altijd eenvoudig de cv weer mee kan laten doen zolang ik nog niet van het gas af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
uibeltje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:52:
Ik ben eruit en ik ga voor de 200 l :)

Nu is het zo dat mijn CV op zolder hangt en de wpb in de garage komt. Ik kan op de CV de warm water functie uitzetten maar dat is niet voldoende. Zodra ik immers de warmwaterkraan open draai zal er ook water stromen vanuit de warmwater leiding van de CV die dan koud zal blijven.
Weet iemand of het dichtdraaien van de inlaatcominatie bij de CV voldoende is en veilig gedaan kan worden?

Voordeel daarvan is ook nog dat mocht de wpb capaciteit onvoldoende zijn ik altijd eenvoudig de cv weer mee kan laten doen zolang ik nog niet van het gas af ben.
ik zit met exact hetzelfde.. Echter lijkt het mij dat je tapwater gewoon uit kan zetten toch? Ik kan dat gewoon met mijn thermostaat doen. Dan zal het warme water er iets langer over doen om je douche te bereiken? Teminste.. zo dacht ik er over.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als de cvketel niet aan gaat bij tappen en hij heeft een 3-weg klep dan gaat het tapwater denk ik niet door de ketel omdat de klep het blokkeert. (geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre Volgens mij heeft die van mij een sensor. (AWB Thermomaster 2HR)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Die van mij heeft geen 3weg klep maar een warmtewisselaar waar altijd CV en warm water (uiteraard gescheiden) in aanwezig is. Ik redeneer dat zolang er maar waterdruk op staat deze nooit leeg zal zijn en de inlaatcombinatie kan lozen er geen enkel probleem is. Kan er alleen weinig over vinden.

@Possible volgens mij kun je bij die van jou ook SWW volledig uitzetten (brander start dan niet bij tappen warm water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@uibeltje Klopt, als ik SSW uitschakel op mijn thermostaat, dan gaat de branden dus niet aan en krijgen we geen warm water ja. Dan zou dit voldoende moeten zijn toch om warm water te krijgen vanuit de wpb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Water stroomt toch door druk op de waterleiding, die verdwijnt niet als een cvketel stil staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Weet ik, maar wou het zeker weten of het klopte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze situatie heb je ook met een L/W wp, daar komt tapwater ook uit een voorverwarmd vat terwijl soms de cvketel er nog tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Maar de CV ketel levert dan koud water uit de warm water leiding. Dit zal dan worden gemengd met het warme water uit de WPB die immers parallel op dezelfde warmwater leiding staat. Je moet de flow vanuit de CV daarom blokkeren volgens mij.
Als de CV en WPB naast elkaar staan is het eenvoudig, dan sluit je de uitgang WPB aan op ingang CV. Als er 2 verdiepingen tussen zit gaat dat wat lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@uibeltje Inderdaad.. Mijn douche / kraan (en die van jou ook:P) moet dus ''weten'' dat warm water nu vanaf de WPB uit de garage moet komen en niet uit de CV ketel. Alleen het uitschakelen van tapwater heeft dus geen zin? Dan zou de leidingen bij de cv moeten afdoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 10-10-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb dit tijdelijk zo gehad met een boiler en de cvketel toen het gas al weg was, toen met kraantjes bepaald wie warm water levert.
De cvketel werd niet warm of koud dus voor druk opbouw was ik niet bang.
Als je zo iets doet in het warm water circuit opletten dat de druk nog weg kan.
De cvketel warmt nog wel op als je stookt en het restant tapwater er in dus ook.
In het koud water circuit zit een overloop (veiligheid) die water kan lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hmmm Zodra ik hem heb dan meld ik mij wel hier om het allemaal te checken hoe het aangesloten moet worden :P Ik had gehoopt dat het het uitschakelen tap water voldoende was, en de wpb op warm water leiding in keuken koppelen met T stuk :P

[ Voor 37% gewijzigd door Possible op 10-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Waar ik wel bang voor ben is dat ik een dode warm water leiding krijg van minstens 10 m. Qua legionella niet bevordelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
uibeltje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:32:
Waar ik wel bang voor ben is dat ik een dode warm water leiding krijg van minstens 10 m. Qua legionella niet bevordelijk
Waar wil je je koud water van je boiler vandaan halen en waar je waar warmwater aansluiten. Als die 2 aansluiting bij elkaarzitten is hetniet zo moeilijk dode stukken leiding te vemijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:58

CodeIT

Code IT

Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:29:
Hmmm Zodra ik hem heb dan meld ik mij wel hier om het allemaal te checken hoe het aangesloten moet worden :P Ik had gehoopt dat het het uitschakelen tap water voldoende was, en de wpb op warm water leiding in keuken koppelen met T stuk :P
Zo zit het nu bij mij ook. En dat werkt gewoon. Ketel is een Atag E325c. Groot voordeel is dat er, in het geval van een storing/onderhoud oid aan de wpb, ik de CV weer voor SWW kan gebruiken door tapwater weer aan te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeIT op 10-10-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
CodeIT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

Zo zit het nu bij mij ook. En dat werkt gewoon. Ketel is een Atag E325c. Groot voordeel is dat er, in het geval van een storing/onderhoud oid aan de wpb, ik de CV weer voor SWW kan gebruiken door tapwater weer aan te zetten.
Jij hebt ook alleen maar het tap[water uitgeschakeld op je thermostaat? Of ook afgedopt? Heb jij hem in de garage staan ?

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 10-10-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

Jij hebt ook alleen maar het tap[water uitgeschakeld op je thermostaat? Of ook afgedopt? Heb jij hem in de garage staan ?
Alleen op thermostaat uitgezet. Zodra ik deze aanzet reageert de ketel bij vraag naar warm water. De boiler staat bij mij beneden in een inpandige schuur. Groot nadeel hiervan is dat het water voor de keuken eerst via boven (daar staat de CV ketel) gaat en het dus irritant lang duurt voor ik warm water heb. Daar moet dus een plintboiler oid komen.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeIT op 10-10-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:49:
[...]

Alleen op thermostaat uitgezet. Zodra ik deze aanzet reageert de ketel bij vraag naar warm water.
Heb je de boiler en ketel in serie staan https://imgur.com/xyCzhwx

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
CodeIT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:49:
[...]

Alleen op thermostaat uitgezet. Zodra ik deze aanzet reageert de ketel bij vraag naar warm water.
Oke top dan zou dat gewoon moeten werken idd.. is de druk nog wel een beetje goed? Water gaat natuurlijk nu eerst naar boven toe ipv beneden. En heb je snel warm water? (iets met WAF eisen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Heb je de boiler en ketel in serie staan
Is een goede vraag. Volgens mij zijn beiden nu met een t-stuk aangesloten op de warmwater leiding. Ze staan dus parallel van elkaar.
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Oke top dan zou dat gewoon moeten werken idd.. is de druk nog wel een beetje goed? Water gaat natuurlijk nu eerst naar boven toe ipv beneden. En heb je snel warm water? (iets met WAF eisen) :P
Zie edit.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeIT op 10-10-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Is een goede vraag. Volgens mij zijn beiden nu met een t-stuk aangesloten op de warmwater leiding. Ze staan dus parallel van elkaar.

[...]

Zie edit.
Dan heb je warmwater vanaf de ketel afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Dan heb je warmwater vanaf de ketel afgesloten
Ik kijk vanavond even hoe alles precies zit. En dan maak ik gelijk een tekeningetje om alles te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 16:34

Nhz

wizzopa schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:18:
[...]

Zal even een foto maken hoe het hier onder het schuine dak staat
https://imgur.com/bge9aga
Zie ik het goed dat je de flexibele slang (165mm?) direct over de aansluitingen op de WPB kan schuiven, of heb je daar nog hulpstukken voor nodig?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Nhz schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Zie ik het goed dat je de flexibele slang (165mm?) direct over de aansluitingen op de WPB kan schuiven, of heb je daar nog hulpstukken voor nodig?
Dat kan maar met een Guso..... ring gaat het makkelijker en kan je de slang ook makelijk verwijderen, bij mij zit hij zonder slangklem op de aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 10-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zo moet het bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yoteg6hk4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij zat er vrij lang een loze warm water leiding naar de keuken toen ik daar een Grohe Red duo plaatste.
Deze is afgetakt in de badkamer en loopt naar de keuken waar een stop zat. Die aftakking zit net boven de vloer waar de leiding in gaat en is daar niet af te doppen.
Het warme water kon van de cvketel, boiler of wpb komen en was altijd meer dan 60 graden.
Voor ik een douche neem spoel ik vrij lang en die leiding werd alleen korte tijd in de badkamer warm.
Bekijk dus goed wat er in de praktijk gebeurt met zo'n leiding, blijft hij in de praktijk langdurig onder de 25 graden dan is er geen legionella groei mogelijk en >60 graden doodt de bacterie direct.
Bij het RIVM kan je meer lezen, als afsluiten of afdoppen bij de cvketel makkelijk kan zou ik het doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre Ik kan helaas niet zien waar de leidingen lopen want alles zit in de cementdekvloer :( Ook de CV leidingen.... Maar het kan dus heel goed zijn dat de warmwater leiding dus eerst naar de douche gaat met een soort van T-stuk in de grond naar de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

@Possible je hebt dezelfde situatie als bij mij. Begin nu toch wel te twijfelen want ik krijg een stuk leiding van minstens 10 m waar geen stroming meer in is maar die wel in direct contact staat met de warmwater leiding. Zonder plafonds of muren te slopen kan ik die niet vlak bij de T splitsing afdoppen. Heb heel veel foto's gemaakt tijdens de bouw, eens zien of ik kan achterhalen waar deze zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
uibeltje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:38:
@Possible je hebt dezelfde situatie als bij mij. Begin nu toch wel te twijfelen want ik krijg een stuk leiding van minstens 10 m waar geen stroming meer in is maar die wel in direct contact staat met de warmwater leiding. Zonder plafonds of muren te slopen kan ik die niet vlak bij de T splitsing afdoppen. Heb heel veel foto's gemaakt tijdens de bouw, eens zien of ik kan achterhalen waar deze zit.
Wij douchen hier elke dag en wordt 1 x per week een bad half vol gevuld. Legionella kan dus nooit zo snel groeien. Als we op vakantie zijn geweest dan is het wellicht een ander verhaal.. Dan zou je de leidingen gewoon een paar minuten moeten laten spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:34:
@Speedy-Andre Ik kan helaas niet zien waar de leidingen lopen want alles zit in de cementdekvloer :( Ook de CV leidingen.... Maar het kan dus heel goed zijn dat de warmwater leiding dus eerst naar de douche gaat met een soort van T-stuk in de grond naar de ketel?
Bij mij was dat zo, mijn cvhok ligt naast een trapgat waar de leidingen in de vloer omheen gaan.
De cv leidingen zitten ook in de vloer maar ik heb het idee dat splitsingen niet in de vloer zitten.
Er zitten verdelers boven de vloer zodat een koppeling in de vloer ontbreekt en geen problemen veroorzaakt.
De leiding naar de keuken is boven de vloer gesplitst maar wel vlak bij een muur dus daar bleef ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Het probleem zit hem juist in het stuk leiding van het T stuk waarop je de WPB aansluit tot de CV ketel. Daarin komt het water stil te staan bij dicht draaien van de warm water toevoer bij de ketel maar blijft wel een verbinding houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
uibeltje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:46:
Het probleem zit hem juist in het stuk leiding van het T stuk waarop je de WPB aansluit tot de CV ketel. Daarin komt het water stil te staan bij dicht draaien van de warm water toevoer bij de ketel maar blijft wel een verbinding houden.
Tja.. Dat is inderdaad wel lastig ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
En dan zit ook de douche in de ww leiding die van bovenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Interessant onderzoekje mbt leidingen aanleggen in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@wizzopa Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Je warm water komt van de ketel richting keuken wordt je douche van deze leiding afgetakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Is de ? toets defect bij @wizzopa ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
pfff lastig allemaal... Dan weet ik ook niet wat nu het verstandigs is om te doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:02:
pfff lastig allemaal... Dan weet ik ook niet wat nu het verstandigs is om te doen :(
Als je met een kraantje kan regelen dat er water door de cvketel kan stromen is het toch opgelost?
Met spoelen los je veel op en als de cvketel even warm tapwater maakt dan ontsmet je hem ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je alleen wilt spoelen en dat water ergens naar afvoert dan werkt dat goed denk ik.

Niet de beste foto maar ik heb de kranen-klit van @wizzopa (zie zijn foto's) toegepast zodat elke warmtebron via een andere weg gestuurd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qHiEjhxZvBMJ6WxVEyMLOM7w/medium.jpg

Daarmee kan je bijvoorbeeld 2 toestellen in serie zetten en spoelen ze altijd goed door ondanks dat eentje niet actief het water verwarmt.

[ Voor 72% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-10-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oke dus kraan ergens tussen 1 van deze waterleidingen aansluiten (weet ff niet welke warm of koud is)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bl0qdimdx0vgo.png

1x per maand even doorspoelen en klaar is kees :P

@uibeltje Ook wellicht voor jou :)

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 10-10-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Kijk eens in je kenniskring of iemand een FLIR camera heeft. Was ook een waterleiding aan het zoeken die in de cementvloer lag en die FLIR was perfect om die leiding te vinden.
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:34:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:24:
Oke dus kraan ergens tussen 1 van deze waterleidingen aansluiten (weet ff niet welke warm of koud is)

[Afbeelding]

1x per maand even doorspoelen en klaar is kees :P

@uibeltje Ook wellicht voor jou :)
Rechts heb je koud van cv en tapwater, dan gas en dan warm van tapwater en cv.
Een vul kraan zit altijd op koud, dat is bij jou goed te herkennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik zou zelfs 1x per bepaalde periode de inlaatcombinatie weer open kunnen draaien. Bij gebruik warm water gaat de cv dan direct weer mee doen. je moet er alleen aan denken om het te doen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Even test dan maar:????????????????????????????????????????????????????????????? nee dus, dat was de kromme uitvoering en dit is de rechte !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. die werkt ook LOL . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Rechts heb je koud van cv en tapwater, dan gas en dan warm van tapwater en cv.
Een vul kraan zit altijd op koud, dat is bij jou goed te herkennen :)
Oke dus ik zou eigenlijk zon zelfde soort kraan aan moeten sluiten op de warm waterleiding (links dus). 1x per maand even door laten stromen of met slang naar buiten door het dakraam om 'oud' water even te spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit toch een (riool) afvoer bij de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Je hebt gelijk ja...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p3fksg8mavxm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier is het goed te zien dat gas helemaal links zit, ik had even de volgorde bij mijn Awb voor me :)
Voor dat je de verkeerde leiding door snijdt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Precies... Ik zie wel even haha.. Hopelijk na de 21e bestellen ivm vakantie en dan rustig aansluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor het mooie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NnGyCxAcu1AxlkOztqAT1Ido/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:59
Possible schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:29:
Met een t stuk maak je dood stuk leiding wat gevoelig is voor legionella. Gewoon boiler en CV in serie zetten en op je ketel sww uit schakelen. Zo heb ik het ook gedaan, geeft geen problemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

Met een t stuk maak je dood stuk leiding wat gevoelig is voor legionella. Gewoon boiler en CV in serie zetten en op je ketel sww uit schakelen. Zo heb ik het ook gedaan, geeft geen problemen
Hoe moet ik dat zien in serie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
De uitgang van de WPB verbinden met de ingang van de CV ketel. Maar dat kan bij jou dus niet.
Wat je kan doen is een eigen inlaatcombinatie voor de WPB zetten en de uitgang WPB met een T stuk verbinden met de WW leiding in de keuken. SWW schakel je uit op de ketel en op de uitgaande warmwaterleiding van de ketel zet je een normale (hoofd)kraan. Deze zet je een heel klein stukje open. (Kun je afstellen door de WPB inlaatcombinatie dicht te zetten en de wastafel warmwaterkraan open). Nu als er warm water wordt gevraagd zal er vanuit de CV ketel dus een klein beetje koud water bijgemengd worden, dit is echter geen probleem in de regel en zorgt voor spoeling van je CV tapwaterwisselaar + aanvoerleidingen. Je kan evt. nog de stand noteren en af en toe die kraan compleet opengooien en daarna weer terugzetten op de originele stand. Zaken als maandelijks spoelen e.d. wordt je erg snel zat denk ik. Ga je misschien vergeten met alle gevolgen van dien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Het kan nog makkelijker denk ik en dat is de inlaatcombi van de cv een klein beetje open te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan maar ik ben er geen fan van i.v.m. zijn functie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja of:

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8804161060894-424-424.jpg

Zoiets lijkt me ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 10-10-2018 22:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Hij is besteld! Hopelijk gaat het allemaal goed komen haha :P

[ Voor 60% gewijzigd door Possible op 11-10-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Wat vinden jullie eigenlijk van de garantie voorwaarden van onze Belgische vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

sunnybird schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:45:
Wat vinden jullie eigenlijk van de garantie voorwaarden van onze Belgische vrienden.
Duidelijk, ik heb er gebruik van gemaakt en de hulp was goed van Esanico, alleen Atlantic Frankrijk en België maakte er een beetje een rommel van maar uiteindelijk is het goed gekomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hoe doen jullie het eigenlijk met douche tijden? Ik. Douche savonds altijd en mijn vriendin sochtends. Kan dit een beetje goed getimed worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bij ons gaat iedereen (5 volwassen) douchen wanneer het uitkomt, nog geen klacht gehad van koud water. Bij mij staat de Wpb wel op 24 uur, dus kan bijwarmen wanneer nodig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
sunnybird schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:45:
Voor mij acceptabel alleen qua EU regelgeving gaat het echt geen stand houden als je moeilijk gaat doen.
Immers is het geen op maat gemaakt of speciaal besteld product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik heb even gekeken wat voor leidingen er lopen bij mijn kraan in de keuken. Ook dit zijn kunstof leidingen. Hier kan ik zeker geen koperen t stuk op zetten?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4f80o6wfep.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ptueef2gxos.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 12-10-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 14-10 14:28

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:59:
Bij ons gaat iedereen (5 volwassen) douchen wanneer het uitkomt, nog geen klacht gehad van koud water. Bij mij staat de Wpb wel op 24 uur, dus kan bijwarmen wanneer nodig.
Je zal er vast wel een stroommeter tussen hebben, want tweaker Hoeveel stroom gebruikt dat ding dan? :9~

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

basvn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:30:
[...]

Je zal er vast wel een stroommeter tussen hebben, want tweaker Hoeveel stroom gebruikt dat ding dan? :9~
Vorige maand 52 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zie ook in de Google sheet (startpost) voor het verbruik, bij het overzicht wordt een gemiddelde ingevuld.
De extra verbruik sheet geeft verbruik per maand weer en eventueel de cop als de temperatuur bekend is.
Dan kan je de cop ook nog even snel in de cop sheet berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:01:
Ik heb even gekeken wat voor leidingen er lopen bij mijn kraan in de keuken. Ook dit zijn kunstof leidingen. Hier kan ik zeker geen koperen t stuk op zetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar waar je leiding overgaat naar flex kan je verder met koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 14-10 14:28

basvn

Breezand - NHN

Dat valt me alles mee! zeker voor 5 personen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

basvn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Dat valt me alles mee! zeker voor 5 personen
Mij ook, had toch een overschot in zonnestroom. En het was nog een warme maand.
Alleen gaan er nu 2 personen het huis uit dus eigenlijk is de 270 liter versie te groot voor ons, we gaan het zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sunnybird
Maandag WPB besteld en vandaag al binnen. Nu de loodgieter opstarten en dan kan het gaan met die boiler.
Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.