Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik wil namelijk geen gemopper horen van de waf
* Possible is een beetje hyper omdat het een tof project is.
[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 12-10-2018 19:50 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Als jij om 18:00 het vat op 55 graden hebt is het in de morgen nog zeker boven de 50 graden, kun je heel lang mee douchen, en voor de veiligheid de wederhelft gewoon als eerste laten douchenPossible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:48:
Stel dat je het vat van 11 tot 18 uur laat draaien, heb ik dan de volgende ochtend wel voldoende warm water? Rond 7 uur? Of valt het wel mee qua afkoeling van het water?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hier draait hij (270L model) van 12.00 tot 14.30, eindtemp 55 gr.Possible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:48:
Stel dat je het vat van 11 tot 18 uur laat draaien, heb ik dan de volgende ochtend wel voldoende warm water? Rond 7 uur? Of valt het wel mee qua afkoeling van het water?
In de ochtend (0700AM) staat op het display 53 of 54 gr), die afkoeling valt dus wel mee.
wizzopa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:54:
Wat is het stil.
En van plan de rvs flex te vervangen voor pex buis. Rol en Klump hebben me zenuwachtig gemaakt
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat had ik toch niet verwacht van zo’n techneut als jij, erg jammer.Jim423 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:18:
Ik ben in afwachting van herinschakeling v/d verwarming. Dan kan ik weer indrukwekkende verbruikscijfers delen
En van plan de rvs flex te vervangen voor pex buis. Rol en Klump hebben me zenuwachtig gemaakt
Soms zijn er mensen die allergies zijn voor flex-slangen, terwijl ze alom toegepast worden. Waarschijnlijk zitten ze ook in je keukenkastje en onder je wasbak in de douche, aan je wasmachine en vaatwasser.Possible schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:24:
Waarom is de flex slang niet goed?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Lang geleden was ik in de weer met drukmeters voor loodgieters e.d., in die dingen zie je slangetjes zitten waar gerust 10 bar op kan komen te staan (veel dunner dan een rvs flex zoals we hier hebben).
De charme daarvan is dat het soms ballonnen worden in het apparaatje zonder dat ze knappen
Een reden om flexen niet vertrouwen kan de herkomst zijn zoals merkloos in een bouwmarkt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Overigens.. Mag ik die afvoer van die inlaat gewoon met een stuk gardena slang naar het putje laten gaat?
[ Voor 31% gewijzigd door Possible op 16-10-2018 21:26 ]
Je bedoelt de condens afvoer. Dat mag, ik neem aan dat er geen kwalijke dampen uit het putje komen.Possible schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:19:
Flex gaat het worden... Als de garage onder loopt heb ik daar een putje zitten waar al het water naartoe kan gaan (komt er naast)
Overigens.. Mag ik die afvoer van die inlaat gewoon met een stuk gardena slang naar het putje laten gaat?
Condens afvoer inderdaad. Top!wizzopa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:32:
[...]
Je bedoelt de condens afvoer. Dat mag, ik neem aan dat er geen kwalijke dampen uit het putje komen.
https://i.imgur.com/NWNj0j8.jpg
[ Voor 9% gewijzigd door PvJo op 17-10-2018 08:07 ]
Was er bij jou een veiligheidsgroep bijgeleverd?PvJo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:00:
@Possible ja klopt, in de koud water leiding een veiligheidsgroep (had niet de bijgeleverde gebruikt). Condenswater afvoer in het sifon van de veiligheidsgroep.
https://i.imgur.com/NWNj0j8.jpg
Bij enkel een overdruk ventiel.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Mooi zo, moet in de middag wel half uurtje tussen uit. Daarna kan uitpak party beginnen. Jammer dat ik eerst nog een week naar Denemarken ga op vakantiesunnybird schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:29:
@Possible en als het goed is wordt je 's morgens gebeld door Esanico waarin ze mededelen binnen welk tijdsbestek van 1,5 uur ze aan de deur komen. Vond ik een prima service.
thido schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:22:
[...]
Was er bij jou een veiligheidsgroep bijgeleverd?
Bij enkel een overdruk ventiel.
Tussen de warm water uit en je leiding komt de diëlektrische ontkoppeling die mee geleverd wordt.
Zou mogelijk zijn, ik heb hem er wel tussen samen met RVS Flex. Ik vond het niet nodig om dat uit te zoeken.PvJo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:23:
@wizzopa dacht die diëlektrische ontkoppeling niet nodig was als je meteen de flexslang aansluit.
Je gebruikt meerdere metaaltypen en die komen met elkaar in aanraking en dan 'eten' ze elkaar op vanwege het potentiaalverschil (zoals bij een batterij).Possible schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:48:
Wat doen dat dan ? nooit van een diëlektrische ontkoppeling gehoord.
https://www.google.com/se...xYIKSgA&biw=2133&bih=1072
Eerste 2 links zijn interessant voor je.
Gebruik zelf ook enkel de flexibele leidingen, zou genoeg moeten zijn. Het is een aantal keer besproken in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-10-2018 13:33 ]
Hoe heb je aanvraag gedaan ? Alleen factuur, en betaalbewijs ?thido schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:27:
[...]
Heb even gekeken, hier ook :-)
Het lijstje:
Zelf installeren
18 aug. besteld bij Esanico
22 aug. WPB ontvangen
28 aug. WPB in bedrijf
30 aug. aanvraag ingediend
26 sept. bevestigingsbrief van het ISDE
02 okt. centjes binnen.
Mooi toch :-)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Hoe voorkomen jullie dat er, door de extra spiraal, te veel warmte wordt onttrokken met als gevolg een semi-koude douche?
Of is de gelaagdheid dusdanig dat dit geen issue is / maken jullie gebruik van een naverwarmer?
Dat is het eerste punt, ten tweede zet de wpb een spanning op de anode waardoor ontkoppelen nodig is.Possible schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:45:
Ah oke,helder. In de handleiding staat dat het verplicht is ivm garantie etc..
Bij mij zit hij er ook tussen ondanks de flex, het is een klein ding met afsluit ringen erbij.
Te veel is een beetje vaag, de wpb start met verwarmen en compenseert het warmteverlies.dev-random schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:44:
Voor de Tweakers met CV ondersteuning;
Hoe voorkomen jullie dat er, door de extra spiraal, te veel warmte wordt onttrokken met als gevolg een semi-koude douche?
Of is de gelaagdheid dusdanig dat dit geen issue is / maken jullie gebruik van een naverwarmer?
Stel dat je de wpb met de timer in de nacht uit laat en toch de cv pomp laat draaien, dan koelt hij af.
De kunst is dus om dit op elkaar af te stemmen
Door de gelaagdheid zal het niet direct bovenin het vat afkoelen maar na langere tijd wel.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb tot nu toe de boiler als enige verwarming voor boven gebruikt door de pomp van de CV aan te zetten (CV zelf doet niets qua verwarmen) op het cv circuit wat door de boiler loopt.dev-random schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:44:
Voor de Tweakers met CV ondersteuning;
Wat ik tot nu toe heb gemerkt met de paar koudere dagen die we hebben gehad is:
- Als de WPB niet draait wordt er niet genoeg warmte ontrokken aan de boiler voor een goede verwarming (waarschijnlijk door de gelaagdheid). Als bij mij de pomp aan gaat, gaat de boiler ook aan dmv pv relais.
- Als de pomp en boiler aan staan blijft de temperatuur ongeveer gelijk. Ik haal dus ongeveer evenveel energie uit de boiler als deze opwekt.
Als het echt kouder is kan ik er meer over zeggen.
Om te voorkomen dat de boiler afkoelt door het CV water zou middels een 3-weg klep in de retour een bypass gecreëerd kunnen worden, correct?Speedy-Andre schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:02:
Te veel is een beetje vaag, de wpb start met verwarmen en compenseert het warmteverlies.
Stel dat je de wpb met de timer in de nacht uit laat en toch de cv pomp laat draaien, dan koelt hij af.
De kunst is dus om dit op elkaar af te stemmen
Door de gelaagdheid zal het niet direct bovenin het vat afkoelen maar na langere tijd wel.
Hierbij staat de wp boiler parallel in het circuit. Of zelfs parallel aan de ketel.
- In het laatste geval is een extra pomp een must.
- In de eerste situatie zou de pomp van de ketel los van de branders aangestuurd kunnen worden.
Wat de balans tussen tapwater en CV betreft, het begint dus met de hoeveelheid "extra" energie die de wp af kan geven in de toegestane draaiuren. Waarbij de beschikbare CV energie het totaal minus de benodigde energie voor tapwater is.
Anders gezegd, wanneer de wp 12 uur mag draaien en 6 uur nodig heeft voor voldoende warm tapwater, blijft er nog 6 uur aan energiewinning over om de CV te ondersteunen.
Ik kan hier wel enthousiast van worden, mooi topic!
/edit
@CodeIT bedankt voor het delen van je ervaringen, goed om te weten.
[ Voor 3% gewijzigd door dev-random op 17-10-2018 15:50 ]
De PV ingang is bij uitstek geschikt om de samenwerking met een pomp te regelen.
In mijn situatie bepaalt een temperatuurmeter in de ruimte waar ik stook of er vraag is.
Een cvketel draait een tijdje na als de vraag wegvalt en dat doet de wpb ook met het PV contact.
In deze ruimte kan een thermostaatknop wel roet in het eten gooien, die staat nu dus heel hoog.
Factuur, betaalbewijs, een paar foto's van de installatie en een kort schrijven dat ik hem zelf heb geïnstalleerd.hannibal2206 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Hoe heb je aanvraag gedaan ? Alleen factuur, en betaalbewijs ?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Extra warmte in spiraal kun je verkrijgen door drinkwater pompje te installeren tussen koud en warm water leiding en zodoende het warme water rond te kunnen pompen. Maar dan heb je dus wel koud water bovenin zitten!CodeIT schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:18:
[...]
Ik heb tot nu toe de boiler als enige verwarming voor boven gebruikt door de pomp van de CV aan te zetten (CV zelf doet niets qua verwarmen) op het cv circuit wat door de boiler loopt.
Wat ik tot nu toe heb gemerkt met de paar koudere dagen die we hebben gehad is:
- Als de WPB niet draait wordt er niet genoeg warmte ontrokken aan de boiler voor een goede verwarming (waarschijnlijk door de gelaagdheid). Als bij mij de pomp aan gaat, gaat de boiler ook aan dmv pv relais.
- Als de pomp en boiler aan staan blijft de temperatuur ongeveer gelijk. Ik haal dus ongeveer evenveel energie uit de boiler als deze opwekt.
Als het echt kouder is kan ik er meer over zeggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Hij mag toch niet liggen?
[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 18-10-2018 19:41 ]
Mijn voorraad waterdichte DS18B20 sensors is een beetje apart, ze geven alleen data met een oudere sensor op een printje parallel, net of ze andere specs hebben.
Zodra ik dit aan het werk heb wil ik water in de wpb, bij de aanvoer en de lucht gaan loggen met Domoticz.
Eventueel ook de temperatuur van de waterleiding die op een 80l boiler zit zodat ik kan zien of die boiler inderdaad het water richting wpb opwarmt.
Ik gebruik Sonoff voor 3 boiler temperaturen, lucht in temperatuur, rv douche. De 2 laatste sturen kleppen en de mv.Possible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:39:
Ik heb ook nog een nodemcu boardje liggen. Hoe monitoren jullie de temperatuur? Ik gebruik zelf home-assistant. Zag wel dat jij @Speedy-Andre domoticz gebruikt en. Een ds18b20 temp sensor?
NIBE beweert dat de systemen verkeerd gebruikt werden c.q. verkeerd afgesteld waren en hierdoor het backup heat element te vroeg/altijd ingeschakeld werd.
In de reportage duikt een typeplaatje "NIBE F370 R" in deze context op, maar ook het typeplaatje van een "NIBE F2015" welke geen "exhaust air heat pump" is.
Ik ben benieuwd hoe een vergelijkbare massale uitrol van warmtepompen ter vervanging van cv-ketels hier in NL zou uitpakken, maar vrees het ergste.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kijk even bij de fotos. Achter de deksel onder het diplay zit de voeler van de boiler daar kan een voeler bij.Possible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:53:
Oke cool.. Maar heb je dan het display eraf gehaald en daar iets in geknutseld? En met zo'n watersensor.. Hoe moet zoiets gerealiseerd worden? Ik neem aan dat je geen gat aan bovenkant maakt en dan een sensor naar binnen laat gaan tot de bodem
Zal waarschijnlijk hier niet anders zijn, zolang er maar warmwater is en het huis maar warm word. Hoe maakt niet uit, zelf controleren wat er gebeurt met je verbruik is er niet bij.dunklefaser schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:
Vanochtend om 10:30 in het programma BBC One "Rip Off Britain Live" een reportage over massaal door diverse woningbouwcoöperaties als cv-ketel vervanger geïnstalleerde "exhaust air heatpump systems" van NIBE welke torenhoge electriciteitsrekeningen voor de huurders/consumenten tot gevolg hadden.
NIBE beweert dat de systemen verkeerd gebruikt werden c.q. verkeerd afgesteld waren en hierdoor het backup heat element te vroeg/altijd ingeschakeld werd.
In de reportage duikt een typeplaatje "NIBE F370 R" in deze context op, maar ook het typeplaatje van een "NIBE F2015" welke geen "exhaust air heat pump" is.
Ik ben benieuwd hoe een vergelijkbare massale uitrol van warmtepompen ter vervanging van cv-ketels hier in NL zou uitpakken, maar vrees het ergste.
Dit blog heeft wel een aardige collectie verzameld van ellende met warmtepomp projecten in nederland:dunklefaser schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:
https://effepuffe.wordpress.com/warmtepomp/
Een of 10x dsb20..Possible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:39:
Ik heb ook nog een nodemcu boardje liggen. Hoe monitoren jullie de temperatuur? Ik gebruik zelf home-assistant. Zag wel dat jij @Speedy-Andre domoticz gebruikt en. Een ds18b20 temp sensor?
Op een sonsof.. geflasht met espeasy:-)
In jawel Domoticz..
Home assistant, al lang mee bezig? [ hoe werkt het? ]
Anders tap over op Domoticz..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee, hij mag van 13:00 tot 21:00 verwarmen.Possible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:21:
@wizzopa heb jij je wpb nog steeds 24/24 draaien? Ik dacht dat nachtje verlies niet zo groot is. Tenzij je 30 min doucht
Ik gebruik een ESP32 met display (M5Stack). Hier zitten 7 ds18b20 sensoren op aangeloten. Meer info in deze postPossible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:39:
Ziet er erg tof uit! Maar lijkt erg veel werk waar ik geen kennis van hebCodeIT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:10:
[...]
Ik gebruik een ESP32 met display (M5Stack). Hier zitten 7 ds18b20 sensoren op aangeloten. Meer info in deze post
Hoe ziet het er in Home-assistent uit?
Over het doorgeven van de sensoren over MQTT met een ESP is al veel geschreven. Dit zijn gewone sensoren in Home Assistant. Het display aansturen is iets meer werk, maar was ook goed te doen met online documentatie.Possible schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:16:
[...]
Ziet er erg tof uit! Maar lijkt erg veel werk waar ik geen kennis van heb
Hoe ziet het er in Home-assistent uit?
Ik bestuur de boiler helemaal automatisch met Hass,dus daar zijn eigenlijk maar 2 sliders te zien. Temp verwarmen en temp laag. Als de temperatuur van het vat onder temp laag komt gaat hij verwarmen. Als hij gaat verwarmen, verwarmt hij tot temp hoog.
De overige temperaturen worden gebruikt om te kunnen detecteren of er gedoucht wordt en voor de verwarming van de vloer/radiatoren.
Verder nog een bult aan automations die de boiler ook aan kunnen zetten bij douchen, ruimteverwarming of ventilatie en uit kunnen zetten als we stilte willen, bijvoorbeeld bad, slapen en langdurige afwezigheid.
Dat stond nog niet in de sheet, nu welwizzopa schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:17:
[...]
Nee, hij mag van 13:00 tot 21:00 verwarmen.
De displays heb je eigenlijk niet echt nodig dus? is meer voor erbij. De temperaturen en verbuik etc kan je ook gewoon in hass weergeven.CodeIT schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
Over het doorgeven van de sensoren over MQTT met een ESP is al veel geschreven. Dit zijn gewone sensoren in Home Assistant. Het display aansturen is iets meer werk, maar was ook goed te doen met online documentatie.
Ik bestuur de boiler helemaal automatisch met Hass,dus daar zijn eigenlijk maar 2 sliders te zien. Temp verwarmen en temp laag. Als de temperatuur van het vat onder temp laag komt gaat hij verwarmen. Als hij gaat verwarmen, verwarmt hij tot temp hoog.
De overige temperaturen worden gebruikt om te kunnen detecteren of er gedoucht wordt en voor de verwarming van de vloer/radiatoren.
Verder nog een bult aan automations die de boiler ook aan kunnen zetten bij douchen, ruimteverwarming of ventilatie en uit kunnen zetten als we stilte willen, bijvoorbeeld bad, slapen en langdurige afwezigheid.
Display is idd een gimmick voor als ik er langs loop. Voor grafieken gebruik ik grafana. Voorbeeld van vebruik tov temp: https://snapshot.raintank...T7DURRAMw3I77clIr?orgId=2Possible schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:37:
[...]
De displays heb je eigenlijk niet echt nodig dus? is meer voor erbij. De temperaturen en verbuik etc kan je ook gewoon in hass weergeven.
of van in- en uitgaande watertemperatuur: https://snapshot.raintank...pknaZdrSKzautniJ1SQ3mVLLq
Ik gebruik een douchte WTW waardoor de temperatuur van het ingaande water stijgt als ik ga douchen. Hiermee bepaalt Home Assistant ook of de douche aan staat.
M.b.t. die sensoren, die heb je net als @Speedy-Andre geinstalleerd achter het display van die voeders?
[ Voor 48% gewijzigd door Possible op 19-10-2018 10:15 ]
Da's al van een paar jaar geleden. Even uit mijn hoofd: ik meen me te herinneren dat er niet bijster veel aan isolatie was gedaan. Dan is het niet heel vreemd dat je met COP 1 elektrisch gaat verwarmen, de warmtevraag is simpelweg te groot.dunklefaser schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:
Vanochtend om 10:30 in het programma BBC One "Rip Off Britain Live" een reportage over massaal door diverse woningbouwcoöperaties als cv-ketel vervanger geïnstalleerde "exhaust air heatpump systems" van NIBE welke torenhoge electriciteitsrekeningen voor de huurders/consumenten tot gevolg hadden.
Ja de eerste aflevering - vreemd dat ze dit gisteren gewoon herhaald hebben zonder verdere toelichting - op YT staan ook nog twee vervolgafleveringen. - Mijn punt is dat zonder de nodige kennis en ervaring zoiets overal kan gebeuren, ook in NL. En nadat het mis is gegaan begint het grote vingerwijzen - zoals gebruikelijk in de bouwwereld.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nu wil het dat mijn schoonvader zijn CV stookt op hout. Is het mogelijk om via de spiraal, warm cv-water door de spiraal te laten gaan om zo de wpb in de winter te ondersteunen? Dat zou de stroomkosten drukken, ondanks de PV op ‘t dak.
En qua installatiekosten, wanneer koud/warm waterleiding direct aanwezig zijn, waar moet ik dan aan denken? Ik lees bedragen van €250 tot €350 in dit topic, maar kan even geen exacte aantallen vinden. (Kan ik een mooie tvt-berekening aan ‘m geven)
Niet te lang over na denken, wat jij en je schoonvader willen gaat prima want daar is de spiraal voor. Voor 150 euro ga je toch niet moeilijk doen over terugverdientijd, dat doe je met een cv ketel toch ook niet.ErgoStijn schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:46:
Voor mijn schoonouders ben ik aan het kijken naar de wpb van atlantico, 270 liter. De ketel is langzaam aan vervanging toe, en via esanico kost het dermate weinig met subsidie dat dit binnen enkele jaren is terugverdient.
Nu wil het dat mijn schoonvader zijn CV stookt op hout. Is het mogelijk om via de spiraal, warm cv-water door de spiraal te laten gaan om zo de wpb in de winter te ondersteunen? Dat zou de stroomkosten drukken, ondanks de PV op ‘t dak.
En qua installatiekosten, wanneer koud/warm waterleiding direct aanwezig zijn, waar moet ik dan aan denken? Ik lees bedragen van €250 tot €350 in dit topic, maar kan even geen exacte aantallen vinden. (Kan ik een mooie tvt-berekening aan ‘m geven)
De flexen zijn wel helemaal bruin geworden vanbinnen, hoe zou dit komen? Het is geen aanslag want ik krijg het er niet afgekrabt. RVS kan toch niet roesten
Voor de afdichting trouwens Fiber seal gebruikt van Griffon kan ik iedereen aanraden. Dicht een stuk beter dan teflon. Loctite kan ook natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 21-10-2018 23:59 ]
Is 270 liter niet erg veel voor 2 (aanname) bewoners?.ErgoStijn schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:46:
Voor mijn schoonouders ben ik aan het kijken naar de wpb van atlantico, 270 liter. De ketel is langzaam aan vervanging toe, en via esanico kost het dermate weinig met subsidie dat dit binnen enkele jaren is terugverdient.
Over verwarmen met houtstook via de spiraal: Ja dat kun je doen, zou goed moeten werken. Maar ik betwijfel of je daar geld mee bespaart eigenlijk. Misschien alleen tijdens de écht koude dagen. Je zou het dan dus in ieder geval regelbaar willen hebben lijkt me. Sowieso is SWW via een warmtepomp al best goedkoop hoor (zeker met PV). Wij zijn zo'n 4 euro per maand kwijt de laatste maanden, en dan reken ik even zonder 'korting' door PV.
Voor installatie (door een klusjesman) was ik ongeveer 300 euro kwijt dacht ik, maar voor dat geld heeft hij ook de CV-ketel ontmanteld en koperen leidingen 3 meter verlegd naar de positie van de atlantic en nog wat andere kleine dingetjes.
Spannend

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
De spiraal is aangesloten op de CV ketel voor noodgevallen, maar het is de bedoeling dat er geen gas meer gebruikt wordt. In de toekomst moet er nog een alternatief komen voor de CV ketel en dan moet de spiraal aansluiting ook aangepast worden, maar voor nu hebben we in ieder geval (duurzaam) warm water
De invoer laat een onbekend item als tekst toe, de menu tekst kan ik alleen zelf aanpassen.
Meld het gerust in het topic of in een pb aan mij als er nieuwe informatie is.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, dat mag! Maar ik denk dat @klump4u je beter kan helpen.Dylantje2 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:32:
@wizzopa
Mag ik vragen hoe jet het water upload naar Pvo?
Ik doe het met Flukso.net
Heel verstandig! Een flex is een leuke tijdelijke oplossing maar in de basis gewoon een rubber slang met wapening en doen best vaak poef.Jim423 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:49:
En de flex is gone:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De flexen zijn wel helemaal bruin geworden vanbinnen, hoe zou dit komen? Het is geen aanslag want ik krijg het er niet afgekrabt. RVS kan toch niet roestenDe di-elektrisch zit ertussen. De forse hoeveelheid water die uit de vataansluitingen liep toen ik de flexen eraf haalde was overigens gewoon helder.
Voor de afdichting trouwens Fiber seal gebruikt van Griffon kan ik iedereen aanraden. Dicht een stuk beter dan teflon. Loctite kan ook natuurlijk.
Bruine is gewoon kalk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is de radiator temperatuur in de badkamer
Dacht ik al, maar hoeveel meter tussen de boiler en de radiator.Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:41:
[...]
Dat is de radiator temperatuur in de badkamer
Een meter of 6 door de betonnen vloer en dan nog 1 meter boven de vloer.wizzopa schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:50:
[...]
Dacht ik al, maar hoeveel meter tussen de boiler en de radiator.
Wat verlies je aan temperatuur over deze afstand.Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:52:
[...]
Een meter of 6 door de betonnen vloer en dan nog 1 meter boven de vloer.
Dat heb ik nu niet gemeten, maar eerder zag ik 45-46 graden op de spiraal van de wpb.wizzopa schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:56:
[...]
Wat verlies je aan temperatuur over deze afstand.
Dit is aan het einde van een 62 graden run en dan wordt hij onderin wel wat warmer.
Hier zou het water over een afstand van ca 20 meter moeten voor het bij de designradiator is. Dat ding geeft al bijna geen warmte bij water van 40 graden. Dan eerst maar eens een Type 22 ophangen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:58:
[...]
Dat heb ik nu niet gemeten, maar eerder zag ik 45-46 graden op de spiraal van de wpb.
Dit is aan het einde van een 62 graden run en dan wordt hij onderin wel wat warmer.
Je hebt ze ook met vlakke platen ipv buizen, dan heb je veel meer afstraling (wel duurder ding).
Met de N/W wind op de voorkant kan mijn badkamer wel wat hulp gebruiken
Nu staat de wp droger aan en die warmt de naastgelegen kamer een beetje op (1kWh verbruik).
Bijna goedPvJo schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:18:
@Speedy-Andre deze pomp heb je toch?
https://tinyurl.com/y7ezkgks
Handig is dat er verloopjes bij zitten dus ik kan 2 verschillende maten gebruiken
CV ketel en expansievat zijn eraf gehaald en er zijn alleen nog de verwarmingsbuizen over, bedoeling is met de wpb alleen de badkamer bijverwarmen.
Je hebt ook nog Uponor RTM etc. die hebben een veer die hem erop perst inwendig zitten. Voor thuis lijken me deze oplossingen prima. Wel de juiste o ring in de connector doen voor hetgeen waar je hem op gaat aansluiten (vlakke aansluiting/conische aansluiting).
Heb er een doorstromer achter gehangen voor de momenten dat hij onverwachts toch eens (te) koud mocht zijn. Die doet verder dus niets zolang de boiler op temperatuur is. Enige wat me opviel is dat die wel meteen het water gaat verwarmen de eerste 5 á 10 seconden voordat het warme water uit de boiler er is. Misschien toch maar een prioriteitsschakeling ertussen hangen voor de zekerheid.
Edit: ow wacht, ik zit in mijn hoofd met de 10kW waar de doorstromer even kortstondig naar toe gaat.
Maar dat is helemaal geen probleem op 3x25A, dan hebben we nog 7kW over :-)
Ik ging uit van de 3x16A waarmee hij aangesloten is, maar dat heeft natuurlijk niets met de overige apparaten in huis te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door thido op 28-10-2018 10:45 ]
Dit topic is gesloten.