Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.487 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
Hahah ik was net kijken, stond op automatisch :P
Speedy-Andre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:29:
Wie heeft er (niet) aan gedacht om de zomer/wintertijd in de Atlantic op 'automatisch' te zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47
Jim423 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:16:
Ik heb Multifit daar heb je alleen een dikke imbus voor nodig om ze op de slang te draaien. Het draad grijpt in de binnenkant van pexslang. Voor mijn applicatie prima, ik heb niet het idee dat dit eraf kan schieten.
Je hebt ook nog Uponor RTM etc. die hebben een veer die hem erop perst inwendig zitten. Voor thuis lijken me deze oplossingen prima. Wel de juiste o ring in de connector doen voor hetgeen waar je hem op gaat aansluiten (vlakke aansluiting/conische aansluiting).
Ik heb deze buizen in de keuken zitten:

Dat is dus uponor zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p4208imze.jpg

Ik weet dus nu even niet wat ik precies moet kopen. Of flexslang of gewoon zo'n kusntof leiding ...

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 28-10-2018 10:55 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Nou je moet wel een aardige lengte naar de boiler vanuit de keuken toch?
16x2mm is volgens mij gewoon een standaard maat, Uponor RTM T-stuk 2 maal op je huidige warm/koud van de foto en met dezelfde kunststof slang naar je WPB lijkt mij het makkelijkste. Daar kun je afmonteren met Uponor RTM of Multifit 16 naar 3/4 op de WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
De boiler zit achter die muur van de keuken..dus dat is zon 60 cm gok ik als je de slangen meerekend.

Maar met zo'n rtm t stuk kan je dus wel de flex slang gebruiken die nu naar de keukenkraan gaat?

Zie hier :

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8ren2mr30ndmj.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 28-10-2018 11:07 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Andere optie van wizzopa: Huidige flexslang uit de 90 knie draaien (pas op dat je de huidige Upo koppeling niet afbreekt), T-stuk met Fiber Seal of loctite hierin draaien, huidige flex weer aansluiten en nieuwe 1m Flex 1/2 naar 3/4 door het gat naar de WPB. Hoef je niks met kunststof te doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Donderdag maar eens even kijken of het een 1/2 is of 3/4 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Possible schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:28:
Donderdag maar eens even kijken of het een 1/2 is of 3/4 .
Ik zeg 1/2”

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dan zou ik dus nog een verloop stukje moeten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Zijn er eigenlijk ook warmtepompboilers met een liggend buffervat? Ik kan zo snel alleen maar zonneboilers vinden met een liggend buffervat. Maar die zijn natuurlijk een stuk passiever dan een warmtepompboiler.

Liggend zou mooi zijn want dan zou je zo'n ding op zolder achter de knieschotten kwijt kunnen

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Bergie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:22:
Zijn er eigenlijk ook warmtepompboilers met een liggend buffervat? Ik kan zo snel alleen maar zonneboilers vinden met een liggend buffervat. Maar die zijn natuurlijk een stuk passiever dan een warmtepompboiler.

Liggend zou mooi zijn want dan zou je zo'n ding op zolder achter de knieschotten kwijt kunnen
Er is een Poolse losse warmte pomp en er zijn horizontale vatten, maar of dat een gelukkig combinatie gaat worden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

basvn

Breezand - NHN

Vind de gang van zaken bij Esanico wel een beetje raar hoor..
anderhalve week geleden besteld & betaald, dus dacht gister ga maar is vragen hoe en wat..

Kreeg te horen dat hij morgen (vandaag dus) zou komen, en dat ik daar normaal later op de dag over zou worden geinformeerd.

Ze wisten ook nog geen tijd, dit kwam pas om 22.00 's avonds.. (tussen 12.00 en 14.00)

Dus ik moet binnen 24 uur zien te zorgen dat er maar iemand thuis zit te wachten 8)7

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Ah joh gewoon op de stoep zetten. Hij past net niet in een kofferbak om mee te nemen :P

Maar ik snap je idd... Communicatie was ook elke keer op mijn initiatief omdat ik niks hoorde.

[ Voor 36% gewijzigd door Possible op 30-10-2018 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Possible schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:23:
Ah joh gewoon op de stoep zetten. Hij past net niet in een kofferbak om mee te nemen :P

Maar ik snap je idd... Communicatie was ook elke keer op mijn initiatief omdat ik niks hoorde.
Ik woon gelukkig om de hoek van mijn werk.. dus ik ga er vanuit dat ze bellen als ze er staan.

Maar vind het erg vaag allemaal..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:55

BCC

U

Ze zijn er maar doordat je waterkolom minder hoog is, heb je een stuk minder rendement voor dezelfde hoeveelheid liters omdat je gelaagdheid dan haaks is op je spiralen en dus effectief door warm en koud water lopen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:05

Hier beide te koop. https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html

Ik heb 2 kleine staande boilers er op aangesloten. 1 voor sww 1 voor CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Eerste onderdeel is binnen :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k0vukt5ei.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
basvn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:25:
[...]

Ik woon gelukkig om de hoek van mijn werk.. dus ik ga er vanuit dat ze bellen als ze er staan.

Maar vind het erg vaag allemaal..
Ik kreeg een dag voor de levering bericht en zonder een tijdstip, 18u wisten ze pas hoe laat.
Er zijn geen vaste vervoerders, misschien in het zuiden wel een paar.
Dat krijg je als je maar €12,- betaalt :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Ik kreeg een dag voor de levering bericht en zonder een tijdstip, 18u wisten ze pas hoe laat.
Er zijn geen vaste vervoerders, misschien in het zuiden wel een paar.
Dat krijg je als je maar €12,- betaalt :>
Ik heb er gisteravond om half 10 nog om gevraagd hoe laat ze komen.. 8)7

Hang wel een briefje voor t raam dat ze kunnen bellen als ze er zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Nou hij staat binnen hoor.. maar daar is het ook wel mee gezegd..

Ze kregen het steekkarretje waar hij op stond niet verder de gang in, dus hebben hem daar maar laten staan.. in plaats van nog even naar de woonkamer te schuiven :|

Maar het feest kan nu beginnen! *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ook bij mij draait sinds gisteren een Atlantic. De CV ketel is afgekoppeld en gascontract is beëindigd (ben benieuwd wanneer de ellende met Liander begint).

Nu nog even een (wellicht domme) vraag, waar ik het antwoord niet kan vinden in de handleiding.

Ik wil de afvoer op een ontluchtingspijp naar buien zetten, welke al aanwezig is. Nu verwacht ik de geïsoleerde ventilatie leiding pas morgen en zag vandaag met alle regen/wind dat hierdoor wat water door naar binnen komt. Dit zal dan dus in de Atlantic komen. Nu staat er in de handleiding wel dat er een geïsoleerde slang gebruikt moet worden te voorkoming van condens. Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat dit water via de condensafvoer slang rechtstreeks het riool in loopt?

tnx

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Die slang voor condensafvoer zit toch gewoon meegeleverd?

Lijkt mij dat je die gewoon bij de afvoer kan steken.

Bedoel je zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mlfttic.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Possible op 30-10-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Deze is inderdaad meegeleverd en is aangesloten. De vraag is of het kwaad kan als er vocht (is niet heel erg veel) van buitenaf via de ventilatiepijp in de luchtuitvoer van de explorer komt.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
JopieE schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:58:
Ook bij mij draait sinds gisteren een Atlantic. De CV ketel is afgekoppeld en gascontract is beëindigd (ben benieuwd wanneer de ellende met Liander begint).

Nu nog even een (wellicht domme) vraag, waar ik het antwoord niet kan vinden in de handleiding.

Ik wil de afvoer op een ontluchtingspijp naar buien zetten, welke al aanwezig is. Nu verwacht ik de geïsoleerde ventilatie leiding pas morgen en zag vandaag met alle regen/wind dat hierdoor wat water door naar binnen komt. Dit zal dan dus in de Atlantic komen. Nu staat er in de handleiding wel dat er een geïsoleerde slang gebruikt moet worden te voorkoming van condens. Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat dit water via de condensafvoer slang rechtstreeks het riool in loopt?

tnx
In de handleiding staat dat de condens afvoer niet rechtsreeks op het riool mag ivm schadelijke dampen voor de warmtepomp. Daar moet dus sowieso een sifon tussen. De geisoleerde slang is volgens mij zodat er geen water de warmtepomp in kan lopen via het luchtkanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De geisoleerde slang is om te voorkomen dat er vocht op de buiten kant van de slang condenseerde, lucht uit de wpb heeft een laag vocht gehalte, het vocht is neer geslagen op de verdamper en loopt via de condens afvoer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Possible schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:04:
Die slang voor condensafvoer zit toch gewoon meegeleverd?

Lijkt mij dat je die gewoon bij de afvoer kan steken.

Bedoel je zoiets?

[Afbeelding]
Heb je nu aan de achterkant karton eronder?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

basvn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:10:
Vind de gang van zaken bij Esanico wel een beetje raar hoor..
anderhalve week geleden besteld & betaald, dus dacht gister ga maar is vragen hoe en wat..

Kreeg te horen dat hij morgen (vandaag dus) zou komen, en dat ik daar normaal later op de dag over zou worden geinformeerd.

Ze wisten ook nog geen tijd, dit kwam pas om 22.00 's avonds.. (tussen 12.00 en 14.00)

Dus ik moet binnen 24 uur zien te zorgen dat er maar iemand thuis zit te wachten 8)7
Wat is hier raar aan? Jij besteld iets dus kun je ook verwachten dat het een keer geleverd wordt. Niks raar aan toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

Wat is hier raar aan? Jij besteld iets dus kun je ook verwachten dat het een keer geleverd wordt. Niks raar aan toch?
Ja, ik bestel iets anderhalve week geleden, hoor eigenlijk niks van ze, en nog geen 24 uur van te voren krijg ik te horen : je boiler komt morgen. dat vind ik zelf erg laat.. terwijl ze waarschijnlijk eerder weten wanneer er weer een vracht naar nederland gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
klump4u schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:29:
[...]

Heb je nu aan de achterkant karton eronder?
Tijdelijk wel ja... De vloer loopt daar schuin af maar moet het nog aanpassen. Ik kon geen pootjes vinden namelijk terwijl de handleiding dat wel zegt dat je kan verstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik las in de handleiding inderdaad dat er stelpootjes zouden moeten zijn, maar ik heb ze nog niet gezien.

Met betrekking tot Esanico. Ik ging op een gegeven moment zelf maar mailen of het geld binnen was, want van hun hoorde ik maar niks. Daarna ging het in een sneltempo.

Hier gaat de boel de 19 t/m 21 november aangesloten worden door onze huistweaker. De Atlantic, de L/L warmtepomp en afvoeren van de CV ketel. Dan kan ik van het gas af! :D

[ Voor 23% gewijzigd door vinom op 30-10-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb voor ik hem bestelde bij Esanico gebeld en gevraagd hoelang een bestelling duurt, ze verzenden( vervoerder waar ze mee werken) bijna dagelijks naar Zuid-Nederland(grensgebied) en wekelijks naar de rest van NL. Ik heb via de webshop besteld en kreeg update van bestelling, betaling en ook een dag van te voren van verzending, niks anders als een NL bedrijf vind ik.
Stelpootjes heb ik ook naar gezocht maar ook niet gevonden, bij mij staat hij op een extra gestort waterpas betonnen vloertje.

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 30-10-2018 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ik werd de dag vantevoren gebeld wanneer ik hem geleverd wilde hebben, ze wilden de volgende dag.
Volgens mij kun je ook gewoon een andere dag afspreken alleen niet elke dag rijden ze boven de rivieren. Dat de vervoerder hem op pellet voor je deur zet is wel normaal, zo'n chauffeur mag niet gaan duwen en tillen aan je pakket, arbo-regels. Bij mij kwam hij de voordeur niet eens in vanwege de drempel. Vergeleken met sommige franse webshops (de warmtepompliefhebbers weten wel welke) is deze service goed hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Ik kreeg 's ochtends om 07:08uur een mailtje dat de WPB diezelfde dag rond 08:00uur geleverd zou worden :-) Tegen half 9 stond hij in de gang.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yzzo8b.jpg
Nou na wat gesleep en getrek staat hij te wachten in de woonkamer!

Zo installateur een berichtje sturen wanneer hij tijd heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Top! Waar ga je hem plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:16
vinom schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:27:

Hier gaat de boel de 19 t/m 21 november aangesloten worden door onze huistweaker. De Atlantic, de L/L warmtepomp en afvoeren van de CV ketel. Dan kan ik van het gas af! :D
Welke huistweaker is dat? >:)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Gelukkig op de begaande grond in de hos/bijkeuken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
basvn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

Gelukkig op de begaande grond in de hos/bijkeuken :)
Top! Hier bij ventilatieshop inmiddels wat spulletjes besteld! Dus part 1 kan ik donderdag mee beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Wimlem schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:46:
[...]

Welke huistweaker is dat? >:)
De beste man @koevlaas2 :)
Heeft het wel ontzettend druk though!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:27:
Ik las in de handleiding inderdaad dat er stelpootjes zouden moeten zijn, maar ik heb ze nog niet gezien.

Met betrekking tot Esanico. Ik ging op een gegeven moment zelf maar mailen of het geld binnen was, want van hun hoorde ik maar niks. Daarna ging het in een sneltempo.

Waterpas stellen gaat prima met cd of dvd’s onder de boiler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
cd's ? dvd's ? Wat zijn dat? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Exotische uitziende zilverkleurige schijfjes van ca 12 cm doorsnee. De ouder tweaker zal ze nog wel hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38
wizzopa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:03:
[...]

Exotische uitziende zilverkleurige schijfjes van ca 12 cm doorsnee. De ouder tweaker zal ze nog wel hebben. ;)
Ik ken ze nog. Het zijn een soort ronde geheugenkaartjes, maar dan nog langzamer.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
robkds schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Ik ken ze nog. Het zijn een soort ronde geheugenkaartjes, maar dan nog langzamer.
Je bedoeld toch niet die zwarte die je aan 2 kanten kon gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Om de 2de kant te gebruiken moest je toch nog een hoekje uitknippen, die toch of niet?
wizzopa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:08:
[...]

Je bedoeld toch niet die zwarte die je aan 2 kanten kon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nou de CV-ondersteuning kan blijkbaar geen hele woning verwarmen :+ Vanmiddag liep de temperatuur terug naar 19,5gr in de woonkamer.
Verbruik stabiel nu op 8,9 kWh per dag. Via de timer. gasketel slaat soms aan, zonder ketel wordt het CV-water ongeveer 33 graden. Vat blijft op zo'n 45 graden hangen, wat nog voldoende is voor 40min douchen. SWW komt er namelijk met zo'n 51 graden uit vanwege de stratificatie. Al met al wel tevreden, ik denk dat wanneer ik er nog 1 tegenover plaats ik de woning wel op temperatuur kan houden. Evt met backup-heaterelement ingeschakeld voor die extreme vriesdagen. Maargoed, dat is in de toekomst voor mijn nieuwe (oude) huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@Jim423 8,9kWh per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Haha dan draait hij continu tot de timer hem stopt :P
Dat was niet het idee van dit topic, maar wel leuk om eens uit te proberen :)
Dan liever de airco's laten loeien, veel meer capaciteit en minder verbruik dan de wpb.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 18-09 15:49
Na het lezen van alle positieve bevindingen hier en dat we nu toch weleens een voorraad warm water willen hebben, ben ik me ook aan het oriënteren voor een WPB en dan met name de Atlantic.

Ik twijfel tussen de 200l en 270l, en dan met of zonder spiraal.
We zijn op dit moment met zijn 2en en dat kan in de toekomst meer worden ;)
Dus voor nu zou een 200l prima zijn, maar voor de toekomst beter dan voor de 270l gaan?
Gebruik is dagelijks douchen en in winter af en toe eens een bad vullen.

De CV ketel is van 2015, dus die mag nog wel even blijven hangen totdat we willen overstappen naar een warmtepomp voor CV.
Heeft een WPB met spiraal nog meerwaarde voor ons? CV water erdoorheen als deze toch bezig is?

Ik had gedacht om de WPB in de kelder te plaatsen (CV ketel staat op zolder) en dan lucht aan- en afvoer via de kruipruimte te regelen. Is aanzuigen uit de kruipruimte een idee? Dan hoef ik namelijk enkel een afvoerbuis te maken en een gat te boren aan de zijkant van het huis naar de kruipruimte.
Kruipruimte wordt geventileerd dmv 4 gaten met 30 a 40mm buisje.

In de kelder kan ik dan de WPB ook makkelijk aansluiten op de WW leiding. Hou dan 2 stukjes loze leiding (koud en warm water) van ongeveer 2m over tussen douche en CV. Maar deze kan ik dan eventueel 1x per maand doorspoelen door CV even te gebruiken voor WW oid.

Iemand nog tips of aanbevelingen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

loyske schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:10:

Ik had gedacht om de WPB in de kelder te plaatsen (CV ketel staat op zolder) en dan lucht aan- en afvoer via de kruipruimte te regelen. Is aanzuigen uit de kruipruimte een idee? Dan hoef ik namelijk enkel een afvoerbuis te maken en een gat te boren aan de zijkant van het huis naar de kruipruimte.
Ik zou hem zelf niet laten aanzuigen uit de kruipruimte.
Dit is meestal of een stoffige, of een vochtige ruimte.. ik denk dat stof niet goed is voor de WPB.

Denk dat je beter de uitblaas naar de kruipruimte kan doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat het wel meevalt. Alle buizen in mijn kruipruimte zijn nagenoeg stofvrij. En ik heb geen bodemfolie. Je kan nog een Ruck filter in de aanzuig plaatsen als je het niet vertrouwt. Vocht is geen probleem gok ik, buiten is het immers soms ook goed vochtig.
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:16:
Dat was niet het idee van dit topic, maar wel leuk om eens uit te proberen :)
Dan liever de airco's laten loeien, veel meer capaciteit en minder verbruik dan de wpb.
Het was toch het cv-ondersteuning topic :+ Buitenunit gaat hem niet worden hier, (of ik moet het dak slopen) vandaar ook deze oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Wel, niet, wel, of toch niet cv aansluiten op de spiraal van de boiler en cv water rond pompen met de bestaande cv pomp. Nog maar even over na denken hoe we dat gaan aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
De ferroli nu sinds kort aan het bijhouden in domoticz.
Verbruik is ongeveer 1kw per dag.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TSCcFUO.png

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Verbruik maand oktober is nu ook compleet: Total Usage: 32.183 kWh

https://imgur.com/L7yZzDn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mijn cijfers van oktober.
3,069 m3 warm water (55gr.)
11,231 m3 koud water
14,3 m3 water totaal
60,6 kWh de Atlantic 270 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Moet zeggen dat mijn WPB het laatste paar dagen "zwaar" heeft om het water naar 61 graden te krijgen

De hele dag..:-) Zo'n beetje...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Dylantje2 als je maar geen klachten krijgt van de vrouw toch?

Iemand die hier home assistant gebruikt om verbruik te monitoren?

[ Voor 34% gewijzigd door Possible op 31-10-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Possible schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:48:
@Dylantje2 als je maar geen klachten krijgt van de vrouw toch?

Iemand die hier home assistant gebruikt om verbruik te monitoren?
mmm maar een cop van 0.31.....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Op jaarbasis zit ik met een stroom overschot en heb nog geen l/w warmtepomp. En m`n airco kan volgens mij alleen koelen.

Ik heb een tweedehands warmtewisselaar zonder ventilator toegepast om warmte te winnen uit ventilatielucht zonder het er direct op aan te sluiten. Luchtverplaatsing gaat dmv een standaard MV en de fan van de Atlantic. Het warmte terugwin rendement is natuurlijk een stuk lager dan wanneer je het meteen op de ventilatie aansluit maar nu hoef ik me niet druk te maken over vervuiling. Op de buitenkant van de mechanische ventilatie slangen mat ik vandaag voor en na de warmtewisselaar een temperatuurverschil van 5 graden.

De volgende settings van de Intergas CV ketel heb ik aangepast:
- SWW uit
- vermogen naar 40%
- ventilator toerental verlaagd (scheelt veel geluid)
- nadraaitijd van cv pomp naar 15 minuten
Daarnaast ben ik nog aan het experimenteren met de cv pomp continue laten draaien. Op die manier gebruik je, zolang de kamerthermostaat niet triggert, geen gas. (als de buitentemperatuur wat hoger is dan vandaag en de wpb draait de hele dag wordt de binnentemperatuur helaas wel hoger dan wat de kamer thermostaat wil)

De laatste dagen draai de wpb zo`n 23 uur per dag (ik let erop dat de wpb niet 50 uur achtereen draait, dan schijnen ze in storing te gaan). Het lijkt, zonder gas, net te lukken om ons 585 m3 huis uit 2004 op temperatuur te houden met de buiten temperaturen van vandaag.

Toen het stookseizoen vorige week begon heb ik de wpb op 61 graden gezet, maar ik realiseer me dat dat ook wel weer terug kan naar 50 a 55 graden.
De spiraal trekt veel warmte uit de onderkant van de wpb, terwijl de bovenkant gewoon op temperatuur blijft.
Als de wpb een watertemperatuur van 60 graden bovenin het vat meet maar de onderkant is afgekoeld kun je een start forceren door op boost te drukken. Als het element niet ingeschakeld is gebruikt het die ook niet. Als de bodem koud is (+/- 35 graden) en de bovenkant op 60 graden kan de wpb toch nog makkelijk een halve dag draaien zonder SWW vraag, het verwarmt bijna uitsluitend de onderkant van het vat (die tegelijk continue word afgekoeld door de spiraal).

ww

mv

overzicht

Momenteel heb ik de cv pomp 24/7 draaien en komt er ongeveer een 1.5 tot 2 graad hogere temperatuur uit de spiraal dan er in gaat.

Ik weet nog niet of mijn Intergas Kombi Kompakt HR28 een cv pomp heeft die je in kunt stellen of eventueel aan kunt sturen.

Weet iemand iets van deze opties die de CV ketel heeft?
2 = pomp continue actief met externe MITschakelaar
3 = pomp continue actief met externe spaarschakelaar

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De spaarschakelaar wordt gebruikt als een zonneboiler warm genoeg is, dan slaat hij niet aan voor SWW.
Die ingang lijkt bruikbaar, misschien te combineren met de warmtevraag van een (extra) thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
basvn schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Ik zou hem zelf niet laten aanzuigen uit de kruipruimte.
Dit is meestal of een stoffige, of een vochtige ruimte.. ik denk dat stof niet goed is voor de WPB.

Denk dat je beter de uitblaas naar de kruipruimte kan doen dan.
Als ik ga uitblazen in de kruipruimte, ga ik die koelen. Heb daar nog geen vloerisolatie.
Dan maar 2 buizen door de kruipruimte aanleggen en door zijgevel naar buiten. Wel weer meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Is de kelder groot en verwarm je daar?
Misschien kan je zoals meer wordt gedaan de aanzuiging verdelen over binnen en buiten.
Met vorst heb je kans dat de wpb niet start of het element gebruikt indien ingeschakeld en dan kan je beter de cvketel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:35
loyske schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:10:
Na het lezen van alle positieve bevindingen hier en dat we nu toch weleens een voorraad warm water willen hebben, ben ik me ook aan het oriënteren voor een WPB en dan met name de Atlantic.

Ik twijfel tussen de 200l en 270l, en dan met of zonder spiraal.
We zijn op dit moment met zijn 2en en dat kan in de toekomst meer worden ;)
Dus voor nu zou een 200l prima zijn, maar voor de toekomst beter dan voor de 270l gaan?
Gebruik is dagelijks douchen en in winter af en toe eens een bad vullen.

De CV ketel is van 2015, dus die mag nog wel even blijven hangen totdat we willen overstappen naar een warmtepomp voor CV.
Heeft een WPB met spiraal nog meerwaarde voor ons? CV water erdoorheen als deze toch bezig is?

In de kelder kan ik dan de WPB ook makkelijk aansluiten op de WW leiding. Hou dan 2 stukjes loze leiding (koud en warm water) van ongeveer 2m over tussen douche en CV. Maar deze kan ik dan eventueel 1x per maand doorspoelen door CV even te gebruiken voor WW oid.

Iemand nog tips of aanbevelingen? Alvast bedankt!
Een nobel idee om gas te besparen.
Realiseer je wel dat je CV ketel goedkoper warm water maakt dan je wpb.
Ik adviseer alleen een boiler als daarmee de gaskraan dicht gaat. Dat geeft extra besparing van 250 euro per jaar. Dan is het wel interessant.
Maar misschien doe jij het voor het milieu.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:40:
Moet zeggen dat mijn WPB het laatste paar dagen "zwaar" heeft om het water naar 61 graden te krijgen

Dan zul je wel buitenlucht aanzuigen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:40:

Filter? Kijk eens op het display tijdens het draaien wat voor temperaturen daar staan voor aanzuig verdamper en condensor.

[ Voor 17% gewijzigd door wizzopa op 01-11-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:27:
Is de kelder groot en verwarm je daar?
Misschien kan je zoals meer wordt gedaan de aanzuiging verdelen over binnen en buiten.
Met vorst heb je kans dat de wpb niet start of het element gebruikt indien ingeschakeld en dan kan je beter de cvketel gebruiken.
Kelder is klein en onverwarmd, kruipruimte ligt ernaast (onder woonkamer).
Heb wel een klein raampje open staan in de kelder. Maar wat als de aanvoer daarvan niet groot genoeg is, dan gaat het alsnog uit het huis aangezogen worden!?
reneeke1970 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:31:
[...]
Ik adviseer alleen een boiler als daarmee de gaskraan dicht gaat. Dat geeft extra besparing van 250 euro per jaar. Dan is het wel interessant.
Tsja eigenlijk willen we wat meer comfort. De ketel heeft geen boiler en warm water is vaak traag op de plaats waar we het willen hebben. We stoken soms ook met een houtkachel, dus warmtewisselaar van CV ketel is vaak koud. Een elektrische boiler lijkt me nog minder voordelig!?
We hebben ook nog zonnepanelen liggen. En ja het milieu wordt toch ook steeds belangrijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

[...]

Hmm, nav jouw opmerking ben ik eens gaan rekenen. Mijn situatie is iets anders; ik heb stadsverwarming en dus geen gas.
Ik zit ook met het idee te spelen om met een warmtepompboiler de eerste stap te zetten om van de stadsverwarming af te komen. De verwarming zelf gaat nog niet lukken omdat je daar eigenlijk vloerverwarming voor wil hebben en dat is me nu een te grote investering. Dus vandaar dat ik eerst alleen het sww wil aanpakken.

Mijn verbruik tijdens de zomermaanden was ongeveer 1GJ per maand (daarbij is er dus geen verwarming gebruikt en alleen maar warm water)
1GJ = 277,78KWh (volgens http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/nl/conversie.html)

Dus dat betekend 3333KWh per jaar
Met een COP van 2,5 (is dat een goede aanname?) zou ik dus 1333 KWh nodig hebben met een warmtepompboiler.

Prijs per GJ is 24 euro, prijs per KWh ca 0,25 euro (beetje hoge inschatting misschien)

Stadsverwarming is dan per jaar 1*12*24 = 288 euro
WPB is dan per jaar ((1*277,78*12)/2,5)*0,25 = 333 euro

Dat zou dus betekenen dat ik dat ding nooit ga terugverdienen :+ Pas wanneer ik de verwarming zelf ook ga vervangen door een warmtepomp kan ik de hele stadsverwarming vaarwel zeggen en ben ik dus van het vastrecht af.

Of doe ik iets verkeerd?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bergie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:04:
[...]

Hmm, nav jouw opmerking ben ik eens gaan rekenen. Mijn situatie is iets anders; ik heb stadsverwarming en dus geen gas.
Ik zit ook met het idee te spelen om met een warmtepompboiler de eerste stap te zetten om van de stadsverwarming af te komen. De verwarming zelf gaat nog niet lukken omdat je daar eigenlijk vloerverwarming voor wil hebben en dat is me nu een te grote investering. Dus vandaar dat ik eerst alleen het sww wil aanpakken.

Mijn verbruik tijdens de zomermaanden was ongeveer 1GJ per maand (daarbij is er dus geen verwarming gebruikt en alleen maar warm water)
1GJ = 277,78KWh (volgens http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/nl/conversie.html)

Dus dat betekend 3333KWh per jaar
Met een COP van 2,5 (is dat een goede aanname?) zou ik dus 1333 KWh nodig hebben met een warmtepompboiler.

Prijs per GJ is 24 euro, prijs per KWh ca 0,25 euro (beetje hoge inschatting misschien)

Stadsverwarming is dan per jaar 1*12*24 = 288 euro
WPB is dan per jaar ((1*277,78*12)/2,5)*0,25 = 333 euro

Dat zou dus betekenen dat ik dat ding nooit ga terugverdienen :+ Pas wanneer ik de verwarming zelf ook ga vervangen door een warmtepomp kan ik de hele stadsverwarming vaarwel zeggen en ben ik dus van het vastrecht af.

Of doe ik iets verkeerd?
Of je iets verkeerd doet? In principe niet, maar ergens zul je iets verkeerde cijfers gebruiken.
De leveranciers geven voor 200 liter 900 kWh op met dagelijks gebruik. En voor 300 liter ongeveer 1200 kWh verbruik.
In de praktijk is dit zeker haalbaar is gebleken hier op forum.
Misschien ben jij in nadeel met grote douche kop? Of ongunstige lokatie voor boiler?
Maar als je rekent met 1000 kWh zit je altijd safe.
Dus dan kun je zelf de prijzen vergelijken met stads verwarming?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Het nadeel van de stadsverwarming zijn de vaste kosten. De verbruikskosten zijn (relatief) gunstig.
Een WPB én stadsverwarming zou ik zelf niet aan beginnen, dat kost alleen maar extra.
Tenzij je al een plan hebt binnen korte termijn de stadsverwarming er in zijn geheel uit te gooien.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De cijfers van oktober.

Warm water verbruik 2,541 m3 gemiddeld 2,56 m3
Stroom 45,97 kWh gemiddeld 46,97 Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Bergie Je noemt de energie die je in SWW stopt, dat is met een wpb niet lineair.
Hoe meer water je tapt, hoe beter het rendement.
Kan je achterhalen hoeveel liter warm water je tapt en welke temperatuur het is?
Met die gegevens kan je het verbruik van de wpb nauwkeuriger berekenen en ik vind een cop van 2,5 wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Speedy-Andre schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:54:
@Bergie Je noemt de energie die je in SWW stopt, dat is met een wpb niet lineair.
Hoe meer water je tapt, hoe beter het rendement.
Kan je achterhalen hoeveel liter warm water je tapt en welke temperatuur het is?
Met die gegevens kan je het verbruik van de wpb nauwkeuriger berekenen en ik vind een cop van 2,5 wel laag.
Die cijfers heb ik niet exact beschikbaar. Betreft een huishouden met 2 volwassenen en 1 kind (van 1 jaar). Ik vind zo snel een gemiddelde van 25 m3 per persoon per jaar voor warm water verbruik. Geen idee wat je als gemiddelde temperatuur kan hanteren :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bergie op 01-11-2018 13:05 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben alles behalve representatief voor een gezin, maar in dit topic zie ik dat warm water 25% van het totaal is.
Normaal gesproken kijkt men alleen naar de watermeter in de meterkast omdat je dat betaalt, in dit topic wordt warm water verbruik gemeten om de cop van de wpb vast te kunnen stellen.
Voor mij geldt dat ik zuiniger uit wil zijn dan met gewone boilers en dat lukt aardig ondanks het stilstandsverlies dat beide hebben.
In de TS staan links naar een sheet met o.a. verbruik gegevens en de configuratie van de diverse wpb's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Work in progress:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t0czzkt36.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
busscherski schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:33:De spiraal trekt veel warmte uit de onderkant van de wpb, terwijl de bovenkant gewoon op temperatuur blijft. Als de wpb een watertemperatuur van 60 graden bovenin het vat meet maar de onderkant is afgekoeld kun je een start forceren door op boost te drukken.
Daar hoef je opzich niet bang voor te zijn hoor, ik zie de temperatuur in het display teruglopen naar 43C (komend vanaf 61) als de spiraal warmte onttrekt. De sensor die het vat meet t.h.v. de spiraal geeft dan uit m'n hoofd 39C aan (komend vanaf 57). Er is op zo'n moment geen SWW vraag. Die 50 uur beperking is inderdaad wel jammer, had hem liever 24/7 laten draaien op sommige piekmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Installateur is zojuist geweest om te kijken hoe&wat
We hadden alleen 1 vraag.

Er zit bij de Atlantic Explorer dit ventiel:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lcdjtt6tzxly.jpg

Hoe hebben jullie deze aangesloten?
(of hoe hebben jullie de koudwater aanvoer aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Je zou een eigen inlaatcombinatie moeten aanschaffen. De meesten doen dat.

https://www.toolstation.nl/shop/p11848

Deze ga ik bestellen

[ Voor 30% gewijzigd door Possible op 01-11-2018 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Is een 6 bar model niet beter? Wat minder stress op de leidingen en het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tja wat ik voornamelijk zie in Nederland is 8bar? Is dat niet de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:29:
In het boekje staat 7 bar. Voorheen had ik ook een 8 bar inlaat maar merkte toch dat het water er bij de kraan dan echt 'uitspoot'. Nu dus vervangen voor een 6bar, qua gemoedsrust ook een stuk beter omdat ik nu niet bang ben voor een barst in de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:35:
[...]

In het boekje staat 7 bar. Voorheen had ik ook een 8 bar inlaat maar merkte toch dat het water er bij de kraan dan echt 'uitspoot'. Nu dus vervangen voor een 6bar, qua gemoedsrust ook een stuk beter omdat ik nu niet bang ben voor een barst in de tank.
Wij hebben hier maar 3 bar.
In het boekje staat dat 3-4 bar aangeraden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
basvn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:45:
[...]

Wij hebben hier maar 3 bar.
In het boekje staat dat 3-4 bar aangeraden word.
Wij hadden het hier toch over de inlaatcombinatie? In mijn boekje staat 7 bar.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZK3FVBzz/screenshot-10.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Possible schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:29:
Ja, omdat in NL voornamelijk CV-ketels gebruikt worden. Deze kleine stalen/koperen platenwisselaar kan makkelijk tot 20-30 bar. Voor zo'n groot vat ligt dat wel anders. 3 of 4 bar lijkt me weer wat krap, ik heb al bijna 3 bar waterdruk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:49:
[...]

Wij hadden het hier toch over de inlaatcombinatie? In mijn boekje staat 7 bar.
[Afbeelding]
Ja je hebt gelijk, mijn fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oké 6 bar dus.. jammer dat Toolstation deze niet verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoezo? Warmteservice bijv. gratis verzending en kies je dezelfde dag als Toolstation levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ja dat is waar... Warmteservice zit hier ook in Leeuwarden.. vandaag nog geweest maar daar hadden ze alleen de 8bar liggen. Overigens is Warmteservice wel veel duurder... Was inclusief flexslang 106 euro kwijt als ik het zou kopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:31

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 november 2018 @ 00:39:
De spaarschakelaar wordt gebruikt als een zonneboiler warm genoeg is, dan slaat hij niet aan voor SWW.
Die ingang lijkt bruikbaar, misschien te combineren met de warmtevraag van een (extra) thermostaat.
Ik ga er naar kijken. Ik denk dat ik op zoek ben naar een regeling die de cv pomp aan zet wanneer de kamer temperatuur onder een bepaalde waarde komt en zodra de Δt over de spiraal lager word dan 2 graden zou de cv pomp een uur kunnen stoppen om het vervolgens opnieuw te proberen.
[...]

Hier is de ketel nog in gebruik. Ik stook de wpb van mn pv overschot, ik verwacht m`n gasverbruik onder de 500 m3 te kunnen brengen en daarnaast verwacht ik dat de subsidie niet beter kan worden dan die momenteel nog is (wel slechter).
Jim423 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:47:
[...]
Daar hoef je opzich niet bang voor te zijn hoor, ik zie de temperatuur in het display teruglopen naar 43C (komend vanaf 61) als de spiraal warmte onttrekt. De sensor die het vat meet t.h.v. de spiraal geeft dan uit m'n hoofd 39C aan (komend vanaf 57). Er is op zo'n moment geen SWW vraag. Die 50 uur beperking is inderdaad wel jammer, had hem liever 24/7 laten draaien op sommige piekmomenten.
Heb jij de 200 liter versie? Bij mij loopt de temperatuur op het display niet of nauwelijks terug wanneer de cv pomp en de wpb langdurig draaien. Zo weinig zelfs dat ik er nog niet in ben geslaagd om de boiler temperatuur lager dan 60 te krijgen. Ik meet verder alleen temperaturen met een infraroodthermometer op de retour en aanvoer van de wpb spiraal.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Wel even oppassen als je die bestelt. Ik kreeg in eerste instantie een 8 bar type toegestuurd. Werd overigens netjes omgeruild nadat ik erover belde.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:15:

Heb jij de 200 liter versie? Bij mij loopt de temperatuur op het display niet of nauwelijks terug wanneer de cv pomp en de wpb langdurig draaien. Zo weinig zelfs dat ik er nog niet in ben geslaagd om de boiler temperatuur lager dan 60 te krijgen. Ik meet verder alleen temperaturen met een infraroodthermometer op de retour en aanvoer van de wpb spiraal.
Het duurt bij mij een hele tijd voordat de thermometer daadwerkelijk een lagere temperatuur aan gaat geven, met de timer laat ik de boiler in de middag draaien.
Vervolgens stroomt het water tegen de avond vanaf de warmtepomp door de spiraal van de WP boiler voor het verwarmen van de badkamer en een radiator boven (heb een zoneklep bij de wp boiler en aparte thermostaat voor de bovenvedieping).
Als het een beetje fris is dan is het water de volgende ochtend tussen de 30 en 35 graden. Maar zelfs dan is er warmte genoeg om tweemaal te douchen (heb wel een 270 liter, staat vooralsnog op 50 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

@busscherski @Peter86 Als ik de pomp aan zet, maar de boiler niet verwarmt, dan wordt er bijna geen warmte aan het vat ontrokken en gaat de temperatuur van het vat niet noemenswaardig naar beneden. Als ik de boiler middels het PV relais aan zet krijg ik er weer warmte uit. De temperatuur in de boiler blijft dan ook ongeveer gelijk (zelfde als bij @busscherski).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CodeIT schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:11:
@busscherski @Peter86 Als ik de pomp aan zet, maar de boiler niet verwarmt, dan wordt er bijna geen warmte aan het vat ontrokken en gaat de temperatuur van het vat niet noemenswaardig naar beneden. Als ik de boiler middels het PV relais aan zet krijg ik er weer warmte uit. De temperatuur in de boiler blijft dan ook ongeveer gelijk (zelfde als bij @busscherski).
Dat komt omdat je hem gelijk koud trekt onderin, en aangezien warmte niet naar beneden gaat is dit logisch gevolg.
Wil je alle warmte gebruiken moet je de sww inhoud laten circuleren met extra bypass pomp, maar als je dan ook nog wilt douche sta je wel voor probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Klopt helemaal. Mijn reactie was meer op @Peter86 gericht. Bij hem lijkt het alsof hij wel warmte kan ontrekken zonder de boiler te laten verwarmen.
Voor mij is het nu eigenlijk precies goed, met pomp aan en boiler aan. Ik krijg de bovenverdieping warm en het vat blijft op goede temperatuur voor warm water. Ingaande watertemperatuur is rond de 30°C. Uitgaand is rond de 37°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Ik kreeg via PM de vraag:
wat is nu concreet het verschil tussen 6bar en 8 bar?

de druk van de boiler blijft toch wel 8bar met een 6bar inlaat combinatie?
De druk in de boiler is afhankelijk van de druk van de inlaatcombinatie. Met een type van 6 bar wordt de druk maximaal 6 bar in de boiler.

Aangezien in de handleiding maximaal 7 bar wordt aangeraden, mag de druk dus maximaal 7 bar zijn. Met een inlaatcombinatie van 8 bar kan de druk dus te ver oplopen. Met een vat van 200 liter en een zo goed als onbeperkte aanvoer van nieuw water wil je niet het risico lopen dat er een scheurtje ergens in komt.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een manometer die ik plaatste om te zien wat de druk doet met mijn bestaande inlaatcombinatie, pas bij 60 graden bereikt hij 7 bar en hij loopt langzaam terug zodra de wpb stopt.
Straks kijk ik nog eens wat hij doet bij een run naar 52 graden :)
Er ligt nog een 7 bar Watts inlaatcombinatie die ik van Esanico kreeg, maar die heeft een haakse aansluiting terwijl de huidige recht is en op een lastige plek zit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:56:
Ik heb een manometer die ik plaatste om te zien wat de druk doet met mijn bestaande inlaatcombinatie, pas bij 60 graden bereikt hij 7 bar en hij loopt langzaam terug zodra de wpb stopt.
Straks kijk ik nog eens wat hij doet bij een run naar 52 graden :)
Er ligt nog een 7 bar Watts inlaatcombinatie die ik van Esanico kreeg, maar die heeft een haakse aansluiting terwijl de huidige recht is en op een lastige plek zit :/
Heeft niks met temperatuur te maken maar de hoeveelheid stijging in temp.
Van 10 naar 30 is meer uitzetting dan van 65 naar 67 zeg maar...

Jullie bijgeleverde over druk ventiel, hoeveel is die dan omdat jullie nieuwe kopen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zat een nog al gammel ding bij, de Watts die ik extra kreeg ziet er een stuk degelijker uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V3amRXDVas6XdiKn0JVHWUpk/medium.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-11-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:08:
[...]

Heeft niks met temperatuur te maken maar de hoeveelheid stijging in temp.
Van 10 naar 30 is meer uitzetting dan van 65 naar 67 zeg maar...

Jullie bijgeleverde over druk ventiel, hoeveel is die dan omdat jullie nieuwe kopen?
De bijgeleverde lijkt me meer een drukreduceerventiel, geen inlaatcombinatie die sowieso verplicht is als je dergelijke toestellen op het waterleidingnet aansluit.

En waarom zou ik risico lopen voor ongeveer 15 euro?

De oude inlaatcombinatie die ik had was 10 jaar oud en 8 bar ipv 6 bar. Die heeft er een paar dagen tussen gezeten en loosde af en toe al wat overdruk, dus die 8 bar werd heus wel bereikt als de inhoud van de boiler ver genoeg was gebruikt. Die nieuwe van 6 bar gaat gewoon iets vaker open.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier een nieuwe 8 bar, en die blijft lekker zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
heb ook een van 8bar
Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.