2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
1 PVoutput . Dongen NB
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Haha, goed idee maar ik denk dat dat een lage WAF heeft.reneeke1970 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:10:
[...]
Wil je alle warmte gebruiken moet je de sww inhoud laten circuleren met extra bypass pomp, maar als je dan ook nog wilt douche sta je wel voor probleem
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Maar wel goedkope verwarming..... Het is maar waar je hem voor kooptbusscherski schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:34:
[...]
Haha, goed idee maar ik denk dat dat een lage WAF heeft.
1 PVoutput . Dongen NB
Het leek dat hij het water niet warm kreeg..
Uren lopen, meer dan 5-6 uur..
En het water leek maar niet heet te worden.
Toen eens met de settings gespeeld..[ want ik dacht dat het door het vochtige weer kwam. ]
Liep hij vast...
Dus stekker eruit en erin...
Vandaag leek hij weer normaal te functioneren...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zou zeggen DOENSpeedy-Andre schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:46:
De inlaat combinatie schreeuwde om een kolom in de sheet
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bij mij komt al het SWW uit de wpb.Speedy-Andre schreef op donderdag 1 november 2018 @ 00:39:
De spaarschakelaar wordt gebruikt als een zonneboiler warm genoeg is, dan slaat hij niet aan voor SWW.
Die ingang lijkt bruikbaar, misschien te combineren met de warmtevraag van een (extra) thermostaat.
De keuzes zijn:
0=alleen pomp nadraaien
1=pomp continue actief
2=pomp continue actief met externe MITschakelaar
3=pomp continue actief met externe spaarschakelaar
https://www.smarthomesupp...-24-en-hr-28-en-36-30.pdf Pagina 18
Zou stand 3 betekenen dat de pomp continue actief is tenzij de ketel een seintje krijgt van de externe spaarschakelaar? Maar wat als de spaarschakelaar aangeeft dat de pomp niet aan hoeft maar de kamerthermostaat wel warmte vraagt?
Voorlopig heb ik maar even de pompstand op 2 gezet ipv 3 en de cv pomp continue aan laten. Het scheelde niet veel debiet want de Δt is nog steeds 2° C). Pompstand 1 lijkt me niet verstandig vanwege de extra leidingweerstand van de spiraal.
En ik heb de pagina van het installatievoorschrift die over de instellingen gaat geprint en bij de ketel gehangen zodat ik af en toe handmatig kan switchen tussen continue en alleen pomp nadraaien.
Sinds ik de lucht warmtewisselaar (voor terugwinnen ventilatie lucht energie voor wpb) heb geinstalleerd hoor ik een vrij luid kloppend geluid. Het klonk een beetje als een wasmachine die heel langzaam draait. Ik vermoed dat het komt door de hogere weerstand door de warmtewisselaar. Het lukte me de afgelopen dagen niet om de exacte geluidsbron te achterhalen. Dus ik heb vanavond een stethoscoop besteld (altijd al willen hebben
Maar net trok ik de condensslang uit de afvoer (stroomafwaarts zit overigens gewoon een sifon) en het bleek dat een poppend geluid door de condensslang ging en flink werd versterkt door het pvc, het geluid kwam er bij de inlaatcombinatie weer uit. Ik heb een beetje isolatiemateriaal in de slang geduwd en geborgd met wat ducttape met een gat er in. Nu is het geluid weg.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Van de cv weet ik ook niet meer dan ik in de handleiding vond, kijk gewoon wat er gebeurt
Heb je 2 voelers op de aan/afvoer van de lucht? Desnoods ff 3 euro digitale thermometer met losse voeler (heb ik ook). Zonee, dat is wel handig om een goede werking te waarborgen. Zoja, wat geven deze beide aan voor temperatuur? Tijdelijk kun je wizzopa oplossing gebruiken, condensor en verdampertemp in het menu checken.Dylantje2 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:38:
Ik denk dat ik afgelopen week de eerste "problemen" heb gehad....
Het leek dat hij het water niet warm kreeg..
Uren lopen, meer dan 5-6 uur..
En het water leek maar niet heet te worden.
Per uur stijgt bij mij de temperatuur 5 graden, dus zonder afname moet het met 6 uur zeker gepiept zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 02-11-2018 21:23 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Er ligt een Sonoff met 10 sensoren klaar.. dus dat moet gaan lukken ALS ik tijd heb ervoor...Jim423 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:22:
[...]
Heb je 2 voelers op de aan/afvoer van de lucht? Desnoods ff 3 euro digitale thermometer met losse voeler (heb ik ook). Zonee, dat is wel handig om een goede werking te waarborgen. Zoja, wat geven deze beide aan voor temperatuur? Tijdelijk kun je wizzopa oplossing gebruiken, condensor en verdampertemp in het menu checken.
Maar de @wizzopa oplossing?
Waar vind ik die?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Daar kun je die temperaturen vinden.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Soms wel, maar als het y-stuk andersom zou zitten stroomt het water er wat makkelijker in
Nu stuur je het naar links en moet het uiteindelijk naar rechts.
Menu knop ingedrukt houden en grote knop naar rechts draaien, dan komt je in het installateurs menu.
Met een druk op de Boost knop start die weer.
Misschien kan ik het oplossen door het pv contact aan te sturen op basis van temperatuur onderkant boiler.
Indien temperatuur gemeten in sparing van zonneregulatiesonde <40 graden --> pv contact sluiten.
Maar wel zodanig dat de warmtepompboiler nooit 50 uur achtereen draait.
Ik heb geen domotica in huis en heb al heel lang niets geprogrammeerd, en wat ik geprogrammeerd heb was min of meer volgens een tutorial op school, Visual Basic en Matlab (en Visual Basic is niet eens programmeren)
Ik zie hier wat mensen in de weer met scriptjes en sensoren die een voltage geven dat weer word uitgelezen door domotica. Als dat allemaal werkt heb je veel mogelijkheden en kun je het ook nog fijn afstellen.
Maar kan zoiets niet ook met analoge elektronica? Het is natuurlijk wat minder precies en je kunt het niet even gemakkelijk een graadje hoger of lager zetten maar het lijkt me wel betrouwbaar en goedkoop.
https://www.conrad.nl/p/t...aal-bedraad-1x-nc-1572275
Kan zoiets het doen? Weet iemand misschien nog een wat nauwkeuriger variant met een lagere hysterese?
Als dat werkt heb ik ook nog iets nodig dat er voor zorgt dat het pv contact elke dag of 2 dagen een uurtje onderbroken wordt zodat de wpb een half uurtje uit gaat. Als ik dit plan op een tijdstip dat de wpb van de programmering eigenlijk niet mag draaien (`ochtends om 5:00) maar de temperatuur bovenin de wpb heeft setpoint nog niet bereikt, gaat de wpb dan toch uit?
[ Voor 53% gewijzigd door wizzopa op 03-11-2018 21:34 ]
Ja, maar wel met een 30min vertraging. Dus je moet je schakeling om 04:30u het pv contact uit laten zetten, om 05:00u zal hij dan uitgaan zolang de ingebouwde timer om die tijd ook uit staat. Kun je simpel oplossen met een plugin stekkertijdklokje met daarin een 12VDC adapter en een digitale instelbare thermometer (bijv TSM125 op conrad) welke opereert op die 12VDC.busscherski schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:18:Als ik dit plan op een tijdstip dat de wpb van de programmering eigenlijk niet mag draaien (`ochtends om 5:00) maar de temperatuur bovenin de wpb heeft setpoint nog niet bereikt, gaat de wpb dan toch uit?
[ Voor 53% gewijzigd door Jim423 op 03-11-2018 21:38 ]
Bij de 270 liter kan de zonneboiler voeler toch ook op de hoogte van de spiraal in en uitgang?Jim423 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:33:
Ik denk dat het inderdaad komt omdat je de 270L versie hebt. Toch wat minder geschikt dan dan we dachten. Ik vraag me eigenlijk af of het wel gaat werken het PV contact werkt immers ook op de temperatuursensor. Wat geeft het display aan qua temperatuur als de Atlantic ''het niet door heeft''?
Dan toch je sww circuleren in de boiler.Jim423 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:39:
Klopt, maar stel hij stopt op 61/62 graden (volgens zijn eigen voeler), jij wil hem weer starten (want onderin koud), gaat dat wel lukken via het PV contact, hij denkt immers ''ik ben al op temperatuur''.
Bij de 270 liter versie werkt het zo:Jim423 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:33:
Ik denk dat het inderdaad komt omdat je de 270L versie hebt. Toch wat minder geschikt dan dan we dachten. Ik vraag me eigenlijk af of het wel gaat werken het PV contact werkt immers ook op de temperatuursensor. Wat geeft het display aan qua temperatuur als de Atlantic ''het niet door heeft''?
Als de onderkant 35 graden is en de bovenkant 50 graden en de cv pomp onttrekt warmte terwijl de wpb draait dan blijft de temperatuur van de bovenkant vrijwel stabiel en de temperatuur van de onderkant ook. Ik hoef niet bang te zijn dat de temperatuur aan de bovenkant te hoog wordt.
Als ik het van jou goed begrijp dan wordt bij de 200 liter versie, de temperatuur van de bovenkant omlaag getrokken door de spiraal, en dat heeft als voordeel dat de compressor aan slaat.
Als de wpb stopt en de cv pomp draait door dan blijft de temperatuur van de bovenkant bij mij vrijwel constant. Die temperatuur kan van alles zijn. Als het buiten koud is, er is gedoucht en de cv pomp draait continue is het lager dan 50 graden. Als de cv pomp op alleen 15 minuten nadraaien staat heeft de wpb wel een kans om z`n temperatuur te halen.
Ja ik houd rekening met die 30 minuten nalooptijd. Bedankt voor de tip het voorgestelde device.Ja, maar wel met een 30min vertraging. Dus je moet je schakeling om 04:30u het pv contact uit laten zetten, om 05:00u zal hij dan uitgaan zolang de ingebouwde timer om die tijd ook uit staat. Kun je simpel oplossen met een plugin stekkertijdklokje met daarin een 12VDC adapter en een digitale instelbare thermometer (bijv TSM125 op conrad) welke opereert op die 12VDC.
Dankje. Het lijkt qua functionaliteit vrij soortgelijk aan de TSM 125, alleen heeft die een schermpje en toetsen terwijl de Sonoff via Wifi en een app in te stellen is? Allebei 1 temp sensor.wizzopa schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:26:
@busscherski denk eens aan Sonoff een mooie combi tussen analog en digitaal. Een Sonoff th10 voor het meten en starten en een basic voor het bewaken van je 48/50 uur. Even een snelle kronkel. Die dingen hebben meerdere timing mogelijkheden.
Ik moet eerst even testen, op een tijdstip buiten de normale programmering, of de wpb wel na 30 minuten uit gaat in geval de temperatuur bovenin bijvoorbeeld 44 graden is en het pv contact uit gaat.
Kan ik om pv contact te simuleren zoals op pagina 18 van de handleiding te zien is contact B1 en B2 kortsluiten met een stukje draad?
https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf
Momenteel is mijn handmatige regeling:
- Indien er te weinig SWW dreigt te zijn zet ik de cv pomp een paar uurtjes op alleen 15 minuten nadraaien ipv continue.
- Indien de wpb niet draait omdat de bovenkant maar 1 a 2 graden van z`n setpoint af zit maar de onderkant is koud en de cv heeft warmtevraag dan druk ik op de Boost knop.
- Tijdens een Legionellarun zou ik handmatig een kogelkraan om kunnen zetten om de wpb van het cv circuit af te sluiten zodat de spiraal geen enkele warmte onttrekt.
Haha
Ik heb niet het probleem dat het water bovenin dusdanig warm blijft/wordt dat de wpb niet start.
edit: ik bedoel:
Het kan wel dicht onder setpoint blijven maar niet 62 graden.
Gisteravond een legionellarun naar 62 graden (staat 3x per maand).
Nu is weer een run begonnen terwijl de temperatuur nog 57 graden was, het volgende staat nu in het display terwijl de temperatuur al bijna 61 graden is:

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Een vastgestelde temperatuur doet hij goed en met het PV contact mag hij een keer hoger.
Na de eerste 20 en de laatste 40 pagina's te hebben gelezen meld ik me ook even in dit topic.
Voor ik over de WPB begin even een inleidend stukje over de huidige sitatie.
Ik heb een zonneboiler installatie welke bestaat uit 90 heat pipes (30 west, 60 oost) en 2 boilers in prio opstelling van 150 en 400 liter. op een dag als vandaag, welke overwegend zonnig is haalt de boiler in de middag de 40 graden waardoor er gasloos gedouched kan worden. Ook krijgt mijn vaatwasser altijd warm water en de wasmachine heeft een douchekraan waardoor deze ook warm gevuld kan worden.
Met 2 apparaten aan de warmwaterleiding en 2 jonge dochters zal ons warmwaterverbruik bovengemiddeld zijn.
Als ketel heb ik een Atag A244EC en mijn radiatoren zijn allen voorzien van een Danfoss DV. 2 slaapkamers, de woonkamer en de badkamer hebben een evohome knop. Door deze laatste 2 pendeld de ketel overigens best veel. Vermogen ketel: 6,1 - 22 kW.
Het gaat om een vrijstaand huis met fatsoenlijk glas, spouw en bodem zijn redelijk geïsoleerd, het dak iets beter. Op dit moment is de kamertemperatuur meestal 17,5. Als we het echt koud hebben gaat hij op 19. doordat we in verhouding tot de ruimte best grote radiatoren hebben (berekend 125% op een slecht geïsoleerd huis en 20 graden binnentemp) kan ik met 38 graden water gemakkelijk af. ik heb het ook met 34 geprobeerd, het wordt nog steeds warm maar de ketel pendeld dan nog meer.
Nu zou een WPB ons warm water gebruik makkelijk moeten aankunnen, de kleine zonneboiler is nog nooit onder de 19 graden geweest dus er is elke dag wel iets van opbrengst uit de heatpipes. Wanneer de WPB als prio 1 vat aangesloten zou worden op zonneboiler zal het water sneller dan bij de rest warm worden als de zon schijnt. En als laatste extra, een uurtje zon op het dak is gelijk een anti-legionela programma, zonder COP verlaging.
Maar, om van het gas af te kunnen moet er meer gebeuren. Ik ben nu nog afhankelijk van het gas voor het koken, SWW en CV. De eerste is met een WPB niet op te lossen, de laatste 2 misschien wel.
ik wil eerst 1 boiler aanschaffen en deze als CV warmtebron gebruiken. Dus de inhoud van het vat is CV water in dat geval. Er was al iemand die schreef dat CV via het spiraal niet veel uithaalde maar dat het direct aansluiten, wat ik dus mogelijk wil doen, meer zou bereiken.
Het idee is dus om in de winter te testen of dit idee een goed idee is. Als ik de winter kan overleven met het CV programma van de ketel uitgeschakeld kan de ketel van de muur en komt de 2e WPB voor warm water. Voorwaarde is dat de WPB mijn huis warm kan krijgen zonder gebruik van het element. die capaciteit wil ik achter de hand houden voor als de ketel eenmaal weg is en er een extreme dag is.
IK heb het geluk een kelder te hebben waarin nu ook de zonneboilers staan, Deze nemen, ondanks hun grote, nog niet de helft van de beschikbare ruimte voor hun rekening. ik kan dus met gemak 2 stuks 200 liter kwijt in de kelder. 270 past helaas niet, de hoogte is iets van 1.65 meter. ik heb het dan over de atlantic maar ik sta open voor suggesties. over het specifieke model kunnen we het later hebben denk ik. voor nu genoeg vraagtekens.
mijn allergrootste vraag nu, heeft mij CV plan een kans van slagen? Ik begrijp dat het niet conventioneel is maar ik ben echt opzoek naar een andere oplossing voor de verwarming van mijn huis. het gependel zorgt dat een radiator open draaien (eventueel in Evohome) zomaar eerst 5 minuten koud water krijgt. Daarnaast draait de CV pomp nu een zeer groot deel van de dag maar doordat er maar een klein aantal radiatoren open staan welke door de DV beperkt worden qua doorstroming wordt er maar weinig warmte het huis in gepompt.
De CV pomp welke ik aan het vat wil knopen verbruikt op de minimale stand 5 watt. Dit zal niet meer zijn dan de CV pomp welke in de ketel zit gok ik.
Mocht de kans niet heel laag geschat worden dan komt het apparaat er met extra spiraal zodat ik eventueel nog de boiler indirect kan stoken als het op de koudste dagen toch niet lukt de boel te verwarmen.

Afgelopen week voor +/- 90% het huis gestookt met de warmtepompboiler. Bijna elke dag heeft de warmtepompboiler 20 uur per dag gedraaid.
Als er in 2 dagen slechts 1 keer kort is gedoucht zit ik toch een beetje met te hoge vat temperatuur (rond of boven de 55 graden Celcius wanneer de wpb 20 uur per dag draait). De temperatuur komt niet rond de 60 graden, dus ik heb niet het probleem dat de wpb niet aan wil.
Mijn WAF gaat volgende week 10 dagen op vakantie zonder mij. Het zou wellicht leuk zijn als ik de temperatuur van het vat wat omlaag krijg zodat ik een hogere COP haal.
Heeft iemand al SWW gecirculeerd?
Eisen:
- Geschikt voor drinkwater van 62 graden.
- Debiet hoeft niet hoog te zijn, 4 liter per minuut lijkt me genoeg.
- Geschikt voor een zowel ingaande als uitgaande druk van 7 bar.
https://www.boottotaal.nl...mpen/royal-drinkwaterpomp
De pomp van de link lijkt wel oke maar ik kan moeilijk zeggen of die langdurig en wisselend 7 bar aan kan. Kent iemand een betere pomp? Ik wil liever geen lekkage.
@mfmonkey
Een Atlantic Explorer 3 vullen met cv water kan een goed idee zijn want dan blijft het hele vat op een lagere temperatuur -> hogere COP.
De totale warmteopbrengst van een Atlantic explorer 3 gevuld met CV water zal zeker beter zijn dan wanneer het van de spiraal gepakt wordt, zoals ik heb, maar ik verwacht niet meer dan 30% hogere warmte opbrengst. Het verschil zit vooral in de betere COP.
Denk er trouwens wel aan dat als je de inlaatlucht niet voor verwarmt, bij aanzuigen van buiten de wpb niet aan gaat als het buiten kouder is dan -5. Weinig mensen hebben MV box in de kelder. Heb je al een plan voor het aansluiten van luchtleidingen? Aanzuigen van binnen is niet efficient.
Vorig jaar op de koudste dag van het jaar heb ik mijn 24 uur gasverbruik genoteerd. Toen kwam ik op 4.4 kW thermisch continue uit. Mijn jaarlijks gasverbruik was +/- 1000 m3 per jaar voor verwarming. Hoeveel is jouw jaarlijkse gasverbuik? Als het buiten niet te koud is zal een Atlantic Explorer 3 bij lage vattemperaturen denk ik wel een COP van 3 halen. -> 500 W input -> 1500 W thermisch output. (dus met mijn huis kom ik een factor 3 tekort in vermogen)
Zoals @Jim423 zegt, het heeft al snel te weinig vermogen. Bij mijn huis is het leuk voor temperaturen zoals afgelopen week, en ik stook het op PV overschot dus dan maakt de lage COP niet zoveel uit.
Voorlopig zet ik hem constant op boost. Dat kan zelfs 7 dagen. (geen idee hoe dat kan met max 50 uur draaitijd) Boost heeft volgens mij hetzelfde effect als continue pv contact. Recirculatie was vooral voor Cop verbetering in geval weinig sww vraag. Maar omdat ik het van pv overschot stook kosten mijn KWh s maar 11 cent dus een pompje verdien ik niet snel terug...
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt met de temperaturen. komt je vat niet hoger dan 19 graden zodra het buiten onder de 12 graden komt? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik het zo goed begrijp, zou je het iets kunnen uitleggen?Jim423 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:39:
Nee dat wordt niks denk ik. De WPB heeft veel te weinig vermogen om je huis op te warmen. Ik heb niet eens een vrijstaande woning maar bij buitentemperaturen onder de 12 graden red hij het al niet meer om de 19 graden binnen te halen. En dan meng ik nog warme lucht bij, puur op vrieskou-buitenlucht zal dit nog slechter uitpakken. Ik zou kijken naar een split-unit of monoblock WP (dus geen boiler), deze zijn bedoeld om continu zo'n 5-8kW warmte te leveren bij vrieskou. Ik zou de WPB dan puur gebruiken voor SWW, als ondersteuning voor de ZB.
Ik wil zowieso mijn CV systeem anders gaan regelen. De WPB is naast een warmtepomp ook een zeer goedkope boiler welke volgens mij best geschikt is om in te zetten voor een indirect gestookt CV systeem (pomp op boiler en ketel op spiraal)
Monoblock gaat het voorlopig om financiële redenen niet worden.
bedoel je hiermee dat alle warmte in huis (ok, 90% dus) geleverd is door de WPB?busscherski schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:44:
Afgelopen week voor +/- 90% het huis gestookt met de warmtepompboiler. Bijna elke dag heeft de warmtepompboiler 20 uur per dag gedraaid.
2e verschil tussen boiler in het CV circuit en het spiraal is de hoeveelheid warmte. met spiraal haal je alleen de onderkant leeg.@mfmonkey
Een Atlantic Explorer 3 vullen met cv water kan een goed idee zijn want dan blijft het hele vat op een lagere temperatuur -> hogere COP.
De totale warmteopbrengst van een Atlantic explorer 3 gevuld met CV water zal zeker beter zijn dan wanneer het van de spiraal gepakt wordt, zoals ik heb, maar ik verwacht niet meer dan 30% hogere warmte opbrengst. Het verschil zit vooral in de betere COP.
Denk er trouwens wel aan dat als je de inlaatlucht niet voor verwarmt, bij aanzuigen van buiten de wpb niet aan gaat als het buiten kouder is dan -5. Weinig mensen hebben MV box in de kelder. Heb je al een plan voor het aansluiten van luchtleidingen? Aanzuigen van binnen is niet efficient.
Vorig jaar op de koudste dag van het jaar heb ik mijn 24 uur gasverbruik genoteerd. Toen kwam ik op 4.4 kW thermisch continue uit. Mijn jaarlijks gasverbruik was +/- 1000 m3 per jaar voor verwarming. Hoeveel is jouw jaarlijkse gasverbuik? Als het buiten niet te koud is zal een Atlantic Explorer 3 bij lage vattemperaturen denk ik wel een COP van 3 halen. -> 500 W input -> 1500 W thermisch output. (dus met mijn huis kom ik een factor 3 tekort in vermogen)
Zoals @Jim423 zegt, het heeft al snel te weinig vermogen. Bij mijn huis is het leuk voor temperaturen zoals afgelopen week, en ik stook het op PV overschot dus dan maakt de lage COP niet zoveel uit.
Stel de boiler is op temperatuur, ga ik even uit van 50 graden voor het gemak. De pomp gaat draaien en de radiatoren worden gevuld met 50 graden tot de boilerinhoud volledig verpompt is. ik denk dat, zodra de radiatoren gevuld zijn de pomp snel weer uit zal gaan, het is hier in huis snel warm met maar 28 graden water temperatuur, dat zal met 50 graden nog sneller gaan. Ik kan alleen zo snel niet bedenken wat mijn systeem inhoud is voor CV, daar kan ik wel even mee bezig morgen.
Wel weet ik dat mijn systeem ook op de koudste dag niet continu hoefde te draaien.
de lucht, in de kelder mag hij uit de ruimte zuigen is nu mijn plan. door een raam kan hij aanzuigen van buiten. Natuurlijk is de kelderdeur niet kierdicht waardoor hij ook ruimte uit de keuken kan aanzuiten. Mijn kelder is afgelopen winter niet kouder geweest dan 14 graden. Als de WPD dus een paar uur stil is geweest denk ik dat hij wel weer zal willen starten daardoor.
Mijn jaarverbruik (CV + SWW) was 1250 m3. Dit was echter met een kamertemperatuur van 18,5 graden en 1 slaapkamer op 17 graden. Beide zijn nu lager en er wordt minder lang gestookt voor de slaapkamers. Ook heb ik het boeltje waterzijdig iets beter ingeregeld. al met al denk ik dus in ieder geval niet hoger uit te komen dit keer.
ohja, ik heb mijn zonnepanelen in maart gelegd en mijn jaarverbruik qua stroom had ik in het begin van oktober al bij elkaar. ik houd dus wel wat over wat mooi de WPB in kan.
Als de temperatuur bovenin verlaagd word zou de temperatuur van het 'koelmiddel' ook lager worden -> hogere COP.
De condensor zit toch door zowat de hele boiler?
Ik heb volgens mij nooit langer dan 20 uur aan een stuk gedraaid.
De stratificatie is idd vrij ideaal, ik heb ook nooit sww op. Eigenlijk ben ik vooral een beetje aan het hobbyen nu
ja, en de buitentemperaturen van afgelopen week zijn dus ongeveer de limiet voor mijn woning.mfmonkey schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:17:
bedoel je hiermee dat alle warmte in huis (ok, 90% dus) geleverd is door de WPB?
Ja en als het buiten koud is dan is na een uurtje of 4 verwarmen je buffertemperatuur gedaald van 50 graden tot 1 of 2 graden boven kamer temperatuur. En vraagt je huis 3x meer warmte dan je wpb kan leveren. (dus wordt het koud in huis)2e verschil tussen boiler in het CV circuit en het spiraal is de hoeveelheid warmte. met spiraal haal je alleen de onderkant leeg.
Stel de boiler is op temperatuur, ga ik even uit van 50 graden voor het gemak. De pomp gaat draaien en de radiatoren worden gevuld met 50 graden tot de boilerinhoud volledig verpompt is. ik denk dat, zodra de radiatoren gevuld zijn de pomp snel weer uit zal gaan, het is hier in huis snel warm met maar 28 graden water temperatuur, dat zal met 50 graden nog sneller gaan. Ik kan alleen zo snel niet bedenken wat mijn systeem inhoud is voor CV, daar kan ik wel even mee bezig morgen.
Wel weet ik dat mijn systeem ook op de koudste dag niet continu hoefde te draaien.
Bij mij kan de wpb ook continue draaien. Al die warmte wordt gebruikt. Het vermogen van de wpb verdrievoudigt niet wanneer je die vult met cv water.
Wel een geïsoleerde slang naar buiten maken voor afvoer van koude lucht. Als de wpb uit gaat verwarmt die niet he.te lucht, in de kelder mag hij uit de ruimte zuigen is nu mijn plan. door een raam kan hij aanzuigen van buiten. Natuurlijk is de kelderdeur niet kierdicht waardoor hij ook ruimte uit de keuken kan aanzuiten. Mijn kelder is afgelopen winter niet kouder geweest dan 14 graden. Als de WPD dus een paar uur stil is geweest denk ik dat hij wel weer zal willen starten daardoor.
Mijn jaarverbruik (CV + SWW) was 1250 m3. Dit was echter met een kamertemperatuur van 18,5 graden en 1 slaapkamer op 17 graden. Beide zijn nu lager en er wordt minder lang gestookt voor de slaapkamers. Ook heb ik het boeltje waterzijdig iets beter ingeregeld. al met al denk ik dus in ieder geval niet hoger uit te komen dit keer.
ohja, ik heb mijn zonnepanelen in maart gelegd en mijn jaarverbruik qua stroom had ik in het begin van oktober al bij elkaar. ik houd dus wel wat over wat mooi de WPB in kan.
Dus zolang het niet 10 graden of lager is kan de wpb het zelf aan. Tot welke temperatuur denk je dat hij nog kan ondersteunen?busscherski schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:41:
[...]
ja, en de buitentemperaturen van afgelopen week zijn dus ongeveer de limiet voor mijn woning.
qua vermogen point taken.Ja en als het buiten koud is dan is na een uurtje of 4 verwarmen je buffertemperatuur gedaald van 50 graden tot 1 of 2 graden boven kamer temperatuur. En vraagt je huis 3x meer warmte dan je wpb kan leveren. (dus wordt het koud in huis)
Bij mij kan de wpb ook continue draaien. Al die warmte wordt gebruikt. Het vermogen van de wpb verdrievoudigt niet wanneer je die vult met cv water.
Of de verwarming zo lang moet draaien weet ik niet. Hij zal ongetwijfeld weer aan gaan voor hij zijn temperatuur heeft bereikt maar ook met 34 graden houd ik het op temperatuur. Van 20 naar 35 duurt ongeveer 1.5 tot 2 uren? Hem, dan is het inderdaad niet voldoende.
Nu draait de CV een half uurtje en is de woonkamer 4 graden warmer.
Ja, geïsoleerd voor het condens op de buitenkant en het geluid.Wel een geïsoleerde slang naar buiten maken voor afvoer van koude lucht. Als de wpb uit gaat verwarmt die niet he.
Snachts worden er enkel 2 slaapkamers op temperatuur gehouden. Dat moet de wpb makkelijk kunnen doen waardoor hij ook uit zal gaan.
Dat is niet mijn ervaring, bij het aanzuigen toen het -10 was ging de Atlantic gewoon aan bij mij.busscherski schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:44:
[Afbeelding: 10 kwh]
Denk er trouwens wel aan dat als je de inlaatlucht niet voor verwarmt, bij aanzuigen van buiten de wpb niet aan gaat als het buiten kouder is dan -5.
Vanavond een ´gratis´ douche!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik neem aan dat je foto’s gaat maken van de installatie werkzaamheden?basvn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:48:
Installateur is bezig!
Vanavond een ´gratis´ douche!
Kijk dat bedoel ik!Speedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:15:
Ik wil wel weten hoe een installateur het doet, misschien mis ik nog wat
Tuurlijk!wizzopa schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:14:
[...]
Ik neem aan dat je foto’s gaat maken van de installatie werkzaamheden?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik weet in ieder geval één heel belangrijk ding die jij mist.....Speedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:15:
Ik wil wel weten hoe een installateur het doet, misschien mis ik nog wat
1 PVoutput . Dongen NB
Het is niet echt handig als alleen jij dat weetreneeke1970 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:38:
[...]
Ik weet in ieder geval één heel belangrijk ding die jij mist.....
Voor het goed functioneren is het kennelijk geen probleem.

Hoop dat ik vanavond kan douchen! maar als het goed is wel (opwarmtijd van 8 uur)
Hier een foto van de WPB. ik gebruik hem dus enkel voor sww. niet voor cv ondersteuning (maar daar ben ik niet de enige meer in dit topic). (ze kunnen dit topic beter vernoemen naar het Atlantic Explorer topic

Koud water komt bij de wasmachine aansluiting vandaan, en we zijn heel simpel via het dak van de hos naar de keuken toe gegaan met geisoleerde kunstof waterleiding. (hos word nog verbouwd binnenkort, dus dit is een tijdelijke oplossing)
Ketel is ´los´ gekoppeld door middel van 2 kogelkranen. Dus als ik de WPB niet zou willen gebruiken, kan ik deze zo weer open zetten (en de WPB afkoppelen)

Ik vind verder wel dat er echt een hoop koude lucht van de WPB af komt. Ik laat hem ook binnenhuis lucht aan en afzuigen. dus het bier kan straks mooi naar de hos toe
Verder hebben we niet heel veel spannends gedaan, en ik denk dat dit wel de meest simpele oplossing was in mijn situatie.
Wat mist hij?reneeke1970 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:38:
[...]
Ik weet in ieder geval één heel belangrijk ding die jij mist.....
EDIT:
komt een bult koude lucht uit joh!
Ga er denk maar een rooster boven maken met daarop een bierkrat ofzo..
output is 2c nu..
input 17
[ Voor 5% gewijzigd door basvn op 08-11-2018 14:09 ]
Ik zie wel iets wat er teveel aan zit, namelijk een afsluiter in de koudwaterleiding. Tussen de inlaatcombinatie en de boiler zelf mag geen afsluiter zitten. Bel de installateur maar snel, dan kan hij even terugkomen.
Staat letterlijk in de installatiehandleiding.
Goed man!

Ben blij dat deze installateur niet hier kwam
[edit]Wat doet die Hue bridge achter de gasleiding?

Bij een gaslek gaat het licht uit of zo?
[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-11-2018 14:14 ]
Ik zie het inderdaad.robkds schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:08:
[...]
Ik zie wel iets wat er teveel aan zit, namelijk een afsluiter in de koudwaterleiding. Tussen de inlaatcombinatie en de boiler zelf mag geen afsluiter zitten. Bel de installateur maar snel, dan kan hij even terugkomen.
Staat letterlijk in de installatiehandleiding.
Zal het doorgeven als hij vandeweek komt om de watermeter er tussen te zetten.
Dankjewel
Handig toch?Speedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:11:
[edit]Wat doet die Hue bridge achter de gasleiding?![]()
Bij een gaslek gaat het licht uit of zo?
[ Voor 24% gewijzigd door basvn op 08-11-2018 14:20 ]
Jij mist een FACTUURSpeedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:13:
[...]
Het is niet echt handig als alleen jij dat weet![]()
Voor het goed functioneren is het kennelijk geen probleem.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee joh, hoe kreeg ik anders die subsidie (voor 1 feb gekocht) ?
@basvn
Ik kan het niet goed zien, maar bij de cvketel zit de kraan in de koudwater leiding ook verkeerd waardoor de veiligheidsgroep van de cvketel buitenspel staat als je hem sluit.
Als dit voor warm ook zo is dan heb je nogmaals een probleem met druk die niet weg kan ...
Ik heb het gevraagd aan de installateur, ik kom hier op terugSpeedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:28:
[...]
@basvn
Ik kan het niet goed zien, maar bij de cvketel zit de kraan in de koudwater leiding ook verkeerd waardoor de veiligheidsgroep van de cvketel buitenspel staat als je hem sluit.
Als dit voor warm ook zo is dan heb je nogmaals een probleem met druk die niet weg kan ...
even gebeld met de installateur:Speedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:28:
[...]
@basvn
Bij de ketel zit er een inlaatcombinatie, dat zit daar goed.
Bij de WPB klopt het dat er een afsluiter zit NA de inlaatcombinatie, maar dit word straks als ´service afsluiter´ gebruikt. De hendel die er nu nog op zit, gaat er van de week vanaf, als de installateur de watermeter er bij gaat zetten. dan is deze dus niet meer af te sluiten. enkel leeg te laten lopen.
Bedankt voor jullie opmerkingen!
Net de buitendeur maar open gezet.. het werd in de keuken&hos kouder als dat het buiten isSpeedy-Andre schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:25:
Ik ben benieuwd hoe ver die ruimte afkoelt, het is een lange eerste run en hoe kouder hoe langer het duurt
´gelukkig´ heeft de hos een polycarbonaat dak, als het zonnetje er even op staat, is het zo al lekker warm! dus na vanavond instellen dat hij vanaf de middag mag gaan werken.
uitblaas temperatuur is tussen de 2.7 en 4.4c..
bij omgeving van 13.7c
[ Voor 6% gewijzigd door basvn op 08-11-2018 15:48 ]
Dat is een overgangskoppeling van koper naar kunststofPossible schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:06:
Ik zie trouwens dat achter de warmwater aansluiting je nog ergens naartoe gaat met de leiding? Ik zie dat er bij mij een dop op zit? Heb je daar ook de leiding op aangesloten?
Maar heb jij die dop eraf gehaald of zit daar nog iets achter? Zag het namelijk nu pasbasvn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:17:
[...]
Dat is een overgangskoppeling van koper naar kunststofvanaf daar is het geisoleerde kunststofleiding, die richting foto 2 gaat.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Die doppen zitten er hier nog op! dus geen idee wat daar achter zit.Possible schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:22:
[...]
Maar heb jij die dop eraf gehaald of zit daar nog iets achter? Zag het namelijk nu pas
Maar genoeg andere hier dit het misschien wel kunnen zeggen
oke top!basvn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:23:
[...]
Die doppen zitten er hier nog op! dus geen idee wat daar achter zit.
Maar genoeg andere hier dit het misschien wel kunnen zeggen
En hoe ervaar je het geluid? Kun je rustig avond eten in de keuken ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je hebt gelijk, zoiets lijkt er meer op. Inclusief wat fittingen zit ik al snel op 150 euro.
TVT berekening:
Dagverbruik zit rond 10 kWh.
Bij een stookseizoen van 100 vollast wordt het jaarverbruik 1000 kWh.
Stel dat m`n COP 10% stijgt (lijkt me een optimistische schatting), dan bespaart het me 100 kWh per jaar. Ik stook van m`n overschot dus krijg momenteel 11 cent per kWh. Dan bespaart het 11 euro per jaar.
150/11= tvt 13.2 jaar.
En dat met een optimistische COP toename. Ik denk dat ik er maar vanaf zie, tenzij ik een degelijke pomp tegenkom die heel veel minder kost.
Koudwateraanvoer aansluiten op de recirculatie uitgang lijkt me minder goed werken en toch slecht voor de WAF.
Ik vergeet het wel...
Bij zowat elke temperatuur, zolang de wpb maar aan wil, zie de parktijk ervaring van @Wolly. Ik heb de eis van minimaal -5 graden Celcius uit de manual.mfmonkey schreef op donderdag 8 november 2018 @ 00:47:
[...]
Dus zolang het niet 10 graden of lager is kan de wpb het zelf aan. Tot welke temperatuur denk je dat hij nog kan ondersteunen?
OKqua vermogen point taken.
Of de verwarming zo lang moet draaien weet ik niet. Hij zal ongetwijfeld weer aan gaan voor hij zijn temperatuur heeft bereikt maar ook met 34 graden houd ik het op temperatuur. Van 20 naar 35 duurt ongeveer 1.5 tot 2 uren? Hem, dan is het inderdaad niet voldoende.
Nu draait de CV een half uurtje en is de woonkamer 4 graden warmer.
Een apparaat dat te weinig vermogen heeft laat je, bij temperaturen zoals deze week of kouder, bij voorkeur zoveel mogelijk uren draaien. Als de buffer temperatuur aan het begin van de nacht 30 graden is en de slaapkamers ook nog wat warmte onttrekken is de temperatuur de volgende ochtend zelden 50 graden.Ja, geïsoleerd voor het condens op de buitenkant en het geluid.
Snachts worden er enkel 2 slaapkamers op temperatuur gehouden. Dat moet de wpb makkelijk kunnen doen waardoor hij ook uit zal gaan.
Oke bedankt voor het delen van de praktijk info. Wat dit betreft heb ik mijn wijsheid uit de manual. En ik gebruik restwarmte van MV, dus ik krijg de inlaat niet snel koud. Tot nu toe nog niet onder de 10 graden gekregen terwijl de wpb de hele nacht draait.Wolly schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:41:
[...]
Dat is niet mijn ervaring, bij het aanzuigen toen het -10 was ging de Atlantic gewoon aan bij mij.
Aanslaan zal zeker goed komen, ik verwacht dat zodra de WPB even uit staat de ruimte weer boven vriespunt komt, zelfs als het buiten -15 is gok ik. Wat ik me nu afvraag, na een tijdje aanzuigen zorgt de vrieskou buiten ervoor dat het in de kelder ook zal vriezen. Gaat hij dan ook uit omdat de aanvoerlucht dan te koud is?busscherski schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:52:
Bij zowat elke temperatuur, zolang de wpb maar aan wil, zie de parktijk ervaring van @Wolly. Ik heb de eis van minimaal -5 graden Celcius uit de manual.
Geen idee, de boiler heeft ongeveer 7 uren nodig van volledig koud naar 60 graden? Dan lijkt dat me een goede schatting voor de koudere dagen. Op de koudere dagen zal ik dan nog de ketel nodig hebben.Een apparaat dat te weinig vermogen heeft laat je, bij temperaturen zoals deze week of kouder, bij voorkeur zoveel mogelijk uren draaien. Als de buffer temperatuur aan het begin van de nacht 30 graden is en de slaapkamers ook nog wat warmte onttrekken is de temperatuur de volgende ochtend zelden 50 graden.
Ik heb hem net open gemaakt, en volgens mij komt het uit het filter vandaan (in het boekje nr 4)
Hier de foto van @Speedy-Andre maar dan met een cirkel waar volgens mij het geluid uit komt.

Nee, maar al je leidingwerk bevriest dan natuurlijk wel. Bovendien gaat je WPB kapot volgens de handleiding als die in een ruimte staat die zo koud is. Ik zou een aanvoerbuis maken (150mm spiro bijv) naar het raam, zodat hij de lucht die binnenkomt direct opzuigt. Waarschijnlijk blijft de kelder dan wel boven de +5 gr.mfmonkey schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:30:
[...]Wat ik me nu afvraag, na een tijdje aanzuigen zorgt de vrieskou buiten ervoor dat het in de kelder ook zal vriezen. Gaat hij dan ook uit omdat de aanvoerlucht dan te koud is?
[ Voor 75% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2018 14:00 ]
Misschien raken een paar van die pijpjes elkaar?

Om een of andere reden deed hij dus niets (lekker badderen met 13 graden
Ik heb in de handleiding gelezen dat er een functie opzit waarin hij de ketel kan aansturen. Als het te koud is en het effectiever/goedkoper is om gas te stoken IPV wp steekt hij de ketel aan.Jim423 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:54:
Geen last van, wel flinke resonanties, maar dat klinkt meer als extra gedreun en niet als geratel.
[...]
Nee, maar al je leidingwerk bevriest dan natuurlijk wel. Bovendien gaat je WPB kapot volgens de handleiding als die in een ruimte staat die zo koud is. Ik zou een aanvoerbuis maken (150mm spiro bijv) naar het raam, zodat hij de lucht die binnenkomt direct opzuigt. Waarschijnlijk blijft de kelder dan wel boven de +5 gr.
Aangezien ik deze functie zal gebruiken ga ik er vanuit dat hij wel schakelt naar ketelbedrijf als de inkomende lucht te koud is. Maar dat is wel iets wat ik bevestigd wil zien voor ik hem aanschaf.
Enige punt van aandacht is dat de omgeving bij start misschien wel boven de 5 graden kan zijn, met 300 m3/h is de kelder van globaal 2.5 x 3.5 zo "leeg".
Nu kan ik met het raam een beetje de luchtstroom van buiten beperken en een beetje laten afzuigen uit de keuken (kelderdeur) en woonkamer (80mm gat in muur van keldergat naar woonkamer om de koelkast in de kastenwand wat koeling te geven. Misschien zit daar de oplossing.
Last resort, een temperatuur schakelaar welke bij een omgevingstemperatuur van -1 de gehele wpb afschakelen.
De warmtetoevoer wordt via de spiraal geregeld door de cv ketel. De warmtepomp en element zijn hierbij gestopt. Als je dus geen cv ketel hebt aangesloten op de spiraal als booster heb je de WPB niet goed ingesteldSnippo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:56:
Iemand een idee wat het bovenste icoontje betekend?
Om een of andere reden deed hij dus niets (lekker badderen met 13 graden). Pas nadat ik de stroom er had afgehaald zat er weer beweging in (hopen dat hij het nu blijft doen).
Volgens mij heeft niemand deze functie ook echt zo draaien in dit topic. Dus hoe hij dit in de praktijk exact regelt? Volgens mij schakelt hij niet alleen in bij kou maar ook bij een tapwatertekort (in jouw geval cv-water).mfmonkey schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:56:
[...]
Ik heb in de handleiding gelezen dat er een functie opzit waarin hij de ketel kan aansturen. Als het te koud is en het effectiever/goedkoper is om gas te stoken IPV wp steekt hij de ketel aan.
[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2018 18:04 ]
In geval je de Atlantic gebruikt als cv ondersteuning doe je iets niet goed als je je huis afkoeld om de Atlantic aan te houden.
Is je doel zo goedkoop mogelijk van het gas af of is het doel om de Atlantic te gebruiken als hoofdverwarming?
Waarom doe je niet:
- Aanpak van @Speedy-Andre:
1 of 2 airco`s en de cv aansluiten op de spiraal van Atlantic explorer voor verwarming van achtergebleven ruimtes.
https://123installatiesho...reen-5-0kw/category/1349/
Wordt allemaal een stuk degelijker als hobbyen met Atlantics.. (en het prijsverschil zou ik het 10x waard vinden)
Of als je het nog iets luxer en meer gebruikelijk wilt doen (en het voegt waarde toe aan de woning) nog heel even doorsparen voor de combinatie Atlantic + L/W (subsidie op beiden)
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html of 1 maatje groter.
Toevallig heeft @Snippo dus wel deze functie aanstaan, terecht of niet is nu nog de vraag maar gezien het water goed koud was...Jim423 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:02:
Volgens mij heeft niemand deze functie ook echt zo draaien in dit topic. Dus hoe hij dit in de praktijk exact regelt? Volgens mij schakelt hij niet alleen in bij kou maar ook bij een tapwatertekort (in jouw geval cv-water).
Er zijn 4 sub instellingen voor de keuze om met de ketel bij te stoken.
Heatpump prioritized
Heatpump optimised
Boiler optimized
Boiler prioritized
De eerste zal betekenen dat de ketel alleen onder de 7 graden, bij de 2e zal de wpb bepalen a.d.h.v. de temperatuur welke schakelt.
De andere 2 zijn voor mij niet interessant gok ik
Hij is ingesteld als connected to boiler, hp prioritized, en zo is hij ook aangesloten. Het werkt ook prima, maar vandaag deed hij dus niets.Jim423 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:02:
[...]
De warmtetoevoer wordt via de spiraal geregeld door de cv ketel. De warmtepomp en element zijn hierbij gestopt. Als je dus geen cv ketel hebt aangesloten op de spiraal als booster heb je de WPB niet goed ingesteld
Edit: Temperatuur onder de 7 graden gekomen misschien, maar dan zou hij het weer moeten gaan doen als de temperatuur hoog genoeg is lijkt me
[ Voor 12% gewijzigd door Snippo op 10-11-2018 18:51 ]
Dan is dus de CV ketel niet aangestuurd door de Atlantic anders was het geen 13 graden geworden. Let wel, ik heb het dus niet over de tapwater leidingen maar over de spiraal van de Atlantic.
Er staat naast de aanzuigtemperatuur(grafiek) ook nog: "De ketel kan worden geactiveerd om voldoende warm water te waarborgen". Dus stel de aanzuigtemperatuur is 10 graden maar het vat komt onder de 30 graden zou het mij niks verbazen als hij alsnog de ketel aanslingert.mfmonkey schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:48:
[...]De eerste zal betekenen dat de ketel alleen onder de 7 graden, bij de 2e zal de wpb bepalen a.d.h.v. de temperatuur welke schakelt.
De andere 2 zijn voor mij niet interessant gok ik
Misschien anti-pendelstand?Snippo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:49:
[...]Edit: Temperatuur onder de 7 graden gekomen misschien, maar dan zou hij het weer moeten gaan doen als de temperatuur hoog genoeg is lijkt me
[ Voor 63% gewijzigd door Jim423 op 10-11-2018 19:04 ]
ik denk hierbij vooral aan de nacht. de woonkamer en keuken worden dan niet op temperatuur gehouden. dus ipv naar buiten laten lekken kan ik net zo goed een deel door de WPB laten gaan.busscherski schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:45:
@mfmonkey
In geval je de Atlantic gebruikt als cv ondersteuning doe je iets niet goed als je je huis afkoeld om de Atlantic aan te houden.
mijn doel is deels een goedkopere manier vinden om te verwarmen, deels minder gas te verbruiken en PV overschot gebruiken en mijn CV systeem beter laten werken door op zijn slechtst indirect te gaan stoken met de ketel om gependel te voorkomen.Is je doel zo goedkoop mogelijk van het gas af of is het doel om de Atlantic te gebruiken als hoofdverwarming?
werkelijk de enige reden dat ik dat niet doe is omdat ik dat geld voorlopig niet kan missen. dit geld zeker voor de warmtepomp en in mindere mate voor een airco. ik zal met de WP uit je link nog altijd een boiler moeten aanschaffen gok ik al weet ik hier niet genoeg van om dit met zekerheid te kunnen zeggen.Waarom doe je niet:
- Aanpak van @Speedy-Andre:
1 of 2 airco`s en de cv aansluiten op de spiraal van Atlantic explorer voor verwarming van achtergebleven ruimtes.
https://123installatiesho...reen-5-0kw/category/1349/
Wordt allemaal een stuk degelijker als hobbyen met Atlantics.. (en het prijsverschil zou ik het 10x waard vinden)
Of als je het nog iets luxer en meer gebruikelijk wilt doen (en het voegt waarde toe aan de woning) nog heel even doorsparen voor de combinatie Atlantic + L/W (subsidie op beiden)
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html of 1 maatje groter.
de airco oplossing gaat er mogelijk wel komen maar de subsidie op airco's kan niet minder worden, die op dit soort WPB's wel.
dit is dus 1 van de dingen welke ik uit wil zoeken.Jim423 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:58:
Er staat naast de aanzuigtemperatuur(grafiek) ook nog: "De ketel kan worden geactiveerd om voldoende warm water te waarborgen". Dus stel de aanzuigtemperatuur is 10 graden maar het vat komt onder de 30 graden zou het mij niks verbazen als hij alsnog de ketel aanslingert.
Ik waardeer het zeer dat je ondanks beperkte middelen toch bezig bent met verduurzaming.
Is het lastig om 2 geisoleerde slangen naar buiten aan te leggen?
Anders zou je het met 1 slang kunnen doen als je aanzuig vlakbij een raamopening van bij voorkeur groter dan rond 160 mm.
Lucht van de woonkamer pakken is geen goed idee, ook snachts niet.
Hoeveel is je jaarlijkse PV overschot?
Het raam is 80 breed en 30 hoog, daar moeten de buizen wel doorheen passen.
Maar het idee van binnen afzuigen is dat hij in het eerste stukje verwarmen iets warmere lucht voor de kiezen krijgt. Zelfs zonder aanzuiging vanuit het huis is de kelder gewoon nooit onder de 10 graden nu er nog geen ventilatie toegepast is in de kelder. Dat is een heel stuk beter dan vrieskouw van buiten.
Ik ventileer de woonkamer, douche en toilet nu ook snachts met de MV. dat zal ongeveer 75m3 zijn per uur. deze waarde zal door een kier onder de kelder deur gehaald kunnen worden? Want of ik het nu door de MV of WPB laat afzuigen, er is geen verschil in leefklimaat.
Een snelle rekensom met 50m3 lucht van 10 graden en 250m3 min 5 zorgt voor een aanzuig temperatuur van min 2. Scheelt niet veel maar toch.
Wat mijn PV overschot is weet ik niet, de set staat pas vanaf maart. Maar het jaarverbruik is ongeveer 2250 kWh en op dit moment zit ik al op een opwek van 2480 kWh.
Ik hoop dus op ongeveer 3000 kWh uit te komen na een jaar. Wat daarbij helpt is dat de hoek van de panelen instelbaar is van globaal 30 tot 60 graden. Ik hoop dat dit ook nog wat extra oplevert t.o.v. een normale set.
[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 11-11-2018 13:49 ]
Is niet te hopen dat je boiler iedere dag 7 uurtjes gaat draaienJim423 schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:44:
Vergis je niet in 300m3/h. Die WPB gaat lang aanstaan, met een uurtje of 6-8 en een buitentemperatuur van -5 of -10 gaat het wel zakken onder het vriespunt in je kelder. Of de 75m3/h van 20 gr voldoende gaat zijn is de vraag, ik denk persoonlijk van niet. Ik zou toch vanaf buiten aanzuigen met evt een t-stuk met regelbare klep voor bijmenging met lucht vanuit de kelder. Deze lucht komt dan weer onder de deur door.
1 PVoutput . Dongen NB
Oh hij word niet voor sww gebruikt, dan laat maarJim423 schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:32:
Hoezo niet? Hier draait hij 20+ uur per dag. Zoals @busscherski al zei, bij te weinig vermogen worden het veel draaiuren.
1 PVoutput . Dongen NB
Je moet de koude lucht altijd naar buiten blazen. Het gaat niet alleen om temperatuur, hij haalt zijn energie uit het vocht wat in de lucht zit. Wat hij uit blaast is kurk droog. Laat je hem dat retour opzuigen dan tja......mfmonkey schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:05:
Ik denk dat hij bij mij ook gemakkelijk veel meer dan 7 uren kan draaien. Nu eerst uitzoeken hoe hij regelt tussen WP en ketel. Als hij namelijk al vanaf 7 graden boven nul naar de ketel schakelt hoef ik me niet druk te maken over een bevroren kelder. Belangrijkste is of hij de keuze tussen ketel of WP elk moment kan maken of dat hij dit bij start doet. Het lijkt me vreemd als hij alleen bij start kijkt naar de temperatuur overigens.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus ik zeg bestellen die handel
Als je hem veel uren laat maken krijg je die 750 kWh er wel door met 1 Atlantic op de manier hoe @Jim423 en ik hem gebruiken. Vergeet niet dat een airco efficiënter is.
Wel even kijken of het je lukt de pomp van de cv ketel continue te laten draaien.
Wat is er precies zo lastig aan de lucht slangen?
T-stuk met klep voor aanvoer 75 m3/h zou een idee zijn. Dan heb je het tenminste onder controle.
Open deur: Atlantic bij de MV box plaatsen was geen optie?
Dat valt dus echt reuze mee blijkt bij mij.reneeke1970 schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:33:
[...]
Je moet de koude lucht altijd naar buiten blazen. Het gaat niet alleen om temperatuur, hij haalt zijn energie uit het vocht wat in de lucht zit. Wat hij uit blaast is kurk droog. Laat je hem dat retour opzuigen dan tja......
Ik heb hem nou een paar weken uit laten blazen voor de trap, er naast zit de aanzuig opening en de koude lucht kan eigen verder nergens heen. Ik merk nauwelijks iets van meer verbruik doordat de aangezogen lucht minder energie bevat. Maar goed al zou het zelfs 20% zijn op dit verbruik, dan is dat nog steeds maar heel weinig :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Jij hebt toch vast ook al wel eens in het andere forum gelezen dat een buiten unit er op kapot draait of niet?thido schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:51:
[...]
Dat valt dus echt reuze mee blijkt bij mij.
Ik heb hem nou een paar weken uit laten blazen voor de trap, er naast zit de aanzuig opening en de koude lucht kan eigen verder nergens heen. Ik merk nauwelijks iets van meer verbruik doordat de aangezogen lucht minder energie bevat. Maar goed al zou het zelfs 20% zijn op dit verbruik, dan is dat nog steeds maar heel weinig :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Daar ben ik niet speciaal bang voor nee met die 3 uurtjes per dag dat hij draait.reneeke1970 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:14:
[...]
Jij hebt toch vast ook al wel eens in het andere forum gelezen dat een buiten unit er op kapot draait of niet?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het enige gevaar is dat je mogelijk een gesloten luchtkring krijgt en na verloop van tijd zit daar gewoon geen energie meer in (dus lucht is dan ijskoud + de warmtepomp gaat waarschijnlijk nog harder werken om toch zijn vermogen te halen = vragen om problemen). Als je verse lucht bij mengt zal de luchttemperatuur iets lager zijn dan gemiddeld en heb je dus inderdaad een hoger verbruik, maar dat kan in principe geen kwaad.thido schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:51:
[...]
Dat valt dus echt reuze mee blijkt bij mij.
Als hij 16-24 uur per dag zou draaien zoals mijn normale warmtepomp waar @reneeke1970 naar refereert dan zou ik dat ook niet zo doen nee.
Dit topic is gesloten.