2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Hoe en wat bedoel je.maartentmm schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:29:
hij staat boven.
heb je nu wel of geen ontluchter nodig?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
ik ga hem alleen voor tap water gebruiken. als ik mijn vat ga vullen moet de lucht er toch uit? op welke manier gaat dat.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Als je je boiler ga vullen doe je dat met koud water, lucht komt er via je warm waterleiding uit je boiler.maartentmm schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:43:
[...]
ik ga hem alleen voor tap water gebruiken. als ik mijn vat ga vullen moet de lucht er toch uit? op welke manier gaat dat.
Dus in de badkamer je warm water open draaien tot de lucht er uit is.
aah akkoord net zoals het vervangen van je watermeter. gewoon de kraan open draaien tot hij niet meer sputtertwizzopa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:49:
[...]
Als je je boiler ga vullen doe je dat met koud water, lucht komt er via je warm waterleiding uit je boiler.
Dus in de badkamer je warm water open draaien tot de lucht er uit is.
Inderdaad.maartentmm schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:52:
[...]
aah akkoord net zoals het vervangen van je watermeter. gewoon de kraan open draaien tot hij niet meer sputtert
Dus de Atlantis heeft zelf geen ontluchter?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb hem nog niet gevonden na 11 maanden. Btw Atlanticreneeke1970 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:02:
[...]
Dus de Atlantis heeft zelf geen ontluchter?
Een mooie gelegenheid om te testen of de wpb echt in storing gaat na 50 uur.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Wat denk je zelf, dat de instelling er voor de sier op zit?busscherski schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:17:
Winterweer op komst, binnen een week eerste ijs op de sloten https://www.nu.nl/binnenl...ek-eerste-ijs-sloten.html (via @NUnl)
de Atlantic draait hier sinds afgelopen donderdag, en ben er een beetje mee aan t klooien.
Ik heb zondag na de run, de stroom er af gehaald, met de hoop dat ik genoeg warm water zou hebben voor 2 avonden. Gisteravond was dit nog warm genoeg, voor een 38c+ douche.
Nu wil ik hem op een slimme schakelaar maken, met een runtijd van +/- 6 uur per 2 dagen.
Maar als de run nog bezig is, en ik zou de stroom er af halen, kan dit kwaad voor de warmtepomp?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
De Atlantic verbruikt continue enkele Watt vermogen om corossie van het vat tegen te gaan. Daarom hoef je gaan opofferingsanode te vervangen.
Alleen daarom zou ik de stroom er op laten. Maar er zijn meer redenen.
Dit kan met een opofferingsanode of magnesiumanode welke zichzelf opoffert (de anode wordt aangetast in plaats van de emaille laag) en moet regelmatig (2 jaarlijks) vervangen worden, anders valt de bescherming weg, met corrosie tot gevolg. Maar het kan ook met een zgn. zwerfstroom anode / titanium anode waarop geforceerd een gelijkspanning, die tegengesteld is aan de galvanische spanning, wordt gezet. Deze laatste hoeft niet periodiek vervangen te worden.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Alternatief is niet de timer gebruiken maar de PV ingang, echter zal je dan zelf moeten meten wanneer het water warm genoeg is.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Is de standaard run te schakelen dan?! ik kan het nergens vinden namelijk..Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:03:
Dat hebben er meer willen doen, echter heb je geen corrosie bescherming meer zonder prik.
Alternatief is niet de timer gebruiken maar de PV ingang, echter zal je dan zelf moeten meten wanneer het water warm genoeg is.
Of krijg je daar de mogelijkheid voor op het moment dat je hem op FV-ingang zet ?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Er staat in de handleiding zelfs 24 uur max. Maar dat klopt volgens mij niet want daar ben ik al eens overheen gegaan en geen foutcode gezien. (Via boost mode). 50 uur heb ik helaas nog niet aan kunnen tikken, mede omdat de CV-ketel tussen 23.00u en 05.00u standby staat i.v.m. geluid.busscherski schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:17:
[ Voor 49% gewijzigd door Jim423 op 13-11-2018 13:23 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Je kunt hem (zoals ik en anderen) altijd op de afwezigheids/vakantie stand zetten en vervolgens on demand via PV-ingang aan laten gaan voor minimaal 30 minuten. Mijn domoticasysteem laat hem zo bijvoorbeeld altijd elke nacht opwarmen tot 35 graden in de zomer en 45 graden in de winter.basvn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:11:
[...]
Is de standaard run te schakelen dan?! ik kan het nergens vinden namelijk..
Of krijg je daar de mogelijkheid voor op het moment dat je hem op FV-ingang zet ?
Top! ga ik daarmee aan de gang! dankjewelde Peer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:20:
[...]
Je kunt hem (zoals ik en anderen) altijd op de afwezigheids/vakantie stand zetten en vervolgens on demand via PV-ingang aan laten gaan voor minimaal 30 minuten. Mijn domoticasysteem laat hem zo bijvoorbeeld altijd elke nacht opwarmen tot 35 graden in de zomer en 45 graden in de winter.
Vergeet de legionella run dan niet ook zelf te programmeren, want die doet hij dan ook niet meer zelfstandig. Dat is wel een dingetje
Yess, elke x aantal dagen gewoon 12 uur laten draaiende Peer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:27:
[...]
Vergeet de legionella run dan niet ook zelf te programmeren, want die doet hij dan ook niet meer zelfstandig. Dat is wel een dingetje. Goed opletten.
Stopt hij wel als het water 62c is? of blijft hij dan rustig doorpruttelen?
In de zomer is 3 uur meestal genoeg ;-). En in de winter is hij ook nooit langer dan 5 uur aangeweest tot nu toe (tis ook nog niet echt winter natuurlijk). Ik gebruik wel de lucht vanuit zonder en niet de buitenlucht. dat scheelt veel.basvn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:30:
[...]
Yess, elke x aantal dagen gewoon 12 uur laten draaien![]()
Stopt hij wel als het water 62c is? of blijft hij dan rustig doorpruttelen?
62gr, dan stopt hij ja. Is allemaal wel in dit topic te vinden met de juiste zoekwoorden. gebruik 'PV-ingang' maar eens ofzo. Is veel over geschreven.
Ik heb de Atlantic standaard op vakantiemodus staan.Hij doet bij mij nog gewoon (zelf) een legionella run hoor.de Peer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:27:
[...]
Vergeet de legionella run dan niet ook zelf te programmeren, want die doet hij dan ook niet meer zelfstandig. Dat is wel een dingetje. Goed opletten.
oh echt? goh. Bij mij niet, maar misschien is dat omdat ik dus zelf runs in plan 1 x per week, waardoor hij het zelf niet meer nodig vindt om ze uit te voeren. Bij nader inzien, volgens mij heb ik legionella run ook uitgezet ergens in de settings.CodeIT schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:33:
[...]
Ik heb de Atlantic standaard op vakantiemodus staan.Hij doet bij mij nog gewoon (zelf) een legionella run hoor.
In de handleiding staat:wizzopa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:21:
[...]
Wat denk je zelf, dat de instelling er voor de sier op zit?
Ik ga het toch testenHeat pump failure
Warmtepomp werkt al meer dan 50 uur onafgebroken
Geen stroom naar de compressor Opwarming met netvoeding
Neem contact op met uw installateur
Waar staat dat van die 24 uur?Jim423 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:20:
Er staat in de handleiding zelfs 24 uur max. Maar dat klopt volgens mij niet want daar ben ik al eens overheen gegaan en geen foutcode gezien. (Via boost mode). 50 uur heb ik helaas nog niet aan kunnen tikken, mede omdat de CV-ketel tussen 23.00u en 05.00u standby staat i.v.m. geluid.
Je hebt niet zo`n groot PV overschot als ik maar als je meer draaiuren wilt, kun je dan niet net zoals ik de cv pomp continue laten draaien? Bij mijn Intergas is dat maar een setting in het installateursmenu.
Mijn ketel maakte eerst ook veel geluid, maar het toerental van de ventilator is ook een setting. Dat scheelde heel veel geluid. (ik heb het wel pas verlaagd toen ik de SWW functie had uitgezet en het CV vermogen had verlaagd van 70 naar 40%.)
Blz 96 (NL) heb ik staan: Fout nr. 30 Warmtepomp werkt al meer dan 24 uur onafgebroken, stroom naar de compressor wordt onderbroken, neem contact op met uw installateur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een voordeel zou kunnen zijn dat hij uitgaat zonder 30 minuten vertraging. De legio preventie kan je met een verandering van de weerstand er ook wel maken.Jim423 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:51:
Ik denk dat het wel kan. Je moet wel dan wel zelf voor legionellapreventie zorgen. Maar ik zie even het voordeel niet tegenover de afwezigheidsmodus?
[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 13-11-2018 20:10 ]
Op de cv pomp zelf zit bij mij een draaiknop, met keuze tussen 1, 2 en 3.Jim423 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:21:
Het is de pomp die veel herrie maakt, qua geruis e.d. hij is niet modulerend. Ben ooit nog is van plan hem wat langzamer te laten lopen met een motorcondensator (heb ik al liggen). Maar met de komende buitentemperaturen verwacht ik dat hij niet meer afslaat.
Blz 96 (NL) heb ik staan: Fout nr. 30 Warmtepomp werkt al meer dan 24 uur onafgebroken, stroom naar de compressor wordt onderbroken, neem contact op met uw installateur.
De 24 uur staat bij mij ook in het boekje dat ik er bij kreeg. De online versie die ik meestal raadpleeg heeft het over 50 uur. Ik heb vanochtend om 6 uur de wpb aan gezet met boost.
Morgenochtend weet ik of die van mij doorgaat na 24 uur. Donderdagochtend weet ik of hij echt stopt bij 50 uur.
Waar komt de warmte vandaan is dat gratis.PvJo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:04:
Momenteel zuigt de wpb binnen aan (11:00-22:00), temp is altijd tussen 18-23 graden, denk dat ik het zo laat omdat wij er niets van merken (wordt niet kouder in huis) dat de lucht binnen wordt aangezogen.
Interessant.busscherski schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:13:
[...]Morgenochtend weet ik of die van mij doorgaat na 24 uur. Donderdagochtend weet ik of hij echt stopt bij 50 uur.
De verwarming verwarmt natuurlijk gewoon extra, merk je dus ook niets van. Een hogere aanzuigtemperatuur kan natuurlijk niet vanuit het niets komenPvJo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:04:
Momenteel zuigt de wpb binnen aan (11:00-22:00), temp is altijd tussen 18-23 graden, denk dat ik het zo laat omdat wij er niets van merken (wordt niet kouder in huis) dat de lucht binnen wordt aangezogen.
Had 2 jaar geleden alles geïsoleerd (3 dubbel glas, nieuwe deuren) het wordt hier niet echt "koud"
https://i.imgur.com/JOzqRwt.png
[ Voor 38% gewijzigd door PvJo op 13-11-2018 21:53 ]
[ Voor 4% gewijzigd door mfmonkey op 13-11-2018 22:04 ]
Klopt, ik ventileer toch liever op basis van een meting zowel CO2 als RV. @PvJo wat je minder verbruik voor je wpb zal dan toch echt uit de Airco moeten komen , maar dat is dus gratis.mfmonkey schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:03:
En niet vergeten, in een hoop huizen wordt niet voldoende geventileerd. Als de wpb afzuigt uit het huis kan het zomaar een gezonder leefklimaat veroorzaken.
Zeker, ik ook al doe ik het voorlopig zonder sensoren...wizzopa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:10:
[...]
Klopt, ik ventileer toch liever op basis van een meting zowel CO2 als RV. @PvJo wat je minder verbruik voor je wpb zal dan toch echt uit de Airco moeten komen , maar dat is dus gratis.
Iemand zin in een stukje rekenwerk? Het moet bij benadering toch uit te rekenen zijn wat het voor de wpb oplevert om binnen af te zuigen en wat dat doet met de airco?
Laten we een buitentemperatuur van 7 graden nemen ofzo. Hierbij is de Cop...
En dan als de aanzuigtemp dus 21 graden is, wat is de Cop dan?
Verder moet je dan de Cop van de airco weten bij 7 graden buiten.
Of je hiermee daadwerkelijk een besparing/meerprijs mee kunt berekenen weet ik niet maar je zult ongeveer kunnen zeggen of het goedkoper of duurder wordt toch?
[ Voor 3% gewijzigd door mfmonkey op 13-11-2018 22:15 ]
Had eerder verwacht dat het binnenhuis kouder zou worden als de wpb aan is, ff afwachten als het buiten nog wat kouder wordt kom ik misschien op terug
Je kan eens proberen met het reken tooltje die in de Excelsheet staat.mfmonkey schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:14:
[...]
Zeker, ik ook al doe ik het voorlopig zonder sensoren...
Iemand zin in een stukje rekenwerk? Het moet bij benadering toch uit te rekenen zijn wat het voor de wpb oplevert om binnen af te zuigen en wat dat doet met de airco?
Laten we een buitentemperatuur van 7 graden nemen ofzo. Hierbij is de Cop...
En dan als de aanzuigtemp dus 21 graden is, wat is de Cop dan?
Verder moet je dan de Cop van de airco weten bij 7 graden buiten.
Of je hiermee daadwerkelijk een besparing/meerprijs mee kunt berekenen weet ik niet maar je zult ongeveer kunnen zeggen of het goedkoper of duurder wordt toch?
Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de WAF.PvJo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:18:
@wizzopa idd, het moet ergens vandaan komen maar tot nu toe merk ik het niet en zie het ook in de logs niet terug.
Had eerder verwacht dat het binnenhuis kouder zou worden als de wpb aan is, ff afwachten als het buiten nog wat kouder wordt kom ik misschien op terug
wizzopa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:30:
[...]
Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de WAF.mijn Daikin heeft van 8.30 tot nu 2,8 kWh verbruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door PvJo op 13-11-2018 22:34 ]
Misschien niet gratis, maar wel met cop 4 geproduceerd. En door die warme lucht dus ook wpb met cop 3 tot 4 gedraaid. Met buiten lucht van 5 graden maar cop 2.wizzopa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:10:
[...]
Klopt, ik ventileer toch liever op basis van een meting zowel CO2 als RV. @PvJo wat je minder verbruik voor je wpb zal dan toch echt uit de Airco moeten komen , maar dat is dus gratis.
Daarom zuig ik dus ook bewust binnen lucht aan, alles duurzaam opgewekt.
1 PVoutput . Dongen NB
Het enige verschil wat ik gemerkt heb is dat de wpb harder gaat draaien nu dat die op binnen/buiten staat, verbruik en bedrijfstijd om het water te verwarmenis gewoon het zelfde gebleven.
[ Voor 6% gewijzigd door PvJo op 14-11-2018 08:09 ]
Als hij op buiten staat, moet hij de lucht door de buizen heen blazen. hier heeft hij meer kracht voor nodig, dus gaat hij harderPvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:03:
Weet iemand waarom Atlantic de optie binnen/binnen -binnen/buiten als bedrijfskeuze heeft? Had de wpb per ongeluk op binnen/ binnen staan terwijl die binnen/buiten is aangesloten.
Het enige verschil wat ik gemerkt heb is dat de wpb harder gaat draaien nu dat die op binnen/buiten staat, verbruik en bedrijfstijd om het water te verwarmenis gewoon het zelfde gebleven.
en het zal minutenwerk zijn in verschil
Een Cop van 3 tot 4 is dat met cijfers te onderbouwen? Ik kom hier met gelijk blijvende koud water temperaturen niet verder dan 2,77 gemiddeld over 11 maanden. Met buiten lucht en een beetje mv lucht.reneeke1970 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:34:
[...]
Misschien niet gratis, maar wel met cop 4 geproduceerd. En door die warme lucht dus ook wpb met cop 3 tot 4 gedraaid. Met buiten lucht van 5 graden maar cop 2.
Daarom zuig ik dus ook bewust binnen lucht aan, alles duurzaam opgewekt.
Jij pikt er nu alleen je boiler uit, ik kijk naar het gehele plaatje want waar het hier om ging was de vraag of binnen zuigen extra energie kost omdat je zogenaamd warmte weg zuigt. In theorie wel maar in praktijk niet.wizzopa schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:14:
[...]
Een Cop van 3 tot 4 is dat met cijfers te onderbouwen? Ik kom hier met gelijk blijvende koud water temperaturen niet verder dan 2,77 gemiddeld over 11 maanden. Met buiten lucht en een beetje mv lucht.
In mijn oude situatie maakte mijn buiten wp mijn buffer met hygiëne spiraal de buffer warm tot 45 graden. Dat werd dus mijn boiler, behalve in de winter, dan ging temp naar 30 graden voor de huis verwarming en deed mijn CV het sww na verwarmen wat 100 kuub gas kostte.
In nieuwe situatie is CV weg gehaald en doet nu het gehele jaar de wpb het sww verzorgen. De buiten wp bespaart 400 kWh en de wpb verbruikt extra 600 kWh. Dus mijn totale verbruik is 200 kWh gestegen en 100 kuub gas is weg. En de boiler zuigt dus binnen af.
Net als voor verwarming is dus mijn Electra factor 2 tov gas verbruik. Dus ik ga uit van gewoon een goeie cop en geen verloren afgezogen warmte.
Hierin zitten ook al de stilstand verliezen die iedereen als verloren energie beschouwd. Ik heb 600 liter binnen staan.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat het vrijwel niet te meten is. Mijn zolder koelt 0.2 graden af als de Atlantic gedurende een nacht 1 kWh verbruikt heeft. De temperatuur op zolder wordt met name bepaald door warme lucht van de benedenverdieping (opgewekt met Airco) die een beetje naar boven stijgt via trappenhuis of gewoon door de plafonds heen.PvJo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:18:
@wizzopa idd, het moet ergens vandaan komen maar tot nu toe merk ik het niet en zie het ook in de logs niet terug.
In die zin ga ik het dus nooit kunnen meten in de woonkamer. Het was tenslotte al 'weg gelekte' warmte. Hooguit zou de bovenverdieping/zolder dus ietsje kouder kunnen worden, maar dat is echt marginaal.. Ik ben zelf dus ook voorstander van binnen aanzuigen.
Stroom is nooit gratis trouwens he.. Die panelen hebben ook gewoon geld gekost en die zijn ook een keer afgeschreven waarvoor je dus al weer een bedrag zou moeten begroten maandelijks
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 14-11-2018 10:20 ]
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Wat @wizzopa bedoeld met gratis is denk ik dat het toch overschot is van de pv installatie en men niet extra moet betalen voor airco of wpb gebruik .
Maar het is wel waar, het kost altijd wat. Bij een niet gigantisch overschot wordt je tenslotte betaald voor deze energie dus kost het je inkomsten. En dat is toch ook geld.PvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:44:
Wat @wizzopa bedoeld met gratis is denk ik dat het toch overschot is van de pv installatie en men niet extra moet betalen voor airco of wpb gebruik .
Lastig te meten is hoeveel er van de 300 of 360m3/uur overblijft als je de weerstand van de lucht in het hele systeem meeneemt.
Je mag een Atlantic niet (alleen) op de MV aansluiten, evenals aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
Tot nu toe mengde ik lucht van buiten (dak) en de MV, dit geeft een grote variatie in verbruik van ruim 4kWh per week in de zomer tot 11kWh in de winter (met toen 55 graden of automatisch ingesteld).
Ik hoef maar 1 slang los te halen om de ventilatie vanuit het hok te laten gebeuren, samen met de MV.
De airco's redden het prima dus er is ruimte om ze eventueel wat harder te laten werken
Nieuw speeltje
Nog even verder pielen met de app en instellingen ...

Hmm wat doe jij bij de duurzame techniek?gitaarwerk schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:44:
@Speedy-Andre very offtopic, maar leuk nog eens wat van je te lezenTijd geleden zo ondertussen. Leuk project zo een waterpomp. Eens bijlezen.
Ik heb nog meer op mijn geweten zoals dit topic en deze
Eigenlijk hebben ze allemaal met elkaar te maken, vergeet de berg domotica niet die er overal tussen zit
[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-11-2018 13:05 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mooi zeg! Is het gradient bovenkant-onderkant boiler ook zichtbaar te maken of valt dit niet te meten?Speedy-Andre schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:54:
Op zich wel een leuke discussie, de aangezogen warmte blijft in huis tot je het water verbruikt.
Lastig te meten is hoeveel er van de 300 of 360m3/uur overblijft als je de weerstand van de lucht in het hele systeem meeneemt.
Je mag een Atlantic niet (alleen) op de MV aansluiten, evenals aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
Tot nu toe mengde ik lucht van buiten (dak) en de MV, dit geeft een grote variatie in verbruik van ruim 4kWh per week in de zomer tot 11kWh in de winter (met toen 55 graden of automatisch ingesteld).
Ik hoef maar 1 slang los te halen om de ventilatie vanuit het hok te laten gebeuren, samen met de MV.
De airco's redden het prima dus er is ruimte om ze eventueel wat harder te laten werken
Nieuw speeltje![]()
Nog even verder pielen met de app en instellingen ...
[Afbeelding]
[YouTube: Thermal wpb1][YouTube: Thermal wpb2]
[...]
Hmm wat doe jij bij de duurzame techniek?![]()
Ik heb nog meer op mijn geweten zoals dit topic en deze![]()
Eigenlijk hebben ze allemaal met elkaar te maken, vergeet de berg domotica niet die er overal tussen zit
Da's lastig, de wpb staat een half uur stil en vooral de wp is nog warm.de Peer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:58:
[...]
Mooi zeg! Is het gradient bovenkant-onderkant boiler ook zichtbaar te maken of valt dit niet te meten?
Als het goed is maakt de isolatie het lastig om de gelaagdheid te zien.

[ Voor 83% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-11-2018 14:09 ]
Aha zo’n plugin voor je Android of Iphone. Heb je een goedkoop adres.Speedy-Andre schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:58:
Als je goed Seekt dan zie je dat het geen Flir is
Het is maar wat je goedkoop noemtwizzopa schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:10:
[...]
Aha zo’n plugin voor je Android of Iphone. Heb je een goedkoop adres.
Veel anderen zijn duurder en dit is incl. verzenden.
Check wel eerst of je de app kan installeren, als dat lukt dan is de kans groot dat hij compatibel is.
Jep, dat was de enige die deze diameter kon leveren met draad die in de wpb past.PvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:54:
@Speedy-Andre met welke slangen heb je de circulatiepomp aangesloten, die van Econo?
En die is te koop?PvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:41:
@wizzopa heb nog een Flir voor de iPhone.
https://i.imgur.com/brG83WW.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...BEgLxDvD_BwE&gclsrc=aw.dsSpeedy-Andre schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:19:
[...]
Het is maar wat je goedkoop noemt
Veel anderen zijn duurder en dit is incl. verzenden.
Check wel eerst of je de app kan installeren, als dat lukt dan is de kans groot dat hij compatibel is.
Leuk, maar ik heb geen on i-dingen
Liever een iets minder vage shop, al is Bol het aanspreekpunt.
Heb die ooit bij Amazon gekocht, zie dat die nu flink is afgeprijst.
https://tinyurl.com/y9cwvkg3
[ Voor 21% gewijzigd door PvJo op 14-11-2018 16:38 ]
Ik heb een paar maanden geleden deze gekocht voor 95 euro.PvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:37:
Eigenlijk niet, was meer bedoeld als vergelijking (resolutie)
[...]
Kwam wel uit china, maar geen inklaringskosten of iets gehad.
resolutie is niet onwijs(32x32) en helaas geen opslag mogelijkheid.
Maar wel handig om er bij te hebben
Vanwege de nieuwe versie 3PvJo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:37:
Eigenlijk niet, was meer bedoeld als vergelijking (resolutie)
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@Jim423busscherski schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:13:
[...]
De 24 uur staat bij mij ook in het boekje dat ik er bij kreeg. De online versie die ik meestal raadpleeg heeft het over 50 uur. Ik heb vanochtend om 6 uur de wpb aan gezet met boost.
Morgenochtend weet ik of die van mij doorgaat na 24 uur. Donderdagochtend weet ik of hij echt stopt bij 50 uur.
Toen ik vanochtend wakker werd (26 uur nadat ik de boost had gestart) was de wpb gestopt, piepte die en toonde deze foutmelding. Kon ik weg klikken en toen startte de wpb weer.
Het piepgeluid was dermate zacht dat ik het, net zoals het geluid van de werkende wpb in buiten/buiten modus, in mijn slaapkamer, 1 verdieping lager en met 2 deuren dicht niet kon horen.

De online installatiehandleiding die ik meestal raadpleeg van de website van Navetto noemt 50 uur (april 2016?)
Mijn boekje (24 uur, mei 2016)
De Franse versie van de Atlantic website noemt ook 24 uur.
Ik vermoed dat er 2 versies van de firmware bestaan hebben en dat de limiet al geruime tijd 24 uur is.
Ik heb overigens de laatste weken en vandaag mijn hele huis + SWW met de wpb zonder element gestookt. Maar de kamer temperatuur is van gisteravond 19.9 ℃ naar nu 19.7 ℃ gegaan (mijn doel is eigenlijk 20 ℃). De gemiddelde buitentemperatuur van de laatste 24 uur was zo`n 7.5 ℃ (Twente). Ter vergelijk, mijn huis had ruim 1000 m3 gas per jaar nodig voor verwarming, isolatie is nog hetzelfde.
Mijn vriendin is op vakantie dus ik ben van plan pas aardgas te gaan stoken als het huis onder de 18 ℃ komt. (ik denk zaterdag)
Geen idee waarom, het was niet een legionella run en volgens de vrouw was iedereen al gedoucht ruim voordat hij aan zijn cyclus begon. Vreemd, maar even kijken wat hij morgen doet.
Hmm, er was wel heel lang gedoucht hoor ik net dus misschien toch een legionella run die nu gewoon veel meer power kostte dan normaal. Enige wat ik dan zou verwachten, is een iets hogere temperatuur nu nog in het vat.
[ Voor 28% gewijzigd door thido op 14-11-2018 20:55 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Staat het element dan niet uit in het menu?thido schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:43:
De Atlantic heeft vandaag ineens besloten het element bijna een uur lang erbij te gebruiken.
Geen idee waarom, het was niet een legionella run en volgens de vrouw was iedereen al gedoucht ruim voordat hij aan zijn cyclus begon. Vreemd, maar even kijken wat hij morgen doet.
Hmm, er was wel heel lang gedoucht hoor ik net dus misschien toch een legionella run die nu gewoon veel meer power kostte dan normaal. Enige wat ik dan zou verwachten, is een iets hogere temperatuur nu nog in het vat.
Ik vraag me ook een beetje af hoe ik het best bij kan verwarmen. Omdat ik PV overschot heb wil ik het liefst zoveel mogelijk gebruik maken van de wpb en zo weinig mogelijk van de cv ketel. Een kWh kost me immers maar 11 cent.Jim423 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:39:
Ik kom ook vanaf 1000 m3 ( puur verwarming). Ik blijf wel binnen de 24 uur dan, met ingebouwde timer. CV zit er nog achter als backup, maar 35 graden sww naverwarmen gaat niet helemaal soepel merkte ik laatst.
De wpb draait op moment van schrijven 14 uur achtereen, gisteravond voor het laatst SWW vraag (20 minuten gedoucht), CV pomp heeft ook continue gedraaid.
Momenteel is de temperatuur van het cv water dat de spiraal in gaat 23.8°C en er komt 25.8°C uit. (gemeten met een IR thermometer op grijze duct tape of stalen leiding geplakt).
Ik schat dat de temperatuur van van het water onderin het vat gemiddeld 27°C is. Boven is de temperatuur 55°C (de 270 liter versie heeft meer stratificatie/gelaagdheid dan de 200 liter versie, ik begrijp dat bij een 200 liter versie onder deze omstandigheden de temperatuur bovenin het vat zo rond 45 graden stabiliseert).
Ik twijfel tussen:
1) CV aanvoertemperatuur op 40°C instellen en constant de thermostaat op 20°C laten staan. 3 wegklep zodanig dat het water eerst door de wpb stroomt.
Als ik nu de cv ketel op 40°C zet (als dat al niet teveel pendelt) krijg ik water retour van zo`n 30°C. Dat warmt de onderkant van de wpb op en vervolgens stijgt de temperatuur van het vat onderin en bovenin. Zover ik het begrijp regelt de wpb de druk/temperatuur van het koelgas aan de hand van de gemeten temperatuur bovenin het vat. Dus hoe hoger de temperatuur daar, hoe lager de COP wordt. Ik verwacht dat de temperatuur bovenin het vat op dagen met weinig SWW verbruik dicht tegen de 62°C komt.
2) 1x per dag met 60°C een uurtje of wat de CV ketel stoken met de WPB uit en de 3 wegklep omgezet zodat er geen water door de spiraal stroomt.
Optie 1 benut de wpb denk ik net iets beter zolang de temperatuur bovenin de 62°C niet haalt. Wel wat meer gependel van de cv ketel.
Optie 2 zorgt denk ik voor een wat hogere COP en minder gependel van de ketel.
Wat denken jullie?
@thido
Gebruik van het element kun je zien bij het menutje "Energiebesparingen"
Nope, mag hij ook gewoon gebruiken wanneer hij het nodig vind. Ik heb twee tijdblokken van 4 uur ingesteld (minder kan niet) en wil dat hij in het eerste tijdblok klaar is. Daardoor pakt hij bij een legionella run aan het eind eventjes het element erbij. Om het in die 4 uur te redden. Vandaag dus ineens een uur lang, maar zal wel door de lange douche sessie van de dames gekomen zijn denk ik.wizzopa schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:19:
[...]
Staat het element dan niet uit in het menu?
Binnekort dat tijdblok naar 6 uur zetten dan heeft hij meer tijd ervoor zonder het element in te schakelen.
Klopt ja. Zag aan de verbruiksmeting dat hij meer dan 2kW heeft opgenomen. Kan niet anders dan de compressor plus het element zijn natuurlijk.busscherski schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:28:
[...]
@thido
Gebruik van het element kun je zien bij het menutje "Energiebesparingen"
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Bedankt voor het meedenken.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt maar ik weet het niet zeker.
Ik ga een weekje twee keer daags de temperaturen in het installateursmenu noteren. En ook de buitentemperatuur er bij. Helaas heb ik geen verbruiksmeter, heb jij dat wel?
Ik kom hier volgende week op terug.
@thido
Ja als er meer dan 2 kW opgenomen wordt kan het niet anders. Vanwaar je voorkeur voor het element?
In de winter is de wpb minder snel klaar, zeker als hij buitenlucht aanzuigt.
De subsidie teller staat sinds 1 november op 75 miljoen van de 100. Het gaat hard dus.
Zoals in de post boven die van jou beschreven:busscherski schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:04:
@Jim423
Bedankt voor het meedenken.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt maar ik weet het niet zeker.
Ik ga een weekje twee keer daags de temperaturen in het installateursmenu noteren. En ook de buitentemperatuur er bij. Helaas heb ik geen verbruiksmeter, heb jij dat wel?
Ik kom hier volgende week op terug.
@thido
Ja als er meer dan 2 kW opgenomen wordt kan het niet anders. Vanwaar je voorkeur voor het element?
"Ik heb twee tijdblokken van 4 uur ingesteld (minder kan niet) en wil dat hij in het eerste tijdblok klaar is. Daardoor pakt hij bij een legionella run aan het eind eventjes het element erbij. Om het in die 4 uur te redden."
Binnenkort gaat de kast eromheen gebouwd worden dus dan mag hij de hele dag draaien, kan het element ook uit.
Oke vanwege het geluid dus.
Kent iemand deze al? Ik heb de kap er niet af gehad om de hoeveelheid ijs te bekijken. Ik streef naar bijna 24 uur gebruik van de wpb. Deze storing zag ik om 5:00, 8:00 en 9:00 en tussendoor heeft de wpb maar korte stukjes gedraaid. Nadat ik deze foto nam ben ik naar m`n werk gegaan en toen ik thuis kwam bleek dat de wpb grotendeels van de dag verder gewoon gewerkt heeft.

In Twente was het tijdens de foutmeldingen zo`n -2.5°C met een luchtvochtigheid van 98%.
Ik verwarm de aanvoerlucht voor met een oude lucht/lucht warmtewisselaar van een ventilatielucht wtw. Dat maakte de aanvoerlucht vannacht minstens 9°C (maar in de wpb koelt de lucht af tot lager dan het vriespunt en dan krijg je ijs).
Ik vraag me af of de wpb het beter had gedaan als ik zoals de meesten hier, in plaats van de aanvoerlucht voorverwarmen met een wtw gewoon een T-stuk had gebruikt.
Blijkbaar kom je nogal snel op het dauwpunt, of de wtw een rol speelt is lastig te zeggen maar ik vermoed dat je relatief weinig warme lucht bijmengt als de som 9 graden was.busscherski schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:38:
@thido
Oke vanwege het geluid dus.
Kent iemand deze al? Ik heb de kap er niet af gehad om de hoeveelheid ijs te bekijken. Ik streef naar bijna 24 uur gebruik van de wpb. Deze storing zag ik om 5:00, 8:00 en 9:00 en tussendoor heeft de wpb maar korte stukjes gedraaid. Nadat ik deze foto nam ben ik naar m`n werk gegaan en toen ik thuis kwam bleek dat de wpb grotendeels van de dag verder gewoon gewerkt heeft.
[Afbeelding: defrost]
In Twente was het tijdens de foutmeldingen zo`n -2.5°C met een luchtvochtigheid van 98%.
Ik verwarm de aanvoerlucht voor met een oude lucht/lucht warmtewisselaar van een ventilatielucht wtw. Dat maakte de aanvoerlucht vannacht minstens 9°C (maar in de wpb koelt de lucht af tot lager dan het vriespunt en dan krijg je ijs).
Ik vraag me af of de wpb het beter had gedaan als ik zoals de meesten hier, in plaats van de aanvoerlucht voorverwarmen met een wtw gewoon een T-stuk had gebruikt.
De hoge RV helpt ook niet, maar toch apart dat mijn airco's bij 92% geen defrosts hebben
Eigenlijk merk ik er niets van bij de airco's dat de wpb draait, maar het bleef wel 1 graad boven 0.
Maar het het belangrijkste is de wpb te laten werken wanneer de ( buiten ) temperaturen het hoogst
zijn. Je zal met wens om de wpb 24/24 te laten werken daar een modus in moeten zien te vinden. Voor ontdooien heeft de wpb de warmte van de inhoud nodig als die aan de onderkant niet voldoende aanwezig is wordt het ook lastig.
Al met al weer een leer project.
Zou het zijn dat de verdampers van je airco niet in vriezen om dat je airco bij lange na niet op vol vermogen draaien en de wpb altijd.Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:29:
[...]
Blijkbaar kom je nogal snel op het dauwpunt, of de wtw een rol speelt is lastig te zeggen maar ik vermoed dat je relatief weinig warme lucht bijmengt als de som 9 graden was.
De hoge RV helpt ook niet, maar toch apart dat mijn airco's bij 92% geen defrosts hebben
Eigenlijk merk ik er niets van bij de airco's dat de wpb draait, maar het bleef wel 1 graad boven 0.
Om in het Installatie menu te komen is een ieder wel duidelijk, maar achter het installatie menu zit een menu op storing te analyseren.
Vanuit het Installatie menu : Menu knop in drukken en de grote knop een halve slag links om draaien en vervolgens de grote knop recht om draaien.
Zie daar.
De Atlantic werkt altijd op top speed die heeft geen variable snelheid zoals de airco/warmtepomp met inverter.PvJo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:04:
@wizzopa daar kan wat inzitten wat je zegt, vanmorgen de airco aangezet en 45min later had ik al defrost. Als de binnen temp is bereikt dan zie ik geen defrost meer, als de airco meer op een soort "stationair" loopt dan is de defrost miniem, zal niet anders zijn met de wpb (denk ik).
Zag een temperatuur door de doorstromer van 43c en hij gaf 14-15c aan op het display van de Atlantic.
Als hij onder de 42c output geeft vangt de doorstromer het op en houd hem daar.
Vond hem wel behoorlijk resoneren nu, dus de kap er net maar eens afgehaald.
De leiding die boven uit de compressor komt raakte het isolatie materiaal van de kap achterin.
Hierdoor gaat de gehele kap mee staan resoneren en dat is behoorlijk. irritant.
Klein beetje verbogen en echt een heel stuk stiller.
Zit nog wel iets van resonantie in maar het is een stuk beter zo :-)
@wizzopa Wat kun je in dat menu?
Edit: gelijk maar even gekeken: diagnose menuutje. Aantal draaiuren en foutmeldingen.
Leuk gevonden :-)
[ Voor 7% gewijzigd door thido op 17-11-2018 12:11 ]
Schattig, 0 storingenwizzopa schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:48:
Heb ik een nieuw menu ontdekt in de Atlantic?
Om in het Installatie menu te komen is een ieder wel duidelijk, maar achter het installatie menu zit een menu op storing te analyseren.
Vanuit het Installatie menu : Menu knop in drukken en de grote knop een halve slag links om draaien en vervolgens de grote knop recht om draaien.
Zie daar.
Wel het aantal startups (na power down) en de bedrijfsuren van de compressor.
Nu nog iets verzinnen voor de cam die naar het display kijkt, die verliest het contrast door de lcd verlichting

Als die goed zou werken kan ik de informatie op de dvr terugkijken.
Ik weet wel iets (auto-iris) maar een camera die dat heeft is flink groter
1968 draaiuren, 5 starts en 0 foutmeldingen :-)Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:11:
[...]
Schattig, 0 storingen
Wel het aantal startups (na power down) en de bedrijfsuren van de compressor.
Nu nog iets verzinnen voor de cam die naar het display kijkt, die verliest het contrast door de lcd verlichting![]()
Als die goed zou werken kan ik de informatie op de dvr terugkijken.
Ik weet wel iets (auto-iris) maar een camera die dat heeft is flink groter
Ik heb een verbruik van 265kWh geteld wat ongeveer x2 aan draaiuren is ofwel 530 uur in 270 dagen.
De Cozytouch zegt 252kWh en dat zou kunnen omdat mijn powermeter ook de cams, Sonoff en pomp meet.
[edit]Nu maar ff een foto van het display genomen, 6516 uur dus en dat is de tijd dat er prik op staat.
[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-11-2018 13:04 ]
Edit: het zijn er 1938thido schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:32:
Dat kan ongeveer wel kloppen, eind augustus is hij aangegaan.
@wizzopa jouw vraag is vanwege het uren dat hij daadwerkelijk in bedrijf is neem ik aan (pomp aan). Hier lijkt hij gewoon te tellen wat hij gewoon aan staat (lees: spanning erop)
Ik heb er 7839 uren 7839/24=326 dagthido schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:53:
[...]
Edit: het zijn er 1938
@wizzopa jouw vraag is vanwege het uren dat hij daadwerkelijk in bedrijf is neem ik aan (pomp aan). Hier lijkt hij gewoon te tellen wat hij gewoon aan staat (lees: spanning erop)
De klok is wat optimistisch.
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 17-11-2018 13:19 ]
Ik heb nu een ledlampje op het display gericht om hem zonder achtergrondverlichting te kunnen aflezen, als ik die uit doe gaat het al beter maar de camera krijgt nog te veel licht.
Dat allemaal omdat je kop tussen het display en de muur steken geen goed beeld geeft

6516 uur is een stuk realistischer.
Dit topic is gesloten.