Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.460 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:51:
[Afbeelding]

10.13kWh op 1 dag, weer een nieuw record :+
Nog maar 15m3 gas verstookt, hoeveel dit normaal is in november weet ik helaas niet.
Waar meet je dat mee?
Er ging deze maand 60kWh mijn airco in en dat zou 30m3 gas geweest kunnen zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
De welbekende voltcraft meter van conrad met bluetooth. Wil als ik eens tijd heb nog eens de boel ombouwen naar influxdb met grafana.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:49:
De welbekende voltcraft meter van conrad met bluetooth. Wil als ik eens tijd heb nog eens de boel ombouwen naar influxdb met grafana.
Het kwam me al bekend voor, ik heb er ook een (SEM-3600bt) maar de app ziet er anders uit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
Allemaal bedankt voor de reacties.
In deze lange uitgebreide post ga ik wat dieper in op luchtvochtigheid en defrosts.
Jim423 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:46:
De lucht uit huis is een stuk droger doorgaans, dus ik denk dat je dan minder snel last hebt van ontdooistoringen. (Tenzij je het uit de douchecabine zuigt tijdens het douchen). Wel bevat deze lucht minder energie per liter.
Lijkt een logische gedachte, maar volgens mij is het tegenovergestelde waar.
Voor relatieve waarden klopt het wat je zegt. Maar voor absolute waarden niet (en daar gaat het om). Vroeger op school heb ik deze sommetjes met behulp van tabellen en formules die ik vergeten ben gedaan maar nu heb ik deze calculator gebruikt:
https://planetcalc.com/2167/

Mijn geval met lucht voorverwarming met oude ventilatie L/L warmtewisselaar:
- Bij -2.5℃ en 98% luchtvochtigheid bevat de lucht 0.0040 kg water / m3 lucht.
Ik verwarm de lucht van -2.5℃ naar +9℃
Die lucht wordt dus +9℃ met een relatieve luchtvochtigheid van 45% en nog steeds die 0.0040 kg/m3.
Op de buitenkant van een ongeisoleerd stukje alu ventilatieslang waar de afgekoelde ventilatielucht door naar buiten stroomt meet ik momenteel 11℃

"Mengverhouding" die ik behaal:
100 * 19℃ + 87 * -2.5℃ = 187*9℃
Ik haal overigens een hogere aanvoertemperatuur dan ik verwacht had. Zou dat komen omdat de Atlantic ondanks de buiten/buiten setting moeite heeft om voldoende lucht door de L/L warmtewisselaar te zuigen?

Geval van ventilatielucht bijmengen met T-stuk tot dezelfde temperatuur:
- Bij -2.5℃ en 98% luchtvochtigheid bevat de lucht 0.0040 kg water / m3 lucht.
- Bij 19℃ en 50% luchtvochtigheid bevat de lucht 0.0082 kg water / m3 lucht.

100 * 0.0040 kg/m3 + 87 * 0.0082 kg/m3 = 187 * 0,0060 kg/m3 (9℃ 68% relatieve luchtvochtigheid).

Dus met lucht bijmengen met een T-stuk had ik juist 50% meer vocht in de aanvoer lucht gehad.
Het lijkt me dat een lagere luchtvochtigheid voor minder defrosts zorgt.
Ik twijfel nog wel een beetje over de volumestroom die ik nog over houd met de weerstand van de L/L warmtewisselaar er tussen.
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:29:
[...]
Blijkbaar kom je nogal snel op het dauwpunt, of de wtw een rol speelt is lastig te zeggen maar ik vermoed dat je relatief weinig warme lucht bijmengt als de som 9 graden was.
De hoge RV helpt ook niet, maar toch apart dat mijn airco's bij 92% geen defrosts hebben :)
Eigenlijk merk ik er niets van bij de airco's dat de wpb draait, maar het bleef wel 1 graad boven 0.
"Meng" ik niet juist relatief veel warme lucht bij? Volgens mijn berekening 100 delen warm op 87 delen koud.
Ik denk dat jouw airco`s een nog veel grotere luchtstroom over de verdamper trekken, en het bij jou warmer was dan in Twente, en de airco`s niet langdurig op vollast draaien.

Ontdooicyclus
Terwijl ik data stond te verzamelen voor deze post begon er net een ontdooicyclus, ik heb de voortgang gevolgd in het installateursmenu.
Aanvoer 10℃
Hoogste temperatuur bij evapo die ik zag was 34℃ (tijdens normaal bedrijf is die de laatste dagen 0 of -1℃)
Laagste temperatuur bij out. comp. die ik zag was 33℃ (was deze week bij mij tussen 66℃ en 70℃ tijdens normaal bedrijf)
Buitentemperatuur 1.4℃, relatieve luchtvochtigheid 82%.

Dus zoals @wizzopa schreef wordt er dus inderdaad warmte onttrokken aan het vat. Waarom gaat de compressor niet gewoon even uit en laat de boel ontdooien door de ventilator die er lucht van 10℃ over blaast? Dat onttrekt geen warmte aan het vat en bespaart ook nog eens de energie die de compressor verbruikt. Het zal natuurlijk langer duren en werkt niet als de aanzuiglucht onder 0℃ is. Maar de Atlantic heeft een temperatuursensor in de luchtaanvoer dus zou volgens mij zolang de aanvoer bijvoorbeeld boven 5℃ is op de passieve manier kunnen ontdooien.

Ik heb overigens ruim 2 uur gedaan over het schrijven van deze post. Wat later (ik denk zo`n 45 minuten) ging de wpb uit en in storing 30 (inefficient ontdooien) Het lijkt er op dat de wpb een beperkt aantal keren defrost wil doen in een periode voor het te inefficient wordt.
Storing 30 lost zichzelf overigens op, de wpb begint na een bepaalde peride weer.
Jim423 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:51:
[Afbeelding]

10.13kWh op 1 dag, weer een nieuw record :+
Nog maar 15m3 gas verstookt, hoeveel dit normaal is in november weet ik helaas niet.
Ik heb de laatste 2 weken alleen 1 m3 gas verstookt in de gashaard om de slang voor condensaat van de L/L warmtewisselaar te verwarmen en in de juiste vorm te buigen (maar het warmde het huis ook wat op). Waakvlam van de gashaard heb ik nu weer uit gedaan.
Maar de kamertemperatuur is sinds woensdag wel langzaam gezakt van 20℃ naar 18℃ (vriendin is er niet). Morgen komt er mogelijk visite, dus dan zal ik de woonkamer wel weer terug naar 20℃ moeten stoken...
20181117

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik beroep me op Atlantic :P Maar als ik het wat nareken valt het inderdaad wel mee. Overigens is de 50% RV in huis voor mij nogal hoog, reken hier met 20%. Toch klopt er iets niet. Ik heb lucht van 11 graden wat er nu aangevoerd wordt (door bijmenging 50/50, 100m³ vanuit huis/servers dus). Niet veel anders dan bij jou, maar 2 graden verschil. Ik heb hier geen enkele defrost over 21 uur draaitijd. Terwijl volgens de absolute waardes de lucht evenveel vocht zou moeten bevatten als bij jou. Helaas is natuurkunde alweer zo'n 12 jaar geleden en het boek heb ik niet meer.. Wat betreft je WTW, de ventilator van de Atlantic is niet erg sterk (ondanks het enorme kabaal), je hebt een goede kans gezien jouw 60/40 verhouding het gevolg is van een flow van zo'n 150m3/h door de WPB. Door mijn filter en schoorsteen (hij moet 150mm 1 meter opvoeren) is de flow ook minder, ik schat zo'n 200m3/h.
4. Mechnische ventilatie heeft als gevolg dat lucht droger wordt, kijkend naar het diagram van Mollier kunnen we vervolgens concluderen dat deze lucht, door zijn lagere luchtvochtigheid, minder energie zal bevatten. Dit zorgt ervoor dat de werking van de warmtepomp beïnvloed zal worden:
busscherski schreef op zondag 18 november 2018 @ 00:10:Dus zoals @wizzopa schreef wordt er dus inderdaad warmte onttrokken aan het vat. Waarom gaat de compressor niet gewoon even uit en laat de boel ontdooien door de ventilator die er lucht van 10℃ over blaast? Dat onttrekt geen warmte aan het vat en bespaart ook nog eens de energie die de compressor verbruikt. Het zal natuurlijk langer duren en werkt niet als de aanzuiglucht onder 0℃ is. Maar de Atlantic heeft een temperatuursensor in de luchtaanvoer dus zou volgens mij zolang de aanvoer bijvoorbeeld boven 5℃ is op de passieve manier kunnen ontdooien.
De verdamper zit vaak dicht met ijs, hierdoor krijgt hij bijna geen lucht er meer doorheen. Gaan ontdooien met 10 graden (maar vaak lager) lucht gaat dan een eeuwigheid duren. Bij meerdere ontdooipogingen per uur kan ik me voorstellen dat het geheel inefficiënt wordt en hij dus even stopt. De energie die die onttrekt uit het vat is overigens minimaal, de gemiste draaitijd is een groter probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 18-11-2018 12:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423

Ik heb de relatieve luchtvochtigheid in huis niet gemeten. Ik ging er even vanuit dat het midden in het ideale bereik ligt van 40 tot 60%. Is 20% niet te laag?
Tot afgelopen vrijdag had ik ook geen defrosts.

De ventilator is inderdaad niet zo sterk.
Als test kan ik het deurtje van de L/L warmtewisselaar er eens afhalen. Dan is de luchtweerstand flink verlaagd maar zuigt de wpb ventilatielucht, lucht van de zolder en buitenlucht aan. Als dit beter werkt dan zou ik kunnen kiezen om het om te bouwen naar aanzuigen met een T-stuk zoals de meesten hier. Of de flow verhogen met een extra ventilator.
Vooralsnog heb ik de timer ingesteld om pas vanaf 10:30 te starten, dan is het buiten al wat warmer.

Dat de verdamper vol ijs zit is inderdaad wel een goede reden om op de actieve manier een defrost te doen. De defrost duurt zo`n 5 minuten. Het zal inderdaad wel meevallen hoeveel energie er uit het vat onttrokken wordt.

edit:
zoiets? https://www.conrad.nl/p/b...230-v-298-mh-15-cm-560212

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 18-11-2018 13:47 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zit er in die WTW geen ventilator? Ik zou overigens kiezen voor een radiaalventilator, je wilt toch redelijk wat druk gaan opbouwen. Let er wel op dat de druk op de ingang WPB wel negatief blijft, bij positieve druk kan de WPB ventilator gaan overtoeren. Ik verwacht overigens dat het ontdooiprobleem wel opgelost is bij een hogere flow.

Ruck buisventilator RS 300m³/h diameter 125 - RS 125L 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zet de Itho Ecofan op de middenstand (225m3/u) als de wpb start, vandaag 18,5 graden toevoer met buiten 3 graden (op 1m hoog in de tuin).
Door de driehoek vormige buizenloop (hoek op wpb, hoek op Itho en hoek op dakdoorvoer) zal dan denk ik 3/4 binnenlucht de wpb in gaan of misschien wel meer omdat de MV luchtstroom die van buiten kruist.
De dakdoorvoer is maar 12,5cm (origineel van de MV) en er gaan in feite 2 buizen van de MV naar de wpb.
De wpb afvoer naar buiten is 15cm dus die zal weinig weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423

Ik heb de WTW zonder ventilator gekocht.

Als ik de manual lees begrijp ik dat de wpb bij voorkeur 300 m3/h over de verdamper trekt. En dat lijk ik lang niet te halen, jouw schatting van 150 m3/h lijkt me niet ver van de werkelijkheid, 200 m3/h zou ook kunnen.

http://www.produktinfo.co...UBLUEFTER_KL150_27934.pdf
250 m3 at 23 Pa

https://www.ruck.eu/venti...ency=50&filterErP=conform
250 m3 at 53 Pa

Onlangs heb ik mijn Stork MV vervangen door een Itho. De reden voor de vervanging was de de Stork teveel lawaai maakte. Ik kan die Stork gratis weer in gebruik nemen (het maakt alleen meer geluid dan de Atlantic). Wel jammer van de Ø125 aansluitingen. Deze MV box (radiaalfan) haalt op de hoogste stand iets van 300m3 bij de weerstand van een gemiddeld MV buizenstelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Misschien kun je die Stork wat modificeren (filters e.d. eruit halen, isolatiekap eroverheen/vanbinnen) om hem wat stiller te maken? Hij hoeft ook niet permanent aan natuurlijk, alleen als het heel koud is. Misschien regelaar erop om hem iets langzamer te laten draaien. Die kunststof ventilatoren zijn leuk voor open ruimtes maar zodra er wat weerstand is komt er bijna geen lucht meer doorheen. Ik zou daar persoonlijk geen geld aan uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
busscherski schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:33:
@Jim423

Ik heb de WTW zonder ventilator gekocht.

Als ik de manual lees begrijp ik dat de wpb bij voorkeur 300 m3/h over de verdamper trekt. En dat lijk ik lang niet te halen, jouw schatting van 150 m3/h lijkt me niet ver van de werkelijkheid, 200 m3/h zou ook kunnen.

http://www.produktinfo.co...UBLUEFTER_KL150_27934.pdf
250 m3 at 23 Pa

https://www.ruck.eu/venti...ency=50&filterErP=conform
250 m3 at 53 Pa

Onlangs heb ik mijn Stork MV vervangen door een Itho. De reden voor de vervanging was de de Stork teveel lawaai maakte. Ik kan die Stork gratis weer in gebruik nemen (het maakt alleen meer geluid dan de Atlantic). Wel jammer van de Ø125 aansluitingen. Deze MV box (radiaalfan) haalt op de hoogste stand iets van 300m3 bij de weerstand van een gemiddeld MV buizenstelsel.
Is een windsnelheid meter een optie om aan te schaffen . Bij de grote chineese dozen schuiver vanaf ongeveer 10 euro.

Of hier als je geen 6 weken wil wachten. https://windmeterstore.nl/

Meten is weten toch.

Kijk maar hoe het met mijn low cost filter is gegaan. ;)

Excuus weer dat verd.... dyslectische tobo.

Btw buiten 4gr en boiler in 12 Gr.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 18-11-2018 14:53 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hmm ikke niet begrijp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jim423 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:39:
Misschien kun je die Stork wat modificeren (filters e.d. eruit halen, isolatiekap eroverheen/vanbinnen) om hem wat stiller te maken? Hij hoeft ook niet permanent aan natuurlijk, alleen als het heel koud is. Misschien regelaar erop om hem iets langzamer te laten draaien. Die kunststof ventilatoren zijn leuk voor open ruimtes maar zodra er wat weerstand is komt er bijna geen lucht meer doorheen. Ik zou daar persoonlijk geen geld aan uitgeven.
Die heeft geen filters. Volgens mij wordt het geluid veroorzaakt door onbalans. Het geluid zal misschien al minder dan eerst zijn omdat het nu niet rechstreeks verbonden is met het MV buizenstelsel in huis. Er zit een perilex 3 standen regeling op, en mogelijk kun je ook die snelheden weer instellen.

Ja die buis ventilator heeft volgens z`n gegevens zo`n 2.3x lagere druk bij 250 m3/h.
Een nieuwe radiaalfan vind ik dan net weer een beetje duur..
wizzopa schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:40:
[...]
Is een windsnelheid meter een optie om aan te schaffen . Bij de grote chineese dozen schuiver vanaf ongeveer 10 euro.

Of hier als je geen 6 weken wil wachten. https://windmeterstore.nl/

Meten is weten toch.

Kijk maar hoe het met mijn low cost filter is gegaan. ;)

Excuus weer dat verd.... dyslectische tobo.

Btw buiten 4gr en boiler in 12 Gr.
Meten is weten inderdaad. Nu is het maar een beetje gokken wat het debiet is. Ik denk dat ik eerst maar eens ga meten. Ik wist niet dat het al zo goedkoop kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ligt het aan mij..
of heeft de WPB het nu moeilijk in deze vochtige tijd?

Of ben ik de enige?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:06:
Ligt het aan mij..
of heeft de WPB het nu moeilijk in deze vochtige tijd?

Of ben ik de enige?
Ik denk dat je de enige ben. Hier niets aan de hand hier gaat er 390 m3 van 9 graden door heen. :) Misschien je ventilatie debiet eens na meten, zie vorige post.

@Kloekie De playboys zijn vervangen door Armaflex en 3 beton klinkers.

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 20-11-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:17:
[...]

Ik denk dat je de enige ben. Hier niets aan de hand hier gaat er 390 m3 van 9 graden door heen. :) Misschien je ventilatie debiet eens na meten, zie vorige post.
Hij doet het wel.
maar doet er zo lang over..
Ventilatie debit?
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=13862

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:19:
[...]

Hij doet het wel.
Ventilatie debit?
En dat wordt nog langer. ;)
Je kan niet verwachten dat de opwarm tijd gelijk is als in mei of juni.

Je zonneboiler geeft toch ook minder warm water waardoor je wpb ook weer langer moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:28:
[...]

En dat wordt nog langer. ;)
Je kan niet verwachten dat de opwarm tijd gelijk is als in mei of juni.

Je zonneboiler geeft toch ook minder warm water waardoor je wpb ook weer langer moet werken.
Tsja...
maar dat is geen probleem dus?
Weinig verbruikt maar wel heel lang staan pruttelen? is dat het?
Door de hoge luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren eens nader zitten kijken in het info menu, het eerste uur dat hij aan stond ging de watertemperatuur nog geen graad omhoog. Alleen de compressortemp kroop omhoog richting de 61c.

Na dat uur kwam de watertemperatuur ook eindelijk uit het dal, vanaf 36 naar 50.

Uiteindelijk was hij dus 4 uurtjes bezig. Blijkbaar heeft hij een uurtje nodig om alles klaar te zetten...jammer dat ik niet kan aangeven 'verwarm maar tot 61c en sla pas weer aan als het 35c is'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:31:
Gisteren eens nader zitten kijken in het info menu, het eerste uur dat hij aan stond ging de watertemperatuur nog geen graad omhoog. Alleen de compressortemp kroop omhoog richting de 61c.

Na dat uur kwam de watertemperatuur ook eindelijk uit het dal, vanaf 36 naar 50.

Uiteindelijk was hij dus 4 uurtjes bezig. Blijkbaar heeft hij een uurtje nodig om alles klaar te zetten...jammer dat ik niet kan aangeven 'verwarm maar tot 61c en sla pas weer aan als het 35c is'.
In mijn ogen kun je dat wel.

Een sensor op je tank.
En de zonne aansluiting gebruiken

Domotica.
Als temp lager is dan....
Dan pulse ,,, tot hij bij 61 graden is..

als ik ooi tijd heb, ga ik dat ook maken..
Affakkelen zonnepanelen stroom... maar niet in de winter haha
Kom te kort jonge vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Hierheb ik de boiler even gestart bij 49 gr door de instelling naar 62 gr te zetten, boiler start daarna de tempertuur weer terug 52 gr.

Als ik de temperatuur van mijn Sonoff zie bij de start 49gr nu een uur later is de temperatuur gedaalt naar 45 gr.

Ik denk dat dit komt door het mengen van het koude water en het stijgen van het water dat wordt verwarmt onder in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:19:
[...]

Hij doet het wel.
Ventilatie debit?
Zou leuk zijn als je er de temperatuur van het water in de boiler bij logde, moet hij water van 30 graden verwarmen tot 55 of water van 45 graden naar 55 graden, of hoeveel water eruit is gegaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:54:
[...]

Zou leuk zijn als je er de temperatuur van het water in de boiler bij logde, moet hij water van 30 graden verwarmen tot 55 of water van 45 graden naar 55 graden, of hoeveel water eruit is gegaan.
Als ik tijd heb.. en de kennis...
Zoek ene script voor uploaden van deze dat vanuit Domoticz.
Watermeter aan de sonoff ligt er al.
Net als daar weer 10 andere sensoren...
Allen voordat ik het allemaal werkend heb zal het kerst zijn..
Nu de Wp aan het inregelen... tenminste een poging daar toe..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:56:
[...]

Als ik tijd heb.. en de kennis...
Zoek ene script voor uploaden van deze dat vanuit Domoticz.
Watermeter aan de sonoff ligt er al.
Net als daar weer 10 andere sensoren...
Allen voordat ik het allemaal werkend heb zal het kerst zijn..
Nu de Wp aan het inregelen... tenminste een poging daar toe..:-)
Dat script heb je al, kun je zelf aanpassen, niet alles is kant en klaar te vinden hier ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:00:
[...]

Dat script heb je al, kun je zelf aanpassen, niet alles is kant en klaar te vinden hier ;)
Water is een andere upload dan temperatuur... @AUijtdehaag kreeg hem ook niet naar Pvo..
Dus ....
Ik heb nog ff voordat ik die sonoff boven aan de gang kan zetten.
Een keertje op Domoticz forum snuffelen

Nu ff WP prio 1
WAF moet blijven lachen'
En binnenkort mijn zwagers [ 2 loodgieters ] die komen keuren dus moet het wel warm zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even bevestigen wat ik eerder zei betreffende de MV :P

De MV ging door weet ik waarom niet naar stand 2 waardoor er lucht van 12 graden in kwam (mijn sensor).
Toen de MV op 2 gezet en hoppa 18,5 graden aanzuigen, hij draaide 90 minuten zoals steeds deze maand.
12 graden zit tussen 3 (buiten) en 20 (binnen) in met minimale hulp van de MV (75m3/u).
Hij ging van 43 naar 52 en de eerste graad hoger duurde bijna een half uur (met de MV nog op 1) :)
Ik heb hem op binnen/binnen ingesteld omdat hij dan stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre 300m3 per uur aanzuigen en waarvan 75m3 vanuit de mv geeft een temperatuur verschil van 12 graden, of je zuig minder aan of het aandeel mv is groter dan je denkt. Ik zal morgen eens proberen op 300m3 wat dan het temperatuur verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Stand 2 van mijn MV is 225m3/u, als die actief is stijgt de temperatuur richting wpb hard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dus 75 geeft 12 gr en 225 geeft 18,5 gr boiler in.

Ik heb morgen dus weer wat te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 10:03
hij draait :)

klopt het dat de minimale temp 50 is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duGbIDdKG2mCQoIbLUEVn3ex/thumb.jpg

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom zou je koeler willen dan 50? Dit in de bovenste helft gemeten. Als je koeler gaat is hij al leeg als je begint met douchen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
De daikin wp-b is iig erg stil! Ben er tevreden mee en staat nu nog niet aangesloten met luchtbuizen naar buiten! Standaard warmt deze op ECO modus ook op tot 56c.

Staat nu zo ingesteld dat hij tussen 10.30u en 16.00u warmte mag gaan opwekken en dit kan je per dag instellen,

Gezien er nu nog geen buizen naar buiten lopen en hij een vrieskist maakt van onze berging/bijkeuken heb ik hem op automatisch staan zodat hij ook het elektrisch element a cop1 mag gebruiken.

Op ECO modus gebruikt hij nooit het element. Standaard doet hij 1x p maand een legionella run.

Zodra de luchtbuizen a 160mm zijn geplaatst post ik even foto’s!

(Wat wel jammer is is dat de koper warm water pijp met fitting bovenin de boiler altijd heet is en je deze officieel niet mag isoleren ivm
Legionella)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kun je is een filmpje maken van het geluid? Ben wel benieuwd hoe dit vergelijkt met de Atlantic.
Als de buizen erop zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 21-11-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Stef87 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:22:
(Wat wel jammer is is dat de koper warm water pijp met fitting bovenin de boiler altijd heet is en je deze officieel niet mag isoleren ivm
Legionella)
Officieel...
Gebruik je meerdere keren per week je warm water aansluiting? Dan ben ik van mening dat alle legionella regels zwaar overtrokken zijn. De doorstroming zorgt er namelijk voor dat legionella geen schijn van kans heeft.
Daarbij draai je toch ook een antiegionella programma?
Mijn zonneboiler heeft geen anti legionella en blijft in de winter echt onder de 50 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:16:
Waarom zou je koeler willen dan 50? Dit in de bovenste helft gemeten. Als je koeler gaat is hij al leeg als je begint met douchen :P
In de zomermaanden verwarmen wij hem maar tot 35 en dat is echt genoeg. Momenteel staat hij op 45 omdat we merkten dat het in de winter wel nodig is om iets heter te kunnen douchen, vooral omdat onze badkamer verder ook niet verwarmd wordt.

Daarnaast gaat hij wel 1x per week naar 62 ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mfmonkey schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:30:
[...]

Officieel...
Gebruik je meerdere keren per week je warm water aansluiting? Dan ben ik van mening dat alle legionella regels zwaar overtrokken zijn. De doorstroming zorgt er namelijk voor dat legionella geen schijn van kans heeft.
Daarbij draai je toch ook een antiegionella programma?
Mijn zonneboiler heeft geen anti legionella en blijft in de winter echt onder de 50 graden...
@Stef87
Mee eens, ik heb de warme leiding ook geisoleerd ondanks dat ik weet dat dit tegen de normen/regels is. Douchen doen we elke dag dus er is doorspoeling. Enige risico is dus de vakantieperiode. Het blijft dus wel opletten bij thuiskomst. Even doorspoelen door putje (zonder damp te veroorzaken!) en niet direct onder de douche stappen.

@mfmonkey
Wat betreft je zonneboiler vind ik het toch erg gevaarlijk klinken hoor!! Of mis ik nog iets (naverwarming, hygeneboiler oid?). Ik zou dat niet aandurven en zou daar niet mee experimenteren. De bacterie is aanwezig in kraanwater en overleeft 50 graden deels. Bovendien selecteer je op deze manier voor een bacterie met de beste genen om in jouw situatie te overleven. (denk aan de parallel met niet afmaken van een antibiotica-kuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfmonkey
de Peer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:38:
@mfmonkey
Wat betreft je zonneboiler vind ik het toch erg gevaarlijk klinken hoor!! Of mis ik nog iets (naverwarming, hygeneboiler oid?). Ik zou dat niet aandurven en zou daar niet mee experimenteren. De bacterie is aanwezig in kraanwater en overleeft 50 graden deels. Bovendien selecteer je op deze manier voor een bacterie met de beste genen om in jouw situatie te overleven. (denk aan de parallel met niet afmaken van een antibiotica-kuur)
Die parallel zie ik niet eigenlijk. Voor legionella groei zijn een aantal harde voorwaarden nodig. Daarnaast zijn er dingen welke risico verhogend kunnen werken.
In de winter met een beetje zon haalt de boiler misschien een keer 40 graden, de ideale groeitemperatuur zo ongeveer (25-45 graden). Legionella groeit echter niet binnen een dag, het RIVM spreekt pas over spoelen na een vakantie dus laten we zeggen dat er pas een minieme kans is na 1 week. Op die mooie winterdag wordt er minimaal 2 keer gedouched en door de vaatwasser, handen wassen enz. is de boiler voor bedtijd weer lager dan 25 graden.

Ja de bacterie is aanwezig maar zal eerst toch echt moeten groeien voor het ook maar een beetje gevaarlijk wordt.

Daarbij is de kans op legionella gerelateerde ziekten erg laag beneden de 40 jaar oud en die leeftijd moet iedereen in huis nog halen.

Ik durf ook niet te experimenteren met de gezondheid van mijn gezin. Ik zie dit dan ook niet als experiment. Ik ben net zo zeker van mijn zaak over deze legionella discussie als dat ik zeker ben van mijn kwaliteit als schutter, ik twijfel er geen moment aan. Niet doordat ik maar wat gok maar omdat ik me goed heb ingelezen en mijn logische verstand gebruik.
Overigens, ik zal anderen nooit adviseren het zelfde te doen zonder de installatie en het vebruik te kennen. Als mensen na het lezen van mijn mening toch 100% zeker willen zijn en willen naverewarmen tot 60 graden moeten ze dat zeker doen. Als ik meer dan 1 dag afwezig ben geweest in de winter en de zonneboiler dus tussen de 25 en 45 graden heeft gezeten gaat de ketel ook op 65 IPV 45 graden. Want voor een groot deel maak ik me geen zorgen door de hoge mate van doorstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mfmonkey schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:19:
[...]

Die parallel zie ik niet eigenlijk. Voor legionella groei zijn een aantal harde voorwaarden nodig. Daarnaast zijn er dingen welke risico verhogend kunnen werken.
In de winter met een beetje zon haalt de boiler misschien een keer 40 graden, de ideale groeitemperatuur zo ongeveer (25-45 graden). Legionella groeit echter niet binnen een dag, het RIVM spreekt pas over spoelen na een vakantie dus laten we zeggen dat er pas een minieme kans is na 1 week. Op die mooie winterdag wordt er minimaal 2 keer gedouched en door de vaatwasser, handen wassen enz. is de boiler voor bedtijd weer lager dan 25 graden.

Ja de bacterie is aanwezig maar zal eerst toch echt moeten groeien voor het ook maar een beetje gevaarlijk wordt.

Daarbij is de kans op legionella gerelateerde ziekten erg laag beneden de 40 jaar oud en die leeftijd moet iedereen in huis nog halen.

Ik durf ook niet te experimenteren met de gezondheid van mijn gezin. Ik zie dit dan ook niet als experiment. Ik ben net zo zeker van mijn zaak over deze legionella discussie als dat ik zeker ben van mijn kwaliteit als schutter, ik twijfel er geen moment aan. Niet doordat ik maar wat gok maar omdat ik me goed heb ingelezen en mijn logische verstand gebruik.
Overigens, ik zal anderen nooit adviseren het zelfde te doen zonder de installatie en het vebruik te kennen. Als mensen na het lezen van mijn mening toch 100% zeker willen zijn en willen naverewarmen tot 60 graden moeten ze dat zeker doen. Als ik meer dan 1 dag afwezig ben geweest in de winter en de zonneboiler dus tussen de 25 en 45 graden heeft gezeten gaat de ketel ook op 65 IPV 45 graden. Want voor een groot deel maak ik me geen zorgen door de hoge mate van doorstroming.
Ok! Met deze achtergrond erbij kan ik het begrijpen. Ik zou een dergelijke verantwoordelijkheid niet aan iedereen toe vertrouwen namelijk, maar je hebt er overduidelijk goed over nagedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
@Jim423 Zodra alles hangt zoals het hoort, prima. Ik verwachte eigenlijk ''mobiele airco'' lawaai, maar dit valt heel, heel erg mee. (Denk aan een koelkast waar de compressor van aan het draaien is.)

Verder weet ik niet of een filmpje een reeel beeld geeft van het geluid (hoe hard moet je je geluid zetten om iets realistisch te laten horen?)

Misschien dat die met luchtbuizen meer lawaai maakt, we gaan mogelijk de niet-geluiddempende buizen gebruiken. Hij staat toch in een berging en maakt nu zonder buizen maar weinig geluid.

@mfmonkey Wij gebruiken elke dag warm water. Behalve wanneer wij op vakantie zijn of een weekend op bezoek bij familie of vrienden. Nog even aankijken wat de WP-B gaat doen aangesloten o.b.v. buiten-buiten.

@de Peer Ik kijk het even aan en ga eerst het e.e.a. meten zodra de luchtbuizen er ook zitten. Als het verlies op jaarbasis maar weinig is dan laat ik het mogelijk zo (hoef ik er niet op te letten en kan ik het niet vergeten). Misschien isoleer ik de eerste meter later alsnog.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

De timmerman is gisteren langs geweest om alles in te meten. Binnenkort gaan de pijpen dan definitief naar buiten. Dat die ik met vlakkanaal pijpen van 220x90. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar wat fatsoenlijke roosters ervoor zodat er geen vogels in gaan nestelen o.i.d. Iemand suggesties? (anders dan 150 euro per stuk uit RVS graag :-))

Edit: deze twee zat ik zelf naar te kijken, waarbij de tweede eigenlijk voor 220x80 is bedoeld:
https://www.my-electro.be...echthoekig-kanaal-220x90/
https://www.ventilatiesho...20-x-80mm-aluminium-gavo/

[ Voor 27% gewijzigd door thido op 21-11-2018 12:11 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
@thido Bij jou ging het om de trap toch? De aanvoer lucht ga je dan dus ook vanaf buiten doen?

Overigens gaat mijn Atlantic als het goed is zaterdag live :)

[ Voor 25% gewijzigd door Possible op 21-11-2018 13:22 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Hier bij de rode 2 steepjes, zitten 2 ''doppen''
weet iemand wat deze doen? Ik kan het niet echt vinden.
Zijn dit plekken waar je een losse sensor kan plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pk5j9xsp.jpg

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@basvn de officiële plaats is naast de aansluiting voor de spiraal, ik denk dat dit doppen zijn die gebruikt worden tijdens de montage van de boiler bv voor de isolatie aan te brengen ( pur). Maar je kan daar natuurlijk ook een voeler tegen de boiler plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Possible schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:12:
@thido Bij jou ging het om de trap toch? De aanvoer lucht ga je dan dus ook vanaf buiten doen?

Overigens gaat mijn Atlantic als het goed is zaterdag live :)
Klopt ja, met de mogelijkheid om achteraf een T-stuk ertussen te zetten om te mengen met binnenlucht.
Maar de pijpen naar buiten komen onder een plateau voor de trap dus dat moet helemaal dicht gemaakt worden nu.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 14:12
Hier staat de Atlantic ook op z'n plek en is druk bezig het water tot 50 °C te verwarmen.
Ik heb er een Sonoff POW tussen zitten en stond (los van het lineaire "gat") te kijken van het energieverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdgCTP9.png

Volgens de specs kan de warmtepomp maximaal 665 watt verbruiken. Ik had dan ook ergens verwacht dit continue te zien wanneer de warmtepomp actief is.
Blijkbaar neemt het opgenomen vermogen wel toe naarmate de temperatuur stijgt.

Kan iemand dit verklaren?

Zo kom ik nooit van het overschot af :o

[ Voor 3% gewijzigd door dev-random op 21-11-2018 21:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wizzopa
dev-random schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:24:
Hier staat de Atlantic ook op z'n plek en is druk bezig het water tot 50 °C te verwarmen.
Ik heb er een Sonoff POW tussen zitten en stond (los van het lineaire "gat") te kijken van het energieverbruik.

[Afbeelding]

Volgens de specs kan de warmtepomp maximaal 665 watt verbruiken. Ik had dan ook ergens verwacht dit continue te zien wanneer de warmtepomp actief is.

Dat komt door dat bij het verwarmen de druk in de condensor ( dat deel wat om de boiler is gewikkelt ) toeneemt waar door de compressor meer stroom gaat verbruiken. Dat het verbruik nu beneden de 665 Watt ligt komt dan weer door de lagere temperatuur die de ventilator aanzuigt. In de zomer gaathij echt wel richting 665 a 670 Watt.

Bij koelmachines, wat de wpb eigenlijk is, zijn temperaturen, drukken en stroom verbruik altijd met elkaar verbonden, een en ander afhankelijk van het type koelgas dat wordt gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 21-11-2018 21:41 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
dev-random schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:24:

[Afbeelding]

Nou heb ik maar een 1.5 kW compressor maar het verschil tussen 30 en 55 graden is maar 50 watt.
Starten met 500 en eindigen met 550watt

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:32:
[...]

Dat komt door dat bij het verwarmen de druk in de condensor ( dat deel wat om de boiler is gewikkelt ) toeneemt waar door de compressor meer stroom gaat verbruiken. Dat het verbruik nu beneden de 665 Watt ligt komt dan weer door de lagere temperatuur die de ventilator aanzuigt. In de zomer gaathij echt wel richting 665 a 670 Watt.

Bij koelmachines, wat de wpb eigenlijk is, zijn temperaturen, drukken en stroom verbruik altijd met elkaar verbonden, een en ander afhankelijk van het type koelgas dat wordt gebruikt.
Is het niet andersom: om het vat verder te kunnen verwarmen, moet de condenserdruk verhoogd verlaagd worden door de compressor en dit verbruikt (steeds) meer stroom doordat het benodigde drukverschil groter wordt?
Nu ik er langer over nadenk... komt op hetzelfde neer ;)

@dev-random
Ik zuig van binnen aan en bij mij start het wattage rond de 400 Watt en loopt dan op naar 650 watt.

Je kunt de Sonoff POW ook nog kalibreren, maar daar zal het wel niet aan liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-11-2018 09:08 ]

• wizzopa
@de Peer De compressor zorgt voor het comprimeren van de koel gassen, daarbij ontstaat warmte deze warmte word overgebracht op het water. Om dat de temperatuur van de boiler stijgt kost het de compressor steeds meer moeite het gas te comprimeren en zal ook het stroom verbruik stijgen.

Hoe zit dat dan in de zomer met gelijk blijvende water temperatuur, dan wordt het verbruik nog hoger?

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:26:
@de Peer De compressor zorgt voor het comprimeren van de koel gassen, daarbij ontstaat warmte deze warmte word overgebracht op het water. Om dat de temperatuur van de boiler stijgt kost het de compressor steeds meer moeite het gas te comprimeren en zal ook het stroom verbruik stijgen.

Hoe zit dat dan in de zomer met gelijk blijvende water temperatuur, dan wordt het verbruik nog hoger?
ok!
Ik heb nooit een hogere waarde gezien dan +- 650 Watt. Dat is dus blijkbaar het maximum. Zowel in de zomer als winter neem ik dit maximum waar.

• wizzopa
de Peer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:44:
[...]

ok!
Ik heb nooit een hogere waarde gezien dan +- 650 Watt. Dat is dus blijkbaar het maximum. Zowel in de zomer als winter neem ik dit maximum waar.
Dat is vreemd, ik zit nu aan 540 Watt in de zomer 670 Watt. Wat is de lucht temperatuur in de zomer en nu wat de boiler in gaat en de water temperatuur.

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 14:12
de Peer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:56:
[...]

@dev-random
Ik zuig van binnen aan en bij mij start het wattage rond de 400 Watt en loopt dan op naar 650 watt.

Je kunt de Sonoff POW ook nog kalibreren, maar daar zal het wel niet aan liggen.
Wat is, in jouw geval, de temperatuur van de aangezogen lucht?
Mijn kelder is op dit moment slechts 12 graden. Daarbij staat de wpb nog op binnen-binnen ingesteld.
Om naar een binnen-buiten configuratie te gaan moet ik eerst door 30cm fundering a 160mm.

Weet iemand wat het verschil is in opgenomen vermogen, tussen beide instellingen?
En komt dat verschil alleen voort uit de hogere luchtverplaatsing of gaat/kan de warmtepomp dan ook harder werken?

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:53:
[...]

Dat is vreemd, ik zit nu aan 540 Watt in de zomer 670 Watt. Wat is de lucht temperatuur in de zomer en nu wat de boiler in gaat en de water temperatuur.
Mogelijk vergis ik me. Ik kan maar 4 dagen terug kijken (logging Domoticz zo ingesteld) en mijn legionella run is op zaterdagen. En ik verwarm normaal maar tot 45 graden.

Lucht temp in de zomer is 23-30 graden (zolder) en momenteel schommelt hij rond de 15-16. Watertemperatuur weet ik niet maar erg koud vergeleken met de zomer uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-11-2018 13:41 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Watertemperatuur nu 12 graden, daalt tot maart naar ca 8 graden en stijgt dan naar dik 20 in de zomer.
Ik heb nog geen verbruik dik boven de 600 Watt gezien vanaf Augustus, ook niet bij een legionella run.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Waar meet jij de elektra mee?
Ik met een din kWh meter met 2000 imp en S0 aansluitng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:03:
[...]

Waar meet jij de elektra mee?
Ik met een din kWh meter met 2000 imp en S0 aansluitng.
Met een splitcore stroom trafo om de fase van de voeding.

Oke, even met een Amperetang en een true rms Volt meter gemeten en tot mijn schrik geeft de splitcore 13 Watt te veel aan. :(

Verder ook even het verbruik van de ventilator gemeten 0,21 Amp voor laag en 0,22 Amp voor hoog.

Morgen maar weer verder. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door wizzopa op 22-11-2018 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb voor de grap even het element aangezet (hulpvermogen). Het gedrag daarvan is toch wel opmerkelijk, bij een willekeurige temperatuur springt hij aan (soms bij 37, soms bij 42), daarna blijft hij 1-2 uur aan om weer uit te gaan. Er lijkt ook geen correlatie te zitten met de compressor draaitijd. Soms draait de compressor 6 uur voor hij aan gaat. Soms gaat hij direct al aan samen met de compressor op de start programmering. Ik heb wel het idee dat bij een snelle afzakking van de temperatuur hij sowieso aan gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
En hij draait!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fzrz7gh14u.jpg

Nu bezig met boost run... Wat ik wel raar vind.. hij gebruikt geen lucht aanzuiging meer. Want buiten t temperatuur is bereikt. De aanvoer lucht is op dit moment 5 graden hier in mijn garage. Dan zou hij het toch gewoon moeten doen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt. Je hebt waarschijnlijk de verkeerde modus geselecteerd. Geen paniek kun je nog aanpassen in het installateursmenu. Menu vasthouden tegelijkertijd de grote knop flink met de klok mee draaien om erin te komen. Ga je die leidingen nog een beetje beugelen? Zeker die onderste hangt nu wel flink aan de aansluiting. Gevaarlijk als je die container ertegenaan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ja ga ik uiteraard ook nog netjes maken!
Hij stond nu op binnen binnen een heb hem nu op buiten buiten gezet. Dag kan aanvoer tot 1 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:57:
En hij draait!

[Afbeelding]

Nu bezig met boost run... Wat ik wel raar vind.. hij gebruikt geen lucht aanzuiging meer. Want buiten t temperatuur is bereikt. De aanvoer lucht is op dit moment 5 graden hier in mijn garage. Dan zou hij het toch gewoon moeten doen?
Volgens mij mis ik het di-elektrische koppelstuk op de warme aansluiting die er 'verplicht' op moet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Possible schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:27:
Ja ga ik uiteraard ook nog netjes maken!
Hij stond nu op binnen binnen een heb hem nu op buiten buiten gezet. Dag kan aanvoer tot 1 graden
Hou dat wel even in de gaten want wanneer Heatpump prio onder Smart Energy geselecteerd is blijft hij onder de +7gr op het element verwarmen volgens mij. Buiten buiten is sowieso aanbevolen als je geen last hebt van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Nou ik vond het echt mega mega meevallen met het geluid... Sterk nog, ik dacht eerst dat hij niks deed namelijk.. ik had verwacht dat hij heel meer geluid zou maken van de aanzuiging en afzuiging.. het is mij erg meegevallen! Hij staat natuurlijk ook in de garage. Dus laat hem lekker op buiten buiten zetten. Nu voornamelijk boost. Wil gewoon vanavond douchen met de boiler haha. Nu feestje en bier drinken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:28:
[...]

Volgens mij mis ik het di-elektrische koppelstuk op de warme aansluiting die er 'verplicht' op moet :9
Ik dacht dat is toch niet nodig want meerlaagspijp maar door het koper voor de overdruk en terugslag is het zeker nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
martijnr17 schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:30:
[...]

Ik dacht dat is toch niet nodig want meerlaagspijp maar door het koper voor de overdruk en terugslag is het zeker nodig?
Het gaat om de aansluiting op de wpb zelf, als de schroefdraad aangetast is ben je echt ver van huis :P
Atlantic levert de koppeling niet voor niets mee en zegt niet voor de lol dat de garantie zonder deze vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er moet natuurlijk wel geleiding zijn maar dit hoeft maar minimaal te zijn. Dan is de vraag of meerlagenbuis geleidend is. Ik denk dat het wel enigzins geleid ook door de aluminium binnenmantel welke in de fittingen uitkomt. Dus het kan geen kwaad om hem ertussen te zetten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik zal inderdaad nog eens kijken of ik die verbinding ertussen kan zetten met de tijd. Belangrijker is dat gister de eerste douche beurt met de boiler gedaan is. Vanochtend had de waf ook nog warm water. Wel vond ik dat de temperatuur erg snel was gedaald ... Gister 54 en vanochtend 42 graden. Kan te maken hebben dat de eerste keer het water erg koud is en nog moet circuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je bedoeld met stilstand of na het douchen? Na het douchen klopt dat wel ja. Nachtje stilstand zakt ook wel aardig, zeker gezien je leidingen niet geisoleerd zijn en de omgevingstemperatuur bij jou maar zo'n 4gr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na even mee gelezen te hebben, denk ik dat ik ook voor een wpb ga.
Is de ATLANTIC EXPLORER 3 dan een goede ? en hoe zit het met het geluid van deze boiler?

Gr Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Jim423 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:17:
Je bedoeld met stilstand of na het douchen? Na het douchen klopt dat wel ja. Nachtje stilstand zakt ook wel aardig, zeker gezien je leidingen niet geisoleerd zijn en de omgevingstemperatuur bij jou maar zo'n 4gr is.
Ga de leidingen inderdaad nog even isoleren waar ik kan idd. Hopelijk dan wat minder stilstaand verlies. En anders maar gewoon wat langere runs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:35:
[...]

Ga de leidingen inderdaad nog even isoleren waar ik kan idd. Hopelijk dan wat minder stilstaand verlies. En anders maar gewoon wat langere runs :P
Neem dan wel serieuze isolatie, niet die schuim pijpjes van de Gamma :F
In een koude omgeving verlies je meer, er gaan best een lange stukken pijp door de kou bij jou.
De runs zijn al lang omdat je vrij koude lucht aanzuigt.
Het is leuk voor de statistieken als je het verbruik af en toe afleest, nog leuker als je weet hoeveel water je tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:23:
Na even mee gelezen te hebben, denk ik dat ik ook voor een wpb ga.
Is de ATLANTIC EXPLORER 3 dan een goede ? en hoe zit het met het geluid van deze boiler?

Gr Marcel
Check even de 80 pagina's in dit topic. Al je vragen worden beantwoord. :+
Geluid zijn verschillende metingen van gemaakt door Speedy en mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:14:
[...]

Neem dan wel serieuze isolatie, niet die schuim pijpjes van de Gamma :F
In een koude omgeving verlies je meer, er gaan best een lange stukken pijp door de kou bij jou.
De runs zijn al lang omdat je vrij koude lucht aanzuigt.
Het is leuk voor de statistieken als je het verbruik af en toe afleest, nog leuker als je weet hoeveel water je tapt.
Wat is goede isolatie? Heb je wellicht een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het Gamma spul is maar 9mm dik, Armacell vanaf 13mm om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Check. Ook te koop bij Warmteservice zo te zien. Maar eens even gaan shoppen.

Ik heb nog een nodemcu boardje hier liggen. Kan ik daar iets mee? Zou het fijn vinden als ik de temperatuur van het vat op afstand kan uitlezen.

Meer mensen die zoeiets hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:00:

Ik heb nog een nodemcu boardje hier liggen. Kan ik daar iets mee? Zou het fijn vinden als ik de temperatuur van het vat op afstand kan uitlezen.

Ik doe het met sonoff, lucht inlaat en boiler temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Maar is het lastig om de temperatuur te meten? Als ik je foto zie dan moet je weer gaan knutselen achter het display van de Atlantic en daar een nodemcu boardje bijin stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:10:
Maar is het lastig om de temperatuur te meten? Als ik je foto zie dan moet je weer gaan knutselen achter het display van de Atlantic en daar een nodemcu boardje bijin stoppen?
Voor een goede meting en vergelijk met je temperauur denk ik dat dat nodig is. Op de plaats voor de zonneboiler of ketel meting kan je ook meten maar dat geeft een andere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik heb sonoff ivm zonnepanelen pulse die ik wil gebruiken.
Maar met een nodemcu geflasht met espeasy lukt het ook.
Wat dallas uit china halen en je gaat als de..
Proefopstelling al weken lopen.
maar ff geen tijd om aan de WPB te knopen.
Je kunt toch ook gewoon een losse box er naast hangen en daar je noem in maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:05:
[...]

Ik heb sonoff ivm zonnepanelen pulse die ik wil gebruiken.
Maar met een nodemcu geflasht met espeasy lukt het ook.
Wat dallas uit china halen en je gaat als de..
Proefopstelling al weken lopen.
maar ff geen tijd om aan de WPB te knopen.
Je kunt toch ook gewoon een losse box er naast hangen en daar je noem in maken?
Ik snap niet heel veel van wat je hierboven zegt :P

Een box maken en daar je noem in maken? En dan? hoe ga ik de sensoren aansluiten op de boiler? Ik kan niet even simpel het vat openen en vervolgens een 2 meter temperatuur sensor naar beneden laten glijden.

Maar goed, dat is iets voor later.. Ik heb inmiddels een Blitzwolf stekker besteld om in ieder geval het stroomverbruik uit te lezen..

Mocht iemand handig zijn en die zou voor mij willen solderen zodat tashmota geïnstalleerd kan worden, dan houd ik mij aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Waarom wil je de temperatuur op afstand weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:00:
[...]

Omdat ik het wel tof vind om het in homeassistant uit te lezen. En omdat het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:52:
[...]

Een box maken en daar je noem in maken? En dan? hoe ga ik de sensoren aansluiten op de boiler? Ik kan niet even simpel het vat openen en vervolgens een 2 meter temperatuur sensor naar beneden laten glijden.

Maar goed, dat is iets voor later.. Ik heb inmiddels een Blitzwolf stekker besteld om in ieder geval het stroomverbruik uit te lezen..

Mocht iemand handig zijn en die zou voor mij willen solderen zodat tashmota geïnstalleerd kan worden, dan houd ik mij aanbevolen ;)
Ik had in het begin ook erg veel moeite met Dylaans, na verloop van tijd ga je het wel begrijpen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:00:
[...]

Omdat hij bij mij altijd in afwezig-stand staat, en ik dan met een sonoff kan schakelen tot een bepaalde temperatuur (bij mij is 45 graden van het water warm genoeg voor 1 dag)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Possible schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:35:
[...]

Ik denk niet dat er een verband is tussen stilstandverlies en leidingen isoleren. Hooguit via de eerste 20 cm van de warme leiding zou er iets warmte verloren kunnen gaan. Ik heb daar dat goedkope gammaspul gebruik, maar dan wel 2 of 3 lagen met wat duct tape :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zie deze post hoe goed 1 laagje Gamma brol isoleert :)
Nu blijft de warmte in mijn geval binnenshuis maar in een schuur is dat wel anders.
Wat al in je voordeel werkt is dat de warme leiding direct omlaag loopt zodat de warmte niet stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:01:
[...]

Omdat ik het wel tof vind om het in homeassistant uit te lezen. En omdat het kan :)
Oke, dat vind ik ook, gewoon omdat het kan.
Zijn vele mogelijkheden om hem te loggen, temperaturen, waterverbruik warm en koud, is allleen nog geen kant en klaar pakket voor dus dat word zelf knutselen, wat dan wel weer leerzaam en leuk is (vind ik dan).
Homeassistant heb ik helaas geen ervaring mee.
Ik log alles met een Pi2 waar Windows 10 IOT opdraait, hier heeft een tweaker op het forum een leuk programma voor gemaakt om van alles te loggen en om naar verschillende sites te uploaden.
Heb ook nog op een Pi Domoticz en nog 2 gewone pi's draaien voor de fun, gewoon omdat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:18:
Nu blijft de warmte in mijn geval binnenshuis maar in een schuur is dat wel anders.
Wat al in je voordeel werkt is dat de warme leiding direct omlaag loopt zodat de warmte niet stijgt.
Ik ga toch maar even wat buizen bestellen bij Toolstation. Daar zijn ze 25mm dik. / 15 mm.

7,95 voor 3 x 1 meter.. Dus dat is prima te doen.

En anders ook nog de boiler inpakken met steenwol.. Zou dat helpen? :P

Gister nog gekeken wat de warmte was rond 22:00 uur. Dit was toen 51 graden. Vanochtend om 6:15 uur weer gekeken en toen was het water 48 graden. Dus het is al een stuk minder dan de eerste run.

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 26-11-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:18:
Ik zie in mijn logging dat er ook warmte weg lekt boven in de luchtingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:21:
[...]

Ik zie in mijn logging dat er ook warmte weg lekt boven in de luchtingang.
Dat meet ik ook, bij mij misschien nog wat meer omdat een terugslagklep hem afsluit bij stilstand.
Het is 21 graden en mijn hok is 19 dus van mij mag dat stukje pijp van 10cm wel opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:52:
[...]

mmm Sorry als het niet snapt.
En mijn typo noem = nodem

En nee het vat openen niet.
Maar er zit een plaats waar een sensor kan past.
En op de buitenkant kun je ook eea monteren, met past er tussen.
Tasmota? of espeasy., is misschien wel veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:20:
[...]

Ik ga toch maar even wat buizen bestellen bij Toolstation. Daar zijn ze 25mm dik. / 15 mm.

7,95 voor 3 x 1 meter.. Dus dat is prima te doen.

Gister nog gekeken wat de warmte was rond 22:00 uur. Dit was toen 51 graden. Vanochtend om 6:15 uur weer gekeken en toen was het water 48 graden. Dus het is al een stuk minder dan de eerste run.
Voor rechte stukken gaat de isolatie van Toolstation prima, buigen wordt wat lastiger.

Bij Tonzon hebben ze folie voor om cv ketels, mischien kan je het eens proberen met een nooddekken of radiator folie. Maar steen of glaswol zou zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:30:
[...]

Voor rechte stukken gaat de isolatie van Toolstation prima, buigen wordt wat lastiger.

Bij Tonzon hebben ze folie voor om cv ketels, mischien kan je het eens proberen met een nooddekken of radiator folie. Maar steen of glaswol zou zeker helpen.
Hmmm die isolatie voor buizen is toch gewoon van schuim achter materiaal wat je makkelijk kan buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:44:
[...]

Hmmm die isolatie voor buizen is toch gewoon van schuim achter materiaal wat je makkelijk kan buigen?
Maar niet als de wand dikte 25 mm is, ook de isolatie van de Gamma niet. Dit soort isolatie materiaal is voornamelijk bedoelt voor rechte buizen niet voor gebogen Uponor of iets dergelijks. Ik heb om mijn RVS flex Gamma isolatie dat is er als het ware om heen gewonden en met tyraps vast gemaakt.

Dit buigt wel mee maar dat heeft geen opening waar mee je het om de buis kan doen, dit moet of open gesneden worden of eerst op /over de leiding en dan de koppeling er weer op.

Isolatie.....

[ Voor 25% gewijzigd door wizzopa op 26-11-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
wizzopa schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:56:
[...]

Dit buigt wel mee maar dat heeft geen opening waar mee je het om de buis kan doen, dit moet of open gesneden worden of eerst op /over de leiding en dan de koppeling er weer op.

Isolatie.....
Is dit spul een beetje rekbaar? De RVS flex die ik op het oog heb is namelijk 34mm doorsnede. Dus zou de 32x7/9/13 er overheen passen?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Stephanoff schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:27:
[...]

Is dit spul een beetje rekbaar? De RVS flex die ik op het oog heb is namelijk 34mm doorsnede. Dus zou de 32x7/9/13 er overheen passen?
Er zit wel wat rek in, maar in de lengte doorsnijden en vervolgens de snijvlakken in smeren met bizon kit en weer aan elkaar plakken wordt ook wel gedaan.

Of deze maar 3x zo dure armaflex.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:20:

Ik heb mijn zonneboilers ingepakt met knauf isolatie met ecose (bruin en kriebelt niet). Hij is helaas niet zo warm in deze maanden dus een warmte foto heb je nu weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
mfmonkey schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:40:
[...]

Ik heb mijn zonneboilers ingepakt met knauf isolatie met ecose (bruin en kriebelt niet). Hij is helaas niet zo warm in deze maanden dus een warmte foto heb je nu weinig aan.
Maar merk je verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik heb de dekens eromheen geslagen (spijkerflens deken) waardoor de bovenste 45cm door de bovenste ring geïsoleerd wordt. Tussen deze 2 lagen is op de foto duidelijk warmteverlies te zien. Ik heb de naden namelijk niet afgeplakt al zitten de dekens wel enigszins tegen elkaar gedrukt natuurlijk.
Als op de camera te zien is dat er warmte tussen de dekens uit komt dan lekt daar dus warmte t.o.v. bijvoorbeeld middenop de deken. Bovenop heb ik 3 lagen van verschillende soorten isolatie. Onder de bovenste laag voel ik niet zoveel warmte maar tussen de 2e en 3e is het merkbaar warmer. Die warmte zou anders zo de boiler uit kunnen lekken.
Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.