AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Om de E en CV boiler zitten 2 lagen noppenfolie met een alu laag.Possible schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:48:
Misschien toch maar eens inpakken dan.. denk dat glaswol of steenwol deken ook wel iets doen. Jij had dat toch ook gedaan @wizzopa toen je nog een electrische boiler had?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Bedacht mij dat radiatoren folie om de buizen en het vat heen ook wel zou kunnen?
[ Voor 37% gewijzigd door Possible op 26-11-2018 23:24 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Waar kan ik zien hoe ver de teller nu staat? Wat is de verwachting hoe hard die 25mil gaat? Ik ben sinds kort in de markt voor een Atlantic, maar moet me nog even goed inlezen en de mogelijkheden bekijken.vinom schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:17:
Voor het indienen van de subsidie moet je ook een betaalbewijs meesturen. Ik heb een print screen van de bankoverschrijving meegestuurd, een screenshot van mijn order waar staat 'betaling ontvangen' en een print screen van de e-mail waarin staat 'betaling verwerkt'. Lijkt mij voldoende toch? Heb verder nog factuur van de installateur meegestuurd en de factuur van Esanico. Ben benieuwd hoelang het gaat duren
De subsidie teller staat sinds 1 november op 75 miljoen van de 100. Het gaat hard dus.
Hier kan je de teller zien:Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:24:
[...]
Waar kan ik zien hoe ver de teller nu staat? Wat is de verwachting hoe hard die 25mil gaat? Ik ben sinds kort in de markt voor een Atlantic, maar moet me nog even goed inlezen en de mogelijkheden bekijken.
https://www.rvo.nl/subsid...isde/stand-van-zaken-isde
Elke eerste van de maand zal deze bijgewerkt worden.
thnx! Ik zie dat 100mil voor 2018 is vastgesteld. Ik verwacht dat deze in 2019 wel doorgaat. Maar ik zal eens vaart maken.vinom schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:22:
[...]
Hier kan je de teller zien:
https://www.rvo.nl/subsid...isde/stand-van-zaken-isde
Elke eerste van de maand zal deze bijgewerkt worden.
Wij hebben momenteel 3400wp aan zonnepanelen op het dak en verbruiken zo'n 2000kwh op jaarbasis. Binnenkort willen we nog 2750wp bij leggen omdat het gewoon meer oplevert dan de rente en wij de ruimte hebben.
Nu wil ik in de garage er onder een warmtepompboiler plaatsen.
https://www.esanico.be/nl...ctor-200fs-explorer3.html
Aangezien de collector er al ligt lijkt mij de wpb met warmtewisselaar wel de beste optie, is het mogelijk om het 175L vat ook nog te integreren in het systeem? Wanneer ik vanaf de wpb via het dak van de garage omhoog ga naar de zolder, ben ik best wel wat meters slang kwijt wat ook warmte verlies zal zijn...
De andere optie is om via de garage via de fundering de wpb aan te sluiten onder de keuken. De slang zal dan zo'n 6-7m zijn, maar gaat dan wel door een geïsoleerde kruipruimte.
Wat adviseren jullie?
[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 20-12-2018 11:12 ]
De waterleiding naar boven voeren geeft idd verlies en hou je het wel vorstvrij?
Met de extra spiraal hou je de systemen gescheiden en zou het met glycol kunnen, kijk dan wel naar de samenstelling want daar worden eisen aan gesteld.
Als op de zolder een 175 liter vat past dan is er misschien ruimte voor de wpb.
Voordeel is dat je met de lucht meer keus hebt (mengen met lucht uit huis) en veel minder warmteverlies.
Nadeel kan het geluid zijn, al is dat meestal goed op te lossen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het is een systeem met glycol. Tussen de zonnecollector en de boiler stroomt een leiding met glycol die het water in het boilervat verwarmd. Het 175L vat ligt onder het schijne dak op zolder, maar wil sowieso de wpb niet op zolder hebben ivm het geluid. Wij slapen er vlak bij en als later kinderen op de zolder willen slapen is dat vervelend.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:28:
Is de Atag een leegloop systeem of iets met glycol?
De waterleiding naar boven voeren geeft idd verlies en hou je het wel vorstvrij?
Met de extra spiraal hou je de systemen gescheiden en zou het met glycol kunnen, kijk dan wel naar de samenstelling want daar worden eisen aan gesteld.
Als op de zolder een 175 liter vat past dan is er misschien ruimte voor de wpb.
Voordeel is dat je met de lucht meer keus hebt (mengen met lucht uit huis) en veel minder warmteverlies.
Nadeel kan het geluid zijn, al is dat meestal goed op te lossen.
In de winter heb je dan wel langere draaitijden, maar dat hij klokje rond mag werken is weer gunstig.
Volgens de Google sheet kan het verbruik per jaar boven de 500kWh komen (dat is gemengd met binnenlucht) en in een garage zal dat meer zijn, echter zal de zonneboiler daar een groot deel van aftrekken.
Dat de collector dicht bij de wpb zit is denk ik voordelig, al mag je dan wel opletten wat de temperatuur doet richting de wpb
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hoe moet ik mij dat voorstellen. Gaat dan die slang met glycol in de wpb spiraal om het water daarin te verwarmen? En komt daarmee het 175L vat op zolder buitenspel? Extra opwek is niet erg. Ik verwacht straks een opwek te hebben van 6000kwh op jaarbasis.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:55:
Dan zal je idd onderlangs naar de keuken moeten gaan zodat vorst geen probleem is.
In de winter heb je dan wel langere draaitijden, maar dat hij klokje rond mag werken is weer gunstig.
Volgens de Google sheet kan het verbruik per jaar boven de 500kWh komen (dat is gemengd met binnenlucht) en in een garage zal dat meer zijn, echter zal de zonneboiler daar een groot deel van aftrekken.
Dat de collector dicht bij de wpb zit is denk ik voordelig, al mag je dan wel opletten wat de temperatuur doet richting de wpb
Wat de temperatuur naar de wpb betreft, is dat te regelen, dat hij afslaat als het te heet wordt? Hoog zomer wordt het vat op zolder soms wel 80 graden.
Het hangt af van hoe warm de wpb al is, de collector staat warmte af aan de wpb maar omdat die vaak al warm is gaat het water net zo warm door naar het vat boven.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:00:
[...]
Hoe moet ik mij dat voorstellen. Gaat dan die slang met glycol in de wpb spiraal om het water daarin te verwarmen? En komt daarmee het 175L vat op zolder buitenspel? Extra opwek is niet erg. Ik verwacht straks een opwek te hebben van 6000kwh op jaarbasis.
Wat de temperatuur naar de wpb betreft, is dat te regelen, dat hij afslaat als het te heet wordt? Hoog zomer wordt het vat op zolder soms wel 80 graden.
De wpb regelt op temperatuur en je kan in het menu een externe sturing voor een collector instellen.
80 graden is geen probleem, de spiraal is geschikt voor +/- 100 graden (zie ergens in de handleiding).
Eventueel kan je met een mengkraan of een begrenzer de temperatuur reguleren.
Ik heb geen collectors maar ik denk dat er een bypass moet zijn voor het te warme water.
Onze zonneboiler heeft een begrenzer. Als het water in het boilervat boven de 80 graden, slaat de pomp uit, om te voorkomen dat het glycol gaat degenereren. Die mogelijkheid zal er ook wel op zo'n wpb zijn lijkt mij.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:18:
[...]
Het hangt af van hoe warm de wpb al is, de collector staat warmte af aan de wpb maar omdat die vaak al warm is gaat het water net zo warm door naar het vat boven.
De wpb regelt op temperatuur en je kan in het menu een externe sturing voor een collector instellen.
80 graden is geen probleem, de spiraal is geschikt voor +/- 100 graden (zie ergens in de handleiding).
Eventueel kan je met een mengkraan of een begrenzer de temperatuur reguleren.
Ik heb geen collectors maar ik denk dat er een bypass moet zijn voor het te warme water.
Heb net contact met onze installateur die ook de panelen en zonneboiler heeft geplaatst. Die zegt dat zij veel werken met Stiebel Eltron. 220L vat. Kost 1650 euro en daar is de subsidie al vanaf

In onze garage kan het volgens mij best wel vriezen, geen idee of het daar ook echt onder 0 komt, maar voelt wel heel koud daar en kan mij voorstellen dat als het buiten -10 is, dat het daar ook wel -2 ofzo is. Maakt dat echt wat uit?5. Verboden configuraties
• Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie.
• Aansluiting op de ruimte onder het dak.
• Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen.
• Aansluiten op een zonneschouw.
• Waterverwarmer in een ruimte met daarin geïnstalleerd een verwarmingsketel met natuurlijke trek en
luchtkanaal op extern met alleen een enkele afvoer.
• Aansluiting apparaat op ventilatie van een droogkast.
• Installatie in een stoffige ruimte.
• Aanzuigen van lucht verontreinigd met oplosmiddelen of explosieve materialen.
• Aansluiten op afzuigkappen die vette of vervuilde lucht afzuigen.
• Installatie in een ruimte waar het kan vriezen.
• Voorwerpen geplaatst bovenop de waterverwarmer.
Dat de boiler boven 80 graden wordt betekent denk ik dat het bij de collector warmer is.
Klopt, dan is het bij de collector warmer.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
De Stiebel Eltron heeft alles behalve een extra spiraal, no-go dus
Dat de boiler boven 80 graden wordt betekent denk ik dat het bij de collector warmer is.
Je kan zorgen voor extra isolatie rond de wpb (vooral bovenin) om het warmteverlies te beperken.
Ja precies, en wat grote gaten luchtgaten in de garage dichten etc.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:40:
De Atlantic kan tot -5 werken, maar het rendement is dan wel laag.
Je kan zorgen voor extra isolatie rond de wpb (vooral bovenin) om het warmteverlies te beperken.
Ga een thermometer in de garage doen, zodat ik kan zien hoe koud het daar wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 27-11-2018 10:51 ]
Op de ingang van de wpb een mengventiel voor je sww.
Heb je dan niet kans op bevriezing als je water door je zonnecollector laat lopen? Of mis ik nu iets? Sorry ben technisch behoorlijk een leekwizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:07:
@Pakhaas @Speedy-Andre Waarom zou je het proces water dus de glycol door je spiraal willen halen, als je de zonneboiler ga gebruiken als voor verwarmer voor je sww en dat toe voer aan je wpb.
Ik ging er van uit dat dit ivm geen bevriezing het eenvoudigste is.wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:07:
@Pakhaas @Speedy-Andre Waarom zou je het proces water dus de glycol door je spiraal willen halen, als je de zonneboiler ga gebruiken als voor verwarmer voor je sww en dat toe voer aan je wpb.
De warmte overdracht gebeurt in de 175l boiler en hoe krijg je die warmte naar de wpb die beneden komt?
Dat water circuleert toch niet zolang je niet tapt?
je zonne collector wekt altijd wel wat warmte op en daarmee verwarmt hij je 175 liter vat, in de winter is dat niet genoeg om mee te douchen, maar wel warmer als het water wat uit het waternet komt.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:10:
[...]
Heb je dan niet kans op bevriezing als je water door je zonnecollector laat lopen? Of mis ik nu iets? Sorry ben technisch behoorlijk een leek
Water dat naar je wpb gaat wordt daar wel warmer door.
Het is net als bij mij, daar staan 3 boilers in serie, waar van er 1 bv een zonneboiler zou kunnen zijn.
Ik denk dat je een onnodig gecompliceerde regeling gaat maken door je wpb boiler te gaan verwarmen met glycol.
[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 27-11-2018 11:22 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja dat zou ook een mooie oplossing zijn. En komt er dan water door de zonnecollector stromen? Is dat niet gevaarlijk met bevriezing?Jim423 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:21:
Ik zou de gehele zonneboiler van zolder halen en naast de WPB zetten in de garage. Dan de oplossing van wizzopa, mengventiel op de ingang van de WPB om koud en ZB-water te mengen naar max. 65gr. Met 2 boilers vriest het waarschijnlijk ook niet meer en je hebt legionella naverwarming voor je ZB.
Bekijk dat 175l vat eens, daar moeten haast wel 2 circuits op zitten als er idd glycol wordt gebruiktPakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:23:
[...]
Ja dat zou ook een mooie oplossing zijn. En komt er dan water door de zonnecollector stromen? Is dat niet gevaarlijk met bevriezing?
2 leidingen voor het tapwater zelf en 2 naar de collector.
https://www.atagverwarmin...-6m-indak-v-uni-asetz602/
Ik zou zeker de optie om de WPB boven te plaatsen onderzoeken. De manier van aan sluiten is nu gegeven.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:32:
Sorry het is een 120L vat zie ik nu.ATAG EconormII 1.6 collector met verticale boiler.
https://www.atagverwarmin...-6m-indak-v-uni-asetz602/
Boven heb je misschien de mogelijkheid om nog warmte terug te winnen uit je MV en zeker geen problemen met bevriezing en aan de wachttijd voor warm water verandert nagenoeg niets.
( En dat is een plus voor de WAF )
Wat is MV? Op zolder is bij ons alles schuin dak. Ik ben bang dat hij dan midden in de kamer moet staan ivm de hoogte en ik zal een soort zolderluik moeten maken ivm het geluid.wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:43:
[...]
Ik zou zeker de optie om de WPB boven te plaatsen onderzoeken. De manier van aan sluiten is nu gegeven.
Boven heb je misschien de mogelijkheid om nog warmte terug te winnen uit je MV en zeker geen problemen met bevriezing en aan de wachttijd voor warm water verandert nagenoeg niets.
( En dat is een plus voor de WAF )
MV= mechanische ventilatie.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:47:
[...]
Wat is MV? Op zolder is bij ons alles schuin dak. Ik ben bang dat hij dan midden in de kamer moet staan ivm de hoogte en ik zal een soort zolderluik moeten maken ivm het geluid.
Als je contact heb met @Possible dan kan je daar wel vernemen wat het geluid is. Uiteraard is de beleving voor iedereen anders. Mijn jongste dochter sliep in de zolder kamer naast de boiler zonder problemen.
Maar je installateur die je een Stebel wilde verkopen, waar had die de boiler willen plaatsen?
Die had ook het idee om hem op zolder te plaatsen. Onze zolder heeft een overloop waar de CV zit en de was hangt en daarna een muur met in het midden een deur, daar begint de zolderkamer. De warmtepomp boiler zou dan bijna in of net naast de deurpost moeten staan op de overloop, niet echt ideaal.wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:53:
[...]
MV= mechanische ventilatie.
Als je contact heb met @Possible dan kan je daar wel vernemen wat het geluid is. Uiteraard is de beleving voor iedereen anders. Mijn jongste dochter sliep in de zolder kamer naast de boiler zonder problemen.
Maar je installateur die je een Stebel wilde verkopen, waar had die de boiler willen plaatsen?
Het is vaak passen en meten, vorig jaar was ik ook daar waar jij nu bent om een WPB te kopen, dat zou een Panasonic wand model worden. de reden de Atlantic is zo groot en "zwaar" daar heb ik geen plaats voor, over het geluid heb ik wel gelezen maar dat bleek achter af geen probleem, mijn WP droger maakt meer lawaaiPakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:55:
[...]
Die had ook het idee om hem op zolder te plaatsen. Onze zolder heeft een overloop waar de CV zit en de was hangt en daarna een muur met in het midden een deur, daar begint de zolderkamer. De warmtepomp boiler zou dan bijna in of net naast de deurpost moeten staan op de overloop, niet echt ideaal.
Nu bijna 11 maanden verder blij dat ik toch een Atlantic heb gekocht die toch boven op zolder staat.
Misschien kan je wat foto's maken van de situatie, er lopen hier genoeg knappe koppen om ook daar in te adviseren.
Ja, ik ga thuis zeker even foto's van de situatie maken. Bedankt voor alle adviezen en meedenken! Stel ik zeer op prijs!wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:06:
[...]
Het is vaak passen en meten, vorig jaar was ik ook daar waar jij nu bent om een WPB te kopen, dat zou een Panasonic wand model worden. de reden de Atlantic is zo groot en "zwaar" daar heb ik geen plaats voor, over het geluid heb ik wel gelezen maar dat bleek achter af geen probleem, mijn WP droger maakt meer lawaai
Nu bijna 11 maanden verder blij dat ik toch een Atlantic heb gekocht die toch boven op zolder staat.
Misschien kan je wat foto's maken van de situatie, er lopen hier genoeg knappe koppen om ook daar in te adviseren.
of gewoon dit:
https://www.gamma.nl/asso...-cm-2-7-m2-rd-3/p/B356574
[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 27-11-2018 13:35 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Radiatorfolie is toch om straling te reflecteren? Dus dat gaat je niet helpen aangezien je hier met geleiding en een beetje convectie te maken hebt.Possible schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:59:
@wizzopa is het verstandig om gewoon radiatorfolie te gebruiken en deze om de leidingen te wikkelen / het vat? Kan een paar rollen bij de praxis / gamma kopen hiervoor. Is denk ik wat makkelijker te plaatsen dan steenwol / glaswol.
of gewoon dit:
Ik zou in jou geval toch het laatste kiezen.Possible schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:59:
@wizzopa is het verstandig om gewoon radiatorfolie te gebruiken en deze om de leidingen te wikkelen / het vat? Kan een paar rollen bij de praxis / gamma kopen hiervoor. Is denk ik wat makkelijker te plaatsen dan steenwol / glaswol.
of gewoon dit:
[ Voor 24% gewijzigd door Pakhaas op 27-11-2018 14:44 ]
Ook hier zijn mogelijkheden het geluid te dempen, in het topic komen ze ook wel voorbij.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:44:
Oh is dat ding maar 163cm hoog? Dan past die wel naast de zonneboiler op zolder. Alleen dat geluid...daar ben ik nog niet over uit.
Bestel hem nou maar gewoon. Met geluid komt wel goed.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:44:
Oh is dat ding maar 163cm hoog? Dan past die wel naast de zonneboiler op zolder. Alleen dat geluid...daar ben ik nog niet over uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 27-11-2018 15:22 ]
Ja ik moet er eerst wel over uit hoe ik het wil en wat het beste is en wie het gaat installeren...Possible schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:22:
[...]
Bestel hem nou maar gewoon. Met geluid komt wel goed.Voor je het weet worden de regels voor subsidie weer aangepast.

Liefst doe ik hem in de garage met de leiding door de fundering naar de keuken. Maar ja dan zit ik nog met die zonneboiler, maar die zou ook naar de garage kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 27-11-2018 15:28 ]
Voor de installatie kan je bij @Possible terecht.Pakhaas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:23:
[...]
Ja ik moet er eerst wel over uit hoe ik het wil en wat het beste is en wie het gaat installeren...
Liefst doe ik hem in de garage met de leiding door de fundering naar de keuken. Maar ja dan zit ik nog met die zonneboiler, maar die zou ook naar de garage kunnen.
Hier foto's van de situatie op zolder. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de garage, ook al levert dat iets minder rendement op. De zolder kan in de toekomst worden gebruikt om te slapen en in de garage veel ruimte waar wij niets mee doen.
Ik moet wel zeggen, tussen de warmtepompplek op de overloop van de zolder en de zolderkamer zit wel een dikke muur van hard beton van 10cm dik. Daar is met een boor ook amper doorheen te komen.
[ Voor 39% gewijzigd door Pakhaas op 20-12-2018 11:12 ]
Dat is minder kritisch omdat er geen spanning op staat, ik heb er rvs flexen in zitten.PvJo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:58:
Als ik de circulatie pomp voor de verwarming op de in/uitgang van de wpb wil aansluiten mag dat ook met messing knieverbindingen zijn of moet dat met een diëlektrische verbinding?
Zo iets en dan de flex https://www.econo.nl/gietijzeren-fitting-knie-90-isisPvJo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:12:
@Speedy-Andre die komen er ook maar ik moet een scherpe bocht maken zoals bij de aan/aanvoer water. Bij Econo hebben ze de 1"flex slangen alleen zonder bocht..
A: https://econo.nl/verbindi...r-uitwendige-schroefdraad
B: https://econo.nl/messing-schroeffitting-knie-bi-bu
[ Voor 8% gewijzigd door PvJo op 27-11-2018 19:09 ]
Je hebt gelijkPvJo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:06:
@wizzopa moet deze flex (a) hebben maar dan met deze bocht (b) omdat de aansluiting op de wpb binnendraas is. Alles in 1" omdat de circulatie pomp ook 1" is.
A: https://econo.nl/verbindi...r-uitwendige-schroefdraad
B: https://econo.nl/messing-schroeffitting-knie-bi-bu

Moet nog meer klein grut hebben en will alles bij Econo bestellen.
Econo heeft bijna alles wat je nodig heb. Dus ook de koppeling die ik aan gaf.PvJo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:38:
@wizzopa dat die er zijn geloof ik ook maar ben met de slangen wat ik al van Econo heb tevreden, maken een solide indruk.
Moet nog meer klein grut hebben en will alles bij Econo bestellen.
Het is echt geen wedstrijd wie wat waar vandaan moet halen.
Dus als ik het goed begrijp hoef ik dan ook niet te kiezen voor de duurdere warmtepompboiler van Atlantic met warmtewisselaar. Omdat de ZB compleet blijft zoals die nu is. Zover ik begrijp is die warmtepompboiler met warmtewisselaar alleen nodig als ik de zonnecollector er rechtstreeks op aansluit?Jim423 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:26:
Nee, je ZB blijft compleet zoals hij nu is. Dus met glycol door de collector. Alleen dan alles van zolder in de garage. De (tapwater)uitgang van de ZB moet teruggemengd worden naar 65 omdat de WPB heter dan dat niet fijn vind. De spiraal in de WPB wordt niet gebruikt tenzij je nog andere dingen van plan bent behalve tapwater.
In het geval de tapwateruitgang van de ZB moet worden teruggemengd naar 65 graden heb ik in de garage een probleem, aangezien ik daar geen water aansluiting heb. Maar in de bijkeuken naast de garage (andere kant van het muurtje) zit wel een water aansluiting, die zou ik kunnen laten opsplitsen en door het muurtje heen kunnen steken naar de garage?!
Of kan ik beter voor de versie met warmtewisselaar kiezen en daarop de zonnecollector aansluiten, zonder het boilervat. Ik heb dan geen verlies doordat hij in de andere optie maar tot 65 graden kan en er bij gemengd moet worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 09:26 ]
Het 120l vat mag warmer worden dan de wpb dus ik zou hem gewoon blijven gebruiken.
Ook omdat daar de regeling met pomp enz. op zit.
Overigens spreekt de handleiding van de wpb over maximaal 100 graden door de spiraal en je moet de druk op 3 bar begrenzen (maar dat doet het collector systeem zelf al).
Ook wordt glycol genoemd, dus ongebruikelijk is het niet om de wpb zo te gebruiken.
Ik denk dat je de 2 vaten dus wel in serie kan zetten en dan zo dat de koudwater toevoer eerst door de 120l boiler gaat zodat de wpb voorverwarmd water ontvangt.
Dan is er nog de koppeling (sturing) met de zonneboiler, als deze actief is kan hij de wpb met een stuursignaal blokkeren zodat hij niet aan gaat als de zonneboiler warmte geeft.
Ik heb geen ervaring met zonneboilers maar ik veronderstel dat dit met temperatuur sensors werkt.
Dit deel kan een meer ervaren iemand misschien uitwerken
Je hebt sowieso een koude tapwateraansluiting nodig, niet alleen voor de mengkraan maar ook om de ZB te voeden. Ook heb je een (afgaande) warme tapwaterleiding, op zolder moet afgesloten worden, en je hebt een vrije stroomgroep nodig. Maar misschien kun je beter een eigen topic aanmaken als je het erg in detail wilt bespreken.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:56:
[...]In het geval de tapwateruitgang van de ZB moet worden teruggemengd naar 65 graden heb ik in de garage een probleem, aangezien ik daar geen water aansluiting heb. Maar in de bijkeuken naast de garage (andere kant van het muurtje) zit wel een water aansluiting, die zou ik kunnen laten opsplitsen en door het muurtje heen kunnen steken naar de garage?!
Top! Dat lijkt mij inderdaad de beste manier (voor zover ik er iets van kan vinden). Ik heb contact gezocht met de installateur die Possible ook heeft geholpen en zal mijn hulpvraag per E-mail aan hem voorleggen. Neem jullie posts mee in mijn wensen.Speedy-Andre schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:24:
De collector moet altijd zijn warmte kwijt kunnen, naar mijn idee lukt dat minder goed als je de warmte deels de wpb in laat gaan (de rest blijft in het systeem circuleren).
Het 120l vat mag warmer worden dan de wpb dus ik zou hem gewoon blijven gebruiken.
Ook omdat daar de regeling met pomp enz. op zit.
Overigens spreekt de handleiding van de wpb over maximaal 100 graden door de spiraal en je moet de druk op 3 bar begrenzen (maar dat doet het collector systeem zelf al).
Ook wordt glycol genoemd, dus ongebruikelijk is het niet om de wpb zo te gebruiken.
Ik denk dat je de 2 vaten dus wel in serie kan zetten en dan zo dat de koudwater toevoer eerst door de 120l boiler gaat zodat de wpb voorverwarmd water ontvangt.
Dan is er nog de koppeling (sturing) met de zonneboiler, als deze actief is kan hij de wpb met een stuursignaal blokkeren zodat hij niet aan gaat als de zonneboiler warmte geeft.
Ik heb geen ervaring met zonneboilers maar ik veronderstel dat dit met temperatuur sensors werkt.
Dit deel kan een meer ervaren iemand misschien uitwerken
Edit: Maar als ik dus de ZB (zoals die nu werkt) aan de koud water toevoer van de WPB koppel. hoef ik ook niet een WPB te kopen met warmtewisselaar..klopt dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 12:18 ]
Afgaande warme tapwaterleiding zit wel in de keuken (op 7m via de fundering). Vrije stroomgroep is aanwezig in de garage (ooit gebruikt voor een elektrische auto door de vorige bewoner). Koude tapwater kan door de muur vanaf de wasmachine plek doorgestoken worden naar de garage.Jim423 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:31:
[...]
Je hebt sowieso een koude tapwateraansluiting nodig, niet alleen voor de mengkraan maar ook om de ZB te voeden. Ook heb je een (afgaande) warme tapwaterleiding, op zolder moet afgesloten worden, en je hebt een vrije stroomgroep nodig. Maar misschien kun je beter een eigen topic aanmaken als je het erg in detail wilt bespreken.
Klopt. Je moet dus dus alleen nog kiezen of je de WPB 80 graden gaat voeden of terugmengd naar 65 graden. Als je gaat voeden met 80 graden zou ik wel nog een beveiliging opnemen om de compressor te blokkeren anders loopt hij waarschijnlijk stuk mocht hij een keer starten (omdat het bovenin koeler is dan onderin). (Waar Speedy het dus over heeft). Veiliger lijkt mij terug te mengen, ik denk dat het verminderde rendement verwaarloosbaar is. Moet toch uiteindelijk gebeuren want je wilt geen 80 graden in je leidingnet.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:32:
[...]Edit: Maar als ik dus de ZB (zoals die nu werkt) aan de koud water toevoer van de WPB koppel. hoef ik ook niet een WPB te kopen met warmtewisselaar..klopt dat?
Ja precies, terugmengen naar 65 graden lijkt mij dan beter. Volgens mij kan ik zelfs mijn zonneboiler op 65 graden begrenzen. Dan stopt de pomp als het water de 65 graden heeft bereikt. Maar dat moet ik even nalezen.Jim423 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:45:
[...]
Klopt. Je moet dus dus alleen nog kiezen of je de WPB 80 graden gaat voeden of terugmengd naar 65 graden. Als je gaat voeden met 80 graden zou ik wel nog een beveiliging opnemen om de compressor te blokkeren anders loopt hij waarschijnlijk stuk mocht hij een keer starten (omdat het bovenin koeler is dan onderin). (Waar Speedy het dus over heeft). Veiliger lijkt mij terug te mengen, ik denk dat het verminderde rendement verwaarloosbaar is. Moet toch uiteindelijk gebeuren want je wilt geen 80 graden in je leidingnet.
@busscherski Hoe gaat de cv-ondersteuning van de complete woning bij jou
1 PVoutput . Dongen NB
Klinkt goed, helaas ben ik te weinig technisch onderlegd om er een zinnig antwoord op te geven. Vanavond ga ik een mail opstellen naar de installateur en de verschillende opties van jullie daarin knippen en plakken.reneeke1970 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:17:
@Pakhaas je moet wel een extra warmte wisselaar nemen. Vervolgens laat je je controller regelen eerst de wpb verwarmen tot 85 ofzo, daarna drie weg klep omgooien en dan zonneboiler verwarmen. Als die ook warm is pomp uit. Feitelijk heb je dan gewoon uitbreiding naar twee keer boiler met elektrische verwarming als backup.
Ik kreeg prive nog dit bericht van Speedy-Andre. Wellicht kunnen jullie hier nog wat zinnigs over zeggen?
Want eerst heeft hij het over een wpb met spiraal en zonder de boiler, en dan opeens over een extra vat. Ik probeer het te begrijpen...

Zodra de zonneboiler actief is draait de pomp en zal het glycol water alleen door de zonneboiler gaan, de wpb wordt niet opgewarmd en start wellicht zelf (afhankelijk van de instelling).
Het water van de zonneboiler komt pas in de wpb terecht zodra je warm water gebruikt.
Met een extra spiraal heb je meer profijt van de zonneboiler omdat die dan in de zomer de hele dag de wpb opwarmt.
Een nadeel is dat 2 boilers opwarmen langer duurt, maar als dat klaar is heb je veel voorraad.
Of dit goed zal gaan weet ik niet, de collector heeft een bepaalde capaciteit.
Stel je voor dat in de zomer het 120l vat 80 graden is, de wpb heeft daar pas iets aan als je een kraan open zet
Op dat moment zou je eigenlijk alleen water uit de zonneboiler willen gebruiken en hoeft de wpb niets te doen.
Dan nog iets, je hebt nu een liggend vat waardoor de gelaagdheid vrij slecht is.
Gelaagdheid betekent dat hij onder kouder is dan boven en een hoog vat doet dat veel beter.
Je tapt namelijk van bovenin het vat en daar zit het warmste water.
Daarom lijkt het me beter om het 120l vat niet te gebruiken en de wpb met spiraal te kiezen.
De collector heeft dan nog wel meer tijd nodig maar 200 of 320l scheelt nog al
Dit alles hangt mede af van hoeveel warm water je gebruikt, bij meer gebruik komt er sneller warm water uit de 120l boiler in de wpb.
Maar goed, ik zou dit op het forum verder proberen uit te zoeken wat de capaciteit van de collector betreft en wel of niet beide boilers in serie zetten.
Daar zit mijn ervaring niet.
[ Voor 57% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 13:25 ]
Je gaat hier uit van een zomerse dag, hoe zit dat dan met weinig of geen zon en temperaturen rond 0 graden.reneeke1970 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:17:
@Pakhaas je moet wel een extra warmte wisselaar nemen. Vervolgens laat je je controller regelen eerst de wpb verwarmen tot 85 ofzo, daarna drie weg klep omgooien en dan zonneboiler verwarmen. Als die ook warm is pomp uit. Feitelijk heb je dan gewoon uitbreiding naar twee keer boiler met elektrische verwarming als backup.
Straks zijn er 2 vaten en die je op de collector kan aansluiten zodat ze beide opgewarmd kunnen worden.
@reneeke1970 zou ze een voor een verwarmen met een 3-weg klep er tussen, mee eens want de collector is eigenlijk groot genoeg voor de 120l boiler.
Echter hoe ga je dat regelen zonder steeds zelf in te moeten grijpen?
Ik zou ook kijken naar hoeveel warm water je eigenlijk gebruikt, misschien is de 200l van de wpb genoeg en heb je een vrij eenvoudige opzet.
@Pakhaas dacht er nog aan om een wpb zonder spiraal te nemen, dan kan je nog steeds 2 boilers gebruiken of je koppelt de zonneboiler los.
De zonneboiler is vrij kort en dik wat de gelaagdheid matig maakt.
Deze opzet heeft als nadeel dat alleen de zonneboiler wordt opgewarmd want er stroomt pas water door de wpb als je warm water gebruikt.
Dat maakt het lastig om de boel aan te sturen want wanneer mag de wpb aan?
De 200l wordt van onder met warm water aangevuld en volgens mij verstoor je dan de gelaagdheid flink.
Ik zou dus kijken naar de behoefte aan warm water en daar de keus van af laten hangen of je de 120l wil blijven gebruiken of dat schakelbaar te maken.
Ik denk dat er zeker een aardige kranen-klit © voor nodig zal zijn
Ik kan dus niet in je geld buidel kijken, maar voor 76 meer zou ik toch de boiler met extra spiraal nemen.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:32:
[...]
Top! Dat lijkt mij inderdaad de beste manier (voor zover ik er iets van kan vinden). Ik heb contact gezocht met de installateur die Possible ook heeft geholpen en zal mijn hulpvraag per E-mail aan hem voorleggen. Neem jullie posts mee in mijn wensen.
Edit: Maar als ik dus de ZB (zoals die nu werkt) aan de koud water toevoer van de WPB koppel. hoef ik ook niet een WPB te kopen met warmtewisselaar..klopt dat?
Voor als nog denk ik dat de eerste opzet nog steeds de beste is.Jim423 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:52:
De vraag is natuurlijk hoeveel % van de tijd en hoeveel graden is die zonneboiler warmer dan 60 graden. Ik gok niet erg veel en lang op jaarbasis. Het is dan wel weer een extra controller+driewegklep+spiraal+sensoren die ik niet graag installeer als iemand er zelf geen storingen aan kan oplossen. ZB+WPB in serie (evt zonder terugmeng voor de WPB) is natuurlijk heerlijk simpel, ook als er iets kapotgaat. Doordat de ZB het koude water binnenkrijgt zal deze met een goed rendement opereren (net als nu eigenlijk).
Je moet de zonneboiler niet meer zien als primaire warmwaterbron, maar als secondaire.
@Pakhaas Hoeveel gas ben je kwijt voor warm water in de periode dat de zonneboiler niet toereikend is.
Ik verbruik dan ongeveer 15-20m3 gas, schat ik. Ik kan nog niet aflezen wat ik verstook voor verwarmen en SWW apart in de winter. In de zomer lukt dat wel, want dan staat de kachel uit en gebruiken we zo'n 10-11m3 per maand. Mijn ervaring is dat de zonneboiler alleen in de maanden mei, juni, juli, aug en sept toereikend is om van te douchen. Andere maanden is water wel warmer dan normaal, maar zal dan rond de 30-40 graden ofzo zijn, afhankelijk van hoe zonnig het is.
Het geld is geen probleem om voor 76 euro meer die met spiraal te kopen. Want ik begrijp het toch goed dat die voor 1396 euro die zonder warmtewisselaar (dus zonder spiraal??)
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
En die voor 1472 die met warmtewisselaar. Is dat de spiraal waar jullie het over hebben?
https://www.esanico.be/nl...ctor-200fs-explorer3.html
Ik wil naar een systeem waarbij ik niet zelf steeds dingen moet omzetten etc. Dat systeem met een volledige zonnecollector en ZB in de garage, met de doorvoer naar de WPB lijkt mij het beste. Maar Speedy Andre zegt dat het water uit de ZB pas naar de WPB vloeit als ik de kraan openzet. Opzich klinkt dat best logisch, maar dat is ook niet erg lijkt mij. Als er maar een mengkraan ofzo opzit die het water laat afkoelen naar 65 graden ofzo? Ik heb dan gewoon een extra warm vat, waardoor de WPB daarna weer minder aanhoeft, omdat er warm water wordt bijgevoegd. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb even een tekening gemaakt
Morgen ga ik even langs Possible. Stel dat het geluid even luid is als mijn huidige CV ketel, dan kan hij ook nog op zolder worden geplaatst.

[ Voor 55% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 14:37 ]
Ik kan me niet voorstellen dat je zomers water van 80 graden of meer uit je kraan krijg.
Nee klopt, Het vat is wel eens 80 graden, maar gaat dan via de CV ketel. Geen idee hoe warm het daadwerkelijk is. Zal wel een beveiliging opzitten toch?wizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:40:
@Pakhaas Een waar kunstwerkmaar dit zou de opzet kunnen zijn. Op de foto's zie ik hem niet, het mengventiel maar als het hier om een omgekatte HRSolar gaat dan is hij geïntegreerd in de boiler.
Ik kan me niet voorstellen dat je zomers water van 80 graden of meer uit je kraan krijg.
Ik heb begrepen dat die ATAG EconormII zonneboilers dezelfde als de HRsolar zijn.
Ik zal vanavond eens een foto van de boiler maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 14:45 ]
Dan is je opzet zoals je die heb geschetst klaar en heb je geen extra mengventiel nodig.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:42:
[...]
Nee klopt, Het vat is wel eens 80 graden, maar gaat dan via de CV ketel. Geen idee hoe warm het daadwerkelijk is. Zal wel een beveiliging opzitten toch?
Ik heb begrepen dat die ATAG EconormII zonneboilers dezelfde als de HRsolar zijn.
Ik zal vanavond eens een foto van de boiler maken. Hoe ziet zo'n mengventiel eruit?
Bestellen dan maar.
Yep even nagekeken: HRSolar fabriceert voor ATAG. Zijn dezelfde zonneboilers.wizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:47:
[...]
Dan is je opzet zoals je die heb geschetst klaar en heb je geen extra mengventiel nodig.
Bestellen dan maar.
bron: Zonneboilers, dit is de plek
Nu nog even uitvinden of ik het op zolder wil bij de CV of in de garage. Op zolder scheelt veel leiding werk, maar zolder hoor ik het wel meer, alhoewel de CV ook geluid maakt als die aanstaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 14:52 ]
https://www.hrsolar.nl/wp...ar-V5.1-definitief-v3.pdfwizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:47:
[...]
Dan is je opzet zoals je die heb geschetst klaar en heb je geen extra mengventiel nodig.
Bestellen dan maar.
Op pagina 51 is zichtbaar hoe het zou kunnen. Ik weet niet of nu dat mengventiel er al zit, dat zal ik vanavond kijken. Misschien zit die ook wel pas bij de CV, dat hij daar pas terugmengt naar 65 graden.
[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 15:02 ]
Duidelijk een mengventiel op de uitgang van de zonneboiler max uit 65 graden.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:58:
[...]
https://www.hrsolar.nl/wp...ar-V5.1-definitief-v3.pdf
Op pagina 51 is mijn situatie zichtbaar.
Aan jou de schone taak de juiste plaats te kiezen.
Nog 1 vraag: dan hoef ik dus ook niet voor de duurdere met warmtewisselaar (spiraal) te kiezen toch?wizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:08:
[...]
Duidelijk een mengventiel op de uitgang van de zonneboiler max uit 65 graden.
Aan jou de schone taak de juiste plaats te kiezen.
Met de opstelling zo als jij die getekend heb niet.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:30:
[...]
Nog 1 vraag: dan hoef ik dus ook niet voor de duurdere met warmtewisselaar (spiraal) te kiezen toch?
Je tapt uit de wpb bijv. 60 graden en er stroomt 65 in,

Of andersom, je weet niet hoe warm de ZB is en de wpb weet niet of ie aan moet.
Maar ja, ik heb geen ZB dus geen ervaring hoe dat gedurende het jaar zou moeten werken
De ZB heeft nu geen legionellarun en weet niet of ik dat wel kan instellen. Die gaat namelijk over de CV waar het water wordt verwarmd naar 65 graden voordat het naar de douche/kraan gaat.Jim423 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:55:
Die energie gaat niet verloren, dat blijft in de WPB voor de volgende tapbeurt. Stel er stroomt 65 in en 60 uit dan fungeert de WPB gewoon als doorgeefluik(vat). Pas als de WPB koeler dan 60 aangevoerd krijgt (of waar hij op ingesteld staat) zal hij na gaan verwarmen met de WP. Als de ZB warmer levert dan de tapwatertemperatuur (zeg 15gr) heb je winst, ook als hij warmer levert dan de WPB is heb je winst. De CV ketel verwarmt het na naar 65 op dit moment, dat doet de WPB dan. (Of naar 55 met legionellaruns op beide boilers). Het is wel zo dat het systeem van reneeke een stuk efficiënter is omdat je de de zonnecollector beter benut. Nadeel is dat het geheel een stuk complexer wordt (ook voor storingsdiagnoses) en bij weinig zon heb je mogelijk een warmwatertekort waardoor je handmatig moet gaan bijsturen/inregelen.
Ik wil niets zelf moeten bijsturen/regelen, dan maar iets minder efficient.
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2018 15:58 ]
Het bekende KIS principe. Keep It Simple.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:57:
[...]
De ZB heeft nu geen legionellarun en weet niet of ik dat wel kan instellen. Die gaat namelijk over de CV waar het water wordt verwarmd naar 65 graden voordat het naar de douche/kraan gaat.
Ik wil niets zelf moeten bijsturen/regelen, dan maar iets minder efficient.
Lijkt mij ook het beste. Vooral voor mijwizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:08:
[...]
Het bekende KIS principe. Keep It Simple.
Maar over dat legionella van de ZB, als die altijd via de WPB gaat (die wel een legionella run heeft) dan is dat probleem al getackeld. Want het water uit de ZB wordt dan in de WPB nog wel naverwarmd als dat niet warm genoeg is, zodat de legionella geen kans heeft toch?
Regelmatig tappen doe je toch wel en na een vakantie spoel je het systeem wat langer.
In de zomer zorgt de ZB voor de legionella bestrijding, in de winter neemt de WPB dat voor zijn rekening. Maar met voldoende door stroming heb je nergens last van.Pakhaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:22:
[...]
Lijkt mij ook het beste. Vooral voor mij![]()
Maar over dat legionella van de ZB, als die altijd via de WPB gaat (die wel een legionella run heeft) dan is dat probleem al getackeld. Want het water uit de ZB wordt dan in de WPB nog wel naverwarmd als dat niet warm genoeg is, zodat de legionella geen kans heeft toch?
Nou volgens mij zit er wel een mengventiel op, zover ik vandaag heb geleerd wat een mengventiel is en hoe een bimetaal werkt.

En het is duidelijk dat hij van HRsolar is, het staat er zelfs op

Mooi, dat spul is nog wel een beetje buigbaarPossible schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:40:
Zo... De buizen van toolstation zijn toch wel top hoor! Ik hoef niet meer bang te zijn dat het bevriest...
Tevens de afvoer ook meteen maar voorzien van isolatie en op maat gemaakt:
[Afbeelding]
Die grijze tape heb ik nog liggen.
Klopt. Ze zijn ook al open 'gesneden' dus je kan makkelijk alles eromheen drukken.Speedy-Andre schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:54:
[...]
Mooi, dat spul is nog wel een beetje buigbaar
Die grijze tape heb ik nog liggen.
Dan slaat vanzelf wpb aan als hij onder 45 zakt, of wat je dan ook instelt.wizzopa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:48:
[...]
Je gaat hier uit van een zomerse dag, hoe zit dat dan met weinig of geen zon en temperaturen rond 0 graden.
Iedere zonneboiler heeft toch backup?
En als collector op dak maar 40 graden kan worden vanwege gebrek aan zon kan hij dus niet de wpb opwarmen want die is al warmer van zichzelf.
Maar hij kan wel de tweede boiler opwarmen die misschien maar 30 is. Dus met twee boilers haal je juist meer energie uit je collector op dak.
1 PVoutput . Dongen NB
Zit ik goed als ik zeg dat daar met een Cop van 4 ongeveer 9 kWh voor nodig zou zijn? En is dan de Cop van de zb 50+?
Sorry, met Cop en energie berekenen ben ik nog wat nieuw...
1 van de grootste bezwaren tegen de zonneboiler (bij nieuwe aanschaf) is de hoge prijs. Maar @Pakhaas heeft hem al. Ik zou zonder enige twijfel de zb ook op de wpb aansluiten. Voor 75 euro heb je in de zomer zeer goedkoop warm water, de wpb garandeerde de minimale temperatuur en de zb zorgt dat deze zeer goedkoop in stand gehouden wordt.
Hoe ik het zou doen... Spiraal via 3 weg klep door de wpb (prio 1 vat) en de zb (prio 2) laten lopen. Bij afwezigheid wordt stagnatie uit gesloten en heb je erg veel voorraad.
Wpb instellen op de laagst mogelijke temperatuur zodat de collector nog veel toe kan voegen. Omschakeltemperatuur waarbij de 3 weg klep van prio 1 naar 2 schakelt is 65 graden onderin de wpb.
2e vat kun je op 90 zetten, dat gaat hij nooit halen gok ik.
Bedankt voor je reactie. Dus in dat geval zou ik voor die met warmtewisselaar moeten kiezen en darmee doel je ook op die 75 euro?mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:43:
Begrijp ik het nu goed. Adviseren we hier nu echt om de goedkoopste warmtebron niet optimaal te gebruiken? We zitten vol van de Cop als het om een wp gaat maar vergeet niet dat de Cop van een zb zoveel hoger ligt dan wat een wp ooit zal kunnen halen. Ik kan thuis met een pomp van max 50 watt (waarschijnlijk lager) op een zomerse dag 550 liter op 60+ graden brengen. Met 10 draai uren is dat 0,5 kWh
Zit ik goed als ik zeg dat daar met een Cop van 4 ongeveer 9 kWh voor nodig zou zijn? En is dan de Cop van de zb 50+?
Sorry, met Cop en energie berekenen ben ik nog wat nieuw...
1 van de grootste bezwaren tegen de zonneboiler (bij nieuwe aanschaf) is de hoge prijs. Maar @Pakhaas heeft hem al. Ik zou zonder enige twijfel de zb ook op de wpb aansluiten. Voor 75 euro heb je in de zomer zeer goedkoop warm water, de wpb garandeerde de minimale temperatuur en de zb zorgt dat deze zeer goedkoop in stand gehouden wordt.
Hoe ik het zou doen... Spiraal via 3 weg klep door de wpb (prio 1 vat) en de zb (prio 2) laten lopen. Bij afwezigheid wordt stagnatie uit gesloten en heb je erg veel voorraad.
Wpb instellen op de laagst mogelijke temperatuur zodat de collector nog veel toe kan voegen. Omschakeltemperatuur waarbij de 3 weg klep van prio 1 naar 2 schakelt is 65 graden onderin de wpb.
2e vat kun je op 90 zetten, dat gaat hij nooit halen gok ik.
En moet ik dan niet zelf constant dingen omzetten etc?

Dus in deze situatie wordt er gebruik gemaakt van de spiraal in de wpb en ook van het zonneboilervat van 120L? Ik dacht steeds dat als ik de WPB met warmtewisselaar gebruik, ik het vat van 120L niet meer kan gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 29-11-2018 09:33 ]
Die is van het ZB systeem die dan kan bepalen of het vat warm genoeg is.
De ZB heeft voor het eigen vat al een sensor, dus er moet wel iemand even over nadenken hoe dat werkt.
Het zijn zeer waarschijnlijk thermostaat achtige dingen die bij een bepaalde temperatuur schakelen.
Zo kan je dus de ZB pomp wel of niet laten draaien.
Het feestje met de 3-wegklep maakt het iets ingewikkelder om alles automatisch te maken maar ik denk dat het wel moet kunnen
Ik denk dat het om het circuit gaat dat van de collector komt, dus geen drinkwater.
Simpel gezegd een dompelaar waar je een bak water warm mee maakt
Zo ziet het er in de Atlantic uitklump4u schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:46:
Binnenkant van de Atlantic onderin,
[Afbeelding]
En bovenin,
[Afbeelding]
Het element met anode en temperatuursensor,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-11-2018 10:03 ]
Dit topic is gesloten.