Er loopt nu glycol van de ZB naar de spiraal in het vat. Dat zou dan dus naar de spiraal in de wpb lopen. Maar dan wordt het 120L vat toch buitenspel gezet?Speedy-Andre schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:54:
De spiraal brengt de warmte van het water dat er door gaat over op het water in de wpb.
Ik denk dat het om het circuit gaat dat van de collector komt, dus geen drinkwater.
Simpel gezegd een dompelaar waar je een bak water warm mee maakt
Vraag nou eens geen dingen aan mensen die niet weten wat een zonneboiler is.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:09:
[...]
Er loopt nu glycol van de ZB naar de spiraal in het vat. Dat zou dan dus naar de spiraal in de wpb lopen. Maar dan wordt het 120L vat toch buitenspel gezet?
Je controller gaat regelen welke boiler hij als eerste verwarmt.
Beide boilers krijgen temperatuur sensor. Er komt drie weg kraan tussen je glycol leiding. Die stuurt hij naar één van de twee boilers aan de hand van temperatuur instellingen. Ook stuurt die controller nog steeds je pomp aan en uit net als hij nu doet.
Maar......
Het kan zijn dat je huidige basic controller het niet kan en dat je hem moet vervangen voor uitgebreider model. Vraag het je installateur want ik hoor al dat jou kennis niet toereikend is.
Eigenlijk wel grappig, iedereen zit hier te prutsen om een boiler de CV te laten verwarmen. Maar waar de warmte spiraal werkelijk voor dient, daar snapt niemand iets van, behalve de meneer hier drie berichten boven @mfmonkey
1 PVoutput . Dongen NB
Dus eigenlijk komt er dus een driewegklep tussen de glycol spiraal van de ZB en WPB en afhankelijk van de temperatuur kiest hij, welk vat verwarmd moet worden. Op die manier heb ik dan eigenlijk 200L + 120L aan warm water (als het mooi weer is) in de winter bij slecht weer heb ik dan 200L warm water van de WPB?reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:19:
[...]
Vraag nou eens geen dingen aan mensen die niet weten wat een zonneboiler is.
Je controller gaat regelen welke boiler hij als eerste verwarmt.
Beide boilers krijgen temperatuur sensor. Er komt drie weg kraan tussen je glycol leiding. Die stuurt hij naar één van de twee boilers aan de hand van temperatuur instellingen. Ook stuurt die controller nog steeds je pomp aan en uit net als hij nu doet.
Maar......
Het kan zijn dat je huidige basic controller het niet kan en dat je hem moet vervangen voor uitgebreider model. Vraag het je installateur want ik hoor al dat jou kennis niet toereikend is.
Eigenlijk wel grappig, iedereen zit hier te prutsen om een boiler de CV te laten verwarmen. Maar waar de warmte spiraal werkelijk voor dient, daar snapt niemand iets van, behalve de meneer hier drie berichten boven @mfmonkey
Maar hoe is de werking van die warmtewisselaar van die Atlantic eigenlijk bedoeld? Dat je de zonnecollectors rechtstreeks op de WPB aansluit, of dat je ook gebruik maakt van een extra zonneboiler vat? Want in het laatste geval zou dat dus gewoon moeten werken. Ik zou trouwens ook prima de 120L buitenspel willen zetten hoor, die verkoop ik wel weer. Maar zit er bij die WPB dan ook een pomp die de glycol richting de zonnecollector pompt en terug?
Het klopt dat mijn kennis niet toereikend is.
Morgen komt er een installateur langs en neem ik jullie suggesties mee.
[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 29-11-2018 10:27 ]
Volgens mij zat ik aardig in de richting van hoe jij het vertelt @reneeke1970 maar ik heb geen praktijk ervaring met een ZB.
Als die installateur het wel snapt dan kan hij ook zien of de huidige ZB regeling geschikt is.
Overigens walst iedereen over mijn vraag heen of er wel behoefte is aan 2 boilers, een enkele maakt het zo veel eenvoudiger
Als die installateur het wel snapt dan kan hij ook zien of de huidige ZB regeling geschikt is.
Overigens walst iedereen over mijn vraag heen of er wel behoefte is aan 2 boilers, een enkele maakt het zo veel eenvoudiger
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als je de collectoren op de spiraal aan sluit niet.Speedy-Andre schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:27:
Volgens mij zat ik aardig in de richting van hoe jij het vertelt @reneeke1970 maar ik heb geen praktijk ervaring met een ZB.
Maar wat ik hier voorbij zie komen, ingewikkelde installaties met 3 weg kleppen regeling die elkaar moeten begrijpen voor een periode van 5 maanden, terwijl het in serie plaatsen van de zb en wpb sww na genoeg het zelfde effect heeft er moet alleen water verwarmt worden dat verbruikt wordt zonder gas.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
De wisselaar is bedoel om tweede verwarmings bron op aan te sluiten. Daarom zit hij ook onderin. Er kan zonnecollector op of pellets kachel of hout CV kachel etc.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:24:
[...]
Dus eigenlijk komt er dus een driewegklep tussen de glycol spiraal van de ZB en WPB en afhankelijk van de temperatuur kiest hij, welk vat verwarmd moet worden. Op die manier heb ik dan eigenlijk 200L + 120L aan warm water (als het mooi weer is) in de winter bij slecht weer heb ik dan 200L warm water van de WPB?
Maar hoe is de werking van die warmtewisselaar van die Atlantic eigenlijk bedoeld? Dat je de zonnecollectors rechtstreeks op de WPB aansluit, of dat je ook gebruik maakt van een extra zonneboiler vat? Want in het laatste geval zou dat dus gewoon moeten werken. Ik zou trouwens ook prima de 120L buitenspel willen zetten hoor, die verkoop ik wel weer. Maar zit er bij die WPB dan ook een pomp die de glycol richting de zonnecollector pompt en terug?
Het klopt dat mijn kennis niet toereikend is.
Morgen komt er een installateur langs en neem ik jullie suggesties mee.
Nee de atlantic heeft geen eigen pomp, die zit in jou controller unit die alles regelt.
De tweede boiler heb je misschien niet eens nodig maar hij ligt er nu toch....
Beetje extra capaciteit kan geen kwaad toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja ik ben van mening dat je een warmte wisselaar in je WPB moet hebben.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:17:
[...]
Bedankt voor je reactie. Dus in dat geval zou ik voor die met warmtewisselaar moeten kiezen en darmee doel je ook op die 75 euro?
En moet ik dan niet zelf constant dingen omzetten etc?hopelijk een automatische driewegklep.
Nee je zet hooguit 2 maal per jaar wat om als dit nodig is. Ik doel hiermee op de temperatuur van de WPB. als je aan 50 graden genoeg hebt zet je hem nooit om. Is het net te weinig en moet hij warmer dan zet je hem in de winter op 60 (ofzo) en in de zomer op de minimale stand zodat de zon meer bij kan dragen. ik heb het dan over de instelling van de WPB.
schemadenkend...Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:50:
@Speedy-Andre maar hoe moet ik dat schematisch zien? Loopt het water uit het vat in de spiraal van de wpb? En hoe komt dat water dan weer in mijn leidingen voor de kraan en douche? Ik zie namelijk die spiraal als een gesloten iets van het vat. Of mis ik iets? (vast)
Je hebt nu een circuit water, waterleiding --> koud in ZB --> warm uit ZB --> CV ketel --> warme tappunten
Deze wordt niet schokkend gewijzigd behalve dat je de lokatie van alle zaken wilt/moet veranderenwaterleiding --> koud in ZB --> warm uit ZB --> "koud in WPB --> Warm uit WPB --> warme tappunten
Daarnaast heb je een zonnecircuit welke gevuld is met water en glycol, laten we deze vloeistof gewoon glycol noemen. Dit circuit is gesloten
Pompgroep ZB --> collector --> warmtewisselaar ZB Boiler --> pomp
Als je deze wilt aansluiten zoals ik vind dat het hoort gaat deze er zo uit zien
indien WPB boiler setpoint niet bereikt heeft (zeg 66 graden)
Pompgroep ZB --> collector --> warmtewisselaar WPB Boiler --> pomp
Alleen als de WPB boiler setpoint behaald is (water is dus 66 graden)
Deze omschakeling van richting ZB boiler of WPB boiler wordt gedaan door een 3 weg klep welke aangestuurd wordt door de ZB computer (die waar dus HR solar op staat). Mogelijk is je huidige computer hiervoor niet geschikt omdat deze geen prio schakeling aan kan, hij heeft dan geen aansluit mogelijkheid voor de 3 weg klep.
Nee, d.m.v. een prio schakeling en een 3 weg klep zal de computer beslissen wanneer de WPB boiler wordt verwarmd door de zon en wanneer de ZB boiler deze warmte krijgt. Als je in de zomer de WPB zo instelt dat hij voor 10:00 niet aan gaat heb je kans dat de zon je WPB boiler al heeft verwarmt waardoor de WPB niet aanspringt. dit is een kwestie van uitproberen of gedrag aanpassen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld in de zomer dus pas na 09:00 douchen zodat de zon mee kan helpen met opwarmen.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:09:
Er loopt nu glycol van de ZB naar de spiraal in het vat. Dat zou dan dus naar de spiraal in de wpb lopen. Maar dan wordt het 120L vat toch buitenspel gezet?
Exact daar komt de 3 weg klep, in de koude kant van je zonnecircuit wat betekend na hij door de boiler is gegaan. en potentieel betekend dit dat je inderdaad 320 liter op temperatuur hebt.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:24:
Dus eigenlijk komt er dus een driewegklep tussen de glycol spiraal van de ZB en WPB en afhankelijk van de temperatuur kiest hij, welk vat verwarmd moet worden. Op die manier heb ik dan eigenlijk 200L + 120L aan warm water (als het mooi weer is) in de winter bij slecht weer heb ik dan 200L warm water van de WPB?
Maar hoe is de werking van die warmtewisselaar van die Atlantic eigenlijk bedoeld?
De warmtewisselaar in de WPB boiler is bedoelt voor een externe warmtebron. Ik wil deze mogelijk gaan gebruiken om met de CV ketel de WPB boiler op te warmen, je kunt er een CV houtkachel op aansluiten maar zoals bij jou kan hij ook gebruikt worden voor een ZB circuit.
Verkopen is een optie al vind ik dat zonde! Op trieste dagen met een klein beetje zon wordt de collector mogelijk niet warm genoeg voor de WPB boiler maar kan hij de ZB boiler wel een klein beetje opwarmen.
Ingewikkelde installaties? Een systeem met een WP voor verwarmen, WPB voor warmwater met elk hun eigen voorraad water welke ook verwarmd kan worden door de zonneboiler EN een CV houtkachel... Dat is een tikkie ingewikkeld. Hoe Pakhaas het wil doen is helemaal niets ingewikkelds aan en exact zoals ik het nu heb. Ik heb collectoren op het dak, een 150L Prio 1 boiler en een 400L prio 2 boiler. Voor de ZB installatie niet heel interessant maar het enige grote verschil is dat bij Pakhaas de kleine en grote omgedraaid aangesloten worden en dat de grote een eigen warmtebron heeft.wizzopa schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:03:
Als je de collectoren op de spiraal aan sluit niet.
Maar wat ik hier voorbij zie komen, ingewikkelde installaties met 3 weg kleppen regeling die elkaar moeten begrijpen voor een periode van 5 maanden, terwijl het in serie plaatsen van de zb en wpb sww na genoeg het zelfde effect heeft er moet alleen water verwarmt worden dat verbruikt wordt zonder gas.
Het in serie plaatsen heeft in mijn ogen een aantal nadelen.
Je maakt bij stilstand totaal geen gebruik van de zonnewarmte maar ook bij even handen wassen zal de leiding tussen de ZB boiler en WPB boiler eerst warm moeten worden waardoor er zo goed als geen zonverwarmd water in de WPB boiler terecht komt.
Je hebt op de minder warme dagen 2 boilers op 40+ met elk hun eigen stilstandverliezen. als de WPB boiler Prio 1 is gaat een hoop warmte eerst in de WPB boiler zitten en zal die minder aan staan (besparing 1). Hierdoor zal de ZB boiler minder warm worden waardoor deze minder last heeft van verlies (besparing 2)
Als je een fatsoenlijke COP wil laat je de WPB instelling niet op 60 staan maar op 50 (ofzo). Zonder prio aansluiting zal deze nooit warmer worden dan 50 graden en heb je 200 liter op 50 en 120 op 65. Op zonnige dagen had dit ook zomaar 200 + 120 op 65 graden kunnen zijn met een belachelijk hoge COP!
Dit dus. je hebt hem en aansluiten op een andere plaats kost je de kop niet.reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:23:
De wisselaar is bedoel om tweede verwarmings bron op aan te sluiten. Daarom zit hij ook onderin. Er kan zonnecollector op of pellets kachel of hout CV kachel etc.
Nee de atlantic heeft geen eigen pomp, die zit in jou controller unit die alles regelt.
De tweede boiler heb je misschien niet eens nodig maar hij ligt er nu toch....
Beetje extra capaciteit kan geen kwaad toch?
Enige verduidelijking, technisch gezien bestaat een ZB installatie uit de volgende dingen
-Collector (1 of meer, Heatpipe of vlakke plaat)
-Boiler (1 of meer)
-Pompgroep (pomp, vul aansluiting, aansluiting expansie vat, overdrukventiel enz)
-Besturing (computer)
-Leidingwerk
Vaak worden pompgroep en besturing in 1 aangeboden maar zoals je hier ziet zijn ze in de basis gescheiden.
Voor je letterlijk alle posts aan de installateur laat zien, probeer te filteren wat voor jou nuttig is. Misschien kun je de negatieve posts over de ZB links laten liggen, zoals iemand anders al zei hebben weinig mensen überhaupt ervaring met een zonneboiler.
Aangezien je zelf al toegeeft weinig kennis te hebben kun je je samenvatting misschien hier neer zetten zodat mensen er commentaar op kunnen geven.
Even tussen neus en lippen door, @Pakhaas, heb je al een Douche WTW?
Mooie uit een zettingmfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:50:
[...]
Ja ik ben van mening dat je een warmte wisselaar in je WPB moet hebben.
Nee je zet hooguit 2 maal per jaar wat om als dit nodig is. Ik doel hiermee op de temperatuur van de WPB. als je aan 50 graden genoeg hebt zet je hem nooit om. Is het net te weinig en moet hij warmer dan zet je hem in de winter op 60 (ofzo) en in de zomer op de minimale stand zodat de zon meer bij kan dragen. ik heb het dan over de instelling van de WPB.
[...]
schemadenkend...
Je hebt nu een circuit water, waterleiding --> koud in ZB --> warm uit ZB --> CV ketel --> warme tappunten
Deze wordt niet schokkend gewijzigd behalve dat je de lokatie van alle zaken wilt/moet veranderenwaterleiding --> koud in ZB --> warm uit ZB --> "koud in WPB --> Warm uit WPB --> warme tappunten
Daarnaast heb je een zonnecircuit welke gevuld is met water en glycol, laten we deze vloeistof gewoon glycol noemen. Dit circuit is gesloten
Als je deze wilt aansluiten zoals ik vind dat het hoort gaat deze er zo uit zien
indien WPB boiler setpoint niet bereikt heeft (zeg 66 graden)
Pompgroep ZB --> collector --> warmtewisselaar WPB Boiler --> pomp
Alleen als de WPB boiler setpoint behaald is (water is dus 66 graden)
Deze omschakeling van richting ZB boiler of WPB boiler wordt gedaan door een 3 weg klep welke aangestuurd wordt door de ZB computer (die waar dus HR solar op staat). Mogelijk is je huidige computer hiervoor niet geschikt omdat deze geen prio schakeling aan kan, hij heeft dan geen aansluit mogelijkheid voor de 3 weg klep.
[...]
Nee, d.m.v. een prio schakeling en een 3 weg klep zal de computer beslissen wanneer de WPB boiler wordt verwarmd door de zon en wanneer de ZB boiler deze warmte krijgt. Als je in de zomer de WPB zo instelt dat hij voor 10:00 niet aan gaat heb je kans dat de zon je WPB boiler al heeft verwarmt waardoor de WPB niet aanspringt. dit is een kwestie van uitproberen of gedrag aanpassen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld in de zomer dus pas na 09:00 douchen zodat de zon mee kan helpen met opwarmen.
[...]
Exact daar komt de 3 weg klep, in de koude kant van je zonnecircuit wat betekend na hij door de boiler is gegaan. en potentieel betekend dit dat je inderdaad 320 liter op temperatuur hebt.
De warmtewisselaar in de WPB boiler is bedoelt voor een externe warmtebron. Ik wil deze mogelijk gaan gebruiken om met de CV ketel de WPB boiler op te warmen, je kunt er een CV houtkachel op aansluiten maar zoals bij jou kan hij ook gebruikt worden voor een ZB circuit.
Verkopen is een optie al vind ik dat zonde! Op trieste dagen met een klein beetje zon wordt de collector mogelijk niet warm genoeg voor de WPB boiler maar kan hij de ZB boiler wel een klein beetje opwarmen.
[...]
Ingewikkelde installaties? Een systeem met een WP voor verwarmen, WPB voor warmwater met elk hun eigen voorraad water welke ook verwarmd kan worden door de zonneboiler EN een CV houtkachel... Dat is een tikkie ingewikkeld. Hoe Pakhaas het wil doen is helemaal niets ingewikkelds aan en exact zoals ik het nu heb. Ik heb collectoren op het dak, een 150L Prio 1 boiler en een 400L prio 2 boiler. Voor de ZB installatie niet heel interessant maar het enige grote verschil is dat bij Pakhaas de kleine en grote omgedraaid aangesloten worden en dat de grote een eigen warmtebron heeft.
Het in serie plaatsen heeft in mijn ogen een aantal nadelen.
Je maakt bij stilstand totaal geen gebruik van de zonnewarmte maar ook bij even handen wassen zal de leiding tussen de ZB boiler en WPB boiler eerst warm moeten worden waardoor er zo goed als geen zonverwarmd water in de WPB boiler terecht komt.
Je hebt op de minder warme dagen 2 boilers op 40+ met elk hun eigen stilstandverliezen. als de WPB boiler Prio 1 is gaat een hoop warmte eerst in de WPB boiler zitten en zal die minder aan staan (besparing 1). Hierdoor zal de ZB boiler minder warm worden waardoor deze minder last heeft van verlies (besparing 2)
Als je een fatsoenlijke COP wil laat je de WPB instelling niet op 60 staan maar op 50 (ofzo). Zonder prio aansluiting zal deze nooit warmer worden dan 50 graden en heb je 200 liter op 50 en 120 op 65. Op zonnige dagen had dit ook zomaar 200 + 120 op 65 graden kunnen zijn met een belachelijk hoge COP!
[...]
Dit dus. je hebt hem en aansluiten op een andere plaats kost je de kop niet.
Enige verduidelijking, technisch gezien bestaat een ZB installatie uit de volgende dingen
-Collector (1 of meer, Heatpipe of vlakke plaat)
-Boiler (1 of meer)
-Pompgroep (pomp, vul aansluiting, aansluiting expansie vat, overdrukventiel enz)
-Besturing (computer)
-Leidingwerk
Vaak worden pompgroep en besturing in 1 aangeboden maar zoals je hier ziet zijn ze in de basis gescheiden.
Voor je letterlijk alle posts aan de installateur laat zien, probeer te filteren wat voor jou nuttig is. Misschien kun je de negatieve posts over de ZB links laten liggen, zoals iemand anders al zei hebben weinig mensen überhaupt ervaring met een zonneboiler.
Aangezien je zelf al toegeeft weinig kennis te hebben kun je je samenvatting misschien hier neer zetten zodat mensen er commentaar op kunnen geven.
Even tussen neus en lippen door, @Pakhaas, heb je al een Douche WTW?
Jahoor, een schatting van materiaalkosten als je zelfstandig alles aanschaft is mogelijk maar ik ben bang dat hij niet alle gegevens kan geven om dat echt goed te doen. En van manuren heb ik al helemaal geen verstandwizzopa schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:15:
[...]
Mooie uit een zettingmisschien kan je ook een begroting maken.
Haha, mooi dat het zo kan!Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:20:
Nou Mr @Pakhaas is geweest.. jullie zullen straks wel het verlossende antwoord krijgen
Hij koopt een pallet kachel.Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:20:
Nou Mr @Pakhaas is geweest.. jullie zullen straks wel het verlossende antwoord krijgen
Heb trouwens net eens even de instellingen naar buiten buiten gezet.. ik dacht dat ik dat al had gedaan maar nog niet. Maar wat een verschil zeg ik geluid haha. Gelukkig hoor ik nog steeds niks als ik in de woonkamer zit of keuken
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De buren ook niet?Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:26:
Heb trouwens net eens even de instellingen naar buiten buiten gezet.. ik dacht dat ik dat al had gedaan maar nog niet. Maar wat een verschil zeg ik geluid haha. Gelukkig hoor ik nog steeds niks als ik in de woonkamer zit of keuken
@Possible uit eindelijk viel de hele operatie nog wel mee denk ik.
De CV ketel zal enkel de verwarming voor rekening nemen? Dan maakt het niet uit waar die zit ten opzichte van de WPB, het zijn 2 gescheiden systemen.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:47:
Net bij @Possible geweest. Alhoewel het geluid mij mee viel wil ik hem niet op zolder. Dus dat ding moet met zb en al in de garage en aangesloten op de kraan in de keuken. De CV zit op zolder. Maakt dat ook nog uit voor welke manier van aansluiten ik kies? @mfmonkey of @wizzopa zijn variant.
Ja enkel de verwarming en ik kan op de cv de verwarming voor sww uitzetten.mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:49:
[...]
De CV ketel zal enkel de verwarming voor rekening nemen? Dan maakt het niet uit waar die zit ten opzichte van de WPB, het zijn 2 gescheiden systemen.
Rustig aan. Alle regelmatige posters weten wel waar de spiraal origineel voor dient. Wanneer het zomerse dagen zijn en de boilers staan in serie zal de WPB helemaal niets doen mits er 2 personen douchen elke dag. Het is allang benoemd dat de efficïentie van mfmonkey zijn systeem beter is (je kan de WPB meehelpen + meer warmte opslaan in de WPB door hem over de 60 te verwarmen) maar dit wordt wel complexer tegen hoeveel rendementswinst? Maargoed, Pakhaas heeft beide opties nu liggen dus kan zelf kiezen (samen met zijn installateur). Ik zit alleen nog wel even na te denken over die legionnella-naverwarming, daar is de WPB eigenlijk niet voor geschikt. En 320L even doorspoelen na een vakantie dat wordt hem natuurlijk ook niet. Naverwarming naar 65 graden heb je namelijk niet meer (WPB koelt af tijdens het douchen) continu. Moet je maar hopen dat de spoeling voldoende is...reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:19:
[...]Eigenlijk wel grappig, iedereen zit hier te prutsen om een boiler de CV te laten verwarmen. Maar waar de warmte spiraal werkelijk voor dient, daar snapt niemand iets van, behalve de meneer hier drie berichten boven @mfmonkey
Ben even benieuwd hoor, hoe garandeer je nu voldoende warm water? Stel zomerse dag, ik neem ff lekker een bad 's avonds laat. ZB zal nu 20 zijn, WPB zal nu 42-50gr zijn. (bovenin) Hoger komt hij ook niet want dat heb je ingesteld. 07.00u er gaat iemand anders douchen, WPB koelt af naar 20, bam koude douche. Dit gebeurd in mijn geval binnen 15min bij WPB@42.mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:43:
Wpb instellen op de laagst mogelijke temperatuur zodat de collector nog veel toe kan voegen.
[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 29-11-2018 13:14 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
@Jim423 dan zit je sensor te hoog, en/of je wpb staat te laag ingesteld.
@Pakhaas houd er wel rekening mee dat er een max hoogte verschil is tussen boiler en collector. Je pomp heeft limiet en inhoud glycol ook!
Langere leiding is meer liters
PS er zijn nog meer merken wpb die wel stil zijn!
@Pakhaas houd er wel rekening mee dat er een max hoogte verschil is tussen boiler en collector. Je pomp heeft limiet en inhoud glycol ook!
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 29-11-2018 13:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is wat ik daar eerder (maar na de post welke je quote) over gepost heb.Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:04:
Ben even benieuwd hoor, hoe garandeer je nu voldoende warm water? Stel zomerse dag, ik neem ff lekker een bad 's avonds laat. ZB zal nu 20 zijn, WPB zal nu 42-50gr zijn. (bovenin) Hoger komt hij ook niet want dat heb je ingesteld. 07.00u er gaat iemand anders douchen, WPB koelt af naar 20, bam koude douche. Dit gebeurd in mijn geval binnen 15min bij WPB@42.
mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:50:
Als je in de zomer de WPB zo instelt dat hij voor 10:00 niet aan gaat heb je kans dat de zon je WPB boiler al heeft verwarmt waardoor de WPB niet aanspringt. dit is een kwestie van uitproberen of gedrag aanpassen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld in de zomer dus pas na 09:00 douchen zodat de zon mee kan helpen met opwarmen.
Door de boilers qua zb alleen in serie te zetten voorkom je niet de stilstand verliezen of de problemen met korte tapmomenten waardoor alleen het reeds afgekoelde leidingwater de wpb boiler in komt wat tussen de 2 boilers in zit.Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:04:
Rustig aan. Alle regelmatige posters weten wel waar de spiraal origineel voor dient. Wanneer het zomerse dagen zijn en de boilers staan in serie zal de WPB helemaal niets doen mits er 2 personen douchen elke dag. Het is allang benoemd dat de efficïentie van mfmonkey zijn systeem beter is (je kan de WPB meehelpen + meer warmte opslaan in de WPB door hem over de 60 te verwarmen) maar dit wordt wel complexer tegen hoeveel rendementswinst? Maargoed, Pakhaas heeft beide opties nu liggen dus kan zelf kiezen (samen met zijn installateur). Ik zit alleen nog wel even na te denken over die legionnella-naverwarming, daar is de WPB eigenlijk niet voor geschikt. En 320L even doorspoelen na een vakantie dat wordt hem natuurlijk ook niet. Naverwarming naar 65 graden heb je namelijk niet meer (WPB koelt af tijdens het douchen) continu. Moet je maar hopen dat de spoeling voldoende is...
Wat is er zo complex aan dit systeem waardoor je het complex blijft noemen?
Legionella is denk ik geen probleem. Vakantie is vaak in de warmere periode waardoor de zb het hele zwikje boven de 55 graden krijgt. En eigenlijk is 50 graden al voldoende voor legionella. 90% gaat bij die temperatuur dood binnen 2 uur. Dus als de zb boiler het tot 53 schoot en de volgende ochtend pas beneden de 50 graden komt is alles al helemaal dood. Als het daarna 5 weken op 40 graden blijft hangen is er niets aan de hand, er is immers totaal geen legionella meer.
In de winter is het wel een probleem, hier moet de installateur goed over nadenken. Al zal een element in de zb boiler mogelijk al aanwezig zijn waardoor we nu al erg veel geschreven hebben voor iets wat geen probleem was....
Hoogte verschil tussen de collector en boiler wordt enorm verkleind als ik die in dd garage zet.reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:55:
@Jim423 dan zit je sensor te hoog, en/of je wpb staat te laag ingesteld.
'denk ik geen probleem'. Dat wil je toch 100% zeker weten?mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:06:
[...]
Legionella is denk ik geen probleem. Vakantie is vaak in de warmere periode waardoor de zb het hele zwikje boven de 55 graden krijgt. En eigenlijk is 50 graden al voldoende voor legionella. 90% gaat bij die temperatuur dood binnen 2 uur. Dus als de zb boiler het tot 53 schoot en de volgende ochtend pas beneden de 50 graden komt is alles al helemaal dood. Als het daarna 5 weken op 40 graden blijft hangen is er niets aan de hand, er is immers totaal geen legionella meer.
Ik wil toch nogmaals benadrukken hier niet te lichtzinnig over te denken en zeker geen algemene adviezen te geven die mogelijk klakkeloos opgevolgd gaan worden. Je moet echt heel goed weten waar je mee bezig bent als je dergelijke risico's gaat nemen. Laten we niet allemaal de wetenschapper uit gaan hangen.
Men moet zich er van bewust zijn dat je tegen geldende normen handelt als je geen legionella-programma (boven de 60 graden) toepast. Die normen zijn tot stand gekomen op basis van veel onderzoek en interpretatie van die onderzoeksgegevens door specialisten.
-Om maar zo iets te noemen: er is niet zoiets als 'de' legionella bacterie. Er zijn vele soorten en de 1 is beter bestand tegen hoge temperaturen dan de andere.
-90% afdoding is niet veel. Er zijn overigens ook genoeg onderzoeken geweest waaruit bleek dat álle legionella nog leefde bij 55 graden (0% afdoding). Dit heeft dan weer met de materialen (rvs/koper, pvc etc) te maken. Temperatuur kan dus niet los gezien worden van andere factoren.
100% afdoding ga je never nooit krijgen dus bij 5weken op 40 graden kan de bacterie naar hartelust groeien. Zeker als de bacterie in een biofilm zit is hij ook veel beter bestand tegen hoge temperaturen, en die spoel je ook niet uit.
Als je dan toch besluit om iets meer risico te nemen (doe ik zelf ook met wpb temp op 35 graden in de zomer, maar ook 1 x per week een legionella run), wees daar dan heel erg van bewust wat betreft spoelen en bouw een systeem dat borgt dat die legionella-run uitgevoerd wordt. Besef dat er tijden komen dat je aandacht elders ligt en ook dan moet je situatie veilig blijven.
Ik zou daarom zelf nooit anderen adviseren van de geldende normen af te wijken.
ook wel interessant:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2094925/
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-11-2018 14:34 ]
Deze heb ik gelezen, dat je na bepaalde tijden douchen en met timers kan werken snap ik. Maar de vraag was juist een installatie te posten waarbij er geen omkijken naar is en er ten alle tijden voldoende warm water is. Ook als er plots dus 3x gedouched wordt om 07:00u. Jouw opzet is overigens voor de doorgewinterde tweaker niet complex maar voor een ''leek'' huiseigenaar natuurlijk wel. Vanuit dat perspectief bekeek ik hetmfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:06:
[...]Dit is wat ik daar eerder (maar na de post welke je quote) over gepost heb.
Ik heb zelfs eens een post langs zien komen op GoT van iemand die de legionellaruns had uitgeschakeld (ander topic) zodat het rendement beter werd. Brrrr, mij niet geziende Peer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:32:[...]'denk ik geen probleem'. Dat wil je toch 100% zeker weten?
[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 29-11-2018 14:36 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb ook al het argument gehoord dat een gezond en vitaal gezin toch niet snel ziek zal worden. Tsja, totdat oma een weekendje kwam logeren... Je moet gewoon niet willen dat er zich een broeinest vormt.Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:34:
[...]
Ik heb zelfs eens een post langs zien komen op GoT van iemand die de legionellaruns had uitgeschakeld (ander topic) zodat het rendement beter werd. Brrrr, mij niet gezien
Welke optie is het gevaarlijkste met legionella? ZB doorgelinkt aan wpb of de versie met de spiraal in de wpb?
als ik het goed begrijp zullen ZB-Water en wpb-water nooit met elkaar in aanraking komen als je de spiraal gebruikt. Dus dan zit je safe als je wpb gebruikt voor je tapwater met elke week of elke 2 weken eeen legionella run. je moet dan wel meer pompen volgens mij om de warmte goed over te dragen op het wbp-water.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:05:
Welke optie is het gevaarlijkste met legionella? ZB doorgelinkt aan wpb of de versie met de spiraal in de wpb?
Beide is niet goed denk ik. 4 opties: 1. ZB met element voorzien. 2. ZB laten vervallen en collector op de spiraal aansluiten. Rendement zal waardeloos zijn omdat je WPB altijd wel warmer is dan 40 graden. 3. Naverwarmer (doorstroom) plaatsen die het naar 65gr verhit. Wederom waardeloos rendement want COP1. 4. Collector puur je ZB laten verwarmen en het water in het ZB-Vat door de spiraal pompen van de WPB. Complexe installatie (expansievat, extra pomp, overdrukventiel etc). Als er al een element in die ATAG ZB zit ben je spekkoper natuurlijk, check dit morgen even met je installateur. Misschien dat de ZB experts nog een goed idee hebben. ZB i.c.m. WPB is ook een nieuwe voor mij, wel interessant.
Hangt van de tijd van het jaar af, zb 85 gr geen legio zb 20 tot 40 ja , wpb legio programma op 62 weer niet dat geld voor beide situaties.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:05:
Legio is altijd latend aanwezig en alleen als de condities juist zijn is er groei. Ten tijde van de legio uitbraak in Bovenkarspel was ik daar werkzaam in de technische dienst en heb tal van monsters zowel water als materiaal denk aan tyleen leidingen brandslangen verzamelt voor het RIVM, water en maeriaal waar van je zou denken daar zit het in op op, maar niet van dat. Waar wel in in een bubbelbad.
Als het warmer is in de ruimte waar de WPB lucht vandaan haalt, zit er meer energie in de lucht toch?
Dus als de WPB aan gaat, tegelijkertijd met de droger, geeft dit een hogere efficiëntie. (met de droger aan is de aanzuigtemp 20c, zonder droger 13c)
Klopt dit?
Dus als de WPB aan gaat, tegelijkertijd met de droger, geeft dit een hogere efficiëntie. (met de droger aan is de aanzuigtemp 20c, zonder droger 13c)
Klopt dit?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ja.basvn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:29:
Als het warmer is in de ruimte waar de WPB lucht vandaan haalt, zit er meer energie in de lucht toch?
Klopt dit?
jabasvn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:29:
Klopt dit?
@Speedy-Andre heb je het gezien 150 bladzijdes.

Thuis weet ik het zeker, ik heb zelf het hele systeem aangelegd en waterzijdig ontworpen. Ook ken ik mijn eigen gebruik, doordat er elke dag meerdere malen vraag is krijgt legionella geen kans.de Peer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:32:
[...]
'denk ik geen probleem'. Dat wil je toch 100% zeker weten?
Bij jullie weet ik alleen wat jullie posten en dat is in dit specifieke geval erg weinig.
Wij zijn in Nederland wel erg streng qua legionella normen. In het buitenland is het vaak een stuk soepeler en daar gaat men ook niet dood. Als dat wel zo was en er een hoger gemiddelde waar te nemen is t.o.v. Nl hadden de andere landen onze regels allang overgenomen.Ik wil toch nogmaals benadrukken hier niet te lichtzinnig over te denken en zeker geen algemene adviezen te geven die mogelijk klakkeloos opgevolgd gaan worden. Je moet echt heel goed weten waar je mee bezig bent als je dergelijke risico's gaat nemen. Laten we niet allemaal de wetenschapper uit gaan hangen.
Men moet zich er van bewust zijn dat je tegen geldende normen handelt als je geen legionella-programma (boven de 60 graden) toepast. Die normen zijn tot stand gekomen op basis van veel onderzoek en interpretatie van die onderzoeksgegevens door specialisten.
En zo zijn er ook onderzoeken geweest welke aantonen dat de materiaalsoort zo weinig effect heeft op legionella dat de keuze voor een soort materiaal niet gemaakt wordt vanwege de goede legionella eigenschappen. Ja, koper heeft de goede naam maar na een tijd verliest koper deze eigenschappen voor een groot deel.-Om maar zo iets te noemen: er is niet zoiets als 'de' legionella bacterie. Er zijn vele soorten en de 1 is beter bestand tegen hoge temperaturen dan de andere.
-90% afdoding is niet veel. Er zijn overigens ook genoeg onderzoeken geweest waaruit bleek dat álle legionella nog leefde bij 55 graden (0% afdoding). Dit heeft dan weer met de materialen (rvs/koper, pvc etc) te maken. Temperatuur kan dus niet los gezien worden van andere factoren.
Dat 100% niet mogelijk is wist ik niet, bedankt. 90% van het in het drinkwater aanwezige legionella vind ik echter best wel veel. de aanwezige hoeveelheid is immers binnen de gezondheidnorm.100% afdoding ga je never nooit krijgen dus bij 5weken op 40 graden kan de bacterie naar hartelust groeien. Zeker als de bacterie in een biofilm zit is hij ook veel beter bestand tegen hoge temperaturen, en die spoel je ook niet uit.
Ik heb de link niet gelezen moet ik eerlijk zeggen, alleen het begin. Als er gesproken wordt over het verlagen naar 49 graden om verbranden te voorkomen... de pijngrens is toch ongeveer 60 graden, daar boven pas krijg je daadwerkelijk brandwonden. ik ben dus gestopt met lezen, ik had er geen vertrouwen meer in.Als je dan toch besluit om iets meer risico te nemen (doe ik zelf ook met wpb temp op 35 graden in de zomer, maar ook 1 x per week een legionella run), wees daar dan heel erg van bewust wat betreft spoelen en bouw een systeem dat borgt dat die legionella-run uitgevoerd wordt. Besef dat er tijden komen dat je aandacht elders ligt en ook dan moet je situatie veilig blijven.
Ik zou daarom zelf nooit anderen adviseren van de geldende normen af te wijken.
ook wel interessant:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2094925/
Ik ben ook heel bewust bezig met legionella maar in huis is er geen enkele maatregel tegen legionella. Zelfs de CV ketel welke mijn SWW verzorgt zodra de ZB dat niet meer kan staat meestal maar op 40 graden.
Ik heb al eens iets uitgebreider erover gepost.
mfmonkey schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:19:
[...]
Die parallel zie ik niet eigenlijk. Voor legionella groei zijn een aantal harde voorwaarden nodig. Daarnaast zijn er dingen welke risico verhogend kunnen werken.
In de winter met een beetje zon haalt de boiler misschien een keer 40 graden, de ideale groeitemperatuur zo ongeveer (25-45 graden). Legionella groeit echter niet binnen een dag, het RIVM spreekt pas over spoelen na een vakantie dus laten we zeggen dat er pas een minieme kans is na 1 week. Op die mooie winterdag wordt er minimaal 2 keer gedouched en door de vaatwasser, handen wassen enz. is de boiler voor bedtijd weer lager dan 25 graden.
Ja de bacterie is aanwezig maar zal eerst toch echt moeten groeien voor het ook maar een beetje gevaarlijk wordt.
Daarbij is de kans op legionella gerelateerde ziekten erg laag beneden de 40 jaar oud en die leeftijd moet iedereen in huis nog halen.
Ik durf ook niet te experimenteren met de gezondheid van mijn gezin. Ik zie dit dan ook niet als experiment. Ik ben net zo zeker van mijn zaak over deze legionella discussie als dat ik zeker ben van mijn kwaliteit als schutter, ik twijfel er geen moment aan. Niet doordat ik maar wat gok maar omdat ik me goed heb ingelezen en mijn logische verstand gebruik.
Overigens, ik zal anderen nooit adviseren het zelfde te doen zonder de installatie en het vebruik te kennen. Als mensen na het lezen van mijn mening toch 100% zeker willen zijn en willen naverewarmen tot 60 graden moeten ze dat zeker doen. Als ik meer dan 1 dag afwezig ben geweest in de winter en de zonneboiler dus tussen de 25 en 45 graden heeft gezeten gaat de ketel ook op 65 IPV 45 graden. Want voor een groot deel maak ik me geen zorgen door de hoge mate van doorstroming.
geen omkijken naar... dat is de CV ketel! enkel een doorstroom verwarmer of een gigantisch vermogen aan boilers kan dit namelijk garanderen. 2 stuks 6kW elektrische boiler in cascade bijvoorbeeld, daar kun je heel lang van douchen. Ook met 3 man tegelijk.Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:34:
Deze heb ik gelezen, dat je na bepaalde tijden douchen en met timers kan werken snap ik. Maar de vraag was juist een installatie te posten waarbij er geen omkijken naar is en er ten alle tijden voldoende warm water is. Ook als er plots dus 3x gedouched wordt om 07:00u. Jouw opzet is overigens voor de doorgewinterde tweaker niet complex maar voor een ''leek'' huiseigenaar natuurlijk wel. Vanuit dat perspectief bekeek ik hetWat betreft de legionella, ik heb in de handleiding geen element kunnen vinden. Het hele systeem lijkt erop gebouwd te zijn om met een ATAG HReco na te verwarmen (of een andere ketel natuurlijk). Uiteraard gaat het om de koelere seizoenen, in het hoogseizoen loopt het wel los.
[...]
Ik heb zelfs eens een post langs zien komen op GoT van iemand die de legionellaruns had uitgeschakeld (ander topic) zodat het rendement beter werd. Brrrr, mij niet gezien
De meeste besparing is te halen als je alles op elkaar afstemt. Een huis verwarmd met radiatoren is ook niet 24 uur per dag 21 graden omdat er misschien wel een oma op bezoek kan komen of je vrouw om 4 uur uit bed komt om een boek te lezen... Incidenten moeten niet volledig de te nemen maatregelen gaan bepalen. dus pas je nachtverlaging toe en maak je het alleen in de rustige uren (meestal avond) iets warmer dan de rest van de dag.
Wil je toch constant 21 graden, ga je gang. Zo ook met de WPB, wil je ten alle tijden met 5 man achtereen douchen dan is ook een 270 liter WPB niet een optie. Tenzij je maar 5 minuten per persoon douched maar dat klinkt alweer als je aanpassen naar de omstandigheden en dat was exact wat ik zei dat mogelijk nodig was.
Wederom, de uitzondering die de regel gaan bepalen? Maar voor de huishoudens waar simpelweg geen 40 plusser komt douchen, klopt de bewering dan wel? Het is een feit dat de kans op besmetting bij personen onder de 40 kleiner is.de Peer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:45:
Ik heb ook al het argument gehoord dat een gezond en vitaal gezin toch niet snel ziek zal worden. Tsja, totdat oma een weekendje kwam logeren... Je moet gewoon niet willen dat er zich een broeinest vormt.
even een knip/plak stukje van @Jim423
1. ZB met element voorzien.
2. ZB laten vervallen en collector op de spiraal aansluiten. Rendement zal waardeloos zijn omdat je WPB altijd wel warmer is dan 40 graden.
3. Naverwarmer (doorstroom) plaatsen die het naar 65gr verhit. Wederom waardeloos rendement want COP1.
4. Collector puur je ZB laten verwarmen en het water in het ZB-Vat door de spiraal pompen van de WPB. Complexe installatie (expansievat, extra pomp, overdrukventiel etc).
1 is 100%, beide boilers kun je een eigen legionella run laten doen wanneer en zovaak je wilt.
2 is in mijn ogen zonde maar qua legionella net zo veilig
3 is ook erg veilig maar dan moet je zo ongeveer verplicht aan de 3 fase in huis.
4 is niet echt een logische en onnodig complex inderdaad.
@Pakhaas Wordt er bij jou thuis net als hier gewoon dagelijks gedouched? En is dat douchen niet over na 3 minuten? Zolang er echt geen uitzondering op deze regel is en er waterleiding technisch geen fouten zijn gemaakt zoals dode stukken geloof ik dat je helemaal veilig zit, ongeacht de variant welke je kiest. Naast de temperatuur (25-45 graden) waar altijd extreem op gefocused wordt is er nog een harde eis waaraan voldaan moet worden om legionellagroei te hebben en dat is langdurige stilstand. Langdurig is het sleutelwoord want een dag is niet voldoende. RIVM zegt na een week stilstand goed spoelen. Aangezien er in nederland veiligheidsmarges zitten op de veiligheidsmarges kun je daar echt wel vanuit gaan. Ik klaag misschien dat we te streng zijn maar dat zorgt er wel voor dat je het echt als veilige leidraad mag gebruiken.
@mfmonkey Ik ga er inhoudelijk niet op in want het voegt voor dit topic niet veel toe. Ik geloof echt wel dat het bij jou thuis goed geregeld is en ik ben het er ook mee eens dat het allemaal niet direct levensbedreigend is.
Punt dat ik wilde maken is dat we niet anderen, die waarschijnlijk minder diep in de materie zitten, moeten gaan adviseren het niet zo nauw te nemen met geldende normen.
Punt dat ik wilde maken is dat we niet anderen, die waarschijnlijk minder diep in de materie zitten, moeten gaan adviseren het niet zo nauw te nemen met geldende normen.
@mfmonkey we douchen hier dagelijks en ik regelmatig 2x per dag. Ochtends en avonds 10min. We zijn nog met zijn 2en
Maar ik heb geen zin in toestanden van voor 9u ochtends niet douchen etc. Dat wordt hem niet. Ik moet ochtends om 7u gewoon kunnen douchen. Zomer of niet.
Maar ik heb geen zin in toestanden van voor 9u ochtends niet douchen etc. Dat wordt hem niet. Ik moet ochtends om 7u gewoon kunnen douchen. Zomer of niet.
[ Voor 40% gewijzigd door Pakhaas op 29-11-2018 16:16 ]
Kijk dan heb je ook geen problemen met de hoeveelheden warmwater. Als hij in de garage komt is het helemaal geen probleen hij kan 24/7 zijn werk doen ‘avonds douche dan heeft hij de hele nacht de tijd om warm water te maken en dat is ‘morgens ook zo, 1x in de week een legio run naar 62 graden dan is dat ook geregeld, dat is dus geen weggegooide energie. Nu nog even kiezen voor een set and forget installatie. Dan kan je over 2 weken douche met water uit je wpb.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:11:
@mfmonkey we douchen hier dagelijks en ik regelmatig 2x per dag. Ochtends en avonds 10min. We zijn nog met zijn 2en
[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 29-11-2018 16:40 ]
10 minuten is in het ergste geval 80 liter per keer. Dus zelfs als WPB 40 graden is kun je gewoon sochtends 2 keer douchen. S'avonds is alweer meer dan 7 uur verder wat betekend dat de WPB de temperatuur alweer op niveau heeft.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:11:
Dus je gebruik is geen beperking v.w.b. een lagere WPB boiler temperatuur. Lekker op 47 graden minimaal zodat legionella niet kan groeien. Dan kan de ZB nog lekker veel toevoegen.
Huh? Het hoogte verschil naar dak word toch groter?Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:15:
[...]
Hoogte verschil tussen de collector en boiler wordt enorm verkleind als ik die in dd garage zet.
En tja legionella, jou zonneboiler is nu ook een gevaar. Die moet worden na verwarmd door CV om bacterieen te doden. Maarja de eerste dertig sec of meer is het water nog niet warm en wandelen de bacterieen zo door.
Dus maak je niet druk, met dagelijks gebruik gebeurt er niks.
Ik heb legionella run uit gezet in de boiler.
[ Voor 37% gewijzigd door reneeke1970 op 29-11-2018 17:28 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn er mensen die hem 24/7 hebben draaien? Ik doe nu runs van 15:00 tot 23:00 .
Mijn 2 kids gaan altijd savonds douchen en ik ook meestal. De volgende dag is het water rond de 44 graden nog in de boiler. Heb nog niks van de vrouw gehoord sochtends dat ze koud water had. Dus lijkt nu goed te gaan hahaha
Mijn 2 kids gaan altijd savonds douchen en ik ook meestal. De volgende dag is het water rond de 44 graden nog in de boiler. Heb nog niks van de vrouw gehoord sochtends dat ze koud water had. Dus lijkt nu goed te gaan hahaha
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Collector staat nu op de garage en boilervat op zolder. Dus dat is wel een hoogte verschil van minimaal 3m en dan nog 3m door de zolder naar het vat.reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:19:
[...]
Huh? Het hoogte verschil naar dak word toch groter?
En tja legionella, jou zonneboiler is nu ook een gevaar. Die moet worden na verwarmd door CV om bacterieen te doden. Maarja de eerste dertig sec of meer is het water nog niet warm en wandelen de bacterieen zo door.
Dus maak je niet druk, met dagelijks gebruik gebeurt er niks.
Ik heb legionella run uit gezet in de boiler.
Straks komt het vat onder de collector te staan. Ik denk max 3m afstand van elkaar.
En dan in de winter de wpb op warmere temp?mfmonkey schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:24:
[...]
10 minuten is in het ergste geval 80 liter per keer. Dus zelfs als WPB 40 graden is kun je gewoon sochtends 2 keer douchen. S'avonds is alweer meer dan 7 uur verder wat betekend dat de WPB de temperatuur alweer op niveau heeft.
Dus je gebruik is geen beperking v.w.b. een lagere WPB boiler temperatuur. Lekker op 47 graden minimaal zodat legionella niet kan groeien. Dan kan de ZB nog lekker veel toevoegen.
Ja ik en nog meerdere mensen in het topic.Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:28:
Zijn er mensen die hem 24/7 hebben draaien? Ik doe nu runs van 15:00 tot 23:00 .
Mijn ketel geeft in ZB stand direct 60-65gr. Dit doet hij door de platenwisselaar heet te houden.reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:19:
[...]En tja legionella, jou zonneboiler is nu ook een gevaar. Die moet worden na verwarmd door CV om bacterieen te doden. Maarja de eerste dertig sec of meer is het water nog niet warm en wandelen de bacterieen zo door.
Zo hoort het ook natuurlijk. Ook met dagelijks douchen zou ik een ZB zonder legionellabeveiliging persoonlijk niet aandurven, het is namelijk niet zo dat de gehele boiler doorspoelt als je 120L tapt. Dat vind ik ook direct een nadeel van een ZB in NL.
Dat kan je doen.Pakhaas schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:51:
[...]
En dan in de winter de wpb op warmere temp?
Als ik hem 24/7 zou doen. Is het dan zo dat als het van op 55 graden is ingesteld en je gaat in bad/douchen waarbij de temperatuur naar 50 zakt, dat de wpb meteen weer gaan opwarmen?Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:08:
[...]
Ja ik en nog meerdere mensen in het topic.
[...]
Mijn ketel geeft in ZB stand direct 60-65gr. Dit doet hij door de platenwisselaar heet te houden.
Zo hoort het ook natuurlijk. Ook met dagelijks douchen zou ik een ZB zonder legionellabeveiliging persoonlijk niet aandurven, het is namelijk niet zo dat de gehele boiler doorspoelt als je 120L tapt. Dat vind ik ook direct een nadeel van een ZB in NL.
[...]
Dat kan je doen.
Ja, gewoon hetzelfde gedrag als tussen 15.00 en 23.00u nu. Alleen dan 24 uur
ik heb dit laatst voor de ´grap´ is gedaan..Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:12:
Ik ben alleen, en douche 1x per dag.
Zat toen op 2.05kwh voor 24uur (00.00 tot 23.59)
normaal tussen de 0.7 en 1.1kwh.
dus ik heb het weer uit gezet
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Kan wel kloppen, 's avonds en 's nachts is het kouder waardoor je COP lager ligt. Ook is het vat warmer gedurende de dag waardoor je meer stilstandsverliezen hebt. Als je alleen bent en 1x douched en verder niets kun je het beste gewoon 12.00u tot 17.00u ofzo instellen.
Oke, de legio in de boiler is denk ik wel duidelijk hoe daar wel of niet mee om te gaan. Als de ZB naar de garage afdaalt zal er bij de cv ketel een situatie onstaan waarbij leidingen die aanvoer waren naar de keuken en douche nu warm water geven naar de ketel. Er zit bij de ketel een inlaat combie als je deze dicht draai is daar geen stroming en ontstaan er leiding stukken waar het water stilstaat.
Hier gaat de boiler altijd naar setpoint temperatuur bij de start vam een tijdblok. Ook wanneer hij slechts 1 of 2 graden eronder zit (die 5 graden geld dan dus niet). Voor mij prima want dan ben ik er zeker van dat rond 1700uur de boiler nog even een kwartiertje draait en daarmee pas het wachten begint op de eerste douchebeurt in de ochtend.Jim423 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:12:
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Yep.. Zo is de situatie nu ook bij mij. Daarom nu ook een kogelkraan op de ww leiding gezet en deze een heel klein beetje open gezet waardoor er wel wat stroming is nu.wizzopa schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:37:
Oke, de legio in de boiler is denk ik wel duidelijk hoe daar wel of niet mee om te gaan. Als de ZB naar de garage afdaalt zal er bij de cv ketel een situatie onstaan waarbij leidingen die aanvoer waren naar de keuken en douche nu warm water geven naar de ketel. Er zit bij de ketel een inlaat combie als je deze dicht draai is daar geen stroming en ontstaan er leiding stukken waar het water stilstaat.
@Speedy-Andre heb jij die couzytoch nog steeds in gebruik? En kan je deze inmiddels ook al naar domoticz intergreren?
Ik gebruik hem dagelijks, alleen is er nog geen fatsoenlijke tool voor de 868MHz met IO codering.Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:23:
@Speedy-Andre heb jij die couzytoch nog steeds in gebruik? En kan je deze inmiddels ook al naar domoticz intergreren?
De functionaliteit is nog beperkt en de mooie woorden van Atlantic die sinds mei bezig zegt te zijn met de app zijn tot nu toe niet meer dan dat

Wat ik heb gezien is dat 'hackers' proberen om de communicatie met een server af te tappen maar dan gaat het om een andere toepassing zoals elektrische radiators e.d. die Atlantic maakt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
En wat kun je er precies mee? Alleen de stroom meten en hoeveel een run aan energie heeft gekost?Speedy-Andre schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:36:
[...]
Ik gebruik hem dagelijks, alleen is er nog geen fatsoenlijke tool voor de 868MHz met IO codering.
De functionaliteit is nog beperkt en de mooie woorden van Atlantic die sinds mei bezig zegt te zijn met de app zijn tot nu toe niet meer dan dat![]()
Wat ik heb gezien is dat 'hackers' proberen om de communicatie met een server af te tappen maar dan gaat het om een andere toepassing zoals elektrische radiators e.d. die Atlantic maakt.
Je kan de temperatuur instellen (aantal douches), afwezigheid, eco aan/uit, auto/handmatig en boost starten.Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:44:
[...]
En wat kun je er precies mee? Alleen de stroom meten en hoeveel een run aan energie heeft gekost?
Daarnaast verbruik aflezen per dag, week, maand of zolang hij er staat.
Ik heb het gasverbruik niet regelmatig bijgehouden. Vorige week regelmatig defrosts gehad. Vandaag over 22 uur een kamertemperatuur daling van 0.9 graad. Als er geen defrosts zijn draait de wpb 23h50min per dag. Met weinig Sww verbruik stabiliseert de vat temperatuur bovenin rond 54 graden met continue draaiende cv pomp (270 l vat).Jim423 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:11:
Dat is wel minder efficiënt natuurlijk, een vat van 80 graden bevat veel meer energie dan een vat dan 65 graden. Ik zou voor terugmengen gaan.
@busscherski Hoe gaat de cv-ondersteuning van de complete woning bij jouIk zit in deze koude dagen toch nog aan 4 m3 gas per dag, element staat tijdelijk even aan doet paar kWh p/d. Enige probleem is dat de ketel nu aardig pendelt, elk 30min slaat hij even aan om daarna weer in zijn pompnalooptijd te vallen. Rendement is natuurlijk ver te zoeken bij een HR ketel dan. Ik heb nu de branderinschakelvertraging en deellast aangepast, even kijken hoe dat uitpakt.
Bij thuiskomst geef ik de thermostaat een slinger, cv vermogen heb ik op 50% begrenst. Aanvoer word dan maar zo'n 55 graden terwijl het 60 mag worden, volgens mij pendelt ie dus totaal niet in de periode dat de ketel aan staat. Retour warmt het vat niet zoveel op. En het deel wat wel opgewarmd wordt komt er later wel weer uit omdat de pomp continue aan staat.
Waarom element? Is het niet goedkoper en milieuvriendelijker om gas te stoken?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Wil regelmatig (minimaal 1x per week) boven de 57 (onderin) komen i.v.m. legionella.
Goedkoper is relatief, als ik onder de 500m3 blijf dit jaar scheelt dat me 70 euro volgens mij, daar kun je best wat kWh's voor kopen. Maar hij verbruikt niet zoveel hoor, vandaag maar 2kWh. WP 11kWh
Als het buiten weer warmer wordt schakel ik hem weer af.
Goedkoper is relatief, als ik onder de 500m3 blijf dit jaar scheelt dat me 70 euro volgens mij, daar kun je best wat kWh's voor kopen. Maar hij verbruikt niet zoveel hoor, vandaag maar 2kWh. WP 11kWh
[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 30-11-2018 00:20 ]
@Jim423
Ik kan een kogelkraan omzetten zodat er geen water meer door de spiraal stroomt. Die gebruik ik voor legionella runs
Ik kan een kogelkraan omzetten zodat er geen water meer door de spiraal stroomt. Die gebruik ik voor legionella runs
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
van 7 november tot nu is er 30.5 m3 verbruikt.
Dat waren 317 graaddagen, gemiddeld 0.096 m3 / graaddag.
Dat waren 317 graaddagen, gemiddeld 0.096 m3 / graaddag.
We willen toch gaan kijken of we hem niet beter op zolder kunnen zetten voor de CV. Hij kan dan direct worden aangesloten op de ontluchting van het toilet beneden (of er een dakdoorvoer bij maken). Bovendien kan hij dan makkelijker worden aangesloten op de zonneboiler en CV leidingen die daar al lopen. Ivm het geluid willen we dan een houten "hokje" maken die de CV, Zonneboiler en WPB afsluit van de rest. Met daar binnen in geluidsisolatie. Nu horen we nachts de CV ook wel aanslaan, dus dat willen we sowieso aanpakken. De WPB moet dan op de plek komen te staan achter dat traphekje, waar nu die dat schoenenrekje staat.
Zijn er qua aansluitingen nog voordelen met zolder, met oog op de combinatie met ZB en legionella? Volgens mij is er dan geen sprake meer van een stil staand stukje leiding bij de CV, waar wel sprake van zou zijn als hij in de garage komt.
Zijn er qua aansluitingen nog voordelen met zolder, met oog op de combinatie met ZB en legionella? Volgens mij is er dan geen sprake meer van een stil staand stukje leiding bij de CV, waar wel sprake van zou zijn als hij in de garage komt.

Ik heb wel ervaring met muren isoleren tegen geluid (tussen 2 kamers in).
Er was een muurtje van gipsbeton, daar heb ik met materiaal van Merford gipsplaten tegenaan gezet die rondom geveerd zijn bevestigd met speciale tussenregels en afdichting rondom.
De ontluchting is op de foto's niet goed te zien, is dat alleen het toilet of zit er meer bij elkaar?
Op zolder is gunstig omdat de warme lucht in huis daar heen trekt, die kan je deels aanzuigen.
Er was een muurtje van gipsbeton, daar heb ik met materiaal van Merford gipsplaten tegenaan gezet die rondom geveerd zijn bevestigd met speciale tussenregels en afdichting rondom.
De ontluchting is op de foto's niet goed te zien, is dat alleen het toilet of zit er meer bij elkaar?
Op zolder is gunstig omdat de warme lucht in huis daar heen trekt, die kan je deels aanzuigen.
Dus het wordt dan: inlaatcombinatie (bestaande) > ZB > WPB > CV (naverwarmer naar 65) ?
Heeft de installateur nog opties gegeven verder (direct aansluiten collector op spiraal)?
Lijkt me opzich een goed plan. Je moet wel echt goed isoleren wil je WPB niet gaan horen (het is een slaapkamer ernaast toch?), beneden zal wel meevallen maar in de zolderkamer hoor ik hem nog steeds dwars door 2x 25mm geluidsisolatie, 18mm MDF, 8mm spaanplaat, 5cm lucht, 8mm spaanplaat
Heeft de installateur nog opties gegeven verder (direct aansluiten collector op spiraal)?
Lijkt me opzich een goed plan. Je moet wel echt goed isoleren wil je WPB niet gaan horen (het is een slaapkamer ernaast toch?), beneden zal wel meevallen maar in de zolderkamer hoor ik hem nog steeds dwars door 2x 25mm geluidsisolatie, 18mm MDF, 8mm spaanplaat, 5cm lucht, 8mm spaanplaat
Zolder is geen slaapkamer en tussen overloop zolder en die kamer zit een betonnen muur van 9cm. Daar hoor ik sowieso weinig door. Als we het op de 1e verdieping alsnog horen kan er ook nog een zolderluik bovenaan die trap.Jim423 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:56:
Dus het wordt dan: inlaatcombinatie (bestaande) > ZB > WPB > CV (naverwarmer naar 65) ?
Waarom moet de cv nog na verwarmen als er een legionella run op de wpb zit?
Wat een verschil, ik heb om de zolder kamer meer last van de vervulde MV van de buren dan van de WPB.Jim423 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:56:
Zo als ik heel in het begin al naar voren heb gebracht mijn dochter sliep er naast. Wandje 12 mm spaanplaat op regelwerk, 6 cm lucht, 12 mm spaanplaat en een gipsplaat.
,
Als de installateur een mogelijkheid ziet je de aansluiting zo te maken dat met een eenvoudig in greep je de ketel weer in gebruik kan nemen voor warm water, zeker doen. Het is vaak een kogelkraan op de juiste plaats.Pakhaas schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:15:
[...]
Zolder is geen slaapkamer en tussen overloop zolder en die kamer zit een betonnen muur van 9cm. Daar hoor ik sowieso weinig door. Als we het op de 1e verdieping alsnog horen kan er ook nog een zolderluik bovenaan die trap.
Top!
Installateur komt dinsdag langs.
@Speedy-Andre ik plaats vanavond even fotos van de afzuigingen
Installateur komt dinsdag langs.
@Speedy-Andre ik plaats vanavond even fotos van de afzuigingen
Dan moet het wel goed komen. Wandje ervoor en klaar.Pakhaas schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:15:
[...]
Zolder is geen slaapkamer en tussen overloop zolder en die kamer zit een betonnen muur van 9cm. Daar hoor ik sowieso weinig door. Als we het op de 1e verdieping alsnog horen kan er ook nog een zolderluik bovenaan die trap.
Waarom die naverwarming erop moet zitten met de ZB en WPB in serie is 2 pagina's lang besproken inmiddels, het is aan jou wat je wilt gaan doen. Ik vond het alleen belangrijk dat er goed over nagedacht werd. Veilige opties staan een stukje terug. Bedenk wel dat een installateur vaak alleen installeert wat je wilt maar over dit soort dingen niet altijd nadenkt.
Maar jij hebt hem niet 's nachts draaien toch? Overdag vind ik het niet echt een probleem maar die zoem is 's nachts te luid. Ik ervaar het een beetje hetzelfde als Speedy heb ik het idee. Voor de rest is het hier doodstil dat zal ook wel niet meehelpen, deze huizen hebben van origine geen MV of WTW.wizzopa schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:17:
[...]Wat een verschil, ik heb om de zolder kamer meer last van de vervulde MV van de buren dan van de WPB.
Zo als ik heel in het begin al naar voren heb gebracht mijn dochter sliep er naast. Wandje 12 mm spaanplaat op regelwerk, 6 cm lucht, 12 mm spaanplaat en een gipsplaat.
@Jim423 In het begin wel.
Verbruik november,
52,71 kWh en 2,661 m3 52gr
52,71 kWh en 2,661 m3 52gr
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 01-12-2018 17:41 ]
Verbruik november :
22.83kwh
Water weet ik eind december voor het eerst pas
22.83kwh
Water weet ik eind december voor het eerst pas
[ Voor 14% gewijzigd door basvn op 01-12-2018 16:25 ]
Verbruik November,
2,651 m3 warmwater van 55 graden, 63,3 kWh.
9,049 koud water.
3 tot 4 volwassen thuis.
2,651 m3 warmwater van 55 graden, 63,3 kWh.
9,049 koud water.
3 tot 4 volwassen thuis.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@Jim423 In serie bedoel je zb warm uitgang aansluiten op wpb koude ingang? Ik zie nog niet goed hoe ik de spiraal van de zb aansluit op de spiraal van de wpb.
November geeft hier een verbruik van: 28.8kw
2 personen, exact water verbruik geen idee.
2 personen, exact water verbruik geen idee.
Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L
Verbruik November,
35.903 kWh water op 50 graden
4.896 m3 water (totaal)
2 volwassen en 1 kind thuis.
35.903 kWh water op 50 graden
4.896 m3 water (totaal)
2 volwassen en 1 kind thuis.
Verbruik November 300 kWh (geen element), zoiets verwacht ik ook tot en met maart.
[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 01-12-2018 22:34 ]
Dat is incl. verwarming van hoeveel m3 of m2 en zonder problemen met je warm water voorziening.busscherski schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:34:
Verbruik November 300 kWh (geen element), zoiets verwacht ik ook tot en met maart.
Na alle enthousiaste verhalen hier overweeg ik ook een WPB aan te schaffen. De mensen bij Esanico zullen wel blij zijn met dit topic 
De 200l zou voldoende SWW moeten geven voor de meeste dagen. Zolang de CV-ketel er nog hangt lijkt het me fijn die als backup te kunnen gebruiken. Wat is hiervoor de beste strategie?
De CV-ketel kan in serie met de WPB of met kogelkranen parallel. Wat is wijsheid?
De CV-ketel is een ATAG Q38c met ingebouwd boilervat van 25l. Met een ombouwset is 'ie geschikt voor naverwarming zonneboiler maar klopt het dat ik die niet nodig heb omdat de uitgaande temperatuur van de WPB nooit hoger is dan 62 graden?
De 200l zou voldoende SWW moeten geven voor de meeste dagen. Zolang de CV-ketel er nog hangt lijkt het me fijn die als backup te kunnen gebruiken. Wat is hiervoor de beste strategie?
De CV-ketel kan in serie met de WPB of met kogelkranen parallel. Wat is wijsheid?
De CV-ketel is een ATAG Q38c met ingebouwd boilervat van 25l. Met een ombouwset is 'ie geschikt voor naverwarming zonneboiler maar klopt het dat ik die niet nodig heb omdat de uitgaande temperatuur van de WPB nooit hoger is dan 62 graden?
Heb de pagina's nog even doorgelezen, maar ik vind het zelf lastig inschatten of na verwarming met de CV ketel nodig is ivm legionella of niet. Zonder ZB zou dit niet nodig zijn, maar er staat nu wel een 120L vat tussen waar geen naverwarming in zit. Ik ga dit overleggen met de installateur.Jim423 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:26:
[...]
Dan moet het wel goed komen. Wandje ervoor en klaar.
Waarom die naverwarming erop moet zitten met de ZB en WPB in serie is 2 pagina's lang besproken inmiddels, het is aan jou wat je wilt gaan doen. Ik vond het alleen belangrijk dat er goed over nagedacht werd. Veilige opties staan een stukje terug. Bedenk wel dat een installateur vaak alleen installeert wat je wilt maar over dit soort dingen niet altijd nadenkt.
[...]
Hier foto's van de ontluchting:Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:32:
Ik heb wel ervaring met muren isoleren tegen geluid (tussen 2 kamers in).
De CV ketel ontluchting dingen.

2 ontluchtingskanalen, de ene vanaf de toilet beneden en de ander vanaf de afzuiging. Toen wij het huis kochten zaten beide pijpen op 1 dakdoorvoer aangesloten. Wanneer je dan de afzuigkap aan had kwam de vette bak lucht in het toilet. Daarom hebben wij dit boven ook gesplitst. Op de afvoer van het toilet zou misschien nu de afvoer van de warmtepompboiler kunnen worden aangesloten.

Bij mij staan er 3 boilers in serie zonder naverwarming door een cv ketel.Pakhaas schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:18:
[...]
Heb de pagina's nog even doorgelezen, maar ik vind het zelf lastig inschatten of na verwarming met de CV ketel nodig is ivm legionella of niet. Zonder ZB zou dit niet nodig zijn, maar er staat nu wel een 120L vat tussen waar geen naverwarming in zit. Ik ga dit overleggen met de installateur.
Dus wat is het punt? Als alle 3 de boilers legionellaproof zijn (dus onder de 25gr afkoelen of een wekelijkse legionellarun) kan dat gewoon ja. 3 boilers @40gr in serie waarbij alleen de laatste legionellaruns doet (bijvoorbeeld) heeft weer geen zin, dan kun je die legionellaruns op de laatste boiler ook net zo goed weglaten.
Is niet zo lastig hoor, dat is gewoon verplicht. Het risico is natuurlijk wel (zeer) beperkt, ook omdat je dagelijks tapt, maar mijn insteek is gewoon de norm volgenPakhaas schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:18:
[...]Heb de pagina's nog even doorgelezen, maar ik vind het zelf lastig inschatten of na verwarming met de CV ketel nodig is ivm legionella of niet. Zonder ZB zou dit niet nodig zijn, maar er staat nu wel een 120L vat tussen waar geen naverwarming in zit. Ik ga dit overleggen met de installateur.
In serie zetten. Tapwater instellen op 50 of 55gr. Ombouwset is inprincipe niet nodig. Wel is het wijs om de eventuele doorstroombegrenzer te verwijderen of volledig open te zetten indien mogelijk.David schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:49:
[ Voor 71% gewijzigd door Jim423 op 02-12-2018 15:16 ]
@Jim423
CV boiler en E-boiler zijn koud en er gaat voldoende water door, tussen de 80 en 100 liter per dag.
CV boiler en E-boiler zijn koud en er gaat voldoende water door, tussen de 80 en 100 liter per dag.
Als de wpb maar als laatste in de keten zit, mocht de cv werken dan levert ie toch nog wat warmte aan de wpb.Jim423 schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:44:
In serie zetten. Tapwater instellen op 50 of 55gr en warmhoudfunctie uit. Ombouwset is inprincipe niet nodig. Wel is het wijs om de eventuele doorstroombegrenzer te verwijderen of volledig open te zetten indien mogelijk.
Eventueel kan je een kranen-klit ® overwegen waarmee je het water in alle richtingen kan sturen.
Als je weet wat je doet natuurlijk
In dat geval heb ik toch niks aan de CV-ketel? Als de WPB dan alleen nog maar koud water bevat duurt het vast een hele tijd voordat het warme ketelwater de uitgang van de WPB bereikt. Of bedoel je dat ik de SWW-uitgang van de CV-ketel dan ook nog eens door de spiraal van de WPB moet jagen?Speedy-Andre schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:58:
[...]
Als de wpb maar als laatste in de keten zit, mocht de cv werken dan levert ie toch nog wat warmte aan de wpb.
Ik heb de foto's gezien maar ik zoek eigenlijk iets simpelers.Eventueel kan je een kranen-klit ® overwegen waarmee je het water in alle richtingen kan sturen.
Als je weet wat je doet natuurlijk
Ik heb niet veel logging.wizzopa schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:22:
[...]
Dat is incl. verwarming van hoeveel m3 of m2 en zonder problemen met je warm water voorziening.
Omdat ik de 270 liter versie heb blijft de bovenkant van het vat warmer als bij de 200 liter versie. Bij weinig SWW verbruik stabiliseert het rond 55 graden (de 200 liter versie lijkt rond 44 graden te stabiliseren). En 18 uur na bijna leeg douchen is het alweer 50 graden als er niet teveel defrosts zijn geweest. Mijn CV pomp draait continue.
van 1 november 2017 tot 1 november 2018 hebben we 1.126 m³ verbruikt voor CV en SWW. Sinds augustus begonnen de wpb te gebruiken voor SWW en CV ondersteuning is alleen de laatste 5 dagen van oktober gebruikt. Ik schat het gasverbruik voor CV op 1050 m³.
Gedurende die periode waren er 2861 gewogen graaddagen. Dus we zaten op 0.367 m³ / graaddag. Bij 0.62 euro per m³ kost het dus 0.228 euro per graaddag.
Van 7 november tot 30 november is er 30.5 m3 verbruikt. Wel was de kamertemperatuur een deel van die periode een paar graden lager omdat mijn vriendin een deel van die tijd op vakantie was.
Dat waren 317 graaddagen bij 18 graden kamertemperatuur.
Ik stook de wpb van pv overschot dus de elektriciteitsprijs is 0.11 euro per kWh.
Gedurende deze 23 dagen heeft de wpb gemiddeld 10 kWh per dag getrokken, dus 230 kWh * 0.11 = 25.30 euro.
Gasverbruik: 0.62*30.5=18.91
Totaal 25.30+18.81=44.21 euro per 317 graaddagen = 0.139 euro / graaddag. Of als ik reken met graaddagen van 17 graden kamertemperatuur dan worden het 294 graaddagen.
44.21 / 294 = 0.150 euro / graaddag. (ik het wel even de extra draaitijd van de CV pomp verwaarloost)
Ik kom dus op 34% besparing tov gebruik aardgas. Mochten we onder de 500 m³ per jaar komen dan besparen we nog wat tientjes. De COP lijkt me niet hoog genoeg om CV ondersteuning financieel mogelijk te maken zonder PV overschot.
Ik bedoel dat het water zoals nu eerst door de cvketel gaat zodat het iets warmer is als het de wpb in komt.David schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:04:
[...]
In dat geval heb ik toch niks aan de CV-ketel? Als de WPB dan alleen nog maar koud water bevat duurt het vast een hele tijd voordat het warme ketelwater de uitgang van de WPB bereikt. Of bedoel je dat ik de SWW-uitgang van de CV-ketel dan ook nog eens door de spiraal van de WPB moet jagen?
Je zegt dat er een 25l boiler in zit, die wordt nog wel een beetje warm en dan hoeft de wpb dus minder te doen.
In welke situatie denk je je CV ketel nog nodig te hebben voor warm water.David schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:04:
[...]
In dat geval heb ik toch niks aan de CV-ketel? Als de WPB dan alleen nog maar koud water bevat duurt het vast een hele tijd voordat het warme ketelwater de uitgang van de WPB bereikt. Of bedoel je dat ik de SWW-uitgang van de CV-ketel dan ook nog eens door de spiraal van de WPB moet jagen?
[...]
Ik heb de foto's gezien maar ik zoek eigenlijk iets simpelers.
Het idee van Speedy is dan ook niet de CV-ketel als backup te gebruiken maar als pre-heater naar 20-25gr.David schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:04:
[...]
[...]
Ik heb de foto's gezien maar ik zoek eigenlijk iets simpelers.
De vraag is alleen waar die warmte vandaan komt (waarschijnlijk vanuit zichzelf/zolder). De reden dat ik ILC-WPB-CV meestal adviseer is simpelheid, geen dood water (zoals met parallel en 1 toestel afsluiten), nooit een tekort aan heet water. Nadeel is natuurlijk dat je nog steeds wat gas verbruikt (evt. warmhouden 25L boiler, naverwarmen als de WPB onder de 45gr duikt qua output, WPB op hogere temperatuur instellen dan je eigenlijk zou willen).
Hopelijk is 200l altijd genoeg. Als blijkt dat de cv ketel nooit bij hoeft te springen kan hij gewoon weg zodra de verwarming in de toekomst door 'n warmtepomp wordt geregeld.wizzopa schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:14:
[...]
In welke situatie denk je je CV ketel nog nodig te hebben voor warm water.
Maar eerst nog even een paar maanden isoleren en nauwgezet het gasverbruik in de gaten houden...
Dat hang natuurlijk van je gezin samenstelling af en het verbruik.David schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:03:
[...]
Hopelijk is 200l altijd genoeg. Als blijkt dat de cv ketel nooit bij hoeft te springen kan hij gewoon weg zodra de verwarming in de toekomst door 'n warmtepomp wordt geregeld.
Maar eerst nog even een paar maanden isoleren en nauwgezet het gasverbruik in de gaten houden...
BTW met 2 kranen kan je in gevalllen van nood de ketel nog wel weer gebruiken, zonder dat de boiler eerst gevuld moet worden met warm water, het bij zetten van het verwarming element is ook een optie.
Komt er veel water uit die koud water inlaat?Wolly schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:53:
[...]
Condensafvoer zit op 1m22, koudwater inlaat op 30. Kan je gewoon nalezen in de handleiding
Mocht je riool hoger zitten dan zou je altijd nog met een condenspomp kunnen werken, die zie je ook wel eens bij CV installaties waar geen afvoer zit. Kost ongeveer 100 euro.
Mijn riool in de kelder zit ook iets hoger dan 30cm van de koud water inlaat, mag je bijvoorbeeld de inlaatcombinatie met een stuk leiding wat hoger plaatsen zodat ik wel bij een sifon uit kom?
Daar komt wel redelijk wat water uit ja. Je kan hem verlengen naar waar je hem wilt hebben, zolang er maar geen andere dingen tussen de koudwaterinlaat en de inlaatcombinatie worden gezet in de leiding.
Even over de discussie m.b.t. de CV ketel als backup. Stel dat ik mijn CV ketel weet wil gebruiken voor tap water. Kan ik dan gewoon de kogelkraan die nu op de warm water leiding is gezet bij de CV ketel weer open zet en de inlaatcombinatie op de boiler dicht draaien zodat er geen doorstroming meer is? Uiteraard ook weer tapwater aanzetten bij cv
Ja, wel even goed spoelen (en niet met je neus erboven
)
Als die inlaat op de goede plek zit zodat de druk in de wpb weg kan dan lukt dat wel ja
Douchekop in een emmer water welke je eerst met koud water gevuld hebt. Zo ontstaat er onmogelijk legionella houdende aerosol.Jim423 schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:03:
Ja, wel even goed spoelen (en niet met je neus erboven)
Waarom niet de 270L nemen voor de zekerheid en de CV er tussen uit halen. Ik heb met kranen mogelijk gemaakt dat de CV nog wel aan kan en en ook nog tussen kan maar gebruik dit nooit.
Van het weekend de lucht afvoer naar buiten gemaakt. garage werd te koud, Soms maar 12-14 gr is nu weer 17-18 gr.
Heb er ook een terugslag klep tussen gezet zodat koude lucht van buiten niet naar binnen kan als de boiler niet draait. https://www.ventilatiesho...160mm/?sqr=Terugslagklep&
Zie wel dat boiler de terugslag klep niet helemaal opent maar voor 70% Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
Gr Rene
Van het weekend de lucht afvoer naar buiten gemaakt. garage werd te koud, Soms maar 12-14 gr is nu weer 17-18 gr.
Heb er ook een terugslag klep tussen gezet zodat koude lucht van buiten niet naar binnen kan als de boiler niet draait. https://www.ventilatiesho...160mm/?sqr=Terugslagklep&
Zie wel dat boiler de terugslag klep niet helemaal opent maar voor 70% Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
Gr Rene
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Dit topic is gesloten.