PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Speedy-Andre schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:59:
[...]
Ik zal er eens niet tussen zitten met mijn toetsenbord, in 2013 al![]()
Zoekterm pv boiler en je vindt nog meer
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Heerlijk topic aan het eind trouwens met Eric-pvt die Henk Kamp af schiet
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Domoticz op een pi hangt in de meterkast, gekoppeld aan de p1 van de slimme meter. Als er teruggeleverd wordt dan zie ik dat. Heb ook nog een youless in de kast liggen maar die gebruik ik niet meer. De omvormer is een mastervolt web 3000. Via intelliweb van de fabrikant kan ik die uitlezen. Er is een API code beschikbaar naar geen idee of ik daar wat mee kan. Een optie is nog 6 extra panelen op het platte dak met een extra omvormer. Heb nu geen overschot. Sonoff heb ik ook maar die zitten nu tussen twee staande lampen die ik met de telefoon bedien. Sonoff Basic heet het geloof ik.AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:54:
@Pos2007
Dylantje bedoelt (denk ik) dat je het regelt via domotica. (domoticz op een raspberry Pi bijv)
zwave (qubino flush 2 relays bijv) schakelt dan het PV contact/aansluiting in de atlantic
Of een sonoff flashen met andere firmware en dan die als contact gebruiken.
Dus je moet ergens weten hoeveel watt je zonnepanelen opwekken.
Dat kan via een kwh-meter en youless (en dan heb je dat in domotica)
Of je leest de omvormer uit met een scriptje. Welk merk heb je?
Een ABB C11 kWh meter heeft ook een schakelkontakt geloof ik.
Sommige omvormers ook, een SMA heeft een multifunction relays.
Hoe dan ook. Er komt wat meer bij kijken, maar dit is Tweakers.

Dit is het wpb verbruik sinds ik het log, eind februari gestart dus oudere data telt niet mee.
In maart wek ik genoeg op om bijna dagelijks een overschot te hebben, volgens mijn P1 logging lukt het dan 3 dagen niet.
Hier ligt 5050Wp op het dak en ik heb denk ik wel het laagste wpb verbruik waardoor het zou kunnen.

Als ik standaard overdag de wpb laat opwarmen bereik ik al wat zo'n schakeling zou doen
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zit er slechts een script van af, alles om het te meten en regelen is er alAUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:55:
@Speedy-Andre
Op 13/3/18 heb je maar van 12.00 - 15.30 de tijd....
Dus het is wel nuttig.
Ik wil ook cv-ondersteuning gebruiken en aangezien ik nu al ca. 1500 per jaar tekort kom zal dit alleen maar toenemen, een inductieplaat is ook nog de wens dus extra panelen om dit af te dekken ligt dan wel in de planning.
EDIT: Mag ik de Atlantic ook met een stekker aansluiten op een niet gebruikt stopcontact die een eigen groep heeft? Ik heb nog een niet gebruikt oven-stop-contact over.
Moet er een expansievat tussen bij aanluiten retourleiding CV? CV heeft al een expansievat, waterdruk staat op 1.9.
[ Voor 25% gewijzigd door Pos2007 op 16-09-2018 13:19 ]
Overigens denk ik er over om met de airco's het zelfde te doen, die kan ik online bedienen en met wat knutselwerk kan dat in Domoticz met de Broadcom mini 3 emitters.
Dit is wel een stuk complexer want ik ga dan van 2 airco's de gewenste temperatuur instellen aan de hand van het weer, de kamer temperatuur en een overschot.
Ik heb hem op een groep met nog andere apparatuur, zeker als je het element niet gebruikt kan hij overal wel bij tenzij je zo nodig aan een nen norm wilt voldoenPos2007 schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:09:
Maar het komt toch door het salderen dat het nu niks uitmaakt? Over twee jaar heb je toch liever maximaal verbruik bij maximale zonneopbrengst? Dan lijkt mij dit alvast wel een mooie manier om dit te bereiken.
Ik wil ook cv-ondersteuning gebruiken en aangezien ik nu al ca. 1500 per jaar tekort kom zal dit alleen maar toenemen, een inductieplaat is ook nog de wens dus extra panelen om dit af te dekken ligt dan wel in de planning.
EDIT: Mag ik de Atlantic ook met een stekker aansluiten op een niet gebruikt stopcontact die een eigen groep heeft? Ik heb nog een niet gebruikt oven-stop-contact over.
Moet er een expansievat tussen bij aanluiten retourleiding CV? CV heeft al een expansievat, waterdruk staat op 1.9.
Als er al een expansievat is dat goed functioneert dan hoeft er niet nog een bij.
Wel opletten dat de al aanwezige beveiliging van de cv (overdruk e.d.) nog steeds op de juiste plek in het circuit zit.
[ Voor 58% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-09-2018 13:29 ]
De norm dat 2000+Watt op een eigen groep moet is vervallen vziw. De enige eis/norm die nu nog staat is dat de apparatuur op dermate manier is verdeeld over groepen dat bij normaal gebruik er geen overbelasting op mag treden. Dwz. je mag de WPB niet op 1 groep zetten met een 2200Watt wasdroger. (omdat je het element ook aan moet kunnen zetten). Je mag nu wel weer de 100Watt afzuigkap samen met de 3500W oven in de keuken op 1 groep zetten. Apparatuur welke samen meer dan 3680W verbruikt maar nooit tegelijkertijd aan kan staan zou in theorie dus ook mogen. TLDR: de WPB gewoon in het stopcontact steken met een stekker op een bestaande lichtgroep mag dus in de meeste gevallen gewoonSpeedy-Andre schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:22:Ik heb hem op een groep met nog andere apparatuur, zeker als je het element niet gebruikt kan hij overal wel bij tenzij je zo nodig aan een nen norm wilt voldoen
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Altijd weer die regeltjes. Om gek van te worden.Jim423 schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:14:
[...]
De norm dat 2000+Watt op een eigen groep moet is vervallen vziw. De enige eis/norm die nu nog staat is dat de apparatuur op dermate manier is verdeeld over groepen dat bij normaal gebruik er geen overbelasting op mag treden. Dwz. je mag de WPB niet op 1 groep zetten met een 2200Watt wasdroger. (omdat je het element ook aan moet kunnen zetten). Je mag nu wel weer de 100Watt afzuigkap samen met de 3500W oven in de keuken op 1 groep zetten. Apparatuur welke samen meer dan 3680W verbruikt maar nooit tegelijkertijd aan kan staan zou in theorie dus ook mogen. TLDR: de WPB gewoon in het stopcontact steken met een stekker op een bestaande lichtgroep mag dus in de meeste gevallen gewoon
Klopt, ik maar een kabel van 25 meter naar achter trekken om de wpb op een aparte groep te zetten, blijf je wel bezig.wizzopa schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:05:
[...]
Altijd weer die regeltjes. Om gek van te worden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bij mij gaat hij gewoon op de groep van de zolder, maar de wpb, eboiler, ventilatie en logging hebben hier hun eigen automaat gekregen in een schakelkastje.klump4u schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:10:
[...]
F
Klopt, ik maar een kabel van 25 meter naar achter trekken om de wpb op een aparte groep te zetten, blijf je wel bezig.
Resp 10, 6, 2,5 en 6 Amp. De groep zelf heeft een 16 Amp automaat.
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 16-09-2018 18:41 ]
Een aantal koppelingen en wat flexibele buizen/leidingen zag ik, maar wat kost dit allemaal bij elkaar ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.
https://imgur.com/HvJzgR5
Water benodigdheden bij Toolstation.
https://imgur.com/K7rWUvN
Flexslangen bij Econo
https://imgur.com/9V0Tqu7
Maar dat zijn ook spullen om aan te sluiten op een MV ? Deze heb ik niet. Mocht ik hem wel in garage plaatsen dan zal de afzuiging door de muur gaan. Aanzuiging gewoon vanuit de garage zelf.wizzopa schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:15:
@Possible Met dank aan @PvJo
Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.
https://imgur.com/HvJzgR5
Water benodigdheden bij Toolstation.
https://imgur.com/K7rWUvN
Flexslangen bij Econo
https://imgur.com/9V0Tqu7
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
https://www.ventilatiesho...doorvoer-160mm/?sqr=muur&
Possible schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:32:
[...]
Maar dat zijn ook spullen om aan te sluiten op een MV ? Deze heb ik niet. Mocht ik hem wel in garage plaatsen dan zal de afzuiging door de muur gaan. Aanzuiging gewoon vanuit de garage zelf.
De kosten zullen in elke situatie anders zijn, net als de toegepaste materialen.Possible schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:32:
[...]
Maar dat zijn ook spullen om aan te sluiten op een MV ? Deze heb ik niet. Mocht ik hem wel in garage plaatsen dan zal de afzuiging door de muur gaan. Aanzuiging gewoon vanuit de garage zelf.
In het begin van dit topic heb ik zelf een prijs van 300 euro neer gezet. wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Je hebt wel een WTW, ofwel een uitgebreide MVPossible schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:32:
[...]

De buis richting het dak is goed bereikbaar dus daar kan je iets bij freubelen.
Eventueel kan je met een terugslagklep zorgen dat de lucht naar buiten gaat en niet terug de WTW in
Voorlopig aanzuigen vanuit de zolder en kijken wat dat doet met de temperatuur daar.
Ruimte
Geen geluid op slaapkamers
Geen gratis hernia met het sjouwen naar boven.
Nadelen:
Iets langer wachten op warm water.
Een wat mindere cop omdat garage niet geïsoleerd is. Maar nog altijd een stuk beter dan een eboiler?
Nu de waf overhalen en iemand vinden die mij mee zou kunnen helpen
Overigens hebben wij wel verwarmde bijkeuken. Deze is zon 4 a 5 m2. Kan ik daar warme lucht uit halen of is dat te klein?
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 17-09-2018 17:26 ]
Het is meer de vraag waar vandaan de lucht in de bijkeuken wordt aangevuld want het volume van 10m3 gaat in 2 minuten door de wpb heen.
Ik heb hem in een licht verwarmde ruimte achter de keuken, in de buitenmuren heb ik aan beide kanten een luchtinlaat van 100 cm, ik wil hem in principe met dichte deur naar de keuken laten draaien maar mocht de temperatuur in de ruimte te veel omlaag gaan dan kan ik nog een ventilatie rooster in de deur naar de keuken maken, cop zal nooit onder de 1 komen over een jaar genomen.
Je blaast toch tegelijkertijd dezelfde hoeveelheid lucht terug de ruimte inSpeedy-Andre schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:48:
Wat is te klein, de handleiding zegt 20m3 als je de lucht in de ruimte hergebruikt.
Het is meer de vraag waar vandaan de lucht in de bijkeuken wordt aangevuld want het volume van 10m3 gaat in 2 minuten door de wpb heen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat lees ik niet, ik ga vooralsnog uit van afvoeren naar buiten (de wpb komt in een garage).Maikie18 schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:55:
[...]
Je blaast toch tegelijkertijd dezelfde hoeveelheid lucht terug de ruimte in
Ik heb even gekeken. Mijn garage is 21 m2. Dus dat zou moeten lukken. Als ik alleen de lucht zou gebruiken voor inblaas en uitblaas dan zal ik denk ik wel een groter gat moeten zoals nu het geval is voor de ''ventilatie''Speedy-Andre schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:01:
[...]
Dat lees ik niet, ik ga vooralsnog uit van afvoeren naar buiten (de wpb komt in een garage).

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 17-09-2018 19:15 ]
Ik zie dat ik niet de enige ben met een lekkende garagedeur.....Possible schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:14:
[...]
Ik heb even gekeken. Mijn garage is 21 m2. Dus dat zou moeten lukken. Als ik alleen de lucht zou gebruiken voor inblaas en uitblaas dan zal ik denk ik wel een groter gat moeten zoals nu het geval is voor de ''ventilatie''
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Lekkende garagedeur? Denk dat het vertekend beeld geeftreneeke1970 schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:24:
[...]
Ik zie dat ik niet de enige ben met een lekkende garagedeur.....
Zat echter nu over het volgende te denken.. Als ik nu gewoon de in en uitlaat beiden naar buiten stuur.. Dan zou dat ook kunnen toch? Mocht het echt te koud zjjn buiten dan kan je toch het 1800 watt element gebruiken?
[ Voor 30% gewijzigd door Possible op 17-09-2018 19:58 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zie nogal wat licht....... Maar maakt niet uit. Gewoon binnen zuigen en buiten blazen, geen probleem. Voor het blazen alleen gat maken in binnen muur en gewoon in spouw blazen, doe ik ook.Possible schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:37:
[...]
Lekkende garagedeur? Denk dat het vertekend beeld geeft
Zat echter nu over het volgende te denken.. Als ik nu gewoon de in en uitlaat beiden naar buiten stuur.. Dan zou dat ook kunnen toch? Mocht het echt te koud zjjn buiten dan kan je toch het 1800 watt element gebruiken?
In zomer koeling van muur en in winter opwarming, snap je hem?
1 PVoutput . Dongen NB
Toch mooi al de adviezen, maar het grootste struikelblok moet nog overwonnen worden.Possible schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:37:
[...]
Lekkende garagedeur? Denk dat het vertekend beeld geeft
De garage is enkel steens.. Zit niet eens een spouw in denk ikreneeke1970 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:08:
[...]
Ik zie nogal wat licht....... Maar maakt niet uit. Gewoon binnen zuigen en buiten blazen, geen probleem. Voor het blazen alleen gat maken in binnen muur en gewoon in spouw blazen, doe ik ook.
In zomer koeling van muur en in winter opwarming, snap je hem?

De waf iddwizzopa schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:17:
[...]
Toch mooi al de adviezen, maar het grootste struikelblok moet nog overwonnen worden.

Wat voor bezwaar moet ze hebben tegen zon ding in garage?
1 PVoutput . Dongen NB
Geen meer..reneeke1970 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:09:
[...]
Wat voor bezwaar moet ze hebben tegen zon ding in garage?
En anders bestel ik het vat gewoon.. Ik zie wel wat voor ellende ik thuis krijg.
Dat is mijn p.v.a. ook vaakPossible schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:18:
[...]
Geen meer..
En anders bestel ik het vat gewoon.. Ik zie wel wat voor ellende ik thuis krijg.
Avondje wat heibel in de tent en je bent er weer vanaf...
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Maar pas op voor het boomerang effect, er komt een moment dan ben je aan de beurt.Daannn1987 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:41:
[...]
Dat is mijn p.v.a. ook vaak
Avondje wat heibel in de tent en je bent er weer vanaf...![]()
Ja... ik ben recent getrouwd iddwizzopa schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:58:
[...]
Maar pas op voor het boomerang effect, er komt een moment dan ben je aan de beurt.

Maargoed ik ben zelf beetje aan het orrienteren wat ik kan doen met een WPBoiler.
Er moet iig VEEL gebeuren voordat ik een Atlantic kan plaatsen.
Lees: CV weg, Wasmachine + Droger verplaatsen, ELGA verplaatsen, elektra, afvoer, leidingwerk verplaatsen.
Dat is ansich niet zo'n probleem... alleen de WAF vind dat ook niet zo heel relaxed omdat gedurende deze actie er niet gedouched kan worden
[ Voor 45% gewijzigd door Daannn1987 op 18-09-2018 10:17 ]
Doe dan om het douche op te vangen een 50 liter boiler ophangen van marktplaats, daarna weer verkopenDaannn1987 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:15:
[...]
Ja... ik ben recent getrouwd idd
Maargoed ik ben zelf beetje aan het orrienteren wat ik kan doen met een WPBoiler.
Lees: CV weg, Wasmachine + Droger verplaatsen, ELGA verplaatsen, elektra, afvoer, leidingwerk verplaatsen.
Dat is ansich niet zo'n probleem... alleen de WAF vind dat ook niet zo heel relaxed omdat gedurende deze actie er niet gedouched kan worden
1 PVoutput . Dongen NB
CV weg, kan je Elga het zonder cv aan in de winter of mag de wpb gaan helpen?Daannn1987 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:15:
[...]
Ja... ik ben recent getrouwd idd
@sunnybird Denk dat mijn bijkeuken te klein is. Daarom ga ik (als hij er komt) de aanzuiging van mijn garage alleen gebruiken. De afvoer gaat via de muur naar buiten.
[ Voor 39% gewijzigd door Possible op 18-09-2018 12:05 ]
Afgelopen winter met ~ -8 kon de ELGA het alleen af (op zijn teentjes maar toch).Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:37:
[...]
CV weg, kan je Elga het zonder cv aan in de winter of mag de wpb gaan helpen?
Evt kan ik uiteraard een 3-weg klep maken om het spiraal als backup in te zetten.
Ohja heb ook nog een (80l) Z-boiler maar die komt voor de WPB te staan.
1 maart dit jaar:
https://snapshot.raintank...4gjtO1T4tKcjYcvDgES4SyqJT
Plausibel.. of mn vader challengen (loodgieter) dit alles in een of 2 dagen te doen (arme man).reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:23:
[...]
Doe dan om het douche op te vangen een 50 liter boiler ophangen van marktplaats, daarna weer verkopen
Ja hoorPossible schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:04:
@Speedy-Andre Jij hebt hem geïsoleerd zag ik. Kun je eens een geluidsfragment posten? Ben wel benieuwd naar het geluid namelijk!
Het maakt wel verschil waar hij staat, in een klein hok als het mijne hoor je hem beter omdat het geluid tegen alles kan kaatsen.
De brommende compressor is bij anderen minder hoorbaar, dit is dus de worst case.
Achtereen hoor je geluid op 1m met het hok open, dan de deur dicht en vervolgens ga ik een kamer in en ook die deur gaat dicht.
Hij is ingesteld op binnen/binnen zodat het ventilatie geluid al een stuk minder is.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Pfff damns.. dat geluid maakt echt een kabaal zeg als je de deur open hebt staan hahaSpeedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:58:
Uiteraard, reflectie tegen een vlakke muur of de traptreden die geen egaal vlak vormen
De overloop is 1,3x2,6m met een betonnen dak, echt leuk om daar te stofzuigen

Jah idd.. De reden dat hij nu zoveel lawaai maakt is toch ook omdat hij nu de run doet om vat op te warmen?Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:39:
Met de deur open kaatst het op de overloop tegen alle muren en het trapgat, fijn dat de deur er is![]()
De overloop is 1,3x2,6m met een betonnen dak, echt leuk om daar te stofzuigen
Jij loopt een aantal posts achter André ;-)Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:58:
Uiteraard, reflectie tegen een vlakke muur of de traptreden die geen egaal vlak vormen
Er zitten al lang geïsoleerde buizen aan hè.
Maar logisch dat er meer geluid is als je meteen na de ventilator een bocht maakt ipv een "vrije" doorgang recht naar boven.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Wel alles met isolatie en ergens op aangesloten.
Gefeliciteerd, een verstandige vrouw.Possible schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:34:
Heeujjjjj WAF gaat akkoord!!!!
Mijn vrouw opperde al een dagje Bataviastad. Dat Flesje betaald zich zelf wel terug en is een goeie investering.
Speedy-Andre schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:12:
[...]
Heerlijk topic aan het eind trouwens met Eric-pvt die Henk Kamp af schiet
Van Eric-pvt heb ik trouwens al lang niets meer gezien/gehoord overigens. Wellicht nickname change?
Nee, die schreef zich hier uit toen een of andere Tweaker zonder aankondiging bij hem ging kijken naar zijn duurzaamheidCranberry schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:47:
[...]
offtopic:
Van Eric-pvt heb ik trouwens al lang niets meer gezien/gehoord overigens. Wellicht nickname change?

heb ik dan een doorstoom verwarmen als backup nodig?
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:05:
[...]
Nee, die schreef zich hier uit toen een of andere Tweaker zonder aankondiging bij hem ging kijken naar zijn duurzaamheid
De warmtepomp werkt dan waarschijnlijk even niet, maar er zit een 1800W element in.maartentmm schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:30:
Als ik 2 ventilatie pannen maak die 1m uit elkaar zitten wat gebeurd er dan als het buiten kouder dan -5 is?
heb ik dan een doorstoom verwarmen als backup nodig?
Ook kan je lucht van binnen bijmengen zodat de temperatuur hoog genoeg blijft, dat deed ik rond 1 maart.
Een doorstroom verwarmer die net zo veel en net zo warm water geeft moet denk ik met 3 fasen.
Possible schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:25:
Wat zijn de ervaringen om afvoer op een 125 mm buis aan te sluiten? Dit scheelt mij straks weer wat minder gaten boren in de muur
Het is me alleen niet zo duidelijk wat de mogelijkheden zijn qua aanlsuitingen. Klopt het dat deze zowel op de buitenlucht (twee buizen naar buiten) maar ook op de omgevingslucht (gewoon geen buizen installeren) kunnen werken?
En geldt dat zowel voor de aanzuigbuis als de afvoerbuis? Idealiter zou je in de winter de omgevingslucht (binnenshuis) kunnen gebruiken (geen buizen aansluiten) en dan in de zomer warme lucht van buiten af aanzuigen en de uitvoer binnenshuis. Zo ben je in feite aan het koelen. Kan dat?
Overigens staat in de handleiding: "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen."
Maar er staat niet bij waarom...
1 PVoutput . Dongen NB
Momenteel heb ik een 5kW warmtepomp voor verwarming (Panasonic monoblock). Voor het warm water, en voor de zeldzame koude dagen hangt er een CV ketel. De CV ketel kan de WP ondersteunen mocht het buiten richting elfstedentochttemperaturen gaan. Dit is tot nu toe nog niet nodig geweest. Eventueel zouden ook de L/L warmtepompen dan kunnen helpen ipv de gasketel.. De huidige WP is dus in de winter maximaal belast en kan niet worden gebruikt voor het ook maken van SWW. Bovendien is een los boilervat fors duurder in aanschaf dan een WPB vanwege de subsidies

De zonnepanelen hebben een overschot van zo'n 300 Kwh per jaar.
Thuis hebben we een bad staan, en die wordt ook gebruikt. Soms meerdere malen per dag waardoor er incidenteel zo'n 500 liter warm water per 12 uren doorheen gaat. Dit is fors en dit zal ook niet gaan veranderen. Dit gebeurt iets van 3-4 maal per jaar. De luxe van altijd warm water kunnen hebben zonder limiet willen we niet opgeven.
Ik heb ruimte om een WPB te plaatsen, alleen gaan een Atlantic Explorer helaas niet passen zonder heel dure verbouwing (lees: uitbouw). Ik heb ruimte om een vat van 60cm diameter aan de muur te plaatsen met een maximum hoogte van 150 cm. Meer ruimte is er niet. Een Atlantic gaan dus echt niet passen helaas
Gezien we soms enorme pieken vragen qua warm water zal ik niet helemaal gasloos kunnen worden. Een elektrische doorstroomverwarmer gaat 'm ook niet echt worden zonder forse verzwaring van de meterkast. Momenteel zit alles in huis op 1x35A en voor een upgrade naar 3x25A mag er een nieuw fornuis komen, andere meterkast en moet er veel in de elektra veranderen. Bovendien mag zo'n ding niet aan wanneer de WP een defrost draait of wanneer de oven, vaatwasser of droger aanstaat omdat dan het stroomverbruik van een enkele fase de 25A overschrijdt.
Ik wil een WPB plaatsen die het water voorverwarmd voordat het de CV ketel ingaat. Als de temperatuur in het vat ingesteld staat op 5 graden meer dan die van de CV ketel dan zal de CV ketel enkel aangaan als het vat (bijna) leeg is. Hierdoor zal een groot gedeelte van het SWW uit de WPB kunnen komen (het dagelijkse douchen bijv), en de incidentele keer dat er een enorme vracht aan SWW gebruikt wordt dan kan de gasketel dat gewoon leveren. Eventueel wil ik op langere termijn van het gas af, en dan de CV ketel voorzien van een gasfles voor die paar keren per jaar dat het nodig is.
Maar dan de zoektocht naar een WPB. Een monoblock zoals de Atlantic is ideaal; geen STEK nodig, en in de zomer gratis airco. Eventueel zou de WPB via een spiraal op de WP kunnen worden aangesloten zodat deze kan helpen met het verwarmen vand e woning. De prijzen van de WPB lopen enorm uiteen. Niet alleen qua merk, maar ook qua aanschaflocatie. Ik zie simpelweg niet waar er voor een schappelijk bedrag (na subsidie) een leuke WPB te vinden is.
Ik heb twee vragen waar ik input op wil:
1) Heeft iemand ervaring met de setup zoals beschreven? Dus een WPB en een doorstroomketel in serie waarbij de doorstroomketel als backup dient?
2) Iemand een advies voor een type WPB?
7400 Wp op het dak
Dat klopt. Als ik mijn Atlantic ga bestellen, dan zal ik deze in de garage gaan plaatsen. Ik zal dan de afvoer naar buiten laten gaan met een een flexibele buis en de aanvoerlucht gewoon de lucht van de garage gebruiken.TimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:31:
Ik ben geïnteresseerd in het installeren van een warmtepomp, en dan met name een warmtepompboiler (WP-boiler) om sanitair warm water te maken. Net als de Atlantic Explorer 3 bestaan veel van deze apparaten uit slechts één unit (monoblock) omdat ze ook op ventilatielucht kunnen werken. Ze zuigen daarbij omgevingslucht aan of buitenlucht via een buis, en blazen deze vervolgens weer uit (wederom op de omgeving).
Het is me alleen niet zo duidelijk wat de mogelijkheden zijn qua aanlsuitingen. Klopt het dat deze zowel op de buitenlucht (twee buizen naar buiten) maar ook op de omgevingslucht (gewoon geen buizen installeren) kunnen werken?
En geldt dat zowel voor de aanzuigbuis als de afvoerbuis? Idealiter zou je in de winter de omgevingslucht (binnenshuis) kunnen gebruiken (geen buizen aansluiten) en dan in de zomer warme lucht van buiten af aanzuigen en de uitvoer binnenshuis. Zo ben je in feite aan het koelen. Kan dat?
Overigens staat in de handleiding: "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen."
Maar er staat niet bij waarom...
Ik zie dat een Auer Edel 200l 142cm hoog is, dan zou je een beugel met een legger moeten maken om hem aan een muur te hangen.Theo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:44:
Ik zit thuis al een tijdje te kijken naar het plaatsen van een WPB voor het maken van het SWW en eventueel het ondersteunen van de verwarming. Alleen zit ik een beetje vast.
Momenteel heb ik een 5kW warmtepomp voor verwarming (Panasonic monoblock). Voor het warm water, en voor de zeldzame koude dagen hangt er een CV ketel. De CV ketel kan de WP ondersteunen mocht het buiten richting elfstedentochttemperaturen gaan. Dit is tot nu toe nog niet nodig geweest. Eventueel zouden ook de L/L warmtepompen dan kunnen helpen ipv de gasketel.. De huidige WP is dus in de winter maximaal belast en kan niet worden gebruikt voor het ook maken van SWW. Bovendien is een los boilervat fors duurder in aanschaf dan een WPB vanwege de subsidies
De zonnepanelen hebben een overschot van zo'n 300 Kwh per jaar.
Thuis hebben we een bad staan, en die wordt ook gebruikt. Soms meerdere malen per dag waardoor er incidenteel zo'n 500 liter warm water per 12 uren doorheen gaat. Dit is fors en dit zal ook niet gaan veranderen. Dit gebeurt iets van 3-4 maal per jaar. De luxe van altijd warm water kunnen hebben zonder limiet willen we niet opgeven.
Ik heb ruimte om een WPB te plaatsen, alleen gaan een Atlantic Explorer helaas niet passen zonder heel dure verbouwing (lees: uitbouw). Ik heb ruimte om een vat van 60cm diameter aan de muur te plaatsen met een maximum hoogte van 150 cm. Meer ruimte is er niet. Een Atlantic gaan dus echt niet passen helaas. Een 150 liter vat zal het maximum zijn. Helaas is er geen Atlatic van 150 liter...
Gezien we soms enorme pieken vragen qua warm water zal ik niet helemaal gasloos kunnen worden. Een elektrische doorstroomverwarmer gaat 'm ook niet echt worden zonder forse verzwaring van de meterkast. Momenteel zit alles in huis op 1x35A en voor een upgrade naar 3x25A mag er een nieuw fornuis komen, andere meterkast en moet er veel in de elektra veranderen. Bovendien mag zo'n ding niet aan wanneer de WP een defrost draait of wanneer de oven, vaatwasser of droger aanstaat omdat dan het stroomverbruik van een enkele fase de 25A overschrijdt.
Ik wil een WPB plaatsen die het water voorverwarmd voordat het de CV ketel ingaat. Als de temperatuur in het vat ingesteld staat op 5 graden meer dan die van de CV ketel dan zal de CV ketel enkel aangaan als het vat (bijna) leeg is. Hierdoor zal een groot gedeelte van het SWW uit de WPB kunnen komen (het dagelijkse douchen bijv), en de incidentele keer dat er een enorme vracht aan SWW gebruikt wordt dan kan de gasketel dat gewoon leveren. Eventueel wil ik op langere termijn van het gas af, en dan de CV ketel voorzien van een gasfles voor die paar keren per jaar dat het nodig is.
Maar dan de zoektocht naar een WPB. Een monoblock zoals de Atlantic is ideaal; geen STEK nodig, en in de zomer gratis airco. Eventueel zou de WPB via een spiraal op de WP kunnen worden aangesloten zodat deze kan helpen met het verwarmen vand e woning. De prijzen van de WPB lopen enorm uiteen. Niet alleen qua merk, maar ook qua aanschaflocatie. Ik zie simpelweg niet waar er voor een schappelijk bedrag (na subsidie) een leuke WPB te vinden is.
Ik heb twee vragen waar ik input op wil:
1) Heeft iemand ervaring met de setup zoals beschreven? Dus een WPB en een doorstroomketel in serie waarbij de doorstroomketel als backup dient?
2) Iemand een advies voor een type WPB?
Deze is er niet met extra spiraal.
Dan is er nog een Nibe F130 die op ventilatie lucht werkt met een los vat van 150l.
Het vat is 84cm hoog en 60cm rond, misschien 2 vaten naast elkaar?
Kost wel wat, maar het kan tenminste

Ik vraag me alleen af of je ook zou kunnen koelen in de zomer. Met jouw opstelling koel je niet dus voor de winter is dat prima. Maar in de zomer zou je de luchtstroom kunnen omkeren als dat toegestaan is. Dan heb je gratis airco. Overigens hoef je daarvoor niet eens de lucht van buiten te gebruiken. Dus dak- of geveldoorvoeren zijn niet nodig, tenzij je de WPB ook wil laten ventileren. En in de winter wil je niet koelen dus dan kun je beter wel de buitenlucht gebruiken.Possible schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:04:
[...]
Dat klopt. Als ik mijn Atlantic ga bestellen, dan zal ik deze in de garage gaan plaatsen. Ik zal dan de afvoer naar buiten laten gaan met een een flexibele buis en de aanvoerlucht gewoon de lucht van de garage gebruiken.
Dat voor mij vrij onduidelijke zinnetje "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen" heeft betrekking op de verboden configuraties. Zie de handleiding.
Ik zie dat @Theo met dezelfde vragen zit.
[ Voor 7% gewijzigd door TimoDimo op 19-09-2018 14:02 ]
@TheoTimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:58:
[...]
Ik vraag me alleen af of je ook zou kunnen koelen in de zomer. Met jouw opstelling koel je niet dus voor de winter is dat prima. Maar in de zomer zou je de luchtstroom kunnen omkeren als dat toegestaan is. Dan heb je gratis airco. Overigens hoef je daarvoor niet eens de lucht van buiten te gebruiken. Dus dak- of geveldoorvoeren zijn niet nodig.
Dat voor mij vrij onduidelijke zinnetje "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen" heeft betrekking op de verboden configuraties. Zie de handleiding.
En ja je kan koelen met de Atlantic, echter de tijd dat de Boiler koelt is mede afhankelijk de gewenste water temperatuur en nog belangrijker de temperatuur waarbij je begint met verwarmen van het water.
Hier draait de boiler nu 8 maanden en ik heb dus geexperimenteer met koeling. Aanzuigen op zolder en de gekoelde lucht uitblazen op zolder die dan via de open trap beneden in de hal terecht komt.
Door dat het zomer dag op zolder erg warm is wat weer gunstig is voor de boiler is de looptijd van de boiler beperkt en daar mee ook de koeling. Zoals eerder aangegeven moet je daar geen al te wilde voorstelling van hebben, het scheelt enkele tienden van graden maar dat is zo weer weg als de boiler stopt.
Alternatief je warm water kraan constant laten lopen, dan blijft je boiler draaien en dus koelen,
In mijn garage is het in de zomer bloedheet (niet geisoleerd). Het maakt mij niet zo heel veel uit. Ik kan goed tegen warmte. Als ik wel de uitblaas naar mijn woonkamer moet doen, dan moet ik een gat door de muur maken naar de de keuken.. Daar heb ik niet echt veel zin in hahaTimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:58:
[...]
Ik vraag me alleen af of je ook zou kunnen koelen in de zomer. Met jouw opstelling koel je niet dus voor de winter is dat prima. Maar in de zomer zou je de luchtstroom kunnen omkeren als dat toegestaan is. Dan heb je gratis airco. Overigens hoef je daarvoor niet eens de lucht van buiten te gebruiken. Dus dak- of geveldoorvoeren zijn niet nodig, tenzij je de WPB ook wil laten ventileren. En in de winter wil je niet koelen dus dan kun je beter wel de buitenlucht gebruiken.
Dus leuke bijkomstigheid om inderdaad bijv. je garage- of zoldertemperatuur wat binnen de perken te houden, maar gezien de moeilijke regeling/optimalisatie en omdat plaatsing wellicht moeilijk wordt met een monoblock misschien minder geschikt om echt als koeling in te zetten.
Koelen is een bijkomstigheid, in de zomer is de looptijd bij mij met 2 personen waar in de boiler van 13:00 tot 21:00 mag werken 1 a 1,5 uur. Als je zoveel water gebruik dat je niet meer kan douchen dan zal hij ook langer draaien. Maar naar mijn bescheiden mening is het van de zotte om daar je installatie op uit te leggen. Als je de koeling kan krijgen door of een slang los of vast te maken is dat natuurlijk een ander verhaal, maar het blijft beperkt.TimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:31:
Oke duidelijk. Zo'n WPB is dan ook niet echt te vergelijken met een "echte" airco (l/l WP), qua vermogen. Ik zie dat er 665W geleverd kan worden door het warmtepompgedeelte. Een airco zit meestal boven de kilowatt. (Uiteraard beide met het koelvermogen een veelvoud daarvan).
Dus leuke bijkomstigheid om inderdaad bijv. je garage- of zoldertemperatuur wat binnen de perken te houden, maar gezien de moeilijke regeling/optimalisatie en omdat plaatsing wellicht moeilijk wordt met een monoblock misschien minder geschikt om echt als koeling in te zetten.
Dat gaat wel erg kostbaar worden; maar wel een leuke on naar te kijken.Speedy-Andre schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:57:
[...]
Ik zie dat een Auer Edel 200l 142cm hoog ik, dan zou je een beugel met een legger moeten maken om hem aan een muur te hangen.
Deze is er niet met extra spiraal.
Dan is er nog een Nibe F130 die op ventilatie lucht werkt met een los vat van 150l.
Het vat is 84cm hoog en 60cm rond, misschien 2 vaten naast elkaar?![]()
Kost wel wat, maar het kan tenminste
[Afbeelding]
De WPB moet een goede trade off worden tussen ecologie en economie zoals de Atlantic, maar dan een stukje kleiner.
Ik heb een gasverbruik van 200 m3 per jaar voor SWW én een stroomoverschot. Idealiter wil ik het één inzetten om het ander te kunnen verlagen (of af te schaffen) zonder dat er duizenden euro's geïnvesteerd hoeven te worden.
7400 Wp op het dak
Deze misschien https://www.confort-marke...nt-xml-359_1104-4512.htmlTheo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:17:
[...]
Dat gaat wel erg kostbaar worden; maar wel een leuke on naar te kijken.
De WPB moet een goede trade off worden tussen ecologie en economie zoals de Atlantic, maar dan een stukje kleiner.
Ik heb een gasverbruik van 200 m3 per jaar voor SWW én een stroomoverschot. Idealiter wil ik het één inzetten om het ander te kunnen verlagen (of af te schaffen) zonder dat er duizenden euro's geïnvesteerd hoeven te worden.
Maar ik denk ook dat de COP-waarde niet zo hoog is aangezien er toch water van 60 graden mee gemaakt dient te worden. Een airco is dan efficiënter neem ik aan. Wel blijft het zo dat je (zoals eigenlijk bij alle warmtepompen) in de zomer koelingspotentieel weggooit.
Je zou een soortgelijk apparaat moeten hebben dat goede alles-in-een regeling heeft. Daarbij zou je aan een groot buffervat kunnen denken, waarmee je op de heetste uren van de dag kunt koelen om je vat te verwarmen. Dat kan ook een hygiënevat zijn met warmtewisselaar dan i.p.v. een boiler.
Yep, heb ik ook betaald in Juli.
Die Belgen worden slapend rijk van die Hollanders
[ Voor 28% gewijzigd door sunnybird op 19-09-2018 18:35 ]
Waarom ga je het niet zelf doen.sunnybird schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:34:
Kijk dat klinkt erg mooi. Nu nog even afspraak maken met mijn loodgieter.
Die Belgen worden slapend rijk van die Hollanders
Hoeveel subsidie krijg je?
En stel dat je ook nog een tweede WP koopt voor je CV, krijg je dan gewoon twee keer subsidie?
Bladzijde 7 , 1250 euroTimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:08:
Ik zie de Atlantic Explorer 3 trouwens niet staan op https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2012-7-2018.pdf
Hoeveel subsidie krijg je?
En stel dat je ook nog een tweede WP koopt voor je CV, krijg je dan gewoon twee keer subsidie?
Mooi man. mijn subsidie is al op hoor.
Die subside moet ik nog krijgen., maar gaat op aan een nieuwe wasmachine als het aan de WAF ligt.
(weer 100kg de trap op )

[ Voor 4% gewijzigd door PvJo op 19-09-2018 19:42 ]
In februari 1500 Wp. aan panelen er bij.PvJo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:41:
hahah, wel goed besteed hoop ik
Die subside moet ik nog krijgen., maar gaat op aan een nieuwe wasmachine als het aan de WAF ligt.
(weer 100kg de trap op )![]()
[...]
De eerste heeft gedraaid met 22 panelen 5810 Wp, ik ben toen bezig geweest voor een SE4000 maar uiteindelijk een 2de SE 3000 gekocht waarvan ik samen met de panelen de BTW heb terug gekregen.PvJo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:56:
@wizzopa ja daar had ik ook plezier van, maar ik had gezien dat je 2 omvormers van SE hebt. Ik heb de Solar Edge SE-5K en die zit helemaal vol
De Se3000 hebben elk een over dimensionering van 122%
Deze kreeg ik net binnen over de effecten van vervuiling bij panelen. zelf nog niet eens gelezen.
https://drive.google.com/...g4PM_4bePSmCq-Sx2Kn7/view
Jaja, dat had ik uiteraard al gezien. Het staat netjes op alfabet
Dacht dat je er maar 20 optimisers aan 1 omvormer kunt aansluiten.
Wel een dikke pil om ff te lezen, straks maar doen
@TimoDimo dat de belasting zich de 3 maar erbij denkt
Of de subsidie regeling voor 2 geldt weet ik niet maar waarom niet, jij betaald toch ook 2.
[ Voor 6% gewijzigd door PvJo op 19-09-2018 21:03 ]
Misschien ook een kleine TS update, ik merk dat bepaalde vragen elke week voorbij komen bijv; waar staat de subsidie, hoe kun je subsidie aanvragen bij DIY installatie, hoe stuur ik de PV ingang, wat is de COP als het vriest, hoe sluit ik hem aan op mijn ketel etc. Misschien dat ik nog kan helpen daarbij.
Dit topic is gesloten.