Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 533683

Topicstarter
Verwarm water met behulp van zonnepanelen. U heeft geen zonnecollectoren meer nodig.

Het water in de zonnestroomboiler wordt verwarmd met de energie die geproduceerd wordt door zonnepanelen. Doordat de zonnepanelen rechtstreeks worden aangesloten op het verwarmingselement van de boiler gaat er geen elektrische energie verloren. Het is dus een zeer effectief systeem.

Drie bronnen
De zonnestroomboiler wordt aangesloten tussen de zonnepanelen en de CV- ketel. Drie bronnen kunnen daarna gebruikt worden voor de verwarming van water: gas, elektriciteit uit zonnepanelen en elektriciteit uit het net. Die laatste twee energie-voorzieningen kunnen tegelijkertijd en ieder zelfstandig aangesproken worden. Water dat verwarmd is door middel van zonnepanelen stroomt direct in de wateropslag van de CV-ketel. De CV-ketel hoeft daarbij niet ingeschakeld te worden, wat het gasverbruik aanzienlijk vermindert. Pas als het water niet voldoende verwarmd kan worden door de zonnepanelen zal de ketel aangesproken worden.

Werkwijze
Met behulp van de thermostaat wordt de gewenste temperatuur van het water ingesteld. Zodra deze temperatuur bereikt is, wordt de elektriciteit doorgezet naar de externe omvormer om zo de stroom te benutten voor uw elektrische installatie of om terug te leveren aan uw energieleverancier. Naast de boiler ten behoeve van de warmwatervoorziening bestaat er ook een uitvoering die voorzien is van een intern spiraal waarop een ander verwarmingssysteem is aan te sluiten. In deze situatie kunt u denken aan bijvoorbeeld een vloerverwarmingsysteem dat de warmte van 35 graden celsius eveneens uit de boiler haalt. Het water in de boiler kan ook verder verwarmd worden door de energie die uit de zonnepanelen is verkregen. Dit leidt tot een aanzienlijke besparing van energie uit het elektriciteitsnet. Bovendien is warm water te allen tijde gegarandeerd, ook als het lang slecht weer is.

Afbeeldingslocatie: http://www.solar-systemen.nl/images/schemaboiler.png

Heeft iemand ervaring met dit produkt ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen ervaring, maar heb je misschien een link?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Welkom op Tweakers, beste Duurzaam, en bedankt voor je eerste post in het Duurzaamheidssubforum. Kun je iets meer vertellen over dit product, en of je wellicht ook bij de verkoop ervan betrokken bent?

Zonder verdere informatie lijkt me dit niet erg efficiënt, een thermische zonneboiler zal veel efficiënter zijn. Een hoogwaardige energievorm als elektriciteit voor warmte inzetten is meestal niet aan te raden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie er eerder een reclame-uiting in :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb dit produkt gevonden bij solarsystemen.nl (ben geen verkoper)
Het is de vraag of dit systeem een betere oplossing is ipv zonnekolektoren.

Ik heb berekend dat een investering in zonnepanelen van 2 KW mij 3000,- euro kost.
Dit betekend dat ik over de garantie tijd van 25 jaar een KW prijs heb van minder dan 7 cent.
opbrengst : aanschaf prijs

Dus ik verwarm mijn water voor 7 cent per KW
De rest van de stroom kan ik gebruiken voor het gewone huis net
Dus met 2 KW 100 liter water verwarmen 14 graden p/u betekend dat het water in 4 uur op temeratuur is(als het water 8 graden is.
Daarna gaat de reststroom terug in het net.
bij zonne kolektoren gaat deze energy toch verloren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 00:11
ik ben je helemaal kwijt, maar dat zal wel aan mij liggen :|. Ga je het water verwarmen met stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik ga mij water zowel sanitair als vloer verwarming verwarmen met stroom.
Het is een DC (gelijkstroom) verwarmings element enis het water op temperatuur schakeld hij automatisch om en gaat de DC stroom verder naar de omvormer.
Hier wordt van DC AC gemaakt en is geschikt voor thuis gebruik.
De zonnepanelen worden direkt op de boiler aangesloten dus geen verlies.
ze zeggen ook bij een lage DC spanning BV onder de 150 volt werkt de boiler al.
een omvormer gaat dan pas DC omzetten in AC
ook de zonne panelen geven al spanning ook al is het bewolkt en zonnekolektoren hebben juist zonlicht nodig
zal deze vorm van enegry niet beter zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vacuümbuizen werken ook bij bewolkt weer... Energie is energie, bij bewolkt weer heb je veel minder energie om mee te werken.

En het is wellicht goed om het verschil tussen kW en kWh te onderzoeken ;)

Je argument over overschot snijdt hout; dat is inderdaad een nadeel van een thermische zonneboiler (eigenlijk: van elk systeem voor energieopslag zonder de mogelijkheid energie met elkaar te delen). Toch zie ik hier niet veel in, je berekening voor de prijs van de zonnestroom is (veel) te optimistisch, en een thermische zonneboiler kon wel eens per collectoroppervlakte veel efficiënter zijn.

Maar: dit is Tweakers, en we zijn hier gek op praktijkervaringen! Dus ik zou zeggen, schaf het aan, bemeter het systeem goed, en houdt ons op de hoogte. Hoewel ik er niet veel in zie, vind ik het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat ik begrijp van de website is dat het om een iets aangepaste boiler gaat die met een DC voeding werkt.
Het is bedoeld voor tapwater en met een extra spiraal in de boiler zou je bijv. een vloerverwarming kunnen voeden.
Dit ding is eigenlijk alleen interessant als je geen ruimte op je dak hebt voor zonne-collectoren en tevens een overschot hebt met opwekken.
In de wintermaanden heb je er weinig aan, dan gebruik je dure stroom voor warm water.
Een zonne-collector is veel gunstiger omdat je dan 'gratis' warm water hebt en ook in de winter levert hij nog wat op.
Ik betwijfel of je dit systeem rendabel kan maken want je bespaart er niet al te veel gas mee.
De aanleg is misschien wel wat voordeliger dan een systeem met zonne-collectoren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zit volgens mij wel iets in.

Als je in de zomer een zonnecollector hebt, zal deze overproductie hebben.
Deze energie kan je nergens anders kwijt dus is verloren lijkt mij.

Als je de boiler electrisch verwarmt, kan je als de boiler op temperatuur is, de rest terugleveren aan het net.

Vraag me alleen af of het rendabeler is om direct op de zonnepanelen het verwarmingselement te hebben, of dat dit gewoon op 230Vac kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Crxtreem schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:53:
Als je in de zomer een zonnecollector hebt, zal deze overproductie hebben.
Deze energie kan je nergens anders kwijt dus is verloren lijkt mij.
Dat is niet in alle gevallen waar: als je een grondwarmtepompt hebt kun je met die warmte je grondbron regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Dat wel, maar als je een warmtepomp inclusief bronnen moet plaatsen is het wel een hele grote inverstering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

JeroenH schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Dat is niet in alle gevallen waar: als je een grondwarmtepompt hebt kun je met die warmte je grondbron regenereren.
Tja, Als......

Maar de meest gangbare zonneboiler is gewoon een plaat/tubes met boiler .

En in die zin zie ik wel iets in deze oplossing.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klopt, maar elektriciteit primair inzetten voor warmte voelt niet goed... Ik heb zelfs al moeite met het opstoken van een administratief overschot, wat ik zelf hier en daar ook nog wel eens doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:02:
Klopt, maar elektriciteit primair inzetten voor warmte voelt niet goed... Ik heb zelfs al moeite met het opstoken van een administratief overschot, wat ik zelf hier en daar ook nog wel eens doe...
Maar dat is ook jouw situatie/gevoel.

Heb dit concept eerder langs zien komen en zeker bij minder weer (waarbij omvormers vaak minder efficient draaien) kan die concept zeker winst opleveren. Waar normaal de omvormer bijv. 70% draait, stopt hij nu middels het DC element 100% energie in de boiler. Je hebt in dit geval weinig meer met verliezen te maken. Pomp eerst de boiler vol (scheelt gas) en daarna naar het grid.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De aansturing zou wel wat slimmer mogen, deze reageert op een (eigen?) thermostaat.
Als je geen behoefte hebt aan warm water kan hij beter de DC spanning doorlussen naar de omvormer.
Ook vind ik een extra schakel in de DC keten niet zo fijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kan de boiler zoals ik denk als voorverwarmer aansluiten op je CV ketel.
zolang de voorloop temperatuur op 50 graden blijft zal de cv niet aan gaan en spaar je dus gas.
Ook als de temperatuur 30 graden is zal het gas gebruik de helft zijn zal dit niet de levensduur van je cv beinvloeden?
Ik had ook gedacht dat verwarmen met stroom te duur was maar met 8 panelen van 250 W/P 2000 Watt
kan ik toch 1600kw per jaar opwekken dus keer 25 jaar is 40.000 kw gedeeld door de aanschaf prijs van 3000,- Euro is 7,5 cent

Als ik nu een installatie heb van 4 kw aan panelen 2 kw direkt op de omvormer en die andere 2 kw eerst op de boiler daarna op de omvormer dan heb ik toch mijn verbruik afgedekt ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:12:
De aansturing zou wel wat slimmer mogen, deze reageert op een (eigen?) thermostaat.
Als je geen behoefte hebt aan warm water kan hij beter de DC spanning doorlussen naar de omvormer.
Ook vind ik een extra schakel in de DC keten niet zo fijn :/
Dit doet hij automatisch met eigen thermostaat dus is het water warm gaat de stroom naar de omvormer en gaat de temperatuur naar beneden schakeld hij weer zelf aan.
bw de boiler kan tot 80 graden verwarmt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het lijkt er op dat de omvormer niet werkt als de boiler wordt verwarmd.
Echter zijn er panelen die zoveel vermogen leveren dat je de omvormer en boiler tegelijk kan voeden.
Dat het water opwarmen dan wat langer duurt zal mij een zorg zijn, als je het maar juist dimensioneert.
Verder heb ik vraagtekens bij een 'universele' DC voeding, het DC bereik is nogal groot dus ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment te veel DC vermogen aanbiedt en de boiler maar een deel gebruikt.
Waar gaat het overschot dan heen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

op een batterij kun je ook 2 gebruikers, 1 grote en 1 kleine aansluiten.
De ene zal minder vermogen trekken dan de ander en beide zullen even goed werken.
Maar of het zo werkt...

Verder is het onmogelijk dat de panelen 2000W opwekken en het element maar 1000W opneemt.
Waarschijnlijk is het element zodanig gedimensioneerd dat het minimaal het vermogen op kan nemen wat de panelen maximaal op kunnen wekken. Zolang de boiler niet op temp. is, zullen de panelen de boiler voeden. Zodra die op temp. is, zal alles naar de omvormer gaan.

Het zou idd wel handig zijn dat bijv. ingesteld kan worden dat de boiler alleen tussen 7:00 en 9:00 en 18:00-20:00 op >60c staat en verder op 60c wordt gehouden. Dit om verliezen in de boiler te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:26:
Het lijkt er op dat de omvormer niet werkt als de boiler wordt verwarmd.
Echter zijn er panelen die zoveel vermogen leveren dat je de omvormer en boiler tegelijk kan voeden.
Dat het water opwarmen dan wat langer duurt zal mij een zorg zijn, als je het maar juist dimensioneert.
Verder heb ik vraagtekens bij een 'universele' DC voeding, het DC bereik is nogal groot dus ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment te veel DC vermogen aanbiedt en de boiler maar een deel gebruikt.
Waar gaat het overschot dan heen :?
Je mag max. 2000 watt aan zonnepanelen aansluiten dus is er denk ik geen stroom over dus geen verlies.
Ook heb ik begrepen dat je op het DC element 1,1.5 of 2 kw kunt aansluiten dit ivm het hoogste rendement.
Er zijn omvormers met twee ingangen (mppt noemen ze dit)
dit is voor installaties die rekening houden met schaduw en twee strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:30:

Het zou idd wel handig zijn dat bijv. ingesteld kan worden dat de boiler alleen tussen 7:00 en 9:00 en 18:00-20:00 op >60c staat en verder op 60c wordt gehouden. Dit om verliezen in de boiler te beperken.
De 100 liter boiler heeft een verlies van 0,88 kw aan warmte in 24 uur.
dit betekend toch als ik geen warm water verbruik dat ik de volgende dag toch 880 wat nodig ben om hem weer op te warmen ??????
en dus de rest weer naar de omvormer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ai, nogmaals: bekijk het verschil tussen kWh en kW.
Waar heb je die informatie trouwens gevonden?
Doordat de zonnepanelen rechtstreeks worden aangesloten op het verwarmingselement van de boiler gaat er geen elektrische energie verloren
Klinkt alsof er geen MPP tracker inzit. Zonde en een slecht idee in dat geval.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog nog iets gevonden http://intechenergy.nl/
Dit is het zelfde systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:46:
Ai, nogmaals: bekijk het verschil tussen kWh en kW.
Waar heb je die informatie trouwens gevonden?

[...]

Klinkt alsof er geen MPP tracker inzit. Zonde en een slecht idee in dat geval.
Sorry voor het denken van KWh en KW
ik bedoel natuurlijk een 2 KW installatie kan 2000 watt per uur leveren

wat de mppt betreft : wat bedoel je hier mee (slecht idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over kWh en kW: de 0.88 kWh die de boiler per dag kwijtraakt kan in een half uur met 1,76 kW weer aangevuld worden of in 4 uur met 220 watt. Dat is nogal een verschil :)

Een MPP tracker zorgt er voor dat de zonnepanelen altijd optimaal gebruikt worden. Zie voor een uitgebreidere uitleg bijvoorbeeld hier.
Het lijkt er op dat in deze boiler de panelen direct op een weerstand (verwarmingselement) gezet worden.
Een weerstand legt een vaste relatie tussen stroom, spanning (en dus vermogen) terwijl de zonnepanelen, afhankelijk van de instraling en gedeeltelijke beschaduwing, een heel veranderlijke relatie tussen stroom en spanning hebben.

Bijvoorbeeld:
10:00 hebben alle panelen weinig licht en ligt het optimale werkpunt op 100V, 5A. Het verwarmingselement moet nu een weerstand van 20 ohm hebben om al het vermogen (500W) eruit te halen.
12:00 is er meer licht en is het optimale werkpunt 100V, 10A. De optimale weerstand is nu 10 ohm voor 1000W.
14:00 liggen de helft van de panelen in de schaduw, het optimale werkpunt is 50V, 10A. De optimale weerstand is nu 5 ohm voor 500W.

Een enkel verwarmingselement kan dus niet alle situaties optimaal benutten. Een MPP tracker kun je je voorstellen als een apparaat wat altijd de juiste weerstand zoekt bij de panelen.
Zonder zo'n ding (ingebouwd in alle omvormers) gebruik je niet al het beschikbare vermogen-> zonde van de panelen, energie en geld.
Omdat een omvormer tegenwoordig een DC->AC vermogen van meer dan 95% heeft is het veel beter en goedkoper alle zonnestroom aan de omvormer te voeren en er een gewone elektrische (warmtepomp)boiler naast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze boiler heeft ook een AC ingang incl. thermostaat, dan laat je de DC voeding toch gewoon weg :9
Het ding wordt dan wel veel minder bijzonder :+

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-08-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:49:
Wat ik begrijp van de website is dat het om een iets aangepaste boiler gaat die met een DC voeding werkt.
Het is bedoeld voor tapwater en met een extra spiraal in de boiler zou je bijv. een vloerverwarming kunnen voeden.
Dit ding is eigenlijk alleen interessant als je geen ruimte op je dak hebt voor zonne-collectoren en tevens een overschot hebt met opwekken.
In de wintermaanden heb je er weinig aan, dan gebruik je dure stroom voor warm water.
Een zonne-collector is veel gunstiger omdat je dan 'gratis' warm water hebt en ook in de winter levert hij nog wat op.
Ik denk dat mijn zelf opgewekte stroom ook gratis (dus ook warm water) is en in de winter is het rendement van zonnepanelen hoger dan solarthermie en ook het onderhoud is veel veel lager van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

pv op de markt zet licht om in stroom : ~18%
1 kWh thermisch verbranden levert 1kWh thermisch op.

een beetje collector doet dat met 85% of meer.
swinters is er niet veel dc stroom te verbranden, de collector doet het dan nog best aardig.
over de prijs kunnen we eenvoudig zeggen :
mijn zonneboiler systeem was erg goedkoop in 2006 ook zonder subsidie.
inmiddels is deze prijs het 4 voudige.
ik heb later de rest met pv volgelegd.
omdat direkt ohms omzetten nogal inefficient is heb ik nu een warmtepomp gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:14:
Deze boiler heeft ook een AC ingang incl. thermostaat, dan laat je de DC voeding toch gewoon weg :9
Het ding wordt dan wel veel minder bijzonder :+
Tenzij de fabrikant kan aantonen dat er in het DC-circuit van de boiler wel degelijk een vorm van mppt tracking plaatsvindt, lijkt me dat systeem zowel financieel (boiler en omvormer kunnen dan namelijk van elke willekeurige aanbieder komen) als energetisch de meest rendabele oplossing. Dat wat je volgens de fabrikant 'wint' door niet via AC te werken, verlies je weer ruimschoots door gebrek aan mppt tracking.

Rendement zonnepanelen vs zonnecollectoren zou, ook hartje winter nog best in het voordeel van de zonnecollector kunnen uitvallen, zonnecollectoren hebben maximale rendementen van 30-40 procent, zelfs al blijft daar nog maar de helft over i.v.m. extreme koude dan zit je nog altijd op of boven het niveau van zonnepanelen. Financiëel ligt het vanwege het extra loodgieterswerk e.d. wellicht anders, mits je je niet een oor laat aannaaien door aanbieders van zo'n (naar het lijkt) extra duur systeem zonder mppt tracking....
Overigens, in de winter gaat met dit systeem het grootste deel van je warmwater hoe dan ook uit het dure elektriciteitsnet komen, reken bij hun maximum stringvermogen van 2000 Wp op ca 40 kWh maandopbrengst in december, daar kun je de kleinste boiler net 7 dagen mee vullen (100 liter boiler, dT 55 graden), kom je nog 24 dagen tekort....
Correctie, ik was de warmteverliezen vergeten, daar gaat ook nog eens 27kWh uur aan op. Al met al haal je dus netto maar twee dagen 100L zonnewarmte uit je PV panelensysteem in de maand december...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 14-08-2013 15:47 . Reden: toevoegen warmteverliezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 470164 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:39:

Overigens, in de winter gaat met dit systeem het grootste deel van je warmwater hoe dan ook uit het dure elektriciteitsnet komen, reken bij hun maximum stringvermogen van 2000 Wp op ca 40 kWh maandopbrengst in december, daar kun je de kleinste boiler net 7 dagen mee vullen (100 liter boiler, dT 55 graden), kom je nog 24 dagen tekort....
De boiler is wel AC spanning nodig voor zijn aansturing dus ik denk dat er een mpp aanwezig is.
De ac thermostaat kan men gewoon op 0 zetten dus dan gebruik je geen dure stroom maar gas, je CV werkt dan als naverwarming.
Als de boiler in de winter iedere dag met nieuw water vuld 7/8 graden heb je inderdaad te weinig stroom.
maar het water word weer gemengt dus als je 50 liter verbruikt is het water in de boiler 25 graden dus ben je de volgende dag minder energy nodig of denk ik verkeerd????

Maar ik denk dat een 100 liter boiler voor een 2/3 pers huishouden is met een verbruik van 30 L pp

Ook in de winter verliest een collector het van de nieuwe!!!! zonnepanelen zo schrijft photon s winters is er bij vorst veel minder vocht in de lucht en er zijn pv installaties die in de winter een piek laten zien in KWh opbrengs die hoger liggen dan in de zomer natuurlijk onder optimale omstandigheden en uitrichting ;)

De fabrikant laat natuurlijk niet het achsterste van zijn tong zien hoe dit systeem werkt.

De verwarmings bouwer viessmann in Duitsland heeft ook verwarming met zonnepanelen alleen hebben die niet de omschakeling naar de omvormer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 533683 op 14-08-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Duitsers hebben meer van dit soort systemen.

Wirkungsgrad von mehr als 99% und hilft so, bis zu 60% des jährlichen Warmwasserbedarfs eines Einfamilienhaushalts zu decken.

Hier de Link maar ook dit systeem schakeld niet door naar de omvormer:
http://europe.refusol.com...79abd86a77352440881a02147

Dus de zonnestroomboiler is toch beter met omschakeling naar de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 533683 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:06:
[...]

De boiler is wel AC spanning nodig voor zijn aansturing dus ik denk dat er een mpp aanwezig is.
De ac thermostaat kan men gewoon op 0 zetten dus dan gebruik je geen dure stroom maar gas, je CV werkt dan als naverwarming.
Als de boiler in de winter iedere dag met nieuw water vuld 7/8 graden heb je inderdaad te weinig stroom.
maar het water word weer gemengt dus als je 50 liter verbruikt is het water in de boiler 25 graden dus ben je de volgende dag minder energy nodig of denk ik verkeerd????

Maar ik denk dat een 100 liter boiler voor een 2/3 pers huishouden is met een verbruik van 30 L pp

Ook in de winter verliest een collector het van de nieuwe!!!! zonnepanelen zo schrijft photon s winters is er bij vorst veel minder vocht in de lucht en er zijn pv installaties die in de winter een piek laten zien in KWh opbrengs die hoger liggen dan in de zomer natuurlijk onder optimale omstandigheden en uitrichting ;)
Aanwezigheid mppt in het boilercircuit zou ik wel nadrukkelijk navragen bij de leverancier, het is naar mijn idee namelijk niet logisch om de mppt van de omvormer niet te benutten. De AC voeding kan heel goed alleen nodig zijn voor het voeden van de thermostaat (hoeft hij geen DC-DC omvormer te gebruiken voor de laagspanningscomponenten).

Als je niet alle energie gebruikt (100 L warm water niet opgebruiken is knap lastig) blijft er inderdaad een deel over, dat is een open deur. Je hebt dan misschien 4 'halve dagen' warm water van de zonnepanelen ipv. 2 hele dagen, dat schiet op....

Voor wat betreft de winteropbrengst van een zonneboiler/zonnecollector, ik vond deze site met een logging van een zonneboiler: http://178-84-39-134.dyna...lar/Zonneboiler+opbrengst. Bij elkaar 4,8m2 zonnecollector levert hier in een gemiddelde decembermaand een maandopbrengst op van ca 15-20 kWh. (Toegegeven, logging van zonneboilers is lastig en dit systeem lijkt recent slechter te zijn gaan presteren). Om diezelfde 15-20 kWh per decembermaand aan pv opbrengst te winnen, heb je minimaal ca 750-1000Wp aan zonnepanelen nodig, dat zijn bij goedkope polycristallijne panelen 3-4 stuks a 1,6 m2, totaal dus 4,8-6,4m2 Het ontloopt elkaar dus weinig, met de zonnecollector nog altijd in het voordeel. In de iets warmere maanden loopt het rendement van de zonnecollector op, waar dat van de zonnepanelen daalt. Energetisch gezien is een zonnecollector dus altijd voordeliger.
Photon heeft het niet over maandopbrengsten, maar piekwaarden in het (momentane) vermogen. Die zijn bij lage temperaturen inderdaad hoger, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de lage zonne-intensiteit en de korte decemberdagen....
Hier de Link maar ook dit systeem schakeld niet door naar de omvormer:
http://europe.refusol.com...79abd86a77352440881a02147

Dus de zonnestroomboiler is toch beter met omschakeling naar de omvormer
Let op, in deze tekst worden wel degelijk mpp-trackers genoemd. (Maar liefst drie!) Dan is het inderdaad niet nodig om eerst langs de omvormer te gaan. Maar ik zou er niet zomaar vanuit durven gaan dat de intech variant dit ook zo heeft opgelost, waarom zouden ze het anders nergens expliciet noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 470164 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:39:
Het ontloopt elkaar dus weinig, met de zonnecollector nog altijd in het voordeel. In de iets warmere maanden loopt het rendement van de zonnecollector op, waar dat van de zonnepanelen daalt. Energetisch gezien is een zonnecollector dus altijd voordeliger.
Photon heeft het niet over maandopbrengsten, maar piekwaarden in het (momentane) vermogen. Die zijn bij lage temperaturen inderdaad hoger, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de lage zonne-intensiteit en de korte decemberdagen....
Ik denk dat je een heel belangrijk aspekt vergeet in de zomer maanden heb je energy te veel zowel bij pv panelen als bij collectoren.

bij zonnecollectoren gaat deze energy verloren maar bij deze boiler worden het hele dure Kwtjes a 0,24 Cent die je niet hoeft te kopen Toch ??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, als het energetisch rendement van zonnecollector en pv panelen gelijk was heb je helemaal gelijk. Dit rendement ligt in de zomer echter tot een factor 2 hoger bij een zonnecollector en dat is ruim voldoende om gedurende een maand of twee (in een goed ontworpen systeem) energieverlies in de vorm van onbruikbare overschotten goed te maken. Simpel gezegd, een veelvoud van wat je met een zonneboiler hartje zomer weggooit, wordt door PV panelen eveneens weggegooid in de vorm van een lager rendement.
Ik claim ook niet dat je ipv pv je hele dak vol moet leggen met zonnecollectoren, alles moet zo ontworpen zijn dat je niet onnodig energie verliest. Het rücksichtslos en inefficiënt (in vergelijking met een warmtepomp) 1:1 omzetten van dure zonnestroom in warmte omdat je anders wellicht een paar weken per jaar wat warmte overhoudt staat me echter niet aan. Als het economisch beter mag blijken zie ik de sommetjes graag tegemoet. :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 14-08-2013 17:41 . Reden: verduidelijking verhouding ongebruikte energie zb vs rendementsverlies pv ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hou eens op met het herhalen van onwaarheden, het is broodje aap.
mijn zonneboiler heeft geen weggooi verliezen omdat ik haar warmte aanwend waar voorheen nutteloos stroom werd verbruikt.
hollandse stijl :
waar slaat het op om de was op 60c te doen op kolenstroom als je zonneboiler warm is.
de vermeden stroomafname is dan groter dan de opwek kan bieden.
dat is moeilijk te aanvaarden blijkbaar, maar <trias> gezien beter.
ik vul dus mijn was en afwas uit de zonneboiler getimed op de piekopbrengst.
dit jaar 2x stagnatie gehad van 12 minuten
(8m2 op 380 liter boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:10:
hou eens op met het herhalen van onwaarheden, het is broodje aap.
mijn zonneboiler heeft geen weggooi verliezen omdat ik haar warmte aanwend waar voorheen nutteloos stroom werd verbruikt.
hollandse stijl :
waar slaat het op om de was op 60c te doen op kolenstroom als je zonneboiler warm is.
de vermeden stroomafname is dan groter dan de opwek kan bieden.
dat is moeilijk te aanvaarden blijkbaar, maar <trias> gezien beter.
ik vul dus mijn was en afwas uit de zonneboiler getimed op de piekopbrengst.
dit jaar 2x stagnatie gehad van 12 minuten
(8m2 op 380 liter boiler)
Ik begrijp het niet helemaal

Dus jij zou ook geen zonnepanelen kopen om eventueel alle apparaten die water verwarmen bv koffie/waterkoker/wasmachiene/vaatwasser/magnetron enz enz te verwarmen ???

We praten over een apparaat die het zelfde doet als een waterkoker.

als jij je wasmachine op de zonneboiler laat lopen ben je toch nog stoom nodig deze stroom komt niet van je zonneboiler maar uit het net.
als het water in deze boiler warm is staat hij uit en levert je omvormer de stoom voor de werking van je wasmachine.
of is dit ook broodje aap??
Ben toch ook benieuwd naar de prijs van jou systeem inkl. extra leiding werk voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waarom niet vergelijken met zonnepanelen+salderen+elektrische boiler? Waarom zou je € 970 inversteren in een boiler terwijl je veel beter kan salderen?

€ 970 / € 0,21 = 4919 kWh.
5% verlies bij salderen (omvormer verlies), en dan 4919 kWh besparen betekend 92.381 kWh opwekken.

[/biervilt berekening]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 18:29:
Waarom niet vergelijken met zonnepanelen+salderen+elektrische boiler? Waarom zou je € 970 inversteren in een boiler terwijl je veel beter kan salderen?

€ 970 / € 0,21 = 4919 kWh.
5% verlies bij salderen (omvormer verlies), en dan 4919 kWh besparen betekend 92.381 kWh opwekken.

\[/biervilt berekening]
oke dat is in 2 jaar weg dat geld wat je dan niet aan de boiler uitgegeven hebt en ik zie geen gas besparing in je berekening.

ik heb een beetje na gelezen 1 Kw verwarmen met gas kost 7 Cent dat is dus het zelfde met zonnepanelen (berekening aan het begin van de topic)

Het gaat er gewoon om dat ik met een eenvoudig systeem ook kwa kosten (ook op langere termijn) zo veel mogenlijk onafhankelijk ben.
ook lijkt het mij mooier uit zien alleen zonnepanelen op het dak niet twee verschillende soorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Even heel simpel en kort door de bocht: een elektrisch kachel in de woonkamer is efficienter dan deze 100 Liter watertank en koop je voor een paar tientjes. Dus voor minder geld bespaar je meer gas.

Zoals eerder opgemerkt zit er geen MPPT in die boiler volgens de website. Het is aannemelijk dat er gigantisch veel energie verloren gaat doordat je niet op het optimale werkpunt zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 14-08-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zolang je met de beprijzing van nu denkt en werkt (+salderen) kun je niet goed nadenken,
er klopt geen barst van de huidige beprijzing per energieinhoud, elektra is 8x zo duur.
gas zal echter wel stijgen naar de waardes en stroom zal wel gelijk blijven.
voorbeeld :
http://paulusjansen.sp.nl...ns-op-energieverspilling/

mijn zonneboiler systeem was +/- 2300 euro all in in 2006, een atag qsolar 25SC380V geen subsidie
ik hotfill in een electrolux hot&cold, dat gaat magistraal, en een siemens afwasmachine
juist hier bespaar ik per doorgang een hele kWh per apparaat, en dit zorgt voor forse teruglevering,
ik heb maar 1 dak, en de collector wint het dik op puur energie per m2
natuurlijk gebruik ik nog stroom voor de motor, maar dat komt uit de pv.
als ik de oven aanzet voor een pizza, draait de meter nog fluitend terug ongeacht of de was of afwas draait.
met deze e-boiler gaat dat nooit lukken, je koopt zoiets voor 10+ jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:32:
zolang je met de beprijzing van nu denkt en werkt (+salderen) kun je niet goed nadenken,
er klopt geen barst van de huidige beprijzing per energieinhoud, elektra is 8x zo duur.
gas zal echter wel stijgen naar de waardes en stroom zal wel gelijk blijven.
voorbeeld :
http://paulusjansen.sp.nl...ns-op-energieverspilling/
dit klopt zeker niet mijn berekening is investering gedeeld door opbrengst
dus twee KW aan zonnepanelen kost 3000 euro de opbrengst is minimaal 25 jaar dus 1600 KWh per jaar mal 25 jaar is 40.000 KWh
3000:40.000=0,075 cent
Daar bij komt nog eens de overtolligge stroom word ook gebruik in het huiseigen net
1 KWh warmte met gas kost nu ook 8 cent dat kan iedere verwarmingsspecialist bevestiggen.
daar komt bij dat ik in die tijd ook nog een nieuwe CV moet kopen.
ik wil natuurlijk niet zeggen dat collectoren niet rendabel zijn allen dat in de zomer de energie verloren gaat en dit systeem dus niet.
wat doe je met 350 liter heet water in de zomer????
Oke een wasmaschine 10 liter ????
als ik in bad of onder de bui ga liever niet zo warm met temperaturen zoals de laatste weken
maar een systeem van 2006 is een oud systeem dus de opwarming van jou boiler is dubbel zo lang als tegenwoordig dus dan begrijp ik dat je maar 12 min stagnatie hebt gehad.
met de nieuwe systemen is jou 350 liter in 4 uurtjes klaar bij koud water van 8 graden.
en ik denk dat de pompen ook stroom vebruiken.

Ik denk ook aan een totaal paket van 4000 KWh 2000 eerst op de boiler die omschakeld als hij warm is, die gaan dan door naar de omvormer die andere 2000 zitten gelijk op de omvormer.

Is dit nu echt een slecht idee ???
die dingen zijn nieuw ja dus vraag tekens genoeg

Maar die zijn er nu ook in duitsland ook over collectoren alleen nu zeer negative reacties rendement van 18 jaa bv.
ik denk die zijn er niet voor niets DE is altijd al het land geweest met de meeste ervaringen op dit gebied en voorloper.
daarom ook mijn tweifel tussen beide systemen

Is hier geen verwarmings specialist onder ons ???????

• Crxtreem
  • Niet online
Maar ik heb nu zonnepanelen die mijn verbruik bijna op 0 kWh brengen op jaarbasis.
Dan heeft het toch geen nut om zo'n boiler te kopen.
Dan betekend dat ik mijn besparing alleen maar verschuif naar gas.

Als ik meer terug lever dan dat ik nodig heb,zou dit een mooi systeem zijn.
Al denk ik dat je dan gewoon een verwarmingselement op 230Vac neem dit ook net zo goed werkt.

@duurzaam
oh heb ik nu ineens een oud systeem ? wat het slecht doet,
waarom zeg je dat, het systeem is bemeten, en de opbrengst is zeer optimaal strak over 6 jaar, daar let ik wel op. waarom doe je aan toeschrijvingen en wegzettingen, ben je wellicht toch commercieel verbonden aan een bepaalde mening of dit produkt ?
en wederom herhaal je dat er energie verloren gaat, ik had net verteld dat dat niet zo is,
waarom herhaal je dat bokhard nu weer ?

per m2 is voor de nederlandse maatvoering van daken pv(dc) stroom zeer onverstandig en inefficient te doen, slechts het voordeel van "dc kabels zijn makkelijker dan collector leidingen" zie ik nog wel,
maar dan pak ik liever windstroom uit het net, das ook makkelijk.
je noemt ook slechte ervaringen, weet je dat er ook goede zijn ? (echt waar!)
verder is een rendement van 18 jaar nog steeds 18 jaar,
zoiets niet nemen is 18 jaar betalen en volstrekt kansloos.
de vermeden kosten gaven bij mijn systeem al een 0 na 2 jaar en 3 maanden.
(van vaillant vr ketel met enkelglas naar qsolar met ltv en hr++glas)

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-08-2013 09:11 ]

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Lekkere site in elkaar geflanst(intechEnergie)

Volgens mij biervilt berekening is het goedkoper, om een normale electrische boiler aan te schaffen en pv. De omvormer zal je ook bij het solarsystemen.nl los bij moeten kopen.

@eric-pvt: de qsolar heeft een slecht rendement voor de energie maatschappij. Wat een onding. Vele zijn hier gelukkig met hun gasketel en zijn niet jaloers. ;)

1060 Wp

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Crxtreem schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 08:48:
Als ik meer terug lever dan dat ik nodig heb,zou dit een mooi systeem zijn.
Denk dat je hem hier te pakken hebt ;)

Topicstarter
Ik bedoel alleen maar ,ik heb nu nog niets geen pv en geen collectoren en wil energie neutral wonen.
Ik lees veel ms te veel.
Als ik 7000,- euro te besteden heb en kan daarmee zowel warm water als ook stroom afdekken is toch geen slecht idee ??

Dat ik dingen herhaal is dat ik hier maar van 1 mede tweaker hoor dat collectoren een goede investering zijn.
Ook lees ik er van uit gaande dat dit systeem ook dat brengt wat de fabrikant zegt een bepaald geen slecht idee is.
Als ik nu zonnecollectoren koop (heatpipe systeem ) schrijven vele in duitsland dat de installatie zomers!!!!
rond het middag uur klaar is en dat er verder niets gebeurd met de energy.( die wil ik graag ergens anders gebruiken)
Natuurlijk is er ook een 1000 liter buffer maar wat moet ik daarmee (plaatsgebrek)
als ik wind energie krijgen kan wat mij 0,07 cent kost is dit thema snel vergeten maar dat krijg ik niet voor dat geld!!!

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:46:
[...]

Denk dat je hem hier te pakken hebt ;)
Ja en dat is dus de bedoeling of ik nu 8 panelen meer of minder neem maakt dan ook niets meer uit
is in totaal 2690,- euro inkl. boiler
Ik heb dan warmwater en het teveel aan energie is weer te salderen.

Maar nog 1 keer als dit systeem ook werkt.

• Crxtreem
  • Niet online
Ik denk dat het toch meespeelt hoe groot je dakvlak is wat je kan benutten voor de panelen.

Het zou veel mooier zijn als ze een hybride oplossing kunnen maken waarbij een zonnepaneel gecombineerd wordt met een collector.

De zonnepanelen worden warm, en als er aan de achterzijde een collector komt is dat natuurlijk meer besparender qua ruimte.

Daarbij vraag ik me nog steeds af wat de meerwaarde is van een ingewikkeld systeem op de DC spanning van mijn panelen tegenover een gewone 230Vac boiler.

[ Voor 18% gewijzigd door Crxtreem op 15-08-2013 11:08 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het is allemaal maar hoe je het bekijkt, wat jij belangrijk vind, wat je kan/wil betalen en hoe jij het in wilt richten.

Als je het vanuit het CO2 oogpunt bekijkt;
NL gas heeft 1,8kg CO2 per m3.
NL stroom heeft 0,440kg CO2 per kWh.

1 m3 gas staat gelijk aan +/- 10kWh.
Als je dus 10kWh vermijd, dan vermijd je 10x0,44=4,4kg CO2
Maar als je 1m3 gas vermijd, dan vermijd je 1x1,8kg CO2
Vanuit het CO2 oogpunt wint PV.

bekijk je het vanuit de € oogpunt;
1m3 gas kost +/- €0,70.
10kWh kost +/- €2,60
Het loont dus om kWh's terug te leveren en ook hier wint PV.

Echter kan in de toekomst, als salderen aangepakt wordt, de situatie veranderen.
Maar nu is de vraag;
Wat is de eerste investering en kan de TVT misschien nog een uitweg bieden?
Daar heb ik helaas geen antwoord op, daar ik niet weet wat de systemen kosten en hoe groot ze (moeten) worden.

Daarbij zakt de stroomprijs, waar men vroeger riep dat een jaarlijkse stijging van >7% geen uitzondering meer zou zijn. En nu lijkt het erop dat de stroomprijs structureel lagere komt en blijft liggen (wat ik al 1,5 jaar roep).
Ook zijn er signalen dat de gasprijs gaat dalen. Dit door de Schaliegas en de steeds grotere volumes LNG die ver- handeld/scheept worden.

Al met al lijken de energieprijzen voor een langere periode op een lager peil te blijven.

Waar ik voor mijn PV installatie eerst uitging van een conservatieve TVT(geen prijsstijgingen) van 6-7 jaar, ga ik nu uit van +/- 8 jaar. Dit om de lagere energieprijzen EN mogelijk aanpakken van salderen te "compenseren".

Momenteel gaan wij richting 0(op de jaarrekening) qua stroomverbruik en daarom zijn er plannen om naar een ZB te gaan kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 15-08-2013 11:15 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 533683 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:52:.
Als ik 7000,- euro te besteden heb en kan daarmee zowel warm water als ook stroom afdekken is toch geen slecht idee ??
Van €7000 kan je zowel PV neerleggen (€3500) als een warmtepompboiler (€2500) en een paar heatpipes (€1000). Dan heb je zowel meer elektriciteit als meer warmte dan met alleen PV en een boiler met verwarmingselementen.
Je hoeft niet te kiezen tussen PV en zonneboiler, je kan het ook allemaal doen :)

• Leon303

Leon303

1060 Wp

@ duurzaam.

Wat is je huidige verbruik en je gezin-samenstelling? En hoe is je isolatie? Je energie behoefte verminderen is de makkelijkste winst. Daarna ga je zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen plaatsen.

De grootste boiler is 200 liter, dat vind ik best minimaal met verwarmingsondersteuning . Kan je daar ook max 2000wp kwijt?

1060 Wp

Anoniem: 533683 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:45:
[...]

dit klopt zeker niet mijn berekening is investering gedeeld door opbrengst
dus twee KW aan zonnepanelen kost 3000 euro de opbrengst is minimaal 25 jaar dus 1600 KWh per jaar mal 25 jaar is 40.000 KWh
3000:40.000=0,075 cent
Daar bij komt nog eens de overtolligge stroom word ook gebruik in het huiseigen net
1 KWh warmte met gas kost nu ook 8 cent dat kan iedere verwarmingsspecialist bevestiggen.
daar komt bij dat ik in die tijd ook nog een nieuwe CV moet kopen.
.................
Allereerst: je berekening van de stroomprijs uit PV negeert het feit dat er maar weinig omvormers zijn die 25 jaar meegaan. De omvormers die dit beloven zijn zo duur dat 1,50 euro/Wp alleen bij volledige dhz nog haalbaar is. Anders zou ik uitgaan van een levensduur van 10 jaar per omvormer, bij je investering voor 25 jaar stroom tel je dan dus maximaal ca 800 euro op (investeringen in de toekomst, dus weegt minder zwaar).
Het feit dat je de CV ketel meeneemt in het zonneboiler scenario doet vermoeden dat je nog niet alles volledig doorgerekend hebt. De kans dat jij aan één 2kW boiler en 4kWp aan zonnepanelen genoeg gaat hebben om je volledige gasverbruik (comfortabel) te kunnen vervangen (waarmee de CV ketel inderdaad nutteloos zou zijn) is zeer klein. Simpel gezegd zou dat neerkomen op een totaal gasverbruik nu van slechts ca 500m3 per jaar. Dan houdt je bovendien niets meer over om je gewone elektriciteitsverbruik mee te dekken.
De enige manier waarop je, zonder grote investeringen, met 4kWp aan zonnepanelen in de buurt kan komen van je jaarverbruik is m.b.v. een lucht-water danwel lucht-lucht warmtepomp. kilowatturen tellen tot wel drie- tot vierdubbel met zo'n warmtepomp, waarmee een jaarlijks gasverbruik van 1700 m3 zou kunnen worden vervangen met 4kWp zonnepanelen (opnieuw, zonder overig elektraverbruik).
De combinatie zonnepanelen+warmtepomp is wellicht iets complexer, maar energetisch gezien rendabeler optie dat zonneboiler+zonnepanelen. Wel is een zonneboiler een ideale aanvulling op de warmtepomp omdat een warmtepomp juist voor het warme tapwater een lager rendement heeft.

Financieel rendement van zonnecollectoren is lastiger te bepalen omdat het helemaal afhangt van installatie, hot-fill aansluitingen, verbruikspatronen e.d.. Bovendien is de opbrengst lastiger te meten, er is geen omvormer die automatisch kWh'tjes telt, sterker nog, het meten van de collector-opbrengst is eerder uitzondering dan regel en de besparingen van kleine systemen vallen minder op tussen de klimaatfluctuaties in het jaarlijkse gasverbruik.

Concluderend: wat is je elektra en gasverbruik nu? Dat helpt denk ik enorm om de getallen in proporties te zien. Neem, als het uiterlijk van je dak zwaar weegt liever zonnepanelen i.c.m. een warmtepomp(-boiler) om écht rendement uit je panelen te halen en schrijf de zonneboiler niet te snel af. Goed geïmplementeerd bespaart zo'n thermische collector bergen aan energie én geld. Mocht je hoe dan ook weinig willen investeren en toch een pv aangedreven elektrische boiler, neem dan een normale AC boiler. Zelfs al werkt het Intech (misleidende naam trouwens, ben benieuwd wat Imtech daaraan gaat doen) praktisch perfect (goede mpp tracking, efficiënte aansturing boiler),de meerprijs van hun systeem haal je er met de paar procent rendementswinst waarschijnlijk in 20 jaar nog niet uit. Dan kun je die beter stoppen in extra isolatie van je boiler, want 0,88 kWh warmteverlies per dag (=ca 15%!), dat moet zeker beter kunnen. :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 15-08-2013 12:11 . Reden: schatting kosten omvormer aangepast (dacht eerst 4kWp, maar gerekend werd met 2kWp) ]

pv lijkt steeds zo verstandig zei de pv eigenaar, en saldeerde zijn stroom.
henk kamp heeft hem allang op de korrel met onder zijn arm een bling bling meter

toen kwam eric-pvt en die had ook pv,
maar was toch meer een zonneboiler fanboy.
waarom is dat nou ?
omdat mijn warmtevraag cv 75% van de kosten waren in mijn woning.
investeren in stroom, en de rest afstorten in het gasverbruik wat wel degelijk 25 cent duurder is geworden (ex sde heffing) in 5 jaar liet me dat zo kiezen. (42 cent in 2006 -> 68 cent in q4 2013)
de pv is er nu om de laatste restanten gas te elimineren, door een warmtepomp.

een zonneboiler is niet zozeer een zonneboiler, danwel meer een boiler met meerdere kringen die je kunt gebruiken om dat vat warm te maken,
in dit topic lijkt me dat niet verstandig zoveel dakoppervlak te benutten, voor een zo laag omzettings rendement, (+ componenten)
een collector is low tech en kent nauwelijks componenten, en dus een lage faalkans in 25 jaar.

wil ik nog even opmerken hoezeer er getriggered word op "slecht", het hollandse azijnzeiken
dat er 100.000 anderen roepen dat het wel werkt is ineens van tafel.
met deze hollandse stijl zijn we dan ook het smerigste jongetje van de klas geworden in Europa.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-08-2013 12:24 ]

Topicstarter
Dat de stroom en gas prijzen zullen stijgen dat weten we allemaal en zeker als er meer mensen zoals wij komen
Hoe minder de afname hoe hoger de prijs deze firmas moeten ook overleven.
kijk in Duitsland zie daat prijzen van 25 tot 28 cent voor stroom en die zijn de grootste met pv installaties
zowel bedrijfsmatig als prive
Die geven de stroom gratis weg aan hun buurlanden GRATIS en wij betalen !!!!!!!

Dan even dit we praten niet over een slecht systeem maar over een redabel systeem
Wij als hollander willen het liefst in twee jaar of nog sneller de kosten terug verdiend hebben of dat nu met pv,zonneboiler of dit nieuwe systeem is.
ik heb natuurlijk even een belletje gedaan bij een bedrijf die dit aanbied natuurlijk supersysteem alleen die hebben al 25 stuks inkl. pv verkocht.
ook komt er volgende maand een 300 l boiler met 2,4 en 6 kw aansluiting.
wat ze mij verder konden vertellen is dat een klant die normaal met olie stookt en dit systeem heeft
200 L boiler met 2 kw pv vanaf oktober 2012 t/m juni 2013 al 500 euro bespaart heeft. en 200 KWh terug geleverd is dus 46 Euro.
aanschaf prijs plus installatie koste bij deze klant 4200 euro

Dus wij even rekenen!!!!

besparing p/m olie is 55,55 euro
besparing stroom p/m 5,11 euro
totaal p/j 727,92
tvt 6 Jaar
als deze gegevens kloppen is dat niet slecht

maar dit is voor olie !!!!!!!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Goed om te zien dat je je goed laat informeren :)
Heb je bij het belletje ook nagevraagd over de MPPT?

Over de stroomprijs ga ik niet te veel in discussie maar laat ik er op wijzen dat de stroomprijzen al een paar jaar niet meer stijgen en dat ik geen mechanisme zie waarmee een stijging in de komende tien jaar aannemelijk is. 'Mensen zoals wij' houden de prijs juist laag, anders prijst 'het net' zichzelf de markt uit.
Er is vooral een stijging van de vaste kosten per aansluiting.

stroom word inderdaad niet duurder want daar zorgt die "dure"duurzame energie wel voor.
gelukkig zorgt onze regering er wel voor dat je uiteindelijk onder de streep wel meer gaat betalen,
en kunnen de energiebedrijven adverteren met "alweer goedkoper"
http://www.energycircle.n...energiebelasting_2013.htm
en ik doe lekker niet mee, behoudens het vastrecht.
de pv boiler gaat je volgens mij daar niet brengen....alhoewel het met een eigen grijze import zelf gelegd, op een ferraris best kan, maar je dakruimte kun je beter en anders benutten per MJ/m2

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-08-2013 13:55 ]

• Crxtreem
  • Niet online
Anoniem: 533683 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:20:
ik heb natuurlijk even een belletje gedaan bij een bedrijf die dit aanbied natuurlijk supersysteem alleen die hebben al 25 stuks inkl. pv verkocht.
Wij van WC eend....
een klant die normaal met olie stookt en dit systeem heeft
200 L boiler met 2 kw pv vanaf oktober 2012 t/m juni 2013 al 500 euro bespaart heeft. en 200 KWh terug geleverd is dus 46 Euro.
Toch aardig knap.
Ik heb 3510Wp aan panelen op mijn dak liggen en heb ca 650 euro bespaard aan energie in 12 maanden.
Volgens deze klant is er dus met 2000Wp in 8 maanden 545 euro bespaard?

• Master_duck
  • Laatst online: 24-05 12:16
Toch aardig knap.
Ik heb 3510Wp aan panelen op mijn dak liggen en heb ca 650 euro bespaard aan energie in 12 maanden.
Volgens deze klant is er dus met 2000Wp in 8 maanden 545 euro bespaard?
de vergelijking was met zijn oude olie instaltie

Crxtreem schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:05:
[...]
[...]
hier wc eend, <over>
hoeveel was je kwijt aan het verwarmen van je woning allin netto (dus inclusief onderhoud en vastrecht ?)
<trommel geroffel ~dat kan nog wel eens een eye opener worden~ >
ofwel wat was je maandbedrag dus totaal, want 54 euro was dus de stroom per maand.

(bij mij was dat in 2006 dus 265 euro, waarvan ongeveer 60 euro stroom)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
Interessant onderwerp met uitgesproken meningen. Zelf denk ik na hoe ik het verbruik van mijn dure propaangas kan verminderen of helemaal op nul kan krijgen. Probleem met een zonnecollector/boiler is veel aanbod in de zomer als je het niet nodig hebt en weinig als je er de meeste behoefte aan hebt. Met pv panelen heb je het zelfde probleem, alleen kun je (nog)salderen. Sparen in de zomer en gebruiken in de winter. Grote onzekerheid in deze is of deze regeling blijft bestaan.

Een ander voordeel van pv is het gewicht en de mogelijkheid deze elders in de tuin of op een schuur te plaatsen. Een extra leiding is gauw en zonder verlies aan te leggen. Met een zonnecollector zit je dan lang leidingwerk met warmteverlies. Al jaren heb ik een drietal vlakkeplaatcollectoren in de garage staan maar loop telkens tegen het probleem aan om een evenwicht te vinden in korte leidingen en ideale positie t.o.v. de zon. Pv panelen zijn dan een stuk eenvoudiger.

Propaangas is net als olie erg duur en lastig. Onhandig met vullen, tankwissel en huur, milieueisen die je beperken in het gebruik rondom de tank, de tank zelf neemt ruimte in. Kortom, het zou mij wat waard zijn de tank weg te kunnen doen en daarvoor in de plaats pv panelen bijplaatsen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Crxtreem
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:51:
[...]

hier wc eend, <over>
hoeveel was je kwijt aan het verwarmen van je woning allin netto (dus inclusief onderhoud en vastrecht ?)
<trommel geroffel ~dat kan nog wel eens een eye opener worden~ >
ofwel wat was je maandbedrag dus totaal, want 54 euro was dus de stroom per maand.

(bij mij was dat in 2006 dus 265 euro, waarvan ongeveer 60 euro stroom)
Mijn totaal verbruik aan gas was dit jaar bijnaa 1800m3 gas dus zo'n 95 euro per maand.
Mijn stroomverbruik zal waarschijnlijk op 230kWh komen dus ca. 4,5 euro.

Als hetdaadwerkelijk interresanter is om mijn water electrisch te verwarmen sta ik daar natuurlijk voor open.
Maar dat een winkel zegt dat hun product super is, vraag ik me dat altijd wel af.

• Leon303

Leon303

1060 Wp

@duurzaam is het voor je zelf wel interessant? Want dat stookolieverhaal is alleen voor tap water?
200l lijkt me vrij weinig om een huis mee op te stoken.

Met hoeveel denk jij uit te kunnen? Ik zie alleen maar het aanprijzen van het (je) product en niet wat je zelf wil/of nodig denkt te hebben. Iemand met de naam duurzaam kijkt niet naar tvt (dat heb ik wel vaker geroepen en ga ik niet weer over discussiëren)

1060 Wp

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat de intentie van meneer (of mevrouw) Duurzaam is mij ook niet helder. Het lijkt mij niet dat hij er belang bij heeft dat dit product onder de aandacht gebracht cq verkocht wordt. Dit is immers niet toegestaan op GoT en die voorwaarden zal hij vast gelezen en geaccepteerd hebben.

@Duurzaam
Je bent zeer lovend over dit product en bij al jou rekenmodellen is dit een intressant product. Waarom schaf je het niet aan en deel je met ons over een jaar je ervaring?

Ik ben dan vooral benieuwd naar het ontbreken van de MPPT en het alternatief van de 15 Liter boiler+salderen.

Crxtreem schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:30:
[...]

Mijn totaal verbruik aan gas was dit jaar bijnaa 1800m3 gas dus zo'n 95 euro per maand.
Mijn stroomverbruik zal waarschijnlijk op 230kWh komen dus ca. 4,5 euro.

Als hetdaadwerkelijk interresanter is om mijn water electrisch te verwarmen sta ik daar natuurlijk voor open.
Maar dat een winkel zegt dat hun product super is, vraag ik me dat altijd wel af.
1800m3 is in een hr100 ketel dus anders gezegd 14500kWh voor de verwarming van je woning
das best heftig he ?

* Anoniem: 238103 probeert alleen inzicht te verschaffen in gebruik en verbruik verhouding

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je het uitdrukt in Joule klinkt het nog veel heftiger. We hebben het dan over 52.200.000.000 Joule!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:36:
Wat de intentie van meneer (of mevrouw) Duurzaam is mij ook niet helder. Het lijkt mij niet dat hij er belang bij heeft dat dit product onder de aandacht gebracht cq verkocht wordt. Dit is immers niet toegestaan op GoT en die voorwaarden zal hij vast gelezen en geaccepteerd hebben.

@Duurzaam
Je bent zeer lovend over dit product en bij al jou rekenmodellen is dit een intressant product. Waarom schaf je het niet aan en deel je met ons over een jaar je ervaring?

Ik ben dan vooral benieuwd naar het ontbreken van de MPPT en het alternatief van de 15 Liter boiler+salderen.
Mij belang is 0 % kwa verkoop of reklame en op de markt is het produkt al, heb het ook gevonden bij zonco.nl.

Mijn intentie is zoveel mogenlijk mijn energie verbruik af te dekken zowel stroom als ww.
mijn CV( NZ na verwarming zonneenergie) is 2 jaar oud dus die blijft.
Dus ik moet er voor zorgen dat het inkomende water op temperatuur is zodat hij het water niet hoeft te verwarmen.

Hij heeft geen mppt maar zoals mij verteld is:
Het is geen verwarmings element zoals wij die kennen maar een speciale spiraal element die het hoogste
rendement bij de gegeven variabele spanning leverd.
Ik wist ook niet dat er bv waterkokers zijn die op 12 volt werken.(sorry)

ik ga Zaterdag nog een keer een gesprek aan en kan de boiler bij een klant bekijken als ik het mag zal ik een paar fotos maken :)
en natuurlijk de ervaringen van de deze persoon vermelden.
De boiler voor vloerverwarming 200 L heeft bij 2 KWh input en bij 80 graden een 24 KWh aan verwarmsvermogen en een rest opslag als er geen zon meer is 18 KWh
Kan iemand mij vertellen hoe je dit kunt berekennen????

Dan heeft mijn vrouw ook nog iets te zeggen ;)
bv het aanzicht van de woning alleen zonnepanelen is natuurlijk kwa uiterlijk mooier
Ook minder rotzooi en ergenis bij de istallatie ( ja Vrouwen :P Sorry)

Als dit systeem werkt en ik het koop ga ik het natuur hier op dit forum verder uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
@duurzaam.
nee sorrie, ik heb een zware tijd hier iets moois van te maken.

een boiler voor vloer verwarming van 200 liter.
mijn vloer heeft al +1000liter beton, daar doet die 200 liter niet veel tegen. (niet eens een groot huis.)

als ik dan kijk wat mijn slechtste opbrengsten waren in december/januarie dan zijn er genoeg weken waar bij ik nog geen 2kWh haal per dag. dan word het zelfs vrij lastig om de boiler op temperatuur te houden en zul je naar gas moeten overschakelen. (en dan heb ik zelfs 2x zoveel Wp als dat systeem aankan.)

zonder mppt werken dat geloof ik wel en dat kan ook wel, nadeel is dan wel dat het type panelen en aantal een aardig vast gegeven is per model(afhankelijk van het verwarmings-element). hoe rendable dat is geen idee. ben bang dat dan de waf ook niet veel goed zal doen als je verschillende panelen op dak moet gaan leggen.

als ik kijk naar een gewone zonneboiler (+elektrisch element + controller - collectoren) dan kom ik eigenlijk een stuk goedkoper uit. (en draait het ook door in de winter als je perse wil op salderings-stroom)
dan zou je dat nog kunnen koppelen met zoiets:
http://www.hrsolar.nl/collector-op-pv-formaat
en dat kan de waf een stuk beter accepteren en is waarschijnlijk een stuk goedkoper.

dit soort systemen kunnen aardig opboksen tegen over systemen op olie of lpg qua kosten.(zie je meer in het buitenland)
maar gas is zo krachtig en goedkoop, dat geloof ik niet.
als je een huis hebt liggend in de schaduw, maar wel een mooie grote schuur dan snap ik het ook wel.

van de winter was mijn cv kapot en heb ik maar een elektrische kachel gepakt voor wat bij verwarming.
mijn energie verbruik steeg met 16kWh per dag en het werd niet warmer als 14 graden in de huiskamer.
brrr, wat is gas toch krachtig. (normaal zou ik ongeveer 1-2m3 gas gebruiken in die tijd van het jaar.)

(het enige mooie punt van dit soort sytemen is: je saldeert nu minder stroom,
maar sins kort is zelfs de salderings-grens van 5000kWh opgeheven.
misschien wel leuk in andere landen, maar niet in nl met huidige regels.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:09:

als ik dan kijk wat mijn slechtste opbrengsten waren in december/januarie dan zijn er genoeg weken waar bij ik nog geen 2kWh haal per dag. dan word het zelfs vrij lastig om de boiler op temperatuur te houden en zul je naar gas moeten overschakelen. (en dan heb ik zelfs 2x zoveel Wp als dat systeem aankan.)

zonder mppt werken dat geloof ik wel en dat kan ook wel, nadeel is dan wel dat het type panelen en aantal een aardig vast gegeven is per model(afhankelijk van het verwarmings-element). hoe rendable dat is geen idee. ben bang dat dan de waf ook niet veel goed zal doen als je verschillende panelen op dak moet gaan leggen.

(het enige mooie punt van dit soort sytemen is: je saldeert nu minder stroom,
maar sins kort is zelfs de salderings-grens van 5000kWh opgeheven.
misschien wel leuk in andere landen, maar niet in nl met huidige regels.)
Even een paar vragen

Je hebt een totaal van 4 KW aan zonnepanelen ?
en dan maar 2 KWh per dag in de winter komt dit door sneeuw op de panelen ??
En 1000 liter beton het gaat toch om de aantal liters in het systeem?
als het beton warm is hoef je toch alleen de vloer a 28 graden na te verwarmen???
Wat bedoel je met waf :)
De salderings grens is weg dat is toch alleen maar positiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:09:
zonder mppt werken dat geloof ik wel en dat kan ook wel, nadeel is dan wel dat het type panelen en aantal een aardig vast gegeven is per model(afhankelijk van het verwarmings-element).
Niet alleen het aantal en type, ook de instraling moet vast liggen.
En daarvan weet je zeker dat dat door het jaar (en in de loop van elke dag) een orde-grootte verschilt.
Het 'speciale verwarmingselement' waarvan ze niet kunnen (willen?) zeggen hoe het werkt met wisselende instraling geeft mij een naar gevoel.
Nogmaals, ik betwijfel niet dat het ding warm water produceert maar wil alleen zeggen dat je met minder geld met dezelfde panelen en een standaard elektroboiler veel meer warm water kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12
Anoniem: 533683 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:18:

<knip>

ik ga Zaterdag nog een keer een gesprek aan en kan de boiler bij een klant bekijken als ik het mag zal ik een paar fotos maken :)
en natuurlijk de ervaringen van de deze persoon vermelden.
De boiler voor vloerverwarming 200 L heeft bij 2 KWh input en bij 80 graden een 24 KWh aan verwarmsvermogen en een rest opslag als er geen zon meer is 18 KWh
Kan iemand mij vertellen hoe je dit kunt berekennen????

<knip>
Sorry maar deze berekening volg ik niet, je gebruikt eenheden en getallen door elkaar van verschillende situaties

-Een boiler voor vloerverwarming van 200 ltr van 80 graden heeft.
-Een vloerverwarming is een gesloten circulatie systeem, simpel gesteld je retour is 20 graden.
Drinkwater is een open systeem en je aanvoer stel je op 8 graden en zelfs die temp is te hoog om aan 18kWh rest opslag te komen daarvoor heb je een delta van 77 graden voor nodig

4,19 kJ/kg/C * (80 [boiler]-20 [retour]) * 200 ltr = 50280 ca 14kWh

Geen idee wat je bedoelt met 24 kWh in hoeveel tijd en wat is dan het verwarmingsvermogen (vermogen is in kW niet kWh)

Je hebt een 2kW AC input die in 24 uur 48 kWh erin kan stoppen en je zou 2kWp aan zonnepanelen die absoluut maximaal op de beste dag van het jaar ca 14kWh in NL kunnen leveren afgezien van SF panelen en dat is in een periode dat je geen of nauwelijks vloerverwarming benodigd.
Anders kijk eens naar een top tweakersPV systeem dit 2,5 kWp systeem meerdere jaren ca 1000kWh/kWp de rest zal direct van AC dienen te komen
Je hebt een dure manier gevonden om je vloerverwarming elektrisch te verwarmen tenzij de de 230V AC stekker uit het stopkontakt trekt bij gebruik ;)

Je zonnepanelen leveren incl salderen ca 2MWh met een goede omvormer in een jaar is dat ca 200-220m3 aardgas die je uitspaart op deze manier, maar daarvoor gebruik je voor de rest van de benodigde warmte bij minder goede afstelling stroom van het net en niet eens aardgas om te verwarmen die afhankelijk van de ketel 8-9kWh/m3 levert

Wat is je elektra&gas verbruik ongeveer per jaar?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 533683 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:51:
Minder daglichturen + lagere zon (het licht heeft langere weg door de atmosfeer)=beroerde opbrengst.
Kijk maar naar de groene lijn in http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=406&t=m, die aangeeft wat er gemiddeld in Nederland per dag per kWp wordt opgewekt in een maand.
Tussen december en juni zit een factor 10 in opbrengst.
Maar je hebt gelijk, sneeuw helpt ook niet :)
WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 533683 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:51:
[...]

Even een paar vragen

Je hebt een totaal van 4 KW aan zonnepanelen ?
En 1000 liter beton het gaat toch om de aantal liters in het systeem?
als het beton warm is hoef je toch alleen de vloer a 28 graden na te verwarmen???
De salderings grens is weg dat is toch alleen maar positiv.
dat de salderings-grens weg is is positief.
maar negatief voor dit soort systemen.
dit zou handig zijn als er een salderings-grens is en je er tegen aanzit.
dan heeft dit systeem voordelen.

geen sneeuw op de panelen, die smelt met mijn hoek snel weg en glijd er zo van af.

als je me je email adres effe doorstuurt, dan mail ik je mijn spreatscheet met cijfers wel.
dan kun je zelf eens rekenen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zonneboiler versus PV gestuurde zonnestroomboiler is natuurlijk ook afhankelijk van onderstaande factoren.

- Hoeveel dagen per jaar ben je niet thuis, immers bij als je er niet bent kun je de elektrische boiler uitzetten en de meter draait extra terug.

- Als de collector niet kwijt kunt op het dak van je huis vanwege ongunstige ligging / ruimte gebrek maar wel bijvoorbeeld PV kunt leggen op een schuur achter in de tuin.

- Als zomers de boiler op temperatuur is kun je met de PV set van de boiler bijvoorbeeld je elektrische scooter gaan opladen.

- Als je de boiler niet inzet voor woningverwarming omdat je dit al middels een andere niet fossiele manier doet.

Kortom het is volledig van je woonomstandigheden afhankelijk welk systeem daar beter bij past.
Voor de een zal dat een zonneboiler zijn voor de ander zal dat een op zonnestroom verwarmde elektrische boiler zijn.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mee eens.

Toevoeging, misschien ten overvloede:
- Een zonnestroomboiler zonder MPPT is nooit de beste oplossing.

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen doen is, als je omvormer niets doet (e.g. <120V DC afhankelijk van type omvormer), dat je dan de PV panelen doorschakelt naar je DC waterboiler. Dan daai je het om, maar wellicht is dit wel het meest efficiënt.

Als je de water boiler alleen voor tapwater gebruikt (standaard configuratie bij gaskeur NZ ketels), is een zonneboiler meestal niet snel terug verdient. Bij ons thuis gebruiken we ongeveer 82 euro op jaar basis voor tapwater (gasprijs €0,54 per m3 incl. heffingen en belastingen, spaarkoppen, HR107 ketel). Merk ook op dat de gasprijzen de komende tijd zullen dalen als gevolg van de schaliegas winning in Amerika, welke wellicht binnenkort ook (per schepen) naar Europa zal worden geëxporteerd.

Ter aanvulling kwam ik deze tegen: PV en Warmte collector in 1. Ik heb geen idee of dit echt efficïenter is voor je PV, aangezien je meestal niet warm water gebruikt op het heest van de dag (als de zon het meeste schijnt, en je dus ook de meeste opwarming en dus verlies van efficiëntie van PV hebt), dus de panelen niet met koude vloeistof worden gevuld. Dus wellicht kunnen de panelen juist minder goed hun warmte kwijt dan PV panelen die direct aan de onderkant de wint voelen i.p.v. een zonnecollector.

Iemand hier wel statistieken van verzameld/gevonden?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
iets zegd mij dat je rendement verliest door de warmte in de collector, want pv en warmte gaan niet samen.

Of flow hoog houden en als pv koeling gebruiken, maar dan zal de delta T niet hoog mogen zijn.
Wat dan je winst is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
djwice schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:11:
Ter aanvulling kwam ik deze tegen: PV en Warmte collector in 1. Ik heb geen idee of dit echt efficïenter is voor je PV, aangezien je meestal niet warm water gebruikt op het heest van de dag (als de zon het meeste schijnt, en je dus ook de meeste opwarming en dus verlies van efficiëntie van PV hebt), dus de panelen niet met koude vloeistof worden gevuld. Dus wellicht kunnen de panelen juist minder goed hun warmte kwijt dan PV panelen die direct aan de onderkant de wint voelen i.p.v. een zonnecollector.

Iemand hier wel statistieken van verzameld/gevonden?
een zonneboiler wil je zoveel mogelijk isoleert hebben.
p.v. wil je zo koel mogelijk houden.
(je zou eens aan de hand van het wat cijfers eens uit kunnen rekenen hoeveel je nog overhoud van de STC waarden van je p.v. als de temperaturen oplopen naar 95 graden)
helaas het botst wat dus.

anton had wel een mooie toepassing gevonden voor dat soort systemen.
in groningen staat een gebouw wat er gebruik van maakt.
daar word grond water opgepompt voor de collectoren en weer terug gebracht naar de grond.
waar door een grote warmte bel onder het gebouw ontstond.
die warmte werd dan in de winter gebruikt met een warmte pomp om het gebouw te verwarmen.
het lijkt mij erg lastig toepassen in een gewoon huis.
(mischien met blokverwarming? om de kosten wat te delen)

Pagina: 1