Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.433 views

Onderwerpen

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:33:
Had er nou iemand al een temperatuursensor geplaatst "ergens" om uit te lezen met domotica?
Past er ergens een DS18b20 met metalen behuizing?
De DS18b20 pas bij mij zonder RVS behuizing naast de eigen voeler van de wpb. De voeler gebruik ik samen met een Sonoff TH10.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wizzopa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:57:
[...]

De DS18b20 pas bij mij zonder RVS behuizing naast de eigen voeler van de wpb. De voeler gebruik ik samen met een Sonoff TH10.
Heb een sonoff met tasmota klaar liggen met 10 sensoren...
Alllen krijg ik er maar 1 uitgelezen...via mqtt er is met rules grrrr...

Ander probleem met espeasy mijn idx zitten boven de 10k en dat accepteert espeasy niet.
Maar schijnt een fix voor de te.. moet ze alleen wee opnieuw flashen
Help tijd..

@AUijtdehaag Maar waarom vraag je het?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:28:
Zo, vandaag tijd gehad om de slangen te leggen.
Volgende stappen: plateau voor de trap en de pijpen doorvoeren naar buiten.
Daarna nog mooi de trap dicht maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi man!!
misschien in je plateau schijfrooster maker...
Frisse lucht in de zomer??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
zwave flush 2 relay (PV switch) met temp sensor.

Edit: voor mezelf deze gekocht. Maar ik heb geen atlantic :D

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 19:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:06:
[...]

zwave flush 2 relay (PV switch) met temp sensor.

Edit: voor mezelf deze gekocht. Maar ik heb geen atlantic :D
mmm ik weet niet of die sensor werkt in domoticz ik heb er geen 1 direct vanaf mijn zwave in zitten
Maar geen sonoff? met een dallas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Je bedoelt de zwave temperatuur sensor?
Geen probleem. Draait prima in een Pana monobloc uit de G serie, aanvoer en retourtemp in domoticz

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 19:34 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30
@corsat
300 liter opwarmen duurt 10 uur bij de Auer Edel :F
[/quote]

De spiraal sluit ik aan op mijn wp die helemaal voorbereid is en ik heb de voorkeur voor rustig en langzaam opwarmen boven snel zoals bij de atlantic.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:05
corsat schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:12:
@corsat
300 liter opwarmen duurt 10 uur bij de Auer Edel :F
~~~
De spiraal sluit ik aan op mijn wp die helemaal voorbereid is en ik heb de voorkeur voor rustig en langzaam opwarmen boven snel zoals bij de atlantic.
[/quote]
Tien uur is vanaf koud gerekend, in normaal gebruik ga maar van uurtje of vier hooguit vijf uit.
Perfect salderen toch? Ik ben ook happy met mijn drie uurtjes verwarming tijd voor 200 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Gisteren ook mijn WPB binnen gekregen.
Geen mogelijkheid tot CV ondersteuning en ook een iets andere als wat hier doorgaans voorbij komt maar dacht deel hem toch.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kw6PVwm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z8S14Vmr.jpg

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Tunda schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:57:
Gisteren ook mijn WPB binnen gekregen.
Geen mogelijkheid tot CV ondersteuning en ook een iets andere als wat hier doorgaans voorbij komt maar dacht deel hem toch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is een leuk modelletje, welke is dat?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Tunda
Het is de Ferroli Aqua1 plus 90HT :)
Daannn1987 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:05:
[...]

Dat is een leuk modelletje, welke is dat?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weinig liters, maar zelfs als je hem in NL bestelt is ie bijna gratis >:)
Ik denk dat de hoogte van 140cm bepalend was, veel hoger kan je niet kwijt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Tunda
Hoogte eerlijk gezegd bij het bestellen niet opgelet achteraf kwam het wel erg krap aan.

Voor ons is 90liter meer als voldoende en de prijs ja... Bijna gratis

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe doe je het met de lucht, aanzuigen in deze ruimte en afvoer naar buiten?
Het verbruik is wel leuk, 210W kan je op elke groep wel erbij hebben :)
Alleen het geluid, 60dB lees ik :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
Op dit moment nog even aanzuigen uit de ruimte.
Afblazen naar buiten. De WPB heeft een minimale lucht aanvoer van 5 graden nodig d's wel een dingetje.
Maar ik ga de lucht van buiten aanzuigen en zodra het buiten onder de 5graden komt binnen aanzuigen.
De WPB staat bij ons in een geïsoleerde garage. Horen er niks van, de klok in de woonkamer maakt meer geluid als de WPB.

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:39

uibeltje

Idiotheque

Na het doorlezen van het hele topic, wat inmiddels een hele klus was, ben ik erg enthousiast geworden om ook een Atlantic aan te gaan schaffen.

Graag hoor ik of jullie nog fouten of problemen zien in mijn opzet.

Ik wil SWW gaan verwarmen (4 personen, 2x 10 min douchen en 1x bad per dag) maar ik wil zeker ook de CV ondersteuning toe gaan passen.

Ik verwarm momenteel mijn woning (vrijstaand, 700 m3, bj 2015) met een hybride systeem (Itho HP cube) welke ook een warmtepomp van 2,5 kW heeft. Er zijn 2 zones waarvan de huidige WP de lage temperatuur
zone is. De hoge temperatuur zone (1e + 2e verdieping) wil ik extra gaan verwarmen met de Atlantic. Het gaat hier namelijk met name om de badkamer (ongeveer de enige ruimte die dagelijks warmtevraag heeft). Hier hangt een designradiator (veel design, weinig vermogen op LT) en er is vvw aanwezig. De ketel staat enorm te pendelen bij het opwarmen van de badkamer want het vermogen is minimaal 7 kW en dat kan nooit afgegeven worden. Ideaal dus om daar LTV toe te passen.

Wat ik hoop probeer te bereiken is dan de badkamer geheel met de vvw gevoed door de Atlantic te gaan verwarmen. Als backup, indien dit onvoldoende is, of wanneer er andere ruimtes ook opgewarmd moeten worden is de CV er nog die bij kan stoken. Deze stookt momenteel ook de LT zone bij als de huidige WP het niet aankan.

Atlantic zou ik in de geisoleerde en verwarmde garage (50 m3) willen plaatsen, aan- en afvoer van lucht in eerste instantie in de ruimte, later evt door het dak.

Extra spiraal met cv pomp kan ik echter alleen maar aansluiten op een 15 mm leiding van de huidige radiator in de garage. Zou dat voldoende zijn voor de badkamer van 16 m2?

Het lijkt mij dat ik sowieso voor de 270 versie moet gaan, heb de ruimte ervoor en dan heb ik wat meer buffer als ondersteuning voor CV.

• reneeke1970
uibeltje schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:27:
Na het doorlezen van het hele topic, wat inmiddels een hele klus was, ben ik erg enthousiast geworden om ook een Atlantic aan te gaan schaffen.

Graag hoor ik of jullie nog fouten of problemen zien in mijn opzet.

Ik wil SWW gaan verwarmen (4 personen, 2x 10 min douchen en 1x bad per dag) maar ik wil zeker ook de CV ondersteuning toe gaan passen.

Ik verwarm momenteel mijn woning (vrijstaand, 700 m3, bj 2015) met een hybride systeem (Itho HP cube) welke ook een warmtepomp van 2,5 kW heeft. Er zijn 2 zones waarvan de huidige WP de lage temperatuur
zone is. De hoge temperatuur zone (1e + 2e verdieping) wil ik extra gaan verwarmen met de Atlantic. Het gaat hier namelijk met name om de badkamer (ongeveer de enige ruimte die dagelijks warmtevraag heeft). Hier hangt een designradiator (veel design, weinig vermogen op LT) en er is vvw aanwezig. De ketel staat enorm te pendelen bij het opwarmen van de badkamer want het vermogen is minimaal 7 kW en dat kan nooit afgegeven worden. Ideaal dus om daar LTV toe te passen.

Wat ik hoop probeer te bereiken is dan de badkamer geheel met de vvw gevoed door de Atlantic te gaan verwarmen. Als backup, indien dit onvoldoende is, of wanneer er andere ruimtes ook opgewarmd moeten worden is de CV er nog die bij kan stoken. Deze stookt momenteel ook de LT zone bij als de huidige WP het niet aankan.

Atlantic zou ik in de geisoleerde en verwarmde garage (50 m3) willen plaatsen, aan- en afvoer van lucht in eerste instantie in de ruimte, later evt door het dak.

Extra spiraal met cv pomp kan ik echter alleen maar aansluiten op een 15 mm leiding van de huidige radiator in de garage. Zou dat voldoende zijn voor de badkamer van 16 m2?

Het lijkt mij dat ik sowieso voor de 270 versie moet gaan, heb de ruimte ervoor en dan heb ik wat meer buffer als ondersteuning voor CV.
Mijn badkamer van 12m2 heeft eigen pomp en thermostaat vanuit buffer vat. En de leiding is, jawel 2×6meter 15mm, staat in serie met handdoek radiator, werkt prima

1 PVoutput . Dongen NB

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Tunda schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:37:
Op dit moment nog even aanzuigen uit de ruimte.
Afblazen naar buiten. De WPB heeft een minimale lucht aanvoer van 5 graden nodig d's wel een dingetje.
Maar ik ga de lucht van buiten aanzuigen en zodra het buiten onder de 5graden komt binnen aanzuigen.
De WPB staat bij ons in een geïsoleerde garage. Horen er niks van, de klok in de woonkamer maakt meer geluid als de WPB.
Je kan ook een T stuk op de ingang zetten. Een kant naar buiten (via buis) de andere kant uit de ruimte laten aanzuigen. Regelbaar ventiel erop met een 1 euro digitaal sensorthermometertje kun je dan het ventiel zo afregelen dat er minimaal uit de garage wordt aangezogen maar de aanzuigtemp toch boven de 5 graden blijft in de winter. Klep met servo en domotica is natuurlijk ook altijd nog een optie :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
Heb me een Sonoff op de wpb ingang geplaatst, als het "te" koud wordt moet die een klep aansturen om lucht van binnen te mengen met buitenlucht. Ben nog bezig dat met node-red te realiseren...

https://i.imgur.com/onc5TpV.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door PvJo op 13-09-2018 21:28 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:03
Ik sta echt versteld van het lage verbruik van de Atlantic. Heb hem nu pas 5 dagen in gebruik dus dat is nog een beetje kort om te oordelen maar met de e-boiler had ik ongeveer 30-35kWh verbruik per week en nu zit ik na 5 dagen pas op 5kWh, en dat is dan zelfs incl het opstarten.

Ik zou graag in domoticz de watertemperatuur en temperatuur van de inkomende/uitgaande lucht gaan loggen. Wat is hiervoor de beste/makkelijkste manier?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:26:
Heb me een Sonoff op de wpb ingang geplaatst, als het "te" koud wordt moet die een klep aansturen om lucht van binnen te mengen met buitenlucht. Ben nog bezig dat met node-red te realiseren...

https://i.imgur.com/onc5TpV.jpg
Mijn boiler zuigt buiten en lucht van de MV aan. Bij temperaturen van -7 en lucht van de MV met een hoge RV uit de douche kreeg ik problemen met de ontdooiing. Mijn Sonoff stuurt dan de klep van de MV dicht en zuig ik alleen buiten lucht aan.
In de aanzuig heb ik dan wel via een dubbele pijp uitwisseling van temperatuur en heeft de boiler netjes warm water gemaakt bij -7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Maikie18 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:59:

Ik zou graag in domoticz de watertemperatuur en temperatuur van de inkomende/uitgaande lucht gaan loggen. Wat is hiervoor de beste/makkelijkste manier?
Heb mij een paar ideeën geleend van verschillende forum leden (@wizzopa ,@Speedy-Andre @CodeIT )
Heb mij verschillende Sonoff's gekocht (geflasht met Tasmota).
1 x Sonof POW R2 voor het verbruik
1x Sonoff TH10 met TEM/LV meter voor de wpb ingang
2x Sonoff TH10 voor de watertemperatuur (maar die zijn nog niet binnen)

Alles via Domoticz op een raspberrry.

• PvJo
Bedankt voor de uitleg! Hier gaat de wpb tussen 11:00-18:00 aan, wij douchen meestal net voor 10:00 en na 18:00.
Aanvoer wpb is ook aan de MV via een een t-stuk aangesloten. Moet nog een extra T-stuk kopen om die extra opening met een klep te openen zodat de wpb lucht vanuit de ruimte aanzuigt waar de omvormer van de zonnepanelen staat. (zelfde ruimte als de wpb)
wizzopa schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:02:
[...]

Mijn boiler zuigt buiten en lucht van de MV aan. Bij temperaturen van -7 en lucht van de MV met een hoge RV uit de douche kreeg ik problemen met de ontdooiing. Mijn Sonoff stuurt dan de klep van de MV dicht en zuig ik alleen buiten lucht aan.
In de aanzuig heb ik dan wel via een dubbele pijp uitwisseling van temperatuur en heeft de boiler netjes warm water gemaakt bij -7.

[ Voor 17% gewijzigd door PvJo op 13-09-2018 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:18:
Bedankt voor de uitleg! Hier gaat de wpb tussen 11:00-18:00 aan, wij douchen meestal net voor 10:00 en na 18:00.
Aanvoer wpb is ook aan de MV via een een t-stuk aangesloten. Moet nog een extra T-stuk kopen om die extra opening met een klep te openen zodat de wpb lucht vanuit de ruimte aanzuigt waar de omvormer van de zonnepanelen staat. (zelfde ruimte als de wpb)

[...]
Kleppen die ik gebruik komen van de ventilatieshop de klepmotor via aliexpress, hoe ze te bevestigen aan de klep kan je zienin de foto’s.

• PvJo
@wizzopa had "jouw" onderdelen al in mijn wishlist staan ;) Ben alleen aan het twijfelen of ik de klepmotor ook zoals jij via een relais laten lopen voor de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMo4IUFWvD5YpEFUQBEOw1lg/medium.jpg

Deze werkt prima sinds april, hij bedient de klepmotor (2x), de pomp en het PV contact :)

• PvJo
@Speedy-Andre die 4 kanaal Sonoff had ik ook in mijn gedachten maar als die kapot gaat heb je 4x niets. Ik verdeel liever het risico op 4 losse Sonoffs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Ik heb geen mv maar een wtw. Hiermee kan je de aanvoer dus niet op aansluiten. Als ik aanzuiging en uit beiden gebruik in mijn ongeisoleerde garage, werkt dat in de winter? Het is wel koud dan maar het vriest denk niet.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:43:
@wizzopa had "jouw" onderdelen al in mijn wishlist staan ;) Ben alleen aan het twijfelen of ik de klepmotor ook zoals jij via een relais laten lopen voor de veiligheid.
De sonoff Basic, Th, etc hebben geen wisselco ntacten voor de Ali klep open en dicht te sturen, ook daarom zit er een relais tussen en een dubbelpolige 3 standen schakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 14-09-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 06:31:
Ik heb geen mv maar een wtw. Hiermee kan je de aanvoer dus niet op aansluiten. Als ik aanzuiging en uit beiden gebruik in mijn ongeisoleerde garage, werkt dat in de winter? Het is wel koud dan maar het vriest denk niet.
Is dit misschien een mogelijkheid.
https://i.imgur.com/F33Xre3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik ben een leek op dit gebied. Maar moet ik het zo zien dat je in de winter wel gebruikt maakt van een wtw installatie ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:49:
[...]

Ik ben een leek op dit gebied. Maar moet ik het zo zien dat je in de winter wel gebruikt maakt van een wtw installatie ?
Ja dat kan, dan zuigt de wpb aan de uitlaat lucht van de wtw, die zal warmer zijn dan alleen buiten lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:17:
[...]

Ja dat kan, dan zuigt de wpb aan de uitlaat lucht van de wtw, die zal warmer zijn dan alleen buiten lucht.
Gaat nog een behoorlijke klus worden da zoals je op de foto hebt kunnen zien op vorige pagina. De WTW zit daar in een hoekje waar amper ruimte is. Wellicht dat een elektrische boiler dan toch wat makkelijk is. Helaas wel een COP 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@Possible waarom aanvoer niet uit de garage en afvoer via het dak naar buiten. Alleen zorgen voor voldoende ventilatie. Dit moet volgens mij kunnen werken of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@sunnybird Mijn garage is niet geïsoleerd. Het zal er in de winter niet gaan vriezen denk ik (tenminste afgelopen winter was het bier/cola niet bevroren die er stond opgeslagen). Ik lees tegenstrijdige verhalen of het wel of niet kan als de garage niet geïsoleerd is. Als dat wel gewoon kan, dan zou het prima kunnen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Possible de E-boiler hangt hier ook, naast de cv boiler ik heb er ca 4,5 maand gebruik van gemaakt en bij aanschaf ook 1500Wp aan panelen besteld om het verbruik af te dekken. Een wpb is meer werk gezien de afmetingen en lucht leidingen. De garage is ook een optie.
Maar lucht voor de wpb hoe warmer hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tja ik heb op dit moment een verbruik van 1261 kwh van 27 oktober tot gister. Daarbij heb ik zon 729 kwh opgewekt. Dus mijn verbruik is erg weinig (heb ook maar 6 panelen) Het plan is wel om mijn installatie uit te gaan breiden naar 16 panelen. De huidige 6 panelen wil ik dan op het platte dak gaan plaatsen naar zuid.

Dus heb dan veel meer kwhtjes over dan wat ik verbruik. Maar goed, wellicht niet het juiste topic hiervoor :p

Als hij in de garage wordt geplaatst, dan zal de COP wellicht wat lager uitvallen ivm koud(ere) lucht, maar nog steeds beter als een E-boiler ? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Possible Ik stuur je in een pb met mijn gegevens van sww met cv, e-boiler en wpb.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 14-09-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@wizzopa Ik zie dat je verschillende relais in gebruikt hebt, is dat met opzet of omdat je nog verschillende had liggen?

Zou je mij een relais kunnen aanbevelen?
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:31:
[...]

De sonoff Basic, Th, etc hebben geen wisselco ntacten voor de Ali klep open en dicht te sturen, ook daarom zit er een relais tussen en een dubbelpolige 3 standen schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Possible het hoort juist zo dat je binnen aanzuigt en buiten uit blaast. Alle andere creaties op dit forum zijn zelf creaties.
In je garage zal het niet snel gaan vriezen, zeker niet als het stilstand verlies zorgt voor temperatuur verhoging in je garage.
En mocht het wel hard vriezen zodat hij niet meer warm kan worden dan schakel je toch element in?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:38:
@Possible het hoort juist zo dat je binnen aanzuigt en buiten uit blaast. Alle andere creaties op dit forum zijn zelf creaties.
In je garage zal het niet snel gaan vriezen, zeker niet als het stilstand verlies zorgt voor temperatuur verhoging in je garage.
En mocht het wel hard vriezen zodat hij niet meer warm kan worden dan schakel je toch element in?
Dat klopt niet hoor. In de gebruiksaanwijzing staan drie scenario's:
- binnen aanzuigen, binnen uitblazen
- binnen aanzuigen, buiten uitblazen
- buiten aanzuigen, buiten uitblazen

Wat eigen creaties zijn is invoeden met MV-lucht, de aanvoer mengen met MV-lucht, kleppen, ventielen enzovoort (al dan niet geautomatiseerd met motortjes en aanvullende modules). Ook het gebruik van de spiraal voor CV-ondersteuning is een eigen creatie.

Overigens werken die eigen creaties vaak wel in een aantal specifieke situaties (ik heb zelf ook een eigen creatie met bijmengen MV-lucht en de spiraal voor CV-ondersteuning).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:28:
@wizzopa Ik zie dat je verschillende relais in gebruikt hebt, is dat met opzet of omdat je nog verschillende had liggen?

Zou je mij een relais kunnen aanbevelen?

[...]
De relais die ik gebruik had ik op dat moment voor handen. Bij Ali hebben ze vergelijkbare
voet
en het Relais
relais
en als extra de schakelaar
schakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@PvJo
Een Sonoff 4ch 32V heeft wel wisselcontacten en is zelfs potentiaal-vrij.
Leuk aan dat ding is dat je hem kan voeden met 7-32V ac/dc of via usb en sturen ze de verkeerde dan heeft hij ook nog een RF printje met een remote :9
De relais hebben 250V 10A er op staan, maar die 10A raad ik niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:06:
@PvJo
Een Sonoff 4ch 32V heeft wel wisselcontacten en is zelfs potentiaal-vrij.
Leuk aan dat ding is dat je hem kan voeden met 7-32V ac/dc of via usb en sturen ze de verkeerde dan heeft hij ook nog een RF printje met een remote :9
De relais hebben 250V 10A er op staan, maar die 10A raad ik niet aan :+
Het is maar net hoe je de schakeling maakt en aan het net knop.
Mijn schakelkastje heeft een automatische zekering van 2,5 Amp.

Op het relais staat 230 volt, de stroom komt als de verbruiker in dit geval de motor van 4 watt gaat draaien. Dit type relais word alom toegepast is schakelkasten voor besturing met een eigen zekering van 6 Amp.

BTW Je stop toch ook je Android of Apple lader zo in het stopcontact daar staat 230V en 16A op ;)

[ Voor 17% gewijzigd door wizzopa op 14-09-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:15:
[...]

BTW Je stop toch ook je Android of Apple lader zo in het stopcontact daar staat 230V en 16A op ;)
Het relais zal het wel aan kunnen, maar de print met schroefcontactjes vertrouw ik wat minder :9
Ik heb het met timers opgelost wat de klep motor betreft, geheel open of dicht gaat altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:36:
[...]

Het relais zal het wel aan kunnen, maar de print met schroefcontactjes vertrouw ik wat minder :9
Ik heb het met timers opgelost wat de klep motor betreft, geheel open of dicht gaat altijd goed.
Je hebt het nu over de Sonoff schroef aansluiting, daar zit het probleem niet, dat zit in de met tin op gedikte koperbaan. Dat er problemen waren met de Sonoff PWR geven ze zelf ook aan door een nieuwe versie te maken, daar zat het in de zekeringhouder in de Sonoff en niet in de schroefjes.

Sonoff erg leuk spul voor mee te experimenteren met diverse domotica toepassing maar naar mijn bescheidde mening niet om veel stroom vretende zaken me te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zeg toch print en schroefjes, de groene blokjes zijn voor vrij dunne draden.
Niet zwaar belasten dus en dan kan je er toch leuk mee spelen 8)
De 230V 4 ch Sonoff ziet er degelijker uit met grotere klemmen, maar ook die belast ik niet zwaar.
Mijn pomp verbruikt 12W, de PV ingang bijna niks en het klep motortje is ook maar 4W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:38:
Oke mooi! Goed om te horen. Iemand die in Friesland woont en kan helpen met installeren ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:08:
Ik zeg toch print en schroefjes, de groene blokjes zijn voor vrij dunne draden.
Niet zwaar belasten dus en dan kan je er toch leuk mee spelen 8)
De 230V 4 ch Sonoff ziet er degelijker uit met grotere klemmen, maar ook die belast ik niet zwaar.
Mijn pomp verbruikt 12W, de PV ingang bijna niks en het klep motortje is ook maar 4W :)
Niet boos :( worden ik heb nog geen koffie gehad alleen thee en een Muesli broodje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:16:
[...]

Oke mooi! Goed om te horen. Iemand die in Friesland woont en kan helpen met installeren ?:P
Kan je er geen school project van maken even BOL-en. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
@wizzopa iets met een WAF doe het allemaal niet zo ziet zitten.... Onze ketel is 15 jaar oud. Kan natuurlijk ook gewoon via de app warmwater vraag af en toe uit doen zodat er koud water uit de douche komt.. En zeggen dat de warmtewisselaar kapot aan het gaan is ? En dan toe dwingen dat het vat er komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 14-09-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:21:
[...]

Niet boos :( worden ik heb nog geen koffie gehad alleen thee en een Muesli broodje. ;)
Boos valt wel mee, is meer iets met burn-out en alles wat daar bij hoort (depressie) ;w
Dit topic doet me wel goed, erg leuk om te zien dat het hele idee creatief wordt toegepast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:33:
@wizzopa iets met een WAF doe het allemaal niet zo ziet zitten.... Onze ketel is 15 jaar oud. Kan natuurlijk ook gewoon via de app warmwater vraag af en toe uit doen zodat er koud water uit de douche komt.. En zeggen dat de warmtewisselaar kapot aan het gaan is ? En dan toe dwingen dat het vat er komt.
Leuk idee maar dat gaat volgens mij niet werken. Maar wat zijn de tegen argumenten behalve het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:56:
[...]

Leuk idee maar dat gaat volgens mij niet werken. Maar wat zijn de tegen argumenten behalve het werk.
Groot ding.. Moet weer van alles verbouwd worden etc etc :P Het moet niet te moeilijk allemaal |:(

Krijg je met deze boiler ook meer liters per minuut door je douchekop ?:P We hebben nu CW3 en vergeleken met mijn ouders/schoonouders is dat een pis straaltje haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:00:
[...]

Groot ding.. Moet weer van alles verbouwd worden etc etc :P Het moet niet te moeilijk allemaal |:(

Krijg je met deze boiler ook meer liters per minuut door je douchekop ?:P We hebben nu CW3 en vergeleken met mijn ouders/schoonouders is dat een pis straaltje haha
Dat hangt o.a. ook van je douche kop af, maar je hebt bij de boiler geen doorstroom beperking die je bij de ketel wel heb. Mijn Cv ketel en indirect gestookte boiler zat tussen de CW4 en 5 in maar ik heb de hoeveel heid van 10 liter in fase terug gebracht maar 5 liter met Neoperl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:00:
[...]

Ik had een cw3 cvketel en die moest het doen met de 15mm leidingen en waterdruk die er zijn.
Meer dan 9l/min kwam er niet uit de douchekop, met de 80l boiler en Atlantic blijft dat zo.
Een (budget) regendouche maakt geen verschil, wel een grotere straal maar met weinig kracht.
Met een spaar douchekop van Grohe komt er meer kracht uit als ik een massage stand kies, maar dan is de straal weer smal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Jammer.. Weer geen extra motivatie om aan de vrouw te geven om het alsnog te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Bedankt! :)
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:58:
[...]

De relais die ik gebruik had ik op dat moment voor handen. Bij Ali hebben ze vergelijkbare
voet
en het Relais
relais
en als extra de schakelaar
schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Om 11:00 is te wpb uit zijn slaap ontwaakt. Lucht wordt via mv aangezogen, om 11:20 zie je een knik naar boven bij de temperatuur, daar heb ik de klep (gesimuleerd, slang los gekoppeld van de mv :P) die de lucht van het hok aanzuigt. Is toch wel een groot verschil, buiten was het 17 graden.

https://i.imgur.com/eGfevtO.jpg

Ik vraag mij alleen af, is het niet beter tijdens de opwarm periode van de wpb (in de winter) meteen alle lucht uit het hok te zuigen? Bedrijfstijd zou toch ook minder worden als de temp warm genoeg is?

[ Voor 3% gewijzigd door PvJo op 14-09-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:39

uibeltje

Idiotheque

reneeke1970 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:42:
[...]

Mijn badkamer van 12m2 heeft eigen pomp en thermostaat vanuit buffer vat. En de leiding is, jawel 2×6meter 15mm, staat in serie met handdoek radiator, werkt prima
Dat is mooi om te lezen! Welke temperatuur is het vat en wat is dan de aanvoertemperatuur naar de badkamer?
Is er na opwarming van de badkamer dan nog voldoende voor douche en bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PvJo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:23:
Om 11:00 is te wpb uit zijn slaap ontwaakt. Lucht wordt via mv aangezogen, om 11:20 zie je een knik naar boven bij de temperatuur, daar heb ik de klep (gesimuleerd, slang los gekoppeld van de mv :P) die de lucht van het hok aanzuigt. Is toch wel een groot verschil, buiten was het 17 graden.

https://i.imgur.com/eGfevtO.jpg

Ik vraag mij alleen af, is het niet beter tijdens de opwarm periode van de wpb (in de winter) meteen alle lucht uit het hok te zuigen? Bedrijfstijd zou toch ook minder worden als de temp warm genoeg is?
Het plaatje werkt niet meer, maar je hokje doet aan het mijne denken ;)
Hoeveel ruimte is er rond het hok en mag die lucht afkoelen?
De 300m3/uur haal je misschien niet maar in de winter draait hij toch wel 2 uur denk ik.
Daarom splits ik het zodat de helft van buiten komt en de lucht ruim boven 0 blijft.
Ik verwarm met airco's die het net aan kunnen, hoe minder ik uit huis haal hoe minder ik elders verlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@Speedy-Andre plaatje zou moeten werken ;) Hok zal wel ongeveer de zelfde grote hebben als bij jou, pi x duim :P

Rond het hok zijn nog 2 slaapkamers en een open trap naar onder. Lucht mag best afkoelen boven.
Ik verwarm hier ook alles met 1 Airco (Daikin 3.5kw) verbruik per jaar net geen megawatt.
Airco hangt in de woonkamer naast de trap, begaande vloer, dan komt er nog 1 verdieping met slaapkamer en douche/wc en dan de trap naar boven waar de wpb staat.

[ Voor 8% gewijzigd door PvJo op 14-09-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Even en vraag met betrekking tot subsidie. Kan ik gewoon in België de Atlantic bestellen en mijn eigen loodgieter het leiding werk laten doen en zelf de elektra. Dan facturen opsturen en dan de €1250,00 op mijn rekening gestort krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Ja, dat kan. Zo hebben het al meer forum leden gedaan. (Ik ben nog op de goedkeuring aan het wachten )

Laat wel de meldcode op de factuur vermelden.

Meldcode ISDE : KA04985

Dat is de meldcode van de 200c met spiraal, weet niet of dat dezelfde is voor die zonder spiraal.
sunnybird schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:03:
Even en vraag met betrekking tot subsidie. Kan ik gewoon in België de Atlantic bestellen en mijn eigen loodgieter het leiding werk laten doen en zelf de elektra. Dan facturen opsturen en dan de €1250,00 op mijn rekening gestort krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door PvJo op 14-09-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:24

thido

Tilburg

Hier ook in afwachting van de subsidie aanvraag, ingediend op 30-8.

@PvJo wanneer heb jij de aanvraag ingediend? En wat voegt de meldcode op de factuur laten zetten toe? Die selecteer je toch tijdens de aanvraag?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Aanvraag ingediend op 3 september.
Meldcode is niet verplicht om te vermelden, maar omdat het om een belgische factuur gaat dacht ik laat die maar bij zetten kan toch geen kwaad ;)
thido schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:34:
Hier ook in afwachting van de subsidie aanvraag, ingediend op 30-8.

@PvJo wanneer heb jij de aanvraag ingediend? En wat voegt de meldcode op de factuur laten zetten toe? Die selecteer je toch tijdens de aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:17:
[...]

Heb zelf toch wat moeite hiermee, A) Een WTW heeft een efficientie van 95%, er zal weinig energie in de uitlaat lucht zitten en B ) door de hogere zuigkracht van de boiler trek je de ventilator van de wtw dan niet 'stuk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:00:
@Speedy-Andre plaatje zou moeten werken ;) Hok zal wel ongeveer de zelfde grote hebben als bij jou, pi x duim :P

Rond het hok zijn nog 2 slaapkamers en een open trap naar onder. Lucht mag best afkoelen boven.
Ik verwarm hier ook alles met 1 Airco (Daikin 3.5kw) verbruik per jaar net geen megawatt.
Airco hangt in de woonkamer naast de trap, begaande vloer, dan komt er nog 1 verdieping met slaapkamer en douche/wc en dan de trap naar boven waar de wpb staat.
Lucht uit de wpb zal langs de trap zijn weg naar beneden zoeken, kou gaat naar beneden en warmte naar boven. Dus gewoon even testen, Elk nadeel heb se voordeel, aldus Johan C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
uibeltje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is mooi om te lezen! Welke temperatuur is het vat en wat is dan de aanvoertemperatuur naar de badkamer?
Is er na opwarming van de badkamer dan nog voldoende voor douche en bad?
Ho ho, ik draai vanuit buffer en niet vanuit boiler zoals jullie willen doen. Geef alleen aan dat 15 mm geen probleem, mijn aanvoer hangt rond dertig graden en badkamer is 23 graden 24/7

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:58:
[...]

Heb zelf toch wat moeite hiermee, A) Een WTW heeft een efficientie van 95%, er zal weinig energie in de uitlaat lucht zitten en B ) door de hogere zuigkracht van de boiler trek je de ventilator van de wtw dan niet 'stuk'?
Zeer opmerkzaam ;)

Punt A : Je moet je afvragen of de 5% extra winst de moeite waard is
Punt B : De ventilator stuk trekken zal wel me vallen hij zal waarschijnlijk meer toeren gaan maken.
Punt C : Kan het ook anders, vast wel. Maar dat is voor de tweakers om uit te zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:16:
[...]

En daarna door naar Overijssel ? _/-\o_ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
OrangeBerry schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:12:
[...]

En daarna door naar Overijssel ? _/-\o_ O-)
Ik ga er morgen heen.. Eerst Raalte en daarna Zwolle voor de vliegende vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:32:
[...]Punt C : Kan het ook anders, vast wel. Maar dat is voor de tweakers om uit te zoeken. :)
Het zou best interessant zijn als iemand zijn WTW afvoer naar buiten eens meet als het vriest. Ik heb zo'n vermoeden dat deze lucht nooit onder de 0 graden komt. Ik ken helaas niemand met een WTW en voor mij zelf heeft zo'n unit weinig zin (omdat ik de WPB als WTW gebruik).
Possible schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:33:
Oei, laat haar maar niet dit forum lezen :+ Binnen aanzuigen en afvoer onder de pannen zonder schoorsteen geen optie? Iets minder rendement maar wel een simpele installatie. CV-ondersteuning kan in deze config natuurlijk niet goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Jim423 op 14-09-2018 19:32 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Jim423 moet ik dan een soort van waterdicht filter aanbrengen onder de dakpannen? Op dat gedeelte liggen nu zonnepanelen.

Ow ja ik heb een wtw :P

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 14-09-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Kan zijn dat ik mij verkeerd uitgedrukt heb _/-\o_ @Speedy-Andre begon over koude lucht, vraag mij af waar die vandaan moet komen? Uitblaas is gewoon naar buiten, alleen de aanzuiging is via de mv/cv hok.
wizzopa schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:09:
[...]

Lucht uit de wpb zal langs de trap zijn weg naar beneden zoeken, kou gaat naar beneden en warmte naar boven. Dus gewoon even testen, Elk nadeel heb se voordeel, aldus Johan C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PvJo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:52:
Kan zijn dat ik mij verkeerd uitgedrukt heb _/-\o_ @Speedy-Andre begon over koude lucht, vraag mij af waar die vandaan moet komen? Uitblaas is gewoon naar buiten, alleen de aanzuiging is via de mv/cv hok.

[...]
De koude lucht komt van buiten, de lucht in huis moet toch ergens vandaan aangevuld worden? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Dus met het splitsen van de aanvoerlucht trekt de wpb jou nog alle warmte weg, en dat met 2 airco?
Hmm, dat is minder, heb maar 1 airco hangen die zal het zwaar krijgen :?
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:33:
[...]

Het plaatje werkt niet meer, maar je hokje doet aan het mijne denken ;)
Hoeveel ruimte is er rond het hok en mag die lucht afkoelen?
De 300m3/uur haal je misschien niet maar in de winter draait hij toch wel 2 uur denk ik.
Daarom splits ik het zodat de helft van buiten komt en de lucht ruim boven 0 blijft.
Ik verwarm met airco's die het net aan kunnen, hoe minder ik uit huis haal hoe minder ik elders verlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PvJo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:40:
Dus met het splitsen van de aanvoerlucht trekt de wpb jou alle warmte weg, en dat met 2 airco?
Hmm, dat is minder, heb maar 1 airco hangen die zal het zwaar krijgen :?

[...]
Juist niet, de meest rechte weg is aanzuiging van buiten en via de MV is een omweg met weerstand.
Ik kan min of meer met de MV snelheid regelen hoeveel lucht de wpb krijgt en er zit op de kortste weg naar de MV een klep die dicht kan.
Deze winter was er eind februari een weekje dag en nacht vorst, mijn wpb heeft toen niet voor problemen gezorgd wat de airco's betreft.
Wel veel verbruik natuurlijk (16,4kWh de airco in) maar ik had het nog warmer kunnen maken dan 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@Speedy-Andre ah ok, schrok al ;). Wil ook met 1 of 2 kleppen werken, alleen nog ff kijken waar ik die aansluit. T-stukken zijn snel verplaatst.

Die 16,4 kWh was voor alle 2 aircos?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, 3kWh hier van ging boven de airco in.
Ik heb t-stukken op de wpb, de MV en de dakdoorvoer.

• wizzopa
  • Nu online
Net na het starten van de WPB de windsnelheid aan de uitblaas gemeten i.v.m. de filter die in de pijp zit, de uitkomst heeft mij doen besluiten de filter er uit te halen.

Foto’s.....

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:44:
Net na het starten van de WPB de windsnelheid aan de uitblaas gemeten i.v.m. de filter die in de pijp zit, de uitkomst heeft mij doen besluiten de filter er uit te halen.

Foto’s.....
Omdat??

Wat scheelt het je ??

• PvJo
:X @wizzopa met de bouwmarkt filter is weinig verlies qua m/s, vraag mij alleen af of er een uiterlijk verschil zit tussen de Blokker en bouwmarkt filter.

Heb mij een kant en klare filter gekocht en zou het toch willen vergelijken, voor het zelfde geld heb ik een Blokker filter in een spiro behuizing :?

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:07:
[...]

Omdat??

Wat scheelt het je ??
Het mij te veel scheelt met de hoeveelheid lucht die door de boiler gaat.

Neem even de moeite naar de foto's te kijken. De getallen liegen niet.

@PvJo De bouwmarkt filter is wat wollige op de foto is het wat lastig te zien, maar is vergelijkbaar met het filter materiaal wat in de filter van Dylantje2 zit, maar dan heb ik het nog een keer gesplitst.

• Jim423
Die filterboxen hebben natuurlijk ook 50% meer filteroppervlak dan op deze manier. Maar gezien de filtervervuiling is het wel wijs om toch nog iets te gaan doen. Het is toch een apparaat wat 15 jaar moet gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
Jim423 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:00:
Die filterboxen hebben natuurlijk ook 50% meer filteroppervlak dan op deze manier. Maar gezien de filtervervuiling is het wel wijs om toch nog iets te gaan doen. Het is toch een apparaat wat 15 jaar moet gaan draaien.
Niet alle vervuiling blijft hangen, het grootste gedeelte wordt gewoon weer uitgeblazen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• wizzopa
  • Nu online
Jim423 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:00:
Vaker stofzuigen of uitblazen i.p.v. filteren. :)

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:54:
[...]

Het mij te veel scheelt met de hoeveelheid lucht die door de boiler gaat.

Neem even de moeite naar de foto's te kijken. De getallen liegen niet.

@PvJo De bouwmarkt filter is wat wollige op de foto is het wat lastig te zien, maar is vergelijkbaar met het filter materiaal wat in de filter van Dylantje2 zit, maar dan heb ik het nog een keer gesplitst.
JA ik heb de getallen gezien
Maar wat zegt het me??
Ik denk dat er veel verschil zit in het eea...
Want wat doet het met je COP?
Kan me voorstellen dat er ook zien die een kleiner pijpje gebruiken dan 160 en er dan ook flow verloren gaat.
Dus alleen getallen van een meter zeggen mij niet veel.

En dan stel dat je van 3.0 cop naar 2.9 gaat.. maar wel schoon blijft..?

Mijn filter blijft ertussen...
Als ik zie wat er aan troep in kan komen tussen mijn elementen...
Vrees ik [ in mijn ogen ] dat vervuiling tussen je elementen ook schade aan je machine kan opleveren
En als het vervuild is, dat je COP dan ook daalt...

Maar ieder zijn ding...:-)
Over een paar jaar heb jij misschien gelijk of ik..:-)
Maar boerenverstand van mij zegt, er tussen.

• Jim423
wizzopa schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:17:
[...]

Vaker stofzuigen of uitblazen i.p.v. filteren. :)
Dat kan voor de verdamper. Maar die ventilator kom je behoorlijk slecht bij. Ik heb ook geen idee of dat zwarte schuim nog uit elkaar kan zodat je de waaier schoon kan maken. In ieder geval iets waar ik geen zin in heb :+
Overigens is enigzins drukval van een filterbox niet zo'n slecht ding, zo beïnvloeden de MV waaier en WPB waaier elkaar ook minder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Dylantje2 @Jim423 ik zeg niet dat jullie de filters er tussen uit moeten halen, ik probeer met getallen aan te geven waarom ik hem er tussen vandaan heb gehaalt. Wat ik wel weet is dat Atlantic met geen woord rept over filters.
Dat er tweakers zijn die hem aansluiten met een kleinere diameter is een keuze.

Inspecteren van de elementen " verdamper in vaktermen" kan ik mooi doen door de inlaat bocht er af te draaien.

Ja het leven bestaat uit keuzes en nog meer keuzes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Ik krijg maandag de 1e Daikin 200L wp-b (in NL) binnen als het goed is.

Even goed testen en kijken wat we er allemaal mee kunnen!.. De CV ketel mag weg en de wpb komt op die plaats :)

**edit**
Via Daikin is bevestigd dat er subsidiecodes aanwezig zijn en deze bij de eerste update van de overheid ook op de lijst staan ⚡

[ Voor 30% gewijzigd door Stef87 op 15-09-2018 20:32 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jim423
Deze heeft ook een spiraal toch? Ga je nog CV-ondersteuning toepassen? Ondersteuning op de Daikins weliswaar voor misschien een paar ruimtes.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie net dat de Techneco Loria een Atlantic Loria is en dat ze er zelfs geen ander label op plakken :+
Atlantic gebruikt voor het duo model met 190l vat o.a. een Fujitsu buiten-unit.
Er zijn 8 modellen (4x duo) die allen subsidie krijgen als Techneco versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
@Speedy-Andre Weet jij ook hoe de Atlantic gebruik maakt van de photovoltaïsche aansluiting? Dus als er genoeg opbrengst is dat er dan een signaal gegeven wordt? Waar moet ik dan naar zoeken qua eigenschappen van een omvormer? Of moet er een speciaal kastje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Pos2007 schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:15:
@Speedy-Andre Weet jij ook hoe de Atlantic gebruik maakt van de photovoltaïsche aansluiting? Dus als er genoeg opbrengst is dat er dan een signaal gegeven wordt? Waar moet ik dan naar zoeken qua eigenschappen van een omvormer? Of moet er een speciaal kastje tussen?
Lees maar eens terug...
Een kastje ...
Of iets wat een 220 pulse geeft
Zwave sonoff kaku oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ja ik had al gelezen een speciale omvormer maar ik kan geen omvormer vinden die dit onderdeel specifiek benoemd. Met zoeken kom ik steeds op zonnepaneel installaties uit, maar dat bedoel ik niet.
Ik ga zoeken op 220 pulse en zwave.

Volgende handleiding moet de atlatic vastgeschroefd worden aan de vloer. Ik zet hem echter op een tegelvloer met vloerverwarming en kan daar niet in boren. Is dit beslist nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pos2007
Dylantje bedoelt (denk ik) dat je het regelt via domotica. (domoticz op een raspberry Pi bijv)
zwave (qubino flush 2 relays bijv) schakelt dan het PV contact/aansluiting in de atlantic
Of een sonoff flashen met andere firmware en dan die als contact gebruiken.

Dus je moet ergens weten hoeveel watt je zonnepanelen opwekken.
Dat kan via een kwh-meter en youless (en dan heb je dat in domotica)
Of je leest de omvormer uit met een scriptje. Welk merk heb je?

Een ABB C11 kWh meter heeft ook een schakelkontakt geloof ik.
Sommige omvormers ook, een SMA heeft een multifunction relays.
Hoe dan ook. Er komt wat meer bij kijken, maar dit is Tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Pos2007 Iedereen hier heeft hem gewoon los staan volgens mij. Je kan hem nog vastmaken aan de muur als je bang bent dat ie omvalt. 300kg valt alleen niet zomaar om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Pos2007 schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:47:
Ja ik had al gelezen een speciale omvormer maar ik kan geen omvormer vinden die dit onderdeel specifiek benoemd. Met zoeken kom ik steeds op zonnepaneel installaties uit, maar dat bedoel ik niet.
Ik ga zoeken op 220 pulse en zwave.

Volgende handleiding moet de atlatic vastgeschroefd worden aan de vloer. Ik zet hem echter op een tegelvloer met vloerverwarming en kan daar niet in boren. Is dit beslist nodig?
Erg simpele oplossing, terug levering boven bv 4,5 Amp. Contact om en de boiler gaat aan.
https://i.imgur.com/PHsKQK7.jpg
https://i.imgur.com/996qoGa.jpg

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.