All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Als het bij mij zo was zou ik inderdaad onder de trap doorgaan, die houten vloer zou ik op de verhoging van een trede maken en het glas vervangen door een plaat.thido schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:16:
Wat wil je precies doen? Dan ben ik onder de trap door en dan?
Er is 15cm ruimte tot onderzijde trede, dus daar prop ik die 160mm geïsoleerde slang wel onderdoor.
Als ik de houtenvloer weg zou halen is er 2cm extra ruimte.
Edit: het onderste raam zal dan opgeofferd worden en vervangen worden door een geïsoleerde plaat met daarin twee roosters voor aanvoer en uitblaas.
[afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
PvJo schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:30:
Gebruikt er iemand een Sonoff POW om het verbruik van de wpb te monitoren? Als dat zo is wordt de Sonoff niet warm met de tijd omdat die altijd "aan" moet staan?

Dat ding zendt met 433MHz naar een Rfxcom, dat geeft al lange tijd geen problemen met warmte.
Een Sonoff pow twijfel ik nog over, ik heb er nu een die kleine dingen schakelt zoals een pomp en niets meet.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Aangezien ik het relais in de Sonoff niet ga gebruiken (hoef niets te schakelen) waag ik het erop en monitor ik de temp van de POW wel ff met de andere Sonoff voor een tijdje.
Bij twijfel kan ik nog altijd met de Flir camera controleren.
En welke moet ik dan hebben?
Als ik het goed lees kan ik zonnepanelen op de Atlantic Explorer 3 200FS Cozy aansluiten?
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
of moet ik dan deze hebben:
https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html.
Als je nou al doet uploaden naar pvoutput via Domoticz dan kun je toch een temperatuur meter in Domoticz mee uploaden?Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:38:
[...]
Met de solarmeter.
En met Domoticz..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=13863
Alleen zou ik graag een losse temperatuur sensor uploaden naar PVO met een script. via Domoticz.
Je kunt bijv warmwater bij verbruik uploaden.
koud bij opbrengst
temp bij temp
iets bij voltage
En dan nog de v7 enz...
Je kunt meerdere sids aanmaken zoals ik zo'n beetje heb
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Toch net niet..klump4u schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:32:
[...]
Als je nou al doet uploaden naar pvoutput via Domoticz dan kun je toch een temperatuur meter in Domoticz mee uploaden?
Ik upload het stroomverbruik..
En dat is in he toch net ff iets anders dan temperatuur. ..
Tjsa ik kan metselen maar scripten iets anders...grrr
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Welk stroomverbruik? Dat van de warmtepomp?Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:40:
[...]
Toch net niet..
Ik upload het stroomverbruik..
En dat is in he toch net ff iets anders dan temperatuur. ..
Tjsa ik kan metselen maar scripten iets anders...grrr
Heb je een temperatuur meter in Domoticz aan de Wpb?
Zonnepanelen of zonnecollectoren?Unif schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:33:
Wat is het voordeel van zonnepanelen op de warmtepomp aansluiten?
En welke moet ik dan hebben?
Als ik het goed lees kan ik zonnepanelen op de Atlantic Explorer 3 200FS Cozy aansluiten?
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
of moet ik dan deze hebben:
https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html.
Ik denk dat je het laatste bedoeld, die kunnen met een pompunit op de versie met spiraal.
Maar je kan beter je dakruimte benutten voor zonnepanelen. De atlantic trekt maar 500 watt, dat brengen die zonnepanelen makkelijk op overdag.
En de stroom kan je terugleveren. Warm water van de zonnecollectoren niet.
Ja stroomverbruik upload met een lua script.klump4u schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:48:
[...]
Welk stroomverbruik? Dat van de warmtepomp?
Heb je een temperatuur meter in Domoticz aan de Wpb?
Maar temperatuur sensoren uploaden is me niet gelukt ..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 09-09-2018 21:14 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Precies hetzelfde als jij. Alleen dan met plat i.p.v. 160mm rond. Met evt wat glaswol. Dan kun je je vloer een stuk lager houden.thido schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:16:
Wat wil je precies doen? Dan ben ik onder de trap door en dan?
Er is 15cm ruimte tot onderzijde trede, dus daar prop ik die 160mm geïsoleerde slang wel onderdoor.
Als ik de houtenvloer weg zou halen is er 2cm extra ruimte.
Edit: het onderste raam zal dan opgeofferd worden en vervangen worden door een geïsoleerde plaat met daarin twee roosters voor aanvoer en uitblaas.
Maar je kunt ook de vloer even hoog (in de hoek dan) maken als de onderste trede. En dan 160mm geisoleerd flex eronderdoor. Maar net wat je fijner vind. Gezien het kozijn dacht ik dat je met plat wat mooier uitkwam, maar het kan zijn dat de foto wat vertekend.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Heb je de temperatuur sensor wel al in Domoticz?Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:40:
[...]
Ja stroomverbruik upload met een lua script.
Maar temperatuur sensoren uploaden is me niet gelukt ..
Kun je het script hier laten zien?
Temp heb ik plenty in Domoticz:klump4u schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:00:
[...]
Heb je de temperatuur sensor wel al in Domoticz?
Kun je het script hier laten zien?
Script dat ik probeer aan te passen naar een Temp senor is de werkende van power upload
Ik heb wat api enz aangepast:
En dan zoiets om een tempsensor te uploaden.commandArray = {}
print ("Warmtepomp naar P.V.O.")
date = os.date("*t")
if (date.min % 5 == 0) then -- %10 is iedere 10 minuten
solar = otherdevices_svalues['Z: WP Tot']
now, total = solar:match("(%d+);(%d+)")
-- print(solar..' '..now..' '..total)
-- Upload data to PVoutput every 5 mins [ verander %5 in %10 en dan iederre 10 minuten ]
baseURL = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?"
SID = "15798"
API = "c53c834f1af40b8035b7ecbf65a3210ea535"
PVO_URL = baseURL .. "sid=" .. SID .. "&key=" .. API .. "&d=" .. os.date("%Y%m%d") .. "&t=" .. os.date("%H:%M")
PVO_URL = PVO_URL .. "&v1=" .. total .. "&v2=" .. now .. "&c1=1"
--print(PVO_URL)
commandArray['OpenURL'] = PVO_URL
end
return commandArray
Dit zou dan naar V4, en V5 en V6 enz kunnen zodat 1 sid veel info gaat geven..
Als ik morgen tijd heb zal ik eens proberen met een tempsensor erbij, dit lua script draai je in de events van Domoticz?Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:03:
[...]
Temp heb ik plenty in Domoticz:
Script dat ik probeer aan te passen naar een Temp senor is de werkende van power upload
Ik heb wat api enz aangepast:
[...]
En dan zoiets om een tempsensor te uploaden.
Dit zou dan naar V4, en V5 en V6 enz kunnen zodat 1 sid veel info gaat geven..
Ja en dan lua setting deviceklump4u schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:20:
[...]
Als ik morgen tijd heb zal ik eens proberen met een tempsensor erbij, dit lua script draai je in de events van Domoticz?
Wel api en sid enz aanpassen
Ja hoor, werkt probleemloos. Hij staat dan wel 'altijd aan', maar met een stroomverbruik van minder dan 10 Watt. Als de Sonoff daar niet tegen kan, is er wel iets goed mis ;-)PvJo schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:30:
Gebruikt er iemand een Sonoff POW om het verbruik van de wpb te monitoren? Als dat zo is wordt de Sonoff niet warm met de tijd omdat die altijd "aan" moet staan?
Let er wel op dat als je het warmte-element ook gebruikt (naast de warmtepomp), de Sonoff dit mogelijk niet trekt, en dan heb je dus brandgevaar! Bij mij staat het warmte-element dan ook uit.
Bij mij staat het warmte-element ook uit.
de Peer schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:52:
[...]
Ja hoor, werkt probleemloos. Hij staat dan wel 'altijd aan', maar met een stroomverbruik van minder dan 10 Watt. Als de Sonoff daar niet tegen kan, is er wel iets goed mis ;-)
Let er wel op dat als je het warmte-element ook gebruikt (naast de warmtepomp), de Sonoff dit mogelijk niet trekt, en dan heb je dus brandgevaar! Bij mij staat het warmte-element dan ook uit.
De Sonoff Pow R2 kan gewoon 16A aan hoor. Hij zit er hier ook al een maand of 4 tussen. Werkt prima.de Peer schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:52:
[...]
Ja hoor, werkt probleemloos. Hij staat dan wel 'altijd aan', maar met een stroomverbruik van minder dan 10 Watt. Als de Sonoff daar niet tegen kan, is er wel iets goed mis ;-)
Er zijn meerdere berichten in omloop over verbrande Sonoffs POW bij verbruik van boven de 2000 Watt. Ik blijf daar om die reden dus onder. Of ging dat in alle gevallen om de R1?CodeIT schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:29:
[...]
De Sonoff Pow R2 kan gewoon 16A aan hoor. Hij zit er hier ook al een maand of 4 tussen. Werkt prima.
De boiler doet max 2400W toch?
Ik heb zelf het elektrisch element ook uit staan, maar ik wil deze wel kunnen gebruiken mocht het ooit, om wat voor reden ook, nodig zijn.
ok, ok. Toch neem ik het risico niet. zeker omdat het kan gaan om uren achtereen op 2400 Watt. Ik meen namelijk dat ook na die terugroepacties men niet 100% overtuigd was van de bestendigheid, kan dat nu even niet terug vinden.CodeIT schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:55:
@de Peer Klopt. Dat waren de oude. Zie bijvoorbeeld: https://www.cnx-software....-2017-are-being-recalled/
De boiler doet max 2400W toch?
Ik heb zelf het elektrisch element ook uit staan, maar ik wil deze wel kunnen gebruiken mocht het ooit, om wat voor reden ook, nodig zijn.
Laat je dan de retour van de vloerverwaming door het vat lopen of de aanvoer? Heb je dan twee inlaatcombinaties nodig?
De WPB zou bij mij in een geïsoleerde garage komen (niet verwarmd). Aanvoer en afvoer lucht zou door het platte dak kunnen. In de winter eventueel ook half via de garage aanzuigen. De cvketel hangt in de naast liggende bijkeuken, de aanvoer/retour zou ik dus 3-4 meter door mote lussen, net als de aanvoer van de koudwaterleiding en de warmwaterleiding.
Bedankt voor je reply.AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:46:
[...]
Zonnepanelen of zonnecollectoren?
Ik denk dat je het laatste bedoeld, die kunnen met een pompunit op de versie met spiraal.
Maar je kan beter je dakruimte benutten voor zonnepanelen. De atlantic trekt maar 500 watt, dat brengen die zonnepanelen makkelijk op overdag.
En de stroom kan je terugleveren. Warm water van de zonnecollectoren niet.
Nee, ik bedoel zonnepanelen.
In " Atlantic Explorer V3 productinformatie" staat letterlijk:
Als u uw Explorer koppelt aan een fotovoltaïsche
installatie, combineert u twee vormen van groene energie
zodat u heel wat energie bespaart bij het verwarmen van
uw sanitair water en wanneer u uw andere elektrische
huishoudtoestellen gebruikt.
En er staat ook een plaatje bij waar direct van de omvormer een kabel naar de atlantic explorer gaat.
Ik vroeg me af wat daarvan het voordeel is, i.p.v eerst aan het net leveren en dat daarna de atlantic explorer zijn stroom behoefte uit het net haalt.
Volgens mij gaat de WPB bij een bepaalde zonne opbrengst van een x-aantal W dan direct aan. Met het salderen wat nu nog mogelijk is, is er weinig voordeel denk ik.Unif schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:28:
[...]
Bedankt voor je reply.
Nee, ik bedoel zonnepanelen.
In " Atlantic Explorer V3 productinformatie" staat letterlijk:
Als u uw Explorer koppelt aan een fotovoltaïsche
installatie, combineert u twee vormen van groene energie
zodat u heel wat energie bespaart bij het verwarmen van
uw sanitair water en wanneer u uw andere elektrische
huishoudtoestellen gebruikt.
En er staat ook een plaatje bij waar direct van de omvormer een kabel naar de atlantic explorer gaat.
Ik vroeg me af wat daarvan het voordeel is, i.p.v eerst aan het net leveren en dat daarna de atlantic explorer zijn stroom behoefte uit het net haalt.
reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:29:En ik vermoed dat je dat vierkant ook uit glas kunt laten snijden.....
Die functie moet dan wel op de omvormer zitten, in NL kan de slimme meter je vertellen of er wordt teruggeleverd en daar kan je via de P1 poort iets mee doen.Pos2007 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:35:
[...]
Volgens mij gaat de WPB bij een bepaalde zonne opbrengst van een x-aantal W dan direct aan. Met het salderen wat nu nog mogelijk is, is er weinig voordeel denk ik.
In België zie ik kastjes die bij een overschot een belasting kunnen inschakelen zoals een (wp)boiler.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bedankt voor het meedenken.reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:29:
@thido zet jij je voet tegen de muur als je trap op loopt?
Gewoon een koof langs je muur maken van 15×15 vierkant, en die tegelijk als afvoer laten dienen, geen slang door prutsen.
En ik vermoed dat je dat vierkant ook uit glas kunt laten snijden.....
Is HR+ glas dus iets uit laten snijden gaat niet lukken. Wil in- en uitblaas van buiten dus kan net zo goed meteen een mooi plateau laten maken. Heb net rond naar rechthoek stukken gehaald bij de Hornbach om eens mee te spelen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Lijkt me ook, blijft er weinig over van wat er tussen de glaslagen af fabriek zitPvJo schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:38:
@reneeke1970 bij HR glas of dubbel glas zal dat niet gaan denk ik.
[...]
Met 16x16 heb je dan plaats voor 1 slang, ik zou zelf ook lucht van buiten willen aanzuigen en dan zal je een afstand tussen de buizen moeten aanhouden.
Dat gaat prima met een trap breedte en eventueel zet je er een kleinere ruit in ipv een grote plaat.
Dan bestel je glas met een hoek eruit, is geen probleem. Van buiten aanzuigen zou ik al nooit doen, en dan toch zeker niet met twee buizen naast elkaar zodat hij zijn eigen koude lucht op zuigt. En waar geen energie meer in zit (droog )thido schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:45:
[...]
Bedankt voor het meedenken.
Is HR+ glas dus iets uit laten snijden gaat niet lukken. Wil in- en uitblaas van buiten dus kan net zo goed meteen een mooi plateau laten maken. Heb net rond naar rechthoek stukken gehaald bij de Hornbach om eens mee te spelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Of wat @Speedy-Andre schrijft: "Dat gaat prima met een trap breedte en eventueel zet je er een kleinere ruit in ipv een grote plaat." Dat lijkt mij ook een mooie oplossing rekening houden met de WAF
Zo ongeveer.
https://i.imgur.com/guhctBw.jpg
reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:54:
[...]
Dan bestel je glas met een hoek eruit, is geen probleem. Van buiten aanzuigen zou ik al nooit doen, en dan toch zeker niet met twee buizen naast elkaar zodat hij zijn eigen koude lucht op zuigt. En waar geen energie meer in zit (droog )
[ Voor 20% gewijzigd door PvJo op 10-09-2018 11:13 ]
Alleen even zoeken waar ze op maar te verkrijgen zijn, voel er weinig voor om een standaard maat van 3x1.5mtr ofzo aan te schaffen ;-)
@reneeke1970 Ik maak de voorziening voor in- en uitblaas naar buiten, of ze dan gebruikt worden zien we later wel. Achteraf alsnog doen wordt dan weer wat lastiger.
Zon paneel kun je zelf maken, PUR plaat en trespa tegenaan lijmen.thido schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:08:
Ja inderdaad een isolatiepaneel erin i.p.v. de ruit.
Alleen even zoeken waar ze op maar te verkrijgen zijn, voel er weinig voor om een standaard maat van 3x1.5mtr ofzo aan te schaffen ;-)
@reneeke1970 Ik maak de voorziening voor in- en uitblaas naar buiten, of ze dan gebruikt worden zien we later wel. Achteraf alsnog doen wordt dan weer wat lastiger.
Maar glas bestellen voor 50 euro is goedkoper denk. Lijmen ze de roosters zo in mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Mwoa, het moet wel netjes worden hé ;-)reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:13:
[...]
Zon paneel kun je zelf maken, PUR plaat en trespa tegenaan lijmen.
Maar glas bestellen voor 50 euro is goedkoper denk. Lijmen ze de roosters zo in mee.
Liefst iets wat gewoon 1-op-1 in de sponning van het raam kan.
Even uitgemeten hoe het dan komt te zitten, tussen de ducts zit dan +/-25cm.
Links is aanzuig en rechts uitblaas. Op zich ben ik niet zo huiverig voor aanzuigen uitblaas lucht.

Ik heb het bij mij getest en nu gaat de temperatuur mee naar PVOutput.
edit, dit scriptje draait wel vaak in die 5e minuut dat hij moet uploaden, iedere keer als een device veranderd in Domoticz draait dit scriptje onnodig mee, beter is het om er een time script van te maken.
Maar voor nu doet hij het voor jouw.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| commandArray = {} print ("Warmtepomp naar P.V.O.") date = os.date("*t") if (date.min % 5 == 0) then -- %10 is iedere 10 minuten solar = otherdevices_svalues['XXXXXX'] now, total = solar:match("(%d+);(%d+)") Boilertemperatuur = otherdevices_svalues['XXXXXXX']:match("(%d+)") -- print(solar..' '..now..' '..total) -- Upload data to PVoutput every 5 mins [ verander %5 in %10 en dan iederre 10 minuten ] baseURL = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?" SID = "xxxxx" API = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxx" PVO_URL = baseURL .. "sid=" .. SID .. "&key=" .. API .. "&d=" .. os.date("%Y%m%d") .. "&t=" .. os.date("%H:%M") PVO_URL = PVO_URL .. "&v1=" .. total .. "&v2=" .. now .. "&v5=" .. Boilertemperatuur .. "&c1=1" --print(PVO_URL) commandArray['OpenURL'] = PVO_URL end return commandArray |
[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 10-09-2018 12:53 ]
Ik zou graag cv + tapwater willen.
Dus de atlantic met warmtewisselaar.
Maar als ik in de handleiding kijk, zie ik maar 1 warmwateruitlaat staan. Hoe gaat dat werken dan?
Of heeft de atlantix met wamtewisselaar 2 warmwater uigangen?
Op pagina 28 staat een plaatje waar één koudwaterleiding de wpb ingaat en één warmwaterleiding eruit,
is deze dan alleen op het tapwater aangesloten?
Wat is er niet netjes aan een mooie trespa plaat in kleur?thido schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:23:
[...]
Mwoa, het moet wel netjes worden hé ;-)
Liefst iets wat gewoon 1-op-1 in de sponning van het raam kan.
Even uitgemeten hoe het dan komt te zitten, tussen de ducts zit dan +/-25cm.
Links is aanzuig en rechts uitblaas. Op zich ben ik niet zo huiverig voor aanzuigen uitblaas lucht.
[afbeelding]
Maar glas op maat gesneden met roosters erin is inderdaad veel mooier.
Informeer maar bij de betere glas handel.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, daar is de Atlantic ook voor bedoeld. gewoon 1 koudwater aanvoer en 1 warmwater afvoer. Vervolgens zijn een aantal tweakers hier het ook voor verwarming van het huis gaan gebruiken, dat is een iets complexere (en niet standaard) situatie. Ik zou het persoonlijk niet doen. Apparaat is daar niet voor gemaakt en je maakt niet efficient gebruik van de warmtepomp. Het hele idee en uitvoering vind ik dan wel weer complimenten waard.Unif schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:02:
Ben nu bezig met het hele topic te lezen, ben bij pagina 30, en het is mij niet echt duidelijk hoe je het moet aansluiten.
Ik zou graag cv + tapwater willen.
Dus de atlantic met warmtewisselaar.
Maar als ik in de handleiding kijk, zie ik maar 1 warmwateruitlaat staan. Hoe gaat dat werken dan?
Of heeft de atlantix met wamtewisselaar 2 warmwater uigangen?
Op pagina 28 staat een plaatje waar één koudwaterleiding de wpb ingaat en één warmwaterleiding eruit,
is deze dan alleen op het tapwater aangesloten?
Op pagina 7 van de handleiding kun je de extra aansluitingen zien, aangeduid met de H (maatvoering).
Bij de specs zie je hoe groot ze zijn en welke draad er op zit.
Oorspronkelijk is de extra spiraal bedoeld om de boiler op te warmen met een externe bron zoals een cvketel of zonnecollector.
Wat aansluiten betreft is het dus geen raar idee, er zit zelfs een regeling in die onder bepaalde voorwaarden zorgt dat de wpb niet start maar het verwarmen aan de externe bron over laat.
In dit topic wordt hij echter andersom gebruikt, dus de wpb als (extra) bron voor de cv
Door de opbouw van deze wpb zijn er wel beperkingen, de spiraal zit onderin tot halverwege het vat dus de warmte die je er uit haalt is niet de 50-62 graden die je bovenin hebt.
Daarom is het geen vervanger voor de cv maar wel een mogelijke aanvulling.
[edit]
Naar aanleiding van enkele algemene vragen heb ik de TS aangevuld en mijn specifieke uitvoering gescheiden van het algemene deel
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-09-2018 19:33 ]
Thanks..klump4u schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:36:
@Dylantje2
Ik heb het bij mij getest en nu gaat de temperatuur mee naar PVOutput.
edit, dit scriptje draait wel vaak in die 5e minuut dat hij moet uploaden, iedere keer als een device veranderd in Domoticz draait dit scriptje onnodig mee, beter is het om er een time script van te maken.
Maar voor nu doet hij het voor jouw.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 commandArray = {} print ("Warmtepomp naar P.V.O.") date = os.date("*t") if (date.min % 5 == 0) then -- %10 is iedere 10 minuten solar = otherdevices_svalues['XXXXXX'] now, total = solar:match("(%d+);(%d+)") Boilertemperatuur = otherdevices_svalues['XXXXXXX']:match("(%d+)") -- print(solar..' '..now..' '..total) -- Upload data to PVoutput every 5 mins [ verander %5 in %10 en dan iederre 10 minuten ] baseURL = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?" SID = "xxxxx" API = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxx" PVO_URL = baseURL .. "sid=" .. SID .. "&key=" .. API .. "&d=" .. os.date("%Y%m%d") .. "&t=" .. os.date("%H:%M") PVO_URL = PVO_URL .. "&v1=" .. total .. "&v2=" .. now .. "&v5=" .. Boilertemperatuur .. "&c1=1" --print(PVO_URL) commandArray['OpenURL'] = PVO_URL end return commandArray
Maar dan toch...
Wil hem eigenlijk apart gana gebruiken aangezien ik bijna alles wat maar mogelijk te uploaden van v5-v12..
Dus zou.....
Misschien de temp eruit kunnen sleutelen? Zodat ik hem ook nog kan gebruiken voor de andere sensoren?
xxxx
Nu op zoek naar een sandwich paneel 21-24mm.
Iemand een adres waar ik die online kan bestellen in kleine maten toevallig?
Je zult bij iedere upload de v1,v2,v3 of de v4 moeten mee uploaden, is een vereiste van pvoutput, maar als je dit script naast je oude script legt kun je zien wat er verandert is en wat je bij moet voegen om nog meer te uploaden.Dylantje2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:18:
[...]
Thanks..
Maar dan toch...
Wil hem eigenlijk apart gana gebruiken aangezien ik bijna alles wat maar mogelijk te uploaden van v5-v12..
Dus zou.....
Misschien de temp eruit kunnen sleutelen? Zodat ik hem ook nog kan gebruiken voor de andere sensoren?
xxxx
Ik heb de retour door de WPB spiraal. Ik heb 1 inlaatcombinatie voor de WPB zitten, ik zie het nut van 2 niet zo eigenlijk. De temperatuur CV water uit de WPB bij een vattemperatuur van 60 graden is ongeveer 30-35 graden bij mij, dat is natuurlijk afhankelijk van je flow/temperatuur CV water in.Pos2007 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:15:
@Jim423 Als ik het topic zo doorlees heb jij een situatie die ik ook van plan ben. Ik zou de warmwatervoorziening via de WPB willen laten lopen en de CV-ketel als backup. Heb je dan bij de cv-ketel ook een inlaatcombinatie nodig? Voor het aansluiten van een zonneboiler moet dit wel volgens de handleiding van de ketel. Ik kan nog niet zonder ketel want die stuurt de warmtepomp aan. De warmtepomp haalt in de winter een aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming van 24 graden, ik zou deze dan door het vat van de WPB willen laten lopen zodat de aanvoer/retour temperatuur hoger wordt en de warmtepomp een hoge rendement haalt. De 24 graden is niet genoeg om het warm te houden in de wintermaaanden.
Laat je dan de retour van de vloerverwaming door het vat lopen of de aanvoer? Heb je dan twee inlaatcombinaties nodig?
De WPB zou bij mij in een geïsoleerde garage komen (niet verwarmd). Aanvoer en afvoer lucht zou door het platte dak kunnen. In de winter eventueel ook half via de garage aanzuigen. De cvketel hangt in de naast liggende bijkeuken, de aanvoer/retour zou ik dus 3-4 meter door mote lussen, net als de aanvoer van de koudwaterleiding en de warmwaterleiding.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb voor de boiler vooral deze gebruikt: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3da24c4diCbwNKPvJo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:17:
@CodeIT ,@wizzopa ,@Speedy-Andre hebben jullie de DS18B20 kabel verlengt? Met dat originele stompje kom ik niet ver.
Volgens mij is het gewoon een 3 pins kabel die je wel kunt verlengen.
Zit de spiraal niet helemaal tot onderin het vat dan omdat hij beneden zo koud blijft?Jim423 schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:00:
[...]
Ik heb de retour door de WPB spiraal. Ik heb 1 inlaatcombinatie voor de WPB zitten, ik zie het nut van 2 niet zo eigenlijk. De temperatuur CV water uit de WPB bij een vattemperatuur van 60 graden is ongeveer 30-35 graden bij mij, dat is natuurlijk afhankelijk van je flow/temperatuur CV water in.
1 PVoutput . Dongen NB
Gewoon door knippen en verlengen.PvJo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:17:
@CodeIT ,@wizzopa ,@Speedy-Andre hebben jullie de DS18B20 kabel verlengt? Met dat originele stompje kom ik niet ver.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn als het past? Heb het nog niet opgemeten allemaal, maar denk dat we voor deze winter nog wel de CV blijven gebruiken...

Ik vraag mij af of dat expansievat zo hoog kan of mag...
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dan kan en mag. BTW bij mij hangt de ketel ook nog net als de CV boiler en de E-boiler.Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:26:
Om toch maar even bij het Photoshoppen te blijven @AUijtdehaag
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn als het past? Heb het nog niet opgemeten allemaal, maar denk dat we voor deze winter nog wel de CV blijven gebruiken...
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 11-09-2018 12:41 ]
Heb je daar een betonnen vloer?Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:26:
Om toch maar even bij het Photoshoppen te blijven @AUijtdehaag
[afbeelding]
Er komt wel bijna 300kg op 60x60cm te staan
Zoals op de foto zit je rechts met de water aansluiting die uit steekt en waar gaat de lucht straks heen?
Vloer is inderdaad van beton. Ik zat er eerst aan te denken om het dakraam eerst een klein stukje open te zetten.
[ Voor 47% gewijzigd door Possible op 11-09-2018 13:04 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
kun je verlengen met cat kabel of telefoonkabel of iets dergelijks, ik heb er hier waar wel 10 tot 20 meter kabel aanzit.PvJo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:17:
Je water aansluiting is niet zo moeilijk, 2x T-stuk, 2x kogelkraan, 2x Flex leiding van de juiste lengte.Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:03:
Ow ja die wateraansluiting... Hmmm toch maar eens verder kijken dan
Vloer is inderdaad van beton. Ik zat er eerst aan te denken om het dakraam eerst een klein stukje open te zetten.
Klopt. Maar de flow is ook hoog. Sensor op het vat t.h.v. de spiraal geeft namelijk 50 graden +-.reneeke1970 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:25:
[...]
Zit de spiraal niet helemaal tot onderin het vat dan omdat hij beneden zo koud blijft?
Hoe lang draait de VV dan en koelt het vat dan ook af?Jim423 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:45:
[...]
Klopt. Maar de flow is ook hoog. Sensor op het vat t.h.v. de spiraal geeft namelijk 50 graden +-.
Ik wilde de warmwater ook door de ketel laten stromen maar kan de temperatuur daar niet aanpassen, is standaard 62.5. Zou dan altijd nog gas verbruik hebben, plan is nu dan om de WPB voor SWW te gebruiken.
Als de VV echter 3 uur staat te branden, kan ik dan nog wel douchen?
Wat nou als ik hem toch in de garage zou plaatsen en er een kast omheen bouw en deze van de binnnenkant ga isoleren voor stilstaand verliezen?
En dan nog een vraag: Als het wel te doen is en ik sluit het aan op de leidingen in de keuken, hoe weet de atlantic dat als ik ga douchen dat hjj warm water moet gaan leveren?
Dat hang af van welke instelling je gebruikt, mijn boiler werkt met de ingebouwde klok van 13:00 tot 21:00 of een andere instelling dan staat hij 24/24 uur aan, als de temperatuur ca 5 graden onder zijn setpoint zakt gaat hij verwarmen. Ook niet vergeten dat je 200 of 270 liter op voorraad heb.Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:38:
Grrr het zou net passen maar het vat is natuurlijk 71 cm diep. Heb gezien dat het dan toch behoorlijk groot wordt.
Wat nou als ik hem toch in de garage zou plaatsen en er een kast omheen bouw en deze van de binnnenkant ga isoleren voor stilstaand verliezen?
En dan nog een vraag: Als het wel te doen is en ik sluit het aan op de leidingen in de keuken, hoe weet de atlantic dat als ik ga douchen dat hjj warm water moet gaan leveren?
[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 11-09-2018 20:55 ]
Hij is 66,5cm diep, maar je ziet hem zeker wel staanPossible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:38:
Grrr het zou net passen maar het vat is natuurlijk 71 cm diep. Heb gezien dat het dan toch behoorlijk groot wordt.
Isolatie werkt het beste als het er strak omheen zit zonder kieren, de leidingen niet vergeten.
Je cvketel gaat aan als hij stroming meet, een boiler gaat aan als hij x graden onder een setpoint komt.
Het water stroomt er direct doorheen zodra je een kraan open draait.
Oke dus stel dat ik hem in de garage plaats, zal het water eerst naar boven gaan richting de cv en vervolgens weer naar mijn badkamer?Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:58:
[...]
Hij is 66,5cm diep, maar je ziet hem zeker wel staan![]()
Isolatie werkt het beste als het er strak omheen zit zonder kieren, de leidingen niet vergeten.
Je cvketel gaat aan als hij stroming meet, een boiler gaat aan als hij x graden onder een setpoint komt.
Het water stroomt er direct doorheen zodra je een kraan open draait.
Als je het sww van je cv uitschakel heb je alleen ww van wpb.Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:06:
[...]
Oke dus stel dat ik hem in de garage plaats, zal het water eerst naar boven gaan richting de cv en vervolgens weer naar mijn badkamer?
Dat zou kunnen inderdaad. Niet de meest ideale situatie maar ben bang dat het niet anders kan.wizzopa schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:11:
[...]
Als je het sww van je cv uitschakel heb je alleen ww van wpb.
Omdat de aanvoertijd naar de douch langer is?Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:16:
[...]
Dat zou kunnen inderdaad. Niet de meest ideale situatie maar ben bang dat het niet anders kan.
Of om dat je warmwater verbruik zo hoog is.
Dat hangt van de leidingen af, als de badkamer leiding in een keer naar de keuken loopt dan zal het water niet door de cv gaan.Possible schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:06:
[...]
Oke dus stel dat ik hem in de garage plaats, zal het water eerst naar boven gaan richting de cv en vervolgens weer naar mijn badkamer?
En er zit denk ik een 3-weg klep in de cvketel die de SWW blokkeert als hij geen vraag ziet.
Althans dat had mijn Awb ...
Netjes! Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?The Wizard schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:44:
Mijn bestelling zou donderdag geleverd worden, krijg ik gisteren een belletje van Sharon dat de Atlantic al onderweg is! Dus 's middags naar huis gegaan.
En daar was ie:
[Afbeelding]
's avonds de buurman gevraagd of ie even wou helpen (daar heeft ie nu spijt van). Wat een &*%$ ding om de trap (lees: 2 trappen) op te krijgen...
Maar hij stond er:
[Afbeelding]
Het nadeel is dat het een aflopend dak is, dus de CV moet verwijderd worden (ging er anders toch al uit).
[Afbeelding]
Na 3 uurtjes hard bikkelen had ik hem actief:
[Afbeelding]
Van 21:15 tot 1:00 heeft ie gedraaid (deels op boost) om het water van 15 naar 55 graden te verwarmen, valt me niet tegen.
Nu loopt er een programma van 10:00 tot 19:00 ivm opbrengst zonnepanelen.
Nog te doen: Beetje netjes afwerken, CV leidingen afdoppen, kast bouwen en nadenken wat te doen met de toevoer/afvoer.
De WTW staat er naast met 150 mm aan/afvoer buizen. Ik vraag me af of er wel 300 m3 + 110 m3 door deze buizen heen kan zonder dat ze elkaar dwars zitten... Iemand een idee?
Anders gebruik ik gewoon de omgevingslucht, het staat op zolder met een vide van 2 x 2 m, dus toevoer zat van lucht. Maar ivm aanzuiggeluid maak ik liever gebruik van de WTW leidingen.
Heeft er iemand de 2x 80 mm van de CV toe/afvoer gebruikt om deze te combineren voor de toevoer?
Hier ook een Stork WHR91 en nog 2 toekomstig loze 80mm van de CV toe / afvoer
Nu nog een plofketel van 16 jaar oud die met pensioen is (verbruik 100 kuub gas per jaar)
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
die vraag komt als er een kraan open gaat cv en boiler staan parallel, en als er een driewegklep inzit zit er ook een boiler in en dan ook een temperatuur voeler die je dan weerkan kortsluiten.Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:19:
[...]
Dat hangt van de leidingen af, als de badkamer leiding in een keer naar de keuken loopt dan zal het water niet door de cv gaan.
En er zit denk ik een 3-weg klep in de cvketel die de SWW blokkeert als hij geen vraag ziet.
Althans dat had mijn Awb ...
Dit zegt de Awb handleiding er over:wizzopa schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:24:
[...]
die vraag komt als er een kraan open gaat cv en boiler staan parallel, en als er een driewegklep inzit zit er ook een boiler in en dan ook een temperatuur voeler die je dan weerkan kortsluiten.
Warmwater tapvraag heeft altijd voorrang op cv-vraag.
Detectie vindt plaats middels een stromingsschakelaar.
Het toestel moduleert op basis van de setwaarde van de
tap-NTC. Na einde tapping (gedetecteerd door de stromings-
schakelaar) zal het toestel nog in bedrijf blijven tot
de setwaarde van de retour-NTC bereikt is. Vervolgens blijft
de pomp nog gedurende 15 seconden nadraaien om alle
nog aanwezige restwarmte in het voorraadvat te pompen.
Er zit een buffer vat van 7 liter in deze Awb.
Ik kon het tap bedrijf met de klokthermostaat uitschakelen of vrij ingewikkeld op de cvketel zelf..
De retour ntc zit in het cv circuit, dan maar even zoeken naar mogelijkheden om de cv ketel te foppen en hem laten denken dat hij geen sww hoeft te leveren.Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:36:
[...]
Dit zegt de Awb handleiding er over:
Warmwater tapvraag heeft altijd voorrang op cv-vraag.
Detectie vindt plaats middels een stromingsschakelaar.
Het toestel moduleert op basis van de setwaarde van de
tap-NTC. Na einde tapping (gedetecteerd door de stromings-
schakelaar) zal het toestel nog in bedrijf blijven tot
de setwaarde van de retour-NTC bereikt is. Vervolgens blijft
de pomp nog gedurende 15 seconden nadraaien om alle
nog aanwezige restwarmte in het voorraadvat te pompen.
Er zit een buffer vat van 7 liter in deze Awb.
Ik kon het tap bedrijf met de klokthermostaat uitschakelen of vrij ingewikkeld op de cvketel zelf..
Ho ho, dit is/was mijn cvketel die nu in de schuur ligtwizzopa schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:45:
[...]
De retour ntc zit in het cv circuit, dan maar even zoeken naar mogelijkheden om de cv ketel te foppen en hem laten denken dat hij geen sww hoeft te leveren.
Die van @Possible is een Awb Thermomaster 2 en ik heb/had de 3
[edit] Verhaaltje van de TM 2:
Met tapsensor
De detectietemperatuur [die afhankelijk is van het geselecteerde sanitairprogramma (zie pagina 4)] van de tapsensor bepaalt of er warmtevraag is. Bij aanhoudende warmtevraag (of bij een warm toestel) zal het toestel gaan moduleren op de retourtemperatuur (modulatietemperatuur). Deze modula-tietemperatuur is afhankelijk van het geselecteerde sanitair-programma (zie pagina 4). Bij aanhoudende warmtevraag zal het toestel uiteindelijk uit-schakelen bij een temperatuur die 5 ˚C hoger is dan de modulatietemperatuur. Het toestel komt vervolgens weer in bedrijf bij een temperatuur die afhankelijk is van de hysterese die hoort bij het geselecteerde sanitair-programma.
[ Voor 47% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-09-2018 21:54 ]
Jij haalt je eigen ketel er bijSpeedy-Andre schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:49:
[...]
Ho ho, dit is/was mijn cvketel die nu in de schuur ligt![]()
Dus toch een sensor, blijft dat als je de warmwater kraan open draai dat koudwater door de cvboiler kan gaan lopen en richting je ww kraan. Excuus aan @Possible dat ik/ we om hem heen praten.Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:49:
[...]
Ho ho, dit is/was mijn cvketel die nu in de schuur ligt![]()
~~~[edit] Verhaaltje van de TM 2:
Met tapsensor
De detectietemperatuur ~~~[die afhankelijk is van het geselecteerde sanitairprogramma (zie pagina 4)] van de tapsensor bepaalt of er warmtevraag is. Bij aanhoudende warmtevraag (of bij een warm toestel) zal het toestel gaan moduleren op de retourtemperatuur (modulatietemperatuur). Deze modula-tietemperatuur is afhankelijk van het geselecteerde sanitair-programma (zie pagina 4). Bij aanhoudende warmtevraag zal het toestel uiteindelijk uit-schakelen bij een temperatuur die 5 ˚C hoger is dan de modulatietemperatuur. Het toestel komt vervolgens weer in bedrijf bij een temperatuur die afhankelijk is van de hysterese die hoort bij het geselecteerde sanitair-programma.
Ik heb geen VV maar radiatoren uit 1974. Dit is geen LTV dus warmt gewoon op. Er gaat ongeveer 30 graden in en er komt 35 graden uit. Flow is vrij hoog (geen modulerende pomp, 110 watt). Als je de flow nog meer omhoog gooit (ik heb nog een bypass klein stukje openstaan) dan komt hij niet boven de 30 graden, dat is wat jij wilt denk ik. Je moet dan wel een vrij hoge stand gaan kiezen op je pomp vermoed ik.Pos2007 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:55:
@Jim423 Ik kan SWW niet instellen, de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming kan ik zelf instellen. Die wil ik dan ongeveer instellen in de buurt van de uitgaande temperatuur nadat de retour door de WPB is geweest. De warmtepomp (2,5kW) die nu de ketel ondersteunt kan er dan een graad of 4 bij doen. Ik probeer de delta T zo klein mogelijk te maken. De flow kan ik in 9 stappen instellen. Als de retour uit de WPB in de buurt van de 28 - 32 zit dan is dat goed genoeg. De retour uit de vloer zal dan paar graden lager zitten of in de buurt daarvan. Hoe "warm" gaat het bij jouw door het vat?
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar wat is jullie stilstand verlies? (24 uur geen water uit het vat pakken)
Ik lees tussen de 19&21W per uur (maar dat zijn volgens mij opgegeven cijfers)
En wat is de temperatuur waarop jullie het water houden?
[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 12-09-2018 08:01 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik heb de leidingen gewoon binnen gehouden, heb een update geplaatst in dit topic. Hij draait max 2 uur, heeft haast geen effect op de temperatuur hier, de boiler heeft ruimte zat om zijn warmte uit de omgeving te halen. Wel geisoleerde slang gebruikt voor de afvoer, dat scheelt behoorlijk in het lawaai (ventilator).Daannn1987 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:23:
[...]
Netjes! Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?
Hier ook een Stork WHR91 en nog 2 toekomstig loze 80mm van de CV toe / afvoer
Nu nog een plofketel van 16 jaar oud die met pensioen is (verbruik 100 kuub gas per jaar)
Wat je wel kan doen, en wat ik getest heb, is een y stuk (150 mm) op de WTW plaatsen en daar de afvoer naar het dak op aan sluiten en de andere stuk buis aansluiten op de Atlantic. Voor de toevoer hetzelfde. Ik kon het niet uitvoeren omdat er te weinig ruimte was.
Het gaat om dit artikel: T-stuk voor spirobuis Ø 150mm met aftakking Ø 150mm - 45 graden bij Ventilatieshop.com.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Sorry maar ik bedoel de verwarmings spiraal van compressor, die loopt bij mij tot beneden en dus ook daar word het 50 gradenJim423 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:45:
[...]
Klopt. Maar de flow is ook hoog. Sensor op het vat t.h.v. de spiraal geeft namelijk 50 graden +-.
1 PVoutput . Dongen NB
Onze boiler kan verwarmen tussen 13:00 en 21:00 uur boiler temperatuur 52 gr. Vast temperatuur verschil ca 5 gr. Dus aan 47 uit 52 gr.basvn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:54:
Voor de Atlanic explorer mensen..
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar wat is jullie stilstand verlies?
En het stroomverbruik? of hou je dat niet bij?wizzopa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:00:
[...]
Onze boiler kan verwarmen tussen 13:00 en 21:00 uur boiler temperatuur 52 gr. Vast temperatuur verschil ca 5 gr. Dus aan 47 uit 52 gr.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Natuurlijk hou ik dat bij, je kan het zelf op Pvoutput volgen, https://pvoutput.org/intr...id=56505&gs=0&dt=20180911.basvn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:01:
[...]
En het stroomverbruik? of hou je dat niet bij?
Alleen stroomverbruik zegt niet zo veel als je je water verbruik ook niet bij houd. In de extended data dat zijn de 5 vierkante blokjes daar ben ik bezig ook het water verbruik te loggen. Uiteraard doe ik dat ook met een extra water meter en in Excel.
Vind water verbruik niet zo heel spannend, het standby vermogen en het stilstand verlies is al 40 procent van stroom verbruik. De rest is daadwerkelijk opwarmen.wizzopa schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:10:
[...]
Natuurlijk hou ik dat bij, je kan het zelf op Pvoutput volgen, https://pvoutput.org/intr...id=56505&gs=0&dt=20180911.
Alleen stroomverbruik zegt niet zo veel als je je water verbruik ook niet bij houd. In de extended data dat zijn de 5 vierkante blokjes daar ben ik bezig ook het water verbruik te loggen. Uiteraard doe ik dat ook met een extra water meter en in Excel.
Alleen bij extreem verbruik en dan meerdere keren per dag opwarmen dan gaat het zwaar wegen.
1 PVoutput . Dongen NB
En vergeet niet eerst je krimpkous op de kabel te schuiven voor je gaat solderen.PvJo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:53:
@CodeIT , @wizzopa bedankt voor de info! Ga voor de "knip" variant
Ik heb inmiddels dagelijks water verbruik, maar toen hij er net stond heb ik 1kWh verbruik per dag gemeten met matige vorst en 55 graden ingesteld.basvn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:54:
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar wat is jullie stilstand verlies? (24 uur geen water uit het vat pakken)
Het hok waar hij staat was toen 18 graden en de lucht toevoer kwam van de MV en buiten.
In de zomer kan dat dalen naar 0,5kWh per dag incl. wat water verbruik.
Extrapolerend van een periode van 6 uur naar 1 dag, kom ik uit op een verlies van 4 graden. Het gemiddelde elek. standby verbruik is 6.81W. Dit bij een watertemperatuur van 50 graden.basvn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:54:
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Nee, hoewel de specificaties wel heel veel op elkaar lijken.corsat schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:32:
vraagje, is de auer edel en de bulex toevallig dezelfde wpb ?
Voor mij was de Bulex Magna Aqua 150/2 liter 500 euro goedkoper, dus is het die geworden.
De grotere inhoud modellen van Auer Edel staan wel op de subsidielijst, van Bulex alleen de 150 liter.
[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 12-09-2018 13:12 ]
Auer Edel heeft vanaf 200l een RVS kuip en in alle modellen R290.
De 150l modellen lijken eender, behalve de prijs
Volgende stappen: plateau voor de trap en de pijpen doorvoeren naar buiten.
Daarna nog mooi de trap dicht maken.

Speedy-Andre schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:12:
Ik zie vanaf 200l wel verschillen, Bulex in alle modellen een geëmailleerde kuip en 290/300l heeft R134a.
Auer Edel heeft vanaf 200l een RVS kuip en in alle modellen R290.
De 150l modellen lijken eender, behalve de prijs
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Wel een "bekende" belgischecorsat schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:56:
Er is dus geen nederlandse importeur voor de Bulex Magna Aqua . [...]
https://www.esanico.be/nl...qua-warmtepompboiler.html
Bij mij 2.1W standby verbruikCodeIT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:22:
[...]
Extrapolerend van een periode van 6 uur naar 1 dag, kom ik uit op een verlies van 4 graden. Het gemiddelde elek. standby verbruik is 6.81W. Dit bij een watertemperatuur van 50 graden.

Snap nog even niet wanneer hij precies aan gaat want de 1e dag verwarmde hij gewoon tot 54 (default) en de dag erna was ik tussendoor op het werk aan het kijken of hij al was aan gegaan maar dit was niet zo, bij thuiskomst was het vat nog maar 49 graden. Toen heb ik het programma op auto gezet en ging hij meteen aan maar heeft toen doorgestookt naar 61 graden. Dus maar meteen weer op handmatig (24/24) gezet maar hij is sindsdien nog niet vanzelf aan gegaan. Temperatuur is inmiddels gezakt naar 53
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:42:
[...]
Wel een "bekende" belgische
https://www.esanico.be/nl...qua-warmtepompboiler.html
Ik had in het begin ook de 'auto' stand, maar dan zou hij moeten kijken naar hoeveel je tapt.
Manueel met een vaste temperatuur is duidelijker, komt hij er 5 graden onder dan start hij.
Die 2W meet ik ook, maar ik reken wel mee dat hij na afkoelen start zonder dat je tapt.
Naar 61 gaan doet hij met de boost, maar misschien heb je de anti-legionella functie aan staan.
@corsat
300 liter opwarmen duurt 10 uur bij de Auer Edel

Dit topic is gesloten.