AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Heb de 200 liter uitvoering, nu al 3 dagen 2 x per dag een bad vol laten lopen, Gaat perfect schema staat ingesteld van 10 tot 6. Bad verbruik is daarna pas. Wat me op valt is dat er dan nog steeds water van 40+ uit de kraan komt maar dat de boiler 25 graden aangeeft.
Verbruik weet ik nog echt .
Geluid nog niks zinnigs over te zeggen omdat de buizen morgen pas binnen komen . Tot nu toe tevreden
Stadsverwarmingen unit staat uit en kranen staan dicht
[ Voor 6% gewijzigd door Simply_jeroen op 03-09-2018 20:14 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nee, hoeft niet.OrangeBerry schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:21:
Met het risico dat ik nu een hele domme vraag stel. Moet je perse MV hebben in de woning om een warmtepompboiler aan te kunnen schaffen?
Ik zie hier op het forum veel mensen met MV, en als ik het vraag bij installateurs krijg ik te horen dat een wpb meestal werkt met de energie van MV.
Er is op internet veel informatie te vinden maar of er wordt niet gesproken over MV of dit is een algemeen gegeven wat mij even ontgaan is
Ik heb hem in een verwarmde berging achter de keuken en de lucht pakt hij van binnen met de aantekening dat ik naast de aanvoer een gat in de muur heb zodat hij niet alle lucht van binnnen pakt, de uitgang blaast bij mij gewoon nadat buiten door een pvc buis, dit is wel gehoriger maar dat horen wij niet omdat de deur naar de berging dicht is.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Fijn dat je reageert! Dank jeklump4u schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:17:
[...]
Nee, hoeft niet.
Ik heb hem in een verwarmde berging achter de keuken en de lucht pakt hij van binnen met de aantekening dat ik naast de aanvoer een gat in de muur heb zodat hij niet alle lucht van binnnen pakt, de uitgang blaast bij mij gewoon nadat buiten door een pvc buis, dit is wel gehoriger maar dat horen wij niet omdat de deur naar de berging dicht is.

Goed om te lezen dat het met wat aanpassingen dus wel kan. Kan ik mijn overschot voor PV daarvoor gebruiken. De zoektocht gaat dus nog even voort
Wat lukt niet met zelf installeren?OrangeBerry schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:54:
[...]
Fijn dat je reageert! Dank je. Ik heb dus nog niet de "juiste" installateur gevonden/gesproken aangezien het mij zelf niet lukt om het te installeren.
Goed om te lezen dat het met wat aanpassingen dus wel kan. Kan ik mijn overschot voor PV daarvoor gebruiken. De zoektocht gaat dus nog even voort
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Ik heb totaal geen verstand van dit soort installaties. Ik vind het leuk als het eenmaal staat om dingen te meten en bezig te zijn met duurzaamheid. Maar het daadwerkelijk installeren is echt niet aan mij besteed. Maar dan ook echt niet.
Ik weet dat het "goedkoper" is om het zelf te doen. Wellicht dat ik iemand kan vinden voor het aansluiten, het bestellen is iets wat ik zelf wel kan
@OrangeBerryJim423 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:32:
De warmtepompboiler werkt normaal gesproken op buitenlucht. Dus eigenlijk heeft hij niks met MV te maken.
Wij mengen als hobbybob lucht uit de MV bij om het rendement op te krikken, dit heeft echter ook nadelen, zoals de lucht is droger en evt. vies/vochtig.
Hulpwarmtepompen zoals Spaarpomp e.d. werken wel op MV maar die zijn meer voor CV-ondersteuning en hebben vaak geen of maar 50L tapwater. Dat is dus iets anders dan bijv. de Atlantic Explorer. Wij hobbybobben de boiler ook weer aan de CV maar daar is hij dus eigenlijk niet voor bedoeld.
Als ik het goed heb, staat er eigenlijk in de manual dat je GEEN MV erop aan mag sluiten.
Maar ja Tweakers for life, als je weet wat je doet....:-)
En bij sommige alles voor het rendement..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Lachu!!Speedy-Andre schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:55:
Geen tijd, dat zegt iedereen (en toch lukt het me steeds weer)![]()
Ik heb EspEasy er in zitten en dan is het erg eenvoudig om een puls van 10s te sturen:
code:
1 http://sonoff_ip/control?cmd=Pulse,12,1,10000
Dit is pio 12, 1 = on en hoe lang.
Hoe lang de puls is maakt niet uit met de nadraaitijd, deze 10s is om een klep te openen.
Thanks.
Nog 1..
Als ik kort puls 40 minuten wp naar 62 graden.
maar als ik na 10 minuten weer pulse, weer naar 62 graden voor 40 minuten?[ dus eigenlijk totaal 50 minuten ]
Ik zou namelijk liever meerdere korte dan die lange van 2 uur. Dit ivm het moment van terugleveren...
2 uur is soms te lang om netjes af te fakkelen..
ik heb nu een script met een dummy lopen reugleveren tussen 900 en 1200 kwH en een dummy 2000 en 3000 kwh.
Als dummy aan dan puls.
Als dummy uit geen puls etc etc..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Na de puls begint de nalooptijd pas, een puls van 40min lang mag ook natuurlijk (70 min draaitijd).
Echter zou ik het aantal starts en stops liever beperken, de boost maakt een run af tot hij 62 graden is.
Door de nalooptijd kan je toch niet anticiperen op een wolk
Of zo veel pv het dak op dat je de hele dag boven 600W zit
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik begrijp dat de "pulse" eigenlijk gewoon een aan/uit-schakelaar mag zijn (230V). In de handleiding staan hiervoor 2 schema's:Speedy-Andre schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:48:
Zal geen kWh zijn maar kW denk ik ...
Na de puls begint de nalooptijd pas, een puls van 40min lang mag ook natuurlijk (70 min draaitijd).
Echter zou ik het aantal starts en stops liever beperken, de boost maakt een run af tot hij 62 graden is.
Door de nalooptijd kan je toch niet anticiperen op een wolk![]()
1) 230V op B1 en B2
2) een spanningsloos contact op A1 en B2
Ik wil 1) gaan doen met een zwave aan/uitschakelaar (sale ⬠13 voor een eminent 6550) en een 230V kabel naar B1 en B2. Totale tijd PV-boost = tijd_schakelaar_aan + 30minuten. Mijn vraag is of ik dit goed heb begrepen.
Een andere vraag is hoe het aantal start/stops te beperken? Minimale aanperiode in PV-boost?
Uit een andere post begrijp ik dat door de PV-boost de geprogrammeerde periode overruled wordt. Is dan het meest efficiƫnte scenario de Atlantic altijd in nachttarief te laten werken (staat in de garage dus ik hoor de Atlantic dan niet in de slaapkamer) en overdag alleen indien PV-boost?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ik had het voor de zekerheid ook aan esanico (Belgiƫ) gevraagd... en zij bevestigen dat ook dat MV niet noodzakelijk is, de warmtepompboiler heeft een eigen ventilator. Ik ben overtuigdDylantje2 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:27:
[...]
@OrangeBerry
Als ik het goed heb, staat er eigenlijk in de manual dat je GEEN MV erop aan mag sluiten.
Maar ja Tweakers for life, als je weet wat je doet....:-)
En bij sommige alles voor het rendement..:-)

Wat dat betreft dan wellicht geen tweaker voor life maar wel leergierig en bere interessant.

Dat heb je goed begrepen. De start/stop zul je moeten beperken via de Eminent of een los tijdrelais op de Eminent om hem buiten te sluiten een x tijd wanneer hij aan is geweest.JanHybride schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:05:
[...]
Ik begrijp dat de "pulse" eigenlijk gewoon een aan/uit-schakelaar mag zijn (230V). In de handleiding staan hiervoor 2 schema's:
1) 230V op B1 en B2
Ik wil 1) gaan doen met een zwave aan/uitschakelaar (sale ⬠13 voor een eminent 6550) en een 230V kabel naar B1 en B2. Totale tijd PV-boost = tijd_schakelaar_aan + 30minuten. Mijn vraag is of ik dit goed heb begrepen.
Een andere vraag is hoe het aantal start/stops te beperken? Minimale aanperiode in PV-boost?
Uit een andere post begrijp ik dat door de PV-boost de geprogrammeerde periode overruled wordt. Is dan het meest efficiƫnte scenario de Atlantic altijd in nachttarief te laten werken (staat in de garage dus ik hoor de Atlantic dan niet in de slaapkamer) en overdag alleen indien PV-boost?
Bedenk wel dat het 's nachts koeler is, dit moet natuurlijk wel opwegen tegen de verwachte kostenbesparing van nachttarief.
Ja dat kan met een Eminent op B1 en B2, ik doe dat met een Sonoff.JanHybride schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:05:
[...]
Ik begrijp dat de "pulse" eigenlijk gewoon een aan/uit-schakelaar mag zijn (230V). In de handleiding staan hiervoor 2 schema's:
1) 230V op B1 en B2
Een warmtepomp werkt in het algemeen langdurig, in de winter het langst.
Je kan kijken hoe lang een run gemiddeld duurt en hem minstens zo lang met het PV contact laten draaien.
Vaak starten en stoppen is denk ik niet bevorderlijk voor de levensduur, de ingebouwde timers werken ook met blokken van samen minimaal 8u per dag
Het nacht tarief scheelt maar tot 2 cent en duurt 8 uur, ik laat hem liever draaien bij de hoogste lucht temperatuur en daar wijk ik van af als het niet anders kan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Er is een Sonoff topic, daar kan je zien hoe je hem kan flashen zodat je zonder hun app/server kan werken.
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:32:
Ik heb een 4-voudige en deze enkele is prima, heel makkelijk om netsnoeren in te schroeven
Er is een Sonoff topic, daar kan je zien hoe je hem kan flashen zodat je zonder hun app/server kan werken.
Ik gebruik naast de Sonoff voor de PV ingang (geflashed met Tasmota) ook een Sonoff Pow voor boiler zelf. Hier meet ik het verbruik van de boiler mee.PvJo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:15:
Bedankt voor de tip, had mij het een en ander uitgezocht ivm de Sonoff. Denk dat ik voor Tasmota ga.
[...]
-1x Sonoff POW R2
-2x Sonoff met TEMP meter
-1x Sonoff met HUM/TEM
-2x Sonoff switch
CodeIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:19:
[...]
Ik gebruik naast de Sonoff voor de PV ingang (geflashed met Tasmota) ook een Sonoff Pow voor boiler zelf. Hier meet ik het verbruik van de boiler mee.
Diameter 160mm moet ik hebben toch?
In en uit nu direct in de inpandig garage gaat nu nog heel goed.
In de winter wil ik eventueel naar buiten gaan blazen.
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Wel raad ik je de Guzo ringen aan, kun je de buis mooi mee afwerken.
Bij de ventilatieshop heb ik de luchtbenodigdheden gekocht.
https://www.ventilatieshop.com
Q1Q schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:17:
Heeft iemand toevallig nog een stuk geisoleerde slang voor de atlantic over?
[ Voor 19% gewijzigd door PvJo op 06-09-2018 19:39 ]
Heb nog wel 8 meter overQ1Q schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:17:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb mijn laatste stukken vorige week aan @thido gegeven.Q1Q schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:17:
Goed man!
CodeIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:19:
[...]
Ik gebruik naast de Sonoff voor de PV ingang (geflashed met Tasmota) ook een Sonoff Pow voor boiler zelf. Hier meet ik het verbruik van de boiler mee.
Vriend van mij heeft eventueel wel interesse en is wel handig..
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Met de tasmota firmware stuur ik de Sonoffs aan over MQTT met Home Assistant. In Home Assistant zit alle intelligentie.PvJo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:52:
Heb je zelf een script geschreven voor het verbruik en PV ingang?
[...]
Ik heb de boiler permanent in vakantiemodus staan en bepaal, middels de PV ingang, zelf wanneer deze aan gaat afhankelijk van temperatuursensoren/vloerverwaming/teruglevering etc.
Ik ben mij aan het oriƫnteren voor het vervangen van mijn huidige cv-ketel.
Die is uit 2002, en begint kuren te vertonen.
Nu ben ik aan het kijken of het verstandig is om een warmtepompboiler te kopen i.p.v een nieuwe cv ketel.
Een paar dingen die daar bij van belang zijn:
Ik heb zonnepanelen, daar heb ik ongeveer 280 kWh per jaar van over, die lever ik terug aan het net a ⬠0.07 per kWh.
Ik heb een pelletkachel die voldoende capaciteit heeft om mijn woning te verwarmen, gebruik cv dus niet.
Verbruik 2017:
-283 kWh
62.4 m3 gas (Ben alleenstaand en gebruik het dus alleen voor douchen en koken)
Klopt de volgende berekening?
62.4 * 8.8 = 549.12 kWh nodig voor warmtepompboiler.
De helft wek ik ongeveer zelf op, andere helft koop ik in a ⬠0.20
Dan kom is op COP uit van1.83
Warmtepompboiler heeft een COP van 2.7
(Atlantic explorer 3 200L met extra spiraal)
Kosten nieuwe cv ketel ⬠1400
Kosten warmtepompboiler ⬠920 (⬠2170 -/- ⬠1250 subsidie) www.havepe.nl
Dan is het toch voordeliger om die Atlantic Explorer te kopen, zowel in aanschaf als in verbruik?
En is havepe.nl een goede keuze? Ik vind wel goedkopere online, maar die installeren allemaal niet.
bvd,
Unif
Een WTW installatie breng je uit balans als er opeens een grote (koude) luchtstroom doorheen gaat.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:51:
Ik lees net dat je zon WP boiler niet kan gebruiken als je een WTW installatie in huis hebt. Klopt dit? En hoe zou je het anders moeten gaan aansluiten?
Genoeg voorbeelden hier, je kan lucht van een (grote) zolder aanzuigen en onder de dakpannen uitblazen.
Of van buiten aanzuigen, geen idee wat de situatie is en waar hij geplaatst zou worden ...
Atlantic explorer 3 nemen inderdaad en een inductiekookplaat.
En gascontract opzeggen.
62 m3 gas
62x 0,66 = 41 euro
150 vastrecht
191 / 62 = 3 euro per m3 gas.
Alleen daarom zou ik het al doen...
En stap eens over naar greenchoiche of vandebron zonnecollectief voor een hogere terugleververgoeding
Esanico is goedkoper dan havepe...
4 slangen eraan... zoek een loodgieter op met een recipro zaag voor het gat in het dak (kan van binnenuit, onder de pannen blazen)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 11:37 ]
We hebben nog geen jaar verbruik bereikt, maar er is al wel 30kWh gemiddeld per maand genoteerd.Unif schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:06:
Goedendag,
Nu ben ik aan het kijken of het verstandig is om een warmtepompboiler te kopen i.p.v een nieuwe cv ketel.
Ik heb zonnepanelen, daar heb ik ongeveer 280 kWh per jaar van over, die lever ik terug aan het net a ⬠0.07 per kWh.
Ik heb een pelletkachel die voldoende capaciteit heeft om mijn woning te verwarmen, gebruik cv dus niet.
Verbruik 2017:
-283 kWh
Dan is het toch voordeliger om die Atlantic Explorer te kopen, zowel in aanschaf als in verbruik?
En is havepe.nl een goede keuze? Ik vind wel goedkopere online, maar die installeren allemaal niet.
bvd,
Unif
Waarom zou je naar Havepe gaan als je in BelgiĆ« netto ā¬200 kwijt bent?
Voor het verschil kan je denk ik een installateur regelen of een handige klusser
Het is niet erg ingewikkeld als alles er al is voor een cv installatie, alleen over de lucht moet even nagedacht worden want dat verschilt per woning.
Kijk even naar dit schema, https://imgur.com/F33Xre3Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:51:
Ik lees net dat je zon WP boiler niet kan gebruiken als je een WTW installatie in huis hebt. Klopt dit? En hoe zou je het anders moeten gaan aansluiten?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200ā¦.. WP- Daikin 3,5kWā¦.. Fotoās.....
Deze moet ik dan hebben?
En kan ik dan wel subsidie krijgen, als ik geen factuur heb om te bewijzen dat hij goed is geĆÆnstalleerd?
Ik heb er ook aan gedacht gas de deur uit te doen, maar afsluiten kost ā¬600.
Dat verdien ik dan wel weer terug in 4 jaar.
[EDIT]
Zie dat het "maar" ⬠200 is, toen ik een tijd geleden keek was het ongeveer ā¬600
[ Voor 9% gewijzigd door Unif op 07-09-2018 11:50 ]
@busscherski Even het topic door bladeren er staat een brief die gebruikt is om subsidie te krijgen zonder installateur.Unif schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:47:
https://www.esanico.be/nl...explorer+3+200L&results=2
Deze moet ik dan hebben?
En kan ik dan wel subsidie krijgen, als ik geen factuur heb om te bewijzen dat hij goed is geĆÆnstalleerd?
busscherski in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 07-09-2018 12:03 ]
Dat laten ze je graag geloven. Hier een draadje met stappen en ervaringen: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?Unif schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:47:
Voor mij zou dan een ongeisoleerde garage een oplossing kunnen zijn. Zolder is denk ik te krap. Daar slaapt mijn zoontje ook overigens. Ik weet niet of het geluid dan mee gaat spelen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:08:
[...]
Een WTW installatie breng je uit balans als er opeens een grote (koude) luchtstroom doorheen gaat.
Genoeg voorbeelden hier, je kan lucht van een (grote) zolder aanzuigen en onder de dakpannen uitblazen.
Of van buiten aanzuigen, geen idee wat de situatie is en waar hij geplaatst zou worden ...
Ik wou hem dan op de waterleiding in de keuken aansluiten? Maar geen idee wat de mogelijkheden daarvoor zijn. (komt er veel installatie bij kijken bijvoorbeeld)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Geluid is er zeker, als de zolder open is zal je de wpb moeten afschermen van de slaapkamer.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:17:
[...]
Voor mij zou dan een ongeisoleerde garage een oplossing kunnen zijn. Zolder is denk ik te krap. Daar slaapt mijn zoontje ook overigens. Ik weet niet of het geluid dan mee gaat spelen.
Ik wou hem dan op de waterleiding in de keuken aansluiten? Maar geen idee wat de mogelijkheden daarvoor zijn. (komt er veel installatie bij kijken bijvoorbeeld)
Als de garage en keuken aan elkaar zitten is het wel te doen met de leidingen, anders goed isoleren.
Lastig om een beeld te vormen met zo weinig details
Denk je dan niet dat je veel warmteverlies (stilstandverlies) hebt in de winter in de ongeisoleerde garage?
Waardoor het verbruik verder omhoog gaat, dan dat hij op zolder geplaatst wordt.
Daar heerst een constantere temperatuur. In de zomer zelfs hoger... dus minder verliezen.
Slaapt je zoontje ook overdag?
Plaatjes situatie?
Ik weet niet hoe oud je zoontje is ivm zijn slaap ritme, maar over het algemeen zou je de boiler overdag kunnen laten draaien. Hoe warmer de aanvoer van lucht hoe beter. Mijn dochter sliep naast de boiler met een wandje van gips en spaanplaat als scheiding en met een WTW kan je echt de boiler wel aansluiten het vraagt wat extra materiaal.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:17:
[...]
Voor mij zou dan een ongeisoleerde garage een oplossing kunnen zijn. Zolder is denk ik te krap. Daar slaapt mijn zoontje ook overigens. Ik weet niet of het geluid dan mee gaat spelen.
Dat is een mooie leeftijd, een leeftijd waar bij ze dwars door het monotone geluid van de boiler heen slapen.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:44:
Hij is 2 en slaapt nog wel af en toe overdag. Maar dat zal volgend jaar al wat minder zijn gok ik.
De optie mits de zolder ruimte bied zou ik zeker overwegen.
https://afbeelding.im/9BahHbAI
En de twee kamers.
https://afbeelding.im/Lbs9Hqlm
[ Voor 25% gewijzigd door Possible op 07-09-2018 18:02 ]
De naam zolder mag het niet hebben denk ik, meer een overloop.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:00:
Hier een plaatje van de zolder met cv aansluiting
https://afbeelding.im/9BahHbAI
En de twee kamers.
https://afbeelding.im/Lbs9Hqlm
Voor de beeldvorming groter dan pak weg 2x2 is het niet, hoeveel ruimte heb je nog naast het dak raam aan de linker kant?
mmm Af laten sluiten of creatief zorgen dat je geen vastrecht meer betaald...Unif schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:47:
Deze moet ik dan hebben?
[EDIT]
Zie dat het "maar" ⬠200 is, toen ik een tijd geleden keek was het ongeveer ā¬600
En wachten tot liander komt vragen of ze hem weg mogen halen.
Dus met andere woorden je geeft opdracht om hem eruit te halen.
Of je gebruikt hem echt niet meer en je betaald er niet meer voor...
Tasmota is soms moeilijker te flashen dan espeasy..PvJo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:15:
Bedankt voor de tip, had mij het een en ander uitgezocht ivm de Sonoff. Denk dat ik voor Tasmota ga.
[...]
Verder werken ze relatief gelijk
Je weet wie ik bedoel,..dunklefaser schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:16:
[...]
Ten eerste 20 m³ en niet 20 M³ , ten tweede 200 kWh en niet 200 Kwh
Je kan er vervolgens een "educated guess" op loslaten (meer is het niet):
Alleen douchen dus opwarmen van ca. 16 °C -> ca. 41 °C => Δ T = 25 K
ca. 20,0000 kg x ca. 25 K x ca. 4,187kJ/(kg x K)/3,6 = ca. 580 kWh (+/-20) waterzijdig
sCOP (22 april - 1 september): 580 kWh thermisch / 200 kWh elektrisch= ca. 2,9
(aan deze grove schatting kunnen geen rechten worden ontleent)
Maar volgens zijn berekeningen komt ik op COP 5-6 uit..
Dus waar zitten de verschillen?
Misschien een openlijke discussie hierover?
Voor mij ben ik met alles blij.. en goedkoper als ik heb gaat bijna niemand lukken..
Een ZB en een WPB in cascade dus free hot water van de zomer hahaah
Maar misschien voor de echt tweaker..
hoe kom je aan een goede SCOP berekening

Die ruimte is een soort van wasruimte.. Ook lijkt mij dat niet handig want dan moeten de leidingen over het plafond of helemaal langs de zijkanten

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 07-09-2018 19:51 ]
Een 200l Atlantic is 161cm hoog en de lucht kan je eventueel horizontaal aansluiten
Als de cvketel weg gaat heb je daar toch ruimte, dat ding steekt zo 30-40cm uit.
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-09-2018 19:55 ]
snap die pulse toch nog niet helemaal...Speedy-Andre schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:48:
Zal geen kWh zijn maar kW denk ik ...
Door de nalooptijd kan je toch niet anticiperen op een wolk![]()
Ik pulse kort 40 minuten loop tijd]
Maar kan de spanning dan van de B1 en B 2 af? of moet die erop blijven staan?
Wat ik voor ogen puls ik lang looptijd 2 uur.
Maar pulse kort 40 minten..
tussentijds na 10 minuten nog een pulse gaat de teller dan weer op 40 minuten? dus 50 totaal..?
MM wolken kan ik via domoticz redelijk voorspellen...[ buienradar en fcb en nog ene plugin ]
En maanden genoeg heb ik dagen met constant 600w over vanaf zonsopkomst tot ....
En daar heb ik een dummy switch voor lopen.
Dus heel simpel te schakelen als terugleveren = > 800 dan pulse
Anders terugleveren = <800 geen pulse..
En ja dan loopt hij nog x minuten door..
Maar ik lever dan steeds minder terug.:-)
En dat is mijn voor erg gunstig na 2021 [ als het salderen dan toch nog een jaartje ander blijft :-)
Noodzakelijk niet..OrangeBerry schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:11:
[...]
Ik had het voor de zekerheid ook aan esanico (Belgiƫ) gevraagd... en zij bevestigen dat ook dat MV niet noodzakelijk is, de warmtepompboiler heeft een eigen ventilator. Ik ben overtuigd![]()
Wat dat betreft dan wellicht geen tweaker voor life maar wel leergierig en bere interessant.
Maar als ik het goed heb mag je de lucht die uit een mv of een wtw niet gebruiken ivm vetten enz enz
ik heb geen mv en wtw alleen een zolder met dakdoorvoeren en loopt als een tein..:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=13862
Ik laat hem in de morgen om 9.30 pas aanslaan omdat de meeste panelen bij mij op zzo liggen..
En wij dan van huis zijn dus er de meeste stroom over is:-)
In het begin van die die ruimte zou het kunnen, maar het ziet er niet uit dan.. Eigenlijk is er maar 1 oplossing.. De cv moet eruitSpeedy-Andre schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:54:
Dan is de vraag, tot hoe hoog heb je nog iets van 70cm breedte beschikbaar?
Een 200l Atlantic is 161cm hoog en de lucht kan je eventueel horizontaal aansluiten
Als de cvketel weg gaat heb je daar toch ruimte, dat ding steekt zo 30-40cm uit.
Flashen met ander software.PvJo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:49:
Heb enkele modellen in bestelling. :
-1x Sonoff POW R2
-2x Sonoff met TEMP meter
-1x Sonoff met HUM/TEM
-2x Sonoff switch
[...]
En in mijn beleving zou ik geen pow gebruiken om de wpb aan en uit te schakelen.
Aangezien ze toch uit China komen er er geen keurmerk op zit...
Dus als je brand krijgt....brrrr
Ik ben nu aan het stoeien met de verzekering omdat ze eea wel apart zien bij een verzekering...
Dus 1 ding ik ga weg bij Aegon met al mijn huisverzekeringen.Die weten in hun voorwaarden niet eens wat een WPB en WP is.Dus meneer als u schade heeft gaan we wel kijken of we uitbetalen en hoeveel..
Maar het klopt meneer ze staan er niet in. Afschrijftermijnen van panelen en wp en wpb is niet bekent bij ons dus geven we ook geen inzicht in.
Met als gevolg willekeur? En misschien zien ze een wp en wpb wel als een computer in 3 jaar afschrijven en dan? Uhm nee meneer een WP apart Allrisk bijverzekeren doen we niet meneer...
Ik wil wet extra betalen daarvoor,... NEE meneer kan niet.
Communiceen via whatsapp of een chat wara je 1x per 5 minuten antwoord krijgt, en mailen vanuit no replay dus.. pff wat een wereld zeg.. gvd..
sorry offtopic maar toch :-)
moest het even kwijt..
[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 07-09-2018 20:35 ]
Dan helemaal achter in de ruimte lucht van en naar buiten, waterleiding langs het knieschot, wel even zeuren bij de wtw. De wtw inpassen in de lucht voor de wpb zal gezien de compacte strakke opbouw niet mee vallen.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:00:
[...]
In het begin van die die ruimte zou het kunnen, maar het ziet er niet uit dan.. Eigenlijk is er maar 1 oplossing.. De cv moet eruit
Plofketel en je drukvat eruit.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:49:
@wizzopa hierbij een volledige foto:
[afbeelding]
[afbeelding]
Die ruimte is een soort van wasruimte.. Ook lijkt mij dat niet handig want dan moeten de leidingen over het plafond of helemaal langs de zijkanten
Daar een WPB zetten.
Dan buiten een WP
Dat werkt...
Geen gas meer..
En je water sluit je heel simpel op je cv installatie
De uitloop van je CV gebruik voor uitloop WPB.
Aanzuig zolderraampje open..
Of een pijpje onder de pannen met een filter..
Klaar toch?
Eind van de winter zorgen dat je alles goed voorbereidt hebt
Wanneer je CV uit gaat WPB erin
De rest van de zomer de tijd om je WP aan te sluiten
En dan in het voorjaar meteen je gas eruit..
1 Ding, hopen dat die RUTTE zijn regelingen niet ernstig gaat aanpassen ..
hahah DOEN!!!!Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:00:
[...]
In het begin van die die ruimte zou het kunnen, maar het ziet er niet uit dan.. Eigenlijk is er maar 1 oplossing.. De cv moet eruit
De puls is heel simpel, al stuur je er een van 1 sec, de Atlantic draait minstens 30 minuten.Dylantje2 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:57:
[...]
snap die pulse toch nog niet helemaal...
Ik pulse kort 40 minuten loop tijd]
Maar kan de spanning dan van de B1 en B 2 af? of moet die erop blijven staan?
Wat ik voor ogen puls ik lang looptijd 2 uur.
Maar pulse kort 40 minten..
tussentijds na 10 minuten nog een pulse gaat de teller dan weer op 40 minuten? dus 50 totaal..?
MM wolken kan ik via domoticz redelijk voorspellen...[ buienradar en fcb en nog ene plugin ]
En maanden genoeg heb ik dagen met constant 600w over vanaf zonsopkomst tot ....
En daar heb ik een dummy switch voor lopen.
Dus heel simpel te schakelen als terugleveren = > 800 dan pulse
Anders terugleveren = <800 geen pulse..
En ja dan loopt hij nog x minuten door..
Maar ik lever dan steeds minder terug.:-)
En dat is mijn voor erg gunstig na 2021 [ als het salderen dan toch nog een jaartje ander blijft :-)
Ik ging van de tijden uit die je zelf noemde en wat er dan gebeurt
Je kan steeds binnen 30 minuten een puls sturen of een heel lange puls van een paar uur.
https://imgur.com/E27SFCF
Wou een Sonoff switch gebruiken om de WPB via de PV ingang te schakelen (hoef toch maar een impuls te geven of heb ik het verkeerd begrepen dat er toch constant spanning op de PV ingang moet staan tijdens het bedrijf tot die WPB klaar is met opwarmen?)
Tja verzekeringen, kan er ook een boek over schrijven ......
[ Voor 3% gewijzigd door PvJo op 07-09-2018 20:38 ]
Heb nu alles via Domoticz op Raspberry lopen.
Dylantje2 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:39:
[...]
Tasmota is soms moeilijker te flashen dan espeasy..
Verder werken ze relatief gelijk
Pulse ga ik binnenkort doen als ik weer tijd heb voor de hobby zie lijntje hier..@Speedy-AndrePvJo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:26:
@Dylantje2 de POW was eigenlijk bedoeld om het stroomverbruik te monitoren. Heb me extra de POW R2 besteld, die zou wat "veiliger" zijn .
Wou een Sonoff switch gebruiken om de WPB via de PV ingang te schakelen (hoef toch maar een impuls te geven of heb ik het verkeerd begrepen dat er toch constant spanning op de PV ingang moet staan tijdens het bedrijf tot die WPB klaar is met opwarmen?)![]()
Tja verzekeringen, kan er ook een boek over schrijven ......
Pow2 zou wat veilger zijn in welk opzicht..?
Ik heb er goedgekeurde Zwave voor zitten. [ en een NEN keuring achter aan door een erkend installateur, waar de meeste hier me voor gek mee verklaren , maar verzekeringen, en vermogen op elektrische devices heeft iemand me wel eens ifilmpjes van laten zien brrrr ]
Dus voor mij licht gebruik China zwaarder Zwave..:-)
Ik slaap heeeel goed s'nachts.
Kost iets meer maar dan heb je ook wat :-)
Ik weet niet of je ook een blanco sonnof ota kunt flashen met tasmota..PvJo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:29:
Had een tutorial gevonden dat je de Sonoff via OTA kon flashes, aangezien ik die Sonoff's nog niet heb kan ik ook niet zeggen of het dadwerkelijk gaat. (Hoop niet dat ik die dingen brick)
Heb nu alles via Domoticz op Raspberry lopen.
[...]
Mijn geflashte sonoff tasmota ota updaten geeft alleen maar problemen...
Dus dat lukt me niet.
Ik heb het even opgemeten.Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:49:
@wizzopa hierbij een volledige foto:
[afbeelding]
[afbeelding]
Yep ketel eruit en buiten een pana

Niet mijn beste photoshop.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 21:58 ]
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:57:
[...]
Ik heb het even opgemeten.
Yep ketel eruit en buiten een pana![]()
[afbeelding]
Niet mijn beste photoshop.
Lachu....
Maar ja er zijn mensen dit deze setup werkend he

Die bulex heeft in en uit via een 80/125 cv pijp he?
https://www.esanico.be/nl...qua-warmtepompboiler.html
Op enkel de 150/2 zit subsidie
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 22:05 ]
Dat zou inderdaad perfect zijn ja!AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:02:
[...]
Die bulex heeft in en uit via een 80/125 cv pijp he?
Op enkel de 150/2 zit subsidie
Nog een andere graag, krijg je mert druk met de boiler ipv de ketel? Dus meer water uit de douche of kraan ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zo iets, https://www.sanden-hot-wa...anden_Brochure_051117.pdfcorsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:27:
Ik moet nog steeds mijn cv ketel vervangen die nu 180m3 gas verbruikt om sww te maken. Ik zoek een 300l wpb met spiraal en subsidie met liefst rond 125mm in en uitgang en het wordt geen atlantic ivm het geluid omdat hij in de hoek van de zolder komt te staan waar ook geslapen wordt.
Nog een andere graag, krijg je mert druk met de boiler ipv de ketel? Dus meer water uit de douche of kraan ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Je berekening klopt met 549 kWh, alleen dat is cop 1 ,met boiler word het slechts een derde deel 185 kWh.Unif schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:06:
Goedendag,
Verbruik 2017:
-283 kWh
bvd,
Unif
Maar met slechts zon beetje verbruik nam ik gewoon een doorstroom verwarmer voor 200 euro en geen gedoe meer.
Maarja ontstaat er ineens een gezin dan......
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga de atlantic explorer 3 sowieso niet bij dat bedrijf kopen die ik eerder gelinkt had, daar zit namelijk geen installatie bij. Dan kan ik hem net zo goed in belgie kopen.
Ik ben nog aan het informeren voor een installateur, maar tot nu toe niemand gevonden.
Ze doen geen warmtepompen of alleen maar degene die door hun zelf verkocht zijn.
Voor zo ver ik kan zien wordt de Bulex niet in NL aangeboden, de Atlantic zie ik vaker.corsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:01:
De bulex is eigenlijk perfect maar geen subsidie op het 300lvat met spiraal, onbegrijpelijk.
Je kan Bulex aansporen hun andere modellen aan te melden en volgens mij kan je dat ook zelf doen.
Althans, bij aanvang van de isde regeling werd ergens vermeld hoe je een apparaat kan aanmelden
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:31:
[...]
Voor zo ver ik kan zien wordt de Bulex niet in NL aangeboden, de Atlantic zie ik vaker.
Je kan Bulex aansporen hun andere modellen aan te melden en volgens mij kan je dat ook zelf doen.
Althans, bij aanvang van de isde regeling werd ergens vermeld hoe je een apparaat kan aanmelden
De bulex aqua 300/2C heeft ook gewoon 160 mm aansluiting hoor.corsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:34:
Ik heb net een mail naar rvo gestuurt, een aanmeldings formulier kan ik niet vinden. Ben benieuwd. De bulex 300l met spiraal en 125mm aansluiting en 150 tot 250m3 lucht lijkt mij beter dan de atlantic.
[...]
http://www.easi-shop.be/images/datasheetnl/26471.pdf
Dan is er erg weinig verschil met de 270 ltr atlantic volgens mij.
ergens iets naar ondercorsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:34:
Ik heb net een mail naar rvo gestuurt, een aanmeldings formulier kan ik niet vinden. Ben benieuwd. De bulex 300l met spiraal en 125mm aansluiting en 150 tot 250m3 lucht lijkt mij beter dan de atlantic.
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...AsR_RwXoLET8aAghmEALw_wcB
Bij bent u fabrikant of leverancier

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 08-09-2018 10:46 ]
Dat moet je maar afwachten, de Atlantic voorzien van geĆÆsoleerde kanalen is zeker in de lage stand van 300m3 niet lawaaiig en op papier is hij zelfs stiller met 33,5dB(A) tegen de 36dB(A) van de Bulex (beide op 2m afstand gemeten).corsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:34:
[...]
En dan het beperkte vermogen van 1,6kW om 300 liter te verwarmen, iemand een idee hoe lang dat duurt?
Met de 2,6kW van de Atlantic gaat dat ongetwijfeld 35% sneller en heb je ook zo veel langer stilte.

Frame werk (hergebruik oude balken)

Gipsplaatjes erom heen

Bijna klaar

Plaat voor de WTW

Afgewerkt in zijn hokje, bovenkant is bereikbaar voor onderhoud/storingen aan de compressor gedeelte. Achter alle gipsplaten zit steenwol voor demping, tussen de WTW en Atlantic zit ook een laag, de WTW is nu niet meer hoorboor. De Atlantic wel als ie draait, maar niet vervelend aangezien er veel wordt gedempt door de steenwol. De uitlaat zit met geĆÆsoleerde flex slang op het roostertje rechtsboven, dat scheelt enorm in het lawaai. Toevoer is gewoon open, door de kieren komt er meer dan genoeg lucht binnen.
WTW is goed te combineren met een Atlantic, toe/afvoer zit gewoon in de ruimte. Je hebt geen drukverschil. In deze ruimte zit ook geen ventielen. De afvoer waait nu ook mooi over de omvormer van de zonnepanelen heen

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Als hij niet stil genoeg is, dan maken we hem gewoon stil
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:46:
[...]
ergens iets naar onder
https://www.rvo.nl/subsid...AsR_RwXoLET8aAghmEALw_wcB
Bij bent u fabrikant of leverancier
Aangezien alle versie dezelfde vermogen hebben denk ik dat hij ook wel met 125 af kan. Prima keuze, ik zou het ook doen als ik moest kiezencorsat schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:20:
Had ik gezien maar dat kan ik als particulier niet invullen. Ik heb wel een melding gemaakt. Zie idd dat de 300l versie 160mm aansluiting heeft, dacht gelezen te hebben dat dit 125mm was. Bij lage flow is overigens 125mm acceptabel. Tegen het atlantic geweld op dit forum kan ik niet op maar ik wil graag alternatieven hebben om een keuze te maken.
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien nog een dezer dagen koud en warm water in en uit erbij, even kijken of ik nog ergens DS18b20 sensoren heb liggen.

#jaloers...klump4u schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:48:
Niet omdat het moet maar omdat het kan, warmwater nu ook erbij op PVoutput.
Misschien nog een dezer dagen koud en warm water in en uit erbij, even kijken of ik nog ergens DS18b20 sensoren heb liggen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoek iemand die een script heeft om de temperatuur te uploaden..
En dan zou je hem weer kunnen importeren via pvoutput en die dat dan om laten rekenen tot een text device waarin de cop zichtbaar wordt.
Alleen ik ben te dom:-) Om dat te maken
Edit:
@klump4u
Als je de V2 en V3 enz gebruikt krijg je ook mooie grafieken die meteen zichtbaar zijn
[ Voor 17% gewijzigd door Dylantje2 op 08-09-2018 19:54 ]
Zelf zit ik ook te wachten tot Daikin de 200L wpb op de lijst zet. Gaat allemaal traag en geen reacties op mijn aanvraag (jammer genoeg)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat hangt af van de firmware versie die die erop staat. Boven een bepaalde versie werkt dit niet meer.PvJo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:29:
Had een tutorial gevonden dat je de Sonoff via OTA kon flashes, aangezien ik die Sonoff's nog niet heb kan ik ook niet zeggen of het dadwerkelijk gaat. (Hoop niet dat ik die dingen brick)
[...]
We zijn een weekje weg geweest en bij terugkomst heeft hij de dag ervoor netjes ene legionella run gemaakt. Er staat geen water in de gang dus alles is ook dicht gelukkig.
Echt mooi om te zien hoe weinig hij verbruikt om de boel op te warmen, zeker als je een gewone boiler gewend was :-)
Volgende stap: luchthuishouding.
Het geluid stoort me niet echt (zelf ben ik er sowieso bijna nooit als hij draait overdag), maar het wordt gemakkelijk 5 graden koeler in de gang waar hij staat na een uurtje of twee draaien.
Wanneer de huiskamer deur even open staat trekt dat meteen bij maar is niet wat je wilt natuurlijk, zeker niet in de winter. Enige optie die ik op deze locatie heb is (via) de kruipruimte.
Wat zijn de gedachten hier om kruipruimte lucht te gebruiken? (inblaas en uitblaas of inblaas van binnen en uitblazen in de kruipruimte). Ik heb compartimenten in de kruipruimte maar alles staat wel in verbinding met elkaar, zal totaal zo'n 90m2 zijn met een diepte van ongeveer 60cm (gokje).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb ik al eens aangekaart...thido schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:53:
Zo, weer met de Atlantic aan de gang.
We zijn een weekje weg geweest en bij terugkomst heeft hij de dag ervoor netjes ene legionella run gemaakt. Er staat geen water in de gang dus alles is ook dicht gelukkig.
Echt mooi om te zien hoe weinig hij verbruikt om de boel op te warmen, zeker als je een gewone boiler gewend was :-)
Het geluid stoort me niet echt (zelf ben ik er sowieso bijna nooit als hij draait overdag), maar het wordt gemakkelijk 5 graden koeler in de gang waar hij staat na een uurtje of twee draaien.
Wanneer de huiskamer deur even open staat trekt dat meteen bij maar is niet wat je wilt natuurlijk, zeker niet in de winter. Enige optie die ik op deze locatie heb is (via) de kruipruimte.
Wat zijn de gedachten hier om kruipruimte lucht te gebruiken? (inblaas en uitblaas of inblaas van binnen en uitblazen in de kruipruimte). Ik heb compartimenten in de kruipruimte maar alles staat wel in verbinding met elkaar, zal totaal zo'n 90m2 zijn met een diepte van ongeveer 60cm (gokje).
Je Cop zal iets lager met de relatief koude lucht
Pas alleen dat hij echt nergens lekt
De lucht is niet schoon.. Radon dat wil je niet in huis hebben..
Verder is je ruipruimte geventileerd, dan heb je eigenlijk ook buitenlucht:-)
En in de winter zou je lucht van -5 graden naarbinnen zuigen, wat je gang/woning nog veel meer laat afkoelen dan nu het geval is. Omdat het in de kruipruimte niet vriest blijft je WPB altijd gewoon doorgaan.
In kruip ruimte blazen zou ik bang zijn voor condens. Kun je niet door trekken met gat in muur naar buiten? Via kruip ruimte dusthido schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:53:
Zo, weer met de Atlantic aan de gang.
1 PVoutput . Dongen NB
Thido heb je een foto hoe hij er nu bij staat, ben wel benieuwd.
Jazeker zie hieronder, hij staat in de gang onder de trap.Jim423 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:44:
Waar ben je bang voor condens? De lucht wordt ontvochtigd bovendien is het toch al grote natte bende.
Thido heb je een foto hoe hij er nu bij staat, ben wel benieuwd.
Daar hing eerst een Daalderop boiler (je ziet de beugel ervan nog hangen).
Aanzuig zit links, hangt nu een halve meter geĆÆsoleerde slang aan welke schuin naar beneden hangt.
Uitblaas zit erboven aan de voorkant.
Links ervan (niet meer op de foto te zien) kunnen de gaten voor de luchtslangen gemaakt worden eventueel.
Dat zou eventueel later nog kunnen.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:41:
In kruip ruimte blazen zou ik bang zijn voor condens. Kun je niet door trekken met gat in muur naar buiten? Via kruip ruimte dus
Probleem kan zijn dat ik aan de voorgevel uitkom, moet ik nog wat voor verzinnen...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Vanonder die witte kap vertrekken alle leidingen naar de radiatoren op de begane grond, en natuurlijk die twee leidingen die je helemaal links ziet. Maar er is nog een halve meter beschikbaar buiten beeld waar als het goed is geen leidingen in de vloer zitten. Alleen even kijken of er met de boor apparatuur onder de trap geboord kan worden, desnoods schuin denk ik dan maar :-)
Waarmee upload je nou je gegevens naar pvoutput?Dylantje2 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:51:
[...]
#jaloers...
Zoek iemand die een script heeft om de temperatuur te uploaden..
En dan zou je hem weer kunnen importeren via pvoutput en die dat dan om laten rekenen tot een text device waarin de cop zichtbaar wordt.
Alleen ik ben te dom:-) Om dat te maken
Edit:
@klump4u
Als je de V2 en V3 enz gebruikt krijg je ook mooie grafieken die meteen zichtbaar zijn
Ik upload de V4, V5, en V6 maar daar kan geen water bij, dus daarom ook alles naar de extra V7 t/m V11.
Met de solarmeter.klump4u schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:36:
[...]
Waarmee upload je nou je gegevens naar pvoutput?
Ik upload de V4, V5, en V6 maar daar kan geen water bij, dus daarom ook alles naar de extra V7 t/m V11.
En met Domoticz..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=13863
Alleen zou ik graag een losse temperatuur sensor uploaden naar PVO met een script. via Domoticz.
Je kunt bijv warmwater bij verbruik uploaden.
koud bij opbrengst
temp bij temp
iets bij voltage
En dan nog de v7 enz...
Je kunt meerdere sids aanmaken zoals ik zo'n beetje heb
Had gister 2 Sonoff binnen gekregen (POW R2 en TH10), ga mij een FT232RL TTL bezorgen.
jobr schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:27:
[...]
Dat hangt af van de firmware versie die die erop staat. Boven een bepaalde versie werkt dit niet meer.
Net even in de kruipruimte geweest.Jim423 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:24:
Dat ziet er goed uit. Ruimte zat nog voor gaten in de vloer en aftimmeren
Helaas lijkt het erop dat op de enige geschikte plek voor de lucht aan/afvoer een ligger van de beton vloer zit
En rechts van de boiler? 2x125mm kan ook. De gehele boiler schuif je onder de traptrede. Misschien moet je wel de kap een beetje bijwerken (bijv. een hap eruit dremelen, dremelen wel doen met de kap eraf).thido schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:43:
[...]
Net even in de kruipruimte geweest.
Helaas lijkt het erop dat op de enige geschikte plek voor de lucht aan/afvoer een ligger van de beton vloer zit. Dat wordt een nieuw plan verzinnen...
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 09-09-2018 10:58 ]
Nope, ook een ligger en leidingen door de dekvloer.Jim423 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:57:
[...]
En rechts van de boiler? 2x125mm kan ook. De gehele boiler schuif je onder de traptrede. Misschien moet je wel de kap een beetje bijwerken (bijv. een hap eruit dremelen, dremelen wel doen met de kap eraf).
Wat ik me net bedacht is het volgende: een verhoging maken voor de trap welke netjes aansluit aan de eerste trede. Links het onderste ruitje vervangen door houtwerk en met de luchtslangen eronder door.

Dit topic is gesloten.