zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Is daar een formule oid voor?
Over zonnepanelen gesproken. Ik heb, dankzij dit forum, nu ook een atlantic 3 besteldDylantje2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:34:
[...]
MMM ff doorzagen op andere tweakers...
Dus niet alleen rendabel met zonnepanelen?
Of heb je die toevallig wel?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Lijkt me wel. Ik heb daar een paar flush 2 relays voor aangeschaft (maar nog niet getest)
En met een temperature sensor zou je ook nog de WP boiler kunnen meten.
Hang hem aan een fibaro tussenstekker en je hebt een energiemeting.
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2018 20:25 ]
Als je getest hebt gaarne even posten. Als het salderingsvoordeel straks weg is kan je op deze wijze mooi (een deel van) het overschot in de warmtepompboiler stoppen.AUijtdehaag schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:21:
@JanHybride
Lijkt me wel. Ik heb daar een paar flush 2 relays voor aangeschaft (maar nog niet getest)
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Is wel een dure oplossing voor een pulsje...Waarna hij 20 minuten oid werkt.AUijtdehaag schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:21:
@JanHybride
En met een temperature sensor zou je ook nog de WP boiler kunnen meten.
Hang hem aan een fibaro tussenstekker en je hebt een energiemeting.
Ik heb een Sonoff liggen [ paar euro in China ].. wil daar meteen 10 dallassensoren op knopen voor T aanvoer T retour enz enz te monitoren in Domoticz
Alleen geen tijd om testen met Tasmota icm Dallas
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zijn er al meer die dit doen hierAUijtdehaag schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:28:
@JanHybride
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken.
500 watt zonnepanelen -> kontakt om -> WP boiler trekt hem naar 62 graden (met afval vertraging)
Standje eco de normale stand..
En de rest op een pulse, zodat je altijd affakkelt
Dan met je domotica If terugleveren dan puls en stookt hij tot 62 gradne
Mee eensAUijtdehaag schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:29:
@Dylantje2
Niet iedereen wil flashen met een paar draadjes enz.....
Dus dan maar een kant en klaar product (ondanks prijs)
Alleen je zou zonder flashen ook een 433 kunnen nemen toch?
Of een wifi swicth ala belkin
Of een simpel relais bordje
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Er zijn veel wegen die naar Rome gaan, als je veel stroom wil verbruiken zal je ook veel water moeten verbruiken, warm is warm je kan dus wel bv van 55 naar 62 maar de volgende dag heb je dus warmer water waar door je minder verbruik etc.JanHybride schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:16:
[...]
Over zonnepanelen gesproken. Ik heb, dankzij dit forum, nu ook een atlantic 3 besteld. Mij bedoeling is om deze zoveel mogelijk te laten draaien als de PV-panelen terugleveren. Nu kan ik met domotica makkelijk zien wanneer dat het geval is. In de handleiding (9.2) staat dat je dat kan schakelen via contacten B1 en B2 (230V). Mijn vraag is kan ik daar gewoon een zwave aan/uit-schakelaar op aansluiten en dat contact daarmee aansturen?
Met behulp van domotica in welke vorm dan ook kan je dit wel regelen. Ik zelf ga dit maken met een current sensor die de stroom van de omvormers naar het net meet de opbrengst dus stroom hoger dan bv 4,5 amp. Boiler aan in de pv stand.
Btw. Had je mijn cijfertjes nog gezien mbt het verbruik enige posts terug.
Voor mij ook 1:
https://www.google.com/se...0i8i30i19k1.0.PTSo9oG6r-8
mmmm
Wel verdient met zo'n goed Zonnejaar [ panelen hebben overuren gedraaid ] en met de winst van de WPB :-)
Koop ik maar een 12 jaar oude...
[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 29-08-2018 21:33 ]
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
wizzopa schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:31:
[...]
Btw. Had je mijn cijfertjes nog gezien mbt het verbruik enige posts terug.
Ja en ik snap weinig van je lage wpb verbruikwizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:14:
Mijn gemiddelde per maand voor SWW
CVB mei 2017 tot september 2017 27m3 gas voor 2,5 m3 water
EB okt 2017 tot februari 2018 154 kWh voor 2,5 m3 water
WPB feb 2018 tot heden 46 kWh voor 2,5 m3 water
SWW nov 2017 tot heden 2,5 m3
[edit]Gemiddeld per maand, alsnog gesnapt
Ik zit op 3187 liter en stopte er 185kWh in volgens de app sinds 19 feb ...
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-08-2018 22:08 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Gemiddeld per maand, daarom staan ze hier ook ter lering en vermaak. Zal morgen nog eens checke of ik misschien of excel een foutje heeft gemaakt.Speedy-Andre schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:01:
[...]
[...]
Ja en ik snap weinig van je lage wpb verbruik![]()
Ik zit op 3187 liter en stopte er 185kWh in volgens de app sinds 19 feb ...
Extra draaiuren door de cv ondersteuning verklaart het verschil niet.
Altijd tot 62 met 30min naloop. Element is instelbaar. Maar dit staat ook allemaal in de handleidingthido schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:45:
Wat doet hij precies als je het pv contact schakelt? Volgt hij dan gewoon je settings of gaat hij altijd tot 62c? Wel alleen op de pomp of ook met het element erbijm (boost)
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 29-08-2018 22:18 ]
Of je kijkt naar je huidige teruglevering door de slimme meter uit te lezen. Als de wasmachine aan staat gaat heb je geen/weinig teruglevering, dus dan zet je het contact niet om. Lever je meer als 600W terug, dan zet je het wel om.wizzopa schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:28:
[...]
Er zijn veel wegen die naar Rome gaan, als je veel stroom wil verbruiken zal je ook veel water moeten verbruiken, warm is warm je kan dus wel bv van 55 naar 62 maar de volgende dag heb je dus warmer water waar door je minder verbruik etc.
Met behulp van domotica in welke vorm dan ook kan je dit wel regelen. Ik zelf ga dit maken met een current sensor die de stroom van de omvormers naar het net meet de opbrengst dus stroom hoger dan bv 4,5 amp. Boiler aan in de pv stand.
Prima oplossing, maar ik heb nog een ferraris zo'n stomme. Maar graag zie ik een materiaallijst om indien niet te moeilijk dat voor 2020 te kunnen maken. Mag via een pb.CodeIT schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:27:
[...]
Of je kijkt naar je huidige teruglevering door de slimme meter uit te lezen. Als de wasmachine aan staat gaat heb je geen/weinig teruglevering, dus dan zet je het contact niet om. Lever je meer als 600W terug, dan zet je het wel om.
Het is een beveiligde sheet, ik moet wat trucjes uithalen om het in een andere sheet toch na te rekenenPvJo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:19:
@Speedy-Andre , @wizzopa misschien zit er een Talisker variabel in de excel verwerkt
Als ik de maanden middel en een afgebroken maand als hele maand tel dan kom ik op 47,9kWh/maand.
Je kan goed zien dat meer water verbruiken gunstiger is, maar heb je al dat water niet nodig dan ...
In de winter verstook je wat je nodig hebt, naar pv kijken heeft dan weinig zin.PvJo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:47:
@CodeIT voor de zomermaanden is het een mooie oplossing maar hoe wil je het in de wintermaanden doen? Daar heb je toch veel minder opbrengst met de zp.
Achteraf gezien hoefde ik een heel jaar niet naar normaal/dal tarief te kijken omdat Gc alles op een hoop gooit zodra je een overschot hebt
Of ik een overschot zou krijgen was een jaar terug niet zeker, nu heb ik ruim 500kWh over.
In principe kan ik het meten als ik terug lever aan het net, maar nu ik het wpb verbruik zie van 185kWh sinds februari en zie hoeveel zonnige dagen we hadden kan je net zo goed domweg overdag de wpb laten loeien
In de winter ivm de warmere inlaat temperatuur en in de zomer om de overschoot te verbruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door PvJo op 29-08-2018 23:39 ]
Ik heb dit topic volledig gevolgd, en zie dat veel mensen de Atlantic hebben, en maar weinigen deze Bulex; terwijl die laatste stiller is (?).ZuinigeRijder schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:12:toon volledige bericht
[...]
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2 geinstalleerd.
Voor de zolder was ik aan het kijken naar een warmtepompboiler die niet veel lawaai maakt, weinig standby verlies heeft en weinig luchtvolume benodigd. Uiteindelijk is het de Bulex Magna Aqua 150/2 geworden.[afbeelding]
- 33 dB geluid op 2 meter afstand
- 2 Watt standverbruik
- standby verlies van 19 Watt per uur
- luchtvolume 80 - 140 m3/uur
- max opgenomen vermogen van de warmtepomp: 350 Watt
- 1200 Watt elektrische weerstand (voor opwarmen van 55 graden naar 65 graden)
- Koelmiddel R290
- 150 liter
Geluid op ongeveer 2 meter afstand in een video (33 dB):
[video]
Met 1250 euro subsidie en aanschafprijs van 1435 euro inclusief verzendkosten is dit maar een netto investering van 185 euro. En aangezien ik de HR CV ketel verkocht heb (12 jaar oud) voor 180 euro, blijven alleen maar de installatiekosten over. En dat kun je goed zelf doen.
OK, 150 vs. 200 liter, maar dat lijkt me geen probleem voor (vooralsnog) een 1-persoonshuishouding. Prijs is praktisch gelijk.
Welke verdere verschillen mis ik nog ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
De wisselaar in de atlantic? Misschien iets betere COP van de atlantic (op papier dan)hannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 00:13:
[...]
Ik heb dit topic volledig gevolgd, en zie dat veel mensen de Atlantic hebben, en maar weinigen deze Bulex; terwijl die laatste stiller is (?).
OK, 150 vs. 200 liter, maar dat lijkt me geen probleem voor (vooralsnog) een 1-persoonshuishouding. Prijs is praktisch gelijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bulex versus Atlantic Exporerhannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 00:13:
[...]
Ik heb dit topic volledig gevolgd, en zie dat veel mensen de Atlantic hebben, en maar weinigen deze Bulex; terwijl die laatste stiller is (?).
- 33 dB geluid op 2 meter afstand of 37 dB
- 2 Watt standverbruik of ?
- standby verlies van 19 Watt per uur of meer omdat meer inhoud (200 liter)
- luchtvolume 80 - 140 m3/uur (dus langzamer warmte ontrekken uit ruimte?) versus 390 m3/uur
- max opgenomen vermogen van de warmtepomp: 350 Watt (beter salderen?, meer apparaten op 1 groep mogelijk, minder snelle opowarmtijd), of 665 Watt
- 1200 Watt elektrische weerstand (voor opwarmen van 55 graden naar 65 graden) versus 1800 Watt (extra groep nodig?)
- Koelmiddel R290 (milieuvriendelijker) of R134A
- 150 liter of 200 liter
- Wandmodel (ik heb een houten vloer op zolder, kan ook staand met hulpmiddel) versus staand
- Concentrische aan/afvoer 80 mm/120mm (ik gebruik de middelste aansluiting voor alleen afvoer van lucht) versus 2 aparte aan/afvoeren
- Werking tussen -7 en +35 graden luchttemperatuur versus -5 en +43 graden
Lijkt inderdaad niks mis mee, de versie 300 2c lijkt me wel wathannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 00:13:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Bulex heeft meer modellen, maar alleen de 150l staat op de apparatenlijst.
Het is geen voorraad artikel bij Esanico en de Atlantic wel.
Ik had een extra spiraal nodig om te kunnen doen waar dit topic in eerste instantie over ging.
De Bulex heeft dit niet en de concentrische aan/afvoer maakt (bij)mengen van lucht wat lastiger.
Ik ben wel benieuwd naar de opwarmtijd in de praktijk, past het lagere vermogen goed bij de 150l?
De Atlantic heeft met 2,6kW relatief veel wp vermogen bij 200l, voor frequente gebruikers is dat denk ik een voordeel omdat hij anders te lang koud zou staan
Ik heb zelf wat software gemaakt voor een ESP8266: https://github.com/jantenhove/P1-Meter-ESP8266. Veel mensen gebruiken een kant en klare kabel icm een Raspberry Pi: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabelwizzopa schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:33:
[...]
Prima oplossing, maar ik heb nog een ferraris zo'n stomme. Maar graag zie ik een materiaallijst om indien niet te moeilijk dat voor 2020 te kunnen maken. Mag via een pb.
Ik heb nu een regel die kijkt naar de temp in de boiler om 15:00. Als deze niet hoog genoeg is, wordt het PV relais alsnog geschakeld tot de temperatuur de door mij ingestelde temperatuur heeft bereikt van 50 °C - (1°C voor de nalooptijd van 30 minuten).PvJo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:47:
@CodeIT voor de zomermaanden is het een mooie oplossing maar hoe wil je het in de wintermaanden doen? Daar heb je toch veel minder opbrengst met de zp.
Tevens een regel die altijd kijkt of de temperatuur niet onder een ingesteld minimum komt (39 °C). Deze treedt 's avonds na een bad wel eens in werking.
Als de vloerverwarming door het extra spiraal gaat schakel ik het contact ook. Als ik alleen de pomp voor de verwarming aanzet krijg ik veel minder warmte-afgifte als de boiler niet aan het verwarmen is. Ik gok dat er in de boiler een soort stroming ontstaat als de boiler aan het verwarmen is.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeIT op 30-08-2018 10:11 ]
300 is alleen het vastrecht. Ik heb dan gelukkig de warmtewisselaar van me zelf. Anders zou het nog 250 euro meer zijn geweest.Dylantje2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:00:
[...]
300 voor wat?
Als je verbruikt wordt het nog meer?
Kennis van heeft ook sv en dat spul kost me toch een berg..
Heb je ook warmtewisselaar ertussen voor sww?
Of hoe werkt het bij jou?
WarmtewisseLaar gaat er nu tussen uit en op den duur gaat heel de stadsverwarming de deur uit
Na lange tijd lekker rustig te hebben meegelezen heb ik de sprong ook gewaagd en de Atlantic Explorer 3 270 (zonder ww) begin van de maand ook besteld.
Intussen heb ik hem geinstalleerd en staat hij zijn werk te doen bij ons in de bijkeuken. Hij is hier ter vervanging van een Tesy 120 liter e-boiler.
Op dit moment heb ik nog geen aansluitingen gemaakt op de lucht aan en afvoer, maar misschien dat ik dit in de toekomst nog ga aanpassen. Aangezien onze woning niet is voorzien van CV, maar nog een moederhaard, heb ik ervoor gekozen om de boiler zijn werk volledig zelfstandig te laten doen. Later, lees begin volgend jaar, gaan we de moederhaard vervangen voor een warmtepomp welke ons voorziet van verwarming.
Voor nu gaan we eens bekijken wat voor een besparing ons dit oplevert.
Tevens heb ik vandaag de subsidie aanvraag ingediend, met een begeleidend schrijven dat ik ze installatie zelf uitgevoerd heb. Eens kijken hoelang dit in beslag neemt en of de RVO hiermee akkoord gaat.

Hoe heb jij de luchtaansluitingen gedaan ? afvoer direct naar buiten , en aanvoer van binnen ?ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:58:
[...]
• Concentrische aan/afvoer 80 mm/120mm (ik gebruik de middelste aansluiting voor alleen afvoer van lucht) versus 2 aparte aan/afvoeren
De mogelijkheid om in de zomer de afvoer terug in de ruimte te blazen (juist op zolder) leek me wel aantrekkelijk ..
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Waar moet de inlaatcombinatie geplaatst worden? Direct op de boiler en welke inlaatcombinatie moet je dan gebruiken (3/4 "") of voor de flexleiding die iedereen hier gebruikt. Dan kan er een gewone 15mm knel versie gebruikt worden op de koperen leiding.Rol-Co schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:06:
[...]
Zit in de koud dus no prob, wel zorgen dat ie koud blijft dus redelijke afstand van de boiler. Je enige probleem is roest, dus moet weer rvs of koper zijn.
Het beste/goedkoopst is gewoon een inlaatcombinatie die op elke cv en boiler zit, daar zijn ze voor.
In de praktijk (met 2 personen douchen) is het water weer opgewarmd na ongeveer 2 uur met zoldertemperatuur van rond de 20 graden. Ik heb het water op 50 graden ingesteld staan. Hij gebruikt dan maximaal 350 Watt. Legionella preventie heb ik om de 2 weken ingesteld staan.Speedy-Andre schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:18:
Ik ben wel benieuwd naar de opwarmtijd in de praktijk, past het lagere vermogen goed bij de 150l?
De Atlantic heeft met 2,6kW relatief veel wp vermogen bij 200l, voor frequente gebruikers is dat denk ik een voordeel omdat hij anders te lang koud zou staan
Hier de technische specificatie voor 55 graden:

Opwarmtijd (omgevingstemperatuur lucht: 7 °C, aftapcyclus:M)* 8:52
Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 55 °C): 350 W
Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 45 °C): 920 W
Ik zit er met 50 graden ertussenin.
Afvoer op de CV pijp naar buiten aangesloten (CV is verkocht). Aanvoer van de zolder.hannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Hoe heb jij de luchtaansluitingen gedaan ? afvoer direct naar buiten , en aanvoer van binnen ?
De mogelijkheid om in de zomer de afvoer terug in de ruimte te blazen (juist op zolder) leek me wel aantrekkelijk ..
Het koelvermogen naar de zolder is beperkt, doordat er niet heel veel luchtverplaatsing is en de WPB niet heel lang aan springt overdag. En een hogere inlaattemperatuur geeft een hogere COP, dus laten we het maar niet koelen op de zolder. Ik kan de pijp loshalen, zodat ook de afblaas op de zolder, maar niet de moeite genomen omdat er niemand op de zolder verblijft. Dus waarom zou het koel moeten zijn op de zolder?
Ik zie mooie getallen maar wat ik mis is de relatie tot het waterverbruik met een douch beurt, hoeveel liter warm water gebruik je.ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:19:toon volledige bericht
[...]
In de praktijk (met 2 personen douchen) is het water weer opgewarmd na ongeveer 2 uur met zoldertemperatuur van rond de 20 graden. Ik heb het water op 50 graden ingesteld staan. Hij gebruikt dan maximaal 350 Watt. Legionella preventie heb ik om de 2 weken ingesteld staan.
Hier de technische specificatie voor 55 graden:
[afbeelding]
Opwarmtijd (omgevingstemperatuur lucht: 7 °C, aftapcyclus:M)* 8:52
Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 55 °C): 350 W
Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 45 °C): 920 W
Ik zit er met 50 graden ertussenin.
In de koude aanvoerleiding, maximaal anderhalve meter van de boiler af zegt daalderop dus zal hier niet anders zijn.JanHybride schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:01:
[...]
Waar moet de inlaatcombinatie geplaatst worden? Direct op de boiler en welke inlaatcombinatie moet je dan gebruiken (3/4 "") of voor de flexleiding die iedereen hier gebruikt. Dan kan er een gewone 15mm knel versie gebruikt worden op de koperen leiding.
Probeer die flexen nou te mijden, als je gewoon met koper er heen kan is veel degelijker, owee als zo'n ding ploft.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Tja, is moeilijk te zeggen, ik heb geen watermeter voor de WPB.wizzopa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:51:
[...]
Ik zie mooie getallen maar wat ik mis is de relatie tot het waterverbruik met een douch beurt, hoeveel liter warm water gebruik je.
Maar we douchen niet dagelijks, maar met het warme weer mijn vrouw wel dagelijks maar kort.
Misschien 10 minuten gemiddeld per dag douchen met 8 liter per minuut? Maar kan er heel veel naast zitten
Denk dat het stand-by verlies ongeveer 0.5 kWh (24 uur*21 Watt) per dag is, maar misschien met deze hogere temperaturen op zolder nu minder.
Sinds 20 Juli 2018 heb ik 31 kWh verbruik gemeten, dus ongeveer 0.7 kWh per dag.
Ik heb ook even in het instellingsmenu naar de tellers gekeken.
Startcycli van de warmtepomp: 44
Bedrijfsuren van de compressor: 109
Dus in 40 dagen gemiddeld 160 minuten.
Ik heb hier een verbruik over de laatste 58 dagen van 52,81 kWh met een water verbruik van 3,961 m3 water temperatuur 52 graden.ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:17:toon volledige bericht
[...]
Tja, is moeilijk te zeggen, ik heb geen watermeter voor de WPB.
Maar we douchen niet dagelijks, maar met het warme weer mijn vrouw wel dagelijks maar kort.
Misschien 10 minuten gemiddeld per dag douchen met 8 liter per minuut? Maar kan er heel veel naast zitten![]()
Denk dat het stand-by verlies ongeveer 0.5 kWh (24 uur*21 Watt) per dag is, maar misschien met deze hogere temperaturen op zolder nu minder.
Sinds 20 Juli 2018 heb ik 31 kWh verbruik gemeten, dus ongeveer 0.7 kWh per dag.
Ik heb ook even in het instellingsmenu naar de tellers gekeken.
Startcycli van de warmtepomp: 44
Bedrijfsuren van de compressor: 109
Dus in 40 dagen gemiddeld 160 minuten.
Klopt was wel wat aan de duurdere kant. maar hij is dan ook voor mijn leven hoop ik...wizzopa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 19:30:
@Dylantje2 Oke, er zit bij mij nu ook filterdoek voor de luchtinlaat van de boiler, even zelf wat gefreubeld. Filterdoek van Blokker 3 euro en 45cm 8x5,5 PUN slang blauw wat ik nog had liggen. bijna 40 euro vond ik echt iets te veel van het goede. Foto als Imgur weer werkt.
Ik had geteld dat ik incl boiler 500 kwijt was en alles wat ik erbij heb gedaan bleef ik er nog onder dus...
Je moet denk ik wel goed oppassen dat het filter niet naar binnengezogen wordt.
Ik vrees dat je dan veel ellende hebt.
Vandaar mijn "pro" filter.
Hij zit voor het rooster/bocht van de boiler en in de boiler zit er niets anders dan de verdamper, de ventilator zit aan de andere kant. ik voor zie geen problemen.Dylantje2 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 19:33:
[...]
Klopt was wel wat aan de duurdere kant. maar hij is dan ook voor mijn leven hoop ik...
Ik had geteld dat ik incl boiler 500 kwijt was en alles wat ik erbij heb gedaan bleef ik er nog onder dus...
Je moet denk ik wel goed oppassen dat het filter niet naar binnengezogen wordt.
Ik vrees dat je dan veel ellende hebt.
Vandaar mijn "pro" filter.
even proberen met Imgur https://imgur.com/rc9EsgC
De blauwe slang zit in een groef van het T-stuk.
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 30-08-2018 19:41 ]
Morgen krijgen we de sleutel van het huis, kan ik gaan kijken hoe hij de trappen op moet ..
Verticaal volgens de gebruiksaanwijzing.hannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:17:
Bulex Magna Aqua 150/2 besteld; verwachte levertijd ca 3 weken ..
Morgen krijgen we de sleutel van het huis, kan ik gaan kijken hoe hij de trappen op moet ..
Volgens de installatie handleiding moet er een inlaatcombinatie van 6 bar gebruikt worden, de meeste zijn echter 8 bar. Ik heb deze besteld.hannibal2206 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:17:
Bulex Magna Aqua 150/2 besteld; verwachte levertijd ca 3 weken ..
Die had ik ook daar besteld, maar ik kreeg in eerste instantie gewoon een 8 bar geleverd. Na even contacten werd hij netjes omgeruild.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:27:
[...]
Volgens de installatie handleiding moet er een inlaatcombinatie van 6 bar gebruikt worden, de meeste zijn echter 8 bar. Ik heb deze besteld.
In mijn handleiding werd er trouwens over 7 bar gesproken, maar een 6 bar mag dan natuurlijk ook.
Goed man!
Ik lees al een tijd mee en post ook wel eens een vraag of twee. Nu ik heb gezien dat de subsidie probleemloos wordt toegekend aan de zelfbouwers, heb ik de knoop doorgehakt.
Echter, ik twijfel tussen de 200 of de 270 liter versie, afhankelijk van de hoeveelheid water (van 40 graden) er uit te halen is. In dit topic komen wel eens wat cijfertjes voorbij maar, voorzover ik dat begreep, waren dat schattingen.
Heeft iemand inmiddels een preciezer idee van de hoeveelheid water (omgerekend naar 40 graden) er uit zo'n boiler komt, zonder een run te starten? Zeg met een ingestelde temp van 55 graden.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Temperatuur 52, boiler start bij 47 graden.
In de ochtend daalt de temperatuur naar 39 na het douche de boiler gaat dan om 13:00 aan.
Dus 75 tot 100 liter douchewater a 40 graden uit een 200 liter boiler (op 53 graden)
Onze douche doet minstens 10 liter per minuut. Dat zou dan max 10 min douchen zijn. Wij zijn ook met twee, maar dat wordt dan krap als je na elkaar wilt douchen.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Voor minder dan 5 euro zijn er neoperl restrictors te koop daar zitje eerste winst. Wij deden het ook eerst met 10 liter.ijhas schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:59:
Bedankt,
Dus 75 tot 100 liter douchewater a 40 graden uit een 200 liter boiler (op 53 graden)
Onze douche doet minstens 10 liter per minuut. Dat zou dan max 10 min douchen zijn. Wij zijn ook met twee, maar dat wordt dan krap als je na elkaar wilt douchen.
Btw 15 a 20 minuten is pp
Ik douche ook met tien liter per minuut en een 25 min douche gaat kiele kiele.ijhas schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:59:
Bedankt,
Als de wasmachine dan nog gaat trekken is het gebeurt en gaat hij opwarmen. Maar anders is één keer opwarmen per dag voldoende voor de 190 liter die ik heb.
Dus als ik mocht kiezen met zon lekkere douche nam ik de 270 liter
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 op welke temperatuur heb jij de boiler staan?
Ik ben langzaam het punt gaan zoeken waarbij ik af kon met eenmalig opwarmen, en dat was 52 graden. Bijna dagelijks leeg en zodoende totaal per jaar ongeveer 800 kWhijhas schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:39:
Bedankt voor de snelle reacties. Dit geeft mij een goed beeld. Als ik dit zo hoor denk ik dat 200 liter krap wordt. Zal toch eens gaan spelen met restrictors om te zien wat de douchekop minimaal nodig heeft om niet te gaan druppelen.
1 PVoutput . Dongen NB
- de aan en afzuiging gewoon uit de ruimte haal. Ding staat op zolder met daaronder open trap dus volume genoeg.
- alleen de afzuiging naar buiten (scheelt koude lucht in de winter, maar mis je het in de zomer)
- aanzuiging deels via de afzuiging van de MV en deels uit de ruimte om warmte te hergebruiken.
Heb nog even om er over na te denken. Tips altijd welkom.
(Onze Grohe spaar- douchekop was in vergelijking een lullig straaltje)
Vrij harde straal en fijne douchekop (nevel achtig) kost maar 50-65 euro ofzo
[ Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 31-08-2018 18:20 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
https://www.bespaarbazaar...orstroom-regelaar-pcw-02/ijhas schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:39:
Bedankt voor de snelle reacties. Dit geeft mij een goed beeld. Als ik dit zo hoor denk ik dat 200 liter krap wordt. Zal toch eens gaan spelen met restrictors om te zien wat de douchekop minimaal nodig heeft om niet te gaan druppelen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten. ik heb de 5 liter in gebruik met een douchekop van 4,95 een aanbieding bij Blokker. Werkt onafhankelijk van de waterdruk.
Heb jij de wasmachine dan ook op de boiler aangesloten?reneeke1970 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:52:
[...]
Ik douche ook met tien liter per minuut en een 25 min douche gaat kiele kiele.
Als de wasmachine dan nog gaat trekken is het gebeurt en gaat hij opwarmen. Maar anders is één keer opwarmen per dag voldoende voor de 190 liter die ik heb.
Dus als ik mocht kiezen met zon lekkere douche nam ik de 270 liter
Jazeker, en de vaatwasser ook.jobr schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:24:
[...]
Heb jij de wasmachine dan ook op de boiler aangesloten?
Zaterdag was dag is gewoon 2 kWh extra ahum....
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor de link.wizzopa schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:07:
[...]
https://www.bespaarbazaar...orstroom-regelaar-pcw-02/
Voor de kosten hoef je het niet te laten. ik heb de 5 liter in gebruik met een douchekop van 4,95 een aanbieding bij Blokker. Werkt onafhankelijk van de waterdruk.
Heb net even op de watermeter gekeken terwijl mevrouw aan het douchen was. Er gaat exact 12 liter per minuut door de regendouche. Ik denk dat ik commentaar krijg als daar een 5 liter doorstroomregelaar op gaat. Maar van 10 en 8 kan ik eens proberen.
38 kWh verbruikt voor 2,9 m3 warm water van 55 graden.
Aanzuiging van binnen, uitblaas naar buiten, element staat uit.
Instelling binnen/binnen, 3 maal anti legionellarun per maand
18 m3 gas vermeden.
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 31-08-2018 21:09 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
kosten elektra (zonder pv) 38*.0,23 = 8,74klump4u schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:08:
Nou de eerste bijna volledige maand (vanaf 6 aug) om met de Atlantic 270.
38 kWh verbruikt voor 2,9 m3 warm water van 55 graden.
Aanzuiging van binnen, uitblaas naar buiten, element staat uit.
Instelling binnen/binnen, 3 maal anti legionellarun per maand
18 m3 gas vermeden.
kosten gas 18* 0,60 = 10,80
Verschil: 2,06 per maand
Terugverdiend in 6 a 8 jaar als de COP deze waarden ook in de winter waar maakt.
Klopt deze berekening of hebben jullie andere ervaringen? Investeringen in extra leidingen en lucht aan-afvoer-kanalen en evt geluiddempende maatregelen zijn helaas ook niet gratis.
12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0
[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 01-09-2018 00:27 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Een wpb is vaak een laatste stap om met gas te kunnen stoppen, die lasten vermijd je er ook mee.
Je kan er een L/W warmtepomp voor cv mee ontlasten of een kleiner model nemen.
Stroom wordt minder belast en gas meer, het voordeel gaat dus toenemen.
De cop is over een jaar gezien 2,5-3 en afhankelijk van waar je de lucht aanzuigt.
Deze zomer ging het richting 4 omdat de lucht overal vandaan wel 25 graden of warmer was.
In dit topic heeft nog bijna niemand de wpb een jaar operationeel, we kennen nu wel de uitersten
Zolang ik kan salderen is de stroom gratis bij mij(pv al terug verdiend). Als salderen weg valt dan overdag warm stoken = ook gratisredeker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 00:17:
[...]
kosten elektra (zonder pv) 38*.0,23 = 8,74
Terugverdiend in 6 a 8 jaar als de COP deze waarden ook in de winter waar maakt.
Klopt deze berekening of hebben jullie andere ervaringen? Investeringen in extra leidingen en lucht aan-afvoer-kanalen en evt geluiddempende maatregelen zijn helaas ook niet gratis.
Edit, ik heb een contract voor €0,19 per kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 01-09-2018 07:41 ]
Bij mij draait alles op overschot prijs van 13 cent dus mijn winst is iets groter. Maar feitelijk is de enige winst het vast recht van gas, ik heb hem ook geplaatst om gasloos te worden en de CV te kunnen verkopen.redeker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 00:17:
[...]
kosten elektra (zonder pv) 38*.0,23 = 8,74
Voor extra comfort hoef je het niet te doen.
Als je maar heel weinig water verbruikt is doorstroom verwarmer misschien wel beter......
1 PVoutput . Dongen NB
Hier dus Dylantje2 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"klump4u schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:48:
Heeft al iemand langer een filter in de aanvoerleiding zitten en hoeveel rotzooi zit er dan in?
Kan je die plaatjes repareren, denk dat het erg helpt voor mensen die zaken willen bestellen.PvJo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:13:toon volledige bericht
Vandaag zijn de spullen voor de lucht en water binnen gekomen.
Bestellijst samengesteld doormiddel verschillende forum posts, dank aan @Speedy-Andre ,@wizzopa en @busscherski en diegenen die ik vergeten ben
Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.
[afbeelding]
Water benodigdheden bij Toolstation.
[afbeelding]
Flexslangen bij Econo
[afbeelding]
Als je boiler ook boven staat duurt het toch ook dertig sec?vinom schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:28:
@reneeke1970 Het comfort is toch ook instant warm water door heel je huis? Met mijn cv ketel ben ik 30 seconden verder voordat ik warm water heb beneden.
Misschien twintig omdat brander niet hoeft te starten
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou het (nog) niet weten. Ik heb geen boilerreneeke1970 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:34:
[...]
Als je boiler ook boven staat duurt het toch ook dertig sec?
Misschien twintig omdat brander niet hoeft te starten
Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.
https://imgur.com/HvJzgR5
Water benodigdheden bij Toolstation.
https://imgur.com/K7rWUvN
Flexslangen bij Econo
https://imgur.com/9V0Tqu7
Wolly schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:27:
[...]
Kan je die plaatjes repareren, denk dat het erg helpt voor mensen die zaken willen bestellen.
Stroom 29,67 kWh,
Water 2,209 m3
COP 3,64
Gemiddeld over 7 maanden 2,82
Maakt die fan een lawaai zitten nog een buizen enzo aan maar geluid valt me een beetje tegen
https://www.ventilatiesho...um-slang-160mm-per-meter/jeroenvervuren schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:32:
Vandaag die warmtepompboiler geïnstalleerd. Draait perfect. Maar jeetje wat
Maakt die fan een lawaai zitten nog een buizen enzo aan maar geluid valt me een beetje tegen
Daar zal het wel beter me gaan.
Heeft hij echt zoveel debit nodig?
Jajeroenvervuren schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:45:
Buizen net besteld . Dinsdag binnen. Ben benieuwd . Heb hem Al op binnen/binnen. Staan.
Heeft hij echt zoveel debit nodig?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Slangen met isolatie scheelt enorm, de mechanische ventilatie kan er ook wat van zonder slangen
Filterdoek van Blokkker 2,95 euro en iets om het vast te zetten een stukje PU slang wat in de groef van het t-stuk past.
Ik denk dat ik die filter doek eens om de ingang wikkel, baad het niet dan schaad het niet.wizzopa schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:21:
@klump4u of zo om het uit te proberen. https://imgur.com/rc9EsgC
Filterdoek van Blokkker 2,95 euro en iets om het vast te zetten een stukje PU slang wat in de groef van het t-stuk past.
Zorg dat hij niet in je WP gezogen wordt....wizzopa schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:21:
@klump4u of zo om het uit te proberen. https://imgur.com/rc9EsgC
Maar mooie oplossing
mmmwizzopa schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:28:
Het verbruik van de Atlantic Explorer 3 200FS.
Stroom 29,67 kWh,
Water 2,209 m3
COP 3,64
Gemiddeld over 7 maanden 2,82
Weet niet waar de excel is... En hoe het moest..
200Kwh vs 20M³ warmwater.. van 22april tot 1 september
En da is een COP van?
Atlantic 270: 1637 - 1250 = 387
2x atlantic 200: 2793 - 2500= 293
2x bulex 150: 2846 - 2500= 346
Even los van extra aansluitkosten. Die 270 liter hebben wij echt wel nodig. Twee kleinere boilers lijkt voordelig.
Ik zou ze in serie zetten, eentje veertig en andere 55 graden bvijhas schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:25:
Zijn hier toevallig mensen die twee warmtepompboilers hebben? Zo ja, hoe zijn deze waterzijdig aangesloten?
Even los van extra aansluitkosten. Die 270 liter hebben wij echt wel nodig. Twee kleinere boilers lijkt voordelig.
1 PVoutput . Dongen NB
Ten eerste 20 m³ en niet 20 M³ , ten tweede 200 kWh en niet 200 KwhDylantje2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:14:
[...]
mmm
Weet niet waar de excel is... En hoe het moest..
200Kwh vs 20M³ warmwater.. van 22april tot 1 september
En da is een COP van?
Je kan er vervolgens een "educated guess" op loslaten (meer is het niet):
Alleen douchen dus opwarmen van ca. 16 °C -> ca. 41 °C => Δ T = 25 K
ca. 20,0000 kg x ca. 25 K x ca. 4,187kJ/(kg x K)/3,6 = ca. 580 kWh (+/-20) waterzijdig
sCOP (22 april - 1 september): 580 kWh thermisch / 200 kWh elektrisch= ca. 2,9
(aan deze grove schatting kunnen geen rechten worden ontleent

[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 02-09-2018 11:26 . Reden: dimensie warmtecapaciteit ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je kan kiezen. In serie is het meest voordelig qua stilstandsverliezen denk ik. Parallel geeft het meeste vermogen. (je kan dan het meeste tappen per dag). Maar 400L is waarschijnlijk veel teveel dus in serie is wijzer. Bedenk wel dat 2x 200L meer stilstandsverliezen heeft als 1x 270L.ijhas schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:25:
Zijn hier toevallig mensen die twee warmtepompboilers hebben? Zo ja, hoe zijn deze waterzijdig aangesloten?
Oeps..dunklefaser schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:16:
[...]
Ten eerste 20 m³ en niet 20 M³ , ten tweede 200 kWh en niet 200 Kwh
Je kan er vervolgens een "educated guess" op loslaten (meer is het niet):
Alleen douchen dus opwarmen van ca. 16 °C -> ca. 41 °C => Δ T = 25 K
ca. 20,0000 kg x ca. 25 K x ca. 4,187kJ/(kg x s)/3,6 = ca. 580 kWh (+/-20) waterzijdig
sCOP (22 april - 1 september): 580 kWh thermisch / 200 kWh elektrisch= ca. 2,9
(aan deze grove schatting kunnen geen rechten worden ontleent)
Das higher math voor mij...
Maar is er was eens een Excel hier waarin je eea in kunt voeren..
maar een 2.9 valt me enigszins wat tegen in deze zomer.
En dan mijn Zb nog die er voor ligt [ 150 liter ]
Ik heb wel het water op 62 graden en nog zonder de pulsen misschien dat het dan meevalt.:-
Maar goed hij staat er en gaat zeker niet weg..
Toch een vraag over de puls.
Als ik hem op het menu aan en uit zet bijv vanaf 10.00 in de ochtend tot 18.00 uur..
En ik zo buiten deze tijden een pulse geven, gaat hij dan wel of niet aan?
Lijkt me wel handig als hij buiten de menutijden tijdelijk aan zou kunnen.
Zodat als ik te weinig warmwater heb voor de enkele keer, dan maar even aan slingeren
Aansluiten is niet meer dan een netsnoer op de klemmen zoals in de handleiding staat en dan kan je een korte puls geven of een lange als hij 2 uur lang moet draaien.
Ik geef de puls met een Sonoff (nauwkeurig aan te sturen) die ook de cv pomp en de luchtklep bedient.
[edit] Water altijd op 62 is een cop killer
[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-09-2018 11:39 ]
mm korte puls is hoeveel seconden?Speedy-Andre schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:38:
Dat is het mooie van de PV ingang, die werkt ook buiten de timers om
Aansluiten is niet meer dan een netsnoer op de klemmen zoals in de handleiding staat en dan kan je een korte puls geven of een lange als hij 2 uur lang moet draaien.
Ik geef de puls met een Sonoff (nauwkeurig aan te sturen) die ook de cv pomp en de luchtklep bedient.
[edit] Water altijd op 62 is een cop killer
En dan de lange dan ook?
Doe je het via een script of hoe geef je de sonoff een korte en lange pulse?
Mwha cop killer toch bijna 3...:-) Op 62 graden..
Heb/had geen tijd voor de pulse nu eindelijk een dual werkend met tasmato
Alleen krijg ik de ds20b sensors net werkend op een pin van de dual..
Ik heb EspEasy er in zitten en dan is het erg eenvoudig om een puls van 10s te sturen:
1
| http://sonoff_ip/control?cmd=Pulse,12,1,10000 |
Dit is pio 12, 1 = on en hoe lang.
Hoe lang de puls is maakt niet uit met de nadraaitijd, deze 10s is om een klep te openen.
Ik zie hier op het forum veel mensen met MV, en als ik het vraag bij installateurs krijg ik te horen dat een wpb meestal werkt met de energie van MV.
Er is op internet veel informatie te vinden maar of er wordt niet gesproken over MV of dit is een algemeen gegeven wat mij even ontgaan is

Dit topic is gesloten.