Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.347 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:21
AUijtdehaag schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:31:
Over lekkage gesproken...
Ik kwam er vandaag achter dat ik thuis 140 ltr per dag "kwijt" raakte....
Dankzij de logging..
[afbeelding]

Di/wo/do niet thuis geweest :/
WC die door blijft lopen?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@wizzopa
Nee een koperen verbindingsleiding onder mijn huis die doorlekt....
Verbinding tussen meterkast en trapkast.... en daar kan ik niet bij.

Gelukkig ligt er nog mantelbuis.....(bij aanleg warmtepomp gelegd)
Ik ga niet meer graven onder de fundering door....

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2018 14:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag De logging toch nog ergens goed voor. Ik doe het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@AUijtdehaag
Kan ook fout in logging zijn of zie je het lek en klopt de meter ook?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
Nee het schijfje van de meter draait langzaam, dus er is echt verbruik.
(helaas is dat al vanaf 5 juli volgens logging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dat is jammer, dat word dus een leiding ernaast, zijn altijd van die shit dingen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Zit er eigenlijk een luchtfilter in de Atlantic? Zomja, wat voor type? Zo nee, wat voor maatregelen hebben jullie genomen? Ik heb een WTW systeem en weet hoe vies de inlaat filter wordt na enkele maanden, wil die zooi liever niet in de condensor.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoek op 'filter' in dit topic en je komt het weinig tegen :P
Een bezwaar is dat de ventilator niet veel extra weerstand mag hebben, wie wel filtert heeft notoire vervuilers in de buurt zoals buren uit de oertijd met roethoutkachels.
Ik reinig de verdamper wel jaarlijks, zo'n filter dat in een 16cm cassette zit kan je niet los krijgen dus zal je steeds een ander filter op maat moeten maken ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:05:
Zoek op 'filter' in dit topic en je komt het weinig tegen :P
Een bezwaar is dat de ventilator niet veel extra weerstand mag hebben, wie wel filtert heeft notoire vervuilers in de buurt zoals buren uit de oertijd met roethoutkachels.
Ik reinig de verdamper wel jaarlijks, zo'n filter dat in een 16cm cassette zit kan je niet los krijgen dus zal je steeds een ander filter op maat moeten maken ;w
@The Wizard
Bij de ventilatieshop.nl of ventilatieland.nl zoek op Ruck, daar zijn filterboxen te koop en losse filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Jim423 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:49:
Je wilt de HRSolide niet als naverbrander gebruiken?
Kraantje zetten voor aftap op de uitgang SWW van de HRSolide (ingang SWW origineel laten) en de warme toevoerleiding vd woning afdoppen bij de eerste splitsing? De Atlantic kun je dan aansluiten op de warmwaterleiding in de garage. (En de koude natuurlijk via een inlaatcombinatie).
Ik kan de afsluiter op de inlaatcombinatie koudwater van de CV-ketel dichtdraaien en de comfortstand van de HR Solide uitschakelen. Dan komt er geen SWW meer uit de CV-ketel. Is dat voldoende om dan in de garage de Atlantic 3 op de warmwaterleiding aan te sluiten?

Voor zover ik kan zien komt de CV ketel niet in storing bij vraag CV.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
JanHybride schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:45:
[...]

Ik kan de afsluiter op de inlaatcombinatie koudwater van de CV-ketel dichtdraaien en de comfortstand van de HR Solide uitschakelen. Dan komt er geen SWW meer uit de CV-ketel. Is dat voldoende om dan in de garage de Atlantic 3 op de warmwaterleiding aan te sluiten?

Nee hij komt niet in storing, hij kan geen druk opbouwen want heeft één klep en geen twee, dus er is nooit afgesloten leiding intern. Comfort moet uit inderdaad anders maak hij voor Piet snot je warmte wisselaar warm. Je hoeft je leiding niet af te doppen, kun je gewoon leeg laten lopen. Voor zekerheid sluit je koud water ook af dan kan nooit de druk schakelaar bedient worden waardoor hij warm water gaat maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

[...]

Bij mijn ketel kon ik SWW voorziening uitzetten in het menu (temp naar 0). Maar wat jij voorstelt lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Zo heb ik het ook aangesloten, op de uitgang van warm water aan de HR ketel had ik al een kogelkraan, deze dicht gezet en de Atlantic achter de keuken in het aan grenzende stalletje op de warmwaterleiding aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Kan je nog de link naar het manual in de OP zetten svp?
wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Bij voorbaat dank.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2018 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Of in het Nederlands maar daar zitten wat fouten en vreemde vertalingen in

https://www.gebruikershan...w-handleiding-729074.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

The Wizard schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:30:
Zit er eigenlijk een luchtfilter in de Atlantic? Zomja, wat voor type? Zo nee, wat voor maatregelen hebben jullie genomen? Ik heb een WTW systeem en weet hoe vies de inlaat filter wordt na enkele maanden, wil die zooi liever niet in de condensor.
MM ik heb er een hele simpele tussen zitten, ondanks de "bezwaren" hier.
Mijn reden..
Vuil, stof en erger misschien ongedierte wat tussen mijn [weet ik hoe ze heten] ribben gaat zitten.
Want je haalt "buiten" toch wel naar binnen via een apparaat..

Paar tientjes en het inwendige is afzuigkap filter wat simpel te vervangen is.
Mijn wp merkt er niets van qua aanzuigen....
http://www.jr-luchttechnieken.nl/Kanaalfilter-diameter-160
Zit een uithaalbaar stukje in waarmee je 2 dingen ondervangt.
Filter vernieuwen., maar je kunt ook nog ff in je buis "kijken".

Draait nu paar maanden hier [ nieuwsgierig ] maar zit toch al meer in dan verwacht.
Dus in mijn ogen een filter zorgt ervoor dat je interne stukje van de WPB schoner blijft.
Dus in mijn ogen een langere levensduur van je WPB.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 het is misschien wel teveel gevraagd maar wil je een foto maken van het ronde deel dat je in het filterhuis schuif, ik zou graag zien hoe dit er uit ziet ivm afdichting van het filtermateriaal in deze behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:54:
@Dylantje2 het is misschien wel teveel gevraagd maar wil je een foto maken van het ronde deel dat je in het filterhuis schuif, ik zou graag zien hoe dit er uit ziet ivm afdichting van het filtermateriaal in deze behuizing.
Ronde deel ??
Iets duidelijker...
Dus het stukje waar het filter in zit?
en hoe dat weer afgesloten wordt?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

Ronde deel ??
Iets duidelijker...
Dus het stukje waar het filter in zit?
en hoe dat weer afgesloten wordt?
Inderdaad waar het filter in zit en hoe de afdichting is als het in het filterhuis zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
NL handleiding is toegevoegd, de bekende met o.a. 'Onderhound' erin ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik overweeg ook zo'n Atlantic neer te zetten. Ik heb al aardig dit topic doorgelezen maar wil even checken of ik het allemaal goed heb begrepen.

Ik wil deze gaan plaatsen in de garage. Mijn CV-ketel staat op zolder. Deze 2 koppelen voor SWW lijkt me dan niet echt haalbaar gezien de lengte van de leidingen en het aanleggen daarvan (voor evt bij verwarmen van SWW als boiler het niet aan kan oid).
Ik kan dan de Atlantic ergens dichtbij (bijv keuken) koppelen aan de bestaande warm water leiding (en aan het koud water natuurlijk). Bij de CV kan ik dan de SWW afkoppelen.
Lucht kan ik van buiten aanzuigen en naar buiten uitblazen. Kan ik ook in de garage uitblazen waardoor deze wat koeler gaat worden?
In de zomer wordt de garage namelijk snel behoorlijk warm (soms wat te). Deze zomer wel in de 40 graden.

Nu is het toch zo dat de Atlantic alleen werkt met aangezogen lucht tussen -5 en 42 graden.
Maar als het in de winter nu -10 vriest (ik woon in het noorden:-)) dan zou deze niet meer werken toch?
Of is het dan een optie om in de winter dan de lucht vanuit de garage zelf aan te zuigen?
Garage is namelijk meestal wel > 0 graden. Zou dan de aanzuiging en uitblaas schakelbaar kunnen maken.

Ik heb nog geen zonnepanelen maar overweeg dit wel.
CV zal nog even blijven totdat deze aan vervanging toe is.

Vraag me nog wel een beetje af in hoeverre aanschaf van de WPB in dit geval een verstandige keuze is?
(financieel dan)

Ik hoop dat bovenstaande een beetje klopt anders hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:59:
Ik overweeg ook zo'n Atlantic neer te zetten. Ik heb al aardig dit topic doorgelezen maar wil even checken of ik het allemaal goed heb begrepen.

Ik wil deze gaan plaatsen in de garage. Mijn CV-ketel staat op zolder. Deze 2 koppelen voor SWW lijkt me dan niet echt haalbaar gezien de lengte van de leidingen en het aanleggen daarvan (voor evt bij verwarmen van SWW als boiler het niet aan kan oid).
Ik kan dan de Atlantic ergens dichtbij (bijv keuken) koppelen aan de bestaande warm water leiding (en aan het koud water natuurlijk). Bij de CV kan ik dan de SWW afkoppelen.
Lucht kan ik van buiten aanzuigen en naar buiten uitblazen. Kan ik ook in de garage uitblazen waardoor deze wat koeler gaat worden?
In de zomer wordt de garage namelijk snel behoorlijk warm (soms wat te). Deze zomer wel in de 40 graden.

Nu is het toch zo dat de Atlantic alleen werkt met aangezogen lucht tussen -5 en 42 graden.
Maar als het in de winter nu -10 vriest (ik woon in het noorden:-)) dan zou deze niet meer werken toch?
Of is het dan een optie om in de winter dan de lucht vanuit de garage zelf aan te zuigen?
Garage is namelijk meestal wel > 0 graden. Zou dan de aanzuiging en uitblaas schakelbaar kunnen maken.

Vraag me nog wel een beetje af in hoeverre aanschaf van de WPB in dit geval een verstandige keuze is?
(financieel dan)

Heel simpel..
voor kleine €200 heb je iets in huis wat een COP heeft van 3-4 t.o.v. van een cv ketel 0.8 oid..
Als je handig bent heb je voor kleine €500 alles aangesloten..
Dus een keuze is aan jou...
Gas wordt duurder, stroom goedkoper, en je rendement...:[-)
Moet je alles laten doen.. is je kostenplaatje totaaal anders

Aanzuigen kun je heel simpel met een klepje regelen voor die paar dagen -10 zou ik me geen zorgen maken
Maar ook daar denken andere misschien anders over..
Je zou ook een buisje naar je kruipruimte kunnen leggen voor lucht inder je huis, koeler als binnen maar heeft voordelen je zuigt de wamte niet uit je huis..
En onder de vloer is bijna altijd 7-10 graden..
Denk creatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
De WPB heeft weinig zin als je geen zonnepanelen hebt. Tenzij je Groningen wilt helpen. In de toekomst wordt dit misschien nog anders.
Er zit een 1800W element in voor als het te koud wordt. Al verwacht ik dat hij bij -10 ook nog gewoon functioneert. Je kan de beide buizen afkoppelen in de zomer zodat de garage gekoeld wordt. Je kan er ook voor kiezen om permanent (half) aan te zuigen vanuit de garage wat me wel wijs lijkt. Uit de kruipruimte is ook geen verkeerd idee. Die lucht zou ik echter wel naarbuiten blazen en niet de garage in.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 27-08-2018 21:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@wizzopa
Hierbij wat linken...
Troep is van 4 maanden..
Werkt heel simpel ben er dus blij mee.. En voor het geld...
De afsluiting waar jij het over hebt heb ik extra afgedicht met een tochtbandje, want hij floot iets als de WPB draaide...

Hij zit bij mij rechts naast het klepje..[ achter nog een geïsoleerde slang, ik heb slang over slang over extra geluiddemping ]
https://drive.google.com/...GT1RRdjkybnBIRXBxME9qemxz

https://drive.google.com/...Tc3lhdnVIenNXczk5ZWhtNTlV

https://drive.google.com/...xS3F2czZabXZRWFM2VVBwTmFV

https://drive.google.com/...XS2Rtc2pWbmFoTklYLVBoNDBv

https://drive.google.com/...RGRjbJXzdeLyE9MS0NdXF1Dcp

https://drive.google.com/...lUzMxOXVZbWZOTEo3dGtfQXhR

https://drive.google.com/...0CpUhFMgXPpve0F797tzyJeFd

Oke?
Vragen mag...:-)

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 27-08-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:30:
De WPB heeft weinig zin als je geen zonnepanelen hebt. Tenzij je Groningen wilt helpen. In de toekomst wordt dit misschien nog anders.
Er zit een 1800W element in voor als het te koud wordt. Al verwacht ik dat hij bij -10 ook nog gewoon functioneert. Je kan de beide buizen afkoppelen in de zomer zodat de garage gekoeld wordt. Je kan er ook voor kiezen om permanent (half) aan te zuigen vanuit de garage wat me wel wijs lijkt. Uit de kruipruimte is ook geen verkeerd idee. Die lucht zou ik echter wel naarbuiten blazen en niet de garage in.
Als je geen zonnepanelen hebt dan niet rendabel?[ .. mmmm 1m³ 60 cent hoeveel warmwater heb ik daar voor en dan kijken met een WPB voor dat bedrag aan stroom hoeveel warmwater heb ik dan? ]
Als je geen gas wilt of hebt, wat dan?

Echt alleen met zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@jobr ik zal morgen even wat verbruik cijfer van de boiler geven dat is vanaf begin februari kWh, waterverbruik en over een vergelijkbare periode van mijn E-boiler en cv-boiler. Voor wat betreft de koeling van je garage daar moet je geen wilde voorstelling van hebben die is beperkt tot ca 1 uur of je moet warm water weg laten lopen. Ook geld hoe warmer de lucht die de boiler aanzuigt hoe goedkoper hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
wizzopa schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:59:
@jobr ik zal morgen even wat verbruik cijfer van de boiler geven dat is vanaf begin februari kWh, waterverbruik en over een vergelijkbare periode van mijn E-boiler en cv-boiler. Voor wat betreft de koeling van je garage daar moet je geen wilde voorstelling van hebben die is beperkt tot ca 1 uur of je moet warm water weg laten lopen. Ook geld hoe warmer de lucht die de boiler aanzuigt hoe goedkoper hij werkt.
dankje.
Dus dan zou het dus beter zijn om altijd lucht aan te zuigen uit de garage en uit te blazen naar buiten als de koeling niet zoveel voorstelt?
Dan heb ik altijd >0 graden lucht in de winter. En in de lente/zomer is de lucht in de garage (platdak) altijd warmer dan buiten dus qua efficiëntie beter dan lucht van buiten halen.
Garage is door bijkeuken (zonder verwarming) gescheiden van de keuken/woonkamer dus warmte onttrekking aan het huis is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vlotte telling hier bij mij.
Afgelopen 2 weken zijn er 24 kWh verbruikt in de wp van 270 liter.
Met gas was dit ongeveer 10 M3
24 x €0,20 = €4,80
10 x €0,60 = €6,00
26 x €1,20 = €31,20 per jaar voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
reneeke1970 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:55:
[...]

Nee hij komt niet in storing, hij kan geen druk opbouwen want heeft één klep en geen twee, dus er is nooit afgesloten leiding intern. Comfort moet uit inderdaad anders maak hij voor Piet snot je warmte wisselaar warm. Je hoeft je leiding niet af te doppen, kun je gewoon leeg laten lopen. Voor zekerheid sluit je koud water ook af dan kan nooit de druk schakelaar bedient worden waardoor hij warm water gaat maken.
Dat probleem is dus opgelost. In de garage lopen ook de 15mm aan en afvoerleidingen van de cv (hybride met Elga warmtepomp) naar mijn kantoortje. Daar blijft het altijd wat kouder dan de rest in huis. Heeft het zin om de altlantic 3 met warmtewisselaar te kopen en dan de aanvoerleiding daarop aan te sluiten naar mijn kantoor? Moet je dan ook kiezen voor 270liter of maakt dat niet uit. Wat gebeurt er eigenlijk in de zomer met die cv leiding? Warmteverlies voor de boiler?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dylantje2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Als je geen zonnepanelen hebt dan niet rendabel?[ .. mmmm 1m³ 60 cent hoeveel warmwater heb ik daar voor en dan kijken met een WPB voor dat bedrag aan stroom hoeveel warmwater heb ik dan? ]
Als je geen gas wilt of hebt, wat dan?

Echt alleen met zonnepanelen?
Eigenlijk alleen ook nog met overschot uit zonnepanelen. Het is ook wel logisch want 67 cent aan gas (1 m3) geeft ongeveer 8 kWh elektrisch. 67 cent geeft ongeveer 3,5kWh uit het net. Wanneer de WPB even duur zou zijn als de HR ketel zou je dus een COP gemiddeld over het jaar hebben van 2,3. Dit klopt wel aardig, misschien dat je een hele kleine winst maakt. Als je door de WPB de gasaansluiting de deur uit kan doen e.d. veranderen de zaken maar dat laten we even buiten beschouwing.
klump4u schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:08:
24 x €0,20 = €4,80
10 x €0,60 = €6,00
Je moet natuurlijk over een jaar kijken. In de winter gaat die COP naar 1,5 als je buitenaf aanzuigt.
JanHybride schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:42:
[...]Dat probleem is dus opgelost. In de garage lopen ook de 15mm aan en afvoerleidingen van de cv (hybride met Elga warmtepomp) naar mijn kantoortje. Daar blijft het altijd wat kouder dan de rest in huis. Heeft het zin om de altlantic 3 met warmtewisselaar te kopen en dan de aanvoerleiding daarop aan te sluiten naar mijn kantoor? Moet je dan ook kiezen voor 270liter of maakt dat niet uit. Wat gebeurt er eigenlijk in de zomer met die cv leiding? Warmteverlies voor de boiler?
Ook met de comfort stand uit verwarmt hij nog naar 32 graden. Dit moet ook want er is geen drukschakelaar, alleen een temperatuursensor die droog staat als je sww eruit laat lopen... dus of het opgelost is? Zou hem gewoon aangesloten laten en inlaatcombinatie dicht. spiraal is indd verlies in de zomer. Maar dat valt mee hoor. CV-ondersteuning is natuurlijk wel waar het in dit topic om draait. Pompje erbij en i.c.m. de Elga hoeft de 24-28C helemaal niets meer te doen :+

[ Voor 48% gewijzigd door Jim423 op 27-08-2018 23:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Jim423 volgens mij ga je voorbij aan het gegeven dat een HR ketel bij het maken van SWW maar een rendement heeft van ca. 65%, zeker de wat oudere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:59:

(financieel dan)

Met min tien zul je geen 50 graden water meer kunnen maken inderdaad. Maar wat anders, een wp werkt des te beter met warme lucht, dus in mijn ogen altijd de warmste lucht uit je garage zuigen, en de koude altijd naar buiten blazen, zo behoud je de meeste warmte (ook winter ) in je garage. Jij vind het misschien niet fijn maar je wpb wel, het scheelt ook voor stilstand verlies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
24 x €0,20 = €4,80
10 x €0,60 = €6,00
Precies ook mijn ervaring, het heeft alleen nut als je je overschot op kunt maken en je er je vast recht mee kunt besparen vanwege gas loos worden. Anders heeft het weinig zin

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:20
Ik heb (nog) geen panelen, maar ga toch kiezen voor een WPB voor SWW. Een L/L warmtepomp voor de verkoeling en verwarming van het huis. Ben ik mooi van het gas af en kan de ketel uit 2002 er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Als je zon WPB in de garage zet en aansluit op de waterleiding in de keuken, dan kan je denk ik ook gewoon ermee douchen? Het enige nadeel is dan dat het wat langer duurt voor je water hebt denk ik ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:04:
[...]

Eigenlijk alleen ook nog met overschot uit zonnepanelen. Het is ook wel logisch want 67 cent aan gas (1 m3) geeft ongeveer 8 kWh elektrisch. 67 cent geeft ongeveer 3,5kWh uit het net. Wanneer de WPB even duur zou zijn als de HR ketel zou je dus een COP gemiddeld over het jaar hebben van 2,3. Dit klopt wel aardig, misschien dat je een hele kleine winst maakt. Als je door de WPB de gasaansluiting de deur uit kan doen e.d. veranderen de zaken maar dat laten we even buiten beschouwing.

[...]

Je moet natuurlijk over een jaar kijken. In de winter gaat die COP naar 1,5 als je buitenaf aanzuigt.
Ik ben er toch wel van overtuigd dat mijn COP het hele jaar boven de 3 ligt en in de zomer richting de 4. Dan wordt de berekening heel anders, in het voordeel van de WPB. Helemaal met de voorgestelde belastingverlaging op stroom. Ik zou het eigenlijk eens moeten meten.

Ik zuig van binnen af dus verbruik de energie die elders in huis met een LL-warmtepomp opgewekt is. Echter.. ik zie de warmte die de zolder bereikt (waar de Atlantic staat) als verloren restwarmte.

In de praktijk gingen wij van 24 euro naar 4 euro per maand (zomerperiode) energieverbruik voor SWW, maar dat komt ook door waterbesparende douchekop. Kan de individuele effecten dus niet goed onderscheiden.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-08-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
24 x €0,20 = €4,80
10 x €0,60 = €6,00
Die winst mag je omlaag bijstellen, in de winter komt er koudere lucht en water binnen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mijn bestelling zou donderdag geleverd worden, krijg ik gisteren een belletje van Sharon dat de Atlantic al onderweg is! Dus 's middags naar huis gegaan.

En daar was ie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zHnTdWYahChzt9tfv1S75s02/full.jpg

's avonds de buurman gevraagd of ie even wou helpen (daar heeft ie nu spijt van :P). Wat een &*%$ ding om de trap (lees: 2 trappen) op te krijgen...
Maar hij stond er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4oHkhXdDOfSHpNCE0haD6bkY/full.jpg

Het nadeel is dat het een aflopend dak is, dus de CV moet verwijderd worden (ging er anders toch al uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZIcCUXi9hTcDCfL1R1sL6Ae/full.jpg

Na 3 uurtjes hard bikkelen had ik hem actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bINHOZiPEE6ZV1XDBg15rCU7/full.jpg

Van 21:15 tot 1:00 heeft ie gedraaid (deels op boost) om het water van 15 naar 55 graden te verwarmen, valt me niet tegen.
Nu loopt er een programma van 10:00 tot 19:00 ivm opbrengst zonnepanelen.

Nog te doen: Beetje netjes afwerken, CV leidingen afdoppen, kast bouwen en nadenken wat te doen met de toevoer/afvoer.
De WTW staat er naast met 150 mm aan/afvoer buizen. Ik vraag me af of er wel 300 m3 + 110 m3 door deze buizen heen kan zonder dat ze elkaar dwars zitten... Iemand een idee?

Anders gebruik ik gewoon de omgevingslucht, het staat op zolder met een vide van 2 x 2 m, dus toevoer zat van lucht. Maar ivm aanzuiggeluid maak ik liever gebruik van de WTW leidingen.

Heeft er iemand de 2x 80 mm van de CV toe/afvoer gebruikt om deze te combineren voor de toevoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Die winst mag je omlaag bijstellen, in de winter komt er koudere lucht en water binnen :)
Volgens mij wordt de winst juist groter als het binnenkomende water kouder is. Er moet dan meer warmte geproduceerd worden en het verschil tussen HR-ketel en WPB zal dus oplopen, in het voordeel van WPB als COP boven de 2,3 blijft. Juist koud water minder koud maken, is iets wat een warmtepomp goed kan, met hoge COP.

Maar wat betreft de koude lucht heb je gelijk, dat is funest voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de 15cm cv pijp leeg gehaald zodat hij als afvoer werkt voor de wpb, pas op de cv pijp versmald.
Toevoer is de bestaande MV dakdoorvoer van 12cm en nog eens gesplitst met klep naar de MV zelf.
Als de MV bijna niets doet komt de lucht van buiten en binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Volgens mij wordt de winst juist groter als het binnenkomende water kouder is. Er moet dan meer warmte geproduceerd worden en het verschil tussen HR-ketel en WPB zal dus oplopen, in het voordeel van WPB als COP boven de 2,3 blijft. Juist koud water minder koud maken, is iets wat een warmtepomp goed kan, met hoge COP.

De cvketel heeft geen stilstandsverlies en een constant verbruik.
Een wpb draait simpelweg langer voor hetzelfde resultaat, die van @reneeke1970 schijnt zelfs een lagere temperatuur te halen in de winter.
Dat heb ik bij de Atlantic niet gemerkt, elke week gaat hij een keer overdag naar 62 graden en daar heeft hij het element niet voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

Een wpb draait simpelweg langer voor hetzelfde resultaat, die van @reneeke1970 schijnt zelfs een lagere temperatuur te halen in de winter.
Dat heb ik bij de Atlantic niet gemerkt, elke week gaat hij een keer overdag naar 62 graden en daar heeft hij het element niet voor nodig :)
Constant verbruik ja, per hoeveelheid water per graad celsius opwarming die nodig is. Je hebt dus uiteraard meer gas nodig in de winter dan in de zomer. Zo lang de COP van WPB hoger dan 2,3 is, doet de WPB dat goedkoper.

Stilstandsverlies heb je zelf nog invloed op en kun je beperken tot zeer weinig. Wat wel meespeelt is die anode die constant 10W (of zoiets) verbruikt. Geen idee of deze zaken (stilstand en anode) worden meegenomen in de COP berekening, maar dat zou eigenlijk wel moeten. Afhankelijk van de test... Maar wie weet is het een sjoemelboiler :P

Het wel/niet gebruiken van het element is ook een keuze. Ik zou het niet doen, daar koop je het apparaat niet voor lijkt mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 28-08-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

De mijne heeft geen problemen want ik zuig van binnen.
Verder lees ik alleen tabel voor wat haalbaar is.
Jij hebt ook geen -10 lucht gebruikt dat weet ik zeker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
The Wizard schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:44:
Mijn bestelling zou donderdag geleverd worden, krijg ik gisteren een belletje van Sharon dat de Atlantic al onderweg is! Dus 's middags naar huis gegaan.

En daar was ie:
[afbeelding]

's avonds de buurman gevraagd of ie even wou helpen (daar heeft ie nu spijt van :P). Wat een &*%$ ding om de trap (lees: 2 trappen) op te krijgen...
Maar hij stond er:
[afbeelding]

Het nadeel is dat het een aflopend dak is, dus de CV moet verwijderd worden (ging er anders toch al uit).
[afbeelding]

Na 3 uurtjes hard bikkelen had ik hem actief:

[afbeelding]

Van 21:15 tot 1:00 heeft ie gedraaid (deels op boost) om het water van 15 naar 55 graden te verwarmen, valt me niet tegen.
Nu loopt er een programma van 10:00 tot 19:00 ivm opbrengst zonnepanelen.

Nog te doen: Beetje netjes afwerken, CV leidingen afdoppen, kast bouwen en nadenken wat te doen met de toevoer/afvoer.
De WTW staat er naast met 150 mm aan/afvoer buizen. Ik vraag me af of er wel 300 m3 + 110 m3 door deze buizen heen kan zonder dat ze elkaar dwars zitten... Iemand een idee?

Anders gebruik ik gewoon de omgevingslucht, het staat op zolder met een vide van 2 x 2 m, dus toevoer zat van lucht. Maar ivm aanzuiggeluid maak ik liever gebruik van de WTW leidingen.

Heeft er iemand de 2x 80 mm van de CV toe/afvoer gebruikt om deze te combineren voor de toevoer?
Nice, hoeveel liter versie is dit? met extra spiraal ook? Wanneer had je hem besteld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Was dan ook een vlotte telling, zonder zonnepanelen zou ik er niet aan begonnen zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:23:
[...]

De mijne heeft geen problemen want ik zuig van binnen.
Verder lees ik alleen tabel voor wat haalbaar is.
Jij hebt ook geen -10 lucht gebruikt dat weet ik zeker
-10 komt wel binnen, maar gemengd met binnenlucht :9
Op papier kan de Atlantic tot -5 nog werken, maar dat bespaar ik hem ;)
Possible schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:16:
Als je zon WPB in de garage zet en aansluit op de waterleiding in de keuken, dan kan je denk ik ook gewoon ermee douchen? Het enige nadeel is dan dat het wat langer duurt voor je water hebt denk ik ?
Dat is geen probleem, wel heb je wat meer warmteverlies als die garage onverwarmd is.
Heb je genoeg ruimte dan kan je het apparaat en de waterleiding extra isoleren.
Voordeel is dan weer dat je het geluid niet in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
@Speedy-Andre Garage is niet geisoleerd idd, maar dan moet ik er iets van een kast omheen bouwen met allemaal isolatiematriaal.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Possible schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:27:
@Speedy-Andre Garage is niet geisoleerd idd, maar dan moet ik er iets van een kast omheen bouwen met allemaal isolatiematriaal.
Het moet niet. De inhoud van het vat zal 50-60 graden zijn. Het maakt dat niet zo héél veel uit of de ruimte 15 graden is of 5. Maar wat betreft isolatie, alle kleine beetjes helpen. Ik denk niet dat je de kast+isolatiemateriaal terug verdient, dus ik zou het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mijn gemiddelde per maand voor SWW

CVB mei 2017 tot september 2017 27m3 gas voor 2,5 m3 water

EB okt 2017 tot februari 2018 154 kWh voor 2,5 m3 water

WPB feb 2018 tot heden 46 kWh voor 2,5 m3 water

SWW nov 2017 tot heden 2,5 m3

[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 28-08-2018 18:43 . Reden: iets duidelijker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
vinom schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

Nice, hoeveel liter versie is dit? met extra spiraal ook? Wanneer had je hem besteld? :)
200 liter model zonder extra spiraal, ga ik toch niet gebruiken aangezien alle verwarming in huis nu met L/L warmtepompen gaat (afgezien de badkamer, daar hangt een 300 watt wandverwarming).

Heb hem 21 augustus besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Hier ook een atlantic besteld
Zou iemand toevallig een foto kunnnen maken van de lucht uitlaat rechts achter. Ik ben benieuwd hoever je deze kan draaien. Komt bij mijn tegen een schuin plafond aan te staan en plek voor de buizen wordt krap als ik hem niet na binnnen kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
The Wizard schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

200 liter model zonder extra spiraal, ga ik toch niet gebruiken aangezien alle verwarming in huis nu met L/L warmtepompen gaat (afgezien de badkamer, daar hangt een 300 watt wandverwarming).

Heb hem 21 augustus besteld.
Ik was in de veronderstelling dat die extra spiraal gebruikt kon worden i.c.m. met je zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vinom schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat die extra spiraal gebruikt kon worden i.c.m. met je zonnepanelen.
Zonnecollector/zonneboiler bedoel je dan waarschijnlijk. Zonnepanelen (PV) leveren stroom, geen warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jeroenvervuren schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:13:
Hier ook een atlantic besteld
Zou iemand toevallig een foto kunnnen maken van de lucht uitlaat rechts achter. Ik ben benieuwd hoever je deze kan draaien. Komt bij mijn tegen een schuin plafond aan te staan en plek voor de buizen wordt krap als ik hem niet na binnnen kan draaien.
De lucht uitlaat kan 360 graden gedraaid worden.

Foto's after the brake ;)

https://imgur.com/C9zztnl
https://imgur.com/hX2FquT
https://imgur.com/1C0ba2d
https://imgur.com/F33Xre3

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 28-08-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
[quote]Speedy-Andre schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:46:

CV circuit

Van de cv installatie is alles nog aanwezig zoals een expansievat, overdruk/retour beveiliging enz.
Het CV deel is eenvoudig van opzet, een losse pomp laat het water door de extra spiraal van de Atlantic stromen zodra ik deze inschakel.
Dat kan in de ochtend zijn om de badkamer op te warmen en anders om een kamer te verwarmen die niet snel mee komt als de airco stookt.
Dankzij domotica met veel sensors in huis is het mogelijk om een kamer te verwarmen tot de gewenste temperatuur bereikt is waarna de pomp stopt.
De Atlantic zal door het afkoelende water starten en zo heb je er geen omkijken naar.

In mijn geval wil ik de atlantic 3 met warmtewisselaar gaan gebruiken ter ondersteuning van de Elga (32 graden aanvoer meestal).

Vraagje: bij aansluiten van de CV op de atlantic:
- aanvoer of juist retourleiding CV aansluiten?
- beneden aansluiten op de atlantic of juist boven aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHybride schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:31:
[quote]Speedy-Andre schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:46:

CV circuit

Van de cv installatie is alles nog aanwezig zoals een expansievat, overdruk/retour beveiliging enz.
Het CV deel is eenvoudig van opzet, een losse pomp laat het water door de extra spiraal van de Atlantic stromen zodra ik deze inschakel.
Dat kan in de ochtend zijn om de badkamer op te warmen en anders om een kamer te verwarmen die niet snel mee komt als de airco stookt.
Dankzij domotica met veel sensors in huis is het mogelijk om een kamer te verwarmen tot de gewenste temperatuur bereikt is waarna de pomp stopt.
De Atlantic zal door het afkoelende water starten en zo heb je er geen omkijken naar.

In mijn geval wil ik de atlantic 3 met warmtewisselaar gaan gebruiken ter ondersteuning van de Elga (32 graden aanvoer meestal).

Retourwater is het koudst, dus die zou je dan door de warme boiler willen laten stromen zodat het het temperatuursverschil maximaal is, en de warmteoverdracht ook. Boven of onder lijkt me niet dat dat veel uitmaakt, maar dat weten de experts hier misschien wel.

Wat is uberhaupt de rationale hierachter? Elga is ook een warmtepomp toch en je haalt 32 graden aanvoer. Dat lijkt me netjes. Ik denk niet dat de Atlantic dit veel verder gaat opwarmen, of met een hele lage efficientie. Het is vanuit financieel oogpunt sowieso de kosten van het ombouwen niet waard schat ik zo in.

Om goede overdracht te krijgen, zul je de atlantic zo warm mogelijk willen instellen (50-62 graden) en daar ga je dan wat warmte aan onttrekken, waardoor de Atlantic weer moet gaan bijwarmen. Dit gaat dan met relatief lage COP volgens mij omdat het voor een warmtepomp moeilijk is om van 45 naar 62 te gaan (gaat ten koste van COP).

Ik kan er naast zitten, maar ik vermoed dat je beter die elga gewoon zijn werk kan laten doen, en dat je de atlantic (stand alone) zo energie-zuinig mogelijk instelt (lage temp, en niet continu-bedrijf). Stel er wordt met name 'sochtends gedoucht, dan zou je de altantic 's nachts kunnen laten draaien. Dan heb je minder stilstandsverliezen overdag.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-08-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
JanHybride schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Het cv water wordt denk ik vrij snel rondgepompt, de stroomrichting door de spiraal lijkt me niet kritisch.
De spiraal zit onder in de boiler en dus in het wat koelere water.
In deze situatie heeft de Elga de leiding, die bepaalt wanneer de pomp draait.
Op een foto ergens in dit topic is te zien dat de bovenste spriaal aansluiting naar de bodem gaat.

Overigens zou ik wel bekijken wanneer de Elga hulp kan gebruiken en wanneer niet zodat je niet onnodig warmte verliest of onttrekt aan de cv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Even een kronkel.

Is de COP alles bepalend?

Water wat warmer je boiler binnenkomt hoeft toch niet opgewarmd te worden ik heb veel liever water van 20 graden de boiler in dan water van 10 graden. Straks komt het nog zo af dat je gekoeld water je boiler in stuurt om maar een hoge COP te halen.

1000 liter water van 10 naar 52 gaat voor 12,4 kWh
1000 liter water van 20 naar 52 gaat voor 9,44 kWh
1000 liter water van 30 naar 52 gaat voor 6,5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Even een kronkel.

Is de COP alles bepalend?

Water wat warmer je boiler binnenkomt hoeft toch niet opgewarmd te worden ik heb veel liever water van 20 graden de boiler in dan water van 10 graden. Straks komt het nog zo af dat je gekoeld water je boiler in stuurt om maar een hoge COP te halen.

1000 liter water van 10 naar 52 gaat voor 12,4 kWh
1000 liter water van 20 naar 52 gaat voor 9,44 kWh
1000 liter water van 30 naar 52 gaat voor 6,5 kWh
Wat je zegt klopt helemaal. Maar het ging even om de vergelijking HR-ketel en WPB. Het punt dat ik probeerde te maken is dat een HR-ketel een constante efficientie heeft terwijl de WPB een variabele efficiente heeft (COP).
Op het moment dat het winter is, komt er koud water binnen en moet er dus méér verwarmd worden door ketel of WBP. Ik zeg daarom dat wat betreft het koude water, je meer winst boekt met een WPB want juist het verwarmen van koud naar lauw kan de WPB met een hoge COP doen.

Die KWh's die jij noemt, is dat een voorbeeld of is dat gemeten? Ik zou het namelijk niet verwachten. van 30 naar 52 zou hij volgens mij veel meer moeite mee moeten hebben dan in jouw voorbeeld. Het zou niet lineair moeten zijn.

COP is volgens mij alles bepalend ja.
tuurlijk, als jij gratis water van 20 grade kunt krijgen, dan doe je dat.
Maar het ging hier om iets waar je geen invloed op hebt. Het wordt winter, dus daalt de aanvoertemperatuur, dus moet er meer energie ingestoken worden om het op te warmen ==> WPB doet dat met hogere efficientie dan de Hr-ketel en dus meer winst voor WPB bij vergelijking WPB/ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Foto,s willen niet laden.
Wanneer is de brake voorbij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jeroenvervuren schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:48:
[...]

Foto,s willen niet laden.
Wanneer is de brake voorbij :-)
Hier wel, maar bij Imgur niet, zij hebben wat technische problemen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Hij staat en hij draait :-)
Was wel even kloten nog, heb neustukken aan de WPB en daaraan de 1/2 flex.
Sluit toch allemaal niet helemaal lekker op elkaar aan.
Maar goed, alles zit erop en voor nu lekt er nog niets :-)

Nu even uitzoeken hoe en wat.
Heb hem op binnen/binnen staan maar zonder lucht leidingen eraan.
V.w.b. geluid mag er wel een demper op de uitblaas, maar weet niet of dat helpt als je hem vervolgens alsnog in dezelfde ruimte laat blazen (?)

Als tweede het klokprogramma, blokken kunnen niet korter dan 8 uur gekozen worden?
Lastig, want de kleine doet hier nog twee keer per dag een slaapje, had gedacht hem daar mooi omheen te kunnen programmeren.

En als laatste de komende dagen maar eens proberen op welke temperatuur we hem het beste kunnen zetten. Ik heb hem nu op 54c staan, maar eens kijken hoe lang we dan kunnen douchen :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Demper op de uitgang scheelt flink. Flexibele demper altijd wel zo recht mogelijk houden.
Niet korter dan 8 uur merk ik niks van? Langer dan 12 uur is wel een probleem, en langer dan 8 uur bij timer 2 volgens mij. Je stelt wel de 2 klokjes in per timer? Als je alleen aan het eerste klokje draait gaat het niet werken inderdaad. Eerste klokje starttijd zetten > enter > tweede klokje eindtijd > enter. Nogmaals voor timer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm Een vraag en zoveel antwoorden , hahaha

Maar er zijn meer kosten...
Tel ook je gasaansluiting..
Want zonder gas kan je wel, maar zonder elektra niet...[ dus eigenlijk extra kosten ]
Ik mis de mensen met stadsverwarmingwisselaars voor sww, die verdienen een WPB heeel snel terug rendementen daarvan zijn belachelijk ]
Vergeet niet dat veel ketels een klein voorraad boilertje hebben die een beetje warmwater op voorraad hebben
Daarvan staat meestal een knopje op comfort, om de x minuten slaat je cv aan om dit warm te houden [ winst 4 seconden eerder warm water ] dit kost je op jaarbasis?
En tsja aannname rendementen blijft een discussie maar een cv haalt geen 1 of 0.8 maar echt wel lager...

Uhm grondwater in de winter echt noemenswaardig kouder?
Volgens mij liggen de hoofdleidingen op meer als een meter diep en is die waarde best constant rond de 7 graden

En tja soms doe je dingen omdat het leuk is.. ik ben de eerste van al mijn 2 vrienden die een WBP heeft :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Jim423 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:58:
Demper op de uitgang scheelt flink. Flexibele demper altijd wel zo recht mogelijk houden.
Niet korter dan 8 uur merk ik niks van? Langer dan 12 uur is wel een probleem, en langer dan 8 uur bij timer 2 volgens mij. Je stelt wel de 2 klokjes in per timer? Als je alleen aan het eerste klokje draait gaat het niet werken inderdaad. Eerste klokje starttijd zetten > enter > tweede klokje eindtijd > enter. Nogmaals voor timer 2.
Ja, stel allebei de klokjes in van timer 1. Dat gaat niet korter dan 8 uur.
Wanneer ik timer 2 er ook bij instel dan kunnen ze allebei naar minimaal 4 uur per timer.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat het rendement ook sterk afhangt van de ketel en de ingestelde sww uitstroomtemp.
Mijn ketel moduleert bijvoorbeeld bij gebruik handdouche, en sommige ketels hebben een pre-heater in de rookgasafvoer zitten waar het ingaande tapwater eerst doorheen gaat. Ik heb 0.8 genomen omdat dit wordt opgegeven voor mijn ketel, het zou ook wel 0,7 kunnen zijn. Zoals ik al zei, er kan een kleine winst behaald worden maar niks schokkends. Een COP van 3 gemiddeld door het hele jaar lijkt me vrij hoog op buitenlucht als ik in de wizzopa COP tabel kijk.

De binnenkomende watertemp meet ik, die ligt in hartje zomer rond de 20 graden. Op dit moment 18.6graden.
In de winter zakt hij wel tot 5 graden ongeveer. Dus die is weinig constant.

@thido Dat klopt inderdaad, korter dan 4 uur durven ze niet ivm instellingsfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Met min tien zul je geen 50 graden water meer kunnen maken inderdaad. Maar wat anders, een wp werkt des te beter met warme lucht, dus in mijn ogen altijd de warmste lucht uit je garage zuigen, en de koude altijd naar buiten blazen, zo behoud je de meeste warmte (ook winter ) in je garage. Jij vind het misschien niet fijn maar je wpb wel, het scheelt ook voor stilstand verlies
Waarom zou ik dat niet fijn kunnen vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
thido schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:38:

V.w.b. geluid mag er wel een demper op de uitblaas, maar weet niet of dat helpt als je hem vervolgens alsnog in dezelfde ruimte laat blazen (?)
Heb net een flexibele aansluiting op een rooster gemaakt van de uitblaas, scheelt behoorlijk in ventilatorgeluid (wel de geïsoleerde variant nemen, als je in de buurt van Zeewolde woont mag je wel 5 meter op komen halen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:09
thido schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:38:

Als tweede het klokprogramma, blokken kunnen niet korter dan 8 uur gekozen worden?
Lastig, want de kleine doet hier nog twee keer per dag een slaapje, had gedacht hem daar mooi omheen te kunnen programmeren.

En als laatste de komende dagen maar eens proberen op welke temperatuur we hem het beste kunnen zetten. Ik heb hem nu op 54c staan, maar eens kijken hoe lang we dan kunnen douchen :-)
Lekker vlot gedaan allemaal!

Ik heb vandaag eindelijk mijn dakdoorvoer gemaakt (laten maken eigenlijk) en de flexibele kanalen netjes aangesloten. Het ziet er nu superstrak uit.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
robkds schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:09:
[...]

Lekker vlot gedaan allemaal!

Ik heb vandaag eindelijk mijn dakdoorvoer gemaakt (laten maken eigenlijk) en de flexibele kanalen netjes aangesloten. Het ziet er nu superstrak uit.
Das mooi mogen wij hier ook genieten van wat je heb
laten maken, foto misschien voor het archief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jobr schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:41:
[...]

Waarom zou ik dat niet fijn kunnen vinden ?
Oh ik dacht dat je veertig graden in garage niet fijn vond en daarom wilde gaan koelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dylantje2 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:00:
mmm Een vraag en zoveel antwoorden , hahaha

Maar er zijn meer kosten...
Tel ook je gasaansluiting..
Want zonder gas kan je wel, maar zonder elektra niet...[ dus eigenlijk extra kosten ]
Ik mis de mensen met stadsverwarmingwisselaars voor sww, die verdienen een WPB heeel snel terug rendementen daarvan zijn belachelijk ]
Vergeet niet dat veel ketels een klein voorraad boilertje hebben die een beetje warmwater op voorraad hebben
Daarvan staat meestal een knopje op comfort, om de x minuten slaat je cv aan om dit warm te houden [ winst 4 seconden eerder warm water ] dit kost je op jaarbasis?
En tsja aannname rendementen blijft een discussie maar een cv haalt geen 1 of 0.8 maar echt wel lager...

Uhm grondwater in de winter echt noemenswaardig kouder?
Volgens mij liggen de hoofdleidingen op meer als een meter diep en is die waarde best constant rond de 7 graden

En tja soms doe je dingen omdat het leuk is.. ik ben de eerste van al mijn 2 vrienden die een WBP heeft :-)
Het gasverbruik van wat oudere ketels met zo'n klein boilervaatje
is ook met eco-modus (hysteresis van ca. 20°C) en uitgeschakelde sww-bereiding
tijdens de nachtverlaging significant.
- Mijn 18 jaar oude AWB HR-Combiketel verbruikt op deze manier zonder! warmwater te tappen
per week ca. 0,7 m³ in de zomer en ca. 1,0 m³ in de winter = ca. 40 m³ per jaar aan stand-by verlies.
Met comfort-modus en zonder uitschakeling in de nacht ligt dit "sluipverbruik" een stuk hoger.

De warmteverliezen van de grotere sww-boilervaten (150l - 300l) bij warmtepompen liggen in dezelfde orde van grootte, vaak iets van 1,0 - 1,5 kWh/d.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
Gisteren ook waterleiding gelegd en de boiler aangesloten. Door de tip die hier in het forum voorbij kwam om een beetje olie te gebruiken op de koppeling lekte er maar één een heel klein beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4p3d2jBsCiLRu7X0PA1GiDa2/thumb.jpg

Hoop dat de ISDE akkoord gaat met deze Setup :)

[ Voor 6% gewijzigd door PvJo op 28-08-2018 20:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Das mooi mogen wij hier ook genieten van wat je heb
laten maken, foto misschien voor het archief. ;)
Before:
Afbeeldingslocatie: https://www.energiecoachrob.nl/wp-content/uploads/2018/08/wpb.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: https://www.energiecoachrob.nl/wp-content/uploads/2018/08/WPB-ready.jpg

In de doorvoer die ook aan de mechanische ventilatie zit heb ik een groot deel van de binnenste buis verwijderd zodat bij in werking treden van de WPB ook de lucht uit de MV wordt aangezogen. Dit zorgt met name in de koude perioden voor veel warmere inlaatlucht. De uitgaande dakvoorvoer is geïsoleerd om condens te voorkomen. De slangen zijn ook geïsoleerd en dempen veel geluid.

En voor degenen die de uitgaande (koude) lucht van de WPB onder de dakpannen blazen in plaats van een standaard dakdoorvoer: zijn jullie niet bang voor condens en dus vocht onder de dakpannen?

[ Voor 41% gewijzigd door robkds op 28-08-2018 20:36 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Netjes, bij wie en waar.

Ik blaas de lucht onder de dakpannen, maar heb 2 ventilatie dakpannen voor de ventilatie

[ Voor 65% gewijzigd door wizzopa op 28-08-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
Bij mij thuis in Dongen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@robkds Mooi hoor....
Misschien op een rubber tegel kunnen plaatsen voor trilling enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Oh ik dacht dat je veertig graden in garage niet fijn vond en daarom wilde gaan koelen.
Klopt. Alleen @wizzopa gaf al aan dat ik me daar niet teveel van moest voorstellen.
Als de warmte nu uit de garage de boiler in wordt gezogen dan komt er weer lucht van buiten de garage in. Deze zal ook koeler zijn waardoor de garage ook wat zal afkoelen (hoop ik).

Dus als ik het goed begrijp heeft het alleen maar voordelen om lucht uit de garage aan te zuigen.
(betere efficientie, nooit < 0 graden, wat koeling door frisse lucht van buiten, een gat minder door de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
robkds schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:33:
[...]

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

In de doorvoer die ook aan de mechanische ventilatie zit heb ik een groot deel van de binnenste buis verwijderd zodat bij in werking treden van de WPB ook de lucht uit de MV wordt aangezogen. Dit zorgt met name in de koude perioden voor veel warmere inlaatlucht. De uitgaande dakvoorvoer is geïsoleerd om condens te voorkomen. De slangen zijn ook geïsoleerd en dempen veel geluid.

En voor degenen die de uitgaande (koude) lucht van de WPB onder de dakpannen blazen in plaats van een standaard dakdoorvoer: zijn jullie niet bang voor condens en dus vocht onder de dakpannen?
Ziet er erg goed uit. Wat zijn de diameters van de dakdoorvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
vinom schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Ziet er erg goed uit. Wat zijn de diameters van de dakdoorvoeren?
Buitenmaat 166 mm. Alle luchtartikelen gekocht bij ventilatieshop.com:
Dakdoorvoer
Glijschaal
Dakpan met doorvoer
Dakbeschotplaat
Enz.

Ik was in totaal 135 euro kwijt inclusief 4 meter geïsoleerde flexibele buis. En ik had dus maar één dakdoorvoer, want de andere had ik nog van de MV en voormalige HR-ketel.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:33:
[...]

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

Mooi hoor, had ik maar zo veel ruimte _/-\o_
Is het toeval dat ik zo vaak een Itho Ecofan in de buurt van een wpb zie?
Deze opstelling lijkt veel op die bij mij, alleen heb ik de verloop van 16 naar 12 direct op de wpb gezet en daar weer een t-stuk op om in een keer (met een klep) naar de Itho te gaan :)
Tevens een keerklep op de wpb zodat de MV de lucht makkelijker naar buiten voert ipv de wpb in (als die niet actief is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jobr schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:42:
[...]

Klopt. Alleen @wizzopa gaf al aan dat ik me daar niet teveel van moest voorstellen.
Als de warmte nu uit de garage de boiler in wordt gezogen dan komt er weer lucht van buiten de garage in. Deze zal ook koeler zijn waardoor de garage ook wat zal afkoelen (hoop ik).

Dus als ik het goed begrijp heeft het alleen maar voordelen om lucht uit de garage aan te zuigen.
(betere efficientie, nooit < 0 graden, wat koeling door frisse lucht van buiten, een gat minder door de muur).
Jij hebt het helemaal goed begrepen d:)b

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
PvJo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:29:
Gisteren ook waterleiding gelegd en de boiler aangesloten. Door de tip die hier in het forum voorbij kwam om een beetje olie te gebruiken op de koppeling lekte er maar één een heel klein beetje.

[afbeelding]

Hoop dat de ISDE akkoord gaat met deze Setup :)
Ziet er goed uit, even de lekkage oplossen eerste even kijken of de koperpijp goed in de koppeling zit dus even los halen en als dat goed is even vaster aan draaien, isoleren en klaar, dan keur ik het goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Lekkage was echt miniem, 1-2 druppels hingen aan de koppeling. Beetje vaster gedraaid en het was opgelost.
wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:01:
[...]

Ziet er goed uit, even de lekkage oplossen eerste even kijken of de koperpijp goed in de koppeling zit dus even los halen en als dat goed is even vaster aan draaien, isoleren en klaar, dan keur ik het goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Haha thnx!
Tilburg-Zeewolde op en neer kost wel een paar meter pijp aan diesel :-)

Mocht er iemand in de buurt wat hebben liggen wat ik eens kan gebruiken voor een test dan houd ik me aanbevolen :-)
The Wizard schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:50:
[...]

Heb net een flexibele aansluiting op een rooster gemaakt van de uitblaas, scheelt behoorlijk in ventilatorgeluid (wel de geïsoleerde variant nemen, als je in de buurt van Zeewolde woont mag je wel 5 meter op komen halen :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Dit is het eindresultaat, moet nog de luchtaanvoer aansluiten (links in de hoek komt een nieuwe MV).
Afvoer heb ik op de bestaande CV afvoer (125mm) aangesloten.

Boiler

Ben nog aan het twijfelen over de luchtfilters.

http://www.jr-luchttechni...ries/Filters/Kanaalfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PvJo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:12:
Lekkage was echt miniem, 1-2 druppels hingen aan de koppeling. Beetje vaster gedraaid en het was opgelost.

[...]
Tip voor volgende keer, voor knel niet de pijp schoon schuren!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Thx voor de tip, maar ik dacht maak de kontaktoppervlakte van de knelkoppeling zo glad mogelijk.
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:25:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:25:
[...]

Wat is de achterliggende reden om dat niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:33:
[...]

Wat is de achterliggende reden om dat niet te doen.
Dan maak je met het schuurpapier kleine groeven die je met de ring dan weer dicht moet persen. En als je heel enthousiast tekeer gaat word de diameter kleiner en knelt hij dus weer minder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
PvJo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:21:
Dit is het eindresultaat, moet nog de luchtaanvoer aansluiten (links in de hoek komt een nieuwe MV).
Afvoer heb ik op de bestaande CV afvoer (125mm) aangesloten.

[afbeelding]
Goed om te zien dat nog iemand zich langs de wpb moet wurmen :o
Of mis ik rechts van de wpb nog wat ruimte? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Dan maak je met het schuurpapier kleine groeven die je met de ring dan weer dicht moet persen. En als je heel enthousiast tekeer gaat word de diameter kleiner en knelt hij dus weer minder
Als je het inderdaad op deze manier doe met korrel 80 of zo in de lengte richting kan ik me daar bij wel wat voorstellen.
Met een stukje Scotch zal het wel beter gaan, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Scherpe pijpen snijder, binnen en buiten braam eraf Scotch er er over heen en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Net bevestiging gekregen. Wordt morgen vroeg al geleverd. Zaterdag besteld Komt ter vervanging van stadsverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
haha, lijkt idd op jou ruimte. Neen rechts is een muur.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Goed om te zien dat nog iemand zich langs de wpb moet wurmen :o
Of mis ik rechts van de wpb nog wat ruimte? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:14:
[...]

Als je het inderdaad op deze manier doe met korrel 80 of zo in de lengte richting kan ik me daar bij wel wat voorstellen.
Met een stukje Scotch zal het wel beter gaan, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Scherpe pijpen snijder, binnen en buiten braam eraf scotch er er over heen en klaar.
Niet iedereen heeft er een fles whiskey bij staan _O-

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 05:11:
[...]

Niet iedereen heeft er een fles whiskey bij staan _O-
Ik wel op mijn leeftijd doe je rustig aan, de Talisker single malt staat altijd klaar om er na een dag van “noeste arbeid” van te genieten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:26:
Net bevestiging gekregen. Wordt morgen vroeg al geleverd. Zaterdag besteld Komt ter vervanging van stadsverwarming
MMM ff doorzagen op andere tweakers...
Dus niet alleen rendabel met zonnepanelen?
Of heb je die toevallig wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

MMM ff doorzagen op andere tweakers...
Dus niet alleen rendabel met zonnepanelen?
Of heb je die toevallig wel?
Ik heb wel zonnepanelen maar meer als 6 passen er niet op het dak.
Ik betaal meer dan 300 euro kosten aan stads verwarming zonder ook maar iets verbruikt te hebben. Wil dus van ze af. Daarnaast heb ik altijd een goed warme zolder waar best wat warmte omgezet mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

Ik heb wel zonnepanelen maar meer als 6 passen er niet op het dak.
Ik betaal meer dan 300 euro kosten aan stads verwarming zonder ook maar iets verbruikt te hebben. Wil dus van ze af. Daarnaast heb ik altijd een goed warme zolder waar best wat warmte omgezet mag worden.
300 voor wat?
Als je verbruikt wordt het nog meer?
Kennis van heeft ook sv en dat spul kost me toch een berg..
Heb je ook warmtewisselaar ertussen voor sww?
Of hoe werkt het bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier in Tilburg was het 600 euro per jaar, en dan had je nog niets verbruikt...

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.