Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.345 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

@wizzopa Ik zal het eens meten bij een run van een half uur. Toen de slang nog niet aangesloten was op de afvoer lag er vooral bij het opstarten een plasje in de emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Ik heb echt amper condens, hooguit een paar druppels onder de verdamper.
Zou de lucht hier dan zo droog zijn :P De transparante slang is nog steeds droog, sinds de installatie al.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:05:
Ik heb echt amper condens, hooguit een paar druppels onder de verdamper.
Zou de lucht hier dan zo droog zijn :P De transparante slang is nog steeds droog, sinds de installatie al.
Loopt je slang misschien omhoog ? :+
Bij mij komt er wel wat water door, wellicht heeft het te maken met de luchtafvoer die eerst recht omhoog gaat en dan afbuigt ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik was bang dat de boiler naar voren gekanteld stond en daarom geen condens uit de slang.
Maar toen ik de kap eraf haalde zag ik ook maar een paar druppels liggen na een dag draaien. De koelleidingen met het koudemiddel zijn overigens wel erg vochtig maar druppelen niet. Ik hou het in de gaten...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:23
Volgens de manual max 0.25 liter per uur. Ik zie bij mij meestal ongeveer 1 druppel per 10 seconden.

@The Wizard
Van de manual moet je een nieuwe inlaatcombinatie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
busscherski schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:06:
Volgens de manual max 0.25 liter per uur. Ik zie bij mij meestal ongeveer 1 druppel per 10 seconden.

@The Wizard
Van de manual moet je een nieuwe inlaatcombinatie.
Nieuwe? Vermoedelijk om schadeclaims te voorkomen, als ie 15 jaar oud is dan kan ik mij voorstellen dat het vast gaat zitten, die van mij is nog maar enkele jaren oud :P.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• busscherski
The Wizard schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:24:
[...]

Nieuwe? Vermoedelijk om schadeclaims te voorkomen, als ie 15 jaar oud is dan kan ik mij voorstellen dat het vast gaat zitten, die van mij is nog maar enkele jaren oud :P.
Ja denk ik ook.
Zo staat er ook in de manual dat er een lekbak onder moet indien het boven een bewoonde ruimte staat. Dat heb ik nog niemand zien opvolgen. En zowel, hoeveel liter inhoud?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een lekbak helpt echt als er in principe oneindig veel water uit de waterleiding kan komen :F
Of er moet een afvoer/overloop naar het riool op zitten ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Speedy-Andre schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:53:
Een lekbak helpt echt als er in principe oneindig veel water uit de waterleiding kan komen :F
Of een slang/pijpje naar buiten via het dak....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb vandaag bericht gekregen dat de subsidie verleend is.
Sneller dan verwacht.
Ondanks de vakantieperiode heb ik het bericht in 17 dagen in mijn brievenbus. Is dit een record?
busscherski schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:13:
Ik heb de subsidie gisteren aangevraagd. Binnen 8 weken krijg ik antwoord.
subsidie verleend

Ik heb een .pdf gemaakt met onderstaand stukje text en wat foto`s en dat geupload naar het portal.
Dit stukje text heb ik bij in de .pdf gezet:
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb ervoor gekozen om de warmtepompboiler zelf te installeren omdat ik dat zelf wel aandurf en voldoende gekwalificeerd ben (technische achtergrond).
Ik hoop dat de subsidieaanvraag voldoende onderbouwd is, laat maar weten indien er meer info benodigd is.

• Een omschrijving van het apparaat, onder andere het typenummer
ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS COIL COZY MET WARMTEWISSELAAR VOOR ZONNECOLLECTOR

• De naam van het merk of de fabrikant
ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS COIL COZY MET WARMTEWISSELAAR VOOR ZONNECOLLECTOR

• Installatiedatum
6 Augustus 2018

• Het bedrag en de datum van betaling
€ 1724,91 / 3 July 2018

• En indien beschikbaar de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)
KA04986

[ Voor 47% gewijzigd door busscherski op 23-08-2018 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:49:
Ik heb vandaag bericht gekregen dat de subsidie verleend is.
Sneller dan verwacht.
Ondanks de vakantieperiode heb ik het bericht in 17 dagen in mijn brievenbus. Is dit een record?
Ik vroeg het voor februari aan dus zonder die verplichting, het duurde toen wel langer dan 2 weken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:53:
Ik had minstens een domotica oplossing verwacht, iets met een voeler en een klep of zo.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:12:
[...]

Ik had minstens een domotica oplossing verwacht, iets met een voeler en een klep of zo.
Mijn Atlantic staat in een hok dat letterlijk boven een ander hok ligt (trapkast) :+

• busscherski
wizzopa schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:12:
[...]

Zonder afvoer heb je dan nog een bak van 200 liter nodig als het lek op de bodem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
Vandaag zijn de spullen voor de lucht en water binnen gekomen.

Bestellijst samengesteld doormiddel verschillende forum posts, dank aan @Speedy-Andre ,@wizzopa en @busscherski en diegenen die ik vergeten ben ;)

Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.

https://imgur.com/HvJzgR5

Water benodigdheden bij Toolstation.

https://imgur.com/K7rWUvN

Flexslangen bij Econo

https://imgur.com/9V0Tqu7

[ Voor 49% gewijzigd door PvJo op 01-09-2018 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
PvJo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:13:
Vandaag zijn de spullen voor de lucht en water binnen gekomen.

Bestellijst samengesteld doormiddel verschillende forum posts, dank aan @Speedy-Andre ,@wizzopa en @busscherski en diegenen die ik vergeten ben ;)

Lucht benodigdheden bij Ventilatieshop.

[afbeelding]

Water benodigdheden bij Toolstation.

[afbeelding]

Flexslangen bij Econo

[afbeelding]
Fiber ringen voor tussen de boiler en je flex “ Bij de Gamma Man”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@wizzopa was gister voordat de bestelling binnen was nog bij de Gamma om Loctite 55 en fiber ringen te halen en wat blijkt, die ringen zaten al bij de flex slangen van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:20
Echt klote als je twijfelt of de Atlantic explorer wel door je trapgat gaat passen! Trap is ruim 90cm breed, maar er zit een draai in op het einde. Hebben jullie gewoon de gok genomen of wat? Terugsturen naderhand lijkt me ook niet echt mogelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:31
vinom schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:27:
Echt klote als je twijfelt of de Atlantic explorer wel door je trapgat gaat passen! Trap is ruim 90cm breed, maar er zit een draai in op het einde. Hebben jullie gewoon de gok genomen of wat? Terugsturen naderhand lijkt me ook niet echt mogelijk :P
Bouw een nep doos en eerst testen als je er geen kijk op hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@reneeke1970 Ja, met dat idee kwam ik vannacht in bed ook, haha. Ik denk dat ik dit weekend maar eens de supermarkten ga plunderen voor lege dozen en hem ga bouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

vinom schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:34:
@reneeke1970 Ja, met dat idee kwam ik vannacht in bed ook, haha. Ik denk dat ik dit weekend maar eens de supermarkten ga plunderen voor lege dozen en hem ga bouwen :P
Zonder doos meer ruimte...
Dus een rondje maken zoals hij is..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
Nu dat ik toch bezig ben met het leidingwerk was ik van plan om een t-stuk te plaatsen op de koudwaterleiding (tussen de veiligheidsgroep en de flexslang).

De extra leiding (met kogelkraan op het einde) op de afvoer van veiligheidsgroep laten uitkomen dit voor het geval dat ik de boiler leeg moeten laten lopen.

Weet niet of dat zo een goed idee is? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

PvJo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:51:
Nu dat ik toch bezig ben met het leidingwerk was ik van plan om een t-stuk te plaatsen op de koudwaterleiding (tussen de veiligheidsgroep en de flexslang).

De extra leiding (met kogelkraan op het einde) op de afvoer van veiligheidsgroep laten uitkomen dit voor het geval dat ik de boiler leeg moeten laten lopen.

Weet niet of dat zo een goed idee is? :?
Flexslang eraf, Gardena koppeling erop en een stuk tuinslang naar de afvoer, wel een ontluchting aan de warme bovenkant maken.
Ik heb hem 4 keer moeten leegmaken voor hij draaide.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@klump4u dat wou ik mij just besparen om iets los te moeten koppelen aan de boiler. Met mijn idee is het alleen een kraantje open en bij de warmwater of de circulatie opening te ontluchten. Woon ook in het zuiden, niet dat ik de zelfde elende krijg als jij (als het aan het water ligt) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@PvJo in de aanvoer na je inlaatcombinatie een t- stuk met een vul/aftap kraanje werkt prima. En als je daar toch bezig ben zou ik in de koud water leiding voor alle aansluitingen ook een kogelkraan plaatsen, voor komt veel heen en weerlopen naar je meterkast bovendien houd de rest van je huis gewoon water terwijl je aan het klussen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou niet te veel stevigheid van de doos verwachten, het is niet meer dan piepschuim onder/boven en een stuk karton er omheen.
Prima voor vervoer op een pallet maar hij heeft alleen boven en onder steun :)
Dan moet je ook nog weten waar de voorkant zit, die moet boven als hij horizontaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
@wizzopa Jou variant is nog beter als die van mij ;) thx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:20

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

wizzopa schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:44:
@PvJo in de aanvoer na je inlaatcombinatie een t- stuk met een vul/aftap kraanje werkt prima. En als je daar toch bezig ben zou ik in de koud water leiding voor alle aansluitingen ook een kogelkraan plaatsen, voor komt veel heen en weerlopen naar je meterkast bovendien houd de rest van je huis gewoon water terwijl je aan het klussen bent
Vlgns de handleiding par 6.1 mag dat niet:

Geen enkele hydraulische accessoire (afsluitklep, drukregelaar, enz.) mag tussen de
veiligheidsinrichting en het inzetstuk voor koud water op het warmwaterapparaat worden geplaatst,
met uitzondering van een koperen leiding.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ElMacaroni schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:16:
[...]

Vlgns de handleiding par 6.1 mag dat niet:

Geen enkele hydraulische accessoire (afsluitklep, drukregelaar, enz.) mag tussen de
veiligheidsinrichting en het inzetstuk voor koud water op het warmwaterapparaat worden geplaatst,
met uitzondering van een koperen leiding.
Je plaats met een t-stuk geen accessoires tussen de boiler en de inlaatcombinatie. Dus is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
wizzopa schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Je plaats met een t-stuk geen accessoires tussen de boiler en de inlaatcombinatie. Dus is er niets aan de hand.
Zo stel ik mij dat voor. Maar de afsluiter is niet nodig denk ik omdat er op de veiligheidsgroep al een afsluit mogelijkheid op zit.

Combinatie

[ Voor 11% gewijzigd door PvJo op 24-08-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
Ondek dit topic nu net.
Ik heb in 2014 een WPB gekocht en zelf geplaatst, gewoon omdat het kon en het mij een goede investering leek. We hebben een flink overschot van de panelen.
Gewoon besteld bij mijn vaste winkel, €1800 betaald en nooit bedacht dat hier subsidie op zit. Kan ik dit nog met terugwerkende kracht aanvragen?
Het gaat om een Haier, staat in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
Henri. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:44:
Ondek dit topic nu net.
Ik heb in 2014 een WPB gekocht en zelf geplaatst, gewoon omdat het kon en het mij een goede investering leek. We hebben een flink overschot van de panelen.
Gewoon besteld bij mijn vaste winkel, €1800 betaald en nooit bedacht dat hier subsidie op zit. Kan ik dit nog met terugwerkende kracht aanvragen?
Denk het niet!

https://www.rvo.nl/subsid...aarden-isde-particulieren

Voorwaarden ISDE Particulieren

Om in aanmerking te komen voor ISDE moet aan u bepaalde voorwaarden voldoen. Op deze pagina leest u welke dat zijn.

U heeft een geldig Burgerservicenummer (BSN).
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft. Met de aanschafdatum bedoelen wij de datum waarop de koopoverkeenkomst is gesloten (Let op! Niet de datum van betaling).
Binnen 6 maanden na installatie van het apparaat heeft u een subsidieaanvraag ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dat lijkt mij een prima oplossing. Ik zou de kogelkraan er gewoon voorzetten werk veel makelijker dat dat pruts kraantje.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 24-08-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Henri. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:44:
Ondek dit topic nu net.
Niet geschoten is ook mis, gewoon proberen typo in de datum is menselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PvJo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:31:
@klump4u dat wou ik mij just besparen om iets los te moeten koppelen aan de boiler. Met mijn idee is het alleen een kraantje open en bij de warmwater of de circulatie opening te ontluchten. Woon ook in het zuiden, niet dat ik de zelfde elende krijg als jij (als het aan het water ligt) :P
Ik hoop het ook niet voor jou maar of het nu aan het water ligt op aan de de anode zal ik wel nooit te weten komen denk ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:07:
[...]

Ik hoop het ook niet voor jou maar of het nu aan het water ligt op aan de de anode zal ik wel nooit te weten komen denk ik.
Als het aan het water ligt bestaat de kans het het weer gebeurt, maar de kwaliteitsnormen voor drinkwater in acht genomen is dat vrijwel uitgesloten. Dus blijft de anode over, ik zou zeggen goed bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:27:
Mijn spiltrap is smaller dus met 90 cm gaat het wel lukken. https://imgur.com/jKw1p45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
wizzopa schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31:
[...]

Mijn spiltrap is smaller dus met 90 cm gaat het wel lukken. https://imgur.com/jKw1p45
Mijn trap ziet er zo uit:
http://imgur.com/a/xIqrLvL

Je zou zeggen dat het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PvJo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:22:
@wizzopa was gister voordat de bestelling binnen was nog bij de Gamma om Loctite 55 en fiber ringen te halen en wat blijkt, die ringen zaten al bij de flex slangen van Eneco.
Ik wist niet dat een energieleverancier ook slangen had?
Nou ik heb er eergister ook 2 besteld bij Econo, en vandaag binnen, maar geen fiberringen hoor. (en de keer daarvoor ook al niet)
Spul komt rechtstreeks bij oeg.net vandaan, zo te zien aan de doos. Toch maar weer langs de gamma man

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2018 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
vinom schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:17:
[...]

Mijn trap ziet er zo uit:
http://imgur.com/a/xIqrLvL

Je zou zeggen dat het moet kunnen.
Dat denk ik ook. Anders na een jaar op Marktplaats. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvJo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

Ik wist niet dat een energieleverancier ook slangen had?
Nou ik heb er eergister ook 2 besteld bij Econo, en vandaag binnen, maar geen fiberringen hoor. (en de keer daarvoor ook al niet)
Spul komt rechtstreeks bij oeg.net vandaan, zo te zien aan de doos. Toch maar weer langs de gamma man
@AUijtdehaag misschien had je de slangen ook bij Eneco moeten bestellen ;)

Econo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Dit heb ik ook..
Werkt perfect.
Zonder ventiel ertussen
hi allemaal,

ik ben mij aan het orienteren voor een WP en nu kwam deze WPB om de hoek kijken. Ik heb inmiddels ongeveer de helft gelezen en ik zou deze als voorloper op de echte warmtepomp willen aanschaffen. Ervan uitgaande dat ik dan geen vat meer hoef te kopen voor de uiteindelijke warmtepomp.

Situatie nu als volgt:

ZB 350 liter vat, gevuld met SWW en gevoed door 47 heat pipes
Daarna een e-boiler van 50 liter als naverwarming van de ZB
Daarna een Remeha Calenta 40C als navermwarin als beide vaten niet meer warm genoeg

De ZB van 350 liter mist een extra spiraal (nu 1 solar en 1 CV) waardoor ik een WP hier niet op kan aansluiten.

De WPB echter, heeft ook een vat met 2 spiralen zag ik op de website. Stel dat ik deze WPB koop, dan zou mijn schema er als volgt uit zien:

koud water in ZB
warm water uit ZB naar koud water in WPB
warm water uit WPB eventueel nog naar koud water in Ketel

De solar spiralen kan ik dan middels een driewegklep laten kiezen tussen de WPB of de ZB, afhankelijk van de temperatuur van beiden. Of, ik zet ze in serie en kan eventueel met een sanitair pompje de warmte overpompen van de 1 naar de andere boiler.

De ZB zit op de retour van de CV, en die zou ik dan eventueel nog door ofwel de solar spiraal of de andere spiraal kunnen laten van de WPB.

De eventuele warmtepomp die ooit komt, kan ik dan op 1 van de spiralen in de WPB doen.

toch?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

fabstar81 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:02:
[...]

hi allemaal,

ik ben mij aan het orienteren voor een WP en nu kwam deze WPB om de hoek kijken. Ik heb inmiddels ongeveer de helft gelezen en ik zou deze als voorloper op de echte warmtepomp willen aanschaffen. Ervan uitgaande dat ik dan geen vat meer hoef te kopen voor de uiteindelijke warmtepomp.

Situatie nu als volgt:

Daarna een Remeha Calenta 40C als navermwarin als beide vaten niet meer warm genoeg

De ZB van 350 liter mist een extra spiraal (nu 1 solar en 1 CV) waardoor ik een WP hier niet op kan aansluiten.

De WPB echter, heeft ook een vat met 2 spiralen zag ik op de website. Stel dat ik deze WPB koop, dan zou mijn schema er als volgt uit zien:

koud water in ZB

De solar spiralen kan ik dan middels een driewegklep laten kiezen tussen de WPB of de ZB, afhankelijk van de temperatuur van beiden. Of, ik zet ze in serie en kan eventueel met een sanitair pompje de warmte overpompen van de 1 naar de andere boiler.

De ZB zit op de retour van de CV, en die zou ik dan eventueel nog door ofwel de solar spiraal of de andere spiraal kunnen laten van de WPB.

De eventuele warmtepomp die ooit komt, kan ik dan op 1 van de spiralen in de WPB doen.

toch?
Zou kunnen zo..Lijkt me
Alleen ik wil eigenlijk geen kleppen enz in mijn systeem.
Als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

fabstar81 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:02:
[...]

hi allemaal,

Situatie nu als volgt:

koud water in ZB

toch?
Wat een geknoop, is het niet beter om verwarming en sww apart te zien?

Zonneboiler en eventueel atlantic voor sww
Verwarming met cv/wp

Al lijkt het me dat die zb groot zat is voor sww, dus je enige probleem is die warm maken met zon of warmtepomp toch?
De wisselaar van cv in je zb ga je dan toch de boiler mee warmen via een 3weg klep.... of mis ik hier iets.
Het ziet er allemaal zo dubbel uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Inderdaad een flink geknoop.
Als het je hobby is moet je het doen maar heb je het financiële plaatje al bekeken?

Wat is het jaarverbruik van die E-boilers?

Als die boilers 1000 kWh per jaar trekken zou je dat ongeveer kunnen halveren tot 400 of 500 kWh per jaar met een wpb. Je gebruikt hem immers uitsluitend als het buiten koud is. En er komt stilstandverlies bij en legionellarun etc.

Het lijkt me dat de 47 heatpipes al voor meer dan 6 maanden per jaar volledig Sww kunnen maken en ook flink ondersteunen in de rest van het jaar.

Wat is je drijfveer?
Kun je in plaats van focussen op sww gaan kijken naar verwarming van het huis? Of isolatie.

edit: Als je het over de Atlantic Explorer hebt, die heeft niet 2 maar 1 warmtewisselaarspiraal.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 25-08-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:41:
Inderdaad een flink geknoop.
Als het je hobby is moet je het doen maar heb je het financiële plaatje al bekeken?

Wat is het jaarverbruik van die E-boilers?

Als die boilers 1000 kWh per jaar trekken zou je dat ongeveer kunnen halveren tot 400 of 500 kWh per jaar met een wpb. Je gebruikt hem immers uitsluitend als het buiten koud is. En er komt stilstandverlies bij en legionellarun etc.

Het lijkt me dat de 47 heatpipes al voor meer dan 6 maanden per jaar volledig Sww kunnen maken en ook flink ondersteunen in de rest van het jaar.

Wat is je drijfveer?
Kun je in plaats van focussen op sww gaan kijken naar verwarming van het huis? Of isolatie.

edit: Als je het over de Atlantic Explorer hebt, die heeft niet 2 maar 1 warmtewisselaarspiraal.
Hij heeft maar 1 e-boiler
Maar als je toch iets koopt doe dan gelijk een warmtepomp voor cv, zit ook subsidie op en in 1x.
Icm de zonneboiler van 350 liter en cv als naverwarmer toch wel voldoende zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Alles valt of staat met of ik een buffervat nodig heb voor de toekomstige warmtepomp of niet.

Als ik de warmtepomp rechtstreeks op mijn retour kan aansluiten zonder de noodzaak van een extra buffer, volstaat de ZB.

Als ik wel een buffer nodig heb dan wordt het knopen en extra vat aanschaffen.

De e-boiler doet denk ik inderdaad iets van 1000 kWh per jaar maar dient alleen om mijn overschot af te fikken.

Mijn gasverbruik is 500 kuub afgelopen seizoen, isolatie resteert alleen 1 helft van de zolder nog.

Heb ongeveer 45 m2 aan vloerverwarming en bijna gehele systeem is 22 mm uitgevoerd, muv klein stukje aanvoer naar de vloerverwarmingverdeler wat later dit jaar wordt vervangen met minimaal 22 mm.

Zo heb je wat meer informatie.

Ongeveer half jaar gasloos vwb SWW is mogelijk, rest van het jaar doet e-boiler het met nog 1 kuub gas per maand voor SWW.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En weer een blije atlantic WP boiler gebruiker erbij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7lIGwVEAtexOB9pZLIdpjbXd/thumb.jpg

CV ketel gaat nog weg (denk ik)
Dan kan de wp boiler wel tegen de muur aan...
Uitblaas direkt onder de dakpannen, aanzuig zolder binnen.
Instelling binnen/binnen en lekker stil (zacht stofzuigergeluid)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:29:

[afbeelding]

Leuke klus om die naar boven te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier helaas de bestelde flex slangen nog niet binnen, had gehoopt hem vandaag aan te kunnen sluiten.
De stekker van de gewone eboiler nog maar even terug in het stopcontact gestoken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423

[afbeelding]

De lucht van buiten komt via het gat boven de CV in het dakbeschot naarbinnen?
Krijg je dan geen circulatie met de lucht die onder dakpannen wordt geblazen? Of zit er een schot onder de pannen waardoor dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online

[afbeelding]

Dat is weer mooi gemaakt, en een super geventileerde zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10

[afbeelding]

Ik heb een HR solide 24-28 hybride met de Elga. Ik heb plek in de garage voor de altantic 3 200/270. Hoe bypass ik nu het sww deel van de HR Solide?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je wilt de HRSolide niet als naverbrander gebruiken?
Kraantje zetten voor aftap op de uitgang SWW van de HRSolide (ingang SWW origineel laten) en de warme toevoerleiding vd woning afdoppen bij de eerste splitsing? De Atlantic kun je dan aansluiten op de warmwaterleiding in de garage. (En de koude natuurlijk via een inlaatcombinatie).

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 25-08-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Jim423 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:49:
Je wilt de HRSolide niet als naverbrander gebruiken?
Kraantje zetten voor aftap op de uitgang SWW van de HRSolide (ingang SWW origineel laten) en de warme toevoerleiding vd woning afdoppen bij de eerste splitsing? De Atlantic kun je dan aansluiten op de warmwaterleiding in de garage. (En de koude natuurlijk via een inlaatcombinatie).
De garage en de zolder waar de HR solide hangt zijn te ver van elkaar verwijderd. Dat afdoppen leidt niet tot storing in de CV ketel? Dat is wat ik her en der lees (spookverhaal?).

Verder vraagt een installateur € 350 voor installatie van de Atlantic (excl materiaal, maar incl factuur voor subsidie). Is dat een redelijk bedrag?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
JanHybride schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:09:
[...]

Verder vraagt een installateur € 350 voor installatie van de Atlantic (excl materiaal, maar incl factuur voor subsidie). Is dat een redelijk bedrag?
Ik zou ff verder gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Dat gat boven de cv is het "oude" gat van de cv ketel. Die is verplaatst naar de "schoorsteen"
Dan konden er meer PV panelen liggen.

Vandaar dat de atlantic niet meer tegen de muur kan. Er lopen 2x 80 mm plofketel leidingen boven nu.
Maar die cv gaat toch weg......(en als het aan mij lag, lag die ook al van de muur af)

Wat je dus ziet is het gat, in de afwerkplaat van de zolder, maar is geen verbinding naar buiten dus.
Maar de zolder is nog zo slecht geisoleerd, dat aanzuigen vanaf zolder ook allemaal weinig uitmaakt.
Dus ja, even 1,5 uur extra ventilatie op zolder. Maar is eigenlijk wel een redelijk afgesloten ruimte tov rest van het huis.

@wizzopa
zie boven

@JanHybride
Ik kan SWW uitschakelen van de HR-ketel. Wat staat er in jouw manual?
Er zit helemaal geen sww meer aan de ketel. (allemaal extra weerstand 8) )

Wel grappig, warm geeft net zo een harde straal als koud water.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

[afbeelding]

Heb je de koudwater veiligheidsgroep weer weggelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ja, want dat bevalt prima. 8)
(en het vrijgekomen condensafvoerpunt wordt weer handig gebruik van gemaakt)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je op de juiste plek aankoppelt kan je die van de cv (dubbel) gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:51:
@busscherski
Ja, want dat bevalt prima. 8)
(en het vrijgekomen condensafvoerpunt wordt weer handig gebruik van gemaakt)
Is het een idee om er een een keer een peak-hold manometer tussen te plaatsen als een wpb opwarmt vanaf 10 graden celcius en er gedurende die tijd thuis geen water word verbruikt?

Op deze manier heb je geen idee van de druk die opgebouwd wordt... (en je hebt geen terugslagklep, beide is verplicht zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
[...]

De garage en de zolder waar de HR solide hangt zijn te ver van elkaar verwijderd. Dat afdoppen leidt niet tot storing in de CV ketel? Dat is wat ik her en der lees (spookverhaal?).

Zelf doen, er staat een brief enkele posts terug met deze brief is er subsidie verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
busscherski schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:03:
[...]

Is het een idee om er een een keer een peak-hold manometer tussen te plaatsen als een wpb opwarmt vanaf 10 graden celcius en er gedurende die tijd thuis geen water word verbruikt?

Op deze manier heb je geen idee van de druk die opgebouwd wordt... (en je hebt geen terugslagklep, beide is verplicht zover ik weet)
Zolang de hoofdkraan openstaat stroomt de druk waarschijnlijk terug het waterleidingnet in. Volgens mij zit er in de meter geen terugslagklep dus dat kan. Als alle kranen dicht staan incl de hoofdkraan zou ik niet raar opkijken als je vat scheurt... ik durf het niet aan i.i.g.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:27:@JanHybride Ik kan SWW uitschakelen van de HR-ketel. Wat staat er in jouw manual?
Er zit helemaal geen sww meer aan de ketel. (allemaal extra weerstand 8) )

Wel grappig, warm geeft net zo een harde straal als koud water.
Ik heb dezelfde ketel, sww kan niet uit, alleen cv of alles.
De sensoren droog laten staan kan ik bij deze ketel niet aanraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 25-08-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Vaak zit op de leiding, waar het water binnenkomt al een terugstroombeveiliging.
Ik weet dat, wat ik doe, niet mag....

Maar hoe gaan je badkamer en keukenkranen om met 8 bar waterdruk (op de duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als er een terugstroombeveiliging zit voor/na de meter (heb ik nog nooit gezien maar ok) of in de meter (type EB) dan komen al je kranen toch alsnog op meer dan 8 bar te staan of zie ik dat verkeerd? Immers water kun je niet samendrukken dus de hoeveelheid leiding maakt niet uit. Ik heb een 6bar inlaatcombinatie, 8bar zou ik niet aanraden. Ook bij een CV-ketel komt deze 8 bar gewoon op de kranen te staan, dus ik verwacht weinig problemen daarmee.
[...]Verder vraagt een installateur € 350 voor installatie van de Atlantic (excl materiaal, maar incl factuur voor subsidie). Is dat een redelijk bedrag?
Als dit incl elektra, luchtzijdig, waterzijdig is vind ik het geen gek bedrag. Ik zou €300 rekenen incl basismateriaal, meerprijs voor leidingen langer dan 2m, verplaatsen WCD etc.

Afdoppen kan geen kwaad, als je immers een jaar lang geen sww tapt is ook niet opeens je ketel stuk toch?
De drieweg zal ook af en toe nog omschakelen dus die gaat ook niet vastzitten. (ruststand sww meen ik)

[ Voor 43% gewijzigd door Jim423 op 25-08-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Ik moet toch nog terug voor wat restwerkzaamheden en zal de druk eens gaan meten....
Thnx voor de opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:36:
@Jim423
Ik moet toch nog terug voor wat restwerkzaamheden en zal de druk eens gaan meten....
Thnx voor de opmerkingen.
Monteer je geen inlaatcombinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Lees jij geen posts terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jawel, als @busscherski met een koudwater veiligheidsgroep (?) een inlaatcombinatie bedoeld dan heb je hem weggelaten, en wat is het grote voordeel? Of alleen nadelen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co Volgens mij heb ik een Vlaamse term gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is dan ook een vlaamse WP boiler....

Het grote voordeel is, geen waterverlies, kalkafzetting op/en lekkend overdrukventiel en geen 8 bar op de kranen (want het stroom terug het waternet in)
Het grote nadeel is, als iemand een kraan voor de boiler dichtzet, heel de zolder blank staat en de rest eronder, als het vat scheurt...

Tot zover....(en eens kijken hoe ik het alsnog aan ga pakken)
Een expansievat zou een oplossing zijn... maar lastig te vinden omdat het sww is en kost weer ruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 23:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:21:

Het grote voordeel is, geen waterverlies en geen 8 bar op de kranen (want het stroom terug het waternet in)
Het grote nadeel is, als iemand een kraan dichtzet, heel de zolder blank staat en de rest eronder, als het vat scheurt...

Het water verlies valt wel mee 1000 liter kost 1,35 ex btw, je huis blank vul zelf maar in. Verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:21:

Het grote voordeel is, geen waterverlies en geen 8 bar op de kranen (want het stroom terug het waternet in)
Het grote nadeel is, als iemand een kraan dichtzet, heel de zolder blank staat en de rest eronder, als het vat scheurt...

Huh? Ben ik nou gek of wa? Die inlaatcombinatie zorgt er juist voor dat er max 8 bar op die boiler en dus ook kranen komt, Je hebt ze ook van 6 bar max.
Als er nu een keerklep in zit of in gezet word bij de meter kan er teveel druk op komen, en dan met die flex slangen bij de boiler of in de keuken..... euh, ok! Ik heb al eens een keer gehad dat er een flex barste van een grohe kraan in de keuken, gelukkig was er iemand thuis om de hoofdkraan dicht te draaien. :)
Wat geeft dat water nou, die 10 druppels. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn post viel zeker niet op, er zit toch al een inlaat combinatie op de cv?
Als de wpb na dat ding erop zit dan kan ie de druk toch kwijt?
Zo niet, dan kan je dat tenminste nog alsnog doen zonder er een aan te schaffen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
https://www.engineeringto...pecific-weight-d_595.html

Als dit klopt dan gaat de dichtheid van 0.9997000 [g/cm3] bij 10 graden C naar 0.98320 bij 60 graden C.

Bij gelijke druk zal een 200 liter boiler dan 3.3 liter kwijt willen.

Water is relatief weinig samendrukbaar, de warmtepompboiler zal geen 3.3 liter kunnen meegeven want mijn inlaatcombinatie druppelt zelfs bij een run van 44 naar 50 graden.

Blijkbaar gaat het tot nu toe wel goed in het geval van @AUijtdehaag.

Dus ik denk dat er het volgende aan de hand kan zijn:
- ergens gaat een kraantje lekken bij een bepaalde druk, of dat kraantje lekte sowieso al (vlotter van de wc ofzo?)
- er word regelmatig, elk half uur ofzo, wat sww (warm of koud, dat maakt niet uit) verbruikt.
- er zit geen terugslagklep in de watermeter.

Sinds een paar jaar is het bedrijven verplicht om een terugslagklep te hebben in apparaten die op de waterleiding zijn aangesloten. Apparaten zoals koffiezetapparaten etc. Ik zou dus verwachten dat in een watermeter een terugslagklep zou moeten zitten. Maar omdat het blijkbaar goed gaat lijkt het me waarschijnlijker dat er in ieder geval bij hem geen terugslagklep in de watermeter zit. (en in dat geval krijgen de warm water kranen inderdaad minder voor hun kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pggqStgWvgemjlaevYBeOAEg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UKRKJILnxSiFSEYLQ2vKEnpg/thumb.jpg

Pfff. blij dat ik een 11 kW doorstromer heb van 447 x 235 x 109mm en on-demand heating :+

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:33:
Mijn post viel zeker niet op, er zit toch al een inlaat combinatie op de cv?
Als de wpb na dat ding erop zit dan kan ie de druk toch kwijt?
Zo niet, dan kan je dat tenminste nog alsnog doen zonder er een aan te schaffen :)
En alphons zei dat alles weg was bij de cv ;)

@busscherski @AUijtdehaag

Het zijn ondingen maar als je geen afvoer hebt of het water niet kan missen kan je ook een expansie vat monteren maar nog nooit gezien en dan heb je vast weer andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:38:
@Speedy-Andre
Zoek de verschillen:
[afbeelding]

[afbeelding]

Pfff. blij dat ik een 11 kW doorstromer heb van 447 x 235 x 109mm en on-demand heating :+
Dat is een keerklep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je die EA gesloopt :) , gij bruut !

Die boiler zelf heeft ook wel een overdrukventiel gok ik, moet er nergens een slangetje aan? Cv heeft dat ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 25-08-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het was wel gezellig in het topic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:34:

Sinds een paar jaar is het bedrijven verplicht om een terugslagklep te hebben in apparaten die op de waterleiding zijn aangesloten.
I know, breek me de bek niet open, had er weer een lijstje werk aan, en dat zijn geen 15-28 leidinkjes ;)

@Speedy-Andre
Is het nog steeds, ik heb de popcorn erbij gepakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:54:
[...]
I know, breek me de bek niet open, had er weer een lijstje werk aan, en dat zijn geen 15-28 leidinkjes ;)
Had je meerdere apparaten die direct zijn aangesloten op drinkwaterleiding groter dan rond 28? Vrij zeldzaam lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 00:01:
[...]

Had je meerdere apparaten die direct zijn aangesloten op drinkwaterleiding groter dan rond 28? Vrij zeldzaam lijkt me.
Nou bijv waar hij binnen komt, iets van 2 1/2 duim, aanvoer hogedruk van 35, aanvoer hydrofoor van 54mm.
En dan nog een shitload aan 22 en 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:38:
@Speedy-Andre
Zoek de verschillen:
[afbeelding]

[afbeelding]

Al had je de stopkraan anders om gemonteerd dus met de aftapper aan de andere kant van kogel , dan had je de boiler nog leeg kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Iets verderop zit een "fatsoenlijk" 1/2" aftappunt. Dit keer niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 00:40:
@wizzopa
Iets verderop zit een "fatsoenlijk" aftappunt. Dit keer niet nodig gehad.
Maar wat is nu de echte rede dat er geen inlaatcombie tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Druppel, druppel.
En niet over nagedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 08:31
AUijtdehaag schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 00:43:
@wizzopa
Druppel, druppel.
En niet over nagedacht
Nou druppels..... Sinds ik boven 50 graden kom wel 3 liter per week denk.

Alfons wat denk je van een stuk gewapende lucht slang er tussen, die zijn tot tien bar en rekbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Nou druppels..... Sinds ik boven 50 graden kom wel 3 liter per week denk.

Alfons wat denk je van een stuk gewapende lucht slang er tussen, die zijn tot tien bar en rekbaar.
Een gaatje boren in de terugslag klep van de inlaatcombinatie water kan terug de leiding in en toch een druk beveiliging, 1 mm is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wizzopa Dat is op zich wel veilig qua druk, maar als er een terugslagklep bij of in de watermeter zit schiet je er weinig mee op qua waterverbruik.

En hoe gaat een watermeter om met teruglevering? Misschien registreert die het als verbruik of gaat zelfs kapot? Het waterbedrijf wil geen water terug omdat het oud water kan zijn waarvan de kwaliteit niet kan worden gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@busscherski dan maar een expantievat van rond de 70 a 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wizzopa hoe zit dat met Legionella?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zit in de koud dus no prob, wel zorgen dat ie koud blijft dus redelijke afstand van de boiler. Je enige probleem is roest, dus moet weer rvs of koper zijn.

Het beste/goedkoopst is gewoon een inlaatcombinatie die op elke cv en boiler zit, daar zijn ze voor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Het beste/goedkoopst is gewoon een inlaatcombinatie die op elke cv en boiler zit, daar zijn ze voor. ;)
Zou ik zo wie zo al doen als het bij iemand anders is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Beetje vervelend is dus alleen de enorme druk de eerste 2 sec nadat je de kraan openzet.
Je moet dus eerst de kraan 2x afregelen voordat je de gewilde stroomsnelheid hebt. Een expansievat maakt dit alleen maar erger lijkt me. Een illegaal gaatje erin zoals wizzopa zegt kan misschien een oplossing zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Zit in de koud dus no prob, wel zorgen dat ie koud blijft dus redelijke afstand van de boiler. Je enige probleem is roest, dus moet weer rvs of koper zijn.

Daarom is een drinkwater expantievat ook duurder dat een cv expantievat. En wit van kleur en door de constructie kan hij gespoelt worder door het water wat er langs stroomt

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 26-08-2018 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Daarom is een drinkwater expantievat ook duurder dat een cv expantievat. En wit van kleur en door de constructie kan hij gespoelt worder door het water wat er langs stroomt
Nou of wit dat aangeeft? Mijn cv expansie was ook wit, en de montage beugel ook maar roesten dat ie deed.
En dan komt nog dat de cv expansie's meestal 1 en 3 bar zijn, de 8 bar versie EN rvs kan wel eens een dure jongen zijn. Gewoon inlaatcombinatie en klaar, zeker als er al afvoer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Over lekkage gesproken...
Ik kwam er vandaag achter dat ik thuis 140 ltr per dag "kwijt" raakte....
Dankzij de logging..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPl7nr9sCLKUiAl6maoCLzvY/thumb.jpg

Di/wo/do niet thuis geweest :/

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.