Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.332 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:23
het vermogen is ongeveer gelijk aan een kleine airco. Het effect ook.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:53
frisianstar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:01:
Ik ben inmiddels ook warm gelopen voor de Atlantic WP boiler... :)
In hoeverre koelt deze een typische zolder slaapkamer van 3x6 meter af?
...en dan gewoon de warmwater kraan wat open zetten voor extra koeling? :+
Zie hier de looptijd van de WPB verwacht er geen wonderen van en de warm water kraan laten lopen om je zolder te koelen. :( https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
busscherski schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:50:
@Dylantje2

De enige aanwijzing uit de manual die ik niet heb opgevolgd is dat er een opvangbak onder de wpb moet indien het boven een bewoonde ruimte geplaatst wordt. (dat heb ik nog niemand zien opvolgen)
Die tweede driewegklep heb je niet nodig, gewoon een T stuk is daar voldoende. Een driewegklep met servo is gewoon te bestellen op internet, daar deze 22mm met knelkoppelingen in veel cv-toestellen zitten. Staat je WPB boiler in serie met de CV-ketel voor het tapwater? Dan zou ik de bypass achterwege laten. Als de WPB te koud wordt gaat de CV-ketel het naverwarmen. Zo zit het bij mij ook aangesloten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423

Oja je hebt gelijk, een T-stuk daar is voldoende. Daar had ik even niet aan gedacht.

Ik zat eigenlijk meer te denken aan een handbediende klep.

Met domotica aansturen hoeft van mij niet.

Wat betreft tapwater heb ik gekozen voor WPB only. Het ingebouwde verwarmingselement is de back-up. Als het tapwater ook werd naverwarmd had ik inderdaad geen bypass hoeven hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

busscherski schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:50:
@Dylantje2
Had je een Erkend [ kleine zelfstandige ] installateur in je kenniskring of heb je er zomaar eentje opgebeld?
Ik ben een bouwer dus in mijn kennissenkring zitten er wel een paar..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Zijn er ook boilers met een buffervat van zon 400l? Of moet ik dan een losse boiler en warmtepomp pakken? Of twee warmtepompen...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
2 wpb's is dan goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
BCC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:34:
Zijn er ook boilers met een buffervat van zon 400l? Of moet ik dan een losse boiler en warmtepomp pakken? Of twee warmtepompen...
Die zijn er wel, maar dan met buiten unit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze warmtepompboiler het beste aan kan sluiten. Wie kan me verder helpen?

Ik heb een Calenta Ace 40C hangen. In de manual staat de volgende foto:

https://photos.app.goo.gl/9bFkUBoi2U2Jjpeu7

Als ik hem zo aansluit, werkt het dan? Of moet ik het anders aansluiten? En wat zijn de in en uitgangen onder de inlaatcombinatie (5)?

Nu lijkt hij alleen de vloerverwarming (boven hangen nog radiatoren maar staan helemaal dicht) te ondersteunen. Hoe moet ik hem aansluiten voor SWW op deze ketel? Of kan ik hier beter een apart circuit van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Robje1244 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:22:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze warmtepompboiler het beste aan kan sluiten. Wie kan me verder helpen?

Ik heb een Calenta Ace 40C hangen. In de manual staat de volgende foto:

https://photos.app.goo.gl/9bFkUBoi2U2Jjpeu7

Als ik hem zo aansluit, werkt het dan? Of moet ik het anders aansluiten? En wat zijn de in en uitgangen onder de inlaatcombinatie (5)?

Nu lijkt hij alleen de vloerverwarming (boven hangen nog radiatoren maar staan helemaal dicht) te ondersteunen. Hoe moet ik hem aansluiten voor SWW op deze ketel? Of kan ik hier beter een apart circuit van maken?
Ik heb hier een vergelijkbare situatie, een Nefit ecomline classic en een indirect gestookte boiler.

Dat is koud water in en warm water uit. Ik heb er meerdere kranen tussen gemaakt ( kijk even bij de foto's ).

De ketel en drie weg klep dus verwarming van de indirecte boiler heb ik uit geschakeld door de de sensor in de boiler kort te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Ik ben van plan om 2 warmtepompboilers aan te schaffen, allereest een van 80 Liter voor op zolder. Hier hangt nu een Nefit Compact HR+ ketel. De ruimte is extreem beperkt en vanwege de houten vloer alsmede het scheve dak kan hier geen 300L staan die wij eigenlijk nodig hebben (Groot bad, jonge kinderen).

Mijn idee is om vervolgens in de bijkeuken een 300L variant te zetten die eigenlijk het echte volume levert. De 80L op zolder zou enkel zijn om de wachttijd korter te krijgen want de leidingafstand van de bijkeuken naar de badkamer is groot. Zeker 20 meter. Voor douchen niet zo erg maar om even warm water te pakken wel. Dit leek mij op deze manier mooi op te lossen door de 80L te hotfillen via de 300L. Enkel als er erg weinig water gepakt wordt wordt er echt verspild want dan wordt er koud water uit de leiding gepakt en komt er warm water in de bijkeuken in de leiding.

Heeft iemand al ervaring met een dergelijke setup? De 80L van panasonic heeft een matige COP (2,6) dat vind ik jammer, maar is dan de prijs van comfort.

(verwarming gaat komen uit een 7kw moboblock. Deze komt in de tuin en nou weer niet in de buurt van de bijkeuken, dus helaas kan ik die niet de tank in de bijkeuken laten verwarmen zonder een enorm spinnenweb van buizen door huis of tuin aan te leggen.Plus, geen subsidie op een tank, wel op een warmtepomp boiler)

[ Voor 13% gewijzigd door Tasma op 10-08-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is het geen beter idee om een 5L (Daalderop) boilertje op zolder te hangen dan? Of in het badkamer kastje puur voor de fontein. Die kun je evt. opwarmen als de zon schijnt. Een 80L WPB kan ook wel maar is eigenlijk zonde van de stilstandsverliezen, je hebt die 80L immers helemaal niet nodig met de 300L ervoor. Als je telkens een klein beetje water pakt ben je wel met een COP1 aan het verwarmen natuurlijk maar dit zal niet enorm veel voorkomen lijkt me. Nog een optie is een Clage doorstroomverwarmer op zolder, wel eentje zonder begrenzer.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 10-08-2018 23:58 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Jim423 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:57:
Is het geen beter idee om een 5L (Daalderop) boilertje op zolder te hangen dan? Of in het badkamer kastje puur voor de fontein. Die kun je evt. opwarmen als de zon schijnt. Een 80L WPB kan ook wel maar is eigenlijk zonde van de stilstandsverliezen, je hebt die 80L immers helemaal niet nodig met de 300L ervoor. Als je telkens een klein beetje water pakt ben je wel met een COP1 aan het verwarmen natuurlijk maar dit zal niet enorm veel voorkomen lijkt me. Nog een optie is een Clage doorstroomverwarmer op zolder, wel eentje zonder begrenzer.
Ja klopt, het merendeel van de tijd zal die 80L niets staan te doen en de zolder wat verwarmen. Tof voor alle maanden waarin verwarmd wordt maar niet tof voor de rest van de tijd. Zo'n kleine boiler had ik niet serieus aan gedacht i.v.m. inderdaad COP 1. Het idee om enkel die kleine te gebruiken voor de kraan vind ik wel een goed idee! Voor de douche is 1-2min wachten op het juiste water niet zo'n drama. Voordeel van de 80L warmtepomp is dat hij gratis is i.c.m. subsidie. Daardoor zoek ik de meest energie zuinige oplossing. Ik ga eens kijken nog een nog kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tasma schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:04:
[...]

Ja klopt, het merendeel van de tijd zal die 80L niets staan te doen en de zolder wat verwarmen. Tof voor alle maanden waarin verwarmd wordt maar niet tof voor de rest van de tijd. Zo'n kleine boiler had ik niet serieus aan gedacht i.v.m. inderdaad COP 1. Het idee om enkel die kleine te gebruiken voor de kraan vind ik wel een goed idee! Voor de douche is 1-2min wachten op het juiste water niet zo'n drama. Voordeel van de 80L warmtepomp is dat hij gratis is i.c.m. subsidie. Daardoor zoek ik de meest energie zuinige oplossing. Ik ga eens kijken nog een nog kleinere.
De cop van 2.6 is gebaseerd op de hoge temperaturen, alle warmtepompen zullen je in dat gebied teleurstellen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:19:
[...]

De cop van 2.6 is gebaseerd op de hoge temperaturen, alle warmtepompen zullen je in dat gebied teleurstellen....
De 300L doet 3.2, al een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Laatst online: 22:09
wizzopa schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Ik heb hier een vergelijkbare situatie, een Nefit ecomline classic en een indirect gestookte boiler.

Dat is koud water in en warm water uit. Ik heb er meerdere kranen tussen gemaakt ( kijk even bij de foto's ).

De ketel en drie weg klep dus verwarming van de indirecte boiler heb ik uit geschakeld door de de sensor in de boiler kort te sluiten.
Oke ik denk dat ik hem snap:
Dus op de koud in en warm uit sluit in mijn sww vraag aan.
En met kleppen is te regelen waar het sww vandaan komt? Boiler temperatuur te koud --> 3weg klep om --> sww via de ketel.

Klopt dit zo?

Wat is de reden dat je de sensor kortsluit? Alleen dat alle warmte opgewekt wordt door de boiler zelf?
Als ik de ketel aansluit zoals in het schema helpt hij niet mee voor de verwarming of wel? Is dit aan te raden/mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Robje1244 Ik ga er van uit dat je alle warm water via de WPB ga gebruiken. wij douchen 2x en 15 minuten met 5 ltr/min gaat zonder problemen met een 200 liter boiler.

https://imgur.com/mHtlXiX

Of zo als jij het heb bedacht https://imgur.com/tMwuBGq

Zoals ik het aan elkaar heb zitten https://imgur.com/geSgJ83

Ik zelf heb de extra spiraal niet aan gesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 11-08-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Weer iets voor de pro's....
Weet iemand het tijdstip van de legonella run?
Ik wil de pomp in de avond wanneer hij echt niet gebruikt wordt van het net afhalen [ domotica ]

Alleen weet ik eigenlijk de gevolgen niet...
Iemand die dit ook al heeft? Of een zinloze actie?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Dylantje2
Zou het niet zijn als de stroom eraf gaat de tijd die loopt naar de eerstvolgende legionella run weer op 0 begint, op hoe vaak heb je de legionella run staan ?
Ik heb hem op 3keer staan maar volgens mij kan ik dat dan wel zien op PVOutput als hij langer draait.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13232&sid=61026
Logging is nog niet af, moet nog warmwatermeter en een paar temperatuursensoren aansluiten

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:56:
@Dylantje2
Zou het niet zijn als de stroom eraf gaat de tijd die loopt naar de eerstvolgende legionella run weer op 0 begint, op hoe vaak heb je de legionella run staan ?
Ik heb hem op 3keer staan maar volgens mij kan ik dat dan wel zien op PVOutput als hij langer draait.
Logging is nog niet af, moet nog warmwatermeter en een paar temperatuursensoren aansluiten
Heb hem op 2x staan..
Maar zoals al eerder gevraagd hoe weet je nu dat hij "het" gedaan heeft....

Waarom gebruik je niet de opbrengst grafieken in Pvo zijn veel mooier...
Heb je script voor temp upload??? [ zoek ik nog ]

Ecit:
ik krijg het ook niet aan gekuntseld..
Moet ook nog een dual sonoff aanslingeren en daarop wat dallassensoren :-) stuk of 10....

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 12-08-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb dat in het menu uitgeschakeld omdat ik toch al wekelijks een keer naar 62 graden ga.
Dit kan met de boost (handmatig) of met het PV contact.
Zonder prik zal de interne klok misschien gaan afwijken of uitvallen, dat is lastig als je timers gebruikt.
Geen idee wanneer hij de cyclus start, ik ben niet in dat menu geweest :)
Ik log het verbruik 24/7, daar kan ik aan zien wanneer hij heeft gewerkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Dylantje2
In het menu kan je het niet zien volgens mij, maar als je temperatuur logt dan moet je het daaraan kunnen zien.
Ook zou je het kunnen uitrekenen wanneer hij het zou moeten doen, aantal keren van de instelling delen door het aantal dagen van de betreffende maand.
Ik heb hem nu vanaf afgelopen maandag morgen lopen en er is 10 kWh (volgens het display van de Atlantic) ingegaan en 662 liter uitgekomen. heb pas sinds woensdag een kWh meter met S0 ertussen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
@Dylantje2
In het menu kan je het niet zien volgens mij, maar als je temperatuur logt dan moet je het daaraan kunnen zien.
Ook zou je het kunnen uitrekenen wanneer hij het zou moeten doen, aantal keren van de instelling delen door het aantal dagen van de betreffende maand.
Ik heb hem nu vanaf afgelopen maandag morgen lopen en er is 10 kWh (volgens het display van de Atlantic) ingegaan en 662 liter uitgekomen. heb pas sinds woensdag een kWh meter met S0 ertussen.
MM rekenen is niet mijn sterkste ding...
Waarmee upload je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik upload met een Raspberry die op Windows Iot10 draait, DAL software, leuk spul.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1780301
Log ook nog veel dingen parallel met een pi met Domoticz maar niks van de warmtepomp.

[ Voor 17% gewijzigd door klump4u op 12-08-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 @klump4u

In de grafiek van pvoutput is het te zien aan de hogere opgenomen vermogen dat is bij een legio run hoger. Water temperatuur hoger, gevolg condensordruk hoger daar door opgenomen vermogen hoger is.

https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180810&gs=0&m=1

613 Watt voor water van 52 graden en 678 Watt voor water van 62 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@wizzopa
Jij hebt een ds18b20 in de anode buis zitten volgens mij, heb je gewoon zon waterdichte sensor ontdaan van het ijzeren omhulsel? Gaat dit makkelijk d.w.z. Gewoon de krimpkous eraf en eruit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:04:
@wizzopa
Jij hebt een ds18b20 in de anode buis zitten volgens mij, heb je gewoon zon waterdichte sensor ontdaan van het ijzeren omhulsel? Gaat dit makkelijk d.w.z. Gewoon de krimpkous eraf en eruit trekken?
Dat klopt, maar de sensor zit in kunsthars in gegoten kan je er dus niet uit trekken. De volgende stap voorzichtig met een tang vasthouden en dan in de lengte voorzichtig met een junior zaagje vanaf de kabel de mantel dunner maken maar niet door zagen en met een tweede tang de mantel er stukje voor stukje er af rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

CodeIT

Code IT

klump4u schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:04:
@wizzopa
Ik heb de hele sensor er bij kunnen zetten, zonder het omhulsel eraf te halen. Komt waarschijnlijk iets minder ver. Ik heb een vaste afwijking met de waarde op het lcd van de WPB van 3 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@CodeIT Daar heb je dus het verschil, die van mijn zit dus dieper tegen het einde en geeft exact de zelfde temperatuur als op het display. Het was even wat werk het resultaat mag er zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

zojuist maar eens even gekeken hoeveel ruimte er is voor een WP boiler welke in de plaats zou kunnen komen voor de huidige 120l Daalderop.
Even de maten van een Atlantic 3 200l uitgezet.
Die gaat er dus passen maar met de luchthuishouding wordt dat wel puzzelen.
Mogelijke oplossing is door de vloer/kruipruimte naar buiten.

Of een split uitzoeken die leuk geprijsd is, voldoende inhoud heeft en op de subsidie lijst staat.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/plekje.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door thido op 13-08-2018 21:30 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

dubbelpost...

[ Voor 97% gewijzigd door thido op 13-08-2018 21:29 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het blijft toch jeuken he als ze voorbij blijven komen ;)
De lucht kan je richten, de linkse opzij en de rechtse naar boven.
Water zit rechts, met flexjes kan je het apparaat nog verschuiven.
Het geluid is wel een aandachtspunt, misschien kan je er 2 deurtjes voor maken.
Lucht onder de vloer door zou kunnen, ik weet niet welke afstand je moet afleggen en hoe je naar buiten wil ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:28:
zojuist maar eens even gekeken hoeveel ruimte er is voor een WP boiler welke in de plaats zou kunnen komen voor de huidige 120l Daalderop.

Of een split uitzoeken die leuk geprijsd is, voldoende inhoud heeft en op de subsidie lijst staat.

[afbeelding]
Lucht zou je simpel onde vloer vandaan kunnen halen..
Misschien iets minder cop....
Maar beter dan alles van binnen...

Uitblaas... ergens naar buiten onder 45 graden een groot gat boren [ of meteen 2 aanvoer ene kant afvoer andere ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Goed dat je aan geeft dat het jullie schuld is, die kan ik gebruiken voor de WAF :-)
Naar buiten is ongeveer een meter of twee en een half door de kruipruimte.
Speedy-Andre schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:45:
Het blijft toch jeuken he als ze voorbij blijven komen ;)
De lucht kan je richten, de linkse opzij en de rechtse naar boven.
Water zit rechts, met flexjes kan je het apparaat nog verschuiven.
Het geluid is wel een aandachtspunt, misschien kan je er 2 deurtjes voor maken.
Lucht onder de vloer door zou kunnen, ik weet niet welke afstand je moet afleggen en hoe je naar buiten wil ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@thido zo iets?
https://www.sanden-hot-wa...anden_Brochure_051117.pdf

Ik kan geen leverancier of prijs vinden in Nederland of zelfs Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thido schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:28:

[afbeelding]
Ga je er voldoende aan hebben denk je met jouw douchekop? 200 liter atlantic is effectief? 170? Op 50 graden?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik heb nu 120l op 65c en dat gaat goed.
Zou eens uit moeten rekenen hoeveel liter dat op 50 graden zou moeten zijn.

Meest ideale zou zijn als ik die Daalderop eens op 50 of 55c kan zetten....
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Ga je er voldoende aan hebben denk je met jouw douchekop? 200 liter atlantic is effectief? 170? Op 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:08:
Ik heb nu 120l op 65c en dat gaat goed.
Zou eens uit moeten rekenen hoeveel liter dat op 50 graden zou moeten zijn.

Meest ideale zou zijn als ik die Daalderop eens op 50 of 55c kan zetten....

[...]
Mijn vermoeden is dat je WAF dit niet grappig gaat vinden. :)
En dan heb ik het nog niet eens over het geluid. ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Krijg net een appje van de WAF: "waar zijn die groene stickers voor op de vloer?"
Antwoord: "dat zeg ik niet"
:o :+
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:44:
[...]

Mijn vermoeden is dat je WAF dit niet grappig gaat vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:05:
Krijg net een appje van de WAF: "waar zijn die groene stickers voor op de vloer?"
Antwoord: "dat zeg ik niet"
:o :+

[...]
Kun je er een wandje voor zetten anders word dit niks hoor met geluid?
Is beneden in de hal toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Momenteel is mijn Atlantic Explorer bezig met een run. De wpb is op zolder (2e verdieping) geplaatst en blaast de koude lucht nog gewoon op zolder (met een goede aansluiting naar buiten wordt het denk ik nog wat stiller). Op de gehele begane grond behalve vlakbij de trap overstemd mijn boxed Intel CPU koeler het geluid van de wpb als alle deuren open staan (CPU idle). Op de 1e verdieping is het wel goed te horen. Afzuiging van badkamer op standje 3 maakt bij ons nog net iets meer geluid maar dat komt omdat die z`n beste tijd gehad heeft. Mijn WAF heeft nog nooit iets gezegd over het geluid.

Het is niet een apparaat dat snachts zou moeten draaien, maar gelukkig zit er een prima timer ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:46:
[...]

Momenteel is mijn Atlantic Explorer bezig met een run. De wpb is op zolder (2e verdieping) geplaatst en blaast de koude lucht nog gewoon op zolder (met een goede aansluiting naar buiten wordt het denk ik nog wat stiller). Op de gehele begane grond behalve vlakbij de trap overstemd mijn boxed Intel CPU koeler het geluid van de wpb als alle deuren open staan (CPU idle). Op de 1e verdieping is het wel goed te horen. Afzuiging van badkamer op standje 3 maakt bij ons nog net iets meer geluid maar dat komt omdat die z`n beste tijd gehad heeft. Mijn WAF heeft nog nooit iets gezegd over het geluid.

Het is niet een apparaat dat snachts zou moeten draaien, maar gelukkig zit er een prima timer ingebouwd.
Zou je hem in de hal/gang onder de trap naar boven zetten? Dus waar je binnen komt in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:39:
[...]

Zou je hem in de hal/gang onder de trap naar boven zetten? Dus waar je binnen komt in huis?
O, nu snap ik wat je bedoeld. In de hal/gang onder de trap zou ik niet doen.

Als je het toch wilt zou je mbv domotica / alarm / geofencing iets kunnen knutselen aan de PV ingang zodat het niet aan gaat als er iemand thuis is en binnen 30 minuten stopt als er iemand thuis komt. Jammer genoeg draait de wpb nog 30 minuten na als het PV signaal wegvalt.

Of je moet een heel goede kast/muur bouwen.

Liefst beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

O, nu snap ik wat je bedoeld. In de hal/gang onder de trap zou ik niet doen.

Als je het toch wilt zou je mbv domotica / alarm / geofencing iets kunnen knutselen aan de PV ingang zodat het niet aan gaat als er iemand thuis is en binnen 30 minuten stopt als er iemand thuis komt. Jammer genoeg draait de wpb nog 30 minuten na als het PV signaal wegvalt.

Of je moet een heel goede kast/muur bouwen.

Liefst beide.
Het was meer voor @thido , ik denk dat hij het onderschat namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Misschien moet @thido eens samen met de WAF bij iemand thuis gaan luisteren.
Ik woon in Twente, je bent van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dank voor de uitnodiging, we wonen in Tilburg dus denk niet dat het gaat lukken.
Ik heb onlangs wel een geluidsfragment van @Speedy-Andre gekregen en het geluid is zeker iets om rekening mee te houden.

Het beste zou er een split WP boiler komen, de buitenunit op het afdakje boven de voordeur (woon niet aan een weg en bij twee buren staat er een Toshiba buitenunit van een Elga reeds).
Bijvoorbeeld de Eldom Greenline 150l, deze is wat krap bemeten en ik weet niet zo goed wat de kwaliteit er van zal zijn. Hij staat wel op de subsidie lijst. Verder is er de Ariston Nuos split welke verkrijgbaar is in 200l of 300l. Deze staat dan weer niet op de subsidie lijst. Als laatste zag ik de Atlantic Odysee split welke er is in 200l en 270l. Deze krijg ik nergens gevonden in een webshop en hij staat ook niet op de subsidie lijst.

Voorlopig lijkt de Daalderop 1850kWh per jaar te gaan verbruiken, daar valt dus wel wat op te besparen.
busscherski schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:55:
@Rol-Co
Misschien moet @thido eens samen met de WAF bij iemand thuis gaan luisteren.
Ik woon in Twente, je bent van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:39:
Dank voor de uitnodiging, we wonen in Tilburg dus denk niet dat het gaat lukken.
Ik heb onlangs wel een geluidsfragment van @Speedy-Andre gekregen en het geluid is zeker iets om rekening mee te houden.

Het beste zou er een split WP boiler komen, de buitenunit op het afdakje boven de voordeur (woon niet aan een weg en bij twee buren staat er een Toshiba buitenunit van een Elga reeds).
Bijvoorbeeld de Eldom Greenline 150l, deze is wat krap bemeten en ik weet niet zo goed wat de kwaliteit er van zal zijn. Hij staat wel op de subsidie lijst. Verder is er de Ariston Nuos split welke verkrijgbaar is in 200l of 300l. Deze staat dan weer niet op de subsidie lijst. Als laatste zag ik de Atlantic Odysee split welke er is in 200l en 270l. Deze krijg ik nergens gevonden in een webshop en hij staat ook niet op de subsidie lijst.

Voorlopig lijkt de Daalderop 1850kWh per jaar te gaan verbruiken, daar valt dus wel wat op te besparen.

[...]
Ik denk dat je meer wint met een slimmere douche dan een wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Wat bedoel je met een slimmere douche?
Andere douchekop?
Heb er een drietal geprobeerd, de originele waarmee de boiler op zeker voortijdig leeg is. Een Niebla, die beviel niet echt. En de huidige Grohe, die doet alsnog wel 9.5l p/m maar bevalt goed (ook verschillende stralen mogelijk).

Edit: het is overigens zo dat het totale energie verbuik wat wij afrekenen aan het eind van het jaar die boiler betreft. De rest wordt gedekt door de zonnepanelen (zo lang we nog kunnen salderen), dus op zich is het ook weer niet zo spannend. Ken mensen die meer betalen per maand dan wij :-)
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat je meer wint met een slimmere douche dan een wpb.

[ Voor 23% gewijzigd door thido op 15-08-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:57:
Wat bedoel je met een slimmere douche?
Andere douchekop?
Heb er een drietal geprobeerd, de originele waarmee de boiler op zeker voortijdig leeg is. Een Niebla, die beviel niet echt. En de huidige Grohe, die doet alsnog wel 9.5l p/m maar bevalt goed (ook verschillende stralen mogelijk).

[...]
Dat weet ik, en een wpb kan je in stroom besparen maar ik weet ook zeker dat je andere problemen krijgt, een explorer is niet zo snel als je boiler nu, minder warm en dus minder inhoud. De truuk (en dat heb ik je al eens uitgelegd :) ) zit hem in de grote en temperatuur. Daarom heb ik de boilers op 85 graden, en als ze hoger konden deed ik het nog hoger.
Klein beetje warm transporteren en mengen met koud naar een 60 graden, bij de douche nog eens mengen met een thermostaatkraan. Kleine boiler, weinig verlies, snel warm, vaak warmen, toch veel warm water ter beschikking. Nu heb je een grote boiler, lagere temperatuur dus sneller koud omdat het weinig koud bij mengt.
Met de wpb word dat nog minder, met je huidige kan je denk ik zo'n 270 liter douchen wat 28 min is met je douchekop, met de antlantic 200 is dat 10 min korter, dus het zelfde als een 80 liter daalderop.
Krijg je die stofzuiger er gratis bij >:)
Ik zou die centen investeren in een paar extra panelen, ook opgelost en een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Meer panelen wordt lastig, weinig plek meer :-)
Ik zou voor de grap eens een 80 of 100l Daalderop op kunnen hangen op een hogere temperatuur, kijken of het klopt wat jij zegt :-)
Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13:
[...]

Dat weet ik, en een wpb kan je in stroom besparen maar ik weet ook zeker dat je andere problemen krijgt, een explorer is niet zo snel als je boiler nu, minder warm en dus minder inhoud. De truuk (en dat heb ik je al eens uitgelegd :) ) zit hem in de grote en temperatuur. Daarom heb ik de boilers op 85 graden, en als ze hoger konden deed ik het nog hoger.
Klein beetje warm transporteren en mengen met koud naar een 60 graden, bij de douche nog eens mengen met een thermostaatkraan. Kleine boiler, weinig verlies, snel warm, vaak warmen, toch veel warm water ter beschikking. Nu heb je een grote boiler, lagere temperatuur dus sneller koud omdat het weinig koud bij mengt.
Met de wpb word dat nog minder, met je huidige kan je denk ik zo'n 270 liter douchen wat 28 min is met je douchekop, met de antlantic 200 is dat 10 min korter, dus het zelfde als een 80 liter daalderop.
Krijg je die stofzuiger er gratis bij >:)
Ik zou die centen investeren in een paar extra panelen, ook opgelost en een stuk stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een mono unit zoals een Atlantic Explorer is geen handig ding om onder de trap te zetten.

Nu heb ik geen ervaring met COP 1 boilers maar volgens de manual haalt de Atlantic bij +7 luchttemperatuur een COP van 2.8 bij 665 W opgenomen vermogen. Dus het warmt op met 1870 W thermisch (natuurlijk word dat slechter als het buiten kouder wordt).In boostmode (die de meeste mensen uit hebben staan) komt daar nog eens 1800 W (COP 1) bij. Dan warm je dus bij met 3670 W thermisch. Dat lukt een COP 1 boiler toch niet (krachtstroomboilers daargelaten)? Met 2 boilers zoals @Rol-Co kan dat natuurlijk wel, maar goed.. Dus het lijkt me dat een wpb sneller op kan warmen dan een COP1 boiler. En zonder de gloeispiraal is het ongeveer even snel.

Ik heb niet getimed maar de eerste keer dat we beiden achter elkaar zo`n 20 minuten gedouched hebben (laat het in totaal krap 40 minuten geweest zijn) was de watertemperatuur gezakt van 50 naar 42 graden. En het is geen spaardouchekop. Tijdens het douchen heeft de wpb niet gedraait overigens. De temperatuur kan ook ingesteld worden op 62 graden, dan heb je veel meer liters @ 40 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

busscherski schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:45:
Ik heb niet getimed maar de eerste keer dat we beiden achter elkaar zo`n 20 minuten gedouched hebben (laat het in totaal krap 40 minuten geweest zijn) was de watertemperatuur gezakt van 50 naar 42 graden.
Dat heb ik ook als ik een bad vol laat lopen (rond de 150 liter) en klopt niet helemaal omdat het water in de boiler niet overal dezelfde temperatuur heeft. Onder zit een koude laag, boven zit de laag die je meet en warmer is. De temperatuursensor zit ongeveer achter het display. Als de boiler gaat verwarmen zakt de temperatuur eerst verder omdat het water dan mengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@CodeIT

De temperatuur zakte ook al trager dan ik had verwacht. Ik besefte wel dat we de boiler over de helft hadden 'leeggetapt'. Het display zit overigens zo`n beetje bovenaan het vat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:26:
Meer panelen wordt lastig, weinig plek meer :-)
Ik zou voor de grap eens een 80 of 100l Daalderop op kunnen hangen op een hogere temperatuur, kijken of het klopt wat jij zegt :-)

[...]
En ik heb de 80 liter E-Boiler uitgeschakeld na ook geëxperimenteerd te hebben met deze stroom vreters en ook geopteerd voor 1500 Wp extra om de E boiler van stroom te kunnen voor zien, in december na veel lezen ook over het geluid de hoeveel heden water toch op de valreep nog even een Atlantic besteld, wat kan je gebeuren voor netto 140 euro. En nu 7 maanden later nog steeds elke dag gratis warm water. Het geluid ik hoor het niet meer, nog niet een keer zonder warm water gestaan. Nee ik heb geen regen douche, geen fancy douche kop met een dure niet te betalen naam, maar een douche kop van Blokker in de aanbieding voor 4,95 met en neoperl restictor van 5 liter voor 2,95.

Nog geen dag spijt van deze geweldige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Met @wizzopa. Super apparaat en een goede investering. Helemaal als ik van de winter de vloer er ook nog mee kan verwarmen.
Ik heb trouwens ook nog nooit zonder warm water gestaan met bad en regendouche (10l/min). Wel met een WTW voor de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je de zijkant van de trap dicht maakt heb je toch een afgesloten ruimte?
Wat geluidsisolatie aan de binnenkant en dan hoor je hem niet meer boven. Het eet alleen wel wat van je gangruimte op natuurlijk. In de gang zelf zal je wel nog een zacht gezoem horen maar ik neem dat je daar geen leefruimte hebt :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zag net dat vanmiddag de eerste legionella run was geweest, niet op het display te zien maar op de logging was te zien dat de temperatuur doorging boven de 55 graden, 2,5 uur om van 52 naar 62 graden te gaan en 1,5 kWh verbruik, ik heb de legionella run op 3 keer per maand staan, is dit te veel met dagelijks meerdere douchebeurten of is het puur gevoel voor jezelf?

• reneeke1970
klump4u schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:54:
Zag net dat vanmiddag de eerste legionella run was geweest, niet op het display te zien maar op de logging was te zien dat de temperatuur doorging boven de 55 graden, 2,5 uur om van 52 naar 62 graden te gaan en 1,5 kWh verbruik, ik heb de legionella run op 3 keer per maand staan, is dit te veel met dagelijks meerdere douchebeurten of is het puur gevoel voor jezelf?
Volgens de regels is het te weinig....

In de praktijk dagelijks nagenoeg leeg douchen gebeurt er dus niks, daarom heb ik het uit gezet.

Maar pas reuze op na vakantie afwezigheid, daar loert het gevaar.....

Ik vraag me ook af of net voor vertrek leeg douchen, en vervolgens op 25 graden laten staan, niet beter is????

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Zou het gewoon aan laten, het is immers geen weggegooid geld, die 1,5kWh kun je immers gewoon weer op douchen, hooguit iets meer stilstandsverlies maar dat is verwaarloosbaar lijkt me.

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 Je kunt beter uitrekenen wat het je werkelijk kost om, bij een week of iets langer afwezigheid, je boiler op 50 te laten staan.

Boven de 50 is er geen groei van legionella mogelijk. Bij thuiskomst spoel je de leidingen, koud en warm, goed door. En je zit safe.

Daarna kun je eventueel de temperatuur weer wat verlagen.

[ Voor 0% gewijzigd door Oxellaar op 16-08-2018 19:11 . Reden: 50 graden ipv 55 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• wizzopa
klump4u schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:54:
Ging de boiler door na zijn normale run met de legionella run. Dus zonder te stoppen?

• thido

thido

Tilburg

Kan iemand met een Atlantic eens kijken wat er gebeurd bij de selectie van alleen het element.
Blijven alle settings dan beschikbaar zoals vrije instelling van temperatuur enzovoorts?
Het heet namelijk "nood modus" maar ben wel benieuwd of dat er dan zaken veranderen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:44:
[...]

Ging de boiler door na zijn normale run met de legionella run. Dus zonder te stoppen?
Nee, want hij begon al op 52 graden en niet zoals gewoonlijk op 50 gr.
Ik heb hem op 3 runs staan en deze is dus precies 10 dagen na ingebruikname, als het goed is dan is de volgende dus weer over 10 dagen.
We houden het in de gaten, leuke van logging.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 16-08-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:17
thido schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:39:

[...]
Je mag bij mij komen luisteren, ik woon in Dongen. Dat is vlakbij.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
thido schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:45:
Kan iemand met een Atlantic eens kijken wat er gebeurd bij de selectie van alleen het element.
Blijven alle settings dan beschikbaar zoals vrije instelling van temperatuur enzovoorts?
Het heet namelijk "nood modus" maar ben wel benieuwd of dat er dan zaken veranderen.
Ik zal morgen nog eens even kijken hoe en of wat er gebeurt. Ik was net al boven en de instellling in het installateurs menu op nood modus gezet maar er gebeurde niets dat kan zijn om dat hij nog warm genoeg is of dat hij niet mag van wegge de tijd klok, of dat het elektrisch element in het menu uitstaat.

Edit: @thido

Voor het gebruik van de " nood modus " moet het verwarmings-element worden in geschakeld in het menu, zijn ook de in - uit schakeltijd van toepassing, en de temperatuur instellingen dus deze kan ook in gesteld worden.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 17-08-2018 18:14 ]

• thido

thido

Tilburg

robkds schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:01:
[...]

Je mag bij mij komen luisteren, ik woon in Dongen. Dat is vlakbij.
Top! Ik stuur je een Pb :-)
wizzopa schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:04:
[...]

Ik zal morgen nog eens even kijken hoe en of wat er gebeurt. Ik was net al boven en de instellling in het installateurs menu op nood modus gezet maar er gebeurde niets dat kan zijn om dat hij nog warm genoeg is of dat hij niet mag van wegge de tijd klok.
Top! Bedankt alvast (y)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je zou zeggen dat de nood modus het element inschakelt ongeacht alle instellingen.
Wel leuk om te weten is of hij inschakelt als hij in elders in het menu uit staat :)
Overigens staat er continu bedrijf bij, dat zou betekenen dat de timer dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:07:
@reneeke1970 Je kunt beter uitrekenen wat het je werkelijk kost om, bij een week of iets langer afwezigheid, je boiler op 50 te laten staan.

Boven de 50 is er geen groei van legionella mogelijk. Bij thuiskomst spoel je de leidingen, koud en warm, goed door. En je zit safe.

Daarna kun je eventueel de temperatuur weer wat verlagen.
Ik zit altijd boven de 50,en stilstand is 0.8 kWh per dag. Dus voor een week blijft ie inderdaad gewoon aan. Maar als ik eens 6 weken naar Spanje zou gaan......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
WPB vandaag binnen gekommen, nu kijken hoe ik die naar boven krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
PvJo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:43:
WPB vandaag binnen gekommen, nu kijken hoe ik die naar boven krijg.
Drie sterke mannen en spanbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:16:
Je zou zeggen dat de nood modus het element inschakelt ongeacht alle instellingen.
Wel leuk om te weten is of hij inschakelt als hij in elders in het menu uit staat :)
Overigens staat er continu bedrijf bij, dat zou betekenen dat de timer dan niet werkt.
Ja, het is en het blijft een Fransse(slag) machine, en is het net weer even anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 19:35
wizzopa schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Drie sterke mannen en spanbanden.
Bedankt voor de tip, ik was al aan het begin van dit topic aan het kijken hoe "jullie" het gedaan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 01:42
Misschien iets te algemeen voor dit topic hoor, maar wij hebben een cv ketel uit 2002, die het nu nog goed doet, maar geen jaren meer mee zal gaan. Is het wijs om dan een nieuwe cv ketel te kopen in combinatie met een Atlantic explorer? We hebben geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:49:
Misschien iets te algemeen voor dit topic hoor, maar wij hebben een cv ketel uit 2002, die het nu nog goed doet, maar geen jaren meer mee zal gaan. Is het wijs om dan een nieuwe cv ketel te kopen in combinatie met een Atlantic explorer? We hebben geen vloerverwarming.
Wat voor mogelijk heden heb je voor het plaatsen van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@wizzopa Zeer goede mogelijkheid. Staat ook op de planning, maar ik ga eerst isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:29:
@wizzopa Zeer goede mogelijkheid. Staat ook op de planning, maar ik ga eerst isoleren.
Hoe zie je de combinatie CV en Atlantic dan voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ehm, geen idee wat je precies bedoelt. Misschien dat ik iets mis wat ik nog niet wist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:46:
Ehm, geen idee wat je precies bedoelt. Misschien dat ik iets mis wat ik nog niet wist?
De Atlantic is een Warmtepomp boiler dus bedoelt om warm water te maken en niet om je huis van warmte te voorzien. Dat het wel gebeurt door tweaker in dit topic is alleen mogelijk als je voor het verwarmen van je huis ander mogelijkheden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Helder. Omdat het over CV ondersteuning ging, dacht ik dat de WPB inderdaad voor al het warmte water in huis zou zorgen, maar dat de CV ketel wel gewoon de verwarming in huis blijft doen. Maar dat gebeurt dus niet?

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 17-08-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:56:
Helder. Omdat het over CV ondersteuning ging, dacht ik dat de WPB inderdaad voor al het warmte water in huis zou zorgen, maar dat de CV ketel wel gewoon de verwarming in huis blijft doen. Maar dat gebeurt dus niet?
Dat kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dan snap ik niet direct je vraag over de zonnepanelen, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
vinom schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:08:
Dan snap ik niet direct je vraag over de zonnepanelen, haha.
Extra stroom voor warmtepomp en voor de boiler. Ipv warmtepomp voor verwarming kun je ook pellets kachel kiezen als je huis niet voor lage temperatuur verwarming geschikt is. Je kunt dan toch zonder gas.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ben bezig om het aan te sluiten als cv ondersteuning. Ik wil de warmtewisselaarspiraal in serie zetten voor de aanvoer naar de ketel. Ik heb alle benodigdheden in huis en wou er aan beginnen en toen bedacht ik me dat de spiraal ontlucht moet worden. Heb ik daarvoor ontluchters nodig? En 1 of 2, op de onderste of op de bovenste?

Zie ik op deze foto de warmtewisselaarspiraal?
[afbeelding]

Het water bovenin de warmtepompboiler is warmer, dus het lijkt me dat de onderste uitgang de cv uitlaat moet worden en de bovenste de cv inlaat.

Hier een overzicht van de situatie bij mij. De ontluchter van de cv ketel zit nog net wel wat hoger dan de wpb spiraal, maar het wordt aangesloten met flexibele slangen aan de onderkant van de ketel, dus ik weet niet of de spiraal wel goed ontlucht.

lucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou de flexen een stukje laten doorhangen zodat je minder warmteverlies hebt.
Ontluchten kan je doen door de aansluiting op de cv (warm) half vast te draaien zodat het sneller gaat.
Mijn losse pomp die op de bovenste aansluiting van de spiraal zit hangt hoger en ik ontlucht op het hoogste punt met een extra kraantje bij gebrek aan een cvketel.
Eigenlijk hoort daar een automatische ontluchter op,die staat al te lang op de to-do list :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:04:
Ik zou de flexen een stukje laten doorhangen zodat je minder warmteverlies hebt.
Je bedoeld een kortere flex voor het SWW? Dat had gekund, dan had ik daarnaast nog een goedkopere flex kunnen kopen en ook nog wat sneller warm water gehad. Maar ik vond het er niet netjes uitzien als 1 van de flexen diagonaal hangt. (niet dat het nu zo netjes is, maar ik doe mijn best)

De flexen voor CV heb ik ook al in huis. Die ben ik nog wel van plan om te isoleren.
Ontluchten kan je doen door de aansluiting op de cv (warm) half vast te draaien zodat het sneller gaat.
Mijn losse pomp die op de bovenste aansluiting van de spiraal zit hangt hoger en ik ontlucht op het hoogste punt met een extra kraantje bij gebrek aan een cvketel.
Eigenlijk hoort daar een automatische ontluchter op,die staat al te lang op de to-do list :F
De bovenste aansluiting van de spiraal zou denk ik de 'retour' (CV water van 40 graden dat retour komt van de radiatoren) moeten worden omdat die buis meteen naar beneden gaat, naar het koude water. De onderste aansluiting 'aanvoer naar de cv ketel' Omdat de laatste 2 meter daarvan gemiddeld in warmer water hangt.
Op welke van de twee moet een automatische ontluchter? Of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
SWW zit goed, de leidingen gaan eerst omlaag en dan trekt de warmte bij stilstand niet de flexen in.
Dat zou ik bij de cv ook zo doen.
Ontluchten doe je op het hoogste punt, in dit geval de onderste ingang van de spiraal bij de cvketel.
2 stuks is wel overdreven en de lucht trekt toch naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre

Oke, dan was wat ik van plan was toevallig ook verstandig om warmteverlies te beperken.

Wat bedoel je precies met 'de onderste ingang van de spiraal bij de cv ketel'?

Gr. Rick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De warmste van de 2, daar gaat de lucht heen en waar je deze op de cv schroeft komt de ontluchter.
Overigens zit het bij mij 'verkeerd' omdat ik veronderstelde dat de bovenste de warmste is, maar na een tijd circuleren komt alle warmte toch wel door de spiraal.

[ Voor 45% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-08-2018 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Zo, na het hele topic door te hebben gelezen heb ik hem ook besteld :).

Moet bij de CV nog wel verbouwen, er zit nu een kast rondom de CV en WTW.
De CV gaat eruit, verwarm het huis toch met L/L WP’s.

Ik heb veel onderdelen langs zien komen, maar ben de weg kwijt :P...

Ik wil de Atlantic aansluiten met flexen, de aansluitpunten zitten binnen 1 meter van de toekomstige plek.
Welke flexen passen direct op de Atlantic?
De overdruk van de koud waterleiding hergebruik ik gewoon weer.

Rubbermat nog aan te raden? Toestel komt op laminaat te staan.

In eerste instantie ga ik de binnen/binnen config gebruiken. Ga later de leidingen aansluiten op de WTW pijpen mbv T-stukken, deze zijn 125 mm.

Werkt de ingebouwde timer een beetje goed? Het toestel mag alleen overdag draaien ivm zonnepanelen productie.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Hier is hij inmiddels gearriveerd :-)
Kreeg vanochtend om half 8 een mailtje dat hij er rond 8 uur zou zijn. Binnebkort maar eens aansluiten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
The Wizard schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:34:Ik wil de Atlantic aansluiten met flexen, de aansluitpunten zitten binnen 1 meter van de toekomstige plek.
Welke flexen passen direct op de Atlantic?
De overdruk van de koud waterleiding hergebruik ik gewoon weer.

Rubbermat nog aan te raden? Toestel komt op laminaat te staan.

In eerste instantie ga ik de binnen/binnen config gebruiken. Ga later de leidingen aansluiten op de WTW pijpen mbv T-stukken, deze zijn 125 mm.

Werkt de ingebouwde timer een beetje goed? Het toestel mag alleen overdag draaien ivm zonnepanelen productie.
Waar ga je hem op aansluiten? Koper 15mm? Flex 3/4 BI naar 1/2 is dan prima.
Rubbermat is niet perse nodig, misschien wel handig als je niks wilt krassen.
Timer werkt feilloos, vond hem ook niet echt lastig om in te stellen. Het zijn wel 2 timers, dus je hebt ergens op de dag even een 10min pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jim423 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Waar ga je hem op aansluiten? Koper 15mm? Flex 3/4 BI naar 1/2 is dan prima.
Rubbermat is niet perse nodig, misschien wel handig als je niks wilt krassen.
Timer werkt feilloos, vond hem ook niet echt lastig om in te stellen. Het zijn wel 2 timers, dus je hebt ergens op de dag even een 10min pauze.
Ja, gewoon 15 mm. Thanks.

Zit er geen resonantie in het toestel? Of zorgt de eigen massa + water ervoor dat er voldoende massa is om de resonanties weg te nemen?

2 timers? Hoe bedoel je precies met die 10 min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De compressor staat op rubber. De kap heeft wel enige resonantie maar daar helpt een rubber mat niet tegen natuurlijk. De timers kunnen elk max. ~12 uur lang volgens mij. In jouw geval zou je misschien met 1 timer afkunnen. Maar wil je bijvoorbeeld van 06.00u tot 23.00u draaien, dan moet je timer1 instellen 06.00u tot 18.00u. timer2 zet je 18.10u tot 23.00u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Check, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@The Wizard

Ik heb SWW aangesloten met 1/2" flexen. Je hebt wel verloopnippels nodig want vanaf de Atlantic komt 3/4".
De spiraal heb ik aangesloten met 3/4" flexen, vanaf de Atlantic komt 1".

Wat bedoel je met "De overdruk van de koud waterleiding hergebruik ik gewoon weer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Goed bezig mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
busscherski schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:12:
@The Wizard

Wat bedoel je met "De overdruk van de koud waterleiding hergebruik ik gewoon weer"?
De inlaatcombinatie, overdrukbeveiliging bedoelde ik, nadeel van typen op een iPad, denken gaat sneller dan typen :P.

Zit er ook een drain op voor de condensatie of is het een koelkast principe (drogen door de warmte van de compressor)?

[ Voor 15% gewijzigd door The Wizard op 22-08-2018 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

The Wizard schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

De inlaatcombinatie, overdrukbeveiliging bedoelde ik, nadeel van typen op een iPad, denken gaat sneller dan typen :P.

Zit er ook een drain op voor de condensatie of is het een koelkast principe (drogen door de warmte van de compressor)?
Er zit een slang aan voor condensafvoer. Hij voert aardig wat condens af is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

The Wizard schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

Edit, zie hierboven.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 22-08-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:26:
[...]

Er zit een slang aan voor condensafvoer. Hij voert aardig wat condens af is mijn ervaring.
Wat is aardig,zijn dat liters?

Pagina: 1 ... 20 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.