Dus de aanvoer is alleen van buitenlucht? Of ook bijvoorbeeld lucht uit de ruimte waar de warmtepomp staat?wizzopa schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:05:
[...]
Er zit een instelling in dat de boiler / ventilator kan ventileren.
Maar of je je huis wil ventileren met 300 of 390 m3 per uur is de vraag, bovendien gebruikt de ventilator ca 50 watt en is bepaald niet stil.
Ook dat mag. Misschien helpt de gebruiksaanwijzing je verder.GoEV6 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:00:
[...]
Dus de aanvoer is alleen van buitenlucht? Of ook bijvoorbeeld lucht uit de ruimte waar de warmtepomp staat?
https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Dank je, dat is inderdaad duidelijk. De Ecolution werkt dan weer anders, die vervangt wel je mechanische ventilatie.wizzopa schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:19:
[...]
Ook dat mag. Misschien helpt de gebruiksaanwijzing je verder.
https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf
Ik zelf maak wel gebruik van de lucht uit de MV maar zuig dit niet aan met de boiler. Kijk even bij de foto link in het onderschrift.GoEV6 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:28:
[...]
Dank je, dat is inderdaad duidelijk. De Ecolution werkt dan weer anders, die vervangt wel je mechanische ventilatie.
Bedankt. Jouw technische kennis is een heel stuk hoger dan die van mijwizzopa schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:52:
[...]
Ik zelf maak wel gebruik van de lucht uit de MV maar zuig dit niet aan met de boiler. Kijk even bij de foto link in het onderschrift.
Gelukkig hebben we allemaal zo onze eigen kwaliteiten, kennis en kunde, waarschijnlijk ben jij erg goed met cijfertjes.GoEV6 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:25:
[...]
Bedankt. Jouw technische kennis is een heel stuk hoger dan die van mij.
Binnen lucht is juist aan te raden, mijne heeft bv min zeven graden lucht nodig om zelfstandig 70 graden te produceren. Is de aanzuigen lucht kouder dan heb je daar een element voor nodig.GoEV6 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:00:
[...]
Dus de aanvoer is alleen van buitenlucht? Of ook bijvoorbeeld lucht uit de ruimte waar de warmtepomp staat?
1 PVoutput . Dongen NB
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De eerste 10 dagen in gebruik en een gemiddeld verbruik van 750 Watt per dag op zonnestroom (2 personen). Het is nu wel 25 graden op zolder (zelfs soms boven de 30), maar nu douchen we ons ook elke dag. Dus ik denk rond de 300 kWh/jaar totaalverbruik te komen....maar dat is afwachten.dunklefaser schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:25:
@ZuinigeRijder Jouw warmtepompboiler heeft idd. een laag warmteverlies
maar 0,50 kWh/24uur
bij een omgevingstemperatuur van 15°C en een sww-temperatuur van 54 °C.
Als de zolder in de zomer opwarmt is het warmteverlies nog een stuk lager.
Misschien ligt het jaarlijkse warmteverlies uiteindelijk tussen de 100 en 150 kWh?
Veel van de all-in-one L/W warmtepompen met (geïntegreerd) boilervat hebben
warmteverliezen voor sww > 1,2 kWh/24 uur.
Edit1:
Ik zie net dat het verlies waarschijnlijk refereert aan de elektrische energie om het warmteverlies te compenseren,
dus 0,5 kWh x 2,59 = 1,3 kWh thermisch verlies, helaas toch niet lager dan de rest.
Ik kan me voorstellen dat een dergelijke warmtepompboiler vooral op zolder in de ruimte waar de CV, MV en wasmachine en droger staat wordt geplaatst. Dat zou in mijn situatie iig de ruimte zijn waar ruimte en mogelijkheden zijn. Dit is een kamer van 3 bij 3 of zo. Die ruimte is toch zo 'leeggezogen'? Moet er dan bijvoorbeeld altijd een deur open staan? of luchtroosters in de deur/muur worden geplaatst? En neemt de tocht in huis dan niet toe?reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 04:56:
[...]
Binnen lucht is juist aan te raden, mijne heeft bv min zeven graden lucht nodig om zelfstandig 70 graden te produceren. Is de aanzuigen lucht kouder dan heb je daar een element voor nodig.
Sorry, minimaal plus zeven
1 PVoutput . Dongen NB
Net als bij mechanische ventilatie in de badkamer is een spleet van twee cm onder de deur voldoende. Maar een rooster is ook primaGoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:11:
[...]
Ik kan me voorstellen dat een dergelijke warmtepompboiler vooral op zolder in de ruimte waar de CV, MV en wasmachine en droger staat wordt geplaatst. Dat zou in mijn situatie iig de ruimte zijn waar ruimte en mogelijkheden zijn. Dit is een kamer van 3 bij 3 of zo. Die ruimte is toch zo 'leeggezogen'? Moet er dan bijvoorbeeld altijd een deur open staan? of luchtroosters in de deur/muur worden geplaatst? En neemt de tocht in huis dan niet toe?
1 PVoutput . Dongen NB
En wat zijn de voordelen (buiten de prijs) van dit soort warmtepompen in vergelijk met een warmtepomp die is ontwikkeld om een MV te vervangen zoals de Ecolutien of die van Duco die er aan zit te komen?
Dat met de 300 kWh/a zou best kunnen kloppen - voor 2 personen schat ik hier iets van 360 kWh aan elektrische energie voor sww bereiding. (Energie = kWh; vermogen = kWZuinigeRijder schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:37:
[...]
De eerste 10 dagen in gebruik en een gemiddeld verbruik van 750 Watt per dag op zonnestroom (2 personen). Het is nu wel 25 graden op zolder (zelfs soms boven de 30), maar nu douchen we ons ook elke dag. Dus ik denk rond de 300 kW totaalverbruik te komen....maar dat is afwachten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Geen, behalve dat ze zelfstandig op compressor tot 70 graden kunnen gaan misschien???GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:35:
En wat zijn de voordelen (buiten de prijs) van dit soort warmtepompen in vergelijk met een warmtepomp die is ontwikkeld om een MV te vervangen zoals de Ecolutien of die van Duco die er aan zit te komen?
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien de prijs (paar honderd euro na afrek subsidie, een ecolution kost een paar duizend euro), met deze apparaten heb je het SWW water compleet geregeld, het is geen 'ondersteuning' waarbij je alsnog een gasgestookte cv nodig hebt in de winter.reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:43:
[...]
Geen, behalve dat ze zelfstandig op compressor tot 70 graden kunnen gaan misschien???
En als je het combineert met een warmetpomp heb je verwarming en SWW mooi (en erg goedkoop) gescheiden, kunnen beide apparaten tegelijk draaien.
Ik ben zo goed als overtuigd van het nut van dit apparaat temeer omdat ik 300 kWh per jaar van mijn zonnepanelen over heb. Hoe mooi is het om daarmee (bijna) volledig in SWW te voordien.Peter86 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:51:
[...]
Misschien de prijs (paar honderd euro na afrek subsidie, een ecolution kost een paar duizend euro), met deze apparaten heb je het SWW water compleet geregeld, het is geen 'ondersteuning' waarbij je alsnog een gasgestookte cv nodig hebt in de winter.
En als je het combineert met een warmetpomp heb je verwarming en SWW mooi (en erg goedkoop) gescheiden, kunnen beide apparaten tegelijk draaien.
Heb alleen nog twijfels over de extra luchtstroom die deze warmtepomp veroorzaakt. Dat moet je toch merken bijvoorbeeld in de winter omdat er extra koude lucht van buiten via de ramen en roosters naar binnen komt?
Toevallig iemand in de buurt van Utrecht die de werking kan en wil laten zien?
Ik heb hier wel cijfertjes mbt tot het verbruik over de afgelopen 6 maanden.dunklefaser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:42:
[...]
Dat met de 300 kWh/a zou best kunnen kloppen - voor 2 personen schat ik hier iets van 360 kWh aan elektrische energie voor sww bereiding. (Energie = kWh; vermogen = kW)
Hoeveel liter warm water heb je daar voor terug gekregen. Je Kwh verbruik zegt zonder water verbruik niet zo veel.
[ Voor 23% gewijzigd door wizzopa op 30-07-2018 11:09 ]
Zoals eerder hier vermeld, kan mijn Boiler gebruik maken van de ventilatie lucht maar het meeste zuigt hij echt van buiten. https://imgur.com/Cuf1yQuGoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:03:
[...]
Ik ben zo goed als overtuigd van het nut van dit apparaat temeer omdat ik 300 kWh per jaar van mijn zonnepanelen over heb. Hoe mooi is het om daarmee (bijna) volledig in SWW te voordien.
Heb alleen nog twijfels over de extra luchtstroom die deze warmtepomp veroorzaakt. Dat moet je toch merken bijvoorbeeld in de winter omdat er extra koude lucht van buiten via de ramen en roosters naar binnen komt?
Toevallig iemand in de buurt van Utrecht die de werking kan en wil laten zien?
Dooer de koppeling met de MV is daar het debiet met ca 175 lter per uur om hoog gegaan dus te verwaarlozen
Niet in Utrecht wel in Grootebroek West-Friesland blader eens door de foto link in het onderschrift.
Mijn verbruik over de eerste 6 maanden 301,31 Kwh bij een water verbruik van 14,85 M3. @dunklefaser komt dit overeen met je educated guess
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 08-09-2018 19:40 ]
@wizzopa Mijn schatting is een educated guess - niet meer. Ik heb (nog) geen wp-boiler.
Ons actueel gasverbruik voor sww-bereiding heb ik, gebruikmakend van enkele aannames,
"omgerekend" met een (S)COP voor sww-bereiding van ca. 2,6.
Ons actueel gasverbruik voor sww-bereiding heb ik, gebruikmakend van enkele aannames,
"omgerekend" met een (S)COP voor sww-bereiding van ca. 2,6.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 30-07-2018 11:28 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het verbruik van een Atlantic Explorer 3 is op dit moment bij en max temperatuur van 52 graden 640 Watt en bij 62 graden 711 WattPeter86 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:51:
[...]
Misschien de prijs (paar honderd euro na afrek subsidie, een ecolution kost een paar duizend euro), met deze apparaten heb je het SWW water compleet geregeld, het is geen 'ondersteuning' waarbij je alsnog een gasgestookte cv nodig hebt in de winter.
https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180728&gs=0&m=1
@wizzopa Ja - met mijn "educated guess" kom ik bij een sww-verbruik van ca. 31 m³/a
(ca. 85 l/dag@ca. 40°C) op een verbruik aan elektrische energie voor de warmtepompboiler van
700 - 750 kWh/a.
YMMV
(ca. 85 l/dag@ca. 40°C) op een verbruik aan elektrische energie voor de warmtepompboiler van
700 - 750 kWh/a.
YMMV
Dat is geheel in lijn met de opgave van Atlantic. Ik zou zeggen bestellen die boiler.dunklefaser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:00:
@wizzopa Ja - met mijn "educated guess" kom ik bij een sww-verbruik van ca. 31 m³/a
700 - 750 kWh/a.
YMMV
In mijn handleiding staat dat de Explorer een werkingsbereik heeft van -5c tot +43c.Jim423 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:13:
@Cat Klopt idd maar dat is de 300L versie. Ik denk dat de meeste mensen een 200L willen ivm. gewicht en formaat.
Ook kan hij onder de 0 graden niet verwarmen volgens de specsheet (geen idee of dat echt zo is).
In de afgelopen winter heb ik ook ondervonden dat het gewoon werkte, en eind februari was de vorst toch wel fors te noemen. Had het niet gewerkt dan had ik altijd nog de aanvoerslang kunnen loskoppelen zodat er binnenlucht gebruikt zou worden, maar dat was dus niet nodig.
Klopt.Wolly schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:20:
[...]
In mijn handleiding staat dat de Explorer een werkingsbereik heeft van -5c tot +43c.
In de afgelopen winter heb ik ook ondervonden dat het gewoon werkte, en eind februari was de vorst toch wel fors te noemen. Had het niet gewerkt dan had ik altijd nog de aanvoerslang kunnen loskoppelen zodat er binnenlucht gebruikt zou worden, maar dat was dus niet nodig.
Algemene vraag. Hoe krijg je een boiler van 100 kilo of meer twee trappen op?
Met 2 of 3 sterke personenmv8tekst schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:07:
Spanbanden er omheen, dan bovenaan sjorren en er onder duwen/sturen.
Let wel op wat er in de handleiding staat over toegestane posities.
Een Atlantic mag alleen horizontaal met het paneel omhoog bijvoorbeeld.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mannetje van de sportschoolmv8tekst schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:07:
Na veel doorlezen hier, evenals veel winkelsites en brochures, valt mij toch op dat de energie die uit de woning wordt onttrokken (uit de lucht) voor een groot deel van het jaar toch echt weer van je eigen verwarming af moet komen. Dat zou de COP van het apparaat netto een heel stuk lager leggen dan geadverteerd. Sterker nog, als het apparaat de lucht van binnen gebruikt en het buiten kouder is dan de gewenste binnen temperatuur, dan komt elke joule direct uit de verwarming, dan is de COP mogelijk toch zelfs lager dan 1 door omzetverliezen?
Bij CV verwarming gebruik je dan gewoon gas via de lucht temperatuur om je WPB te verwarmen, bij VV gebruik je de buitenwarmte om hetzelfde te doen. Waarom zou je dan ooit de WPB op de binnenlucht laten draaien?
Bij extreme koude kan je niet anders, maar anders wil je dit toch niet?
Hetzelfde bij WP drogers trouwens, tenzij er een warmteoverschot is, lijkt het mij borstzak vestzak..
Bij CV verwarming gebruik je dan gewoon gas via de lucht temperatuur om je WPB te verwarmen, bij VV gebruik je de buitenwarmte om hetzelfde te doen. Waarom zou je dan ooit de WPB op de binnenlucht laten draaien?
Bij extreme koude kan je niet anders, maar anders wil je dit toch niet?
Hetzelfde bij WP drogers trouwens, tenzij er een warmteoverschot is, lijkt het mij borstzak vestzak..
[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 30-07-2018 14:39 ]
Nog iets beter lezen dan, in dit topic wordt de aanvoer vaak gecombineerd met lucht van binnen en buiten.
Van buiten kan 9 maanden lang, in de winter meng je een deel van binnen bij
Juist in dit topic zie je dat ruimte verwarming met airco's of een L/W wp gebeurt en dan ben je er meer bewust van dat je die warmte in huis wil houden.
Juist in dit topic zie je dat ruimte verwarming met airco's of een L/W wp gebeurt en dan ben je er meer bewust van dat je die warmte in huis wil houden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
En dat bijmengen doe je dmv een instelling in het menu neem ik aan?Speedy-Andre schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:46:
Nog iets beter lezen dan, in dit topic wordt de aanvoer vaak gecombineerd met lucht van binnen en buiten.
Ik zoek een apparaat dat ik door iemand met kennis van zaken wil laten installeren, zijn werk doet en waar ik niet veel meer naar om hoef te kijken. Ben ik dan met bijvoorbeeld de Atlantic Explorer versie 3 in de goede richting?
@GoEV6 Zelfs zonder de kunstgrepen en mods werkt de boiler met buiten lucht prima.
Top, nu opzoek naar een installateur voor een prijsopgave. Ik zie het nl niet zitten om dat zelf te doen.wizzopa schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:17:
@GoEV6 Zelfs zonder de kunstgrepen en mods werkt de boiler met buiten lucht prima.
@GoEV6 ik zuig hele jaar vanuit binnen, vanaf een niet verwarmde ruimte, en ik heb geen extra verwarmings kosten gemerkt tov het jaar dat ik geen boiler had.
Als het al verloren warmte is word die aangevuld door mijn warmtepomp met cop 4 ,dus uiteindelijk alle warmte die geproduceerd word heeft een goed rendement.
Als het al verloren warmte is word die aangevuld door mijn warmtepomp met cop 4 ,dus uiteindelijk alle warmte die geproduceerd word heeft een goed rendement.
1 PVoutput . Dongen NB
De Atlantic raad ik zeker aan, echter lucht van binnen en buiten mengen gebeurt met de lucht aansluiting die buiten het apparaat zit.GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:10:
[...]
En dat bijmengen doe je dmv een instelling in het menu neem ik aan?
Ik zoek een apparaat dat ik door iemand met kennis van zaken wil laten installeren, zijn werk doet en waar ik niet veel meer naar om hoef te kijken. Ben ik dan met bijvoorbeeld de Atlantic Explorer versie 3 in de goede richting?
Om het eenvoudig te houden kan je een t-stuk nemen en met een handmatig verstelbare klep (of 2) bepalen waar de lucht vandaan gaat komen
En dat gaat ook werken in een ruime van 3 bij 3 waarin de CV, MV, wasmachine en droger staat? Het is een ruimte zonder dakraam. De enige ventilatie die er is, is via een kier van ongeveer 1 cm onder de deur naar de overloop van de zolder vlak bij het trapgat.reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:23:
@GoEV6 ik zuig hele jaar vanuit binnen, vanaf een niet verwarmde ruimte, en ik heb geen extra verwarmings kosten gemerkt tov het jaar dat ik geen boiler had.
Als er nu geen ventilatie zou zijn was de droger al ontploft......GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:28:
[...]
En dat gaat ook werken in een ruime van 3 bij 3 waarin de CV, MV, wasmachine en droger staat? Het is een ruimte zonder dakraam. De enige ventilatie die er is, is via een kier van ongeveer 1 cm onder de deur naar de overloop van de zolder vlak bij het trapgat.
En bij twijfel zaag je toch een cm van de deur af.
De geproduceerde warmte van de droger is alleen maar gunstig toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Wordt steeds interessanter. En kan de afvoer op de afvoer van de MV worden aangesloten? Dus daarachter? Of moet er een extra dakdoorvoer komen?reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:53:
[...]
Als er nu geen ventilatie zou zijn was de droger al ontploft......
En bij twijfel zaag je toch een cm van de deur af.
De geproduceerde warmte van de droger is alleen maar gunstig toch?
Ik zou dan wel een terug slag klep plaatsen, mogelijk blaas je terug het huis in ipv naar buiten.GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
[...]
Wordt steeds interessanter. En kan de afvoer op de afvoer van de MV worden aangesloten? Dus daarachter? Of moet er een extra dakdoorvoer komen?
Maar weet niet wat voor dak je hebt maar ik heb voor de mv gewoon een 125 mm door de unidek platen geboord en die blaast gewoon onder de dakpannen naar buiten, geen probleem.
1 PVoutput . Dongen NB
@GoEV6 Zo als je ziet de mogelijk heden vliegen je om je oren.
Uiteraard heb ik het hier over de Maxicool.Wolly schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:20:
[...]
In mijn handleiding staat dat de Explorer een werkingsbereik heeft van -5c tot +43c.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Klopt, de pvc afblaasbuis was nog niet helemaal aangesloten.@ZuinigeRijder Kan ook aan mij liggen, maar ik hoor een soort werveling in die pvc afblaasbuis. Geluidsdempertje op de uitblaas kan veel schelen in geluid als dat het geval is nog.
Oud (afblaasbuis los):
Nieuw (afblaasbuis vast):
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-07-2018 20:24 ]
Ja zag dat. Bedankt @wizzopa en de rest voor alle infowizzopa schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:48:
@GoEV6 Zo als je ziet de mogelijk heden vliegen je om je oren.
Ik lees net in de installatiehandleiding:
2. Installatie en configuratie zonder luchtkanaal
• Washok: Ontvochtigd de ruimte en hergebruikt de verloren calorieën van
de wasmachine en droger.
Dit zou voor mij van toepassing zijn.
Hierbij hoeft er dus geen toevoer en afvoer door het dak te worden gemaakt? Vochtige warme lucht gaat erin en minder vochtige koudere lucht blaast hij weer in het washok eruit.
Heb een aantal installateurs in de buurt een mail gezonden met de vraag wat de mogelijkheden en kosten zijn van levering inclusief installatie.
Een dak doorvoer is niet altijd nodig, je mag ook je lucht tussen de dakpannen blazen, dus wel door je dakbeschot maar wel je pannen laten liggen.GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:11:
[...]
Hierbij hoeft er dus geen toevoer en afvoer door het dak te worden gemaakt? Vochtige warme lucht gaat erin en minder vochtige koudere lucht blaast hij weer in het washok eruit.
Je zit wel heel dicht bij het minimale volume van 20m3, eigenlijk moet je het volume van de apparatuur in het hok daar nog af halen.GoEV6 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:11:
[...]
Ja zag dat. Bedankt @wizzopa en de rest voor alle info![]()
Ik lees net in de installatiehandleiding:
2. Installatie en configuratie zonder luchtkanaal
• Washok: Ontvochtigd de ruimte en hergebruikt de verloren calorieën van
de wasmachine en droger.
Dit zou voor mij van toepassing zijn.
Heb een aantal installateurs in de buurt een mail gezonden met de vraag wat de mogelijkheden en kosten zijn van levering inclusief installatie.
De wpb gaat de ruimte afkoelen en krijgt steeds koelere lucht binnen, het hangt een beetje van de draai duur af hoeveel de temperatuur zakt (en daarmee de cop).
De installatie wordt er wel heel eenvoudig door zonder lucht aansluiting
Kijk of je hem zelf kan aanschaffen waarna hij wordt geplaatst, dat is geen probleem wat de subsidie betreft.
Dat klinkt inderdaad een stuk beter. Zo te horen is het compressorgeluid een beetje vergelijkbaar met de Atlantic maar hij heeft niet de hoge ventilatortoon van de Atlantic. Waarschijnlijk omdat hij veel minder lucht verplaatst.ZuinigeRijder schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:23:
[...]
Klopt, de pvc afblaasbuis was nog niet helemaal aangesloten.
Oud (afblaasbuis los):
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
@ZuinigeRijder heb je de concentrische ventilatie stukken ook bij esanico vandaan? Ik vond het allemaal best prijzig en moet ook aardig wat bochtjes maken.
Nee, ik heb alleen de afvoerlucht aangesloten, dit is 80mm. De aanvoerlucht komt van mijn grote zolder van 10m x 6 m. Dus gewoon pvc pijpen met bochten aangesloten op de bestaande CV afvoer door het dak.Murkmans schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:37:
@ZuinigeRijder heb je de concentrische ventilatie stukken ook bij esanico vandaan? Ik vond het allemaal best prijzig en moet ook aardig wat bochtjes maken.
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-07-2018 19:26 ]
Dat is ook het overwegen waard ja.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:24:
[...]
Nee, ik heb alleen de afvoerlucht aangesloten, dit is 80mm. De aanvoerlucht komt van mijn grote zolder van 10m x 6 m. Dus gewoon pvc pijpen met bochten aangesloten op de bestaande CV afvoer door het dak.
Ben je dan niet bang dat je condens op de afvoer krijgt?
Vooralsnog niet gezien. Daarom ook pvc genomen, isoleert beter dan metaal.Murkmans schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:56:
[...]
Dat is ook het overwegen waard ja.
Ben je dan niet bang dat je condens op de afvoer krijgt?
Zie post van @WollyWolly schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:12:
[...]
Ik heb de uitblaas ook op dezelfde pijp als de uitblaas van de WTW. Dit is aangesloten middels een 150mm broekstuk:
[afbeelding]
De luchtstroom van de wpb gat hiermee (helaas) ook een beetje de WTW in, dit los ik nu op door de WTW wat harder te laten blazen. Wellicht dat ik in de toekomst de WTW gewoon laat uitschakelen als de wpb aan staat en een terugslagklep in de uitblaas van de WTW plaats.
Ik had trouwens eerst T-stuk gebruikt, waarbij de WPB op het 'rechte' stuk zat.
[afbeelding]
Hierbij was de WTW wat minder vatbaar voor de lucht uit de wpb maar helaas was dit T stuk een beetje te groot en heb ik deze omgeruild.
Trouwens, om te voorkomen dat de uitblaas lucht van de WTW in de wpb komt heb ik op de uitblaas van de wpb een terugslagklep geplaatst.Hiermee voorkom ik dat de koude WTW lucht door de wpb naar de luchtaanvoer gaat. Verder kan ik je de Sonoconnect flexibele slang 162mm aanraden, gaat perfect om 150mm buizen (gebruik een slangklem!) en met de Guso montagering van 160mm past hij naadloos op de Atlantic Explorer.
[afbeelding]
Is akoestisch en thermisch geisoleerde flexibele buis niet verstandiger dan pvc?
edit:
per meter verkrijgbaar
https://www.ventilatiesho...um-slang-160mm-per-meter/
[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 01-08-2018 05:19 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Je moet wel oppassen dat hij niet warmer dan 62 graden binnenkrijgt. Met een mengventiel bijvoorbeeld. Dan kan het gewoon.
@Verwijderd @Jim423
Bedoel je niet 100 graden?
Quote uit de installatiehandleiding;
6.4. Aansluiting van de primaire kring (producten met een warmtewisselaar)
Bescherm met een klep van 3bar – 0.3MPa, of door en expansievat (open type – met atmosferische
druk), of door een expansievat met membraan (gesloten type) tegen de overdruk die door het
uitzetten van het water veroorzaakt wordt tijdens het opwarmen. De werkdruk van de kring mag
een druk van 3bar – 0.3MPa niet overstijgen en de temperatuur mag niet meer dan 100°C bedragen.
In het geval van aansluiting op zonnecollectoren moet ter bescherming tegen bevriezing en corrosie
een glycolmengsel worden gemaakt van het type ”TYFOCOR L”.
Verwijderd
Ik heb wil de warmwater uitgang zonneboiler koppelen aan de koudwaterinlaat van de WPB.
Deze is begrensd op 80 graden en dit zou ik met een mengventiel iets omlaag kunnen brengen.
Idee is bij zonnig weer de zonneboiler het werk doet en daarna de WPB.
Dan zou ik voor het warmwater van de ketel afkunnen.
Deze is begrensd op 80 graden en dit zou ik met een mengventiel iets omlaag kunnen brengen.
Dit heb ik ook..Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:18:
Ik heb wil de warmwater uitgang zonneboiler koppelen aan de koudwaterinlaat van de WPB.
Werkt perfect.
Zonder ventiel ertussen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat is de maximale temperatuur van de primaire kring. Het vat mag zeker geen 100 graden worden. 80 graden erin pompen kan echter hou er rekening mee dat stel de compressor start hij onvoldoende zijn koudemiddel kan terugkoelen omdat je vat boven de 62 graden is. Dan kun je leuke verschijnselen krijgen. Ik zou het gewoon safe spelen en niet meer dan 65 graden erin sturen.busscherski schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 01:53:
@Verwijderd @Jim423
[...]
Ik zou niet weten waarom de compressor zou starten als er 90°C water in het vat zit. De compressor start op basis van de gemeten watertemperatuur mag ik hopen.
Meeste warmtepompen als ook warmtepompboilers gaan bij SWW watertemperatuur >80oC in storing ook de Atlantic explorer met error code 09
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Atlantic geeft in de mail aan maximaal 85 graden op de inlaat, echter lijkt het mij verstandig het lager aan te houden. Maximaal 80 misschien 65 graden beter ook qua rendement.
@Dylantje2 jij geeft aan geen mengventiel tussen de zonneboiler en WPB? Gaat dit goed?
Welke zonneboiler heb jij?
@Dylantje2 jij geeft aan geen mengventiel tussen de zonneboiler en WPB? Gaat dit goed?
Is het niet efficienter om ipv de spiraal inlaat temperatuur dmv een mengkraan, de boiler temperatuur te begrenzen door warm water het riool in te laten lopen zodra het vat een bepaalde temperatuur bereikt? (dan meet en stuur je op het probleem)
Als je werkt met een mengkraan ga je minder warmte afgeven aan het vat en de opbrengst van de zonneboiler wordt dan lager lijkt me.
Als je werkt met een mengkraan ga je minder warmte afgeven aan het vat en de opbrengst van de zonneboiler wordt dan lager lijkt me.
mmm mijn ZB komt uit de early ninties.. en is niet meer te koop in NLVerwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:15:
Atlantic geeft in de mail aan maximaal 85 graden op de inlaat, echter lijkt het mij verstandig het lager aan te houden. Maximaal 80 misschien 65 graden beter ook qua rendement.
https://www.solahart.com.au/products/solar-water-heating/
Werkt op thermosysphon en doet het dus al een jaartje of 20 zonder ook maar iets ....:-)
Ligt in cascade met mijn WBP..
Dus veel warmwater voor heeeel weinig geld ...
En tsja die paar graden meer.. [ ZB geeft ongeveer 90 graden ] lijkt meer dan rendement...
En het terugmengen was ik niet van plan..
Tot nu toe gaat alles goed.
En tsja nog heter en langer als deze eerste test zomer..:-)
Dus ik denk dat mijn project geslaagd is..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Ik heb een ZentaSol van Remeha.
Buffervat 110 liter. Het tapwater stroomt door de spiraal in het vat. Denk dat ik hem rechtstreeks kan aansluiten op de inlaat van WPB. Voor de zekerheid een meng/veiligheidsventiel er tussen.
@Dylantje2 heb je ook een aansluitschema?
Buffervat 110 liter. Het tapwater stroomt door de spiraal in het vat. Denk dat ik hem rechtstreeks kan aansluiten op de inlaat van WPB. Voor de zekerheid een meng/veiligheidsventiel er tussen.
@Dylantje2 heb je ook een aansluitschema?
Die meting vind niet plaats bij de inlaat/condensor (onderin) om maar wat te noemen. Ook zijn er bepaalde testprogramma's. In theorie moet het ook goed gaan. In de praktijk zou ik persoonlijk het risico niet nemen.Dre schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:26:
Ik zou niet weten waarom de compressor zou starten als er 90°C water in het vat zit. De compressor start op basis van de gemeten watertemperatuur mag ik hopen.
Verwijderd
Ik plaats daarom ook een mengventiel.Jim423 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:01:
[...]
Die meting vind niet plaats bij de inlaat/condensor (onderin) om maar wat te noemen. Ook zijn er bepaalde testprogramma's. In theorie moet het ook goed gaan. In de praktijk zou ik persoonlijk het risico niet nemen.
Van Taco deze kan maximaal 70 graden.
Zit nu ook tussen de boiler en cv.
Het warme water zal direct naar de bovenzijde van de boiler stromen lijkt mij. Bij mijn warmtepompboiler zie ik namelijk dat het bovenin altijd het warmste is. Ook tijdens het verwarmen.Jim423 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:01:
[...]
Die meting vind niet plaats bij de inlaat/condensor (onderin) om maar wat te noemen. Ook zijn er bepaalde testprogramma's. In theorie moet het ook goed gaan. In de praktijk zou ik persoonlijk het risico niet nemen.
In mijn logging heb ik geen testprogramma's gezien. Ik zou ook niet weten aan welke testprogramma's er zouden kunnen zijn.
Het beste kan je het aan de fabrikant navragen, zoals hieronder:
Verwijderd in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Uit de handleiding:
Zoals al gezegd; ik ben ervan op de hoogste dat het kan werken maar het lijkt me slim om hier wel over na te denken. Ik zou persoonlijk geen risico willen lopen met mijn €1.5k investering dat het selecteren van een andere modus gevolgen kan hebben. Een mengventiel tot 65-70grC of een maximaal thermostaat voor de compressor lijken mij prima oplossingen waardoor het onmogelijk stuk kan lopen.
Die buiten de uren gaat natuurlijk niet op omdat je een extra boiler (buffer) gebruikt. De testprogramma's zijn beschikbaar in het menu.Modus MANUEEL op do installaties « Connected to solar sys. » Deze modus laat toe om de warmtepomp met een bijverwarming zonne-energie te laten werken. Een gelijktijdige werking van de warmtepomp en de solaire bijverwarming kan echter het product beschadigen. Een gelijktijdige werking van de warmtepomp en de solaire bijverwarming kan echter het product beschadigen. Het is dus noodzakelijk om de warmtepomp te laten werken buiten de uren dat zonnenergie beschikbaar is (hiervoor dient men de modus uurprogrammatie van de warmtepomp te gebruiken)
Zoals al gezegd; ik ben ervan op de hoogste dat het kan werken maar het lijkt me slim om hier wel over na te denken. Ik zou persoonlijk geen risico willen lopen met mijn €1.5k investering dat het selecteren van een andere modus gevolgen kan hebben. Een mengventiel tot 65-70grC of een maximaal thermostaat voor de compressor lijken mij prima oplossingen waardoor het onmogelijk stuk kan lopen.
Na aanleiding van dit topic wil ik een https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html Aanschaffen. Maar kan iemand me vertellen hoe dat met subsidie werkt? En kent iemand een goede installateur van dit soort dingen in de regio Zwolle? En kan ik hier zonder veel problemen een houtcv kachel op aansluiten?
[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 05-08-2018 08:44 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Subsidie zie hier.
Ik zou niet graag een buurman zijn van iemand met een hout cv kachel maar dat ter zijde
De installateur zal verstand moeten hebben van zo'n combinatie, maar als het met een gas cvketel kan dan is dit ook wel te doen mits je de water temperatuur van de kachel begrenst.
Ik zou niet graag een buurman zijn van iemand met een hout cv kachel maar dat ter zijde
De installateur zal verstand moeten hebben van zo'n combinatie, maar als het met een gas cvketel kan dan is dit ook wel te doen mits je de water temperatuur van de kachel begrenst.
Als het goed is heb je al een buffer vat.BCC schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:27:
Na aanleiding van dit topic wil ik een https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html Aanschaffen. Maar kan iemand me vertellen hoe dat met subsidie werkt? En kent iemand een goede installateur van dit soort dingen in de regio Zwolle? En kan ik hier zonder veel problemen een houtcv kachel op aansluiten?
Vanuit je vat met een extra pomp naar de boiler toe. Bij 55 pomp aan, en bij 75 weer uit. Dat je buffer door gaat naar 95 maakt dan niet uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar was ik al bang voorreneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:12:
[...]
Als het goed is heb je al een buffer vat.
Vanuit je vat met een extra pomp naar de boiler toe. Bij 55 pomp aan, en bij 75 weer uit. Dat je buffer door gaat naar 95 maakt dan niet uit.
Ik ben de enige in de straat op het moment zonder werkende openhaard, dus dat zal wel meevallen. Kachel heeft straks uiteraard een actieve koel beveiliging erop zitten.Speedy-Andre schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:31:
Subsidie zie hier.
Ik zou niet graag een buurman zijn van iemand met een hout cv kachel maar dat ter zijde![]()
Het plan is warmtepomp boiler met houtcv kachel en als backup de CV ketel. Nou nog een passende Wp hybride boiler vinden. Hmm zoiets: https://www.solar-nu-webs...win-sys---3079055--a.html
[ Voor 53% gewijzigd door BCC op 05-08-2018 17:15 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Uitdaging en hopelijk kunnen jullie mij overtuigen/aanbevelingen geven.
Nieuwbouwwoning uit 2016 - betonplaten op alle verdiepingen.
Op de 2de verdieping de cv ketel Intergas solo ketel cw5.
Vanwege solo ketel wordt er altijd een boiler warm gehouden van 80liter (nibe).
Gas verbruik daardoor elke dag minimaal 1m3
Huishouden 2 volwassen en 2 kids.
2 badkamers beide regendouche en 1 bad.
Cv ketel is solo en heeft geen naverwarmingsoptie.
Zou de 270 liter voldoende zijn om de boiler te vervangen.
Over enige tijd gaat de cv eruit voor een warmtepomp.
Alles vloerverwarming dus dat gaat prima.
Geen enkele warmtepomp kan 95 graden hebben, ook die niet. Boven 80 krijg je fout melding. Zonder buffer vat ga je dit niet redden. Je hout kachel heeft het ook nodig om goed te functioneren dus.......BCC schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:56:
[...]
Daar was ik al bang voorzijn er ook Wp hybride boilers die wel tot 95 graden gaan? Ik heb liever niet twee van die joekels staan
[...]
Ik ben de enige in de straat op het moment zonder werkende openhaard, dus dat zal wel meevallen. Kachel heeft straks uiteraard een actieve koel beveiliging erop zitten.
Het plan is warmtepomp boiler met houtcv kachel en als backup de CV ketel. Nou nog een passende Wp hybride boiler vinden. Hmm zoiets: https://www.solar-nu-webs...win-sys---3079055--a.html
1 PVoutput . Dongen NB
Nee is niet voldoende want na het bad vullen is hij leeg.midget schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:33:
Uitdaging en hopelijk kunnen jullie mij overtuigen/aanbevelingen geven.
Tenzij je onder een pis straal gaat staan van 5 liter per minuut.....
Maar je spreekt van regen douche en die is eerder 25 liter per minuut haha
1 PVoutput . Dongen NB
Nee die kan ook rechtstreeks de CV in, dus ik moet eens gaan rekenen met capciteiten denk ik, want als ik een niet al te zware houtcv kachel eraan hang moet dit gewoon gaan werken volgens mij. Er komt geen dikke palletkachel aan oid.reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:43:
[...]
Geen enkele warmtepomp kan 95 graden hebben, ook die niet. Boven 80 krijg je fout melding. Zonder buffer vat ga je dit niet redden. Je hout kachel heeft het ook nodig om goed te functioneren dus.......
[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 05-08-2018 20:07 ]
Het is me gelukt! De warmtepompboiler draait voor sww. Ondanks 0.0 installatie ervaring maar met wat mentale hulp van jullie (in het bijzonder bedank ik @Jim423 en @Speedy-Andre maar ik vergeet vast nog iemand) ben ik er in geslaagd.
En dat terwijl de meeste mensen in mijn omgeving denken dat ik niet handig ben en me aanraden een installateur te nemen.
Als je echt wilt en de tijd er voor hebt/neemt kan denk ik iedereen het.
Volgende stap is isde subsidie aanvragen, dan dakdoorvoer en cv water door de warmtewisselaar leiden.
Zodra ik bezig ga met subsidie aanvraag kom ik wel weer een vraag stellen.
En dat terwijl de meeste mensen in mijn omgeving denken dat ik niet handig ben en me aanraden een installateur te nemen.
Volgende stap is isde subsidie aanvragen, dan dakdoorvoer en cv water door de warmtewisselaar leiden.
Ik heb het niet gevolgd allemaal vanwege vakantie, welke is het geworden?busscherski schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:07:
Het is me gelukt! De warmtepompboiler draait voor sww. Ondanks 0.0 installatie ervaring maar met wat mentale hulp van jullie (in het bijzonder bedank ik @Jim423 en @Speedy-Andre maar ik vergeet vast nog iemand) ben ik er in geslaagd.
Ik ga morgen de nieuwe anode in de Atlantis monteren, ben benieuwd.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hoe ga je dat doen met de subsidie aanvraag?busscherski schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:07:
1 van de voorwaarden voor de subsidie aanvraag:
Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Die vraag had ik mij ook gesteld. Had net met het RVO gebeld en de aardige mevr. zei dat een kleine toelichting waarom ik de installatie zelf gedaan heb genoeg zou zijn. (in mijn geval zelf de CV ketel opgehangen en aangesloten) Een foto als bewijs voor goede installatie (WP) bijvoegen.ymaenhout schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:45:
[...]
Hoe ga je dat doen met de subsidie aanvraag?
1 van de voorwaarden voor de subsidie aanvraag:
Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook van plan om een Atlantic 200c te bestellen. vervoer naar nederland kost idd maar 12 euro en duurt ongeveer 1 week.
Heb de zelfde ruimte ter beschikking als @Speedy-Andre, waar ook een PV omvormer staat.
Mijn gedachtengang was de oude CV ketel eraf te halen en de oude afvoer van de CV ketel als aanvoer voor de WPB te gebruiken. T-stuk en klep er tussen om warme lucht van binnen te mengen.
Afvoer van de WPB wil ik aansluiten op de centrale afzuiging middels een Y-stuk. Y-stuk plaatsen achter de motor van de centrale afzuiging.
Heb de zelfde ruimte ter beschikking als @Speedy-Andre, waar ook een PV omvormer staat.
Mijn gedachtengang was de oude CV ketel eraf te halen en de oude afvoer van de CV ketel als aanvoer voor de WPB te gebruiken. T-stuk en klep er tussen om warme lucht van binnen te mengen.
Afvoer van de WPB wil ik aansluiten op de centrale afzuiging middels een Y-stuk. Y-stuk plaatsen achter de motor van de centrale afzuiging.
Nieuwe anode erin gezet en hij doet het nu (eindelijk).
Het is wel een andere anode wat er nu inzit.
Links de nieuwe, rechts de originele.
Originele heeft nummer 886064 en de nieuwe die ik kreeg toegestuurd van Esanico(en zij van Atlantic) heeft nummer 030146.
Wat zou het verschil zijn buiten de lengte?
Originele heeft nummer 886064 en de nieuwe die ik kreeg toegestuurd van Esanico(en zij van Atlantic) heeft nummer 030146.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat laatste had ik kunnen doen, maar mijn centrale afzuiging heeft een dakdoorvoer met 12cm diameter.PvJo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:26:
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook van plan om een Atlantic 200c te bestellen. vervoer naar nederland kost idd maar 12 euro en duurt ongeveer 1 week.
Je gaat in het slechtste geval dan proberen om 390+300m3/uur door dat dunne pijpje te duwen
Maar goed, kijk eerst eens naar de diameters van elke dakdoorvoer, groter is beter als er 2 luchtstromen tegelijk naar buiten moeten.
Ik heb de grootste pijp op de afvoer van de wpb en de aanzuiging splits ik naar de MV dakdoorvoer plus de MV zelf, die nog steeds de eigen dakdoorvoer heeft.
Nu snap ik ook jou tekening van woensdag 14 februari 2018 21:24 
Net gaan meten, dakdoorvoer is ook 12 voor de MV.
MV gaat hier eigenlijk alleen maar aan als wij gaan douchen voor de rest staat die uit.
Ik weet niet of dat nu goed of slecht is maar hier staat wel altijd wel een raam open.
Net gaan meten, dakdoorvoer is ook 12 voor de MV.
MV gaat hier eigenlijk alleen maar aan als wij gaan douchen voor de rest staat die uit.
Ik weet niet of dat nu goed of slecht is maar hier staat wel altijd wel een raam open.
[ Voor 13% gewijzigd door PvJo op 06-08-2018 13:53 ]
Dat de nieuwe het doet. LOLklump4u schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:19:
Nieuwe anode erin gezet en hij doet het nu (eindelijk).
[afbeelding]
Ik hoorde van de loodgieter dat zij geen pvc meer daarvoor mogen gebruiken ivm statische elektriciteit en kans op brand.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:54:
[...]
Vooralsnog niet gezien. Daarom ook pvc genomen, isoleert beter dan metaal.
Tja, ik had ook verwacht dat hij het toen meteen zou doen.
Maar kunnen we dus verder, moet nog de stroomgroep maken en wil nog logging erop zetten maar eerst nog effe een weekje rust.
Hi,
Ik volg dit topic al een tijd met interesse. (ook de diverse warmtepomp topics). Ik vroeg me af of inmiddels al iemand van de "zelfbouwers" ook daadwerkelijk de subidie heeft gekregen onder de vernieuwde voorwaarden? Ik begrijp dat begeleidend schrijven en fotos voldoende moeten zijn volgende de mensen die daarover contact hebben gezocht.
Ik ben redelijk handig en ook van plan zelf de wpb te installeren.
Ik volg dit topic al een tijd met interesse. (ook de diverse warmtepomp topics). Ik vroeg me af of inmiddels al iemand van de "zelfbouwers" ook daadwerkelijk de subidie heeft gekregen onder de vernieuwde voorwaarden? Ik begrijp dat begeleidend schrijven en fotos voldoende moeten zijn volgende de mensen die daarover contact hebben gezocht.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Ik heb de subsidie gisteren aangevraagd. Binnen 8 weken krijg ik antwoord.ijhas schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:07:
Hi,
@JvdW ?
Ik laat @koevlaas2 installeren ivm te weinig tijd en te veel projecten tegelijk (zonnepanelen, vloerverwarming, tuin, dak, vakantiebusscherski schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:13:
[...]
Ik heb de subsidie gisteren aangevraagd. Binnen 8 weken krijg ik antwoord.
@JvdW ?
Maar ik heb destijds inderdaad mailcontact gehad met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waarin dit werdt bevestigd
Zit ook nog vakantie periode bij, ik heb begin Juli ingediend dus heb nog even te gaan.
Klopt deze was binnen binnen 4 weken..Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:47:
Ik denk dat @Dylantje2 de subsidie wel binnen zal hebben, begin mei aangevraagd en eind juni las ik iets over dat het gelukt was (hoe precies weet ik niet)
Alleen u ik de WP heb aangevraagd duurt het nu al 5 maar binnen acht zou het moeten geven ze aan.
@ijhas
Mijn volgorde..
Eerst gecheckt of de wpb in de lijst stond.
Toen een mail naar RVO of ik zelf mag aansluiten en dan door een erkend installateur een NEN keuring mag laten doen. [ dat mocht en die mail heb bewaard voor het geval dat... ]
Toen besteld, en de lijst met apparaten gedownload en bewaard.[ voor het geval ze net voor jou installatie datum weer eens gaan wijzigen grr ][ Kennis heeft meegemaakt april besteld juni aangesloten weg €500 ]
Toen de wpb zsm aangesloten, ZELF gedaan :-)
Foto's van de installatie en het stroomverbruik van 4 dagen oid vanuit het display
De factuur voor de NEN keuring erbij. [ €40 en ook meteen handig voor je verzekering aangezien je aan je MK iets wijzigt is dit eigenlijk [ beter ] verplicht....
Toen binnen 4 weken geld.
@Dylantje2
Dat met de NEN keuring heb ik nagelaten. Mochten ze niet akkoord gaan kan dat denk ik alsnog.
Hoe heb je die keuring precies voor elkaar gekregen voor € 40,-?
Dat met de NEN keuring heb ik nagelaten. Mochten ze niet akkoord gaan kan dat denk ik alsnog.
NEN is ook geen verplichting..busscherski schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:27:
@Dylantje2
Maar een kennis van me werkt in de verzekeringen..... En ook vaak met sluiting in Pv systemen te maken...
Je wilt niet weten wat voor verhalen hij heeft..
En een NEN geeft je voor de verzekering vele voordelen.. Dus als ik wat doe aan mijn elketra systeem... Doe ik een keuring..
Bedrag.....
Dealtje sluiten met een Erkend [ kleine zelfstandige ] installateur..
Hem uitgelegd waarvoor ik het nodig heb, en hem enthousiast gemaakt met mijn systemen..
Maar dan moet je eea ook wel volgens de regels hebben aangesloten!!!
En dat heb ik dan natuurlijk allemaal weer wel...
Anders gaat de vlieger niet op he..:-)
@Dylantje2
De enige aanwijzing uit de manual die ik niet heb opgevolgd is dat er een opvangbak onder de wpb moet indien het boven een bewoonde ruimte geplaatst wordt. (dat heb ik nog niemand zien opvolgen)
Voor zover ik weet heb ik me verder aan alle regels gehouden. (eigen groep via 3 x 2.5 mm2 YMVK, veiligheidsgroep voor wateraanvoer etc)
Had je een Erkend [ kleine zelfstandige ] installateur in je kenniskring of heb je er zomaar eentje opgebeld?
btw: ik wil cv ondersteuning maken door de cv-retour aan te sluiten op de spiraal en die weer op de retour van de cv-ketel.
Nu kan het met of zonder bypass van de wpb.
De bypass kun je gebruiken zodat er tijdelijk geen warmte aan de warmtepompboiler onttrokken wordt zodat die op kan warmen als er flink gedoucht of gebadderd gaat worden. Of op momenten dat het buiten erg koud is en de COP van de warmtepompboiler dermate laag word dat het goedkoper is om op gas te stoken.
Wat is jullie mening over bypass/geen bypass?
Mocht ik een bypass nemen dan heb ik denk ik 2 driewegkleppen nodig met 3/4" schroefdraad aansluiting.
Hoe kom ik aan twee goede, compacte, goedkope driewegkleppen?
Schema (y=driewegklep):
cv ketel
l
l
l
y-------------- spiraal----l
l..................................l
l
l
l
retour
De enige aanwijzing uit de manual die ik niet heb opgevolgd is dat er een opvangbak onder de wpb moet indien het boven een bewoonde ruimte geplaatst wordt. (dat heb ik nog niemand zien opvolgen)
Voor zover ik weet heb ik me verder aan alle regels gehouden. (eigen groep via 3 x 2.5 mm2 YMVK, veiligheidsgroep voor wateraanvoer etc)
Had je een Erkend [ kleine zelfstandige ] installateur in je kenniskring of heb je er zomaar eentje opgebeld?
btw: ik wil cv ondersteuning maken door de cv-retour aan te sluiten op de spiraal en die weer op de retour van de cv-ketel.
Nu kan het met of zonder bypass van de wpb.
De bypass kun je gebruiken zodat er tijdelijk geen warmte aan de warmtepompboiler onttrokken wordt zodat die op kan warmen als er flink gedoucht of gebadderd gaat worden. Of op momenten dat het buiten erg koud is en de COP van de warmtepompboiler dermate laag word dat het goedkoper is om op gas te stoken.
Wat is jullie mening over bypass/geen bypass?
Mocht ik een bypass nemen dan heb ik denk ik 2 driewegkleppen nodig met 3/4" schroefdraad aansluiting.
Hoe kom ik aan twee goede, compacte, goedkope driewegkleppen?
Schema (y=driewegklep):
cv ketel
l
l
l
l
l
l
retour
[ Voor 49% gewijzigd door busscherski op 08-08-2018 16:42 ]
6 Juli aanvraag ingediend, vandaag een brief in de bus met goedkeuring van de subsidie.
Enige wat ik heb bijgevoegd bij de aanvraag is de rekening en 2 foto,s van de installatie, 1 gehele warmtepomp en een van het werkend display( bij mij werkte dit telkens 10 seconden voor ik de foutmelding kreeg)
Vandaag toch nog maar wat geklust aan de warmtepomp, stroomkabel en 8 aderige datakabel van 20 meter getrokken vanaf de groepen kast en een kWh meter met S0 uitgang er tussen geplaatst voor de logging, wel leuk al 2 dagen geen gas gebruikt voor warm water en daar was het om te doen.
Enige kleine minpunt, mijn dochter met inwonenende vriend hebben een huis gekocht en vertrekken al half September dus had ik het ook wel met de 200 liter versie gered denk ik, we zijn dan nog met 3 en soms 4 volwassenen.
Enige wat ik heb bijgevoegd bij de aanvraag is de rekening en 2 foto,s van de installatie, 1 gehele warmtepomp en een van het werkend display( bij mij werkte dit telkens 10 seconden voor ik de foutmelding kreeg)
Vandaag toch nog maar wat geklust aan de warmtepomp, stroomkabel en 8 aderige datakabel van 20 meter getrokken vanaf de groepen kast en een kWh meter met S0 uitgang er tussen geplaatst voor de logging, wel leuk al 2 dagen geen gas gebruikt voor warm water en daar was het om te doen.
Enige kleine minpunt, mijn dochter met inwonenende vriend hebben een huis gekocht en vertrekken al half September dus had ik het ook wel met de 200 liter versie gered denk ik, we zijn dan nog met 3 en soms 4 volwassenen.
Bedankt voor de feedback over het zelf installeren en de bijbehorende subsidie aanvraag. Dat geeft mij in ieder geval vertrouwen dat het ook daadwerkelijk lukt.
Nu eens kijken of we het met 200 liter af kunnen of toch voor de 270 moeten gaan.
Moet eerlijk zeggen dat ik het meeste op zie tegen het naar zolder slepen van het geheel...
Nu eens kijken of we het met 200 liter af kunnen of toch voor de 270 moeten gaan.
Moet eerlijk zeggen dat ik het meeste op zie tegen het naar zolder slepen van het geheel...
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Ik ben inmiddels ook warm gelopen voor de Atlantic WP boiler...
In hoeverre koelt deze een typische zolder slaapkamer van 3x6 meter af?
...en dan gewoon de warmwater kraan wat open zetten voor extra koeling?
In hoeverre koelt deze een typische zolder slaapkamer van 3x6 meter af?
...en dan gewoon de warmwater kraan wat open zetten voor extra koeling?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dit topic is gesloten.