Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.329 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik koop blijkbaar goede spullen die heel blijven, alleen de resolutie neemt met de jaren toe.
Er zit een rits analoge camera's bij die 4 ingangen van de dvr delen, ze kunnen niet allemaal tegelijk actief zijn.
Vaak schakel ik een oude camera tegelijk in met een instrument of apparaat dat ik even wil checken.
De dvr neemt op bij beweging zodat ik dingen achteraf kan bekijken.
Ik heb de melding van de app maar uit gezet die bij elke cam komt die aan springt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
@Speedy-Andre Klinkt bekend. Niet alleen de resolutie die beter wordt maar de prijs gaat ook naar beneden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CodeIT schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:53:
[...]

Nu over het algemeen wel. Echter staat bij mij thuis dan de wasmachine of droger ook wel eens aan. Ik kijk naar de netto teruglevering en aan de hand daarvan schakel ik het contact.
Tevens schakel ik ook op het moment dat er wordt gedoucht (detectie dmv temp uit de WTW pijp). De WPB zorgt dan voor de ventilatie van de badkamer. In plaats van de warme lucht met de Itho naar buiten te blazen kan ik de warmte hergebruiken.
Je hebt geen ventilatie als de wpb op dat moment warm genoeg is, de thermostaat blijft gewoon werken ;)
En andere grote verbruikers kunnen zorgen dat je de 500W niet over hebt.
Ik hanteer redelijk vaste tijden en in de nacht staat de wpb stil zodat hij overdag altijd zal starten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
Plaatje gemaakt van hoe het nu bij mij aangesloten zit aan de lucht kant van de WPB.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jhbAOhSm.jpg

Ik heb ook een test uitgevoerd om te checken of de ventilator niet onnodig hard mee aan het draaien is.
Als mijn MV box op stand 2 staat (125m3/h) en ik zet mijn WBP in de test modus en start de ventilator, dan hoor ik deze netjes op toeren komen. Meedraaien doet hij dus waarschijnlijk niet of met lage RPM.

Ik zit nog wel te kijken naar een ander aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aaHwDJam.jpg

Dingen die ik mij kan voorstellen waarvoor dit helpt:
- Minder vervuiling WPB warmtewisselaar. (door meer directe flow van MV naar dakdoorvoer)
- Geen T-stuk meer rechtstreeks op de WPB ingang (lijkt nu wat lawaai vandaan te komen).
- Verder geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Heb je ook getest of die terugslagklep in het eerste schema daadwerkelijk open gaat als de WPB aanslaat met MV in stand 1? Het mooiste zou zijn de MV box elektrisch uitschakelen als de WPB aan is. Dan moet je alleen ff checken of de ventilator van de MV box niet mee gaat draaien. Als je bang bent voor vervuiling zou ik eerder een Ruck filterbox voor de ingang zetten. Deze zorgt ook direct voor een drukval waardoor de ventilator WPB minder snel kan overtoeren. Meedraaien gebeurd niet snel door de vorm van de ventilator, het is een soort platte disc ipv een grote radiaalfan. Daarom maakt hij ook zo'n enorm kabaal (hoge toon).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij zit de terugslagklep direct op de wpb zodat de MV makkelijker naar buiten blaast.
De regelklep tussen de MV en wpb is misschien wel overbodig als het om blokkeren van vuile of vochtige lucht gaat wanneer de wpb niet werkt, maar met draaiende wpb vind ik het wel prettig.
Hier is het t-stuk deels geïsoleerd doordat ik de flex er een eind over heen trok :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb nog niks vernomen van Esanico behalve dat ze nog op Atlantic aan het wachten zijn.

Binnenkant van de Atlantic onderin,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zd1NfPXoKv9dSVzQ5CAYLV3l/medium.jpg

En bovenin,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8e3ethxTUfkKX2jlCywjoDXg/medium.jpg

Het element met anode en temperatuursensor,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ToT1HHtlOb3o7Rmteq9QiwU0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2PmgrsxHCmatrJPuxAWgicgT/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:15:
@Chickendorp
Raspberry Pi (sossolutions)
AEON Zwave usb stick
Qubino Flush 2 relay zwave
Omnik data logger script van wouterr
domoticz op de pi
Lua scriptje schrijven

En draaien maar.
Oef, een aardige investering (qua geld en tijd) als je nog geen domotica-systeem hebt hangen...
Dat duurt wel even voordat je die investering terugverdient met wat het bespaard. (doelend op het domotica-systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou eerst eens naar de praktijk kijken, hoe vaak heb je 500-600W productie over?
Sinds ik van 2350Wp naar 5050Wp ging komt het veel vaker voor dat ik wat over heb.
In de zomer kan je met een timer werken, de lange dagen zorgen voor genoeg sap.
Ook draait de wpboiler niet enorm lang, bij mij (matige verbruiker) een uur per dag momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
Topic door gespit.
Komt heel wat voorbij.
Of ik heb het gemist, maar ik heb geen waarde voor volle tap (liters met >40C)voorbij zien komen of een opwarmcurve voor de explorer3 270ltr.

Is niet mijn bedoeling om als verwarmings ondersteuning te gebruiken, maar om met Pana 6kW (die er al is) een handje te laten helpen, in dien nodig, met opwarmen, na bad gebruik.
10 uur voor 15>55oC is best lang
Om in iedergeval nog voldoende SWW te hebben tot na de volgende ochtend om weer op PV op te warmen, vergelijkbaar met zoals ik huidige warmtebuffer gebruik met zoveel mogelijk PV-stroom.

Is niet voor mijn huidige, maar voor een bestaande woning waar ik naar toe ga verhuizen.
Het is alleen lastig om merendeel van mijn huidige configuratie 1:1 te copieren waarbij ik nu voor SWW geen enkel probleem heb en naar wens over >800ltr SWW in 1 tap kan beschikken mits tijdig genoeg,(2-3 uur van te voren) met druk op knop of smartphone, de achterliggende domotica duidelijke gemaakt heb..

Ik zag ook opmerking over geleidbaarheid (@wizzopa ) voorbij komen, wat is de praktijk waarde tot welke de WPB nog werkt?
Waar ik naar toe verhuis, beschikt al over een 2e watercircuit met eigen hydrofore en kan eventueel ook nog over ca 0,8-1m3/dag water beschikken via reverse osmose (max ~40l/min@3,8bar, bij niet te krappe leidingen), zou ook bruikbaar zijn als bad en douche water
(opknappen van de reverse osmose unit is niet direct het eerste op mijn to-do lijst, dat is de gefilterde watervoorziening (moes)tuin en de domotica (vochtsensoren/flowmeters/magneetkleppen/temp) ervan)

@klump4u Hoe groot is die opening en hoe ziet die eruit, is dat eventueel de niet gebruikte SWW circulatie aansluiting. waardoor je die foto gemaakt hebt?
Want ik zoek een mogelijkheid voor monitoring, passend in mijn systeem en daar voor een kabeldoorvoering voor bijv een kunststof stok met de nodige temperatuur sensoren voor actuele voorraad en temperatuur, want ik zie zo geen dompelbuizen.
Voor iets vergelijkbaar aan wat ik nu heb voor mijn warmtebuffer gebruik om elke minuut de actueel resterende aantal kWhth te berekenen, maar dan in liters.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee dat is het gat wat vrijkomt als je de verwarming/ACI unit eruit haalt. Die is redelijk fors.
Er zit een dop welke je eruit kan halen, hierachter kun je je sensoren op de tank plakken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Domba ik begrijp dat je de stratificatie wil gaan gebruiken om de warmte inhoud te gaan berekenen en mischien wel grafisch weer te geven.

Ik heb mijn temperatuur voeler bij de voeler van de boiler geplaatst deze geeft nu exact de zelfde temperatuur als de boiler weer, ik heb ook de voeler op de plaats gehad die wordt gebruikt voor het sturen van een zonnecollector en of een ketel, maar dat gaf een te grote afwijking.

Voor wat jij voor ogen heb meerdere voelers zal niet eenvoudig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat is er mis met deze voelers op de buitenkant van het vat te plakken? (onder de isolatie) Om ze echt in het vat te krijgen (submerged) wordt een hele toestand. Die afwijking op de voeler van de boiler komt gewoon omdat hij een stuk lager zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 17-07-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Domba
Bij de tweede foto van mijn vorige post die de bovenkant weergeeft zie je een wit pijpje, aan de buitenkant van dit pijpje zit een water aansluiting met 3/4 schroefdraad, volgens mij kun je hier wel iets in maken wat naar onder hangt in de ketel met verschillende temperatuursensoren.
Opening is ongeveer 8 cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rABKDFrOECJfPB8IvS3Gm28P/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kzPiZMrRbJ8ZBoaumQXRWXf4/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:39:
Wat is er mis met deze voelers op de buitenkant van het vat te plakken? (onder de isolatie) Om ze echt in het vat te krijgen (submerged) wordt een hele toestand. Die afwijking op de voeler van de boiler komt gewoon omdat hij een stuk lager zit.
Daar is nix mis mee, succes met slopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@wizzopa , de momentane berekening is wel stratificatie (water schijven), maar daarvoor heb je wel meerdere sensoren nodig bijv om de 10 cm.
De boolean voor conditioneel schakelen is op zich wel weer met prognose en gem. verbruik tot volgende weekdag meeneemt,

Bijv aangave bad wit gebruiken, dan de check of er nog voldoende is tot volgende ochtend, of toch even snel bijwarmen met inzet van de externe WP.

Ik kan natuurlijk ook grotendeels afvangen, maar kost wel meer energie met nog een kleine warmtewisselaar (boiler) na de warmtepompboiler en naverwarmen met de 6kW WP. Kost meer energie omdat ook de warmtewisselaar op temperatuur dien te houden of temperatuur dien te brengen en reactietijd van WP om om te schakelen.

@klump4u Yep, met 3/4" is wel wat te doen als het maar stevige schroefdraad heeft voor de afdichting stevig te knellen
3/4"is gewoonlijk 20mm binnendiameter en zoveel heb je niet nodig, denk aan een lichtslang, maar dan met DS18B20's

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Domba
De witte aansluiting nu aan de buitenkant rechtsboven, hier komt normaal een afsluitdop op en wordt niet gebruikt.
De wit-zwarte rechts in het midden naast de warmtewisselaar aansluiting is voor een temperatuursensor die tegen de ketelwand komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mUgXXrPYDED8kCJjXojqqbq5/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Domba de oplossing van @klump4u zou kunnen werken, voor mits de voelers tegen de wand van de pijp gemonteerd kunnen worden, anders krijg je mismetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@wizzopa Ik volg je niet helemaal met wat je bedoeld "mits de voelers tegen de wand van de pijp gemonteerd"

Voor buizen gebruik ik C-clips met DS18B20 sensor, maar ik ben er niet weg van, vanwege oa traagheid en afwijking tov geisoleerde montage van een temp-sensor.
Als het gaat gebruik geisoleerde montage, direct in het water met zo weinig mogelijk massa voor de omhulling

Als je een slang met DS18B20's op 1 bus gebruikt (12 of 16st is geen probleem, ik gebruik arduino nano's met ESP8266 en kan van 25-26 sensors ineens verzenden naar bijv domoiticz elke 30s of minuut), kan je die slang ook gewoon strak naar beneden laten hangen in het midden.
Het eind dien je toch af te dichten zodat het 10 bar kan hebben en er geen water indringt als je die gelijk verzwaard, gaat die ook niet drijven, hooguit slingeren, afhankelijk van flow van het tappen.
Het is wel handig als je tijdelijk nog een andere opening hebt voor endoscope, om de maatvoering te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Domba dus nooit te oud om te leren ;) heb je een afbeelding van de slang met voelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
wizzopa schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:57:
@Domba dus nooit te oud om te leren ;) heb je een afbeelding van de slang met voelers.
Helaas ik heb geen foto.
Maar binnen kort moet ik toch weer een maken, ;)
Wel een tip vooraf testen, elke DS18B20 heeft een uniek adres zodat je weet waar die zit als je 1 bus gebruikt en zo aan juiste variabele kunt koppelen.

Vraag de explorer 200ltr heeft ook die SWW circulatie aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:28
Domba schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:16:
[...]

Vraag de explorer 200ltr heeft ook die SWW circulatie aansluiting?
Ik heb de versie met extra spiraal en die heeft ook een circulatie-aansluiting. Er zit een dop bij om die dicht te maken als je die aansluiting niet nodig hebt.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@robkds Hoeveel liter kun je ongeveer tappen met die 200ltr voor dat het water eruit komt onder 40oC zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 23:28
Domba schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:56:
@robkds Hoeveel liter kun je ongeveer tappen met die 200ltr voor dat het water eruit komt onder 40oC zakt?
Dat heb ik eigenlijk nooit gemeten maar een gewoon ligbad kan ik twee keer vullen, en mijn boiler staat op 52 graden ingesteld. Dan kan ik daarna ook nog een vlotte douche doen met een waterbesparende douchekop. En dan heb ik geen moment klachten over te koud water gehad.

Maar misschien hebben anderen wel een heel groot bad of willen ze daarna ook nog een half uur douchen met een regendouche @15 liter per minuut.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik sta steeds weer versteld van wat je met een wpb kan doen, die 'lichtslang' met sensors is _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Domba schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:56:
Mijn ervaring met boilers is dat de gelaagdheid met de tijd steeds slechter wordt. Onderin komt bij elke tapbeurt 10°C koud water naar binnen en deze mengt zich met het bovenliggende water. Oorzaken als thermosifon en geleiding via de wand zorgen voor menging.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je het meeste aantal liters uit je boiler haalt als je deze in 1x leeg tapt. Je kan voor verassingen komen te staan als je 's ochtends een douche neemt en 's middags een bad vult, namelijk een lauw bad.

De Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT heeft een temperatuurbuis waarmee op 4 posities de temperatuur gemeten wordt. Mooi die 4 sensoren, maar ik heb de indruk dat alleen de bovenste sensor bepalend is voor het verwarmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb nog niet gemeten of het helpt, maar ik laat het koude water eerst door een 80l boiler gaan (uitgeschakeld) en dan de 200l wpb in.
Omdat ik vrij weinig tap (zeker op een werkdag) heeft de boiler lang de tijd om op te warmen en omdat hij vrij hoog hangt in een klein hok waar ook de Sma omvormer hangt doet dat wel wat.
De 80l gaat er op een werkdag niet doorheen, in het weekend soms wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
robkds schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:00:
[...]

Dat heb ik eigenlijk nooit gemeten maar een gewoon ligbad kan ik twee keer vullen, en mijn boiler staat op 52 graden ingesteld. Dan kan ik daarna ook nog een vlotte douche doen met een waterbesparende douchekop. En dan heb ik geen moment klachten over te koud water gehad.

Maar misschien hebben anderen wel een heel groot bad of willen ze daarna ook nog een half uur douchen met een regendouche @15 liter per minuut.
Klinkt wel goed, als ook niet al te veel vermenging optreedt bij tappen.

In een bad, gaat vlot 80ltr, wat er in die woning zit gaat 110-120ltr.in
Zelf gebruik ik niet dagelijks het bad, maar als er daarna niet voldoende warm water is, dan heb ik een probleem in huis.
Voor zo nu en dan kan ik dat wel oplossen, alleen wil ik de WP voor verwarming zo weinig mogelijk voor SWW in zetten in het stookseizoen
Douchen is niet zo'n probleem daar hebben we er twee van, de tweede zit op een andere WP met SWW voorziening in apart deel maar zonder bad (oude woonboederij)

@Dre Mijn 600ltr warmtebuffer egaliseert ook
Als deze voor meer SWW ondersteuning gebruikt wordt, wordt de verwarming niet onderbroken, want WP brengt warmte in via onderste spiraal en via bovenste wordt dan voor verwarming onttrokken.
Enkel forse warmteontrekking voor verwarming (max 7kW) wat niet zovaak voorkomt zie je ook heel goed, met een laag er boven en er onder met hogere temperatuur, die in de uren erna weer uitmiddelt van top tot bodem, ook weer naar elkaar toe kruipen op ca 5-10C verschil

Onttrekking voor SWW, via hygiene spiraal, dan daalt temperatuur gelijkmatig

Edit: dat probleem van de PAW-DHWM80ZNT heb ik niet, daar ik het algo schrijft,
Maar wel de fouten die ik soms maak en de reactie van mijn partner, als de shampoo net in de haren zit en de douche blijft niet op zelfde temperatruur, ook is het maar een dipje :(

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 18-07-2018 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
@Domba ik trek er 300 liter uit (190 liter boiler ) dat is half uur douche met 10 liter per min. Daarna komt ineens de 35 graden boven uit de hot fill hygiene spiraal uit mijn 400 liter buffer.
De wp boiler heeft het daarna wel makkelijk om die 35 door te warmen naar 55

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:28:
@Domba ik trek er 300 liter uit (190 liter boiler ) dat is half uur douche met 10 liter per min. Daarna komt ineens de 35 graden boven uit de hot fill hygiene spiraal uit mijn 400 liter buffer.
De wp boiler heeft het daarna wel makkelijk om die 35 door te warmen naar 55
Dat principe gebruik ik nu , 8m2 hygienespiraal als voorverwarming en 50ltr boiler.

En dat is best een luxe, want als je er overdenkt om wat langer te douchen ( >10 min) kijk je even op de telefoon, als boiler temp al laag is (40-45C), zet je WP alvast aan het werk
Maar ook al trek je de kleine boiler helemaal leeg, dan is het altijd nog 30-35C vanwege de hygienespiraal voorverwarming. Als ook dat je na een kwartiertje weer 50ltr 50-55 graden beschikbaar hebt.

Dat is iets wat ik in de aankomende woning niet ingepast krijg op die plek, de warmtepompboiler komt eigenlijk direct op de 10-12 graden aanvoer, helemaal aan de ander kant van pand komt het wel, maar dat is 18-20 meter van deze cluster keuken/bad/douche,
Het geheel heeft een U vorm en de openruimte in de U is ca 16 bij 18meter.

Verder hik dan ook aan tegen de lange opwarmtijd van de 270ltr, als WPB een keer leeg getrokken wordt en kijk ik ook naar de 200ltr.
In het stookseizoen heb ik rond zonsondergang de verwarmings-WP even hard nodig en is het onhandig dat WPB dan nog aan opwarmen zou zijn, vanwege warmte onttrekking aan de binnenlucht, eerder op de middag kan verwarmings-WP best wel een handje helpen.

Edit: Vanwege dat ik hybride-omvormers overweeg voor de PV (uitbreiding) is een grotere doorstroomverwarmer niet handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 18-07-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Dat principe gebruik ik nu , 8m2 hygienespiraal als voorverwarming en 50ltr boiler.

En dat is best een luxe, want als je er overdenkt om wat langer te douchen ( >10 min) kijk je even op de telefoon, als boiler temp al laag is (40-45C), zet je WP alvast aan het werk
Maar ook al trek je de kleine boiler helemaal leeg, dan is het altijd nog 30-35C vanwege de hygienespiraal voorverwarming. Als ook dat je na een kwartiertje weer 50ltr 50-55 graden beschikbaar hebt.

Dat is iets wat ik in de aankomende woning niet ingepast krijg op die plek, de warmtepompboiler komt eigenlijk direct op de 10-12 graden aanvoer, helemaal aan de ander kant van pand komt het wel, maar dat is 18-20 meter van deze cluster keuken/bad/douche,

Verder hik dan ook aan tegen de lange opwarmtijd van de 270ltr, als WPB een keer leeg getrokken wordt en kijk ik ook naar de 200ltr.
In het stookseizoen heb ik rond zonsondergang de verwarmings-WP even hard nodig en is het onhandig dat WPB dan nog aan opwarmen zou zijn, vanwege warmte onttrekking aan de binnenlucht, eerder op de middag kan verwarmings-WP best wel een handje helpen.

Edit: Vanwege dat ik hybride-omvormers overweeg voor de PV (uitbreiding) is een grotere doorstroomverwarmer niet handig.
Ik heb in de winter geprobeerd met die 10 graden maar daar word je niet vrolijk van, met twintig min spring je snel onder straal uit. Dus ik kan niet zonder hot fill, dan heb ik echt 300/400 liter nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De 200l had bij mij in februari 8u nodig tot 59 graden toen hij net gevuld was, maar helemaal leeg trekken is bij mij nog nooit gebeurd omdat ik hem rond 55 graden hou.
Gebruik je het menu dan is 50 graden het minimum, via de PV ingang als enige trigger kan het lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:03:
[...]

Ik heb in de winter geprobeerd met die 10 graden maar daar word je niet vrolijk van, met twintig min spring je snel onder straal uit. Dus ik kan niet zonder hot fill, dan heb ik echt 300/400 liter nodig
Het idee is ook zolangzaam om hoofdzakelijk op de WPB te draaien
Als WPB voor 3/4 leeg is, er een kleinere boiler via drieweg klep weer achter te schakelen en resterende warmte uit WPB als hot-fill te gebruiken om tot volgende ochtend te overbruggen zodat WPB weer op PV-stroom kan opwarmen

Legionella run voor de kleine boiler is nog wel even puzzelen, maar deze Atlantic's kan je wel eenvoudig via een contact laten opwarmen tot 62 graden en heb je geen grote doorstromer nodig tussen WPB en boilertje om deze ook even naar 70C te brengen,
Wordt wel weer even zoeken naar een drinkwater geschikte dompel element behuizing, want 1,5-3kW doorstromers zijn over algemeen geen 22mm inwendig geschikt voor 15-25l/min

Het elektrisch element van mijn Pana kan ik niet gebruiken, die wordt pas na ca 20 minuten vrijgegeven en dan is een kleine boiler al lang op temperatuur, daarvoor heb je een 80- 100ltr of grotere boiler nodig
25 of 50ltr boilertjes met voldoende spiraalopppervlak en ruimte voor een elektrisch element zijn zeldzaam.
Speedy-Andre schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:13:
De 200l had bij mij in februari 8u nodig tot 59 graden toen hij net gevuld was, maar helemaal leeg trekken is bij mij nog nooit gebeurd omdat ik hem rond 55 graden hou.
Gebruik je het menu dan is 50 graden het minimum, via de PV ingang als enige trigger kan het lager.
Mijn partner lukte het zelfs, toen we nog gas gebruikte met een 40kW combi-CV-ketel, dat het gewoon koud werd in het hele huis vanwege het veelvuldig even warmwater gebruiken (niet van douchen maar met aantal samen een middagje kokerellen), vandaar ik een WP zoveel voor verwarming wil houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 18-07-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Domba schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Mijn partner lukte het zelfs, toen we nog gas gebruikte met een 40kW combi-CV-ketel, dat het gewoon koud werd in het hele huis vanwege het veelvuldig even warmwater gebruiken (niet van douchen maar met aantal samen een middagje kokerellen), vandaar ik een WP zoveel voor verwarming wil houden.
Misschien moet je daar eens mee beginnen, de oorzaak aanpakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Speedy-Andre schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:13:
[...]
Dan gaat mijn experimenteerruimte er aan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:13:
[...]

Het rechterhand probleem heb ik opgelost door alle warm water uit de boiler te laten komen, die heeft geen last van minuut open en dicht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Update, vervangende anode is van Atlantic Frankrijk naar Atlantic België gestuurd en weer teruggestuurd naar Frankrijk. Al verschillende excuses gehad van Esanico maar zij kunnen er niks aan doen, zij zijn afhankelijk van Atlantic. Garantie claim in het buitenland is wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Deze gang van zaken stond ook al in het begeleidend schrijven wat ik had gekregen n.a.v. mijn interesse in de Atlantic bij Esanico. Of dit ook stand gaat houden gezien EU regelgeving betwijfel ik maar dan moet er wel een rechtszaak worden opgestart. Dat risico durven ze wel te lopen blijkbaar. Anywayz, als de anode uiteindelijk wordt geleverd is het nog vrij netjes opgelost. Als je hem zelf niet kan plaatsen kan dit wel gebeuren door degene die hem geïnstalleerd heeft. (nvt in jouw geval uiteraard)

@Domba Bij het schema in je handtekening krijg ik een toegang verboden error, jammer want ben wel benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 18-07-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[overbodige post]

[ Voor 113% gewijzigd door Domba op 18-07-2018 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

CodeIT

Code IT

Ik bestuur de boiler nu met Home Assistant. Hiervoor moet ik de boiler wel op vakantiemodus zetten zodat deze niet meer automatisch gaat verwarmen, buiten legionella preventie om. Hierdoor staat het display altijd op een soort koffertje.
Ik wil snel de informatie van de boiler kunnen zien + deze besturen als ik er langs loop, dus tijd voor een projectje om dit te realiseren.
Ik heb gebruik een M5stack om de verschillende (7) temperatuursensoren uit te lezen + informatie te tonen en aan uit te sturen vanuit Home Assistant. Deze hangt nu op de boiler en ziet er (nu) als volg uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W5VwATwm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z07TUMum.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SbfqtEWm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51WD2TSm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:23
Hoi, mijn Atlantic Explorer 3 met spiraal is vandaag op zolder gezet (via dakraam getakeld).

Nu wil ik het aansluiten door middel van 2 dakdoorvoeren van rond 160.
Ik heb S-pannen en ik vind een dakdoorvoerpan mooier dan een loodslab.

Ik kreeg wat aanbiedingen van leveranciers, maar weet iemand of ze (voldoende) geisoleerd zijn? Of is dat een domme vraag bij een WTW doorvoer?
Leverancier 1:
zwarte S-pan WTW 160-125
188.76incl btw exclusief verzendkosten (25 euro verzendkosten als ik het voor de bouwvak nog wil)
Leverancier 2:
De WTW 160 – 125 wordt speciaal op maat gemaakt. Graag ontvang ik voor het volledig maken meer informatie van de dakpannen. O.b.v. deze informatie wordt er namelijk speciaal een model gemaakt die exacte bij de dakpan past qua kleur en het type pan.

Zie hieronder een overzicht van de kosten o.b.v. een Nelskamp S pan standaard kleur (Geen hoogglans).

Product:
· WTW 160 – 125

· Prijs 2 stuks € 342,- Excl. BTW

· Verzendkosten € 25,- Excl. BTW

· Levertijd ca. 3 werkweken

Alternatief product:
· Ubbink Losse pan ubiflx UB 500x600x166mm 25 – 45gr

· Prijs 2 stuks € 90,- Excl. BTW

· Prijs o.b.v. afhaal Hengelo, gecombineerd met een voorraad bestelling

· Levertijd ca. 12 werkdagen
Omdat mijn pannen zwart zijn had ik bij leverancier 2 denk ik geen maatwerk nodig gehad...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:42:
Hoi, mijn Atlantic Explorer 3 met spiraal is vandaag op zolder gezet (via dakraam getakeld).
Foto's of een filmpje van een vliegende wpb? :9 _/-\o_
Geen ervaring met dakpannen, maar als je ook van binnen aanzuigt dan kan 12cm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHkcmTy8wLxSVhEsdlHDhr7l/full.jpg

2 trappen op met 109 kg leek me minder leuk dan dit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sorry voor repost, maar ik denk dat mijn vraag is onder gesneeuwd door mn geweldige foto.

Ik kreeg wat aanbiedingen van leveranciers, maar weet iemand of ze (voldoende) geisoleerd zijn? Of is dat een domme vraag bij een WTW doorvoer? (ivm condensatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
busscherski schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:36:
Sorry voor repost, maar ik denk dat mijn vraag is onder gesneeuwd door mn geweldige foto.

Ik kreeg wat aanbiedingen van leveranciers, maar weet iemand of ze (voldoende) geisoleerd zijn? Of is dat een domme vraag bij een WTW doorvoer? (ivm condensatie)
Je vraag was niet onder gesneeuwd maar gesmolten in de hitte.

Boven dien domme vragen bestaan niet ;)

Misschien kan je een tekeningetje maken en plaatsen met wat je voor ogenheb met je wtw en wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 10:50
Ook hier staat een Atlantic Explorer 3 te wachten tot ik tijd heb om hem aan te sluiten.

Voor de ondersteuning van de vloerverwarming wilde ik eigenlijk de huidige aansluiting op de cv ketel intact laten en de Atlantic coil gewoon parallel aan de vloerverwarmingsslangen aansluiten op een reserve groeps-aansluiting die nu niet in gebruik is.
Om te voorkomen dat er teveel water door de WPB coil heengaat (die aanzienlijk korter is dan mijn leidingen in de vloer) wilde ik daar een regelventiel en flowmeter tussen zetten, en de vloerverwarmingspomp een tikje harder laten werken.

Het voordeel van deze oplossing is dat ik met de pomp van de vloerverwarming meteen warmte uit de boiler trek, en die warmte direct (via de retourleiding terug) naar de vloer breng, nadeel is dat het uiteraard alleen handmatig te regelen is, en niet bijzonder fijngevoelig.

Normaal draait mijn vloerverwarming met constante toevoertemperatuur zo tussen de 26 en 30 graden, afhankelijk van hoe koud het buiten is.

Mocht er iemand nog tips hebben om het anders aan te pakken, ik sta open voor suggesties en waarschuwingen voor valkuilen die ik misschien/waarschijnlijk over het hoofd zie.

Tweede vraag: waarom moet ik wel de warmwateraansluiting ontkoppelen van de leidingen om corrosie te voorkomen, maar maakt Atlantic zich ogenschijnlijk niet druk over de koudwateraansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wizzopa schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Je vraag was niet onder gesneeuwd maar gesmolten in de hitte.

Boven dien domme vragen bestaan niet ;)

Misschien kan je een tekeningetje maken en plaatsen met wat je voor ogenheb met je wtw en wpb.
Voorlopig gewoon aansluiten zoals in de manual. Dus een 160 mm buis voor aanvoer en een voor afvoer. Mocht ik daarna nog zin hebben dan scoor ik een kapotte ventilatie wtw van marktplaats en bouw die om zodat ik ventilatiewarmte kan terugwinnen voor de wpb. (ik heb nu mechanische ventilatie met roosters boven de ramen en zonder wtw)
Aanvoerbuis zal tot -5 graden lucht @ 360 m3 aanzuigen. Uitlaatbuis nog kouder.

Op die manier kan er op geen enkele manier vervuiling optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik nog een wtw in het hok zou proppen kan ik er zelf niet meer in :+
Alhoewel, er zijn kleinere versies die ik misschien tegen het plafond kan plakken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre bij mij is echt ruimte genoeg. De bovenste verdieping bestaat voor de helft uit washok en rommelzolder, zit verder ook direct onder het schuine dak en de mechanische ventilatie hangt er ook direct naast.

@charlygolf
Is vloerverwarming de hoofdverwarming? Hoeveel m2 allemaal?
Kun je het parallel idee tekenen?
Waarom zet je de wpb spiraal niet in serie zodat de ketel voorverwarmd water krijgt?

Vraag 2 is een goede vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 10:50
Mijn vloerverwarming is de hoofdverwarming, en de enige die hoeft te draaien.

Tekenen zou moeten kunnen, maar eigenlijk is wat ik wil heel simpel.
Van een 7 groeps hydraulisch neutrale vloerverwamingsverdeler wil ik 1 (of 2) groepen niet de vloer in sturen om warmte af te geven, maar de WPB in om warmte op te halen.

De reden waarom ik de WPB niet gewoon in de CV-retourleiding opneem, is omdat ik de ketel eigenlijk zo lang mogelijk helemaal uitgeschakeld wil laten, en de warmte van de WPB zo direct mogelijk in de vloer wil stoppen.

Ik ben niet zo bang dat de WPB teveel warmte aan de vloer gaat afgeven, maar voor alle zekerheid komt er uiteraard een regelventiel en afsluiter tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@charlygolf ik weet niet goed wat een hydraulisch neutrale vloerverwarming verdeler is.
Maar kun je op die manier je hele huis warm houden bij temperaturen van bijvoorbeeld 10 graden Celsius?

Ik ben nu begonnen aan de installatie.

Wat betreft vraag 2, ik zag net dat er 2 dichtingen meegeleverd zijn met de dielektrische verbinding.
Veiligheidgroep koud water heb ik gemonteerd met teflon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

De nieuwe anode eindelijk binnen, alleen jammer dat ikzelf nu 1400 km verderop verblijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0iUAyb08T49EgoMqXUz8KnNl/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qlEZaIu5WYlGKo2t5Q1g7UEF/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@klump4u, wat een groot ding!

Er is een nieuwe kabel naar de meterkast getrokken. Bijna aangesloten, ik heb alleen nog een meter Ø16 pvc nodig.

Maar ik moet nog:
- Ø40 pvc buizen aanleggen voor condensatie en dilatatiewater.
- Drinkwater aan en afvoer.
- CV water aan en afvoer.
- 2x rond 160 ventilatie dakdoorvoeren

Heeft iemand suggesties hoe ik de Ø40 pvc en water aan en afvoer het beste regel qua kabel, slang en buizenmanagement? Misschien zo`n houten muurtje timmeren zoals de cv ketel heeft?

overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Flinke unit!

Ik ben me ook een beetje in de warmtepompboilers aan het verdiepen vanwege een CV ketel die 14 jaar oud is. Is het nou zo dat de WPB de volledige SWW behoefte in een woning over kan nemen van een CV ketel? Dat heb ik nog niet echt ergens kunnen vinden.

Voor mij zou dat betekenen dat twee SWW punten verzorgd moeten worden door de WPB, deze zitten beide in de badkamer en die zit weer direct onder de plek waar de WPB zou moeten komen te staan. In de keuken heb ik reeds een close in boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Laatst online: 28-08 14:11
Domba schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:30:
[...]

De legionellabacterie gedijt op z'n best op een temperatuur tussen 37°C en 55°C. Als zo'n warmptepomp niet tot 60°C a 70°C kan stoken hoe voorkomen jullie legionella?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@busscherski

Een aparte voeding is toch niet nodig?
Zeker als je het element uitschakelt verbruikt hij maar < 650W en anti-legionella kan hij ook zonder element.
Water heb ik met rvs flexen gedaan, daarmee heb je eigenlijk het corrosieprobleem ook aangepakt :)
Als hij links naast de cvketel komt dan kan je zo oversteken naar de houten plaat.
Voor de condensafvoer is er een slang meegeleverd die in een afvoer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Insert12 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:15:
Flinke unit!

Ik ben me ook een beetje in de warmtepompboilers aan het verdiepen vanwege een CV ketel die 14 jaar oud is. Is het nou zo dat de WPB de volledige SWW behoefte in een woning over kan nemen van een CV ketel? Dat heb ik nog niet echt ergens kunnen vinden.

Voor mij zou dat betekenen dat twee SWW punten verzorgd moeten worden door de WPB, deze zitten beide in de badkamer en die zit weer direct onder de plek waar de WPB zou moeten komen te staan. In de keuken heb ik reeds een close in boiler.
Dit is de 270 liter versie.
Het ligt er een beetje aan hoeveel liter je per dag nodig hebt. Met 270 liter (@55 of 62 graden) per dag komt denk ik 98% van de huishoudens wel uit.
Cobalt schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:17:
[...]
De legionellabacterie gedijt op z'n best op een temperatuur tussen 37°C en 55°C. Als zo'n warmptepomp niet tot 60°C a 70°C kan stoken hoe voorkomen jullie legionella?
De Atlantic Explorer 3 kan tot 62 graden, veel mensen doen dat eens per week of eens per 2 weken.
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:20:
@busscherski

Een aparte voeding is toch niet nodig?
Zeker als je het element uitschakelt verbruikt hij maar < 650W en anti-legionella kan hij ook zonder element.
Water heb ik met rvs flexen gedaan, daarmee heb je eigenlijk het corrosieprobleem ook aangepakt :)
Als hij links naast de cvketel komt dan kan je zo oversteken naar de houten plaat.
Voor de condensafvoer is er een slang meegeleverd die in een afoer kan.
Wellicht toch als de aanvoerlucht een paar dagen -5 graden Celcius kan worden? Daarnaast had ik op zolder nu 1 groep waar de wasmachine, warmtepompdroger, verlichting, ketel en stopcontacten op zitten.
RVS flex lijkt mij ook wel handig. Dilatatiewater zal ik denk ik gewoon met rond 40 pvc gaan bouwen en dan laat ik de condensafvoerslang ook daar naartoe gaan.
Wel jammer dat de dilatatieafvoer zo laag zit, net wat lager dan de afvoer van mijn ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:40
busscherski schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 01:14:
@Speedy-Andre

[afbeelding]

2 trappen op met 109 kg leek me minder leuk dan dit.
Was dat erg prijzig, zo'n kraan huren ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:39:
[...]

Wellicht toch als de aanvoerlucht een paar dagen -5 graden Celcius kan worden?
Dat kan je voorkomen door er lucht van binnen bij te mengen, dat hoeft niet eens de helft te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
charlygolf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:57:
Ook hier staat een Atlantic Explorer 3 te wachten tot ik tijd heb om hem aan te sluiten.

Tweede vraag: waarom moet ik wel de warmwateraansluiting ontkoppelen van de leidingen om corrosie te voorkomen, maar maakt Atlantic zich ogenschijnlijk niet druk over de koudwateraansluiting?
Je plan gaat prima werken lijkt me. Liever wel wat meer flow en een lagere uittrede temperatuur. Spiraal in Spiraal uit is trouwens wel een goede om te meten, desnoods zonder domotica.

De reden dat er maar 1 leiding ontkoppeld wordt is simpel lijkt mij: 1 buis geeft geen circuit. En dus geen stroom die kan gaan lopen. Dus geen risico op versnelde corrosie.
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:20:
@busscherski Water heb ik met rvs flexen gedaan, daarmee heb je eigenlijk het corrosieprobleem ook aangepakt :)
Je zegt dat wel telkens. Maar als ik in de tabel kijk staat er bij stainless steel staat er onder galvanic corrosion risk: cast iron en steel (carbon) een kruisje. Dus ik heb hem voor de zekerheid er maar wel tussengezet. Opeens lekkage op zolder zit ik niet echt op te wachten. Je ziet het ook wel als WCD met RVS onderplaat e.d. wordt vastgezet met non-rvs schroeven. Die zijn direct bruin als er een boot zit ingeplugd :+

@klump4u Heeft deze nu niet een draad minder dan de oude of ligt dit aan mij? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
Nog een rubber tegel eronder?
https://www.hornbach.nl/s...wart/7011220/artikel.html

En ik zou een eigen inlaatcombinatie aanschaffen...
Dat belgische ding is niet handig om een condensafvoer naar toe te leggen.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2018 16:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Je zegt dat wel telkens. Maar als ik in de tabel kijk staat er bij stainless steel staat er onder galvanic corrosion risk: cast iron en steel (carbon) een kruisje. Dus ik heb hem voor de zekerheid er maar wel tussengezet. Opeens lekkage op zolder zit ik niet echt op te wachten. Je ziet het ook wel als WCD met RVS onderplaat e.d. wordt vastgezet met non-rvs schroeven. Die zijn direct bruin als er een boot zit ingeplugd :+
Ik zeg niet dat je het meegeleverde ontkoppel ding niet moet plaatsen, die zit er bij mij gewoon tussen :)

"It is not necessary to isolate copper from lead, tin or stainless steel under most circumstances."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
hannibal2206 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Was dat erg prijzig, zo'n kraan huren ?
Was een vriendendienst, ik heb daar gewerkt. Anders was het wel de trap geworden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Jim423
Nee, die andere draden zijnvan de temperatuurmeter en een blanke ijzeren van het verwarmingselement, ben echt benieuwd of dit het probleem oplost, kan het pas over twee weken testen dus wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:50:
[...]

Dat kan je voorkomen door er lucht van binnen bij te mengen, dat hoeft niet eens de helft te zijn :)
Ik zuig denk ik zo'n 100 m3 per uur af. 75% -13 en 25% +19 maakt inderdaad -5. Er was nog een loze leiding en nu kan de wasmachine, droger en wpb tegelijk aan.

(send from mobile)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:54:
[...]

Ik zeg niet dat je het meegeleverde ontkoppel ding niet moet plaatsen, die zit er bij mij gewoon tussen :)

"It is not necessary to isolate copper from lead, tin or stainless steel under most circumstances."
Maar die aansluiting/flens op het vat gelast is toch gewoon normaal staal? (Het draad zegmaar, 3/4bu). Dat is natuurlijk wat contact maakt met de rvs flex.

@klump4u Ok, we zijn benieuwd, duimen maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:48:
@busscherski
Nog een rubber tegel eronder?
https://www.hornbach.nl/s...wart/7011220/artikel.html

En ik zou een eigen inlaatcombinatie aanschaffen...
Dat belgische ding is niet handig om een condensafvoer naar toe te leggen.
Klinkt als een goed idee maar als er een tegel onder komt moet het geheel ook weer verder van de muur, ik zit met het schuine dak (niet zo duidelijk op de foto).
Ik heb een WATTS VEILIGHEIDSGROEP 3/4MF INOX HORIZONAAL gekocht. Lijkt heel veel op wat er aan mijn cv ketel zit. Inderdaad niet handig maar ik heb een grote zak Ø40 PVC verbindingsstukken dus ik ga me denk ik wel redden. Hoeveel handiger kan het eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Cobalt schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:17:
[...]
Huidige woning, voorverwarming SWW is hygienespiraal en kleine boiler heeft een in-line E-element zodat deze naar 68-70 graden kan gebracht worden, tijdens gebruik, zoals je in het schema in mijn handtekening kan zien.

Voor de bestaande woning waar ik naar toe ga, kan WPB zelf tot 62C en wordt het een naschakelbare kleine boiler eveneens weer met een inline doorstromer, waarbij WPB als hot-fill dient in serie schakeling

Wordt waarschijnlijk ook weer een 50ltr boiler, die maar af en toe nodig zal zijn, als 200ltr WPB leeg getrokken is.
Ook hier weer een in-line E-element en externe domotica (die ik zelf in elkaar zet en programmeer) die moet zorgen dat WPB door verwarnt naar 62C en vervolgens kleine boiler in serie schakelt en blijft zolang temp sensor geen bijv 70C heeft gezien en E-element stuurt (in/uit) op basis van flow. ( is slechts 1 zelfbouw controller)

Klinkt misschien complex, maar in serie schakelen is enkel een 3 wegklep en ik heb standaard al diverse flowmeters ingebouwd.
En in-line E-element is niet meer dan een stuk buis met aan zijkant boven en onder een aansluiting in mijn geval 1" waar je een 11/2" dompel element in lengte van stuk buis, zoals in normale 200-600ltr boilers wordt gebruikt, inschroeft. Enige extra beveiliging, los van domotica is een bimetaalschakelaartje (KSD301 of KSD9700) tegen oververhitting
Zeer waarschijnlijk maak ik deze maar weer zelf mbv RVS lasstukken.

Monitoring/sturing verwarming is maar een onderdeel, er loopt al een PI-drive servertje met domoticz/grafana voor oa monitoring/sturingvan de eerste verlichting/moestuin (ventilatie/bewatering/hydrofore) , waar ik inmiddels de eerste 4 kleine tunnelkasbedjes elk 10m2 (4 van ca 20) heb opgebouwd en elk goed voor ca 30-50 planten (tomaten/paprika/aubergines/kolen etc) met monitoring vochtsensoren/temperatuur/flowmeter en fan en klepsturing voor bewatering

Maar alle maken gebruik van zelfde principe controller, een arduino uno met wifi ESP8266, die via een cronjob (1 minuut, die binnenkomende data array ook uitsplitst) wordt uitgelezen en via de zelfde url request gelijk ook instructies of parameter aanpassing kan sturen (als controller niet zuiver monitoring is), via domoticz of rechtstreeks.

Iets wat ik de afgelopen 2 jaar al gebruik en tevreden mee ben vanwege de flexibiliteit en niet vast zit aan een bepaalde configuratie, maar kost wel tijd het progameren en bijschaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik ben me ook aan het inlezen voor een wpb.
Heb het topic nog niet helemaal door gelezen maar hierbij alvast een vraag.

Mijn huis is uit 1986 en zo goed als kan na-geisoleerd. Op zolder (waar de ketel hangt) komen de leidingen van de vloerverwarming/radiatoren en de leidingen van de SWW samen. De vloerverwarming verwarmt de gehele onder verdieping. De radiatoren alleen boven, echter staan deze altijd dicht.

De aanzuig lucht komt via een dakdoorvoer, de afvoer blaas ik op zolder naar binnen. Aan de andere kant van de ruimte zit een vierkant rooster van 200mm waar de lucht naar buiten kan. De zolder is verder afgesloten door een deur met het rest van het huis.

Stel ik schaf een wpb aan en hang deze aan de sww leidingen. De sww leidingen koppel ik los van de boiler. Gaat dit dan werken? Of kan de wpb ook de hoofdverwarming aansturen? Dus de sww via de cv ketel.

Ik begrijp dat je gewoon subsidie krijgt als je hem zelf aansluit? Of is dit niet meer van toepassing?
Iemand nog tips hoe ik het in mijn situatie het beste kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Robje1244

een van de toegestane modi is om lucht uit de kamer aan te zuigen en dan via een dakdoorvoer naar buiten blazen.
Het omgekeerde is een stuk minder gunstig want dan gebruik je koudere lucht voor de wbp en dan blaas je die ook nog eens 10 graden kouder de zolder op...

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 27-07-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Robje1244 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:55:

Stel ik schaf een wpb aan en hang deze aan de sww leidingen. De sww leidingen koppel ik los van de boiler. Gaat dit dan werken? Of kan de wpb ook de hoofdverwarming aansturen? Dus de sww via de cv ketel.

Ik begrijp dat je gewoon subsidie krijgt als je hem zelf aansluit? Of is dit niet meer van toepassing?
Iemand nog tips hoe ik het in mijn situatie het beste kan uitvoeren?
Hoe bedoel je loskoppelen van de boiler, is er naast de cvketel nog een boiler?
Een wpboiler met extra spiraal kan zowel SWW als de cv verwarmen, echter zou ik het cv deel als extra zien om wat meer gas te besparen buiten de winter.
Als je dat laatste doet dan zal er een pomp moeten draaien, misschien die van de cv als dat lukt zonder dat de cv zelf verwarmt.
De lucht toevoer van de wpboiler zou ik in de winter niet alleen van buiten betrekken, dan verbruik je best veel stroom en duurt opwarmen langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De Atlantic Explorer 3 heeft een behoorlijk zware compressor en en daardoor veel luchtdebiet nodig. Ik neem aan dat dit gewoon een conventionele compressor is zoals in koelkasten zit. Valt het vermogen van de compressor te reduceren met een frequentieregelaar?

Op internet vond ik deze video:
YouTube: refrigeration compressor and inverter
Kan je zoiets ook toepassen bij de compressor in een warmtepompboiler?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 28-07-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:25:
De Atlantic Explorer 3 heeft een behoorlijk zware compressor en en daardoor veel luchtdebiet nodig. Ik neem aan dat dit gewoon een conventionele compressor is zoals in koelkasten zit. Valt het vermogen van de compressor te reduceren met een frequentieregelaar?

Op internet vond ik deze video:
YouTube: refrigeration compressor and inverter
Kan je zoiets ook toepassen bij de compressor in een warmtepompboiler?
Wat zou je daar mee willen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

wizzopa schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Wat zou je daar mee willen bereiken.
Voornamelijk minder geluid. Efficiency vind ik minder van belang. De snelheid waarmee lucht uit de woning ontrokken wordt kan ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Voornamelijk minder geluid. Efficiency vind ik minder van belang. De snelheid waarmee lucht uit de woning ontrokken wordt kan ook omlaag.
Kies dan gewoon een ander merk, ik heb er eentje met 1.5 kW compressor ipv de 2.5 van deze. Scheelt berg geluid hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre

De compressor van de Atlantic is nog geen 0.7 kW opgenomen vermogen.
Komt het geluid niet vooral van de ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is meer een generieke vraag of het mogelijk is. De huidige generatie warmtepompboilers hebben maar 1 snelheid. Ik denk dat in veel situaties een lager compressorvermogen en lagere ventilatiesnelheid belangrijker zijn dan de opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:40
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Kies dan gewoon een ander merk, ik heb er eentje met 1.5 kW compressor ipv de 2.5 van deze. Scheelt berg geluid hoor
welk merk/type heb jij dan ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:51:
Het is meer een generieke vraag of het mogelijk is. De huidige generatie warmtepompboilers hebben maar 1 snelheid. Ik denk dat in veel situaties een lager compressorvermogen en lagere ventilatiesnelheid belangrijker zijn dan de opwarmtijd.
De Atlantic kent 2 ventilatie snelheden, de compressor 1 of hij moet iets aanpassen met ventilatie.
Feit is dat de lagere snelheid veel geluid scheelt en het voor mij acceptabel maakt.
Ook denk ik dat de lagere snelheid gunstig is als je lucht flexen gebruikt.
Dat moet haast wel minder weerstand geven en de werking bevorderen.
Het is alleen zo lastig te meten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 01:23:
[...]

welk merk/type heb jij dan ?
Ik heb een maxicool,heeft maar 1.5 kW en trekt 500 watt uit stopcontact.
Geluid uit de slangen hoor ik nul komma nul, met het rolluik dicht(voorzet wand) hoor ik hem helemaal niet. Als ik hoor wat voor geluid problemen die atlantis heeft.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 07:46:
[...]

Ik heb een maxicool,heeft maar 1.5 kW en trekt 500 watt uit stopcontact.
Geluid uit de slangen hoor ik nul komma nul, met het rolluik dicht(voorzet wand) hoor ik hem helemaal niet. Als ik hoor wat voor geluid problemen die atlantis heeft.......
Die Maxicool lijkt best wel een vergelijkbaar apparaat.
Eigenlijk zijn er onafhankelijke reviews nodig van mensen die beide apparaten kennen.
Ben je al eens bij een Tweaker geweest die een Atlantic Explorer 3 heeft staan (of andersom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Geluid uit de slangen (mits ze aangesloten zijn) is het probleem ook niet bij de Atlantic. Er komt een hoge toon zoem uit de kap rechts van de ventilator en een vrij lage toon van de compressor links uit de kap. Ik heb nu op aanraden van hier heel nauwkeurig geïsoleerd, rondom de slangen, achterkant etc. geen gaten, 10cm dik. Het geluid is nu wel te doen ik hoor het in de kamer ernaast nog heeeeeel zacht op de achtergrond. De Maxicool is zeker een interessant apparaat alleen volgens mij hebben we er hier niets aan want hij is niet te krijgen met een spiraal in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 06:26
De Maxicool is zeker een interessant apparaat alleen volgens mij hebben we er hier niets aan want hij is niet te krijgen met een spiraal in het vat.
Toch wel volgens deze site

https://www.aircodruten.n...et-solar-warmtewisselaar/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:51:
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2 geinstalleerd.

Voor de zolder was ik aan het kijken naar een warmtepompboiler die niet veel lawaai maakt, weinig standby verlies heeft en weinig luchtvolume benodigd. Uiteindelijk is het de Bulex Magna Aqua 150/2 geworden.
  • 33 dB geluid op 2 meter afstand
  • 2 Watt standverbruik
  • standby verlies van 19 Watt per uur
  • luchtvolume 80 - 140 m3/uur
  • max opgenomen vermogen van de warmtepomp: 350 Watt
  • 1200 Watt elektrische weerstand (voor opwarmen van 55 graden naar 65 graden)
  • Koelmiddel R290
  • 150 liter
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/w64k0jvst2jvkax/Bulex%20Magna%20Aqua%20150%202%2020180729_104808204.jpg?raw=1

Geluid op ongeveer 2 meter afstand in een video (33 dB):

Met 1250 euro subsidie en aanschafprijs van 1435 euro inclusief verzendkosten is dit maar een netto investering van 185 euro. En aangezien ik de HR CV ketel verkocht heb (12 jaar oud) voor 180 euro, blijven alleen maar de installatiekosten over. En dat kun je goed zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Cat Klopt idd maar dat is de 300L versie. Ik denk dat de meeste mensen een 200L willen ivm. gewicht en formaat.
Ook kan hij onder de 0 graden niet verwarmen volgens de specsheet (geen idee of dat echt zo is). Verder is geluid heel relatief, sommige mensen vinden de Atlantic heel stil, ik zou graag nog een video willen zien van de Maxicool die draait :)

@ZuinigeRijder Kan ook aan mij liggen, maar ik hoor een soort werveling in die pvc afblaasbuis. Geluidsdempertje op de uitblaas kan veel schelen in geluid als dat het geval is nog.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 29-07-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Alleen 300l , met 200l heb je pech.
Lucht debiet is 350m3/u dus apart dat hij stiller zou zijn.
ZuinigeRijder schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:12:
[...]

Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2 geinstalleerd.

Voor de zolder was ik aan het kijken naar een warmtepompboiler die niet veel lawaai maakt, weinig standby verlies heeft en weinig luchtvolume benodigd. Uiteindelijk is het de Bulex Magna Aqua 150/2 geworden.
  • 33 dB geluid op 2 meter afstand
  • 2 Watt standverbruik
  • standby verlies van 19 Watt per uur
  • luchtvolume 80 - 140 m3/uur
  • max opgenomen vermogen van de warmtepomp: 350 Watt
  • 1200 Watt elektrische weerstand (voor opwarmen van 55 graden naar 65 graden)
  • Koelmiddel R290
  • 150 liter
[afbeelding]

Geluid op ongeveer 2 meter afstand in een video (33 dB):
[video]

Met 1250 euro subsidie en aanschafprijs van 1435 euro inclusief verzendkosten is dit maar een netto investering van 185 euro. En aangezien ik de HR CV ketel verkocht heb (12 jaar oud) voor 180 euro, blijven alleen maar de installatiekosten over. En dat kun je goed zelf doen.
Mooi, zo te zien alleen voor SWW dus het huis verwarmen doe je op een andere manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:16:

[...]

Mooi, zo te zien alleen voor SWW dus het huis verwarmen doe je op een andere manier?
Alleen met een airco op de benedenverdieping.

Toch maar besloten op helemaal van het gas af te gaan, we gebruikten de CV nog alleen maar voor SWW. Was nog als backup voor hele koude winters, maar uiteindelijk de laatste jaren nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik denk dat ook op andere punten heel goed moet vergelijken waarom een Maxicool (Phinx PASHW008, KA00497-KA00499), maar energielabel A is en Altlantic explorer 3 (als vergelijk 200ltr) eveneens volgens dit label A en atlantic belgium, maar door RVO volgens de ISDE lijst 12-07-18 als A+ beoordeeld wordt.

Volgens regeling is het basis €1100, plus €150 als het A+ is of plus €300 als het A++. (regeling art. 4.5.8 lid 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Alleen met een airco op de benedenverdieping.

Toch maar besloten op helemaal van het gas af te gaan, we gebruikten de CV nog alleen maar voor SWW. Was nog als backup voor hele koude winters, maar uiteindelijk de laatste jaren nooit nodig gehad.
We hebben exact hetzelfde pad bewandeld, eerst zonnepanelen, dan een airco en nu de wpb :)
Leuke blog, dat heb ik eigenlijk in de topics hier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:21:
[...]

Hoe bedoel je loskoppelen van de boiler, is er naast de cvketel nog een boiler?
Een wpboiler met extra spiraal kan zowel SWW als de cv verwarmen, echter zou ik het cv deel als extra zien om wat meer gas te besparen buiten de winter.
Als je dat laatste doet dan zal er een pomp moeten draaien, misschien die van de cv als dat lukt zonder dat de cv zelf verwarmt.
De lucht toevoer van de wpboiler zou ik in de winter niet alleen van buiten betrekken, dan verbruik je best veel stroom en duurt opwarmen langer.
Bedankt voor jullie reacties. De afvoer dus direct naar buiten, de aanvoer via de zolder.

Nee ik heb alleen een cv ketel hangen. Een Remeha Calenta ace 40C CW5 om precies te zijn. Geen idee of ik hiervan de pomp los kan laten draaien zodat het warm water via de warmtepompboiler komt. Ik moet me nog even verdiepen in het aansluitschema. Het zou mooi zijn als ik hem samen kan laten werken met de cv ketel.

Ik kan de warmtepompboiler ook nog langs de vloerverwarming verdeler zetten in het washok. Maakt dit het makkelijker om het geheel aan te sluiten? Hier is een stuk meer ruimte als op zolder, en hier heb ik geen last van het extra geluid. Alleen moet ik dan wat extra leidingen leggen voor sww boven. Het huis is helemaal gestript, dus kan nu nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Die Maxicool lijkt best wel een vergelijkbaar apparaat.
Eigenlijk zijn er onafhankelijke reviews nodig van mensen die beide apparaten kennen.
Ben je al eens bij een Tweaker geweest die een Atlantic Explorer 3 heeft staan (of andersom)?
Nee ik heb geen vergelijk. Maar ik heb niks aan isolatie gedaan. Voor het zicht een voorzet wand gemaakt met rolluik van 2 meter breed. Als die dicht is moet ik mijn oor er tegen houden anders hoor ik niet of hij draait. Nu heb ik wel het oude model, en die link die hier stukje boven is nieuwe model. Mogelijk zit er verschil in.
Met spiraal is inderdaad vanaf 300 liter maar dat is ook zo voor de atlantis ,alleen in de 270 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:44:
[...]

Nee ik heb geen vergelijk. Maar ik heb niks aan isolatie gedaan. Voor het zicht een voorzet wand gemaakt met rolluik van 2 meter breed. Als die dicht is moet ik mijn oor er tegen houden anders hoor ik niet of hij draait. Nu heb ik wel het oude model, en die link die hier stukje boven is nieuwe model. Mogelijk zit er verschil in.
Met spiraal is inderdaad vanaf 300 liter maar dat is ook zo voor de atlantis ,alleen in de 270 liter
Ook de 200 Ltr Atlantic Explorer 3 is verkrijgbaar met en zonder spiraal.

https://www.esanico.be/nl...ctor-200fs-explorer3.html

https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

[ Voor 36% gewijzigd door wizzopa op 29-07-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:35
Als deze apparaten lucht aanzuigen, zouden die dan ook de mechanische ventilatie kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
joenevd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:59:
Als deze apparaten lucht aanzuigen, zouden die dan ook de mechanische ventilatie kunnen vervangen?
Er zit een instelling in dat de boiler / ventilator kan ventileren.

Maar of je je huis wil ventileren met 300 of 390 m3 per uur is de vraag, bovendien gebruikt de ventilator ca 50 watt en is bepaald niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Klusje voor de handige Tweaker om het 0-10 Volt stuursignaal te modificeren zou ik zeggen. Maar inderdaad een gemiste kans van de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ZuinigeRijder Jouw warmtepompboiler heeft idd. een laag warmteverlies
maar 0,50 kWh/24uur
bij een omgevingstemperatuur van 15°C en een sww-temperatuur van 54 °C.
Als de zolder in de zomer opwarmt is het warmteverlies nog een stuk lager O-) .
Misschien ligt het jaarlijkse warmteverlies uiteindelijk tussen de 100 en 150 kWh?

Veel van de all-in-one L/W warmtepompen met (geïntegreerd) boilervat hebben
warmteverliezen voor sww > 1,2 kWh/24 uur.

Edit1:
Ik zie net dat het verlies waarschijnlijk refereert aan de elektrische energie om het warmteverlies te compenseren,
dus 0,5 kWh x 2,59 = 1,3 kWh thermisch verlies, helaas toch niet lager dan de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2018 16:38 . Reden: elektrisch vs. thermisch "verlies" ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dre schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:31:
Klusje voor de handige Tweaker om het 0-10 Volt stuursignaal te modificeren zou ik zeggen. Maar inderdaad een gemiste kans van de fabrikanten.
Als je hier mee op de besturing van de ventilator doel, helaas het is een ventilator met dubbele wikkeling en 2 condensatoren voor hoog en lage snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
dunklefaser schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:25:
@ZuinigeRijder Jouw warmtepompboiler heeft idd. een laag warmteverlies
maar 0,50 kWh/24uur
bij een omgevingstemperatuur van 15°C en een sww-temperatuur van 54 °C
Als de zolder in de zomer opwarmt is het warmteverlies nog een stuk lager O-) .
Misschien ligt het jaarlijkse warmteverlies uiteindelijk tussen de 100 en 150 kWh?

Veel van de all-in-one L/W warmtepompen met (geïntegreerd) boilervat hebben
warmteverliezen voor sww > 1,2 kWh/24 uur.
Ik denk dat ik het verschil wel weer goed maak met mijn voor geschakelde boilers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

wizzopa schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:27:
[...]

Als je hier mee op de besturing van de ventilator doel, helaas het is een ventilator met dubbele wikkeling en 2 condensatoren voor hoog en lage snelheid.
Dat wist ik niet. De Panasonic PAW-DHWM80ZNT zou beter geschikt zijn, die heeft namelijk wel een EBMpapst R1G160-AX89-06. Maar is niet echt geschikt voor dit topic ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 29-07-2018 18:40 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.