Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Ja daar ben ik helaas te jong voor omdat meegemaakt te hebben. Ik begon pas rond 2005 met serieus overclocken en pas een jaar later zat ik weerstandjes op een 7600GS te solderen om hem te voltmodden. Ik kreeg de kaart daarmee op 800MHz core (t.o.v. de 500MHz stockSpeedy-J schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:58:
Met wat ik doe gaat helemaal goed komen ,tweaken zit nog steeds in mijn bloed ook al heb ik nu een gezin enzo .
Het is alleen jammer dat het zo simpel is geworden zodat in feite iedereen kan overclocken , een jaar of 18 geleden was het op dit forum heel normaal dat je met een soldeerbout en weerstandjes je moederbord te tweaken voor meer vcore en Vdram en chipset voltage.
Ik misgun niemand iets hoor maar het was gewoon veel leuker in die tijd.
Ja dat waren tijden.
Maar ik moet ook zeggen dat dit voortkwam uit een gebrek aan centen. Overclocken was een manier om zoveel mogelijk uit je budget te halen terwijl het tegenwoordig voor mij absoluut een "omdat het kan" allure heeft.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
[ Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 12-03-2018 15:13 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Tot nu toe op een enkeling na is dat altijd goed gegaan
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Met p95 was hij 16 uur stabiel en met linpack crashte de CPU binnen het uur.. Naja, dan maar iets trager instellen. Boven de 1.38V wil ik niet gaan.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik hou het bij prime95 29.3 , bij prime gaat het core wattage tot ongeveer 10w per core.
Bij LinX en IBT gaat dat al snel over de 12w per core en dat is net genoeg om mijn 1700 op zijn knieën te krijgen. En de load is gewoon absurd ,ga je nooit met normaal gebruik tegen komen..
Klinkt bekend, ik kon mijn R7 1700 ook uren lang door laten gaan op p95. Maar na een uurtje The Witcher 3 ging hij al onderuit.Blaat schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:40:
Hoe is het mogelijk...
Met p95 was hij 16 uur stabiel en met linpack crashte de CPU binnen het uur.. Naja, dan maar iets trager instellen. Boven de 1.38V wil ik niet gaan.
Achja ondertussen zit ik stabiel op 3.7GHz @ 1.1875vHelp!!!! schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:35:
@Razzah
Prime95 test dan ook niet alles en binnen Prime heb je natuurlijk ook nog verschillende testmogelijkheden.
Niet slecht dacht ik zo.
Ik heb bij de meeste games dat als ik mijn CPU op 4.1GHz laat lopen dat ik veel meer "kleine hikjes" in het spel heb, alsof de SSD geaccessed wordt.
De Cinebench en linpack scores worden er wel hoger van dus het verbaast me een beetje. Is dit een bekend fenomeen bij jullie?
Tijd voor prime95 denk ik.....
Edit: Prime95 op de zwaarste stand krijgt de CPU niet boven de 62 graden op 4000Mhz op 1.35v. Draait prima stabiel. Ik heb ook nog geen 1 crash ervaren in het gebruik. Voor 4050Mhz heb ik meer nodig. Op 1.40v 66 graden en lijkt met Prime95 ook stabiel (Te kort getest nog). Temperatuur is erg stabiel en zakt soms ook als prime de belasting iets verlaagd. Deze zal niet verder stijgen.
Best tevreden ermee. 4100Mhz zou mooi zijn, maar ik ga er niet vanuit dat dat gaat lukken op 1.40v. Nog eens kijken of ik meer uit het geheugen kan halen....
Edit 2: 4075 op 1.40v lijkt ook mooi stabiel. Geheugen draait inmiddels op 3333Mhz 16-17-17-17 wat op een true latency uitkomt van 9.6ns. Het geheugen is 10ns
Cinebench R15 score zit inmiddels op 1810. Hoger krijg ik hem niet zonder de boel instabiel te maken.
[ Voor 49% gewijzigd door Tadango op 14-04-2018 21:01 ]
Ik wil op mn nieuwe ryzen 1400 een overclock hebben met de stock cooler.
Echter wil ik geen voltage aanraken en wil ik weten hoe ver ik de cpu sowieso kan zetten.
daarmee bedoel ik dat hij geen problemen geeft wat betreft crashen etc. maar wel een %tje hier en daar verbetert.
Hopelijk wil iemand me helpen.
Groeten yorick
Ik kan je garanderen dat je zo geen hulp krijgt:Yorick Brinke schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:35:
Okay guys. Overclock noob hiero.
Ik wil op mn nieuwe ryzen 1400 een overclock hebben met de stock cooler.
Echter wil ik geen voltage aanraken en wil ik weten hoe ver ik de cpu sowieso kan zetten.
daarmee bedoel ik dat hij geen problemen geeft wat betreft crashen etc. maar wel een %tje hier en daar verbetert.
Hopelijk wil iemand me helpen.
Groeten yorick
- geen eigen inzet
- geen relevante info
- geen enkele kennis
Wat denk je dat Tweakers is als ik vragen mag? Een gratis helpdesk? Een glazen bol instantie die je overclock zo 'indialed' en klaar?
Het is de bedoeling dat je zelf onderzoek doet, enigszins weet waarover je praat en ons een zo duidelijk plaatje geeft van je Gear, temperatuur van onderdelen, gebruikte voltages, enz enz.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Ik heb heus wel wat verstand van overclocken.
Zelf zou ik ook graag gaan overclocken alleen dit is de pc van een vriend en daar kloot ik het liefst niet al teveel mee.
Echter ben ik indd vergeten mn build erbij te zetten dus dat was wel mijn eigen fout.
Ook mag je niet zeggen dat ik geen echte tweaker ben.
Ik heb letterlijk de afgelopen 3 maand op het hardware forum geleeft.
Verder weet ik helaas niet zo veel van makkelijk overlclocken als in wat kan ik safe doen zonder dat het voltage omhoog moet.
Daarom vroeg ik me af of iemand wel wist wat je simpel kon doen ipv. rekening houden met tepms en Cvolt
Hierbij alsnog mijn build Excuses:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler | € 122,- | € 122,- |
1 | MSI B350 PC Mate | € 76,- | € 76,- |
1 | Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G | € 277,- | € 277,- |
1 | Cooler Master MasterBox Lite 5 | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8 | € 95,95 | € 95,95 |
1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 49,87 | € 49,87 |
1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 71,74 | € 71,74 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 737,46 |
Wat zijn de huidige voltages en temperaturen van onderdelen dan?
En als ik iets niet weet dan probeer ik het te vinden alleen dit viel totaal niet te vinden dus probeerde ik het hier.
Echter kom ik hier precies hetzelfde tegen omdat het gewoon anders is.
Dan zal ik maar met linx en aida bezig moeten.
Wil het liefst geen grote OC ervoor hebben vanwege stabiliteit etc.
Chipsets e.d. later.
Klinkt allemaal als half werk wat je hier roept. Als je echt zo had geleefd hier, had je deze vragen waarschijnlijk ook niet gesteld. Overklokken brengt je pc namelijk niet in gevaar, zeker niet als je niks aan de voltages verandert. Pas als je dat flink opvoert, dan heb je kans dat je je chip sloopt op de lange termijn zelfs nog. Met stock voltage: hooguit gaat hij een paar keer op z'n plaat, dan zet je het terug naar fabriekswaarden of een lagere oc tot het wel werkt. It's not rocket science.Yorick Brinke schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:07:
Ik ga hem volgende week pas bouwen dus heb alleen theorie wat ik weet.
En als ik iets niet weet dan probeer ik het te vinden alleen dit viel totaal niet te vinden dus probeerde ik het hier.
Echter kom ik hier precies hetzelfde tegen omdat het gewoon anders is.
Dan zal ik maar met linx en aida bezig moeten.
Wil het liefst geen grote OC ervoor hebben vanwege stabiliteit etc.
https://hwbot.org/hardware/processor/ryzen_5_1400/
Beetje googlen met wat overklokzoektermen en je ziet het een richtlijn voor luchtkoeling (=/= stock koeler).
[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 22-04-2018 13:19 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Tbegon allemaal een beetje bij van die speciale Ln2 overclock dingen waar ik versteld van stond.
Later werden het bitwit en nog een hoop van die tutorials met duidelijke uitleg.
Niet heel veel bijzonder en makkelijk te vinden op yt.
Met ongeveer mijn standaardinstellingen maar volgens mij ook stock heb ik dit meegemaakt: https://community.amd.com/message/2823458Blaat schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:50:
Heeft een van jullie wel eens (micro)stutter ervaren bij hoge Zen overclocks?
Ik heb bij de meeste games dat als ik mijn CPU op 4.1GHz laat lopen dat ik veel meer "kleine hikjes" in het spel heb, alsof de SSD geaccessed wordt.
De Cinebench en linpack scores worden er wel hoger van dus het verbaast me een beetje. Is dit een bekend fenomeen bij jullie?
Mijn broer krijgt er van de week een binnen. Ben erg benieuwd naar die CPU.
Volgens mij kan je voor het overclocken het beste de base clock overclocken en de multipler auto laten. Het schijnt goed te werkten tot net voor de 105 MHz daar na gaan precision boost en XFR uit. Maar tot die tijd blijft het werken. Op die manier schijn je 4.4-4.5 voor single core load te kunnen halen. Moet nog gaan kijken of het moederbord van mijn broer base clock oc ondersteund maar anders ga ik die weg deze keer bewandelen ipv een all core OC.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De echte winst valt met de multiplier te halen en met de hoogste memory speed met de laagste latency te kunnen gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 24-04-2018 17:36 ]
Als die marges zo dun zijn is er ook iets niet goed in mijn ogen. paar % er bij zou moeten kunnen. Het liefst wil je bij AMD PB wel werkend houden. Is gewoon veel efficiënter.Phuncz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:35:
Met base-clock overclocking, zelfs vanaf 1 MHz (dus 1%) hoger, kan je problemen krijgen met je storage, GPU, netwerk, USB en zowat alles dat via de base-clock communiceert. Wat meestal neerkomt op de PCIe bus. Voor die 5% hogere base clock kan je bv. data van en naar je storage (SATA, M.2, USB) corrupt raken, evenals het verkeer via de (draadloze) netwerkaansluiting. Veel te veel risico voor iets dat nog niet eens voelbaar is.
De echte winst valt met de multiplier te halen en met de hoogste memory speed met de laagste latency te kunnen gebruiken.
Eigenlijk zou je de clock tabel helemaal moeten kunnen aanpassen. Bij GPU's kan het ook met bios editors. Was wel veel werk maar wel leuk om te doen. Voor CPU's is het er helaas nog niet echt.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 27-04-2018 19:55 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Is er nog steeds geen andere manier om dynamische kloksnelheid te combineren met overklokken zonder P0-state overklokken? Of kan het evt. via andere manieren (nu misschien Ryzen 2000 ook uit is).
Afbeelding met de overklok. Leuk feitje cinebench geeft aan dat de CPU nog op standaard 3.2Ghz loopt.
https://drive.google.com/file/d/1EOkCyZ9hNVx9QrbT-eC5QYs3YgIR5HAG/view?
Anoniem: 103524
toch maar naar asus
Ik zit alweer pozen aan tijd het uefi van m'n Gigabyte X470 door te nemen om in Win 7 middels cpuz een vergelijkenis te krijgen voor wat betreft het aflezen van mijn geheugen snelheid in het uefi.
Klopt niet veel van, de latencys zijn verre van reëel, ook de dram frequentie is niet helemaal consistent.
Het gaat om de Fury Black 2 x 4GB CL 15 modulen. Er is geen Oc profiel van kracht

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 01-06-2018 20:32 ]
dus wat is nu je vraag hoe je je snelheden en timings goed krijgt??Anoniem: 103524 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:35:
edit:
toch maar naar asus
Ik zit alweer pozen aan tijd het uefi van m'n Gigabyte X470 door te nemen om in Win 7 middels cpuz een vergelijkenis te krijgen voor wat betreft het aflezen van mijn geheugen snelheid in het uefi.
Klopt niet veel van, de latencys zijn verre van reëel, ook de dram frequentie is niet helemaal consistent.
Het gaat om de Fury Black 2 x 4GB CL 15 modulen. Er is geen Oc profiel van kracht
[afbeelding]
Anoniem: 103524
Er is geen oc xmp profiel actief, oc tuner kan niet op disable gezet worden.
Euh, lijkt mij duidelijk te enthousiast begonnen.wsn1979 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:12:
Heb net een B350 bord voorzien van 2200G, had 'm van 3.5ghz naar 3.75 ghz gedaan en toen kreeg ik zwart scherm. Uiteindelijk bios moeten resetten. Wat deed ik fout?
Overklokken doe je incrementeel in stapjes, dus begin eerst eens met een 100Mhz overclock, en run een stresstest voor stabiliteit, IntelburnTest voor korte verificatie, Prime95 voor 20u om permanent te bevestigen.
Je kan ook eerst met Ryzen Master aan de slag alvoor je met het bios gaat, voor de permanente setting is bios het beste.
Hier een duidelijke guide
https://www.techspot.com/...king-guide-ryzen-3-2200g/
http://www.guru3d.com/art...en-3-2200g-review,34.html
Wellicht dat je een cold boot probleem hebt, waardoor de spanning op initiele boot te laag is, maar ik neem aan dat je bios up to date is gezien die de 2200g ondersteund, zoniet wellicht nog eens kijken of je de laatste bios versie hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Turismo op 03-06-2018 11:42 ]
Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself
Je kunt niet zomaar hoog overclocked zonder het core voltage aan te raken.wsn1979 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:12:
Heb net een B350 bord voorzien van 2200G, had 'm van 3.5ghz naar 3.75 ghz gedaan en toen kreeg ik zwart scherm. Uiteindelijk bios moeten resetten. Wat deed ik fout?
Begin eens met 1.35v en kijk hoe ver je daar mee komt. Tot 1.4v is veilig maar let op dat je dat niet met stock cooling doet.
Anoniem: 1071831
Geheugen: flare x 3400MHz
CPU NB voltage 1,150v
DRAM voltage 1.420v
DRAM VPP voltage 2,520v
Main Timing:
CR 1T
tCL 14T
tRCDRD 14T
tRCDWR 14T
tRP 14T
tRAS 22T
Sup Timings:
tRC 36T
tRCPAGE 0T
tRFC 275T
tRW 10T
tWTR-S 3T
tWTR-L 8T
tRRD-S 4T
tRRD-L 6T
tRTP 6T
tFAW 18T
tCWL 14T
tCKE 1T
Turn Around Timings:
tRDRDSC-L 2T
tRDRDSC 1T
tRDRDSD 4T
tRDRDDD 4T
tWRWRSC-L 2T
tWRWRSC 1T
tWRWRSD 5T
tWRWRDD 5T
tRDWR 6T
tWRRD 3T
Gear Down Mode: Uit
Power Down Enable: Uit
BankGroupSwap: Uit
ProcODT 60ohm
RttNom 34ohm
RttWR Off
RttPark 48ohm
ClkDrv 30ohm
AddrCmdDrv 30ohm
CsOdtDrv 30ohm
CkeDrv 30ohm
Mijn 1700x cores op 1.10v llc1, 3600mhz gezet, zonder xfr en boost: 82watt in prime95 small fft.
Dit geeft aan dat een paar honderd mhz toch flink wat vermogen scheelt (+-120w stock 1700x naar 82w in prime95 op mijn b350m mortar).
Elke core neemt nu +- 7w in, dus als je dit op een 1600x zou doen zit je rond de 68w.
Echter de singlecore performance is wel achteruit gegaan nu.
je levert +-8% in op clockspeed, voor ~30% minder stroom, en de allcore performance gaat iets vooruit.
Zzz...
Ik heb ook net de X470 Aorus Ultra en had achteraf ook liever een andere... Je kan niet zelf je CPU voltages aanpassen in de bios, daar moet je de 7 wifi voor hebben (met meerprijs van 100 euro).Anoniem: 103524 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:26:
Tis de X470 AORUS Ultra en ben niet tevreden, timings handmatig op de rated waardes gezet, DRAM frequentie in het uefi word samen met de timing s in win corrupt weer gegeven.
Er is geen oc xmp profiel actief, oc tuner kan niet op disable gezet worden.
Mijn geheugen is stabiel op 3ghz met dat standaard "oc xmp profiel".
Iemand ervaringen met Ryzen Master? Aangezien het in de bios niet kan, dan maar zo?
Voltage aanpassen in bios kan zeker wel, alleen kan het op goedkopere Gigabyte bordjes alleen door een offset in te voeren inplaats van het gewenste voltage. Je vind het bij "Advanced CPU Core Settings" onder de naam "Dynamic Vcore (DVID)".Zebby schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:13:
[...]
Ik heb ook net de X470 Aorus Ultra en had achteraf ook liever een andere... Je kan niet zelf je CPU voltages aanpassen in de bios, daar moet je de 7 wifi voor hebben (met meerprijs van 100 euro).
Mijn geheugen is stabiel op 3ghz met dat standaard "oc xmp profiel".
Iemand ervaringen met Ryzen Master? Aangezien het in de bios niet kan, dan maar zo?
Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X
Ah ik had daar inderdaad wel wat settings gezien. Denk dat ik toch een ander bordje ga uitzoeken, van wat ik kan vinden is er geen consensus over het gebruik en de stabiliteit daarvan.MazzaG schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:12:
[...]
Voltage aanpassen in bios kan zeker wel, alleen kan het op goedkopere Gigabyte bordjes alleen door een offset in te voeren inplaats van het gewenste voltage. Je vind het bij "Advanced CPU Core Settings" onder de naam "Dynamic Vcore (DVID)".
Zit hier al een tijdje en nog nooit iets gepost.
Ik had altijd een ryzen 7 1700. In mn ax370 aorus gaming 5 board kreeg ik hem niet stabiel boven de 3.9ghz met 1.45 vcore en 1.25 SoC en LLC op turbo. Geheugen op 3200mhz cl14.
Nu kwam ik per toeval op een probleem. Ik OC ook mijn GPU en deed dat altijd met EVGA precisionX. Dit gaf echter conflicten met mijn stabiliteit van de cpu OC.
Ik las op diverse forums iets over een segmentatie fout in ryzens geproduceerd vóór week 25 2017. Dit komt echt alleen boven water als je linux draait. Toch de stoute schoenen aangetrokken en AMD een verzoek tot RMA gedaan. Kon mijn chip kosteloos opsturen en binnen 5 dagen had ik een nieuwe R7 1700.
Deze clocked een stuk beter. 4.1Ghz bij 1.375v LLC turbo , SoC voltage op 1.0 en geheugen draait nog steeds 3200mhz cl14 bij 1.35v
Cinebench score van 1815cb en 24 uur prime95 small ffts gedraaid.
Met BIOS F2 kan je Vcore instellen bij dat bord ,wel met de spatiebalk aanpassen wat ik wel een rare manier vindZebby schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:08:
[...]
Ah ik had daar inderdaad wel wat settings gezien. Denk dat ik toch een ander bordje ga uitzoeken, van wat ik kan vinden is er geen consensus over het gebruik en de stabiliteit daarvan.
Ik had firmware aangepast, maar kon echt op geen manier de Vcore aanpassen, dan moest ik de "wifi" variant hebben van bijna 100 euro duurder. Ik heb ondertussen de Asus erin zitten, die laat alles prima toe. En hij heeft wel een PS/2 aansluitingSpeedy-J schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:27:
[...]
Met BIOS F2 kan je Vcore instellen bij dat bord ,wel met de spatiebalk aanpassen wat ik wel een rare manier vind
Op verschillende forums hebben ze het over verschillende dingen als het gaat over het uit lezen van de vrm.
Ik gebruik hwinfo en daar staat een reading bij namelijk cpu(tctl) en nu was dus mijn vraag is dat de vrm en in een stresstest (realbench) word die 86 graden is dat nog oke? moederbord is een asus prime x370 pro
[ Voor 3% gewijzigd door paco2013 op 01-09-2018 08:22 ]
Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black
Ligt er maar net aan wat voor vrm's er gebruikt wordt en wat de koeling is.paco2013 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:22:
beste mensen ik heb sinds een paar dagen een nieuwe ryzen 1700x en ben een beetje aan het overclocken geslagen, nu ben ik niet totaal onbekend met dit maar ryzen is nieuw voor mij.
Op verschillende forums hebben ze het over verschillende dingen als het gaat over het uit lezen van de vrm.
Ik gebruik hwinfo en daar staat een reading bij namelijk cpu(tctl) en nu was dus mijn vraag is dat de vrm en in een stresstest (realbench) word die 86 graden is dat nog oke? moederbord is een asus prime x370 pro
Mijn vrm's zijn rated op 10.000 uur op 105C
Bij de Asus prime x370 pro zitten CSD 87350 in, volgens mij worden die lekker heet.
Bij een lange stresstest wordt iedere VRM heet, 86 graden is dan wel ok.
Op reddit is een topic over deze mobo en vrm: https://www.reddit.com/r/...70_prime_pro_vrm_cooling/
[ Voor 6% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 01-09-2018 17:55 ]
mijn koeling is een h115i pro, geen extra fan op de vrm,sHuib_Bloodstone schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:54:
[...]
Ligt er maar net aan wat voor vrm's er gebruikt wordt en wat de koeling is.
Mijn vrm's zijn rated op 10.000 uur op 105C
Bij de Asus prime x370 pro zitten CSD 87350 in, volgens mij worden die lekker heet.
Bij een lange stresstest wordt iedere VRM heet, 86 graden is dan wel ok.
Op reddit is een topic over deze mobo en vrm: https://www.reddit.com/r/...70_prime_pro_vrm_cooling/
Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black
Anoniem: 669783
Alles boven de 3.5Ghz vraagt grote voltage jumps en leid tot instabiliteit.
Ik denk dat ik de loterij heb verloren.
Moederbord is de MSI B350 Krait Gaming.
ja... probeer max 1.35 / 1.4V aan te houden als je koeling het aankan.Anoniem: 669783 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:28:
Ryzen 3 1200 @ 3.5Ghz en 1.1875v heeft vier uur Prim95 gedraaid zonder errors.
Alles boven de 3.5Ghz vraagt grote voltage jumps en leid tot instabiliteit.
Ik denk dat ik de loterij heb verloren.
Moederbord is de MSI B350 Krait Gaming.
voor de rest geef je weinig info dus we kennen er weinig mee..
[ Voor 57% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 21-09-2018 22:49 ]
Ik reageer even door je in dit topic te quoten.Daniel. schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:23:
Maar wat ik mij echt afvraag is hoe ik dynamic multiplier weer kan activeren. Zo kunnen de cores weer downclocken als ik het niet nodig heb. Verder als ik de test niet draait geeft CPU-Z een Core voltage van 1.5 aan maar als ik de test draai zakt die terug naar 1.4, terugval is normaal maar is dit normaal dat het zoveel is.
Terugvallen van voltages kan je opvangen met load line calibration.
Echter kun je natuurlijk zelf gewoon je snelheid vast zetten, het geen in de twijfelachtige review is gebeurd. Of er vervolgens nog een effect is heb ik nergens kunnen vinden. Is er iemand met 4 ram modules die op 2933 Mhz eens kan kijken wat er met de performance gebeurd wanneer je 2 latjes eruit trekt?
edit: Guru3d heeft het bij de 2700X getest en dat gaat prima op 3200 Mhz cl16:
Maar als iemand tegenovergestelde kan aantonen dan blijft dat natuurlijk interessant voor iedereen die een ryzen systeem gaat samenstellen ivm upgrade path.Four DIMM Support
I've had a question on using four DIMMs in the forums. For 2017 Ryzen and X370 if you used 4 DIMMS, you often got stuck at a maximum 2667 MHz. We tested this with four Flare-X DIMMs from G.Skill. Basically, we inserted them, enabled the XMP and after a reboot, the system posted nicely at 32GB (4x16GB) 3200 MHz CL16. No problem there.
[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 10-10-2018 23:46 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
In den beginnen was 2666 écht de max, daarna lukte met 1004b 2800mhz.
Heb de CPU tot vorige maand altijd op 3.875Ghz laten lopen bij 1.350v under load (LLC2 - niet te hoog voor de duurzaamheid bord / microspikes) en 1.367v lage load / idle. SoC verbeterde niet bij meer dan 1.05v, dus daar gelaten.
Nu zeg ik tot vorige maand, omdat ik inmiddels continue rare crashes krijg bij minder dan 1.075V SoC (LLC3 standard - 0 variatie)
Ook krijg ik nu continue Kernel Power 41 (63) events bij "mild" gebruik. Inmiddels heeft de CPU 1.383v nodig voor 3.800Ghz.
Het ziet er dus naar uit dat ie toch binnen 2 jaar het loodje gaat leggen bij naar mijn mening niet heel extreem gebruik kwa overclock.
CPU zit onder een Dark Rock Pro 3, waarbij de voormalige settings em ook bij b.v. 2u renderen niet boven de 71C uit brachten. Nu met de verhoogte voltages raakt ie de 82C aan na b.v. 40min OCCT / Prime etc.
Nu vraag ik mij dus af of dit simpelweg degradatie is, of dat er misschien iets anders aan de hand is. De Event log verteld dit, maar ik zou ook zomaar Win update 1809 + drivers de schuld willen geven, dit gebeurde immers ongeveer tegelijk...
Nu kan ik natuurlijk de BIOS nogmaals updaten (afgelopen 6m niet meer gedaan), wellicht dat dit helpt. Moet toch weer naar een stabiele / koele oplossing zoeken. Alternatief ben ik er ook niet op tegen om een Ryzen 2700 te halen en deze erin te gaan zetten.
Daarnaast heb ik het plan de hele handel te gaan waterkoelen, maar naast de aanschaf van 3 RTX kaarten is het budget zeg maar een beetje op deze en komende maand...
Doe ik er goed aan het Asus bord te vervangen voor een X470? Kan ik dat beter eerst proberen, of is het waarschijnlijk een beter plan deze Ryzen chip eerst te doen?
Nu vraag ik mij dus af of dit simpelweg degradatie is, of dat er misschien iets anders aan de hand is. De Event log verteld dit, maar ik zou ook zomaar Win update 1809 + drivers de schuld willen geven, dit gebeurde immers ongeveer tegelijk...
/quote]
ik heb geen degradatie gehad met de laatste windows 10 update, wat natuurlijk wel kan is dat de drivers een update nodig hebben ?
kan het zijn dat je geheugen nooit stabiel geweest is.. ? dit grapje al vaker gehad, 1/2 stick was niet goed meer.
Ik heb het systeem meer dan 6 maanden zo gedraaid. Op aanraden AMD Mem calculator 1.4.0 erbij gepakt, waarden ingevoerd, en daaruit komen aangeraden settings heel dicht bij wat ik voorheen kon draaien.Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:10:
ik heb geen degradatie gehad met de laatste windows 10 update, wat natuurlijk wel kan is dat de drivers een update nodig hebben ?
kan het zijn dat je geheugen nooit stabiel geweest is.. ? dit grapje al vaker gehad, 1/2 stick was niet goed meer.
Het geheugen heb ik hiervoor in een 4790 (non K) en 6600K systeem gedraaid (XMP werkte daar wel) en werkt inmiddels met EUFI update weer op 2933mhz cl16 (ipv 15, maar de settings die de calc aangeeft heeft ie geen zin in).
Nu ook weer een rondje memtest gedraaid, net als voorheen, en daar na 2 passes geen fouten gevonden. Tja, sommigen vinden 2 passes te weinig, maar als de crashes met deze frequenties voor komen zou je verwachten dat je geen 6u+ memtest vol houdt?
Inmiddels heeft het systeem al weer 30+ uur gedraaid, incl Lightroom en Premiere CC taken, zonder te crashen. Maar ik heb nu 1.356v onder load nodig voor 3.8Ghz waar het voorheen 1.331v was voor 3.875 en de SoC voltages moesten van 1.05 naar 1.068v.
Heb wel het idee dat met AGESA 1.002 voor pinnacle ridge het systeem stabieler is dan met 1.006b voor de originele serie die ik dus sinds nov vorig jaar had staan. (PRIME X370 pro 3236 -> 4024)
Neemt niet weg dat waar deze 1700 voorheen 3.950 kon op 1.389v, het raar is dat deze chip nu op 1.40v de 3.850 niet meer kan pakken. Hij bluescreened nu bij boot of kort daarna met deze settings. Vorige maand was 3.875 dus nog de norm.
Tijd om tzt maar een 2700X te halen. Als de problemen aanhouden even de 16GB 2666 van de NAS met Ryzen 1400 jatten maar ofzo. En dan wellicht een nieuw bordje als dat het nog niet oplost.
Is deze topic, ook ge-update met de laatste nieuwe overklok adviezen, voor de laatste versies Treadrippers met socket TR4 ???
Mijn favoriet is:
AMD Ryzen Threadripper 2950X
Zo niet, dan lijkt mij het handiger, om over deze laatste versies Treadrippers met TR4 socket, een nieuwe overklok adviezen topic te starten? Of is die er al? Dan heb ik die nog niet gezien!
De vraag is nu welk geheugen moet ik aanschaffen? Ik wil 32GB, dus dat worden 2 reepjes van 16GB. Ik vind het niet erg om een premium te betalen voor goed geheugen, zolang het maar ergens op slaat en het gaat mij er dan ook niet om, om die laaste 1% performance uit het systeem te persen tegen elke prijs. Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende kit;
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR
Is dit zinvol of too much van het goede? En wat zou eventueel een goed alternatief zijn? Als er maar iets van 2% performance verschil zit (om maar eens wat te noemen) tussen een C14 en C16 setje, dan vind ik het de moeite niet. Leuk voor benchmarks, maar ik ga 95% van de tijd gewoon mijn werk doen met dit systeem.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
CPU overclockt naar 4.2 Ghz, geheugen gewoon @ 3200 Mhz.
Na 1 u stress testen max temperatuur van 62 graden.
Bij het uitproberen van de mogelijkheden van het geheugen wel fouten gehad op hogere frequenties maar op 3200 Mhz stabiel. Ik ben er tevreden van. Veel verschil zal die C14 t.o.v. C16 niet uitmaken voor de taken die je wil uitvoeren denk ik.
Dat is goed dat te lezen, want het scheelt een flinke klap met geld. Bedankt.unfor schreef op zondag 4 november 2018 @ 00:53:
Zal echt niet merkbaar sneller zijn dan bijvoorbeeld onderstaand setje:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Daar zit nu mijn 3570k onder en dat blijft zo tot ik uitgetest ben en ik weet dat ik zonder gezeik de boel in kan bouwen, en hier zit hem dus de crux.
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 164,90 | € 164,90 |
1 | ASRock B450M Pro4 | € 74,95 | € 74,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 273,50 | € 273,50 |
1 | Crucial MX500 m.2 1TB | € 147,50 | € 147,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 660,85 |
Ik krijg de memory modules met geen mogelijkheid op de standaard waardes, ze staan niet in de QVL (2x 16GB)
Als ik in de QVL lijst kijk dan zie ik dat er best veel modules underclocked op die lijst staan 3000 - 2933 supported b.v.
Heb geprobeerd de NB met 100mv te verhogen (dat is millivolt is het niet?) Maaar hij blijft crashen.
Heb ze nu op 2400 draaien en Prime is een uur stabiel.
Het zijn Samsung B-dies, moet ik deze modules terug brengen en b.v. de RGB versie nemen?
En nee deze staan ook niet in QVL, maar ik lees overal dat beide compatible zijn.
De dimms zitten in slot 2 en 4, rest van de bios staat op default.
Wist even niet of ik het hier moest plaatsen maar de bedoeling is om deze processor te overclocken.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
B-die zou uitstekend moeten werken. Wellicht zie je iets over het hoofd. Heb je de laatste BIOS-versie? En daarin een memory profile (XMP) geactiveerd? Zie tweede afbeelding op https://www.vortez.net/ar..._b450m_pro4_review,6.html.
Ja sorry, bios is nu 1.50, had ik gelijk geupdate toen de boel binnenkwam.Saturnus schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:10:
B-die zou uitstekend moeten werken. Wellicht zie je iets over het hoofd. Heb je de laatste BIOS-versie? En daarin een memory profile (XMP) geactiveerd? Zie tweede afbeelding op https://www.vortez.net/ar..._b450m_pro4_review,6.html.
XMP profile is geladen en geeft 3200 16 18 18 18 36? (dacht ik) aan.
Maar alle workers worden per direct gekilled door fouten. Heel vreemd.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Het voltage van het geheugen ook op 1,35V ingesteld? Eventueel valt 1,4V ook prima te proberen. SOC-voltage op 1,1V. Mocht dat niet helpen dan zou je alle timings handmatig kunnen invoeren en daarmee spelen.
In de 1.50 bios zie ik geen SOC voltage staan, moet ik terug naar een eerdere bios?
Die 1ste optie onder voltage config heb ik dus niet. (SOC)
En ja de Dimm voltage is 1.35v en daar staat hij op. En toch boot hij terug naar SPD Speed (2133)
In Ryzen Timing Checker zie ik wel staan VDDCR_SOC (V) die staat bij SPD snelheid op 0.8125

[ Voor 46% gewijzigd door Bad Brains op 19-11-2018 18:31 ]
CPU SOC moet inderdaad verhoogt worden. Geen garantie voor succes, bij mij bijvoorbeeld maakte het niet uit, maar er zijn veel verhalen waarbij het wel hielp.
Misschien moet je voltages ontgrendelen of zit het nu verstopt in een submenu.
Met mijn moederbord is het ook zo dat je soms de waarden alleen kan aanpassen door er heen te gaan met de pijlen en dan +/- te drukken in plaats van een menu op te roepen via enter. Of misschien bij andere moederborden juist wel door enter te drukken of door direct een getal in te typen.
@Dreifarben en @unfor hebben soortgelijke moederborden. Misschien hebben zij nog specifieke tips.
Heb zelfs geheugen dat best wel mainstream is begreep ik, krijg er nu hoofdpijn van. Morgen weer een dag. Alvast bedankt iig.
Verder kan ik niet heel veel er over zeggen.
Wat je nog kunt proberen is om mbv onderstaande programma de instellingen handmatig te verbeteren voorzover je bios dit toelaat.
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/
Zie ook de video links in dit topic:
https://www.overclock.net/forum/27662496-post3130.html
2*16GB is best zwaar voor de memorycontroller. Is denk ik best lastig om dit op 3200 te krijgen
Wordt ook niet door AMD ondersteund meen ik.
[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2018 19:49 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Interessant. Je zou verwachten dat er ergens ook wel een 'manual override' zit.unfor schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:37:
De SOC word automatisch verhoogd op deze borden zodra je het XMP profiel activeert.
Verder kan ik niet heel veel er over zeggen.
@Bad Brains
Misschien komt er in YouTube: We Got Inside AMD’s Texas Home - & Learned How To Overclock RA... (ook in topicstart) nog iets bruikbaars voorbij, zoals ProcODT. Iets wat bij mij natuurlijk ook geen enkele vooruitgang bracht. Ryzen DRAM Calculator is inderdaad ook het proberen waard, je raadt het al, leverde mij meer irritatie op dan goeds.
Ik heb de modules weer in A2 en B2 zitten (A1 en B1 was tragisch) ben nu aan het testen op 3133? en 1.4v en so far so good. Heb natuurlijk liever niet 1.4 volt erop maar we kijken wat er wel kan.
Andere vraag i.v.m. retourneren of niet.
Heeft het zin om langzamere dimms te nemen met strakkere timing? b.v. deze 2800mhz 14c of extra bijbetalen en de Trident z 3000 te halen?
Het moet 3 jaar mee dus die extra 80 tientjes mogen er af (maar liever niet).
Heb overigens nog zitten nadenken over het overclocken t.o.v. Boostclock? heet dat zo. En nijg toch wel naar de laatste i.v.m. de energie rekening (gebruik nu in mijn eentje al 4000kwh p/j (weekeind met 2'en))
En boostclock gaat hoger naar gelang cooler correct?.
Boostclock en overclock gaan niet samen begrijp ik.
Zou dat meegenomen moeten worden in de beslissing van het geheugen?
Moet er eind deze week wel een klap op geven i.v.m. wkoa.
Alvast bedankt,
edit: rare zin
Nou hij doet 3000MHz op 15-17-17-34 op 1.35v en daar moet ik het maar mee doen denk ik.
Meer kan ik er niet van maken.
Linkje
Als iemand nog een antwoord heeft op mijn vraag hierboven graag, inruilen of houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Bad Brains op 20-11-2018 21:07 ]
Ik heb sinds kort een R5 2600 icm een Asus B450-F en 16GB 3200 RAM.
Loopt allemaal als een zonnetje en heb het middels de Ryzen Master programma een overclock lopen op 4.1Ghz met 1.28v
Temperaturen zijn allemaal goed, ook dankzij de H115i Pro.
Nu vroeg ik mij af, kan ik naar de 4.2Ghz zonder dat mijn VRM's te warm worden.
Kan ik de temps van de VRM's ergens zien, en is mijn voeding voldoende voor mijn hele systeem(Op 4.2Ghz)?
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | € 132,95 | € 132,95 |
1 | Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | WD Green WD10EAVS, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | NZXT H500 Wit | € 74,95 | € 74,95 |
1 | Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler | € 132,90 | € 132,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 139,90 | € 139,90 |
1 | be quiet! Straight Power 11 550W | € 93,99 | € 93,99 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 739,59 |
II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II
Wellicht kan je de temperatuur uitlezen met HWiNFO64. Als je daarnaast even onderzoekt welke VRM's je moederbord heeft kan je ook achterhalen wat ongeveer de maximale temperatuur is. https://www.techtesters.e...rix-b450-f-gaming-review/ (Foritain) heeft er ook het een en ander over geschreven.
Ik zou het gewoon lekker proberen, waarbij je de boel goed in de gaten houdt.
Een aantal fouten uit de specificatietabellen gehaald.
Ryzen 2000-serie met Vega afgesplit.
Precision Boost & XFR compleet herschreven.
Aantal kleine stukken tekst gecorrigeerd/geüpdatet.
Of geen van alle.
[ Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 15-12-2018 08:48 ]
Overdrive is niet voor Ryzen. Zie eventueel https://community.amd.com/thread/229658.Bad Brains schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:54:
Gebruiken jullie Ryzen Master of Overdrive?
Of geen van alle.
ben ondertussen ook overgestapt naar een Ryzen systeem, met name de 2700x gekoppeld aan een Asus X470 moederbord (De ROG Crosshair VII Hero (WI-FI)), dit samen met een Dark Rock Pro 4 omdat ik geen waterkoeler wilde in dit systeem.
Ben al serieus bezig geweest om alles zo goed mogelijk te laten draaien.
Niets extreems, maar wat extra performance gecombineerd met lange termijn stabiliteit.
Kon ik nog verder gaan? Ja, maar het ging mij niet om de laatste druppel performance...
Na veel lezen, forums afschuimen, testen en uitproberen van verschillende scenarios gebruik ik momenteel deze settings:
Asus Performance Enhancer - Level 1
VCore - Offset -0.0875V
VCore Load Line Calibration - Level 2
VSoC - Offset - 1.3125V
Hierbij kom ik uit op volgende:
Onder full load (16 Threads) gaat de VCore naar ~1.256V - 1.287V en komt de CPU Temp komt naar maximum ~70°C na een uur Prime te draaien met small FFT.
Hierbij draaien alle cores dan op 3950-3975 MHz.
Een normale multithreaded belasting zoals bv. Cinebench draait dan op ~4025Mhz all cores en geeft een score van 1821cb.
Bij full load onder single thread belasting gaat de VCore naar ~1.45V en komt de CPU Temp komt naar maximum ~62°C na een uur Prime te draaien met small FFT. Hierbij pieken de cores dan op 4300MHz.
Een normale single threaded belasting zoals bv. Cinebench draait dan op ~4350Mhz piek en geeft een score van 178cb.
Bij idle gaat de VCore mooi naar ~0.8V met af en toe pieken naar ~1.46V en 4350MHz.
VSoC gaf in al deze scenarios een nogal hoge 1.137V aan, na het invoeren van een negatieve offset draait deze nu stabiel op 0.962V.
Deze setup is volledig stabiel na uren Prime, OCCT en Realbench... Geen enkele error te zien...
Heb al geprobeerd met -0.1V en een Load Line Calibration van naar L3 of hoger om zo de pieken in idle en single treaded naar beneden te halen, maar wil dan zelfs niet booten in bios...
Mijn vraag: Is deze setup goed voor lange termijn gebruik, de Core voltage bij single treaded gebruik is wel wat hoog, maar ik meen te lezen dat dit toch wel in orde is?
PS. Alle waardes werden gemeten met HWInfo64 en ook even gekeken met een multimeter op de pads van het moederbord. (De waardes zaten zeer dicht bij wat HWInfo64 aangaf)
[ Voor 28% gewijzigd door Infernoken op 18-12-2018 23:14 ]
Nu moet ik zeggen dat ik dat al eerder had gedaan, maar niet verder kwam dan 3066mhz c16/17/17
Maar nu ik dat programma dram calculator heb gebruikt is het me gelukt om op 3200mhz c16/18/18 te komen.
Ik heb 16gb Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK micron B-die dus al bij al volgens mij geen slechte verbetering
Ik wil het verbruik zo laag mogelijk houden zodat die op mijn pico psu kan draaien, maar ik loop er op een gegeven moment tegen aan dat ik mijn voltage niet lager kan instellen, terwijl ik nog geen stabliteits issue's heb gehad. Hij zou dus zeker lager moeten kunnen is mijn gedachte.
Daarnaast zitten er ook verschillen in de software. CPU-z geeft bijvoorbeeld aan dat ik een voltage heb van 1.040V. AMD Ryzen Master geeft 1.2125 weer. Nu heb je in de BIOS verschillende opties voor het voltage en welke combinatie ik ook probeer, ik krijg hem niet lager. Deze settings heb ik nu als volgt ingesteld:
- CPU Voltage ( 1.1V, maar alles lager dan 1.2 veranderd niets. )
- CPU SOC Voltage ( 1V, maar lager dan 1V veranders niets )
- CPU vCore voltage (offset) (-150mV, lager dan boot die niet meer)
- VDDCR SOC Voltage (-105mV)
Ik las ergens dat de CPU voltage niet lager kon dan het DRAM voltage. Dus ik heb het dram voltage ook verlaagd van 1.2V naar 1.1V, maar ik blijf helaas ook deze waardes hangen.
Het verlagen van het CPU voltage via AMD Ryzen master levert ook niets op.
De stabiliteit is (nog) geen probleem dus ik wil nog wel lager gaan
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Tijdje terug bericht geplaats dat ik hem op 4.3GHZ had overclocked. Bleek toch niet zo stabiel.
Nu heb ik hem overclocked op 4.2GHZ met een offset van 0.1500 en alles draait als een zonnetje.
Zonet 3 uur prime getest en hartstikke stabiel. Temperatuur stijgt niet boven de 70 uit met de watercooling dus ik ben tevreden.
Alles verder standaard alleen multiplier en vcore aangepast. Het gaat om een 2700X.
Nu mijn vraag, zijn dit beetje een nette waardes of heb ik gewoon pech?
Anoniem: 58485
Komende dag gewoon lekker afspeuren. Volgende maand een Radeon II erbij en dan nog een 1.5 meter groot (werk)scherm.
Staat trouwens @ reddit een draadje over de max 247 safe voltage. Alles boven 1.375v wordt beschouwd als te hoog en kan leiden tot degradatie van de chip in al enkele maanden.
(Links missen nog voor nu.)
[ Voor 21% gewijzigd door Saturnus op 27-05-2019 13:45 ]
2600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
Mensen met zelfde bord veergeet XMP niet aan te zetten. Zonder zelf iets te moeten doen draait men RAM mooi op 3200Mhz ipv 2133Mhz.
Niet enkel hetzelfde bord, letterlijk elk bord vanaf Ryzen 1e gen cpu.SmokingSig schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:41:
Zelf heb ik een
2600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
Mensen met zelfde bord veergeet XMP niet aan te zetten. Zonder zelf iets te moeten doen draait men RAM mooi op 3200Mhz ipv 2133Mhz.
Maar dit is eigenlijk een beetje de basis bij het hebben van een Zen CPU, anders schiet je behoorlijk tekort kwa performance wat je mist en dat komt door de Infity fabric wat de lijm is tussen geheugen en alle cores.
Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself
Ah elk bord dat wist ik niet. Ik vermeld het hier omdat ik ook vriend had die ook een nieuwe build had. Het viel mij op dat zijn RAM laag klokte en liet hem kijken in de BIOS. Na het aanzetten draaide alles veel beter.Turismo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:01:
[...]
Niet enkel hetzelfde bord, letterlijk elk bord vanaf Ryzen 1e gen cpu.
Maar dit is eigenlijk een beetje de basis bij het hebben van een Zen CPU, anders schiet je behoorlijk tekort kwa performance wat je mist en dat komt door de Infity fabric wat de lijm is tussen geheugen en alle cores.
Anoniem: 669783
Ik heb Ryzen DRAM calculator losgelaten op deze Hynix AFR kit en kreeg het geheugen niet stabiel op de geadverteerde 3000Mhz, maar nadat ik met dezelfde settings de frequentie een wat notches lager heb gezet naar 2866Mhz lijk ik op het moment na 2 uur Prime95 op de memory controller en ram stabiel. Ik laat de test voor nu nog even draaien en zal het melden als ik vastlopers krijg.
Ik heb een afbeelding gepost met de BIOS settings. De snelheid staat nu op 2866Mhz in plaats van 3000Mhz met dezelfde instellingen.
Specs:
AMD Ryzen 4 1400 @ 3.2Ghz
Asus Prime B350 Plus
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Be Quiet Pure Power 10 500W
Asus Strix Radeon RX 470 4GB
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 18-06-2019 13:37 ]
Na een tijdje op 4.4GHz en 1.45V te hebben gedraaid is mijn 2700x niet langer stabiel, tenzij ik hem terug zet naar stock. Zelfs PBO zorgt voor instabiliteit.
Ik heb ergens geluiden gehoord dat undervolten stabiliteit terug geeft. Iemand enig idee of dat klopt?
Degradatie is degradatie.Blaat schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:00:
Iemand hier ervaringen met gedegradeerde Zen+ chips?
Na een tijdje op 4.4GHz en 1.45V te hebben gedraaid is mijn 2700x niet langer stabiel, tenzij ik hem terug zet naar stock. Zelfs PBO zorgt voor instabiliteit.
Ik heb ergens geluiden gehoord dat undervolten stabiliteit terug geeft. Iemand enig idee of dat klopt?
Niet meer, wel minder.
Anoniem: 58485

https://forums.anandtech....572/page-72#post-39391302full silicon reliability can be maintained up to around 1.330V in all-core workloads (i.e. high current) and up to 1.425V in single core workloads (i.e. low current). Use of higher voltages is definitely possible (as FIT will allow up to 1.380V / 1.480V when scalar is increased by 10x), but it more than likely results in reduced silicon lifetime / reliability. By how much? Only the good folks at AMD who have access to the simulation data will know for sure.
De Stilth is iemand die dat hele platform uit z'n hoofd kent, en enorm veel informatie ter beschikking heeft gesteld voor de Ryzens. Zelfs bordjes van ASUS bevat credits naar de stilt in notabene de bios.
1.33v all-core workloads voor maximale levensduur chip, alles erboven is gewoon ten koste van de levensduur. Dus voor een OC 50Mhz buiten XFR / PBO heb je onnodig veel voltage erin staan jagen (1.45v) en daarmee heel snel je chip hebt lopen degraderen.
De 2700x hoef je gewoon niet te oc'en, die 50Mhz meer ten opzichte van PBO/XFR enzo. Ik heb dat ook gewoon opgegeven en gegaan voor memory timings en een CPU undervolt. Ik haal nu all core 4.1Ghz boost op IBT ter voorbeeld en de hoogste state op 4.35Ghz.
Koeling is alles. Er zijn wat grafiekjes die mooi laten zien hoe CPU degradatie precies werkt:
En wat voor effect / verhogen voltage precies heeft. Nu doet niemand 10 jaar meer met een CPU, maar 1.33v vs 1.45v is wellicht minder dan een jaar afhankelijk van het type workload dat je erop hebt staan gooien.
Zie ook https://www.reddit.com/r/...ppib/zen_cpu_degradation/
Beter je huiswerk moeten doen man. 1.45v is vragen om problemen met ZEN.It's been shown that 1.45V causes rapid degradation and anything over 1.4V daily use causes slow degradation.
[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 02-07-2019 02:13 ]
Je bedoelt een link vanuit het OC forum naar het nieuwe topic toch? Ik heb het enkele dagen geleden aangevraagd. Denk dat de OC-mods niet zo actief meer zijn.millman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:56:
@Saturnus Maak er even een cross topic van, zoals het geheugen informatie en oc topic?
Dat is precies wat ik bedoel.Saturnus schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:58:
[...]
Je bedoelt een link vanuit het OC forum naar het nieuwe topic toch? Ik heb het enkele dagen geleden aangevraagd. Denk dat de OC-mods niet zo actief meer zijn.
Ik werd toen wat geïrriteerd want mijn 3700X lonkte. Vandaag heb ik het maar eens gefikst. Eerst geprobeerd met de 1700 en mijn oude HD7950, nope. Uiteindelijk een RAM dimm eruit gehaald en boot. Beide getest, werkte allebei. Bleek dat slot 4 gewoon dood is. RAM dus maar naar sloten 1 en 3 verplaatst. Het verschil gaat absoluut niet opgemerkt worden.
Wou ik gewoon van mij afschrijven. Ik heb werkelijk geen flauw benul hoe dit is gebeurd of kan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Mijn 3950x draait moeiteloos op 3600 of 3733MHz CL16 (1t) met 4x16GB. 3800 werkte nog niet, maar ik heb ook nog niet echt gepushed.sdk1985 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:41:
Oke vanuit de twijfelachtige 9900K review is een discussie onstaan met een zeer interessant vraagstuk. Er wordt beweerd dat Ryzen bij gebruik van 4 RAM modules slechter presteert dan bij gebruik van 2 modules. Dit wordt onderbouwd met slides van AMD waarop inderdaad te zien is dat bij 4 x 2 sided de snelheid inzakt tot 1800 Mhz.
Echter kun je natuurlijk zelf gewoon je snelheid vast zetten, het geen in de twijfelachtige review is gebeurd. Of er vervolgens nog een effect is heb ik nergens kunnen vinden. Is er iemand met 4 ram modules die op 2933 Mhz eens kan kijken wat er met de performance gebeurd wanneer je 2 latjes eruit trekt?
edit: Guru3d heeft het bij de 2700X getest en dat gaat prima op 3200 Mhz cl16:
[...]
Maar als iemand tegenovergestelde kan aantonen dan blijft dat natuurlijk interessant voor iedereen die een ryzen systeem gaat samenstellen ivm upgrade path.
Ik vroeg me wel af wat nu het stock cpu voltage is van zo’n chip. Iemand?
Mijn chip draait met 4300MHz (all core) Cinebench R15 op 1.15v en CB R20 op 1.20v.
[ Voor 7% gewijzigd door Ivysaur op 27-12-2019 10:36 ]
Anoniem: 91868
Alles werkt prima behalve één ding: ik heb een probleempje met de boost/turbo clock van mijn cpu.
De cpu haalt nooit de beloofde 3400mhz, niet op één core laat staan op meerdere.
Bij 100% belasting op 4 cores is de snelheid 3100mhz max en bij 1 core is het meestal rond de 3200-
3250 mhz met een enkele uitschieter naar 3300. Dan heb ik het nog niet eens over de xfr die 50mhz extra zou moeten toevoegen aan de 3400mhz.
De koeling is het probleem niet, dat is een monster uit het AM2 tijdperk geschikt voor +200watt en uiteraard zit er verse Artic Silver 5 op.
Heeft één van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb de allerlaatste bios erop zitten.

# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed | € 50,- | € 50,- |
1 | Moederborden | ASRock A320M-DVS R4.0 | € 44,- | € 44,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N610SL-1GI | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Masterbox Lite 3.1 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Netwerkadapters | TP-Link TL-WN822N | € 11,30 | € 11,30 |
1 | Monitoren | Philips E-line 248E9QHSB Zwart | € 119,- | € 119,- |
1 | Monitoren | Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mine SCMN-1000 (Socket 478/775/754/939/940) | € 0,- | € 0,- |
1 | Ventilatoren | Thermalright TY-147 PWM, 140mm | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Cooler Master MasterKeys Lite L (US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Sharkoon FireGlider Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Muismatten | Steelseries Qck Mini | € 8,60 | € 8,60 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Voedingen | Corsair VS450 (2018) | € 35,90 | € 35,90 |
1 | Solid state drives | Crucial BX100 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 576,69 |