unfor schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:21:
ITX.. denk er om dat je VRM voldoende airflow krijgen!
Die kunnen namelijk behoorlijk heet worden met hun minuscule heatsink.
3900 op 1.35 is trouwens wel mooi, ik moet er 1.4 door heen knallen wat in de sensors resulteert in 1.45.
De meeste ITX bordjes hebben wel een beduidend betere VRM die minder heet word.
Ik denk ondertussen dat ik best een aardige chip heb. Totaal niet verwacht, maar het lijkt wel zo te zijn. Ik heb bewust besloten niet verder te gaan dan 1,35v. Kan natuurlijk gewoon, maar ik ben gewoon niet van het extreme. Zeker bij Ryzen is het zo zinloos omdat die extra 0,7v je gemiddeld 100MHz opleveren. Verder is 1,42v het maximale voordat je je chip echt gaat beschadigen. 1,35v is het maximale voordat je een kans krijgt op degradatie. Daar heb ik gewoon geen zin in.
Ik heb nu 1,35v ingesteld in de bios. Dat is 1.1875v met een 0.1625v offset. Hiermee is mijn chip stabiel met 3,85GHz. Ook echt net, want soms blijft die even hangen bij de 50 passes run van Intelburn die ik heb gedraaid. Voor normaal gebruik is het afdoende.
Nu is er iets wat ik echt voor geen ene meter snap. Moederbord
(ASUS Prime X370-pro) voltage bij zware load gaat onverklaarbaar omhoog, voorbij de 1,35v, terwijl CPU voltage load achter blijft. Nu verwacht ik wel wat vdroop, maar dit kijkt me toch echt niet normaal. Zeker omdat aan de moederbord kant, voltages omhoog gaan. Dat zou helemaal niet moeten gebeuren.
Metingen met zowel HWmonitor als HWiNFO64 krijg ik dit:
LLC uit:
-Moederbord vcore/VDDRC: 1,373-1,384v
-CPU vcore: 1,275v-1,294v
LLC 1:
-Moederbord vcore/VDDRC: Niet bijgehouden, maar het was hoger
-CPU vcore: 1,281v-1,300v
LLC 2:
-Moederbord vcore/VDDRC: Niet bijgehouden, maar het was hoger
-CPU vcore: 1,287v-1,306v
LLC 3:
-Moederbord vcore/VDDRC: 1,428v-1,439v

(wat de f*ck)
-CPU vcore: 1,319v-1,331v
Temperaturen liepen ook steeds een beetje verder op. Ventilatoren staan ingesteld op vol gas bij 75 graden, en bij LLC 2 was het net wel, net niet, bij LLC 3 gewoon wel. Die readouts lijken accuraat te zijn. Dit gebeurd zowel met de 1001 als de 0902 bios.
Ik snap er echt niks van. Hoe kan mijn moederbord nu hogere voltages leveren dan wat ik zelf heb ingesteld en de CPU er alsnog behoorlijk onder zitten? Met LLC 3, wat gewoon een paardenmiddel is, kom ik pas in de buurt van de 1,35v, en dan gaat de VDDRC aan de kant van het moederbord, volledig door het dak. Dat is niet wat LLC hoort te doen. Klopt helemaal niks van, en inmiddels heb ik nu al met drie verschillende programma's, hetzelfde uitgemeten...
In ieder geval ga ik niet verder totdat dit opgehelderd is.
[
Voor 9% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 07-11-2017 22:56
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.