Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:05
Sinds de nieuwe AGESA 1.0.0.6b op mijn Asrock AB350 ITX moet ik in eens het geheugen op 1.45v zetten om nog fatsoenlijk 3466Mhz en CL14 te draaien waar dat voorheen 1.4v was :X

Apart gezien er volgens de release notes geen verschil zou moeten zijn. "No memory ABL(AGESA Boot Loader) or training changes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 06:30
Natrixz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:54:
Sinds de nieuwe AGESA 1.0.0.6b op mijn Asrock AB350 ITX moet ik in eens het geheugen op 1.45v zetten om nog fatsoenlijk 3466Mhz en CL14 te draaien waar dat voorheen 1.4v was :X

Apart gezien er volgens de release notes geen verschil zou moeten zijn. "No memory ABL(AGESA Boot Loader) or training changes."
Vorige bios terug erop flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
Ja heb ik inderdaad gedaan, dan kan ik in eens ook weer "gewoon" stabiel op 3466Mhz CL14 draaien met 1.4v

Nou schijnt dit vaker voor te komen bij Ryzen updates, maar blijf het apart vinden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
TS geüpdatet met hoofdzakelijk Threadripper en iets meer over tuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Het valt me op dat alle geheugen overklok vragen (Hynix geheugen op 2933 of 3200 krijgen) niet in het overklok topic terecht komen, maar in het ervaringen topic.
Mensen hebben niet door dat alles boven de 2667 overklok is?
Ik had gehoopt dat in dit overklok topic er een bevestiging zou komen dat het Hynix geheugen na een warme boot vaak wel tot de rated speeds over kan klokken en dat je dus vooral een moederbord moet selecteren op een optie als BOOT DRAM VOLTAGE als je geen duur Samsung B die geheugen wilt kopen, maar wel vrij zeker wil zijn de rated speeds te halen.

Ik zag trouwens dat er een nieuw bios was gebaseerd op Agesa 1.0.0.6b voor de MSI B350M Mortar, misschien dat ik daarmee wél vanuit coldboot de 3200 haal. Ik zal er van het weekend eens mee gaan spelen.

• Jip99
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-03 09:48
DannyXP1600 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:21:
Het valt me op dat alle geheugen overklok vragen (Hynix geheugen op 2933 of 3200 krijgen) niet in het overklok topic terecht komen, maar in het ervaringen topic.
Mensen hebben niet door dat alles boven de 2667 overklok is?
Ik had gehoopt dat in dit overklok topic er een bevestiging zou komen dat het Hynix geheugen na een warme boot vaak wel tot de rated speeds over kan klokken en dat je dus vooral een moederbord moet selecteren op een optie als BOOT DRAM VOLTAGE als je geen duur Samsung B die geheugen wilt kopen, maar wel vrij zeker wil zijn de rated speeds te halen.

Ik zag trouwens dat er een nieuw bios was gebaseerd op Agesa 1.0.0.6b voor de MSI B350M Mortar, misschien dat ik daarmee wél vanuit coldboot de 3200 haal. Ik zal er van het weekend eens mee gaan spelen.
Ik kan dat sinds de nieuwe bios(F7a) voor de gigabyte AB350M gaming 3 bevestingen, sinds deze bios kan ik stabiel naar 3066, en waarschijnlijk met wat gepriegel naar 3200mhz.. (met corsair, hynix)

Alleen lukt het dus echt niet om een cold boot te doen.. ik vind dit persoonlijk wel een ontwerpfout van gigabyte.. en ik hoop dat ze er op een of andere manier het voltage meteen bij boot goed krijgen..

• Saturnus
  • Niet online
Heeft iemand eigenlijk al zijn geheugen sneller laten draaien dan de geheugenspecificaties voorschrijven?

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 08:46
Zeker, link.

Zelf draai ik nu 3333 op mijn G.Skill Trident Z F4-3200, maar timings nog niet optimaal. Gister bios update gedaan en moet nog e.e.a. testen.
Saturnus schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:35:
Heeft iemand eigenlijk al zijn geheugen sneller laten draaien dan de geheugenspecificaties voorschrijven?

• Saturnus
  • Niet online
MatsSkoe schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:44:
Zeker, link.

Zelf draai ik nu 3333 op mijn G.Skill Trident Z F4-3200, maar timings nog niet optimaal. Gister bios update gedaan en moet nog e.e.a. testen.

[...]
Ik inmiddels ook. :P
Zojuist van BIOS 0513 naar 0806 gegaan. Het geheugen draait op 3066MT/s maar is nog niet getest op stabiliteit.

• Natrixz
Ik draai op 3466 met mijn G-Skill Flare X. Timing zou ik liever nog net zo strak houden als op 3200 maar dan ligt het voltage onacceptabel hoog voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het blijft toch wat... Ryzen en geheugen... Om van 2933 naar 3066 te komen, moet het geheugenvoltage van 1,35V naar 1,39V. Daarna de primaire timings iets aangedraaid. 16-16-16-35-72 stabiel. 16-15-15-28-56 waarschijnlijk ook op 1,40V. Daarna de timings iets losser gezet en naar 3200 gegaan. Bijna stabiel. Voltage omhoog, omhoog, omhoog... minder stabiel. VTT omhoog; minder stabiel. VPP omhoog; minder stabiel. Intussen al 1,44V op DRAM. De timings terug naar de 16-serie. BIOS update naar 0902. Niet stabiel.

Het meest verrassende is hoe het verhogen van het DRAM voltage de boel juist minder stabiel maakt. Na dit nog eens gelezen te hebben heb ik het DRAM voltage verlaagd naar 1,41V. Het was dichter bij stabiel dan al het voorgaande, maar toch net niet stabiel.

Vervolgens alle ProcODT instellingen bij langsgegaan, aangezien die optie nog wel eens als de heilige graal wordt gezien. Sindsdien verder van stabiel dan ooit tevoren, zelfs op originele instelling 'auto.' Bizar.

3200 dus niet.
Op korte termijn 3066 verder tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
Saturnus schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:11:
Het blijft toch wat... Ryzen en geheugen... Om van 2933 naar 3066 te komen, moet het geheugenvoltage van 1,35V naar 1,39V. Daarna de primaire timings iets aangedraaid. 16-16-16-35-72 stabiel. 16-15-15-28-56 waarschijnlijk ook op 1,40V. Daarna de timings iets losser gezet en naar 3200 gegaan. Bijna stabiel. Voltage omhoog, omhoog, omhoog... minder stabiel. VTT omhoog; minder stabiel. VPP omhoog; minder stabiel. Intussen al 1,44V op DRAM. De timings terug naar de 16-serie. BIOS update naar 0902. Niet stabiel.

Het meest verrassende is hoe het verhogen van het DRAM voltage de boel juist minder stabiel maakt. Na dit nog eens gelezen te hebben heb ik het DRAM voltage verlaagd naar 1,41V. Het was dichter bij stabiel dan al het voorgaande, maar toch net niet stabiel.

Vervolgens alle ProcODT instellingen bij langsgegaan, aangezien die optie nog wel eens als de heilige graal wordt gezien. Sindsdien verder van stabiel dan ooit tevoren, zelfs op originele instelling 'auto.' Bizar.

3200 dus niet.
Het is inderdaad wat, ik ben met de laatste bios met agesa 1006b stabiel op 3066 beland, maar daar moest het dram voltage wel naar 1.4v op 1.35 was een coldboot onmogelijk.. zelfs met 1.38 ook nog.. dus dan maar 1.4 geprobeerd en dat werkt goed tot nu toe..

Ik wacht tot agesa 1007 voor ik 3200 probeer te halen.. ik ben eigenlijk wel tevreden zo, 3066 met best strakke timing. 14-16-16-16-36-54 (geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Met nieuwe Agesa 1.0.0.6b bios op de b350m Mortar kan ik nu zelfs niet meer warm booten op 3200, 2933 niet geprobeerd, omdat tot nu toe bij ieder (beta) bios resulteerde in CLEAR CMOS voordat ik maar weer een beetje leven in de PC kreeg.
Nog steeds op 2667 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 20:44
MSI x370 pro carbon.

Het mijn cpu vcore ingesteld op 1.4v maar deze stijgt onder load naar 1.44v? Dit is na de recentste bios update gekomen volgens mijn..

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
deurmatje schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:08:
MSI x370 pro carbon.

Het mijn cpu vcore ingesteld op 1.4v maar deze stijgt onder load naar 1.44v? Dit is na de recentste bios update gekomen volgens mijn..

LLC handmatig ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
Eerst auto, later op 1 en zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
MSI x370 pro carbon.

Voltage is bij mij ook heel wisselend.. ik heb een GB AB350M Gaming 3 en heb mijn cpu naar 4.05ghz overgeclocked, dit moederboard heeft dus standaard mijn vcore op 1.4 gezet! (ik heb zelfs -0.12 moeten instellen) .

nu schommelt mijn vcore van 1.404 tot 1.416 , dus 0.012 verschil, ook al staat die fixed..

schijnt ook met c&q te maken te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MSI x370 pro carbon.

Zowel op de SLi plus als de Pro Carbon. Maar de SLI Plus loopt nog achter op de Carbon qua bios versie dus ik weet niet of het perse met een wijziging in de BIOS firmware te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
regmaster schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:24:
[...]

Zowel op de SLi plus als de Pro Carbon. Maar de SLI Plus loopt nog achter op de Carbon qua bios versie dus ik weet niet of het perse met een wijziging in de BIOS firmware te maken heeft.
Hmm oke, Kon me namelijk niet herinneren dat de carbon pro dit in de vorige versie wel had, maar kan ook aan mij liggen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

MarvinJames

Theatermaker

Mede Tweakers,

Ik heb een vraagje, eigenlijk over algemeen het overklokken, of eerder de benchmarking.

Zoals de meeste mensen gebruik ik Windows 10. Prima. Maar als je een benchmark draait dan wil je natuurlijk dat je eigenlijk nul randprocessen hebt lopen behalve je benchmarking software en eventueel een programma dat de temperatuur logt.

Als ik echter mijn Task Manager open, dan staan er voor Windows 10 tachtigduizendmiljoenmiljard (overdreven, maar you get the point) processen open van een Service Host zus, tot een Smart Screen dit, een Adobe blaat, een WMI gut, etc., etc., etc. Qua CPU usage zit ik op 1%, dus spannend is dat niet, maar voor je benchmark kan dat natuurlijk wel dat ene puntje meer of minder betekenen.

Kan ik dan ook Windows 10 in een soort veilige modus opstarten, waar je dan wel het maximale uit je systeem kan persen, maar zonder alle bulk van processen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@MarvinJames Helaas zal je dit handmatig moeten doen, zoals gebruikelijk met overklokken voor bijvoorbeeld HWBot scores. Handmatig alles uit je opstart halen en dan naar services en daar alles uitzetten wat je denkt niet nodig te hebben, rebooten en klaar. Bij windows 7 had je voor benchen welgeteld 17 processen nodig (gpu benchmarks), de rest kon uit. Bij windows 10 zal dat niet veel anders zijn.

Ik clock al tijden niet meer voor de scores, dus wat er nodig is bij win 10 is mij niet helemaal duidelijk(google). Verder kan je met benchen ook gewoon "windowstoets + G" gebruiken, maar de gamemodus zet lang niet alles uit.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 00:17
Saturnus schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:11:

3200 dus niet.
Ik herken mij wel in de problemen die je nu hebt...
Mijn problemen waren met 0806(?), terug gegaan naar een vorige versie, upgrade gedaan naar de 0806(?) en draaide stabieler.
Alsof er ergens iets blijft hangen qua instellingen...

Momenteel draait het bij mij echt super stabiel!

0902 erop, na de flash een bios reset gedaan
Eerste boot systeem op DCOP 3066 en handmatig de timings op 13-15-15-30 (3200C16 geheugen)
CPU naar 39.5

Sindsdien heb ik geen enkel issue meer, systeem is retesnel qua gevoel
Ook de micro-stutter die ik had is helemaal weg :*)

[ Voor 0% gewijzigd door raymondw op 27-09-2017 18:24 . Reden: Duidelijker omschreven ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 08:36
Net nog wat gespeeld met dat core performance boost, maar wat houd dat nou precies in ? ik zie dat hij in idle core soms naar 4ghz zet en voltage soms op 1.5, is dat wel goed? ook de temps stijgen daardoor in idle aanzienlijk

Als ik dit uitzet blijft hij op 3.7 ghz staan (1600X) en voltage rond de 1.18 / 1.20.. snap het niet zo goed en vraag me af of het kwaad kan

daarbij krijg ik mijn geheugen niet op 2933 ik heb een Asus PRIME B350-PLUS met Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
Jip99 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:57:
[...]

Ik kan dat sinds de nieuwe bios(F7a) voor de gigabyte AB350M gaming 3 bevestingen, sinds deze bios kan ik stabiel naar 3066, en waarschijnlijk met wat gepriegel naar 3200mhz.. (met corsair, hynix)

Alleen lukt het dus echt niet om een cold boot te doen.. ik vind dit persoonlijk wel een ontwerpfout van gigabyte.. en ik hoop dat ze er op een of andere manier het voltage meteen bij boot goed krijgen..
Ik heb denk ik wel geluk met de memory controller van mijn R7 1700 als ik dit weer zo lees. Ik kan dus meer bereiken met mijn CPU/RAM en mobo dan de meesten. Aan de andere kant heb ik wel weer 1,260v nodig voor 3,5GHz. Het is dus zeker geen superchip. Ook niet vreemd, het is een stepping 1 chip, vroeg silicon dus.

Toen ik mijn CPU en mijn Gaming 3 kocht, was F5 net uit als de nieuwste bios. Daarmee kon ik het XMP profiel van mijn LPX Vengeance 5.39, SK Hynix dus, aanzetten en zo 3200MHz draaien. Na een paar reboots was het dan klaar en ging de RAM terug naar default 2133MHz. De CPU checkt vijf keer of de RAM gaat werken, daarna wordt een safe default geactiveerd. Mijn geheugencontroller kon het dus vaak doen met ik vermoed 3 of 4 pogingen. Het was altijd net even wat minder snel als gewoon 2133MHz. Ik heb toen gewacht op F7, waarmee ik handmatig 3200MHz kon instellen, met CAS 16 timings en kon booten. XMP werkte niet meer. Soms startte mijn systeem meteen op, andere keren waren er een aantal pogingen nodig. Dat werd irritant, dus terug naar 2933MHz en dat werkt perfect.

Ik ga binnenkort eens de F9d bios proberen en kijken of 3200MHz nu echt eens 100% stabiel draait. Ik denk dat ik een aardige kans heb, ook gewoon met 1,35v. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:41:
[...]

knip*

Ik ga binnenkort eens de F9d bios proberen en kijken of 3200MHz nu echt eens 100% stabiel draait. Ik denk dat ik een aardige kans heb, ook gewoon met 1,35v. :)
Ik ben sindsdien weer iets verder, ik ben er achter dat als ik wil cold booten het geheugen 1.4v of hoger nodig heeft.. beetje vreemd omdat het nog niet op 3200mhz draait.. maar ja..

9/10 lukt een cold boot nu met 1.4v op 3066 met redelijke strakke timing.

dus ik heb nu eigenlijk wel happy met mijn systeem.. 4.05ghz en 3066 geheheugen.. voorloopig is het prima en echt wel snel.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:53:
[...]

Ik ben sindsdien weer iets verder, ik ben er achter dat als ik wil cold booten het geheugen 1.4v of hoger nodig heeft.. beetje vreemd omdat het nog niet op 3200mhz draait.. maar ja..

9/10 lukt een cold boot nu met 1.4v op 3066 met redelijke strakke timing.

dus ik heb nu eigenlijk wel happy met mijn systeem.. 4.05ghz en 3066 geheheugen.. voorloopig is het prima en echt wel snel.. :D
Ik heb gewoon geen zin in 1,4v voor mijn RAM. :P
Verder ga ik die 4GHz niet halen met mijn chip, dus ik hou het bij een efficiënte 3,5GHz, misschien ook eens 3,6 of 3,7GHz proberen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:01:
[...]

Ik heb gewoon geen zin in 1,4v voor mijn RAM. :P
Verder ga ik die 4GHz niet halen met mijn chip, dus ik hou het bij een efficiënte 3,5GHz, misschien ook eens 3,6 of 3,7GHz proberen.
nee ik ook liever niet, en vind het ook gewoon echt slordig dat dit moederbord/geheugen 1.4v nodig heeft om normaal te functioneren..

maar misschien met 1.0.0.7 dat het beter word.. want uiteindelijk wil ik wel echt terug naar 1.35.. en mijn cpu ook zo laag mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:05:
[...]

nee ik ook liever niet, en vind het ook gewoon echt slordig dat dit moederbord/geheugen 1.4v nodig heeft om normaal te functioneren..

maar misschien met 1.0.0.7 dat het beter word.. want uiteindelijk wil ik wel echt terug naar 1.35.. en mijn cpu ook zo laag mogelijk!
Ik denk niet dat het slordig is. Veel bordjes zijn nog erger dan deze als het om clockspeeds gaat. AM4 is gewoon te vroeg uitgebracht door AMD, en dan krijg je dit. Overigens ook niet exclusief een AMD probleem. Het komt ook vaak genoeg voor bij Intel platformen dat er dingen mis zijn. Zen haar memory controller lijkt vrij kieskeurig te zijn en in combinatie met onderontwikkelde microcode voor de CPU krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:08:
[...]

Ik denk niet dat het slordig is. Veel bordjes zijn nog erger dan deze als het om clockspeeds gaat. AM4 is gewoon te vroeg uitgebracht door AMD, en dan krijg je dit. Overigens ook niet exclusief een AMD probleem. Het komt ook vaak genoeg voor bij Intel platformen dat er dingen mis zijn. Zen haar memory controller lijkt vrij kieskeurig te zijn en in combinatie met onderontwikkelde microcode voor de CPU krijg je dit.
omdat het vaak voor komt betekend niet dat het niet slordig is.. inderdaad gewoon te vroeg uitgebracht.. vooral de bios was erg slecht geschreven, en voor sommige bordjes zijn er al 10 nieuwe biossen uitgebracht. maar het is misschien wishful thinking om meteen een goed bord te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:14:
[...]

omdat het vaak voor komt betekend niet dat het niet slordig is.. inderdaad gewoon te vroeg uitgebracht.. vooral de bios was erg slecht geschreven en voor sommige bordjes zijn er al 10 nieuwe biossen uitgebracht. maar het is misschien wishful thinking om meteen een goed bord te willen.
Het was ook AMD hun eerste grote release sinds 2012. Belangrijker is dat behalve een kleine fout bij Linux, de chipset en chips gewoon werken zonder hardware bugs. De test qua microcode ontwikkeling is natuurlijk volgend jaar februari als B450 en X470 uitkomen met de nieuwe generatie Zen chips. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jip99
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:38:
[...]

Het was ook AMD hun eerste grote release sinds 2012. Belangrijker is dat behalve een kleine fout bij Linux, de chipset en chips gewoon werken zonder hardware bugs. De test qua microcode ontwikkeling is natuurlijk volgend jaar februari als B450 en X470 uitkomen met de nieuwe generatie Zen chips. :)
Daarom steun ik AMD ook hoor(kunnen ze gebruiken), Intel is nu echt een schoolvoorbeeld van de wet van de remmende voorsprong.. de laatste 2 generaties van intel vielen voor mij erg tegen, vooral omdat ze cheap hebben gedaan met de heat spreader en het niet solderen ervan.

Dus nu voor AMD gegaan en ben prima tevreden met de prestatie nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:06:
[...]

Daarom steun ik AMD ook hoor(kunnen ze gebruiken), Intel is nu echt een schoolvoorbeeld van de wet van de remmende voorsprong.. de laatste 2 generaties van intel vielen voor mij erg tegen, vooral omdat ze cheap hebben gedaan met de heat spreader en het niet solderen ervan.

Ik hetzelfde en ben er behoorlijk tevreden mee, ondanks dat het natuurlijk een verschrikkelijk slechte gaming chip is. De meeste games zijn totaal onspeelbaar. :Y)
Overigens is Coffee Lake ook niet bijzonder indrukwekkend. Geen IPC gain voor zover de leaks, wel twee extra cores eraan geplakt, wat Intel bij Sandy Brigde al kon doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 10:42
Ik heb een Ryzen 3 1200 in combinatie met een Asrock AB350 Pro4 moederbord, maar slaag er niet in de processor te overclocken. Heb al allerlei combinaties geprobeerd:

3700 en 3800 MhZ op 1.28750 en 1.30000 volt geven een zwart scherm, ook 3700 MhZ op standaard voltage geeft een zwart scherm.
Ik moet telkens een CMOS reset uitvoeren om de PC nog opgestart te krijgen op standaardwaarden.

Volgende ook deze tutorial zonder succes: YouTube: How to OVERCLOCK Ryzen 3...! (Super Easy Beginner's Tutorial)

Iemand een idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Tricolores op 29-09-2017 19:55 ]

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:06:
[...]

Hebben we eerder gezien bij verschillende bedrijven, maar misschien ken jij Nokia nog? :Y)

Laatste regel ++!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 10:42
Dreifarben schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:54:
Ik heb een Ryzen 3 1200 in combinatie met een Asrock AB350 Pro4 moederbord, maar slaag er niet in de processor te overclocken. Heb al allerlei combinaties geprobeerd:

3700 en 3800 MhZ op 1.28750 en 1.30000 volt geven een zwart scherm, ook 3700 MhZ op standaard voltage geeft een zwart scherm.
Ik moet telkens een CMOS reset uitvoeren om de PC nog opgestart te krijgen op standaardwaarden.

Volgende ook deze tutorial zonder succes: YouTube: How to OVERCLOCK Ryzen 3...! (Super Easy Beginner's Tutorial)

Iemand een idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Ter wijze van documentatie voor de toekomst... Je BIOS flashen kan wonderen doen :) Draait stabiel nu op 3,8 GhZ en 1,2875 volt.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:48
Jip99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:05:
[...]

Je hebt het over de MSI x370 Pro Gaming Carbon toch?

Deze heb ik al tijden stabiel draaien met mijn G.Skill ram op 3200mhz met 1.35v.
Sinds de nieuwe bios firmware merk ik wel dat het geheugen naar 1.36v is gegaan ipv de stabiele 1.35v

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
MSI x370 Pro Gaming Carbon

Geheugen 1.4v 3066 14-16-16-35
CPU 1.39v 3825Mhz

CPU nog aan het tweaken.. geheugen lijkt max tot nu toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
Dracoz schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:00:
[...]

Je hebt het over de MSI x370 Pro Gaming Carbon toch?

Deze heb ik al tijden stabiel draaien met mijn G.Skill ram op 3200mhz met 1.35v.
Sinds de nieuwe bios firmware merk ik wel dat het geheugen naar 1.36v is gegaan ipv de stabiele 1.35v
nee sorry, ik heb een gb AB350M Gaming 3 :) en op dit bordje heb ik echt 1.4 nodig om te kunnen cold booten.. daar onder gaat gewoon niet.. geheugen is volgens mij wel stabiel op 1.35 met een warme boot.. maar ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 10:21
Die MSI Pro Carbon die ik heb is niet zo handig.

Als ik een OC doorvoer die hij niet wilt start hij niet op, maar gaat nooit terug naar het BIOS scherm. Ik moet altijd manueel een CRAM reset doen met de batterij vooraleer ik weer aan de BIOS kan. Aangezien dat batterijtje tussen de graka en de CPU koeler zit is dat heel lastig.

Gear:

AMD 1700X
Be Quiet Pure Rock
MSI X370 Gaming Pro Carbon
16GB Corsair Veng LPX

3,8 Ghz op 1,350v en 3200 Mhz geheugen leek stabiel, tot ik na een dag rap een reboot deed en hij niet meer wou opstarten.
4 Ghz start hij zelfs niet op.

Ik vermoed dat ik tegen geheugen problemen aanloop, zelfs als ik de voltages van het geheugen aanpas wilt hij niet meer opstarten.

Iemand wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Probeer wat lagere memory speeds, vrijwel alle boot problemen komen door geheugen.
Ik heb ook wel eens last dat een cold boot niet lukt, een paar keer opnieuw proberen en ik kom er vaak wel door heen.

[ Voor 42% gewijzigd door unfor op 04-10-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
Lyca schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:29:
Die MSI Pro Carbon die ik heb is niet zo handig.

Als ik een OC doorvoer die hij niet wilt start hij niet op, maar gaat nooit terug naar het BIOS scherm. Ik moet altijd manueel een CRAM reset doen met de batterij vooraleer ik weer aan de BIOS kan. Aangezien dat batterijtje tussen de graka en de CPU koeler zit is dat heel lastig.

Gear:

AMD 1700X
Be Quiet Pure Rock
MSI X370 Gaming Pro Carbon
16GB Corsair Veng LPX

3,8 Ghz op 1,350v en 3200 Mhz geheugen leek stabiel, tot ik na een dag rap een reboot deed en hij niet meer wou opstarten.
4 Ghz start hij zelfs niet op.

Ik vermoed dat ik tegen geheugen problemen aanloop, zelfs als ik de voltages van het geheugen aanpas wilt hij niet meer opstarten.

Iemand wat tips?
Ja en hynix geheugen en 3200 is echt heel zelden. met 3066 moet je nog blij zijn.

Heb je wel de nieuwste bios? ik heb dit probleem namelijk niet met booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
deurmatje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Ja en hynix geheugen en 3200 is echt heel zelden. met 3066 moet je nog blij zijn.

Heb je wel de nieuwste bios? ik heb dit probleem namelijk niet met booten
Ik heb nu een beetje geprobeerd gewoon met de Ryzen Master applicatie.

Ik geraak tot 3825 Mhz met het geheugen aan 3600, Cinebench crasht niet. Heb wel nog niet alles volledig getest.

Als ik stap naar 3,9, zelfs met het geheugen naar 2133 Mhz crasht Cinebench en ook de computer.

Weet niet goed wat de limiting factor nu is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Lyca schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:46:
[...]

Ik heb nu een beetje geprobeerd gewoon met de Ryzen Master applicatie.

Ik geraak tot 3825 Mhz met het geheugen aan 3600, Cinebench crasht niet. Heb wel nog niet alles volledig getest.

Als ik stap naar 3,9, zelfs met het geheugen naar 2133 Mhz crasht Cinebench en ook de computer.

Weet niet goed wat de limiting factor nu is eigenlijk.
Lijkt me vrij simpel toch, vcore omhoog knallen.
Als het met 1.4v nog niet lukt, dan is het helaas pindakaas en zul je op 3.8 moeten blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik ga het opgeven denk ik

38.25 ratio op 1.350v leek super stabiel, 2-3 uurtjes gamen. Wat testen op de CPU, cinebench bijna 1700.
3200 geheugen

Pushen naar 3,9 leek onmogelijk, maar op 2 settings start hij op en tijdens cinebench crasht hij.

Nu ook tijdens een reboot van de computer kwam hij niet meer op, oftewel heb ik super slechte chip of Ryzen is gewoon slecht in overclocken. Of ik begrijp er geen sars van.

Ook dit moederbord X370 Gaming Pro Carbon lijkt een miskoop, je moet 2 keer rebooten vooraleer de auto CMOS clear er is. Niet meer plezant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Lyca
Het is inderdaad niet het makkelijkste platform en overklokken komt niet bepaald ver vergeleken met eerdere AMD-series. Er wordt gehoopt en verwacht dat de verbeterde variant in 2018 het beter doet qua overklokken. Dat je niet verder komt dan 3,8GHz kan dus prima. Volgens mij ben ik ook ergens daar gestrand maar heb besloten om stock te draaien met flink verlaagde VCore, zoals in de TS en mijn vierde post is beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

@Lyca
http://i.imgur.com/8Rch6JF.png

De Zeppelin Core die in Ryzen zit en al helemaal de "normale" Ryzen ZP-B1 stepping is kwa architectuur best gelijkend aan mobile SoC cores. De vorige maand uitgelekte design specs spreken dan ook van een mobile-solution met als target 3-3.3Ghz. (mobile is hier high end tablet / laptop)

Voltage response is dus "vlak" op een aantal punten gevolgd door een aardige wall. Gemiddeld zal je voor 4Ghz 1300mV moeten gaan leveren en dan komt core kwaliteit, VRM van je bord, silicon kwaliteit etc om de hoek kijken. De reden waarom sommigen met 1.39v wél 4Ghz aan kunnen tikken en andere met 1.45v nog niet.

Persoonlijk heb ik b.v. een 1700 die geen 4Ghz doet onder 1.42v Maar op 1.45v kan hij wel cinebench overleven op 4.175Ghz. (Maar goed, ik heb em dan ook al in de eerste twee weken wat gedegradeerd vrees ik)

Daarnaast heb ik nu bij diverse Ryzen builds ook gezien dat een clock pushen en die stabiel krijgen niet alles is; soms is bij hogere clocks de snelheid lager!

Zo is mijn Hynix 3000 cl15 echt sneller op 2800 dan op 2933 bij gelijke timings. (en 2933 is niet perfect stabiel) Ook 3950 op 1.38v is niet echt sneller dan 3875 op 1.35v.
Zo heb ik ook een 1600X gebouwd voor iemand waar 3.95ghz sneller was in alles dan 4.0 en 4.0 allerlei bugjes had, tenzij de RAM naar 2400 of lager gezet werd.

Maar als je je systeem dan mooi hebt getuned liegen de resultaten er niet om. Ik zie b.v. keer op keer m'n Cinebench scores hoger uitvallen dan die in reviews. In alles behalve Adobe applicaties is de performance van een overclockte Ryzen naar mijn mening prima in orde. En omdat ik 3440x1440 100hz gebruik en geen 1920x1080 265hz oid, is het ook totaal geen bottleneck voor m'n 1080Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:22
Ik ben aan het overwegen om een nieuwe systeem in elkaar te zetten, daarbij moet het vooral energiezuinig en stil zijn. Kwa budget kom ik uit op de AMD 1600 of de 1600X.

De 1600 heeft een TDP van 65W, terwijl de 1600X een TDP heeft van 95W. Logischerwijs zou je - omdat het energiezuinig moet zijn - kiezen voor de 1600. Maar ik heb mij laten vertellen dat een TDP niet altijd het daadwerkelijke stroomverbruik weerspiegelt.

Daarnaast schijnt de AMD Zen CPU's erg makkelijk zijn in overklokken. Ik neig er om om de 1600 te kopen en deze te laten draaien op 3.5GHz.

Ik neem aan dat door overklokken het stroomverbruik omhoog gaat, dus kan ik misschien beter de 1600X en niet overklokken? Kwa prijs verschilt het maar 20 euro.

Is de stock koeler stil? Zo ja, is het prijsverschil wat meer, omdat de 1600X zonder koeler wordt geleverd.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Polat06 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:04:
Ik ben aan het overwegen om een nieuwe systeem in elkaar te zetten, daarbij moet het vooral energiezuinig en stil zijn. Kwa budget kom ik uit op de AMD 1600 of de 1600X.

De 1600 heeft een TDP van 65W, terwijl de 1600X een TDP heeft van 95W. Logischerwijs zou je - omdat het energiezuinig moet zijn - kiezen voor de 1600. Maar ik heb mij laten vertellen dat een TDP niet altijd het daadwerkelijke stroomverbruik weerspiegelt.

Daarnaast schijnt de AMD Zen CPU's erg makkelijk zijn in overklokken. Ik neig er om om de 1600 te kopen en deze te laten draaien op 3.5GHz.

Ik neem aan dat door overklokken het stroomverbruik omhoog gaat, dus kan ik misschien beter de 1600X en niet overklokken? Kwa prijs verschilt het maar 20 euro.

Is de stock koeler stil? Zo ja, is het prijsverschil wat meer, omdat de 1600X zonder koeler wordt geleverd.
Het TDP verschil ligt aan de iets lagere stock clocks bij de 1600, verder zijn het exact dezelfde chips die exact dezelfde overclocks kunnen behalen.
De X CPU's zijn hun geld eigenlijk niet waard voor een tweaker.
De stock koeler is vrij stil en geschikt voor lichte overclocks, houd max 3.7 aan met die koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
Hallo,

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Ik heb mijn Ryzen 1700x op 2 moederborden getest ( gaming pro carbon & tomahawk )
Maar om 1 of andere reden lijkt mijn CPU altijd vast te zitten op 3500 Mhz gaat niet omlaag, maar ook niet omhoog. Idle is temp 29 en bij benchen rond de 51, maar hij wilt niet omlaag of omhoog?

Alles staat op default zonder dat ik iets gedaan heb.

----

Als ik hem overclock pakt hij die snelheid ook heb nu geprobeerd bv met 3,8 dan staat het ook bij cpu z en alles. Echter hij downclocked het niet?

Kan het liggen aan het feit dat ik evt windows opnieuw moet installeren ?
In bios als ie op default staat geeft ie wel 3.4 aan, maar in cpu z en hwinfo geeft ie 3500 ( xfr ) maar gaat ie niet omhoog of omlaag ( zoals die wel zou moeten bij idle omlaag en bij meer power richting 3.8 standaard toch?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

[ Voor 38% gewijzigd door Fordius op 07-10-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 11:25
Wat voor powerplan gebruik je ? dit is namelijk wel belangerijk voor downclocks.

Als je overclockt en dus je state vast zet, kan je niet downclocken.

Sommige borden gebruiken softwarematige instellingen.

Wat voor moederbord gebruik je nu ?

Als ik mijn carbon reset, staat downclock control en cool n quit aan en clocks/voltage op auto..

[ Voor 28% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 07-10-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
Huib_Bloodstone schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:28:
Wat voor powerplan gebruik je ? dit is namelijk wel belangerijk voor downclocks.

Als je overclockt en dus je state vast zet, kan je niet downclocken.

Sommige borden gebruiken softwarematige instellingen.

Wat voor moederbord gebruik je nu ?

Als ik mijn carbon reset, staat downclock control en cool n quit aan en clocks/voltage op auto..
Ik gebruik momenteel de b350 carbon gaming pro.
Ik doe op default dan gebeurd dat ook, maar in windows blijft het gewoon hangen op 3500 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Fordius schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:43:
Hallo,

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Ik heb mijn Ryzen 1700x op 2 moederborden getest ( gaming pro carbon & tomahawk )
Maar om 1 of andere reden lijkt mijn CPU altijd vast te zitten op 3500 Mhz gaat niet omlaag, maar ook niet omhoog. Idle is temp 29 en bij benchen rond de 51, maar hij wilt niet omlaag of omhoog?

Alles staat op default zonder dat ik iets gedaan heb.

----

Als ik hem overclock pakt hij die snelheid ook heb nu geprobeerd bv met 3,8 dan staat het ook bij cpu z en alles. Echter hij downclocked het niet?

Kan het liggen aan het feit dat ik evt windows opnieuw moet installeren ?
In bios als ie op default staat geeft ie wel 3.4 aan, maar in cpu z en hwinfo geeft ie 3500 ( xfr ) maar gaat ie niet omhoog of omlaag ( zoals die wel zou moeten bij idle omlaag en bij meer power richting 3.8 standaard toch?

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Als je overclocked dan draait Ryzen standaard op die clockspeeds en doet niet aan downclocken.
Je kunt dit forceren door met powerstates te werken in de bios. (niet elk bord ondersteunt dit)
Echter blijkt dat het stroomverbruik weinig scheelt.
Dat een CPU op full speed draait betekend niet dat hij idle het zelfde stroomverbruik heeft als stressed.\

Hier meer info:

TLDW: Verschil is zo'n 7 watt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
Hallo,

Ik wil hem eigenlijk stock draaien met 3.4 - 3.8 boost.
Heb windows opnieuw geinstalleerd. Voordat ik de chipsets geinstalleerd had en de AMD Ryzen Balance Plan gebruikte downclockte hij wel naar beneden, maar niet boven 3500.

Nu blijft ie alsnog hele tijd rond 3500 ik merk niks van 3400 to 3800 wat ie gewoon zou moeten doen.

Cinebench scoort ook 1521 met 3200Mhz ram

_____

Volgens mij ben ik dom en kijk ik helemaal verkeerd. Als ik bench out of the box ( default ) is natuurlijk alle cores max 3500 zeker? Enkel met overclock kan ik het hoger doen toch? Of heb ik het nu fout haha :P

[ Voor 22% gewijzigd door Fordius op 08-10-2017 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Fordius schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:28:
Hallo,

Ik wil hem eigenlijk stock draaien met 3.4 - 3.8 boost.
Heb windows opnieuw geinstalleerd. Voordat ik de chipsets geinstalleerd had en de AMD Ryzen Balance Plan gebruikte downclockte hij wel naar beneden, maar niet boven 3500.

Nu blijft ie alsnog hele tijd rond 3500 ik merk niks van 3400 to 3800 wat ie gewoon zou moeten doen.

Cinebench scoort ook 1521 met 3200Mhz ram

_____

Volgens mij ben ik dom en kijk ik helemaal verkeerd. Als ik bench out of the box ( default ) is natuurlijk alle cores max 3500 zeker? Enkel met overclock kan ik het hoger doen toch? Of heb ik het nu fout haha :P
Heb je core performance boost in de bios op auto/enable staan? Dit is namelijk 'XFR'.
Dit gaat alleen op indien je een X versie hebt, maar meende te lezen ergens dat je een 1700x had toch?

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
TheLarger1 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:13:
[...]

Heb je core performance boost in de bios op auto/enable staan? Dit is namelijk 'XFR'.
Dit gaat alleen op indien je een X versie hebt, maar meende te lezen ergens dat je een 1700x had toch?
Hallo,

Jah klopt ik heb de X versie idd en boost is enabled idd.
Had alles op default, maar XFR gaat naar 3500. Ik met me domme kop zag 3.8 boost staan, maar
dat is natuurlijk niet voor alle cores en niet altijd. Als je benched is het max 3500 en dat is volgens mij correct met default toch?

Echter door de Ryzen Plan gaat ie zeker niet echt omlaag, maar blijft ie rond 3500 hangen?
Moet ie niet downclocken of is dat omdat ik een optie uit heb staan?

Alvast erg bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Fordius schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:19:
[...]

Hallo,

Jah klopt ik heb de X versie idd en boost is enabled idd.
Had alles op default, maar XFR gaat naar 3500. Ik met me domme kop zag 3.8 boost staan, maar
dat is natuurlijk niet voor alle cores en niet altijd. Als je benched is het max 3500 en dat is volgens mij correct met default toch?

Echter door de Ryzen Plan gaat ie zeker niet echt omlaag, maar blijft ie rond 3500 hangen?
Moet ie niet downclocken of is dat omdat ik een optie uit heb staan?

Alvast erg bedankt :D
Ik zag dat het powerplan van Ryzen bij mij de minimale processor status op 90% zet, wellicht kun je die iets verlagen. Ergens in dit topic staat ook dat het verbruik slecht een paar watt scheelt idle. Core boost is volgens mij inderdaad niet op alle cores. Ik heb mijn 1700 non-x op 3.6Ghz draaien met 1.192v.

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
TheLarger1 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 01:20:
[...]

Ik zag dat het powerplan van Ryzen bij mij de minimale processor status op 90% zet, wellicht kun je die iets verlagen. Ergens in dit topic staat ook dat het verbruik slecht een paar watt scheelt idle. Core boost is volgens mij inderdaad niet op alle cores. Ik heb mijn 1700 non-x op 3.6Ghz draaien met 1.192v.
Hallo,

Jah ik was meer benieuwd naar het feit wat ie stock hoort te draaien en is dat 3.5 en is die ryzen plan de reden dat ie stabiel 3.5 draait? Dan kan ik daarna kijken naar waar ik het heen kan clocken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik kom tot 3,9Ghz nu op 1.3875v.
Memory heb ik op auto laten staan en die klokt naar 2166. Ik heb ook geen volts op het geheugen aangepast.

Hier werkte een Aida64 op en cinebench draaide goed.

Ik besloot een stapje verder te gaan en het geheugen op 2400Mhz, hier crasht cinebench de computer. Nu weet ik niet goed hoe verder?

Meer volt aan het geheugen of meer aan de CPU?
1,3875 op de cpu en 1,360 op geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
Lyca schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:52:
Ik kom tot 3,9Ghz nu op 1.3875v.
Memory heb ik op auto laten staan en die klokt naar 2166. Ik heb ook geen volts op het geheugen aangepast.

Hier werkte een Aida64 op en cinebench draaide goed.

Ik besloot een stapje verder te gaan en het geheugen op 2400Mhz, hier crasht cinebench de computer. Nu weet ik niet goed hoe verder?

Meer volt aan het geheugen of meer aan de CPU?
1,3875 op de cpu en 1,360 op geheugen.
meer voltage op je cpu zetten doet niks af aan je geheugen, dus welk geheugen heb je precies want het is ook niet zeker dat hij op 2400mhz draait als stock 2133mhz is

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
paco2013 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:28:
[...]

meer voltage op je cpu zetten doet niks af aan je geheugen, dus welk geheugen heb je precies want het is ook niet zeker dat hij op 2400mhz draait als stock 2133mhz is
Een kleine samenvatting:

3,850 Mhz lijkt me stabiel op 1.365v, het geheugen staat op XMP Profiel 1. Dit is 3200 Mhz. Dit lijkt te werken

Stap ik iets hoger dan dit:

3.875 Mhz is niet stabiel op 1.365v, het geheugen beide op 3066 en 2933 getest. Cinebench crasht al, dan is het niet waard om verder te gaan kijken vermoed ik.

Alles boven 3.850Mhz lijkt echt problemen te geven, ik vermoed zelfs dat 3.850 ook niet volledig zal houden. Ik wil niet zomaar vCore gaan bijknallen omdat meerdere mensen die snelheden halen onder 1.4v.

Ik heb meerdere scenario's waarom dit fout loopt:

- De BeQuiet Pure Rock cooler krijgt dit niet gekoeld? (Ryzen toont tot 80° in full load), met die offset geeft dat misschien ergens een probleem ik weet niet? Dit gaat opgelost worden want het AM4 bracket voor mijn Noctua DH15 is besteld.

- Geheugen lijkt me niet stabiel (Ik heb een OC geprobeerd op 2133 Mhz op 3.9Ghz, dit leek initieel te werken maar Cinebench kwam lager uit dan 3.8 op sneller geheugen) Het geheugen omhoog duwde resulteerde in een Cinebench crash en vaak geen post.

- Ik heb een klote chip; Met dit scenario heb ik al vaak rekening gehouden, mijn 1700X deugt niet. Ik was zelfs ergens geneigd om gewoon een nieuwe te bestellen. Zot

- XFR op stock snelheden is gewoon totaal nutteloos imo, de microburst dat die geeft is echt nog geen volle second.

Ook al wil ik graag terug een AMD na lange tijd, ik moet toch een beetje toegeven dat ik teleurgesteld ben in deze release. Coffee Lake lijkt nu ineens veeeel interessanter. Ergens wil ik nog altijd een andere 1700X gaan kopen om daar eens mee te testen of ander geheugen.

Build:

1700X
MSI Gaming Pro Carbon
Corsair Vengeance LPX 3200 16GB
GTX 1060 Gigabyte G1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
3.85-3.9 is toch een prima clockspeed? Wat had je precies verwacht?
Vrijwel alleen de review samples deden 4.0, een retail sample die 4.0 stabiel doet is een uitzondering.
Als die temperatuur met offset is, dan is er niets aan de hand. Wat geeft HWiNFO64 aan?
Over het geheugen, is je bios up to date met agesa 1.0.0.6b?

De ene CPU is de andere niet, er zijn mensen die 3.9 halen op 1.3v, en ik moet er 1.4v door heen knallen voor 3.9.
Ik denk dat het tijd is om je verwachtingen wat bij te stellen.

[ Voor 31% gewijzigd door unfor op 10-10-2017 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
3,85GHz lijkt me toch ook top, die 150MHz ga je in real life toch niet merken.

Ik heb geopteerrd voor een Ryzen 5 in plaats van een Ryzen 7 omdat ik de waarschijnlijkheid om de 4.0GHz te ronden groter achtte met een 6 core.
Ik haal ook effectief de 4.0 GHZ op 1,386V, RAM op 3200MHz op 1,35V (XMP profiel) en NB/SOC staat op 1,15V. Load-line is ingesteld op level 1.

CPU is stabiel en wordt een 72°C max, dat is met de kraken X62, pomp minimum snelheid, fans op silent profiel. Als je het open gooit wordt de temp 63°C. Tijdens gaming op minimum snelheid wordt de CPU ook 63-64°C max, dus dat komt wel goed.

Waar ik minder over te spreken ben is de VRM temps van 95°C tijdens stressen, 85°C als de fans van de kraken volop draaien, tijdens gamen daarentegen komen ze nooit over de 60°C. Dus of dat echt een probleem is weet ik niet. VRM's kunnen wel wat hebben denk ik. Mobo is een MSI B350 Tomahawk (arctic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Engineer Stewie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:51:
Waar ik minder over te spreken ben is de VRM temps van 95°C tijdens stressen, 85°C als de fans van de kraken volop draaien, tijdens gamen daarentegen komen ze nooit over de 60°C. Dus of dat echt een probleem is weet ik niet. VRM's kunnen wel wat hebben denk ik. Mobo is een MSI B350 Tomahawk (arctic)
Kan ook aan de sensor liggen, de mijne geeft tijdens idle 90-100c aan maar tijdens gamen rond de 80.
Het vreemde is als ik ze echter meet met mijn infrarood thermometer dan kom ik niet over de 70.
De heatsink is warmer tijdens gamen dan idle, dus dat spreekt de sensor ook weer tegen.
Dus geen idee waar dat gemeten word, en of die vrm sensor uberhaubt wat doet.

Ik heb een ander bord overigens. (Asrock B350M pro4.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tijdens idle zakt dat onder de 50°C. Weet ook niet of dat allemaal wel klopt.
Ik zal het wel zien als het moederbord het begeeft zeker... Het is geschikt voor een Ryzen 7 1800x volgens MSI, dus zal een 1600X ook nog wel lukken met zijn milde OC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99

Ik heb geopteerrd voor een Ryzen 5 in plaats van een Ryzen 7 omdat ik de waarschijnlijkheid om de 4.0GHz te ronden groter achtte met een 6 core.
Ik haal ook effectief de 4.0 GHZ op 1,386V, RAM op 3200MHz op 1,35V (XMP profiel) en NB/SOC staat op 1,15V. Load-line is ingesteld op level 1.

CPU is stabiel en wordt een 72°C max, dat is met de kraken X62, pomp minimum snelheid, fans op silent profiel. Als je het open gooit wordt de temp 63°C. Tijdens gaming op minimum snelheid wordt de CPU ook 63-64°C max, dus dat komt wel goed.

4ghz op 1,386... dan heb je wel echt een super cpu geloof ik.. mijn 1600x kan echt niet werken als ik onder de 1.4 geraak.. misschien dat nieuwe biossen dit wel wat kunnen verbeteren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Hij is net gecrasht (geen post) op:

3850 Mhz, 1.365v. Geheugen op 3200 Mhz

Dus na het installeren van een Noctua DH15 haalt het niets uit, brakke CPU wel.

1700X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 444127

daltona schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:48:
Het zal vast wel ergens staan maar kan het niet zo snel vinden. Ik heb mijn ryzen 5 1600 overgeklockt naar 2.8 Mhz met de stock koeler. ik heb prime 95 een uur aangezet en de max temp is 68.5 graden. Is dat een goede temp? of is het aan te raden om een betere koeler te halen? ik game voornamelijk en ga er dan vanuit dat de cpu niet max belast word. iemand de weet of die temperatuur goed is?
De CPU-temperatuur is in orde en de moederborden zouden hier geen probleem mee moeten hebben. Als je een betere koeler haalt dan kan je de CPU-temperatuur lager krijgen maar afhankelijk van de koeler kunnen componenten op je moederbord juist weer warmer worden (towerkoelers zijn leuk maar ze blazen geen lucht vlak boven je moederbor). Al zou dat met 3,8 GHz geen probleem moeten zijn. Ik zou enkel investeren in een betere koeler als je minder lawaai wil of je per se een 4,0 GHz overklok wil pushen. Wat voor RAM (klokfrequentie die jij gebruikt) en welk moederbord heb jij?

Een bekend probleem bij veel AM4-moederborden, de componenten zijn niet echt geschikt om langdurig met 1,4 V of hoger te werken. Het is kantje boord bij de paar betere B350-moederborden en de slechtere X370-moederborden. Bij de betere X370-moederborden is het natuurlijk geen probleem.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-10-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-03 15:36
[quote]Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:53:
[...]

De CPU-temperatuur is in orde en de moederborden zouden hier geen probleem mee moeten hebben. Als je een betere koeler haalt dan kan je de CPU-temperatuur lager krijgen maar afhankelijk van de koeler kunnen componenten op je moederbord juist weer warmer worden (towerkoelers zijn leuk maar ze blazen geen lucht vlak boven je moederbor). Al zou dat met 3,8 GHz geen probleem moeten zijn. Ik zou enkel investeren in een betere koeler als je minder lawaai wil of je per se een 4,0 GHz overklok wil pushen. Wat voor RAM (klokfrequentie die jij gebruikt) en welk moederbord heb jij?

Msi b350 pro gaming carbon en 16gb ram 3200

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan kan je 4,0 GHz uitproberen, voor sommige spellen valt er winst mee te halen. Bij lagere klokfrequenties van Ryzen wordt er volgens mij minder verschil gezien tussen lagger (2400/2600) en hoger geklokt RAM (3200), bij hogere klokfrequenties wordt het verschil volgens mij wat groter. Leuk om mee te experimenteren als je graag de FPS wat hoger hebt. Ik zou echter niet 24/7 zo hoog klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:53:

Een bekend probleem bij veel AM4-moederborden, de componenten zijn niet echt geschikt om langdurig met 1,4 V of hoger te werken. Het is kantje boord bij de paar betere B350-moederborden en de slechtere X370-moederborden. Bij de betere X370-moederborden is het natuurlijk geen probleem.
We zullen zien wat het op de lange termijn doet, tot nu toe loopt alles prima. Ik heb lang getwijfeld tussen een B350 bord en een X370 bord (van een duurdere price range), maar ik wilde graag een witte build en ben dus voor de MSI tomahawk (Arctic) gegaan. Enkel tijdens stressen heb ik die hoge VRM temps gezien. Het feit dat ik een AIO koeler heb en er geen airflow meer is voor de VRM's helpt natuurlijk ook niet.
Maar VRM's zijn toch geschikt voor de wat hogere temperaturen? Volgens mij mag 85-90°C geen probleem zijn voor VRM's en dat zie ik in mijn dageljks verbruikt nooit. Meer tot max 50-60°C afhankelijk van wat ik aan het doen ben.

Enfin, 1,374V (geloof) ik tijdens idle en 1,386V onder load moeten de CPU en moederbord maar aankunnen :). Ik heb speciaal een 1600X genomen omdat 2 cores minder ook wel wat in stroomverbruik voor het moederbord zal schelen. So far so good, ben héél tevreden van mijn upgrade van een i7-920 naar mijn Ryzen 5. Niet de snelste CPU maar AMD 'verdient' de support om de concurrentie te behouden.
Mss dat ik volgend jaar upgrade naar de Ryzen 2 en ander moederbord. We zullen het zien.
Anoniem: 444127 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 01:27:
[...]

Dan kan je 4,0 GHz uitproberen, voor sommige spellen valt er winst mee te halen. Bij lagere klokfrequenties van Ryzen wordt er volgens mij minder verschil gezien tussen lagger (2400/2600) en hoger geklokt RAM (3200), bij hogere klokfrequenties wordt het verschil volgens mij wat groter. Leuk om mee te experimenteren als je graag de FPS wat hoger hebt. Ik zou echter niet 24/7 zo hoog klokken.
Why not. De CPU wordt echt niet heet. Ook niet op de hogere voltages. Ik wilde zo graag de 4GHz dat ik zelfs 1.4V 24/7 zou gebruiken. Verder zou ik ook niet gegaan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-10-2017 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
Anoniem: 444127 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 01:27:
[...]

dan hou ik het lekker op 3.8 GHz. Mijn scherm is 60hz dus aan meer fps heb ik toch niets :P
Maar ik vind 3.8 op het moment prima met mijn stock koeler. Met prime95 komt de temp onder volle load rond de 70 graden, maar als ik gewoon simpel game wat ik dus het meeste doe op mijn pc, dan kom ik rond de 52 graden. Dat is iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
daltona schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:15:
[...]

dan hou ik het lekker op 3.8 GHz. Mijn scherm is 60hz dus aan meer fps heb ik toch niets :P
Maar ik vind 3.8 op het moment prima met mijn stock koeler. Met prime95 komt de temp onder volle load rond de 70 graden, maar als ik gewoon simpel game wat ik dus het meeste doe op mijn pc, dan kom ik rond de 52 graden. Dat is iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken toch?
De CPU throttled op 95°C maar dat is natuurlijk way to much. Onder full load mag je gerust tot 80°C gaan zonder schade toe te brengen aan de CPU. Dus stressed 70°C en in game 52°C is niets om u zorgen over te maken. Dat zijn zowat dezelfde temps als ik zie met mijn CPU en de AIO koeling op zijn stilste settings.

Ik geloof nooit dat 3,8 en 4.0GHz zoveel ingame gaat uitmaken hoor, je spreekt over amper 5% verschil in kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
Engineer Stewie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:25:
[...]

De CPU throttled op 95°C maar dat is natuurlijk way to much. Onder full load mag je gerust tot 80°C gaan zonder schade toe te brengen aan de CPU. Dus stressed 70°C en in game 52°C is niets om u zorgen over te maken. Dat zijn zowat dezelfde temps als ik zie met mijn CPU en de AIO koeling op zijn stilste settings.

Ik geloof nooit dat 3,8 en 4.0GHz zoveel ingame gaat uitmaken hoor, je spreekt over amper 5% verschil in kloksnelheid.
Ik dank u voor uw reactie! _/-\o_ Dit is mijn eerste pc die ik zelf gebouwd heb dus ik had nog geen idee over de temps wat wel en niet goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door daltona op 23-10-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Engineer Stewie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:11:
Why not. De CPU wordt echt niet heet. Ook niet op de hogere voltages. Ik wilde zo graag de 4GHz dat ik zelfs 1.4V 24/7 zou gebruiken. Verder zou ik ook niet gegaan zijn.
Stroomverbruik, je verbruikt aanzienlijk meer bij 4,0 GHz dan 3,7/3,8 GHz. Ik zou zelf voor 3,7 GHz kiezen bij gewoon gebruik en enkel bij sommige spellen overklokken, ofwel via Ryzen Master ofwel door met twee verschillende profielen te booten. Een overklok op 4,0 GHz en 1,4 V zou nog veilig moeten zijn voor langdurig gebruik bij de 1600(X). Bij de 1700(X) zou ik het enkel met de beste paar B350-moederborden en de X370-moederborden doen.
Wat betreft het verschil tussen 3,8 en 4,0 GHz, vooral de combinatie van de iets hogere klokfrequentie en hoger geklokt RAM geeft een relevant verschil, met enkel de hogere klokfrequentie wordt je wat beperkt door trager geklokt RAM (2400/2600 MT/s) en met enkel sneller RAM wordt je wat beperkt door een tragere klokfrequentie (3,7/3,8 GHz). Als je alles uit Ryzen wil halen dan moet je zowel de CPU als de RAM goed overklokken.
Maar VRM's zijn toch geschikt voor de wat hogere temperaturen? Volgens mij mag 85-90°C geen probleem zijn voor VRM's en dat zie ik in mijn dageljks verbruikt nooit. Meer tot max 50-60°C afhankelijk van wat ik aan het doen ben.
Dat mag inderdaad geen probleem zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23-10-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Anoniem: 444127 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:38:

Stroomverbruik, je verbruikt aanzienlijk meer bij 4,0 GHz dan 3,7/3,8 GHz. Ik zou zelf voor 3,7 GHz kiezen bij gewoon gebruik en enkel bij sommige spellen overklokken, ofwel via Ryzen Master ofwel door met twee verschillende profielen te booten. Een overklok op 4,0 GHz en 1,4 V zou nog veilig moeten zijn voor langdurig gebruik bij de 1600(X). Bij de 1700(X) zou ik het enkel met de beste paar B350-moederborden en de X370-moederborden doen.
Wat betreft het verschil tussen 3,8 en 4,0 GHz, vooral de combinatie van de iets hogere klokfrequentie en hoger geklokt RAM geeft een relevant verschil, met enkel de hogere klokfrequentie wordt je wat beperkt door trager geklokt RAM (2400/2600 MT/s) en met enkel sneller RAM wordt je wat beperkt door een tragere klokfrequentie (3,7/3,8 GHz). Als je alles uit Ryzen wil halen dan moet je zowel de CPU als de RAM goed overklokken.
Stroomverbruik OK, maar het verschil zal uiteindelijk wel meevallen schat ik. Ik gebruik geen powerstates meer en denk dat dat toch het grootste verschil met standaard zal opleveren. Ook is overklokken naar 3,8GHz vanaf 3,6GHz (standaard voor de 1600X) natuurlijk niets spannends aan.
Mijn ram is 3200MHz RAM en loopt ook perfect op die snelheid. Hoger heb ik eigenlijk niet geprobeerd, net zoals ik op 4.0GHz gewoon gestopt ben met proberen. Heb daarop gewoon de laagste voltages gezocht.

Ik heb idd de 1700(X) niet genomen omdat ik een B350 bordje heb, voorlopig ook geen probleem. En als dat wel een probleem vormt hebben we weer andere CPU's en AM4 bordjes.

En wat betreft energieverbruik, ik wek tussen de 4400 en 4500 kWh energie op per jaar en verbruik ergens rond de 2500kWh (als single). Hierbij laat ik elke nacht de lichten buiten en in de trappenhal (LED strip) aangaan bij zonsondergang tot zonsopgang. Ik verwarm deels elektrisch bij (Badkamer) om alles op te krijgen. Dus dat extra voltage gaat niet zoveel uitmaken op de jaarrekening :). Maar niet iedereen zit in die situatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zouden wat probleempjes zijn met het voldoende verlagen van de spanning op het moment dat de klokfrequentie lager is bij lagere loads, het vermogen van je CPU ligt dus continue hoger, niet enkel wanneer het een piekload heeft. Misschien is dat inmiddels beter maar daar werd eerder over geklaagd. Ik zou in ieder geval ofwel beide doen - sneller RAM en overklokken naar 4,0 GHz - ofwel geen van beide. Daarom vroeg ik naar de RAM-latjes die worden gebruikt Zonder het een is het ander veel minder nuttig. Voor de 1600(X) is een goede B350 prima, een argument om eventueel een beter (een van de betere, niet elk X370-moederbord is beter voor overklokken) X370 moederbord te kiezen is om later te kunnen upgraden naar Zen2 of Zen3, die wil je allicht niet op een B350-moederbord plaatsen als je graag maximaal wil overklokken met conventionele koeling. Gezien de performancewinst van Zen naar Zen2 en Zen3 en mijn verwachting dat het daarna een tijdlang aanzienlijk minder snel gaat gaan (het verkleinen van de node wordt weer duurder en lastiger, ook omwille van lekstromen etc.) lijkt mij dat een te overwegen optie.

Jij hebt zonnepanelen op jouw dak? Hoe sla jij op wat jij niet direct gebruikt? Inderdaad, het zit er voor veel mensen niet in. Sowieso zal het bij een huurwoning al lastiger zijn (de eigenaar moet ermee akkoord gaan) en niet iedereen kan zomaar even €5000-10000 investeren. Dit is trouwens een voorbeeldje van hoe ons belastingstelsel helemaal niet zo progressief is als dat veel mensen denken, de progressieve schijven worden gecompenseerd door zaken zoals de hypotheekrenteaftrek en subsidies die enkel bij mensen terecht komen die toch al meer te besteden hebben (zonnepanelen, elektrische fietsen...).
Het investeren in zonnepanelen zou veel laagdrempeliger kunnen worden gemaakt via betere constructies (ook bij woningbouwbedrijven) waarbij de investering wordt gedaan door de eigenaar of misschien zelfs wel het stroombedrijf en de investering wordt afbetaald via de bespaarde kosten (wat je bespaart op stroomkosten dat betaal je aan het bedrijf die de investering heeft gedaan totdat het is afbetaald. Je moet er echter wel rekening mee houden dat die zonnepanelen en windmolens ook verre van probleemloos zijn, er is veel energie nodig om die panelen en windmolens te maken, voor windmolens heb je schaarse metalen nodig...
Idem voor elektrische auto's, het ocncept is leuk en ik ben er een voorstander van maar zolang we niet verder komen dan lithium batterijtjes gaat het niets worden aangezien er simpelweg te weinig lithium is en we behoefte hebben aan een grotere opslagcapaciteit bij hetzelfde gewicht.
Ik bekijk dit altijd vanuit zowel kostenperspectief ald duurzaamheidsperspectief. In het geval van overklokken gaat het mij om de extra performance vs. het extra vermogen. Dat hoeft niet per se geweldig te zijn als die extra performance een relevant verschil maakt (65 FPS vs. 50 FPS) maar als het verschil niet zo relevant is (110 FPS vs. 118 FPS) dan vind ik het best wel verspillend, maatschappelijk gezien en individueel gezien (dat geld kan je beter besteden).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23-10-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb deze Ryzen als 'voorlopig' gekocht. Ik ga kijken of ik naar Zen2/3 upgrade in de toekomst (CPU of CPU/Mobo of niks). Ik gebruik geen powerstates en gebruik dus de energiebesparing niet.

Dat er energie bespaard kan worden klopt volledig, echter is de besparing niet zo groot. In reviews wordt er voor de Ryzen 7 1700 gesproken van 10W verschil in idle. Als je je PC een heel jaar idle laat aanstaan is het verschil 17,5€ aan energiekost. Mijn PC staat niet heel veel aan en al zeker niet idle.
Power consumptie schaalt redelijk hard met CPU load en minder met de clockfrequentie.

Ik heb nooit echt stock gedraaid maar ik vermoed dat die voor mijn doen exact dezelfde prestaties geeft. Ik zal het in elk geval eens proberen.
Ik ben terug into Kerbal Space Program en merk bv tijdens het landen op Kerbin dat de FPS dramatisch zakt (35-40 FPS), heb wel een aantal visual mods geïnstalleerd. Voor de rest is de PC supersmooth.

Ik ben woonachtig in België, daar zijn de regels en gewoonten natuurlijk wat anders.
Ik ben op mijn 35ste (alleen) eigenaar van een eigen gebouwd nieuwbouwhuis (gebouwd in 2016, relatief klein OB, 150m² excl zolder en garage/tuinberging) en heb hierbij 4kWp zonnepanelen op mijn dak geplaatst.
Kostprijs was een 5400€ waarvan 2850€ gesubsidieerd is door een gunstig energiepeil van de woning (België).
Ik gebruik het net als batterij op momenten dat ik de energie niet nodig heb, zoals heel België. Ik betaal daar ook 360€ netbelasting per jaar voor.
Om 4400kWh eigen opgewekte energie zelf te verbruiken betaal ik nog steeds een 500€/jaar, wat een pak meer is dan de verwarmingskost om mijn huis op 22°C te houden (dag en nacht). Maar ik moet echt zot doen om 4400kWh op te krijgen.
Qua belastingsschijven is het wel goed zo, Ik ben zeker geen grootverdiener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Wellicht is dit niet het juiste topic maar kan iemand me helpen

Heb nog even een vraag, ik probeer nu met timings CMK16GX4M2B3000C15 V5.39 dit setje met Asus prime b350 plus in te stellen op 2933 maar ik heb zoveel timings en settings op mijn mobo dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen iemand toevallig hetzelfde bordje die kan helpen wellicht dmv screenshots ofzo?

Diverse dingen geprobeer dmet docp en 2933 maar hij blijft maar in de loop en zet alles terug.

CPU is een Ryzen 1600x ram staat hierboven mobo ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Vegetto schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:19:
Wellicht is dit niet het juiste topic maar kan iemand me helpen

Heb nog even een vraag, ik probeer nu met timings CMK16GX4M2B3000C15 V5.39 dit setje met Asus prime b350 plus in te stellen op 2933 maar ik heb zoveel timings en settings op mijn mobo dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen iemand toevallig hetzelfde bordje die kan helpen wellicht dmv screenshots ofzo?

Diverse dingen geprobeer dmet docp en 2933 maar hij blijft maar in de loop en zet alles terug.

CPU is een Ryzen 1600x ram staat hierboven mobo ook.
Ik pas alleen de main timings aan, al die andere dingen gaan me ook compleet boven mijn pet.

Mijn 3200C16 Corsair Vengeance LPX draait op 3066 nu met command rate 1 en dan de rest van de timings 20-22-22-22-39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Ik heb vakantie nu en ben nog wat aan het spelen geweest met mijn bios settings.
Met bios 1.7 final in mijn MSI b350m Mortar kreeg ik hem helemaal niet meer in 3200. Bij de beta biossen nog wel. Maar dan echt alleen maar als ik eerst naar het bios ging en dan een warme reboot deed. Erg vervelend, kostte me teveel moeite iedere keer. Als ik het een keer vergat liep ie gelijk nog maar 2133. Sinds Ryzen Master een update heeft gehad en ook de nieuwe geheugen frequenties ondersteunt nog maar een beetje aan het klooien gegaan. Ik gebruikte Ryzen Master voor de CPU overklok, omdat vanuit het bios overklokken steeds zorgde voor een 2.2 GHz processor die niks anders meer wou... En ik was bang dat als ik een geheugen frequentie in het bios zou pakken die Ryzen Master nog niet herkende, dat er iets mis zou gaan.

2800 werkt met strakke timings:
14-16-16-16-34

2933 niet geprobeerd, want daar heb ik tot nog toe altijd bij ieder stabiel en beta bios problemen mee gehad dat de computer niet eens een paar keer probeerde te booten en dan naar default 2133 gaat ofzo. Nee, zwart scherm en rode lampjes op het moederbord en verder niks. Enige manier om hem hier uit te krijgen is met clear cmos jumpertje.

3200 werkt nog steeds niet, ook niet met lossere timings.

3066 werkt op dit moment met 20-22-22-39 en het werkt gewoon vanuit cold boot.
Alleen denk ik dat 3066 met zulke losse timings niet sneller zal zijn dan met 2800 en strakke timings, wel?
Wat is een goed gratis geheugen benchmark programma?

Oh ja, sinds deze final in ieder geval werkt zo te zien vanuit het bios overklokken wel.
3900 MHz met vast voltage. Al is het voltage wat je krijgt iets hoger dan je instelt. En ik krijg het niet voor elkaar om op 1.3750 uit te komen, wat ik nodig heb voor stabiliteit.
Ik kom uit op 1.38125 of 1.36875.
Ene is stabiel, andere dus net niet. Althans, is het nooit geweest. Misschien nog maar eens testen nu. :p

[ Voor 12% gewijzigd door DannyXP1600 op 27-10-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
DannyXP1600 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:27:
[...]

Ik pas alleen de main timings aan, al die andere dingen gaan me ook compleet boven mijn pet.

Mijn 3200C16 Corsair Vengeance LPX draait op 3066 nu met command rate 1 en dan de rest van de timings 20-22-22-22-39
Welk bordje heb jij? En heb je zelfde ram als ik? Zou je eens een foto willen maken want ik ben al heel de avond bezig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
1 avond pas? >:)
Mijn Asus B350-Plus draaide pas stabiel na vele dagen tweaken...

Inmiddels heb ik een goeie stabiele setup gevonden.
CPU :39.5x (3.95Ghz)
Memory op DCOP 3066 (LPX 3200C16)
Enige wat ik daarna gedaan is het geheugen op 14-15-15-15-30

Alle andere settings heb ik wel mee gespeeld, maar gaven niet de 3200 die ik verwachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Dis wat is je advies docp instellen met timings? Dat doet Hij namenlijst niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
DannyXP1600 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:37:
Ik heb vakantie nu en ben nog wat aan het spelen geweest met mijn bios settings.
Met bios 1.7 final in mijn MSI b350m Mortar kreeg ik hem helemaal niet meer in 3200. Bij de beta biossen nog wel. Maar dan echt alleen maar als ik eerst naar het bios ging en dan een warme reboot deed. Erg vervelend, kostte me teveel moeite iedere keer. Als ik het een keer vergat liep ie gelijk nog maar 2133. Sinds Ryzen Master een update heeft gehad en ook de nieuwe geheugen frequenties ondersteunt nog maar een beetje aan het klooien gegaan. Ik gebruikte Ryzen Master voor de CPU overklok, omdat vanuit het bios overklokken steeds zorgde voor een 2.2 GHz processor die niks anders meer wou... En ik was bang dat als ik een geheugen frequentie in het bios zou pakken die Ryzen Master nog niet herkende, dat er iets mis zou gaan.

2800 werkt met strakke timings:
14-16-16-16-34

2933 niet geprobeerd, want daar heb ik tot nog toe altijd bij ieder stabiel en beta bios problemen mee gehad dat de computer niet eens een paar keer probeerde te booten en dan naar default 2133 gaat ofzo. Nee, zwart scherm en rode lampjes op het moederbord en verder niks. Enige manier om hem hier uit te krijgen is met clear cmos jumpertje.

3200 werkt nog steeds niet, ook niet met lossere timings.

3066 werkt op dit moment met 20-22-22-39 en het werkt gewoon vanuit cold boot.
Alleen denk ik dat 3066 met zulke losse timings niet sneller zal zijn dan met 2800 en strakke timings, wel?
Wat is een goed gratis geheugen benchmark programma?

Oh ja, sinds deze final in ieder geval werkt zo te zien vanuit het bios overklokken wel.
3900 MHz met vast voltage. Al is het voltage wat je krijgt iets hoger dan je instelt. En ik krijg het niet voor elkaar om op 1.3750 uit te komen, wat ik nodig heb voor stabiliteit.
Ik kom uit op 1.38125 of 1.36875.
Ene is stabiel, andere dus net niet. Althans, is het nooit geweest. Misschien nog maar eens testen nu. :p
Huh, 1.36875 is wel stabiel zo te zien.
Nou ja, okay.

Memory benchmarks in Passmark geven een net hogere totaal score op 2800 c14 16 16 16 34 dan 3066 20-22-22-22-39, hoewel bepaalde scores op 3066 hoger zijn. Misschien kijken of ik toch strakkere timings voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Vegetto schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 01:04:
[...]

Welk bordje heb jij? En heb je zelfde ram als ik? Zou je eens een foto willen maken want ik ben al heel de avond bezig :(
Nee, ik heb een b350m mortar van MSI.
En ik heb Vengeance LPX 3200C16.
Ik denk dat er zo ongeveer dezelfde Hynix chips op zitten als bij jouw 3000C15 chips.

3066 doet ie tot nu toe op echt vreselijk losse timings. Overall score in memory gedeelte van Passmark valt daarmee lager uit dan 2800 met strakke timings, dus daar laat ik hem voorlopig op staan.

Heb je de allernieuwste bios versie? In allerlei nieuwe biossen zijn steeds nieuwe microcodes verwerkt, agesa 1.0.0.6 of 1.0.0.6a of 1.0.0.6b bijvoorbeeld. Die nieuwe microcodes geven soms betere resultaten. Toen ik mijn systeem net had met stock bios en daarna met een paar nieuwere biossen kwam ik niet verder dan 2400 en nu op 2800 strakke timings of 3066 losse timings. Vorige beta bios kwam ik wel op 3200, maar alleen na een warme reboot door eerst naar het bios te gaan. Dan liep ie daarna verder stabiel, maar het was zo'n gedoe steeds. Als ik wel altijd stabiel op wilde starten kwam ik niet verder dan 2667. Dus met de nieuwste final kom ik iets lager uit, 3200 krijg ik ook met een warme boot niet meer voor elkaar, maar 2800 wel en 3066 met losse timings ook. Ik heb er dus nog hoop op dat in een volgende update van de microcode er betere timings mogelijk gaan zijn op 3066 of dat 3200 gewoon werkt. Tot die tijd ben ik eigenlijk wel tevreden met 2800 en strakke timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Thnx for je reply ik zit nu stabiel op 2666 met 1.36 volt wellicht maar even zo laten en nog wat updates afwachten heb wel de laatste bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Tussen de verschillende memory modules zit ook nog verschil...
LPX 3200C16 word geleverd in 3 verschillende builds...
5.39 en 4.31 (B-die) zijn de meest gebruikte, maar mijn setje is op basis van een oudere techniek (4.24).
Maar op 1.35v zou je redelijke snelheden moeten kunnen halen, alleen de timings wat aanpassen.
Pen, papier en alles ouderwets opschrijven.

Als het systeem wel boot zou ik ook opletten op micro stutter bij het bewegen van je muis, Asus heeft dat gehad met eerdere bios versies en hogere snelheden. Systeem is dan ook niet echt stabiel te krijgen

Zoals er al staat is een lagere snelheid met strakkere timings soms sneller dan wat je zou willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Ja mijn ram is 3000 en dan versie 5.30 raar mijn maat zelfde gekocht op zelfde dag zelfde leverancier die heeft 5.39

Krijg niet verder dan 2666 docp andere timings en volt boot hij helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 14:35
Ik draai nu stabiel 3.7 GHz op 1.275v. Veel verder durf ik alleen niet te gaan, want onder de stock koeler komt de temp nu laag in de 70 uit (hoog in de 60 voor 3.4 GHz op 1.2325 v)

Geheugen loopt nu op 2933 16-15-15-15-36. Nog niet gelukt om dat te verbeteren helaas.

Edit: Helaas, net toch even gekeken hoe ver ik kon gaan, maar bij 3.9 en 4 GHz op 1.4V kom ik de BIOS niet meer in. 3.8 lukt wel, moet alleen nog een keer kijken hoeveel voltage er nodig is voor een stabiel systeem.

Update: In Ryzen master lukte 3.9 GHz wel gelijk met maar 1.3750V. In ieder geval stabiel genoeg om cinebench te draaien. Verder nog niet de tijd gehad om te testen. Toen toch weer terug gegaan naar de bios en 39 multiplier met 1.3750 V ingesteld. Eerst geen boot, maar daarna heeft het moederbord zelf cool'nquiet uitgezet denk ik? In ieder geval wel boot, met 2933 MHz RAM. Not bad al zeg ik t zelf.

Heb voorlopig profielen voor 3.4 GHz en 3.7 GHz aangezien dat voor het moment snel zat is en geen extra voltage nodig heeft, maar ga binnenkort toch even kijken hoe ver ik kan gaan :P

Enige wat tot nu toe nog 'jammer' is is dat ik mijn geheugen niet voorbij 2933 16-17-17-17-35 kan krijgen. 1 keer kunnen booten met 2933 14-16-16-16-32 geloof ik, maar dat was in de memory try it functie van MSI, moet nog kijken of en hoe dat stabiel te krijgen is. 3200 wordt gelijk teruggezet door geen boot. Iemand hier nog tips voor? Heb zelf weinig ervaring met RAM oc. moederbord zet zelf de spanning op ram al omhoog naar 1.36V als ik 3200 probeer te draaien, maar geen idee waar ik nog mee kan spelen mbt timings, voltages etc. Kit is overigens een pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

[ Voor 85% gewijzigd door kgd92 op 30-10-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 10:12
Ook even m'n systeem een update gegeven (voordien phenom 2 X3 720 BE triple core met 4de core unlocked)

heb m'n Ryzen 1600 stabiel op 3,9 Ghz draaien met 1,35 Vcore (under load wordt dit 1,328) samen met Gskill DDR4 3200 op 3200 Mhz met een asrock B350 fatality mini itx :)

vanaf ik nog maar boven de 3,9 Ghz ga crasht het systeem, ook al zet ik de Vcore op bvb 1,4 , dat is dus mijn limiet denk ik :(

wel lekkere temps met een fractal nano s en scythe mugen 5 pcgh komt hij op een 58 C° na 1 uur stresstest (prime95)

tot nu tevreden,

wel even schrikken dat windows 7 installeren niet gemakkelijk is op een mobo met enkel usb 3.0 ;), toch maar windows 10 gekocht en op stick gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
ITX.. denk er om dat je VRM voldoende airflow krijgen!
Die kunnen namelijk behoorlijk heet worden met hun minuscule heatsink.
3900 op 1.35 is trouwens wel mooi, ik moet er 1.4 door heen knallen wat in de sensors resulteert in 1.45.

[ Voor 29% gewijzigd door unfor op 03-11-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:21:
ITX.. denk er om dat je VRM voldoende airflow krijgen!
Die kunnen namelijk behoorlijk heet worden met hun minuscule heatsink.
3900 op 1.35 is trouwens wel mooi, ik moet er 1.4 door heen knallen wat in de sensors resulteert in 1.45.
De meeste ITX bordjes hebben wel een beduidend betere VRM die minder heet word. :)

Ik denk ondertussen dat ik best een aardige chip heb. Totaal niet verwacht, maar het lijkt wel zo te zijn. Ik heb bewust besloten niet verder te gaan dan 1,35v. Kan natuurlijk gewoon, maar ik ben gewoon niet van het extreme. Zeker bij Ryzen is het zo zinloos omdat die extra 0,7v je gemiddeld 100MHz opleveren. Verder is 1,42v het maximale voordat je je chip echt gaat beschadigen. 1,35v is het maximale voordat je een kans krijgt op degradatie. Daar heb ik gewoon geen zin in. :)

Ik heb nu 1,35v ingesteld in de bios. Dat is 1.1875v met een 0.1625v offset. Hiermee is mijn chip stabiel met 3,85GHz. Ook echt net, want soms blijft die even hangen bij de 50 passes run van Intelburn die ik heb gedraaid. Voor normaal gebruik is het afdoende.

Nu is er iets wat ik echt voor geen ene meter snap. Moederbord (ASUS Prime X370-pro) voltage bij zware load gaat onverklaarbaar omhoog, voorbij de 1,35v, terwijl CPU voltage load achter blijft. Nu verwacht ik wel wat vdroop, maar dit kijkt me toch echt niet normaal. Zeker omdat aan de moederbord kant, voltages omhoog gaan. Dat zou helemaal niet moeten gebeuren.

Metingen met zowel HWmonitor als HWiNFO64 krijg ik dit:

LLC uit:
-Moederbord vcore/VDDRC: 1,373-1,384v
-CPU vcore: 1,275v-1,294v
LLC 1:
-Moederbord vcore/VDDRC: Niet bijgehouden, maar het was hoger
-CPU vcore: 1,281v-1,300v
LLC 2:
-Moederbord vcore/VDDRC: Niet bijgehouden, maar het was hoger
-CPU vcore: 1,287v-1,306v
LLC 3:
-Moederbord vcore/VDDRC: 1,428v-1,439v :N (wat de f*ck)
-CPU vcore: 1,319v-1,331v

Temperaturen liepen ook steeds een beetje verder op. Ventilatoren staan ingesteld op vol gas bij 75 graden, en bij LLC 2 was het net wel, net niet, bij LLC 3 gewoon wel. Die readouts lijken accuraat te zijn. Dit gebeurd zowel met de 1001 als de 0902 bios. :/

Ik snap er echt niks van. Hoe kan mijn moederbord nu hogere voltages leveren dan wat ik zelf heb ingesteld en de CPU er alsnog behoorlijk onder zitten? Met LLC 3, wat gewoon een paardenmiddel is, kom ik pas in de buurt van de 1,35v, en dan gaat de VDDRC aan de kant van het moederbord, volledig door het dak. Dat is niet wat LLC hoort te doen. Klopt helemaal niks van, en inmiddels heb ik nu al met drie verschillende programma's, hetzelfde uitgemeten...

In ieder geval ga ik niet verder totdat dit opgehelderd is.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-11-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat je bord meer gaat geven dan je manueel hebt ingesteld? Ik vind het ook bijzonder.

Zijn niet al die programma's gewoon euhm..onbetrouwbaar ? Zelf nooit zo'n hoge pet op van die uitlees dingen omdat ze er vaak naast zitten (ervaring door de jaren).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:16:
Dat je bord meer gaat geven dan je manueel hebt ingesteld? Ik vind het ook bijzonder.

Zijn niet al die programma's gewoon euhm..onbetrouwbaar ? Zelf nooit zo'n hoge pet op van die uitlees dingen omdat ze er vaak naast zitten (ervaring door de jaren).
Dat probeer ik dus te achterhalen. In ieder geval vermelden HWmonitor, HWiNFO64 en AIDA64 precies hetzelfde. Begrijpelijkerwijs neem ik het wel enigszins serieus, omdat de temperaturen en uitgelezen voltages van de CPU ook opliepen met LLC hoger ingesteld. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

@DaniëlWW2
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:45:
[...]

Dat probeer ik dus te achterhalen. In ieder geval vermelden HWmonitor, HWiNFO64 en AIDA64 precies hetzelfde. Begrijpelijkerwijs neem ik het wel enigszins serieus, omdat de temperaturen en uitgelezen voltages van de CPU ook opliepen met LLC hoger ingesteld. :/
Van wat ik op verschillende sites lees... "VDDRC" is de voltage voor de SoC
Ik ken je instellingen niet maar zoals je het beschrijft heb jij de voltage voor de SoC op "auto" staan.
Indien dit het geval is... Probeer eens 1.1V in te stellen en kijken hoe het gaat
Tot 1.15V zou veilig moeten zijn (iig wel op de crosshair vi hero).

Voor wat betreft de max Mem volts (1.5V)... dat kan prima met waarden tot 1.45V.
Alles daarboven kan... maar de kans op permanent beschadigingen neemt aanzienlijk toe.
B-die heeft als max de genoemde volts. En ook de IC's v.d. Hynix kits hebben dezelfde max waarde.
Ongetwijveld hebben ook de andere "dies" dezelfde max
Dus je zou zonder problemen "een mooi stukje" omhoog kunnen ;)

EDIT :
O sorry... Je had het over CPU snelheid :F Lol
Daar moet 1.45V ook geen probleem zijn overigens
Veel hoger zou ik persoonlijk niet aanraden maar volgens diverse bronnen kan de 1.45V prima voor een CPU OC
Het gedrag wat je omschrijft is trouwens wel een "beetje" raar...
Het zou kunnen dat dit voortkomt uit een issue met de koeling / koelpasta
Zou je ff kunnen checken of dat allemaal wel 100% is ;)
Is dat het niet... dan kan misschien een BIOS update je prob oplossen

[ Voor 19% gewijzigd door DarkSystems op 11-11-2017 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens kijken. :P
-Bordje is een asus Prime X370 Pro. Hiermee heb ik uiteraard een aparte Vcore en SoC voltages. SoC is gewoon 1.000v. Ik heb niet eens 1.100v SoC nodig om mijn SK Hynix RAM op 3066 te krijgen. Dat is het goede deel van de CPU en mijn moederbord. :P

-Andere bios had ik al geprobeerd.
-Mijn koeler zat er de eerste keer niet goed op, dus die heb ik al opnieuw geïnstalleerd. Deed ook niks.
-Verder hou ik zelf 1,42v aan als absoluut maximum. 1,45v lijkt al voor degradatie te zorgen. Eigenlijk wil ik het ook houden bij een veilige 1,35v en daar het maximale uithalen. Dat zal 3,9Ghz, misschien iets meer zijn. Het gaat mij ook niet om het kleine beetje extra, maar om de niet al te geruststellende gedachte geen flauw idee te hebben wat het voltage is dat mijn moederbord naar mijn CPU stuurt. Toch lichtelijk problematisch voor een overclock. :+

Het is niet dat 3,8GHz met 1,28vn ish effectief slecht is, verre van. Het is veel meer dan ik had gedacht. Wil alleen wel weten wat mijn moederbord aan het doen is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

DarkSystems schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:05:
@DaniëlWW2

[...]
Voor wat betreft de max Mem volts... dat kan prima met waarden tot 1.45V.
Alles daarboven kan... maar de kans op permanent beschadigingen neemt aanzienlijk toe.
B-die heeft als max de genoemde volts. En ook de IC's v.d. Hynix kits hebben dezelfde max waarde.
Ongetwijveld hebben ook de andere "dies" dezelfde max
Dus je zou zonder problemen "een mooi stukje" omhoog kunnen ;)
...
Excuus... Dit moet zijn 1.5V. Dat is de absolute max waarop de IC's ontworpen zijn
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:15:
Eens kijken. :P
-Bordje is een asus Prime X370 Pro. Hiermee heb ik uiteraard een aparte Vcore en SoC voltages. SoC is gewoon 1.000v. Ik heb niet eens 1.100v SoC nodig om mijn SK Hynix RAM op 3066 te krijgen. Dat is het goede deel van de CPU en mijn moederbord. :P

-Andere bios had ik al geprobeerd.
-Mijn koeler zat er de eerste keer niet goed op, dus die heb ik al opnieuw geïnstalleerd. Deed ook niks.
-Verder hou ik zelf 1,42v aan als absoluut maximum. 1,45v lijkt al voor degradatie te zorgen. Eigenlijk wil ik het ook houden bij een veilige 1,35v en daar het maximale uithalen. Dat zal 3,9Ghz, misschien iets meer zijn. Het gaat mij ook niet om het kleine beetje extra, maar om de niet al te geruststellende gedachte geen flauw idee te hebben wat het voltage is dat mijn moederbord naar mijn CPU stuurt. Toch lichtelijk problematisch voor een overclock. :+

Het is niet dat 3,8GHz met 1,28vn ish effectief slecht is, verre van. Het is veel meer dan ik had gedacht. Wil alleen wel weten wat mijn moederbord aan het doen is. ;)
SoC van 900mV zou zelfs mogelijk moeten zijn voor die memorystrap lijkt me.
1.1 voor 3200 MT/s als ik me niet vergis
Draai zelf al geruime tijd op 3266MT/s op 1.15V SoC :*)
1.45V en dan al cpu degradatie.... dat lijkt me sterk.
Maar okey... voordeel v.d. twijvel
Zoals gezegd... wellicht kan een bios update je issue fixen
Heb niet hetzelfde type moederbord als jou dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen

[ Voor 56% gewijzigd door DarkSystems op 11-11-2017 00:36 ]

• Speedy-J
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Is het bekent dat Micron IC's ook op 3066MT\s draait met strakke timings ?
Bij mij draait het 14-15-15-15-41 @3066MT\s zonder moeite!
Mijn sticks zijn Kingston hyperx fury 2666MT\s

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

1952mt/s 14-15-15-15-45 is wel het maximale wat ik haal, ja, zelfde dimms als je.
Soc volt. ferm genotched met een vdram hoog achtend tot gevaar.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste