Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 25-02 12:06
Ivysaur schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:50:
Als je een ryzen hebt en een B450 dan zou ik adviseren om een bios update te doen. De nieuwe bios maakt het opstarten aanzienlijk sneller. Hoef maar met mijn ogen te knipperen en ik sta al op de login-screen. Heb wel dat msconfig-trucje gebruikt om nog sneller te op te starten.
dat msconfig trucje doet niks

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• SytseHartvelt
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-02 16:14
Ik ben recent geüpgrade van een i7 2600k naar een Ryzen 5 3600, die hier in een custom watercooling loop zit. Ik ben wat bezig geweest met het overclocken van de chip, vooral omdat één van de major use cases van mijn build iRacing is, wat erg hangt op single core speed, aangezien de simulatie wordt gedraaid op 2 CPU cores.

Met manual overclocking en 1.35V heb ik de chip vrij snel op 4.6GHz all core gekregen, met temperaturen tijdens een paar uur Prime95 niet boven de 70 graden. Er zit sowieso nog wel iets rek in de chip, maar ik weet niet hoe ver ik precies wil gaan. All core is ook minder interessant voor mijn use case, ik wil vooral die twee cores die iRacing gebruikt zo rap mogelijk hebben draaien. Mijn vraag is dus tweeledig:

- Hoe kom ik er achter op welke twee CPU cores een applicatie gedraaid wordt, en zijn dat altijd dezelfde cores?

- Terwijl ik die twee cores naar de limiet push, wat is handig om te doen met de snelheid van de andere cores? Ook langzaam meeschalen, of gewoon lekker ergens op 4GHz laten staan?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 28-02 05:57

millman

6708Mhz @ -185c

Je zit al op de limiet.. 4600mhz op een 3600 is zo zeldzaam. 1,35v? Bizar

Overigens zit je in t zen 1 topic.

[Voor 20% gewijzigd door millman op 17-07-2020 17:13]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• SytseHartvelt
Tsja, ik heb niet het gevoel dat het de limiet is. Bij een korte test met 4800MHz liep ik tegen wat vcore limitaties op maar in de vcore zit ook nog wel wat rek.

Zeker als ik maar twee cores ga pushen voelt het alsof 5GHz haalbaar moet zijn, maar ik ben dus benieuwd wat de beste manier is om dat te bereiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-02 14:19
LN2?
nee zonder dollen kwa vcore zit je al aardig aan je limiet, ze staan er niet om bekend heel goed tegen een hoge manual vcore tekunnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Nou, het is heel simpel. Iedere Ryzen CPU heeft een "FIS" die een maximale current per core of totaal maar toelaat. Dat is je fysieke grens. Ga je eroverheen dan ga je gegarandeerd je CPU degraderen. Dat is geen onzin, niet voor niets wordt een max voltage 24/7 op ongeveer 1.34v tot 1.37v aanbevolen. Alles erboven gaat geheid ten koste van de levensduur van je CPU.

Met betrekking tot boosting en hogere voltages, dat heeft met de current (amperage) te maken. De minder het verbruikt de hoger het klokken kan. En daarom dat er ook wat meer speling in voltages zit zodra ie boosten gaat op light workloads. Maar als je zware benches zoals CB of Linpack ertegenaan gooit dan is het vragen om problemen met een hoog voltage.

PBO / XFR is altijd beter. Kleine undervolt, goede koeling en je hebt een CPU dat binnen garantie op de best mogelijke clocks voor je blijft.

Dat 7nm proces is geen FX/bulldozer die 1.55v iedere dag eet voor ontbijt. Het was ongelofelijk om te zien hoeveel die CPU's aankonden qua current. Als je een goed bord had kon je de 25A 12V limiet overschrijven en gerust richting de 35 tot 40A gaan met OC'en.

Wat je eventueel kunt doen, als je bord het ondersteund, is de VRM switching frequency verhogen, van stock 150 ~ 250hz naar 500hz ofzo. Hierdoor schakelt ie sneller, en is het voltage naar je CPU "zuiverder" > de kans is aanwezig dat je een lager voltage in kunt gaan stellen vanaf hier en hoger kunt klokken.

Efficientie van het bord gaat ietwat verloren, en het is niet schadelijk voor je VRM ofzo, maar doordat het voltage nu wat schoner is heb je een stukje minder ervan nodig.

[Voor 29% gewijzigd door Jism op 19-07-2020 19:57]

M'n magische bol werken.

• SytseHartvelt
Enorm bedankt @Jism, dat is een hele hoop informatie waarvan inderdaad een deel nieuw is voor me.
Ik zal eens kijken wat ik kan doen met de VRM switching frequency, en dan inderdaad het voltage niet voorbij de 1.35v gaan pushen.

Ik zal de discussie overigens verplaatsen naar het juiste topic, dat heb ik ondertussen gevonden. Bedankt voor de hulp heren!

• Dorstlesser
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-02 14:07
Blijkbaar is PBO support uitgeschakeld op Ryzen 2xxx CPUs. Iemand enig idee hoe ik dit terug kan krijgen? Vanaf welke versie Ryzen Master zou dit gebeurd zijn, en, waarom?

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
denk dat je toch wat meer info moet geven. PBO kan gewoon ingesteld worden in bios. PBO schakelt zichzelf uit als je bijv de BCLK verhoogt en je hebt geen gescheiden clockgenerator.

PBO werkt prima met de laatste gigabyte x570 aorus elite bios op een 2700x. Die 2700x gaat op korte termijn het veld ruimen voor een 5800x (2x zo snel zowat).

M'n magische bol werken.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True