St3ve-0 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:25:
Vraagje over het depositogarantiestelsel. Ik lees dat Revolut een banklicentie bij Litouwen heeft ondergebracht. Het depositogarantiestelsel in Litouwen heet het Indėlių ir Investicijų Draudimas. De garantie is € 100.000 per rekeninghouder, per bank. Draudimas is het Litouwse woord voor verzekering.
Hoe veilig is dat nu echt? Ik las dat Revolut vele malen meer klanten heeft dan dat er uberhaubt inwoners van Litouwen zijn. De DNB zal zich niet bemoeien met een eventueel failissement en bij een verzekering krijg ik het Icesave gevoel. Als deze verzekeraar niet kan uitbetalen dan hang je alsnog.
Icesave viel onder het IJslands depositogarantiestelsel maar daar stond IJsland er zo slecht voor dat niet aan de garantieverplichting kon worden voldaan (lees omvang Litouwen vs Revolut) waardoor de Nederlandse overheid incidenteel is bijgesprongen. Ik twijfel dus of je hetzelfde garantieniveau kan verwachten van Revolut t.o.v. een Nederlandse bank.
Het is geen verzekering (zoals een ziekteverzekering, autoverzekering, of wat dan ook). Immers betaal je als klant ook geen premie of zo.
Verder is het DGS een Europese "richtlijn" die in een wet wordt om gezet. De instanties die het DGS beheren zijn daaronder ook verplicht om een plan klaar te hebben liggen om alsnog aan voldoende middelen te komen op het moment dat het DGS moet uitkeren maar "te weinig geld in kas heeft". Mogelijkheden daarbij zijn ook het lenen van geld bij bv andere DGSen of wat dan ook. Maar dat is zaak voor de DGS instantie.
Daarnaast heeft de grote van een land (/het aantal inwoners) niks te maken met de grote van het DGS. De pot met geld uit het DGS wordt gevuld door de "deelnemende banken" (lees: alle banken in dat land), en de contributie van de banken zal ook gebaseerd zijn op de grote van de tegoeden van de bank die door het DGS gedekt moeten worden.
En last but not least: waarom zou je veel geld bij Revolut aanhouden, onder het DGS? Die nieuwe "spaarrekening" is alles behalve een spaarrekening. Dat is een belegging in een monetair fonds, en valt dus helemaal niet onder het DGS. Bij mijn weten valt dus alleen de betaalrekening onder het DGS. En met 0,0% rente heeft het ook geen nut om daar grote bedragen op te zetten.
Ergo: Revolut heeft wellicht wel heel veel klanten, maar het totale tegoed dat onder het DGS valt is waarschijnlijk/mogelijk relatief klein (andere banken bieden vast ook spaarrekeningen aan, die wel onder het DGS vallen. En voor een klant aldaar met 100k op de rekening kan Revolut bij wijze van 100 klanten hebben die 1k aanhouden).