Net op twitter discussie......most pre nes era games are, hmm even copy paste dan maar:
There is a difference between something Aged and something OUTDATED
Many pre-NES Games i've tried can be qualified like that because of how clunky they're, however when it comes to Arcade games i don't think they're outdated.
Nou 2 opmerkingen, met mister kan ik veel arcade games spelen en ook heel veel oudere kasten en damn.....ik ben het dus ontzettend oneens met de stelling dat arcade games niet outdated kunnen zijn!
Tuurlijk doorgaans zal een arcade game er beter uitzien dan een home system game uit dezelfde tijd, maar ook arcade games kunnen er erg matig uitzien en vooral beperkte en/of gedateerde gameplay hebben.....
Maar 2e punt (en volgens mij al vaker benoemd) ze hebben het over pre nes games, maar mijn tolerantie grens ligt veelal bij de NES!
En don't get me wrong, veel nes games zijn nu nog geweldig om te spelen, de mario's, de megaman's, castlevania.....de zelda's oei........die word al wat lastiger. en metroid dan?
Bij deze laatste 3 games, word ik al wat voorzichtiger......en laat ik beginnen met metroid. Want die heb ik nooit echt ver gespeeld, maar ik heb de game wel degelijk vaak een kans gegeven......maar de gameplay is iig in het begin dan, niet super........en ja iets basaals als geen kaart en zelfs niet kunnen saven (goed dat is als je niet vast zit aan echte hardware en mogelijk zelfs al met een flashcart makkelijk te fixen.....) laten we zeggen dat ik zelf toch neig naar mijn metroid carriere te starten met zero mission, of simpelweg super metroid. Of idd een nes metroid remake (not another remake oid?) want anders gaat het hem niet worden vrees ik.
En dan zelda......goed de makkelijke.....zelda 2 was een experiment, en misschien mogen we simpelweg zeggen, een gefaald experiment, de game heeft zeker nog wel bepaalde charmes maar......ik denk niet dat ik hem nog vaak zal willen herspelen.
zelda 1 is moeilijker: wat heb ik genoten van die game, ik vond hem werkelijk waar geweldig en laatst nog de japanse versie gespeeld, zowel cart als famicom disk system om is te kijken wat de verschillen waren met de mijne (spoiler, not very many

) en dat was tof. Maar ik weet ook nog hoe onduidelijk was wat je soms moest doen, en elke boom af-fikken, of elke pixel bombaderen in de hoop iets te vinden......nee niet mijn idee van fun.
TLDR: slechte game? Hell no, gedateerd? ja, en roze bril wellicht, LTTP vind ik nog steeds geniaal en near perfect. Deze game, mja.....hoewel ik het altijd jammer vind dat zoiets beter is dan gewoon lekker zelf gamen, ben ik het wel eens met de tip dat je als je het wil meemaken wellicht beter een lets play kan kijken, of de game met een guide kan spelen en zo de frustratie van het doelloos zoeken,fikken en bombarderen kan wegnemen......
Als laatste, sinds gister (ofzo) in nintendo online, de legendarische game
Ninja jajamaru-kun
Weer een game waar ik iig nog nooit van gehoord had, en niet echt goede reclame voor Nintendo (maar hoor graag dat ik mis zit en mijn kennis van jp nes games simpelweg zuigt

) en wat ze aanbieden met nintendo online, maar das andere discussie.
Door de aankondiging deze game afgelopen zondag zelf even geprobeerd en samen met mijn zoon, en tot mijn verassing vond hij het leuk. Dus ja lekker samen spelen en score challengen......dus is het een leuke game? absoluut, heb me er prima mee vermaakt en kan niet wachten tot hij en ik weer gaan zitten om te kijken wie van ons het eerst 100k punten gaat halen maar....
Dit is een OUDE game...qua gfx niet (ook dit scheelt overigens bar weinig) , maar qua gameplay had het een 2600 game kunnen zijn. En misschien goed om te herhalen, ook de 2600 heeft games die ik nu nog leuk vind, maar dat neemt niet weg dat ze wel behoorlijk gedateerd zijn. Met de meeste snes games heb ik dat toch een heel stuk minder.
Maar veel getikt....tijd om te stoppen, maar wel de vraag, wat vinden jullie dan?