Nou even wat anders, mini review van de Aleste collection voor de ps4
Zoals jullie wellicht weten op basis van mijn posts, ben ik de laatste tijd redelijk into shmups. En door wat yt kwam ik uit op deze 2 vids:
Aleste collection preview
FULL REVIEW
Voor degene die in depth willen (en deze dude gaat HEEL erg in depth) zijn het leuke video als je een klein uurtje te killen hebt, maar dan even beknopt, de aleste series is dus een reeks van shmups die over het algemeen vrij goed ontvangen worden oa musha aleste op de mega drive en snes aleste (space megaforce) worden vaak genoemd als de betere zo niet de beste shmups van die systemen, ook op de msx heeft de serie een erg goede naam opgebouwd.
Met deze collectie krijg je de 2 master system games en de 2 games gear games...EN een volledig nieuw deel vorig jaar gemaakt door diverse ex programmeurs en muzikanten die aan de orginelen en vele andere top shmups gewerkt hebben.
Gisteren dus eindelijk de game ontvangen. En ja de kwaliteit druipt er werkelijk vanaf, en toch ook leuk voor alle verzamelaar hier, maar de standaard versie komt met een (het?) artbook! hoewel ik geen groot fan van dit soort dingen ben is het wel mooi meegenomen.
Gameplay:
Helaas nog niet super veel kunnen spelen maar eerste indruk is erg goed. Ik heb de 4 oudere games al gespeelde via mister, en in vergelijking daarme viel het me wel op dat de games wat meer slowdown hebben...... er is wel een optie om dat helemaal te elimineren maar (en degene die ook met sa1 patches geexperimenteerd hebben kunnen dit beamen dienk ik) de games worden daar wel pittiger van! Eveneens heb je dan ook geen sprite flicker meer, fijne opties als je gevoelig voor deze zaken bent.
Kan ook zijn dat dit een geval is waar mister (al dan niet bewust) niet accuraat is op dit vlak, gezien M2 een hele goede reputatie heeft qua authentieke ervaring overbrengen. Ben nog van plan is te kijken of ik de games ook via mijn everdrive op mijn md kan spelen (de master system games 100% de game gear games dacht ik ook, maar daar niet helemaal zeker)
De nieuwe game ziet er idd heel vet uit en dat is ook de main reason dat ik deze collectie gekocht heb, evenals om de challenges. Dit zijn stukjes waar je dan een level of een boss probeert met zo min mogelijk afgaan en na afloop krijg je dan een beker (goud zilver brons) erg verslavend en pakt een van mijn grootste klachten over het genre aan, vooral op de 8/16 bitters moet je altijd bij het begin beginnen, geen save games of level select ofzo, waardoor je dan altijd eerste weer diezelfde levels die je inmiddels al uit je kopt kent moet spelen voordat je uitkomt bij het voor jou relevante stuk.
Volgens mij zit er ook een practice optie bij waar je dit kan doen zonder de hele challenge interface maar...
Dat brengt me bij een, voor mij althans, minder punt. De game heeft best veel japanse tekst. Niet alles en bij een shmup is het uiteraard veel minder een issue dan bij bijvoorbeeld een rpg, maar wel iets om over na te denken, heel misschien komt er nog een patch voor engels, maar ga er vanuit dat dit niet zo is dan kan het alleen maar mee vallen!
Ander dingejte, en tsja ymmv.....maar voor mijn gevoel speelde de game iets minder soepel op de ps4 vs mister....maar goed, mister hangt aan mijn crt monitor, en bekabelde controller, dus dat is bijna zo optimaal mogelijk, bij de ps4 heb je toch een wireless controller en in mijn geval een oled. Moet ook nog even dubbelchecken of hij wellicht niet in gamemode stond (dit hoort automagisch te gaan). Desondanks is het imho absoluut nog meer dan prima speelbaar, maar ook hier, als je er gevoellig voor bent wellicht iets om rekening mee te houden.
Dus ja, was niet goedkoop en de game ergens halverwege januari besteld, dus heb wat geduld moeten hebben maar leuke game voor de collectie! Ik zal proberen later vandaag nog een fototje te adden van de game en het art boekje!