Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:26:
[...]

Ik vind tot nu toe deel 1 het meest frustrerend eerlijk gezegd hahaha
Hoezo dat?

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Verwijderd

Vooral vanaf stage 13. Met die vervelende hunchbacks of wat het ook zijn en die medusa hoofden. Volgens mij heeft angry game nerd hier ook een keer een episode over gemaakt.

Ohh ja gevonden:

YouTube: Castlevania (Part 1) - Angry Video Game Nerd (AVGN)

Exact zijn frustratie had ik ook hahaha
James Rolf blijft geweldig, ik heb de game ooit 1x weten uit te spelen zonder dood te gaan :D Het is dat ik geen game capture heb, anders had ik hem een keer opgenomen.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Heb me met de Saints Row serie altijd goed vermaakt.
Persoonlijk is voor mij het 2e deel het beste. Daarna ging het compleet over de top.

En uiteraard gratz met de 2e xbox 360 titel. Is genoeg leuks voor de vinden :)
Heb ooit een Xbox, Xbox 360 en One gehad, alleen die in begin 2019 verkocht toen ik ook met mijn Entertainment website (voornamelijk video's) ben gestopt door tijd gebrek. Heb dit jaar wel alsnog de Xbox One X Cyberpunk Edition gekocht en kan alleen Xbox 360 games kopen die ook op de Xbox One spelen.

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
angerfist-yentl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:18:
Vandaag mijn PlayStation 2 controller port vervangen maar kom er nu achter dat de nieuwe controller port die ik besteld heb geen 6.3v 560uf condensator heeft gesoldeerd op de printplaat. Zou dit erg zijn?

Ik kan er erg weinig over vinden maar dit lijkt vanuit de fabriek te verschillende want de metalen schild lijkt standaard te zijn, Voor de rest zijn ze het zelfde en hij past ook gewoon in de PlayStation2 maar durf hem niet aan te doen voor dat ik weet waarom er een condensator op zit.

Ik heb wel een soldeerbout dus ik zou eventueel de capacitor kunnen overzetten...

Hardware Playstation 2 FAT (5000x serie)

[Afbeelding]
De kapotte controller port

[Afbeelding]
Hier zit de condensator gesoldeerd.

[Afbeelding]
De hitte schild heeft een uitsparring voor de condensator die de "nieuwe" niet heeft.
Als ik jou was zou ik de schematics opzoeken van jou PS2 model en daar even kijken. Is de PCB exact hetzelfde tussen de twee controller ports? en heeft het exact dezelfde pads? Als dat zo is, zou ik waarschijnlijk wel overzetten ja. Uiteraard in de exact zelfde positie zetten.

Andere optie is de connector met de goede pins overzetten en die met de kapotte pins eraf solderen.

Verwijderd

Linksquest schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:23:
James Rolf blijft geweldig, ik heb de game ooit 1x weten uit te spelen zonder dood te gaan :D Het is dat ik geen game capture heb, anders had ik hem een keer opgenomen.
Dat is erg knap, ik kom niet voorbij de eindbaas in stage 15
Probeer de boemerang met 3 powerups te krijgen, daar gaat het best makkelijk mee.

Ik kom zelf even terug op mijn aleste post, gisteren even de game gear versies gedaan (nou ja 1 en 2 dan...3 wellicht ooit, hoewel ik die dan eigenlijk officieel wil supporten) en deel 1 is omdat het een handheld versie is wsl wat toegangelijker dan deel 1 op de ms die natuurlijk 'waar voor zijn geld' moest bieden en best heftig begint. Ik had niet heel veel tijd (hang on moet tenslotte ooit een keer uitgespeeld worden! :P ) maar zeker interessant! deel 2 is net als zijn master system broertje ook een game die alles en een factor mooier en beter maakt! Misschien toch wat meer tijd aan spenderen....
--------
Verder iedereen bekend met de pick up video van audi98 en linneman van digital foundry?
Ik vind hun 'gewone' vids ook interessant, met name vlak voor en na de nieuwe console releases maar van de retro word ik echt vrolijk!
Deze dus?

Hoewel ik dus nog maar amper fysiek games verzamel (zal wel nooit helemaal over gaan O-) ) vind ik dit type video erg tof.....(evenals als pick up verhalen en foto's hier!) Mede ook omdat je soms iets ontdekt wat je compleet niet kent, in mijn geval deze.....

Op zich is de gameplay ( in eerste instantitie iig ben tot en met de eerste eindbaas gekomen) niet echt heel spannend, beetje ninja gaiden achtig, misschien zelfs meer kung fu met iets meer wapens......maar de presentatie! Heel sfeervol openings video (anime) en geweldige muziek, voordeel dat deze game al vanaf cd draait.

Ook Dahna vond en vind ik op zijn minst interesant, hoewel ik deze al is eerder in gelijksoortige retro youtube voorbij had zien komen!
Note: tenzij je japans kan spreken/lezen is bij deze game een fantranslation wel aan te raden.

10 second ninja DONE

Verwijderd

Laatste aanvulling voor dit jaar :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHY2FTa7qyNdhDv4Z0aWpfPdOwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67leAAjtTWslDJoE8zYRZAya.jpg?f=fotoalbum_large

En de Saturn spellen in boxprotectors gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MUgsKx-J7YWUc7L7g95K-1zYlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPcDkWeQ7jomOSclbFgbAGxs.jpg?f=fotoalbum_large

Plus nog een plaatje van de overige kleine verandering van indeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC41QbGMpbavIkvSV1A5Jag6KwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnhZTFH5YSrVC3cp7N1faL66.jpg?f=fotoalbum_large

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:50:
Laatste aanvulling voor dit jaar :9

[Afbeelding]

En de Saturn spellen in boxprotectors gestopt.

[Afbeelding]

Plus nog een plaatje van de overige kleine verandering van indeling

[Afbeelding]
Nice! DBZ Budokai series echt veel gespeeld vroeger. Deel 3 is de beste :)

Verwijderd

laugh schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:07:
[...]

Nice! DBZ Budokai series echt veel gespeeld vroeger. Deel 3 is de beste :)
Alleen nog even bij alle 2 een kort proef rondje gedaan, maar zit momenteel meer in de kof serie.
Het zag er wel leuk uit :) voelde alleen iets trager dan het snk werk.

Verwijderd

Voor de 16bit liefhebbers, de snes games uit de bakjes gehaald voor een overzichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0ZyA0nh1gYnR5Wqh9VyJwUfF3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN47ogD5M4VmeB1zctO7TAor.jpg?f=fotoalbum_large

en dan nog iets.. betere close up van de megadrive.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDd2Y6rc7V8_uEVrSAV0Z3B3Ik8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWF2O27vQff8Xwptwj1Rb4jV.jpg?f=fotoalbum_large

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

laugh schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:56:
[...]

Als ik jou was zou ik de schematics opzoeken van jou PS2 model en daar even kijken. Is de PCB exact hetzelfde tussen de twee controller ports? en heeft het exact dezelfde pads? Als dat zo is, zou ik waarschijnlijk wel overzetten ja. Uiteraard in de exact zelfde positie zetten.

Andere optie is de connector met de goede pins overzetten en die met de kapotte pins eraf solderen.
Ja de PCB is voor de rest precies het zelfde (of de chips dit ook zijn aan de andere kant kan ik niet zien) maar ik heb de PS2 aangehad en alles werkt gewoon goed. :9

Vake bei te bange

Verwijderd

Castlevania eindelijk uitgespeeld. Castlevania 2 vind ik tot nu toe niet heel veel aan. Even deel 3 gespeeld en dat was wel meer van hetzelfde als deel 1. Nu super castlevania geprobeerd en dat ik vind ik tot nu toe de beste. Ik moet alles daarna nog spelen. Super castlevania speelt veel beter, minder frustrerend. Traplopen werkt nu normaal, je kan de zweep nu ook meerder kanten op slaan. Een hele verbetering t.o.v. Nes delen!
Klopt, velen zien dat ook als de beste 2d traditionele Castlevania.

2 word volgens mij redelijk universeel gezien als het zwakste nes deel. 3 krijgt wel weer goede recensies.
Maar of snes de beste 2d is? Zelfs als we sotn en latere ds, gba enzo buiten beschouwing laten, de md en pce versies schijnen ook echt top te zijn! (Neemt niet weg dat snes versie ook vaak genoemd word als de beste ;) )

Ik erger me bij de md versie wel aan gfx en geluid :(
Maar gameplay belangrijkste natuurlijk

10 second ninja DONE

Verwijderd

Aller eerst allen de beste wensen en een gezond 2021. :)

Bij oud & nieuw horen natuurlijk ook voornemens. Hebben jullie nog bepaalde voornemens, of beter gezegd doelen gezet voor dit jaar.

Nieuwe consoles? Games op je wishlist die je dit jaar wil toevoegen aan je collectie?

Ik wil nog een handje vol megadrive spellen, en de ps2 heeft nog wat vrij generieke titels die ik nog steeds een keer "moet" aanschaven.

Kijk ook uit naar het moment dat de beurzen weer gehouden kunnen worden. De aparte dingen die je daar tegenkomt, maar met name de atmosfeer die er hangt.

Verder komt er een ode voor de saturn ergens in de loop van het jaar.
Ik wil zelf dit jaar eens games uitspelen en ze eventueel reviewen. Met betrekking tot aanschaffen een stuk minder en alleen die titels die ik echt wil, voor sales blijf ik natuurlijk wel open staan.

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:18
Hooguit twee doelen die uit het vorige jaar doorstromen. Waaronder het vinden van Sega consoles en het aanvullen van de lijst voor DOS, C64, Amiga, Apple... "PC platform" games in het algemeen.
Het laatste is wat moeilijker qua hardware zoeken, de retrocomputers zijn niet bepaald goedkoop.

Verder? Gewoon doorspelen :)

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:42
Sagat schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:18:
Ik erger me bij de md versie wel aan gfx en geluid :(
Maar gameplay belangrijkste natuurlijk
Wat is er mis met de gfx en het geluid van de MD Castlevania?

De soundtrack vind ik persoonlijk beter dan Castlevania iv op de SNES. En de graphics zijn gewoon prima en on par met de SNES. Gewoon anders, maar wel lekker. Ik vind de animaties van de monsters zelfs beter, en de vijanden afwisselender.

En ja, Rondo of Blood (PCE) is wat mij betreft de beste klassieke Castlevania. _/-\o_

Geen bijzondere wensen op gaming gebied voor 2021. Ben nog druk bezig mijn nieuwe woning te verbouwen. Dus het geld gaat aan andere zaken op, ben ik bang... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Flozem op 01-01-2021 20:14 ]

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-11 21:57
Mijn voornemen is geen games of consoles meer kopen in 2021 :o

Klinkt misschien gek voor een verzamelaar maar ik wil de gameroom op orde hebben qua indeling en opslag games. Dan een tweede stap om alle consoles die in de kast zichtbaar zijn netjes aan te sluiten. Derde stap is relaxed games te gaan spelen.

Verwijderd

Castlevania collectie compleet maken :-)
Flozem schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Wat is er mis met de gfx en het geluid van de MD Castlevania?

De soundtrack vind ik persoonlijk beter dan Castlevania iv op de SNES. En de graphics zijn gewoon prima en on par met de SNES. Gewoon anders, maar wel lekker. Ik vind de animaties van de monsters zelfs beter, en de vijanden afwisselender.

En ja, Rondo of Blood (PCE) is wat mij betreft de beste klassieke Castlevania. _/-\o_

Geen bijzondere wensen op gaming gebied voor 2021. Ben nog druk bezig mijn nieuwe woning te verbouwen. Dus het geld gaat aan andere zaken op, ben ik bang... ;)
Nou disclaimer, maar ik was een nes/snes kind......en ik merk nu al die jaren later dat de md ook fantastisch games had en heeft. Klacht over de md is dat die relatief (of vergeleken met de snes wellicht) weinig rpg's heeft, boeit niet voor mij, want niet mijn genre, de md heeft daarentegen WEL heel veel shmups en dat boeit wel want die vind ik geweldig.
Ik denk zelfs dat als je dus over het algemeen kijkt dat de md zelfs beter bij me past dan de snes!
Het probleem is dat ik zelfs in mijn beperkte snes collectie al diverse games heb die ik nu nog geweldig vind en zelfs tot mijn favo's ever reken.........mario world, dkc, contra, mario kart, bomberman (ok die zal op de md wsl net zo goed spelen) Ghouls n ghost (ook deze vind ik qua muziek/gfx sterker op snes) en games die ik niet op cart heb, maar fzero en vooral LLTP :9~ door deze games ben ik nog steeds verliefd op de snes.......

Vanaf hier overal imho, want subjectief natuurlijk maar...
natuurlijk ook niet gek gezien het verschil in leeftijd, over het algemeen zijn de gfx op snes mooier dan op md ( En geluid ook? Nou is er voor muziek wat te zeggen dat het een smaak ding is, ik heb dus veel outrun en hang on gespeeld en ik vind de track daarvan echt heerlijk! MAAR geluid effecten......ik vind het geluid over het algemeen minder. Sterker nog, ik vind de effecten vaak raspy en muffled, en ja zo ook bij CV.

En ja, de gfx van bloodline vind ik van de 3 16bit cv's (ok de goede dan....er is ook nog een andere snes versie die ook niet heel goed gereviewed word over het algemeen geloof ik) vind ik de minste, en toegegeven, bij de pce versie is het een cd game, en bij de md een cart, en mja.....ik vind de snes versie ook niet heel erg mooi (ik vind de nes versie dan mooier oud geworden?) maar dat dus.

Til echter niet te zwaar aan deze uitspraak, ik wil de game zeker nog steeds spelen, en wellicht als ik (ooit?) zover ben dat ik alle relevante) 16bit cv's uitgespeeld heb dat ik dan qua gameplay deze prefereer.

En verder merk ik heel erg dat ik naar games kijk met een bril, super mario kart vind ik zo'n fijne games dat ik me niet stoor aan de gfx, terwijll in het algemeen ik dat in het zelfde rijte plaatst als primtieve 3d van ps1 en saturn (en in iets mindere mate n64.....gedateerd en nu vaak niet mooi, heel veel mode 7 vond ik back then al niet mooi! Maar bij mario kart dus wel, en ook bij contra the alien wars vond ik het mode 7 vliegtuig geweldig.....de beroemde roze bril......maar bij md games heb ik die dus minder,
-------------
verder dan de plannen van iedereen.....nice!
nou ik ben dus nog steeds voornemens om mijn pc flink te upgraden en hoop daar dan diverse games op te spelen die ik nu niet tof nauwelijks kan spelen, saturn, ps2.3 cube/wii/wii u. En dan is kijken of me dat goed genoeg bevalt. Zo ja mooi dan denk ik niet dat ik nog veel met hardware ga doen. Zo nee dan wellicht toch nog kijken of ik eea kan upgraden, ik denk dan met name aan een ode voor de saturn. Daar heb ik toch de meest interesse in.

Daarnaast heel misschien toch voor een wii u gaan, vind het toch wel leuk om daarmee weer alle main ninty consoles te hebben en hdmi voor cube (met mod) wii en wii u games vind ik ook vet.

Verder geen concrete plannen, bij kijken van yt maak ik nu vaak aantekeningen op mijn telefoon, Zo van game x voor systeem y. Erg veel lol om op die manier van alles te proberen.

En ja Hang on......europa, 18 stages, ik ben er erg dicht bij om het te halen maar is best pittig, kan zo maar morgen lukken, kan er ook nog maand of meer mee bezig zijn.

edit: en gehaald 8) Alleen wel op de mister en dus geen retro achievement om mee te pronken, maar moet uiteindelijk ook daar wel lukken.....volgende week ook nog lekker vrij dus heb er vertrouwen in!

En sf2 geld zelfde mee, ik ben nu met vega (claw) aan het 'cheesen' en speel het echt zo cheap, maar de ai is echt zo oneerlijk overpower etc etc dat ik er wel vrede mee heb......ook daar zit ik tegen de zo gewilde 1 cc run aan, als me dat lukt dan is het tijd om te beslissen. Of ik die truc dan nog 15x ga herhalen of dat ik het accepteer en via continues ga kijken of het me lukt en dan zo die game te maxen voor mijn retro achievements,

Als laatste vind ik beurzen nog steeds erg leuk, als ik daar heen ga koop ik wsl wel iets, grote kans dat het dan een van de shinobi games voor de md word, of wellicht toch een fysieke outrun of hang on.

Al hoewel ik zowel qua gemak als praktisch* mijn everdrive vermoedelijk niet meer uit mijn md haal (praktisch want de cassete had zich nogal strak vast aan de cart poort, beetje eng om wellicht iets kapot te maken bij verwijderen 8)7 )

Verder hier ook nog steeds plannen voor den game room, maar moet gewoon eerlijk zijn, vind het gamen leuker dan opruimen of prutsen etc :P dus zal wel niet heel rap gaan.

En ps5 en xsx kijk ik ook met veel intresse naar, grote kans dat een van die 2 er toch ook nog wel komt......
------------------
Verder even kort kid dracula (GB) gespeeld, leuk concept maar werd er niet heel vrolijk van, wel erg goede en vrolijke gfx voor de gb, de muziek is (als je even omschakelt qua kwaliteit verwachting) ook goed en catchy!

10 second ninja DONE

Verwijderd

Terminator salvation op de ps3 uitgespeeld. Geen moeilijke platinum. Op metacritic krijgt dit spel een heel slecht cijfer. Maar ik vind het eigenlijk wel een vermakelijke game. Dus niet altijd op metacritic af gaan ;-)
Klopt, hij is kort, maar erg leuk, wil daar nog een keer een nieuwe review van doen, heb daar toen een video review van gedaan die helaas niet meer online is.

Vond Terminator Resistance ook wel een aardige game die zeer ondergewaardeerd word.

• Henkje.doc
  • Nu online
Gisteren en vandaag bezig geweest met het reorganiseren van de game collectie.
Op papier lijkt het altijd gemakkelijker.

Nog even zoeken naar een goede oplossing voor dr handhelds.
Henkje.doc schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:04:
Gisteren en vandaag bezig geweest met het reorganiseren van de game collectie.
Op papier lijkt het altijd gemakkelijker.

Nog even zoeken naar een goede oplossing voor dr handhelds.
Gefeliciteerd!

Sorteren/reorganiseren is voor mij net als mediteren, krijg daar ontzettend veel rust van/door :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sAHyDtb9jf9vChYd1ELTavWy68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwVedEU6FYDPIzqbFfzl4Z8Y.jpg?f=fotoalbum_large

B&O MX7000 opgepikt vandaag. Afstandsbediening is helaas defect. Nieuwe besteld op marktplaats. Tv ruikt helaas wel heel erg naar rook. Ik heb hem maar in de schuur gezet en helemaal schoongemaakt. Nu een paar dagen luchten. Hopelijk gaat die lucht eruit. Ik vergeet telkens te vragen op marktplaats of die uit een rookvrij huis komt. Zo smerig als je iets binnen krijgt wat helemaal plakt van de nicotine en stinkt naar rook. Ik heb ook een paar dreamcast games die dat helaas hebben. Hopelijk is die geur er snel uit. Dit moet toch wel de beste consumenten tv voor retro gaming zijn. (heb ik horen zeggen). Deze zal naast mijn pvm komen te staan. Over een paar dagen maar eens testen.
Goed luchten en goed schoonmaken lees ik op internet. Heb zelf ooit een oude Xbox gekocht die zat ook van binnen helemaal vol met Nicotine, dit heel goed schoon gemaakt zo ver als het kon en gelukkig is de geur voor 85% weggetrokken.

• Flozem
Een schoteltje vers gemalen koffie bonen doet ook wonderen. Maar altijd goed schoonmaken inderdaad.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
Jeetje dat is wel een sexy ding zeg! :9

Liege, liege, liegebeest!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Na vele jaren opnieuw begonnen met mijn retrogaming addiction...

Enkele mooie nieuwe aanwinsten gescoord eind vorig jaar ook :)
Moet ik enkel nog uitzoeken hoe ik hier nu weer foto's kan plaatsen :p

(Retro) Game collectie

Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:44:
[Afbeelding]

B&O MX7000 opgepikt vandaag. Afstandsbediening is helaas defect. Nieuwe besteld op marktplaats. Tv ruikt helaas wel heel erg naar rook. Ik heb hem maar in de schuur gezet en helemaal schoongemaakt. Nu een paar dagen luchten. Hopelijk gaat die lucht eruit. Ik vergeet telkens te vragen op marktplaats of die uit een rookvrij huis komt. Zo smerig als je iets binnen krijgt wat helemaal plakt van de nicotine en stinkt naar rook. Ik heb ook een paar dreamcast games die dat helaas hebben. Hopelijk is die geur er snel uit. Dit moet toch wel de beste consumenten tv voor retro gaming zijn. (heb ik horen zeggen). Deze zal naast mijn pvm komen te staan. Over een paar dagen maar eens testen.
Nice, ik ben zelf voor de MX4200 gegaan omdat die een platte beeldbuis heeft ;) De rook zal er vanzelf een beetje uit gaan lijkt mij.

Heb je de originele beovision afstandsbediening gekocht, of een andere? Deze heb je nodig om in het servicemenu te komen, en dat wil je zeker wel als retro liefhebber. En welke firmware staat erop?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:14

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Net binnen: Xbox HDMI voor de 1.0-1.4 versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b69Iu5zuWSDlrBR_U4lMp1DJd68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVqc0A7CS6Pi99123Upc1BDS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2_6onUXhChYl3sWgJ2lBtNLb-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0n4Zbwzj0yoiHH38f2Iv5gHR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb net weer een leuke Retro review voor jullie geplaatst op Tweakers, deze keer Teenage Mutant Ninja Turtles voor de NES :D.

productreview: Teenage Mutant Ninja Turtles, NES review door linksquest

Nice, veel knutsel plezier

Verwijderd

Seroczynski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Nice, ik ben zelf voor de MX4200 gegaan omdat die een platte beeldbuis heeft ;) De rook zal er vanzelf een beetje uit gaan lijkt mij.

Heb je de originele beovision afstandsbediening gekocht, of een andere? Deze heb je nodig om in het servicemenu te komen, en dat wil je zeker wel als retro liefhebber. En welke firmware staat erop?
Ja ik heb de beo4 afstandsbediening gekocht waarmee je ook in het service menu kan. Komt denk ik woensdag binnen. Hij heeft firmware 4.3.

Ik ben normaal altijd erg te spreken over het beeld van een trinitron. Net wat harder en scherper. Dus ben benieuwd wat ik van het beeld vind. En anders gaat deze weer op vraag en aanbod en koop ik alsnog een trinitron. Ik heb namelijk wel slechte verhalen gehoord over de rgb van deze tv. Dat het wat wazig is en dat composite beter is.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
Seroczynski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Kan dat niet met een universal remote dan? Lijkt me een kwestie van de juiste config, toch?

Liege, liege, liegebeest!

• Bruiser
  • Niet online
Welke (retro)consoles hebben jullie op welk type TV (CRT/PVM/4K/...) aangesloten staan en op welke manier (RF/Composiet/component/RGB scart/HDMI/anders)? Heb je de console hier al dan niet voor moeten modden?

(Retro) Game collectie

• 3style
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 19:10

3style

...

Bruiser schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:40:
Welke (retro)consoles hebben jullie op welk type TV (CRT/PVM/4K/...) aangesloten staan en op welke manier (RF/Composiet/component/RGB scart/HDMI/anders)? Heb je de console hier al dan niet voor moeten modden?
Hieronder mijn setup, allemaal RGB:

NES (NT Mini) > VGA > BNC > Sony PVM (14inch)
SNES (Super NT) > HDMI > DAC > VGA to Scart > Hydra > Scart to BNC > Sony BVM
Genesis (Mega Sg) > HDMI > DAC > VGA to Scart > Hydra > Scart to BNC > Sony BVM
MiSTer - VGA to Scart > Hydra > Scart to BNC - Sony BVM
PSone - Scart > Hydra > Scart to BNC > Sony BVM
Megadrive II (32x, MegaCD), SNES, N64, Gamecube, PS1, Saturn, CD-i, Jaguar --> RGB --> Hydra RGB switch --> OSSC --> HDMI naar Denon X2500H op een Sony 49XF9005
PS2, Xbox, Wii --> Component --> (zelfde als hierboven)
Dreamcast --> VGA --> OSSC --> HDMI (zelfde als boven)

PS3 (slim), Xbox 360, PS4 (VR), Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 5, Nintendo Switch --> HDMI op Denon --> Sony

2x PSTV --> HDMI --> Sony KDL-22PX300
PSP --> component --> zoals hierboven

De N64 is Frans en RGB gemod, één van de consoles die niet native RGB ondersteund.

Woonkamer minder retro:

PS3 (phat), Xbox 360 Elite, PS4 Pro, Xbox One X --> HDMI --> Denon X2500H --> Sony 65XF9005

Slaapkamer

Xbox One X, PS4 --> HDMI --> Onkyo SR607 --> Philips 55PUS7304

Zolder

Xbox One S --> HDMI --> Onkyo SR608 --> AOC 24" monitor

Bijkeuken:

Megadrive, PS2, PS1 --> RGB --> Sony KV-32CS70B Trinitron

Beste koop zijn, in mijn geval, de OSSC en Hydra RGB switch geweest. Al ben ik steeds meer overtuigd dat ik de Trinitron iets meer liefde moet geven dan wat ik nu doe, beeld is toch wel erg prettig..

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:18:
[...]

De N64 is Frans en RGB gemod, één van de consoles die niet native RGB ondersteund.
De N64 wil ik ook nog een keer weer toevoegen, met name voor Mario 64 en ISS Deluxe.
Kan die van jou ook 60hz? Er is tegenwoordig ook een "deblur" mod die de boel minder wazig maakt.
3style schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:37:
[...]

De N64 wil ik ook nog een keer weer toevoegen, met name voor Mario 64 en ISS Deluxe.
Kan die van jou ook 60hz? Er is tegenwoordig ook een "deblur" mod die de boel minder wazig maakt.
Volgens mij alleen 50Hz. Moet er sowieso nog een nieuwe kabel voor kopen want die cheap-ass RGB kabel die ik voor dat ding heb, is echt...vul maar in. Maar 50 Euro voor een beetje RGB kabel vind ik wat overdreven.

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Volgens mij alleen 50Hz. Moet er sowieso nog een nieuwe kabel voor kopen want die cheap-ass RGB kabel die ik voor dat ding heb, is echt...vul maar in. Maar 50 Euro voor een beetje RGB kabel vind ik wat overdreven.
Ja goede kabels zijn wel belangrijk.
Ik lees net dat je met een Everdrive ntsc games kunt spelen op een PAL N64 en dus in 60hz.
hmm...
Ik heb laatst een schemaatje gemaakt om aan wat maten uit te leggen hoe bij mij alles aangesloten is. Deze gaan uiteindelijk allemaal via HDMI naar de plasma TV. De MX4200 staat ernaast, en de Hydra scart switch zou eventueel daarin geprikt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/789777330280071179/793523019170578442/unknown.png
Liegebeest schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Kan dat niet met een universal remote dan? Lijkt me een kwestie van de juiste config, toch?
Ik heb begrepen dat dat enkel met de originele afstandsbediening kan.
3style schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Ja goede kabels zijn wel belangrijk.
Ik lees net dat je met een Everdrive ntsc games kunt spelen op een PAL N64 en dus in 60hz.
hmm...
Regio lock omzeilen != 60Hz. De N64 zal die NTSC games gewoon vertraagd afspelen (dus in 50Hz). Dit blijkt onjuist, zie hieronder :X

[ Voor 36% gewijzigd door Seroczynski op 04-01-2021 16:17 ]

Seroczynski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:46:
Ik heb laatst een schemaatje gemaakt om aan wat maten uit te leggen hoe bij mij alles aangesloten is. Deze gaan uiteindelijk allemaal via HDMI naar de plasma TV. De MX4200 staat ernaast, en de Hydra scart switch zou eventueel daarin geprikt kunnen worden.

[Afbeelding]

[...]

[...]

Regio lock omzeilen != 60Hz. De N64 zal die NTSC games gewoon vertraagd afspelen (dus in 50Hz).
Netjes..! Beter dan mijn lijst :P

Maar als je maten het niet begrijpen, moet je ze er gewoon uitschoppen wegens gebrek aan kennis :+

• 3style

3style

...

Seroczynski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:46:

[Afbeelding]

[...]

[...]

Regio lock omzeilen != 60Hz. De N64 zal die NTSC games gewoon vertraagd afspelen (dus in 50Hz).
Dat dacht ik ook, maar ik lees verschillende verhalen:

https://krikzz.com/forum/index.php?topic=8281.0

Wellicht per game ook nog verschillend?
3style schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Dat dacht ik ook, maar ik lees verschillende verhalen:

https://krikzz.com/forum/index.php?topic=8281.0

Wellicht per game ook nog verschillend?
Interessant, ik denk dat je gelijk hebt (en mijn opmerking dus niet klopt). Het lijkt erop dat de game bepaald of de game in 60 of in 50Hz zal draaien, en dit niet op de console geregeld wordt (zoals op de NES en SNES).

In dat geval zou je inderdaad NTSC games via de Everdrive in 60Hz op een PAL N64 kunnen afspelen, my bad!
The video rate of the Nintendo 64 console is controlled by the game. This means that if you run an NTSC game on a PAL console, it will display in 60Hz. However, there are no hardware mods to allow NTSC games to run on a PAL system without butchering two consoles in the process. The easiest way to run games in 60Hz on a PAL console is to buy a flashcart like the Everdrive 64 and run the NTSC versions. But this also comes with another problem. NTSC games will display in black and white or not at all through the standard PAL N64 video output. In order to overcome this the installation of an RGB mod is necessary. This in reality is a great solution. N64 consoles need RGB modding regardless and an Everdrive is cheaper than collecting for this system.
Bron

[ Voor 41% gewijzigd door Seroczynski op 04-01-2021 16:18 ]

Verwijderd

Gameroom (staan nog wat foto's hoe in het topic)
Xbox > scart SMD > scart SMS > scart
PS2 > scart Snes > scart GCN > scart
DC > scart Sat > scart
---> scart wisselaars > Ossc > Tv

Nes, N64 component -> Tv
DC > Vga > Ossc > Tv

Xbox360 > hdmi Ps3 > hdmi PC > hdmi > switch > Tv
AT2600 > RF > Tv

in de woonkamer,

PS4 Hdmi > TV

PS3 > Hdmi > Xbox360 > Hdmi > Mini's > Hdmi Steambox > Hdmi
---> Yamaha versterker > TV

Voor de ideale kabels en waarop te letten is deze en mlig wel interessant lees/kijkvoer
Maar er zitten hier in dit topic ook genoeg experts waar je vragen aan kwijt kunt. :)
woonkamer:
ps3 (2x), x360, switch -> hdmi switch -> oled
ps4 pro direct via eigen hdmi ingang
xb1x idem
heb nog 1x hdmi poort op de switch vrij, en 1x direct in de tv (moet daar alleen nog wel zo'n haakse kabel voor halen ivm tv die aan de muur hangt

retrohokkie:
momenteel nog beetje onder construction
want momenteel een kleine 11 devices
1 pc engine
2 megadrive
3 saturn
4 ps2
5 wii
6 org xbox
deze alleen met rgb scart kabel naar hama 3 poorts scart switch (2x) naar b&0 mx4200 tv

de rest helaas op composite
7 dan de cube naar mijn trusty old 'amiga monitortje'

En dan de overigen.....
8 nes
9 snes
10 n64
11 dc, ik heb nog een grundig tv tje met ook hier een hama 3x switch maar 1 console mag helaas niet mee doen.

Op dit moment is dat de nes......50hz en composite houdt niet over, wel jammer want dit is wel een van de consoles waar fysieke games leuk zijn.

Maar de nes kan ik dus of spelen op mijn pc met achievements support, op de mister (momenteel via vga naar een crt tv monitor, maar heb ook een rgb scart kabel om deze op de tv te kunnen zetten) of zelfs op de
gechipte ps3 in de woonkamer dus ben er niet heel rouwig om.

Oh en dan vergeet ik mijn trusty 2e x360 die nog in mijn lcd pc monitortje zit!

---------------------
Wel interessant verhaal van die n64 die dus ondanks pal 60hz doet! mogelijk dat zelfs ik dan nog wel een everdriveje daarvoor haal!

Ik vind de libraries van zowel (met name!) de saturn en de dc wel wat interssanter dus denk dat ik dan liever eerst daar voor de ode ga......en hopen dat de gekte in pc land nu iedereen blut is na de feestdagen wat afneemt, al vaker gezegd maar als je daar je games net zo goed of beter kan spelen tsja......nee dan vind ik dure ode niet heel erg noodzakelijk......maar wel erg leuk :+

10 second ninja DONE

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:44:
[Afbeelding]

Top TV's voor retro games, hier ook een B&O MX6000 en een B&O MX4000 staan. Die eerste ga ik verkopen, die tweede heb ik later opgepikt en was als nieuw met BEO4 afstandsbediening en boekjes en factuur (van 2002, was € 1500,00) van de eerste eigenaar.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Deze verkoper heeft trouwens ook goede (redelijk betaalbare) RGB kabels. Heb ik eerder al wat van gekocht:

https://www.ebay.com/itm/174566288899

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Vraagje over de B&O MX6000 en 4000.
Zijn deze lightgun friendly (ps2 guncon).???

Ik vraag dat omdat ik ooit met een Panasonic100Hz tv het voor geen meter aan de praat kreeg maar later met een goedkoop Philips 50Hz ding wel.
Die Philips is echter aan het eind van z'n latijn en ook wel een bakbeest. Die B&O dingen zien er wat gelikter uit....

Verwijderd

LaFleche schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:33:
Vraagje over de B&O MX6000 en 4000.
Zijn deze lightgun friendly (ps2 guncon).???

Ik vraag dat omdat ik ooit met een Panasonic100Hz tv het voor geen meter aan de praat kreeg maar later met een goedkoop Philips 50Hz ding wel.
Die Philips is echter aan het eind van z'n latijn en ook wel een bakbeest. Die B&O dingen zien er wat gelikter uit....
Ja. Dit zijn 50HZ televisies.100HZ televisies werken niet met een light gun.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Ja. Dit zijn 50HZ televisies.100HZ televisies werken niet met een light gun.
Ah, dat is dan nog een verschil met de MX4200. Die is 50-60Hz, maar volgens mij werken de lightguns daar ook op. Volgens mij is dat een dingetje met 100Hz.

Verwijderd

Seroczynski schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Ah, dat is dan nog een verschil met de MX4200. Die is 50-60Hz, maar volgens mij werken de lightguns daar ook op. Volgens mij is dat een dingetje met 100Hz.
Ja klopt, 50hz is Pal en 60hz is NTSC. 100HZ is het probleem inderdaad. MX4000, 6000 en 7000 kunnen ook allemaal 60HZ (NTSC) aan.

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor de tip!

/en besteld :)
Ik ook vandaag :)

Er zijn verder ook weinig (goede) rgb kabels beschikbaar, retrogamingcables heeft er nu bijv. geen op voorraad en weet ook niet wanneer er weer voorraad is. Deze kabels zijn overigens veel duurder.

[ Voor 35% gewijzigd door 3style op 05-01-2021 13:08 ]

Ging 's zoeken of er nog oude Intertoys Speelboeken online staan...maar helaas, grotendeels alleen maar de covers. Vond het vroeger altijd tof om wekenlang in het boek te bladeren, met name voor LEGO en uiteraard games. Vond wel deze op een ander forum:

Afbeeldingslocatie: https://www.gamegeschiedenis.nl/wp-content/uploads/2018/10/Intertoys-folder-1991.jpg

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:36:
Ging 's zoeken of er nog oude Intertoys Speelboeken online staan...maar helaas, grotendeels alleen maar de covers. Vond het vroeger altijd tof om wekenlang in het boek te bladeren, met name voor LEGO en uiteraard games. Vond wel deze op een ander forum:

[Afbeelding]
Ja mooi, win een stereotoren. :) Super Mario 3 was wel epic toen weet ik nog. Ook gehaald toen :P
Bij ons had je vroeger de speelboom als winkel. Lego blijft ook nog steeds leuk. Daar kan ik mijn kinderen nog steeds blij mee maken.

[ Voor 4% gewijzigd door 3style op 05-01-2021 15:07 ]

Verwijderd

Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:36:

[Afbeelding]
Hopelijk niet te veel spam. Maar ik heb er nog een paar gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tE0m1xjLnssHCNBm0ulcvTvQCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJsyliays1ITg4DlWfjfGUio.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl4I4yQmnaSP1cBgARYELX-S560=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CdgAazbUoL5ALibt1c5n9X1a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7quqaBLd7rzgQkaK6pTgLvkuvF0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Hg9k5PaMBXT81mpTLqoTXQv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJgzT9e3uh-6hkq718BwOg1KLU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dfBD8NBoappM4e9FKe4sPdnL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vs1tpXXfdT1syjHqOBaNdAUryoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NoPtrvZPUY1ZZKO6YIQSamZv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87O4mT4woCKluxQzPrPYJ2y0fS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGx1IijEGiS8nQimBhYGfUz7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrwSsjBnx14UYlEbOOL5n_fiDFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VmA8xJh8c0FuyLrNzfXksSmc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMGuesnLl3Gz2JXU5siC6L6INMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NyioG1zZQq9xewxkOTXppArO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe_IE8wErbIcjwfVoQeXId2e_Kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rSuFnGbzfRgPWfMBUlELaeZl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uClRHOQbkTgtYQ5_C_vhQsN62aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UEh7xkPHpyiGY9laNdhFlqlP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvpQPiDkbaShIIkh9NbfgTEwjEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aQVirTMESB0K6rcsoFfSAaev.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K4gExObYjcyfa2YByHR9SokE5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tquizaEIhcYNsjZpwKiH62vV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LclmOhyVymSso7hdeE9Qr8IZV0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOIKie3mLc2NVL37Uu7Hy9Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53TAoU3LBexPXylmNy8mXK_7kg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQefAzr1O7GdWlnBWNQEGWXR.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsBA1x_LTPK4XOb-JBzX1jKdZ9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq7z8buUeF82mu3mzV7cj9c0.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Nog een leuke website voor intertoys boek scans:

https://thevintagetoyadve...ntertoys-speelboek-1980s/

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKuwj0dfBbn3WaaXpWFRaAQf0ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl7rpxmuk0jKPLwC7LRMGCIG.jpg?f=fotoalbum_large
Geweldig die oude scans, brengt leuke herinneringen naar boven.

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Jezus, wat gaaf.
Ik was/ben ook gek op die grote Intertoys "sinterklaas"-boeken, altijd een flink verlanglijstje kunnen samenstellen, maar geen $$$ om te betalen. (in '99 was ik 6 jr. 8)7 )

Dat is pas echte nostalgie.
Bedankt voor het zoekwerk, @snefkens !!

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceFreak op 05-01-2021 19:38 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Verwijderd

Zeker nostalgie! Jammer dat er zo weinig te vinden is inderdaad. En dan zeurt iedereen dat de prijzen omhoog gaan van de ps5 games. 179 gulden voor killer instinct! (ongeveer 81 euro exclusief inflatie) Edit: Blijkbaar mag je niet meer met 2,2 rekenen maar met 1,88.: https://www.plusonline.nl...een-220-gulden-meer-waard Dan betekent dat 179 gulden nu 95 euro zou zijn.

[ Voor 179% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2021 20:02 ]

Verwijderd

PeaceFreak schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:37:
Jezus, wat gaaf.
Ik was/ben ook gek op die grote Intertoys "sinterklaas"-boeken, altijd een flink verlanglijstje kunnen samenstellen, maar geen $$$ om te betalen. (in '99 was ik 6 jr. 8)7 )

Dat is pas echte nostalgie.
Bedankt voor het zoekwerk, @snefkens !!
In 99 was ik al wat te oud geworden voor de intertoys boeken. Toen was ik meer met TMF bezig. Toen was ik 15 :P
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:55:
[...]

In 99 was ik al wat te oud geworden voor de intertoys boeken. Toen was ik meer met TMF bezig. Toen was ik 15 :P
Ja, de magie was in '99 ook voor mij wel weg met m'n 17 jaar toen..maar kon nog steeds genieten van PS1 spellen destijds. Ook dat is wel jammer van "alles" kunnen kopen; het wachten, het sparen, het vragen (kerst, sinterklaas, verjaardag) en vervolgens daarop weer wachten..het ook wel wat. Iets met chase en catch ;)

Toffe scans verder, leuk om te zien! En de prijzen, zeker..het was toen zeker niet beter dan nu of andersom. Er gingen ook spellen voor 229 of zelfs meer over de toonbank (SNES, N64).

• Henkje.doc
  • Nu online
@snefkens Haha dat is nostalgie. Voel me opeens geen 41 meer :)

@Seroczynski
Dank voor het schema. Hier ook bezig geweest en weer wat kunnen aansluiten.

Nog geen ossc oid. Eerst hier maar eens mee stoeien.

• Henkje.doc
  • Nu online
Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Ja, de magie was in '99 ook voor mij wel weg met m'n 17 jaar toen..maar kon nog steeds genieten van PS1 spellen destijds. Ook dat is wel jammer van "alles" kunnen kopen; het wachten, het sparen, het vragen (kerst, sinterklaas, verjaardag) en vervolgens daarop weer wachten..het ook wel wat. Iets met chase en catch ;)

Toffe scans verder, leuk om te zien! En de prijzen, zeker..het was toen zeker niet beter dan nu of andersom. Er gingen ook spellen voor 229 of zelfs meer over de toonbank (SNES, N64).
Dat 'alles' kopen snap ik wel. Vroeger ging je naar de intertoys. Nu in je eigen huis :)

Wat vroeger simpelweg nooit mogelijk leek is nu wel mogelijk gebleken. Nou ja de laatste jaren natuurlijk niet meer. Maar zeker tussen 1995 en 2005 was het goed te doen.
Geinig, ik merk dat ik een stuk jonger ben dan al die boomers hier met mijn (ff tellen...) 34 jaar :P

Sagat schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Hoezo? ik ben bijna de leeftijd van Sero? (als je het dyslectisch leest :P )
Dat je nog wakker bent man >:)

/ontopic en in de geest van de eerdere folders:

Bij welke games hadden jullie vanuit de folder óf de winkelrekken het idee dat je dát spel moest kopen? Zeker in de pre-Internet tijd?

Ik had het met bijv. Maniac Mansion voor de NES:

Afbeeldingslocatie: https://nintendotimes.com/wp-content/uploads/2020/09/feat-maniac-mansion.jpg

De cover sprak me direct aan, en na het lezen van de achterzijde was ik om. Bleek ook uiteindelijk een spel te zijn wat totaal binnen mijn smaak en genre viel. Moet het doosje/boekje nog 's voor leuk zien te scoren, heb alleen de cart.

Miskopen op basis van de cover mogen ook ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Exorcist op 05-01-2021 22:35 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL5fBcl4iBLWGXQlJX-iBhlXVwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KWrY1yHnopgBxVkKrELnOHN2.jpg?f=user_large

Goldeneye op de N64. Direct gekocht bij next level in Arnhem toen ik hem zag. Was een jaartje of 13 en volgens mij heeft die game 2 jaar lang non stop in mijn N64 gezeten. Ik was er zo goed in dat niemand meer tegen mij wilde spelen. Fantastische game!

• 3style

3style

...

Seroczynski schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:13:
Geinig, ik merk dat ik een stuk jonger ben dan al die boomers hier met mijn (ff tellen...) 34 jaar :P
Ach 34 of 41 zoals ik wat maakt het uit :)

Vette scans inderdaad. Ik heb eigenlijk weinig retro gaming foto's van mijzelf wat ook wel eens jammer is.

Ik zat laatst te denken in welke jaren ik alles destijds heb gekocht. Ik was er 1 van het oude verkopen en weer een nieuwe console van dat geld kopen. Exacte data weet ik niet meer, maar het moet zoiets zijn van 80's tot ongeveer de zero's:

1987 Atari 2600
1990 NES
1992 Sega Mega Drive
1994 Super Nintendo
1995 Playstation
1998 Nintendo 64
2001 Sega Dreamcast

De meeste nostalgie zit hem toch nog bij de NES denk ik. Dat was echt een flinke upgrade als kind tov van de Atari. En eigenlijk in die tijd ook praktisch onbetaalbaar. Ik had destijds echt mazzel dat we die konden kopen. Niet veel ouders gaven in die tijd 300/400 gulden uit voor een spelcomputer.

[ Voor 8% gewijzigd door 3style op 05-01-2021 23:24 ]

• 3style

3style

...

Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:42:
[Afbeelding]

Goldeneye op de N64. Direct gekocht bij next level in Arnhem toen ik hem zag. Was een jaartje of 13 en volgens mij heeft die game 2 jaar lang non stop in mijn N64 gezeten. Ik was er zo goed in dat niemand meer tegen mij wilde spelen. Fantastische game!
Haha Arnhem, daar kwam ik toen ook veel. Die game was echt super tof!

• 3style

3style

...

Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Bij welke games hadden jullie vanuit de folder óf de winkelrekken het idee dat je dát spel moest kopen? Zeker in de pre-Internet tijd?

[Afbeelding]

De cover sprak me direct aan, en na het lezen van de achterzijde was ik om. Bleek ook uiteindelijk een spel te zijn wat totaal binnen mijn smaak en genre viel. Moet het doosje/boekje nog 's voor leuk zien te scoren, heb alleen de cart.

Ik had dat eigenlijk met Super Mario 2. Ik blijf dat een gekke toffe game vinden (ook al in de basis gejat van een andere game). Maar zoals veel kinderen, weinig geld dus ik heb alleen Super Mario Bros, Zelda natuurlijk en Super Mario 3 gehad. Wel veel andere games kunnen lenen.

• Flozem
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:44:
Edit: Blijkbaar mag je niet meer met 2,2 rekenen maar met 1,88.: https://www.plusonline.nl...een-220-gulden-meer-waard Dan betekent dat 179 gulden nu 95 euro zou zijn.
Wat een onzin artikel. Prijsinflatie (regiogebonden) zou theoretisch voor beide valuta hetzelfde moeten zijn, waardoor de verhouding gelijk blijft. Ware het niet dat we bij de invoering van de Euro gewoon gigantisch genaaid zijn door een te lage waardering van de Gulden.

De voorbeeldberekening gaat mank doordat de koopkracht van 100 Euro nu gelijk wordt gesteld aan de koopkracht van 100 Gulden vroeger. Onzin dus.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:35
3style schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:29:
[...]

Ik had dat eigenlijk met Super Mario 2. Ik blijf dat een gekke toffe game vinden (ook al in de basis gejat van een andere game). Maar zoals veel kinderen, weinig geld dus ik heb alleen Super Mario Bros, Zelda natuurlijk en Super Mario 3 gehad. Wel veel andere games kunnen lenen.
In die tijd kon je ook de spellen huren bij de videotheek of in de bibliotheek. Al had die 2e niet zo heel veel keuze vaak. Dit zie je ook nergens meer terug. fl7,50 voor 1 week een ander spel spelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
Ik kijk veel in deze topic mee, maar nu chime ik toch even in. @DutchKel Zo ben ik aan mijn eerste spelcomputer gekomen.
Bij Video Vision in Gouda huurde wij altijd onze films en op een dag legde ze uit dat ze nu ook spelcomputers verhuurde met een standaard spel erbij. Dit was de Sega Megadrive(1) met Sonic. Na 3 keer verlengd te hebben moest de console toch echt weer terug. Mijn broers en ik bleven net zolang zeuren totdat onze ouders uiteindelijk besloten om er 1 te kopen bij Correct(Toen nog aan de Bergweg).
Deze Megadrive(2) heb ik nog steeds 8)

Verwijderd

Flozem schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:04:
[...]

Wat een onzin artikel. Prijsinflatie (regiogebonden) zou theoretisch voor beide valuta hetzelfde moeten zijn, waardoor de verhouding gelijk blijft. Ware het niet dat we bij de invoering van de Euro gewoon gigantisch genaaid zijn door een te lage waardering van de Gulden.

De voorbeeldberekening gaat mank doordat de koopkracht van 100 Euro nu gelijk wordt gesteld aan de koopkracht van 100 Gulden vroeger. Onzin dus.
Het artikel is wel redelijk krom inderdaad. Alleen wat jij zegt dat is ook niet helemaal waar. De verhoudingen blijven namelijk niet gelijk. Want als je 10 jaar geleden 100 gulden gaat omrekenen met 2,2 en nu ook dan blijft het bedrag gelijk. Dat klopt natuurlijk niet omdat hier geen inflatie in meegenomen is. Het kan niet zijn dat een product wat in 1990 100 gulden kost hetzelfde omgerekend wordt als een product van 2000. Dan kan je beter de calculator van het CBS gebruiken om de inflatie te berekenen:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu

179 gulden in 1994 is in 2019 130 euro.

• Bruiser
  • Niet online
Wow, stevige set-up's hebben jullie!

Ik moet nog eens stevig nadenken over hoe ik men consoles wil aansluiten (en waar).
Eerst en vooral ga ik op zoek moeten gaan naar een goede (en betaalbare) RGB scart switch...

Die oude reclame's zijn altijd leuk om naar te kijken :)
Eén van de reden waarom ik nog regelmatig in m'n oude gamemagazines blader (Power Unlimited was m'n favoriet vroeger)

(Retro) Game collectie

• Henkje.doc
  • Nu online
Exorcist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

Star Tropics :)
weet nog steeds de code om later in de game verder te kunnen 8)

Verwijderd

Henkje.doc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Nice! Heb alleen het doosje hier liggen, moet nog een keer de bijpassende game vinden.

• 3style

3style

...

De achtergronden van oude consoles en games zoals Retro Gamer dat neerzet is ook leuk om te lezen (is ook digitaal online te lezen).
De console war tussen de megadrive en snes heb als kind wel meegemaakt, maar als je dat nu leest hoe dat destijds werd gespeeld is wel geinig. Ook zijn er veel verschillen tussen regio's geweest, US, UK en Nederland bijvoorbeeld. In de UK was de master system bijvoorbeeld in eerste instantie veel populairder dan de NES.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b6frF3mBEguS9GYvkSSHuKjIG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mI1I51WECJkOYRYNaUy8Ub07.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-o3eD2i8EDlMrSXwmj18_O7maw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeBiQmQDmuJZvqzE7Wwd3otv.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkje.doc
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Nice! Heb alleen het doosje hier liggen, moet nog een keer de bijpassende game vinden.
Hij staat ook op de nes mini mocht je de game niet kunnen vinden.
Jammer dat van deel 2 nooit een PAL uitgave is geweest.

• 3style

3style

...

Henkje.doc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Ik kende deze game niet, maar schijnt dus wel een goede action rpg te zijn:

"
While not as great as the original Zelda or Crystalis, StarTropics was still a far cry from the likes of Faria or Hydlide, possibly even better than the Master System version of Ys I in terms of gameplay; all in all a very well made, solid game from Nintendo that has been overshadowed and probably forgotten since its debut."

http://www.hardcoregaming101.net/startropics/

• Henkje.doc
  • Nu online
3style schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Ik kende deze game niet, maar schijnt dus wel een goede action rpg te zijn:

"
While not as great as the original Zelda or Crystalis, StarTropics was still a far cry from the likes of Faria or Hydlide, possibly even better than the Master System version of Ys I in terms of gameplay; all in all a very well made, solid game from Nintendo that has been overshadowed and probably forgotten since its debut."

http://www.hardcoregaming101.net/startropics/
Ja dat is wel mooi verwoord. Ik zie het als Zelda Light :)

• Flozem
Verwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Het artikel is wel redelijk krom inderdaad. Alleen wat jij zegt dat is ook niet helemaal waar. De verhoudingen blijven namelijk niet gelijk. Want als je 10 jaar geleden 100 gulden gaat omrekenen met 2,2 en nu ook dan blijft het bedrag gelijk. Dat klopt natuurlijk niet omdat hier geen inflatie in meegenomen is. Het kan niet zijn dat een product wat in 1990 100 gulden kost hetzelfde omgerekend wordt als een product van 2000. Dan kan je beter de calculator van het CBS gebruiken om de inflatie te berekenen:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu

179 gulden in 1994 is in 2019 130 euro.
Puur vanuit prijsinflatie geredeneerd kan er binnen hetzelfde land geen verschil in valuta waardering ontstaan.

Als een pilsje in 1990 2,20 NLG of 1 EUR kost, en in 2020 2 EUR, dan zou dat pilsje in 2020 4,40 NLG hebben gekost. Koopkracht verbetering of verslechtering heeft an sich geen invloed op de koersverhouding.

Verwijderd

Flozem schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:35:
[...]

Puur vanuit prijsinflatie geredeneerd kan er binnen hetzelfde land geen verschil in valuta waardering ontstaan.

Als een pilsje in 1990 2,20 NLG of 1 EUR kost, en in 2020 2 EUR, dan zou dat pilsje in 2020 4,40 NLG hebben gekost. Koopkracht verbetering of verslechtering heeft an sich geen invloed op de koersverhouding.
Dat er geen verschil in valutawaardering kan zijn dat klopt. Wat ze hebben geprobeerd te doen in het eerste artikel om de prijsbepaling en inflatie mee te nemen en daar een andere rekensom van te maken. Zodat je alsnog kan bepalen wat iets nu zou kosten. Zoals je bij het CBS doet, alleen het staat wat krom beschreven. Zoals het voorbeeld van de snes game van 179 gulden in 1994, die zou nu 131 euro kosten als je de prijsinflatie etc meeneemt. Het punt is hier dat de prijzen die wij nu betalen (60 euro en voor ps5 70 euro) eigenlijk niet in verhouding zijn. Games kosten zoveel meer om te maken (daarentegen is de afzetmarkt wel groter geworden) maar zijn eigenlijk goedkoper geworden dan games in de SNES tijd.

Daarom is het nou juist vreemd dat iedereen klaagt over de stijgende prijzen van games op de ps5. Terwijl het toch ergens vandaan moet komen, veel proberen het via DLC. Ergens moeten de kosten terugverdiend te worden.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Dat er geen verschil in valutawaardering kan zijn dat klopt. Wat ze hebben geprobeerd te doen in het eerste artikel om de prijsbepaling en inflatie mee te nemen en daar een andere rekensom van te maken. Zodat je alsnog kan bepalen wat iets nu zou kosten. Zoals je bij het CBS doet, alleen het staat wat krom beschreven. Zoals het voorbeeld van de snes game van 179 gulden in 1994, die zou nu 131 euro kosten als je de prijsinflatie etc meeneemt. Het punt is hier dat de prijzen die wij nu betalen (60 euro en voor ps5 70 euro) eigenlijk niet in verhouding zijn. Games kosten zoveel meer om te maken (daarentegen is de afzetmarkt wel groter geworden) maar zijn eigenlijk goedkoper geworden dan games in de SNES tijd.

Daarom is het nou juist vreemd dat iedereen klaagt over de stijgende prijzen van games op de ps5. Terwijl het toch ergens vandaan moet komen, veel proberen het via DLC. Ergens moeten de kosten terugverdiend te worden.
De industrie is enorm gegroeid, verdienmodellen liggen anders. Kortom het is niet te vergelijken voor veel games. Triple A games die niet exclusief zijn komen uit voor vijf of meer platformen.

Het eerlijkst is het nog om een Nintendo Mario of Zelda game te pakken die geen multi-player heeft op één systeem is uitgekomen en geen bundelgame is t.o.v. van een oude Mario game dat op één systeem is uitgekomen en geen bundelgame is.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:18:
[...]

De industrie is enorm gegroeid, verdienmodellen liggen anders. Kortom het is niet te vergelijken voor veel games. Triple A games die niet exclusief zijn komen uit voor vijf of meer platformen.

Het eerlijkst is het nog om een Nintendo Mario of Zelda game te pakken die geen multi-player heeft op één systeem is uitgekomen en geen bundelgame is t.o.v. van een oude Mario game dat op één systeem is uitgekomen en geen bundelgame is.
Daarom zei ik ook de afzetmarkt is gegroeid. Als je een exclusieve game wilt vergelijken met vroeger moet je het ook vergelijken met de install Base. De snes had wereldwijd 50 miljoen consoles, de switch nu 70 miljoen (wii u net iets meer dan 10 miljoen). Breath of the wild is enorm veel duurder om te maken dan zelda a link to the past. Alleen de afzetmarkt is 60% groter. Ik reken wii u mee omdat die game daar ook op uit is gebracht. Als die alleen op de wii u was uitgebracht dan denk ik niet dat het levensvatbaar is. De vraag is alleen waar verdiend nintendo meer op, lagere aantallen op de snes die veel minder heeft gekost dan andersom? Ik denk dat de marge vroeger beter was eerlijk gezegd voor Nintendo. Ik reken dan alleen de dlc niet mee, geen idee hoeveel mensen dat gekocht hebben voor breath of the wild.

Ik lees dat breath of the wild 7,5 miljoen exemplaren heeft verkocht en a link to the past 4,6 miljoen. Staat wel redelijk in verhouding met de install Base die 60% hoger ligt.

Ik kan alleen geen cijfers vinden hoeveel meer het kost om breath of the wild te maken. Dus lastig inschatten hoeveel of minder winst ze maken. Maar dat de meeste voor de hoofdprijs zijn verkocht die conclusie kunnen we wel trekken, Nintendo houdt de prijs altijd erg hoog van first party games.

• gast7
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 14:42
Verwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Daarom zei ik ook de afzetmarkt is gegroeid. Als je een exclusieve game wilt vergelijken met vroeger moet je het ook vergelijken met de install Base. De snes had wereldwijd 50 miljoen consoles, de switch nu 70 miljoen (wii u net iets meer dan 10 miljoen). Breath of the wild is enorm veel duurder om te maken dan zelda a link to the past. Alleen de afzetmarkt is 60% groter. Ik reken wii u mee omdat die game daar ook op uit is gebracht. Als die alleen op de wii u was uitgebracht dan denk ik niet dat het levensvatbaar is. De vraag is alleen waar verdiend nintendo meer op, lagere aantallen op de snes die veel minder heeft gekost dan andersom? Ik denk dat de marge vroeger beter was eerlijk gezegd voor Nintendo. Ik reken dan alleen de dlc niet mee, geen idee hoeveel mensen dat gekocht hebben voor breath of the wild.

Ik lees dat breath of the wild 7,5 miljoen exemplaren heeft verkocht en a link to the past 4,6 miljoen. Staat wel redelijk in verhouding met de install Base die 60% hoger ligt.

Ik kan alleen geen cijfers vinden hoeveel meer het kost om breath of the wild te maken. Dus lastig inschatten hoeveel of minder winst ze maken. Maar dat de meeste voor de hoofdprijs zijn verkocht die conclusie kunnen we wel trekken, Nintendo houdt de prijs altijd erg hoog van first party games.
snes carts zijn echter veel duurder om te maken. productie kosten zijn hard omlaag gegaan ook al zijn switch carts relatief gezien duurder dan blue rays. het schijnt ongeveer 60% duurder te zijn voor de grootste switch carts. maar blue rays zijn al zeer cheap dus we praten hier niet over grote bedragen. 1 euro of veelminder voor een switch cart?

verder is de digitale markt bij de switch steeds groter aan het worden, over 50% qua game sales is nu digitaal

Dat betekend geen materiaal kosten voor fysieke carts 100% winst gezien digitaal dezelfde of een duurdere prijs heeft dan in de winkel. mensen kunnen het uit hun luie stoel bestellen zonder een stap uit het huis te zetten.

Ik denk dat de winstmarges een stuk hoger liggen dan vroeger dankzij dlc, digitale sales en goedkopere productie kosten. en als we het dan toch over BOTW hebben. wat dacht je van amiibo en die rage botw had een hoop exclusieve zelda amiibo. Veel fans hebben honderden euro's uitgegeven aan 10+ zelda amiibo.

Kunnen we ook niet vergeten dat zowat elke game nu een limited edition variant krijgt die 40 a 60 euro duurder is dan de standaard game. in het snes tijdperk had zowat geen enkele game een limited edition nogmaals een extra factor om meer geld uit de consument te trekken.

en als we het over non nintendo games hebben. kijk naar ea die nog een stap verder gaat met micro transacties. Fifa op de snes had waarschijnlijk een lachwekkende winstmarge in vergelijking met nu. waar veel spelers nu heel veel geld uitgeven doormiddel van gokken met elke nieuwe release. honderden tot soms wel duizenden euro's met een zwarte markt voor spelers tweedehands. en het gokken in fifa is niet eens niche. het is vrij genormaliseerd dat veel boven gemiddelde spelers het als normaal beschouwen en er in meegaan. een zeer groot gedeelte van de kopers.

BOTW heeft volgens mij inmiddels over 20 miljoen exemplaren op de switch verkocht. niet slechts 7.5miljoen. de zelda serie is met BOTW wat meer genormaliseert waarbij het een veel grotere intall base heeft gekregen.

[ Voor 21% gewijzigd door gast7 op 06-01-2021 13:21 ]

Verwijderd

gast7 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:59:
[...]

snes carts zijn echter veel duurder om te maken. productie kosten zijn hard omlaag gegaan ook al zijn switch carts relatief gezien duurder dan blue rays. het schijnt ongeveer 60% duurder te zijn voor de grootste switch carts. maar blue rays zijn al zeer cheap dus we praten hier niet over grote bedragen. 1 euro of veelminder voor een switch cart?

verder is de digitale markt bij de switch steeds groter aan het worden, over 50% qua game sales is nu digitaal

Dat betekend geen materiaal kosten voor fysieke carts 100% winst gezien digitaal dezelfde of een duurdere prijs heeft dan in de winkel. mensen kunnen het uit hun luie stoel bestellen zonder een stap uit het huis te zetten.

Ik denk dat de winstmarges een stuk hoger liggen dan vroeger dankzij dlc, digitale sales en goedkopere productie kosten. en als we het dan toch over BOTW hebben. wat dacht je van amiibo en die rage botw had een hoop exclusieve zelda amiibo. Veel fans hebben honderden euro's uitgegeven aan 10+ zelda amiibo.

Kunnen we ook niet vergeten dat zowat elke game nu een limited edition variant krijgt die 40 a 60 euro duurder is dan de standaard game. in het snes tijdperk had zowat geen enkele game een limited edition nogmaals een extra factor om meer geld uit de consument te trekken.

en als we het over non nintendo games hebben. kijk naar ea die nog een stap verder gaat met micro transacties. Fifa op de snes had waarschijnlijk een lachwekkende winstmarge in vergelijking met nu. waar veel spelers nu heel veel geld uitgeven doormiddel van gokken met elke nieuwe release. honderden tot soms wel duizenden euro's met een zwarte markt voor spelers tweedehands. en het gokken in fifa is niet eens niche. het is vrij genormaliseerd dat veel boven gemiddelde spelers het als normaal beschouwen en er in meegaan. een zeer groot gedeelte van de kopers.

BOTW heeft volgens mij inmiddels over 20 miljoen exemplaren op de switch verkocht. niet slechts 7.5miljoen. de zelda serie is met BOTW wat meer genormaliseert waarbij het een veel grotere intall base heeft gekregen.
Geen kosten omdat het nu digitaal gekocht wordt is natuurlijk niet zo. Er zijn nu ook hosting kosten die betaald moeten worden. Daar moet Nintendo ook bij bijvoorbeeld een AWS of Azure maandelijks een hoog bedrag aftikken.

Daarnaast waren de kosten voor de cartridges niet zo hoog bij de snes. Grootste kosten zaten in de afdracht naar Nintendo toe. Nu moet je ongeveer 30% betalen op een game bij de meeste consolefabrikanten. Toen lag dat een stuk hoger, daar zaten de meeste kosten in. Op een bedrag van 179 gulden is de fabricagekosten te verwaarlozen op dat soort hoge aantallen. Er zal niet veel verschil zitten tussen de hosting kosten die ze nu kwijt zijn of de productiekosten van de cart.

Edit: nog een stukje over gevonden op Reddit:

https://www.reddit.com/r/..._so_much_back_in_the_day/

You're the only person here with the correct answer.

Everyone is just saying it's because cartridges are expensive to make. But that wasn't really the problem but the fact that Nintendo had a monopoly on manufacturing these. 3rd party companies couldn't go to other OEM companies and had the cartridges produced there.

This intricate and expensive licensing scheme was the reason why 3rd party games were often more expensive than Nintendo games. While "Super Mario 64" ran for 99 Deutschmarks, "Turok" sold for around 129 DM.

Voor first party games die Nintendo zelf produceert betalen ze alleen de echte productiekosten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2021 15:07 ]

• gast7
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 14:42
je vergeet toch nog het n64 tijdperk waar cardridge kosten zeker wel torenhoog lagen

Ps1 disks waren echt fele malen goedkoper, dat verschil is niet te vergelijken met nu.

de monopolie voor 3rd party games klopt, ea kon dit bij sega ontwijken waardoor we nu vage ea carts hebben om goedkoper te produceren maar zelfs als je dat meerekend toen de ps1 uitkwam gingen de productie kosten qua games naar beneden. er is een reden waarom carts verleden tijd zijn. als je dezelfde opslag ruimte wilt houden op een cart ben je vele malen duurder uit.

Was een zeer degelijk verschil carts naar disks waarbij je ook nog eens meer opslag ruimte kreeg.

Digitale sales zal ondanks de kosten echt wel meer winst opleveren dan fysiek waarbij je producten moet maken vervoeren en in de winkels moet plaatsen.

Daarbij kan je ook nog meenemen dat consoles hun digitale markten extreem hoog houden. waarbij op pc de prijzen qua digitaal extreem laag zijn. die kosten kun je eigenlijk ook wel verwaarlozen als je met name bij pc kijkt met de erg lage prijzen per game en gigantische verschillen in prijs voor zelfs grotere releases met betere specs dankzij de betere hardware voor de boven gemiddelde pc. mensen betalen liever meer geld voor een game op een console digitaal dan op pc met vaak betere prestaties waar de prijzen vaak erg laag moeten zijn.

Zelfs als je al naar kleinere games kijkt die op de pc's vaak enkele euro's kosten zijn die op zowat alle consoles 10 20 euro of meer.

[ Voor 141% gewijzigd door gast7 op 06-01-2021 15:47 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.