Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:58
Ik heb meerdere redenen om te verzamelen.
Ten eerste om nostalgische redenen, vroeger nooit dergelijke consoles gehad toen ze echt uit kwamen. Maar wel ooit een NES met wat games cadeau gekregen.
Dan is het wel leuk om die oude games te ervaren op originele hardware.

Ten tweede uit interesse, omdat ik het interessant vind hoe elke console zijn eigen look en feel heeft voor de spellen. Het geluid en de grafische stijl zijn uniek voor elke retro spelcomputer. Het zelfde spel speelt en oogt anders op de Nintendo of de Sega.

Ten derde is het ook een beetje "conserveren". Ik heb veel oude hardware, van originele Macintosh computers en C64 tot de XBox en PS2. En ik probeer alle hardware werkend te houden door reparaties uit te voeren en preventief onderhoud (caps, caps en batterijen). Want dat spul wordt vaak niet goed oud.
In die zin vind ik het vaak ook leuk om defecte retro apparatuur te kopen en deze weer werkend te krijgen.
Ik vind het ook prachtig om anderen te laten stoeien met de oudere (spel)computers, is toch niets mooier als de nieuwe generatie kennis te kunnen laten maken met hotel Mario op de CD-I, Sonic op de Sega of Prince of Persia op de Macintosh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-01 21:58

The_Bird

Meneer de Raaf

Voor mij is het deels nostalgie, deels zijn veel van de 16 bit spellen ook heerlijk "pick up and play". Ik game ook graag modern maar een leuke 16 bit platformer is soms heerlijk verfrissend. Daarnaast zien veel van de 2D games op de SNES er nog steeds prima uit.

En ja, ik kan makkelijk alle roms downloaden en op Series X spelen. Dat heb ik in het verleden ook wel gedaan, toen emulatie net nieuw voor me was. (Toen kon dat eenvoudig op de Dreamcast)
Dan ga je alles downloaden en spelen. Bij het fysieke verzamelen zit er echter meer waarde aan voor mij. Je betaalt er voor, wat het al meer waarde geeft, en daarnaast is er ook het zoek/verzamelaspect. Dat zorgt er voor dat ik de games ook echt speel en er meer van geniet. Met een lijst van 100 roms ben ik het type dat toch snel van de ene naar de andere game stapt. Met de fysieke cartridges heb ik dat minder. Nu speel ik alleen de spellen die ik echt graag wil spelen.

Dat zeggende vind ik wel jammer dat de Super NT, en eigenlijk veel moderne legale emulators (die je bijvoorbeeld in de retrocompilaties op Switch ziet) vaak niet echt goede TV-filters hebben, al wordt dat ook steeds beter.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Bird op 30-08-2024 17:33 ]

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:22
Beetje laat naar mijn buit van de retrogamebeurs tilburg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPb5yRG9m3S23-R3VwVyfX4E904=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JleIErkq2ibHR5iUuwZIrGD.jpg?f=fotoalbum_large

Gevonden waar ik naar op zoek was. Moet nu nog pokemon Blue, yellow en crystal. Die wel zien liggen maar had genoeg geld uitgegeven

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-06 16:03
Mijn laatste aanwinst is Demon Front voor de PGM. Game lijkt op Metal Slug. Was even bang dat er iets stuk was, het spel is namelijk niet goedkoop. Kreeg een groen scherm. Gelukkig hoorde ik dat ik wel audio had, uiteindelijk gefixed door te switchen tussen de sync functies van de retrotink. Nu nog 4 games en dan is wat mij betreft de PGM collectie compleet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSVpCJJfmUS_Gi3v7_mxO1DE-Mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1FMRYSOwS8UMCHeFguhiOqP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj31HWZxqeYqQqT9Remx1gPJW0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvZtUx0DT84Gx5Bho9Q0dDzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgo6QM_abeL1em6siLFHWTt7nGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BVAMz4GNAXlmIH3WiERYyOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD2QHJYArcL4MqqCLPnL1NBZFvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjDlKIXGHCrh5NickTUJRrjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJiDl5PT6O8sBkeaJ8ks-6_UZHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL4ITkn9CAwatMZ2QwUxunO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Dat lijkt idd wel een kloon van Metal Slug. Hoe speelt het in vergelijking met Metal Slug?

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:05
Mooi om de verhalen hier te lezen hoe hij/zij zijn retro hobby ervaart. Ik vind de retro scene echt 1 van de tofste communities die er zijn. Toffe verhalen maar ook dat men graag elkaar voort helpt in de scene door actief kennis te delen.

Voor mij bestaat de ervaring maar voor een klein deel uit nostalgie. Ja, de games van vroeger her beleven is echt super vet en heeft zeker zijn nostalgische waarde. Maar ik ontdek vandaag de dag nog gewoon games die ik nog nooit eerder gezien of gespeeld heb, en dan zie je in eens een heel mooi pareltje voor de SNES, Nintendo 64, PS1 of Dreamcast. Dat heeft dan geen nostalgische waarde maar gewoon omdat het mooi is. Als ik iets nieuws ontdekt voor de Dreamcast kan ik daar ook zo 30 a 40 uur in kwijt zijn, net als bij een moderne grafische game op een PS5. Ik hoef dan niet perse met de originele controller te spelen, maar als een beter/fijner alternatief beschikbaar is doe ik dat. Daarom heb ik ook best veel controllers van RetroFighers. Hun PS1/2, PS3, OG Xbox, Dreamcast en Nintendo 64 controllers zijn fijner dan het origineel imo.

Ik hecht zelf trouwens weinig waarde aan fysieke games (op een paar hele kleine uitzonderingen na dan), maar ik ben vooral van de hardware, zowel consoles en accessoires. En ben nog al van het modificeren en reviseren :P Ook om alles wat mogelijk is uit een console te persen. Dat is ook een deel van de hobby waarin ik enorm veel plezier aan beleef. Een OG Xbox met 128MB Ram mod, SSD mod, overclocks, capacitor revisie etc. etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
RetroFighters kon ik nog niet, heb wel de Tribute64 controller voor de N64 omdat ik gewoon niet overweg kan met de originele controller.
Ik merk zelf dat ik steeds meer richting de minder bekende consoles ga, zeker nu ik de meest bekende al heb.
Het is het leukste als je deze kunt kopen van liefhebbers, dan heb je nog iets om over te praten en vaak hebben ze nog wat leuke accessoires zodat je de console meteen compleet kan maken.

Het is ook altijd leuk om de collecties van anderen te zien, zo kom je vaak nog op ideeën.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
eltweako schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:16:
RetroFighters kon ik nog niet, heb wel de Tribute64 controller voor de N64 omdat ik gewoon niet overweg kan met de originele controller.
Ik merk zelf dat ik steeds meer richting de minder bekende consoles ga, zeker nu ik de meest bekende al heb.
Het is het leukste als je deze kunt kopen van liefhebbers, dan heb je nog iets om over te praten en vaak hebben ze nog wat leuke accessoires zodat je de console meteen compleet kan maken.

Het is ook altijd leuk om de collecties van anderen te zien, zo kom je vaak nog op ideeën.
Ik ben zelf ook geen fan van de originele Nintendo 64 controller. Ziet er verder qua design wel erg gaaf uit. Sowieso gebruik ik 'm nog af en toe omdat de transferpack niet werkt met 3rd party controllers.

Retrofighters maakt betaalbare en kwalitatief goede 3rd party controllers. Ben er wel fan van.

Ja, het is inderdaad tof om retro spullen over te kopen van mede enthousiastelingen. Al gebeurd dat maar erg weinig :P

Heb van diverse Tweakers hier hun game room al gezien, o.a. recentelijk van @Anoniem: 306567 en @Eymas .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
The_Bird schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:49:
Dat lijkt idd wel een kloon van Metal Slug. Hoe speelt het in vergelijking met Metal Slug?
Geen idee hoe metal slug speelt _O-
Maar wat ik zo lees komt het redelijk in de buurt. Demon front heeft nog een extra mechanic waar je een beest dat mee vliegt kan inzetten als schild (volgens mij ook wat meer).

Grappig genoeg kwam ik een forumpost van 21 jaar geleden tegen waar de games vergeleken werden. Grootste commentaar was dat de game toen al zo duur was bij release en dat Metal Slug X de betere optie was daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:58:
[...]

Geen idee hoe metal slug speelt _O-
Maar wat ik zo lees komt het redelijk in de buurt. Demon front heeft nog een extra mechanic waar je een beest dat mee vliegt kan inzetten als schild (volgens mij ook wat meer).

Grappig genoeg kwam ik een forumpost van 21 jaar geleden tegen waar de games vergeleken werden. Grootste commentaar was dat de game toen al zo duur was bij release en dat Metal Slug X de betere optie was daardoor.
Dat noemt zich gamer :o :( ;)

Toevallig afgelopen week met mij vrouw deel 1 en 2 uitgespeeld op de Playstation. Was voor haar ook nieuw maar, ze vond het wel vermakelijk genoeg om door te blijven spelen.

Binnenkort maar es Gunstar heroes op de megadrive opzetten kijken hoe haar dat bevalt :)

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

The_Bird schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:49:
Het ziet er niet alleen soortgelijk uit, maar het speelt ook soortgelijk. Best een geslaagde "kloon" imo. Ik heb het originele arcade PCB (niet PGM), een van de games die de uitdunning overleefd heeft dus dat zegt wel wat denk ik :+

@cold_as_ijs zet de MS serie dan maar op je todo lijstje voordat je hier weer terugkomt :9

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
BoomSlang schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:53:
[...]

Dat noemt zich gamer :o :( ;)

Toevallig afgelopen week met mij vrouw deel 1 en 2 uitgespeeld op de Playstation. Was voor haar ook nieuw maar, ze vond het wel vermakelijk genoeg om door te blijven spelen.

Binnenkort maar es Gunstar heroes op de megadrive opzetten kijken hoe haar dat bevalt :)
Metal Slug hoor je op een Neo Geo te spelen ;)
Maar die staat al in de planning, maar ik was zo "slim" om op koningsdag na een paar biertjes op en na het kijken van het MVG filmpje eerst de PGM aan te schaffen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 'mijn' score twitterding was metal slug 5 toevallig de game van de week.

Vond deze game overgins wat minder dan de eerdere metal slug ervaringen die ik heb (en dat is met name deeltje 1)

- Beperkte beweging vrijheid (je begint op een bootje, daarna in een soort pyramided met obstakels waar je onderdoor moet kruipen
- flametraps..........

Goed het is deel 5, de ideeën waren vermoeddelijk wat aan het opraken en ben dus nog niet heel ver gekomen, maar geen goede eerste indruk!

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:58:
[...]

Metal Slug hoor je op een Neo Geo te spelen ;)
Maar die staat al in de planning, maar ik was zo "slim" om op koningsdag na een paar biertjes op en na het kijken van het MVG filmpje eerst de PGM aan te schaffen :D
Een Neo Geo staat hier ook op het lijstje maar, voor nu zijn er genoeg goede ports die prima speelbaar zijn..

Eind verleden jaar ook verhuisd en zelfs de kleine klusjes gaat nog best wat geld in zitten :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Sp33dFr34k schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:24:
[...]

Het ziet er niet alleen soortgelijk uit, maar het speelt ook soortgelijk. Best een geslaagde "kloon" imo. Ik heb het originele arcade PCB (niet PGM), een van de games die de uitdunning overleefd heeft dus dat zegt wel wat denk ik :+

@cold_as_ijs zet de MS serie dan maar op je todo lijstje voordat je hier weer terugkomt :9
sta op de waitlist al voor de Darksoft MVS cart. Is voor de volgende "laatste" batch, staat bewust tussen quotes want de batch die nu wordt uitgeleverd zou al de laatste zijn. Ik heb dus al een supergun, dus dan een MVS een mooi optie, ondanks dat die niet zo mooi is ;).

De losse arcade bord had ik ook even naar gekeken omdat ze simpelweg een stuk goedkoper zijn. Maar dan moet je er een case ombouwen en ze zijn een stuk groter dan een cartridge. En aangezien ik de PGM al heb vind ik het onzinnig om er nog eentje aan te schaffen ;). Ben bang dat ik uiteindelijk voor Spectral vs Generation er wel aan moet geloven. Die game is niet te vinden op cartridge. Heb nu een Chinese handelaar erop gezet. Hij gaf aan dat hij mogelijk er wel een kon krijgen, maar sindsdien is het al een weekje stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3style
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 09:20

3style

...

cold_as_ijs schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:22:
[...]

sta op de waitlist al voor de Darksoft MVS cart. Is voor de volgende "laatste" batch, staat bewust tussen quotes want de batch die nu wordt uitgeleverd zou al de laatste zijn. Ik heb dus al een supergun, dus dan een MVS een mooi optie, ondanks dat die niet zo mooi is ;).

De losse arcade bord had ik ook even naar gekeken omdat ze simpelweg een stuk goedkoper zijn. Maar dan moet je er een case ombouwen en ze zijn een stuk groter dan een cartridge. En aangezien ik de PGM al heb vind ik het onzinnig om er nog eentje aan te schaffen ;). Ben bang dat ik uiteindelijk voor Spectral vs Generation er wel aan moet geloven. Die game is niet te vinden op cartridge. Heb nu een Chinese handelaar erop gezet. Hij gaf aan dat hij mogelijk er wel een kon krijgen, maar sindsdien is het al een weekje stil ;)
Heb ook naar die Darksoft MVS cart gekeken bij mijn zoektocht. Maar wat een geld. Zal vast een goed ding zijn, toch maar gekozen voor wat losse MVS carts en die 160 en 1 aliexpress cart. Niet perfect, maar voor mijn gebruik een prima oplossing,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:30
Ben een beetje laat met reageren, maar wat wil je met een hele zooi aan kinderen die rondhuppelen (waaronder eentje van 7 maanden)? Ja, ja, ik weet het, ik was er zelf bij, dus mijn eigen schuld...

Anyways, ik zit in deze hobby, omdat ik vanaf mijn 5de al een gamer ben. Eerste drie games die ik speelde waren Space Invaders, Frogger en H.E.R.O. (in die volgorde) op de Atari 2600 die mijn ooms in de jaren 80 ergens vandaan hadden (waarschijnlijk van hun rijke vriendje waar ze ook een crossfiets van hadden, geruild voor een blikje Cola. Of gewoon gepikt, de schavuiten. Maar goed, daar hield ik me op die leeftijd helemaal niet mee bezig). En deze spellen heb ik dan ook CIB in mijn collectie.

Heel mijn leven al consoles gehad en games gespeeld. En nu koop ik alle spellen waar ik toen geen geld voor had om te kopen of om gewoon weer een spel te spelen die ik vroeger vaak speelde. Maar ik koop ook spellen gewoon om te verzamelen (krijg ik trouwens een trophy, wanneer ik de hele verzameling compleet heb?). Daarom heb ik ook een hele zooi aan shuffleware van PS2 en Wii. En het geeft een goed gevoel om weer eens iets nieuws en/of bijzonders toe te voegen aan de collectie. Dat is ook gewoon een reden.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
3style schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:47:
[...]

Heb ook naar die Darksoft MVS cart gekeken bij mijn zoektocht. Maar wat een geld. Zal vast een goed ding zijn, toch maar gekozen voor wat losse MVS carts en die 160 en 1 aliexpress cart. Niet perfect, maar voor mijn gebruik een prima oplossing,
ja het kost een hele duit die cart. Maar als ik zo snel kijk zijn de echt interessante games op de Neo Geo sowieso duur. Voorkomt dat ik games ga sparen :D
Voordeel is dat het SD kaart is en daarom uitbreidbaar. Als er weer een nieuwe game uitkomt zoals binnenkort Asteborg, dan is het hopelijk mogelijk de ROM aan te schaffen en dus zo de game te spelen ipv 350 euro neer te tellen voor de game op cartridge. Dus meer uitgeven is dus uiteindelijk de goedkoopste oplossing in mijn geval _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Ik vraag me echt af hoe ze vroeger dachten winst te maken met die Neo Geo thuisconsole. Elk los spel koste net zoveel als een complete andere console.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
The_Bird schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:11:
Ik vraag me echt af hoe ze vroeger dachten winst te maken met die Neo Geo thuisconsole. Elk los spel koste net zoveel als een complete andere console.
Volgens mij deed de Neo Geo het niet zo slecht in Japan. In het westen werden consoles vooral als spelcomputers voor kinderen gezien, maar dat was in Japan niet zo. Enorme arcade cultuur ook, dus als je dat fanatiek deed, dan viel het wel mee. Games had je vanaf 20000 yen, niet gigantisch veel duurder dan sommige Snes/N64 games.

Hier kochten mensen meer van die home computers, die ook niet goedkoop waren.

Dus ja, heel andere tijd. Ik vind het ergens wel jammer dat je niet meer zoiets hebt tegenwoordig. Alleen bij VR heb ik dat gevoel nog wel, dat je iets futuristisch speelt dat niet veel mensen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
The_Bird schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:11:
Ze hadden hem bewust ook anders in de markt gezet. Initieel was de AES bedoeld als verhuur console, maar door de populariteit hebben ze toen toch besloten om hem in de verkoop te doen. Hij werd toen als exclusieve 24 bit console aangeboden. Hierdoor konden ze hem nog duur verkopen net als de games overigens. Rijk zullen ze er niet van zijn geworden maar denk niet dat ze er arm van zijn geworden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3style

3style

...

cold_as_ijs schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:01:
[...]

ja het kost een hele duit die cart. Maar als ik zo snel kijk zijn de echt interessante games op de Neo Geo sowieso duur. Voorkomt dat ik games ga sparen :D
Voordeel is dat het SD kaart is en daarom uitbreidbaar. Als er weer een nieuwe game uitkomt zoals binnenkort Asteborg, dan is het hopelijk mogelijk de ROM aan te schaffen en dus zo de game te spelen ipv 350 euro neer te tellen voor de game op cartridge. Dus meer uitgeven is dus uiteindelijk de goedkoopste oplossing in mijn geval _O-
Ja snap ik, is ook een coole cart.
Die 160 in 1 carts zijn trouwens ook ineens een stuk duurder geworden. Lijkt wel of die markt opdroogt. Blijft natuurlijk een niche die NeoGeo.

Hier een foto van mijn laatste mvs consolized aanwinst (via Timeharvest). Had ook nog een andere consolized eerder gepost, maar die gaat naar een andere dorpsgenoot :)

Ik heb dus ook die aliexpress 160 in 1 en een paar losse games gekocht. Shockboxes ook via Ali.

Ik heb er een Saturn adapter bijgehaald voor mijn favo controller :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg-t3uvx1fNqD-8_XNc4FFsvTK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvZIoSGhefmaZtVeNkvk0OEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzpWaJtPCpjTRuf0QokNeaxp1Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5Ztb9n3ZTWQFW7JpIonwOYg.jpg?f=fotoalbum_large

Oja check die size van de een mvs cart. Even voor het verschil wat carts bij elkaar. Nooit geweten dat het zo’n verschil was :+

Ik vind die MD Japanse carts overigens echt cool ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB-2lPFoA1yR0iHp0xB0eMYMplA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXdxkymmWp4rkuYZAT0YCG1i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door 3style op 03-09-2024 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Vandaag Street Fighter 2 en SSF2 voor de Snes binnen gekregen. Samen voor 17 euro. Geen slechte prijs als je het mij vraagt.

Ook al zijn er zoveel nieuwe vechtgames uitgekomen sinds de SNES, de speelbaarheid van deze klassiekers is er niet minder om.

Kwam er ook achter dat SSF2 een soort time trail vs mode heeft tegen de CPU waarbij je zo snel mogelijk moet winnen. Nooit geweten. Dat verlengt de speelbaarheid een flink stuk!

Volgende week ook nog eens de retro collectie met de Capcom Marvel games. Goede tijd voor vechtgames fans.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
The_Bird schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:52:
Vandaag Street Fighter 2 en SSF2 voor de Snes binnen gekregen. Samen voor 17 euro. Geen slechte prijs als je het mij vraagt.

Ook al zijn er zoveel nieuwe vechtgames uitgekomen sinds de SNES, de speelbaarheid van deze klassiekers is er niet minder om.

Kwam er ook achter dat SSF2 een soort time trail vs mode heeft tegen de CPU waarbij je zo snel mogelijk moet winnen. Nooit geweten. Dat verlengt de speelbaarheid een flink stuk!

Volgende week ook nog eens de retro collectie met de Capcom Marvel games. Goede tijd voor vechtgames fans.
Mooie prijs 👍

MvsC ga ik dubbel dippen denk ik. Ik wil de fysieke versie, maar wanneer die voor de Switch uitkomt is onduidelijk. Alleen PS4 versie staat voorlopig op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
De NeoGeo staat nog wel op mijn lijstje, alleen denk ik dat ik daar niet aan moet beginnen met de prijzen van die games.
Zit ook nog naar een CD-I te kijken, zag een paar leuke in Tilburg, maar niet voor die prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

CD-I is zeker leuk. Ik heb die al een tijdje en met de juiste verwachtingen is er een breed aanbod aan software voor. Van click and play titels voor de kids tot leuke platform games zoals Hotel Mario en the Apprentice.

Ik heb zelfs de CD-I gun voor Mad Dog McCree, alhoewel de timing wel heel strikt is bij deze versie.

Daarnaast zijn er ook van die naslagwerken op en kan je er video CDs op afspelen.

Je kon hem zelfs op Internet aansluiten.

Grote afrader is de game Secrets of Tatjana. Ik was benieuwd en kocht die maar ehh er viel weinig te zien zal ik maar zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Bird op 04-09-2024 00:08 ]

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 08:26
Raem schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:36:
[Afbeelding]

Weer wat toegevoegd aan m'n Dragon Quest collectie.
Heerlijke games, die vd Switch heb ik vorig jaar allemaal uitgespeeld (zijn relatief korte games, in 40 uur ben je door alle 3) en die rechtse ben ik momenteel ana het spelen op mijn 3DS.
Daat zit ik nu 50 uur in en nog een 10-tal uur te gaan. Echt een goeie port, vind de 3DS toevoegingen zeker een meerwaarde (al maken ze het spel wel net iets makkelijker)

Wil ook graag alle Camerons Codex photos vinden, laat je echt meer genieten vd omgevingen in het spel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
The_Bird schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:07:
CD-I is zeker leuk. Ik heb die al een tijdje en met de juiste verwachtingen is er een breed aanbod aan software voor. Van click and play titels voor de kids tot leuke platform games zoals Hotel Mario en the Apprentice.

Ik heb zelfs de CD-I gun voor Mad Dog McCree, alhoewel de timing wel heel strikt is bij deze versie.

Daarnaast zijn er ook van die naslagwerken op en kan je er video CDs op afspelen.

Je kon hem zelfs op Internet aansluiten.

Grote afrader is de game Secrets of Tatjana. Ik was benieuwd en kocht die maar ehh er viel weinig te zien zal ik maar zeggen.
Ik vind dat bij de CD-I de jaren 90 er vanaf spat. Voornamelijk met de interactieve cd's. Veel zaken compleet onnodig interactief gemaakt. Ik krijg er een echt nostalgisch gevoel van.
Alleen zijn de accessoires, en dan vooral de gamepads zo lastig (en duur) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eltweako schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:18:
[...]

Ik vind dat bij de CD-I de jaren 90 er vanaf spat. Voornamelijk met de interactieve cd's. Veel zaken compleet onnodig interactief gemaakt. Ik krijg er een echt nostalgisch gevoel van.
Alleen zijn de accessoires, en dan vooral de gamepads zo lastig (en duur) te krijgen.
Gelukkig zijn er dan ook usb en bluetooth adapters voor te koop of te maken om een alternatieve controller te gebruiken.

Een adapter naar een gamepoort is ook een mooie optie, dan kan je daar misschien de gravis gamepad erop aansluiten. Dichterbij dan met het originele ontwerp kan je niet komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

eltweako schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:18:
[...]

Helemaal mee eens. Echt zo'n verknipt beeld van wat de toekomst zou zijn. CD-I in elke huiskamer, films kijken op video CD, FMV games en licentie games voor de kids. Tenminste, dat was het beeld van Philips.

Qua gamepad had ik puzzel met het feit dat er bij de mijne zo'n semi-Megadrive controller zat.

"21 jaar DSL!"

• Tux3.14
Zijn er hier nog mensen die de Mister Pi van Taki Udon gaan aanschaffen? Afgelopen nacht om 2.00u ging de eerste batch in de verkoop en de 2de batch gaat vrijdag middag om 14.00u in de verkoop.

Ik wacht zelf de reviews even af. Maar voor 160 dollar met de RGB add-on, RAM uitbreiding, USB HUB en de Mister Pi boord zelf is het wel een goede deal.
The_Bird schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:52:

Initieel heb ik super sf2 (snes) toen ik hem gekocht heb maar bar weinig gespeeld. Mogelijk had ik toen ook mijn saturn al. Ik weet nog dat ik de game met korting gekocht had voor 80 gulden ofzo, wat voor mij destijds wonderbaarlijk was. Ik kocht mijn games altijd bij speelgoed winkels en het concept 'bargain bin' was niet iets wat ik veel zag iig! (ik was ook een verwend nest en veel games, vooral daarvoor op de nes, niet zelf betaald :$ dat zal er ook mee te maken gehad hebben)

Maar wat vond ik de ai gemeen, ik ging er vanuit dat mijn originele sf2 skills zouden betekenen dat ik ook dit spel in no time zou verslaan, nou mooi niet!

Paar jaar terug (ook door retroachevements toch nogmaals geprobeerd en........de ai IS gemeen :+ het is zeker te doen, maar eigenlijk moet je het meer zien als bijna een puzzle game.....of een actie game endboss. Vooral kijken wat ze doen, wat je kan uitbuiten, en erg bewust zijn wat de ai kan uitbuiten. Denk dat een van de grootste verschillen met de og is dat je in die game bijna gratis mocht inspringen op bijna iedereen. Guile en ken/ryu doen af en toe iets maar de rest van de cast? in super ga je merken dat de ai hier op verbeterd is.

Krijg nu ik dit tik zin om te kijken of het deze keer wel lukt maar, alleen al het ontroesten gaat uren kosten en om met Bison het spel daadwerkeljk op 1 credit icm max difficulty te verslaan moet ik denk ik ook serieus notities maken per ai tegenstander om te weten wat wel en niet werkt. De ai van ruy is als je 'eerlijk' speelt ernorm sterk (iig tegen bison) maar als je het patroon weet kom je een heel eind! Maar er zit genoeg variatie in (iig om mij) toch nog te verassen, vooral als ik het even niet gespeeld heb...

Ik heb de game ook gemaxed met retroachievements........de 3do versie nog niet....dus eigenlijk 'moet' ik die spelen. Grappig dat ondanks dat het maar 1 versie hoger is het echt door supers weer een heel andere game is!

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:26:
Zijn er hier nog mensen die de Mister Pi van Taki Udon gaan aanschaffen? Afgelopen nacht om 2.00u ging de eerste batch in de verkoop en de 2de batch gaat vrijdag middag om 14.00u in de verkoop.

Ik wacht zelf de reviews even af. Maar voor 160 dollar met de RGB add-on, RAM uitbreiding, USB HUB en de Mister Pi boord zelf is het wel een goede deal.
(meer even in het algemeen mijn ervaringen met/mening over mister in het algemeen delen dan specifiek voor @Tux3.14 )

Het lijkt er inderdaad op dat het exact is wat het beloofd, en dan is het natuurlijk een prima deal. Mister is denk ik voor mensen die van retrogames houden, 'zonder gezeur' echt ideaal. Het enige wat er mist is dat er geen fysieke media gebruikt kan worden (hoewel ik geloof dat je wel een tapeloader kan aansluiten voor c64/spectrum games :P )
Maar als dat geen probleem is, dan zijn er eigenlijk geen minpunten. Goed uiteraard is niets perfect, de interface van minster is heel bare bone (teletekst achtig bijna...?) en de 'QoL' meuk die je met emulatoren vaak hebt......save states, fast forward etc.....is zeker niet all round aanwezig. Eigenlijk is zo goed als iedere console (en retro pc dan wel arcade game) zijn eigen mini projectje dus wat er mogelijk is kan enorm verschillen.

En ja de playstation 1 core is echt brilliant, maar duckstation op de pc kan je natuurlijk veel meer upscalen en strak maken......dus als je die ervaring zoekt is mister mogelijk ook niet de juiste keuze.

Ik zie het echt als een zo dicht mogelijk vervanging van og hardware.
En daarnaast is het een levend project, veel cores kun je wmb echt zien als een op een vervanging. Maar het is zeker niet 100% hetzelfde. Er zijn bugs en bijvoorbeeld de n64 core, waarvan lange tijd gezegd weer dat dit nooit zou kunnen, werkt met trucjes om het eindresultaat te bereiken. Ik denk dat voor de meeste van ons het makkelijk een blinde test zou doorstaan, maar ben je echt purist of mogelijk speedrunner dan moet je echt per core researchen of het volstaat.

Ik heb zelf al een mister maar hou met een schuin oog wel de handheld versie in de gaten.
offtopic:
Hoewel ik wsl beter voor een paar tientjes zo'n chinesium handheld barrel kan halen, want gaat echt voor ' af en toe op vakantie etc' zijn en dan is een echte mister eigenlijk overkill imo.

Moet ook nog eens kijken hoe goed 3ds 16 bit spul afspeelt, als ik op vakantie beetje snes, md, pce en neo geo kan spelen, en verder af en toe de switch (al dan niet 2) van de kids kan jatten kom ik ook al heel eind :+

10 second ninja DONE

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

LoCuTuS2000

Resistance is futile

LoCuTuS2000 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:42:
[Afbeelding]

Net een tweede Crystal Xbox gekocht, deze gaat via RGB Scart op deze TV die ik vanavond ophaal:

[Afbeelding]

De Beovision Avant 32 DVD, ingebouwde DVD speler! Heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du33yAaFEUkaYkC-hnUVuLitjrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHW5UYZfP3M8a8IbkPpVpo3c.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds ik de Retrotink 4K gebruik staat deze eigenlijk stof te happen, als iemand hem wil ophalen in Heerenveen dan ben je welkom. Het is de BeoVision Avant 32 DVD met afstandsbediening en handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:43:
[...]

(meer even in het algemeen mijn ervaringen met/mening over mister in het algemeen delen dan specifiek voor @Tux3.14 )

Het lijkt er inderdaad op dat het exact is wat het beloofd, en dan is het natuurlijk een prima deal. Mister is denk ik voor mensen die van retrogames houden, 'zonder gezeur' echt ideaal. Het enige wat er mist is dat er geen fysieke media gebruikt kan worden (hoewel ik geloof dat je wel een tapeloader kan aansluiten voor c64/spectrum games :P )
Maar als dat geen probleem is, dan zijn er eigenlijk geen minpunten. Goed uiteraard is niets perfect, de interface van minster is heel bare bone (teletekst achtig bijna...?) en de 'QoL' meuk die je met emulatoren vaak hebt......save states, fast forward etc.....is zeker niet all round aanwezig. Eigenlijk is zo goed als iedere console (en retro pc dan wel arcade game) zijn eigen mini projectje dus wat er mogelijk is kan enorm verschillen.

En ja de playstation 1 core is echt brilliant, maar duckstation op de pc kan je natuurlijk veel meer upscalen en strak maken......dus als je die ervaring zoekt is mister mogelijk ook niet de juiste keuze.

Ik zie het echt als een zo dicht mogelijk vervanging van og hardware.
En daarnaast is het een levend project, veel cores kun je wmb echt zien als een op een vervanging. Maar het is zeker niet 100% hetzelfde. Er zijn bugs en bijvoorbeeld de n64 core, waarvan lange tijd gezegd weer dat dit nooit zou kunnen, werkt met trucjes om het eindresultaat te bereiken. Ik denk dat voor de meeste van ons het makkelijk een blinde test zou doorstaan, maar ben je echt purist of mogelijk speedrunner dan moet je echt per core researchen of het volstaat.

Ik heb zelf al een mister maar hou met een schuin oog wel de handheld versie in de gaten.
offtopic:
Hoewel ik wsl beter voor een paar tientjes zo'n chinesium handheld barrel kan halen, want gaat echt voor ' af en toe op vakantie etc' zijn en dan is een echte mister eigenlijk overkill imo.

Moet ook nog eens kijken hoe goed 3ds 16 bit spul afspeelt, als ik op vakantie beetje snes, md, pce en neo geo kan spelen, en verder af en toe de switch (al dan niet 2) van de kids kan jatten kom ik ook al heel eind :+
Ik vind de ''eenvoudige tekst'' interface een verademing. Gewoon simpel maar krachtig tegelijk, doet wat het moet doen. De Analogue Pocket heeft iets vergelijkbaars. Gewoon text met diverse opties, je opent je core en bijbehorende rom, en de ervaring is exact hetzelfde als een originele console.

Betreft de core van de PS1. Die ondersteund toch 2x rendering en kan praktisch alle games afspelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
LoCuTuS2000 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Sinds ik de Retrotink 4K gebruik staat deze eigenlijk stof te happen, als iemand hem wil ophalen in Heerenveen dan ben je welkom. Het is de BeoVision Avant 32 DVD met afstandsbediening en handleiding.
Zelf heb ik een Trinitron CRT hier waarop ik 5 consoles heb aangesloten. Kan mij haast niet indenken dat een 4K Tink het net zo mooi doet of zelfs mooier op een LCD/OLED TV. Vooral omdat BFI nog al een ding is. Wat is jou ervaring?

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:18:
[...]

Ik vind de ''eenvoudige tekst'' interface een verademing. Gewoon simpel maar krachtig tegelijk, doet wat het moet doen. De Analogue Pocket heeft iets vergelijkbaars. Gewoon text met diverse opties, je opent je core en bijbehorende rom, en de ervaring is exact hetzelfde als een originele console.

Betreft de core van de PS1. Die ondersteund toch 2x rendering en kan praktisch alle games afspelen?
Tot mijn verbazing werkt het fijner als de coverflow menus van retropie enzo.
Iets wat ik niet verwacht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:25:
[...]

Zelf een Trinitron CRT hier waarop ik 5 consoles heb aangesloten. Kan mij haast niet indenken dat een 4K Tink het net zo mooi doet of zelfs mooier op een LCD/OLED TV. Vooral omdat BFI nog al een ding is. Wat is jou ervaring?
Sinds dat ik jouw Trinitron heb over genomen, heb ik juist een hoop consoles van de tink 5x pro afgehaald.
De scherpte is mooi, maar qua kleuren komt een lcd echt niet bij een crt in de buurt. en op een crt zijn die oude consoles met een rgb kabel gewoon heel scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:25:
[...]

Zelf een Trinitron CRT hier waarop ik 5 consoles heb aangesloten. Kan mij haast niet indenken dat een 4K Tink het net zo mooi doet of zelfs mooier op een LCD/OLED TV. Vooral omdat BFI nog al een ding is. Wat is jou ervaring?
Net geprobeerd te zoeken op BFI maar geen idee wat dat is. Het beeld van een console of mijn laserdisc speler op mijn 77 inch LG OLED is fenomenaal wat mij betreft via de Tink 4K. Wellicht ben ik minder kritisch want ik kijk naar de beeldkwaliteit, ik ben niet hardcore gamer genoeg om input lag te ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
LoCuTuS2000 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:28:
[...]

Net geprobeerd te zoeken op BFI maar geen idee wat dat is. Het beeld van een console of mijn laserdisc speler op mijn 77 inch LG OLED is fenomenaal wat mij betreft via de Tink 4K. Wellicht ben ik minder kritisch want ik kijk naar de beeldkwaliteit, ik ben niet hardcore gamer genoeg om input lag te ervaren.
Black Frame Insertion :-) Soort van simulatie om de smoothness van een CRT en Plasma op een OLED en LCD te krijgen. Bij een OLED valt het heel erg op als je een game op 30FPS speelt, terwijl het op een Plasma of CRT de ervaring 60FPS+ is omdat de frames veel vloeiender overgaan.

Heeft weinig te maken met latency. Het gaat mij ook niet om latency hier, puur om beeld kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Tux3.14 op 05-09-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:18:
[...]

Yup, ik vind het ook fijn! Het is snel en overzichtelijk! En ook nog eens behoorlijk naar je eigen smaak aan te passen. Als digitale hoarder had ik initieel alle cores aan staan ,maar zelfs ik werd niet vrolijk van 16 sovjet home computers :P dus die heb ik nu disabled.
De ps1 core is een van de beste cores van een van de beste devs. Mogelijk staan er nog bugs open, maar zolang ik niet tegen rare dingen aanloop controleer ik dat niet actief.

En er zijn absoluut upscaling opties. 480p forceren, widescreen. Er is zelfs een 'turbo' core waar je dus games die veel van de ps1 vragen dan met hogere framerate kan spelen.
Maar mister kan 'maar'tot 1440p.

En het is niet te vergelijken met duckstation waar je ontzettend veel opties hebt bijvoorbeeld fixen van warping textures en 4k en zelfs 8k (twijfel hier...?) upscaling.
Dus als je dat leuk/belangrijk vind is duckstation op dat vlak beter/veelzijdiger.

Goed denk dat de meeste hier, als ze op pc willen gamen, wel een pc hebben die duckstation aankan. Mister is juist tof omdat het met het anlogue bord ook op onze geliefde crt's kan. (wat op zich, al dan niet met downscalers vast ook met duckstation te behalen is maar...voor dat scenario zou ik wel blind voor mister kiezen).

10 second ninja DONE

Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:31:
[...]

Black Frame Insertion :-) Soort van simulatie om de smoothness van een CRT en Plasma op een OLED en LCD te krijgen. Bij een OLED valt het heel erg op als je een game op 30FPS speelt, terwijl het op een Plasma of CRT de ervaring 60FPS+ is omdat de frames veel vloeiender overgaan.

Heeft weinig te maken met latency. Het gaat mij ook niet om latency hier, puur om beeld kwaliteit.
Zijn er games waar dit heel goed merkbaar is? Wil nu eigenlijk wel gaan vergelijken :)
- echte hardware op crt
- mister op lcd
- emu op lcd
- mister op oled (moet ik wel zorgen dat de oled niet in gebruik is voor/door het gezin, misschien een tijdslot als 4 am to 4.15 am :+ )

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:28:
[...]

Initieel heb ik super sf2 (snes) toen ik hem gekocht heb maar bar weinig gespeeld. Mogelijk had ik toen ook mijn saturn al. Ik weet nog dat ik de game met korting gekocht had voor 80 gulden ofzo, wat voor mij destijds wonderbaarlijk was. Ik kocht mijn games altijd bij speelgoed winkels en het concept 'bargain bin' was niet iets wat ik veel zag iig! (ik was ook een verwend nest en veel games, vooral daarvoor op de nes, niet zelf betaald :$ dat zal er ook mee te maken gehad hebben)

Maar wat vond ik de ai gemeen, ik ging er vanuit dat mijn originele sf2 skills zouden betekenen dat ik ook dit spel in no time zou verslaan, nou mooi niet!

Paar jaar terug (ook door retroachevements toch nogmaals geprobeerd en........de ai IS gemeen :+ het is zeker te doen, maar eigenlijk moet je het meer zien als bijna een puzzle game.....of een actie game endboss. Vooral kijken wat ze doen, wat je kan uitbuiten, en erg bewust zijn wat de ai kan uitbuiten. Denk dat een van de grootste verschillen met de og is dat je in die game bijna gratis mocht inspringen op bijna iedereen. Guile en ken/ryu doen af en toe iets maar de rest van de cast? in super ga je merken dat de ai hier op verbeterd is.

Krijg nu ik dit tik zin om te kijken of het deze keer wel lukt maar, alleen al het ontroesten gaat uren kosten en om met Bison het spel daadwerkeljk op 1 credit icm max difficulty te verslaan moet ik denk ik ook serieus notities maken per ai tegenstander om te weten wat wel en niet werkt. De ai van ruy is als je 'eerlijk' speelt ernorm sterk (iig tegen bison) maar als je het patroon weet kom je een heel eind! Maar er zit genoeg variatie in (iig om mij) toch nog te verassen, vooral als ik het even niet gespeeld heb...

Ik heb de game ook gemaxed met retroachievements........de 3do versie nog niet....dus eigenlijk 'moet' ik die spelen. Grappig dat ondanks dat het maar 1 versie hoger is het echt door supers weer een heel andere game is!
Heel herkenbaar wat betreft Ryu en Guile in het origineel.
Ryu spamt hadokens totdat je sprint, dan countert hij met een shoryuken. Guile kent een soortgelijk patroon met zijn Sonic Booms en Flash kicks. Daar moet je een beetje omheen werken.
Super is wat dat betreft leuker/uitdagender vind ik tot nu toe. Wel vind ik de sound in Super minder. De arrangementen van de bestaande tracks klinken wat "blikkeriger" door een ander soundfont. Daarnaast zijn sommige samples veranderd zoals de announcer en Guile, waarbij ik het origineel prefereer.
Dat zeggende heeft Super wel veel meer content natuurlijk. Elk van de drie heeft zijn eigen charme vind ik.

De SFA2 port voor de SNES is er natuurlijk ook nog en objectief technisch erg indrukwekkend. De compressie en laadtijden zorgen er echter voor dat ik die niet per se hoef te hebben.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:49:
[...]

Zijn er games waar dit heel goed merkbaar is? Wil nu eigenlijk wel gaan vergelijken :)
- echte hardware op crt
- mister op lcd
- emu op lcd
- mister op oled (moet ik wel zorgen dat de oled niet in gebruik is voor/door het gezin, misschien een tijdslot als 4 am to 4.15 am :+ )
Je ziet het vooral bij 3d games uit de Gen5 en Gen6 era met games die een niet al te hoge FPS hebben, praktisch alles wat 30 of lager is zie je het wel. Maar in reviews en wat ik hoor van anderen is dat de Tink 4K wel goed omgaat om dit als 'crt ervaring' neer te zetten op LCD en OLED. Heb het alleen nog nooit in het echt gezien (heb zelf ook geen Tink). BFI zorgt er wel voor dat de brightness omlaag gaat, maar bij recente TV's is het aantal NITS behoorlijk hoog dat dit ook niet echt een issue meer is. Je TV moet het trouwens wel ondersteunen.

Maar wel een leuke test voor onze toekomstige retro-get-together LAN :P
The_Bird schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:56:
[...]

Heel herkenbaar wat betreft Ryu en Guile in het origineel.
Ryu spamt hadokens totdat je sprint, dan countert hij met een shoryuken. Guile kent een soortgelijk patroon met zijn Sonic Booms en Flash kicks. Daar moet je een beetje omheen werken.
Super is wat dat betreft leuker/uitdagender vind ik tot nu toe. Wel vind ik de sound in Super minder. De arrangementen van de bestaande tracks klinken wat "blikkeriger" door een ander soundfont. Daarnaast zijn sommige samples veranderd zoals de announcer en Guile, waarbij ik het origineel prefereer.
Dat zeggende heeft Super wel veel meer content natuurlijk. Elk van de drie heeft zijn eigen charme vind ik.

De SFA2 port voor de SNES is er natuurlijk ook nog en objectief technisch erg indrukwekkend. De compressie en laadtijden zorgen er echter voor dat ik die niet per se hoef te hebben.
Ja! was vergeten dat ik dat ook idd een stap terug vond, de geluid aspecten die jij benoemd! Dat hielp ook niet om het me te laten spelen destijds.

Verder eens dat alle 3 hun eigen charme hebben, mensen (waaronder ikzelf :+ ) zeggen vaak dat capcom enorme uitmelkers waren maar in hun defense...de 3 sf2 games op snes hebben absoluut allen hun eigen karakter!

sfa2, is wonderbaarlijk, had nooit mogelijk moeten zijn. Maar beetje als virtua racing op de md wat mij betreft. Super vet dat het gelukt is en zo speelbaar is, maar nu geen reden meer om te spelen. De 'sacrifices' zijn gewoon te groot.

(ik geloof ook dat romhackers nog wel getweaked hebben aan snes sfa2 om laad tijden te verbeteren ((met SA1 patches als ik me niet vergis)), maar goed, ook hier vind ik het vet dat ze het doen vanuit technisch perspectief, maar als gamer 0 interesse)

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:45:
[...]

Yup, ik vind het ook fijn! Het is snel en overzichtelijk! En ook nog eens behoorlijk naar je eigen smaak aan te passen. Als digitale hoarder had ik initieel alle cores aan staan ,maar zelfs ik werd niet vrolijk van 16 sovjet home computers :P dus die heb ik nu disabled.

[...]

De ps1 core is een van de beste cores van een van de beste devs. Mogelijk staan er nog bugs open, maar zolang ik niet tegen rare dingen aanloop controleer ik dat niet actief.

En er zijn absoluut upscaling opties. 480p forceren, widescreen. Er is zelfs een 'turbo' core waar je dus games die veel van de ps1 vragen dan met hogere framerate kan spelen.
Maar mister kan 'maar'tot 1440p.

En het is niet te vergelijken met duckstation waar je ontzettend veel opties hebt bijvoorbeeld fixen van warping textures en 4k en zelfs 8k (twijfel hier...?) upscaling.
Dus als je dat leuk/belangrijk vind is duckstation op dat vlak beter/veelzijdiger.

Goed denk dat de meeste hier, als ze op pc willen gamen, wel een pc hebben die duckstation aankan. Mister is juist tof omdat het met het anlogue bord ook op onze geliefde crt's kan. (wat op zich, al dan niet met downscalers vast ook met duckstation te behalen is maar...voor dat scenario zou ik wel blind voor mister kiezen).
Je hebt ook groovymister, samen met een andere misterplugin, waardoor je kan streamen van een pc emulator naar je mister toe.
En zo dus de voordelen van de emulator ook op mister krijgt.
Ten minste zo begreep ik het.

Even opgezocht.
Groovy Mister core is een core om GroovyMame te streamen naar je mister.
En nu hebben ze dus MisterCast gemaakt die je pc scherm naar je mister kan casten

[ Voor 5% gewijzigd door Vrietje op 05-09-2024 10:27 ]

• Tux3.14
Vrietje schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:25:
[...]

Je hebt ook groovymister, samen met een andere misterplugin, waardoor je kan streamen van een pc emulator naar je mister toe.
En zo dus de voordelen van de emulator ook op mister krijgt.
Ten minste zo begreep ik het.
Dan doe je eigenlijk het volledige voordeel en de reden waarom je een MiSTer wel gebruiken teniet. FPGA kent geen latency, want HW emulatie ipv software emulatie. Je creëert met emulatie streaming dan weer latency, en door streaming gooi je er weer extra latency er bij bovenop. 2x latency dus :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het idee hierachter is juist dat je met minimale latency speelt op je crt/pvm etc. Bob van retrorgb benoemde volgens mij dat als je extreem laggy schermen hebt aan je pc deze setup minder lag zou hebben dan dus direct op pc spelen!

Even kijken of ik dat stukkie kan terugvinden...

edit:
deze link is denk ik redelijk nuttig, maar weet niet of de uitspraak die ik hierboven noemde terug te vinden is O-)

https://www.retrorgb.com/...-crt-with-mistercast.html

[ Voor 26% gewijzigd door Sagat op 05-09-2024 10:40 ]

10 second ninja DONE

• Tux3.14
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:34:
Het idee hierachter is juist dat je met minimale latency speelt op je crt/pvm etc. Bob van retrorgb benoemde volgens mij dat als je extreem laggy schermen hebt aan je pc deze setup minder lag zou hebben dan dus direct op pc spelen!

edit:
deze link is denk ik redelijk nuttig, maar weet niet of de uitspraak die ik hierboven noemde terug te vinden is O-)

Ah op die manier. Je gebruikt de CRT via de MiSTer dan als monitor. Ja, die hebben minder latency dan LCD. Maar op moderne LCD's is dat tegenwoordig echt verwaarloosbaar. Ik zie het in ieder geval niet meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:16:
[...]

Ah op die manier. Je gebruikt de CRT via de MiSTer dan als monitor. Ja, die hebben minder latency dan LCD. Maar op moderne LCD's is dat tegenwoordig echt verwaarloosbaar. Ik zie het in ieder geval niet meer :P
Eens, de use case is (m.i.) vooral, dat je (met snac etc) makkelijk exact de controller die je wil kan gebruiken en dan op je crt. Duckstation downscalen? Of 3d0 of cdi wat (nu?) nog geen mister core heeft Maar ik gebruik nu al een tijdje met veel plezier mister op mijn lcd. En in de verdere toekomst dus ook op oled verwacht ik. Mogelijk dan nog met een retrotink of andere upscalert om naar 4k te gaan...

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
LoCuTuS2000 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Mooie TV. Goede filmsmaak ook zie ik, uit de hoogtijdagen van de LaserDisc :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Tux3.14
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:34:

edit:

Net even de video tijdens mijn werkpauze gekeken, maar dit is wel gaaf. Ook gewoon voor moderne games met ''retro look'' style.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:47:
[...]

Net even de video tijdens mijn werkpauze gekeken, maar dit is wel gaaf. Ook gewoon voor moderne games met ''retro look'' style.
Ja vond dat nooit zo interresnat maar ooit demo gehad bij iemand en het kan absoluut tof zijn!

Dingen als shovel knigt.......en ja df retro heeft volgens mij ook een downscaling vid (moet je wel even wachten tot pauze morgen he! :P )
YouTube: DF Direct! Modern Games Look Amazing On CRT Monitors... Yes, Better ...

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:25:
[...]

Mooie TV. Goede filmsmaak ook zie ik, uit de hoogtijdagen van de LaserDisc :)
Merci! Momenteel bezit ik zo'n 161 laserdiscs die volgens lddb.com gemiddeld een IMDB rating hebben van 7,37 dus schijnbaar heb ik inderdaad een aardige filmsmaak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:50:
[...]

Ja vond dat nooit zo interresnat maar ooit demo gehad bij iemand en het kan absoluut tof zijn!

Dingen als shovel knigt.......en ja df retro heeft volgens mij ook een downscaling vid (moet je wel even wachten tot pauze morgen he! :P )
YouTube: DF Direct! Modern Games Look Amazing On CRT Monitors... Yes, Better ...
Ja, de Sony FW900 is dan ook wel heel erg bijzonder. Hoop zelf ooit een keer zo'n beest in mijn bezit te krijgen. Maar best zeldzaam en men vraagt er echt duizenden euro's voor, dat is het mij ook niet waard.

Zijn er mensen hier die een Sony FW900 in zijn/haar bezit heeft?

• 3style

3style

...

Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:50:
[...]

Precies dat is de reden voor mij om het een keer uit te proberen. Ik hou dus wel van downscalen naar 240p mits de game zich er goed voor leent.
My life in gaming heeft dit downscalen een paar jaar geleden leuk getest (toen met de gbs-c) op allerlei moderne games:

YouTube: HD Games Downscaled to 240p with the GBS-Control Custom Firmware / M...

Goed, nu zijn er dus best wat mogelijkheden al naast the mister (gbs-c, retrotink 5 pro) om te downscalen maar ik hoor wel goede verhalen idd.

Wat ik ook leuk vindt aan de mister is de muziek add-on en de retro wallpapers. Ik heb een chille lijst met arcade songs (o.a. outrun, police nautisch shenmue) dus als ik de mister aanzet op mijn Sony bvm zit ik er meteen lekker in :)

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:08:
[...]

Ja! was vergeten dat ik dat ook idd een stap terug vond, de geluid aspecten die jij benoemd! Dat hielp ook niet om het me te laten spelen destijds.

Verder eens dat alle 3 hun eigen charme hebben, mensen (waaronder ikzelf :+ ) zeggen vaak dat capcom enorme uitmelkers waren maar in hun defense...de 3 sf2 games op snes hebben absoluut allen hun eigen karakter!
Ik denk dat het probleem toendertijd ook was dat SF2 150 gulden kostte en vlak daarna kwam SF2 Turbo, wat eigenlijk een update is, en daar betaal je dan weer 150 voor. SSF2 was weer wat later en volgens mij boven de 200 gulden.
Heb je een Megadrive dan kan je tussendoor ook nog Champions Edition kopen. Plus de 6-knop controller.

Dan snap ik wel dat je baalt als kind/ouder. Achteraf/nu, wanneer je de games voor een paar tientjes koopt, is het gelukkig makkelijk overheen kijken. Sowieso zijn de gameprijzen nu belachelijk laag in vergelijking met toen, helemaal als je kijkt naar wat de budgetten voor game development zijn.

"21 jaar DSL!"

The_Bird schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat het probleem toendertijd ook was dat SF2 150 gulden kostte en vlak daarna kwam SF2 Turbo, wat eigenlijk een update is, en daar betaal je dan weer 150 voor. SSF2 was weer wat later en volgens mij boven de 200 gulden.
Heb je een Megadrive dan kan je tussendoor ook nog Champions Edition kopen. Plus de 6-knop controller.

Dan snap ik wel dat je baalt als kind/ouder. Achteraf/nu, wanneer je de games voor een paar tientjes koopt, is het gelukkig makkelijk overheen kijken. Sowieso zijn de gameprijzen nu belachelijk laag in vergelijking met toen, helemaal als je kijkt naar wat de budgetten voor game development zijn.
Volgens mij was het erger en was hij zelfs 250 gulden, iets met (een van de) eerste 16mbit cartridge ofzo!
Ik heb de game desondanks wel kapot gespeeld en ja, belachelijke prijs maar denk dat ik het eruit gehaald heb.

Desondanks sf 2 turbo overgeslagen. Wel paar keer geleend van een achterneefje, en gehuurd bij de videotheek.

super dus gekocht voor 80 euro en wat 3-5 jaar later ofzo?

ook ce op de md bij een vriend gespeeld destijds, hij had maar een 6 button controller! Daarnaast was het een md 2 en wow, vond het qua gfx en vooral geluid zo'n drama.... :N was ook letterlijk mijn eerste ervaring met een md die ik me kon herinneren.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Sagat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:51:
[...]

Volgens mij was het erger en was hij zelfs 250 gulden, iets met (een van de) eerste 16mbit cartridge ofzo!
Ik heb de game desondanks wel kapot gespeeld en ja, belachelijke prijs maar denk dat ik het eruit gehaald heb.

Desondanks sf 2 turbo overgeslagen. Wel paar keer geleend van een achterneefje, en gehuurd bij de videotheek.

super dus gekocht voor 80 euro en wat 3-5 jaar later ofzo?

ook ce op de md bij een vriend gespeeld destijds, hij had maar een 6 button controller! Daarnaast was het een md 2 en wow, vond het qua gfx en vooral geluid zo'n drama.... :N was ook letterlijk mijn eerste ervaring met een md die ik me kon herinneren.
Street Fighter 2 was de eerste game ik op de Super Nintendo zag bij een vriendje, dus dat maakte wel indruk, helemaal gezien we zelf een Commodore 64 hadden. (Al had ik wel NES gespeeld in de winkels enzo)
Grappig genoeg konden we toen we de SNES kochten kiezen tussen 2 games: Street Fighter 2 en Magical Quest. We kozen voor het laatste en kochten later Turbo.

Super hebben we gehuurd maar vonden we toen "te sloom".

Technisch gezien heb ik CE op de Mega Drive mini, maar dat is dan weer met de 3-button controller. Volgens mij kan je dan met Start wisselen tussen schoppen en slaan. Drama. Het is grappig dat ze die op de MD Mini hebben gezet maar meer om even te proeven, niet om uren te spelen. Wat we wel opviel is dat die versie de bekende intro heeft met die mensen die voor het gebouw vechten, wat de SNES games niet hebben.

Als je trouwens CE op de Megadrive qua geluid een drama vond...het kan nog erger:
YouTube: Super Street Fighter II (Megadrive) - Guile Stage

"21 jaar DSL!"

Het schijnt dat de md versie van de 16bit (en daar reken ik pce dan ook even bij) wel de beste gameplay had. Iig het dichte bij hoe de arcade versie speelt.
Maar idd presentatie hield niet over, dat vond ik op snes en zelfs op pce veel beter!

En ja wisselen met start oid...wat een drama (omdat ik iets beter in het spel was speelde ik dan meestal met de 3 knoppen controller en die maat met een 6 button) Ook had de dhalsim stage volgens mij maar 4 olifanten en 6 op de snes? (kan ook zijn dat het juist andersom was en dat ik dit juist wel goed vond :P )
Nee ik vond het maar niets........

[ Voor 4% gewijzigd door Sagat op 05-09-2024 20:32 ]

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3style

3style

...

The_Bird schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:38:
[...]

Street Fighter 2 was de eerste game ik op de Super Nintendo zag bij een vriendje, dus dat maakte wel indruk, helemaal gezien we zelf een Commodore 64 hadden. (Al had ik wel NES gespeeld in de winkels enzo)
Grappig genoeg konden we toen we de SNES kochten kiezen tussen 2 games: Street Fighter 2 en Magical Quest. We kozen voor het laatste en kochten later Turbo.

Super hebben we gehuurd maar vonden we toen "te sloom".

Technisch gezien heb ik CE op de Mega Drive mini, maar dat is dan weer met de 3-button controller. Volgens mij kan je dan met Start wisselen tussen schoppen en slaan. Drama. Het is grappig dat ze die op de MD Mini hebben gezet maar meer om even te proeven, niet om uren te spelen. Wat we wel opviel is dat die versie de bekende intro heeft met die mensen die voor het gebouw vechten, wat de SNES games niet hebben.

Als je trouwens CE op de Megadrive qua geluid een drama vond...het kan nog erger:
YouTube: Super Street Fighter II (Megadrive) - Guile Stage
Altijd leuk deze retro verhalen. Ik heb zelf geen C64/MSX gehad en had zelf eind jaren 80 een Atari 2600 wat dan weer minder was qua graphics. Ik kwam (moet ergens in 1988 zijn geweest) als 10 jarig jongetje in een soort arcade hal op een legerplaats (woonden destijds in Duitsland, Zeven) en wist niet wat ik daar zag. Ik weet het nog goed, 3 games maakten veel indruk. Sega thunder blade, gauntlet 4 payer cabinet en super mario bros (jaja op de arcade). Alle games waren tof, maar met name super mario bros was wonderlijk en had ik nog nooit gezien. Een NES was in die tijd eigenlijk onhaalbaar of je moest ouders hebben die dat ook heel leuk vonden. Ergens in 1990/91 kocht ik met heel veel geluk een NES action set (bij de Speelboom) en Zelda. Heel veel plezier aan beleeft. Toen de megadrive uitkwam (door Sonic en Altred Beast ads) werd de NES verkocht en dus kwam de Mega Drive. En zo ging dat eigenlijk verder.
Wat betreft SNES en street fighter vond ik dat in die tijd heel tof, wel wat traag inderdaad. Echter ben ik later door de arcade street fighters (en Saturn en Dreamcast) nooit meer echt terug gegaan naar de 16 bit versies. Misschien maar eens doen.
De SNES heeft ook nog een SF Alpha 2 (Super FX) versie gehad, maar die had last van langere laadtijden dacht ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:58

OFV

Street Fighter II. Waarschijnlijk mijn mooiste herinnering in het hele retro gebeuren. Wij gingen als gezin ieder jaar naar Center Parcs op vakantie en daar was in ieder geval 1 ding wel goed aan... ze hebben prima arcadehallen gehad op die parken. En daar stond die... Street Fighter II. Een intro waar een klap uitgedeeld wordt. De 1 tegen 1 gevechten. Special moves. Ik heb gehypnotiseerd staan kijken als 12 jarige jongen. Thuis speelde ik nog op een 8bit C64 of Master System. Dagelijks hoopte ik opnieuw een paar gulden(!) te krijgen en die gingen dan direct in SFII. Amper een minuut lol want ik bakte er niets van. Uren heb ik mee staan kijken naar anderen.

Toen SFII op de SNES uitkwam was dat als een wonder. Wie had dat gedacht? Eindelijk kon je gratis en oneindig die geweldige arcade game spelen. In mijn herinnering (en het is vast niet zo..) was het een vrijwel perfecte port en was hij net zo goed/gaaf als de arcadekast. Een SNES werd thuis niet gekocht, maar gelukkig had 1 van de vrienden ouders die wel wat geld konden missen. En zo speelden we maandenlang echt uren per dag SFII. Wat een heerlijke herinnering!

SFII veroverde mijn gamer hart! Dat is nooit meer overgegaan. Ik verzamel nu alle games die ik kan vinden van SFII. Mits betaalbaar. En intussen ben ik ook latere edities gaan sparen. Die SNES SFII uitvoering.. ja die moet nog komen. De 1up arcade kon echt niet laten schieten. De droom is een originele SFII uit die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkUPeMIsitx9NEpdS2tTW3fRXYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npVmofF6IXrDLgKSn8WFNaYv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIng-x4YZTZ2sPjbVbD7Su0Ka_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJps4Y1Gb02x9JJifrg5bRCr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltweako
Over gameprijzen gesproken, de prijzen in de Intertoys folder uit 1992.
199 gulden voor final fight of lemmings, dat is €189 vandaag de dag (met inflatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHTpd8IdAQRPzZlTSfman1S2sYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9m6DndXrgWgaZJF2mcZY36Vf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

eltweako schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:56:
199 gulden voor final fight of lemmings, dat is €189 vandaag de dag (met inflatie).

[Afbeelding]
Heerlijk dat soort scans.
Teruglezend zijn die omschrijvingen ook zo generiek. Duidelijk geschreven door iemand die de games niet gespeeld heeft. Vooral die van Adam's Familiy. Ik hoop maar dat Adam dan oom Hester kan redden. :D
(Best een aardige platformgame trouwens.)

De prijzen zijn inderdaad best bizar, terugkijkend. Volgens mij waren de meeste Nintendo-eigen games 130 gulden en vanaf daar ging het omhoog. Een game als Paperboy2 voor 179 is belachelijk.

Waar ik nog meer van schrik is de prijs van de "Super" Scope, die meer kost dan de SNES zelf! Ik had vroeger ook (even) de scope, maar dan wel in de aanbieding. En zelfs dan vond ik het niet waard. De spelletjes op de 6 in 1 cartridge waren zeker wel aardig, maar verveelden snel. Daarnaast vond ik de scope ook niet heel lekker om vast te houden. Wat dat betreft is de zapper veel ergonomischer.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

OFV schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:51:
Street Fighter II. Waarschijnlijk mijn mooiste herinnering in het hele retro gebeuren. Wij gingen als gezin ieder jaar naar Center Parcs op vakantie en daar was in ieder geval 1 ding wel goed aan... ze hebben prima arcadehallen gehad op die parken. En daar stond die... Street Fighter II. Een intro waar een klap uitgedeeld wordt. De 1 tegen 1 gevechten. Special moves. Ik heb gehypnotiseerd staan kijken als 12 jarige jongen. Thuis speelde ik nog op een 8bit C64 of Master System. Dagelijks hoopte ik opnieuw een paar gulden(!) te krijgen en die gingen dan direct in SFII. Amper een minuut lol want ik bakte er niets van. Uren heb ik mee staan kijken naar anderen.

Toen SFII op de SNES uitkwam was dat als een wonder. Wie had dat gedacht? Eindelijk kon je gratis en oneindig die geweldige arcade game spelen. In mijn herinnering (en het is vast niet zo..) was het een vrijwel perfecte port en was hij net zo goed/gaaf als de arcadekast. Een SNES werd thuis niet gekocht, maar gelukkig had 1 van de vrienden ouders die wel wat geld konden missen. En zo speelden we maandenlang echt uren per dag SFII. Wat een heerlijke herinnering!

SFII veroverde mijn gamer hart! Dat is nooit meer overgegaan. Ik verzamel nu alle games die ik kan vinden van SFII. Mits betaalbaar. En intussen ben ik ook latere edities gaan sparen. Die SNES SFII uitvoering.. ja die moet nog komen. De 1up arcade kon echt niet laten schieten. De droom is een originele SFII uit die tijd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een mooi verhaal zeg. Dankje voor het delen. En een prachtige collectie ook. Je had het over een C64...daar is SF2 ook voor uitgekomen. Is dat een van die grote dozen op de bovenste plank bij je?
Naief als ik was dacht ik vroeger dat de C64 versie even goed zou zijn als de SNES. Dat viel tegen zal ik maar zeggen.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

3style schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:29:
[...]

Altijd leuk deze retro verhalen. Ik heb zelf geen C64/MSX gehad en had zelf eind jaren 80 een Atari 2600 wat dan weer minder was qua graphics. Ik kwam (moet ergens in 1988 zijn geweest) als 10 jarig jongetje in een soort arcade hal op een legerplaats (woonden destijds in Duitsland, Zeven) en wist niet wat ik daar zag. Ik weet het nog goed, 3 games maakten veel indruk. Sega thunder blade, gauntlet 4 payer cabinet en super mario bros (jaja op de arcade). Alle games waren tof, maar met name super mario bros was wonderlijk en had ik nog nooit gezien. Een NES was in die tijd eigenlijk onhaalbaar of je moest ouders hebben die dat ook heel leuk vonden. Ergens in 1990/91 kocht ik met heel veel geluk een NES action set (bij de Speelboom) en Zelda. Heel veel plezier aan beleeft. Toen de megadrive uitkwam (door Sonic en Altred Beast ads) werd de NES verkocht en dus kwam de Mega Drive. En zo ging dat eigenlijk verder.
Wat betreft SNES en street fighter vond ik dat in die tijd heel tof, wel wat traag inderdaad. Echter ben ik later door de arcade street fighters (en Saturn en Dreamcast) nooit meer echt terug gegaan naar de 16 bit versies. Misschien maar eens doen.
De SNES heeft ook nog een SF Alpha 2 (Super FX) versie gehad, maar die had last van langere laadtijden dacht ik.
Ook een heerlijk verhaal. Herkenbaar ook hoe leuk Zelda op de NES was. Een vriendje van mij kocht de NES toen de SNES al uit was maar dat maakte het niet minder gaaf. Hij kocht het echter tweedehands dus er zat geen kaart bij dus gingen we zelf op aan elke geplakte pagina's de kaart beetje bij beetje tekenen. Ondanks dat Zelda 1 vrij basic is, maak je er zo zelf een veel groter avontuur van, je vult het zelf beetje bij beetje in.

De 16-bit SNES Streetfighter versies zijn zeker goed gelukt. Ondanks dat ik de 30 jaar collectie met de arcade versies heb, speel ik ook nog regelmatig de SNES versies. De muziekarrangementen zijn goed overgezet (geen specifieke Heavy Damage-versies) en ik vind het lekker spelen met de SNES controller. Zal ook een stuk nostalgie zijn. Met een specifieke hardware beperking ben ik wel blij; op de SNES hoor je niet constant die olifanten in Dhalsim's level. Dat vind ik in de arcade vrij irritant.

Een Mega Drive heb ik nooit gehad (zit er wel aan te denken nu) maar wat zag dat er adembenemend uit in vergelijking met de NES toen. Bij de lokale Speelboom hadden ze zo'n demo-NES waarbij je uit 10 spellen kon kiezen en daarnaast een Mega Drive met Sonic. Nu heeft de NES prima games maar de Mega Drive was wel echt next-gen.

Wat ook wel leuk was is dat je als SNES eigenaar heel benieuwd was naar die Mega Drive games zoals Quack shot, Ghostbusters, Castle of Illusion, de Tiny Toons games, etc. Doordat je ze zelf niet kon spelen hadden ze iets mystieks bijna met veelbelovende screenshot en leuke karakters. In mijn hoofd hypede ik die dan op. Gelukkig blijken die games in de praktijk ook gewoon echt leuk te zijn.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:58

OFV

The_Bird schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:32:
[...]

Wat een mooi verhaal zeg. Dankje voor het delen. En een prachtige collectie ook. Je had het over een C64...daar is SF2 ook voor uitgekomen. Is dat een van die grote dozen op de bovenste plank bij je?
Naief als ik was dacht ik vroeger dat de C64 versie even goed zou zijn als de SNES. Dat viel tegen zal ik maar zeggen.
Dank je! Die big boxes zijn Amiga releases. Die overigens tot mijn grote frustratie ontzettend slecht waren. Over de Amiga kan ik hier ook nog prachtige verhalen vertellen, daar heb ik enorm veel prachtige herinneringen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3style

3style

...

The_Bird schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:47:
[...]

Ook een heerlijk verhaal. Herkenbaar ook hoe leuk Zelda op de NES was. Een vriendje van mij kocht de NES toen de SNES al uit was maar dat maakte het niet minder gaaf. Hij kocht het echter tweedehands dus er zat geen kaart bij dus gingen we zelf op aan elke geplakte pagina's de kaart beetje bij beetje tekenen. Ondanks dat Zelda 1 vrij basic is, maak je er zo zelf een veel groter avontuur van, je vult het zelf beetje bij beetje in.

De 16-bit SNES Streetfighter versies zijn zeker goed gelukt. Ondanks dat ik de 30 jaar collectie met de arcade versies heb, speel ik ook nog regelmatig de SNES versies. De muziekarrangementen zijn goed overgezet (geen specifieke Heavy Damage-versies) en ik vind het lekker spelen met de SNES controller. Zal ook een stuk nostalgie zijn. Met een specifieke hardware beperking ben ik wel blij; op de SNES hoor je niet constant die olifanten in Dhalsim's level. Dat vind ik in de arcade vrij irritant.

Een Mega Drive heb ik nooit gehad (zit er wel aan te denken nu) maar wat zag dat er adembenemend uit in vergelijking met de NES toen. Bij de lokale Speelboom hadden ze zo'n demo-NES waarbij je uit 10 spellen kon kiezen en daarnaast een Mega Drive met Sonic. Nu heeft de NES prima games maar de Mega Drive was wel echt next-gen.

Wat ook wel leuk was is dat je als SNES eigenaar heel benieuwd was naar die Mega Drive games zoals Quack shot, Ghostbusters, Castle of Illusion, de Tiny Toons games, etc. Doordat je ze zelf niet kon spelen hadden ze iets mystieks bijna met veelbelovende screenshot en leuke karakters. In mijn hoofd hypede ik die dan op. Gelukkig blijken die games in de praktijk ook gewoon echt leuk te zijn.
Zelda was echt uniek, ik vraag me wel af hoe ik game heb uitgespeeld destijds. Ik denk met behulp van die Nintendo bladen. Het was een tijd van 1 spel per jaar gezien de prijzen. Er woonde een jongen (zoon van een bank directeur) en die had super veel NES spellen. Hij kreeg er voor mijn gevoel wel ieder weekend 1. Ik speelde dus ook vaak daar :)

Het leukste zijn de games die je als kind hebt beleeft inderdaad met een fantasie wereld er omheen. Dan kun je soms een beetje weer teruggaan naar die verwondering. Ik denk dat veel gamers dat moment weer willen herbeleven op hun eigen manier. Ja kan jezelf er ook in "verliezen" weet ik zelf ook door teveel te verzamelen. In essentie heb je eigenlijk niet zoveel nodig, net zoals je als kind had vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuke verhalen, volgens mij heb ik de mijne al '1 of 2 keer' :X hier gepost dus ik ga niet alles neer pennen.

Maar amiga en snes waar zeer zeker hoogtepunten.
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb, maar megadrive keek ik altijd om/overheen in de speelgoedwinkels? Weet niet of er hier andere 'keientrekkers' zijn maar ik kan me echt maar bar weinig herinneren.
Denk wel wat game gear. Maar verder over het algemeen weinig wat ik zag/ onthouden heb.
Ik was ook echt enorm gefocussed op wat ik had, dus eerst 2600, later nintendo. Had ook een c64 en amiga, maar uhm games kopen daarvoor deed ik niet al te vaak, vreemd genoeg... O-)
Saturn was wel beter, maar in die tijd ging ik meestal naar intertoys Nijkerk, een verkoper daar was een echte liefhebber en vond het ook altijd leuk om over games te praten (als de drukte in de winkel het toeliet)
Verder ontdekte in die tijd ook next level amersfoort. Daarna nog maar zelden in de speelgoedwinkel gekocht.

We hebben wel ooit een winkel gehad...Tandy? Daar stond een sega master system, volgens mij nog een folder meegenomen...dat vond ik wel mega interessant. Onbekende games en toch mooie of zelfs mooiere gfx vergeleken met mijn nes/c64.
En ja iets met oppervlakkig maar ik vond (en vind!) het uiterlijk van de sms (eerste model) echt heel mooi en futuristisch.

Verder ooit een keer in amsterdam (early nineties) neo geo games te koop gezien, ook dat maakte een mega indruk.

En sf2 O+
Goed ook dat volgens mij al meerdere malen verteld hier, maar helemaal eens top game, en de snes versies waren en zijn heel erg leuk, ondanks dat ik op mister de arcade orginelen nu semi 1-1 geluikwaardig aan arcade kan spelen.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
The_Bird schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:27:
[...]

Heerlijk dat soort scans.
Teruglezend zijn die omschrijvingen ook zo generiek. Duidelijk geschreven door iemand die de games niet gespeeld heeft. Vooral die van Adam's Familiy. Ik hoop maar dat Adam dan oom Hester kan redden. :D
(Best een aardige platformgame trouwens.)

De prijzen zijn inderdaad best bizar, terugkijkend. Volgens mij waren de meeste Nintendo-eigen games 130 gulden en vanaf daar ging het omhoog. Een game als Paperboy2 voor 179 is belachelijk.

Waar ik nog meer van schrik is de prijs van de "Super" Scope, die meer kost dan de SNES zelf! Ik had vroeger ook (even) de scope, maar dan wel in de aanbieding. En zelfs dan vond ik het niet waard. De spelletjes op de 6 in 1 cartridge waren zeker wel aardig, maar verveelden snel. Daarnaast vond ik de scope ook niet heel lekker om vast te houden. Wat dat betreft is de zapper veel ergonomischer.
De prijs die bij de scope staat is voor een complete set, dus SNES + scope is fl. 499. Alleen de SNES is fl. 399 dus een scope was fl. 100,-
Voelt wel fijn om weer eens fl. te typen in plaats van dat € teken :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

urk_forever schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:26:
[...]

De prijs die bij de scope staat is voor een complete set, dus SNES + scope is fl. 499. Alleen de SNES is fl. 399 dus een scope was fl. 100,-
Voelt wel fijn om weer eens fl. te typen in plaats van dat € teken :P
Ik dacht al...Maar dan nog is 100 euro voor die verkrampende tech-demo van een Super Scope veel geld. Ik heb later ook de Super Scope geemuleerd op de Wii en ik moet zeggen dat de Super Scope games zelf ook niet heel boeiend waren. Ze hadden niet dat dynamische van Duck Hunt of de gimmick van FMV games zoals Mad Dog McCree.
Een alternatieve controller die ik dan wel fijn vind werken is de SNES muis. Die heb ik voor Mario & Wario (leuke puzzel game) maar is volgens mij met redelijk wat games compatibel. En daarnaast zijn die games volgens mij ook zonder muis te spelen.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Sagat schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:26:
En sf2 O+
Goed ook dat volgens mij al meerdere malen verteld hier, maar helemaal eens top game, en de snes versies waren en zijn heel erg leuk, ondanks dat ik op mister de arcade orginelen nu semi 1-1 geluikwaardig aan arcade kan spelen.
Ik zou zeggen dat SF2 eigenlijk een perfecte game is. Prachtige graphics, die vooral veel sfeer en karakter uitstralen. Elke locatie is een kunstwerk. Van de hutten in Blanka's Amazone-level tot de Vegas Strip bij M. Bison...oeps Balrog tot het badhuis van Honda. Elke locatie voelt totaal uniek en passend bij het karakter. Combineer dat met de ongelooflijke soundtrack van Yoko Shimumora (Een van de beste componisten in video game geschiedenis) en elk level voelt als een echte, levende locatie met sfeer passend bij dat deel van de wereld. Instrumenten en arrangementen die thuishoren in dat land. Elk level is haast een wereld op zich, waar je uren in kan verblijven.

Ze geven de vechters daarnaast meer karakters voordat er al FIGHT! geroepen wordt. Ja, Ken en Ryu zijn in het begin van de serie effectief klonen van elkaar, maar de levels geven de karakters een compleet eigen persoonlijkheid met Ken's rockmuziek en Ryu's traditioneler, ingetogener muziek.
Minstens even belangrijk zijn de over-the-top geluidseffecten van de klappen, schoppen, vuurballen en dergelijke. Wanneer die de impact missen, dan valt een vechtgame deels in het water. Zijn ze realistisch? Nope. Verhogen ze de sfeer? Zeker.

Dan heb je vervolgens nog 8/12/16 unieke karakters (op Ryu/Ken na in het begin) die elk zoveel uitstralen qua animaties en hun eigen manier van spelen hebben. Hun eigen verhaal.
Tuurlijk, we hebben ons favoriete karakter maar je dient ze allemaal een beetje te kennen om ze te kunnen verslaan. Daarnaast is het een leuke uitdaging wanneer je een karakter beheerst om over te stappen naar een ander karakter, die weer een hele nieuwe draai geeft aan hoe je spelen moet.

Ik vond de 16 bit Mortal Kombats ook erg goed, vooral 2, maar in sfeer/karakterisatie zijn er weinig games die in de buurt komen SF2.

Daarnaast speelt het gewoon geweldig. De gameplay is steeds meer verfijnt in dee loop der jaren maar het spel "klopt" gewoon. Het voelt goed en uitdagend om te spelen. De meeste moves kan je snel onder de knie krijgen en dan is het puzzelen wat je wanneer inzet. En dat is een enorm verslavende loop die anno nu nog steeds gewoon ontzettend leuk is om uit te vogelen.

Het is werkelijk bizar hoe goed SF2 was wanneer je kijkt naar hoe SF1 speelde.

PS Een van mijn favoriete details is hoe ze de zware sumoworstelaar Honda ondanks zijn gewicht een soort van vet-sixpack en gespierde armen gaven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQy29S07ufvigIx0aoBLXw0m98Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0ymtjoFx9cjdBe4FpFOtlrF.jpg?f=fotoalbum_large

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

OFV schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:44:
[...]

Dank je! Die big boxes zijn Amiga releases. Die overigens tot mijn grote frustratie ontzettend slecht waren. Over de Amiga kan ik hier ook nog prachtige verhalen vertellen, daar heb ik enorm veel prachtige herinneringen aan.
Zijn er eigenlijk waardige SF2 ports die onder de 16 bits zitten? Van wat ik gezien hebt lijkt de PC-Engine/TurboGrafx16 versie redelijk speelbaar maar die heb ik nooit gespeeld. Wel de Game Boy versie. Die had hele mooie sprites en goede soundtrack maar vond ik niet echt lekker spelen.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:42

Khaine

Python liefhebber

[Afbeelding]
Wat een fantastische scan. Als je 2x final fight kocht had je ook de console zelf kunnen kopen. Ik wist dat sommige games duur waren (volgens mij was SF2 bij de launch boven de 200?) maar dat ook de wat mindere games nog ver boven de 150 gulden zaten was voor mij ook wel nieuw.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3style

3style

...

[Afbeelding]
Third party games waren wat ik lees door o.a. Nintendo marketing fees een stuk duurder. Al was Zelda op de snes ook een dure game dacht ik.

Dit is ook wel leuk plaatje van de kosten breakdown:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iERuRYSkx0uAhpdSr7MbjjFJWvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWZIQb6GBaqEVZrlFTzIA3Jw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
SFII… blijft idd een topgame met mooie herinneringen eraan vast!

Wat betreft de muziek, die was zeker goed want ik heb al >20j het volgende in mijn collectie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAFdTDp5rXXa8JpnqewpKhGnJyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ADD2mMzKq1A61fst7MhtOBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYX_fLjXBBPbE039lD5DyyMORoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RtdnXWBX0qMbqqAxpzctfFx.jpg?f=fotoalbum_large

Feit dat ze deze toen al apart hebben uitgebracht is wel een bewijs daarvan denk ik dan :)

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Voor de liefhebbers van oude folders, er staat ook nog een folder met alleen games voor Nintendo, Sega en Atari op het internet archive: https://archive.org/detai...sFolder1991-1992/mode/1up

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Bird schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:03:
[...]

Zijn er eigenlijk waardige SF2 ports die onder de 16 bits zitten? Van wat ik gezien hebt lijkt de PC-Engine/TurboGrafx16 versie redelijk speelbaar maar die heb ik nooit gespeeld. Wel de Game Boy versie. Die had hele mooie sprites en goede soundtrack maar vond ik niet echt lekker spelen.
Pce versie is echt geweldig, absoluut proberen. Is wel turbo dus geen Cammy etc.
Verder dan alleen de gb color (anders dan og gb die jij bedoelde? Schijnt best goed te zijn maar die heb ik zelf nooit gespeeld. Op mister kon je de game wel instellen dat je ‘gewoon’ 6 knoppen had, misschien eens testen!

10 second ninja DONE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55
Heb zelf al bijna 23 jaar deze folder liggen, die gaat ook niet weg. Heeft het waarde, nee, is het gaaf om te hebben, ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyI5eOo6y3xzsVCFPTlIX8_IrOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xo734mMnXGb78G9o2sBkeESu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylX9dnv-NZN5lwXtZcwV_qiC9J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ5S65GujH5OMAVdWZrJXoKS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Weer een paar cartridges binnen voor de PGM.
Oriental Legend super
Knights of Valour 9 dragons
The killing Blade

Eerste 2 leuke brawers, laatste een fighter. Zeker die brawlers speelde lekker weg hoewel de bosses in oriental legend wel pittig zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XJ5pTFCilfxArO0v2C_Z9hH3NQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVdiMCL5EM2w46zt1cZrnMzs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlDkBT9uHHDFYO7H3F1RvgZ9oNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tndVDOig2cc6PQTjSVp4STyc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tNjzx9YP1K5DPwuANW-nFuZ40k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsXjlacLmeMw24J7YN0Vw76Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEJN0-xaNe1xm1hObXju_B7cbsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mc6hJofZ4QhagFQXxRgHixsE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1bCttikqsGr1yYUrDiRy0OGMkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhmxrTmEXic9KesMa2TZAohg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgYwpTGO_eLXGISabbbWeitgyUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yxtCHBYoMp7S6m7FOeDy2Y6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbTgHbeCfW2GTCOePq0oCT17geI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S61veMgIGIrnwIvWGZYWev5q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

cold_as_ijs schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:41:
Weer een paar cartridges binnen voor de PGM.
Oriental Legend super
Knights of Valour 9 dragons
The killing Blade

Eerste 2 leuke brawers, laatste een fighter. Zeker die brawlers speelde lekker weg hoewel de bosses in oriental legend wel pittig zijn

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, daarmee heb je het systeem bijna compleet qua leuke games imo :)

Technisch gezien... wel het verkeerde topic overigens, de PGM is geen console :9

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:44:
[...]

Nice, daarmee heb je het systeem bijna compleet qua leuke games imo :)

Technisch gezien... wel het verkeerde topic overigens, de PGM is geen console :9
Mis alleen nog SVG op cart, maar die is echt super zeldzaam.

Ik heb mijn PGM geconsolized met een supergun })

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• eltweako
Na wat speurwerk is het gelukt om een mooie CD-I "console" (of eigenlijk speler) te bemachtigen, een van de latere 210 (210/40) met helaas de wat minder betrouwbare cd-speler, al lijkt die van mij prima te werken.
Op wat kleine dingetjes na in nieuwstaat, en inclusief de mini video-cartridge. Het leuke van het pistool is dat het ook op moderne tv's werkt.

Meteen ook maar de timekeeper chip van de printplaat gehaald en open "gezaagd" om de batterij er uit te halen en er een batterijhouder voor in de plaats te doen. Nu werkt het geheugen en de klok ook weer.
Kan ik mijn zoektocht naar spellen voor de CD-I starten, want nu heb ik voornamelijk films en wat interactieve software. Als er nog iemand goede tips heeft voor leuke spellen dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOw_agy0jc0deQ6jwP2XTfRVjhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEFtFZzBkKzXxBtcw9fSbE7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door eltweako op 07-09-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eltweako schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:36:
Na wat speurwerk is het gelukt om een mooie CD-I "console" (of eigenlijk speler) te bemachtigen, een van de latere 210 (210/40) met helaas de wat minder betrouwbare cd-speler, al lijkt die van mij prima te werken.
Op wat kleine dingetjes na in nieuwstaat, en inclusief de mini video-cartridge. Het leuke van het pistool is dat het ook op moderne tv's werkt.

Meteen ook maar de timekeeper chip van de printplaat gehaald en open "gezaagd" om de batterij er uit te halen en er een batterijhouder voor in de plaats te doen. Nu werkt het geheugen en de klok ook weer.
Kan ik mijn zoektocht naar spellen voor de CD-I starten, want nu heb ik voornamelijk films en wat interactieve software. Als er nog iemand goede tips heeft voor leuke spellen dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Dat is een mooi setje!
Ben zelf ook al een hele tijd op zoek naar een set zoals deze, maar de vraagprijzen zijn me te hoog… Heb jij een mooie deal ervoor weten krijgen?

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Bruiser schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:44:
[...]

Dat is een mooi setje!
Ben zelf ook al een hele tijd op zoek naar een set zoals deze, maar de vraagprijzen zijn me te hoog… Heb jij een mooie deal ervoor weten krijgen?
Persoonlijk vind ik de prijzen te hoog voor wat het is, maar goed, het aanbod is beperkt. Ik heb het pistool los moeten kopen, maar voor de rest vind ik persoonlijk dat ik een prima prijs betaald heb, als ik zo op internet kijk vragen mensen voor de CD-I speler los al deze bedragen.

Als je zo'n set zoekt, zou ik gewoon even rond blijven speuren, mijn set heb ik via marktplaats weten te bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 15:36
Goeden middag.

Ik ben nieuw hier ik hoop dat ik hier op de juiste Forum ben voor mijn vraag.

Hoi ik heb vorig jaar geërfd van een goede vriend, een Panasonic Turbo R ST computer MSX Turbo R ST computer de laatste MSX computer ooit gemaakt.

Ik wil een beeldscherm voor deze computer kopen 15 tot 18 inch ik heb voor deze computer een RGB naar scart kabel besteld.

Anno 2024 is een scart aansluiting oubollig geworden en vervangen voor HMDI. Ik kon dan ook geen enkele LCD monitor vinden met een scart aansluiting.

Wel van die scart naar HMDI converters, ik ben daarvan heel veel van tegen gekomen.

De grote vraag is of deze scart naar HMDI converters, RGB ondersteunen?
Dan de lage resolutie die deze computer geeft hoe gaat dit werken.

Heeft iemand ervaring hier mee? Ik verneem het graag.

[ Voor 33% gewijzigd door LEX63 op 07-09-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
LEX63 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:02:
Goeden middag.

Ik ben nieuw hier ik hoop dat ik hier op de juiste Forum ben voor mijn vraag.

Hoi ik heb vorig jaar geërfd van een goede vriend, een Panasonic Turbo R ST computer MSX Turbo R ST computer de laatste MSX computer ooit gemaakt.

Ik wil een beeldscherm voor deze computer kopen 15 tot 18 inch ik heb voor deze computer een RGB naar scart kabel besteld.

Anno 2024 is een scart aansluiting oubollig geworden en vervangen voor HMDI. Ik kon dan ook geen enkele LCD monitor vinden met een scart aansluiting.

Wel van die scart naar HMDI converters, ik ben daarvan heel veel van tegen gekomen.

De grote vraag is of deze scart naar HMDI converters, RGB ondersteunen?
Dan de lage resolutie die deze computer geeft hoe gaat dit werken.

Heeft iemand ervaring hier mee? Ik verneem het graag.
Volgens mij is deze vraag in dit topic al vaker beantwoord maar.
Die standaard converters hebben meestal inconsistentente lag omdat ze gemaakt zijn voor video niet games voor games zou je kunnen kijken naar
GBs-c scaler,
oSCC
Retrotink

En ik geloof dat deze allemaal wel rgb ondersteunen.
Waarvan de Retrotink producten nog het meeste plug en play zijn en de GBs-v het meest betaalbaar en gewoon op bol en Amazon te vinden zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

[Afbeelding]
Mooie set en gelukkig met een goede controller.
Een aantal aanraders:
  • Hotel Mario
  • The Apprentice
  • Lucky Luke
  • Mad Doc McCree 1 en 2
  • Cartoon Carnival
  • Thunder in Paradise klinkt interessant maar zelf nooit gespeeld
  • Tim en Beer /Richard Scarry/Sesame Street voor kleine kinderen
Daarnaast zijn veel Nederlandse titels leuke tijdscapsules als je zo voor weinig kan kopen,

Volgens mij werkt het pistool net zoals de Wii controller, qua richten op TV. Wat dat betreft de tijd ver vooruit. Ik denk sowieso dat de CDI zijn tijd ver vooruit was. Mits betaalbaarder zou het een erg goede voorganger van de DVD speler zijn, met daarnaast extra mogelijkheden qua software en games.

[ Voor 11% gewijzigd door The_Bird op 07-09-2024 16:19 ]

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
The_Bird schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:09:
[...]

Mooie set en gelukkig met een goede controller.
Een aantal aanraders:
  • Hotel Mario
  • The Apprentice
  • Lucky Luke
  • Mad Doc McCree 1 en 2
  • Cartoon Carnival
  • Thunder in Paradise klinkt interessant maar zelf nooit gespeeld
  • Tim en Beer /Richard Scarry/Sesame Street voor kleine kinderen
Daarnaast zijn veel Nederlandse titels leuke tijdscapsules als je zo voor weinig kan kopen,

Volgens mij werkt het pistool net zoals de Wii controller, qua richten op TV. Wat dat betreft de tijd ver vooruit. Ik denk sowieso dat de CDI zijn tijd ver vooruit was. Mits betaalbaarder zou het een erg goede voorganger van de DVD speler zijn, met daarnaast extra mogelijkheden qua software en games.
Top, bedankt voor het lijstje, kan ik weer een tijd vooruit!

Het pistool is exact dezelfde techniek als de wiimote, zo identiek dat Philips destijds met success Nintendo aangeklaagd heeft.
De beeldkwaliteit van de video-cd is eigenlijk prima, zeker op een kleinere tv doet het niet onder voor dvd (al is de resolutie een stuk lager natuurlijk).

Van wat ik gelezen/gehoord heb, is dat Philips destijds de markt compleet verkeerd ingeschat heeft. Ze hoopten dat CD-I/video-cd net zo goed ging verkopen als audio-cd.
Ze hoopten dus dat ieder huishouden minstens een CD-I speler zou hebben, net zoals ze een CD-Speler hadden.

Natuurlijk liep het niet zo, want de VHS werd de winnaar, voornamelijk door de verhuur van banden, iets wat Philips niet meteen in mee ging.
Ik weet nog dat Philips alle huisjes van de nieuwere Center Parks parken uitgerust had met CD-I spelers, maar dat je als bezoeker CD-I's moest kopen, en niet kon lenen. Dat zal ook niet geholpen hebben.

Zoals met veel uitvindingen van Philips was het idee goed, maar de timing slecht.

Afijn, nu op zoek naar games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Wat een interessante context. Ik vind de ambitie van Philips mooi maar even succesvol als de CD-speler is wel heel ambitieus ingeschat.

Wat een blunder met Center Parks ook. Video cd's waren kwalitatief erg goed maar van wat ik me kan herinneren ook wat obscuur. Volgens mij zag je die bijvoorbeeld niet bij de videotheek. (Tenzij ik dat gemist heb)
Ik heb vroeger wel op een beurs op de CD-I gespeeld en weet nog dat het indruk maakte met de animatie, geluid en dergelijke. Veel mooier dan de SNES.

Toen ik zelf de CDI kocht leerde ik dat het game vermogen vrij beperkt is voor games die niet op FMV of point en click gebaseerd zijn. Daarbij helpt het ook niet dat je maar 1 controller kan aansluiten. Volgens mij kan je Micro Machines wel samen spelen maar moet je een controller delen, waarbij iemand stuurt met de vierpuntsdruktoets en de ander met de drie knoppen. De game loopt ook vrij traag.

En daarnaast was de CDI wel echt een luxeproduct met een hoge prijs.

Voordeel van twijfelen of je een duurdere CDI game wil kopen is dat je kan uitproberen door een game op cdr te branden.

Dit werkt ook voor games die nooit uitkwamen. Zo was er een officieel vervolg op Mario World waar ze mee bezig waren voor de CDI. Super Mario wacky worlds die je op die manier kan spelen.

Voor de CDI best indrukwekkend.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:55
Is er nog een manier om een overzicht te krijgen van alle beschikbare games in de Playstation Store voor de Vita?

Als ik op de Vita zelf door de store blader ontbreken er namelijk titels die je wel vindt als je de zoekfunctie gebruikt. Maar dan moet je dus weten wat je wilt. Ik wil gewoon een beetje door de store bladeren om te zien of er nog wat leuks tussen zit.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
The_Bird schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:30:
Wat een interessante context. Ik vind de ambitie van Philips mooi maar even succesvol als de CD-speler is wel heel ambitieus ingeschat.

Wat een blunder met Center Parks ook. Video cd's waren kwalitatief erg goed maar van wat ik me kan herinneren ook wat obscuur. Volgens mij zag je die bijvoorbeeld niet bij de videotheek. (Tenzij ik dat gemist heb)
Ik heb vroeger wel op een beurs op de CD-I gespeeld en weet nog dat het indruk maakte met de animatie, geluid en dergelijke. Veel mooier dan de SNES.

Toen ik zelf de CDI kocht leerde ik dat het game vermogen vrij beperkt is voor games die niet op FMV of point en click gebaseerd zijn. Daarbij helpt het ook niet dat je maar 1 controller kan aansluiten. Volgens mij kan je Micro Machines wel samen spelen maar moet je een controller delen, waarbij iemand stuurt met de vierpuntsdruktoets en de ander met de drie knoppen. De game loopt ook vrij traag.

En daarnaast was de CDI wel echt een luxeproduct met een hoge prijs.

Voordeel van twijfelen of je een duurdere CDI game wil kopen is dat je kan uitproberen door een game op cdr te branden.

Dit werkt ook voor games die nooit uitkwamen. Zo was er een officieel vervolg op Mario World waar ze mee bezig waren voor de CDI. Super Mario wacky worlds die je op die manier kan spelen.

[YouTube: Super Mario's Wacky Worlds]

Voor de CDI best indrukwekkend.
Eigenlijk niet vreemd als je er over nadenkt, Philips had met de CD goud in handen, en zocht naar zo veel mogelijk toepassingen voor de CD. Als muziek zo goed verkoopt, wat kunnen we nog meer op dat schijfje duwen?
Software? Games? Interactieve media? Video?
Wat is dan interessanter om een apparaat te maken dat alles kan? En aangezien je voor video compressie nodig hebt, iets wat in die tijd flink wat extra hardware nodig had, werd dat los verkocht in de vorm van de video cartridge.

Goed even terug in de tijd, het is 1993, de Philips CD-I is net 2 jaar op de markt en de CD-I 210 kost nu 999 gulden, later dat jaar zal de CD-i 450 op de markt komen voor 799 gulden, maar die is zonder afstandsbediening.
Een Philips-videorecorder kost 1199, Japans alternatief van Sony 799.

Maar een echte spelcomputer zoals de Super Nintendo kost 399 en de NES is in de uitverkoop voor 259.

De CD-I was een duur apparaat, kon alleen afspelen en niet opnemen, je kon geen CD-I's huren, en de games waren matig op z'n best. Ik heb gelezen dat Philips alle consoles qua hardware gelijk wou houden om zo te voorkomen dat bezitters van een eerste generatie apparaat bepaalde titels niet kon afspelen/bedienen. Daarom hadden de latere controllers ook maar 2 knoppen.

Erg zonde, want als je Mario's Wacky Worlds ziet dan is het interessant om te dromen wat mogelijk was geweest als meer goede studio's games waren gaan ontwikkelen voor de CD-I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 22:24

[Afbeelding]
Mijn oom had vroeger ook een CD-i en ik weet me nog te herinneren dat ik altijd Burn:Cycle wilde spelen. Naar mijn mening, een titel die niet mag ontbreken. En Mad Dog McCree. De CD-i versie wordt, volgens mij, gezien als de beste port van de arcade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Ik heb deze Scart naar HMDI converter gevonden op YouTube "zie de video hier onder"

https://www.youtube.com/watch?v=243YbZkUqtI

€150,- betalen voor zoon scart naar HMDI kasje vind ik een hoop geld.

Ik heb deze net besteld.

https://www.amazon.nl/LiN...ingsadapter/dp/B078JTW414

Zodra ik hem kan testen laat ik het hier weten.

[ Voor 44% gewijzigd door LEX63 op 08-09-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Vuikie schreef op zondag 8 september 2024 @ 05:32:
[...]

Mijn oom had vroeger ook een CD-i en ik weet me nog te herinneren dat ik altijd Burn:Cycle wilde spelen. Naar mijn mening, een titel die niet mag ontbreken. En Mad Dog McCree. De CD-i versie wordt, volgens mij, gezien als de beste port van de arcade.
Ik vind die zelf op de CDI iets te pittig. De definitieve versie zou voor mij de Wii versie zijn. Daarbij heb je 4 speler multiplayer, optionele vizieren en het is een bundel met Mad Dog 2 en the Last Bountyhunter.
Een ding wat in alle versies van dezelfde kwaliteit blijft is het campy acteerwerk. Heerlijk!

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

eltweako schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:30:
[...]

Eigenlijk niet vreemd als je er over nadenkt, Philips had met de CD goud in handen, en zocht naar zo veel mogelijk toepassingen voor de CD. Als muziek zo goed verkoopt, wat kunnen we nog meer op dat schijfje duwen?
Software? Games? Interactieve media? Video?
Wat is dan interessanter om een apparaat te maken dat alles kan? En aangezien je voor video compressie nodig hebt, iets wat in die tijd flink wat extra hardware nodig had, werd dat los verkocht in de vorm van de video cartridge.

Goed even terug in de tijd, het is 1993, de Philips CD-I is net 2 jaar op de markt en de CD-I 210 kost nu 999 gulden, later dat jaar zal de CD-i 450 op de markt komen voor 799 gulden, maar die is zonder afstandsbediening.
Een Philips-videorecorder kost 1199, Japans alternatief van Sony 799.

Maar een echte spelcomputer zoals de Super Nintendo kost 399 en de NES is in de uitverkoop voor 259.

De CD-I was een duur apparaat, kon alleen afspelen en niet opnemen, je kon geen CD-I's huren, en de games waren matig op z'n best. Ik heb gelezen dat Philips alle consoles qua hardware gelijk wou houden om zo te voorkomen dat bezitters van een eerste generatie apparaat bepaalde titels niet kon afspelen/bedienen. Daarom hadden de latere controllers ook maar 2 knoppen.

Erg zonde, want als je Mario's Wacky Worlds ziet dan is het interessant om te dromen wat mogelijk was geweest als meer goede studio's games waren gaan ontwikkelen voor de CD-I.
Dat is een interessant stukje context wat ik miste. Dank daarvoor.
Qua videodisc en games zouden die gewoon in de videotheek te krijgen moeten zijn. Absoluut een geval van "onbekend maakt onbemind". Laat zien hoeveel mooier de kwaliteit is in vergelijking met de videoband. Ja, je kan inderdaad niet opnemen, maar dan trek ik weer de DVD-vergelijking, waarbij dat ook niet kan.

Ik heb zelf ook het idee dat ze het eerst als een soort multimedia-apparaat aan het het promoten waren en de nadruk op games later pas kwam. Er zijn zeker leuke games voor, maar het is niet te vergelijken met SNES en Megadrive. De kracht van de CD-I games ligt voor mij meer bij de games die multimedia gebruiken, de adventure games of de games voor de kleinere gamers. Dat zijn unieke ervaringen die je niet op de consoles hebt.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3style

3style

...

LEX63 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:17:
Ik heb deze Scart naar HMDI converter gevonden op YouTube "zie de video hier onder"

Ik heb deze net besteld.

Ik ben benieuwd of die converter goed gaat werken. Met Amazon prime kun je het in ieder geval ook weer terugsturen als het tegenvalt oid. Ik zag in het andere msx forum ook iemand die het had aangesloten met een gbs-c.

Ik heb deze zelf ook en dit werkt out of the box box best goed, al heb ik zelf geen ervaringen met een msx.
Met een NeoGeo moest ik best wat uitvogelen om het beeld stabiel te krijgen (moest de firmware downgraden). Met de gbs heb je dus best wat instellingen waar je mee kan tweaken. Een software update is wel wat complexer, maar op YouTube staan goede instructies van retrorgb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
LEX63 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:17:

Ik heb deze net besteld.

Verwacht er maar niet veel van. Voor fatsoenlijk spul kom je toch al snel uit bij een Retrotink. Voor 100$ heb je een RGB scart naar HDMI.
Een GBS-C voor 9 tientjes is ook een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@LEX63 weet niet waarvoor je hem wil gebruiken maar die scart - HDMI converter is alleen voor 720p-1080p content.
Per ongeluk op verstuur gedrukt.

Ding werkt dus wel met andere content, dus zit er een upscaler in. Het ding bevat hoogstwaarschijnlijk een goedkope video upscaler wat betekent inputlag. Voor gaming zou ik specifiek gaan voor scalers gericht op gaming. De goedkoopste kwaliteit scaler is een gbs control, daarboven wordt het duurder met wat extra features maar afhankelijk van jou use case misschien niet perse nodig

[ Voor 55% gewijzigd door cold_as_ijs op 08-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
3style schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:25:
[...]

Ik ben benieuwd of die converter goed gaat werken. Met Amazon prime kun je het in ieder geval ook weer terugsturen als het tegenvalt oid. Ik zag in het andere msx forum ook iemand die het had aangesloten met een gbs-c.

Ik heb deze zelf ook en dit werkt out of the box box best goed, al heb ik geen ervaringen met een msx.
Met een NeoGeo moest ik best wat uitvogelen om het beeld stabiel te krijgen (moest de firmware downgraden). Met de gbs heb je dus best wat instellingen waar je mee kan tweaken. Een software update is wel wat complexer, maar op YouTube staan goede instructies van retrorgb.
Yep ik ga het gebruiken voor een MSX Turbo R ST computer. Ik heb deze een jaar geleden geërfd van een goede vriend. nu ben ik de voorbereidingen aan het doen. De computer gaat de aankomende week weg voor geheugen uitbreiding en diskdrive reparatie.

Dit Scart > HMDI boxje verwacht ik morgen.

Er zijn plenty monitors te koop met HMDI ik wil een klein model 15 inch.
Deze lijkt mij een goede keus.
Pagina: 1 ... 222 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.