Hallo allemaal,
hier een post over 'echt iets retro'
Een tijdje geleden heb ik een, zo genoemde, copy-box op MP gekocht. De Super Magic Drive SMD800.
Maar aangezien dat ook dit een 25+ jaar oud stukje hardware is, maar besloten om h'm open te schroeven en te kijken hoe ie er intern uitziet.
Kleine spoiler, het is maar goed ook, want ik kwam wat nasty stuff tegen.
Hier een foto zoals ik h'm kreeg:
:strip_exif()/f/image/TuyIinT6JiIP5wdyE3IZqFWl.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ziet er niet heel slecht uit. Dus schroevendraaier er bij en snel kwam het tot dit:
Ik heb, helaas, geen foto van wanneer deze knul er nog inzat...
Maar de gevolgen waren goed zichtbaar, maar gelukkig geen permanente schade:
Dus, met alles eraf, de PCB goed schoongemaakt met schoonmaak azijn en IPA:
Dat ziet er een stuk netter uit. Nu kan ik de batterij eruit laten, van wat ik heb gelezen op het internet. Maar ik wilde de unit weer 100% werkend hebben. Dus maar besloten om een nieuwe batterij erin te zetten. De originele wordt niet meer gemaakt, maar hier de vervanger, 3,6V 80mAh. Waar de originele 60mAH is

:
Ook had ik alle caps van de juiste waardes op voorraad, dus ook deze maar direct allemaal vervangen.
Uiteraard ook de floppydrive even schoongemaakt:
En ook caps op de voeding/interface kaartje vervangen:
Dan, het uur der waarheid. Het testen van het apparaat.
Ja, de copy-box is waarschijnlijk ontworpen voor de Mega Drive 1 en ik kneep hem ook even, want het apparaat wilde het niet doen...
Maar na wat rommelen:
Af en toe wil ie niet opstarten met de Mega-CD aangesloten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met t feit dat de copy-box de grote van de cartridge scant/aanwezig is bij opstarten. Ik heb ook de 32X erbij, maar als die erin zit, dan start ie helemaal niet op. Maar ik ben blij dat t apparaat t doet.
En om te bewijzen dat ik het origineel ook heb

:
Het apparaat werkt helemaal zoals je zou verwachten. De maximale grote is een 16Megabit cart, wat Aladdin is. Maar 16Mb vertaald zich naar 2 MegaByte, dus dat past niet op 1 floppy. De copybox maakte automatisch 4 bestanden aan, die je dan naar 2 floppies kan schrijven. Als je dan je
gehuurde geleende gekochte spel hebt gebackupt, dan start je de Mega Drive + copy-box zonder spel op en lees je de 2 floppies weer terug in, beginnend bij de eerste en speel je daarna vrolijk het spel.
Er is ook een functie om files te kopiëren, voor als je bang bent dat je originele floppies kapot gaan. Ik heb in het menu ook een optie gezien om 'data' te kopiëren, op te slaan en in te lezen. Ik vemoed dat dit een functie is voor spellen die een sram hebben en je savegame kan opslaan of terugzetten of is dit hoe je een soort 'safe-state' kan maken, zodat je een memory-dump kan maken en deze later weer terug kan zetten? Daar moet ik nog verder in duiken.
Ook moet ik op zoek naar een USB-floppy drive. Dan kan ik onderzoeken in welk formaat de copy-box de back-up wegschrijft en of ik deze in een emulator kan inlezen...
Maar het is wel leuk om zo weer is met wat oude hardware te spelen. M'n 12 jarige ik had dit ding HEEL graag willen hebben. Maar, volgens mij, waren deze toener tijd onbetaalbaar...