Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:36
Sagat schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:17:
[...]

Ik vind dit een interessante, gedeeltelijk heb je gelijk in mijn geval, laatste bijvoorbeeld weer even mariokart gedaan en die heb ik al grijs gespeeld op mijn snes destijds maar...

gister ook even streets of rage 2 gedaan, in dit geval een msu hack dus met een 'cd soundtrack' en deze game heb ik vroeger dus nooit gespeeld, en ik denk dat mijn meeste retrogaming juist het proberen van pareltjes die ik gemist heb. (en kijken of het voor mij ook pareltjes zijn, genoeg games waar de hele wereld enthousiast over is maar die ik minder goed vind, goed iets met smaken zijn verschillend enzo)
Voila. Toen hoorde je van vrienden, schoolkameraden enz over verschillende games die je zelf meestal niet kon spelen gewoon omdat de console niet in huis stond. Het plezier van het ontdekken (en herontdekken) van games is wat retro voor mij persoonlijk zo leuk maakt.
Sagat schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:17:
[...]

SMW heb ik ook grijs gespeeld en de ntsc versie daarom iets minder gespeeld, ben wel benieuwd nu of ik je mening ga delen.

Met megaman 1 had ik het wel heel erg dat in de ntsc de muziek niet klopte en me zelfs (een klein beetje) nerveus maakte omdat het al een twitch actie spelletje is en je je dan opeens ook nog soort van gehaast voelt :+
Dit dus, exact de reden waarom ik SMW op NTSC niet verder heb gespeeld, in mijn hoofd klopte het niet. Ik voelde mij inderdaad opgejaagd.
cold_as_ijs schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:40:
@Ekfad je hebt een terecht punt, kan me niet heugen dat ik vroeger een console anders aansloot dan via RF uit de 16bit era. Zeker als kind was je helemaal niet mee bezig. Het duurde zelfs tot de PS3/X360 generatie dat we überhaupt boven de 576i uitkwamen in Europa en dat was 9 van de 10x via composiet. Scherpte is toch iets van de laatste jaren.
Ik meen mij ter herinneren dat we huis al blij waren dat er geen storing op het signaal zat op onze eerste tv toen we de console er op aan sloten. En de eerste x scart was een wow moment :)

Idem met de N64, ik wil dat ding niet scherper. Het zit zo in mijn hersenpan gegrift dat iedere 'scherpe' pixel op die console een aanslag is op mijn jeugd. :)

PS: wij hebben nachten en nachten doorgestoken op een 21 inch scherm in 4x multiplayer op Goldeneye. Over het geluid, graphics enz... geen herinneringen, over de belevingen daarentegen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het ring geluidje van sonic vind ik een super effect.....mogelijk is dit dan een sample oid en geen 'echt' generated soud effect want over het algemeen vind ik die gewoon erg matig, castlevania md al genoemd en ja tig andere voorbeelden......waaronder ook de streetfighters. Helemaal de moderne fan remakes die dan een beter ervaring zouden moeten geven........nope, ik prefereer qua beeld en geluid de snes, en mogelijk zelfs de PCE versie, hoewel dit een gevalletje 'roze bril' zou kunnen zijn. Gameplay van de md versie is wel erg goed en mogelijk zelfs beter dan op de 2 16 bit concurenten (jaja pce is eigenlijk 8 bit BOEIEN :P )
Het ring geluid is een FM synth geluidje. Bij Sonic is ook wel echt iemand bezig geweest die WEL wist hoe een FM synth werkt.
De componist van de Sonic muziek heeft overigens hulp gehad van iemand anders gehad. Hij heeft de muziek gecomponeerd, maar iemand anders heeft het omgezet naar MD tracks met fantastische FM instrumenten. Ik vemoed dezelfde persoon die de sfx heeft gemaakt.
Bij Sonic hebben ze ook wel echt alles eruit gehaald wat erin zit. De master system geluidschip zit in de MD, en die wordt ook gebruikt voor muziek en geluidseffecten.

Ik denk dat Sonic heeft erg gepolshed is, omdat ze extra tijd hadden, vanwege de uitstel van de release van de SNES.
Zo zijn er wel meer games. Ik denk dat Castlevania 4 ook heeft erg getweaked is, om dezelfde reden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ekfad schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:26:
[...]

PS: wij hebben nachten en nachten doorgestoken op een 21 inch scherm in 4x multiplayer op Goldeneye. Over het geluid, graphics enz... geen herinneringen, over de belevingen daarentegen _/-\o_
Hahaha die deel ik met je. Weet nog dat we destijds in de winters op zolder bij een maat zaten, tot diep in de nacht. Andere maat nam dan zijn 2 controllers mee, we hadden Goldeneye en Mariokart + wat zakken chips en flessen cola.

Heb daar nog steeds mooie herrineringen aan, kan me nog herrinerren dat we toen ook een keer zijn weggestuurd door zijn pa (na 2 eerdere waarschuwingen) toen we om een uur of 1 the Complex speelden met Goldengun _O-

Dat kon gewoon niet zonder luidruchtige emotie.

Wat voor TV het was weet ik niet eens meer, en ja soms had je framerate lags op cruciale momenten, en als iemand verloor kwam dat altijd door de knoppen of pookjes :+ maar man, dat waren toch echt zulke heerlijke tijden.

Het is ook gewoon een stukje tastbare nostalgie voor die periode uit onze levens. Jonge scholieren, weinig verantwoordelijkheden en altijd op zoek naar vermaak. Het leven was toen nog zo lekker simpel en bestond voornamelijk uit lol trappen.

Denk er nog altijd met een glimlach aan terug en had het voor geen goud willen missen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:06

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Slogra schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:50:
[...]

Het ring geluid is een FM synth geluidje. Bij Sonic is ook wel echt iemand bezig geweest die WEL wist hoe een FM synth werkt.
De componist van de Sonic muziek heeft overigens hulp gehad van iemand anders gehad. Hij heeft de muziek gecomponeerd, maar iemand anders heeft het omgezet naar MD tracks met fantastische FM instrumenten. Ik vemoed dezelfde persoon die de sfx heeft gemaakt.
Bij Sonic hebben ze ook wel echt alles eruit gehaald wat erin zit.
Zeker - vergeet ook niet dat Sega's inhouseteams over alle documentatie beschikte. Zie ook Shinobi (vooral Shinobi III), Streets of Rage en Ristar.
De master system geluidschip zit in de MD, en die wordt ook gebruikt voor muziek en geluidseffecten.
Dat klopt niet. EDIT: het klopt wel: de "TI-chip" die Sega gebruikt, de SN76489A, is en kloon van één van de twee geluidschips in de Master System - ik was even in de bonen omdat men in de MS een echte TI gebruikte en in de MD een kloon en daardoor de typenummers niet overeenkomen -- my bad. Voor het overige klopt onderstaande wel.

De MS gebruikt een TI-synth uit de oertijd naast een Yamaha OPLL-synthesizer, die laatste is een soort budgetversie van de OPL2 die je bijvoorbeeld op de originele, eerste gen SoundBlaster aantreft en ook in sommige MSX-computers zit.

De MegaDrive gebruikt een Yamaha OPN-synthesizer, die onder andere standaard PCM ondersteunt (wel maar één kanaal) en maar liefst zes kanalen heeft (echt veel voor die tijd). Daarnaast zit er nog een Texas Instruments synth in die nog eens drie kanalen en een noise generator toevoegt. Samen met de 6 kanalen van de Yamaha dus 10 kanalen geluid, hoewel de TI-chip niet zo veel met die kanalen kan als wat de Yamaha kan. EDIT 2: die TI-chip is dus een kloon, en geen echte TI, van de chip die je ook in de Master System vindt. In de MegaDrive is het geen aparte chip op de PCB, maar de logica is geïntegreerd in de package waar ook de VDP in zit gebakken.

De MegaDrive gebruikt een Z80 om die twee synths aan te sturen en om de 68000 te ontlasten. Diezelfde Z80 werd als CPU gebruikt in de Master System.

Als perk is de MegaDrive backwards compatible met de Master System, omdat de Yamaha-synth dat toevallig is met de synth uit de Master System, en omdat er dus een Z80 in de MegaDrive is geschroefd (EDIT 3: en omdat er in de VDP-chip dus een kloon van de volledige TI-geluidschip uit de Master System is verstopt). Alles voor die backwards compatibility zit al in de MegaDrive - de Master Base Convertor die je nodig hebt om MS-cartridges in je MegaDrive te stoppen, is alleen een pinoutconvertor en een pause-knop (en was dus eigenlijk belachelijk duur voor wat je kreeg).
Ik denk dat Sonic heeft erg gepolshed is, omdat ze extra tijd hadden, vanwege de uitstel van de release van de SNES.
Sonic moest perfect zijn - Sega moest laten zien dat die SuperNES helemaal niet zoveel meer kon dan de MD, dus Sonic moest er niet aleen net zo goed uitzien en klinken als "Mario 4", maar ook nog eens met mach 2 over je scherm scheren. Dat is aardig gelukt, me dunkt.
Zo zijn er wel meer games. Ik denk dat Castlevania 4 ook heeft erg getweaked is, om dezelfde reden.
Super Castlevania IV op de SuperNES is deeltje 4 (de grootste hint zit in de naam) - de game op de MegaDrive ("Bloodlines") is in feite een losstaand deel dat buiten de genummerde, op de Belmont-familie gebaseerde games, staat.

Maar goed, aangezien de verhaallijn in alle Castlevania's ongeveer hetzelfde is, zij het je vergeven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-09-2023 12:48 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:30:
[...]

Super Castlevania IV op de SuperNES is deeltje 4 (de grootste hint zit in de naam) - de game op de MegaDrive ("Bloodlines") is in feite een losstaand deel dat buiten de genummerde, op de Belmont-familie gebaseerde games, staat.

Maar goed, aangezien de verhaallijn in alle Castlevania's ongeveer hetzelfde is, zij het je vergeven ;)
Beetje verwarrend misschien maar ik bedoelde toch echt castlevania 4 op de snes. Ook konami moest wachten na uitstel van de release van de snes en hadden dus meer tijd om dit spel te perfectioneren.

P.s. Dit is ook geinig om te zien en horen. Greenhill music deconstructed:
YouTube: Green Hill Zone - Oscilloscope Deconstruction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Slogra schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:01:
[...]

Beetje verwarrend misschien maar ik bedoelde toch echt castlevania 4 op de snes. Ook konami moest wachten na uitstel van de release van de snes en hadden dus meer tijd om dit spel te perfectioneren.

Ah, vandaar!

Wat een gave video! Hier, van hetzelfde kanaal, een deconstructie van een SuperNES-soundtrack (DKC in dit geval):

YouTube: Donkey Kong Country - Aquatic Ambiance - Oscilloscope Deconstruction

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ekfad schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:26:
Dit dus, exact de reden waarom ik SMW op NTSC niet verder heb gespeeld, in mijn hoofd klopte het niet. Ik voelde mij inderdaad opgejaagd.
Heb het net even gespeeld op mister in beide smaakjes, maar of ze hebben het spel best goed geoptimaliseerd, of mister heeft geen zin om te switchen ofzo want ik hoor echt amper verschil.
De pal versie leek wel iets minder smooth te draaien, maar kan zo maar verbeelding zijn natuurlijk.

Daarentegen Sonic, die is niet geoptimaliseerd, en met sonic 1 als een van mijn handjevol md carts weet ik dit first hand :+ maar op mister is dit ook prima te simuleren.

Oh en goldeneye, ja leuk concept maar ik speelde in die tijd al pc fps icm met lanparties dus het was echt een stappie terug en omg die controls, wat een ellende! Maar mooiste was toen ik een keertje mijn amiga monitortje gebruikt heb om golden eye te doen een 'even googlen' 12 to 13"kom ik op uit. het voelde iig kleiner :P en dan met 4 man! :o

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:36
[...]

Hey gaaf! oscilloscoop versies met aparte kanalen kende ik nog niet. Klinkt dat suf eigenlijk he?

Zelfs een van mijn favorite SOR soundtracks is er een van. :)

edit..

Interessant om te zien de twee verschillende kanalen vibrato bij elkaar dat bepaalde sound geeft. En vanaf 4:50 de beat O+

[ Voor 7% gewijzigd door wauskoek op 15-09-2023 16:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 22:24
Kwam gisteren nog een envelop tegen met daarin de welkoms Demo pack en Modem CD voor de Playstation 2, die ik in 2006 gekregen had toen ik de Playstation 2 Slim had aangemeld had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2c9FrRBYaNXI0A_IpFpkkrqHfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GS6GPG1ChfVAytb4HvKoChUP.png?f=fotoalbum_large

Leuk om het nog eens tegen te komen, geen idee of dit iets van waarde heeft, maar dit is wel geschiedenis :D

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sagat schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:10:
[...]
Gameplay van de md versie is wel erg goed en mogelijk zelfs beter dan op de 2 16 bit concurenten (jaja pce is eigenlijk 8 bit BOEIEN :P )
[...]
Er valt zelfs een case te maken om de SuperNES ook onder de 8-bitters te scharen - het hangt af van de definitie die je gebruikt.

De CPU van de SNES is een Ricoh 5A22 - een aangepaste kloon van de WDC 65c816. Dit is een CPU die in zowel 8- als 16-bits modus kan draaien. Wat is er aangepast? Nou, de klokfrequentie is teruggebracht van 14MHz naar een kiesbare frequentie (meer daarover verderop) en de CPU start niet meer in 65C02-compatibiliteitsmodus bij power-on.

Verder is de CPU hetzelfde. Dat betekent een instructieset die met 8-bits tegelijk werkt, maar registers van 16-bits (in de 16-bits modus). De CPU heeft dus twee cycli nodig om een register te bewerken (behalve de blockcopy instructies - die konden zelfs met 24-bit data werken) en zelfs vier cycli om een pixel over de bus aan te sturen.

In de SuperNES is de CPU met een 8-bits bus verbonden met de de rest van de chipset en de cartridgepoort. Tussen het geheugen en de CPU is in een bredere (24-bits) bus voorzien, zodat de nieuwe 24-bitblockcopyinstructies goed benut kunnen worden; de rest van de chips moet het doen met een 8-bit DMA-kanaal richting het geheugen - één actie per cycle per custom chip dus.

De CPU moest zich regelmatig terugklokken om geen "filevorming" op de bus te creëren. Hiertoe werd een (in beginsel door de programmeur) kiesbare klokfrequentie aangeboden. In NTSC-machines was dat 3,58 Mhz, 2,68 of 1,79 Mhz. Als de bus niet snel genoeg leeggetrokken werd door de customchips, klokte de CPU zichzelf terug (ongeacht wat de programmeur had gekozen).

Geluk bij een ongeluk
Doordat de snelweg met de rest van de SuperNES zo krapjes bemeten is, moeten de overige chips een grotere mate van zelfstandigheid hebben om vertraging te voorkomen - ze moeten als het ware een tijdje vooruit kunnen terwijl ze wachten op nieuwe instructies van de CPU. Dit is een geluk bij een ongeluk gebleken, want door deze architectuurbeperking viel de keuze voor het geluid op de welbekende Sony DSP, en werden customchips via de cartridgepoort automatisch onderdeel van het geheel bij power-on (Sega moest hier veel meer moeite voor doen bij de MegaCD, SVP en 32X) en kregen de PPU's een eigen geheugenbuffer zonder dat ze van de krappe 8-bit DMA afhankelijk waren.

Nadelen waren er ook: slowdown (welbekend bij iedere SuperNES-bezitter) was de grootste. In één van mijn vorige post legde ik al uit dat de trage bus er voor zorgde dat programmeurs geen coole trucjes konden uithalen, zoals paletswaps halverwege het scherm. Hierdoor waren de 256 kleuren-on-screen een keiharde beperking.

Ook kon de programmeur niet heel makkelijk buiten de lijntjes kleuren als het ging om het aansturen van de customchips - die hadden een dermate hoge onafhankelijkheid dat de CPU er niet snel genoeg tussen kon komen. Het gevolg was dat MegaDrive-games er steeds beter uit gingen zien naarmate de programmeurs meer trucjes bedachten om de hardware dingen te laten doen die niet voorzien waren, en SuperNES-games een vrij consequente uitstraling hadden. Behoudens grotere cartridges, waardoor zaken als meer animatieframes (Donkey Kong Country, Super Street Fighter II, Killer Instinct en natuurlijk customchips.

Fun fact: de architectuur liet het toe om de CPU helemaal buiten spel te zetten en de game te booten met een CPU op de cartridge. Er zijn daardoor games die een eigen, sneller geklokte 65C816 aan boord hebben en zo de SuperNES een flinke performanceboost geven. Uiteraard dreven dat soort fratsen de prijs van de games wel flink op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:58
Leerzaam om te volgen hierboven _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqnUNsIfMlHzRHaCaCtNnyfoLzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UL1rgRLk76GtPPCtingzw1FA.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag een Game Boy DMG binnen gekregen. Vroeger veel Tetris en Super Mario Land op gespeeld bij neefjes. Maar man man man wat een beroerd scherm haha, was ik een beetje vergeten hoe beroerd het was. We wisten niet beter in die tijd.

In mijn GBA heb ik een IPS scherm geplaats in een aparte case (RetroSix) waar gelijk het scherm in past (hoef je niet te dremelen).

Wat is een goed/fijn IPS scherm voor de Game Boy DMG? En wat is een goed adres? Wil ook gelijk maar een andere case.

[ Voor 27% gewijzigd door PluueeR op 01-10-2023 21:54 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

PluueeR schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:42:
Leerzaam om te volgen hierboven _/-\o_

[Afbeelding]
Vandaag een Game Boy DMG binnen gekregen. Vroeger veel Tetris en Super Mario Land op gespeeld bij neefjes. Maar man man man wat een beroerd scherm haha, was ik een beetje vergeten hoe beroerd het was. We wisten niet beter in die tijd.

In mijn GBA heb ik een IPS scherm geplaats in een aparte case (RetroSix) waar gelijk het scherm in pas (hoef je niet te dremelen).

Wat is een goed/fijn IPS scherm voor de Game Boy DMG? En wat is een goed adres? Wil ook gelijk maar een andere case.
Bij een DMG heb ik persoonlijk het liefst een backlight + bivert chip.

Dat geeft je scherm echt wel een flinke verbetering, maar je houdt wel dat heerlijke retro gevoel.

Voordelen:
- Veel minder duur dan een IPS mod
- Betere batterij duur dan IPS mod
- Je haalt echt het maximaal haalbare uit je originele onderdelen

Nadelen:
- Best lastig uit te voeren (achtersre polarizer verwijderen is vooral de eerste keer best tricky)
- Ghosting blijft zichtbaar (al kan je dat ook als voordeel beschouwen, want wat is nu een DMG zonder ghosting? :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wJCESnoxsiwDEhbN343u9DTpbk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AU0GNVSOlUeOtJMnK3kMbzH9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0hZZtuQRAGzXLf7C_cUIDKPzek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T87ZqIpvHdTKJMYXwzsYOnFW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj085hqpr7VCQPO36ZPKu3vZ6z0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5MOyVjYNVkXpg0JcUX9t7M1y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLqrNXc_ksR08IhPVzAIZYjE0M8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l2Pqlmg4BP0Lj6E5ijXJLpKt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wJTPdlrSozpM7chbZoNS9Z_ALY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhbQT6y9P3JSdOgLS0fWDyh9.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat IPS vs backlight bivert natuurlijk persoonlijk is: ik heb een GBA met modern IPS, maar áls ik weer eens een Gameboy pak, dan pak ik een bivert met backlight :P

Je vraag: op Aliexpress heb je echt wel prima IPS setjes voor een vrij redelijke prijs. Ook behuizingen hebben ze wel, zowel IPS ready als voor originele schermen. Je hebt ook wel complete setjes, met IPS kit en behuizing naar keuze.

Je kunt IPS kitjes en IPS ready behuizingen ook bestellen via sites als Handheldlegend of Retrosix, vaak zit je dan helaas wel met hoge verzend en importkosten.

Ik heb hier ook nog een projectje liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUspP87WG53cxVouGzkEzqC26Qk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eEXA8nTkxxqiiWpndMcYzMDk.jpg?f=user_large

Nog niet aan toegekomen :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bivert mod is een leuke, maar voor mij vooral om te laten zien hoe je toen met een goede backlight had kunnen spelen. IPS vind ik persoonlijk het lekkerst spelen.

Ik haal mijn mods meestal bij funnyplaying.com vandaan. Goedkoopst, goede kwaliteit en geen importkosten.

De GBA mods bij FP hebben door gebrek aan LCD schermen die dat wel kunnen, met de V3.0 (waar 3.0 voor 3.0" staat) geen integer scaling meer.
Ik heb daar geen last van, maar velen vinden dat niet mooi.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:36
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:52:
[...]

Hahaha die deel ik met je. Weet nog dat we destijds in de winters op zolder bij een maat zaten, tot diep in de nacht. Andere maat nam dan zijn 2 controllers mee, we hadden Goldeneye en Mariokart + wat zakken chips en flessen cola.

Heb daar nog steeds mooie herrineringen aan, kan me nog herrinerren dat we toen ook een keer zijn weggestuurd door zijn pa (na 2 eerdere waarschuwingen) toen we om een uur of 1 the Complex speelden met Goldengun _O-

Dat kon gewoon niet zonder luidruchtige emotie.

Wat voor TV het was weet ik niet eens meer, en ja soms had je framerate lags op cruciale momenten, en als iemand verloor kwam dat altijd door de knoppen of pookjes :+ maar man, dat waren toch echt zulke heerlijke tijden.

Het is ook gewoon een stukje tastbare nostalgie voor die periode uit onze levens. Jonge scholieren, weinig verantwoordelijkheden en altijd op zoek naar vermaak. Het leven was toen nog zo lekker simpel en bestond voornamelijk uit lol trappen.

Denk er nog altijd met een glimlach aan terug en had het voor geen goud willen missen :Y
Wij zaten daar op den duur tot aan het ontbijt, werd hun vader niet zo vrolijk van maar de mama vond het geweldig. En kabaal hebben we gemaakt ja, als de buren kwamen klagen wist je genoeg :*)

Ik denk dat ik daar ook een controller of twee versleten heb.
Sagat schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:51:
[...]

Heb het net even gespeeld op mister in beide smaakjes, maar of ze hebben het spel best goed geoptimaliseerd, of mister heeft geen zin om te switchen ofzo want ik hoor echt amper verschil.
De pal versie leek wel iets minder smooth te draaien, maar kan zo maar verbeelding zijn natuurlijk.

Daarentegen Sonic, die is niet geoptimaliseerd, en met sonic 1 als een van mijn handjevol md carts weet ik dit first hand :+ maar op mister is dit ook prima te simuleren.

Oh en goldeneye, ja leuk concept maar ik speelde in die tijd al pc fps icm met lanparties dus het was echt een stappie terug en omg die controls, wat een ellende! Maar mooiste was toen ik een keertje mijn amiga monitortje gebruikt heb om golden eye te doen een 'even googlen' 12 to 13"kom ik op uit. het voelde iig kleiner :P en dan met 4 man! :o
Als je op de originele consoles afspeelt hoor je het verschil. Mijn vrouw (van wie de ntsc versie was) hoorde het ook meteen. Maar ik heb er dus echt moeite mee, waarschijnlijk te oud geworden ;)

Onze Pc sessies waren anders ook de moeite, een van de vrienden had werkelijk altijd het nieuwste in huis. 1 iemand aan het spelen en 6 man er rond om te kijken. Lol. Goede tijden (en dan van thuis een telefoontje om te kijken of we daar nog waren omdat het eten op tafel stond.

Edit: zo zie je maar wat het hoofd met je doet; het is dus net andersom.
To optimise the game for PAL, Nintendo sped up all of the calculations in the code to match the NTSC version but they overlooked how this method of optimisation would affect the audio. As a result, the audio is noticeably faster in PAL than NTSC.
Edit 2: Wat verder ingelezen en bovenstaande klopt niet helemaal. De Pal versie is trager maar ze hebben Mario versneld (te snel zelfs), dus alles loopt trager behalve Mario.

[ Voor 7% gewijzigd door Ekfad op 16-09-2023 08:21 ]

Verwijderd

Koldur schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:05:
Bivert mod is een leuke, maar voor mij vooral om te laten zien hoe je toen met een goede backlight had kunnen spelen. IPS vind ik persoonlijk het lekkerst spelen.

Ik haal mijn mods meestal bij funnyplaying.com vandaan. Goedkoopst, goede kwaliteit en geen importkosten.

De GBA mods bij FP hebben door gebrek aan LCD schermen die dat wel kunnen, met de V3.0 (waar 3.0 voor 3.0" staat) geen integer scaling meer.
Ik heb daar geen last van, maar velen vinden dat niet mooi.
Die funnyplaying is een mooie tip, is zelfs nog goedkoper dan Aliexpress zie ik d:)b Ik ken de site maar dacht dat je daar ook met importkosten zat. Maar als dat niet zo is, zoals je aangeeft, dan is dit absoluut de beste optie.

Nog geen 50 euro voor een compleet IPS setje, misschien moet ik er ook maar eens 1tje zo modden :P

Trouwens nog een voordeel van IPS: je originele scherm + printplaat en behuizing kun je bewaren en zo de mod vrij simpel reversen, dat gaat je bij een bivert + backlight niet makkelijk lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:37:
[...]

Die funnyplaying is een mooie tip, is zelfs nog goedkoper dan Aliexpress zie ik d:)b Ik ken de site maar dacht dat je daar ook met importkosten zat. Maar als dat niet zo is, zoals je aangeeft, dan is dit absoluut de beste optie.

Nog geen 50 euro voor een compleet IPS setje, misschien moet ik er ook maar eens 1tje zo modden :P

Trouwens nog een voordeel van IPS: je originele scherm + printplaat en behuizing kun je bewaren en zo de mod vrij simpel reversen, dat gaat je bij een bivert + backlight niet makkelijk lukken.
Klopt, is zeker een mooi voordeel en de support is erg goed daar.

Heb er zes keer iets besteld en nooit importkosten gehad.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• PluueeR
@Verwijderd Dat is ook een toffe oplossing, inderdaad behoudt je daar wel meer het retro gevoel mee. Ben alleen bang dat ik me ga storen aan de ghosting. Het IPS scherm in mijn GBA bevalt erg goed.

@Koldur Bedankt voor de tip, ik ga die site eens checken :) Hoe kom ik er achter dat het IPS scherm in mijn GBA wel of niet integer scaling doet? Het wordt inmiddels niet meer verkocht nml.

[ Voor 19% gewijzigd door PluueeR op 16-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
PluueeR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:01:
@Verwijderd Dat is ook een toffe oplossing, inderdaad behoudt je daar wel meer het retro gevoel mee. Ben alleen bang dat ik me ga storen aan de ghosting. Het IPS scherm in mijn GBA bevalt erg goed.

@Koldur Bedankt voor de tip, ik ga die site eens checken :) Hoe kom ik er achter dat het IPS scherm in mijn GBA wel of niet integer scaling doet? Het wordt inmiddels niet meer verkocht nml.
Hangt een beetje af van hoe gevoelig je ervoor bent, maar als je al even geleden gekocht hebt, is de kans wel heel groot dat je integer scaling hebt.
Je ziet het vooral bij tekst en scrollen. In Pokemon kun je het goed zien. Anders even een Makho review van de IPS V3.0 checken, daar gaat hij er goed op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:20
Linksquest schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:16:
Kwam gisteren nog een envelop tegen met daarin de welkoms Demo pack en Modem CD voor de Playstation 2, die ik in 2006 gekregen had toen ik de Playstation 2 Slim had aangemeld had.

[Afbeelding]

Leuk om het nog eens tegen te komen, geen idee of dit iets van waarde heeft, maar dit is wel geschiedenis :D
https://www.marktplaats.n...tion-welkom-set-officieel

En? Hoeveel was het uiteindelijk waard? :+ :P

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
Geen bod op gekregen 8)7 Leuk dat jij me volgt op Marktplaats.

[ Voor 70% gewijzigd door Linksquest op 16-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
Linksquest schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:36:
[...]

Geen bod op gekregen 8)7 Leuk dat jij me volgt op Marktplaats
Kwam toevallig je naam tegen gister tijdens het rondstruinen op Marktplaats. :)

• Linksquest
Raem schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:37:
[...]

Kwam toevallig je naam tegen gister tijdens het rondstruinen op Marktplaats. :)
Cool, momenteel geen Retro te koop, alleen 2 games die ik dubbel gekocht had. Ik ga binnenkort proberen deze te digitaliseren en met jullie te delen. Maar de grote vraag is of Google niet moeilijk doet. Ik had namelijk een apart Youtube kanaal aangemaakt zodat ik onder mijn nieuwe reviews hier op Tweakers ook een klein stukje Gameplay kon plaatsen. Echter had Google het kanaal gewoon zonder waarschuwing 3 dagen na online offline gehaald, reden muziek in de gameplay |:(

Ekfad schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:11:
[...]

Wij zaten daar op den duur tot aan het ontbijt, werd hun vader niet zo vrolijk van maar de mama vond het geweldig. En kabaal hebben we gemaakt ja, als de buren kwamen klagen wist je genoeg :*)

Ik denk dat ik daar ook een controller of twee versleten heb.

[...]

Als je op de originele consoles afspeelt hoor je het verschil. Mijn vrouw (van wie de ntsc versie was) hoorde het ook meteen. Maar ik heb er dus echt moeite mee, waarschijnlijk te oud geworden ;)

Onze Pc sessies waren anders ook de moeite, een van de vrienden had werkelijk altijd het nieuwste in huis. 1 iemand aan het spelen en 6 man er rond om te kijken. Lol. Goede tijden (en dan van thuis een telefoontje om te kijken of we daar nog waren omdat het eten op tafel stond.

Edit: zo zie je maar wat het hoofd met je doet; het is dus net andersom.

[...]

Edit 2: Wat verder ingelezen en bovenstaande klopt niet helemaal. De Pal versie is trager maar ze hebben Mario versneld (te snel zelfs), dus alles loopt trager behalve Mario.
Dat verklaart wel waarom ik het niet kon horen, ik verwacht dus dat de pal music traag zou moeten zijn (zie sonic) maar het is juist Sneller! Ik heb mijn pal cart dus ik kan pal hw doen vs mister ntsc...laat het nog wel weten

10 second ninja DONE

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
PluueeR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:01:

Bij een DMG hoor je juist ghosting te hebben :) Daar hebben ontwikkelaars zelfs rekening mee gehouden en zijn trucjes toegepast om games mooier/soepeler te laten weergeven. Als de ghosting verdwijnt heeft dat negatief gevolgen voor de game ervaring. Bij Metroid merk je dat bijvoorbeeld.
De Analogue Pocket ‘simuleert’ ook de DMG ghosting. Als ik switch tussen DMG en ‘normale’ weergave dan zie je dat gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:36
[...]

Nog eentje om af te leren... :) Streets of rage 2 - Dreamer

0:00
Piano geluiden zijn niet zo heel interessant

1:59
De drie PSG kanalen woah 8)

3:00
Bass lijntje

5:58
Alles bij elkaar O+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Tux3.14 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:05:
[...]

Bij een DMG hoor je juist ghosting te hebben :) Daar hebben ontwikkelaars zelfs rekening mee gehouden en zijn trucjes toegepast om games mooier/soepeler te laten weergeven. Als de ghosting verdwijnt heeft dat negatief gevolgen voor de game ervaring. Bij Metroid merk je dat bijvoorbeeld.
De Analogue Pocket ‘simuleert’ ook de DMG ghosting. Als ik switch tussen DMG en ‘normale’ weergave dan zie je dat gelijk.
Ik hou er persoonlijk ook van. Als ik trouwens echt in een game zit dan stoort het mij persoonlijk niet.

Dankzij een Bivert chip is de contrast waarde al echt aanzienlijk verbeterd, daardoor is ghosting ook al gereduceerd voor het oog en veel minder storend.

Op deze foto's kun je goed zien hoeveel verschil een bivert chip maakt (foto's zijn niet van mij, komen van internet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b29aDF6t9177sfRkU_zC5h9J3I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtlQfTEGPcefYjJjvqsYFgFJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF9L2h1QyXLW6pUmDQYZ9aZWpNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7JMjVdkCBdHyJR3o7V7txu1L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3cGGqo8nLT58zvTBWtkUh1LzxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfyYw9tuTiJoTwLQ0h7b5OIH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBvqsqzXtIqOSn4fuS_ZYZAyCno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ODn2l2oVMcyMBoGKXzKtAxq.png?f=fotoalbum_large

Kanttekening daarbij is wel dat het nooit perfect zal worden, het blijft een 34 jaar oud scherm. Maar voor mij is dat simpelweg onderdeel van de charme.

Ik ben bij handhelds gewoon echt fan van die oude LCD's. Bij de Gamegear hetzelfde, die blurrige en wazige pixels, het maakt voor mij de ervaring compleet.

Het is retro, het hoeft niet perfect. Maar een verlicht scherm vind ik dan wel weer onmisbaar, ik game juist vaak even een uurtje in de avond wanneer goed licht juist wat schaarser is. Vroeger was een felle lamp pure noodzaak, tegenwoordig niet meer :P

Maar zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur, en dat is natuurlijk ook helemaal prima :Y

Iedere modificatie heeft zijn eigen voor- en nadelen. En dat is ook wel weer het leuke van modificaties, je kunt degene kiezen die het beste past bij je eigen voorkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 20-09 13:41
PsYgHo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 02:04:
OG Xbox Crystal , fan upgrade
[Afbeelding]

In stellar staat het nu op 70% power, en dat geeft gelijkwaardige temp als stock op 30%, maar hij is echt een pak stiller geworden!,
update
Tijd voor de lange duur versie… Doom3, Halo en Halo2… Iemand bereid gevonden om dik 5 uurtjes non stop te gamen.. ik kom niet verder dan op een hele goede dag, 2 heeeeeeel soms tegen de 3 uur, en dat is al uitzonderlijk…

Binnen temp. 22 graden .. fan staat op 70 procent, nauwelijks hoorbaar,maar wel degelijk een hoop lucht verplaatsing achter de Xbox. Hoogste Xbox temp. 53 graden
Oude foto’s uit 2004 en 2006 en testen een maand geleden, gaven 64 graden aan in Stock configuratie. Met die verstande dat , dat in dashboard was, en na hooguit een half uurtje lichte games.. (adv quadpower 2, en spyro)

Denk dat het , ondanks dat iedereen het afraad, een succes genoemd mag worden…
Als ik foto’s bekijk van andere mensen, die deze modificatie ook uitgevoerd hebben, ziet die van mij er wel heel anders uit. Denk dat dat ook de reden is dat mijn oplossing wel goed werkt. Daarnaast kan ik mij er niet van weerhouden te denken, dat toch heel veel mensen de fan laten blazen in de Xbox terwijl het orginele ontwerp toch echt andersom is. De ventilator zuigt de warme lucht uit de Xbox en er wordt rond om de Xbox lucht aangezogen.

Omdat de fan helemaal op maat gemaakt is kan ik helaas niet een test doen om de fan andersom te zetten en eens te kijken wat de resultaten zouden zijn als ik de fan op blazen zou zetten, in plaats van op, zuigen.
Mocht je wel erg nieuwsgierig hier naar zijn , en je zou mij een fan willen doneren, dan ga ik hem aanpassen en de test alsnog doen. :+ O-)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
@Verwijderd Waar heb jij die shells vandaan voor je DMG? Want die zien er fraai uit volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PluueeR schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:59:
@Verwijderd Waar heb jij die shells vandaan voor je DMG? Want die zien er fraai uit volgens mij.
Alle repro shells die ik heb komen van Aliexpress. Die doorzichtige die ik nog wil modden is wel een nette shell, de witte was een goedkope shell en dat zie je toch in de afwerking. (Kleine spuitgiet vliesjes op de randen, bedrukking die nét niet mooi strak is etc).

Op die site is ook rotzooi te vinden, wat ik vaak doe is eerst even zoeken in de beoordelingen bij veel verkochte producten. Daar krijg je vaak wel een eerlijker beeld van de daadwerkelijke kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PluueeR
@Verwijderd Ik heb er een besteld, ik vermoed uit dezelfde serie als waar jou transparante uit komt, maar dan een witte. En nu maar wachten :)

Afgelopen zondag met een vriend naar Blast Galaxy Amsterdam geweest. Echt heel leuk om eens heen te gaan. Voor het eerst sinds decennia weer naar CRTs gekeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb het paar jaar geleden gedaan met een collega, idd leuk. Wel relatief veel kasten met issues of die uit stonden. Hoogte punt voor mij was Darius met 2 of 3 schermen? Das thuis stukkie lastiger na te doen. (hoewel je met ultrawide pc schermen al aardig op weg bent i guess)
En mulitplayer sega rally? Hoewel ik me zat op te vreten omdat ik dacht dat ik met controller een stuk beter zou zijn dan met stuur :+

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PluueeR schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:16:
@Verwijderd Ik heb er een besteld, ik vermoed uit dezelfde serie als waar jou transparante uit komt, maar dan een witte. En nu maar wachten :)
Leuk man! De DMG blijft hier toch een faforietje, ook het perfecte formaat voor mijn apenklauwen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Sagat schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:45:
Heb het paar jaar geleden gedaan met een collega, idd leuk. Wel relatief veel kasten met issues of die uit stonden. Hoogte punt voor mij was Darius met 2 of 3 schermen? Das thuis stukkie lastiger na te doen. (hoewel je met ultrawide pc schermen al aardig op weg bent i guess)
En mulitplayer sega rally? Hoewel ik me zat op te vreten omdat ik dacht dat ik met controller een stuk beter zou zijn dan met stuur :+
Stonden wel wat kasten uit, maar niet veel volgens mij. Wat Japanse kasten waarbij ik geen idee had wat ik moest doen. Sega Rally Multiplayer inderdaad, erg tof. En Outrun waarbij de stoel ook bewoog (leuk vooral als je het niet verwacht). Voor mij waren de hoogtepunten Double Dragon en Bubble Bobble en Galaga.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:35:
[...]

Leuk man! De DMG blijft hier toch een faforietje, ook het perfecte formaat voor mijn apenklauwen _O-
Ik heb niet eens zulke hele grote handen, maar het formaat van de DMG ligt fijner in de hand dan mijn GBA.

[ Voor 17% gewijzigd door PluueeR op 19-09-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sagat schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:49:
[...]

Dat verklaart wel waarom ik het niet kon horen, ik verwacht dus dat de pal music traag zou moeten zijn (zie sonic) maar het is juist Sneller! Ik heb mijn pal cart dus ik kan pal hw doen vs mister ntsc...laat het nog wel weten
Bij goed geoptimaliseerde games past men de code zo aan dat je nauwelijks of geen vertraging hebt op PAL-machines (en dus ook niet in de muziek).

SEGA maakte zich er in het MegaDrive-tijdperk helaas te makkelijk vanaf.

Nintendo besteedde er veel meer aandacht aan. De games draaide nog steeds op 50Hz (50fps dus) in plaats van 60, maar de code werd dusdanig aangepast dat er zo af en toe een frame werd geskipt om de snelheid van de game goed te houden. De muziek liep daardoor wel op een ander tempo (sneller, door de frameskips), maar in ieder geval dus niet 17% langzamer zoals op sommige MegaDrive-games.

Hier een mooi vergelijk - SMW op zowel PAL als NTSC, beide feeds gesynced op het belletje dat je hoort als het Nintendo-logo wordt getoond en verder gewoon laten spelen. Al vrij snel merk je dat er de muziek op de PAL-versie iets sneller speelt door de frameskips. Nadeel is wel dat door de frameskips het scrollen minder soepel gaat (let maar eens op de bergen op de achtergrond in SMW):

YouTube: PAL VS NTSC - What does it REALLY mean?

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-09-2023 14:35 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:31:
[...]

Bij goed geoptimaliseerde games past men de code zo aan dat je nauwelijks of geen vertraging hebt op PAL-machines (en dus ook niet in de muziek).

Nintendo besteedde er veel meer aandacht aan. De games draaide nog steeds op 50Hz (50fps dus) in plaats van 60, maar de code werd dusdanig aangepast dat er zo af en toe een frame werd geskipt om de snelheid van de game goed te houden. De muziek liep daardoor wel op een ander tempo (sneller, door de frameskips), maar in ieder geval dus niet 17% langzamer zoals op sommige MegaDrive-games.

Hier een mooi vergelijk - SMW op zowel PAL als NTSC, beide feeds gesynced op het belletje dat je hoort als het Nintendo-logo wordt getoond en verder gewoon laten spelen. Al vrij snel merk je dat er de muziek op de PAL-versie iets sneller speelt door de frameskips. Nadeel is wel dat door de frameskips het scrollen minder soepel gaat (let maar eens op de bergen op de achtergrond in SMW):

YouTube: PAL VS NTSC - What does it REALLY mean?
Thanks for this! En ja ik ben het met hem eens, pal versie voelt best 'zwaar' aan na ntsc. Maar de muziek? dat hoor ik een stuk minder goed omdat het dichter bij elkaar ligt! verschil pal geoptimaliseerd vs ntsc is voor mij daardoor dus een stuk minder storend dan ongeoptimaliseerd pal vs ntsc. Is ook logisch want 2e is een verschil van bijna een 5de in snelheid (bijna 20%...afgerond) terwijl scenario 1........wat zal het zijn, eerder 3-5% ofzo? Benieuwd hoeveel het echt is, maar het zou me ENORM verbazen als het net zo groot zou zijn...

10 second ninja DONE

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Dit zijn dan geen consoles, maar wel oude (video)spelletjes :D Tijdens mijn vakantie bezocht ik (2 sept.) het Flipper- und Arcademuseum in Seligenstadt, vlakbij Frankfurt am Main :)

Ze zijn 1x per maand open en je kunt 3 uurtjes spelen. Binnen staan heel veel arcade-spellen en flipperkasten. De kelder alleen flipperkasten, boven 1 rijtje flipperen en de rest arcadegames. 3 uren was te weinig om alles te kunnen spelen en het was snikheet die dag binnen :P Maar ik vond het zeker de moeite waard :D

Voor mij is het net te ver weg om nog een keer terug te gaan, maar als je in Zuid-Limburg zou wonen is dat op een dagje wel te doen :D :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/93JjkKvl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dGVum93l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DTkbIgSl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/an3cc4Gl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nfQizcTl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GcCMpCzl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10gToVgl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1AMInr2l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i3W6yJxl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:31:
[...]

Nintendo besteedde er veel meer aandacht aan. De games draaide nog steeds op 50Hz (50fps dus) in plaats van 60, maar de code werd dusdanig aangepast dat er zo af en toe een frame werd geskipt om de snelheid van de game goed te houden.
Grappig dat het bij Nintendo wel per game verschilt. Zo is bij A Link to the Past de snelheid van Link wel aangepast, maar van de vijanden niet. Toen ik overstapte van PAL naar de NTSC versie was die laatste daardoor een stuk moeilijker. Bij Ocarina of Time is er in het intro een duidelijk verschil tussen PAL en NTSC. Geen idee of dit ook tijdens gameplay zo is:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
mxmemx schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:13:
Mijn bitfunx 2x inmiddels geleverd gekregen.

Heb hem even vluchtig getest door tijdgebrek, dus hij heeft denk ik nog niet de nieuwste firmware. Had voor nu even de gamecube gepakt(die was binnen handbereik), maar het idee was voornamelijk om ipv composite signaal, s-video uit de n64 te krijgen. Voor nu de gamecube dus.

De kabel heeft 4 standen:
Groen svideo smoothing on
Red svideo smoothing off
Blue compostite smoothing on
Yellow composite smoothing off

Groen en rood gaven geen signaal aan mn qled, ik denk omdat de gamecube geen svideo uitzend(?) Of mijn tv kan geen svideo signaal hendelen.

Blue en yellow wel even getest
Yellow geeft iets meer horizontale ruis als in flikkeringen in die richting, echter heb ik niet het idee dat het van een afstand echt een probleem is.
Bij geel had ik meteen het gevoel van oke het is nog steeds lelijk maar ik kan gelijk aan de slag en bij blauw was het lichtelijk smoother, maar toch hadk zon dof gevoel in mn ogen alsof er iets niet klopte. Wellicht een kwestie van wennen. (De fotos ingame zijn genomen in de verschillende standen maar nauwelijks zichtbaar op camera..)

Verder zie ik bij beide varianten schommelingen in de boven en onderste horizontale lijn. Waar dat bij de blauwe gevoelsmatig iets minder heftig aanwezig is. Alsof de lijn een soort elastiekje is die continu heen en weer wobbelt. Wellicht ook weer te wijden aan de oldschool games.

Verder is de audio perfect, geen rare clippings of white noise, zeer helder geluid.

Zodra de gamecube uit is en daarna weer aan gaat is het weer een kwestie van het juiste kanaal selecteren vanaf groen, dus in mijn geval 2-3x klikken naar blauw of geel.

Voor nu kan ik hiermee aan de gang, ik ga als ik meer tijd heb mijn N64 uit de kast halen en daarmee spelen hoe die het beste werkt.

Als jullie nog vragen hebben of toevoegingen willen van mijn kant let me know! Mijn eerste "review" hier dus elk commentaar is welkom.

P.s de kat is ook blij met de doos.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht destijds blij te zijn met deze adapter voor o.a. de gamecube. Nu zag ik in de sd loader en de sd2sp2 pro een leuke upgrade. Nu heb ik vandaag swiss geladen met de sd loader om even te checken hoe of wat aan de hand van deze video. https://youtu.be/2h7FU53D27k?si=DuoASD0W1RG7ZBC3

Nu schrok ik zelf hoe bizar slecht mijn beeld is ten opzichte van zijn beeld, dacht eigenlijk dat het innde game zat maar in het swiss menu is het net zo slecht.
Ik krijg het alleen niet op de camera vastgelegd, de foto hieronder lijkt "scherper" dan dan hij is, in het echt zie je bijv de rondjes van de B nauwelijks of lijkt de kleine text net een vlek van 3m afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD3BRxqByTl4ykA1V-k__o9LhWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dv1VE8Q4fJXwDzrFI9VJVcJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben zelf geen modder dus doe alles met hulpstukken etc. Wellicht is de bitfunx te modden met firmware om betere resolutie te krijgen?

Ik heb eventueel ook nog een digital ingang alleen dan kijk ik weer naar een extra kostenpost van 60-100 euro alleen weet ik niet of dit extreem veel mooier is dan.

Beeld is een 55 inch 4k qled wellicht moet ik daar iets mee.

Help a tweaker 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mxmemx schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:19:
[...]

Ik dacht destijds blij te zijn met deze adapter voor o.a. de gamecube. Nu zag ik in de sd loader en de sd2sp2 pro een leuke upgrade. Nu heb ik vandaag swiss geladen met de sd loader om even te checken hoe of wat aan de hand van deze video. https://youtu.be/2h7FU53D27k?si=DuoASD0W1RG7ZBC3

Nu schrok ik zelf hoe bizar slecht mijn beeld is ten opzichte van zijn beeld, dacht eigenlijk dat het innde game zat maar in het swiss menu is het net zo slecht.
Ik krijg het alleen niet op de camera vastgelegd, de foto hieronder lijkt "scherper" dan dan hij is, in het echt zie je bijv de rondjes van de B nauwelijks of lijkt de kleine text net een vlek van 3m afstand.

[Afbeelding]

Ben zelf geen modder dus doe alles met hulpstukken etc. Wellicht is de bitfunx te modden met firmware om betere resolutie te krijgen?

Ik heb eventueel ook nog een digital ingang alleen dan kijk ik weer naar een extra kostenpost van 60-100 euro alleen weet ik niet of dit extreem veel mooier is dan.

Help a tweaker 🤐
Hij gebruikt een HDMI adapter op basis van een digitale techniek (GCVideo). Jij hebt een analoge oplossing (als ik jouw bericht zo lees zit er enkel composiet en s-video op). Dat zou een hoop verklaren.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Seroczynski schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:53:
[...]

Hij gebruikt een HDMI adapter op basis van een digitale techniek (GCVideo). Jij hebt een analoge oplossing (als ik jouw bericht zo lees zit er enkel composiet en s-video op). Dat zou een hoop verklaren.
Ik heb eventueel wel digitaal, maar dat betekent dus een nieuwe converter zeker?
Maakt tweaken in de swiss settings nog uit denk je? Heb hem nu 480P geforceerd staan op zijn aanraden, maar vgm staat die op gcvideo standaard in swiss

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
mxmemx schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:19:
[...]

[Afbeelding]

Help a tweaker 🤐
De Gamecube heeft het beste beeld via RGB Scart of met een HDMI adapter.

Ik zou het niet anders proberen. Via Aliexpress kan je prima HDMI adapters vinden die direct in de Digital In ingang gaan achterin de Gamecube voor weinig geld.

Ik heb deze persoonlijk gehad (en recentelijk verkocht omdat ik over ben gegaan naar scart <> CRT) maar was er zeer tevreden over.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Vroeger had je een NTSC gamecube (of omgebouwde pal gamecube) met digitale poort, component kabel en NTSC spellen nodig om op 480p te kunnen spelen. Dat gaf het beste beeld.

Ik vraag me af of het tegenwoordig mogelijk is om PAL spellen in 480p (of 576p) te spelen?

Hoe werkt het met een hdmi mod bijvoorbeeld. Heb je dat altijd progressive beeld? Zelfs bij PAL spellen?
Slogra schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:59:
Vroeger had je een NTSC gamecube (of omgebouwde pal gamecube) met digitale poort, component kabel en NTSC spellen nodig om op 480p te kunnen spelen. Dat gaf het beste beeld.

Ik vraag me af of het tegenwoordig mogelijk is om PAL spellen in 480p (of 576p) te spelen?

Hoe werkt het met een hdmi mod bijvoorbeeld. Heb je dat altijd progressive beeld? Zelfs bij PAL spellen?
Ja zat ik me ook af te vragen, er zijn volgens mij diverse mods die hdmi mogelijk maken en soms dan ook gelijk rgb en/of component beschikbaar maken, maar voor de luie of technish minder goede tweakers is plug and play wel fijn.
Andere optie is mogelijk de adapter die Ricepuppet adviseerde kopen en dan van hdmi downscalen naar rgb. Zou kunnen met gbs control (en ook de RT4k straks en vast nog wel andere scalers ook) als het goed is. Of eventueel direct met een dongle van hdmi naar een van beiden...

@Ricepuppet hoe heb jij nu dan je cube verbonden?

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricepuppet
Sagat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:23:
[...]

Ja zat ik me ook af te vragen, er zijn volgens mij diverse mods die hdmi mogelijk maken en soms dan ook gelijk rgb en/of component beschikbaar maken, maar voor de luie of technish minder goede tweakers is plug and play wel fijn.
Andere optie is mogelijk de adapter die Ricepuppet adviseerde kopen en dan van hdmi downscalen naar rgb. Zou kunnen met gbs control (en ook de RT4k straks en vast nog wel andere scalers ook) als het goed is. Of eventueel direct met een dongle van hdmi naar een van beiden...

@Ricepuppet hoe heb jij nu dan je cube verbonden?
Voor de Gamecube hoef je geen HDMI mod te installeren (bestaan ook niet)

De Digital In uitgang aan de achterkant van de Gamecube transporteert het HDMI signaal via de adapter en geeft upscaled en strak beeld weer. De exacte techniek erachter weet ik zo even niet, maar het is niet puur alleen beeld doorgeven.

De adapter is degelijk bezig met technische berekeningen om VGA scherpte weer te geven. Ik heb zelf mijn Gamecube via SCART aangesloten op mijn MX4002.

Je kan in een video van mij redelijk goed zien wat de HDMI adapter doet, zo rond 7:17.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Ricepuppet schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:56:
[...]

Voor de Gamecube hoef je geen HDMI mod te installeren (bestaan ook niet)
:o
Vooropgesteld, jij modt daadwerkelijk consoles ik volg alleen maar het nieuws erover, maar ik zou zweren dat ik ook interne hdmi oplossingen voor de Cube voorbij heb zien komen.
Bedoel je dat ze nu niet beschikbaar zijn of is er daadwerlijkelijk nooit iets geweest?
De Digital In uitgang aan de achterkant van de Gamecube transporteert het HDMI signaal via de adapter en geeft upscaled en strak beeld weer. De exacte techniek erachter weet ik zo even niet, maar het is niet puur alleen beeld doorgeven.
Goed zoals aangegeven zelfs als er een keuze zou zijn...plug en play solution zou sowieso mijn (iig korte termijn) voorkeur hebben. Helemaal als er dus geen of weinig nadelen zijn....
De adapter is degelijk bezig met technische berekeningen om VGA scherpte weer te geven. Ik heb zelf mijn Gamecube via SCART aangesloten op mijn MX4002.
Heh ok, maar welke kabel dan? Eventueel nog aanbevelingen voor ons O-) die ook zoiets willen? :D
Je kan in een video van mij redelijk goed zien wat de HDMI adapter doet, zo rond 7:17.

[YouTube: Nintendo Gamecube Super Famicom Colouring Customizing Mod and GCLoader Install!]

10 second ninja DONE

• Ricepuppet
Sagat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:18:
[...]

:o
Vooropgesteld, jij modt daadwerkelijk consoles ik volg alleen maar het nieuws erover, maar ik zou zweren dat ik ook interne hdmi oplossingen voor de Cube voorbij heb zien komen.
Bedoel je dat ze nu niet beschikbaar zijn of is er daadwerlijkelijk nooit iets geweest?

[...]

Goed zoals aangegeven zelfs als er een keuze zou zijn...plug en play solution zou sowieso mijn (iig korte termijn) voorkeur hebben. Helemaal als er dus geen of weinig nadelen zijn....

[...]

Heh ok, maar welke kabel dan? Eventueel nog aanbevelingen voor ons O-) die ook zoiets willen? :D

[...]
Naar mijn weten nooit geweest. Ik zou ook niet het voordeel erin zien; er zijn heel veel HDMI adapters (ook van Kaico en Prism bv.) die Plug and Play zijn.

Alleen als je een Gamecube DOL-101 versie zou hebben (zonder Digital In, een van de latere versies) zou ik er nog heil inzien; maar dan nog kan je makkelijker voor de SCART optie kiezen zonder gedoe van het mogelijke solderen, daughter-board installeren etc.

De adapters zijn letterlijk P&P. Insteken en gaan en je kan veelal met een afstandsbediening nog aanpassingen maken in een overlay menu.

Ik heb gewoon een willekeurige SCART kabel van Aliexpress gekocht en de caps verwijderd bij de SCART kabel om zo helderder beeld te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ricepuppet schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:39:
[...]

Naar mijn weten nooit geweest. Ik zou ook niet het voordeel erin zien; er zijn heel veel HDMI adapters (ook van Kaico en Prism bv.) die Plug and Play zijn.

Alleen als je een Gamecube DOL-101 versie zou hebben (zonder Digital In, een van de latere versies) zou ik er nog heil inzien; maar dan nog kan je makkelijker voor de SCART optie kiezen zonder gedoe van het mogelijke solderen, daughter-board installeren etc.

De adapters zijn letterlijk P&P. Insteken en gaan en je kan veelal met een afstandsbediening nog aanpassingen maken in een overlay menu.

Ik heb gewoon een willekeurige SCART kabel van Aliexpress gekocht en de caps verwijderd bij de SCART kabel om zo helderder beeld te krijgen.
Met de GCVideo op een Pluto IIx bord kan je internal HDMI mod doen. bron

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbLWMd9UsAAFx6P?format=jpg&name=large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Ik heb zelf nog even 480p (ntsc) en 480i (pal 60hz) vergeleken op dezelfde setup.

Component kabel -> Portta Component naar hdmi converter.

480p:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBjD3XFbCYBOtTyoqAHVihJ3Rso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyFlAqO1FI8eSW5HrLzTiz4H.jpg?f=fotoalbum_large

480i (met standaard smooth filter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRNknkjQcjYXL3NvseraY44NqzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whk7or2tOOmgtlzbkWQyc79F.jpg?f=fotoalbum_large

480p is uiteraard beter, maar eerlijk is eerlijk, ik vind 480i ook zeer acceptabel.
Ik heb geen optie om de smooth filter uit te zetten. Maar volgens mij is dat met de juiste software wel mogelijk. En dan zal 480i nog meer in de buurt komen van 480p. Het grootste verschil zit dan alleen nog in de bewegende beeld, waar progressive beter zal zijn.

Voor mij was een component naar hdmi converter een logische en goedkope keuze. De component kabel had ik namelijk al. De converter kostte 27 euro op Amazon. En ik zou 'm ook kunnen gebruiken voor mijn Wii en xbox360.

Anyway, ik vraag me nog steeds af of je pal games op een of andere manier in progressive kan spelen. Dat is wel een must als je alleen pal games hebt, en je een (dure) converter of mod gaat kopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ricepuppet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgV68XyLCEyXl_ZBTCJ8y0ANmbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwOcgny3ETYr8nqxXWT7YfbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRGkamVuhcDK4fYhx_kjItONMAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ULtcJDs8AP69FdWQC7BRwve.jpg?f=fotoalbum_large

Even Paper Mario op de Gamecube via RGB SCART laten zien via de Mx4002 CRT.

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Ricepuppet schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even Paper Mario op de Gamecube via RGB SCART laten zien via de Mx4002 CRT.
Als ik dit zie begin ik toch te vermoeden dat mijn MX4000 versleten is.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricepuppet
Redax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:59:
[...]

Als ik dit zie begin ik toch te vermoeden dat mijn MX4000 versleten is.
Ik heb de mijne bij een muzikant gehaald die er netjes mee omging. Op het beeldbuis zat een klein krasje, maar heb recentelijk drie MX4002's gedoneerd gekregen en toen wezen Frankensteinen om zo twee goede MX4002's in elkaar te draaien.

Hier nog wat beelden van Mario Kart GBA via de Gamecube via de Gameboy Player en Double Dragon NES op dezelfde manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S3ZY5zk2Z8uQ4drQl_R6ImFoFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meIJDkzTVYxss8befSSxn7Yc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF90NjiCOB7IS6ZYM3gHR9kG9yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h154K0eThOtULSirpyumGiaC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XDyr9LjmquABQsC0H-NC7fyedo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3tyuHPgNzL7gR7ZWr3g3jdY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61oMvIkBmMc0ZSB9w3w7aX_Glts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ6YfD3PjBBR1fL1wvsf1ot6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ricepuppet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2ZdO2LQsuEvN1etvB5wgP0KOsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhxKQIp5VzJSM9aipWvYjYxy.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar maanden geleden had ik een fotoshoot voor het Nationaal Videogame Museum en dit is het resultaat; ik sta nu als poster voor de ingang van het gebouw :)

Neem een selfie als je langs komt met mijn hoofd!

• davince72
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-08 21:06
Ricepuppet schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:22:
[Afbeelding]

Een paar maanden geleden had ik een fotoshoot voor het Nationaal Videogame Museum en dit is het resultaat; ik sta nu als poster voor de ingang van het gebouw :)

Neem een selfie als je langs komt met mijn hoofd!
Ze zijn aan het verhuizen begrijp ik, maar dit lijkt nog de oude locatie? Blijf jij daar nu als hang-jongen achter? :)
Of is dit toch wel al de nieuwe locatie?

• Ricepuppet
davince72 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:42:
[...]

Ze zijn aan het verhuizen begrijp ik, maar dit lijkt nog de oude locatie? Blijf jij daar nu als hang-jongen achter? :)
Of is dit toch wel al de nieuwe locatie?
Dit is de nieuwe locatie (ABN Amro gebouw)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag uit de vroege dienst een pakketje binnen: scartkabel, conductive pads en controller schroefjes voor de NES binnengekomen.

Dusja, meteen aan de slag gegaan :P

Pads vervangen en controllers in elkaar geschroefd met de nieuwe schroefjes: (waren voor ps3/ps4 controllers maar passen perfect in die van de NES)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4eNMZuE9P92u3lhfIocJDSCTPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/If8JQVnxLvLqbaqxMVOWdnAD.jpg?f=user_large

Beter dan de oude :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyyBaZC-sJKyKvFE0QwObhvPezE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vocjk4xUyAxJUnwJG6R8Wdbh.jpg?f=user_large

M'n kleine beeldbuisje ff van zolder getrokken en karren maar. Dacht ik althans, alles aangesloten maar zeer belabberd beeld met dikke pixel blobs...

Nu had ik de cartridges allemaal al schoongemaakt, dus daar kon het eigenlijk niet aan liggen. NES opengeschroefd en de 72 pin connector verwijderd. Man, wat waren die pins ook smerig. Zat een soort oxidatie laagje op. Alles geboend met isopropyl en wattenstaafjes, helaas hier geen foto's van.

Toen getest zonder hitteschild en boven behuizing, en: strak beeld! Alles weer gemonteerd en alle spellen even getest. Alle PAL games werken, en de controllers doen het weer als nieuw! Zapper doet het ook perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ycPv5Fgv_in1p4npUISjmtLgUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fSdpGJ4EL1Z45BvM3EpN4LNn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6O4HzXhqrVzaiPKUHvTAgis-9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaJb9pocFWdQpnkEjfKUG4Yi.jpg?f=user_large

Enige nadeel: de cartridge slot is compleet versleten, dus de games blijven niet naar beneden zitten. De 72 pin connector is ook behoorlijk los en versleten, dus ik moet er iets tussen klemmen om de cartridge naar beneden te houden en contact te laten maken.

Maar ff een mooi hulpstuk gemaakt van, jawel, karton en ducttape :+ Ziet er niet uit, werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDFK5h7FSVs3a6qXaWnnKebDI5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/be1vHZonvy9a9VfrM8TqdP3S.jpg?f=user_large

Heb wel een nieuwe 72 pin connector besteld, zodat de cardridges niet persé naar beneden hoeven om te spelen.

Toen kwam de kleine bij een vriendje vandaan, en zei: 'Huh? Hebben wij zo'n ding?'

'Ja, tuurlijk maat.' zei ik. Meteen ff duckhunt gespeeld samen :P en Pacman, en Mario.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tteKY9eB54mQ5Az5GfoTtjfmFfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bL2gCJqq4gnaWVRT0Ccq0lru.jpg?f=user_large

Lachen toch.

Er zitten nog 2 NTSC games bij die ik niet heb kunnen testen, want de Gamekey die erbij zit doet het niet. Krijg hem niet aan de praat, en dat ding krijg ik ook niet open, er zit intern ergens iets gelijmd of gelast lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o711JGIfBaA2HGC3AHldQM_J6c8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9A297Sayq4Pzey5E5B3Fpw3Z.jpg?f=user_large

Eerst maar ff die nieuwe 72 pins connector afwachten, zien of ie het dan misschien wel doet.

Voorlopig blijft de NES hier en ga ik er lekker op gamen. Zal hem morgenavond eens proberen aan te sluiten op de GSB controller. Maarja, dan kan je niet schieten met de zapper he >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LwxEhoP_DBxaNdquv9cCb9s5rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWF5vroS5tCTLsfJS0W1De1Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:11
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:32:
Vandaag uit de vroege dienst een pakketje binnen: scartkabel, conductive pads en controller schroefjes voor de NES binnengekomen.

Pads vervangen en controllers in elkaar geschroefd met de nieuwe schroefjes: (waren voor ps3/ps4 controllers maar passen perfect in die van de NES)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M'n kleine beeldbuisje ff van zolder getrokken en karren maar. Dacht ik althans, alles aangesloten maar zeer belabberd beeld met dikke pixel blobs...

Nu had ik de cartridges allemaal al schoongemaakt, dus daar kon het eigenlijk niet aan liggen. NES opengeschroefd en de 72 pin connector verwijderd. Man, wat waren die pins ook smerig. Zat een soort oxidatie laagje op. Alles geboend met isopropyl en wattenstaafjes, helaas hier geen foto's van.

Toen getest zonder hitteschild en boven behuizing, en: strak beeld! Alles weer gemonteerd en alle spellen even getest. Alle PAL games werken, en de controllers doen het weer als nieuw! Zapper doet het ook perfect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enige nadeel: de cartridge slot is compleet versleten, dus de games blijven niet naar beneden zitten. De 72 pin connector is ook behoorlijk los en versleten, dus ik moet er iets tussen klemmen om de cartridge naar beneden te houden en contact te laten maken.

Maar ff een mooi hulpstuk gemaakt van, jawel, karton en ducttape :+ Ziet er niet uit, werkt perfect:

[Afbeelding]

Heb wel een nieuwe 72 pin connector besteld, zodat de cardridges niet persé naar beneden hoeven om te spelen.

Toen kwam de kleine bij een vriendje vandaan, en zei: 'Huh? Hebben wij zo'n ding?'

'Ja, tuurlijk maat.' zei ik. Meteen ff duckhunt gespeeld samen :P en Pacman, en Mario.

[Afbeelding]

Lachen toch.

Er zitten nog 2 NTSC games bij die ik niet heb kunnen testen, want de Gamekey die erbij zit doet het niet. Krijg hem niet aan de praat, en dat ding krijg ik ook niet open, er zit intern ergens iets gelijmd of gelast lijkt het.

[Afbeelding]

Eerst maar ff die nieuwe 72 pins connector afwachten, zien of ie het dan misschien wel doet.

Voorlopig blijft de NES hier en ga ik er lekker op gamen. Zal hem morgenavond eens proberen aan te sluiten op de GSB controller. Maarja, dan kan je niet schieten met de zapper he >:)

[Afbeelding]
Je weet dat de cartridge niet naar beneden hoeft he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sarlo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
[...]

Nou geloof me, bij deze echt wel. Als je de cartridge omhoog laat geeft ie een knipperend power lampje.

Die 72 pin connector is behoorlijk uitgelubberd en versleten, en maakt geen goed contact meer zonder spanning erop.

Maargoed, heb een nieuwe besteld dus moet goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lachen toch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om te lezen :)
Mooi werk, weer een NES gered ;)

Met die gamekey kan toch weinig mis zijn… ik denken ook de slots en cart even kuisen

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bruiser schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:27:
[...]

Leuk om te lezen :)
Mooi werk, weer een NES gered ;)

Met die gamekey kan toch weinig mis zijn… ik denken ook de slots en cart even kuisen
Net gelezen dat die blijkbaar alleen met 2 games werkt, 1 PAL en 1 NTSC... Dan fopt hij de console met de regiocode.

Wist ik veel _O- ik dacht dat je er een NTSC óf PAL in moest drukken... :o

Lekker slim ook weer, leermomentje :P zal hem morgen nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
sarlo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
[...]

Mijn NES, ik vermoed met een nieuwe 72-pin connector, doet het zelfs niet lekker als je ze naar beneden duwt. Gewoon er in steken en gaan. Sowieso een prut concept :)

@Verwijderd Je kan ook proberen de pins terug te buigen. Maar een nieuwe is makkelijker.

[ Voor 12% gewijzigd door PluueeR op 23-09-2023 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:09:
[...]

Nou geloof me, bij deze echt wel. Als je de cartridge omhoog laat geeft ie een knipperend power lampje.

Die 72 pin connector is behoorlijk uitgelubberd en versleten, en maakt geen goed contact meer zonder spanning erop.

Maargoed, heb een nieuwe besteld dus moet goedkomen.
Heb je al geprobeerd de pin connector even te koken? (30 minuten in kokend water)
Dat zorgt ervoor dat de pins min of meer terug buigen naar hun oorspronkelijk vorm. Het heeft voor mij in ieder geval bij een stuk of 10 NES'n geholpen

Verwijderd

Flapperbol schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:23:
[...]

Heb je al geprobeerd de pin connector even te koken? (30 minuten in kokend water)
Dat zorgt ervoor dat de pins min of meer terug buigen naar hun oorspronkelijk vorm. Het heeft voor mij in ieder geval bij een stuk of 10 NES'n geholpen
Dit heb ik zeker nog niet geprobeerd, kwam zo niet in me op _O-

Ik hou van dit soort oplossingen, bedankt voor de tip! Ik ga het binnenkort ff proberen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYgHo
Kook heel vaak de zwarte drive belts.. van bv cdrom drives en cdi spul.
Werkt ook perfect, als je geen vervangende kan vinden.

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linksquest
Lading Demo discs binnen gekregen vandaag, ik ga ze binnenkort met en met proberen te digitaliseren, zal ze met jullie delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZxgi4pnrfuCFbcTYz1UCAx13Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKDnN8UuYcE5hITl0KvFGdJh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Meteen maar werk van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGpF1jpYLjRQtnslO4aR8kln-xs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DnpXPZ7WqCqylXROU6VRlVNL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_HafcfTokd3QWEeqAUEnZN5NDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sRQnpR635x3bBVgRbWYe8Ex0.jpg?f=user_large

Ben benieuwd, kan nog wel een snufje peterselie gebruiken :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

@Flapperbol, het heeft gewoon gewerkt! Bedankt nogmaals voor deze tip man d:)b dit soort dingen vind ik dus echt machtig mooi :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmdTYZ8GhNLBIq6T9bL4F_qmaMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j7Cd20pRX8mrZEFfrRMMj5dG.jpg?f=user_large

Meteen ff die Gamekey geprobeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hT6GtTBgAOjLSp_O8GjGh1yRgYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnopYsBjCtj7RYtdVMzFQddr.jpg?f=user_large

Die werkt dus ook gewoon prima voor NTSC titels.

En je kunt hem blijkbaar ook gewoon gebruiken als top loader voor PAL games:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GCh2fUHVd0iCPE460AmYkjeXYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s955SkZCfG3smdDHwwcVOmmg.jpg?f=user_large

Dikke prima dit :*)

• Bruiser
  • Niet online
[...]

Ben curieus naar het “waarom” dat dit werkt…
Enige wat ik kan bedenken is dat materiaal uitzet door warmte. Als het vervolgens terug afkoelt krimpt het opnieuw. Zou het krimpen in dit geval ervoor zorgen dat de pinnen terug strak komen te staan…?

Want als het een gevolg is van het uitzetten door de hitte, gaat het resultaat maar van korte duur zijn vermoed ik…

Geen fysicus hier met een goede uitleg? :p

[ Voor 8% gewijzigd door Bruiser op 23-09-2023 18:50 ]

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
Ik dacht dat het koken vooral was om vuil e.d. er af te krijgen. Dat gezegd hebbende, kan je dan niet beter koken in demi water of water uit de condensdroger? Ivm kalk aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
PluueeR schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:54:
Ik dacht dat het koken vooral was om vuil e.d. er af te krijgen. Dat gezegd hebbende, kan je dan niet beter koken in demi water of water uit de condensdroger? Ivm kalk aanslag?
Misschien heeft ie wel een water ontharder :+
Zonder dollen, zou ‘m daarna sowieso even met alcohol alles na reinigen en met perslucht oid alles droogblazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Laatst online: 08:22
Volgens mij heeft het te maken met metal memory, waarbij het metaal door de verhitting weer terug "buigt" naar de oorspronkelijke vorm. (Als de pinnen teveel verbogen zijn zal het effect minder zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Flapperbol schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:31:
[...]

Volgens mij heeft het te maken met metal memory, waarbij het metaal door de verhitting weer terug "buigt" naar de oorspronkelijke vorm. (Als de pinnen teveel verbogen zijn zal het effect minder zijn)
Dit zou kunnen, maar weinig metalen hebben dit memory effect. Geen idee welk metaal Nintendo heeft gebruikt natuurlijk :)

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Dit lijkt me dan een meer aannemelijkere uitleg waarom het koken van de connector werkt. En als je carts proper zijn, ineens ook een meer permanente oplossing…

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik had de connector al een keer goed gereinigd met IPA en een nagelborstel, die was echt al goed schoon. De cartridges eveneens.

En toch moest ik ze indrukken, en behoorlijk diep ook.

Dus het koken lijkt op 1 of andere manier toch echt iets met de stand van de pins te doen.

En voor de volledigheid: ja, ik heb een waterontharder :+

Ik zou ook wel willen weten hoe dit nu precies werkt. Zou het kunnen dat het metaal koud gebogen is, en door het verhitten de spanning eruit trekt waardoor ze terug buigen?

Maarja, aan de andere kant: 'vraag niet hoe het kan maar geniet ervan'. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ricepuppet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcpuO8T12UTmTVdvnjgun_BnSmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/52jyB6VJVuzDvQkmvJKadnSy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fExi7YqBaJu25roOjdxQa6lCHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKCAHUtOwM9xFRUiOIWM2qtu.jpg?f=user_large

Eindelijk na een maand m'n S-Video kabel voor die PVM die ik 1,5 maand geleden gratis had opgehaald. Was even rommelen met de instellingen, maar hij doet het!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Josefien
Mijn Xbox 360 Slim (Trinity bord) is overleden ;( Ik had 'm pas eind januari dit jaar en had 'm gemod met RGH3. Er werd weinig mee gespeeld, maar eergisteren deed ik er toevallig nog Kinect Sports op en de dag erna was 'ie stuk, zwart scherm bij het aanzetten ;(

Via een Discord-groep kreeg ik instructies om 'm terug naar stock te flashen voor een foutcode... de GPU bleek defect, ofwel einde verhaal ;(

De meeste game saves stonden op de HDD en ik had nog 1 reserve 360 Slim met Corona-bord, daar kon ik de HDD in overzetten. Alleen bleken de save-files profiel-gebonden en die stond op de interne 4GB geheugenmodule, samen met de save van Motocross Madness. En een Corona-bord heeft geen aansluiting ervoor.

Via diezelfde Discord-groep werd me gelukkig verteld dat die interne geheugenmodule in feite een USB-stick was :o en met een USB-connector eraan gesoldeerd de data zo met FatXplorer eraf te kopiëren was :D Zo gedaan, de PC detecteerde 'm als "Lexar USB Flash drive" :P

Alle games en saves zijn nu dus overgezet naar de Slim met Corona-bord, kan daarop verder :)

De geheugenmodule op het kapotte Trinity bord wat een USB-opslag is :D :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2sHQ1hbl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uR7JpAyl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Ricepuppet schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:36:
[...]

De Gamecube heeft het beste beeld via RGB Scart of met een HDMI adapter.

Ik zou het niet anders proberen. Via Aliexpress kan je prima HDMI adapters vinden die direct in de Digital In ingang gaan achterin de Gamecube voor weinig geld.

Ik heb deze persoonlijk gehad (en recentelijk verkocht omdat ik over ben gegaan naar scart <> CRT) maar was er zeer tevreden over.
Is dit de prijs incl. invoerkosten in NL of komt dat er nog bij denk je?
Met mn SD loader kwam er ook ineens 12 euro bovenop x.x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricepuppet
mxmemx schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:25:
[...]

Is dit de prijs incl. invoerkosten in NL of komt dat er nog bij denk je?
Met mn SD loader kwam er ook ineens 12 euro bovenop x.x
Aliexpress rekent tegenwoordig bedragen inc. BTW & invoer rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
Ricepuppet schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:38:
[...]

Aliexpress rekent tegenwoordig bedragen inc. BTW & invoer rechten.
Dat is perfect! ik dacht dat dit er nog bij kwam, dan is 37 euro een goede prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Mijn 2e Stellar HD plus setje komt een deze dagen binnen…
Wil een 2e Xbox op voorraad hebben.
Heb ook nog 6 setjes flex kabels besteld , zodat ik ook nog even kan solderen op een andere encoders dan de Xalibur van de 1.6. Heb nog een paar non 1.6 (en ook nog een 2stuks 1.6 op voorraad) is ook wel leuk om dat even te proberen.

Geen idee of ik ze allemaal op voorraad houd, maar goed dat is voor later..
Beetje jammer dat ze komen op mijn laatste dag van mijn vakantie…. Had gehoopt, dat het in begin van mijn vakantie was…

Zal ook maar even weer een ssd kopen, en een 80mm fan voor de fan mod, want heb zo geen zin in een jet engine. Gezien de mod op mijn manier bewezen werkt, gaan we deze maar gewoon weer uitvoeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ricepuppet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeuJ4PpkiKyDMf_Ifo1WcjaqJLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oOpcxUtfyuZgBPlOrF7gmQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nasqj3TQG1LVymjr9iGxYAcMGeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3bgWp4HCMz2zku34xbjCsOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend terug gekomen uit Frankrijk (Metz) en dit was de enige gameshop die ik vond in omstreken die retro spullen verkocht.

Bepaal zelf of het (te) duur is of niet 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ricepuppet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van het weekend terug gekomen uit Frankrijk (Metz) en dit was de enige gameshop die ik vond in omstreken die retro spullen verkocht.

Bepaal zelf of het (te) duur is of niet 😬
Ben ik nou te dom om die prijzen te begrijpen? Hoeveel is het nou als het 99€90 is? Bedoelen ze €90, €99 of €99,90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 14:21

Thermomet3r

het is warm of koud

Nouja we zeggen ook negenennegentig euro negentig ofwel 99€90, zo onlogisch vind ik het nog niet.
Maar duidelijk is het in ieder geval niet

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricepuppet
Seroczynski schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:32:
[...]

Ben ik nou te dom om die prijzen te begrijpen? Hoeveel is het nou als het 99€90 is? Bedoelen ze €90, €99 of €99,90?
Het is volgens mij €99,90. Alles was in die shop zo 'raar' geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Laatst online: 20-09 21:43
Ricepuppet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:37:
[...]

Het is volgens mij €99,90. Alles was in die shop zo 'raar' geprijsd.
Dat is de Franse manier van prijzen. Ookal hebben al die landen de Euro. We zetten het valuta teken allemaal op de plek van hoe het met de oude munt werkte.

• 3style
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 08:40

3style

...

Josefien schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:43:
Mijn Xbox 360 Slim (Trinity bord) is overleden ;( Ik had 'm pas eind januari dit jaar en had 'm gemod met RGH3. Er werd weinig mee gespeeld, maar eergisteren deed ik er toevallig nog Kinect Sports op en de dag erna was 'ie stuk, zwart scherm bij het aanzetten ;(

Via een Discord-groep kreeg ik instructies om 'm terug naar stock te flashen voor een foutcode... de GPU bleek defect, ofwel einde verhaal ;(

De meeste game saves stonden op de HDD en ik had nog 1 reserve 360 Slim met Corona-bord, daar kon ik de HDD in overzetten. Alleen bleken de save-files profiel-gebonden en die stond op de interne 4GB geheugenmodule, samen met de save van Motocross Madness. En een Corona-bord heeft geen aansluiting ervoor.

Via diezelfde Discord-groep werd me gelukkig verteld dat die interne geheugenmodule in feite een USB-stick was :o en met een USB-connector eraan gesoldeerd de data zo met FatXplorer eraf te kopiëren was :D Zo gedaan, de PC detecteerde 'm als "Lexar USB Flash drive" :P

Alle games en saves zijn nu dus overgezet naar de Slim met Corona-bord, kan daarop verder :)

De geheugenmodule op het kapotte Trinity bord wat een USB-opslag is :D :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor tweaker :)
Mooie console die x360. Ik speel er nog regelmatig op (met name outrun 2 en wat leuke shooters) en ook nog mooi op een crt.

Moet een aardig klusje zijn geweest om deze console te demonteren of viel het mee?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47
Ik kon het niet laten... stond hier te koop op Tweakers. Niet goedkoop, maar heb altijd een PSOne met een schermpje willen hebben! Het mooiste had het official Sony scherm geweest, maar deze werkt ook wel prima. Dus nu moet ik maar weer PlayStation games gaan verzamelen... onlangs wel Final Fantasy 6 en 7 bij de kringloop gevonden. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8esZiCdVnG3IgVlRtcw-O8zeD_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJhkC6EUJavP5VYy4hmtLTDH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
3style schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:16:
[...]

Netjes hoor tweaker :)
Mooie console die x360. Ik speel er nog regelmatig op (met name outrun 2 en wat leuke shooters) en ook nog mooi op een crt.

Moet een aardig klusje zijn geweest om deze console te demonteren of viel het mee?
Mooi zeker. Het is echter niet de meest betrouwbare console lijkt het, samen met de PS3. Mijn overleden exemplaar schijnt niet de enige te zijn met defecte GPU/CPU. En mijn ervaring is dat Xbox 360/PS3 ook veel vaker vastlopers hebben t.o.v. de voorgangers Xbox/PS2.

Demonteren viel bij dit specifieke exemplaar mee omdat ik 'm bij aankoop al open heb gehad voor de RGH3 mod.

Maar als 'ie voor het eerst open moet, is het clipje die de 2 helfden bij elkaar houdt t.h.v. de harde schijf het moeilijkste voor mij omdat je het clipje niet kunt zien. Beide 360 S's die ik heb geopend zijn op dat punt niet krasvrij gebleven. Voor de rest zijn het vooral heel veel stappen.

Dat moeilijke clipje is "stap 10" hier:
https://nl.ifixit.com/Teardown/Xbox+360+S+Teardown/107077

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raem
https://www.gamereactor.e...-ea-sports-fc-24-1309293/

Snel alle Fifa games inslaan voor €0,10. Misschien worden ze toch nog wat waard. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 09:37
Mooi zeker. Het is echter niet de meest betrouwbare console lijkt het, samen met de PS3. Mijn overleden exemplaar schijnt niet de enige te zijn met defecte GPU/CPU. En mijn ervaring is dat Xbox 360/PS3 ook veel vaker vastlopers hebben t.o.v. de voorgangers Xbox/PS2.
Idd, had nu laatste dagen op men ps3 ook elke keer een vastloper en heb het cache geleegd en is opgelost,maar het zijn wel consoles dat je goed moet koelen etc..
Ik zet op dagen zoals vandaag altijd een ventilator op men ps3.
Disfigured schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:02:
Ik kon het niet laten... stond hier te koop op Tweakers. Niet goedkoop, maar heb altijd een PSOne met een schermpje willen hebben! Het mooiste had het official Sony scherm geweest, maar deze werkt ook wel prima. Dus nu moet ik maar weer PlayStation games gaan verzamelen... onlangs wel Final Fantasy 6 en 7 bij de kringloop gevonden. :D

[Afbeelding]
een xstation zou ideal zijn, maar volgens mij kan dat nog steeds alleen maar op een og grijze ps1 (en dan ook nog checken wel versie je hebt!).

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bezig mijn PS3 slim van een verse 1TB SSD te voorzien. 500gb HDD zat wat vol. Nou dacht dat doe ik wel even, backup maken van originele HDD duurde bijna 48 uur :/
Net CFW er weer terug opgezet en verse install gedaan. Nu herstellen. Volgens de backup tool duurt het een kleine 13 uur,
Volgende keer toch maar eerst wat opruimen. Stonden genoeg games op die toch ik nooit ging spelen. Lesje weer geleerd.
Kan ik mijn phat nu upgraden naar 500gb, CFW erop misschien eraser mod nog toepassen en dan mag hij door naar de volgende.

• Linksquest
cold_as_ijs schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:58:
Bezig mijn PS3 slim van een verse 1TB SSD te voorzien. 500gb HDD zat wat vol. Nou dacht dat doe ik wel even, backup maken van originele HDD duurde bijna 48 uur :/
Net CFW er weer terug opgezet en verse install gedaan. Nu herstellen. Volgens de backup tool duurt het een kleine 13 uur,
Volgende keer toch maar eerst wat opruimen. Stonden genoeg games op die toch ik nooit ging spelen. Lesje weer geleerd.
Kan ik mijn phat nu upgraden naar 500gb, CFW erop misschien eraser mod nog toepassen en dan mag hij door naar de volgende.
Stomme vraag, was hier ook aan het denken om dat te doen, maar heeft het een meerwaarde kwa snelheid, ik weet dat een SSD sneller is dan een HDD, maar kan de Playstation 3 dit ook aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Linksquest schreef op donderdag 28 september 2023 @ 06:43:
[...]

Stomme vraag, was hier ook aan het denken om dat te doen, maar heeft het een meerwaarde kwa snelheid, ik weet dat een SSD sneller is dan een HDD, maar kan de Playstation 3 dit ook aan?
Zelf heb ik een PS3 Ultra Slim + SSD + PS3HEN mod.
Je moet geen enorme verbeteringen verwachten zoals bij een PS5 en SeriesS/X. Als een game er met een originele 5400rpm HDD er over deed om een spel 40 seconden in te laden, is dat nu eerder iets van rond de 30 seconden. In-game texture loading en dergelijke loopt ook allemaal net wat soepeler.

Dus het is maar net wat je het allemaal waard vind. Ben sowieso bezig om al mijn te consoles voorzien van een refurbish, zoals het vervangen van caps (indien nodig, soms preventief), reinigen, nieuwe koelpasta en dergelijke. Zo moet ik mijn OG Xbox en PS3 BC Phat ook nog steeds aanpakken. Daarbij neem ik altijd gelijk de HDD mee, deze gaat er uit en er gaat een SSD in. Dus niet alleen voor snelheids winst. Ook gewoon om er weer minstens 10 jaar mee vooruit te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Linksquest schreef op donderdag 28 september 2023 @ 06:43:
[...]

Net heel snel getest met RDR, die heeft een laadtijd van 1 minuut ofzo. Het was nu iets van 15 sec. Niet precies gemeten, dus kan zomaar wat afwijken maar merkte duidelijk een verbetering. Sowieso als je al een grotere drive in je PS3 wil steken dan is er geen prijsverschil tussen 2,5 inch HDD en SSD, dus dan is het een nobrainer wat mij betreft. Enige nadeel van SSD is dat als de SSD geen power krijgt dat er kans op dataloss ontstaat. Zal pas na een jaar of langer gebeuren. Dus sowieso eens in de 6 maanden aanzetten is het advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
Toch maar een keer overwegen, ook met de blik op de toekomst omdat een SSD toch veiliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Is het wel echt zo dat een SSD veiliger/betrouwbaarder is dan een HDD? Voor mijn gevoel is het juist andersom, omdat mijn ervaring is dat als een HDD defect raakt dit zich vaak eerst aankondigd door afwijkende geluiden en/of traagheid. Terwijl flash-gebaseerde apparaten van het een op het andere moment stuk gaan zonder kans om de data nog te herstellen.

In mijn consoles heb ik alleen 2e hand HDD's gebruikt en tot nu toe nog geen een defect gehad. In PC's/thuisserver is alleen SSD voor het OS, de rest zijn gebruikte HDD's.
Josefien schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:12:
Is het wel echt zo dat een SSD veiliger/betrouwbaarder is dan een HDD? Voor mijn gevoel is het juist andersom, omdat mijn ervaring is dat als een HDD defect raakt dit zich vaak eerst aankondigd door afwijkende geluiden en/of traagheid. Terwijl flash-gebaseerde apparaten van het een op het andere moment stuk gaan zonder kans om de data nog te herstellen.

In mijn consoles heb ik alleen 2e hand HDD's gebruikt en tot nu toe nog geen een defect gehad. In PC's/thuisserver is alleen SSD voor het OS, de rest zijn gebruikte HDD's.
Duurzaamheid zit geen verschil in volgens dit artikel:
https://www.howtogeek.com...-more-reliable-than-hdds/

Wat verder voor SSD belangrijk is hoeveel data je er naar schrijft, wat bij consoles best meevalt. Ik zou in ieder geval geen tweedehandse HDD erin steken, je weet niet hoe ze geleden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYgHo
Josefien schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:12:

Zorg lig voor een backup, zoals dat ook zo is met alle andere apparatuur...

Zelf gebruik ik nooit 2e hands materiaal in belangrijke zaken waar ik geen backup van heb, of lastig- of veel werk is om backup terug te zetten.

• Josefien
Van belangrijke dingen heb ik wel backups.

Ik kocht ooit wel nieuwe schijven, maar had daar juist meer pech mee. De exemplaren die defect gingen, haalde het 1e jaar niet. Meerdere Western Digital Green 640GB en nog een Blue ook 640GB. En volgens mij ook een Seagate 1TB.

Ergens heb ik het idee dat als een schijf de eerste paar jaar doorkomt, hij daarna ook wel 10+ oud kan worden :P

De gebruikte P-ATA schijven in mijn PS2's en Xbox'en OG lijken allemaal prima nog :D

En ik heb voor bepaalde doeleinden ook wat oude laptops, daar kan blijkbaar van alles aan stuk waardoor ze onbruikbaar worden, maar nooit een defecte HDD gehad. Dat zijn dan dingen van 4 tot 6GB :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
De Gamecube broadband adapter, ik weet dat ze relatief zeldzaam zijn, maar wat zou je er in 2023 nog mee kunnen doen?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik er net één heb aangeschaft uit nieuwsgierigheid :)

(Retro) Game collectie

Pagina: 1 ... 205 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.