Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:36
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:15:
[...]

Ben je niet bang daar later spijt van te krijgen? Ik speel ook weleens met het idee om deels weg te doen. Om het wat overzichtelijker te maken, maar als ik het later toch terug wil.. de prijs en tijd die daar in gaat zitten
Tux3.14 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:54:
[...]

Dit inderdaad.
.......

Edit: Speciaal voor @Ricepuppet, ik heb nog geen PVM :+
Ik zit hier met hetzelfde dilemma, (ben echt plaats aan het maken in de gamekamer) maar anderzijds vraag ik mij af of al die gesealde consoles die hier nog liggen echt wel hun nut nog hebben. De zoon kijkt er niet naar om of neemt de Pocket vast en mocht hij het wel doen dan zal ik hem waarschijnlijk de gebruikte console geven. Ik denk er dus echt aan om alles weg te doen wat overtallig is. Enkel 1 console houden en 1 back up al dan niet in gesloten verpakken.

Wat de games betreft is het makkelijker voor mij persoonlijk. Alles wat dubbel is gaat weg met uitzondering van reeksen die ik echt te belangrijk vind zoals Zelda, Souls games en Final Fantasy games. En zelfs daar ga ik waarschijnlijk van bepaalde titels uitdunnen en enkel die exemplaren houden die de beste performance hebben. Wat de andere games betreft komt het vooral neer op smaak en ze opnieuw spelen. Zo ben ik er nu achter dat ik, met slechts enkele uitzonderingen, alle sport games weg doe. Sommigen zien er echt niet meer uit en de gameplay was in memorie vaak stukken soepeler dan in werkelijkheid.
Idem met de racegames. Ik heb hier echt nog van alles liggen maar eigenlijk, als je de nieuwe racers gewoon bent en als je met een racerig regelmatig een avondje doorbrengt dan zijn die 'simulatie'racegames echt niet meer wat je dacht dat ze waren.

Wat ik wel hou van bovenstaande zijn verschillende arcadetitels, vaak omdat daar een leuke multiplayer optie in zit of omdat die gameplay effectief nog echt dat arcadegevoel kan opwekken.

Wat ik dan niet over mijn hart krijg is het van de hand doen van de oude rpg's, ook daar zitten echt wel zaken bij die niet om aan te zien zijn. Maar dat is voorlopig een stap te ver voor mijzelf.

In ieder geval van de 3200 games die ik hier liggen had zijn er ondertussen een 700 de deur uit en ik vermoed dat er nog een kleine 500 zullen volgen.

Wat spijt betreft; is een ding dat vaak ook in je hoofd zit. Het is een beetje zoals het fomo gevoel. Je wil graag ergens bij zijn/horen maar eigenlijk stellen we dan vaak niet de vraag die er toe doet. Namelijk is er effectief wel een meerwaarde voor jezelf? In mijn geval en mede dankzij het effectief spelen van die titels ondertussen niet meer voor dit type games.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:58
koelebobes schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:42:
Vraagje ik gebruik op dit moment een,

NES via RCA
SNES, N64 via S-VIDEO
PlayStation 2 via component

Nu wil ik voor de SNES/N64 graag een betere kabel gebruiken… nu kan ik voor de snes natuurlijk een scart gebruiken maar voor de N64 niet omdat die nog niet RGB gemod is

Wat is het beste voor de N64? HDMI modden of RGB? Met een HDMI mod kan ik hem niet meer gebruiken met een retrotink

“Tenzij ik de nieuwe 4K Retrotink koop” dan kan je HDMI upscalen
Ik gebruik mijn N64 via S-Video -> RetroTINK 5x en dat beeld is best prima (voor een N64). Ik heb lang met mijn SNES ook via S-Video gespeeld, en nu met RGB. Met een goede upscaler zie je weinig verschil tussen S-Video en RGB is mijn ervaring. De overstap van composite naar S-Video maakt wel veel uit. De vraag is dus wat je wint me een relatief 'dure' hdmi mod op een N64. Het anti aliasing effect wat de N64 doet, is nu eenmaal onderdeel van de N64. Met een hdmi mod kan je dit wel uitschakelen en met een volgens gameshark ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
PluueeR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:41:
[...]

Ik gebruik mijn N64 via S-Video -> RetroTINK 5x en dat beeld is best prima (voor een N64). Ik heb lang met mijn SNES ook via S-Video gespeeld, en nu met RGB. Met een goede upscaler zie je weinig verschil tussen S-Video en RGB is mijn ervaring. De overstap van composite naar S-Video maakt wel veel uit. De vraag is dus wat je wint me een relatief 'dure' hdmi mod op een N64. Het anti aliasing effect wat de N64 doet, is nu eenmaal onderdeel van de N64. Met een hdmi mod kan je dit wel uitschakelen en met een volgens gameshark ook.
Er zijn HDMI kitjes van pak 'm beet 40 a 50 euro te vinden voor de N64 (en tevens diverse andere consoles). Deze spuugt enkel een digitaal signaal uit, doet verder geen magische dingen met 'fake scanlines', upscaling en dat soort zaken. Dat laatste is ook het doel niet, het doel is puur om een digitaal signaal te krijgen en dan via een Retrotink 5x of de toekomstige 4K variant echt 'maximaal' beeld kwaliteit te krijgen, met minimaal input lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:13

koelebobes

Wen BTC €100K

Tux3.14 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:53:
[...]

Er zijn HDMI kitjes van pak 'm beet 40 a 50 euro te vinden voor de N64 (en tevens diverse andere consoles). Deze spuugt enkel een digitaal signaal uit, doet verder geen magische dingen met 'fake scanlines', upscaling en dat soort zaken. Dat laatste is ook het doel niet, het doel is puur om een digitaal signaal te krijgen en dan via een Retrotink 5x of de toekomstige 4K variant echt 'maximaal' beeld kwaliteit te krijgen, met minimaal input lag.
Werkt de 5x met HDMI?

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HDMI output alleen, geen input. In theorie zou je nog HDMI kunnen omzetten naar RGB en dat in de retrotink upscalen naar HDMI. Maar dan heb je max 4k30 output.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Neen, maar ik sluit wel mijn Dreamcast en N64 met HDMI aan op de RT5X :+

Ik heb een JAP N64 met UltraHDMI en een PAL DC met DCHDMI, beide al jaren in mijn bezit. Destijds bestond de RT5X niet en was dit naar mijn idee de beste beeldmogelijkheid voor deze consoles. Na de release van de 5X en vooral na het toevoegen van de slot masks ben ik uitsluitend mijn 5X gaan gebruiken. Omdat ik -vooral voor de N64- gebruik wil maken van de uitstekende slot masks van de 5X heb ik voor ongeveer twee tientjes een HDMI to component switch gekocht. Dus nu gaan deze twee consoles op 480p naar de 5X waarmee ik vervolgens mijn trucjes kan uithalen om er van te kunnen genieten :9

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Verwijderd

Ekfad schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:34:
[...]

[...]

Ik zit hier met hetzelfde dilemma, (ben echt plaats aan het maken in de gamekamer) maar anderzijds vraag ik mij af of al die gesealde consoles die hier nog liggen echt wel hun nut nog hebben. De zoon kijkt er niet naar om of neemt de Pocket vast en mocht hij het wel doen dan zal ik hem waarschijnlijk de gebruikte console geven. Ik denk er dus echt aan om alles weg te doen wat overtallig is. Enkel 1 console houden en 1 back up al dan niet in gesloten verpakken.

Wat de games betreft is het makkelijker voor mij persoonlijk. Alles wat dubbel is gaat weg met uitzondering van reeksen die ik echt te belangrijk vind zoals Zelda, Souls games en Final Fantasy games. En zelfs daar ga ik waarschijnlijk van bepaalde titels uitdunnen en enkel die exemplaren houden die de beste performance hebben. Wat de andere games betreft komt het vooral neer op smaak en ze opnieuw spelen. Zo ben ik er nu achter dat ik, met slechts enkele uitzonderingen, alle sport games weg doe. Sommigen zien er echt niet meer uit en de gameplay was in memorie vaak stukken soepeler dan in werkelijkheid.
Idem met de racegames. Ik heb hier echt nog van alles liggen maar eigenlijk, als je de nieuwe racers gewoon bent en als je met een racerig regelmatig een avondje doorbrengt dan zijn die 'simulatie'racegames echt niet meer wat je dacht dat ze waren.

Wat ik wel hou van bovenstaande zijn verschillende arcadetitels, vaak omdat daar een leuke multiplayer optie in zit of omdat die gameplay effectief nog echt dat arcadegevoel kan opwekken.

Wat ik dan niet over mijn hart krijg is het van de hand doen van de oude rpg's, ook daar zitten echt wel zaken bij die niet om aan te zien zijn. Maar dat is voorlopig een stap te ver voor mijzelf.

In ieder geval van de 3200 games die ik hier liggen had zijn er ondertussen een 700 de deur uit en ik vermoed dat er nog een kleine 500 zullen volgen.

Wat spijt betreft; is een ding dat vaak ook in je hoofd zit. Het is een beetje zoals het fomo gevoel. Je wil graag ergens bij zijn/horen maar eigenlijk stellen we dan vaak niet de vraag die er toe doet. Namelijk is er effectief wel een meerwaarde voor jezelf? In mijn geval en mede dankzij het effectief spelen van die titels ondertussen niet meer voor dit type games.

edit: typo
Ik heb dan niet zoveel spellen staan ~2500, en ook weinig tot geen dubbelen, sporttitels daar hebben we ook weinig van staan, op een verdwaalde fifa.

Zal ook eerder een compleet systeem wegdoen, zoals de N64 waar ik weinig mee doe, en ook geen nostalgische binding mee heb. Nu heb ik die nostalgie met niks uit die generatie, maar de meer arcade gerichte spellen van de Saturn vind ik dan wel weer leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:24
Tux3.14 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:54:
[...]

Dit inderdaad.
Ik heb praktisch alle Xbox, Nintendo en Playstation consoles en handhelds gehad, op een paar na.
Een keer besloten om afstand te doen van… bijna alles. Uiteindelijk had ik een Wii U over en DSi Lite. Ohja ook een Switch OLED en Xbox Series X, maar dat telt niet mee als retro consoles :+ Achteraf een enorme berg spijt van. Nu heb ik gelukkig weer een mooie collectie, maar wel een collectie waar ik echt wat mee doe en voor mezelf waarde in zie. Ik heb onder andere weer een OG Xbox, Xbox 360 Slim, Playstation 3 phat BC, Playstation 3 Ultra Slim, Nintendo 64, Nintendo Wii BC, Wii U, GBA, Nintendo DSi XL en recentelijk ook een Analogue Pocket + Dock voor NES, SNES, GB, GBC, GBA en nog wat andere consoles/handhelds van Atari en Sega. Ohja en een mooie Sony Trinitron CRT :)

Edit: Speciaal voor @Ricepuppet, ik heb nog geen PVM :+
Je hebt me op een of andere manier toch weten om te praten en heb besloten de VITA, PSP en CD-I nog even te houden.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• PluueeR
@Seroczynski Ben benieuwd welke slot masks settings je gebruikt voor je N64.

Gisteren na een maand (vanuit Belgie) eindelijk Double Dragon III: The Sacred Stones binnen gekregen. Pfff, maar wat een sigaretten lucht. Kwam echt bruine meuk vanaf met schoonmaken (glassex en vochtige doekjes), maar nog ruik ik het. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:14:
[...]

Ik heb dan niet zoveel spellen staan ~2500, en ook weinig tot geen dubbelen, sporttitels daar hebben we ook weinig van staan, op een verdwaalde fifa.

Zal ook eerder een compleet systeem wegdoen, zoals de N64 waar ik weinig mee doe, en ook geen nostalgische binding mee heb. Nu heb ik die nostalgie met niks uit die generatie, maar de meer arcade gerichte spellen van de Saturn vind ik dan wel weer leuk.
We moeten maar even praten wanneer je zovee brnt om afscheid te nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Linksquest schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:27:
[...]

Je hebt me op een of andere manier toch weten om te praten en heb besloten de VITA, PSP en CD-I nog even te houden.
O+

• Tux3.14
  • Niet online
Ah nee, heeft enkel HDMI output.
Het zal wel door de temperatuur komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
PluueeR schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:52:

Gisteren na een maand (vanuit Belgie) eindelijk Double Dragon III: The Sacred Stones binnen gekregen. Pfff, maar wat een sigaretten lucht. Kwam echt bruine meuk vanaf met schoonmaken (glassex en vochtige doekjes), maar nog ruik ik het. Iemand een tip?
Haal alles er uit en leg alle stukken apart in een goed verluchte kamer gedurende een week. Zal stilaan beter worden (maar kan zijn dat het er niet helemaal uit gaat. Febreze helpt in sommige gevallen ook maar kan wel vlekken geven.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoBUgXJ1lZRDht_7k8gbIXxNVEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m3NIEDbuVDlG9rumQTvzvaf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!
PluueeR schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:52:

[...]
Dit is met een A-Grille + Gaussian mask op 'Generic 4:3', een standaard pre-set van de RT5X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBOcQYbNEDldC813onszGr4ZRIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4Pjocb7YQWrMxMgPtF4S2uj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59Iq-6bj9errhzNdSAyH75SE1dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1kbq3pzY10al9r42R1Lc75q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaL1CvLQ7IBFeQDIh7ZKDwf9d_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwdY2fEeHLZ0mFH1am8eXa6N.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOtBXwp811Q7HZJTipQ2mgC7roM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ST5MkVVJBcGSrZ3MtIky6Gz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ULm_snqJH3nWIvEMcRmHrlXpK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGth3LjiM3k9asx1nwL6TuDL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:42
Nice!! Mooie vondst hoor 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:51
Geweldige game! Beste Paper Mario game wat mij betreft. Zo zonde welke richting ze hebben gekozen met de laatste paar games.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Seroczynski schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:38:
[...]

Dit is met een A-Grille + Gaussian mask op 'Generic 4:3', een standaard pre-set van de RT5X.
Grappig, die preset gebruik ik ook. Heb er verder weinig aan ingesteld. Was eigenlijk meteen al goed. Die CRT simulaties van de 4K zijn ook heel fraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

3style schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:53:
Even wat plaatjes van mijn Sony BVM full recap (alle borden, Power supply, Deflection, Input/video processing, CPU board, PA board) en onderhoud die ik heb laten uitvoeren door een top Sony PVM technicus/liefhebber. Eigenlijk heel apart hoe deze pvm/bvm monitoren vaak zonder onderhoud voor teveel geld worden verkocht. Je hebt dan geen idee wat er onder de “motor kap” aan de hand is. Flinke investering wel dit (heb verkoop van de games verzameling er deels ingestopt), maar het verschil is dag en nacht. Het scherm is als nieuw, kleuren spatten er vanaf en super stabiel. Deze kan de komende jaren weer vooruit en lekker gamen nu 😀

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doos vol met de beste caps (Panasonic) volgens de service manual schematics:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast de 240p retro games is 480i nu heel stabiel. Bij de ps3 bijvoorbeeld zou je haast zeggen dat het 480p is.
Machtig mooi om dit zo te zien _/-\o_

Wat een installatie ook om dat scherm te kalibreren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 04:32
Heeft iemand ervaring met Funny Playing TFT en/of IPS schermpjes? Ik heb nog een oude GBA liggen zonder backlight. Ik wil deze zelf gaan modden en er een backlight scherm in zetten. Ik twijfel alleen of ik voor het TFT scherm moet gaan (lijkt blijkbaar veel op het AGS-101 scherm, hetzelfde scherm werd gebruikt voor bepaalde DS varianten), of dus een IPS scherm.

Nu heb ik al wel 2 AGS-101 systemen en 2 Micro's. Een originele tribal SP, een reshell SP, een groene Micro en een zilvere Micro. Allemaal gekocht in de dumpprijs tijden. En dan heb ik ook nog mijn originele AGS-001 SP en een DS Lite met GBA poort.
Die heb ik 5 jaar geleden voor 50 euro aan me voorbij laten gaan, vond het te duur. Dat was geen al te slimme zet.

[ Voor 28% gewijzigd door MadDogMcCree op 08-09-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Ik heb zelf een paar jaar terug een IPS scherm in m’n GBA geplaatst (van RetroSix). Daar was toen wel een andere behuizing voor nodig, omdat het scherm andere afmetingen heeft. Ik zou nu denk ik voor RetroSix CleanScreen gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47
Vandaag weer een ware "grail" aan m'n collectie toe kunnen voegen. Nooit gedacht deze ooit te vinden, aangezien hij alleen in de VS is uitgebracht en zelfs daar mega zeldzaam is. Shin Megami Tensei: DemiKids Light Version! Helemaal compleet met alle boekjes en inserts enzo. Doos is niet super netjes maar wel prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW7Zy7QBBK5zc6juUnXl6pNKn5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0Tn30R75jGOiOzuVRczlzEy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Cyrax0508
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BH6gz27hvbcr3CA_FR2Nq55ZWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM4Z2SE0xV2BX1hJdDG6odwf.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwste aanwinst met IPS Funny Playing V3 scherm en usb-c. Aardig verschil met mijn GBA SP NES 001 moet ik zeggen. Ik vind de GBA ook lekkerder om daadwerkelijk op te halen dan de SP eigenlijk.

En omdat jullie er om vroegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f-6WOuRWTxdOizGfTXsCP12tc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWKDj36LxsDfwnI4G9s0iPyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4B3OJ7zoUbKF1BKC_E62WAqlAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qm6ubrJhcYf3BW7IDTW3bb3d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Cyrax0508 op 10-09-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Cyrax0508 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:58:
[Afbeelding]

Nieuwste aanwinst met IPS Funny Playing V3 scherm en usb-c. Aardig verschil met mijn GBA SP NES 001 moet ik zeggen. Ik vind de GBA ook lekkerder om daadwerkelijk op te halen dan de SP eigenlijk.

En omdat jullie er om vroegen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Zelf in elkaar gezet? Als je zo'n Gameboy bij gasten op Marktplaats in elkaar laat zetten ben je tegenwoordig ook al bijna 300 euro kwijt zag ik. Maakt het spul niet minder mooi, maar toch.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
Redax schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:07:
[...]

Gaaf! Zelf in elkaar gezet? Als je zo'n Gameboy bij gasten op Marktplaats in elkaar laat zetten ben je tegenwoordig ook al bijna 300 euro kwijt zag ik. Maakt het spul niet minder mooi, maar toch.
€300? Is dat al met allerlei extras?

Ik heb die van mij via Boysmods (https://www.boysmods.com/product/game-boy-advance/). Is vanaf €149.
Je betaalt wel wat meer dan wanneer je het zelf doet. Maar ik wilde mijn originele GBA er niet voor opofferen en had een tijdje wat biedingen gedaan via Marktplaats op GBA's. Maar dat liep steeds uit op niks (steeds overboden waardoor het alsnog duur zou worden). Dus toen maar gewoon bij hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Raem schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:44:
[...]

€300? Is dat al met allerlei extras?

Ik heb die van mij via Boysmods (https://www.boysmods.com/product/game-boy-advance/). Is vanaf €149.
Je betaalt wel wat meer dan wanneer je het zelf doet. Maar ik wilde mijn originele GBA er niet voor opofferen en had een tijdje wat biedingen gedaan via Marktplaats op GBA's. Maar dat liep steeds uit op niks (steeds overboden waardoor het alsnog duur zou worden). Dus toen maar gewoon bij hem besteld.
Ja dat is wel met een ingebouwde USB-C batterij e.d.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrax0508
Redax schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:07:
[...]

Laten doen, ik was € 160,00 met usb-c aansluiting kwijt. De SP en SNES 3DS zijn origineel en die laat ik uiteraard zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vind dat erg tof, oude console met moderne gemakken!

Beetje in het verlengde ervan, hoe spellen jullie tegenwoordig nes games?
Volgens mij zijn er best wat opties
- og nes+ crt (en dan RF of composite...bij de nes kan je nog wel een argument maken dat sommige games er met rf beter uit zien...? )
- og nes + externe upscaler&modern scherm of juist weer downscalen naar crt/pvm etc?
- og nes met mod naar bvb hdmi?
- software emulatie
- FPGA
- Anders? (nes games op md, snes,andere remakes of switch online...hoewel die laatste eigenlijk al in software emulatie valt...)

Ben wel benieuwd. Misschien nog wel leuk om poll over te bouwen.

Reden dat ik het vraag is dat ik het aan de ene kant wel tof vind om zo'n beetje elke home console van nintendo te hebben staan, maar mijn nesje gebruik ik echt nooit......zit er dus hard aan te denken om die (en toebehoren) op te schonen...

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrax0508
Sagat schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:47:

- og nes+ crt (en dan RF of composite...bij de nes kan je nog wel een argument maken dat sommige games er met rf beter uit zien...? )
- og nes + externe upscaler&modern scherm of juist weer downscalen naar crt/pvm etc?
- software emulatie
- FPGA
- Anders? (nes games op md, snes,andere remakes of switch online...hoewel die laatste eigenlijk al in software emulatie valt...)

Reden dat ik het vraag is dat ik het aan de ene kant wel tof vind om zo'n beetje elke home console van nintendo te hebben staan, maar mijn nesje gebruik ik echt nooit......zit er dus hard aan te denken om die (en toebehoren) op te schonen...
Ik speel mijn NES games op diverse manieren maar niet op de originele NES. Eigenlijk heb ik, behoudens de WiiU, geen retro homeconsoles meer in huis. Ik gebruik nu vooral de handhelds of mijn WiiU om mijn NES games te kunnen spelen. Ik gebruik de WiiU/3DS/GBA (de classics serie) om deze te kunnen spelen.

Soms speel ik wat via NSO, maar eigenlijk gebeurt dat maar zelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online

- software emulatie
- FPGA

Sinds kort FPGA, voorheen emulatie. Dat doe ik op de Analogue Pocket i.c.m. met een dock, aangesloten op mijn LCD TV (en in de toekomst nog CRT). Werkt echt enorm goed, zo niet 'beter' dan het orgineel omdat ie via HDMI echt fantastisch beeld op mijn TV tovert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrax0508
Tux3.14 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:29:
[...]

Sinds kort FPGA, voorheen emulatie. Dat doe ik op de Analogue Pocket i.c.m. met een dock, aangesloten op mijn LCD TV (en in de toekomst nog CRT). Werkt echt enorm goed, zo niet 'beter' dan het orgineel omdat ie via HDMI echt fantastisch beeld op mijn TV tovert.
Die pocket _/-\o_ Wil ik graag, maar ik ben altijd te laat en als je ze vindt op MP vragen ze de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02:35

- software emulatie
- FPGA

Emulatie op de Wii of de NES Classic.

Ik heb nog het doel om een NES of Famicom AV te bemachtigen dit jaar en weer terug te komen op hardware. Al is het wat lastig om een mooie tegen te komen, en voor het laatste is het vooral overwegen of ik de invoerrechten wil betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:37:
Die heb ik 5 jaar geleden voor 50 euro aan me voorbij laten gaan, vond het te duur. Dat was geen al te slimme zet.
Grappig, deze ligt hier gewoon op zolder in een oude doos met oude consoles en spellen. Denk wel een stuk of 15 Gamecube spellen waaronder deze. Ik zal hem nog maar even bewaren, dan is mijn pensioen veilig gesteld :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@sagat je vergeet 1 optie - Niet :D
Ik heb zelf niet heel veel met NES, merk dat ik de meeste games te pittig vind om er echt lol uit te halen. Ben bijvoorbeeld aan Zelda 2 begonnen op mijn steam deck. Maar op een gegeven moment, onderweg naar het laatste kasteel heb ik hem weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NES speel ik voornamelijk op mijn RGB Famicom AV met een Everdrive N8, aangesloten via de RT5X op een 4K TV. Af en toe gebruik ik nog mijn USA NES met HiDefNES kit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• davince72
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-08 21:06

Moet ook voor optie niet gaan, hoewel ik laatst wel MetalStorm Collectors edition heb gekocht :)
Ik moet mijn NES nog plekje geven zodat die in ieder geval aangesloten is (via composiet) en dan nog tijd vinden om af en toe wat te spellen. Spelen kan ook via NES-mini, retropie, etc maar daar komt het al helemaal niet van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGNCRqNPyz7I5NOXFsTAwnoL754=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0zVqy9zIH4SPcU0q9qBFYXxa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:26
Long post warning!!

Alright, ik post eigenlijk nooit maar vond dit wel de moeite waard. Met dank aan Bruiser die het voorstelde :D

Onlangs heb ik via Marktplaats een cib defecte Panasonic Q weten te bemachtigen voor €500,- Deze heeft de full dvd region free mod en de hold powerbutton us/jpn region switch mod.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RlqXt0kccLGNsl2u-OCbXbF8X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEqovvDW2WqdX00skzuKk0Mi.jpg?f=fotoalbum_large

In het verleden heb ik al de Q al eens in mijn bezit gehad, helaas verkocht en heb daar altijd spijt van gehad, niet geheel onbekend voor sommige ;) Tegenwoordig zijn ze echt bijna niet meer te betalen en worden voor €1000+ aangeboden en verkocht op ebay, toen ik deze op mp tegenkwam kon ik het dus niet laten om de gok te wagen om deze weer functioneel te krijgen. Aangezien de controller en afstandsbediening al voor €100+ per stuk worden verkocht en een defecte Q ook minimaal voor €400,- was het eigenlijk een no brainer.

De verkoper gaf aan dat de Q error f76 aan gaf en dat hij de fan had vervangen om dit probleem te verhelpen, maar niet succesvol was. Ook de plastic rails van de dvd drive moest vervangen worden want deze viel uit elkaar van ellende.

Ik had me al aardig ingelezen wat het probleem van de f76 error zou kunnen zijn, er zijn 2 mogelijkheden die makkelijk te verhelpen zijn, of een fuse op het powerboard of idd de fan. Nu hoopte ik dat de fuse defect zou zijn aangezien de fan al was vervangen. Dit bleek helaas niet het geval te zijn, alle fuses waren goed. Na wat speuren op internet kwam ik een post tegen op twitter van afgelopen mei waar werd uitgelegd dat als je een nieuwe fan in de Q wilt monteren je moet opletten dat je de power en data samen over 1 lijn moet laten lopen zodat de Q de fan herkend, laat dit nou precies hetgeen zijn wat de f76 error veroorzaakte, easy fix dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2e-7LiELPlHUy0seisNEaVSTQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVjcd8DfA8HgeZuqMqyPfVdq.jpg?f=fotoalbum_large
Fan op de juiste manier gesoldeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z2Q35xJ7pddRq7JB6gGefZWC7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6bzgwrdMClG4GXeIOxMV4mZ.jpg?f=fotoalbum_large
GameCube ipv f76 error

Na de fan op de juiste manier te hebben aangesloten was error f76 verholpen en startte de Q nu zonder problemen op in GameCube mode. Helaas kreeg ik geen goed av signiaal via de analoge av out. Deze was "scrambled" ook werkte de audio niet. Ik had nog een hdmi dongel liggen en testte deze op de digital out maar ook deze werkte niet, daar was de oorzaak gelukkig snel van gevonden. De ribbon cable van de GameCube moederbord naar de digital out bleek defect en heb deze vervangen, ondertussen ook maar de ribbon van de GameCube naar de dvd drive vervangen want deze zag er ook gaar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbE7fU_UTIK-yjSTJyZe5SI11Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue1octow94iAepcXmRSIlUIo.jpg?f=fotoalbum_large
Defecte ribbon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsik7K_5fVhEFi8KMhr7UDcQbCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5YMkzgjSoklSu3oG7NdmgXM.jpg?f=fotoalbum_large
Oude ribbon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYZ6rQBLp0EtZjM_bY5uBhl47BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tprIzrSvO6yZ8emUwTYM7xNh.jpg?f=fotoalbum_large
Op maat gemaakte ribbon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGwaxK_CGYMgyZ6UUyGlh6Ysnig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wBzwXdzIgRxkrhrSolWI7Zj.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe ribbon

Nu moest de analoge av out nog gefixed worden. Dat bleek ergens op het GameCube moederboard te zitten. Ik had geen zin meer om dat helemaal uit te gaan zoeken dus heb het gehele moederbord vervangen. Gelukkig bleek dat bijna een standaard GameCube moederbord, op de custom av en digital out connectoren na. deze gedesoldeerd en op een andere goed werkende Japanse GameCube moederbord weer gesoldeerd. Dit euvel was ook weer verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7voTxe6F0FeFx04QXK4auIyJw9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILxtccpOUaH8Crx0Vvd1rcNk.jpg?f=fotoalbum_large
Q GameCube mobo met de custom connectoren, de qoop sx modchip later vervangen voor de pro variant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHhTMYd1PCL37wBI2hlSXcm-LpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArfUqxDZTjaNQRQfjYD9AMdU.jpg?f=fotoalbum_large
Connectoren gedesoldeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ2c-wqRmND9oPsVnNHj76RKqxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZC9u7TVCTHSwJJkJDUmvaoV.jpg?f=fotoalbum_large
Goedwerkende mobo met de nieuwe connectoren

Nu dat allemaal werkte ben ik de plastic rails gaan vervangen van de dvd drive. Tijdens het vervangen viel mij op dat de magneet van de spindel helemaal verpulvert was. Opgezocht welke magneet ik nodig had, volgens een post in hetzelfde draadje op twitter zou ik een 12x6x3 mm magneet nodig hebben. Nergens te vinden, alleen op Ali maar geen zin om 2 weken te moeten wachten. Ergens anders een 12x6x4mm besteld, die ene mm slijp ik er wel af dacht ik. Helaas bleek de maat totaal niet te kloppen, de juiste maat is 11x6x1,5mm. Na zeker 2 uur kloten had ik eindelijk de magneet in de juiste maat en paste deze bijna perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3vfHVo1eUYgZei-H1_rovUokjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4XKJUn9Bp8hJIj1YEN5RtNP.jpg?f=fotoalbum_large
3d geprinte dvd rails/support

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr56Pzdabws-TbIRR63SORe3KGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk6ema4hxTl4nXDQI0wCXYRz.jpg?f=fotoalbum_large
Drive met de nieuwe rails

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF_CBu6D_AqHg4qGaZRcZLReI6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6lkq5sgYTTVIxeRXSy8i5AY.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe magneet

Ik heb nu een werkende Panasonic Q Voor €500,- plus wat change voor magneetjes, 2 ribbon cables en 3d printed dvd drive rails.
Om de Q de ultieme GameCube te maken ging ik opzoek naar een qoob pro zodat ook de GameCube gedeelte volledig regiovrij is en ook de mogelijkheid heb om swiss te booten en games vanaf sd2sp2 te spelen en kwam ik dit topic tegen waarin Bruiser een jaar gelden aangaf bezig te zijn met een qoob pro, helaas voor mij ging hij niet akkoord met €150 voor de chip en ligt deze waarschijnlijk nog lang te verstoffen omdat meneer geen tijd heeft :P :D
Ondertussen via ebay.de alsnog de qoob pro weten te scoren en heb deze geïnstalleerd in de ULTIMATE GAMECUBE!!!! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5LsWIPZzG9IRoQhA8FrMtQ58j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPuWtcctLX4cOGt1WOkJgilY.jpg?f=fotoalbum_large
De sx vervangen voor de pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sItpSVYqIPt4_ER2ZrMUp1MH3bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfhlOrtJLpxwUTrlGo1YZoEV.jpg?f=fotoalbum_large
De rode draad moest verlengd worden omdat de pro 5v gebruikt ipv 3,3v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GZeU-0g3lN7sFZduRkZ78ZqrdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGjrPYNKE6YXIPR7qdO2Kqsn.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi plekje gevonden voor de programmer.

Binnenkort ook een interne pluto hdmi mod installeren en ik ben klaar.
Om de gemaakte kosten een beetje te drukken bied ik hierbij een Panasonic Q reparatie service aan, ik zie mijzelf nu nml als een ervaren Panasonic Q techneut :D

Ik las allemaal horror verhalen online over hoe lastig de Q is om mee te werken maar vond het allemaal wel meevallen. Het was juist een leuke uitdaging :)

Nog wat extra fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yry1zWq8KSCktbJF_7Aj2cg9gj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoEVMltRPTH0sjwhOGVBalWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oodUKQndJ-zZvsB2DlSkEaeRnOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4KDWeIvKStnwXZp2dMi0Egc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7ghqDaMrNinX89Y7-SS6s-qQC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnxNlP6dWIgt8Vq4HZAOHTFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfQHEYzrF8JXItK5Kr5jIFzd5bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3ldSAMDw3vuryUM5MZiBhyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMHe3xpQcB18sLUryeG9a0HdLyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrSl6N6kTtb2QiLq19jJigLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tm_cz1qan2MESB6FRGwAiPb8q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQZ2Dr9DexkJBjN0jy7xhojf.jpg?f=fotoalbum_large
De normale Cubes zijn allemaal gemod met pluto hdmi en picoboot en bestemd voor de verkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hier in het verleden ook vaak zat aangegeven dat mijn toleratie grens ergens in de 8 bitters zat, idd veel games lastig. Maar sommige blijven echt pareltjes
solar jetman, vaker deze game genoemd en laatst toch weer even gespeeld, blijf het een geniaal concept vind
Mario....ok ok snes mario zal altijd mijn favoriet blijven
offtopic:
(helemaal nadat ik een preview/direct oid zag voor wonder, lijkt met echt helemaal niets, maar mogelijk ga ik deze woorden nog opeten later :P )
Maar mario 1 en 3 blijven leuk, 2 (en ja meesten van ons weten dat dit niet de 'echte' mario 2 is) is anders maar heeft toch zeker ook zijn charmes!
Zelda 1, zie mario, het snes deel vind ik hier ook veel beter, maar zelda 1 is ook een toffe game. Zelfs 2, aparte game en minder toegangelijk maar zeker ook geen slechte game wmb!
verder, castlevania, mega man, metal gear, punch out om maar een handjevol games uit mijn collectie te noemen, en een double dragon 2 met zijn 2-en is ook echt super!
Sorry mijn voorbeelden zijn niet bepaald hidden gems natuurlijk, en ja misschien als je een snelle gamer bent dat je kan zeggen dat je de meeste games die je leuk leken al uitgespeeld of afgestest hebt!
Of dat je simpelweg liever andere games speelt!

Dus nogmaals kan snappen dat sommigen hier geen nes meer willen spelen, ik heb dat zelf met bijvoorbeedl de spectrum (schijnt een super versie van robocop te hebben bijvoorbeeld...) maar helemaal als een of andere gare youtuber me lekker maakt wil ik toch wel iig de mogelijkheid hebben om even snel te kijken.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Cyrax0508 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:32:
[...]

Die pocket _/-\o_ Wil ik graag, maar ik ben altijd te laat en als je ze vindt op MP vragen ze de hoofdprijs.
De Pocket is inderdaad _/-\o_ Echt een bizar fijn apparaat en sommige dingen blijven mij gewoon verbazen. Je kunt er gewoon mee buiten zitten als het zonnig weer is, zo goed is het scherm. De update van eerder dit jaar zorgt er ook voor dat je er OpenFPGA cores op kan zetten, dus het is een soort van mobiele MiSTeR geworden wat je ook nog kan docken voor bij de TV. Eigenlijk alles tot de SNES era kan er wel op, en draait echt perfect. Men is ook bezig om PS1 werkend te krijgen, al gaat dat waarschijnlijk nog wel wat maandjes duren. De PS1 Core boot in ieder geval nu wel, alleen boot ie nog geen games.

Op MP niet kopen, want dan steun je gewoon de scalpers.
Vreemd genoeg kon je 'm altijd wel orderen. Maar sinds een paar dagen terug dat je ook de 'glow in the dark versie' kon bestellen niet meer. Misschien hebben ze simpelweg teveel orders nu.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag vrij en lekker lopen omprutsen met een oude NES, voornamelijk schoonmaak. Hij is van mijn zwager en die zei al dat ie op het laatst weinig meer deed, veel games pakte hij niet meer en de knoppen van de controllers waren 'stuk'.

Eerst maar begonnen met een stuk of 12 games reinigen. Bordjes lijken prima op het 1e gezicht maar de pins waren bij bijna alle exemplaren echt heel erg vies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shNDg-zhxBQIle_YAT60YrqP2qA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IfSPYQtxgaDdOuCfB3PEZLZK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e96b34TCCd1K-leQxc72LphxleU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzIVnA3PRFFRRtRlphJcFmJS.jpg?f=user_large

Maar na schoonmaak allemaal weer mooie glimmers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5tuADcyYQwITWDvVKpDvtvmc9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ziJhQSbUjWaZlLB2RT0MBZeH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOaaTM8P1pQ2_DLVyQwPcmqgmhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LqqdcB6nxtZVmvsJqkYx4tPz.jpg?f=user_large

Toen de controllers. Veel dolgedraaide en missende schroefjes, vermoedelijk heeft iemand die al eens proberen te openen. Na veel gepruts open gekregen, en ja dan zie je waarom de knoppen 'stuk' zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyyBaZC-sJKyKvFE0QwObhvPezE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vocjk4xUyAxJUnwJG6R8Wdbh.jpg?f=user_large

Pads compleet aan puinpoeier gegamed :D Contacten op de bordjes schoongemaakt met isopropyl en nieuwe pads en schroefjes besteld voor de controllers.

Toen de NES zelf, niet zo spannend, wat stof maar verder oogt alles prima. Geen vochtschade of iets, wel trof ik een houten blok uit een blokkendoos tussen de cartridge tray en de heatshield, die vermoedelijk destijds door 1 van zijn kleine zusjes in de NES is geprakt. Bordjes en knoppen enzo afgestoft met een oude kwast en de behuizing gedemonteerd en door een sopje gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwWoep9BWlTa8TSyAoDynW6vUoE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cnTwArCQmWCF6oRNmdlIERGd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf60hnoV8GT-HkLD7QxGNdnvUeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ngbQQZwZ0fSxTkdL0a8racof.jpg?f=user_large

Kan hem nog niet testen want heb geen AV kabel liggen, die heb ik ook maar besteld en wanneer alles binnenkomt en de controllers ook weer in elkaar kunnen zal ik hem eens testen. Vermoed dat ie het gewoon zal doen, heb hem wel ff aan de stroom gehad en lampje licht gewoon netjes op.

Al met al een dankbaar werkje en erg leuk om wat mee om te prutsen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ktulu666 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:28:
Long post warning!!

Alright, ik post eigenlijk nooit maar vond dit wel de moeite waard. Met dank aan Bruiser die het voorstelde :D

Onlangs heb ik via Marktplaats een cib defecte Panasonic Q weten te bemachtigen voor €500,- Deze heeft de full dvd region free mod en de hold powerbutton us/jpn region switch mod.

[Afbeelding]

In het verleden heb ik al de Q al eens in mijn bezit gehad, helaas verkocht en heb daar altijd spijt van gehad, niet geheel onbekend voor sommige ;) Tegenwoordig zijn ze echt bijna niet meer te betalen en worden voor €1000+ aangeboden en verkocht op ebay, toen ik deze op mp tegenkwam kon ik het dus niet laten om de gok te wagen om deze weer functioneel te krijgen. Aangezien de controller en afstandsbediening al voor €100+ per stuk worden verkocht en een defecte Q ook minimaal voor €400,- was het eigenlijk een no brainer.

De verkoper gaf aan dat de Q error f76 aan gaf en dat hij de fan had vervangen om dit probleem te verhelpen, maar niet succesvol was. Ook de plastic rails van de dvd drive moest vervangen worden want deze viel uit elkaar van ellende.

Ik had me al aardig ingelezen wat het probleem van de f76 error zou kunnen zijn, er zijn 2 mogelijkheden die makkelijk te verhelpen zijn, of een fuse op het powerboard of idd de fan. Nu hoopte ik dat de fuse defect zou zijn aangezien de fan al was vervangen. Dit bleek helaas niet het geval te zijn, alle fuses waren goed. Na wat speuren op internet kwam ik een post tegen op twitter van afgelopen mei waar werd uitgelegd dat als je een nieuwe fan in de Q wilt monteren je moet opletten dat je de power en data samen over 1 lijn moet laten lopen zodat de Q de fan herkend, laat dit nou precies hetgeen zijn wat de f76 error veroorzaakte, easy fix dus.

[Afbeelding]
Fan op de juiste manier gesoldeerd

[Afbeelding]
GameCube ipv f76 error

Na de fan op de juiste manier te hebben aangesloten was error f76 verholpen en startte de Q nu zonder problemen op in GameCube mode. Helaas kreeg ik geen goed av signiaal via de analoge av out. Deze was "scrambled" ook werkte de audio niet. Ik had nog een hdmi dongel liggen en testte deze op de digital out maar ook deze werkte niet, daar was de oorzaak gelukkig snel van gevonden. De ribbon cable van de GameCube moederbord naar de digital out bleek defect en heb deze vervangen, ondertussen ook maar de ribbon van de GameCube naar de dvd drive vervangen want deze zag er ook gaar uit.

[Afbeelding]
Defecte ribbon

[Afbeelding]
Oude ribbon

[Afbeelding]
Op maat gemaakte ribbon

[Afbeelding]
Nieuwe ribbon

Nu moest de analoge av out nog gefixed worden. Dat bleek ergens op het GameCube moederboard te zitten. Ik had geen zin meer om dat helemaal uit te gaan zoeken dus heb het gehele moederbord vervangen. Gelukkig bleek dat bijna een standaard GameCube moederbord, op de custom av en digital out connectoren na. deze gedesoldeerd en op een andere goed werkende Japanse GameCube moederbord weer gesoldeerd. Dit euvel was ook weer verholpen.

[Afbeelding]
Q GameCube mobo met de custom connectoren, de qoop sx modchip later vervangen voor de pro variant

[Afbeelding]
Connectoren gedesoldeerd

[Afbeelding]
Goedwerkende mobo met de nieuwe connectoren

Nu dat allemaal werkte ben ik de plastic rails gaan vervangen van de dvd drive. Tijdens het vervangen viel mij op dat de magneet van de spindel helemaal verpulvert was. Opgezocht welke magneet ik nodig had, volgens een post in hetzelfde draadje op twitter zou ik een 12x6x3 mm magneet nodig hebben. Nergens te vinden, alleen op Ali maar geen zin om 2 weken te moeten wachten. Ergens anders een 12x6x4mm besteld, die ene mm slijp ik er wel af dacht ik. Helaas bleek de maat totaal niet te kloppen, de juiste maat is 11x6x1,5mm. Na zeker 2 uur kloten had ik eindelijk de magneet in de juiste maat en paste deze bijna perfect.

[Afbeelding]
3d geprinte dvd rails/support

[Afbeelding]
Drive met de nieuwe rails

[Afbeelding]
Nieuwe magneet

Ik heb nu een werkende Panasonic Q Voor €500,- plus wat change voor magneetjes, 2 ribbon cables en 3d printed dvd drive rails.
Om de Q de ultieme GameCube te maken ging ik opzoek naar een qoob pro zodat ook de GameCube gedeelte volledig regiovrij is en ook de mogelijkheid heb om swiss te booten en games vanaf sd2sp2 te spelen en kwam ik dit topic tegen waarin Bruiser een jaar gelden aangaf bezig te zijn met een qoob pro, helaas voor mij ging hij niet akkoord met €150 voor de chip en ligt deze waarschijnlijk nog lang te verstoffen omdat meneer geen tijd heeft :P :D
Ondertussen via ebay.de alsnog de qoob pro weten te scoren en heb deze geïnstalleerd in de ULTIMATE GAMECUBE!!!! :D

[Afbeelding]
De sx vervangen voor de pro

[Afbeelding]
De rode draad moest verlengd worden omdat de pro 5v gebruikt ipv 3,3v

[Afbeelding]
Mooi plekje gevonden voor de programmer.

Binnenkort ook een interne pluto hdmi mod installeren en ik ben klaar.
Om de gemaakte kosten een beetje te drukken bied ik hierbij een Panasonic Q reparatie service aan, ik zie mijzelf nu nml als een ervaren Panasonic Q techneut :D

Ik las allemaal horror verhalen online over hoe lastig de Q is om mee te werken maar vond het allemaal wel meevallen. Het was juist een leuke uitdaging :)

Nog wat extra fotos.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De normale Cubes zijn allemaal gemod met pluto hdmi en picoboot en bestemd voor de verkoop
Mooi en uitgebreid verslag! Dit is exact wat ik hier in het topic hoop tegen te komen. Bedankt om te delen (en de moeite die je erin hebt gestoken)
ktulu666 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:28:

…kwam ik dit topic tegen waarin Bruiser een jaar gelden aangaf bezig te zijn met een qoob pro, helaas voor mij ging hij niet akkoord met €150 voor de chip en ligt deze waarschijnlijk nog lang te verstoffen omdat meneer geen tijd heeft :P :D
Toch nog een aparte reactie hierop om te verduidelijken, ik wou/wil de chip niet verkopen. Had helemaal niets met de geboden prijs te maken… maar omdat ik hem dus zelf wil gebruiken… ooit… :p

Ik twijfelde nog even omdat ik je wou verder helpen met je, toch wel uitzonderlijk, project. Maar toen je aanschaf een andere gevonden te hebben voor hetzelfde bedrag was ik gerustgesteld dat je je project kon afwerken zonder dat ik die van mij “moest” verkopen ;)

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb geen nes. Ben nog aan het sparen ;).

Vorige week een Raspberry via scart rgb op mijn crt tv aangesloten mbv RecalBox RGB Dual.

Eerst geprobeerd om retropie aan de praat te krijgen maar dat lukte me niet snel genoeg.
Daarna de Recalbox software geprobeerd. Dat werkt erg goed out of the box. Resoluties van verschillende systemen (nes, snes, megadrive en master system getest) zijn allemaal pixel perfect in 240p/15khz. Ik denk niet dat dat makkelijk met retropie gelukt zou zijn.
De kleuren van de nes games vond ik niet zo mooi (wellicht wel accuraat) dus een andere emulator met andere kleuren ingesteld.
Lag had ik weinig last van.

Verder een Portta component naar hdmi converter gekocht. Voornamelijk om gamecube spellen in 480p op mijn oled tv (en stereo). Ook dat werkt prima. Wel een beetje ruis maar hoeft niet aan de converter te liggen. Lag was prima voor mijn gevoel.

Ik ga maar weer eens aan Metroid Prime beginnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Amerikaanse NES met NESRGB via een RetroTINK 5X op een 4K TV. Heb nog een RetroUSB AVS in bestelling staan om op m’n kantoor ook af en toe te kunnen gamen. Sommige games zijn inderdaad moeilijk, maar dat maakt ze niet minder leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PluueeR schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:00:
[...]

Amerikaanse NES met NESRGB via een RetroTINK 5X op een 4K TV. Heb nog een RetroUSB AVS in bestelling staan om op m’n kantoor ook af en toe te kunnen gamen. Sommige games zijn inderdaad moeilijk, maar dat maakt ze niet minder leuk.
Castlevania is voor mij een mooi voorbeeld, controls zijn stijf en deaths kunnen snel en cheap zijn. MAAR
Als je dit accepteert en dit als een uitdaging ziet, of ja misschien wel als de retro ervaring, dan kan je absoluut nog steeds genieten!

Is dat niet het geval ja dan door naar de snes, pce cd of zelfs ps1/saturn versies (of gba of ds, maar handhelds wie vind dat nou leuk? :+ )

De MD versie kweet niet.....maar daar heb ik meer moeite mee dan terug naar de nes, geluid effecten, gfx, kleuren......die klikken allemaal net niet, hoewel er absoluut ook een goede game verstopt in die (persoonlijk) nadelen zit.

En de saturn game natuurlijk wel patchen!
https://www.romhacking.net/hacks/6184/

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Dag tweakers

Sinds kort weet ik van het bestaan van de SD2SP2 pro voor de gamecube, nu wil ik deze graag bestellen op zeg een aliexpress oid. alleen zie ik in filmpjes en dergelijke mensen die gebruik maken van zowel de SD2SP2 pro en een Datel SD media launcher.

Nu dacht ik dat ik met een SD2SP2 gewoon spellen kon downloaden en dan op een SD kon zetten ipv de spellen fysiek te moeten kopen maar dan heb ik dus aan een SD2SP2 niet genoeg?
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
mxmemx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Dag tweakers

Sinds kort weet ik van het bestaan van de SD2SP2 pro voor de gamecube, nu wil ik deze graag bestellen op zeg een aliexpress oid. alleen zie ik in filmpjes en dergelijke mensen die gebruik maken van zowel de SD2SP2 pro en een Datel SD media launcher.

Nu dacht ik dat ik met een SD2SP2 gewoon spellen kon downloaden en dan op een SD kon zetten ipv de spellen fysiek te moeten kopen maar dan heb ik dus aan een SD2SP2 niet genoeg?
Of mis ik iets?
De SD2SP2 gaat onderaan in Serial Port 2 van je Gamecube. Daar staan je legale, geripte spellen op een SD kaart. Persoonlijk zou ik deze dagen voor een Picoboot kiezen; een goedkopere optie i.c.m. de SD2SP2.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mxmemx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Dag tweakers

Of mis ik iets?
Eerste filmpje wat ik vond meld idd netjes dat ze swiss gebruiken en daar dus nog een 2e device voor nodig hebben, dus (en disclaimer tot jou post kende ik deze oplossing niet of niet meer)
Zie hier

Zelf nooit heel erg veel onderzoek gedaan naar cube mods.
Sowieso niet een systeem waar ik heel vee mee heb, en met de wii kan ik eigenlijk ook zo goed als alles spelen qua cube denk ik (hoewel het wel vervelend is om de controllers en mem cards aan de zijkant in te prikken, maar minder moeite voor mij dan dus paar mods kopen en met name iets verzinnen om niet langer composite te gebruiken...mijn wii loopt al via rgb. GBA games doe ik wel via mister dus die player hecht ik ook niet al te veel waarde aan)

Maar als jij wel de cube wil gebruiken, dan googlen of er andere alles in een opties zijn! Mocht je iets vinden let us know please :)

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Sagat schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:39:
[...]

Eerste filmpje wat ik vond meld idd netjes dat ze swiss gebruiken en daar dus nog een 2e device voor nodig hebben, dus (en disclaimer tot jou post kende ik deze oplossing niet of niet meer)
Zie hier

Zelf nooit heel erg veel onderzoek gedaan naar cube mods.
Sowieso niet een systeem waar ik heel vee mee heb, en met de wii kan ik eigenlijk ook zo goed als alles spelen qua cube denk ik (hoewel het wel vervelend is om de controllers en mem cards aan de zijkant in te prikken, maar minder moeite voor mij dan dus paar mods kopen en met name iets verzinnen om niet langer composite te gebruiken...mijn wii loopt al via rgb. GBA games doe ik wel via mister dus die player hecht ik ook niet al te veel waarde aan)

Maar als jij wel de cube wil gebruiken, dan googlen of er andere alles in een opties zijn! Mocht je iets vinden let us know please :)
Zojuist de SD loader besteld bij codejunkies, zodra die binnen is maar even zien of het wil werken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3style
  • Laatst online: 15-09 08:40

3style

...

Of even wachten op de FlippyDrive, open-source ODE modchip for GameCube:
  1. No-solder internal install into the original Disc Drive slot
  2. Load Games from SD Card
  3. Load Games over WiFi (RPi / PC / NAS)
  4. Configuration with BLE using PC or Phone
  5. No Software Patching (Games can run Stock)
  6. Built-in Game Selection without using Swiss (Based on cubeboot)
  7. Also Support for loading Games with Swiss
  8. Uses commodity RP2040 parts making a parts-shortage unlikely
  9. Original Nintendo Disc Drivers are not destroyed to get connectors
  10. Keep the original Disc Drive installed and play physical Discs (optional)
https://docs.flippydrive.com/

Helaas wel vertaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3style schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:32:

Helaas wel vertaagd.
Zijn er buiten de obvious 'het is het orginele apparaat' nog redenen om niet voor een wii te gaan?
Volgens mij was cube op de Wii U iets wat nadelen had qua output en/of resolutie o.i.d., maar voor de vanilla wii heb ik dit nooit gehoord?

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Is die al ergens te preorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
3style schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:32:

Helaas wel vertaagd.
Nice. Ook mooi dat ie kan streamen over netwerk, al is het jammer dat het via Wi-Fi moet. Maar dat is eerder de beperking van de Pico W. Ben wel benieuwd naar de performance.

Bij de PS2 kun je ook games laden over het netwerk via een mod. Ondanks dat ie een 100Mbit adapter heeft gaat ie niet harder dan 22Mbit, dat is de beperking van de chip waar de ethernet controller mee verbonden is. Benieuwd in hoeverre dit allemaal soepel gaat bij de Wii.

Los daarvan, weet iemand of er uberhoubt iets van een (soft)mod voor de Wii beschikbaar is waarmee je games over het netwerk kan streamen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ben al een tijdje op zoek geweest naar Pokemon Yellow, en ben nog zoekende naar een betaalbare versie van Crystal (mocht iemand een adres weten, let me know!).
Wil er echter niet de hoofdprijs voor betalen, maar heb voor 25 euro een versie van Yellow weten te bemachtigen.
Deze was wel in slechte staat (wist ik van te voren). Sticker was verrot, de interne save batterij was leeg, de connectoren waren vies, en was gewoon ranzig en wat lichte beschadigingen (vooral aan de achterkant).
Heb de cartridge uit elkaar geschroefd. Als eerste de batterij los gesoldeerd en de print even in een IPA badje gelegd. Na een paar minuten met een tandenborstel alle connecties en print goed gepoetst. Daarna met een compressor alle alcohol dr af geblazen. Nieuwe batterij er op gesoldeerd, de flux resten er weer afgepoetst met alcohol en ik had weer een goed werkende exemplaar.
De sticker had ik van de case verwijderd en via eBay een nieuwe gekocht. Voordat de sticker er op ging had ik de case grondig gereinigd en de achterkant heel fijn en lichtjes geschuurd. De voorkant mag ik wel als nieuw noemen, de achterkant niet helemaal, maar een stuk beter als er voor. Ben tevreden met het resultaat en ondertussen ben ik alweer 14 uur in dit spel bezig :) Doel: alle 151 Pokemon verzamelen, story line uitspelen en dan gebruiken i.c.m. Pokemon Stadium op de Nintendo 64.

Heb geen foto's van het hele proces, maar wel een voor en na zoals hieronder.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK70_m_wIQj70gGf3VNpkGEoKQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zfujsMirL5Bha4ZVESsBu2I.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Aj36t4CUSnRfFlhbtq9KOYKb1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUNMcwYvewg7iAuSG4n5JaCU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disfigured
Het enige nadeel aan nieuwe labels vind ik altijd dat je de authenticiteit van de cart niet meer kunt zien aan de buitenkant omdat de gedrukte getalletjes er niet meer in zitten. Maar goed, als het gewoon voor je eigen collectie is maakt dat natuurlijk niet uit. De cart is er wel flink van opgeknapt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Disfigured schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:46:
Het enige nadeel aan nieuwe labels vind ik altijd dat je de authenticiteit van de cart niet meer kunt zien aan de buitenkant omdat de gedrukte getalletjes er niet meer in zitten. Maar goed, als het gewoon voor je eigen collectie is maakt dat natuurlijk niet uit. De cart is er wel flink van opgeknapt!
Dit is gewoon voor mijzelf. En als ie ooit verkocht gaat worden, dan vermeld ik er dat gewoon eerlijk bij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:30:
Ben al een tijdje op zoek geweest naar Pokemon Yellow, en ben nog zoekende naar een betaalbare versie van Crystal (mocht iemand een adres weten, let me know!).
Wil er echter niet de hoofdprijs voor betalen, maar heb voor 25 euro een versie van Yellow weten te bemachtigen.
Deze was wel in slechte staat (wist ik van te voren). Sticker was verrot, de interne save batterij was leeg, de connectoren waren vies, en was gewoon ranzig en wat lichte beschadigingen (vooral aan de achterkant).
Heb de cartridge uit elkaar geschroefd. Als eerste de batterij los gesoldeerd en de print even in een IPA badje gelegd. Na een paar minuten met een tandenborstel alle connecties en print goed gepoetst. Daarna met een compressor alle alcohol dr af geblazen. Nieuwe batterij er op gesoldeerd, de flux resten er weer afgepoetst met alcohol en ik had weer een goed werkende exemplaar.
De sticker had ik van de case verwijderd en via eBay een nieuwe gekocht. Voordat de sticker er op ging had ik de case grondig gereinigd en de achterkant heel fijn en lichtjes geschuurd. De voorkant mag ik wel als nieuw noemen, de achterkant niet helemaal, maar een stuk beter als er voor. Ben tevreden met het resultaat en ondertussen ben ik alweer 14 uur in dit spel bezig :) Doel: alle 151 Pokemon verzamelen, story line uitspelen en dan gebruiken i.c.m. Pokemon Stadium op de Nintendo 64.

Heb geen foto's van het hele proces, maar wel een voor en na zoals hieronder.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Ik vind het originele label er eigenlijk wel nog goed uitzien. De gebruikssporen horen imo gewoon bij… Ik zou die niet vervangen hebben. (Er zitten in mijn collectie carts die er veel slechter aan toe zijn.)

Maar je bent grondig tewerk gegaan, dat is een feit :)

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.kickstarter.c...from_creator_youve_backed

Nieuwe game van Neofid in the works. Heb Astebros(nog niet fysiek) en Demons of Asteborg wat allebei al. Wat beide topgames zijn, zeker Astebros heeft een super gameloop. Weet niet hoe lang hij al online staat, maar de kickstarter loopt hard, nu al 15K gebacked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3style

3style

...

Sagat schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:04:
[...]

Zijn er buiten de obvious 'het is het orginele apparaat' nog redenen om niet voor een wii te gaan?
Volgens mij was cube op de Wii U iets wat nadelen had qua output en/of resolutie o.i.d., maar voor de vanilla wii heb ik dit nooit gehoord?
De gamecube heeft tov van de wii een beter quality video ouput:

https://www.retrorgb.com/gamecubevswii.html

Ik zie dat ook als ik mario galaxy speel, niet heel hinderlijk overigens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3style

3style

...

rikoos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]

Is die al ergens te preorderen?
Pre-order was 9 september, nu vertraagd door aanpassingen in design:

https://twitter.com/ChrisPVille/status/1700356640850031003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
cold_as_ijs schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:55:
https://www.kickstarter.c...from_creator_youve_backed

Nieuwe game van Neofid in the works. Heb Astebros(nog niet fysiek) en Demons of Asteborg wat allebei al. Wat beide topgames zijn, zeker Astebros heeft een super gameloop. Weet niet hoe lang hij al online staat, maar de kickstarter loopt hard, nu al 15K gebacked
Ligt het aan mij of zijn dit soort games er vaak voor Mega Drive en Neo Geo en niet voor SNES, zoals Xeno Crisis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:26
Bruiser schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:36:
[...]

Mooi en uitgebreid verslag! Dit is exact wat ik hier in het topic hoop tegen te komen. Bedankt om te delen (en de moeite die je erin hebt gestoken)

[...]

Toch nog een aparte reactie hierop om te verduidelijken, ik wou/wil de chip niet verkopen. Had helemaal niets met de geboden prijs te maken… maar omdat ik hem dus zelf wil gebruiken… ooit… :p

Ik twijfelde nog even omdat ik je wou verder helpen met je, toch wel uitzonderlijk, project. Maar toen je aanschaf een andere gevonden te hebben voor hetzelfde bedrag was ik gerustgesteld dat je je project kon afwerken zonder dat ik die van mij “moest” verkopen ;)
Haha weet ik wel, het idee er lekker zelf mee te rommelen is natuurlijk meer waard dan die paar centen ;)
Ik had wel geluk met die 150 euro, wat andere er voor vragen is echt niet normaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
3style schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:27:
[...]

Pre-order was 9 september, nu vertraagd door aanpassingen in design:

https://twitter.com/ChrisPVille/status/1700356640850031003
Ik vind dat nog al een weird excuus. De WiFi snelheden van een Pi Pico was nooit echt denderend. Dat wisten ze toch al vanaf dag 1 mag ik hopen? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Bruiser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:26:
[...]

Ik vind het originele label er eigenlijk wel nog goed uitzien. De gebruikssporen horen imo gewoon bij… Ik zou die niet vervangen hebben. (Er zitten in mijn collectie carts die er veel slechter aan toe zijn.)

Maar je bent grondig tewerk gegaan, dat is een feit :)
Ik ben eerlijk gezegd geen retro game verzamelaar. Ik ben vooral fan van de hardware. De games die ik fysiek heb zijn op 2 handen te tellen, dus die wil ik graag in goede staat hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PluueeR schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:56:
[...]

Ligt het aan mij of zijn dit soort games er vaak voor Mega Drive en Neo Geo en niet voor SNES, zoals Xeno Crisis?
Ja zeker mega drive krijgt veel nieuwe games of re-releases zoals die van retro-bit

De eerste target is trouwens al bijna gehaald door Neofid en dat in 6 uur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast7
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 14:28
[...]

Valt mij ook op inderdaad. wellicht dat de soundchip en de grapics wat unieker zijn qua megadrive. Het heeft een unieke stijl dat niet echt terug kwam op nieuwere consoles.

Qua snes is het naar mijn smaak gewoon een mindere versie qua geluid en beeld dat beter werd gedaan op nieuwere consoles. my 2 cents

[ Voor 7% gewijzigd door gast7 op 12-09-2023 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3style

3style

...

gast7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:41:
[...]

Valt mij ook op inderdaad. wellicht dat de soundchip en de grapics wat unieker zijn qua megadrive. Het heeft een unieke stijl dat niet echt terug kwam op nieuwere consoles.

Qua snes is het naar mijn smaak gewoon een mindere versie qua geluid en beeld dat beter werd gedaan op nieuwere consoles. my 2 cents
Kennelijk is Xeno Crisis recent aangekondigd voor snes. Hier een uitleg over de snes uitdagingen:

“The SNES is a beast of its own,” Bitmap Bureau developer Matt Cope told us last year. “There are very limited, high-quality compile chains around for it. I tried porting the Xeno Crisis code to various compilers, and I could get it to the point where the code will compile, but it won’t link. Basically, the way memory banks behave is much more complicated than the Mega Drive. Also, the processor isn’t as performant in some ways. They both have pros and cons, but the Mega Drive is really great to cut your teeth on.”

https://whynowgaming.com/...t,but%20it%20won't%20link.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVpeqZwcl1r7BfjU9EJKmOgiBmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3rl5NDdRnlUaWmo7Vn9saQFR.jpg?f=user_large

Dames en heren,

Het is weer zover! Onze laatste Retro Get Together/Meeting is alweer een paar maanden geleden en was een succes.

Velen van de Tweakers hier in dit topic hebben met elkaar kennis gemaakt en, praten nog steeds uitvoerig onderling met elkaar sinds onze laatste meeting in het Home Computer Museum, te Helmond.

Daarom is het tijd voor onze volgende meeting!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhgwREgy2-mGCifPrIERJpNAYv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxfeoczGMVO1Iysu5SbrMFHg.jpg?f=user_large
Waar : Nationaal Videogame Museum, te Zoetermeer (in het oude/nieuwe ABN Amro pand)
Wanneer: 4 november aanstaande
Hoe meld ik mij aan? : stuur even een PB naar mij @Ricepuppet of @Tux3.14 en we brengen je in onze Telegram groep, waar de verdere details worden besproken (tijdstip + programma) - er worden geen prive gegevens zoals telefoonnummers ingezien (dat was vorige keer ook de vraag)

Hoe laat begint het : Wij zijn nog bezig om alles rond te krijgen; dit word besproken in de app groep

Is er ook eten : Het Nationaal Videogame Museum zit in een winkelgebied wat rijk bevolkt is met diverse restaurants voor lunch en diners. Ook kan je snacks (patat, chips en drinken) kopen in het museum zelf tussendoor.

Wat kost het : de toegangsprijs valt hier te vinden. Ik kom er zelf 1 a 2 x in de maand en persoonlijk heb ikzelf genoeg aan twee uur gamen/adrenaline kick per keer.

Hoe kom ik er: het museum heeft een redelijk goede OV verbinding middels de trein <> tram naar het winkelgebied toe. Het nieuwe museum word gevestigd in het oude ABN Amro gebouw, tegenover parkeergarage P4. Het is dus letterlijk 2 minuten lopen naar de overkant. Daarnaast zijn we onderling niet beroerd om afspraken met elkaar te maken voor ophalen/mee rijden uiteraard!

Wat gaan we doen dan : Gamen! Uiteraard! De vorige meeting hebben we een tour gehad in het Home Computer Museum, zijn we veel met elkaar in gesprek geweest over games/gaming in het algemeen, gelunched en weer gamen. Dat klinkt simpeler dan het is, maar het was echt heel tof om iedereen in het echt te zien en mee te praten. Onder voorbehoud ben ik bezig om een tour te regelen in het nieuwe pand, maar onder dikke voorbehoud ;)

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davince72
[...]

De megadrive, Amiga en Neo Geo hebben de Motorola 68000 CPU gemeenschappelijk en is betrekkelijk snel (>7Mhz).
+ De Amiga scene is erg levendig, oftewel veel kennis (slimme routines beschikbaar).
De SNES is beetje buitenbeentje met een 65c816 cpu (1,7/2.68/3.57 mhz). De snes was erg bijzonder en had veel grafische trucs.....en met een devkit is er wel wat uit te halen, maar het moet dan wel in plaatje passen.
Ik gok dus dat het makkelijker is en meer flexibiliteit geboden worden op de eerder genoemde 68000 gebaseerde systemen.

• davince72
Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat de game DaemonClaw op megadrive 50 euro is; op NeoGeo MVS 250 en NeoGeo AES 300 !

Ok dat een port op NeoGeo meer tijd kost begrijp ik nog als je de expertise niet helemaal hebt....maar 5x zo veel? Maar ook dan.....het spel voor MVS of AES is 99% identiek volgens mij....waarom dat nog 50 euro extra kost.

Iemand dit het wel kan verklaren?

• Tux3.14
  • Niet online
davince72 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:02:
Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat de game DaemonClaw op megadrive 50 euro is; op NeoGeo MVS 250 en NeoGeo AES 300 !

Ok dat een port op NeoGeo meer tijd kost begrijp ik nog als je de expertise niet helemaal hebt....maar 5x zo veel? Maar ook dan.....het spel voor MVS of AES is 99% identiek volgens mij....waarom dat nog 50 euro extra kost.

Duurdere cartridges wellicht? Misschien moeten die de halve wereld rond en zijn de productie/verzend kosten hoog? :)

The 8Bit Guy heeft met zijn game Petscii Robots ook meerdere platformen. Maar sommige cartridges/media/discs verkoopt hij met verlies. Want sommige type cartridges voor platformen en verzendkosten naar sommige landen zijn echt bizar hoog. Terwijl hij het iedereen gunt om het te spelen, vandaar dat ie soms bij legt.

• davince72
Tux3.14 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:08:
[...]

Duurdere cartridges wellicht? Misschien moeten die de halve wereld rond en zijn de productie/verzend kosten hoog? :)

The 8Bit Guy heeft met zijn game Petscii Robots ook meerdere platformen. Maar sommige cartridges/media/discs verkoopt hij met verlies. Want sommige type cartridges voor platformen en verzendkosten naar sommige landen zijn echt bizar hoog. Terwijl hij het iedereen gunt om het te spelen, vandaar dat ie soms bij legt.
Ik heb een 161-in-1 NEO GEO AES cart gekocht voor 140 euro....hoeveel megabit geheugen is daar wel niet voor nodig....veel meer dan nodig is voor dit spel ;-)
Mijn inziens moet er nog meer spelen.
davince72 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:02:

weet niet hoe het zit met de Neo Geo cards, maar de cards van de IGS PGM bevatten redelijk wat chips. Dacht iets van 6 EPROM's en een handjevol andere chips. Als je dit vergelijkt met de gemiddelde Sega Card waar maar 1 chip inzit dan snap je wel waarom ze een stuk duurder zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kwam deze zojuist tegen via Twitter en was wel even blown away dat iemand dit voor elkaar heeft gekregen (ik ga er even van uit dat dit op originele hardware mogelijk is).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 04:32
Gisteren een splinternieuwe Analogue Pocket opgehaald voor een hele nette prijs. Tot nu toe werkt het allemaal prima. Ik heb alleen nergens een SD kaartje liggen die ik direct kan gebruiken, dus die moet ik nog even halen om hem te kunnen updaten, dus voorlopig is het wat karig qua features.

Nu wel nog een Game Gear adapter bestellen want daar heb ik nog een stuk of 25 games van liggen, al heb ik geen idee of ze allemaal nog werken na meer dan 20 jaar niet meer te zijn gebruikt. Het dock laat ik voor wat het is, ik zie niet zoveel meerwaarde om de games op een groter scherm te spelen. Voor zowel de SNES als de Cube heb ik destijds (en nu nog steeds) een Gameboy Player gehad, zelden gebruikt. Ik twijfel nog over de screen protector. Die dingen doe ik eigenlijk nergens op, en vaak ziet het er minder mooi uit. Maar gezien dit zo'n 'limited' product is misschien toch maar wel doen.

Ik ben er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
davince72 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:54:
[...]

De megadrive, Amiga en Neo Geo hebben de Motorola 68000 CPU gemeenschappelijk en is betrekkelijk snel (>7Mhz).
+ De Amiga scene is erg levendig, oftewel veel kennis (slimme routines beschikbaar).
De SNES is beetje buitenbeentje met een 65c816 cpu (1,7/2.68/3.57 mhz). De snes was erg bijzonder en had veel grafische trucs.....en met een devkit is er wel wat uit te halen, maar het moet dan wel in plaatje passen.
Ik gok dus dat het makkelijker is en meer flexibiliteit geboden worden op de eerder genoemde 68000 gebaseerde systemen.
Dat is wel een plausibele verklaring. Toch dat 'Blast Processing' waar Sega het in de commercials het over had in die tijd :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:51:
Gisteren een splinternieuwe Analogue Pocket opgehaald voor een hele nette prijs. Tot nu toe werkt het allemaal prima. Ik heb alleen nergens een SD kaartje liggen die ik direct kan gebruiken, dus die moet ik nog even halen om hem te kunnen updaten, dus voorlopig is het wat karig qua features.

Nu wel nog een Game Gear adapter bestellen want daar heb ik nog een stuk of 25 games van liggen, al heb ik geen idee of ze allemaal nog werken na meer dan 20 jaar niet meer te zijn gebruikt. Het dock laat ik voor wat het is, ik zie niet zoveel meerwaarde om de games op een groter scherm te spelen. Voor zowel de SNES als de Cube heb ik destijds (en nu nog steeds) een Gameboy Player gehad, zelden gebruikt. Ik twijfel nog over de screen protector. Die dingen doe ik eigenlijk nergens op, en vaak ziet het er minder mooi uit. Maar gezien dit zo'n 'limited' product is misschien toch maar wel doen.

Ik ben er in ieder geval blij mee.
Nice! Veel plezier er mee. Heb zelf ook een Analogue Pocket.
De dock is wel een aanrader hoor :) Met Analogue OS1.1 kun je er ook OpenFPGA cores opzetten. Ik gebruik 'm nu ook voor o.a. SNES games. de HDMI output is erg goed. Gebruik ik trouwens ook gewoon voor Gameboy Games.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Gisteren heb ik mijn grijze Nintendo 64 voorzien van een case mod. Heb gebruik gemaakt van de kleuren zilver en goud (inspiratie op gedaan van Pokemon Silver/Goud :P). Vanochtend vroeg heb ik alles waar in elkaar gezet nadat alles was opgedroogd.
Het resultaat mag er zijn vind ik. Nintendo 64 logo heb ik origineel gelaten + en de stickers aan de onderkant zijn weer netjes terug geplakt.
Toen ik bezig was gelijk heb ik gelijk de connectoren van de cartridge en expension slot gereinigd. De koelblokken zijn voorzien van nieuwe koelpasta. Voordat de kleuren zilver en goud er op gingen uiteraard de boel eerst goed gereinigd, lichtjes geschuurd en voorzien van een primer laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EONoeVLcu2Trk1MeweXuShZ6k1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iXA2tQHjSTySTAoLU4sVWla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8LFdpxQtAz2XEYFtPU4lZdfEB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTyoLcG03hlcK3QPtZnCkQrM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYyahwlA0QasHZJBlZEOxHVVxU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Izs87KLLMPilR9AVMrE9SB0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat ie mooi naast zijn broertje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0kGnRvuosGovhuNsyEkX8h2LeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu76Ox5aIqzl3Ug3C18NTZ0U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PFqdbb7PbNx--oM_3qlIjpb8es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtxKNmBBNlZmaSOaEFsHvIwW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tux3.14 op 14-09-2023 11:06 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Raem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFz_YucwVUS7M6HtC-7rB9tgOtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8VsY7s4fp3nbM0jI2wYLoMD.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ontbrak nog in mijn collectie om de Spyro trilogie compleet te maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Disfigured
Wederom een pareltje toegevoegd aan de GBA verzameling! Maar 25 euro voor betaald. Het kan nog steeds. :) De onbekraste VIP code zit er zelfs nog bij en de cartridge zat nog in het originele plastic zakje! Uiteraard meteen in een protector gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSsLTYeTuYfNaNG47vTGMlYT6ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02n3ajUSH2SEVhoNiKEqzZ3t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PluueeR schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:17:
[...]

Dat is wel een plausibele verklaring. Toch dat 'Blast Processing' waar Sega het in de commercials het over had in die tijd :).
De snes cpu was en is gewoon traag vergeleken met zijn 16bit collega's, is prima omheen te werken uiteraard.
Hoewel ik dacht dat xeno crisis gewoon met was custom chips ging werken......

Is wel een interesante discussie wat mij betreft. ondanks de super fx vind ik starfox gewon een snes game, maar als je add on chip nu vele malen krachtiger is dan wat een snes ooit zou kunnen........ik weet niet in hoeverre dat van toepassing is op Xeno btw. Misschien nog leuk om in te duiken.
Paprium (voor de megadrive) heb ik verschillende variaties over gehoord. 1 ervan dat de chips de game veel beter maakten dan ooit zou kunnen.
Maar geloof dat het erop neer kwam dat deze vooral veel geheugen heeft, qua custom chips viel het uitendelijk reuze mee en was/is het met name om kopieëren tegen te gaan. Ook hier misschien nog leuk om in te duiken.
Mocht uit uit mijn nek lu err spreken hoor ik het graag!

Maar ik heb wel eens vernomen dat ontwikkelen voor de snes wel lastig is, helemaal voor homebrewers gezien in er in de loop der jaren diverse devtools zijn uitgebracht voor de MD en in veel mindere mate voor snes. Want ja, en goed ik ben ouwe snes fanboy dus neem dit met een korreltje zout maar (ook?) ik vind de snes qua geluid en beeld beter dan de md over het algemeen.

Neemt niet weg dat de md geweldige games heeft natuurlijk , gister nog genoten van Truxton!
Hoewel nu ik ook wat ervaring met de arcade en pc e game heb, het me nu wel opvalt dat de muziek niet klopt.....dacht dat ik al een mod hiervoor geinstalleerd had, maar mogelijk staat die op mijn everdrive (of zelfs ter test een emulator) ter verificatie :+ in plaats van mister waar ik gister op speelde.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Disfigured schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:13:
Wederom een pareltje toegevoegd aan de GBA verzameling! Maar 25 euro voor betaald. Het kan nog steeds. :) De onbekraste VIP code zit er zelfs nog bij en de cartridge zat nog in het originele plastic zakje! Uiteraard meteen in een protector gestopt.

[Afbeelding]
Leuk, alleen vind ik de Westerse doosjesallemaal zo saai.

Heb zelf een paar van de Famicom Mini games en die hadden een tof mini doosje in een groter doorzichtig doosje (plaatje niet van mij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4wmlxhUnwMCBfeMO90SkzUL3i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1TLCKZ2wi3QwHXRpYEV3i3m.jpg?f=fotoalbum_large

Al blijft het trouwens zo'n typische Nintendo cash grab. €20 voor een enkele NES rom. Die dingen speel je 1x en raak je daarna nooit meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
BarôZZa schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:09:
[...]
Al blijft het trouwens zo'n typische Nintendo cash grab. €20 voor een enkele NES rom. Die dingen speel je 1x en raak je daarna nooit meer aan.
En ze ook nog eens nummeren. Ze weten wel de gevoelige punten van verzamelaars te triggeren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast7
Sagat schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:59:
[...]

Maar ik heb wel eens vernomen dat ontwikkelen voor de snes wel lastig is, helemaal voor homebrewers gezien in er in de loop der jaren diverse devtools zijn uitgebracht voor de MD en in veel mindere mate voor snes. Want ja, en goed ik ben ouwe snes fanboy dus neem dit met een korreltje zout maar (ook?) ik vind de snes qua geluid en beeld beter dan de md over het algemeen.
Ben het er mee eens maar ik denk dat er wel een reden voor was dat we eerder megadrive inspired games krijgen dan snes los van het feit dat het wellicht lastiger is om er spellen voor te maken. Zeker voor het laatste, gezien de populariteit van de snes console zou ik anders denken dat mensen er meer moeite in zouden stoppen om dan toch betere resultaten op de snes te krijgen inplaats van games maken op sega. los van het feit dat veel indi games die niet eens werken op retro consoles meer een sega of nes stijltje hebben dan snes.

De betere sega games zagen er scherper uit, je had veel minder het onscherpe pixel effect van snes games. mode 7 is ook niet echt een super populair iets dat mensen weer terug willen hebben, was meer iets dat er leuk uitzag in die tijd.

Maar belangrijker nog is dat je door de meer gelimiteerde kleuren pallet een interressant stijltje krijgt waarmee de developers moesten werken om er het beste van te maken.

Contra, streets of rage 2, rocket knight en dergelijken met de donkerde grapics ziet er voor dit soort games erg vet uit, om maar eens een voorbeeld te noemen die zouden er slechter uitzien met fellere kleuren. De gelimiteerde kleuren pallet zorgt voor een uniek visueel stijltje ondanks dat je minder hebt. Veel games als xenocrisis zien er beter uit met deze donkerdere kleuren past bij het thema.

Voor de coole games is het stijltje van sega beter, snes is meer voor de kleurrijke platformer naar mijn mening.

Het geluid met name de muziek was ook erg uniek, waarbij de snes een gedowngrade versie was om natuurlijk geluid na te maken. Snes is volgens mij meer zijn tijd vooruit waarbij zowel geluid als grapics gewoon in een vergelijkbare stijl en beter werd gedaan op nieuwere consoles.

Is dus wellicht minder interessant om daar homebrews voor te maken gezien een vergelijkbare versie van beide beter werd gedaan op nieuwere consoles, waarbij dit met sega achtige games niet echt gedaan werd. het deed zijn eigen dingetje.

Snes reverb is ook een dingetje dat qua muziek niet echt geweldig was op snes.

De blast processing zal vast wel een dingetje zijn, maar aan het einde van het snes tijdperk had je games die de slowdown vermijden en ik vermoedt dat dit niet een heel groot probleem is in het heden.

[ Voor 7% gewijzigd door gast7 op 14-09-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gast7 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:20:
[...]

Ben het er mee eens maar ik denk dat er wel een reden voor was dat we eerder megadrive inspired games krijgen dan snes los van het feit dat het wellicht lastiger is om er spellen voor te maken. Gezien zeker voor het laatste. Gezien de populariteit van de snes console zou ik anders denken dat mensen er meer moeite in zouden stoppen om dan toch betere resultaten op de snes te krijgen inplaats van games maken op sega. los van het feit dat veel indi games die niet eens werken op retro consoles meer een sega of nes stijltje hebben dan snes.

De betere sega games zagen er scherper uit, je had veel minder het onscherpe pixel effect van snes games. mode 7 is ook niet echt een super populair iets dat mensen weer terug willen hebben, was meer iets dat er leuk uitzag in die tijd.

Maar belangrijker nog is dat je door de meer gelimiteerde kleuren pallet een interressant stijltje krijgt waarmee de developers moesten werken om er het beste van te maken.

Contra, streets of rage 2, rocket knight en dergelijken met de donkerde grapics ziet er voor dit soort games erg vet uit, om maar eens een voorbeeld te noemen die zouden er slechter uitzien met fellere kleuren. De gelimiteerde kleuren pallet zorgt voor een uniek visueel stijltje ondanks dat je minder hebt. Veel games als xenocrisis zien er beter uit met deze donkerdere kleuren past bij het thema.

Voor de coole games is het stijltje van sega beter, snes is meer voor de kleurrijke platformer naar mijn mening.

Het geluid met name de muziek was ook erg uniek, waarbij de snes een gedowngrade versie was om natuurlijk geluid na te maken. Snes is volgens mij meer zijn tijd vooruit waarbij zowel geluid als grapics gewoon in een vergelijkbare stijl en beter werd gedaan op nieuwere consoles.

Is dus wellicht minder interessant om daar homebrews voor te maken gezien een vergelijkbare versie van beide beter werd gedaan op nieuwere consoles, waarbij dit met sega achtige games niet echt gedaan werd. het deed zijn eigen dingetje.

Snes reverb is ook een dingetje dat qua muziek niet echt geweldig was op snes.

De blast processing zal vast wel een dingetje zijn, maar aan het einde van het snes tijdperk had je games die de slowdown vermijden en ik vermoedt dat dit niet een heel groot probleem is in het heden.
Veel van die spellen die er zoveel scherper uitzien op de megadrive zijn ook eerst daarop gemaakt, en daarna voor de snes geport. maar door de lager resolutie van de snes, krijg je een ingezoomd beeld wat neffen effecten geeft.

De Snes is natuurlijk ook een stuk jonger dan de md, wat nintendo op sommige vlakke al voordeel geeft. Daarbij is nintendo al jaren daarvoor bezig geweest met extra chips op de pcb te gooien voor wat extra's, en niet alleen nintendo maar ook een konami was er nog al handig in. Kijk maar eens naar het Contra bewegende bomen effect wat alleen kon met dat extra chipje. Sega heeft het een keertje gedaan met Virtual Racing, vond het geen succes, en die wilden liever allerlei andere hardware verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast7
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:59:
[...]

Veel van die spellen die er zoveel scherper uitzien op de megadrive zijn ook eerst daarop gemaakt, en daarna voor de snes geport. maar door de lager resolutie van de snes, krijg je een ingezoomd beeld wat neffen effecten geeft.

De Snes is natuurlijk ook een stuk jonger dan de md, wat nintendo op sommige vlakke al voordeel geeft. Daarbij is nintendo al jaren daarvoor bezig geweest met extra chips op de pcb te gooien voor wat extra's, en niet alleen nintendo maar ook een konami was er nog al handig in. Kijk maar eens naar het Contra bewegende bomen effect wat alleen kon met dat extra chipje. Sega heeft het een keertje gedaan met Virtual Racing, vond het geen succes, en die wilden liever allerlei andere hardware verkopen.
Zeker, maar als ik contra of castlevania op beide consoles vergelijk is de sega variant veel minder pixelated en mooi scherp 2d tenopzichte van de snes games, en dat is zelfs als de de 3d secties negeer in bijvoorbeeld contra snes.

Ook gewoon heel veel van de betere games die op snes nooit zo scherp zijn als bijvoorbeeld shinobi III.

Het zijn in mijn ervaring vaak geen ports als ik deze vergelijking maak. geld ook gewoon voor exclusieve games. wellicht is dit effect sterker met games die geport zijn maar het is naar mijn smaak in veel gevallen ook zo voor exclusives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 16:03
Als ik me ook mag mengen in de MD vs SNES discussie.
Waar bij de MD de kracht voornamelijk uit het gebruik van de 68K CPU komt en de Video Display Processor van de MD relatief 'eenvoudig' is, is de SNES radicaal anders ontworpen.
Bij de SNES is gekozen voor een 'zwakke' 6502-variant omdat bij de SNES de kracht vooral komt van de Super - Picture Processing Unit. Deze bestaat uit een PPU-1 en PPU-2. Samen met een krachtige DMA unit, verzorgen deze voor het bulk van het werk van de SNES. Ook is de SNES ontworpen, zodat er extra chips aan de cartridges kon worden toegevoegd, zoals memory mappers en co-processors(Super-FX).
Bij de MD kon dit ook, maar is dit veel minder gedaan.
Hierdoor zijn, qua architectuur, de MD en de SNES totaal niet met elkaar te vergelijken. Mooie voorbeelden hiervan zijn spellen als Mortal Combat.
Bekijk hier vergelijkingen van op YT en het wordt, meestal, wel duidelijk waarom de consoles zo verschillend zijn.
Wel knap dat de spellen zo op elkaar lijken. Er zijn genoeg voorbeelden waar dit totaal niet is, zoals Aladdin.

Ik ben zelf een Sega-fanboy maar de discussie over welke console superieur was, vind ik zinloos. Alle twee hebben voors en tegens. Waarom de SNES het langer heeft vol gehouden dan de MD(in het westen)? De MD was er al in 1988, maar de grootste reden is mismanagement door Sega. Maar dat is een ander verhaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:36
Wat (helaas) ook wel een dingetje was met de Sega MD is dat de sounddesigners buiten Japan, weinig kennis en toegang tot goede software hadden om de volle capaciteit uit de YM2612 chip te halen.
Zo kom je al snel achter of het spel uit Japan kwam of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
De snes en MD zijn inderdaad zeer verschillend. Maar je kan niet ontkennen dat de kleuren op de snes beter zijn
Geluid kun je voorkeur voor hebben. Maar ook daar heeft de snes een paar hele sterke punten. Sampled is een stap beter dan FM. Daarmaast reverb, panning en zelfs surround. MD moet het doen met mono en hardpanning. en slechts 1 PCM kanaal.
FM synth is lastig om mooi geluid uit te krijgen. Sega had toentertijd een FM synth guru in arm moeten nemen om een fatsoenlijke instrumentenset te maken en die in de standaard devkit moeten stoppen. Of misschien hadden ze simpelweg goede instrumenten van Yamaha kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Verder hadden heel veel games op de MD kwaliteits issues. De kleurkeuzen waren vaak niet ideaal. Achteaf is het geinig omdat de games makkelijk te verbeteren zijn (zoek eens op color hack). Datzelfde geldt ook voor de Master System. Dat systeem was graphics beter dan de nes, maar bij veel games is dat nauwelijks zichtbaar.

Op de nes werd al het mogelijke eruit geperst. En op de snes waren de kleuren (keuze) vaak perfect.

P.s. ik heb vroeger een Master System en een Snes gehad, dus ja, van beide een fanboy :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ekfad
Wat vooral opvallend (en wat mij betreft grappig) is in deze discussie is dat ze voorbij gaat aan de reden waarom we in eerste instantie onze retro games terug oppakken. Namelijk de herinneringen die we hadden aan bepaalde games.

Als ik eraan terugdenk dan denk ik nooit terug met de gedachte die of die console was beter dan een andere console maar wel op die console waren die games 'vet' (zeggen ze dat nog tegenwoordig :) ) en op die console had je die vette game en vooral die consoles die onbereikbaar waren en dus onbekend en nog ontdekt moeten worden!

Vroeger waren we toch nooit bezig met hoe scherp of onscherp de pixels waren of hoe slecht of goed het geluid was? Enfin, ik in ieder geval niet. Ik lag daar niet wakker van en dat vind ik persoonlijk het enige negatieve van het retrogebeuren tegenwoordig. Ik zit ook te focussen op een pixel die beter kan verschijnen op mijn scherm of een soundchip die gemodifieerd kan worden voor een betere 'ervaring'.... Alleen kom ik dan vaak bedrogen uit. Zo kan ik maar niet gewoon raken aan de ntsc versie van Super Mario World. Ik had hier een NTSC snes liggen met de cartridge en heb hem na een half uur uitgezet en nooit meer aangeraakt. Geef mij maar de (tragere) PAL versie, zo hierinner ik mij de nachtenlange duentjes in mijn hoofd. De wereld draait al snel genoeg, het hoeft niet nog sneller :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:36
Slogra schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:56:
De snes en MD zijn inderdaad zeer verschillend. Maar je kan niet ontkennen dat de kleuren op de snes beter zijn
Geluid kun je voorkeur voor hebben. Maar ook daar heeft de snes een paar hele sterke punten. Sampled is een stap beter dan FM. Daarmaast reverb, panning en zelfs surround. MD moet het doen met mono en hardpanning. en slechts 1 PCM kanaal.
FM synth is lastig om mooi geluid uit te krijgen. Sega had toentertijd een FM synth guru in arm moeten nemen om een fatsoenlijke instrumentenset te maken en die in de standaard devkit moeten stoppen. Of misschien hadden ze simpelweg goede instrumenten van Yamaha kunnen kopen.
Ik heb geen idee wat je met 'hardpanning' bedoeld.
SN76489 chip is mono maar de YM2612 heeft wel een stereo output. Bedoel je dat?

Het bleek ook dat de Engelse handleiding die Sega had voor de YM2612 vol fouten bleken te zitten en zo men niet begreep hoe hij werkte. Japanners daarin tegen konden er meer uithalen. Soundtracks van MUSHA, Golden Axe, Streets of rage etc.. zijn geniaal.

Echter speelt talent natuurlijk ook een rol. Tim Follin kon er aardig mee overweg. Best interessant hoe de geluiden visueel er uitzien. :)

Al in al had Sega beter wat meer moeite in kunnen steken inderdaad wat meer guru's erop los moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ekfad schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:23:
Wat vooral opvallend (en wat mij betreft grappig) is in deze discussie is dat ze voorbij gaat aan de reden waarom we in eerste instantie onze retro games terug oppakken. Namelijk de herinneringen die we hadden aan bepaalde games.
Ik vind dit een interessante, gedeeltelijk heb je gelijk in mijn geval, laatste bijvoorbeeld weer even mariokart gedaan en die heb ik al grijs gespeeld op mijn snes destijds maar...

gister ook even streets of rage 2 gedaan, in dit geval een msu hack dus met een 'cd soundtrack' en deze game heb ik vroeger dus nooit gespeeld, en ik denk dat mijn meeste retrogaming juist het proberen van pareltjes die ik gemist heb. (en kijken of het voor mij ook pareltjes zijn, genoeg games waar de hele wereld enthousiast over is maar die ik minder goed vind, goed iets met smaken zijn verschillend enzo)
Als ik eraan terugdenk dan denk ik nooit terug met de gedachte die of die console was beter dan een andere console maar wel op die console waren die games 'vet' (zeggen ze dat nog tegenwoordig :) ) en op die console had je die vette game en vooral die consoles die onbereikbaar waren en dus onbekend en nog ontdekt moeten worden!
Goed ik heb dit al vaker benoemd maar voor mijn smaak is de megadrive inferieur qua gfx en sound fx. Muziek is hit or miss, sommige muziek vind ik idd geweldig, andere tsja minder.
Maar deze beleving maakt voor mij absoluut uit en ook de reden waardoor ik minder geduld heb met nes/sms en alles wat dooronder zit, en ja MD en pce en zelfs snes valt er ook al in, het natuurlijk het geluk dat we nu hebben dat je gewoon zoveel alternatieven hebt......ik wil best wat tijd in iets stoppen maar als het grote nadelen heeft dan is het niet erg hoog op de prio lijst :P
Vroeger waren we toch nooit bezig met hoe scherp of onscherp de pixels waren of hoe slecht of goed het geluid was? Enfin, ik in ieder geval niet. Ik lag daar niet wakker van en dat vind ik persoonlijk het enige negatieve van het retrogebeuren tegenwoordig. Ik zit ook te focussen op een pixel die beter kan verschijnen op mijn scherm of een soundchip die gemodifieerd kan worden voor een betere 'ervaring'.... Alleen kom ik dan vaak bedrogen uit. Zo kan ik maar niet gewoon raken aan de ntsc versie van Super Mario World. Ik had hier een NTSC snes liggen met de cartridge en heb hem na een half uur uitgezet en nooit meer aangeraakt. Geef mij maar de (tragere) PAL versie, zo hierinner ik mij de nachtenlange duentjes in mijn hoofd. De wereld draait al snel genoeg, het hoeft niet nog sneller :D
SMW heb ik ook grijs gespeeld en de ntsc versie daarom iets minder gespeeld, ben wel benieuwd nu of ik je mening ga delen.

Met megaman 1 had ik het wel heel erg dat in de ntsc de muziek niet klopte en me zelfs (een klein beetje) nerveus maakte omdat het al een twitch actie spelletje is en je je dan opeens ook nog soort van gehaast voelt :+

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ekfad je hebt een terecht punt, kan me niet heugen dat ik vroeger een console anders aansloot dan via RF uit de 16bit era. Zeker als kind was je helemaal niet mee bezig. Het duurde zelfs tot de PS3/X360 generatie dat we überhaupt boven de 576i uitkwamen in Europa en dat was 9 van de 10x via composiet. Scherpte is toch iets van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb geen idee wat je met 'hardpanning' bedoeld.
SN76489 chip is mono maar de YM2612 heeft wel een stereo output. Bedoel je dat?
Niet zo goed verwoord, maar ik bedoel dat je de keuze had tussen helemaal link, helemaal rechts en midden. Naar niets daar tussenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davince72
Sagat schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:59:
[...]

De snes cpu was en is gewoon traag vergeleken met zijn 16bit collega's, is prima omheen te werken uiteraard.
Hoewel ik dacht dat xeno crisis gewoon met was custom chips ging werken......

Is wel een interesante discussie wat mij betreft. ondanks de super fx vind ik starfox gewon een snes game, maar als je add on chip nu vele malen krachtiger is dan wat een snes ooit zou kunnen........ik weet niet in hoeverre dat van toepassing is op Xeno btw. Misschien nog leuk om in te duiken.
Paprium (voor de megadrive) heb ik verschillende variaties over gehoord. 1 ervan dat de chips de game veel beter maakten dan ooit zou kunnen.
Maar geloof dat het erop neer kwam dat deze vooral veel geheugen heeft, qua custom chips viel het uitendelijk reuze mee en was/is het met name om kopieëren tegen te gaan. Ook hier misschien nog leuk om in te duiken.
Mocht uit uit mijn nek lu err spreken hoor ik het graag!

Neemt niet weg dat de md geweldige games heeft natuurlijk , gister nog genoten van Truxton!
Hoewel nu ik ook wat ervaring met de arcade en pc e game heb, het me nu wel opvalt dat de muziek niet klopt.....dacht dat ik al een mod hiervoor geinstalleerd had, maar mogelijk staat die op mijn everdrive (of zelfs ter test een emulator) ter verificatie :+ in plaats van mister waar ik gister op speelde.
Ik vind niet dat je uit je nek lu err spreekt ;-)
Extra geheugen is een simpele manier om een console een boost te geven namelijk.
Vroeger was geheugen duur en beperkt. Eerste snes games waren 4Mbit, later gebruikte sommige 32Mb (gemiddeld spel was 8Mbit/16Mbit (lees 1 MegaByte en 2 MegaByte). Geheugen bepaald hoeveel verschillende schermen/sprites je kwijt kunt in een spel. En laat dat nou voor groot deel bepalen hoe je een spel ervaart. Meer plaatjes, meer verschillende sprites, grote eindbazen, verschillende levels, meer muziek, etc.
En dat staat feitelijk allemaal los van je CPU. Neem voorbeeld aan Neo Geo....die kunnen zich introos veroorloven wat echt dat arcade gevoel geeft, maar feitelijk kwestie is van veel geheugen afspelen :)
Ik begreep dat Demon's of Astebros een nieuwe manier had gevonden voor bankswitching waardoor ze een 128 Mbit (16MB) rom konden maken. Ongeëvenaard groot voor MegaDrive en dat zie je aan de rijke achtergronden etc.
Een snellere CPU helpt bij het manipuleren van die graphics etc. Een Snes CPU kon feitelijk niets meer dan opdrachten uitdelen aan zijn co-processors (GPU en SOUND) maar was geen rekenwonder om nieuwe eigen special effects toe te voegen(bijvoorbeeld ai voor vijanden berekenen). Een 68000 cpu geeft wel die extra ruimte (of geeft je de mogelijkheid minder efficiënt te programmeren zonder tegen limiet aan te lopen om een frame op scherm te toveren).
Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de Snes wel een fantastische dedicated sony soundship had die zelfstandig muziek kon afspelen. Met de Megadrive moet de CPU constant de soundcip aansturen.
Kortom (ik begin nu wel uit mijn nek te ...) denk ik dat de MegaDrive in deze tijd makkelijker is te voorzien van nieuwe software dan de snes is. (bekijk eens de instructieset van beide cpu's en je zult zien dat 68000 met 8 data-registers! en 8 adres registers! een verademing is tov de snes CPU waarbij je soms specifiek een register moest claimen om een instructie uit te voeren....stond daar net een waarde in die je aan het gebruiken was, dan moest je die eerst naar geheugen schrijven...die ene instructie doen en dan weer die ene waarde inlezen om door te gaan...ja ik heb beide cpus geprogrammeerd in grijs verleden)
Ik was vroeger ook meer op hand van SNES vanwege zijn mooiere kleuren en fenomenale sound, maar ben langzamerhand opgeschoven naar team Mega Drive, in eerste instantie vanwege de betere doosjes maar ook vanwege de levendige scene. De winnaar in 1994 was voor mij SNES, maar anno nu is de MegaDrive de winnaar van 16bit generatie.
Als je tot hier gekomen bent met lezen....complimenten! Want ik spui ook maar gewoon wat me te binnen schiet. Mand!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Disclaimer: onderstaande klinkt als een schoolpleindiscussie uit 1993, maar ik probeer alleen maar inzicht te geven in de hardware... echt waar! :)

De MD is tot veel in staat, als je de console maar in goede handen geeft.

Streets of Rage (2) is al genoemd, maar ook Gunstar Heroes, Alien Storm, ThunderForce III en IV, Sonic 1/2/3 en World of illusion zijn games die de hardware aardig goed benutten. Eternal Champions en beide Street Fighter II's op de MD laten ook zien wat er mogelijk is.

Als je echt wil zien wat de MD kan, zonder toevoeging van custom chips, kijk dan is naar de recente versie van Wolfenstein 3D - vrijwel niet te onderscheiden van PC, draait in de volle 256 kleuren en met 30fps in 3D. Als die game in 1993 was uitgekomen, dan had de wereld op zijn kop gestaan denk ik.

Muziek is altijd een dingetje geweest op de MD - zoals al eerder gesteld hadden de Japanse devs een betere handleiding voor de audiochip dan de westerse (door vertaalfouten en ontbrekende info), waardoor Japanse games vaak beter klinken. Later kwam Sega ook met een devkit met ingebouwde audiofunctionaliteit, maar die was zo slecht dat je games die ermee gemaakt zijn er zo uitpikt (in negatieve zin).

De SuperNES is hier gewoon superieur, met zijn Sony-processor met PCM en hardwarematige effecten. Het is in feite een DSP, die helemaal los staat van de rest van de SuperNES en alleen timingcommando's krijgt van de CPU. De CPU hoeft zichzelf dus niet met het geluid te bemoeien. Dat was in feite zoals de Paula-chip in de Amiga ook werkt.

Het kleurenpallet van de MD is op papier beperkter dan die van de SNES, maar door de snelheid van de 68k+VDP-combi waren devs wel in staat om het pallet per scanline aan te passen (a la op de Amiga), zodat in theorie de volledige 512 kleuren ineens op het scherm getoond konden worden. De SNES had weliswaar een uitgebreider palet (32768 kleuren), maar kon echt maximaal 256 kleuren tegelijk tonen. Scanline manipulatie is bijna niet te doen door de beperkingen van de CPU en de bus waarop de PPU's zitten - stilstaand beeld gaat nog wel, maar als het in beweging moet komen...

Spritehandling is op de MD beter geregeld dan op de SNES. Je kunt zelfs tilemaps uit de backgroundlayers inzetten om als "sprite" te dienen, iets wat op de SNES niet eenvoudig is (het zou kunnen, maar het is traag omdat je dan de CPU de PPU's laat overrulen). Doordat de backgrounds en de sprites niet zo vast zitten in een stramien (zoals in de displaymodes van de SNES), kun je veel creatiever zijn op de MD. Sprites die het hele beeld vullen? Check. Spritescaling (softwarematig)? Check. Op de SNES leidt iedere poging om zoiets te doen tot slowdown, omdat je dan ineens de CPU gebruikt in plaats van de PPU's.

Alle MegaDrive (dus niet MegaCD) games waar video in zit, maken handig gebruik van die snelle bus tussen de CPU en de VDP - door razendsnel tilemaps te wisselen, kun je video "simuleren". Zo is de intro van Sonic 3D bijvoorbeeld gemaakt, en ook die van Red Zone.

Over SNES-displaymodes gesproken: "Mode7" is een hardwareversnelde versie van een formule die je ook in software kan uitvoeren (zie Wacky Wheels op de PC uit die tijd bijvoorbeeld). De MD had die hardwareversnelling niet, maar kon het softwarematig in principe wel uitvoeren. Er zijn wat MegaDrive techdemo's die het laten zien. Het probleem was meer dat je dit niet zomaar even in een game kon stoppen - je had alle rekenkracht nodig voor het effect, dus ook nog eens gamelogica uitvoeren is problematisch.

De MegaCD had overigens wel hardwarematige "Mode7" die nog een stapje verder ging dan bij de SNES door over alle assen te kunnen roteren en zoomen, en ook sprite konden hardwarematig geschaald worden. Daar is echt erg weinig gebruik van gemaakt. Echt jammer, want een echte spritescaled Outrun, Space Harrier of Galaxy Force had de MegaCD een stuk populairder gemaakt denk ik.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Het kleurenpallet van 512 is wel echt de grootste misser geweest. Zelfs de gamegear had meer kleuren nl 4096. Stel dat de MD dit ook had, dan hadden al die bijv arcade conversies er echt veel beter uit gezien *alle andere games uitaard ook).

[ Voor 8% gewijzigd door Slogra op 15-09-2023 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Slogra schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:23:
Het kleurenpallet van 512 is wel echt de grootste misser geweest. Zelfs de gamegear had meer kleuren nl 4096. Stel dat de MD dit ook had, dan hadden al die bijv arcade conversies er echt veel beter uit gezien *alle andere games uitaard ook).
Vergeet niet dat de MD al in 1988 op de markt kwam (in Japan) - 512 kleuren was toen ongekend veel. De MD moest destijds opboksen tegen de Famicom (NES), die een palet van 54 kleuren had, en had dus bijna 10 keer meer kleuren.

De NEC PC Engine (1989) had ook maar 512 kleuren (maar kon die wel standaard allemaal tegelijk tonen). De GameGear is uit 1990 (Japan) en dus twee jaar nieuwer dan de MegaDrive.

De SuperNES kan 256 kleuren uit een palet van 32768 weergeven, maar is dan ook twee jaar nieuwer. De NeoGeo kan 4096 kleuren uit een palet van 65536 weergeven, maar was dan ook twee jaar nieuwer en vier keer zo duur.

PC kreeg in 1987 de eerste generatie VGA, met maximaal 256 kleuren uit een palet van 262.144 op een lage resolutie (320*200), maar de kaart die je daar voor nodig had was duurder dan een hele NeoGeo en een paar leuke games erbij. En dan moest je er nog een PC omheen kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-09-2023 10:49 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:57:
Disclaimer: onderstaande klinkt als een schoolpleindiscussie uit 1993, maar ik probeer alleen maar inzicht te geven in de hardware... echt waar! :)
De realist in me zegt: waarom ben je aan het ouwehoeren over deze oude meuk.
Maar de gaming/tech fan in me vind het fantastisch, helemaal als mensen ook daadwerkelijk (relevante) programmeer ervaring hebben! Dus haha ja ik kan hier uren over doorblijven gaan.
De MD is tot veel in staat, als je de console maar in goede handen geeft.

Streets of Rage (2) is al genoemd, maar ook Gunstar Heroes, Alien Storm, ThunderForce III en IV, Sonic 1/2/3 en World of illusion zijn games die de hardware aardig goed benutten. Eternal Champions en beide Street Fighter II's op de MD laten ook zien wat er mogelijk is.
Het ring geluidje van sonic vind ik een super effect.....mogelijk is dit dan een sample oid en geen 'echt' generated soud effect want over het algemeen vind ik die gewoon erg matig, castlevania md al genoemd en ja tig andere voorbeelden......waaronder ook de streetfighters. Helemaal de moderne fan remakes die dan een beter ervaring zouden moeten geven........nope, ik prefereer qua beeld en geluid de snes, en mogelijk zelfs de PCE versie, hoewel dit een gevalletje 'roze bril' zou kunnen zijn. Gameplay van de md versie is wel erg goed en mogelijk zelfs beter dan op de 2 16 bit concurenten (jaja pce is eigenlijk 8 bit BOEIEN :P )
Als je echt wil zien wat de MD kan, zonder toevoeging van custom chips, kijk dan is naar de recente versie van Wolfenstein 3D - vrijwel niet te onderscheiden van PC, draait in de volle 256 kleuren en met 30fps in 3D. Als die game in 1993 was uitgekomen, dan had de wereld op zijn kop gestaan denk ik.
Er was een game uitgekomen rond die tijd die (al dan niet technisch minder indrukwekkend) dit al deed
Panarama cotton.
Maar (volgens wiki 94) hetzelfde jaar dat de ps1 ook uitkwam...dus too little to late, helpt ook niet dat dit een van de spellen is die over het algemeen goed ontvangen word in de retro gamer wereld maar die ik gewoon (nog?) niet leuk vind!
Muziek is altijd een dingetje geweest op de MD - zoals al eerder gesteld hadden de Japanse devs een betere handleiding voor de audiochip dan de westerse (door vertaalfouten en ontbrekende info), waardoor Japanse games vaak beter klinken. Later kwam Sega ook met een devkit met ingebouwde audiofunctionaliteit, maar die was zo slecht dat je games die ermee gemaakt zijn er zo uitpikt (in negatieve zin).

De SuperNES is hier gewoon superieur, met zijn Sony-processor met PCM en hardwarematige effecten. Het is in feite een DSP, die helemaal los staat van de rest van de SuperNES en alleen timingcommando's krijgt van de CPU. De CPU hoeft zichzelf dus niet met het geluid te bemoeien. Dat was in feite zoals de Paula-chip in de Amiga ook werkt.

Het kleurenpallet van de MD is op papier beperkter dan die van de SNES, maar door de snelheid van de 68k+VDP-combi waren devs wel in staat om het pallet per scanline aan te passen (a la op de Amiga), zodat in theorie de volledige 512 kleuren ineens op het scherm getoond konden worden. De SNES had weliswaar een uitgebreider palet (32768 kleuren), maar kon echt maximaal 256 kleuren tegelijk tonen. Scanline manipulatie is bijna niet te doen door de beperkingen van de CPU en de bus waarop de PPU's zitten - stilstaand beeld gaat nog wel, maar als het in beweging moet komen...

Spritehandling is op de MD beter geregeld dan op de SNES. Je kunt zelfs tilemaps uit de backgroundlayers inzetten om als "sprite" te dienen, iets wat op de SNES niet eenvoudig is (het zou kunnen, maar het is traag omdat je dan de CPU de PPU's laat overrulen). Doordat de backgrounds en de sprites niet zo vast zitten in een stramien (zoals in de displaymodes van de SNES), kun je veel creatiever zijn op de MD. Sprites die het hele beeld vullen? Check. Spritescaling (softwarematig)? Check. Op de SNES leidt iedere poging om zoiets te doen tot slowdown, omdat je dan ineens de CPU gebruikt in plaats van de PPU's.

Alle MegaDrive (dus niet MegaCD) games waar video in zit, maken handig gebruik van die snelle bus tussen de CPU en de VDP - door razendsnel tilemaps te wisselen, kun je video "simuleren". Zo is de intro van Sonic 3D bijvoorbeeld gemaakt, en ook die van Red Zone.

Over SNES-displaymodes gesproken: "Mode7" is een hardwareversnelde versie van een formule die je ook in software kan uitvoeren (zie Wacky Racers op de PC uit die tijd bijvoorbeeld). De MD had die hardwareversnelling niet, maar kon het softwarematig in principe wel uitvoeren. Er zijn wat MegaDrive techdemo's die het laten zien. Het probleem was meer dat je dit niet zomaar even in een game kon stoppen - je had alle rekenkracht nodig voor het effect, dus ook nog eens gamelogica uitvoeren is problematisch.

De MegaCD had overigens wel hardwarematige "Mode7" die nog een stapje verder ging dan bij de SNES door over alle assen te kunnen roteren en zoomen, en ook sprite konden hardwarematig geschaald worden. Daar is echt erg weinig gebruik van gemaakt. Echt jammer, want een echte spritescaled Outrun, Space Harrier of Galaxy Force had de MegaCD een stuk populairder gemaakt denk ik.
Ja helaas weten we allemaal hoe het zit.......denk dat bij de dreamcast ze eindelijk de hardware in orde hadden, en korte termijn echt wel toe to toe met de ps2 konden gaan, maar gebrek aan vertrouwen en brakke copy protection was de 2 hit combo die het allemaal be-eindigde........wel mooi bruggetje, score challenge deze week is cannon spike, die zal ik nog wel even spelen. misschien zelfs nog op den echte dc hoewel emulatie zo makkelijk is, en ik dus *SHAME* nog steeds niet geinvesteerd heb in een video oplossing voor den dc en dus met composhit zit.

10 second ninja DONE

Pagina: 1 ... 204 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.