Zakkenwasser schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 02:19:
Veel mensen zien retro games (naast hobby) ook als een investering.
Ik begrijp dat veel mensen het daar niet mee eens zullen zijn. Toch verdienen er enorm veel resellers op het Marktplats platform er gewoon veel geld mee. Kijk eens voor de grap hoeveel retro gameshops er nu bestaan.
Mijn verzameling doe ik ook niet weg om geld aan te verdienen maar eerder uit noodzaak dat ik het geld beter kan gebruiken voor andere zaken (het leven kost nu eenmaal geld).
Ik gun een andere verzamelaar echt veel maar sommige games zijn in nette conditie nou eenmaal meer gewild en daardoor meer waard. Moet ik dan maar meer games gaan verkopen om op een bepaald bedrag te komen of is het slimmer om te onderzoeken wat de gemiddelde waarde van een spel in mint conditie is?
Dat is een beetje mijn dillema. Hoe doen jullie dat?
Als je games voor hoge prijzen gaat aanbieden is het noodzakelijk dat je goed marktonderzoek doet. Ik kan je een paar tips geven, maar uiteindelijk is het aan jou om er tijd en moeite in te steken. Ik kan mij ook voorstellen dat als je het als investering ziet, er meer moeite mee hebt om te accepteren dat je niet overal de hoofdprijs voor kan vragen. Dat gezegd hebben, hier enkele tips:
1) Mint = mint. Een product met een sticker erop is niet mint, hooguit in erg goede conditie. Ik kan een verkoper niet serieus nemen als deze een product als mint bestempeld terwijl dat niet zo is.
2) Gebruik Pricecharting.com - Deze website kijkt naar daadwerkelijk verkochte games op eBay, het grootste verkoopplatform ter wereld. Veel games die daar worden aangeboden worden niet verkocht voor de vraagprijs, dus het is beter om te kijken naar de daadwerkelijke verkochte items.
3) Houd er rekening mee dat PAL games vaak iets minder waard zijn dat NTSC. Dat heeft te maken met het feit dat PAL games vaak inferieur zijn en trager afspelen dan NTSC. Tevens zijn Engelstalige hoesjes meer gewild dan anderen. Hier is rekening mee gehouden op websites zoals Pricecharting, waar je de keuze hebt tussen verschillende edities.
4) Verdergaande op punt 3, Duitse edities van games zijn al helemaal een heel stuk minder waard. Vanwege verschillende redenen zie je vooral in Nederland regelmatig Duitse games aangeboden worden.
5) Sta open voor biedingen. Accepteer dat als je meerdere biedingen krijgt onder je vraagprijs, je wellicht te hoog ingezet hebt. Het kan best zijn dat de prijs die je, zelfs na onderzoek, vraagt voor je product momenteel te hoog is.
Ik moet je toegeven dat ik het netjes van je vind dat je hier ondanks alle kritiek toch serieus vragen stelt zonder direct in de aanval te gaan. Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en uiteraard dat je er iets mee gaat doen / kan doen. Succes met het verkopen van je verzameling.