XBOX 360 - The Story of A collector
Begin 2006 kwamen we in aanraking met de Xbox 360. De eerste 360 titel die ik zag was Fight Night 3 en in eerste instantie dacht ik dat het een intro filmpje was.
Dit bleek dus ingame te zijn. Ik was weggeblazen..
Daarna kwamen al vrij snel meer titels waaronder het nog steeds geniale Elder Scrolls Oblivion, maar ook Saints Row en natuurlijk Call of Duty. Een game die ik voorheen altijd op de pc speelde.
De eerste paar jaren van de console hebben we uiteraard de bekende problemen gehad waaronder de RROD en al vrij snel kwam er een 2e Xbox 360 bij. Overigens werkt deze Xbox 360 nog steeds en draait nog de oude Blade firmware.
Naast de 360 kwam later nog de Ps3 en de Wii, echter de 360 is wel altijd onze main console geweest die generatie.
Kinect zorgde voor een leuke verfrissing, maar het begon wel een beetje op een Wii te lijken, zeker wat betreft shovelware titels.
De Guitar Hero en Rockband mania hebben we ook meegemaakt. Met als gevolg een stapel boxed gitaartjes en drumstel.
Totdat eind 2013 en 2014 de volgende generatie werd geïntroduceerd. Vanaf dat moment was het Ps4 wat de klok sloeg. Vooral omdat de Xbox One pas na 1 jaar later officieel in Nederland kwam. Vanaf dat moment kwam het verzamelen voor de 360 op een koud pitje te staan.
In 2017 kwam dit tijdens koningsdag echter weer terug. Na het kopen van Watchsdogs en nog wat andere nieuwere titels voor de 360 voor een klein prijsje kwam het idee om voor de set te gaan.
Via allerlei winkels, websites en Ebay is voor ons de hoofdset compleet.
Althans totdat Fifa 19 en een nieuwe Just Dance uitkomen
Het leuke van de Xbox 360 is dat het een volwaardige generatie is, en met zijn 13 jaar al heel wat heeft meegemaakt. Eind 2005 kwamen de eerste platte tv's. Heb zelf de eerste paar jaar gespeeld op een Samsung breedbeeld CRT, via een Advanced Scart cable

Ook was de 360 mijn eerste echte console online ervaring.
Ook was HD DVD via de Player addon een van mijn eerste ervaringen met 1080p videocontent.
De laatste paar jaar bestond voor de Xbox 360 vooral uit de famous four:
In 2018 is dit een 4k Tv die via HDMI aangesloten is. Een groot verschil. Af en toe een game opstarten op de 360, of via BC op de Xbox One laat zien dat de een aantal games de tand des tijds aardig hebben doorstaan.
In juni van dit jaar zijn de laatste twee PAL games binnengekomen en is voor mij deze set complete.
Titels die ik nog steeds kan aanraden:
- Elder Scrolls Oblivion
- Project Gotham Racing 4
- Blue Dragon
- Saints Row 2
- GTA 5
- Mass Effect 1
- Forza motorsport 4
- Red Dead Redemption
- Table Tennis
- Gears of War serie
- Fable 2
- Orange Box
Eigenlijk zijn alle RPG's aan te raden. Dit genre komt goed tot zijn recht op iedere oudere generatie console.
De zoektocht naar titels ging niet alleen via Ebay. In eerste instantie waren het vooral winkels in de buurt, aangevuld met de overbreng service van GameMania.
Titels die moeilijk te vinden waren in de zoektocht:
- Ninja Gaiden 3 Razer's Edge (uiteindelijk bij Cex voor 5 euro..)
- alle Rugby Challenge titels
- Handball 16 (damn)
- Nickelodeon's Teenage Mutant Ninja Turtles (na een aantal keren de verkeerde titel te hebben gevonden of toegezonden gekregen)
- Amored Core series (waren het er echt 4..?)
- Blaz Blue collectors editions
en als laatste de Kinect titels. Daar leek geen einde aan te komen
Mijn lijstje rarest games voor de xbox 360.
Lastig om te bepalen omdat hier vaak NTSC titels en giftsets onder worden gerekend. Daarnaast is het nog niet bekend wat sommige titels hebben gedaan, of gaan doen in de toekomst. De laatste Fifa (18) heeft het ook niet al te best gedaan en zal net als op de Ps2 ook enige waarde houden.
- My horse and me 2
- Spyro Dawn of the Dragon
- Ninja Gaiden 3 Razer's Edge
- Kick Ass 2
- BloodBath
- Monster High
En vooral heel veel sportspellen, zoals bij iedere full set terugkomt
En wat nu?
De main games die PAL zijn uitgekomen zijn allemaal binnen, inclusief de Kinect titels. Naast een divers aantal collectors editions hebben we ook de nodige cover variaties van games. Denk bv aan Ultimate editions met DLC, De classic series met extra's, en een enkele NTSC/PAL versie. Allereerst natuurlijk gamen. Er zijn nog genoeg achievements te halen, alleen natuurlijk lang niet allemaal. Van menig game is de online functionaliteit uitgezet waardoor achievments nooit meer te halen zullen zijn.
Wat over blijft zijn nog een aantal cover variaties en game variaties die er wel mooi bij horen, maar voor mezelf niet perse verplicht zijn. In totaal zitten we op bijna op 1200 unieke titels.
Voor een complete classic subset gaan we niet. In principe alleen de classics waar extra content bij zit (bij voorkeur op disc). Denk aan bv Rainbow Six Vegas Complete edition, of Mass Effect. Alhoewel een fifa voor 0,50 cent classic moeilijk neer te leggen is

. Maar dat is niet het meer een doel op zich.
En verder natuurlijk de release lijst in de gaten houden of er naast Fifa 19 en Just Dance 2019 niet nog stiekem een andere titel uitkomt. Nba 2k19 en Pes 19 gaan in ieder geval de Xbox 360 niet meer halen.
Laat die Xbox one compatibility updates maar komen. We zijn er klaar voor
Hieronder nog wat overzichtfoto's. Vanwege ruimtegebrek zijn we na de 2e volle billy kast overgeschakeld op het dubbel neerzetten van de games.