cold_as_ijs schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:58:
@
DCNY retro consoles aansluiten op een moderne tv’s is een dingetje. Er zijn goedkope oplossingen met beperkingen en er zijn dure oplossing die perfect werken en alles daartussen in. Dan heb je daarnaast kabels en eventuele mods voor RGB. Dat laatste kan nodig zijn omdat verschillende consoles alleen composiet uitgang hebben waardoor je veel moet inleveren op beeldkwaliteit. Vooral op grote moderne tv’s schijnt het drama te zijn. SNES en Gamecube hebben standaard RGB out met de juiste kabel. Die laatste alleen in geval van pal. N64 is volgens mij alleen composiet, dus die zou je moeten modden. Grappig genoeg is dat redelijk makkelijk voor NTSC consoles en lastig voor PAL. Dan moet je afhankelijk van de keuze nog kijken welke kabels je gaat gebruiken om de boel aan te sluiten aan je upscaler (rgb scart, component of toch composiet).
Ik heb de pound kabels van amazon gebruikt voor zowel sega als xbox. Op sega zijn de highlights opgeblazen, ogXBOX zit er een kleur afwijking op. Verder geven ze variabele inputlag. Maar voor 35 euro kan je wel aan de slag. Dus sls je niet te critisch bent is het een oplossing, ik zou persoonlijk iets meer geld uitgeven voor een fatsoenlijk resultaat.
Ik heb vorige week de retrotink 5x besteld. Om gewoon out of the box het beste resultaat te krijgen, maar ja daar hangt wel een prijskaartje aan (375 incl importkosten). Deze is meteen ook super flexibel qua consoles, hij heeft voor iedere console wel een oplossing.
Verder heb je nog een ossc, volgens mij is die minder goed met deinterlacen (480i omzetten naar 480p). In dit geval krijg je wat inputlag meende ik. Dat zal alleen iets zijn op n64 en gamecube aangezien SNES 240p heeft (ja eigenlijk 288p in geval van pal)
Rad2x wat eigenlijk een retrotink 2x is in kabel vorm, volgens mij geld hetzelfde commentaar als voor de ossc. Prijs is wel heel goed. Er komt ook nog een 5x variant maar die zal aanzienlijk duurder zijn.
Als laatste heb je nog de GBS control. Prijs kwaliteit verhouding is veruit het best. Je krijgt goede kwaliteit voor een klein prijsje. Deze kan met 1 frame lage deinterlacen, wat knap is voor iets wat 30-35 euro kost. Je moet wel gaan solderen en instellen gaat via je telefoon.
Ik zou zeggen doe zelf goed onderzoek voor je iets koopt. Ik heb dus bv de pound kabels gekocht om er later achter te komen dat het eigenlijk niet zo’n goeie oplossing was voor mij. Ook andere kabels heb ik achteraf spijt van. Op basis van je vraag vermoed ik dat de rad2x de beste oplossing gaat zijn voor jou. Je levert wat in op N64, maar dat zal voor alle keuzes zo zijn zolang je de console niet mod.
Aardig stuk tekst, maar dan moeten we wel een aantal zaken recht zetten die niet helemaal kloppen.
Zoals @Verwijderd al aangaf kan de N64 meer dan alleen composiet. Het kan ook RF en S-Video. Bij NTSC N64 ondersteunen ze allemaal S-Video, en bij PAL niet allemaal zonder een mod. Maar de meesten kunnen wel gewoon S-Video outputten. S-Video is een grote vooruitgang tov composiet en komt dichtbij de kwaliteit van RGB op de N64. Dus als dat werkt en als men tevreden daarmee is, dan hoef je zelfs helemaal niet te modden.
Makkelijk of moeilijk voor RGB modding is afhankelijk van je model, ik weet niet of dit specifiek over de N64 ging. Maar zo begreep ik dat met die context. NTSC kan net zo moeilijk zijn als PAL om te modden.
De OSSC heeft juist weinig input lag door bob-deinterlacing. Die juist hoger is met motion adaptive deinterlacing. N64 heeft inderdaad wel wat 480i content, maar voor een grote speler van 480i neem je de PS2 als beter voorbeeld. Daar gaat het bijna alleen maar om 480i content op PS2 games. Ja bijna, want er is ook 240p en 240p/480i resolution switch games. Dus als het om een PS2 gaat, is de OSSC niet de beste oplossing.
GBS Control is inderdaad een goedkope oplossing, maar heeft hier en daar toch wat min punten. Eerste is inderdaad zoals jezelf aangaf dat je het zelf moet installeren. Maar ik heb ook begrepen van users die het zelf hadden, dat er toch wel wat noise in het beeld kwam of andere problemen (zelfs met de extra mods).
Zag er in mijn ogen ook wel wat hit or miss uit.
Edit: Sommigen zouden zich waarschijnlijk af vragen waarom niet de OSSC voor de PS2? Minder input lag toch dan motion adaptive deinterlacing? Het probleem zit hem in de techniek van bob-deinterlacing. Het scherm trilt een beetje als het ware. Dit vinden veel mensen niet zo prettig. Voor een klein beetje extra input lag, krijg je een veel mooier beeld met motion adaptive deinterlace zoals bij de Retrotink 5x, GBS Control, toekomstige OSSC Pro en ook toekomstige Pixel FX Morph.
[
Voor 6% gewijzigd door
laugh op 22-01-2022 14:11
]