Nou jullie hadden nog tegoed van mij, de games die ik zelf (o.a. zal vermoeddelijk ook nog wel wat shmups op ps1 gaan spelen) op de ps1 wil gaan spelen. Zoals eerder genoemd zijn dit in de basis 2d games. Ter inspiratie heb ik 2 sites gebruikt:
Onezero
the gamer
Met gelijk de disclaimer, ken beide sites niet, waren enkele van de eerste google hits op 2d games voor ps1
Maar het is wat mij betreft een leuke lijst geworden, hoop bekende games, maar goed, wat voor de een bekend is, is dat voor een ander wellicht niet, verder geprobeerd om op basis van tekst of screenshots dan ook genre's te definieren, maar dat is altijd interresant, dus mocht ik totaal mis zitten, laat het gerust weten

Ik ga ook aangeven welke games ik zelf wel of niet wil proberen en waarom.
- Action RPG (zelda clone?)
Alundra
heh deze was al genoemd maar wilde beide sites in zijn geheel meenemen, nog steeds zeer veel interesse in deze game
- Arcade
Strider 2
Lastig, deze zou wellicht ook nog bij action platformers kunnen, maar denk dat de nadruk wellicht iets meer op actie ligt dan bij een rayman ofzo, goed 'moet' eigenlijk nog altijd strider 1 op de md nog is doorspelen en misschien wel de arcade versie, maar deze absoluut ook op de lijst
- cinematic platformer
Heart of Darkness
Oddworld: Abe’s Oddysee
Bij dit genre denk ik altijd aan flashback en another world, waarbij ik AW te veel trial en error gameplay vond, van flashback ooit een demo gespeeld op de x360 of ps3 en dat voelde al stuk leuker aan. HoD volgens mij ook op pc wel is gespeeld, dus ja gewoon benieuwd hoe speelbaar dit gaat zijn.
-JRPG:
Arc the Lad
Beyond the Beyond
Breath of Fire III
Breath of Fire IV
Final fantasy tactics
Legend of mana
Popolocrois
Saga Frontier 2
Suikoden
Vagrant story
Xenogears
Ik geloof dat dit een populair genre was op de ps1

en ook de disclaimer hier, enkele games zijn 3d background maar wel 2d sprites, denk dat ik dat persoonlijk niet echt tot 2d games zou rekenen maar goed, ik zeg niet dat ik nooit rpg's ga spelen, maar deze staan niet hoog op mijn lijstje, hou je wel van rpg's check dan de gelinkte sites voor screenshots, vond sommige art idd goed tot prachtig!
-Metroidvania
Castlevania, Symphone of the Night
Goed voor vrijwel iedreen hier bekende game zou ik verwachten, ken je de game niet, laat alles vallen, meld je ziek etc en ga die game spelen. (tenzij je een anomalie als ikzelf ben, ik hou meer van de traditionele CV's )
- One v one fighers
Dragon Ball Ultimate Battle 22
Mortal Kombat Trilogy
Streetfighter alpha 3
mjah, in vorige post al aangegeven, zie de ps1 niet echt als console voor mijn fighters en speel ik die liever elders, maar ik geloof dat deze MK wel beter is dan wat er op de saturn te krijgen is......? Verder DBZ mjah, persoonlijk geen interesse in deze variant, maar het zag er op zich ok uit. Misschien is die nog twijfel

SFA3 is uiteraard nog steeds een goede game, met als ik met niet vergis nog een soort story mode achtige feature die in sp ook erg leuk is.
- Platformers
Rayman
Tomba
Skullmonkeys
Hermie Hopperhead
The Adventure of Little Ralph *
Deze wil ik eigelijk allemaal iig proberen. Rayman is natuurlijk multiplaform maar de ps1 is dacht ik een van de, zo niet DE beste versie, de andere 3 ken ik minder of niet, maar op basis van de gfx en het genre iig kans geven. Little Ralph had ik initieel in zijn eigen categorie action platformers, maar goed, denk dat je Rayman daar ook in zou kunnen zetten, dus toch maar hierbij gesmokkeld
- Run n Gun
Mega Man 8
Mega Man X4
Metal Slug X
Rapid Reload/gunners heaven
Silhouette Mirage
Hier had ik het dus moeilijk, ik vind mega man niet echt een run n gun, maar ook niet een actie platformer ala rainman! Gelukkig weet ook vrijwel iedereen wat megaman is, dus groot probleem is het niet
Ga zelf iig voor RR/GH en Sil. Mirage. MS speel ik dan liever via de neo geo versie (wel mister, maar goed genoeg voor mij) en de mega mans......kweenie, wil ze sowieso eerste op de nes/snes uitspelen
Shmup:
in the hunt
Ook deze was al genoemd, maar wederom voor volledigheid toch genoemd. Verder zal ik voor ps1 shmups indertijd nog een losse post maken.
Nou ben benieuwd naar jullie reacties! En aanvullingen en/of verbeteringen zeer welkom!