nwagenaar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:41:
@
Sagat volgens mij bespreken we in dit topic met regelmaat al homecomputers uit de 8-bit en 16-bit tijd en ja, ik was fan van Atari ondanks dat de meeste van mijn vrienden een Commodore of MSX (8-bit, ik een Atari 600XL) of een Amiga 500 of een PC hadden (ik dus een Atari ST1040STFM).
Nog steeds kijk ik met meer plezier terug op de 8-Bit en 16-Bit versies op onze homecomputers dan de console versies (okay, uitgezonderd van enkele games zoals extreem slechte ports.. Ik noem SF2 bijvoorbeeld) en heb daar ook vele uren aan besteed.
Hmm dat is wel een interessante stelling! Ik zei vroeger altijd dat ik mijn consoles had voor de kwaliteit en mijn homecomputers voor de kwantiteit. En ja terugkijkend vond ik mijn nes leuker dan mijn c64, en dus ook mijn snes vs mijn amiga. Betekent niet dat er absolute fantastische games waren voor beide home systemen.
En ja voor mij als capcom fan waren final fight en met name sf2 ontzettende tegenvallers. Het hielp natuurlijk ook niet dat het niet de meest getalenteerde coders waren die deze projecten onder handen genomen hadden....icm met vast ook wel enige tijdsdruk.....
Als het gaat om mijn favoriete games op de Atari ST (en ja, de meeste zijn ook op de Commodore Amiga te spelen) waar ik uren mee bezig was:
Even per spel reactie gedaan...
- Prince of Persia
gespeeld! gfx en met name animatie waren echt geweldig. De gameplay vond ik toch wat minder. Maar daar kom je gelijk wel bij (iig mijn) grootste probleem met de home computers, je hebt zoveel tot je beschikking dat je om het minste of geringste al doorgaat naar de volgende game
- Shadow Warriors
zeg maar ninja gaiden? Hier ga ik niets over zeggen omdat ik deze games nooit echt gespeeld heb! Maar snelle eerste indruk is dat het er idd goed uitziet!
- Rick Dangerous
Haha een van mijn eerste amiga games, vond hier vooral het geluid indrukwekkend. Ook hier gameplay mja...misschien ook wel terug kerend iets dat de games op met name de snes wat makkelijker/toegangkelijker werden na de ' nintendo hard' 8 bit games, op de amiga waren ze toch vaak nog steeds behoorlijk pittig!
- Time Bandit
Nooit gespeeld, of zelfs maar van gehoord, soort van gauntlet-achtig op eerste gezicht?
- Civilization
In die tijd had ik geen geduld, pas vele jaren later kon ik met heroes of might & magic tbs waarderen.
- Populous
Deze had (heb?) ik orgineel, het leek me zo vet! Helaas het strategische element wat onderschat waardoor ik niet de klik had die ik gehoopt had...recentelijk de snes versie gespeeld op de emulator....is nog best speelbaar hoewel ik hier de amiga versie alleen al via muis het voordeel geef!
- Dragons Breath
hmm duidelijk dat jij absoluut wel van de strat games was

deze had ik over gelezen in c+vg en het leek me zo tof...maar nee deze was dus niets voor mij.
- Defender of the Crown
Deze vreemd genoeg dan nog wel redelijk gespeeld, hoewel ik een grote hekel had aan de ' jousting' segments, nooit gesnapt hoe dat nou werkte waardoor ik die altijd verloor
- Frontier: Elite 2
Hmm weet niet of jij een 1200 had of een van de duurdere amiga maar op mijn 500 was dit een dia show, intro was wel geniaal
- Lemmings
jaaaaaa top game!
- The Secret of Monkey Island
Goed en naast strategy games hielden point and clicks dus ok niet over, ook hier natuurlijk veel over gelezen in de bladen maar nope.....niet mijn ding destijds
- Dungeon Master
de onfofficiele voorloper van eye of the beholder als beste dungeon crawler op het systeem toch? Misschien wel is gestart maar niet meer dan dat
- Another World
Fantastisch sfeer maar trial and error gameplay
- Alle LucasArts Click-and-Point adventures
uhm
- Alle Sierra Click-and-Point adventures
errr
- Alle Bitmap Brothers games
Oeh! haha hier ook wel wat raak vlakken, hoewel de hype voor mij meestal dus ook niet doorliep naar echt het genieten. Even snel lijstje bekijken....
En nee, niets wat me hier is bijgebleven, denk dat chaos engine mijn favo game was......gods zelfs nog gekocht maar diskette ging dood op dag van aankoop
xenon 2 megablast was super vet met het liedje natuurlijk, maar daar werd je ook wel beetje verveeld door uiteindelijk en de gameplay

goed laten we het erop houden dat het niet mijn smaak was en wat ik zo lees op de ' shmup junkie discord' ben ik niet de enige daarin.
[/quote]
Dit zijn ook de games die ik met regelmaat speel op de echte hardware. En ondanks dat WinUAE of Steem SSE nagenoeg gelijk zijn als het gaat om de emulatie van het geluid van een diskettedrive, in het echt is het gerammel op je bureau wanneer ie weer een zoekactie deed voor de kopieerbeveiliging (hidden sectoren, de Atari ST maakte hier dankbaar misbruik van) valt niet te vergelijken. Net zoals de piepende SCSI schijven.
Maar goed, alles gaat kapot op den duur of gaat slijten. Dus vandaar dat ik OD gebruik voor zowel mijn diskdrives (Gotek/HxC) en harddisks (CosmosEx/sdbox). En de USB2DB9 (Tom Adapter) is ook ideaal, de muis (van zowel de Amiga als de Atari) wordt gewoon ruk na jaren van gebruik en dan is een el cheapo Optical USB-muis een uitkomst, net zoals mijn Competition Pro die begon te slijten (vervangen voor een USB-variant).
[/quote]
Nice! In een ideal wereld met budget en ruimte lijkt het me absoluut ook tof om de good old amiga uitgestald te hebben, helemaal met die pimps (tsja voor mij eigenlijk de hd/sd kaart optie zou al voldoende zijn...
en dan wellicht een 1200 met cd drive voor de games die dan beter lopen of voor de enhanced muziek/speech etc....
Maar goed, dat gaat hem op korte termijn niet worden, mister is vrij goede manier om het alsnog te kunnen spelen, super cars2 voelt iig hetzelfde als vroeger. Lotus en R-type voelden altijd een beetje anders, maar weet niet of dat de mister is of mijn herinneringen...misschien nog is wat vergelijken met yt vids en win ua voor second opinions......
Enige wat mister volgens mij nog steeds niet doet is cd32 emulatie, en je kan wel cd laden maar dan zonder de geluiden ervan.......goed dan heb je er niet bepaald veel aan imho.
En dan afsluitend de ervaringen waar ik gelijk aan denk als ik denk aan amiga
met stip op 1
-swos
. Zo ontzettend veel uren in die game gestoken, zowel managen als 2 of meer player tournooitjes.
-super cars 2
wat een topper was dat, ontzettend verslavend.
- Golden axe
Vond dat dus een fantastische conversie van de arcade, ook een van mijn eerste amiga games en komend vanaf nes/c64 waren die gfx en het geluid top natuurlijk.
-dogs of wars
de goud maar fout entry, ikari warrios/commando's met een shop. Heel veel gespeeld met vrienden en ook in mijn eentje verslavend.
- inball dreams/fanatasies
- immy white ww snookers & archer maclean pool.
En dan vergeet ik er vast nog een hoop, volgens mij heb ik mijn disks nog steeds, dus misschien nog is doorheen bladeren