[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb sinds de update naar 6.1.3 continu netwerkproblemen. Alle patches erna (t/m de huidige 8 ) hebben geen verbetering gebracht. Het is nu zo erg dat ik het ding (DS411j) alleen maar kan pingen. Ook de Synology Assistant kan hem alleen vinden nadat ik hem stroomloos gemaakt heb en weer stroom erop. 30 seconden later kan ook de Assistant hem niet meer vinden.
Ik heb hem al aan een ander netwerktouwtje gehangen, maar geen geluk. De enkele keer dat ik op de webadmin pagina kan komen en bv. naar Packages ga, krijg ik vaak de melding "Please check network settings.
Welke stappen kan ik nemen om te troubleshooten?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
its_Muppet schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:44:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb sinds de update naar 6.1.3 continu netwerkproblemen. Alle patches erna (t/m de huidige 8 ) hebben geen verbetering gebracht. Het is nu zo erg dat ik het ding (DS411j) alleen maar kan pingen. Ook de Synology Assistant kan hem alleen vinden nadat ik hem stroomloos gemaakt heb en weer stroom erop. 30 seconden later kan ook de Assistant hem niet meer vinden.
Ik heb hem al aan een ander netwerktouwtje gehangen, maar geen geluk. De enkele keer dat ik op de webadmin pagina kan komen en bv. naar Packages ga, krijg ik vaak de melding "Please check network settings.
Welke stappen kan ik nemen om te troubleshooten?
Dit klinkt vrij ernstig. Je kunt een stappenplan zoals dit afhandelen, zover nog niet gedaan. Het draait om deductie, uitsluiten dat bepaalde componenten de oorzaak zijn en anders rest je uiteindelijk alleen een factory reset. Support ticket kan natuurlijk ook nog, al is je NAS al wel wat ouder.

- netwerk bekabeling checken
- netwerk switch e.d. checken
- netwerk settings checken
* router
* syno
-> uitsluiten dat netwerk elders problemen geeft

Verder diagnostics checken van je NAS, misschien is er iets mis met je disks of config wat dit issue veroorzaakt? Als je alle packages die runnen uit zet?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
S_Chief schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:50:
Ik heb echt een gigaaaantisch stomme vraag. :F

Zat een paar dagen terug iets te zoeken en toevallig kwam ik deze pagina tegen in de KB van Synology. Daar wijzen ze een drive letter toe aan de Synology (laten we Z:\ gebruiken). Ik heb echter altijd gewoon een netwerklocatie toegevoegd en \\synology gebruikt in Windows Explorer.

Nu de hamvraag: wat maakt het uit? :? Enige wat ik tot nu toe merk is dat ik eindelijk in Windows Explorer kan zien hoeveel ruimte ik nog over heb op de NAS. :p Al zoek ik op "difference between drive letter and \\synology", ik zie niemand met dezelfde (stomme) vraag.
Er zijn 2 verschillen die ik ken.
Ten eerste is mijn ervaring dat wanneer je een persistent schijfletter toekent aan een netwerk share deze minder vaak connectieproblemen geeft. Dit komt vooral omdat Windows bij het inloggen van de user de netwerkschijf al benaderd en deze dus al 'klaar is voor gebruik' op het moment dat je hem echt gaat gebruiken. Ook lijkt Windows dan net iets 'slimmer' met het onthouden van de bijbehorende login gegevens (indien je een gebruikersnaam en wachtwoord voor je share gebruikt).

Het tweede verschil is een stuk belangrijker. Veel programma's kunnen niet overweg met netwerk paden (of eigenlijk UNC paden in het algemeen). En dan is het handig om een schijfletter te hebben. Een goed voorbeeld van zo'n programma is 'cmd.exe' (ja inderdaad, Microsofts eigen terminal... :+).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:03:
[...]

Dit klinkt vrij ernstig. Je kunt een stappenplan zoals dit afhandelen, zover nog niet gedaan. Het draait om deductie, uitsluiten dat bepaalde componenten de oorzaak zijn en anders rest je uiteindelijk alleen een factory reset. Support ticket kan natuurlijk ook nog, al is je NAS al wel wat ouder.

- netwerk bekabeling checken
- netwerk switch e.d. checken
- netwerk settings checken
* router
* syno
-> uitsluiten dat netwerk elders problemen geeft

Verder diagnostics checken van je NAS, misschien is er iets mis met je disks of config wat dit issue veroorzaakt? Als je alle packages die runnen uit zet?
Ik ben inmiddels weer in de gelegenheid om via webadmin op mijn NAS te komen en ben alle mogelijke tests aan het doen.
Ik ben nu bezig met een RAID check, alhoewel dat vermoedelijk geen problemen oplevert.

Alle netwerk-gerelateerde zaken uit het lijstje zijn gecontroleerd en geven geen problemen. Ik kan niet anders concluderen dat het aan de NAS zelf ligt.

Het enige wat ik nu niet kan is om via Windows verkenner naar mijn mappings te gaan. Ook \\ip_nas & \\naam_nas lukt niet. Pingen is structureel goed en zeer snel.
Ik kwam er ook achter dat mijn quickconnect uit stond. Deze staat inmiddels weer aan.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een kennis van me heeft een DS115J, Synology Cloud Station was ingesteld op 32 versies bewaren en een paar weken geleden was er geen schijfruimte meer. Hij werkt met veel grote bestanden waardoor ie dus vol zat. Nu heb ik het aantal versies teruggezet naar 5 maar de oude versies worden niet automatisch verwijderd. Na nog wat overbodige zooi verwijderd te hebben was er weer 40GB vrij maar het zou prettig zijn als de oude versies ook nog weg kunnen. Via "Cloud station server", versievekenner, kan ik "Versiedatabase wissen" doen. Krijg ik hiermee de "verloren" ruimte terug en blijven de huidige bestanden gewoon staan?
Ik vermoed van wel maar aangezien dit de eerste keer is dat ik dit probleem tegenkom wilde ik het eerst toch even navragen. :P

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
@FlipFluitketel Ja je krijgt je verloren ruimte weer terug en je huidige bestanden blijven ook staan.. Je kunt alleen niet terug naar een vorige versie. In oude versies van cloudstation zat dit probleem ook... ik ging er eigenlijk vanuit dat het inmiddels breed opgelost was? Sowieso met intelli versions. Je hebt dit getest? Bestand met meer dan 5 versies? Die opnieuw gesaved? Dan zou ik verwachten dat ie opnieuw gaat kijken en overige versie verwijdert.. Het duurt zo alleen een tijdje voordat je terug bent naar 5 versies.

Heb je al gekeken naar verwijderde bestanden?

Inloggen op nas, cloud station server, versie verkenner en dan even de mappen lopen.. Onder actie zie je "toon verwijderde bestanden". Dan kan je ze verwijderen en dit levert gelijk schijfruimte op. Of bedoelde je dit met overbodige zooi opgeruimd?

Dit kan je testen door onder cloud station server naar instellen en andere te gaan. Daar kan je database berekenen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Quakie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:34:
@FlipFluitketel Ja je krijgt je verloren ruimte weer terug en je huidige bestanden blijven ook staan.. Je kunt alleen niet terug naar een vorige versie. In oude versies van cloudstation zat dit probleem ook... ik ging er eigenlijk vanuit dat het inmiddels breed opgelost was? Sowieso met intelli versions. Je hebt dit getest? Bestand met meer dan 5 versies? Die opnieuw gesaved? Dan zou ik verwachten dat ie opnieuw gaat kijken en overige versie verwijdert.. Het duurt zo alleen een tijdje voordat je terug bent naar 5 versies.
Gunstig, dan is het nog niet nodig om de harddisk te vervangen voor een grotere. :P Dat het niet mogelijk is om een oude versie terug te halen is nog niet eens een probleem.
Er zijn genoeg bestanden die regelmatig aangepast worden maar er is eigenlijk totaal niks van vrije ruimte bij gekomen.
Intelli-versioning staat zo te zien niet ingeschakeld, bolletje staat bij "Vanaf de oudste versie".
Heb je al gekeken naar verwijderde bestanden?

Inloggen op nas, cloud station server, versie verkenner en dan even de mappen lopen.. Onder actie zie je "toon verwijderde bestanden". Dan kan je ze verwijderen en dit levert gelijk schijfruimte op. Of bedoelde je dit met overbodige zooi opgeruimd?
Met "overbodige zooi" bedoelde ik images van vorige computers (dat was al weer een 200GB) en de prullenbakken (bestanden daarin worden automatisch na x aantal dagen verwijderd)
Dit kan je testen door onder cloud station server naar instellen en andere te gaan. Daar kan je database berekenen.
Gebruikt: 1,8TB :P

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@FlipFluitketel lekker.. goed gebruik gemaakt van de cloud....:D

Voor de duidelijkheid, ik bedoel de verwijderde bestanden via de clients zelf. Die worden door cloudstation verborgen maar niet verwijderd.. Stel dat je het terug wilt halen ;).. Via bovenstaand stappenplan kan je die dus verwijderen.. Dit is handig als er wel interesse is in oude versies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Quakie Als ik via opslag-analyzer een rapport maak en ik tel bij elkaar hoeveel in de mappen zit kom ik nog niet eens aan 180GB. Dus ik vermoed dat een hele hoop grote bestanden er nog steeds 32x (of misschien minder als ze nog niet zo vaak gewijzigd zijn) op staan en dan kan ik best begrijpen dat ie zo goed als vol zat.
Bestanden verwijderen doet ie volgens mij niet eens aan.. Alles bewaren :+.

De oude versies terughalen is tot nu toe nog nooit nodig geweest dus dan ga ik die "Versiedatabase wissen" toch maar eens aanklikken. (Zul je zien dat ie net dan een oude versie nodig heeft. :+)

[ Voor 6% gewijzigd door FlipFluitketel op 25-10-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Snelste manier ja @FlipFluitketel En inderdaad, binnen 2 weken hoor je ze.. euh kan ik nog herstellen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

masauri

aka qwybyte

Ik begrijp iets niet.
Ik wil een migratie gaan doen van een DS2415+ naar een RS3617xs.
Ik wil hiervoor eerst een backup maken van alle gegevens en volg dan ook stap voor stap deze migratie gids: https://www.synology.com/...AS_DSM_5_0_and_later#t2.2
Echter, bij 2.2 stap 5 zit ik vast, want ik kan het menu van backup en replicatie niet vinden... |:( |:( |:(

Ik ga er toch van uit dat ik dit moet doen om mijn gedeelde mappen e.d. te behouden?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

masauri schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:35:
Ik begrijp iets niet.
Ik wil hiervoor eerst een backup maken van alle gegevens en volg dan ook stap voor stap deze migratie gids: https://www.synology.com/...AS_DSM_5_0_and_later#t2.2
Echter, bij 2.2 stap 5 zit ik vast, want ik kan het menu van backup en replicatie niet vinden... |:( |:( |:(

Ik ga er toch van uit dat ik dit moet doen om mijn gedeelde mappen e.d. te behouden?
Ik denk dat die functie door Hyper Backup vervangen is. Die moet je eerst installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

downtime schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat die functie door Hyper Backup vervangen is. Die moet je eerst installeren.
Ik heb deze net geïnstalleerd maar daar staan teveel bomen in zodat ik het bos niet meer kan zien om gewoon simpelweg mijn instellingen op te slaan...
De logica ontgaat me om aan te duiden wat ik op mijn lokale harde schijf wil opslaan op deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 11:52
Ik lees het topic al regelmatig, maar zit nu ook met een vraag.

Recent heb ik mijn harde schijf in de laptop vervangen voor een (kleinere) SSD. Hierdoor moest ik wat bestanden verhuizen (foto's en video's). In eerste instantie was Cloud Station Backup en Hyperback als volgt ingesteld;
Laptop --> Cloud Station Backup --> Hyperbackup naar Google Drive

Op dat moment stonden ook alle te backuppen gegevens op de laptop. Door het ruimtegebrek dacht ik dat foto's en video's redelijk statisch waren en niet per sé op de laptop hoefden te blijven staan. Om snel de gegevens nog beschikbaar te maken, heb ik de betreffende mappen uit /home/cloudstation/backup/betreffende-folder verplaatst naar de /home/ folder van de user. En heb ik uiteraard de gegevens van de harde schijf van de laptop gewist.

Cloud Station Backup staat ingesteld om maximaal 2 versies te bewaren. Als ik nu de Versieverkenner gebruik, zijn de bestanden nog steeds beschikbaar op de datum voorafgaand aan deze actie. Klinkt logisch met die 2 versies. Nu wil ik echter met de 'versiegeschiedenis opschonen' het een en ander opschonen, maar wil natuurlijk zeker weten dat deze actie zich enkel beperkt tot /home/cloudstation/* en niet in /home/nieuwelocatie/ bestanden gaat verwijderen. Het lijkt me dat 'ie daar vanaf blijft, maar wat denken jullie?

Mocht het misgaan dan kan ik natuurlijk altijd nog hyperbackup gebruiken om eea terug te halen, maar toch..

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben wat aan het prielen met scripts.

Wat ik mij afvraag: als ik iedere 15 minuten een check draai of bv SABnzbd nog in de lucht is, haalt dit dan de schijven uit slaapstand? De check zelf staat als script op mijn DS, maar het controleert alleen maar of een bepaald proces nog in het geheugen te vinden is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:40
pven schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:50:
Ik ben wat aan het prielen met scripts.

Wat ik mij afvraag: als ik iedere 15 minuten een check draai of bv SABnzbd nog in de lucht is, haalt dit dan de schijven uit slaapstand? De check zelf staat als script op mijn DS, maar het controleert alleen maar of een bepaald proces nog in het geheugen te vinden is.
Zet anders je HDD hibernation tijd even op 15 minuten, en als je schijven na een half uur uit zijn dan weet je dat hibernation nog werkt. :)

*Als ze na die tijd nog steeds spinnen weet je niet aan welk proces het wél ligt, maar als andere processen hem toch uit slaapstand houden dan maakt dat script ook niet zo veel meer uit. :+

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

masauri schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:35:
Ik begrijp iets niet.

Die gids is verouderd. Zorg dat op allebei de NAS'en Hyper backup is geinstalleerd en op de doelNAS ook Hyper back-up Vault. Open op de bronNAS Hyperbackup en klik op het plusje voor het maken van een nieuwe back-up taak 'naar een externe NAS'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Edmin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:23:
[...]

Die gids is verouderd. Zorg dat op allebei de NAS'en Hyper backup is geinstalleerd en op de doelNAS ook Hyper back-up Vault. Open op de bronNAS Hyperbackup en klik op het plusje voor het maken van een nieuwe back-up taak 'naar een externe NAS'.
Ik heb ondertussen al heel wat op en af liggen mailen met de Synology support.
Duidelijk maken ze het er niet op hoe ik het ook in jip en janneke taal beschrijf.
Maar goed, ik post mijn bevindingen later in een report hier.
Heb idd wel recentere guides gezien waarvan ze me de links hadden doorgestuurd, maar ik mis dan toch de uniformiteit over de Synology sites om een duidelijk overzicht te krijgen. (ik kwam uiteindelijk op de global uit ipv de us-en site enz.)
I will keep you guys posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:15
Al enkele tijd maak ik gebruik van DS Audio Station. Helaas leest deze de rating van een song helaas niet uit de MP3/ID3.

Weten jullie een manier om toch gebruik te kunnen maken van de opgeslagen ratings in de MP3/ID3 tag (ik maak geen gebruik van iTunes waardoor die optie afvalt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsclone
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 18:00
Op dit moment draai ik een plex media server op een intel nuc in combinatie met een 2tb usb externe harde schijf. Wanneer deze vol raakt, schrijf ik het een en ander weg naar een 6tb schijf die ik nog in een oude qnap heb zitten.
Nu zat ik te denken om alles te vervangen door een ds918+, maar ben heel tevreden over de nuc met pms.
Volgens mij is een ds418j in combinatie met de nuc ook een prima oplossing voor mijn situatie?
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Ik heb nog niet eerder aan raid gedaan, maar wil dus nu over naar shr van synology.
Ik gebruik dus eigenlijk het gehele systeem alleen maar voor mijn downloads en mediabeheer.
Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

masauri schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Ik heb ondertussen al heel wat op en af liggen mailen met de Synology support.
Duidelijk maken ze het er niet op hoe ik het ook in jip en janneke taal beschrijf.
Maar goed, ik post mijn bevindingen later in een report hier.
Heb idd wel recentere guides gezien waarvan ze me de links hadden doorgestuurd, maar ik mis dan toch de uniformiteit over de Synology sites om een duidelijk overzicht te krijgen. (ik kwam uiteindelijk op de global uit ipv de us-en site enz.)
I will keep you guys posted :)
Dat de handleidingen op de Syno website verouderd en onduidelijk zijn, ben ik volledig met je eens.

Maar heb je al eens de stappen doorlop[en die ik hierboven schts? Ik heb dit namelijk exact zo uitgevoerd deze week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Edmin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Dat de handleidingen op de Syno website verouderd en onduidelijk zijn, ben ik volledig met je eens.

Maar heb je al eens de stappen doorlop[en die ik hierboven schts? Ik heb dit namelijk exact zo uitgevoerd deze week ;)
Wat mij daar bij dwars zit bij hyperbackup is dat het me niet duidelijk was of ik voor een migratie alle directory's moest aanvinken doorheen de wizard om een backup van de shared directory's/packages/applications te maken.
Ge zou verwachten dat met bijwerken en herstellen -> configuratiebackup -> een backup maken van configuratie ge alles zou hebben van config.
Maar toch vermelden ze specifiek in die guides dat ge dat ook van u data moet doen?
Goh, waarom dan een migratie doen? :?

[ Voor 1% gewijzigd door masauri op 27-10-2017 12:28 . Reden: shared directory's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

masauri schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Wat mij daar bij dwars zit bij hyperbackup is dat het me niet duidelijk was of ik voor een migratie alle directory's moest aanvinken doorheen de wizard om een backup van de shared directory's/packages/applications te maken.
Ge zou verwachten dat met bijwerken en herstellen -> configuratiebackup -> een backup maken van configuratie ge alles zou hebben van config.
Maar toch vermelden ze specifiek in die guides dat ge dat ook van u data moet doen?
Goh, waarom dan een migratie doen? :?
Omdat data en configuratie twee verschillende dingen zijn. Bij het terugzetten van je backup kun je er voor kiezen om de configuratie wel of niet mee terug te zetten.

Verder is de back-up wizard behoorlijk duidelijk hoor, zelfs voor een storage n00b als ik. Dus buiten het feit dat je hier even je ei kwijt moest, kun je nu toch gewoon verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Bij een migratie gaat de data altijd mee, een backup is dan een reserve.
Men zal dit aan raden als veiligheid, maar mits het goed gebeurt, is deze niet nodig.
Alsof iemand evenveel storage voorradig heeft dan hij lokaal bezit. (enkel in de cloud denk ik dan)

Straks is proberen, vanmiddag eerst andere plannen.
Alvast bedankt voor het inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:15
Het valt me zojuist op dat mijn netwerk performance naar mijn NAS terug is gevallen van 100MB/sec naar 10MB/sec. Wanneer deze drop is gestart weet ik niet maar komt iemand dit bekend voor?

Network interfaces staan allebei gewoon op 1Gbit.

Oeps, denk dat één van mijn kabels niet goed gepatcht is... andere kabel en probleem verholpen |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Oesie op 28-10-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik zat net te zoeken op mijn synology DS215+, maar denk dat de optie er niet is :)

Ik wil de power off taak op 2 verschillende tijden.
Nu heb ik hem ingesteld dat de synology elke avond om half 11 uit gaat en 's morgens weer opstart.
Echter in het weekend komt het natuurlijk wel eens voor dat half 11 te vroeg is.

Kan ik de vrijdag en zaterdag los op een latere tijd zetten of kan je maar 1 taak aanmaken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
MdO82 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:33:
Ik zat net te zoeken op mijn synology DS215+, maar denk dat de optie er niet is :)

Ik wil de power off taak op 2 verschillende tijden.
Nu heb ik hem ingesteld dat de synology elke avond om half 11 uit gaat en 's morgens weer opstart.
Echter in het weekend komt het natuurlijk wel eens voor dat half 11 te vroeg is.

Kan ik de vrijdag en zaterdag los op een latere tijd zetten of kan je maar 1 taak aanmaken ?
Voor de eerste taak de dagen even zetten op ZO t/m DO i.p.v. elke dag.
En dan gewoon voor in het weekend een 2e taak aanmaken voor VR & ZA. :)

Hm, ik kan het zo ook niet vinden.
Ik zou toch zweren dat ik destijds een vergelijkbaar iets had aangemaakt. :/
(In het weekend later opstarten dan door de weeks oid)

Edit: Toch gevonden! Ik werd op het verkeerde been gezet door bij Task Scheduler te zoeken.. :/

[ Voor 44% gewijzigd door SmiGueL op 28-10-2017 00:26 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SmiGueL schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Dat is inderdaad de bedoeling, maar kan het kloppen dat ik maar 1 keer een poweron en poweroff taak kan aanmaken.
Heb er nu dus 1 van ieder staan, maar zie niet dat ik er nog 1 kan maken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
Voor thuisgebruik zit ik te kijken naar een DS218+

Ik wil het geheugen dan eventueel uitbreiden.
Moet ik perse het geheugen van synology erbij kopen ? link

Of kan ik ook een andere DDR3 SO-dimm module inplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

tozzke

aka tozzert

SmiGueL schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Hm, ik kan het zo ook niet vinden.
Ik zou toch zweren dat ik destijds een vergelijkbaar iets had aangemaakt. :/
(In het weekend later opstarten dan door de weeks oid)
MdO82 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Dat is inderdaad de bedoeling, maar kan het kloppen dat ik maar 1 keer een poweron en poweroff taak kan aanmaken.
Ik weet niet in hoeverre mijn DS415+ afwijkt in de opties ivt de jouwe maar ik kan het gewoon (heb er al schema's in staan):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ID9oSMa.png

[ Voor 20% gewijzigd door tozzke op 28-10-2017 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
MdO82 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Je moet in het Control Panel niet bij de 'Task Scheduler' kijken maar bij die eronder; 'Hardware & Power'! :D

Hier kun je onder het tabblad 'Power Schedule' wel meerdere Power ON/OFF schema's toevoegen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 28-10-2017 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SmiGueL schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:21:
[...]

Je moet in het Control Panel niet bij de 'Task Scheduler' kijken maar bij die eronder; 'Hardware & Power'! :D

Hier kun je onder het tabblad 'Power Schedule' wel meerdere Power ON/OFF schema's toevoegen. :)
8)7 En ik was stellig overtuigd dat dit via de taakplanner ging, maar vond het al vreemd dat ik geen taak tegenkwam poweron/poweroff

Maar bedankt voor de hint dat ik zelf verkeerd aan het zoeken was :D ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ht9xW6Q.png

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
manii schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:40:
Voor thuisgebruik zit ik te kijken naar een DS218+

Ik wil het geheugen dan eventueel uitbreiden.
Moet ik perse het geheugen van synology erbij kopen ? link

Of kan ik ook een andere DDR3 SO-dimm module inplaatsen?
In principe kan elke andere DDR3 SOdimm geplaatst worden. Je kan hier kijken wat er sowieso bij kingston in kan https://www.kingston.com/en/memory/search/Options

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Edmin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:50:
[...]
Omdat data en configuratie twee verschillende dingen zijn. Bij het terugzetten van je backup kun je er voor kiezen om de configuratie wel of niet mee terug te zetten.

Verder is de back-up wizard behoorlijk duidelijk hoor, zelfs voor een storage n00b als ik. Dus buiten het feit dat je hier even je ei kwijt moest, kun je nu toch gewoon verder?
Migratie voltooid, en de laatste guide is zelfs niet meer compleet relevant.
Stap 15 ontbreekt bv. gewoon.
Restore configuration totaal niet moeten doen, alles is gewoon mooi overgenomen.
Heb het programma quickconnect nog moeten downloaden om de migratie af te ronden.
Dit word wel weergegeven in de migratie wizard, maar in de guide bv. niet vermeld.
Ook de laatste firmware check faalt, hij had maar 1 versie gevonden na de fw die op de nas stond.
Maar bleek na het inloggen dat er nog een recentere was dan die hij had gedownload.

Al bij al ging het véél makkelijker dan dat ik had gedacht.
Ik heb me gewoon zot laten maken door het aantal stappen in de guide.
Om deze ook exact goed te willen begrijpen voor elk onderdeel van de migratie.
Bleek het gewoon nadien niet nodig omdat het nog anders ging...
Maar goed, angst om data te verliezen was iets te groot i gues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

SpoekGTi schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

In principe kan elke andere DDR3 SOdimm geplaatst worden. Je kan hier kijken wat er sowieso bij kingston in kan https://www.kingston.com/en/memory/search/Options
Volgens mij is dit niet zo en heb je specifiek DDR3L 1866 MHz geheugen nodig. Dat zijn ook de specificaties die Synology zelf opgeeft. Ik heb zelf een Kingston HyperX DDR3L 1866 MHz in mijn DS918+ geplaatst en die werkt probleemloos.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Ik twijfel er ook wel aan met dat ram.
Ik weet dat er veel werkt, maar dan zou het al aan dezelfde specificaties moeten voldoen als het synology ram voor die bepaalde nas.
Naar wat ik me vaag herinner moet er op een synology forum ook een lijst zijn van forum gebruikers met gebruikt ram dat werkt, maar no idea waar.
Ik neem persoonlijk liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
masauri schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:30:
Ik weet dat er veel werkt, maar dan zou het al aan dezelfde specificaties moeten voldoen als het synology ram voor die bepaalde nas.
Naar wat ik me vaag herinner moet er op een synology forum ook een lijst zijn van forum gebruikers met gebruikt ram dat werkt, maar no idea waar.
Check dus die link even daar kan je dus meteen alle compatibel modules zien. Daaruitleidend kan je dan weer kijken naar andere merken met dezelfde modules

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

masauri schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:30:
Zolang je je aan de exacte specificaties (DDR3L, 1866 MHz) houdt zal het goed gaan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 15:37
Kan ik zonder problemen upgraden van een DS212 naar een DS218+ ?

Mijn oude DS212 heeft de geest gegeven en hoop eigenlijk dat als ik mijn schijven in een nieuwe nas stop dat ik ook weer bij de data kan zonder problemen.
Ik gebruik geen RAID dus de 2 schijven waren apart in de oude nas.

Ik weet dat ik de schijven in Linux ook uit kan lezen en ze zo kan kopiëren maar ik heb geen ruimte op andere hdd's om dit te doen.

De DS212 was up to date met de laatste DSM

[ Voor 5% gewijzigd door Equazor_ op 29-10-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik draai al n jaar succesvol mysql + diverse apps met docker en ben erg tevreden. Ik merkte echter ineens op dat sommige apps het niet meer deden omdat ze niet mogen verbinden met mysql. Ik heb de container al opnieuw gestart maar de andere containers mogen er simpelweg niet meer bij (timeouts). Er zijn laatste weken wel diverse updates geweest, is t mogelijk dat daar iets stuk is gegaan dat iemand weet? De data zelf is intact want via docker commands kan ik gewoon queryen.

edit: nevermind...het was de firewall die t verkeerde blokkeerde 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 29-10-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:14
Equazor_ schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:14:

Mijn oude DS212 heeft de geest gegeven en hoop eigenlijk dat als ik mijn schijven in een nieuwe nas stop dat ik ook weer bij de data kan zonder problemen.

Ik weet dat ik de schijven in Linux ook uit kan lezen en ze zo kan kopiëren maar ik heb geen ruimte op andere hdd's om dit te doen.

Ja hoor, natuurlijk. Gewoon je schijven in de nieuwe nas doen. Je krijgt dan in plaats van een nieuwe installatie een welkom scherm met je bestaande dataset, dsm doet wat updates en dan ben je weer live met al je instellingen en data. Dat is bij mij altijd goed gegaan zonder er teveel over na te denken.

Volledige KB artikel hier: https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later

Veel stappen die ze daar nemen kan je overslaan. Natuurlijk wel handig om een backup achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Equazor_ schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:14:

Ik heb een aantal posts boven je verschillende keren gepost ivm mijn migratie.
Deze guide (https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t1.2) is de recentste maar klopt dus ook niet meer.
Zolang de schijfvolgorde goed is zou je geen problemen mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 11:47
Ik ben van plan om een DS418 te kopen, nu lees ik dat in de 6.2 BTRFS naar de DS418 gaat komen. Maar gezien de beta net 3 weken uit is zou het zomaar kunnen dat deze nog even opzich laat wachten.

Wat ik begrijp is dat je niet kan "upgraden" van ext4 naar btrfs. Wat zou jullie advies zijn? Ik zelf zat te denken aan een klein volume1 en dan dadelijk alles migreren naar een volume2. Maar wellicht zijn er handigere stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

Ik ben toe aan een upgrade van mijn DS115j. Mijn voornaamste punt is het gebrek aan performance. Het voornaamste gebruik is file server (SMB), TimeMachine Backups en Cloudstation. Het overige gebruik (af en toe een download, cloud backups) loopt soepel genoeg (heeft geen prioriteit). De performance issues merk ik vooral bij het bladeren door directories, en het snel achter elkaar opvragen van foto's. Dit is vooral irritant als ik net nieuwe foto's heb toegevoegd (de NAS gaat dan miniaturen maken, wat het overige gebruik nagenoeg onmogelijk maakt).

Iets zegt mij dat ik minimaal 1GB geheugen moet hebben (de stap naar 512MB is me te klein), en met meer geheugen kan waarschijnlijk een groter deel van de directory index in de SMB cache blijven. De volgende twee modellen kom ik dan snel op uit.

pricewatch: Synology DS118
pricewatch: Synology DiskStation DS218play

De play versie heeft extra functionaliteit op gebied van encoding, maar die vind ik niet zo interessant (gebruik vooral Netflix en incidenteel Kodi via NAS die alles prima afspeelt). Ze hebben verder vooral dezelfde hardware, maar de 218 natuurlijk de mogelijkheid voor een extra drive. Dat biedt natuurlijk wel meer toekomstperspectief, bijvoorbeeld voor een RAID1 setup met redundancy (voor mij enkel relevant voor een harddisk die defect zou kunnen gaan).

De CPU in deze modellen (Realtek RTD1296) is mij redelijk onbekend, in vorige series zag ik vooral de Marvell Armada 385. Op de Synology website performance sheets komt hij er prima uit https://www.synology.com/...8/DS218+/DS218j/DS218play (zoals verwacht tussen de 218+ en 218j en significant beter dan de 115j). Ook op https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#1bay lijken de prestaties prima (omdat we veel met foto's op de NAS werken lijkt het "1GbE SMB - Windows-bestandsoverdracht (1MB bestand x 3000)' scenario het meest relevant).

Mis ik nog iets?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
pietje63 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:51:
Ik ben toe aan een upgrade van mijn DS115j. Mijn voornaamste punt is het gebrek aan performance. Het voornaamste gebruik is file server (SMB), TimeMachine Backups en Cloudstation. Het overige gebruik (af en toe een download, cloud backups) loopt soepel genoeg (heeft geen prioriteit). De performance issues merk ik vooral bij het bladeren door directories, en het snel achter elkaar opvragen van foto's. Dit is vooral irritant als ik net nieuwe foto's heb toegevoegd (de NAS gaat dan miniaturen maken, wat het overige gebruik nagenoeg onmogelijk maakt).

Iets zegt mij dat ik minimaal 1GB geheugen moet hebben (de stap naar 512MB is me te klein), en met meer geheugen kan waarschijnlijk een groter deel van de directory index in de SMB cache blijven. De volgende twee modellen kom ik dan snel op uit.

De play versie heeft extra functionaliteit op gebied van encoding, maar die vind ik niet zo interessant (gebruik vooral Netflix en incidenteel Kodi via NAS die alles prima afspeelt). Ze hebben verder vooral dezelfde hardware, maar de 218 natuurlijk de mogelijkheid voor een extra drive. Dat biedt natuurlijk wel meer toekomstperspectief, bijvoorbeeld voor een RAID1 setup met redundancy (voor mij enkel relevant voor een harddisk die defect zou kunnen gaan).

De CPU in deze modellen (Realtek RTD1296) is mij redelijk onbekend, in vorige series zag ik vooral de Marvell Armada 385. Op de Synology website performance sheets komt hij er prima uit https://www.synology.com/...8/DS218+/DS218j/DS218play (zoals verwacht tussen de 218+ en 218j en significant beter dan de 115j). Ook op https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#1bay lijken de prestaties prima (omdat we veel met foto's op de NAS werken lijkt het "1GbE SMB - Windows-bestandsoverdracht (1MB bestand x 3000)' scenario het meest relevant).

Mis ik nog iets?
Je geeft al aan dat de play eigenlijk niet nodig is. Dan blijft de vraag van hoe belangrijk vind je een dualbay? Ik zou daar wel voor gaan, mocht er een schijf ooit uitvallen. Gelet op wat je aan geeft, zou ik voor de nieuwe DS218j gaan. Deze heeft (vrijwel?) dezelfde specs als de DS118.
Edit: bovenstaande is dus onjuist. Zie hieronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De verschillen tussen de DS118 en DS218j zijn juist heel erg groot.

De DS118 is een 64 bits 1.4 Quadcore met 1GB DDR4 terwijl de DS218j zich behelpt met 32 bits Dualcore 1.3 en 512 MB DDR3 geheugen. De DS218j is echt een instapmodel terwijl de DS118 een volwaardige NAS is.

M.i. is een dualbay alleen zinvol als het echt nodig is om 24/24 te kunnen werken. Je hebt altijd een backup nodig buiten de NAS en die kun je zo organiseren dat terughalen hooguit enkele uren hoeft te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:59:

De DS118 is een 64 bits 1.4 Quadcore met 1GB DDR4 terwijl de DS218j zich behelpt met 32 bits Dualcore 1.3 en 512 MB DDR3 geheugen. De DS218j is echt een instapmodel terwijl de DS118 een volwaardige NAS is.

M.i. is een dualbay alleen zinvol als het echt nodig is om 24/24 te kunnen werken. Je hebt altijd een backup nodig buiten de NAS en die kun je zo organiseren dat terughalen hooguit enkele uren hoeft te kosten.
Excuses, je hebt 100% gelijk! De DS118 en DS218play kun je juist met elkaar vergelijken. Beide video hardware encoding. Bij de vorige editie modellen waren de DS116 en DS216j wel met elkaar vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
MdO82 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

8)7 En ik was stellig overtuigd dat dit via de taakplanner ging, maar vond het al vreemd dat ik geen taak tegenkwam poweron/poweroff

Maar bedankt voor de hint dat ik zelf verkeerd aan het zoeken was :D ;)

[afbeelding]
Kan ook komen omdat de taken uiteindelijk daar wel te zien zijn nadat je ze aangemaakt hebt. Hierdoor heb je ze hiervoor zien staan en ging je er vanuit dat je ze hier ook aan moest maken :>
pietje63 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:51:

Mis ik nog iets?
Ik denk en verwacht dat deze 118 verrassend goed en snel gaat zijn. Je grootste winst gaat zijn dat deze nas sneller is met uploads.. Al het "nieuwe" gaat deze NAS gewoon sneller verwerken... En ik zelf zou ook minimaal 1GB nemen.

Wel een kleine puntje.. Heel veel modellen van Synology worden traag bij het verwerken van nieuwe foto's. Synology heeft daarom de photo upload tool gemaakt. Je client maakt dan alle thumbnails en je zult zien dat daar 100% load ook gewoon voorkomt (en relatief lang wachten).
Misschien dat vanaf DSM6.2 dit minder gaat zijn. Ik heb op dit moment geen kennis van moments. Dit is een nieuw foto app van synology. Sindskort in beta.. Misschien door ontwikkeling van photostation? Dan houd je dit.

1 bay of 2bays ligt ook een beetje aan hoe je de nas gebruikt. Als je een NAS voornamelijk als backup gebruikt heeft een 2 bay niet zoveel impact. Gaat het andersom gebeuren, dus je nas gaat het hoofddoel zijn kan het handig zijn om minimaal 2 bays te hebben. Sowieso heeft het ook een snelheidswinst... of het meetbaar is weet ik niet, maar vermoed iets snellere response (lezen van 2 discs).

[ Voor 74% gewijzigd door Quakie op 01-11-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:59:

Een dualbay kan je ook inzetten voor de grootte ( 2 hdd's )
Zet ze in een raid0 en je hebt de volledige schijfruimte met flinke snelheid.

Ik had mijn 215 eerst met één hdd ingezet, en een half jaar later de 2e hdd erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik was benieuwd als iemand mij even kan verduidelijken hoe het precies zit met de transcoding.

Had nog niet eens 2 maanden geleden de DS116 gekocht, echter zag ik deze week dus dat de DS118 uitgebracht is die dus onder andere transcoding ondersteunt. Gezien ik de NAS voornamelijk voor media gebruik is het wel een aardige upgrade. Ik heb sowieso al de DS118 aangeschaft en de DS116 verkocht, dus daar kan ik niets meer aan veranderen.

Maar goed voor mij is het niet helemaal duidelijk wanneer en wat hij precies transcodeert.

Situatie:

Video's op de NAS: Voornamelijk 720p en 1080p, zover ik weet allemaal op h.264 en h.265. MKV en MP4 bestanden.

Apparaten:
  • Samsung TV (2012 model): Deze ondersteunt geen h.265, bij DLNA geeft het aan dat de codec niet ondersteunt wordt.
  • Chromecast (2015 model): Ondersteunt zover ik weet ook geen h.265, daarvoor heb ik de Ultra nodig.
  • PC/Laptop: Speel bestanden af via DS Video app uit de Windows Store of via Videostation webpagina.
  • Galaxy S6: Heeft alles nog afgespeeld via de VLC app.
Voor mij is het belangrijkst dat straks mijn TV dus gewoon de video's afspeelt ongeacht wat voor h264/h265 ik het voer via DLNA/UPNP. Dat het daarnaast ook gewoon afspeelt in de webbrowser/app op mijn pc/laptop. Als Chromecast ook nog eens werkt zou het helemaal mooi zijn maar goed dat kan ik wel overleven zo niet.

Kan ik dus vanuit gaan dat ik 720p/1080p kan afspelen op mijn apparaten zonder dat ik weer via Handbrake hoef te converten? Daarnaast transcode de NAS het altijd, want lijkt mij niet nodig bij de standaard h264 bestanden die al mijn apparaten gewoon ondersteunen. Kan iemand het voor mij duidelijk maken wat ik precies kan verwachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:17
V-rg schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:46:
Ik was benieuwd als iemand mij even kan verduidelijken hoe het precies zit met de transcoding.

Had nog niet eens 2 maanden geleden de DS116 gekocht, echter zag ik deze week dus dat de DS118 uitgebracht is die dus onder andere transcoding ondersteunt. Gezien ik de NAS voornamelijk voor media gebruik is het wel een aardige upgrade. Ik heb sowieso al de DS118 aangeschaft en de DS116 verkocht, dus daar kan ik niets meer aan veranderen.

Maar goed voor mij is het niet helemaal duidelijk wanneer en wat hij precies transcodeert.

Situatie:

Video's op de NAS: Voornamelijk 720p en 1080p, zover ik weet allemaal op h.264 en h.265. MKV en MP4 bestanden.

Apparaten:
  • Samsung TV (2012 model): Deze ondersteunt geen h.265, bij DLNA geeft het aan dat de codec niet ondersteunt wordt.
  • Chromecast (2015 model): Ondersteunt zover ik weet ook geen h.265, daarvoor heb ik de Ultra nodig.
  • PC/Laptop: Speel bestanden af via DS Video app uit de Windows Store of via Videostation webpagina.
  • Galaxy S6: Heeft alles nog afgespeeld via de VLC app.
Voor mij is het belangrijkst dat straks mijn TV dus gewoon de video's afspeelt ongeacht wat voor h264/h265 ik het voer via DLNA/UPNP. Dat het daarnaast ook gewoon afspeelt in de webbrowser/app op mijn pc/laptop. Als Chromecast ook nog eens werkt zou het helemaal mooi zijn maar goed dat kan ik wel overleven zo niet.

Kan ik dus vanuit gaan dat ik 720p/1080p kan afspelen op mijn apparaten zonder dat ik weer via Handbrake hoef te converten? Daarnaast transcode de NAS het altijd, want lijkt mij niet nodig bij de standaard h264 bestanden die al mijn apparaten gewoon ondersteunen. Kan iemand het voor mij duidelijk maken wat ik precies kan verwachten? :)
Kijk hier even - https://www.synology.com/...e_4K_videos_for_my_device - '4K Group 3' valt jouw NAS onder. Daar staat in detail wat er ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
V-rg schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:46:

Alleen bestanden met dolby digital of stereo worden ondersteunt. DTS werkt niet. Ook moet je op alle apparaten de dsvideo app kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:14:
[...]

Alleen bestanden met dolby digital of stereo worden ondersteunt. DTS werkt niet. Ook moet je op alle apparaten de dsvideo app kunnen installeren.
Wel als je deze package installeerd.

https://synocommunity.com/package/ffmpeg

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 03-11-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de TV een Mediaplayer (Apple TV + Infuse of anders) kopen en je NAS hoeft niets meer te transcoden. Elke NAS voldoet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 20:04
Klopt het dan dat je bij gebruik van bijvoorbeeld deze mediaspeler zelfs een DS211 kan gebruiken voor het afspelen van 4K videobestanden met Atmos geluidsondersteuning?

IGN: Rasmalluin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke NAS die tenminste 30 Mis haalt voldoet. Bedenk echter dat in de praktijk mensen steeds meer met en NAS willen doen en dan krachtiger modellen (qua CPU, Ram) nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

Rasmalluin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:26:
Klopt het dan dat je bij gebruik van bijvoorbeeld deze mediaspeler zelfs een DS211 kan gebruiken voor het afspelen van 4K videobestanden met Atmos geluidsondersteuning?
In mijn ervaring: nee. Ik draaide Plex Media Server op een MacBook Pro (en XPlay app op LG OLED TV) en alle content op de DS211 en 4k lukte niet door de doorvoersnelheid limitatie van van deze oudere NAS. 1080p e.d. ging wel prima. Ondertussen heb ik een DS416 Play en draai ik PMS direct op de NAS en die streamt alles (zonder transcoding).

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 03-11-2017 09:53 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Heeft iemand ervaring met het installeren van een harde schijf in een Synology NAS die niet in de Compatibiliteitslijst van Synology-producten voorkomt? Werkt dit zonder problemen of zijn er dan dingen waar je toch rekening mee moet houden?

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@reuzekind Je moet rekening houden dat het niet werkt.. Synology kan uiteraard niet alles testen dus grote kans dat het gewoon werkt. Ik heb zelf wel meegemaakt dat SSDs niet herkend werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is er in DSM een max aan het aantal LUN's wat je aan een iSCSI target kunt koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Zijn er nog mensen die problemen hebben na update van de nieuwe DSM software?
Men package center wil niet meer werken buiten de geinstalleerde packages. (controleer netwerkverbinding krijg ik als ik bij de verschillende categoriën wil kijken)
Download station werkt bv. ook niet meer. Er word niets gedownload na het toevoegen van torrents.

Heeft misschien te maken met de migratie die ik pas heb uitgevoerd?
Nas al herstart maar geen effect.
Verder weet ik ff niet wat ik nog zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 15-09 14:44
Het kan zijn dat je DNS niet goed resolved. Je zou eens een andere DNS server kunnen opgeven bijvoorbeeld die van Google.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Quakie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:33:
@reuzekind Je moet rekening houden dat het niet werkt.. Synology kan uiteraard niet alles testen dus grote kans dat het gewoon werkt. Ik heb zelf wel meegemaakt dat SSDs niet herkend werden.
Oke duidelijk. Dan zal ik er wel een uitkiezen van de lijst, better safe than sorry :)

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
masauri schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:23:
Zijn er nog mensen die problemen hebben na update van de nieuwe DSM software?
Men package center wil niet meer werken buiten de geinstalleerde packages. (controleer netwerkverbinding krijg ik als ik bij de verschillende categoriën wil kijken)
Download station werkt bv. ook niet meer. Er word niets gedownload na het toevoegen van torrents.

Heeft misschien te maken met de migratie die ik pas heb uitgevoerd?
Nas al herstart maar geen effect.
Verder weet ik ff niet wat ik nog zou kunnen proberen.
Kijk eens naar de datum/tijd (configuratiescherm, regionale opties).

Ik lever nog wel eens nieuwe Synology's aan klanten en die maak ik hier thuis dan klaar en sinds enige tijd krijg ik iedere keer een melding dat de verbinding niet in orde is (of zoiets). Bij de klanten thuis was er geen probleem. Na wat zoeken vond ik ergens bovenstaande oplossing, blijkbaar werkt synchroniseren met de standaard ingestelde NTP-server via mijn internetverbinding niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Het valt mij ook wel eens op dat de tijd van mijn DS niet gesynchroniseerd lijkt te worden. Als ik dan op iets als bijwerken klik, dan blijkt het bijwerken van de tijd wel gewoon te werken. Ik kan hier nog geen grip op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 21:59

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik wil spoedig een DS918+ gaan kopen zodat de oude DS411+ dienst kan gaan doen als backupNas. Packages zoals Sab, Sickrage etc.. wil ik voortaan in docker gaan draaien (ivm veiligheid en omdat op de 918+ nog niet alle packages werkt), maar nu vraag ik mij één ding af:

- Kan je met Docker gebruik maken van een USB drive? Ik heb op dit moment van verschillende packages de log file op een usb stick en ook bv een nzb folder die om de 30 seconde gescanned wordt. Kan ik dit ook nog zo doen wanneer die apps voortaan via Docker draaien?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

FlipFluitketel schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:25:
[...]

Kijk eens naar de datum/tijd (configuratiescherm, regionale opties).

Ik lever nog wel eens nieuwe Synology's aan klanten en die maak ik hier thuis dan klaar en sinds enige tijd krijg ik iedere keer een melding dat de verbinding niet in orde is (of zoiets). Bij de klanten thuis was er geen probleem. Na wat zoeken vond ik ergens bovenstaande oplossing, blijkbaar werkt synchroniseren met de standaard ingestelde NTP-server via mijn internetverbinding niet lekker.
Wat hij idd wel aangeeft is dat de standaard ingesteld ntp server het niet doet.
Voorlopig werkt het nog niet, morgen nog is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
downtime schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:13:
Is er in DSM een max aan het aantal LUN's wat je aan een iSCSI target kunt koppelen?
Ja, ligt aan model.. Dit is te vinden onder de specificaties.

Voorbeeldje 218+:

Max. aantal interne volumes 256
Max. aantal iSCSI Target 32
Max. aantal iSCSI LUN 256

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

wontcachme schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:16:
Ik wil spoedig een DS918+ gaan kopen zodat de oude DS411+ dienst kan gaan doen als backupNas. Packages zoals Sab, Sickrage etc.. wil ik voortaan in docker gaan draaien (ivm veiligheid en omdat op de 918+ nog niet alle packages werkt), maar nu vraag ik mij één ding af:

- Kan je met Docker gebruik maken van een USB drive? Ik heb op dit moment van verschillende packages de log file op een usb stick en ook bv een nzb folder die om de 30 seconde gescanned wordt. Kan ik dit ook nog zo doen wanneer die apps voortaan via Docker draaien?
Ik heb de config folders van al mijn Docker packages op een USB stick. Je kunt geen folders van een USB stick toevoegen via configuratie in Docker maar ik heb dit opgelost via een symlink van originele locatie naar locatie op USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Quakie schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:35:
[...]

Ja, ligt aan model.. Dit is te vinden onder de specificaties.

Voorbeeldje 218+:

Max. aantal interne volumes 256
Max. aantal iSCSI Target 32
Max. aantal iSCSI LUN 256
Dat staat inderdaad in de specs maar daar staat niet of ik (in dit voorbeeld) ook 256 LUN's aan 1 iSCSI target kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

Dank nog voor alle input op mijn overwegingen voor de DS118/218play/etc.

De 118 heb ik gekocht, draait als een zonnetje. Directories worden sneller geladen (SMB), en hij geeft miniaturen in een aceptabele snelheid weer (hij perst de hele foto's door de lijn; dat verbaast me wel, dacht dat als onderdeel van het SMB protocol ook een thumbnail werd gestuurd). Een wereld van verschil is photo station. Waar dit eerst onbruikbaar was, werkt het nu geweldig (zowel de website als de app).

Ook DSM is responsiever. Al met al zeer tevreden over het apparaatje :-).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@downtime ah zo, ja staat nergens specifiek vermeld in help, maar ik neem aan in het slechtste geval 8. Als we ons voorbeeld aanhouden. Om dit kracht bij te zetten heb ik het zelf getest. Ik heb toevallig dezelfde limits... Ik kom gewoon voorbij de 8 stuks dus ik voorzie geen probleem om dit op te schroeven naar 256. Dit omdat het niet vermeld staat. En 8 te herleiden valt.
Het zijn nogal wat stappen dus ik ga niet uitproberen om 256 stuks aan te maken :P

[ Voor 11% gewijzigd door Quakie op 06-11-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
Wou nog even reageren voor geval iemand anders straks zelfde vraag heeft qua transcoding. Heb dus de DS118 nu en moet opmerken dat het qua codecs nog steeds erg zinnig is, heb dus al bij meerdere x265 10bit mkv's gehad dat de NAS het niet pakt qua transcoding terwijl er ook aantal zijn die dit prima doen. Het is dus behoorlijk zinnig zelfs met "gelijke" codecs.

Maar goed verder is zoals Pietje ook aangeeft een snelle NAS. Hoewel ik niet gek veel verschil merk met de DS116, gezien voor beetje media enzo die al snel zat was is het toch fijn om de nieuwste model te hebben die snellere en zuinigere SoC heeft.

Enige probleem is omdat het een recente model is dat er nog geen ffmpeg package is voor de RTD1296.. dus voor DTS moet ik nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

@Verwijderd Enig idee waar het probleem door veroorzaakt word en wat de oplossing is?
Na het migreren van men DS2415+ naar een RS3617xs functioneert mijn package center niet meer.
Ik zie enkel de geinstalleerde packages maar download station werkte bv niet meer.
Hij geeft de melding aan "De verbinding is mislukt. Controleer u netwerkinstellingen"

Ik heb zoals FlipFluitketel al aangaf de regionale instellingen gecontroleerd en proberen aan te passen.
Zowel op automatisch als manueel geeft hij de fouten.
NTP service is ook aangevinkt.
Manueel een andere NTP server ingegeven e.d. maar hij blijft de melding geven.
Ik heb de nas meerdere malen herstart na iedere testwijziging maar tot op heden geen resultaat.
Ik meen dat ik iets gelijkaardig idd ook met mijn DS2415+ heb gehad maar ik heb geen idee meer hoe ik dat opgelost heb.
De laatste fw staat geïnstalleerd.

Wat ik ook heb als ik het package center open dat ik de pop-up blijft krijgen van de service voorwaarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NDXrcaoqEDZYE3QGFaitfSZw/full.jpg

Vink m iedere keer aan en toch blijft die ook terug komen.

Edit 2:
Ik heb de bond van men 4 netwerk kabels is verwijderd en nu doet het package center het weer wel.
Waarom geeft de nas dan aan dat het niet werkt als de 4 netwerkpoorten in een bond zijn verbonden?

[ Voor 20% gewijzigd door masauri op 06-11-2017 19:48 . Reden: edit 2: BOND ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zijn er mensen met ervaring rond kapotte schijven? Sinds een aantal dagen reageerde mijn DS216j af en toe heel erg langzaam. Gisteren ontving ik een automatische mail dat de hoeveelheid meldingen in de logboeken meer dan 10 per minuut bedroeg.

Het bleek te gaan om de melding "Bad sector found on disk[1]". Het vreemde is echter, dat alle mogelijke checks binnen DSM gewoon op groen staan. Ook het uitvoeren van een snelle en een uitgebreide S.M.A.R.T.-test gaat goed en resulteert in groen licht zonder foutmeldingen.

Een reboot vanuit DSM resulteerde in niets, hij startte daarna niet volledig op. Even van de stroom hielp daarbij, hij startte weer zonder problemen op. Na een minuut of 10 verschenen de bad sector meldingen weer.

De schijf is een jaar en 2 maanden oud (WD Red) en vind het dus zonde dat deze nu al kapot zou zijn, maar goed, dat is niet anders. Maar ik vind het zo vreemd dat geen enkele systeemtool een waarschuwing geeft. Is dit gebruikelijk? En wat is dan de waarde van een S.M.A.R.T.-test? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@masauri Heb je ook op "Nu bijwerken" geklikt bij die NTP-instellingen? Nadat ik daarop geklikt heb (bij een nieuwe NAS) staat de datum/tijd goed en werkt het installeren/bijwerken van packages ook weer gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

FlipFluitketel schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:25:
@masauri Heb je ook op "Nu bijwerken" geklikt bij die NTP-instellingen? Nadat ik daarop geklikt heb (bij een nieuwe NAS) staat de datum/tijd goed en werkt het installeren/bijwerken van packages ook weer gewoon.
Had ik ook gedaan ja, daarom dat ik het zo raar vind.
Blijkbaar zit er ergens iets niet lekker mbt de NTP server en de netwerk bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik krijg een bad gateway error dus geen idee wat wijzigingen precies zijn maar DSM 6.1.4.15217 is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Quakie schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:02:
Ik krijg een bad gateway error dus geen idee wat wijzigingen precies zijn maar DSM 6.1.4.15217 is beschikbaar.
What's New in DSM 6.1.4
Adjusted the threshold of remaining storage capacity warning to 10%.
Support 12TB IronWolf and IronWolf Pro drives with IHM.
Users with ACL permissions set as "administration" can edit shared folders in File Station.
Fixed Issues
Enhanced the compatibility of USB on certain models.
Enhanced the compatibility of SAS drives on certain models.
Fixed an issue where the response of user interface might slow down when using hotspares under certain circumstances.
Fixed user interface display issues to enhance the usability of Resource Monitor.
Fixed an issue where DSM mobile might not work properly on devices running Android 8.0.
Fixed an issue where administrator might not be able to log in DSM after removing clients from trusted client list.
Enhanced file system stability by backporting Kernel updates.
Enhanced the stability of RAID 5, RAID 6, RAID F1, and SHR.
Enhanced the compatibility of Windows AD and NFS protocol.
Fixed an issue where RAID Resync might slow down when creating or deleting multiple volumes.
Fixed an issue where users might be logged out or shared folders of mounted via AFP might be disconnected when changing permissions.
Fixed an issue where the background of login panel might be blurry when accessing DSM on Chrome browser.
Fixed an issue where users might not be able to collapse and expand nested sections on DSM webpage when using Safari 11 browser.
Fixed search results filters of File Station, AFP and SMB to ensure that users can only find files with read permissions in their search results.
Fixed multiple security vulnerabilities regarding Linux kernel (CVE-2017-10661, CVE-2017-10662, CVE-2017-10663).
Fixed a security vulnerability regarding Samba (CVE-2017-11103).
Fixed multiple security vulnerabilities regarding Wget (CVE-2017-6508, CVE-2017-13089, CVE-2017-13090).
Fixed a security vulnerability regarding XSS (CWE-79).
Fixed multiple security vulnerabilities regarding poppler library (CVE-2017-2820, CVE-2017-7511, CVE-2017-7515, CVE-2017-9408, CVE-2017-9775).

Edit: En men package station doet het weer niet meer. wtf? Seves maar is updaten, maar zo te zien zit er geen fix voor bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@masauri thx, sowieso kan DSM niet meer connecten met synology na deze update.....(onder dsm update)

voor de rest werkt het hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mijn 415+ heeft sinds een tijdje last van een vervelend euvel: de aan-knop schakelt hem niet direct meer aan. (nee de mijne staat niet 24/7 aan) Moet echt 5 tot 8 keer op die knop drukken om hem aan te laten gaan, ontstond echt ineens en heb hem niet verplaatst of heb geen stroomstoring gehad of wat dan ook.

Zie zo snel geen vuil of stof, dus ik vermoed een elektronisch probleem. Iemand hier toevallig ervaring mee en nog tips om zelf nog het een en ander na te lopen? Helaas is de 2 jaar garantie al voorbij, grr, maar wil voorkomen dat het probleem groter wordt en dat straks de NAS helemaal dienst weigert.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
@2Dutch

Je hebt hem dus al uit elkaar gehaald?

Er is een jaar extra garantie bij gekomen. Mijn unit is ook na 2 jaar vervangen en dit had niets te maken met bekende cpu bug. Ik zou dus toch de garantie route proberen.....

Je zou ook WOL nog kunnen proberen in te stellen als backup oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Quakie schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:07:
@2Dutch
Je hebt hem dus al uit elkaar gehaald?

Er is een jaar extra garantie bij gekomen. Mijn unit is ook na 2 jaar vervangen en dit had niets te maken met bekende cpu bug. Ik zou dus toch de garantie route proberen.....

Je zou ook WOL nog kunnen proberen in te stellen als backup oplossing...
Nee nog niet uit elkaar gehaald, wil eerst voor de zekerheid ff data veiligstellen, daar ga ik vanavond mee beginnen en morgen mee verder. Als ik hem nog aan krijg gezwengeld :P

Thx voor de tip & info, heb de info over meer garantie mbt de cpu wel gelezen, maar wist niet dat ze ook mbt andere defecten dan coulant zijn. Fijn :) To be continued, ga vanavond/morgen backuppen en even verder neuzen.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18
Ik heb een 1812+ met 7 disks in een shr config met 1 extra hot spare, omdat ik 1 voor 1 de disks aan het vervangen ben (van 2 TB naar 4 TB) zijn ze bijna allemaal vervangen echter is het nu tijdens het recoveren een andere disk ook uitgevallen met bad sectors waardoor het volume nu stuk is. Synology heeft er al op ingelogd maar krijgen de stukke disk niet meer aan de praat en adviseert om het volume te deleten en een nieuwe op te bouwen.
Op zich zou dat kunnen want ik het het grootste deel van de data ondertussen verplaatst naar een 2e volume welke ik heb opgebouwd met 2 nieuwe 4TB schijven. In de gui is echter nog een mogelijkheid om de array te fixen door de kapotte schijf te vervangen en de array te repareren, echter wekt de tekst nog niet superveel vertrouwen, heeft iemand dat wel eens gedaan/gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@3p0x

Begrijp het verhaal niet helemaal:
Als ik het goed begrijp HAD je een SHR volume van 7disc met 1 hot spare? Je hebt nu toch een volume2 met 2 discs? Neem aan in dezelfde nas toch? Dit zou dus inhouden dat je hot spare weg is en 1 disc, dus status degraded. Of mogen 2 discs falen? Of is je hot spare toch nog actief? Herstel gaat niet automatisch en moet dus aangezetworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18
Nee, volume 1 bestaat nu uit een array met 6 disks (waarvan 1 stuk) en volume 2 uit 2. In eerste instantie bestond volume 1 uit 7 disks en 1 hot spare, hieruit heb ik een oude disk uit gehaald zodat de hot-spare gebruikt werd om de array te rebuilden echter is deze actie gefaald (op meer 90% :F ) doordat er een andere disk uitviel. Het vrij gekomen slot had ik ondertussen al gevuld met een nieuwe disk dus toen volume 1 stuk ging zaten er nog maar 6 disks in en had ik er 2 "over" voor volume 2.

Volume 1: 4x 4 TB 2x 2TB (waarvan 1 x 2TB stuk)
Volume 2: 2x 4TB
Op de plank: 1x 4TB en 1 x 2TB (zou nog goed moeten zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door 3p0x op 07-11-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Het gebeurt wel eens dat een package op mijn NAS stopt en ik dit pas enkele dagen later op merk, best vervelend als je denkt dat alles draait. Ik zoek een mogelijkheid om Synology een mail te laten sturen als de status van een bepaalde package veranderd of iets om dit periodiek, zeg één keer peg dag, te laten controleren.

Binnen DSM zie ik die mogelijkheid niet, vind wel mensen met dezelfde vraag helaas geen oplossing. Sta op het punt om er zelf maar iets voor te knutselen maar voor ik dat doe ben ik benieuwd of iemand hier toevallig iets hier voor weet?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Tiwazz schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:37:
Het gebeurt wel eens dat een package op mijn NAS stopt en ik dit pas enkele dagen later op merk, best vervelend als je denkt dat alles draait. Ik zoek een mogelijkheid om Synology een mail te laten sturen als de status van een bepaalde package veranderd of iets om dit periodiek, zeg één keer peg dag, te laten controleren.

Binnen DSM zie ik die mogelijkheid niet, vind wel mensen met dezelfde vraag helaas geen oplossing. Sta op het punt om er zelf maar iets voor te knutselen maar voor ik dat doe ben ik benieuwd of iemand hier toevallig iets hier voor weet?
Een script als deze kan dat doen: checkt of package nog draait, zo niet dan wordt deze gestart. Moet je alleen aanpassen naar package pad en naam die je wilt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Tiwazz schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:37:
Ik heb er zelf iets voor geknutseld: ieder half uur wordt er gecontroleerd of bepaalde packages nog draaien, zo niet dan krijg ik een PushBullet-notificatie dat er een package is gestopt.

Via https://github.com/caronc/nzb-notify verzend ik iets naar PushBullet, werkt prima.

De scripts :)

De setup voor PushBullet (dit script heb ik pushbullet_settings.sh genoemd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
PB_API=<mijn api>
PB_ID=<device id>
PB_URL=pbul://$PB_API/$PB_ID

function PB_SEND {
  python /volume1/@appstore/sabnzbd/var/scripts/nzb-notify/Notify.py -s $PB_URL -t "$1" -b "$2"
}

En de check zelf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh

#load settings
. /volume1/homes/jobs/scripts/pushbullet_settings.sh

#SABnzbd
if [ "`/var/packages/sabnzbd/scripts/start-stop-status status`" != "SABnzbd is running" ]; then
  PB_SEND 'Service down' 'SABnzbd is DOWN'
fi

En dat script laat ik dan ieder half uur draaien.

Het kan vast mooier en makkelijker, maar dit werkt voor mij. :)

[ Voor 35% gewijzigd door pven op 07-11-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Puck @pven
Wow super! Dat had ik niet verwacht :).
Het script zoals je hem hebt gemaakt pven is zoals ik het in me hoofd had om te maken als ik niets kant en klaars kon vinden.

Gaat helemaal goed komen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Puck schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:50:
maar ik heb dit opgelost via een symlink van originele locatie naar locatie op USB.
Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt?

Ik heb bv de docker package van Sabnzbd. De config files daarvan komen te staan in /volume1/docker/Sabnzbd/. Mijn usb drive heeft de volgende locatie: /volumeUSB1/usbshare/

Nu wil ik ervoor zorgen dat alles wat er in de docker folder geplaatst wordt dus op de usbshare terecht komt. Ik dacht dat het commando ln -s /volumeUSB1/usbshare/ /volume1/docker/ was, maar dit werkte niet.

Of moet ik in docker de pad aanpassen naar /volume1/docker/usbshare/Sabnzbd/ ?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

wontcachme schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:32:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt?

Ik heb bv de docker package van Sabnzbd. De config files daarvan komen te staan in /volume1/docker/Sabnzbd/. Mijn usb drive heeft de volgende locatie: /volumeUSB1/usbshare/

Nu wil ik ervoor zorgen dat alles wat er in de docker folder geplaatst wordt dus op de usbshare terecht komt. Ik dacht dat het commando ln -s /volumeUSB1/usbshare/ /volume1/docker/ was, maar dit werkte niet.

Of moet ik in docker de pad aanpassen naar /volume1/docker/usbshare/Sabnzbd/ ?
Je moet het per config map doen:

1. Kopieer de config map '/volume1/docker/Sabnzbd' naar '/volumeUSB1/usbshare/Sabnzbd'
2. Verwijder de originele config map '/volume1/docker/Sabnzbd'
3. Maak symlink op de oude config locatie naar de nieuwe: 'ln -s /volumeUSB1/usbshare/Sabnzbd /volume1/docker/Sabnzbd'

Ik heb geprobeerd om direct de config folder in Docker naar een map op de USB stick te verwijzen, maar toen werkte het niet (wellicht deed ik iets anders fout, can't remember).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Puck schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:39:
[...]

Je moet het per config map doen:

1. Kopieer de config map '/volume1/docker/Sabnzbd' naar '/volumeUSB1/usbshare/Sabnzbd'
2. Verwijder de originele config map '/volume1/docker/Sabnzbd'
3. Maak symlink op de oude config locatie naar de nieuwe: 'ln -s /volumeUSB1/usbshare/Sabnzbd /volume1/docker/Sabnzbd'

Ik heb geprobeerd om direct de config folder in Docker naar een map op de USB stick te verwijzen, maar toen werkte het niet (wellicht deed ik iets anders fout, can't remember).
Bedankt. Het werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn televisie, een LG 42LA8609, kan geen mkv bestanden (meer) afspelen. In de Media Server op de NAS staat "Enable video transcoding" aan en daaronder staat bij file extentions "rm;rmvb;mkv". Kan ik iets instellen zodat mkv bestanden wel afgespeeld kunnen worden op de televisie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
pven schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:53:
[...]

Ik heb er zelf iets voor geknutseld: ieder half uur wordt er gecontroleerd of bepaalde packages nog draaien, zo niet dan krijg ik een PushBullet-notificatie dat er een package is gestopt.

Via https://github.com/caronc/nzb-notify verzend ik iets naar PushBullet, werkt prima.

De scripts :)

De setup voor PushBullet (dit script heb ik pushbullet_settings.sh genoemd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
PB_API=<mijn api>
PB_ID=<device id>
PB_URL=pbul://$PB_API/$PB_ID

function PB_SEND {
  python /volume1/@appstore/sabnzbd/var/scripts/nzb-notify/Notify.py -s $PB_URL -t "$1" -b "$2"
}

En de check zelf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh

#load settings
. /volume1/homes/jobs/scripts/pushbullet_settings.sh

#SABnzbd
if [ "`/var/packages/sabnzbd/scripts/start-stop-status status`" != "SABnzbd is running" ]; then
  PB_SEND 'Service down' 'SABnzbd is DOWN'
fi

En dat script laat ik dan ieder half uur draaien.

Het kan vast mooier en makkelijker, maar dit werkt voor mij. :)
Ik krijg van Notify.py een foutmelding terug die ik niet helemaal kan plaatsen..
Toevallig ook tegen aan gelopen?

Ik krijg onderstaand al direct als ik het script uitvoer met python zonder enige parameter. Ik heb de gehele folder van git binnen gehaald en geplaatst.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Traceback (most recent call last):
  File "/volumeUSB1/usbshare/Scripts/nzb-notify/Notify.py", line 355, in <module>
    from pnotify import *
  File "/volumeUSB1/usbshare/Scripts/nzb-notify/Notify/pnotify/__init__.py", line 22, in <module>
    from .NotifyBase import NotifyType
  File "/volumeUSB1/usbshare/Scripts/nzb-notify/Notify/pnotify/NotifyBase.py", line 25, in <module>
    import markdown
  File "/volumeUSB1/usbshare/Scripts/nzb-notify/Notify/markdown/__init__.py", line 35, in <module>
    from .__version__ import version, version_info
ImportError: No module named __version__

Edit:
Geen idee, opnieuw gedownload en nu krijg ik die error niet meer.

Edit2:
Inmiddels ingericht en uitgebreid met al mijn belangrijke pakketen, werkt perfect :*) .
Bedankt O+ !

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 08-11-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 15-09 14:44
Puck schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:39:
[...]

Dat werkt niet. Je Docker container kent die locatie niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
3p0x schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:02:
Nee, volume 1 bestaat nu uit een array met 6 disks (waarvan 1 stuk) en volume 2 uit 2. In eerste instantie bestond volume 1 uit 7 disks en 1 hot spare, hieruit heb ik een oude disk uit gehaald zodat de hot-spare gebruikt werd om de array te rebuilden echter is deze actie gefaald (op meer 90% :F ) doordat er een andere disk uitviel. Het vrij gekomen slot had ik ondertussen al gevuld met een nieuwe disk dus toen volume 1 stuk ging zaten er nog maar 6 disks in en had ik er 2 "over" voor volume 2.

Volume 1: 4x 4 TB 2x 2TB (waarvan 1 x 2TB stuk)
Volume 2: 2x 4TB
Op de plank: 1x 4TB en 1 x 2TB (zou nog goed moeten zijn)
Volgens mij ‘telt’ hotspare niet mee en zou je moeten kunnen herstellen. Feitelijk is er disc missing en die zou gemaakt moeten kunnen via overige discs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-rg
Videopac schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:05:
Mijn televisie, een LG 42LA8609, kan geen mkv bestanden (meer) afspelen. In de Media Server op de NAS staat "Enable video transcoding" aan en daaronder staat bij file extentions "rm;rmvb;mkv". Kan ik iets instellen zodat mkv bestanden wel afgespeeld kunnen worden op de televisie?
Je TV kon het dus wel?

Ik weet namelijk dat toen ik die Enable Video Transcoding aanzette bij Mediaserver dat ik opeens niet meer via uPnP videos kon afspelen op bijv. mijn telefoon. Dus ik zou eens proberen om die transcoding in mediaserver uit te zetten. (Transcoding in DS video/Video Station blijft gewoon werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:39
Quakie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:38:
[...]

Volgens mij ‘telt’ hotspare niet mee en zou je moeten kunnen herstellen. Feitelijk is er disc missing en die zou gemaakt moeten kunnen via overige discs
Bij SHR(-1) mogen de andere disks niet kapot gaan als je een rebuild aan het doen bent, bij SHR-2 wel. Ik vermoed dat @3p0x bedoelt dat hij een SHR1 array heeft/had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

TLDR:
Rechten van de symbolic link van /photo staan niet goed waardoor photo station niet werkt. Hoe fix ik dat?

Verhaal
Ok,
Beginner met synology heeft een lastige vraag
916+ met 3x8TB ironwolf in raid 5 met BTRFS

Ik wil Photo Station gebruiken. Ik heb echter al een map met foto's die ik geindexeerd wil hebben.
Wat googlen leert mij dat photo station alleen /photo indexeert, en die wil ik niet gebruiken.

oplossing: Symbolic link maken naar de directory /photo
Zie ook deze thread

Met putty naar de synology (voor het eerst sinds 20 jaar computerervaring putty gebruikt)
Sudo -i
daar de /photo dir op /volume1 verwijderd
Dit gechecked met dir :)

Vervolgens een symbolic link gemaakt met
DiskStation> ln -s /volume1/D/"Foto's"/selectie /photo (uren gedaan om uit te vinden dat "" nodig is voor directory's met apostroph.....)

Cool. Photo station sloeg ook driftig aan het indexeren. Duurde even (12 uur)
De link werkt, want /photo is standaard geshared, en als ik via windows de share aanklik zie ik ook de contents van /volume1/D/"Foto's"/selectie

Als ik echter Photo station start, krijg ik een error Cannot find the shared folder [photo].
Ik vermoed dat het met rechten te maken heeft, maar mijn google skills laten me nu in de steek.

Hulp appreciated

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1 ... 10 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).