Sinds een vijftal dagen heb ik problemen met Excel files op mijn Synology DS-418j. Wanneer ik een file wil saven, crasht mijn Excel. Met lokale files of files op een andere netwerk share heb ik geen probleem.
Qua timing lijkt het erop dat de upgrade naar DSM 6.1.4-15217 het probleem veroorzaakt heeft.
Heb ook al eens een Office 2013 repair gedaan maar dat helpt niet.
Nog mensen met dit probleem ?
EDIT, het is eigenlijk vrij gemakkelijk te reproduceren:
* Ik open de file rechtstreeks vanaf de network share
* Ik save onmiddellijk de file (zonder edits) : Excel crasht
* Ik kan dit herhalen zo vaak ik wil, telkens crash.
* Nu copieer ik de file eerst naar een lokale folder, en doe een diff: files zijn identiek.
* Ik copieer die nu terug naar de netwerk share, en overschrijf de originele file.
* Ik open de file vanaf de share, save, en Excel crasht terug.
EDIT2: ik kan het voor individuele files als volgt fixen, maar dit is natuurlijk maar een matige workaround :
* Copieer de file naar een lokale folder, doe wat edits, en save.
* Copieer de nieuwe versie terug naar de NAS.
EDIT3: heb ook oude xls (ipv xlsx) files. Ook die behaven weird... Wanneer ik die probeer te saven, krijg ik een popup die zegt dat de file door een andere gebruiker gewijzigd is, sinds ik die laatst gesaved heb. Als ik Overwrite Changes die, dan blijft die melding nog altijd bestaan als ik erna terug het bestand open en probeer te saven. Vraag me sowieso af hoe Excel dat bepaalt, want dit is een file waar ik 100% van zeker ben dat ik de enige ben die die save.
[
Voor 68% gewijzigd door
Twixie op 12-11-2017 12:08
]