[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 09:40
De Synology ds418play heeft een Intel J3355. Ik zit al een tijdje te zoeken, maar waar en hoe kan ik zien of er al 3rd party packages beschikbaar zijn (zoals Sabnzbd)?

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Menno1234 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:57:
De Synology ds418play heeft een Intel J3355. Ik zit al een tijdje te zoeken, maar waar en hoe kan ik zien of er al 3rd party packages beschikbaar zijn (zoals Sabnzbd)?
Ik heb een 918+ met Intel processor en ik mis veel packages. Gelukkig allemaal opgelost die docker installeren en via de registry de equivalenten binnen te halen.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rajackar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:36:
[...]

Ik heb een 918+ met Intel processor en ik mis veel packages. Gelukkig allemaal opgelost die docker installeren en via de registry de equivalenten binnen te halen.
Welke packages mis je dan? Zou verwachten dat t topmodel alles aan kan.
Sowieso kan de DS418play geen docker (althans niet officieel, technisch gezien kan dat natuurlijk prima maar Synology wil dat je een duurdere NAS koopt)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Tomba schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:27:
[...]

Welke packages mis je dan? Zou verwachten dat t topmodel alles aan kan.
Sowieso kan de DS418play geen docker (althans niet officieel, technisch gezien kan dat natuurlijk prima maar Synology wil dat je een duurdere NAS koopt)
Ik mis bijvoorbeeld de community packages van sickrage, couch potato, git en nog veel meer.
Dit komt overigens niet omdat de 918+ deze packages niet kan draaien. Als ik het goed begrepen heb kan bij ieder package in de configuratie opgenomen worden op welke architectuur deze kan draaien. En bij veel packages is de apollo_lake (van de 918+ en 418 play) architectuur nog niet opgenomen. Daarom zijn de packages nog niet zichtbaar.
Maar als je de mogelijkheid hebt om docker te draaien raad ik dat sowieso aan omdat je het basis OS van de NAS veel schoner houdt.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rajackar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:24:
[...]

Ik mis bijvoorbeeld de community packages van sickrage, couch potato, git en nog veel meer.
Dit komt overigens niet omdat de 918+ deze packages niet kan draaien. Als ik het goed begrepen heb kan bij ieder package in de configuratie opgenomen worden op welke architectuur deze kan draaien. En bij veel packages is de apollo_lake (van de 918+ en 418 play) architectuur nog niet opgenomen. Daarom zijn de packages nog niet zichtbaar.
Maar als je de mogelijkheid hebt om docker te draaien raad ik dat sowieso aan omdat je het basis OS van de NAS veel schoner houdt.
Bizar zeg, dat betekent dat je op de DS418Play die packages dus niet kunt draaien!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Tomba schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:26:
[...]

Bizar zeg, dat betekent dat je op de DS418Play die packages dus niet kunt draaien!
ik zou zeggen nu nog even niet.
Je moet niet vergeten dat dit de community packages zijn, die dus onderhouden worden door *tromgeroffel* de community!
Bij iedere nieuwe CPU architectuur die Synology gebruikt moeten zij alle packages langs om ze te testen en te valideren. Daarna wordt de package aangepast en verschijnt deze in DSM onder de sommunity packages. Dit proces duurt gewoon even aangezien deze mensen dat allemaal in hun vrije tijd doen.
Als early adopter is dit even lastig. Iedereen die zo'n model wat later koopt zal niet merken dat dit ooit een issue is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die toevallig weet hoe ik snel de access log aangezet krijg in nginx of Apache 2.2 (DSM 6.1). Als ik de nginx.conf wijzig en nginx herstart dan heb ik de oude config weer terug :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Ik ben nu 2 dagen in het bezit van een 718+ en ik heb 2 basic vragen over de DSM desktop:
1. Is het mogelijk om de icons los ergens op de desktop neer te zetten ipv auto arrrange?
2. Is het mogelijk om een custom shortcut te maken die de volledige configuratiepagina start? (de configuratie pagina met aan de linkerzijde alle opties zoals users, security, updates, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:40
bitshady schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 12:40:
Ik ben nu 2 dagen in het bezit van een 718+ en ik heb 2 basic vragen over de DSM desktop:
1. Is het mogelijk om de icons los ergens op de desktop neer te zetten ipv auto arrrange?
2. Is het mogelijk om een custom shortcut te maken die de volledige configuratiepagina start? (de configuratie pagina met aan de linkerzijde alle opties zoals users, security, updates, etc)
1. Volgens mij niet. Heeft er misschien mee te maken dat elk apparaat waarop je inlogt mogelijk een andere schermresolutie heeft en de boel daardoor steeds verspringt.
2. In het Control Panel rechtsboven op 'advanced mode' klikken zodat je alle iconen ziet?
Als je bij het openen standaard die lijst ziet dan moet je dus bijna altijd scrollen. Ik vind de huidige implementatie veel praktischer dan dat je default die scrolllijst krijgt.. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:16
Denk er ook aan om mijn huidige 212+ te vervangen voor een DS918+. Kan iemand mij laten weten welke packages er vanuit de repository geïnstalleerd kunnen worden? Met name NZBget en is dit dan nog altijd versie 16.4 of zal deze dan nieuwer zijn? Mocht deze niet werken zal ik ook kiezen voor Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

elsinga

=8-)

Idem voor Spotweb op de DS918+. Zo nee, welke docker versie is aan te raden?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een NAS. Wat ik er idealiter van wil:

- Ik hoef niet bijster veel opslag. Ik heb geen gigantische collectie onrechtmatig verkregen mediabestanden ;) .
- De NAS hoeft bijgevolg ook geen dingen te hoeven transcoden.
- Ik hoef ook geen VM's te hosten, webserver te draaien, oid. Hooguit eens een Pi Hole.
- Het is om documenten en foto's op een centrale plek in huis te hebben en cloudbackups daarvan lekker door de NAS te laten uploaden ipv dat de PC dat moet doen. Soms bewerk ik ook geluidsopnames, die gaan qua ruimte vrij hard.
- Als er dan toch meer schijven in kunnen is mirroring wat mij betreft voldoende.
- Ik wil de schijven geheel geëncrypt hebben zodat de data niet toegankelijk is als de NAS wordt gejat. Ik wil dat echter wel in een vorm dat clients daar niet mee lastig worden gevallen, eerder een soort constructie als een BitLocker-PIN bij het starten van de NAS.
- Ik wil simpel cloudbackups kunnen maken, bij voorkeur op iDrive.
- Laag energieverbruik! Het liefst zie ik zo'n NAS gewoon uit staan als er niemand thuis is en met wake on LAN on demand online komen.
- Laagdrempelig onderhoud. Ik vind hobbyen op zich leuk, maar ik heb er lang niet altijd tijd voor/zin in.

Mijn afweging is nu zelf iets samenstellen en FreeNAS draaien of een NAS van Synology. Ik dacht eerst aan de pricewatch: Synology DiskStation DS216j. Met wat lezen ben ik erachter gekomen dat deze ext4 als bestandssysteem gebruikt en dat dit qua dataveiligheid wel een beetje achterhaald is en dat je daarvoor bijvoorbeeld ZFS hebt. Wat alleen niet door Synology ondersteund wordt.

Met nog wat meer zoeken heb ik gevonden dat btrfs een (nog wat onvolwassen) alternatief voor ZFS is dat door bepaalde Synologymodellen wordt ondersteund, zoals de pricewatch: Synology DiskStation DS218+. Blijkbaar was er een jaar terug oid een schandaal rondom btrfs dat eigenlijk gewoon dataverlies betekent als je het gebruikt samen met RAID 5 of 6, maar voor mij zou dat volgens mij niet spelen omdat ik met 2 schijven zo'n RAID-level niet ga gebruiken. Ook de mogelijkheid tot snapshots maken klinkt me wel goed in de oren.

Wat ik me nu vooral afvraag: waarmee heb ik de betere bang for the buck qua aanschafprijs en stroomverbruik over een periode van meerdere jaren? En werkt btrfs op een Synology nu gewoon goed of is dat op dit moment nog niet echt de moeite?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elsinga schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:35:
Idem voor Spotweb op de DS918+. Zo nee, welke docker versie is aan te raden?
Even zoeken naar jgeusebroek in de Synology topics.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:41:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een NAS. Wat ik er idealiter van wil:

- Ik hoef niet bijster veel opslag. Ik heb geen gigantische collectie onrechtmatig verkregen mediabestanden ;) .
- De NAS hoeft bijgevolg ook geen dingen te hoeven transcoden.
- Ik hoef ook geen VM's te hosten, webserver te draaien, oid. Hooguit eens een Pi Hole.
- Het is om documenten en foto's op een centrale plek in huis te hebben en cloudbackups daarvan lekker door de NAS te laten uploaden ipv dat de PC dat moet doen. Soms bewerk ik ook geluidsopnames, die gaan qua ruimte vrij hard.
- Als er dan toch meer schijven in kunnen is mirroring wat mij betreft voldoende.
- Ik wil de schijven geheel geëncrypt hebben zodat de data niet toegankelijk is als de NAS wordt gejat. Ik wil dat echter wel in een vorm dat clients daar niet mee lastig worden gevallen, eerder een soort constructie als een BitLocker-PIN bij het starten van de NAS.
- Ik wil simpel cloudbackups kunnen maken, bij voorkeur op iDrive.
- Laag energieverbruik! Het liefst zie ik zo'n NAS gewoon uit staan als er niemand thuis is en met wake on LAN on demand online komen.
- Laagdrempelig onderhoud. Ik vind hobbyen op zich leuk, maar ik heb er lang niet altijd tijd voor/zin in.

Mijn afweging is nu zelf iets samenstellen en FreeNAS draaien of een NAS van Synology. Ik dacht eerst aan de pricewatch: Synology DiskStation DS216j. Met wat lezen ben ik erachter gekomen dat deze ext4 als bestandssysteem gebruikt en dat dit qua dataveiligheid wel een beetje achterhaald is en dat je daarvoor bijvoorbeeld ZFS hebt. Wat alleen niet door Synology ondersteund wordt.

Met nog wat meer zoeken heb ik gevonden dat btrfs een (nog wat onvolwassen) alternatief voor ZFS is dat door bepaalde Synologymodellen wordt ondersteund, zoals de pricewatch: Synology DiskStation DS218+. Blijkbaar was er een jaar terug oid een schandaal rondom btrfs dat eigenlijk gewoon dataverlies betekent als je het gebruikt samen met RAID 5 of 6, maar voor mij zou dat volgens mij niet spelen omdat ik met 2 schijven zo'n RAID-level niet ga gebruiken. Ook de mogelijkheid tot snapshots maken klinkt me wel goed in de oren.

Wat ik me nu vooral afvraag: waarmee heb ik de betere bang for the buck qua aanschafprijs en stroomverbruik over een periode van meerdere jaren? En werkt btrfs op een Synology nu gewoon goed of is dat op dit moment nog niet echt de moeite?
btrfs op bepaalde Synology modellen heeft wel enkele grote voordelen zoals snapshotten van files/folders zodat je die weer kunt restoren (denk aan previous versions (van files en folders) van Windows). Dit was voor mij een hele grote reden om toch voor btrfs te gaan, ondanks dat ext4 wel sneller is. Achteraf ben ik ook erg blij dat ik voor de duurdere 718+ ben gegaan omdat deze ook Docker ondersteund. Hiermee kan ik toch bepaalde Docker apps draaien die niet (meer of nog niet voor de nieuwere modellen) in de package center van Synology staan. Als je nog nooit Docker hebt gebruikt is het even uitzoeken, maar het geeft wel toegang tot veel meer apps. Maar goed, aan dit alles hangt wel een prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
bitshady schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:43:
[...]
Achteraf ben ik ook erg blij dat ik voor de duurdere 718+ ben gegaan omdat deze ook Docker ondersteund. Hiermee kan ik toch bepaalde Docker apps draaien die niet (meer of nog niet voor de nieuwere modellen) in de package center van Synology staan. Als je nog nooit Docker hebt gebruikt is het even uitzoeken, maar het geeft wel toegang tot veel meer apps. Maar goed, aan dit alles hangt wel een prijskaartje.
Wat voor apps moet ik dan aan denken? Ik ga niet echt Git of Jenkins ofzo nodig hebben thuis ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:58:
[...]

Wat voor apps moet ik dan aan denken? Ik ga niet echt Git of Jenkins ofzo nodig hebben thuis ;) .
Bijna iedereen die in het begin zegt: Ik ga mijn Synology alleen maar voor a en b gebruiken, blijkt dat ze toch in de loop van tijd heel veel meer zijn gaan gebruiken qua packages. En dat hun DS1xxJ model veels te klein en te traag is geworden.
Ik ga eind dit jaar ook waarschijnlijk over van een DS212+ naar een DS918+
De 212+ is vergelijkbaar met een 214J nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

xippie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Bijna iedereen die in het begin zegt: Ik ga mijn Synology alleen maar voor a en b gebruiken, blijkt dat ze toch in de loop van tijd heel veel meer zijn gaan gebruiken qua packages. En dat hun DS1xxJ model veels te klein en te traag is geworden.
Mijn eerste Synology was een DS210j. De opvolger een DS713+. Ik kan dit dus alleen maar beamen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Maar wat zijn jullie nou concreet meer met het apparaat gaan doen dan in het begin :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Prx schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:01:
[...]

Mijn eerste Synology was een DS210j. De opvolger een DS713+. Ik kan dit dus alleen maar beamen. _/-\o_
Helemaal waar.
Ik ben van een 413 naar een 918+ gegaan. Draai nu docker met sickrage, couch potato, pi hole, web server, reverse proxy etc. Daar zal de komende tijd nog wel wat bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
rajackar schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

Helemaal waar.
Ik ben van een 413 naar een 918+ gegaan. Draai nu docker met sickrage, couch potato, pi hole, web server, reverse proxy etc. Daar zal de komende tijd nog wel wat bij komen.
Nja, sinds een zekere uitspraak van het Europese hof in 2014 gebruik ik geen usenet meer en torrents deed ik sowieso al niet. Verder wil ik eigenlijk niks vanuit huis hosten, in elk geval niet vanaf een NAS. De attack surface vergroten van een apparaat dat bedoeld is om mijn files veilig te houden lijkt me namelijk totaal niet handig. Pi Hole heb ik op een echte Pi.

Wat blijft er dan nog over :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Is er een manier om op de synology NAS realtime network traffic te monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Bananenplant schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Nja, sinds een zekere uitspraak van het Europese hof in 2014 gebruik ik geen usenet meer en torrents deed ik sowieso al niet. Verder wil ik eigenlijk niks vanuit huis hosten, in elk geval niet vanaf een NAS. De attack surface vergroten van een apparaat dat bedoeld is om mijn files veilig te houden lijkt me namelijk totaal niet handig. Pi Hole heb ik op een echte Pi.

Wat blijft er dan nog over :? ?
Tja, uiteindelijk gaat het om wat je zelf wilt draaien en wat je nodig hebt. Als je verwacht verder geen extra zaken te draaien heb je aan een eenvoudiger model meer dan genoeg natuurlijk. Het mooie van Synology is wel dat ze vaak security updates uit brengen. En juist met iets als docker kun je verschillende processen heel goed van elkaar scheiden zodat één container anderen niet zomaar kan aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

royduin schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:48:
[...]

Klein schopje, ben ik de enige? O-) iemand tips?
Is dit met update7 opgelost misschien?
* EWK heeft nog update5 en durft niet te updaten

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
EWK schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:44:
Volgens mij heeft het met de versie van Videostation/DS Video te maken en niet zozeer de DSM update?

Zie ook deze reactie:
"I had the exact same issue. Downgrading videostation to the previous version fixed the issue"

Maar dat betekend dus dat jij alles met update5 dus wel goed werkend hebt?

*Wil best even wat met DS Video testen als je een (kort) EAC3 videotje weet te fixen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 15-10-2017 20:26 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:47:
Maar wat zijn jullie nou concreet meer met het apparaat gaan doen dan in het begin :? ?
Ben het helemaal met je eens... . lang leven NetFlix bijv en spotify... MAAR wat voor mij een reden is om in de toekomst toch een snelle Synology te nemen is 1) snelheid, ik houd niet van wachten, en nu vliegt alles omdat nas het niet zo druk heeft en 2) niet alle functies zijn beschikbaar in goedkopere versies.. Sommige functies zijn handig om te hebben... en daar betaal ik dus graag voor. zoals btrfs, snapshots etc,

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

EWK schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:44:
[...]

Helaas niet. Heb nu zelf maar even een script gebouwd om alle bestanden geautomatiseerd om te zetten naar AC3. Allesbehalve ideaal maar het is even niet anders. ;(

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
royduin schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:54:
Zojuist alle packages op mijn DS216play (DSM 6.1.3-15152 Update 6) geupdate waaronder Video Station naar versie 2.3.5-1471, ook zag ik dat de DS Video app op mijn Android smartphone geupdate was naar 3.3.3-263. Echter nu krijg ik de volgende foutmelding bij het afspelen:

Het afspelen van de video is mislukt omdat de bestandsindeling van de geselecteerde audiotrack eac3 niet wordt ondersteund. Probeer een ander beschikbare optie om na te gaan of de bestandsindeling wordt ondersteund.

Het DTS verhaal waarvoor ik in het verleden ffmpeg via Syno Community geïnstalleerd had. Zojuist verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Meer mensen met dit probleem?
Ok, ik heb het net even even getest met een file met EAC3 geluid, en het geluid werkte idd niet als ik de betreffende file open in de nieuwste versie van DS Video.
"This audio format (EAC3) is not supported."

Ik gebruik MX Player om video af te spelen, dus ik heb net zoals ik op m'n tablet (hierop kijk ik normaal m'n films/series) heb gedaan even de Codec update van XDA gehaald, en toegevoegd als Custom Codec in MX Player.

En...

Videos met EAC3 geluid werken in DS Video nu prima. :P

Was het echt zo simpel? Of zie ik iets over het hoofd.. :?

*Ik kwam deze portable app tegen waar je een lading files in kan smijten zodat je in 1x kunt zien welke vids de EAC3 codec hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door SmiGueL op 16-10-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik denk het wel... in het verleden werd (en misschien nog indirect nog) een hoop op gevangen door VLC. Je zag er niks van, maar als je geen vlc had geinstalleerd werkte er vrij weinig. Ik vermoed dus dat ze gebruik maken van aanwezige codecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
@Quakie Je NAS overleden? of zie ik het nou erg laat :$

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 11:46
Beste mede tweakers,

Ik draai Xpenology. Ik heb hier het probleem dat mijn schijven niet stoppen met spinnen na de ingestelde tijd. Dit kost dus een aanzienlijke hoeveelheid meer energie dan nodig. Ik krijg het niet voor elkaar en heb de vraag ook gesteld in het Grote Xpenology topic. Echter ben ik nog steeds niet tot een oplossing gekomen.

Nu ben ik benieuwd of er mensen met een echte Synology zijn die hier ook last van hebben? Of hier mogelijk een oplossing voor hebben die ik nog kan proberen qua instellingen.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

xippie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Dit. Ik ben van een DS207+ naar een DS211 naar een DS713 naar een DS918+ gegaan. Die DS211 was net te licht waardoor ik die eerder vervangen heb dan gepland.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
D_Jeff schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:01:
@Quakie Je NAS overleden? of zie ik het nou erg laat :$
Ik denk het....

Mijn 415+ is een tijdje geleden overleden, en binnen 5 werkdagen vervangen door Synology.

@D_Jeff had blijkbaar oude handtekening. Ik heb het uitstaan. Thx for spotting @SmiGueL ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 16-10-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een external usb harddisk aan mijn Synology hangen omdat mijn schijven op dit moment ver vol zitten.
Deze moet ik nog een keer gaan vervangen om wat ruimte te creëren of wellicht dat het tijd wordt om eens op te ruimen ;)

Afijn ik heb dus een external harddisk eraan hangen en die wordt uiteraard ook netjes herkend in de Synology.
Nu wil ik echter data die hierop staat beschikbaar hebben binnen Kodi.
Ik heb dit inmiddels gerealiseerd door een NFS machtiging te maken en zie deze ook terug komen binnen kodi.

Echter omdat het een external disk is in hoeverre is dit een slimme constructie ?
Kans is overigens klein dat deze spontaan verwijderd wordt

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Ik ben ooit met een CS407 begonnen (een week gehad)
Toen naar een DS1010+
toen een DS207 DS713+ erbij gehad om te spelen.
Toen naar een DS1515+
Toen geüpgraded naar een DS1817+

Zou willen upgraden naar een DS3018xs (twijfel allen omdat die maar 6 bay's heeft)
Hoop dat er nog een DS1818+ uit gaat komen maar denk het niet.

Wacht anders nog een jaartje om te zien of de 8 bay modellen weer terug komen
Of anders een 6 bay met optie SSD NVMe plus 10GB Nic

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
DS216+ is ook overleden een week geleden ontvangen door Synology UK
Hopelijk krijg ik deze week een nieuwe.
Zal wel een DS216 model krijgen zou leuk zijn als ze een DS218+ zouden sturen
Quakie schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Ik denk het....

Mijn 415+ is een tijdje geleden overleden, en binnen 5 werkdagen vervangen door Synology.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

MdO82 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:37:
Ik heb een external usb harddisk aan mijn Synology hangen omdat mijn schijven op dit moment ver vol zitten.
Deze moet ik nog een keer gaan vervangen om wat ruimte te creëren of wellicht dat het tijd wordt om eens op te ruimen ;)

Afijn ik heb dus een external harddisk eraan hangen en die wordt uiteraard ook netjes herkend in de Synology.
Nu wil ik echter data die hierop staat beschikbaar hebben binnen Kodi.
Ik heb dit inmiddels gerealiseerd door een NFS machtiging te maken en zie deze ook terug komen binnen kodi.

Echter omdat het een external disk is in hoeverre is dit een slimme constructie ?
Kans is overigens klein dat deze spontaan verwijderd wordt
Ik heb al ruim twee jaar permanent een externe HD aan mijn NAS hangen, werkt prima. Elke nacht om drie uur wordt er een back-up op gemaakt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
SmiGueL schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 00:05:
[...]

Ok, ik heb het net even even getest met een file met EAC3 geluid, en het geluid werkte idd niet als ik de betreffende file open in de nieuwste versie van DS Video.
"This audio format (EAC3) is not supported."

Ik gebruik MX Player om video af te spelen, dus ik heb net zoals ik op m'n tablet (hierop kijk ik normaal m'n films/series) heb gedaan even de Codec update van XDA gehaald, en toegevoegd als Custom Codec in MX Player.

En...

Videos met EAC3 geluid werken in DS Video nu prima. :P

Was het echt zo simpel? Of zie ik iets over het hoofd.. :?

*Ik kwam deze portable app tegen waar je een lading files in kan smijten zodat je in 1x kunt zien welke vids de EAC3 codec hebben.
Dank voor je onderzoek! Ik cast echter via de DS Video app naar mijn Chromecast. Voor mij is het helaas niet zo simpel, hopen dat er in het Github issue een oplossing komt los van het downgraden: https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues/2952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

@royduin Als ik dat zo zie zijn ze niet echt bereid om hier iets aan te doen. Ik hoop dat Synology een update doorvoert dat DS Video gebruik gaat maken van een externe ffmpeg indien aanwezig en anders terugvalt op de meegeleverde.

Ik ga ook maar even contact opnemen met support. Puur en alleen om extra aandacht hierop te vestigen.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 15:40
Quakie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:57:
[...]

welke nas heb je? en wat voor soort foto's heb je het over?
Ik ben zelf juist zeer te spreken over photo station. Enige keren dat ik jouw problemen ervaar is als ik photo station aan zet op een bestaand share met 30000+ foto's. Alle nieuwe foto's pakt ie hier goed. Ook als het 1000+ foto's zijn. Mijn foto's zijn echter niet groter dan 6MB per stuk.

Je zou nog eens photo uploader kunnen proberen? Dan upload je de foto via je pc naar je nas en doet je PC al het zware werk.
Sorry, was een weekje naar de zon >:)

Ik heb een DS414 en heb het eerst geprobeerd met weinig foto's Dat zou dan toch al beter moeten gaan? Kan het nog eens proberen met Photo Uploader idd.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb sinds kort een tweede Synology. Ik had al een 212j, en nu een 213j erbij. Niet de snelste apparaten maar voor wat het moet doen (opslag en 2 camera's) meer dan prima.

Nu heb ik de 213j een 4TB en 500GB schijf gezet (500 voor de camerabeelden), in de 212j zit een 2TB en 250GB. De 212 heb ik bij mijn ouders gezet als external backup ipv. een Western Digital MyBook welke voorheen met rsync een backup kreeg.

Nu heb ik alles ingesteld en krijg met zowel shared folder sync alsmede Hyper Backup extreem trage snelheden; ik kom niet boven de 100/200 KB/s uit terwijl de rsync methode naar de WD destijds gewoon met het max. van mijn upload (40 Mbit) ging. Compressie en codering staan uit, CPU van beiden apparaten zitten niet aan het maximale dus ook geen bottleneck.

Ik doe verder niet aan versiebeheer, ik wil één keer per week mijn NAS thuis syncen met de NAS bij mijn ouders en that's it...maar met deze "snelheid" is het ondoenlijk. Staat nu een uur aan en is bij 280MB.

Mis ik iets toevallig of is er een efficiëntere methode om van Synology naar Synology te syncen of te backuppen?

/Verder bekeken vandaag en het lijkt globaal aan de snelheid van het ding te liggen. Met SSH en curl een simpel downloadtestje gestart van een file en die komt ook niet boven de 120 KB/sec uit. Uploaden via de webinterface eveneens niet. Lijkt dus niet direct aan de backup te liggen. Ding is Gigabit aangesloten op de plek waar mijn oude WD Book ook was gekoppeld, maar ik laat hem nog even overprikken van de router waar hij nu (direct) in zit op één van de LAN poorten van een switch. Vreemd.

/edit nog een keer

Gisteren bij m'n ouders geweest, laptop op hun netwerk, NAS benaderd en geupdate naar laatste DSM (liep één minor update achter). Herstart, download test en ging met 20 MB/sec. Hierna ingelogd op server thuis, backup gestart en liep direct met 40 Mbit/sec. Heel vreemd maar het werkt (weer).

[ Voor 26% gewijzigd door Exorcist op 22-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
ondervinden jullie problemen bij het maken van een VPN verbinding, plots kan ik geen VPN tunnel opbouwen.

iPhone (OPENvpn) failed bij het PUSH_REQUEST to Server...
Mac (TunnelBlick) ==> wrong username/password

ip-adress is niet gewijzigd, tenzij er afgelopen uurtje een dhcp release is uitgevoerd door de ISP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Update nummer 8 inmiddels...

Version: 6.1.3-15152-8
Fixed Issues
Fixed multiple security vulnerabilities regarding WPA/WPA2 protocols for wireless connections (CVE-2017-13077, CVE-2017-13078, CVE-2017-13079, CVE-2017-13080, CVE-2017-13081, CVE-2017-13082, CVE-2017-13084, CVE-2017-13086, CVE-2017-13087, CVE-2017-13088).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
Quakie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:43:
Update nummer 8 inmiddels...

Version: 6.1.3-15152-8
Fixed Issues
Fixed multiple security vulnerabilities regarding WPA/WPA2 protocols for wireless connections (CVE-2017-13077, CVE-2017-13078, CVE-2017-13079, CVE-2017-13080, CVE-2017-13081, CVE-2017-13082, CVE-2017-13084, CVE-2017-13086, CVE-2017-13087, CVE-2017-13088).
Tsja je kan lullen wat je wilt maar tot op heden zijn zij de enige die binnen afzienbare tijd van een 2 dagen patches uitbrengen voor recent ontdekte kwetsbaarheden

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
SpoekGTi schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:22:
[...]

Tsja je kan lullen wat je wilt maar tot op heden zijn zij de enige die binnen afzienbare tijd van een 2 dagen patches uitbrengen voor recent ontdekte kwetsbaarheden
Kwam er in 6.2 niet een optie waarin je minder hoeft te rebooten? Elke keer al die VM's wegmigreren naar andere storage... 8)7

Ben heel blij met alle updates hoor, maar het zou wat minder "service impacting" uitgerold mogen worden voor 24/7 systemen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
[...]

ik lul nergens...

ik geef aan dat we inmiddels bij 8 zijn...

Dat jij het negatief lees..
want ben het gewoon met je eens.. na 2 dagen zijn zowel SRM en DSM up to date...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
royduin schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:38:
Dank voor je onderzoek! Ik cast echter via de DS Video app naar mijn Chromecast. Voor mij is het helaas niet zo simpel, hopen dat er in het Github issue een oplossing komt los van het downgraden: https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues/2952
Had het via de Chromecast ook even willen testen maar vanwege een nieuwe router (RT2600ac *O*) had ik die nog niet ingesteld op het nieuwe WiFi netwerk.
Deze geeft helaas een error, dus toch te vroeg gejuicht. :/
Ik kreeg hem op m'n router gisteren al binnen, dus idd lekker vlot. 8)
stormfly schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:07:
Kwam er in 6.2 niet een optie waarin je minder hoeft te rebooten? Elke keer al die VM's wegmigreren naar andere storage... 8)7

Ben heel blij met alle updates hoor, maar het zou wat minder "service impacting" uitgerold mogen worden voor 24/7 systemen. :/
Je kan natuurlijk altijd zelf bepalen wanneer je ze installeert. ;)
Als jij 1x per maand updaten meer dan genoeg vind, dan update je hem toch gewoon 1x in de maand? :P

[ Voor 48% gewijzigd door SmiGueL op 18-10-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
stormfly schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:07:
[...]

24/7 systemen hebben een HA oplossing dus zou een downtime van enkele minuten geen probleem moeten zijn......Ow wacht dat is het ideale IT wereld idee. ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:15
SpoekGTi schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:57:
[...]

24/7 systemen hebben een HA oplossing dus zou een downtime van enkele minuten geen probleem moeten zijn......Ow wacht dat is het ideale IT wereld idee. ;)
LOL ja met het ideale IT budget en oneindige stroomverbruik compensatie.

Maar met een VMotion kan je ze verplaatsen maar is zoveel werk voor elke week een update 😂🙃

Ze zijn gelukkig al een paar jaar bezig om alle modules los van elkaar te laten draaien ipv alles in het OS.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 19-10-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Wat vinden jullie van de DS3018xs die gepresenteerd is ?

pricewatch: Synology DiskStation DS3018xs

Met maar 6 bay's en uitbreid baar is met een DX1215 (van 950 euro).

pricewatch: Synology DiskStation DX1215

Had het logischer gevonden dat de DS3018xs 12 bays had.
de DX1215 ziet er duurder uit als de DS3018xs.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wat me nog een beetje tegenhoudt om een Synology te halen is wat ik lees over hoe de encryptie werkt. Dat gaat blijkbaar per share ofzo? En vervolgens moet je verplicht als administrator inloggen om er zonder sleutel bij te kunnen?

Mijn ideaal is dat je bij/na booten hele volumes ontgrendelt, een beetje net zoals je op een pc met BitLocker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

Bananenplant schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:17:
Wat me nog een beetje tegenhoudt om een Synology te halen is wat ik lees over hoe de encryptie werkt. Dat gaat blijkbaar per share ofzo? En vervolgens moet je verplicht als administrator inloggen om er zonder sleutel bij te kunnen?

Mijn ideaal is dat je bij/na booten hele volumes ontgrendelt, een beetje net zoals je op een pc met BitLocker doet.
Per share ("folder") kun je instellen of de bestanden op de schijf encrypted worden.
Als je een share deelt (SMB,AFP,FTP, etcetera) dan worden de bestanden eerst ontsleuteld en dan verstuurd (eventueel met de encryptie van het protocol). Dit geldt niet enkel voor admins, maar voor alle gebruikers die je toegang geeft tot de share. De decryptie vindt op de achtergrond plaats.

Of snap ik jouw issue niet?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 20:40
Een vraagje aan de kenners:
Ik heb vier schijven in mijn Synology DS416 zitten die ik allemaal als losse volumes heb geconfigureerd.
Nu vond ik de naam van een van de volumes niet meer kloppen, dus deze wilde ik wijzigen.
Enige oplossing daarvoor was om het volume te verwijderen, dus dat heb ik gedaan.
Nu wil ik dus weer een nieuw volume met die schijf aanmaken, maar ben zo'n n00b dat ik niet weet hoe :)
Ik wil namelijk niet dat er iets gebeurt met de data op een van de andere drie schijven...

De bedoeling is dus dat ik die 2TB schijf weer netjes kan benaderen als losse schijf.
Iemand tips?

De situatie ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nyqqBR/synologydisks.png

[ Voor 6% gewijzigd door kesj op 19-10-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
SHIFTER [NL] schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:07:
Beste mede tweakers,

Ik draai Xpenology. Ik heb hier het probleem dat mijn schijven niet stoppen met spinnen na de ingestelde tijd. Dit kost dus een aanzienlijke hoeveelheid meer energie dan nodig. Ik krijg het niet voor elkaar en heb de vraag ook gesteld in het Grote Xpenology topic. Echter ben ik nog steeds niet tot een oplossing gekomen.

Nu ben ik benieuwd of er mensen met een echte Synology zijn die hier ook last van hebben? Of hier mogelijk een oplossing voor hebben die ik nog kan proberen qua instellingen.
Niemand last van hdd's die niet in hibernate gaan?

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Raoul.TLS schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:10:
Wat vinden jullie van de DS3018xs die gepresenteerd is ?

pricewatch: Synology DiskStation DS3018xs

Met maar 6 bay's en uitbreid baar is met een DX1215 (van 950 euro).

pricewatch: Synology DiskStation DX1215

Had het logischer gevonden dat de DS3018xs 12 bays had.
de DX1215 ziet er duurder uit als de DS3018xs.
Hij is imo niet echt interessant; 6 bays is te weinig voor mijn "toekomst droom" doel waardoor je bijna direct aan de uitbreidingsmodule zit; €1350 + 950 = €2300. Voor dat geld zou ik een pricewatch: Synology DiskStation DS3617xs kopen. CPU is 2x zo snel en aan 12 bays heb ik zelf voorlopig wel zat (8x8TB +1 ssd voor incoming downloads en apps). Kunt een 10Gbit module plaatsten en eventuele cache SSD's in de unit zelf plaatsen.

Stiekem hoop ik gewoon op een DS2418+ met C3000 CPU en onboard 10Gbit, maar ik denk niet dat deze gaat komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 19-10-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Het veiligst is al je data wat belangrijk is Back-up naar ander medium.
maak ook een backup van je apps
better extra safe then sorry
Dan alles weggooien all Volumes (ben je apps ook kwijt)
Dan disken rangschikken in je nas hoe je dat handig vindt
En dan volume maken hoe jij dat handig vindt en dan apps en data terug zetten
kesj schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:41:
Een vraagje aan de kenners:
Ik heb vier schijven in mijn Synology DS416 zitten die ik allemaal als losse volumes heb geconfigureerd.
Nu vond ik de naam van een van de volumes niet meer kloppen, dus deze wilde ik wijzigen.
Enige oplossing daarvoor was om het volume te verwijderen, dus dat heb ik gedaan.
Nu wil ik dus weer een nieuw volume met die schijf aanmaken, maar ben zo'n n00b dat ik niet weet hoe :)
Ik wil namelijk niet dat er iets gebeurt met de data op een van de andere drie schijven...

De bedoeling is dus dat ik die 2TB schijf weer netjes kan benaderen als losse schijf.
Iemand tips?

De situatie ziet er nu zo uit:
[afbeelding]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Raoul.TLS schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:57:
Het veiligst is al je data wat belangrijk is Back-up naar ander medium.
maak ook een backup van je apps
better extra safe then sorry
Dan alles weggooien all Volumes (ben je apps ook kwijt)
Dan disken rangschikken in je nas hoe je dat handig vindt
En dan volume maken hoe jij dat handig vindt en dan apps en data terug zetteN

[...]
Dank voor je reactie.

Kan ik niet gewoon het volume opnieuw toevoegen zonder helemaal opnieuw te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
pietje63 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:40:
[...]

Per share ("folder") kun je instellen of de bestanden op de schijf encrypted worden.
Als je een share deelt (SMB,AFP,FTP, etcetera) dan worden de bestanden eerst ontsleuteld en dan verstuurd (eventueel met de encryptie van het protocol). Dit geldt niet enkel voor admins, maar voor alle gebruikers die je toegang geeft tot de share. De decryptie vindt op de achtergrond plaats.

Of snap ik jouw issue niet?
Wat ik belangrijk vind is dat als mijn NAS gejat wordt mijn data niet gejat is, zeg maar ;) . Maar verder wil ik wel graag dat het onmerkbaar aanwezig is bij het dagelijks gebruik en je bijvoorbeeld alleen bij het booten een key moet ingeven. Maar als de accounts gebruikt worden om te ontsleutelen, dan staat de sleutel toch op het systeem en heeft een eventuele dief die sleutel dus in bezit :? ?

Iets anders dat ik hierover gelezen heb en waar ik niet heel blij van word: blijkbaar kun je met encryptie aan geen per-file backups naar bijvoorbeeld de cloud maken? Of is dat intussen achterhaald? Ik las het hier.

Ik snap dat bij booten een key wat lastig is met een headless machine, lees hier enige eenmalige actie om de drives te unlocken ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 19-10-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Je kan data van 1 Volume naar een ander Volume zetten
En dan een Volume weggooien en opnieuw aanmaken

begrijp ik het goed je wil de volgorde van Volume 1 2 en 3 anders hebben ?
Of wil je Raid type en Volume indeling aanpassen. ?
kesj schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

Dank voor je reactie.

Kan ik niet gewoon het volume opnieuw toevoegen zonder helemaal opnieuw te beginnen?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Raoul.TLS schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:59:
Je kan data van 1 Volume naar een ander Volume zetten
En dan een Volume weggooien en opnieuw aanmaken

begrijp ik het goed je wil de volgorde van Volume 1 2 en 3 anders hebben ?
Of wil je Raid type en Volume indeling aanpassen. ?

[...]
Ik heb volume 4 verwijderd zodat ik die met een andere naam weer toe kan voegen.
Dus eigenlijk wat je in zin 2 schrijft.

1, 2 en 3 wil ik houden zoals ze zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kesj op 19-10-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Heb ik ook gehad
Wil netjes Volume 1 -2 - 3 zien en niet 1 -4- 6

Nu heb ik gewoon 1 Volume waar alles op zit.
Volume 2 is SSD read write caching
kesj schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:03:
[...]

Ik heb volume 4 verwijderd zodat ik die met een andere naam weer toe kan voegen.
Dus eigenlijk wat je in zin 2 schrijft.

1, 2 en 3 wil ik houden zoals ze zijn.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

SHIFTER [NL] schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:44:
[...]

Niemand last van hdd's die niet in hibernate gaan?
Meestal is dat het gevolg van het schrijven naar logfiles door apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Raoul.TLS schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:07:
Heb ik ook gehad
Wil netjes Volume 1 -2 - 3 zien en niet 1 -4- 6

Nu heb ik gewoon 1 Volume waar alles op zit.
Volume 2 is SSD read write caching

[...]
Mij ging het meer om de naam: 2tb fotografie terwijl ik de schijf nu voor werkdocumenten wil gebruiken.

Alleen... Hoe voeg ik de schijf weer toe als volume...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Ik ga binnenkort mijn eerste NAS aanschaffen, een Synology 918+, en ben dus op zoek naar harde schijven om erin te stoppen. Ik heb besloten te starten met 2x een 4TB HDD. Nu stuitte ik tijdens mijn zoektocht oa op dit stukje uit de OP:

"Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren."

Het tooltje WDIDLE.exe dat hiervoor gebruikt werd schijnt op de WD Greens niet meer te werken, kan iemand vertellen of het op de hierboven beschreven manier nog wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
mvds schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Meestal is dat het gevolg van het schrijven naar logfiles door apps
Is er ergens te zien wat er weggeschreven wordt? Ik heb nog geen extra apps geïnstalleerd.
Is er in te stellen dat hij logfiles naar 1 disc schrijft en niet naar alle 10?
koksie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:19:
Ik ga binnenkort mijn eerste NAS aanschaffen, een Synology 918+, en ben dus op zoek naar harde schijven om erin te stoppen. Ik heb besloten te starten met 2x een 4TB HDD. Nu stuitte ik tijdens mijn zoektocht oa op dit stukje uit de OP:

"Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren."

Het tooltje WDIDLE.exe dat hiervoor gebruikt werd schijnt op de WD Greens niet meer te werken, kan iemand vertellen of het op de hierboven beschreven manier nog wel werkt?
Ik heb laatst mijn Greens nog omgegooid met WDIDLE. Zijn schijven uit het jaar 2013. En nieuwe Greens worden niet meer verkocht dacht ik. Deze hebben een rebrand gehad naar WD Blue

[ Voor 10% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 19-10-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:50:
[...]

Ik heb laatst mijn Greens nog omgegooid met WDIDLE. Zijn schijven uit het jaar 2013. En nieuwe Greens worden niet meer verkocht dacht ik. Deze hebben een rebrand gehad naar WD Blue
Dat klopt, na de rebranding in 2015 is WDIDLE blijkbaar niet meer bruikbaar om de headparking time aan te passen en zou het dus op de Synology manier uit de OP moeten. Maar of dat nog wel werkt is niet zeker, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Bananenplant schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Wat ik belangrijk vind is dat als mijn NAS gejat wordt mijn data niet gejat is, zeg maar ;) . Maar verder wil ik wel graag dat het onmerkbaar aanwezig is bij het dagelijks gebruik en je bijvoorbeeld alleen bij het booten een key moet ingeven. Maar als de accounts gebruikt worden om te ontsleutelen, dan staat de sleutel toch op het systeem en heeft een eventuele dief die sleutel dus in bezit :? ?

Iets anders dat ik hierover gelezen heb en waar ik niet heel blij van word: blijkbaar kun je met encryptie aan geen per-file backups naar bijvoorbeeld de cloud maken? Of is dat intussen achterhaald? Ik las het hier.

Ik snap dat bij booten een key wat lastig is met een headless machine, lees hier enige eenmalige actie om de drives te unlocken ;) .
In principe werkt het encrypten op de mijne zoals jij wilt, de shares zijn geencrypt en die moet ik unlocken door de key in te voeren of een USB pen in te steken na een reboot. Dan worden de shares geunlocked.

Geen key of USB pen dan geen unlockte shares kortom geen data. Dus ook NAS gejat data veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik heb sinds kort een heel vaag (althans dat vind ik) probleem.
Zal kort even schetsen hoe het er bij mij uit ziet.

Ik heb een gedeelde map genaamd "downloads".
Deze map is toegankelijk voor mijn gebruikersaccount en het admin account.
Onder de map download bevinden zich meerdere andere mappen: complete, incomplete, nzb, etc

Als ik via NZBget (maar ook via SABnzb geprobeerd) iets download dan zet hij dit natuurlijk eerst in incomplete. Vervolgens als hij klaar is met checken en uitpakken gaat dit naar de map complete.

Als voorbeeld neem ik de film UbuntuLinux ;)
Als ik deze film downloaden en hij is uitgepakt dan heb ik dus
/downloads/complete/ubuntulinux/ubuntulinux.mkv

De rechten op de map ubuntulinux blijven goed staan, oftewel lezen en schrijven voor mijn account en het admin account. Echter de het film bestand (.mkv) krijgt ineens hele andere rechten.
Mijn account heeft ineens geen rechten meer en het Everyone account krijgt lees rechten op dit bestand.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yp8gDK0.png?1

Dit gebeurd niet met de ondertitel bestanden (srt, sub).
Deze behouden wel de juiste machtigingen, zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pdCcNMJ.png?1

Ik heb NZBget draaien in een Docker container. Maar zojuist ook de handmatige Linux install gedaan met hetzelfde resultaat. Ook bij SabNZB heb ik dit zelfde probleem.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik meen het eerder gezien te hebben, maar kan het zo snel niet vinden.
Heeft nzbget wel de juiste rechten ?

Afbeeldingslocatie: https://drfrankenstein.co.uk/wp-content/uploads/2016/05/pgidpuidtimezone.png
Ik weet niet of deze informatie bij jouw ook zo is ?
Ik heb verder geen kennis van docker

[ Voor 46% gewijzigd door MdO82 op 19-10-2017 21:12 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Jep, rechten staan goed.
PUID is bij mij 1024. Dat is het ID van de admin user. PGID is het groups ID en die staat bij mij op 101 ook.
TZ, wat verder niet van toepassing is, staat bij mij op Europe/Amsterdam.

Maar heb het ook met een "losse linux" install gedaan, dus direct op de Syno geïnstalleerd.
Dan heb ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Marcel_EA schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:28:
Jep, rechten staan goed.
PUID is bij mij 1024. Dat is het ID van de admin user. PGID is het groups ID en die staat bij mij op 101 ook.
TZ, wat verder niet van toepassing is, staat bij mij op Europe/Amsterdam.

Maar heb het ook met een "losse linux" install gedaan, dus direct op de Syno geïnstalleerd.
Dan heb ik hetzelfde probleem.
De pest is dat ik de oude handleiding niet meer kan vinden :D
Een aantal stappen zijn met DSM 6 niet meer nodig.
Nog een laatste gok heeft de map users ook rechten op de map ?

Anders zou ik het helaas even niet meer weten :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Nee de groep users heeft geen rechten op de map. PGID 101 is de groep administrators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:14
Tortelli schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Stiekem hoop ik gewoon op een DS2418+ met C3000 CPU en onboard 10Gbit, maar ik denk niet dat deze gaat komen.
Ik had deze inmiddels eerlijk gezegd al verwacht, in elk geval iets van een aankondiging. De C3000-serie processoren zijn nu eindelijk ook een (beetje) leverbaar buitenom enterprise en Synology hoeft helemaal niets te veranderen aan de DS2415+. Verschil zit 'm enkel in het moederbord en de SoC.

https://www.sona.de/.1315...inboard-A2SDi-H-TF-Single <- zoiets als dit bordje. 12 bays, 2x10GbE, leuke processor. :9~

Wat dat betreft is het jammer dat er nauwelijks (geen?) 12-bay mini-ITX behuizingen zijn, zeker gezien het belang van een passende voeding en backplane, allemaal zaken die goed op elkaar moeten aansluiten wanneer je zo weinig ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Kan iemand me zeggen hoe ik een nieuw volume toevoeg aan een Synology waarin al 3 schijven als 3 losse volumes zitten (jbod)? Het gaat dus om het toevoegen van een vierde harddisk.

[ Voor 18% gewijzigd door kesj op 20-10-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
Marcel_EA schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:37:
Ik heb sinds kort een heel vaag (althans dat vind ik) probleem.
Zal kort even schetsen hoe het er bij mij uit ziet.

Ik heb een gedeelde map genaamd "downloads".
Deze map is toegankelijk voor mijn gebruikersaccount en het admin account.
Onder de map download bevinden zich meerdere andere mappen: complete, incomplete, nzb, etc

Als ik via NZBget (maar ook via SABnzb geprobeerd) iets download dan zet hij dit natuurlijk eerst in incomplete. Vervolgens als hij klaar is met checken en uitpakken gaat dit naar de map complete.

Als voorbeeld neem ik de film UbuntuLinux ;)
Als ik deze film downloaden en hij is uitgepakt dan heb ik dus
/downloads/complete/ubuntulinux/ubuntulinux.mkv

De rechten op de map ubuntulinux blijven goed staan, oftewel lezen en schrijven voor mijn account en het admin account. Echter de het film bestand (.mkv) krijgt ineens hele andere rechten.
Mijn account heeft ineens geen rechten meer en het Everyone account krijgt lees rechten op dit bestand.
[afbeelding]

Dit gebeurd niet met de ondertitel bestanden (srt, sub).
Deze behouden wel de juiste machtigingen, zoals het hoort.
[afbeelding]

Ik heb NZBget draaien in een Docker container. Maar zojuist ook de handmatige Linux install gedaan met hetzelfde resultaat. Ook bij SabNZB heb ik dit zelfde probleem.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn?
Ik heb dit zelfde probleem gehad, ik kon bijv. geen films meer verwijderen welke door SABnzbd waren gedownload.
Toen heb ik in de instellingen van SABnzbd de toegangsrechten voor verwerkte downloads aangepast en probleem opgelost !

Ga naar instellingen-->Mappen-->Toegansrechten voor verwerkte downloads-->777 (rechten)
Je kan ook andere rechten dan 777 opgeven indien gewenst..

Zie screenshot voorbeeld : https://ibb.co/mRFvfm

[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 20-10-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
FlorisVN schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:22:
[...]

Ik heb dit zelfde probleem gehad, ik kon bijv. geen films meer verwijderen welke door SABnzbd waren gedownload.
Toen heb ik in de instellingen van SABnzbd de toegangsrechten voor verwerkte downloads aangepast en probleem opgelost !

Ga naar instellingen-->Mappen-->Toegansrechten voor verwerkte downloads-->777 (rechten)
Je kan ook andere rechten dan 777 opgeven indien gewenst..

Zie screenshot voorbeeld : https://ibb.co/mRFvfm
Dat probleem heb ik dus ook, zo kwam ik er dus achter. |:(
Wilde een film verwijderen en kreeg een "no permission" melding.
Toen naar de rechten binnen DSM gaan kijken en die stonden dus ineens niet goed.

Ik ga eens kijken binnen NZBget of ik dit kan aanpassen.
Maak namelijk standaard gebruik van NZBget (ivm snelheid) en had SAB alleen als test erop gezet.

Bedankt iig, heb een richting waar ik naar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Marcel_EA schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:58:
[...]

Dat probleem heb ik dus ook, zo kwam ik er dus achter. |:(
Wilde een film verwijderen en kreeg een "no permission" melding.
Toen naar de rechten binnen DSM gaan kijken en die stonden dus ineens niet goed.

Ik ga eens kijken binnen NZBget of ik dit kan aanpassen.
Maak namelijk standaard gebruik van NZBget (ivm snelheid) en had SAB alleen als test erop gezet.

Bedankt iig, heb een richting waar ik naar moet zoeken.
Top, ben benieuwd als je het gevonden hebt..
Dan wil ik het ook graag eens testen met NZBget..
Ik vermoed dat de rechten optie daar ook ergens in moet zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik heb al iets gevonden.
Umask in het menu security.
Daar ben ik nu mee aan het testen.

Ik laat het sowieso even weten hier of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Helaas krijg ik het niet voor elkaar met umask.
Heb inmiddels al mogelijke umask instellingen gehad maar het probleem blijft.

Overigens zojuist nog een keer een sabnzbd container gemaakt en de rechten op 777 gezet.
Maar ook dan gaat het niet goed. Blijft een heel vaag probleem...

[ Voor 38% gewijzigd door WRT54G op 20-10-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Marcel_EA schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:59:
Helaas krijg ik het niet voor elkaar met umask.
Heb inmiddels al mogelijke umask instellingen gehad maar het probleem blijft.

Overigens zojuist nog een keer een sabnzbd container gemaakt en de rechten op 777 gezet.
Maar ook dan gaat het niet goed. Blijft een heel vaag probleem...
Ik zie in het topic betreft de packages ook problemen voorbij komen wat betreft nzbget
NiGeLaToR in "[Synology] Packages"

Je gebruikt geen quota op je disk ? Daar had diegene problemen mee waar ik naar link

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 20-10-2017 17:17 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Nee gebruik geen quota op mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
je hebt neem ik aan de juiste PUID en PGID waardes hebt gekoppeld aan de Container.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Jep, ik heb mijn admin account eraan gekoppeld.
PGID 101 en PUID 1024.

Maar ik heb NZBget ook met de manual linux install direct op de Syno geïnstalleerd (dus zonder docker).
Dit gaf hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
kesj schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:22:
Kan iemand me zeggen hoe ik een nieuw volume toevoeg aan een Synology waarin al 3 schijven als 3 losse volumes zitten (jbod)? Het gaat dus om het toevoegen van een vierde harddisk.
Inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met het creëren van een bond met een additioneel VLAN middels LACP.

Zoals het nu wordt weergegeven; dit is dus het ip adres van VLAN70, de NAS is ook gewoon beschikbaar via 192.168.2.230, dus het werkt wel.

Zoals het hierboven staat werkt alles zoals ik zou willen, maar vanuit het verleden wist ik dat, wanneer je VLAN's ging gebruiken, je deze daadwerkelijk in DSM zou zien, in dit geval dus niet, wat ik cosmetisch erg vervelend vindt.

Heeft iemand een idee of dit zelf uitgevoerd met de laatste DSM waarbij visueel er daadwerkelijk een interface bij komt? ipv dat hij dus de bond0.70 config file gebruik voor de weergave van bond0?

Opgelost;

LACP > VLAN tagged instellen op de HP, dan in DSM de bond het default VLAN geven (in mijn geval 10) en dan kan je een copy maken van deze bond0.10 naar bond0.70 (in mijn geval VLAN70) en deze aanpassen.

Herstart van NAS en alles staat zoals ik het wil

[ Voor 46% gewijzigd door Vorkie op 21-10-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

Perkouw

Moderator General Chat
Na enige tijd de Surveillance Station van Synology weer eens in gebruik. Die verrekte 'Smart Search' kan ik alleen nergens meer vinden. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Google / Synology website brengen me niet veel verder dan https://www.synology.com/...llanceStation/smartsearch

Edit: Aha, kennelijk moet je hiervoor tegenwoordig de Client versie geïnstalleerd hebben staan op je PC.

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 21-10-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Helemaal blij met mijn Synology NASsen, maar ik heb nu een klein vervelend dingetje met mailserver/mailstation. Sinds een tijdje (sinds een update?) heb ik af en toe dat ik eventjes geen mail kan ophalen. IOS zegt dat er wat mis is met mijn account en geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Thunderbird op de pc geeft een soortgelijke melding. Korte tijd later is er geen probleem.

Ik kan op dergelijke momenten wel mijn webserver gewoon zien/bereiken. Deze staat overigens wel op een andere NAS, maar aan dezelfde internetverbinding.

Zijn er problemen bekend met mailserver/mailstation? Ik heb al gezocht, maar niets gevonden.

Opvallend is wel dat ik geprobeerd heb om tijdens het probleem om te schakelen van wifi naar 4G op mijn mobiel en dat leek te werken. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn.

Tweede puntje... Ik heb de laatste tijd nogal veel last van onverlaten die toegang proberen te krijgen tot mijn mail. De automatische blockfunctie draait overuren. Er zijn momenten (vaak ‘s nachts) dat ik zo meer dan 100 meldingen heb van automatische blocks. Zou deze functie een beetje overbelast raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zh8
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-02-2023

zh8

Ik ben binnenkort in de VS en wil eigenlijk een nieuwe DS218+ mee terug nemen.

Scheelt zo'n 90 euro (kan 'm zonder states tax kopen), en blijf onder maximale bedrag wat ik mag importeren van de douane.

Ik weet dat garantie lastig wordt, etc. maar wil het toch gaan doen.

De vraag is kan het qua eletriciteit.

Als ik op de specs pagina van Synology kijk, zie ik dit:

Power Supply Unit / Adapter 60W
AC Input Power Voltage 100V to 240V AC
Power Frequency 50/60 Hz, Single Phase

Dus zou het moeten kunnen met een verloopstekkertje toch? Of evt. een nieuwe adapter?

Of zie ik iets over het hoofd?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zh8 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:04:
Ik ben binnenkort in de VS en wil eigenlijk een nieuwe DS218+ mee terug nemen.

Scheelt zo'n 90 euro (kan 'm zonder states tax kopen), en blijf onder maximale bedrag wat ik mag importeren van de douane.

Ik weet dat garantie lastig wordt, etc. maar wil het toch gaan doen.

De vraag is kan het qua eletriciteit.

Als ik op de specs pagina van Synology kijk, zie ik dit:

Power Supply Unit / Adapter 60W
AC Input Power Voltage 100V to 240V AC
Power Frequency 50/60 Hz, Single Phase

Dus zou het moeten kunnen met een verloopstekkertje toch? Of evt. een nieuwe adapter?

Of zie ik iets over het hoofd?

Dank alvast!
Er zit gewoon een US C13 stekker bij, maar met een NL C13 kabel ben je er volgens mij al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:03
Ik zit met het volgende.
Ik wil m'n websites backuppen op de nas. Dit lukt allemaal prima via rsync. De nas is te bereiken via ssh, ftp etc.

Het enige probleem is dat het useraccount die deze tasks uitvoert ook via een ssh verbinding mijn prive bestanden kan induiken. Om backups uit te voeren moet ik dit useraccount in de groep "administrators" plaatsen waardoor hij dus automatisch ook toegang krijgt tot andere mappen.
Ook al kies ik expliciet voor GEEN TOEGANG tot een bepaalde map, is het via shell access gewoon te bereiken als je diep graaft. Kunnen deze files dan ook gedownload worden via shell of zie je alleen maar de bestandsnamen?

Via een FTP programma kan je gelukkig geen prive files zien.

[ Voor 24% gewijzigd door cliors op 22-10-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Het ingebouwde rsync account gebruiken van Synology? Die zou alleen toegang moeten hebben tot de rsync backup dir.

En waarom zou die admin moeten zijn? Ik heb een niet admin account die gewoon kan backuppen en nergens anders in kan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Iets met bomen.... bos... Kan iemand mij een redelijk betaalbare (tot +/- €200) IP cam aanraden? Eisen; binnengebruik, dag/nacht, minimaal full HD, haarscherp beeld (overdag EN 's-nachts!), PoE en volledig compatible met surveilance station.

Pan/Tilt/Zoom zijn niet nodig

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 23-10-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het lijkt erop alsof één van de recente updates ervoor heeft gezorgd dat een VPN-connectie na een herstart hersteld wordt. Fijn! :D

Of juich ik nu te vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Tortelli schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:39:
[...]

Ten eerste hoort deze post in dit topic; [Synology] Vraag en antwoord - deel 3

Daarnaast zijn geen van de ARM modellen echt snel met usenet voor zover ik weet. Een 10-15MB zul je misschien halen, maar niet heel veel meer. Uitpakken is ook geen kwaliteit van ARM gebaseerde modellen.
PAR repareren is helemaal dramatisch; bestand van 1,5GB repareren duurt 45 minuten (op een 215J) tozv een paar seconden op mijn (i7) pc :P.

Wil je qua performance echt een flinke stap maken (en je lijn gewoon vol trekken); ga dan voor een X86 gebaseerd model zoals de pricewatch: Synology DiskStation DS218+
Pardon, ik ga gelijk in de juist thread verder.

Heel herkenbaar die ervaring met PAR repareren. Duurt een eeuwigheid en de NAS is gedurende die tijd compleet onbruikbaar.

Ik zie dat de DS218+ ook met name voor het streamen van media tot 4K H.264/H.265 geschikt is. Nu heb ik een Raspberry Pi 2 met Kodi bij mijn TV. Die opstelling bevalt prima.

Is het niet heel inefficiënt om de NAS te laten transcoden en vervolgens de gedecodeerde stream over ethernet te sturen? Hoe gaat dit werken met HDMI (Audio) Passthrough naar een receiver?

Als ik dan toch iets met Kodi bij mijn TV zet is het wellicht zonde om specifiek een NAS met videochip te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@M-ThijZ
Heb ooit een vergelijk gepost in een van de topic over PAR tijd; bestand gedownload waarbij 1 rar (50MB) bewust niet gedownload werd en hij dus moest repairen in alle 3 gevallen. Zoals je in mijn vorige post kon lezen is het verschil in tijd enorm. De ARM modellen zijn hier (als je dit vaker gebruik) gewoon niet geschikt voor.

Het transcoden is imo ook erg inefficiënt. Snap het voordeel als je iets op een tablet wilt gebruiken (met kinderen b.v.). Bij een TV is b.v. een simpele Pi een betere oplossing , veel smart tv's spelen 95% van de content sowieso al af (Samsung 2013 tv bij mijn ouders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08-2024
mvds schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:03:
Iets met bomen.... bos... Kan iemand mij een redelijk betaalbare (tot +/- €200) IP cam aanraden? Eisen; binnengebruik, dag/nacht, minimaal full HD, haarscherp beeld (overdag EN 's-nachts!), PoE en volledig compatible met surveilance station.

Pan/Tilt/Zoom zijn niet nodig
Ik heb goede ervaring met Hikvision. Voldoet aan je verwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Synology heeft het overzetten van bestanden tussen 2 Diskstations er niet veel makkelijker op gemaakt onder DSM6. Nu Backup&Restore vervangen is door Hyper Backup ben ik in ieder geval mijn oude methode kwijt.

Ik heb een DS214+ met 2,5TB aan data die ik wil overzetten naar mijn nieuwe DS918+. Ik heb Hyper backup + backup Vault op beide Diskstations gezet en een back-up taak ingesteld van oud naar nieuw, bestaande uit de mappen die ik heb geselecteerd. De backup is uitgevoerd (trager dan ik zou willen, maar goed) en er staat nu een diskstation.hbk bestand op de 918+.

Onder DSM5 kon ik dat bestand vziw lokaal restoren en zo de data op de 918+ houden. Nu zie ik die optie nergens meer terug. Ik kan ook nergens vinden hoe dit nu wel zou moeten werken. Wie helpt!?

edit: zal je net zien.. zit je al twee dagen naar het probleem te staren, komt het ineens naar boven. Als je in Hyper backup dat Wizard wegklikt, kun je op de 'restore' knop klikken :')

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 23-10-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In VPN server kun je bij "encryption" & "authentication" een gaziljoen soorten varianten kiezen.

OpenVPN client gilt o.a. dat de default 64bits encryption te onveilig is dus ik wil hem nu even goed instellen. Wat zijn goede keuzes hiervoor?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb echt een gigaaaantisch stomme vraag. :F

Zat een paar dagen terug iets te zoeken en toevallig kwam ik deze pagina tegen in de KB van Synology. Daar wijzen ze een drive letter toe aan de Synology (laten we Z:\ gebruiken). Ik heb echter altijd gewoon een netwerklocatie toegevoegd en \\synology gebruikt in Windows Explorer.

Nu de hamvraag: wat maakt het uit? :? Enige wat ik tot nu toe merk is dat ik eindelijk in Windows Explorer kan zien hoeveel ruimte ik nog over heb op de NAS. :p Al zoek ik op "difference between drive letter and \\synology", ik zie niemand met dezelfde (stomme) vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
S_Chief schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:50:
Ik heb echt een gigaaaantisch stomme vraag. :F

Zat een paar dagen terug iets te zoeken en toevallig kwam ik deze pagina tegen in de KB van Synology. Daar wijzen ze een drive letter toe aan de Synology (laten we Z:\ gebruiken). Ik heb echter altijd gewoon een netwerklocatie toegevoegd en \\synology gebruikt in Windows Explorer.

Nu de hamvraag: wat maakt het uit? :? Enige wat ik tot nu toe merk is dat ik eindelijk in Windows Explorer kan zien hoeveel ruimte ik nog over heb op de NAS. :p Al zoek ik op "difference between drive letter and \\synology", ik zie niemand met dezelfde (stomme) vraag.
Uhm niets, een drive letter wordt doorgaans iets praktischer gevonden. Tis feitelijk dezelfde share via SMB die alleen gekoppeld is in je verkenner. Je kunt dat koppelen ook na reboot laten behouden, das in theorie wel handig. Nooit meer \\<adres> in hoeven voeren.

Overigens geen stomme vraag; ik moest er ook even over nadenken.. soms zijn simpele dingen niet per se logisch.
maratropa schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:29:
In VPN server kun je bij "encryption" & "authentication" een gaziljoen soorten varianten kiezen.

OpenVPN client gilt o.a. dat de default 64bits encryption te onveilig is dus ik wil hem nu even goed instellen. Wat zijn goede keuzes hiervoor?
Van https://gist.github.com/pwnsdx/8fc14ee1e9f561a0a5b8
code:
1
Use AES-256-CBC

Maar lees vooral de rest vd settings. 64bit is inderdaad (te) karig.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2017 19:01 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

S_Chief schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:50:
Al zoek ik op "difference between drive letter and \\synology", ik zie niemand met dezelfde (stomme) vraag.
De juiste zoektermen kunnen het verschil maken. Google eens met UNC-pad (of path) i.p.v. \\synology.
Pagina: 1 ... 9 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).