[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:19:
een Ubuntu 20.04 machine opgetuigd in VMM en gaan met die banaan!
Helaas, niet dus;
Ik wist niet dat je van plan was om Docker via een VMM te gaan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Shadow771 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik wist niet dat je van plan was om Docker via een VMM te gaan gebruiken..
Als ik me niet vergis deed je dat zelf ook ;)
Shadow771 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Mijn hele idee is om een actuele Plex te draaien op een courante docker met hardware transcoding en das dus een nogo op een Synology. Na DSM 7.0 schijnen ze te gaan kijken naar een actuele versie van docker, dus dan nog maar even wachten.

Ik snap werkelijk niet dat Synology zo'n oude Docker meelevert en ook KVM dusdanig uitkleedt dat iGPU doorgeven niet gaat. Maar goed, tis dan ook een NAS en dat doet ie best aardig :P

[ Voor 40% gewijzigd door Tomba op 12-02-2021 16:49 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ja maar daar heb ik alleen MailCow op draaien (en een Portainer agent...). Dat heeft geen hardware acceleration nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Shadow771 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:48:
[...]

Ja maar daar heb ik alleen MailCow op draaien (en een Portainer agent...). Dat heeft geen hardware acceleration nodig.
Dat klopt maar Plex wel als je hardware transcoding wilt hebben :)
Daar is de Synology dan helaas niet voor geschikt, zowel de Docker als de Plex Add-on komt uit 2019 :X

Overigens kun je met KVM (waar VMM op gebaseerd is) gewoon wel GPU passthrough dan, helemaal jammer:
https://wiki.gentoo.org/w...ugh_with_libvirt_qemu_kvm

[ Voor 15% gewijzigd door Tomba op 12-02-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Dat klopt maar Plex wel als je hardware transcoding wilt hebben :)
Daar is de Synology dan helaas niet voor geschikt, zowel de Docker als de Plex Add-on komt uit 2019 :X

Overigens kun je met KVM (waar VMM op gebaseerd is) gewoon wel GPU passthrough dan, helemaal jammer:
https://wiki.gentoo.org/w...ugh_with_libvirt_qemu_kvm
En wat is concreet het probleem met de docker-versie?
Wat mis je?
Want de plex-image is van letterlijk vandaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

roeleboel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:11:
[...]

En wat is concreet het probleem met de docker-versie?
Wat mis je?
Want de plex-image is van letterlijk vandaag...
Ik word hier gewoon niet zo blij van:
https://snyk.io/test/docker/docker%3A18.09.9
DOS en Buffer Overflow CVE's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:31:
Heh... Begrijpelijk... Ik heb nog een 2e VMM draaien, ook Ubuntu 20.04 met de nieuwste Docker. Daar heb ik een Ngninx container draaien die als reverse proxy werkt en ALLEEN dat is 'internet facing' bij mij. Via deze reverse proxy is mijn NAS bereikbaar op basis van FQDN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Tomba
Je kijkt naar de verkeerde docker image. Je moet die op de Plex site hebben. En dan /dev/dri mappen voor acceleratie.
Lezen is een kunst... 8)

Edit:
Je kunt eventueel ook docker in docker draaien zodat je de laatste docker versie kunt gebruiken maar ik betwijfel of dit echt nodig is

[ Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 12-02-2021 18:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kraades schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:27:
@Tomba
Je kijkt naar de verkeerde docker image. Je moet die op de Plex site hebben. En dan /dev/dri mappen voor acceleratie.
Dit gaat niet over het Plex docker image, lees eens goed ;) (gaat over de Docker Package van Synology die ruim 1.5 jaar achterloopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
kraades schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:27:
Edit:
Je kunt eventueel ook docker in docker draaien zodat je de laatste docker versie kunt gebruiken maar ik betwijfel of dit echt nodig is
De grote vraag voor @Tomba is dan of hardware transcoding hiermee mogelijk is... I don't know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Shadow771
Ik ben te vluchtig aan het lezen excuses daarvoor. Er is hier inderdaad geen noodzaak voor docker in docker.

Ik snap de bezwaren tegen de oude docker versie. Persoonlijk zou ik de Plex image hier toch direct op draaien en dan device /dev/dri mappen.

Een nieuwe docker versie komt pas na de DSM 7 final versie. Dus dat kan nog wel even duren. Althans dat vertelde Synology support mij.

Voor docker in docker moet je wel enigszins masochistisch zijn aangelegd en hier ook niet echt nodig.

Het script dat rondwaart waar de docker versie op de Synology wordt bijgewerkt lijkt mij ook niet erg toekomstbestendig.

Een VM met docker zou kunnen maar voor Plex volgens mij niet nodig.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
Om mijn Synology vanaf het internet te kunnen benaderen, heb ik enkele poorten open staan, voor services zoals DS File (443) en sFTP (custom port). Dit draait al enkele maanden goed en heb nog nooit meldingen gehad van inlogpogingen.

Nu kreeg ik vannacht ineens meldingen dat verschillende users probeerden in te loggen via SSH vanuit een US IP adres. Firewall heeft uiteraard dit IP adres geblokkeerd na 5 pogingen, en ik gebruik veilige wachtwoorden. Vreemd genoeg probeerden ze niet in te loggen als admin of root, maar als 'Dell'/'Nvidia'. Hoe schadelijk is dit? Ik weet dat het alternatief een VPN is, maar ik dacht dat als ik een custom port gebruik en sterke wachtwoorden het risico vrij klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@nino_070 443 is de standaard https poort. En vermoedelijk waren ze niet Synology specifiek aan te vallen. Maar iets als Dell/Nvidia dus.

Geen zorgen maken je nas heeft je netjes beschermd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 20:04
nino_070 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:58:
Om mijn Synology vanaf het internet te kunnen benaderen, heb ik enkele poorten open staan, voor services zoals DS File (443) en sFTP (custom port). Dit draait al enkele maanden goed en heb nog nooit meldingen gehad van inlogpogingen.

Nu kreeg ik vannacht ineens meldingen dat verschillende users probeerden in te loggen via SSH vanuit een US IP adres. Firewall heeft uiteraard dit IP adres geblokkeerd na 5 pogingen, en ik gebruik veilige wachtwoorden. Vreemd genoeg probeerden ze niet in te loggen als admin of root, maar als 'Dell'/'Nvidia'. Hoe schadelijk is dit? Ik weet dat het alternatief een VPN is, maar ik dacht dat als ik een custom port gebruik en sterke wachtwoorden het risico vrij klein is.
SSH Poort heb je toch niet open staan? Dat maakt het niet uit. Wel open staan (internet facing ) is niet handig als je deze Port forward (ook al is het een andere poort dan 22).

Custom poorten is security by obscurity. Met bijvoorbeeld nmap is men er zo achter wat er achter een poort zit (fingerprinting).

Dat men dat soort namen gebruikt is waarschijnlijk omdat ze verwachten dat hier zwakkere wachtwoorden op deze accounts zitten. Bij mij zag ik Office, reception, printer en dat soort accounts. Ben ik blij mee 🤣, dat soort accounts mag men bij wijze van spreken de hele dag gebruiken want die bestaan niet 😁.

Is het erg? Nee, laten ze zich uitleven. Ze worden toch geblokkeerd en jouw wachtwoorden zijn sterk zeg je (dus min 15 karakters met hoofdletters, cijfers, tekens, niet uit een woordenboek enz.). Heel goed! Ook 2FA aan staan (iig op de belangrijkste accounts)?

[ Voor 0% gewijzigd door Theone098 op 13-02-2021 18:56 . Reden: Autocorrect 🥱 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@nino_070
Je kunt eventueel nog de firewall rules aanpassen dat je alleen vanuit een bepaalde locatie (regio/ip) verbinding kunt maken. Indien mogelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
Bedankt voor de reacties! Wachtwoorden zijn sterk dus ik ben weer gerust :P
Theone098 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:55:
[...]

SSH Poort heb je toch niet open staan? Dat maakt het niet uit. Wel open staan (internet facing ) is niet handig als je deze Port forward (ook al is het een andere poort dan 22).

Custom poorten is security by obscurity. Met bijvoorbeeld nmap is men er zo achter wat er achter een poort zit (fingerprinting).

Dat men dat soort namen gebruikt is waarschijnlijk omdat ze verwachten dat hier zwakkere wachtwoorden op deze accounts zitten. Bij mij zag ik Office, reception, printer en dat soort accounts. Ben ik blij mee 🤣, dat soort accounts mag men bij wijze van spreken de hele dag gebruiken want die bestaan niet 😁.

Is het erg? Nee, laten ze zich uitleven. Ze worden toch geblokkeerd en jouw wachtwoorden zijn sterk zeg je (dus min 15 karakters met hoofdletters, cijfers, tekens, niet uit een woordenboek enz.). Heel goed! Ook 2FA aan staan (iig op de belangrijkste accounts)?
Ik ben me ervan bewust dat de poort wijzigen het niet technisch veiliger maakt. Maar het zorgt er (hopelijk) wel voor dat de NAS wat minder bestookt wordt met dit soort aanvallen :)

En nee, SSH staat niet open maar sFTP maakt natuurlijk ook gebruik van het SSH protocol dus ik vermoed dat dat de reden is dat de Synology logs aangeven dat er is gepoogd in te loggen op SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 12:19

spanx

_Sp[A]nX_

probleem gevonden! Het was Home assistant die vanaf een ander device mijn nas dood-poll-de.......

Help, ik heb sinds vandaag opeens dat mijn synology 214play ontzettend traag is.....

probeer al heel lang aan te melden maar als ik via ssh inlog dan krijg ik met htop het volgende te zien.

Ik heb het volgende al gedaan
- paar dagen geleden schijven gecontroleerd (merkte wat traagheid) 1x ssd 250gb 1x hdd 1,5tb (geen issues/smart errors)
- in mijn fritzbox internet toegang en portforwarding uitgezet voor de inlog pagina vanuit internet (geen resultaat
- internet totaal geblocked voor de syno, geen resultaat

uiteraard na elke actie een herstart uitgevoerd.

Ben ten einde raad, wat kan dit zijn? Ik dacht eerst aan schijf fout of ddos op nas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzDKfWwe37zgD3h-vGwJ3IU_SFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPadQc7e75qBQSYPRTVfiEzr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door spanx op 13-02-2021 21:19 ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
Shadow771 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:46:
[...]

Leef je onder een steen ofzo...? Ik heb alleen officiële syno apps geinstalleerd op me NAS. De rest (3rd party apps/services) draait in Docker, zoals

- Bitwarden
- qBittorrent
- MariaDB
- WordPress
- nginx
- AdGuard Home
- NordVPN + proxy
- PHPMyAdmin
- Portainer
- vdirsyncer

En zo zijn er meerdere zoals ikzelf op andere Synology fora.
Docker = _/-\o_
Kom maar op met DSM7! :)
Hi Shadow771,

Via de zoekfunctie naar Synology, Docker en Wordpress kwam ik bij deze post van jou terecht.

Ik heb onlangs van m'n werk een afgedankte RS818+ mogen overnemen en ben nu bezig met inrichten daarvan.
Een aanzienlijk deel van de apps/services die jij noemt in je opsomming gebruik ik ook en wil ik de komende tijd zelf gaan draaien via Docker (Bitwarden, WordPress, etc.)

Ik ben me nog aan 't inlezen, maar wellicht heb jij tips voor me om goed aan de slag te kunnen? Zaken waar ik op moet letten, etc.

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
In de "Let op:" sectie boven de quickreply box wordt zoals gewoonlijk heel sterk afgelijnd wat wel en niet kan besproken worden in dit topic, met een verwijzing naar de FAQ. Hoe up to date is die FAQ nog? Ik merk dat de link uit 2014 stamt?

Ik heb niets tegen het zelf lezen of zoeken van informatie, maar ik word vooral belemmerd door mijn gebrek aan kennis ivm networking of NAS opstellingen.

Ik ben alle kamers van het huis aan het voorzien van ethernet. Ik zou de opstelling dan ook willen vervolledigen met een NAS in de kelderruimte, zodat alle afzonderlijke hardware (laptops/desktops/...) iets minder moeten leunen op grote hoeveelheiden eigen storage.

Ik werk helemaal niet in de IT branche, en begrijp dus vrij weinig van networking. Ik kan wel prima netjes op maat uitgezochte, no-nonsense, hardware correct samenstellen. Game pc's, zuinige pc, kleine pc's, noem maar op. Maar verder dan windows installeren en het gebruikelijke troubleshooten gaat het vaak niet.

Het lijkt me daarom niet aangewezen om zelf een NAS te bouwen, en met FreeNAS aan de slag te gaan. Ter referentie: ik heb een aantal keer een linux distro op een oudere macbook (air) proberen te installeren, maar van zodra het naar de 'nuts and bolts' gaat, om bvb de wifi kaart werkend te krijgen, loop ik op een gigantische muur. (is dus uiteindelijk niet gelukt bvb). Het lijkt me daarom weinig zinvol om straks met een paar honderd euro 'nutteloze hardware' komen te staan, die zijn functie niet zal kunnen voldoen wanneer ik gegarandeerd faal met FreeNAS.

Anderzijds, ik probeer mijn hardware altijd uit te zoeken op modulariteit en long term use. In een zelfgebouwde NAS kan ik exact bepalen wat voor 'power' ik wil. En eventueel schalen indien de noden groter worden (ram/cpu). Met Synology ben ik van bij de aanschaf beperkt met wat er uit de doos komt.

Synology staat er ook om bekend heel zuinig te zijn met processor en ram, in elk geval voor de consumenten-modellen. Is dit al verbeterd tov de vele artikels die ik vaak lees bij het zoeken naar info en reviews? Een professioneel model is sowieso overkill.

Alvorens veel tijd te steken (en te verliezen) in het bijlezen ivm synology (of QNAP), vermeld ik hieronder enkele specifieke taken die de NAS zou moeten kunnen vervullen (los van het aanbieden van storage aan het lokale netwerk). Is dit vlot te configureren met Synology? Indien niet kan ik dus beter verder kijken naar alternatieven.
  • Ik wil storage beschikbaar maken aan anderen (familie) waarvan ik weet dat ze slordig omspringen met back ups. Een NAS is geen back up, maar een off-site sync is beter dan helemaal niets denk ik dan. Is het mogelijk om de NAS op een veilige manier van buitenaf te benaderen en anderen een volume aan te bieden, die dan ook nog eens versleuteld is (zodat ik er zelf vanop mijn netwerk niet bij kan)
  • Mits fysieke toegang tot de NAS -> op een gemakkelijke manier een backup trekken op een losse externe HD?
  • Beveiliging? Ik ken dus niets van networking, allerhande protocollen of beveiliging. (het doelpubliek dus voor een all-in-one plug and play NAS). Moet ik zelf allerhande dingen instellen? Is er een risico dat de NAS uit de doos grote security risks open laat, zodat er van buitenaf kan worden ingelogd?
  • Welke specs moet ik minimum uitzoeken om een beetje futureproof te zijn? (neem min. 5-6 jaar?)
  • Het kan gebeuren dat ik voor langere periodes niet thuis ben. is het mogelijk om een NAS remote op te starten? Het heeft weinig zin dat dit ding 24/7 aan staat en slijt, indien ik slechts af en toe toegang nodig heb. Of is opstarten en uit zetten schadelijker voor de hardware op lange termijn? Mijn courante bestanden staan vaak lokaal op pc of laptop, of op iCloud.
  • VPN server opzetten
  • Is de support voor SSD cache drives goed en robuust ge-implenteerd? En gemakkelijk te configureren voor een n00b
  • Dienst doen als timemachine backup
Streamen van locale media/films en dergelijke naar tv, RPI, mediaplayers ed is vrij onbelangrijk. Misschien na verloop van tijd, indien de behoefte zich stelt.

Als laatste, indien iemand goede links weet waar ik toch op een duidelijke manier de basis van networking kan leren, dan houd ik mij aanbevolen.

Eerlijk gezegd was mijn eerste idee om via via iemand proberen te vinden (student, handige pc hobbyist) die tegen een vergoeding voor mij een FreeNAS kon opzetten (zou dan zelf de hardware bouwen). 200 euro voor een namiddagje werk zal een student wel accepteren zeker? Echter
1. ik zou niet weten waar ik zo iemand zou moeten vinden die z'n services kan aanbieden voor een namiddagje werk?
2. Wie garandeert dat achteraf geen achterpoortjes zijn opengelaten (met opzet voor ransom, of zonder opzet indien de persoon zelf er ook niet genoeg van snapt), aangezien ik de opgeleverde NAS zelf niet zou kunnen verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Deevay schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:41:

Ik heb onlangs van m'n werk een afgedankte RS818+ mogen overnemen en ben nu bezig met inrichten daarvan.
Leuke speelgoed!
Deevay schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:41:
Een aanzienlijk deel van de apps/services die jij noemt in je opsomming gebruik ik ook en wil ik de komende tijd zelf gaan draaien via Docker (Bitwarden, WordPress, etc.)

Ik ben me nog aan 't inlezen, maar wellicht heb jij tips voor me om goed aan de slag te kunnen? Zaken waar ik op moet letten, etc.
Ik zeg wel even dit:
- Begin met Portainer. Want de Synology GUI van Docker vind ik bagger.
- Zorg dat je een domein paraat heb met SSL certs voor je apps/services (een wildcard is lekker makkelijk) .
- Zorg dat je snapt hoe je kan Reverse Proxy'en . Hiermee kan je al je apps/services in je Docker containers achter een Reverse Proxy 'exposen' op port 80/443 , want de apps achter WordPress, BitWarden, Adguard etc binnen de Docker Containers willen allemaal graag op port 80/443 draaien maar dat kan natuurlijk niet (tenzij je MACVLAN gaat gebruiken, maar ik zou dat niet doen als dat niet nodig is).

Maak een begin, laat ons weten wat je precies van plan bent en dan kunnen we kijken wat voor tips je nog meer kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow771 op 14-02-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:36
Goedendag,
momenteel heb ik een probleempje met root toegang op mijn DS416Play.
Ik heb via een link diverse stappen gevolgd om zo root toegang te krijgen.
Ik heb vervolgens met Nano het sudoers bestand aangepast en achteraf weer read only gemaakt. Dat had ik
beter even niet kunnen doen.
Nu krijg ik geen root rechten meer om het bestand weer aan te passen. Ik wilde op de nas naar een bestand om die aan te gaan passen metWinSCP.
Daar kreeg ik dus een foutmelding.
Met Putty kan ik nog wel met mijn admin naam en ww in de nas komen maar als ik sudo su - invoer
krijg ik het volgende in beeld:

>>> /etc/sudoers: syntax error near line 21 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers near line 21
sudo: no valid sudoers sources found, quitting
sudo: unable to initialize policy plugin

Wie heeft er een tip om dit toch nog weer goed te krijgen?
DSM 6.2.3-25426 Update 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@mike123
Misschien via de task scheduler zoals hier wordt beschreven?

@Amos_x
Kort antwoord: ja, dat kan allemaal. Voor het op afstand aanzetten van je NAS moet deze wake on lan ondersteunen evenals je router. Ook kan ik dit niet helemaal rijmen met het beschikbaar stellen van je NAS aan anderen. Het lijkt mij dat deze dan 24/7 beschikbaar moet blijven.

Voor de basisconfiguratie hoef je geen IT expert te zijn. Aanvullende configuratie zoals bijvoorbeeld externe toegang kan wat meer tijd kosten maar de documentatie is prima te noemen. Alles kan vanuit de Synology grafische browser interface (DSM) worden uitgevoerd.

Ik zou zelf een plus model adviseren, maar je kunt zelf nog eens kijken wat de NAS Selector precies voorstelt a.h.v. je input.

[ Voor 71% gewijzigd door technorabilia op 14-02-2021 21:10 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
kraades schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:51:
@mike123
Misschien via de task scheduler zoals hier wordt beschreven?
Dank je wel. Ik ga daar even rustig voor zitten om het te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
kraades schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:51:

@Amos_x
Kort antwoord: ja, dat kan allemaal. Voor het op afstand aanzetten van je NAS moet deze wake on lan ondersteunen evenals je router. Ook kan ik dit niet helemaal rijmen met het beschikbaar stellen van je NAS aan anderen. Het lijkt mij dat deze dan 24/7 beschikbaar moet blijven.
Beperkte kring in nabije familie (max. 3 personen). Het idee zou zijn dat ze sowieso steeds lokaal op hun pc blijven verder doen, met als enige instructie dat ze elke 2 of 3 weken eens syncen naar een voor hen off-site NAS, die dan bij mij zou staan. Dit is sowieso al beter dan wat nu gebeurt, namelijk dat ik eens per jaar of zo alles eens voor hen bij elkaar kopieer op een externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Amos_x
Dat kan ook hoewel Synology wel meer uitgebreidere mogelijkheden biedt zoals bijvoorbeeld met Synology Drive.

Voor mijn gevoel is jouw toepassing voornamelijk die van file server/storage. Daar heb je in principe een niet al te zware Synology voor nodig. Ook de r/w cache lijkt mij in jouw geval niet echt voordeel bieden.

Je kunt i.v.m. voortschrijdend inzicht en gebruik natuurlijk alsnog voor een plus model gaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
mike123 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Dank je wel. Ik ga daar even rustig voor zitten om het te snappen.
Het idee is dat je via de taak planner de rechten van de sudoers file hersteld. En zodoende via sudo -i op de command line weer root rechten kunt verkrijgen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
kraades schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Het idee is dat je via de taak planner de rechten van de sudoers file hersteld. En zodoende via sudo -i op de command line weer root rechten kunt verkrijgen.
Dank je. Had nu even tijd om verder te lezen en ik denk dat het wel gaat lukken.
Ben blijkbaar niet de enige.

Update:
Via de taakplanner is het helaas niet gelukt.
Ik bleef dezelfde melding houden.

Toen heb ik dit geprobeerd. Staat in dezelfde link:

In the task schedule thing: "chmod 0447 /etc/sudoers", changing the file permissions to be able to edit it publicly. Run the task
Connected to the NAS with WinSCP with my admin (non root) credentials.
Downloaded the sudoers file
Edited it to match the default one (here is when I noticed that the last time I edited it I messed it up)
Uploaded it back again
In the task schedule thing: "chmod 0440 /etc/sudoers" To set the default permissions back again.

Heb alleen gekozen voor bewerken ipv downloaden. Heb de aanpassing weer ongedaan gemaakt.
Kan nu weer inloggen met root toegang.
Bedankt.

[ Voor 48% gewijzigd door mike123 op 15-02-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand een idee waarom het Python3-proces de hele tijd rond de 20% cpu vraagt? Ik heb python een aantal keren verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en de 920+ tussendoor opnieuw opgestart. Zelfs als ik python verwijder blijft het proces bestaan en 20+% cpu vragen. Als ik het proces kill is hij er daarna meteen weer met een andere pid. Ik vind het machtig irritant want m'n cpu zit normaal rond 5-6%.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
Om welk proces hebben we het dan precies?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:51:
@Sharky
Om welk proces hebben we het dan precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fDTollZv7Pn0N0oR0ab9Pt-QIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jkSdFuib4iNzTtPpKUzoPuy1.png?f=fotoalbum_large

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
Task Manager laat helaas alleen de binary zien en dat zegt verder niet zoveel. Voor zover ik weet kun je in Task Manager geen extra informatie vinden over het proces.

Je zou op de command line kunnen kijken naar de output van:
ps -ef | grep 25049

Mogelijk dat dit meer informatie geeft over wat er precies wordt uitgevoerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:30:
@Sharky
Task Manager laat helaas alleen de binary zien en dat zegt verder niet zoveel. Voor zover ik weet kun je in Task Manager geen extra informatie vinden over het proces.

Je zou op de command line kunnen kijken naar de output van:
ps -ef | grep 25049

Mogelijk dat dit meer informatie geeft over wat er precies wordt uitgevoerd.
Dan krijg ik onderstaande. Weet niet of je er iets mee kunt, ben geen commandline-expert :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HKKa2XGmgomKAizreMs619dxJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gTMFX6cUGcw5js5T4OLvB6ll.png?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
Volgens mij draait het proces niet meer? Je moet dan even opnieuw het Process ID opzoeken in Task Manager.

Het commando ps geeft een lijst met processen en grep filtert die lijst op het Process ID voor extra informatie. De pipeline ('|') stuurt de informatie door.

Als het goed is zie je dan extra informatie over het proces zoals argumenten etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:47:
@Sharky
Volgens mij draait het proces niet meer? Je moet dan even opnieuw het Process ID opzoeken in Task Manager.

Het commando ps geeft een lijst met processen en grep filtert die lijst op het Process ID voor extra informatie. De pipeline ('|') stuurt de informatie door.

Als het goed is zie je dan extra informatie over het proces zoals argumenten etc.
Had al zo'n idee dat het niet volledig was, er gaat dan inderdaad iets mis. Hij laat maar 3 processen zien, ook als ik hem als SU uitvoer ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUaI0L4d2xpuHmVKnYfH99Al_1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kiiYAbUZFD1Vcg8CniafzWzC.png?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
Je moet even kijken wat het Process ID is in Task Manager en daarop zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCXnLr5giOnRivMBQlBIsej3Z9Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/LeWbWHWpV5gn6Z67PJOyNvX1.png?f=fotoalbum_small

Edit:
Nu je toch op de command line zit kun je ook met htop even kijken en sorteren op CPU% (met F6).

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 16-02-2021 11:40 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Python3 is een process dat een Python applicatie draait, er kunnen er dus meer zijn.
Je hebt dus een package geïnstalleerd dat in python 3 geschreven is.

Als je dit commando even uitvoert dan zie je meteen alles wat draait met python3
ps aux | grep python3

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
Thanks. Daar ben ik inmiddels, mede dankzij het Synology NL forum ook achter.
[...]

Ik zeg wel even dit:
- Begin met Portainer. Want de Synology GUI van Docker vind ik bagger.
Middels deze link heb ik portainer net geinstalleerd en draaiend. Straks nog even kijken of Watchtower ook zo makkelijk draaiend te krijgen is.
- Zorg dat je een domein paraat heb met SSL certs voor je apps/services (een wildcard is lekker makkelijk) .
- Zorg dat je snapt hoe je kan Reverse Proxy'en . Hiermee kan je al je apps/services in je Docker containers achter een Reverse Proxy 'exposen' op port 80/443 , want de apps achter WordPress, BitWarden, Adguard etc binnen de Docker Containers willen allemaal graag op port 80/443 draaien maar dat kan natuurlijk niet (tenzij je MACVLAN gaat gebruiken, maar ik zou dat niet doen als dat niet nodig is).
Volgende stap: inlezen in bovenstaande. Dat zal even wat tijd kosten, maar ziet eruit als interessant leesvoer.
Maak een begin, laat ons weten wat je precies van plan bent en dan kunnen we kijken wat voor tips je nog meer kan gebruiken.
Wordt vervolgd. Dank zover.

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Een 25 minuten geleden mijn DS920+ uitgebreid met 16GB geheugen (zal eea in andere topic nog invullen ;)) en ben nu een Memtest aan t doen maar man man man wat duurt dat lang :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTNE9r0jzx_MV3B8F2xg5w0Pebc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIw9OVWp7Qt4htS95o9B7HjA.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 16-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Tomba
Dan gok ik op 10 uur totaal. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik ga voor 4,5 uur. Na na 3 uur stampen zitten we op 2/3e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AtKwv9hsaMMOnJF00ndgs47wL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d2LTdoLpE1VYWQN5zKK6zTbO.png?f=user_large
Wel klein nadeeltje; NAS is onbruikbaar tijdens memtest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Tomba
Oh, dan heeft ie er zin in. :)

Klopt, een memtest (in het algemeen) wordt het beste uitgevoerd bij een inactief systeem. En het offline wordt uitgevoerd vanuit de assistant. Vandaar dat je de NAS niet kunt gebruiken. Een online test kan ook wel maar is dan minder nauwkeurig.

Achteraf kun je de uitkomt vinden in /var/log/messages.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kraades schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:55:
@Tomba
Oh, dan heeft ie er zin in. :)

Klopt, een memtest (in het algemeen) wordt het beste uitgevoerd bij een inactief systeem. En het offline wordt uitgevoerd vanuit de assistant. Vandaar dat je de NAS niet kunt gebruiken. Een online test kan ook wel maar is dan minder nauwkeurig.

Achteraf kun je de uitkomt vinden in /var/log/messages.
Uiteindelijk werd t 5,5 uur wachten :)
2021-02-16T19:59:50+01:00 chronos findhostd: util_fhost.c:1357 Memtest passed!
20GB geheugen ter beschikking (hoezo overkill ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s36A2oMC3UR5ukS7m-h0tO5-Mtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlbPgvdMDx6HHdzjytrwuLt1.png?f=user_large

Gelijk maar even script van [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model gerund:

Tomba in "[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model"

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 16-02-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
Kan je de schijf van een virtual machine uit de Virtual Machine Manger ook benaderen via ssh en bestanden hierheen cp'n?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
robbinonline schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:16:
Kan je de schijf van een virtual machine uit de Virtual Machine Manger ook benaderen via ssh en bestanden hierheen cp'n?
Niet zonder meer, je moet hem dan in handmatig mounten met guestmount van qemu maar dat kan niet als die in gebruik is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
DukeBox schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Niet zonder meer, je moet hem dan in handmatig mounten met guestmount van qemu maar dat kan niet als die in gebruik is.
Ah jammer, heb je een linkje hoe dat precies werkt. Ik kom er niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
robbinonline schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:16:
Op zich kun je ook gewoon scp'en naar een draaiende VM... Is dat geen "workaround"?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
kraades schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:36:
[...]

Op zich kun je ook gewoon scp'en naar een draaiende VM... Is dat geen "workaround"?
Dat is misschien ook wel een optie. Ik draai sinds kort home assistant in een vm i.p.v. docker en wil graag het certificaat dat ik op mijn nas gebruik ook kopiëren naar de vm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

robbinonline schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Dat is misschien ook wel een optie. Ik draai sinds kort home assistant in een vm i.p.v. docker en wil graag het certificaat dat ik op mijn nas gebruik ook kopiëren naar de vm.
Je kan er gewoon met smb heen. Dat is een standaard add-on in HA.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
robbinonline schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Je kan ook reverse proxy gebruiken als het om HTTP gaat, hoef je het certificaat ook maar op 1 plek te beheren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
DukeBox schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Je kan ook reverse proxy gebruiken als het om HTTP gaat, hoef je het certificaat ook maar op 1 plek te beheren.
Goed moment om daar de switch naar te maken, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Dit is mijn eerste Synology dus ik twijfel even of dit nou wel of niet normaal is; device is pingbaar en is zowel via de management pagina als SMB gewoon benaderbaar maar de groene lampjes zijn allemaal uit. De blauwe powerknop is wel gewoon aan. Ik zou kunnen zweren dat tot op het moment dat ik de 16GB extra RAM plaatste ik 3 lampjes aan had op mij DS920+ (2 disks geplaatst), tijdens de memtest pulseerde het bovenste lampje ook oranje.
Iemand een verklaring?

[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 17-02-2021 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@Tomba
Misschien HDD hibernation aan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:15
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:32:
Dit is mijn eerste Synology dus ik twijfel even of dit nou wel of niet normaal is; device is pingbaar en is zowel via de management pagina als SMB gewoon benaderbaar maar de groene lampjes zijn allemaal uit. De blauwe powerknop is wel gewoon aan. Ik zou kunnen zweren dat tot op het moment dat ik de 16GB extra RAM plaatste ik 3 lampjes aan had op mij DS920+ (2 disks geplaatst), tijdens de memtest pulseerde het bovenste lampje ook oranje.
Iemand een verklaring?
Is hij in hibernationmode? Dus dat de schijven uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

fyr0 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Is hij in hibernationmode? Dus dat de schijven uitstaan?
Geen idee ;)
Waar kan ik dat precies checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:15:
[...]

[...]

Geen idee ;)
Waar kan ik dat precies checken?
Control panel -> Hardware & Power -> HDD Hibernation
Dan het bovenste vinkje checken. Staat die aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

fyr0 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Control panel -> Hardware & Power -> HDD Hibernation
Dan het bovenste vinkje checken. Staat die aan?
Yes die staat aan! (lijkt me op zich ook een goed idee toch?)
Anyway; als die optie aan staat dan is het dus normaal dat het apparaat wel werkt maar dat alle lampjes uit zijn behalve de blauwe powerknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 18-09 15:55
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Yes die staat aan! (lijkt me op zich ook een goed idee toch?)
Anyway; als die optie aan staat dan is het dus normaal dat het apparaat wel werkt maar dat alle lampjes uit zijn behalve de blauwe powerknop?
Het is niet echt een goed idee. Meestal is een NAS 24/7 aan en is er altijd wel activiteit. Spin down en up meerdere malen per dag is minder gezond dan continu draaien. Ik heb het wel eens getest, maar netto levert het weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
even een vraag inzake de Synology C2 backup.
Voor foto's en filmpjes wil ik hier gebruik van maken.

Ik lees dat de eerste 30 dagen een proefperiode zijn.
Nou wil ik eigenlijk mijn Nas schijven opschonen (heb 3, waarvan 2 redelijk oud en niet groot qua opslag en 1 pas een jaar oud).
Totaal data ongeveer 8TB. Het liefst dit in de C2 opslaan, eigen schijven leegmaken, 2 oude verwijderen en vervangen door nieuwe schijf.

Kan dit, of is dit wel eens getest?
Verder ben ik ook benieuwd naar de snelheid van up- en downloaden van de data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Het is niet echt een goed idee. Meestal is een NAS 24/7 aan en is er altijd wel activiteit. Spin down en up meerdere malen per dag is minder gezond dan continu draaien. Ik heb het wel eens getest, maar netto levert het weinig op.
NAS staat inderdaad 24/7 aan maar is bij mij alleen actief als de Active Backup een backup maakt van mijn Hyper-V omgeving of mijn MacBook een Time Machine backup maakt. Ik zie er de voordelen vooralsnog wel van dus, disk die er in zit doet in Idle nog steeds 5.2Watt terwijl ie 80-90% van de dag niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:44:
[...]

NAS staat inderdaad 24/7 aan maar is bij mij alleen actief als de Active Backup een backup maakt van mijn Hyper-V omgeving of mijn MacBook een Time Machine backup maakt. Ik zie er de voordelen vooralsnog wel van dus, disk die er in zit doet in Idle nog steeds 5.2Watt terwijl ie 80-90% van de dag niet gebruikt wordt.
De meeste mensen gebruiken de NAS ook als mediaserver en dan is het niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:46:
[...]

De meeste mensen gebruiken de NAS ook als mediaserver en dan is het niet handig.
Ok, je bedoelt vanwege slijtage? (Ding spint pas down na 20 minuten zie ik, dus het lijkt me te doen maar to each his own; ik ga graag zo groen mogelijk qua sluipverbruik)
Ik had ook als plan om m als media server in te zetten maar dat zal nog even moeten wachten tot Synology een actuele docker versie uitbrengt of als ze hun KVM implementatie bijwerken zodat je de iGPU door kan geven aan je VM’s.

Over VMM gesproken; ik vind het echt heel raar dat ik wel een full hypervisor backup kan maken van ESXi en Hyper-V (echt top en ongelofelijk dat ze dat voor die prijs doen!!) maar niet van de eigen VM’s; die moet je handmatig exporteren :X Heb al een feature request ingestuurd naar ze, want vind het wel een heel vreemde keuze/omissie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Ok, je bedoelt vanwege slijtage? (Ding spint pas down na 20 minuten zie ik, dus het lijkt me te doen maar to each his own; ik ga graag zo groen mogelijk qua sluipverbruik)
Ik had ook als plan om m als media server in te zetten maar dat zal nog even moeten wachten tot Synology een actuele docker versie uitbrengt of als ze hun KVM implementatie bijwerken zodat je de iGPU door kan geven aan je VM’s.

Over VMM gesproken; ik vind het echt heel raar dat ik wel een full hypervisor backup kan maken van ESXi en Hyper-V (echt top en ongelofelijk dat ze dat voor die prijs doen!!) maar niet van de eigen VM’s; die moet je handmatig exporteren :X Heb al een feature request ingestuurd naar ze, want vind het wel een heel vreemde keuze/omissie...
Plex werkt prima binnen Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:51:
[...]

Plex werkt prima binnen Docker.
Klopt, wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik weet niet wat jij wil bereiken qua mediaserver, je kunt Plex binnen Docker gebruiken.
HW transcode werkt dan ook met bepaalde CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wvkreg schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Ik weet niet wat jij wil bereiken qua mediaserver, je kunt Plex binnen Docker gebruiken.
HW transcode werkt dan ook met bepaalde CPU's.
Ik wil graag een veilige omgeving en Synology loopt 1.5 jaar achter qua docker en dat is niet handig....
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Zo das een snelle reactie;
Dear Tomba,

First of all I would like to thank you for working with our products.

We are well aware of the need of this feature, it has been requested by many users and therefore is on our roadmap for development. However I will not be able to give you a time-line or date when to expect this feature to be available.

Kind regards,

Richard
Product Manager
Synology
Hopelijk komt die update snel :) Zou VMM nog een stuk nuttiger maken.

[ Voor 52% gewijzigd door Tomba op 17-02-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Toml83 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:39:
even een vraag inzake de Synology C2 backup.
Voor foto's en filmpjes wil ik hier gebruik van maken.

Ik lees dat de eerste 30 dagen een proefperiode zijn.
Nou wil ik eigenlijk mijn Nas schijven opschonen (heb 3, waarvan 2 redelijk oud en niet groot qua opslag en 1 pas een jaar oud).
Totaal data ongeveer 8TB. Het liefst dit in de C2 opslaan, eigen schijven leegmaken, 2 oude verwijderen en vervangen door nieuwe schijf.

Kan dit, of is dit wel eens getest?
Verder ben ik ook benieuwd naar de snelheid van up- en downloaden van de data.
Edit:
Oh wacht, je wilt de proefperiode gebruiken om te migreren en daarna opzeggen? Dat lijkt mij prima mogelijk.

En daarna weer terugzetten op een nieuwe disk neem ik aan? Ik gebruik ook C2 maar met veel minder data. Ervaringen qua snelheid zijn op internet te vinden en variëren sterk. Voor mijn gevoel ging de upload en download prima maar ik heb maar een beperkte hoeveelheid data te verzenden.

Verder volgt het de gebruikelijke Hyper Backup HBK formaat net als je het lokaal of elders opslaat. Mijn C2 ervaring hierbij is prima.

Je krijgt er een web portal bij waar je een soortgelijke ervaring krijgt als Hyper Backup Explorer. Het enige nadeel is dat je alleen per file kunt downloaden en niet per directory waardoor je niet zonder NAS fatsoenlijk je hele backup kunt downloaden. Ik weet niet of Synology dit expres heeft weggelaten of dat het nog komt. Synology support heeft mij destijds aangehoord en er een feature request van gemaakt. Ik verwacht niet dat dit snel wordt geïmplementeerd. Mijn dit terzijde.

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 17-02-2021 10:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:54:
[...]

Ik wil graag een veilige omgeving en Synology loopt 1.5 jaar achter qua docker en dat is niet handig....

[...]
Beveiliging kan je ook op een andere laag regelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
kraades schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Edit:
Oh wacht, je wilt de proefperiode gebruiken om te migreren en daarna opzeggen? Dat lijkt mij prima mogelijk.

En daarna weer terugzetten op een nieuwe disk neem ik aan? Ik gebruik ook C2 maar met veel minder data. Ervaringen qua snelheid zijn op internet te vinden en variëren sterk. Voor mijn gevoel ging de upload en download prima maar ik heb maar een beperkte hoeveelheid data te verzenden.

Verder volgt het de gebruikelijke Hyper Backup HBK formaat net als je het lokaal of elders opslaat. Mijn C2 ervaring hierbij is prima.

Je krijgt er een web portal bij waar je een soortgelijke ervaring krijgt als Hyper Backup Explorer. Het enige nadeel is dat je alleen per file kunt downloaden en niet per directory waardoor je niet zonder NAS fatsoenlijk je hele backup kunt downloaden. Ik weet niet of Synology dit expres heeft weggelaten of dat het nog komt. Synology support heeft mij destijds aangehoord en er een feature request van gemaakt. Ik verwacht niet dat dit snel wordt geïmplementeerd. Mijn dit terzijde.
Dank voor antwoord.
Denk toch dat het dan beter is om een nieuwe schijf te kopen. Te implementeren in de NAS en alle data hier naar toe te kopieren/ verplaatsen middels hyper backup. Behoud je dan ook de geinstalleerde apps, zoals vermeld op de website?
En kan ik bij gebruik van JBOD elk formaat van schijf koppelen? Bijvoorbeeld een 8TB aan 10TB. Bij RAID/SHR verlies je dan 2TB, bij JBOD is mij dat niet bekend.

Edit: ik zie een wijziging ;)
Ja, dat is eigenlijk de bedoeling.
Ik zag op de website 500gb ongeveer 3 dagen. Voor 8TB zou dat 16 dagen zijn....

[ Voor 4% gewijzigd door Toml83 op 17-02-2021 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
[...]
Ik weet niet heel veel over Plex, maar moet het bijv met het Internet kunnen praten? Zoja, kun je het niet achter reverse & forward proxy's zetten (wat ik ook doe)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toml83 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Dank voor antwoord.
Denk toch dat het dan beter is om een nieuwe schijf te kopen. Te implementeren in de NAS en alle data hier naar toe te kopieren/ verplaatsen middels hyper backup. Behoud je dan ook de geinstalleerde apps, zoals vermeld op de website?
En kan ik bij gebruik van JBOD elk formaat van schijf koppelen? Bijvoorbeeld een 8TB aan 10TB. Bij RAID/SHR verlies je dan 2TB, bij JBOD is mij dat niet bekend.

Edit: ik zie een wijziging ;)
Ja, dat is eigenlijk de bedoeling.
Jbod moet je gewoon nooit doen.
Als een van de jbod schijven defect raakt ben je alles kwijt.
Wil je geen raid dan gebruikt je voor elke disk gewoon een basic volume.
Je hebt toch ook folders en subfolders op een volume dus waarom zou je dan disken aan elkaar plakken voor een groter volume?

En raid is heel wat anders, als je twee disken van 8TB in een shr ( = raid) zet hebt je effectief 8TB tot je beschikking omdat alles dubbel wordt opgeslagen en je beschermt bent tegen defect raken van een van de disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Toml83 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Is dat van de Synology site? Voor mijn gevoel en pessimistische schatting. Als je zoekt op C2 speed vind je gebruikerservaringen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ben(V) schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Jbod moet je gewoon nooit doen.
Als een van de jbod schijven defect raakt ben je alles kwijt.
Wil je geen raid dan gebruikt je voor elke disk gewoon een basic volume.
Je hebt toch ook folders en subfolders op een volume dus waarom zou je dan disken aan elkaar plakken voor een groter volume?

En raid is heel wat anders, als je twee disken van 8TB in een shr ( = raid) zet hebt je effectief 8TB tot je beschikking omdat alles dubbel wordt opgeslagen en je beschermt bent tegen defect raken van een van de disken.
Voor iedere disk een aparte volume, zoals Hier
Dan krijg je dus volume 1 en 2, etc bij iedere losse schijf. Is idd wel beter voor mogelijk schijfuitval. Alleen voor data opslag en toewijzingen, moet je even controleren op welke schijf wat staat en of er 1 mogelijk al niet vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
kraades schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Is dat van de Synology site? Voor mijn gevoel en pessimistische schatting. Als je zoekt op C2 speed vind je gebruikerservaringen.
oke, ga ik naar kijken.
Ik neem aan dat dataoverdracht van schijf naar andere schijf in de NAS wat sneller gaan.
Ik heb nu WD red in mijn NAS. Allen nog voor de plus versies.
Op tweakers zie ik ook een 5400 rpm class variant. Volgens mij is dat hetzelfde als de oude variant.
Gebruiken jullie ook nog WD red? Bij mij zitten de schijven 2x meer dan 5 jaar, 1x meer dan 3 jaar zonder enige foutmelding prima te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In een Synology Nas werk je zelden met disken of volumes.
Alles gaat via gedeelde mappen.
Alleen bij het aanmaken van die mappen of het kiezen waar een package geïnstalleerd moet worden of andere beheer activiteiten ben je met volumes bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ben(V) schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:49:
In een Synology Nas werk je zelden met disken of volumes.
Alles gaat via gedeelde mappen.
Alleen bij het aanmaken van die mappen of het kiezen waar een package geïnstalleerd moet worden of andere beheer activiteiten ben je met volumes bezig.
In de huidige opzet werk ik veel met series en films onder de map video.
Deze zou dan over data beschikken van beide volumes? Als ik dit in de gedeelde mappen aangeef, volume 1 en volume 2..

Maar bijvoorbeeld bij het aanmaken van een downloadmap in Sabnzb zou je een volume moeten kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Toml83 op 17-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

[...]

Linux VM in VMM als Docker host gebruiken? :P

FWIW, ik vind een Syno (heb zelf een DS918+) te traag voor Windows VM's, W10 draait voor geen meter. Docker is inderdaad ook niet up-to-date. Het levert ook extra disk usage op merkte ik aangezien containers constant zaken wegschrijven in logs e.d. Ik heb sindsdien de overstap gemaakt naar een extra PC'tje als Docker host met CIFS mounts naar de Syno voor data (dus puur als fileserver) en dat is echt een verademing.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Linux VM in VMM als Docker host gebruiken? :P
[...]
Been there done that ;)
Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:58:
[...]
FWIW, ik vind een Syno (heb zelf een DS918+) te traag voor Windows VM's, W10 draait voor geen meter. Docker is inderdaad ook niet up-to-date. Het levert ook extra disk usage op merkte ik aangezien containers constant zaken wegschrijven in logs e.d. Ik heb sindsdien de overstap gemaakt naar een extra PC'tje als Docker host met CIFS mounts naar de Syno voor data (dus puur als fileserver) en dat is echt een verademing.
Ja voor Windows zal het mogelijk wel tegen vallen ja maar das ook niet een voor de hand liggende docker host :p Heb nu al een Docker host op mijn Hyper-V omgeving draaien maar zou graag Plex verplaatsen naar de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Voor mijn informatie. Wat zijn hier de gevolgen van? Risico? Stabiliteit en veiligheid? Optimalisatie misschien? Want ondanks de gedateerde docker versie ben ik een tevreden gebruiker van deze docker versie op Synology.

Oprechte vraag.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kraades schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:33:
[...]

Voor mijn informatie. Wat zijn hier de gevolgen van? Risico? Stabiliteit en veiligheid? Optimalisatie misschien? Want ondanks de gedateerde docker versie ben ik een tevreden gebruiker van deze docker versie op Synology.

Oprechte vraag.
Vooral een risico binnen je eigen netwerk (maar dus ook als 1 van je EndPoints geïnfecteerd is), tenzij je je docker exposed naar internet. De versie van Docker die Synology aanbiedt is gecompileerd tegen een openssl versie die een aantal flinke exploits bevat die dus ook via deze Docker versie te misbruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
oke, laatste vraag inzake overdracht van de ene volume naar de andere.

Als ik dus een nieuwe HD in de nas toevoeg, deze via de opslagpool "Basic" benoem en een volume2 creeer.
Is het dan het beste om data over te hevelen via de hyper backup, waarmee ook enkele packages worden overgenomen. Of via de gedeelde map/ filestation waarbij kan worden aangegeven welke gedeelde map en/of andere onderliggende mappen je wilt overzetten naar volume2 voorbeeld.

Wil graag wel de basis instellingen en pakketten behouden in de huidige vorm.
Derden pakketten moeten inderdaad dan maar opnieuw geinstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Toml83 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:23:

Als ik dus een nieuwe HD in de nas toevoeg, deze via de opslagpool "Basic" benoem en een volume2 creeer.
Is het dan het beste om data over te hevelen via de hyper backup, waarmee ook enkele packages worden overgenomen. Of via de gedeelde map/ filestation waarbij kan worden aangegeven welke gedeelde map en/of andere onderliggende mappen je wilt overzetten naar volume2 voorbeeld.

Je kan packages ook zelf overzetten naar een andere volume via SSH, instructies vind je hier.
Wel even alle packages stoppen als je dat doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Vooral een risico binnen je eigen netwerk (maar dus ook als 1 van je EndPoints geïnfecteerd is), tenzij je je docker exposed naar internet. De versie van Docker die Synology aanbiedt is gecompileerd tegen een openssl versie die een aantal flinke exploits bevat die dus ook via deze Docker versie te misbruiken zijn.
Oké bedankt, sowieso wel goed om op te letten. Ik las laatst dat de helft van alle docker images op docker hub tenminste één vulnerability heeft en een reeks images malware bevatten. Voornamelijk cryptocurrency gerelateerd waarschijnlijk... :P

Zeker iets om over na te denken. (y)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Ik wil een gedeelde map hernoemen maar krijg steeds de melding dat dit mislukt en ik mij opnieuw moet aanmelden.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Kort vraagje, ik heb een DS212j, wat niet bepaald een snelheidsmonster is. Daar komt tzt een nieuwe voor in de plaats. Maar ondanks een gigabit netwerk komen de snelheden thuis via ftp of smb niet boven de 10MB/s. Is dit gewoon de limiet van deze NAS of zijn er nog tweaks die mogelijk verbetering bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
loeberce schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:18:
Kort vraagje, ik heb een DS212j, wat niet bepaald een snelheidsmonster is. Daar komt tzt een nieuwe voor in de plaats. Maar ondanks een gigabit netwerk komen de snelheden thuis via ftp of smb niet boven de 10MB/s. Is dit gewoon de limiet van deze NAS of zijn er nog tweaks die mogelijk verbetering bieden?
Met wat voor kabel en op wat voor modem/router/switch zit je DiskStation aangesloten? Ik zou eens kijken naar de netwerk aansluiting als ik jou was.
Ook kijken naar wat voor aansluiting je apparaat heeft van waar je aan het uploaden of downloaden bent.

[ Voor 8% gewijzigd door LaborGardens op 17-02-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Tomba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Been there done that ;)

[...]

Ja voor Windows zal het mogelijk wel tegen vallen ja maar das ook niet een voor de hand liggende docker host :p Heb nu al een Docker host op mijn Hyper-V omgeving draaien maar zou graag Plex verplaatsen naar de Synology.
Ik wilde een aantal Linux VM's voor o.a. Docker en een W10 VM als RDP bakje maar dat trekt een Syno gewoon niet helaas. Plex met hw transcoding heb ik nooit werkend gekregen helaas, zelfs de lsio gasten konden me er niet bij helpen. Op een Ubuntu VM (niet op de Syno) werkte het gewoon meteen zoals het hoort.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 14:41
Btje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:11:
Ik wil een gedeelde map hernoemen maar krijg steeds de melding dat dit mislukt en ik mij opnieuw moet aanmelden.
Ik heb dat ook wel eens gehad, bij mij kwam het doordat een package gebruik maakte van deze map. Heb je al je packages al gestopt en het opnieuw geprobeerd?

Edit: bij mij was hyperbackup het probleem

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakert99 op 17-02-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja zelfs bij een nieuwe test map werkte het niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 14:41
Btje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:11:
Ff dubbelcheck, je past de naam aan via control panel en niet via file station he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja ik had al gelezen dat dat niet kon. Ik heb er een schijf bij gezet en verschuiven van een gedeelde map kan ook niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Ik wilde een aantal Linux VM's voor o.a. Docker en een W10 VM als RDP bakje maar dat trekt een Syno gewoon niet helaas. Plex met hw transcoding heb ik nooit werkend gekregen helaas, zelfs de lsio gasten konden me er niet bij helpen. Op een Ubuntu VM (niet op de Syno) werkte het gewoon meteen zoals het hoort.
Jij hebt de DS918+ toch? Dan heb je het over een Celeron 1.5Ghz quad-core en ik vermoed dat de VM ook nog op een harddisk stond? Dan kan ik me voorstellen dat t niet heel erg performed. Op mijn werk draaien we een Windows Server 2019 VM op een RS3618xs ( op een SSD volume) en dat draait prima, maar das dan ook een heel wat potentere processor :p

iGPU doorzetten via VMM werkt niet (zie ook mijn eerdere post), hopelijk bouwen ze dit nog wel in want KVM (waar VMM op gebaseerd is) ondersteunt dit wel gewoon... Via de Docker package zou het wel moeten werken overigens dat doorzetten van de iGPU;
Shadow771 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Vond de Ubuntu 20.04 VM overigens prima performen, alleen omdat iGPU niet door te zetten is voor nu geen oplossing voor mijn ‘probleem’ (heb op t moment nog een enkele SSD en een enkele HDD in de Syno zitten en VMM ondersteunt geen automatische backups dus zou er alleen dingen op draaien die ik niet te hard zou missen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Toml83 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:23:

Oké, ik snap het eigenlijk niet echt meer.
Gaat om de volumes allen op basic in te stellen ipv raid, shr of jbod.
Je krijgt dan voor iedere schijf een aparte volume. Bij twee schijven, volume 1 en 2.
Kun je daarna voor de gedeelde mappen (video, music photo, etc, zowel volume 1 als 2 koppelen? Dus op video staat dan de data van volume 1 en 2. Zo ja, hoe doe je dit? Of bekijk ik dit verkeerd en gebeurd dit al bij het aanmaken van schijven in een basic opstelling.

Het doel is om de gedeelde mappen in een soort jbod opstelling (alles samen) en de schijven los te hebben, waarmee je minder gevaar loopt op volledige dataverlies ipv jbod.

Alvast bedankt voor antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:19
Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Als je echt Windows wilt draaien in een VM beter Windows Server gebruiken, dat zal beter draaien dan Windows 10.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
LaborGardens schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Met wat voor kabel en op wat voor modem/router/switch zit je DiskStation aangesloten? Ik zou eens kijken naar de netwerk aansluiting als ik jou was.
Ook kijken naar wat voor aansluiting je apparaat heeft van waar je aan het uploaden of downloaden bent.
Allemaal gigabit, inclusief de internetverbinding. Speedtest extern haal ik vanaf mijn laptop makkelijk 900 Mbps dus aan die kabel en de switch ligt het mijns inziens niet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb zelf al een jaartje of 6 een DS213j met 2x 3TB drives in RAID1. Nu begint die a) vol te lopen en ik begin met steeds grotere datasets werken, en nu we al die tijd thuis zitten wordt de NAS veel meer gebruikt.

Tijd voor uitbreiding, waarbij het idee is om een krachtiger Synology te gebruiken voor het grote werk, en de DS213j meer voor backup, tijdelijke opslag etc. Maar 1 gebruiker (moi), gigabit netwerk bekabeld. Geen moeilijke dingen als Plex, Docker of zo, gewoon veel data die beheerbaar moet blijven en gebackupt wordt in de cloud en vice versa.

Een 2-bay Synology is genoeg voor mij, zit te denken aan een DS220+ of een DS720+, met RAM upgrade, en dan of 2x 4TB of 2x 8TB WD Red Plus (CMR) of de Seagate Ironwolf. Als ik het goed begrijp is de WD Red SMR niet aan te bevelen?

Anyway, keuzes, keuzes. DS220+ of DS720+? Beste schijven? Ben er nog niet helemaal uit. Tips welkom :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

gambieter schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 04:17:
Ik heb zelf al een jaartje of 6 een DS213j met 2x 3TB drives in RAID1. Nu begint die a) vol te lopen en ik begin met steeds grotere datasets werken, en nu we al die tijd thuis zitten wordt de NAS veel meer gebruikt.

Tijd voor uitbreiding, waarbij het idee is om een krachtiger Synology te gebruiken voor het grote werk, en de DS213j meer voor backup, tijdelijke opslag etc. Maar 1 gebruiker (moi), gigabit netwerk bekabeld. Geen moeilijke dingen als Plex, Docker of zo, gewoon veel data die beheerbaar moet blijven en gebackupt wordt in de cloud en vice versa.

Een 2-bay Synology is genoeg voor mij, zit te denken aan een DS220+ of een DS720+, met RAM upgrade, en dan of 2x 4TB of 2x 8TB WD Red Plus (CMR) of de Seagate Ironwolf. Als ik het goed begrijp is de WD Red SMR niet aan te bevelen?

Anyway, keuzes, keuzes. DS220+ of DS720+? Beste schijven? Ben er nog niet helemaal uit. Tips welkom :)
Ik zat met exact deze keuze en kwam uit op de DS920+... waarom niet de DS420+?
- quadcore ipv dual-core (als je meer packages /docker/Plex/VMM wil draaien geen overbodige luxe)

Waarom de DS920+ ipv de DS720+ ?
- 4GB onboard ipv 2GB (mogelijk kan je dan geheugen uitbreiding nog uitstellen, ik heb hem inmiddels al uitgebreid met 16GB. Let als je voor de 20+ range gaat wel op; het standaard geheugen is gesoldeerd dus kan niet zoals bij de 18+ serie vervangen worden. Ik had niet goed gelezen dus vol goede moed 2 16GB DIMMs gescoord waarvan ik er dus maar 1 kan gebruiken)
- 4 drivebays dus uitbreiding is mogelijk zonder disks te moeten wisselen. Mijn conclusie was dat datavraag alleen maar gaat groeien....

Eventueel zou je de DS718+ of DS918+ ook nog kunnen overwegen als je veel geheugen kwijt wilt kunnen, die hebben een tragere CPU (1.5 vs 2GHz basis snelheid) maar dus wel ‘gewoon’ 2 SODIMM sloten.

Ow ja en beste schijven; Synology’s eigen schijven zijn toshiba OEMs en laat Toshiba nou veruit de goedkoopste 14TB aanbieden ;)
Sowieso zou ik je Helium disks aanbevelen (kun je op filteren in de pricewatch) ivm verbruik, slijtage en geluid en een Hitachi afgeleide (WD of Toshiba dus) Ben al jaren gestandaardiseerd op Hitachi/HGST/WD/Toshiba en heb nog nooit problemen gehad (oudst nog werkende disk is een Hitachi 4K5000 uit 2011 ;) )
Zorg in ieder geval dat je wegblijft bij SHR disks zoals de WD RED non-pro, de performance is om te janken. Heb zelf 2 Seagate SHR disken (ja I know geen Hitachi afgeleide maar Seagate is de enige met 2.5” disks van 5TB) en die hebben bij langdurige write acties echt time-outs die secondenlang aanhouden: dat gaat je RAID software niet leuk vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 18-02-2021 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

gambieter schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 04:17:

Ik heb vorige week een DS220+ gekocht met 2 x WD Red Pro HDD en een 4 GB Synology geheugenuitbreiding. Ja, ik weet dat er ook niet officiële dimms in kunnen en een WD Red Plus zou ook voldoende zijn als HDD maar ik wilde het gewoon in 1 x goed. Ik gebruik hem voor opslag, downloadstation en Plex-server, (nog) geen docker-toepassingen oid. 720+ of nog beter was voor mij overkill.

Ik kwam van een DS211j af en de snelheidservaring van de DS220+ is erg prettig, enig nadeel is dat ik tussendoor nu geen koffie meer kan zetten als ik in DSM iets moet doen. Dus je moet wel een nieuwe workflow verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 18-02-2021 07:05 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@gambieter
Als je de NAS alleen als file server / data storage gaat gebruiken en aan twee bays genoeg hebt dan zou ik voor de DS220+ gaan. Als je nu geen andere plannen hebt dan is een zwaarder model eigenlijk niet nodig.

Indien nodig kun je altijd nog geheugen upgraden of Docker gaan gebruiken. De DS220+ is daarvoor geschikt.

Hyper Backup kan naar je oude DS213+ en/of ergens in de cloud bijvoorbeeld Synology C2.

👉🏻 Blog 👈🏻

• loeberce
Wokschotel schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:04:
[...]
Ik heb vorige week een DS220+ gekocht met 2 x WD Red Pro HDD en een 4 GB Synology geheugenuitbreiding. Ja, ik weet dat er ook niet officiële dimms in kunnen en een WD Red Plus zou ook voldoende zijn als HDD maar ik wilde het gewoon in 1 x goed. Ik gebruik hem voor opslag, downloadstation en Plex-server, (nog) geen docker-toepassingen oid. 720+ of nog beter was voor mij overkill.

Ik kwam van een DS211j af en de snelheidservaring van de DS220+ is erg prettig, enig nadeel is dat ik tussendoor nu geen koffie meer kan zetten als ik in DSM iets moet doen. Dus je moet wel een nieuwe workflow verzinnen.
Jullie maken mijn keuze om de DS212j af te waarderen niet makkelijker. Ik wil Docker draaien met een vijftal packages en verder nog wat backup mogelijkheden. Liefst 4 schijven want toekomstbestendig. Maar de 920+ is maar €70 duurder dan de 420+ dus dan zou het stom zijn om de 920+ niet te nemen. Of stop ik gewoon twee hele grote schijven in een 220+/720+> Kritische data wordt toch gebackupt naar verschillende schijven en de cloud.

• Tomba

Tomba

loeberce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:31:
[...]

Jullie maken mijn keuze om de DS212j af te waarderen niet makkelijker. Ik wil Docker draaien met een vijftal packages en verder nog wat backup mogelijkheden. Liefst 4 schijven want toekomstbestendig. Maar de 920+ is maar €70 duurder dan de 420+ dus dan zou het stom zijn om de 920+ niet te nemen. Of stop ik gewoon twee hele grote schijven in een 220+/720+> Kritische data wordt toch gebackupt naar verschillende schijven en de cloud.
Echt super herkenbaar :p

Pagina: 1 ... 89 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).