[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik wil eigenlijk middels data overdracht, alle huidige schijven leeg maken en uit mijn nas halen.
De 2x 3tb gewoon weg doen, maar de 8tb weer gaan gebruiken. Alleen dan in een RAID opstelling.
Dan heb ik een 10-12 tb + 8tb in mijn nas zitten. Voldoende ruimte voor mij.

De vraag is hoe je bij het invoeren van de nieuwe schijf 10-12 tb alle huidige data naar die schijf kan verplaatsen en dan de voorkeur geeft aan SHR.
Of moet je eerst voor SHR kiezen en daarna aangeven alle data te verplaatsen?
Ik zou de nieuwe 10-12TB disk nu in je NAS stoppen. En dan vervolgens:

- Maak nieuwe Storage Pool aan in Storage Manager . Geef daar aan dat het een SHR pool moet zijn.
- Voeg je nieuwe 10-12TB disk aan die pool
- Maak je volume aan in die nieuwe pool
- Begin je data te moven naar je nieuwe volume.
- Applicaties op de nieuwe volume zetten: https://veducate.co.uk/sy...-package-between-volumes/
- Nadat dit klaar is, kun je je 'oude' storage pools (met de volumes) verwijderen.
- Je kunt je oude 3tb disks fysiek uit de NAS verwijderen
- De 8tb disk die nog in je NAS zit, kun je in Storage Manager toevoegen aan de nieuwe Storage Pool die je apart had aangemaakt voor je 10-12TB disk
- Omdat dit een SHR-type Storage Pool is, krijgt het een 2e disk en maakt SHR er automatisch een RAID1 van.

OF...
Je begint idd helemaal opnieuw. Sluit je NAS af, haal de disks eruit en doe alleen de 10-12TB NAS erin. Dan start ie op zonder geconfigureerde DSM installatie en moet je via Synology Assistance het weer vanaf scratch installeren. Je kan een SHR pool gewoon starten met 1 disk...
Ik weet niet of ik deze optie zou kiezen want ik vind JBOD's altijd zeer tricky als de array niet opnieuw herkend word.

En natuurlijk (kan het niet vaak genoeg zeggen): Advies om te controleren dat je een intacte backup heb van je data wat je ook doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow771 op 29-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Shadow771 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ik zou de nieuwe 10-12TB disk nu in je NAS stoppen. En dan vervolgens:

- Maak nieuwe Storage Pool aan in Storage Manager . Geef daar aan dat het een SHR pool moet zijn.
- Voeg je nieuwe 10-12TB disk aan die pool
- Maak je volume aan in die nieuwe pool
- Begin je data te moven naar je nieuwe volume.
- Nadat dit klaar is, kun je je 'oude' storage pools (met de volumes) verwijderen.
- Je kunt je oude 3tb disks fysiek uit de NAS verwijderen
- De 8tb disk die nog in je NAS zit, kun je in Storage Manager toevoegen aan de nieuwe Storage Pool die je apart had aangemaakt voor je 10-12TB disk
- Omdat dit een SHR-type Storage Pool is, krijgt het een 2e disk en maakt SHR er automatisch een RAID1 van.

Applicaties op de nieuwe volume zetten: https://veducate.co.uk/sy...-package-between-volumes/

OF...
Je begint idd helemaal opnieuw. Sluit je NAS af, haal de disks eruit en doe alleen de 10-12TB NAS erin. Dan start ie op zonder geconfigureerde DSM installatie en moet je via Synology Assistance het weer vanaf scratch installeren. Je kan een SHR pool gewoon starten met 1 disk...
Ik weet niet of ik deze optie zou kiezen want ik vind JBOD's altijd zeer tricky als de array niet opnieuw herkend word.

En natuurlijk (kan het niet vaak genoeg zeggen): Advies om te controleren dat je een intacte backup heb van je data wat je ook doet.
Super, dit wilde ik graag weten. Optie 1 lijkt mij het verstandigst en het makkelijkst.

Ik zie alleen in opslagbeheer geen optie tot aanmaken van een nieuwe opslagpool.
Zou het dan pas kunnen bij het invoeren van een nieuwe schijf? (Edit: ik zie nu dat je aangeeft, eerst schijf in te voeren...)
En met Back-up, bedoel je hiermee (hyper) backup naar synology of andere cloudservices voordat ik data overdracht doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Shadow771 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:50:
Dat kan niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Dus na het data verwijderen uit de NAS halen en opnieuw toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Verder lees ik de link inzake applicaties overzetten.
Dat wordt dus niet automatisch meegenomen met dataoverdracht en gaat wel verloren met verwijderen van oude schijven..

Eerlijk gzegd heb ik totaal geen verstand van dat SSH Root gebeuren.
Ik heb de packages: Sonarr, Sabnzbd, Plex, Transmission die ik regelmatig gebruik. Moeten deze dan over. Of alle packages, filestation, mediaserver, video station., enz.

Met andere woorden, kan het heel veel kwaad als ik deze packages opnieuw moet installeren?
Je verlies je huidige instellingen neem ik aan, maar is dat het enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:37:
Dus na het data verwijderen uit de NAS halen en opnieuw toevoegen?
Nee, je kan een geen kleinere HDD aan een bestaande array toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
DukeBox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Mijn fout. Ik was dit kleine maar belangrijke detail vergeten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
DukeBox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Dat is minder. Dus dan zou ik een nieuwe HD van max 8TB moeten nemen.
En wat huidige data moeten verwijderen om onder de 8TB te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je op termijn wel die 12 TB nodig denkt te hebben, dan kun je die 12TB er wel in zetten, en zolang 8TB daarvan gebruiken. Als je 8TB disk dan uit de tijd raakt, dan wissel je die voor een 12TB of groter model en heb je wel 12TB tot je beschikking. Dan kun je in ieder geval de kosten een beetje spreiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Magic op 29-01-2021 13:57 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Magic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:57:
Als je op termijn wel die 12 TB nodig denkt te hebben, dan kun je die 12TB er wel in zetten, en zolang 8TB daarvan gebruiken. Als je 8TB disk dan uit de tijd raakt, dan wissel je die voor een 12TB of groter model en heb je wel 12TB tot je beschikking. Dan kun je in ieder geval de kosten een beetje spreiden.
Oke, voordat ik nu de draad kwijt raak. Je kunt bij een nieuwe disk aangeven hoeveel data ervan te gebruiken/ toe te wijzen aan je nas? Bijvoorbeeld in mijn geval 8TB. Dan zou de andere schijf van 8 daarbij kunnen.
Wanneer de oude 8TB vervangen dient te worden en ik een 12TB neem, kan ik de eerdere disk weer terugzetten naar 12TB?

even ter informatie.
Ik heb nog geen nieuwe schijf gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:03:
Oke, voordat ik nu de draad kwijt raak. Je kunt bij een nieuwe disk aangeven hoeveel data ervan te gebruiken/
Misschien handiger om de RAID calculator even te gebruiken, dan weet je precies wat je kan verwachten van welke configuratie. Zolang je er maar rekening mee houd dat als je een disk wilt bijplaatsen, dat deze minimaal zo groot moet zijn als de kleinste disk in je array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
DukeBox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Misschien handiger om de RAID calculator even te gebruiken, dan weet je precies wat je kan verwachten van welke configuratie. Zolang je er maar rekening mee houd dat als je een disk wilt bijplaatsen, dat deze minimaal zo groot moet zijn als de kleinste disk in je array.
Bedankt voor de link.
Lastig. Allereerst zou ik sowieso een 8TB moeten aanschaffen om de eerdere 8TB te kunnen gebruiken.
Daarna kan ik uitbreiden met 10 of 12tb. Echter wordt dan, volgens de calculator, er maar 8 gebruikt.
Voor nu zou het zonde zijn, voor de toekomst (bij uitval van 1x 8TB) zit ik dan niet meer vast aan 8TB maar kan uitbreiden met het aantal TB van de laatst aangeschafte.

Of ik hou bij nieuwe aanschaf van 8TB JBOD aan. Met 16TB heb ik meer dan voldoende... Keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:45:
Of ik hou bij nieuwe aanschaf van 8TB JBOD aan. Met 16TB heb ik meer dan voldoende... Keuzes.
Anders gewoon 2 losse volumes met 1 de backup en de ander de actieve data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Anders gewoon 2 losse volumes met 1 de backup en de ander de actieve data.
Precies! Ik snap het nut van RAID niet zo in thuissituaties. Mocht een disk kapotgaan dan kan Plex best wel een paar dagen wachten tot je backup gerestored is op een nieuwe schijf.

Ik vermoed dat toch nog veel mensen RAID verwarren met een backup.

Backup first, RAID later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Magic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Precies! Ik snap het nut van RAID niet zo in thuissituaties. Mocht een disk kapotgaan dan kan Plex best wel een paar dagen wachten tot je backup gerestored is op een nieuwe schijf.

Ik vermoed dat toch nog veel mensen RAID verwarren met een backup.

Backup first, RAID later :)
Even een Leek vraag. Maar backup (via hyper backup) is gewoon de totale opslag van de NAS op een zelf bepaald doelstation. Bijvoorbeeld een interne HD van je NAS.
En ik denk dat een backup voor mij inderdaad voldoende is. Er staat voornamelijk films en series + foto's die ook op in mijn google photo's zijn opgeslagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Toml83 op 29-01-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Even een Leek vraag. Maar backup (via hyper backup) is gewoon de totale opslag van de NAS op een zelf bepaald doelstation. Bijvoorbeeld een interne HD van je NAS.
En ik denk dat een backup voor mij inderdaad voldoende is. Er staat voornamelijk films en series + foto's die ook op in mijn google photo's zijn opgeslagen.
Een backup op hetzelfde device is eigenlijk geen backup (brand, diefstal, bliksem, cryptolocker etc.). Als je dit op een externe schijf opslaat (en deze los koppelt als ie klaar is!) dan heb je er al meer aan.
Eens met @kraades hieronder. Ik heb een backup van mijn belangrijke data op een remote NAS die bij m'n ouders staat. Mocht er echt iets goed mis gaan heb ik alles nog. Dat betekent echter wel dat ik of 350 km retour in de auto mag gaan zitten of genoegen moet nemen met de 10 mbit upload aldaar, als je dat risico met RAID deels kunt beperken is daar wel degelijk iets voor te zeggen.

[ Voor 34% gewijzigd door gastje01 op 29-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
[...]

Precies! Ik snap het nut van RAID niet zo in thuissituaties.
Je hele Synology is dan uit de lucht. Je moet DSM en packages opnieuw installeren en instellen. Eventueel maatwerk herstellen. Nu kun je daar wel goed op voorbereiden maar persoonlijk voorkom ik dat liever.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
kraades schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:45:
Je hele Synology is dan uit de lucht. Je moet DSM en packages opnieuw installeren en instellen.
Dat klopt niet helemaal, DSM staat op beide (lees: alle primaire) HDD's op een RAID1 partitie. Het gaat dan alleen om de packages. Bij JBOD houd je dat probleem ook. Afhankelijk van de packages heb je ook backup opties en/of worden deze automatisch opnieuw geïnstalleerd zodra het volume (of een nieuw) weer online is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Je hele Synology is dan uit de lucht. Je moet DSM en packages opnieuw installeren en instellen. Eventueel maatwerk herstellen. Nu kun je daar wel goed op voorbereiden maar persoonlijk voorkom ik dat liever.
Dat is dan een keuze waar je goed over nadenkt, voor veel mensen zal de kans dat ze bestanden per ongeluk verwijderen/overschrijven veel groter zijn dan het risico dat een schijf uitvalt.

Wat ik maar wil zeggen is dat het hebben van een backup altijd eerst moet komen voordat men over RAID moet gaan nadenken :)

En een interne backup is dan natuurlijk ook niet zaligmakend, liever een backup naar een ander apparaat buiten het pand, of in de cloud.

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 29-01-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
DukeBox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Dat klopt niet helemaal, DSM staat op beide (lees: alle primaire) HDD's op een RAID1 partitie. Het gaat dan alleen om de packages. Bij JBOD houd je dat probleem ook. Afhankelijk van de packages heb je ook backup opties en/of worden deze automatisch opnieuw geïnstalleerd zodra het volume (of een nieuw) weer online is.
Het ging hier om een niet-RAID opzet. Volgens mij is DSM dan uit de lucht zodra de schijf uitvalt. In een RAID opzet heb je dit probleem niet en blijft DSM doordraaien op de andere disk.

Of begrijp ik het niet goed?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Het ging hier om een niet-RAID opzet. Volgens mij is DSM dan uit de lucht zodra de schijf uitvalt. In een RAID opzet heb je dit probleem niet en blijft DSM doordraaien op de andere disk.

Of begrijp ik het niet goed?
Je hebt het gedeeltelijk goed. DSM is altijd in RAID 1 over alle (interne) disks, maar packages installeer je op een enkele disk.

Inmiddels zit mijn DS220+ ook zijn rondjes te draaien, met een extra reepje Crucial CT8G4SFS8266 voor een totaal van 10GB geheugen. Nu is ie de beide schijven aan het controleren, dus hij is niet vooruit te branden door iowait. Ondertussen vast mn onedrive gekoppeld en die is aan het downloaden.

Wat maakt die Red Pro trouwens een bak lawaai. Gelukkig komt ie in de meterkast te staan waar ik er geen last van heb :+

[ Voor 32% gewijzigd door Magic op 29-01-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Magic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Dat is dan een keuze waar je goed over nadenkt, voor veel mensen zal de kans dat ze bestanden per ongeluk verwijderen/overschrijven veel groter zijn dan het risico dat een schijf uitvalt.

Wat ik maar wil zeggen is dat het hebben van een backup altijd eerst moet komen voordat men over RAID moet gaan nadenken :)

En een interne backup is dan natuurlijk ook niet zaligmakend, liever een backup naar een ander apparaat buiten het pand, of in de cloud.
Tuurlijk, het blijft een keuze. RAID is geen backup. Zelf heb ik RAID en een lokale en remote Hyper Backup. Voor mij is persoonlijk is het een kleine ramp als mijn Synology voor langere tijd is uitgevallen en voor mij is RAID een must. Net als het verliezen van gegevens en daarom een backup essentieel is.
Magic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Je hebt het gedeeltelijk goed. DSM is altijd in RAID 1 over alle (interne) disks, maar packages installeer je op een enkele disk.
Oke, weer wat geleerd. :)

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 29-01-2021 16:19 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Allen bedankt voor hulp en advies.
Ik laat binnenkort weten wat er uit is gekomen.
Wat maakt die Red Pro trouwens een bak lawaai. Gelukkig komt ie in de meterkast te staan waar ik er geen last van heb :+
Ik heb zelfs WD red (+) van 3 en 8TB. Staat in de meterkast en je hoort wel iets bij data overdracht, maar eigenlijk niet noemenswaardig.
Staat op een houten plank met als demping daartussen een dik stuk ondervloer (stukje overgehouden nadat we de gehele vloer in ons nieuwe huis hebben vervangen). Dat stukje zorgt wel voor minder trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:16:
Allen bedankt voor hulp en advies.
Ik laat binnenkort weten wat er uit is gekomen.

[...]

Ik heb zelfs WD red (+) van 3 en 8TB. Staat in de meterkast en je hoort wel iets bij data overdracht, maar eigenlijk niet noemenswaardig.
Staat op een houten plank met als demping daartussen een dik stuk ondervloer (stukje overgehouden nadat we de gehele vloer in ons nieuwe huis hebben vervangen). Dat stukje zorgt wel voor minder trillingen.
Aan de zaak hebben we de 4, 6 en 8TB varianten in gebruik en daarvan is de 6TB wel de lawaaiigste. Geen idee waarom, maar ik ben blij dat de RS3617RP met 12 x 6TB WD in de serverruimte hangt en niet op mijn kantoor ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
vraag over synology hyper backup. Worden bestanden in de backup ook weer verwijderd als ze op de originele locatie worden verwijderd?

dus als ik op mijn productieserver een groot bestand verwijder, wordt dit bestand dan ook op in de hyper-v backup verwijderd (dus op mijn backup omgeving?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
kuwerti schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:26:
vraag over synology hyper backup. Worden bestanden in de backup ook weer verwijderd als ze op de originele locatie worden verwijderd?

dus als ik op mijn productieserver een groot bestand verwijder, wordt dit bestand dan ook op in de hyper-v backup verwijderd (dus op mijn backup omgeving?)
In beginsel blijft dat grote bestand in je backup aanwezig. Dat is de taak van een backup, het terug kunnen halen van verwijderde bestanden. Doorgaans zelfs tot verschillende versies terug.

Nu weel ik niet precies hoe het bij hyper-v werkt maar ik neem aan dat daar dezelfde regels gelden voor een geversioneerde backup.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Een NAS is er niet alleen voor je video verzameling. Maar ook voor dingen als Home Assistant bv.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel comfortabel is om thuis ook RAID te hebben. Ik had verleden jaar een overleden schijf van 2 Gig in mijn RAID. Gewoon twee nieuwe 6 Gig besteld en er een in gedrukt. Dagje een wat traag systeem maar alles bleef werken. Ik vertrouwde natuurlijk de andere schijf ook niet meer, die was even oud. Na het rebuilden van de eerste vervangen schijf ook de nog goede schijf er uit getrokken en vervangen door een 6 Gig. Weer een dagje een traag systeem. Daarna was mijn ruimte 3 keer zo groot.
Maar met eigenlijk 30 minuten werk van mezelf had ik een kapotte schijf vervangen en tegelijk een upgrade gedaan naar een groter systeem. En van die 30 minuten was 20 minuten het uitzoeken welke schijven ik moest bestellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Een NAS is er niet alleen voor je video verzameling. Maar ook voor dingen als Home Assistant bv.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel comfortabel is om thuis ook RAID te hebben. Ik had verleden jaar een overleden schijf van 2 Gig in mijn RAID. Gewoon twee nieuwe 6 Gig besteld en er een in gedrukt. Dagje een wat traag systeem maar alles bleef werken. Ik vertrouwde natuurlijk de andere schijf ook niet meer, die was even oud. Na het rebuilden van de eerste vervangen schijf ook de nog goede schijf er uit getrokken en vervangen door een 6 Gig. Weer een dagje een traag systeem. Daarna was mijn ruimte 3 keer zo groot.
Maar met eigenlijk 30 minuten werk van mezelf had ik een kapotte schijf vervangen en tegelijk een upgrade gedaan naar een groter systeem. En van die 30 minuten was 20 minuten het uitzoeken welke schijven ik moest bestellen.
Zoals ik al aangaf, tuurlijk zijn er situaties, indien van tevoren goed bedacht, waar het praktisch is, maar ook in jouw situatie zou ik het niet als een must zien. Als je het geld er voor over hebt, waarom niet inderdaad. Maar heb je dan rekening gehouden dat je synology zelf of de voeding ervan ooit kapot zou kunnen gaan? met een mtbf van 1 miljoen uur voor bijvoorbeeld WD RED lijkt het net zo waarschijnlijk dat je diskstation de geest geeft voordat een schijf dat doet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hele verkeerde aanname, een disk gaat per definitie defect omdat het een mechanisch ding is, de enige vraag is wanneer.
En als je Nas defect is kun je nog steeds de data van je disk afhalen maar als je disk defect is dan is het over en uit.

Maar waar het echt om gaat, is dat je de afweging maakt en en niet later achter komt van had ik dat maar geweten.
Als jij het risico ten opzichte van de kosten aanvaardbaar vind dan is dat prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:27:
Hele verkeerde aanname, een disk gaat per definitie defect omdat het een mechanisch ding is, de enige vraag is wanneer.
En als je Nas defect is kun je nog steeds de data van je disk afhalen maar als je disk defect is dan is het over en uit.
Dat kun je nog steeds wanneer het 2 basic disks zijn. Sterker nog, een Basic disk kun je envoudig aan elke andere linux machine hangen en dan kun je de data lezen. voor een RAID moet je toch al wat kennis hebben om hem dan nog op een niet-synology te kunnen lezen.

Daarnaast RAID draai je om door te kunnen gaan wanneer een van beide disks kapot zou gaan. Als dus je NAS kapot gaat zit je alsnog in dezelfde situatie dat je niet door kan.
Maar waar het echt om gaat, is dat je de afweging maakt en en niet later achter komt van had ik dat maar geweten.
Als jij het risico ten opzichte van de kosten aanvaardbaar vind dan is dat prima.
Eens, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat nog steeds veel mensen er ten onrechte van uitgaan dat een RAID een backup oplossing is, wat het helemaal niet is. Er zijn valide redenen om een raid te draaien thuis, en zelfs als de enige reden is dat je er gelukkig van wordt, zal ik niemand tegenhouden :)

Voor de "average joe" denk ik echter dat ze meer hebben aan een backupdisk, dan aan RAID :)

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 30-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je het goed wilt doen heb je beiden, maar ik denk dat "average Joe" juist meer aan Raid heeft.
Backup vergt meer kennis en vooral discipline.

En met de huidige disk groottes is het terugzetten van een backup geen geringe taak, terwijl een raid gewoon doordraait als er een disk defect is en vervangen moet worden.
Het is dus ook gewoon een gemaks afweging.

En als je twee basic disk hebt dat draait je Nas wel door maar de data op de defecte disk is pas weer bruikbaar als er een nieuwe disk is geplaatst en de backup is teruggezet.
En als je applicaties toevallig op de defecte disk staan werken die ook niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 30-01-2021 12:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 20:04
RAID is voor beschikbaarheid, backup is voor integriteit. Beiden dienen een ander doel en vullen elkaar aan. Er zitten andere voordelen aan RAID zoals snelheid (data wordt niet naar 1 schijf geschreven/van 1 schijf gelezen). En ten slotte het gemak om een rebuild te doen ipv een backup terug te zetten, die (backup) in vele gevallen data van < 24 uur geleden mist.
Tenzij je ook snapshot maakt naar een andere schijf etc.

Kortom, het een vult het andere aan. RAID is geen backup, backup heeft niet de voordelen van RAID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
Als je het goed wilt doen heb je beiden, maar ik denk dat "average Joe" juist meer aan Raid heeft.
Backup vergt meer kennis en vooral discipline.

En met de huidige disk groottes is het terugzetten van een backup geen geringe taak, terwijl een raid gewoon doordraait als er een disk defect is en vervangen moet worden.
Het is dus ook gewoon een gemaks afweging.

En als je twee basic disk hebt dat draait je Nas wel door maar de data op de defecte disk is pas weer bruikbaar als er een nieuwe disk is geplaatst en de backup is teruggezet.
En als je applicaties toevallig op de defecte disk staan werken die ook niet meer.
Een backup hoef je in beginsel maar één keer goed in te richten. Testen of een 'kleine' restore werk en dan heb je er verder geen omkijken meer naar. Wel even de e-mails in de gaten houden of de backup is geslaagd. Mijn ervaring is dat de oplossingen van Synology erg betrouwbaar zijn. Ik had zelf enkele weken geleden dat na een goede vier jaar de lokale backup database een probleem had. Support ticket aangemaakt bij Synology en ze hebben van afstand netjes de herstelactie aangezet. Een dag later was alles weer ok. Ben erg blij met de C2 remote backup oplossing van Synology. Het is maar net hoe belangrijk je jouw data vindt. Ik vind het zelf de kosten wel waard voor een goede backup op afstand.

Wanneer je data enigszins serieus neemt dan is RAID geen discussiepunt. Dat doe je gewoon! :)

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 30-01-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
.

[ Voor 99% gewijzigd door Shadow771 op 30-01-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zojuist hier een DS720+ als vervanging voor een DS216+II. Extra geheugen is onderweg (dat is wel nodig, nu is de 720 trager dan de 216 (vooral mailplus heeft geheugen nodig).

En de 720+ heeft ruimte voor SSD NVME cache. Dus ik zoeken naar een geschikte drive. Kom ik een fanatieke redditer tegen die duidelijk een kruistocht houdt tegen NVME drives als cache.
https://www.reddit.com/r/...as1_has_degraded/g6we5cr/

Daar geeft hij een heleboel argumenten om het niet te doen. Vooral dat het gevaarlijk zou zijn met de consumenten SSD schijven. Nou is een SLC eigenlijk niet meer fatsoenlijk te krijgen.
Wat is inderdaad het gevaar van het installeren van een pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 250GB in een 720+ als SSD cache? De schijf compatible volgens Synology zelf: https://www.synology.com/...egory=m2_ssd_internal&p=1

Heeft er iemand ervaringen met een SSD cache in de 720+? Zowel goed als slecht zijn welkom :)
In dit topic heb ik niet echt iets gevonden. Vooral veel plannen, maar geen ervaringen.

Sowieso ga ik het eerst met 8GB extra RAM proberen. Dan zie ik wel of ik de SSD cache nuttig vind.

edit: @job aangepast :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 31-01-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24
De schijf die je noemt wordt niet aangeraden. Hij is door synology getest en compatibel benoemd.

Synology raadt alleen hun eigen eigen nvme ssd's aan. Maar dat is logisch, daar verdienen ze meer aan.

Aanvulling:
Ik heb zelf lang zitten twijfelen of ik nvme's zou aanschaffen voor mijn synology. Veel gelezen en kwam inderdaad ook rampverhalen tegen.

Men (het internet) raadt slc of mlc aan. Of de nvme's van synology daar onder vallen weet ik niet.

Ik heb de aanschaf uitgesteld en koop als mijn 918 het niet meer bij kan benen wel wat nvme's (en dan geen tlc of qlc).

[ Voor 63% gewijzigd door job op 31-01-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@job de compatibel ssds zijn TLC. Mlc en slc is nauwelijks te verkrijgen.
Als ik het nodig acht, koop ik twee 960 EVO pro 250gb en ga het inzetten met maar 166gb cache. Dan heeft de SSD wat speelruimte.

Maar zoals gezegd, eerst kijken hoe het met 2+8gb ram gaat.
De ds216+II was erg gebaat bij 4gb ipv 1gb, dus verwacht dat de 720+ ook sneller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ligt het aan mij of zijn alle download mogelijkheden van DSM 7 beta verdwenen?

https://prerelease.synolo...lobal/download/dsm70_beta

geeft geen enkele mogelijkheid meer tot downloaden.

Edit: Alles werkt weer. Het zal een hickup bij Synology geweest zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 01-02-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-07 18:26
Ik heb al sinds jaren een RS3413xs+ waarin ik momenteel 4TB hdd's in heb van WD, de red plus.
Graag zou ik meer ruimte maken en tegelijk overstappen naar hdd's van de gold serie vanwege de betere prestaties en betrouwbaarheid. Heb mijn oog laten vallen op 10 TB Gold, 7200rpm, 256 MB, alleen komen deze niet voor in de compatibility list van synology: https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=products&model=RS3413xs%2B&category=hdds_no_ssd_trim&p=1
Sterker nog, op die lijst is de grootste hdd 8TB. Nou lees ik online her en der dat mensen desalniettemin toch grotere hdd's in hun synology hebben gezet zonder enig probleem, of dat het alleen een kwestie was van "er zitten maar 2 ipv 3 gaatjes voor schroefjes om ze in de tray te monteren".
Ik heb al een supportvraag ingeschoten, maar antwoord kan 5 dagen op zich laten wachten. Ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met het plaatsen van grotere HDD's die niet in de lijst van compatible disks staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
Phusebox schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:34:
[...]

Is er iemand die weet of dit juist is om de Medusa versie met Python3 te krijgen:

1. Maak een backup in Medusa
2. Verwijder Custom Sickbeard uit je packages
3. Installeer Python3
4. Download deze: https://github.com/BenjV/SYNO-packages
5. Installeer deze via handmatig installeren.
Ik probeer de packages handmatig te installeren maar krijg de melding 'ongeldig bestandsformaat'. Bij zowel de SickChill als Medusa package (is SPK niet het correcte formaat?)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-07 18:26
rudinie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:25:
Blah blah RS3413xs+
blah 10 TB Gold, 7200rpm, 256 MB

Ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met het plaatsen van grotere HDD's die niet in de lijst van compatible disks staan.
Laat ik dan voor eventuele andere geïnteresseerden zelf het antwoord geven: Ja, die 10 TB schijven doen het prima. Geen enkele probleem, werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24
Wie synocommunity packages gebruikt en de beta van dsm 7 wil gebruiken, één advies. Niet doen.

De synocommunity packages kunnen niet geinstalleerd worden onder dsm 7. Synocommunity is meestal ook vrij traag met het aanpassen van hun packages. Dus als dsm 7 officieel released wordt, kijk dan goed op de issues op hun github om te zien of de packages allemaal al aangepast zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 05-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4of9 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:10:
[...]

Ik probeer de packages handmatig te installeren maar krijg de melding 'ongeldig bestandsformaat'. Bij zowel de SickChill als Medusa package (is SPK niet het correcte formaat?)
Waarschijnlijk gaat er iets niet goed tijdens het downloaden en raken de packages corrupt.
Je moet op github op het package klikken en op de nieuwe pagina op download klikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow771
job schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:36:
Wie synocommunity packages gebruikt en de beta van dsm 7 wilt gebruiken, één advies. Niet doen.
Ik heb een beter advies: gebruik Docker Containers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 21:58
Shadow771 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 01:03:
[...]

Ik heb een beter advies: gebruik Docker Containers.
Uiteraard moet je NAS er geschikt voor zijn, maar hier ben ik het helemaal mee eens!
Ben een jaar of 3 geleden omgeschakeld. Best steile leercurve (vond ik toen), maar echt een verademing als alles is omgezet naar Docker.

Geen enkele afhankelijkheid meer met de Synocommunity en DSM / cpu architectuur ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje onzin.
Met docker ben je afhankelijk van mensen die dockers maken dat is niet anders dan mensen die Synology packages maken zoals de SynoCommunity.
Ook ben je nog steeds afhankelijk van Synology voor uitbrengen en updaten van Docker zelf op je DSM/ CPU /Architectuur.

Synology zit volgens mij nog op een heel oude Docker versie 17 terwijl er al heel lang een Docker versie 19 is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2021 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:31:

Synology zit volgens mij nog op een heel oude Docker versie 17 terwijl er al heel lang een Docker versie 19 is.
Zo erg is het nu ook weer niet. de syno versie is 18.09.0-0513

En je hebt gelijk dat je nu afhankelijk bent van docker bouwers. Maar die bouwen voor een veel grotere groep dan de synocommunity
Die laatste maken alleen iets voor mensen die een Syno hebben. De eerste bouwen voor iedereen die een docker kan draaien. Die groep is vele malen groter.
De kans dat iets in docker wordt geupgrade is flink groter dan dat dat in de syno community gebeurt.

Ik weet nog dat de community met NZBGet meer dan 2 jaar achter liep op de versie die ik in docker kon krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door Ortep op 05-02-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correctie:
Docker zelf zit nu op 20.3.10 en de Synology versie is van juni 2019.
Buiten de functionaliteit mis je daardoor een hele reeks CVE's en dat is zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ook ben je nog steeds afhankelijk van Synology voor uitbrengen en updaten van Docker zelf op je DSM/ CPU /Architectuur.
Beetje onzin (weer).
Je kan ook gewoon een GUI-loze linux VM`tje opzetten en daar de nieuwe Docker op installeren. Heb ik ook gedaan voor MailCow bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met jouw ideeen kun je beter gewoon geen Nas nemen maar een veel goedkopere linux doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 21:58
Beetje onzin.
Met docker ben je afhankelijk van mensen die dockers maken dat is niet anders dan mensen die Synology packages maken zoals de SynoCommunity.

De community die zich bezighoudt met het onderhoud van docker containers is vele malen groter dan de Synocommunity. Docker is gewoon een betere keuze als je apps wilt draaien op een Synology.

Wel ben ik het eens met jouw latere reply dat je een simpele Linux server kunt overwegen als je apps wilt draaien, maar dat staat los van de keuze tussen Synocommunity apps of docker containers op Synology.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:55
chielmi schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:46:
[...]

De community die zich bezighoudt met het onderhoud van docker containers is vele malen groter dan de Synocommunity. Docker is gewoon een betere keuze als je apps wilt draaien op een Synology.

Wel ben ik het eens met jouw latere reply dat je een simpele Linux server kunt overwegen als je apps wilt draaien, maar dat staat los van de keuze tussen Synocommunity apps of docker containers op Synology.
Docker is v18 en stukken breder qua aanbod dan Synocommunity. Daarnaast zijn er sinds DSM 6, en zeker straks met V7, meer problemen dan voordelen aan Synocommunity. Vooral met rechten en up to date packages. Ik heb ook de switch naar Docker gemaakt 1,5 jaren geleden en de keuze is veel ruimter qua apps. Daarnaast is het met docker yml en tools veel makkelijker in te richten. Je hebt geen enkele Syno app meer nodig, naast Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:54
banaliteit schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:38:
Ik heb een DS414 in SHR configuratie waarbij recentelijk een 5+ jaar oude WD Red 2TB schijf is overleden op slot 4. Deze heb ik vervangen door een Seagate Ironwolf 4TB schijf. Na enkele weken krijg ik opeens een melding dat deze schijf is vastgelopen. Ik heb volgens de instructies van het pinned SMART topic de gegevens veiliggesteld. Momenteel loopt er nog een extended SMART scan.

De hamvraag is nu of slot 4 van mijn DS414 defect is en de oorzaak is van het vastlopen van de nieuwe schijf. Of was de nieuwe Seagate schijf al (deels) defect? Wat zijn jullie ideeen / ervaringen hierover?
FrankHe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:50:
[...]

Voor mijn gevoel heb je de tweede keer gewoon pech gehad. De stelregel bij harde schijven is dat ze de eerste maand of drie moeten overleven. Als dat lukt dan kun je er jaren mee draaien. Totdat ze op een gegeven moment versleten zijn. Dat is doorgaans na een jaar of zes. Dan zou ik een schijf echt niet meer willen gebruiken. Daarom worden schijven doorgaans binnen 5 jaar preventief vervangen. Maar de eerste weken van een nieuwe schijf is er dus ook een grotere kans op uitval. Ik zou de SMART-cijfers even afwachten en als deze er niet goed uitzien een RMA aanmaken bij Seagate. Dan krijg je gewoon een nieuwe schijf. Vervelend en lastig maar het is denk ik niet anders.
Om nog even terug te komen op mijn gecrashte schijf op slot 4. Recentelijk had ik een oude schijf vervangen door een nieuwe Segate IronWolf 4TB. Na enkele weken krijg ik de melding dat deze schijf was vastgelopen.

Via de verkoper heb ik een nieuwe schijf gekregen. Na enkele weken weer de melding dat de schijf was vastgelopen. Na 2 nieuwe schijven die na enkele weken vastlopen heb ik het idee dat slot 4 van mijn DS414 wellicht de oorzaak is.

Iemand ervaring met slots die de oorzaak zijn van vastgelopen schijven? Kan het toch pech zijn... Twee nieuwe schijven met allebei een defect. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat is inderdaad opmerkelijk. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat een specifiek slot in een behuizing problemen veroorzaakt. Het kan uiteraard niet worden uitgesloten. Meer voor de hand ligt wellicht dat beide schijven uit dezelfde fabricage batch afkomstig zijn en derhalve mogelijk hetzelfde defect vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

beschuit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:06:
Ik heb een DS 1621xs+ met 3 x 18TB WD Ultrastar DC HC550 in RAID5. In rust (geen computer die Synology benadert) maakt hij iedere 5 seconden een tikkend geluid, zeer regelmatig en continu.
Hier kan je het horen: https://vimeo.com/505595477/66fbccb298
Wat zou dat kunnen zijn?
OK, heb antwoord van Western Digital: https://support-en.hgst.com/app/answers/detail/a_id/14842
Apart verhaal... Dus mocht je deze schijven overwegen voor kantoor/woonkamer gebruik, denk hier even aan. Mijn Synology gaat de meterkast in, want ik word knettergek van dat getik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:52
Iemand enig idee/verwachting of er ergens dit jaar een 1-disk Synology uit zal komen met x86 cpu en ondersteuning voor Docker? Momenteel heb ik een DS213j met 2x3TB WD greens in RAID-0. De schijven gaan richting de 50.000 uur en de betrouwbaarheid neemt gevoelsmatig toch wel af terwijl de snelheid van de NAS volgens de huidige standaarden tegen zijn grenzen aan loopt. Meer dan bestanden delen is eigenlijk vragen om problemen. Bij mijn ouders heb ik nog een DS115j staan welke nu fungeert als surveillance station met 1 camera. Werkt op zich best prima, maar voor nog een functie tegelijk moet je de NAS niet gebruiken.

Een enkele disk van 8TB of meer is eigenlijk voldoende voor mij. Voor privé gebruik zie ik weinig toegevoegde waarde in RAID-1. RAID-5 wellicht weer wel om bitrot uit te kunnen sluiten, maar een NAS met 3 of 4 schijven wordt mij wat te gek voor thuis. Als ik een paar dagen niet bij de data kan door een defect is dat niet zo'n probleem, back-ups wil/moet ik toch maken dus de data is in principe veilig.

Maar, ik gebruik Bitwarden als password vault en zou het eigenlijk wel prettig vinden om dit zelf op mijn NAS te kunnen draaien in een docker container. Dan kom je als momenteel eenvoudigste optie op een DS220+ volgens mij. Een nieuw j model wil ik sowieso niet, het mag wel wat vlotter reageren. De DS120j valt dus sowieso af. De DS118 voelt op de een of andere manier oud om aan te schaffen in 2021. Een 2-disk NAS heb ik eigenlijk dus niet nodig. Enige doel voor mij van een 2-disk zou ik zien in het plaatsen van een SSD voor het OS en wat standaard functies en een HDD voor de bulk opslag.

Dus, wachten op een nieuwe 1-bay, nu een DS220+ of nu een DS118, dat is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@GH45T
Ik denk niet dat er een 1 disk model komt waar je Docker op kunt draaien. Het idee van een instapmodel en Docker past niet echt bij elkaar.

Edit:
Hier nog een lijst met CPU per model. Value series en J series vallen af. De Plus series is wat hoger gepositioneerd.

De DS118 die je noemt kan overigens ook geen Docker draaien.

[ Voor 81% gewijzigd door technorabilia op 06-02-2021 22:24 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

GH45T schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:52:
Iemand enig idee/verwachting of er ergens dit jaar een 1-disk Synology uit zal komen met x86 cpu en ondersteuning voor Docker? Momenteel heb ik een DS213j met 2x3TB WD greens in RAID-0. De schijven gaan richting de 50.000 uur en de betrouwbaarheid neemt gevoelsmatig toch wel af terwijl de snelheid van de NAS volgens de huidige standaarden tegen zijn grenzen aan loopt. Meer dan bestanden delen is eigenlijk vragen om problemen. Bij mijn ouders heb ik nog een DS115j staan welke nu fungeert als surveillance station met 1 camera. Werkt op zich best prima, maar voor nog een functie tegelijk moet je de NAS niet gebruiken.

Een enkele disk van 8TB of meer is eigenlijk voldoende voor mij. Voor privé gebruik zie ik weinig toegevoegde waarde in RAID-1. RAID-5 wellicht weer wel om bitrot uit te kunnen sluiten, maar een NAS met 3 of 4 schijven wordt mij wat te gek voor thuis. Als ik een paar dagen niet bij de data kan door een defect is dat niet zo'n probleem, back-ups wil/moet ik toch maken dus de data is in principe veilig.

Maar, ik gebruik Bitwarden als password vault en zou het eigenlijk wel prettig vinden om dit zelf op mijn NAS te kunnen draaien in een docker container. Dan kom je als momenteel eenvoudigste optie op een DS220+ volgens mij. Een nieuw j model wil ik sowieso niet, het mag wel wat vlotter reageren. De DS120j valt dus sowieso af. De DS118 voelt op de een of andere manier oud om aan te schaffen in 2021. Een 2-disk NAS heb ik eigenlijk dus niet nodig. Enige doel voor mij van een 2-disk zou ik zien in het plaatsen van een SSD voor het OS en wat standaard functies en een HDD voor de bulk opslag.

Dus, wachten op een nieuwe 1-bay, nu een DS220+ of nu een DS118, dat is de vraag.
Een iets goedkoper alternatief voor de 220+ is dan de 218+, al vraag ik me af of dat veel scheelt; zeker als je er zelf een nieuwe 8Tb schijf in wil hangen. Tweedehands worden ze vaak met schijven aangeboden, en daar betaal je dan wel voor terwijl je ze niet gebruikt. Nieuw verwacht ik dat de 218+ niet (veel) meer verkocht wordt, of voor weinig minder dan de 220+. Dan zou ik voor de 220+ gaan.

Ik heb in mijn 218+ ook maar één schijf zitten, maar wilde juist ook voor docker en wat extra power toch de +-versie in plaats van de gewone. Ik kwam van een DS114, en had achteraf spijt dat ik geen uitgebreidere had genomen. Ik liep tegen de grenzen van snelheid, opslagcapaciteit en onmogelijkheid voor bepaalde packages aan. De 218+ trekt dit allemaal nog prima, en ik denk dat ik er pas een tweede schijf bij gooi als de huidige vol is. Belangrijke dingen backup ik extern, en de programma's en minder belangrijke data draaien zeer gemakkelijk op de 218+.

In jouw geval zou ik eerder gaan voor een 220+ dan voor een 1-bay non-+ van dit jaar (als die al komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb een probleem met de VPN verbinding van een netwerk naar mijn Synology. Ik kan via mijn externe lokatie niet op het LAN van de synology komen. Wanneer ik bv via 4G connectie maak met VPN kan dat wel.
Context: VPN op Synology loopt via IPSEC. VPN verbinding opzetten geeft geen probleem.
Lokaal ip-range: 192.168.2.*
Netwerk waarin de Synology hangt zit ook op 192.168.2.*
De Synology VPN client geeft de verbinding een IP in subnet: 192.168.3.*
Ik heb een sterk vermoeden dat dit komt doordat ze beide op hetzelfde subnet zitten en dat de fix ergens in het static route verhaal moet liggen, maar ik krijg het niet opgelost. Wie helpt me uit de 'brand'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoogst waarschijnlijk is er een firewall actief op de locatie waar je zit en wordt het VPN verkeer geblokkeerd.
Bedrijven willen meestal niet dat je via een VPN een gat in hun security schiet.

Je zou kunnen proberen je VPN over poort 443 te laten lopen, die wordt meestal wel met rust gelaten, je hebt al een heel goede firewall nodig die het verschil tussen een VPN encryptie en ssl encryptie kan zien.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 10-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

kraats

Ik rol

@dicespark ik zou gokken dat er geen directe fix is. Je VPN wil een route toevoegen om 192.168.2.* te bereiken via 192.168.3.*, maar kan dat niet omdat 192.168.2.* lokaal al wordt gebruikt. Fix is aan één van beide kanten de range veranderen, maar dat is meestal wel even werk.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De VPN op je Nas gebruikt een 10 netwerk dus een client met een 192.168.xxx.xxx moet geen probleem zijn.
Alleen als je een site-to-site VPN zou opzetten kan dat problemen geven maar een client/sever VPN niet.

De NAS VPN server praat alleen tegen de VPN client op je PC en ziet helemaal niets van zijn lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

kraats

Ik rol

@Ben(V) heb je wel gelezen wat het probleem is?
VPN opzetten gaat in alle gevallen prima, maar via de VPN ook het lokale netwerk van de nas bereiken als het subnet gelijk is aan de pc die de VPN opzet niet. Dat heeft toch niks te maken met het subnet van de VPN, alleen dat er geen NAT wordt toegepast en het dus een routeerbaar netwerk moet zijn en nu niet is.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of ik het goed gelezen heb, maar een VPN lokaal gebruiken is een beetje onzinnig, dus nam ik aan dat hij remote zit, maar ik kan het fout hebben.
En er staat toch echt "ik kan via mijn externe lokatie niet op het LAN van de synology komen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ivm het nieuwsbericht
nieuws: Ontwikkelaar Terraria annuleert Stadia-versie na afsluiting Google-ac...

(ik heb zelf een MS account maar daarmee loop ik natuurlijk hetzelfde risico) heb ik besloten om OneDrive achter te laten en over te stappen op NextCloud.
Ik heb dus op mijn Hyper-V server een Ubuntu VM geïnstalleerd met daarop de NextCloud snap. Echter moet ik natuurlijk ook een backup hebben van mijn nieuwe personal cloud vandaar dat ik een DS920+ heb besteld om die behoefte mbv Active Backup for Business te borgen. (Heel goede ervaring mee op de zaak al gebruiken we het daar om ESX VM’s te backuppen)

Nu gaat ie dat natuurlijk met 2 vingers in zijn neus doen dus had ik het idee opgevat om mijn Plex installatie ook naar de Synology te migreren; gezien de discussie hierboven eigenlijk de simpele vraag; deze draaien via Docker of als SynoPackage? Ik heb een PlexPass licentie dus hardware decoding wil ik wel kunnen gebruiken. Iemand die advies kan geven wellicht?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Tomba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:23:
Ivm het nieuwsbericht
Nu gaat ie dat natuurlijk met 2 vingers in zijn neus doen dus had ik het idee opgevat om mijn Plex installatie ook naar de Synology te migreren; gezien de discussie hierboven eigenlijk de simpele vraag; deze draaien via Docker of als SynoPackage?
Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jij draait het zo en hebt hardware decoding ook werkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Tomba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Jij draait het zo en hebt hardware decoding ook werkend?
Ikzelf niet, maar anderen wel: https://www.synoforum.com...in-docker.3967/?ref=gRDEv . En mocht ik zelf ook toe om ook aan Plex te beginnen ga ik het absoluut zeker ook via een Docker container doen, net zoals al mijn andere non-synology software.

En om dus ervoor te zorgen dat de hardware decoding ook werkt in de Docker container moet je
/dev/dri:/dev/dri
meegeven in het
docker run/create
command blijkbaar.

EDIT: Hier een redelijk voorbeeld cmd om zo'n container op te starten (wel zelf aanpassingen doen op maat van je omgeving, en dit werkt dus uiteraard niet via de Docker-UI van Synology (die gebruik ik toch nooit....))
docker run \
-d \
--name plex \
-p 32400:32400/tcp \
-p 3005:3005/tcp \
-p 8324:8324/tcp \
-p 32469:32469/tcp \
-p 1900:1900/udp \
-p 32410:32410/udp \
-p 32412:32412/udp \
-p 32413:32413/udp \
-p 32414:32414/udp \
-e TZ="<timezone>" \
-e PLEX_CLAIM="<claimToken>" \
-e ADVERTISE_IP="http://<hostIPAddress>:32400/" \
-h <HOSTNAME> \
-v <path/to/plex/database>:/config \
-v <path/to/transcode/temp>:/transcode \
-v <path/to/media>:/data \
--device=/dev/dri:/dev/dri
plexinc/pms-docker
Bron: https://hub.docker.com/r/plexinc/pms-docker

[ Voor 43% gewijzigd door Shadow771 op 11-02-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Shadow771 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Ikzelf niet, maar anderen wel: https://www.synoforum.com...ling-plex-in-docker.3967/ . En mocht ik zelf ook toe om ook aan Plex te beginnen ga ik het absoluut zeker ook via een Docker container doen, net zoals al mijn andere non-synology software.

En om dus ervoor te zorgen dat de hardware decoding ook werkt in de Docker container moet je
meegeven in het
docker run/create
command blijkbaar.

EDIT: Hier een redelijk voorbeeld cmd om zo'n container op te starten (wel zelf aanpassingen doen op maat van je omgeving, en dit werkt dus uiteraard niet via de Docker-UI van Synology (die gebruik ik toch nooit....))

[...]

Euh, das allemaal heel leuk, maar hardware trancoding heeft een grafische kaart nodig (evt ingebakken in de intel-cpu), en de 920+ waar het over gaat heeft helemaal geen gpu...

Oftewel: hardware transcoding op een synology is gewoon onmogelijk omdat de nodige hardware ontbreekt..

Nevermind, blijkbaar zit er tegenwoordig effectief een gpu in die dingen... Weer wat bijgeleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door roeleboel op 10-02-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
roeleboel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Euh, das allemaal heel leuk, maar hardware trancoding heeft een grafische kaart nodig (evt ingebakken in de intel-cpu), en de 920+ waar het over gaat heeft helemaal geen gpu...

Oftewel: hardware transcoding op een synology is gewoon onmogelijk omdat de nodige hardware ontbreekt..
Op mijn 920+ is het anders een wereld van verschil met/zonder hardware transcoding...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:49
Er zit toch een UHD Graphics 600 in die Celeron J4125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt, met Intel Quick Sync.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb bij het maken van wat Dockers niet zo netjes de volumes gemapped. Het resultaat is dat ik 3 Dockers heb die in één en dezelfde map hun bestanden wegschrijven. Dit wil ik netter maken door ze allemaal hun eigen map te geven. Wat gebeurt er als ik dat aanpas; gaat dat in een keer goed of moet ik meer doen alleen de mappings aanpassen?

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:52:
Dit wil ik netter maken door ze allemaal hun eigen map te geven. Wat gebeurt er als ik dat aanpas; gaat dat in een keer goed of moet ik meer doen alleen de mappings aanpassen?
Het gedrag kan verschillen per container (gezien wat voor app/service dat erin draait). Maar over het algemeen moet dit gewoon kunnen maar zorg ervoor dat je de juiste data meeverhuist. Als container A bestand 1 en 2 gebruikt , en container B gebruikt bestand 3 en 4 in dezelfde map, dan moet je natuurlijk bestand 3 en 4 in de nieuwe folder verplaatsen zodra je die (opnieuw) mount op container B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Het gedrag kan verschillen per container (gezien wat voor app/service dat erin draait). Maar over het algemeen moet dit gewoon kunnen maar zorg ervoor dat je de juiste data meeverhuist. Als container A bestand 1 en 2 gebruikt , en container B gebruikt bestand 3 en 4 in dezelfde map, dan moet je natuurlijk bestand 3 en 4 in de nieuwe folder verplaatsen zodra je die (opnieuw) mount op container B.
ah ik hoopte dat de mapping gewoon een soort spiegel was van de bestanden in de container zelf, en ze automatisch in de nieuwe map zouden komen. Ik weet namelijk niet helemaal zeker welke bestanden bij welke container horen |:(

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Sharky schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:02:
ah ik hoopte dat de mapping gewoon een soort spiegel was van de bestanden in de container zelf, en ze automatisch in de nieuwe map zouden komen. Ik weet namelijk niet helemaal zeker welke bestanden bij welke container horen |:(
Dan alle drie containers stoppen. Van de bestaande map twee kopien maken en vervolgens elke container naar zijn eigen map laten verwijzen. Kijk over een maand opnieuw alle oudere bestanden horen dus niet bij die appplicatie... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
ah ik hoopte dat de mapping gewoon een soort spiegel was van de bestanden in de container zelf,
Nee je moet het meer zien als een soort junction, net zoals je in Windows ook een junction folder kan maken die naar een andere folder verwijst. Het is bedoeld om 'persistent data' te hebben dat zal overleven ook al gooi je de container weg, want het is stukje data dat buiten de container bewaard word (de container zelf weet dat niet). DIt maakt het makkelijker ook als je hier af en toe data in moet bewerken vanaf een andere source, of het maken van backups.
en ze automatisch in de nieuwe map zouden komen.
Dat ligt aan de container image. AdGuard Home bijvoorbeeld zou wel zijn volume mount automatisch vullen, maar hiermee denkt ie dat ie voor het eerst opstart want er is geen config. Dus als je bijv dit zou doen bij AdGuard Home dat eerder gedraaid heeft, start je container wel maar ben je al je configs, db's en history kwijt.

Maar bijvoorbeeld NGINX maakt niks aan. Daar moet je zelf voor de bestanden zorgen als je -volume mounts wilt.
Ik weet namelijk niet helemaal zeker welke bestanden bij welke container horen |:(
Als de folder niet te groot is kan je proberen hier een kopie van te maken. Dan geef de container zn eigen folder. Na een tijdje zou je meoten kunnen zien welke bestanden de containers gebruikt aan de hand van Last Accessed en Last Modified attributen in de files.

EDIT: @HeSitated was me net voor. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow771 op 10-02-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Bedankt voor het meedenken, ik ga wel een manier zoeken :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 23:05
Niet specifiek een synology vraag, maar vond een nieuw topic openen in netwerk ook niet persee nodig.

Ik kan mijn nas van buitenaf benaderen via de ddns van synology.
Intern kan ik dit ook met het lokale adres.
Maar ik kan niet vanaf de lokale internetverbinding via de ddns url op de nas komen.

Dit is voornamelijk hinderlijk omdat ik dus in de apps telkens het adres moet wijzigen, zonder de optie om snel te kiezen.

Waar moet ik hier zoeken voor de oplossing?

Relevant misschien dat ik rechtstreeks via het ziggo modem verbinding maak met zowel wifi als internet

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@MaD_co
NAT loopback is volgens mij de zoekterm.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@MaD_co beter nog, kijk maar eens naar split DNS.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 23:42

pietje63

RTFM

@MaD_co simpele oplossing voor de apps is quickconnect. Dit werkt vooral goed als je de app vooral thuis gebruikt (dan een seconde vertraging bij opstarten maar daarna prima verbinding). Remote merkte ik vaker vertraging (volgens mij loopt dan eea via servers Synology).

Ziggo en NAT loopback lijkt niet erg consistent. Werkte bij mij eerst jaren goed, toen twee jaar niet, en nu weer wel (maar dat laatste zou ook kunnen omdat ik nu een Deco router ertussen heb).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 23:05
Bedankt alle bovenstaanden.
Inderdaad, quickconnect did the job.
Het kan soms zo makkelijk zijn :')

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
MaD_co schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:01:
Bedankt alle bovenstaanden.
Inderdaad, quickconnect did the job.
Het kan soms zo makkelijk zijn :')
Vreemd, een DDNS zou ook gewoon vanuit je lokale netwerk benaderbaar moeten zijn. Wat als je hem pingt?

Als je tevreden bent met Quickconnect zou je het zo kunnen laten, maar in principe zou dit niet een reden hoeven te zijn om een DDNS te laten staan. Als je het geen probleem vindt om een poort naar het internet te exposen, zou een DDNS over het algemeen stabieler en sneller moeten zijn dan Quickconnect

• Shadow771
nino_070 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:22:
Vreemd, een DDNS zou ook gewoon vanuit je lokale netwerk benaderbaar moeten zijn. Wat als je hem pingt?
Dat is niet vreemd. Als je geen split-DNS gebruikt en je router heeft geen NAT loopback support dan zal dit niet werken.

Ik herhaal hiermee eigenlijk @kraades's zn post:
kraades schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:04:
@MaD_co
NAT loopback is volgens mij de zoekterm.
nino_070 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:22:
Als je het geen probleem vindt om een poort naar het internet te exposen, zou een DDNS over het algemeen stabieler en sneller moeten zijn dan Quickconnect
Dat ligt eraan of je de relay service van QuickConnect moet gebruiken. Als je dat niet gebruikt, dan zal dat niet de bottleneck zijn van performance.

[ Voor 54% gewijzigd door Shadow771 op 11-02-2021 13:42 ]

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:15
Ik heb gisteren op mijn DS920+ de nvme SSD als storage pool geinstalleerd. Daar heb ik mijn Docker en Plex packages naar overgezet.

Nu merk ik dat mijn andere HDDs in idle modus gaan, dus niet meer spinnen. Ik meen mij te herinneren dat er verschillende meningen over zijn. Dus mijn vraag:

Is het slimmer om mijn HDDs altijd te laten spinnen of rustig in idle te zetten en pas op te laten spinnen als ze nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
fyr0 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:40:
Is het slimmer om mijn HDDs altijd te laten spinnen of rustig in idle te zetten en pas op te laten spinnen als ze nodig zijn?
Ligt eraan. Als ze naar idle gaan, zijn ze dan bijv wel een uur idle ofzo?
Als ze bijv elke 2 minuten weer gaan up-spinnen dan word ik zenuwachtig over de houdbaarheid van de disks....

• fyr0
Shadow771 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Ligt eraan. Als ze naar idle gaan, zijn ze dan bijv wel een uur idle ofzo?
Als ze bijv elke 2 minuten weer gaan up-spinnen dan word ik zenuwachtig over de houdbaarheid van de disks....
Waarschijnlijk 1 of 2 keer per dag.
Overdag wordt er minder gebruik van gemaakt, in de avond draait hij plex, de back-ups en downloads

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Mensen ik heb een raar probleem. Eerder vandaag vroeg mijn vrouw of ik iets aan de de Synology had veranderd omdat plex niet meer werkte.
Nadat ik het ook niet meer werkend kon krijgen probeerde ik in te loggen op de synology maar kon hem niet eens meer pingen.

Vervolgens heb ik hem herstart en na de herstart leek alles weer te werken echter dit werkte maar voor 5 minuten en vervolgens was hij dus weer offline.
nu kan ik de NAS herstarten en dan doet hij het vor 5 tot 10 min maar daarna weer het zelfde probleem

Het gaat om een DS415+ en is nu zeker 5 jaar oud, en ik heb dus nog geen last gehad van de atom bug.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
knutsel smurf schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:29:
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Zie je iets in de logs van je Synology of router?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, ik kon maar niet achterhalen wat het probleem was. Uiteindelijk erachter gekomen dat een Docker container kapot was en de Synology onderuit haalde (heel gek). Ook als ik een andere DNS gebruikte raakte mijn Synology zijn verbinding kwijt.

Mogelijk dat dit niet je probleem oplost, maar je kunt iig proberen om packages uit te zetten en dan 1-voor-1 weer aan te zetten tot het probleem zich weer voordoet.

• knutsel smurf

knutsel smurf

savagenld schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Zie je iets in de logs van je Synology of router?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, ik kon maar niet achterhalen wat het probleem was. Uiteindelijk erachter gekomen dat een Docker container kapot was en de Synology onderuit haalde (heel gek). Ook als ik een andere DNS gebruikte raakte mijn Synology zijn verbinding kwijt.

Mogelijk dat dit niet je probleem oplost, maar je kunt iig proberen om packages uit te zetten en dan 1-voor-1 weer aan te zetten tot het probleem zich weer voordoet.
De logs geven mij geen hulpvol resultaat volgens de logo's is er namelijk niets aan de hand. De uitdaging is dat ik ongeveer 10 min heb om dingen te proberen en dan moet ik weer een shutdown doen en weer starten.

Docker heb ik inmiddels volledig uitgeschakeld, ook dit bied geen soelaas.
Daarnaast heb ik ook een 2e connectie toegevoegd op een ander vlan maar echt totaal niets meer uit dat ding na 10 min.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
fyr0 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:08:
[...]
Waarschijnlijk 1 of 2 keer per dag.
Overdag wordt er minder gebruik van gemaakt, in de avond draait hij plex, de back-ups en downloads
Weet je dit zeker? Ik leef nog in de veronderstelling dat het DSM op alle schijven staat en ze dus allemaal wakker worden als ie ook maar 'iets' moet doen. Ik heb hier eerder naar gezocht en me maar neergelegd bij het verbruik van m'n 1817+. (90 watt continue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@knutsel smurf
Mogelijk heb je last van de C2000 bug?

Edit:
Oh wacht, dit zeg je zelf ook al...

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 12-02-2021 07:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
gastje01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:24:
[...]

Weet je dit zeker? Ik leef nog in de veronderstelling dat het DSM op alle schijven staat en ze dus allemaal wakker worden als ie ook maar 'iets' moet doen. Ik heb hier eerder naar gezocht en me maar neergelegd bij het verbruik van m'n 1817+. (90 watt continue).
Niet 100% zeker, want ik heb het op woensdag geïnstalleerd en zag het toevallig donderdag langskomen. Dus was benieuwd naar de verschillende meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

kraades schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:36:
@knutsel smurf
Mogelijk heb je last van de C2000 bug?

Edit:
Oh wacht, dit zeg je zelf ook al...
Eerder vandaag is hij er echt mee gestopt na bijna 6 jaar trouwe dienst. Hij komt nu niet meer op, dus dit was/is de atom bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@knutsel smurf
Je zult er wel van op de hoogte zijn, maar je weet dat deze nog te repareren is?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:24:
[...]

Ja op elke disk staat DSM in de systeem partitie in een mirror met elkaar.
Dat wil overigens niet zeggen dat ze daardoor altijd blijven draaien, dat is afhankelijk van de applicaties die je hebt draaien.
Er zijn er echter applicaties die continue bijvoorbeeld iets naar een logfile schrijven in de /tmp folder en die zit op de systeempartitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

kraades schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:34:
@knutsel smurf
Je zult er wel van op de hoogte zijn, maar je weet dat deze nog te repareren is?
Dan ga dankbaar gebruik maken van alle expertise hier :) dus als er Iemand is die dit wil en kan doen voor mij hoor ik het graag?
Ik heb al mijn soldeer spullen het huis uit gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technorabilia
Je doet je naam geen eer aan @knutsel smurf . Sorry, beetje flauw maar kon het niet laten...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Shadow771 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Ikzelf niet, maar anderen wel: https://www.synoforum.com...in-docker.3967/?ref=gRDEv . En mocht ik zelf ook toe om ook aan Plex te beginnen ga ik het absoluut zeker ook via een Docker container doen, net zoals al mijn andere non-synology software.

meegeven in het
docker run/create
command blijkbaar.

[...]

Even hierop terug komend; mijn DS920+ is binnen, dus gelijk maar eens gaan testen met https://hub.docker.com/r/plexinc/pms-docker/ : een Ubuntu 20.04 machine opgetuigd in VMM en gaan met die banaan!
Helaas, niet dus;het doorpassen van de iGPU door VMM werkt niet dus ook het doorlussen van de iGPU naar de docker VM gaat niet werken :P Als je dit wilt doen ben je dus veroordeeld tot de docker versie Methusalem of Plex versie kruik die Syno zelf aanlevert (of geen hardware transcoding ;) )

Videocard Cirrus:
lspci -v -s $(lspci | grep VGA | cut -d" " -f 1)
00:02.0 VGA compatible controller: Cirrus Logic GD 5446 (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: Red Hat, Inc. QEMU Virtual Machine
Flags: bus master, fast devsel, latency 0
Memory at 80000000 (32-bit, prefetchable) [size=32M]
Memory at 82003000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]
Expansion ROM at 000c0000 [disabled] [size=128K]
Kernel driver in use: cirrus
Kernel modules: cirrusfb, cirrus
Videocard VGA:
lspci -v -s $(lspci | grep VGA | cut -d" " -f 1)
00:02.0 VGA compatible controller: Device 1234:1111 (rev 02) (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: Red Hat, Inc. Device 1100
Flags: bus master, fast devsel, latency 0
Memory at 80000000 (32-bit, prefetchable) [size=16M]
Memory at 81003000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]
Kernel driver in use: bochs-drm
Kernel modules: bochs_drm
Videocard VMVGA:
00:02.0 VGA compatible controller: VMware SVGA II Adapter (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: VMware SVGA II Adapter
Flags: fast devsel
I/O ports at c0e0 [size=16]
Memory at 80000000 (32-bit, prefetchable) [size=16M]
Memory at 81000000 (32-bit, prefetchable) [size=64K]
Kernel modules: vmwgfx
Helaas Pindakaas dus, had gehoopt hier toch mijn Syno voor in te kunnen zetten.

Pagina: 1 ... 88 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).