Ik zou de nieuwe 10-12TB disk nu in je NAS stoppen. En dan vervolgens:Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Ik wil eigenlijk middels data overdracht, alle huidige schijven leeg maken en uit mijn nas halen.
De 2x 3tb gewoon weg doen, maar de 8tb weer gaan gebruiken. Alleen dan in een RAID opstelling.
Dan heb ik een 10-12 tb + 8tb in mijn nas zitten. Voldoende ruimte voor mij.
De vraag is hoe je bij het invoeren van de nieuwe schijf 10-12 tb alle huidige data naar die schijf kan verplaatsen en dan de voorkeur geeft aan SHR.
Of moet je eerst voor SHR kiezen en daarna aangeven alle data te verplaatsen?
- Maak nieuwe Storage Pool aan in Storage Manager . Geef daar aan dat het een SHR pool moet zijn.
- Voeg je nieuwe 10-12TB disk aan die pool
- Maak je volume aan in die nieuwe pool
- Begin je data te moven naar je nieuwe volume.
- Applicaties op de nieuwe volume zetten: https://veducate.co.uk/sy...-package-between-volumes/
- Nadat dit klaar is, kun je je 'oude' storage pools (met de volumes) verwijderen.
- Je kunt je oude 3tb disks fysiek uit de NAS verwijderen
- De 8tb disk die nog in je NAS zit, kun je in Storage Manager toevoegen aan de nieuwe Storage Pool die je apart had aangemaakt voor je 10-12TB disk
- Omdat dit een SHR-type Storage Pool is, krijgt het een 2e disk en maakt SHR er automatisch een RAID1 van.
OF...
Je begint idd helemaal opnieuw. Sluit je NAS af, haal de disks eruit en doe alleen de 10-12TB NAS erin. Dan start ie op zonder geconfigureerde DSM installatie en moet je via Synology Assistance het weer vanaf scratch installeren. Je kan een SHR pool gewoon starten met 1 disk...
Ik weet niet of ik deze optie zou kiezen want ik vind JBOD's altijd zeer tricky als de array niet opnieuw herkend word.
En natuurlijk (kan het niet vaak genoeg zeggen): Advies om te controleren dat je een intacte backup heb van je data wat je ook doet.
[ Voor 20% gewijzigd door Shadow771 op 29-01-2021 12:00 ]