[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

RandomNick schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:31:
Ik heb onlangs mijn DS211J vervangen door een DS218. Voor wat ik ermee doe een hele fijne upgrade!

Ik heb hierbij de schijven van de DS211J overgezet naar de DS218 en alles draait als een zonnetje.

Nu de vraag: ik wil de DS211J wegdoen. Staat hier nu nog enige data op? Als ik hem aansluit kan ik hem niet meer benaderen (zonder schijven) maar wellicht blijft er wat data achter op het geheugen van de DS hardware? Zou niet willen dat er bijv. info over user accounts nog ergens op het apparaat staat.
Dank voor een reactie, heb al gezocht maar kon het antwoord niet echt vinden.
Nee, alle data staat op de schijven die je hebt overgezet.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Nee, alle data staat op de schijven die je hebt overgezet.
Dank je voor je reactie, maar ben nog even aan het spitten en hier lees ik dan toch wat anders: https://superuser.com/que...onal-information-on-it-re

Maar een reset zou dat moeten verhelpen. Dus dat zal ik even doen.

[ Voor 8% gewijzigd door RandomNick op 16-01-2021 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

RandomNick schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Dank je voor je reactie, maar ben nog even aan het spitten en hier lees ik dan toch wat anders: https://superuser.com/que...onal-information-on-it-re
Antwoord staat er toch echt in:
Synology devices store the OS and all its config-data on the hard-drives, with a copy on EACH disk. This is independent of all the data-files you save on the device.
Ik weet niet waar diegene het idee vandaan haalt dat er ook nog info op de device zelf staat. Zit alleen een basisrom in welke om DSM vraagt.

Sterker nog, het is gewoon onzin
What? I don't understand what you mean? The answer above I explicitly that the OS boot etc lives in the RAM as well as the disks. To be sure you should reset the device so that it clears the RAM modules of any boot information that may relate to you the install. – TheNerdyNerd Nov 10 '16 at 13:07

[ Voor 20% gewijzigd door MeNTaL_TO op 16-01-2021 10:34 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Mijn 1621xs+ is binnen, zitten er 2 Cat5e kabeltjes bij... Je zou verwachten dat er, gezien de 10Gbit/s netwerkaansluiting er Cat6 of Cat6a bij zit, zeker voor dat geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
beschuit schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:26:
Mijn 1621xs+ is binnen, zitten er 2 Cat5e kabeltjes bij... Je zou verwachten dat er, gezien de 10Gbit/s netwerkaansluiting er Cat6 of Cat6a bij zit, zeker voor dat geld :)
Heb je een 10G netwerk? Ben wel benieuwd wat je op een NAS kunt halen. Hoeveel procent van de 10G haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

stormfly schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:
[...]
Heb je een 10G netwerk? Ben wel benieuwd wat je op een NAS kunt halen. Hoeveel procent van de 10G haalbaar is.
Lekker suf van me, ik heb een 10Gbit PCI kaartje gekocht, past ie niet in m'n PC, zit geen x4 slot in. Dus maar een nieuwe PC besteld. Vandaag komt ook een Netgear GS110MX binnen met 2 10gbit poorten. Als alles goed gaat kan ik woensdag of donderdag eens kijken hoe hard het kan!

EDIT: Ik heb er net 120GB naar toe gekopieerd, gaat met 110MB/s (met gewoon 1gbit netwerk).

[ Voor 8% gewijzigd door beschuit op 16-01-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beschuit schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:26:
Cat5e ondersteund 10Gbps tot een lengte van 45m.
Ik vermoed dat die kabels binnen die specs vallen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2021 12:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Ben(V) schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:01:
[...]
Cat5e ondersteund 10Gbps tot een lengte van 45m.
Ah, OK, leren we weer wat bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:31
Toch heb je liever CAT6 aangezien die meer bandbreedte heeft (250 MHz) dan CAT5e (100Mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Ik heb CAT6a door het huis getrokken, dus de server kan in de meterkast straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

Shadow771 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:04:
Toch heb je liever CAT6 aangezien die meer bandbreedte heeft (250 MHz) dan CAT5e (100Mhz)
Als alleen de bandbreedte je uitgangspunt is, moet je zeker voor de Cat8 kabel gaan, die is dan nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
JdM schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Als alleen de bandbreedte je uitgangspunt is, moet je zeker voor de Cat8 kabel gaan, die is dan nog beter.
Als je het zo gaat bredeneren dan kunn je net zo goed lekker overdrijven met fiber schakelingen ertussen in je thuisomgeving.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 16-01-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Antwoord staat er toch echt in:
[...]

Ik weet niet waar diegene het idee vandaan haalt dat er ook nog info op de device zelf staat. Zit alleen een basisrom in welke om DSM vraagt.

Sterker nog, het is gewoon onzin

[...]
Thanks! Duidelijk, reset voor de zekerheid en weg ermee 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Shadow771 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Als je het zo gaat bredeneren dan kunn je net zo goed lekker overdrijven met fiber schakelingen ertussen in je thuisomgeving.. :)
Je beseft dat je dit nu tegen jezelf zegt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien gewoon dit even lezen dan weet je hoe het echt zit.
https://www.ieee802.org/3...ic/jan03/jones_2_0103.pdf

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
JdM schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Je beseft dat je dit nu tegen jezelf zegt? :?
Denk dat je ff goed moet lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Shadow771 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Denk dat je ff goed moet lezen...
Scusi? Ik "moet" iets? _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Heren/Dames zullen wij het enigszins gezellig houden. Het is al eerder opgevallen dat er welles, niettes discussie ontstaan, laten wij onderbouwd blijven reageren en anders gewoon niet. Daarnaast zeker niet op de man/vrouw.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Gisteren de nieuwe NAS ontvangen (RS819) en had me verheugd op een ochtendje stoeien en installeren, maar dat valt ff tegen.

3 oude schijven erin, aansluiten op netwerk, gevonden, migrate, klaar...........

Alles werkt gewoon in 1 x goed, de langste stap was het wachten op 1 of andere update van 10 minuten.

Na een half uurtje draait alles weer als een zonnetje, morgen in de kofferbak, in het rack schroeven en weer snel backuppen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
@Grolsch jij hebt deze NAS dus draaien in een datacenter? Wat voor services heb jij daarop draaien?

Ik had ooit bedacht een soort private-cloud voor klanten aan te bieden, waar we een backup konden maken van de NAS on premise. Tot Synology zelf opeens met C2 backup op de proppen kwam, toen bedacht ik dat zelf dit opzetten, onderhouden en hier weer backups van verzorgen niet heel rendabel is (tenzij het om zeer veel data gaat).

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Ron!n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:21:
@Grolsch jij hebt deze NAS dus draaien in een datacenter? Wat voor services heb jij daarop draaien?

Ik had ooit bedacht een soort private-cloud voor klanten aan te bieden, waar we een backup konden maken van de NAS on premise. Tot Synology zelf opeens met C2 backup op de proppen kwam, toen bedacht ik dat zelf dit opzetten, onderhouden en hier weer backups van verzorgen niet heel rendabel is (tenzij het om zeer veel data gaat).
Niet echt een Datacenter, op de zaak heb ik 1 HP DL380 staan met daarop VMWARE ESXi met daarop in totaal 6 VM's.

Op 1 van deze VM's draait VEAAM, en VEAAM backupt naar deze NAS en eens per week naar een externe schijf die ik elke week rouleer.

Verder gebruik ik iSCSI zodat ik een groot volume aan m'n VMWARE heb hangen als datastore.
Verder gebruik ik Surveilance Station voor een 2-tal camera's.

We hebben een beste buts aan data (+1TB) en met een 50Mbit lijn krijg ik die niet binnen een bepaald time window naar buiten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:38
PB gestuurd

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00
Grolsch schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:25:
Gisteren de nieuwe NAS ontvangen (RS819) en had me verheugd op een ochtendje stoeien en installeren, maar dat valt ff tegen.

3 oude schijven erin, aansluiten op netwerk, gevonden, migrate, klaar...........

Alles werkt gewoon in 1 x goed, de langste stap was het wachten op 1 of andere update van 10 minuten.

Na een half uurtje draait alles weer als een zonnetje, morgen in de kofferbak, in het rack schroeven en weer snel backuppen :P
Haha ik ben bang dat het mij ook zo gaat verlopen :9 . Besloten om een DS720+ DS920+ te bestellen en de oude schijven te blijven gebruiken. Ook al is de 6TB schijf SMR (wat ik bij de aanschaf in januari 2020 nog niet wist dat CMR beter zou zijn) ik blijf hem gebruiken.

Dus oude schijven erin en gaan! Dan is het spelen weer voorbij. De DS718+ kan in de verkoop...

Edit: gaf helemaal het verkeerde model op

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 17-01-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Iemand dit al voor gehad en een oplossing weet?

Mijn shared folder is niet meer zichtbaar in File Station, maar als ik via Control Panel ga > Shared folders, dan staat hij er gewoon tussen. Bij de permission zie ik dan dit staan:

Bij local groups heb ik admin ook R/W permissie gegeven. Daarna naar Advanced Permissions gegaan, ook alles aangezet. Bij users and groups hetzelfde...

Mag weg... op 1 of andere manier was de group users met no access waardoor alle accounts geen access meer kregen

[ Voor 38% gewijzigd door pina op 17-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Een collega van me kwam met een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Maar wel benieuwd naar ben. Hij overweegt de DS720+ en wil dan een m2 SSD erbij inzetten voor met name extracten van bluray's.
Maar gaat dit ook echt sneller wanneer je gebruikt maakt van SSD cache?

De andere vraag is bij het gebruik van een VM. Een Windows 10 VM draait dat echt sneller op een SSD dan een gewone HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeer waarschijnlijk niets sneller.

Bij het extracten van dvd's zijn de bottleneck in volgorde:
1. Snelheid van de dvd speler.
2. Het netwerk.
3. De Nas disk

Door de enorme afmetingen van de software waar Windows uit bestaat en de enorme hoeveel geheugen die Windows nodig heeft lijkt een ssd voor Windows altijd lekkerder te draaien maar eigenlijk is het enige wat je wint is een veel kortere opstarttijd en aangezien normaal gesproken een Nas altijd draait heb je daar niet zo veel aan.
Denk er ook aan dat voor Windows een Nas cpu meestal veel te traag is en de hoeveelheid geheugen meestal veel te klein.
Windows VMM op een Nas is bijna nooit een succes, hooguit een leuk probeersel.

En verder is een ssd enkel sneller als je veel data binnen de Nas heen en weer schrijft, naar buiten toe is het altijd het netwerk dat de bottleneck is.

Tenzij je een 10Gbps netwerk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Ben(V) dank voor je reactie.
Ik was niet helemaal duidelijk. Het extracten van blurays bedoel ik eigenlijk het uitpakken van de bluray download met NZBget i.c.m. SSD cache.

Even terzijde: ik ben bezig mijn originele DVD's van oude series te digitaliseren en rip ze via mijn laptop over het wifi netwerk naar mijn nas. Dit gaat prima, ook al sluit ik een UTP kabel aan, je merkt geen verschil. De trage factor in deze is de DVD speler.

De Windows 10 VM is voor mij meer een probeersel. Ik krijg vandaag mijn DS920+ binnen en wilde er eens mee gaan spelen.

Terugkomend op de vraag van extracten met NZBget, dit zou een voordeel kunnen zijn dus wanneer je data verplaatst binnen de NAS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Uitpakken van NZBget bestanden is meestal cpu bound.
Met een ssd zul je wel iets winnen, maar niet veel, zeker niet als er voldoende geheugen beschikbaar is.

Overigens lijkt me het niet zo zinvol hier energie (en geld) in te steken.
Een Nas draait over het algemeen 24/7 en of het uitpakken iets korter zou kunnen merk je alleen maar als je er naar zit te kijken en het lijkt me dat je dat met een Nas juist automatiseert om er geen omkijken naar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik heb een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn over de recycle bin

Mijn setup:

- computer 1,2,3...n syncen met synology drive naar Map X zodat die lokaal beschikbaar is op meerdere devices
- Map X staat op de NAS met de recycle bin aan
- De NAS maakt dagelijks een backup naar de cloud van map X met hyper backup

Waar ik niet goed een antwoord op vind:
- Is mijn aanname correct dat hyper backup de recycle bin map niet meeneemt? Deze is niet aan of uit te vinken
- In de Synology drive interface is ook een recycle bin te vinden. Is dit een gevolg van versioning die aan staat, en betekent dit dat er dus eigenlijk dubbele kopieën van de recycle bin zijn? 1 in de synology drive database, en 1 in de shared folder? (mits de bestanden door drive client verwijderd zijn)
- Als ik altijd via drive werk en nooit rechtstreeks op de NAS is het dan aan te raden om de shared folder recycle bin uit te zetten en alles te laten afhandelen door drive?

Sowieso zijn in die zin de functionaliteit van drive en van hyper backup gedeeltelijk overlappend qua terughalen van oude versies van bestanden. Als hyper backup al een goed rotatie-schema heeft, is er dan wat voor te zeggen om bijvoorbeeld de intelliversioning in drive uit te zetten, omdat versies ouder dan één dag toch al in de cloud zitten?

[ Voor 26% gewijzigd door Bio op 20-01-2021 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

stormfly schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:37:
[...]
OK, nieuwe computer is binnen, dus 10Gbit netwerk kaart erin. Ik heb vanaf een SSD een 116GB file naar de 1621xs+ gekopieerd, dat ging met 390MB/s. Ter vergelijking, dezelfde file via een 1Gbit kaart 110MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
beschuit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:06:
[...]

OK, nieuwe computer is binnen, dus 10Gbit netwerk kaart erin. Ik heb vanaf een SSD een 116GB file naar de 1621xs+ gekopieerd, dat ging met 390MB/s. Ter vergelijking, dezelfde file via een 1Gbit kaart 110MB/s.
Nice vanaf SSD loont het zeker. En vanaf spinning disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

stormfly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:25:
[...]
Nice vanaf SSD loont het zeker. En vanaf spinning disks?
110MB/s, maar dat is wel vanaf een WD Red 5400 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 10:29
Sinds kort heb ik een 6u rack staan met wat Unifi gear erin, patch en brush paneeltjes. Ik heb nog wat ruimte over. Ik heb al jaaaaaren een DS215j staan die eigenlijk alleen maar gebruikt wordt om op de downloaden en data te sturen naar AppleTV's waar Infuse op draait, wat deze overigens zonder enkel probleem doet. Wel heb ik het idee dat de apps en het OS bij benadering tegenwoordig te langzaam zijn.

Een en een is twee, dus dacht ik eraan om die DS215j een keer te gaan vervangen maar dan wellicht wel voor een rack variant. De prijzen vallen me wel tegen moet ik zeggen voor deze andere vormfactor. Stel dat ik de instapper neem, de RS217 geloof ik, dan kan ik in ieder geval van een beetje meer snelheid genieten en een 2de netwerk aansluiting. Zal de snelheidswinst aanzienlijk zijn? Kan ik bijvoorbeeld op deze RS217 wel docker containers draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 08:24
Op de site van synology hebben ze opgenomen voor welke nassen de docker app beschikbaar is: https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker
De RS217 (oud modelletje trouwens) staat er niet bij.

Het staat me bij dat synology de docker app alleen voor intel cpu's ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 10:29
Ja het viel me op inderdaad dat het een oud model is... vond op Youtube een unboxing van 4 jaar geleden...

Het niet kunnen draaien van Docker is dan wel jammer moet ik zeggen, maar geen showstopper mocht ik voor een rack model kiezen. Denk eerder dat de leeftijd van het device en de prijs bepalend gaat zijn, want dan zal de snelheidswinst en houdbaarheid beperkt zijn en te weinig voordeel tov de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Valderrama op 21-01-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
Valderrama schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:32:
Ja het viel me op inderdaad dat het een oud model is... vond op Youtube een unboxing van 4 jaar geleden...
*17 is een 2017 model (op de markt gekomen in de tweede helft van 2016 of de eerste helft van 2017).

Op https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have kan je zien dat de rs217 dezelfde cpu heeft als o.a. de ds116 en de ds218j (al verschilt de kloksnelheid een beetje over de modellen). Geen snelheidsmonster dus.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 21-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40

Puck

W32.Deadcode.A

job schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:26:
Op de site van synology hebben ze opgenomen voor welke nassen de docker app beschikbaar is: https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker
De RS217 (oud modelletje trouwens) staat er niet bij.

Mijn DS416play staat daar ook niet bij, maar omdat deze wel een Intel CPU heeft kun je de Docker SPK gewoon downloaden en handmatig installeren. Draait hier al minstens 3 jaar stabiel :) (wel met handmatig geupgrade geheugen)

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 21-01-2021 14:27 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
beschuit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:19:
[...]

110MB/s, maar dat is wel vanaf een WD Red 5400 rpm.
Jeps maar dat is denk ik wel de reden dat synology achterblijft met 2,5 gigabit porten. Komt niet meer uit de common disk die nas capable zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
Ik begrijp het aan de ene kan niet, in raid5/6 kan je mooie snelheden halen. Ook met 5200rpm schijven.
Mijn 918+ schijnt met een trunk van beide gigabit poorten gewoon de max van van 2Gigabit te kunnen halen. Dus de cpu en HD is niet de beperkende factor.

Aan de andere kant, meeste mkb'ers en thuisgebruikers hebben geen gigabit switch en nics.
En elke 5 euro die je bespaart op een chip voor 2.5gbe tikt nogal aan, met de verkoopcijfers van synology.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 21-01-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

stormfly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:22:
[...]
Jeps maar dat is denk ik wel de reden dat synology achterblijft met 2,5 gigabit porten. Komt niet meer uit de common disk die nas capable zijn.
Snap niet helemaal wat je bedoelt? Mijn Synology heeft een10Gbit/s aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

job schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:26:

+AMD Ryzen, of mijn 1621+ houdt me voor het lapje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Bio schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:24:
Ik heb een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn over de recycle bin

Mijn setup:

- computer 1,2,3...n syncen met synology drive naar Map X zodat die lokaal beschikbaar is op meerdere devices
- Map X staat op de NAS met de recycle bin aan
- De NAS maakt dagelijks een backup naar de cloud van map X met hyper backup

Waar ik niet goed een antwoord op vind:
- Is mijn aanname correct dat hyper backup de recycle bin map niet meeneemt? Deze is niet aan of uit te vinken
- In de Synology drive interface is ook een recycle bin te vinden. Is dit een gevolg van versioning die aan staat, en betekent dit dat er dus eigenlijk dubbele kopieën van de recycle bin zijn? 1 in de synology drive database, en 1 in de shared folder? (mits de bestanden door drive client verwijderd zijn)
- Als ik altijd via drive werk en nooit rechtstreeks op de NAS is het dan aan te raden om de shared folder recycle bin uit te zetten en alles te laten afhandelen door drive?

Sowieso zijn in die zin de functionaliteit van drive en van hyper backup gedeeltelijk overlappend qua terughalen van oude versies van bestanden. Als hyper backup al een goed rotatie-schema heeft, is er dan wat voor te zeggen om bijvoorbeeld de intelliversioning in drive uit te zetten, omdat versies ouder dan één dag toch al in de cloud zitten?
Ik denk dat de antwoorden op mijn eerste twee vragen zijn: 'correct' en 'dit zijn inderdaad dubbele kopieën'.

Mensen verder nog tips over het elegant laten samenwerken van drive en hyper backup?

Nog een instinker die ik heb ontdekt: als je een scheduled task maakt om de recycle bin in een shared folder te legen kan je een 'number of days to retain deleted files' instellen. Uit mijn testen blijkt echter dat dit dus niet betekent dat ze minimaal X dagen in de prullenbak moeten zitten, maar dat alle bestanden met een modified date langer dan X dagen geleden direct verwijderd worden. Ik had eigenlijk het eerste verwacht, dus was verbaasd om te zien dat mijn prullenbak ineens zichzelf praktisch geleegd had...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
JdM schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:24:
+AMD Ryzen, of mijn 1621+ houdt me voor het lapje :9
True, maar die waren er vroeger nog niet.
Even verbeteren: Synology ontwikkelt de docker app alleen voor de x64 instructieset. :P

[ Voor 5% gewijzigd door job op 22-01-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn DS920+ gisteren binnengekregen. Schijven overgezet en na 15 min was ik weer up and running. Mooi apparaat!

Ik heb 2 dingen:

1. Ik zie nu in Filestation dat bestanden met een speciaal teken zoals ë, ä etc worden voorzien van een blokje. Ik heb dit eerder gezien toen ik van mijn DS214 naar een DS718+ overstapte en alle data over kopieerde. Toen heb ik dat met een renamer aan gepast. Wel gek dat ik ze nu weer tegenkom. Weet iemand hoe dit is aan te passen?

2. Ik heb Handbrake in een Docker geïnstalleerd. Werkt erg goed. Scheelt me weer een laptop die loeiheet wordt en de hele tijd staat te blazen + telkens DVD iso's heen en weer kopiëren.
Ik zie alleen dat de processorbelasting van de DS920+ maar 30-35% is. Dit zou van mij best wat hoger mogen. Een SD filmbestand van 25 min omzetten naar x265 duurt ongeveer 2 uur.
Ik heb al zitten zoeken hoe ik dit wat hoger krijg. Lijkt erop dat er maar 1 core wordt aan gesproken. Maar klopt dit en weet iemand hoe hij toch wat meer belast kan worden? In de docker heb ik ingesteld dat de processor prio op medium staat (volgens een handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
1. Deze tips al geprobeerd? https://www.synology.com/...loading_the_files_via_FTP En dan doel ik op punt 2.
Ik vermoed dat het niets meer is dan een weergave probleem. Als in de windows explorer (of telnet) de bestandsnamen nog kloppen zou ik me er niet druk om maken.

2. Via de gui is dit volgens mij niet in te schakelen. Zou me niet verbazen als synology het gelimiteerd heeft.
Maar misschien kan je met de commandline aan de slag.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 22-01-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
job schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:01:
1. Deze tips al geprobeerd? https://www.synology.com/...loading_the_files_via_FTP En dan doel ik op punt 2.
Ik vermoed dat het niets meer is dan een weergave probleem. Als in de windows explorer (of telnet) de bestandsnamen nog kloppen zou ik me er niet druk om maken.

2. Via de gui is dit volgens mij niet in te schakelen. Zou me niet verbazen als synology het gelimiteerd heeft.
Maar misschien kan je met de commandline aan de slag.
1. Dank voor de tip. In de verkenner zien de bestandsnamen er nog goed uit. Bij mij stond de codepagina nog op Nederlands. Ik weet niet of dit op mijn vorige nas ook zo was. Waar staat hij bij jou op?

2. Ik lees wel dinge over QSV activeren dan zou het sneller gaan. Omdat je dan hardwarematige encoding gebruikt. Maar niet over een hoger CPU verbruik. Heb hem al op automatisch gezet in Docker maar dan gaat hij niet sneller. Zal er nog eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die codepage setting die daar beschreven wordt is enkel van belang als je FTP filetransfer gebruikt, en die zet je tegenwoordig op auto (die pagina in de link is van DMS 5)

Alle bestandsnamen op een Linux systeem zijn utf-8 en als ze in de verkenner (Windows) dus er normaal uitzien dan zijn het ascii namen en geen utf-8.

Die bestanden ontstaan als je een .zip, .rar of .par bestand download waarin bestanden zitten die special karakters bevatten en met Windows zijn gemaakt.
Als je ze dan uitpakt op je Nas dan wordt de asci code geïnterpreteerd als een utf-8 code en dat gaat fout.

Als je gewoon met de verkenner zo'n bestand van je PC naar je Nas kopieert zorgt Samba ervoor dat het op de juiste manier omgezet wordt, dan gebeurd dat dus niet.

Heeft dus niet met instellingen van je Nas te maken, dit was er ook al voor je migreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ben(V) schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:06:
Die codepage setting die daar beschreven wordt is enkel van belang als je FTP filetransfer gebruikt, en die zet je tegenwoordig op auto (die pagina in de link is van DMS 5)

Alle bestandsnamen op een Linux systeem zijn utf-8 en als ze in de verkenner (Windows) dus er normaal uitzien dan zijn het ascii namen en geen utf-8.

Die bestanden ontstaan als je een .zip, .rar of .par bestand download waarin bestanden zitten die special karakters bevatten en met Windows zijn gemaakt.
Als je ze dan uitpakt op je Nas dan wordt de asci code geïnterpreteerd als een utf-8 code en dat gaat fout.

Als je gewoon met de verkenner zo'n bestand van je PC naar je Nas kopieert zorgt Samba ervoor dat het op de juiste manier omgezet wordt, dan gebeurd dat dus niet.

Heeft dus niet met instellingen van je Nas te maken, dit was er ook al voor je migreerde.
In de verkenner via Windows zie ik de bestandsnamen wel goed weergegeven. Ik laat het gewoon even zo.

Ik heb nog gekeken naar waarom encoderen via de Handbrake Docker in H265 maar zo rond de 35-45% processorbelasting zorgt.
Doe ik dit namelijk in H264 dan gaat de processor wel voluit.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bYB6fPJm/h264-cpu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HnR3wwKq/h265-cpu.jpg

Ik krijg er alleen nog echt een vinger achter waarom de belasting van zo laag blijft. Het gaat minder snel dan via de kapot maar zo kan ik de laptop voor andere dingen gebruiken. Maar zou mooi zijn als de belasting voor H265 wat beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Binnetie
Misschien moet je hier iets mee?
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Edit:
Zoek naar Synology docker handbrake quicksync dan vind je gelijke vragen.
Je moet denk ik ook docker privileged aanzetten omdat je aan je devices zit.
Ik denk niet dat dit via de Synology docker UI kan en alleen via de command line.

[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 24-01-2021 11:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt in plaats van handbrake beter gewoon ffmpeg gebruiken, dat draait gewoon native op je Nas en is veel sneller.
Handbrake is volgens mij niet multi-threaded en zal dan dus maar 1 core gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
kraades schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:07:
@Binnetie
Misschien moet je hier iets mee?
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Edit:
Zoek naar Synology docker handbrake quicksync dan vind je gelijke vragen.
Je moet denk ik ook docker privileged aanzetten omdat je aan je devices zit.
Ik denk niet dat dit via de Synology docker UI kan en alleen via de command line.
Ik heb QSV aan kunnen zetten door deze site: https://wildestpixel.co.u...-for-docker-on-synology-2 de container draait met de optie aan 'Container uitvoeren met hoge machtiging'.
Is dat hetzelfde als priveleged draaien?

Met QSV gaat het heel snel (15 min per aflevering
van 25 min met present op quality) maar merk ik dat de bestandsgrootte ik toeneemt met 280MB ten opzichte van CPU encoding. Dat is best fors als je 321 afleveringen moet doen.
QSV geeft echt een snelheidsboost maar ik vraag me af of het de kwaliteit ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ben(V) schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:08:
Je kunt in plaats van handbrake beter gewoon ffmpeg gebruiken, dat draait gewoon native op je Nas en is veel sneller.
Handbrake is volgens mij niet multi-threaded en zal dan dus maar 1 core gebruiken.
Interessant, maar is FFmpeg niet alleen via cli? Ik vind het super om Handbrake gewoon in GUI te gebruiken zoals ik op laptop gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Binnetie
Handbrake is een GUI op ffmpeg. V.w.b. het verschil in grootte kun je eens in de handbrake log kijken wat er precies wordt uitgevoerd voor beide keuzes.

Edit:
De handleiding die je gebruikt kan inderdaad ook. Dan wordt er gebruik gemaakt van de import en export functie van DSM docker. Maar ik zou dan ook eens kijken naar de docker en docker-conpose command line. Dan kun je makkelijk je instellingen ingeven en bewaren. Als je dan toch bezig bent...

[ Voor 47% gewijzigd door technorabilia op 24-01-2021 14:15 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet niet waar het ligt misschien wel aan de docker laag of anders de versie van ffmpeg die in die docker zit, maar als ik met ffmpeg converteer op mijn Nas dan eet dat process 100% van al mijn cpu cores op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Binnetie
Als het goed is staan de ffmpeg commando's in de handbrake log dus dan kun je wat experimenteren. Ffmpeg direct, via docker etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@kraats ik zal eens in de logfiles duiken. Eens zien wat er wordt aangeroepen in FFmpeg.
Ben zelf niet zo handig met cli opdrachten en docker-compose maar het zou mooi zijn om uit de log iets te halen en uiteindelijk de nas te kunnen laten stampen op h265.

Heb ook een issue aangemaakt op de Github bij de Handbrake Docker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05
Binnetie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:19:
Ik was niet helemaal duidelijk. Het extracten van blurays bedoel ik eigenlijk het uitpakken van de bluray download met NZBget i.c.m. SSD cache.
Ik verwacht dat je er in dat geval 0,0 mee opschiet, simpelweg omdat SSD Cache geweldig is bij het laden van kleine files (zoals VM's, (foto)thumbnails etc.), niet bij grote files.
Wat ik zou doen is:
- In NZBGet je ArticleCache op 200MB of meer instellen, zodat downloads volledig in je RAM komen en dus niet via je HDD gaan.
- In NZBGet DirectWrite aanvinken, zodat de NAS de gedownloade rar files vanuit je RAM direct uitpakt in plaats van als de complete download klaar is.

Op deze manier verwacht ik dat je CPU of, nog waarschijjnlijker, je Internet/Usenetprovider de bottleneck gaat zijn. :)

Mocht je geen zin hebben om te upgraden naar een Beta (like me :9) dan kun je hier DSM 7.0 even virtueel testen en zien wat er tot nu toe is veranderd.
Je zou ook beide versies DSM 6.2 en 7.0 in een apart venster kunnen openen om de snelheid te vergelijken.
Beide demo's draaien op dezelfde hardware, alleen is deze wel wat sneller dan huis-tuin-en-keukennas, dus het verschil zal in de praktijk uiteraard wat groter zijn.

https://demo.synology.com/nl-nl/dsm

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 25-01-2021 00:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat @SmiGueL al zegt, die SSD cache optie is niet zo nuttig voor dit doeleind. Qua prijs / prestatie is het (in een model met meerdere bays) veel interessanter gewoon een SATA SSD te plaatsen voor je incoming downloads en VM's. Je voorkom dat dan je bestanden moet uitpakken op hetzelfde volume wat een forse snelheidswinst oplevert.
Hebben van veel geheugen (16GB in mijn geval) doet ook wonderen want feitelijk heb je daarmee al snel ~10GB aan "SSD" cache beschikbaar.

Pak je een bestand uit op een normale HDD read / write hij gelijktijdig op dit volume. Hierdoor stort je snelheid enorm in, kun je lezen op volume 1 en uitpakken naar volume 2 kan dit wel een forse snelheidswinst opleveren. In mijn DS1817+ heb ik een oudere 250GB Intel SSD voor dit doeleind, uitpakken gebeurd naar mijn SHR2 array (7x10TB). Echter komt eea totaal niet in de buurt van de snelheid die je op de PC kunt halen. Zal vanavond eens kijken of ik wat kan vergelijken.

Kans dat je een 250 of 500GB ssd hebt liggen is vrij groot, kosten ervan zijn ook laag. De "beperking" qua read/write speeds van SATA ga je nooit aankomen.
Hij zal door het velen schrijven niet heel oud worden, aan de andere kant doe ik dit al jaren en hij zit op een wearlevel van 97% :D.

Voor Windows VM's zullen de CPU prestaties wel echt een bottleneck zijn. Weet niet exact hoe de Celeron uit de 720+ zich verhoud tot mijn C2538 cpu uit de 1817+ maar ik vind het niet heel bruikbaar. Zeker omdat je weinig headroom overhoud voor andere taken. Zo wordt in mijn SHR2 volume de CPU al best fors belast met read/writes op 10Gbit snelheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 25-01-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
Ik denk de volgende vragen wel te weten, maar vraag het toch voor de zekerheid;

Situatie: ik heb 4x 10tb (wd red pro) en één van deze schijven heeft enkele slechte sectoren (waarschuwing vanuit Synology)

- Ik wil deze schijf retour sturen en hoop een nieuwe te krijgen (schijf is pakweg jaartje oud). Ik verwacht dat dit geen probleem is (garantie), maar heb er geen ervaring mee, hoe gaat zo'n proces?

- Mijn NAS draait met die 4 schijven in SHR raid. Haal ik die ene schijf eruit voor de retour, dan is mijn NAS buiten werking? Hoe moet ik dat aanpakken? Extra: Op het moment dat ik die schijf eruit haal, zou ik hem direct willen vervangen voor een grotere 14tb/16/18tb (ik weet dat het momenteel niets oplevert omdat huidige schijven nog kleiner zijn, maar dat lijkt mij handiger toekomstgericht) en die nieuwe/teruggekregen 10tb zou ik dan verkopen.

Wat denken jullie / zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
DennisZ88 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:40:
Ik denk de volgende vragen wel te weten, maar vraag het toch voor de zekerheid;

Situatie: ik heb 4x 10tb (wd red pro) en één van deze schijven heeft enkele slechte sectoren (waarschuwing vanuit Synology)

- Ik wil deze schijf retour sturen en hoop een nieuwe te krijgen (schijf is pakweg jaartje oud). Ik verwacht dat dit geen probleem is (garantie), maar heb er geen ervaring mee, hoe gaat zo'n proces?

- Mijn NAS draait met die 4 schijven in SHR raid. Haal ik die ene schijf eruit voor de retour, dan is mijn NAS buiten werking? Hoe moet ik dat aanpakken? Extra: Op het moment dat ik die schijf eruit haal, zou ik hem direct willen vervangen voor een grotere 14tb/16/18tb (ik weet dat het momenteel niets oplevert omdat huidige schijven nog kleiner zijn, maar dat lijkt mij handiger toekomstgericht) en die nieuwe/teruggekregen 10tb zou ik dan verkopen.

Wat denken jullie / zouden jullie doen?
Eerste vraag kan ik je niet mee helpen.

Tweede vraag: Nee je NAS is dan niet buiten werking, de SHR RAID werkt nog. Maar je hebt geen redundancy meer. Dus hij zal wel aangeven dat je er een (nieuwe) schijf in moet stoppen. Het wordt natuurlijk aangeraden om dit zo snel mogelijk te doen.
Je kan er inderdaad een grotere schijf in stoppen, maar zoals je zelf aangeeft levert die extra 2-4 tb nu nog niks op. Pas als je er een tweede schijf van die grote bijstopt kan je er gebruikt van maken.

Let dan op: hij gaat in dat geval 2 keer rebuilden, de eerste keer om de 10tb te rebuilden en de tweede om je capaciteit uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:04
DennisZ88 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:40:
Je vraagt RMA aan (desnoods advanced RMA zodat je eerst een nieuwe krijgt en dan pas de defecte opstuurt). Je kan het ook via de winkel laten lopen (scheelt je verzendkosten) maar is meestal ook een langere doorlooptijd.
- Mijn NAS draait met die 4 schijven in SHR raid. Haal ik die ene schijf eruit voor de retour, dan is mijn NAS buiten werking?
Als aanvulling op @fyr0, ik kan niet opmaken of je SHR1 of SHR2 draait maar in het geval van SHR2 heb je nog wél redundancy.
En bij SHR-2 geld ook dat je dan met 2x 14TB je de extra ruimte ook nog niet kan gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
Bedankt voor de informatie beiden. Ik draai SHR (dus niet 2) en heb ik inderdaad met later nog een schijf al de gewenste extra ruimte (dacht tot op heden dat het afhankelijk was van de 'laagste' schijf, maar dat is dan alleen nog van toepassing qua schijfsnelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:27
Zou synology ooit nog met een update komen zodat je de ssd slots als normale opslag kan gebruiken?
Zou wel erg tof zijn, in de meeste reviews schijnt ssd cache nou niet zo heel veel toe te voegen voor de normale gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
Chrisje1983 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:21:
Zou synology ooit nog met een update komen zodat je de ssd slots als normale opslag kan gebruiken?
Zou wel erg tof zijn, in de meeste reviews schijnt ssd cache nou niet zo heel veel toe te voegen voor de normale gebruiker.
Ik lees ook veel op reddit dat het zelf gevaarlijk voor je volume kan zijn. Want als je SSD cache crashed, dan ben je ook je volume kwijt. Ik heb die van mij maar in stand-by gezet

Je hebt er een omweg voor, maar het is niet de officiële manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
fyr0 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:20:
Ik lees ook veel op reddit dat het zelf gevaarlijk voor je volume kan zijn. Want als je SSD cache crashed, dan ben je ook je volume kwijt. Ik heb die van mij maar in stand-by gezet
Als je SSD cache crashed dan ben je niet je volume kwijt. Zowel in read maar ook in read/write.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Tortelli schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:25:

Pak je een bestand uit op een normale HDD read / write hij gelijktijdig op dit volume. Hierdoor stort je snelheid enorm in, kun je lezen op volume 1 en uitpakken naar volume 2 kan dit wel een forse snelheidswinst opleveren. In mijn DS1817+ heb ik een oudere 250GB Intel SSD voor dit doeleind, uitpakken gebeurd naar mijn SHR2 array (7x10TB). Echter komt eea totaal niet in de buurt van de snelheid die je op de PC kunt halen. Zal vanavond eens kijken of ik wat kan vergelijken.
Getest net:
Uitpakken van een 20GB (20555MB) bestand via Sabnzbd:
Synology DS1817+ met 16GB ram (waarvan ~14% in gebruik)
Intel 520 250GB SSD naar 7x10TB WD Red in SHR2:
1 bestanden/mappen uitgepakt in 2 min 17 seconden
20555MB / 137 seconden = 150MB/s
Kortom als je lees vanuit HDD 1 en uitpak naar HDD 2 ben je net zo snel!

PC 9900k @5,0Ghz, 32GB ram
Crucial MX100 512GB naar 2*Samsung Evo 840 250GB in raid 0:
1 bestanden/mappen uitgepakt in 29 seconden
20555MB / 29 seconden = 708MB/s
Sneller dan in theorie mogelijk is doordat de MX100 maar een read snelheid heeft van 500MB/s. Kortom een deel zal hij uit het ramgeheugen gehaald hebben.

Zal voor de grap eens testen wat een NVMe SSD doet als input disk.
Edit: maakt niets uit, ook 29 seconden :D

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 25-01-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat je hier dus bewezen hebt dat het cpu bound is en dat de disk snelheid er nauwelijks toe doet.
Die PC 9900K heeft een cpu benchmark die bijna 19x zo hoog is als de celeron C2538 cpu die in je Nas zit.

Heb je ook getallen van het uitpakken op je Nas als alles op de SHR gebeurt?
Het echte vergelijk zou eigenlijk uit twee verschillende volumes bestaand uit harddisken moeten zijn, maar die combinatie kun jij niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit. Maar weet een van jullie of het algoritme van de gezichtherkenning beter is geworden in Synology Photos/DSM 7? Ik heb in Moments nog 10.000 gezichten die benoemd moeten worden. Maar als ik weet dat in Synology Photos dat veel beter is dan wacht ik liever met monnikenwerk uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Verwijderd
Ik ken geen details over het algoritme, maar ik zou wel even goed kijken naar onderstaande informatie.
https://www.synology.com/...ons_about_Synology_Photos
In de uiteindelijke DSM 7 versie kun je de facial recognition data wel migreren.
Let ook op dat bepaalde modellen de facial recognition functionaliteit verliezen in DSM 7.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:01:
@Verwijderd
Ik ken geen details over het algoritme, maar ik zou wel even goed kijken naar onderstaande informatie.
https://www.synology.com/...ons_about_Synology_Photos
In de uiteindelijke DSM 7 versie kun je de facial recognition data wel migreren.
Let ook op dat bepaalde modellen de facial recognition functionaliteit verliezen in DSM 7.
Oh met een google zoekactie had ik het eigenlijk ook kunnen vinden. :/ Bedankt!

Wel bizar dat er ook vrij recente modellen zijn die de ondersteuning niet (meer?) krijgen, zoals die uit 2020.

Ik heb een DS918+ dus ik gok dat ik safe zit. Ik wacht nog rustig af tot de final versie. Wanneer dat is weet niemand maar uiteindelijk geven ze aan dat het gemigreerd kan worden dus dan blijf ik voorlopig zoveel mogelijk taggen als nodig haha.

Bedankt voor je link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 14:29

pietje63

RTFM

Inderdaad, alsof facial recognition wordt voorbehouden aan de plus-modellen. Klinkt ook alsof dat een definitieve keuze is (wellicht een library die geen arm ondersteund?).

Ondanks dat ik het niet vaak gebruik (op mijn DS118), heb ik het wel af en toe gebruikt om een specifieke foto terug te zoeken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:29:
[...]

In de verkenner via Windows zie ik de bestandsnamen wel goed weergegeven. Ik laat het gewoon even zo.

Ik heb nog gekeken naar waarom encoderen via de Handbrake Docker in H265 maar zo rond de 35-45% processorbelasting zorgt.
Doe ik dit namelijk in H264 dan gaat de processor wel voluit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik krijg er alleen nog echt een vinger achter waarom de belasting van zo laag blijft. Het gaat minder snel dan via de kapot maar zo kan ik de laptop voor andere dingen gebruiken. Maar zou mooi zijn als de belasting voor H265 wat beter zou zijn.
Hier op terugkomend. Ik had eindelijk tijd om even een encode log te maken:
H265 - waarbij de CPU op 35-45% zit: https://pastebin.pl/view/bb170329
H264 - waarbij de CPU op 95% zit: https://pastebin.pl/view/6d4fc841

Ik krijg er nog geen vinger achter. Ik ze wel dat Handbrake in de log 'ziet' dat er 4 cores zijn. Maar ik zie geen FFmpeg commando's langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 01:48
DukeBox schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Als je SSD cache crashed dan ben je niet je volume kwijt. Zowel in read maar ook in read/write.
Op reddit lees ik icm read/write acceleratie echt wel voldoende crashed volumes. Met read heb ik dat nog niet gezien.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hari-Bo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Op reddit lees ik icm read/write acceleratie echt wel voldoende crashed volumes. Met read heb ik dat nog niet gezien.
In DSM 7.0 komen daar volgens mij verbeteringen voor. Maar vraag mij niet waar ik dat ooit gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 01:48
stormfly schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:27:
[...]

In DSM 7.0 komen daar volgens mij verbeteringen voor. Maar vraag mij niet waar ik dat ooit gelezen heb.
Klopt, maar die is nog steeds in beta :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En nu in het goede topic :)

Ik heb na 3 jaar zonder Synology (mijn vorige was een DS213+) en het uitsluitend gebruiken van clouddiensten toch weer de wens om thuis een NAS te hebben staan. Uiteraard wordt dat weer een Synology, waar ik nog zit te twijfelen of het een 220+ of 720+ moet worden (met memory upgrade).

Nu zit ik alleen te denken om direct met de DSM 7 beta te starten. Als iets nog niet helemaal werkt is dat nog geen ramp, maar de basisfunctionaliteit moet natuurlijk wel vlekkeloos draaien. Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoofdreden daarvoor is dat ik dan meteen gebruik kan maken van de nieuwe photo's app.

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 27-01-2021 13:44 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 13:01

Towser

ondertitel

Magic schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:38:
En nu in het goede topic :)

Ik heb na 3 jaar zonder Synology (mijn vorige was een DS213+) en het uitsluitend gebruiken van clouddiensten toch weer de wens om thuis een NAS te hebben staan. Uiteraard wordt dat weer een Synology, waar ik nog zit te twijfelen of het een 220+ of 720+ moet worden (met memory upgrade).

Nu zit ik alleen te denken om direct met de DSM 7 beta te starten. Als iets nog niet helemaal werkt is dat nog geen ramp, maar de basisfunctionaliteit moet natuurlijk wel vlekkeloos draaien. Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoofdreden daarvoor is dat ik dan meteen gebruik kan maken van de nieuwe photo's app.
Ik heb zelf deze maand bij Coolblue een 'tweedekans' DS220+ besteld als upgrade voor mijn DS213j. Bij binnenkomst geprobeerd er de laatste DSM 6 op te zetten bleek dat iemand er blijkbaar al DSM 7 beta op gezet had.
Na een paar mislukte pogingen gedaan te hebben dit terug te zetten naar een oudere DSM uiteindelijk maar besloten om DSM 7 te installeren en het een kans te geven.

In het begin was ik er een beetje huiverig voor, ook omdat er bij elk package dat je installeert 'beta' staat. Tot nu toe ben ik echter nog niets tegen gekomen wat niet werkt. Inmiddels draait docker, een VM met debian en wat losse packages en uiteraard allerlei file shares.

Als het echt kritiek is voor een bedrijf is het wellicht af te raden, maar voor persoonlijk gebruik heb ik er niets op aan te merken.

Overigens qua geheugen upgrade voor de 220+ werkte niet elk geheugen bij mij, ik heb initeel een reepje 8gb van crucial erin gehad (CT8G4SFRA266) waarmee hij niet wilde booten. Na wat zoekwerk op het duitse Synology forum uitgekomen bij een module van Samsung die wel werkt (M471A1K43CB1-CTD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Towser schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb zelf deze maand bij Coolblue een 'tweedekans' DS220+ besteld als upgrade voor mijn DS213j. Bij binnenkomst geprobeerd er de laatste DSM 6 op te zetten bleek dat iemand er blijkbaar al DSM 7 beta op gezet had.
Na een paar mislukte pogingen gedaan te hebben dit terug te zetten naar een oudere DSM uiteindelijk maar besloten om DSM 7 te installeren en het een kans te geven.

In het begin was ik er een beetje huiverig voor, ook omdat er bij elk package dat je installeert 'beta' staat. Tot nu toe ben ik echter nog niets tegen gekomen wat niet werkt. Inmiddels draait docker, een VM met debian en wat losse packages en uiteraard allerlei file shares.

Als het echt kritiek is voor een bedrijf is het wellicht af te raden, maar voor persoonlijk gebruik heb ik er niets op aan te merken.

Overigens qua geheugen upgrade voor de 220+ werkte niet elk geheugen bij mij, ik heb initeel een reepje 8gb van crucial erin gehad (CT8G4SFRA266) waarmee hij niet wilde booten. Na wat zoekwerk op het duitse Synology forum uitgekomen bij een module van Samsung die wel werkt (M471A1K43CB1-CTD).
Thanks, Het is inderdaad voor thuisgebruik, en het is niet dat ik vanaf dag 1 meteen alles terughaal uit de cloud :) Daarnaast heb ik een compulsieve drang tot back-uppen, dus mocht het toch plof zeggen dan is het geen ramp.

Ik kwam wat RAM betreft zelf de Crucial CT8G4SFS8266 tegen die zou moeten werken. Maar dat moet ik nog even checken en dubbelchecken. Ook die hoeft op dag 1 nog niet meteen er in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Magic schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:38:

De kernfunctionaliteit werkt goed (DSM, Hyper Backup, Hyper Backup Vault, Drive, Cloud Sync), maar die Photos ben ik nog geen grote fan van. Heb het getest op een oude DS215j, en mijn "echte" NAS blijft mooi op DSM 6 tot ze photos verbeteren of Photo Station op DSM 7 laten draaien.

Het lijkt er haast op of ze de tekortkomingen van Photo Station en Moments gecombineerd hebben, in plaats van de sterktes te combineren. Als je gewoon mooi foto's wilt tonen werkt Synology Photo's wel goed.

Aantal van de zaken die ik ontbreek in Synology Photos:
- Smartphone backup werkt niet, werkt wel in DS Photo
- Metadata wordt niet van bestanden (XMP) gelezen, Synology photos heeft een eigen database. Gezichtsherkenning uit lightroom, die zichtbaar is in Photo Station, is dus niet zichtbaar in Synology Photos
- Metadata die je toevoegt in Synology Photos blijft in Synology Photos en wordt niet in bestandsvorm opgeslagen
- Het permissiesysteem is verwarrend en een achteruitgang tov Photo Station

Tot nu toe heb ik nog geen enkele update gezien sinds de beta-release. Ik hoop dat ze nog verbeteringen gaan doorvoeren bij of voor de release, maar echt veel vertrouwen schept het niet als ik lees dat veel feedback van de alpha tests ook genegeerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door bertware op 27-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bertware schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:43:
[...]

De kernfunctionaliteit werkt goed (DSM, Hyper Backup, Hyper Backup Vault, Drive, Cloud Sync), maar die Photos ben ik nog geen grote fan van. Heb het getest op een oude DS215j, en mijn "echte" NAS blijft mooi op DSM 6 tot ze photos verbeteren of Photo Station op DSM 7 laten draaien.

Het lijkt er haast op of ze de tekortkomingen van Photo Station en Moments gecombineerd hebben, in plaats van de sterktes te combineren. Als je gewoon mooi foto's wilt tonen werkt Synology Photo's wel goed.

Aantal van de zaken die ik ontbreek in Synology Photos:
- Metadata wordt niet van bestanden (XMP) gelezen, Synology photos heeft een eigen database. Gezichtsherkenning uit lightroom, die zichtbaar is in Photo Station, is dus niet zichtbaar in Synology Photos
- Metadata die je toevoegt in Synology Photos blijft in Synology Photos en wordt niet in bestandsvorm opgeslagen
- Het permissiesysteem is verwarrend en een achteruitgang tov Photo Station
Ah, die smartphone backup is wel een van de features die ik wou gaan gebruiken. De andere puntjes kan ik prima mee leven gezien ik vanaf niks kom. Ik kan me voorstellen dat die vervelend zijn als je al het eea hebt ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
bertware schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:43:
Die functionaliteit was in 2019 al aangekondigd dat deze is verplaatst naar DS File.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
DukeBox schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Die functionaliteit was in 2019 al aangekondigd dat deze is verplaatst naar DS File.
Er zit gewoon "foto backup" in de Synology Fotos app, net zoals dat nu in de DS Photo app zit. Alleen werkt die "foto backup" in de Synology Foto's app slechter (lees: niet, tenzij je de app zelf opent), terwijl die in DS Photo wel goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hee!

Ik heb een Synology DiskStation DS1819+, waar 4 users vanaf werken. Vanaf maandag 5. De 5e user heeft niet dezelfde toegang tot folders als de anderen.

Het probleem is echter, dat ik daar wel uit ben gekomen. Maar de folder-namen in Windows en DSM gewoon zichtbaar blijken. (Ze zijn enkel niet te openen). Ik heb liever dat ze onzichtbaar zijn.

Iemand een oplossing hiervoor? :)

Edit: Nevermind haha. Uren googlen, en vervolgens binnen 5 minuten na mn vraag het antwoord vinden.

Shared folder --> Bewerken --> Submappen verbergen voor gebruikers zonder rechten...

[ Voor 24% gewijzigd door Inverted_World op 27-01-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn 918+ anders in te richten. Heb daar nu het volgende in:
- 1 500GB SSD voor OS/dockers
- 1 4TB HDD met apart volume voor critical data, in totaal nu 1TB
- 1 10TB HDD voor media

Bovenstaande draait op EXT4 en ik wil overstappen naar BTRFS vanwege snapshots en data integriteit. Het liefst vervang ik de 4TB HDD door een nieuwe 10 TB HDD. Hier wil ik dan voor zeg 2 TB op beide schijven BTRFS draaien en de rest van beide schijven inzetten voor media.

Wat ik niet zo snel terug heb kunnen vinden; kan ik een gedeelte van beide schijven inzetten als BTRFS en de rest als EXT4? Werkt dat ook net zo als met partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:18
Komend weekend wil ik mijn vers binnengekomen 420j gaan installeren en alvast inrichten. Ik heb 2x 4tb disks.

De data bestaat uit films en series, muziek en daarnaast documenten en foto’s. Nu kan ik opzich uitgaan van SHR (raid 1 in dit geval) maar ik vroeg me af of het mogelijk is een deel van de schijven in raid te zetten, en een deel dus niet. Weet iemand dit?

Bijvoorbeeld 2 + 2 tb in raid, en daarnaast 4tb beschikbaar voor zaken als films en series, die niet perse in raid hoeven.

Kan dat bijvoorbeeld door het maken van 2 storagepools? Of 2 volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@JeyJey nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Ik heb een DS 1621xs+ met 3 x 18TB WD Ultrastar DC HC550 in RAID5. In rust (geen computer die Synology benadert) maakt hij iedere 5 seconden een tikkend geluid, zeer regelmatig en continu.

Hier kan je het horen: https://vimeo.com/505595477/66fbccb298

Wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb de knoop doorgehakt en een DS220+ en 2 x 4TB WD Pro besteld. Ik vind het belangrijk dat mijn data bij uitval van 1 harde schijf nog beschikbaar is. (+ externe backup bij AWS S3). Ik zat dus te denken om de disks in shr/raid 1 te zetten en als file systeem BTRFS. Is dit een beetje logisch?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:13:
Ik heb de knoop doorgehakt en een DS220+ en 2 x 4TB WD Pro besteld. Ik vind het belangrijk dat mijn data bij uitval van 1 harde schijf nog beschikbaar is. (+ externe backup bij AWS S3). Ik zat dus te denken om de disks in shr/raid 1 te zetten en als file systeem BTRFS. Is dit een beetje logisch?
Dat is wat ik zou doen :)

Ik heb zelf ook de knoop doorgehakt en ook maar voor de DS220+ gegaan. De DS720+ heeft voor mij geen voordelen die me het prijsverschil waard zijn :)

Mijn nas hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn, ik heb nog een praktisch nieuwe 6TB WD red pro liggen, en een oude 4TB reguliere Red die als interne backup gaat dienen (2 losse volumes). De belangrijke data wordt in 2 onedrive accounts gesynchroniseerd :)
beschuit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:06:
Ik heb een DS 1621xs+ met 3 x 18TB WD Ultrastar DC HC550 in RAID5. In rust (geen computer die Synology benadert) maakt hij iedere 5 seconden een tikkend geluid, zeer regelmatig en continu.

Hier kan je het horen: https://vimeo.com/505595477/66fbccb298

Wat zou dat kunnen zijn?
Dat klinkt alsof een schijf het binnenkort gaat begeven. Geeft SMART informatie niets weer?
JeyJey schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:30:
Komend weekend wil ik mijn vers binnengekomen 420j gaan installeren en alvast inrichten. Ik heb 2x 4tb disks.

De data bestaat uit films en series, muziek en daarnaast documenten en foto’s. Nu kan ik opzich uitgaan van SHR (raid 1 in dit geval) maar ik vroeg me af of het mogelijk is een deel van de schijven in raid te zetten, en een deel dus niet. Weet iemand dit?

Bijvoorbeeld 2 + 2 tb in raid, en daarnaast 4tb beschikbaar voor zaken als films en series, die niet perse in raid hoeven.

Kan dat bijvoorbeeld door het maken van 2 storagepools? Of 2 volumes.
Ja, dat kan, inderdaad maak je dan 2 opslagpools aan, eentje met raid 1, en eentje als jbod of raid 0 bijvoorbeeld. Op die opslagpools maak je dan de volumes die je wil.
Sorry, met 2 disks niet, je kun niet een disk opsplitsen in meerdere storage pools.

[ Voor 48% gewijzigd door Magic op 28-01-2021 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
Magic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:04:
Ja, dat kan, inderdaad maak je dan 2 opslagpools aan, eentje met raid 1, en eentje als jbod of raid 0 bijvoorbeeld. Op die opslagpools maak je dan de volumes die je wil.
Nee, dat kan niet met maar 2 HDD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Nee, dat kan niet met maar 2 HDD's
Aah, excuus, ik zag een 4 bay nas en ging er van uit dat er ook 4 disks bij waren. Scuse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Magic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:04:
[...]
Dat klinkt alsof een schijf het binnenkort gaat begeven. Geeft SMART informatie niets weer?
Nee, die zegt dat alle schijven gezond zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
beschuit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Nee, die zegt dat alle schijven gezond zijn...
SMART is natuurlijk niet zaligmakend. tenzij dr een proces is wat elke 5 seconden een paar bytes naar de schijf flushed is dit niet bepaald normaal. Zeker niet omdat ie ook in RAID staat dus dan verwacht je dat writes wel meerdere disk treffen.

Gezien je NAS verwacht ik dat ze nog binnen de 5 jaar garantie vallen op de schijven en WD is daar erg goed in is mijn ervaring. Als je kan pinpointen welke schijf het is en je stuurt hem af dan heb je binnen een week een nieuwe van WD. Je zit dan echter wel met je data die niet redundant is totdat de raid opnieuw gebouwd is.

Vandaar dat ik aan de zaak altijd een cold of indien mogelijk hot spare hanteer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 28-01-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Magic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Gezien je NAS verwacht ik dat ze nog binnen de 5 jaar garantie vallen op de schijven en WD is daar erg goed in is mijn ervaring
Alles is gloednieuw (net een paar dagen in huis) en heb ook al contact opgenomen met verkoper.
Magic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Als je kan pinpointen welke schijf het is.
Dat is lastig. En ik denk niet dat ik om en om een schijf eruit kan halen en kijken of dat hem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
beschuit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Alles is gloednieuw (net een paar dagen in huis) en heb ook al contact opgenomen met verkoper.

[...]

Dat is lastig. En ik denk niet dat ik om en om een schijf eruit kan halen en kijken of dat hem is?
Als je de tijd neemt om na het terug pluggen de RAID weer opnieuw te laten bouwen kan dat in principe wel. Als er toch nog geen data op staat zou dat ook niet lang mogen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 16-09 11:24
beschuit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:21:
[...]

[...]

Kun je niet voelen welke schijf het is, of met je oor er vlakbij.... Ik roep maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Even een simpele vraag met hopelijk een simpel antwoord ;).
Ik heb de +412, ruimte voor 4 schijven.
Momenteel 3 in gebruik (1x8tb en 2x3tb), waarvan 2 (2x3tb) oude (7 jaar oud), in een JBOD opstelling.
Alles draait nog prima, maar ik wil eventuele complicaties voor zijn.

De bedoeling is om een nieuwe interne HD te kopen die groot genoeg is voor alle data (van de 3 schijven) en de data over te laten kopieren (lees: overzetten, dus oude schijven zijn dan leeg). In mijn geval een nieuwe schijf van 10 of 12 tb, totaal data nu op nas 8tb . En deze dan combineren met de 8 tb(is 3 jaar oud)
Kan dit? En wordt dit bijvoorbeeld gelijk aangegeven bij het implementeren van een nieuwe schijf?

Is het verstandig om voor de toekomst wellicht een RAID opstelling te gebruiken? Wat is jullie ervaring hiermee? Is bijvoorbeeld de SHR methode een goede in mijn geval?

alvast bedankt voor antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Toml83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:23:
De bedoeling is om een nieuwe interne HD te kopen die groot genoeg is voor alle data (van de 3 schijven) en de data over te laten kopieren (lees: overzetten, dus oude schijven zijn dan leeg). In mijn geval een nieuwe schijf van 10 of 12 tb, totaal data nu op nas 8tb . En deze dan combineren met de 8 tb(is 3 jaar oud)
Kan dit?
Wat bedoel je hier precies met combineren? Lijkt wel alsof je zegt dat je je nieuwe 10-12TB disk in een RAID 1 array wil zetten met je 8TB disk (dat kan natuurlijk. Moet de 8tb disk wel ff leeggemaakt worden natuurlijk)
En wordt dit bijvoorbeeld gelijk aangegeven bij het implementeren van een nieuwe schijf?
Niet als de NAS al draait. Je moet dan gewoon spelen met de Storage Pools in je Storage Manager.
Is het verstandig om voor de toekomst wellicht een RAID opstelling te gebruiken? Wat is jullie ervaring hiermee? Is bijvoorbeeld de SHR methode een goede in mijn geval?
SHR is (y) . Daarmee heb je een RAID-achtige oplossing en is altijd verstandig (als disk redundency, niet als backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

renem schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:52:
[...]
Kun je niet voelen welke schijf het is, of met je oor er vlakbij.... Ik roep maar wat.
Drives eruit gehaald en alleen op voeding aangesloten (geen SATA kabel), en iedere drive doet het na opstarten. Iedere 5 seconden doen ze iets, ik neem aan dat je actuator hoort en voelt bewegen. Even geprobeerd met 2 andere types WD en een Seagate Barracudea, die doen dat dus niet,. Zou het iets kenmerkends van de Ultrastar zijn en zo ja, waarom, als de drive helemaal niet benaderd wordt?

UPDATE: Na een tijdje doen de drives het niet meer (dus als ze alleen aan een voeding zitten, SATA niet aangesloten). In de Synology blijven ze het doen, ik neem aan dat ze daar dan wakker of zo gehouden worden.

[ Voor 15% gewijzigd door beschuit op 29-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Shadow771 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Wat bedoel je hier precies met combineren? Lijkt wel alsof je zegt dat je je nieuwe 10-12TB disk in een RAID 1 array wil zetten met je 8TB disk (dat kan natuurlijk. Moet de 8tb disk wel ff leeggemaakt worden natuurlijk)

[...]

Niet als de NAS al draait. Je moet dan gewoon spelen met de Storage Pools in je Storage Manager.

[...]

SHR is (y) . Daarmee heb je een RAID-achtige oplossing en is altijd verstandig (als disk redundency, niet als backup).
Bedankt voor je antwoord.
Ik wil eigenlijk middels data overdracht, alle huidige schijven leeg maken en uit mijn nas halen.
De 2x 3tb gewoon weg doen, maar de 8tb weer gaan gebruiken. Alleen dan in een RAID opstelling.
Dan heb ik een 10-12 tb + 8tb in mijn nas zitten. Voldoende ruimte voor mij.

De vraag is hoe je bij het invoeren van de nieuwe schijf 10-12 tb alle huidige data naar die schijf kan verplaatsen en dan de voorkeur geeft aan SHR.
Of moet je eerst voor SHR kiezen en daarna aangeven alle data te verplaatsen?
Pagina: 1 ... 87 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).