[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36
Allen,

Als dit al veelvuldig aan bod is gekomen, mijn excuses, ik heb uitvoerig gezocht, maar niets gevonden.

Ik heb op mijn synology https ingeschakeld.
Ik log in via xxx.synology.me:5001 met xxx de QuickConnectId

Telkens als ik met een user inlog op DSM krijg ik een mail met
Titel: [xxx - Synology 920+]New login to your Synology NAS
Inhoud:
Hi MijnNaam,
Your account was used to log in to your Synology NAS xxx from Chrome 87.0.4280 on Windows 10 0.0.0.
Ik krijg dit bij elke user waarmee ik op DSM inlog, zowel admin als niet-admin.
Dit is bij verschillende toestellen (pc, laptop, iPhone).
Ik connecteer vanuit mijn eigen netwerk, waarin ook de NAS staat.

Dit is vervelend want ik wéét dat ik net ingelogd heb.
Ik zou graag een situatie hebben waarbij ik enkele toestellen kan aanduiden als "vertrouwd", maar waarbij ik dus wel een melding ontvang als er vanaf andere toestellen ingelogd wordt.
Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@C.QL
Je krijgt die melding elke keer op elk device?
Staat er nog iets anders in je netwerk dat locatie of andere device informatie verbergt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
kraades schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:10:
@C.QL
Je krijgt die melding elke keer op elk device?
Staat er nog iets anders in je netwerk dat locatie of andere device informatie verbergt?
Wat bedoel je met of er nog iets anders in mijn netwerk is dat de locatie of device informatie verbergt? Zoals? Kan je een mogelijk voorbeeld geven?

Elke keer van elke user. Maar alleen als het "eventjes" geleden is. Als ik nu uitlog, en meteen terug inlog krijg ik het niet. Log ik echter binnen enkele dagen in, zal ik weer de mail krijgen.
Hij toont wel een zeer lang MAC-achtig-adres in die mail, dat als ik met verschillende user kort na elkaar inlog wel hetzelfde is. Enkele dagen later is dat ander.

Wanneer ik het bekijk via cmd ipconfig /all, zie ik dat het overeenkomt met het "Temporary IPv6 Address".
Ik heb daarnaast ook een 'gewoon' IPv6 Address en een "Link-local IPv6 Address", maar die komen niet voor in de mail.
Ik heb een fiberverbinding bij Proximus, met een variabel IP.

Zit ik hiermee op het juiste spoor?

edit: ook via http://www.test-ipv6.com/ krijg ik hetzelfde IPv6 adres te zien als het "Temporary IPv6 Address".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnp-gm_bTb8fqCRZzi-_ifpEsRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Giuq26JphFc4WkoduraRIUam.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door C.QL op 09-01-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@C.QL
De melding wordt op basis van de volgende gegevens getoond. Een potentiële kandidaat is het variabele IP-adres.
https://www.synology.com/...e_of_new_login_activities

Je kunt bepaalde applicaties opnemen die dit voor het gehele netwerk afschermen maar dat is hier niet aan de orde.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
kraades schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:52:
@C.QL
De melding wordt op basis van de volgende gegevens getoond. Een potentiële kandidaat is het variabele IP-adres.
https://www.synology.com/...e_of_new_login_activities

Je kunt bepaalde applicaties opnemen die dit voor het gehele netwerk afschermen maar dat is hier niet aan de orde.
Bedankt! Vreemd dat ik dat zelf niet gezien heb.
Hoe zorgen jullie dat je gewaarschuwd wordt bij vreemde logins? Of hebben jullie statische IP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@C.QL
Ik heb zelf een extern IP-adres dat bijna nooit wijzigt.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 10-01-2021 11:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik koppel in de dhcp server in m'n router het mac adres van al mijn devices aan een fixed ipadres, daarmee zorg je ervoor dat elk device altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Grote voordeel is dat je altijd weet welk ip adres bij welk device hoort en als je zo'n inlog melding krijgt je meteen weet dat het een vreemd device is wat je niet kent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:29:
Ik koppel in de dhcp server in m'n router het mac adres van al mijn devices aan een fixed ipadres, daarmee zorg je ervoor dat elk device altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Grote voordeel is dat je altijd weet welk ip adres bij welk device hoort en als je zo'n inlog melding krijgt je meteen weet dat het een vreemd device is wat je niet kent.
Dat doe ik ook. Intern heeft hij dus wel een fixed IP, maar mijn publiek IP is variabel.
Een statisch IP bij Proximus moet je voor bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je dat er vanaf het internet op je Nas wordt ingelogd?
Dan ziet hij gewoon het ip-adres van wie er inlogt en dat kan van alles zijn en heeft niet met het ip-adres dat jij van je provider krijgt te maken.
Ook als je lokaal van je eigen lan inlogt blijft dat gewoon lokaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 10-01-2021 12:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 20:48
kraades schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:26:
Klopt, die variabeles zijn alleen voor linuxserver.io images.

Ze doen het volgende in de code:
groupmod -o -g "$PGID" abc
usermod -o -u "$PUID" abc

Ook zij gaan t.z.t. overstappen op --user.
Vooral die laatste zin van je is interessant; ik neem aan dat synology hierop inspringt, door deze --user optie ook aan te bieden in de gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
smeerbartje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Vooral die laatste zin van je is interessant; ik neem aan dat synology hierop inspringt, door deze --user optie ook aan te bieden in de gui.
Synology doet in ieder geval geen aanpassingen aan de Synology docker package en onderliggende docker software tot na de release van DSM 7.

Docker-compose is een alternatief. Standaard en flexibel. Kost misschien even tijd om het te leren maar mijns inziens de moeite waard.

Als je features mist dan kun je deze als volgt onder de aandacht van Synology brengen.

If you need to suggest more features, you could also submit the following form to let the PM team know you ideas:
https://www.synology.com/en-global/form/inquiry/feature

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:20:
Bedoel je dat er vanaf het internet op je Nas wordt ingelogd?
Dan ziet hij gewoon het ip-adres van wie er inlogt en dat kan van alles zijn en heeft niet met het ip-adres dat jij van je provider krijgt te maken.
Ook als je lokaal van je eigen lan inlogt blijft dat gewoon lokaal.
Er wordt altijd ingelogd (DSM en apps) met xxxxxx.synology.me zodat je binnen en buiten je eigen netwerk altijd hetzelfde adres kunt gebruiken. Deze is hier gekoppeld aan een variabele IP-adres. Ik kan niet anders bedenken dat een IP-adres wijziging voor de melding zorgt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:31
kraades schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Er wordt altijd ingelogd (DSM en apps) met xxxxxx.synology.me zodat je binnen en buiten je eigen netwerk altijd hetzelfde adres kunt gebruiken. Deze is hier gekoppeld aan een variabele IP-adres. Ik kan niet anders bedenken dat een IP-adres wijziging voor de melding zorgt.
En in dit geval als je xxxx.synology.me gebruikt binnen je eigen netwerk, dan door NAT loopback via je router ziet de NAS dan weer de WAN IP binnenkomen van je ISP. Die IP is idd meestal dynamisch, dus bij nieuwe IP geeft de NAS weer zo'n melding. Mysterie opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je zo inlogt dan gebruik je DDNS en ga je altijd via de Synology servers en dus regelmatig een ander bron Ip-adres.
En dat is niet het Wan Ip-adres dat je van je ISP krijgt .
Dat kan wel veranderen maar doet dat in de praktijk bijna nooit.

Het is gewoon niet verstandig om DDNS te gebruiken als je gewoon op je Lan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
Als je zo inlogt dan gebruik je DDNS en ga je altijd via de Synology servers en dus regelmatig een ander bron
Volgens mij verwar je je met QuickConnect met Synology Relay services (die je zelf moet inschakelen).
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
Het is gewoon niet verstandig om DDNS te gebruiken als je gewoon op je Lan bent.
Dit heeft waarschijnlijk te maken omdat je blijkbaar verward bent, maar je stelling hier klopt ook niet 100%. Lees dit artikel maar eens: Wikipedia: Split-horizon DNS .

[ Voor 39% gewijzigd door Shadow771 op 10-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee Quickconnect is wat anders dan DDNS en dit is DDNS.

Met xxx.synology.me ga je het internet op naar de servers van Synology en die zoekt dan het WAN ipadres dat je van je ISP gekregen hebt en maakt daar dan een connectie mee en zo kom je op je NAs terecht.

Het is bedoelt om vanaf het internet met de naam xxx.synology.me je Nas te kunnen bereiken zelfs als jouw Wan ip-adres verandert.
Als je dat vanaf je Lan doet is dat vrij onzinnig, omdat je helemaal geen probleem zou hebben als je wan ip-adres zou veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Edit:
Dit was een reactie op een eerder bericht.

Klopt, zodra het IP-adres wijzigt geeft de router of in mijn geval de NAS het nieuwe IP-adres door aan de DDNS provider (in mijn geval Synology). De DDNS provider koppelt het IP-adtes aan de vaste domeinnaam. Deze vaste domeinnaam gebruik je dan overal zodat je waar je ook bent geen aanpassingen hoeft te doen aan je instellingen. Lijkt mij gewoon een prima aanpak.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 10-01-2021 20:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:02:
Nee Quickconnect is wat anders dan DDNS en dit is DDNS.

Met xxx.synology.me ga je het internet op naar de servers van Synology en die zoekt dan het WAN ipadres dat je van je ISP gekregen hebt en maakt daar dan een connectie mee en zo kom je op je NAs terecht.
Dus jij denkt dit???

Client -> DNS -> Synology proxy/relay (???) -> je NAS

Fout...
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:02:
Als je dat vanaf je Lan doet is dat vrij onzinnig, omdat je helemaal geen probleem zou hebben als je wan ip-adres zou veranderen.
Vertel dat maar aan simpele niet-zo-heel-techy-mensen die wel graag SSL willen hebben op hun NAS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Precies, er is alleen contact met de DDNS provider als het IP-adtes wijzigt en verder niet. Dit werkt bij alle providers hetzelfde.

Er verder is het praktisch om de instellingen als server adres overal gelijk te houden zowel binnen als buiten je netwerk.

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 10-01-2021 20:14 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik er van begrepen heb is dat Synoloy niet de standaard DDNS aanpak gebruikt.

Met standaard DDNS wordt je naam die je krijgt e.g.xxx.synology.me gekoppelt aan je wan ipadres en opgenomen in het domein van Synology.
Wijzigingen van je wan ipadres zijn dan een wijziging van de dns records van dat domein en moeten gepropageerd worden naar de wereldwijde dns servers.

Wat Synology echter doet is gebruik maken van de quick connect servers en services die ze toch al hebben en en request naar xxx.synology.me direkt doorsturen naar jou zonder verder tussenkomst van een dns server.

Dit heeft in dit geval tot gevolg dat die requests van een van de Synology servers komt.

@kraades Als je alles gelijk wilt hebben is het slimmer de Dns server van je Nas aan te zetten en die te gebruiken dan het internet opgaan om in je Nas in te loggen die al op je lan zit.
Je maakt daarmee je Nas bereikbaar van buiten en dat is een security risc.

@Shadow771 Wat het hebben van ssl hier mee te maken heeft kan ik niet volgen, misschien kun je dat uitleggen?

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:59:
Met standaard DDNS wordt je naam die je krijgt e.g.xxx.synology.me gekoppelt aan je wan ipadres en opgenomen in het domein van Synology.
Wijzigingen van je wan ipadres zijn dan een wijziging van de dns records van dat domein en moeten gepropageerd worden naar de wereldwijde dns servers.
Dat is zoals het ook bij Synology werkt. Er wordt een A-record aangemaakt. Hierna is xxxxxx.synology.me wereldwijd bereikbaar zonder tussenkomst van Synology. Dit adres is in elke tool en omgeving te gebruiken. Om bij je NAS te kunnen is een port forward nodig.

QuickConnect is een ander verhaal. Dat is proprietory techniek en kun je alleen gebruiken in combinatie met Synology tools en omgeving. Een port forward is hier niet nodig.

White paper @ https://global.download.s...ckConnect_White_Paper.pdf

Edit:
Ik kan mijn NAS inderdaad via internet benaderen. Ik heb hiervoor poort 443 open staan. Dat is een ingecalculeerd risico. VPN is voor mij geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 11-01-2021 03:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Hier benader ik ook thuis mijn NAS via een ddns hostname. Omdat mijn router (Ubiquiti) dit ondersteunt kan dat gewoon. Intern op een IP adres is niet handig, want SSL certificaten op IP adres zitten veel nadelen aan.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De meeste router software heeft het ingebouwd. Zo ook Synology. Meestal kun je kiezen uit een aantal bekende DDNS providers. Elke provider heeft weer een eigen aanroep nodig die men dan alvast heeft geïmplementeerd. Als de provider er niet bijstaat dan kun je soms zelf de query URL toevoegen.

root@DS716:/etc.defaults# grep "^\[" ddns_provider.conf | wc -l
24
root@DS716:/etc.defaults# grep "^\[" ddns_provider.conf | head -5
[TWNIC]
[Variomedia]
[CloudNS]
[Google]
[DNSEXIT]
root@DS716:/etc.defaults#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 16:44
Ik zit met een vraagje over mijn volume op mijn DS420+. Ik heb hier 4x wd101efax inzitten. Dus 4x 10TB. Ik heb gekozen voor SHR. Nu gaat volume 1 echter maar tot 15,7 TB en ik heb geen mogelijkheid (voor zover ik kan zien) om deze uit te breiden.
Dit terwijl de totale capaciteit dus 27,3 TB zou moeten zijn. Zie onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCjCcW4lcpzBRbxw5-_t02-5ecM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxHAPuICsDVpX36FvKHEmPrr.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou ik gewoon 1 grote volume kunnen aanmaken? Want de 420+ moet tot 108 TB kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
@kraadesJe maakt daarmee je Nas bereikbaar van buiten en dat is een security risc.
Dat moet je zowiezo al hebben als je xxxx.synology.me wilt gebruiken, anders moet je QuickConnect met Relay services gebruiken. Ik weet niet hoe jij je NAS van buitenaf benaderd, tenzij je VPN-only gebruikt. :)
@Shadow771 Wat het hebben van ssl hier mee te maken heeft kan ik niet volgen, misschien kun je dat uitleggen?
*zucht*......

Iemand anders heeft het al toegelicht:
elsinga schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:07:
Hier benader ik ook thuis mijn NAS via een ddns hostname. Omdat mijn router (Ubiquiti) dit ondersteunt kan dat gewoon. Intern op een IP adres is niet handig, want SSL certificaten op IP adres zitten veel nadelen aan.
Niet iedereen koopt een publieke domain.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow771 op 11-01-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ronniedokkie
Misschien een keertje rebooten als dat kan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
kraades schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:44:
@ronniedokkie
Misschien een keertje rebooten als dat kan?
Ja dat was ook het eerste wat ik geprobeerd heb maar helaas blijft hetzelfde.

Volgens mijn opslagpool heb ik 15.99 TB in gebruik. Daar snap ik helemaal niets van. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwTMZPxvGHk6fIIcpBgRynbhJSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4xks8HNA8PxaWghFihTnz5I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 126% gewijzigd door ronniedokkie op 11-01-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ronniedokkie
Daar moet inderdaad 27,27 GB in gebruik staan.

Kun je bij Actie niet expanden?

[ Voor 55% gewijzigd door technorabilia op 11-01-2021 11:12 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:19:
Ik zit met een vraagje over mijn volume op mijn DS420+. Ik heb hier 4x wd101efax inzitten. Dus 4x 10TB. Ik heb gekozen voor SHR. Nu gaat volume 1 echter maar tot 15,7 TB en ik heb geen mogelijkheid (voor zover ik kan zien) om deze uit te breiden.
Het is inderdaad vreemd, wel opvallend is dat de 16TB precies het limiet is wat bij een aantal andere modellen.

Kan je nu wel een nieuw (2e) volume aanmaken ? Want dat zou er op duiden dat er misschien ergens een bug zit in DSM die jouw DS420+ verkeerd classificeert.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
@kraades
Nee helaas niet. Alleen een nieuw volume aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Het is inderdaad vreemd, wel opvallend is dat de 16TB precies het limiet is wat bij een aantal andere modellen.

Kan je nu wel een nieuw (2e) volume aanmaken ? Want dat zou er op duiden dat er misschien ergens een bug zit in DSM die jouw DS420+ verkeerd classificeert.
Ja precies. Dat vroeg ik me dus ook af. Alsof hij inderdaad nu op 16 TB gelimiteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:15:
Ja precies. Dat vroeg ik me dus ook af. Alsof hij inderdaad nu op 16 TB gelimiteerd is.
De wd101efax staat ook niet op de HCL

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 11-01-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Shadow771 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:35:
Niet iedereen koopt een publieke domain.
Dit kan ook prima met een gratis ddns provider, voor "het internet" werkt dit net zo als elk ander domein.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Nee klopt maar wat betekend dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:36:
Nee klopt maar wat betekend dat dan?
Geen idee maar mogelijk is daardoor iets gelimiteerd.

Iets anders, kan het zijn dat je het volume hebt aangemaakt onder een oude DSM versie die nog een 32bit kernel had ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Geen idee maar mogelijk is daardoor iets gelimiteerd.

Iets anders, kan het zijn dat je het volume hebt aangemaakt onder een oude DSM versie die nog een 32bit kernel had ?
Ja dat klopt. Ik kom van een DS216Play met 2x2 TB...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:44:
Ja dat klopt. Ik kom van een DS216Play met 2x2 TB...
Oh.. dan klopt het. Je filesystem is dan 32bit. Dit kan je niet upgraden.
Je zal dan moeten migreren naar een nieuw filesystem.
Dat zou ik hoe dan ook doen want dan kan je ook gebruik maken van btrfs e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronniedokkie
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Oh.. dan klopt het. Je filesystem is dan 32bit. Dit kan je niet upgraden.
Je zal dan moeten migreren naar een nieuw filesystem.
Dat zou ik hoe dan ook doen want dan kan je ook gebruik maken van btrfs e.d.
Ah kijk daardoor dus. Is dat ook weer duidelijk tnx!! Ja ik heb nu nog ext 4 dus een goed idee om dat om te zetten naar btrfs.
Is er eigenlijk een manier om te doen zonder alle data over te moeten zetten naar een externe omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:48:
Is er eigenlijk een manier om te doen zonder alle data over te moeten zetten naar een externe omgeving?
Ja, 2e volume aanmaken en daar naartoe verplaatsen en dan volume 1 verwijderen.

Wil je het qua naamgeving dan weer netjes hebben, volume 1 opnieuw aanmaken en weer terug verplaatsen, dan volume 2 verwijderen en volume 1 vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:19:
Dit terwijl de totale capaciteit dus 27,3 TB zou moeten zijn. Zie onderstaand.
[Afbeelding]

Hoe zou ik gewoon 1 grote volume kunnen aanmaken? Want de 420+ moet tot 108 TB kunnen.
Als je naar de volume kijkt (dus links in het menu volume aanklikken) dan heb je 3 buttons, action aanklikken, configure kiezen. Dan heb je in het onderste invoerveld de mogelijkheid om aan te geven met hoevel je wilt uitbreiden.
Daar zou dan nog +/- 7/8 Tb beschikbaarmoeten zijn.

Oh er is al antwoord op gegeven

Ik ben er zelf toevallig ook mee bezig, dus een vervolg vraag hierop. Is het verstandig om wat ruimte over te houden voor overhead e.d.?
Ik heb SHR (3x14TB + 1x 3TB) + btfrs

Ik ben aan het wachten tot de volgende 14TB aanbieding, dan komt de 4de erin. En evt een 2de als spare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronniedokkie
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ja, 2e volume aanmaken en daar naartoe verplaatsen en dan volume 1 verwijderen.

Wil je het qua naamgeving dan weer netjes hebben, volume 1 opnieuw aanmaken en weer terug verplaatsen, dan volume 2 verwijderen en volume 1 vergroten.
Oke nou helemaal top. Ga ik dat proberen. Heb sowieso natuurlijk een backup van de belangrijkste bestanden maar heb geen zin om steeds alles heen en weer te moeten slepen 😉.
Heel erg bedankt voor de hulp en oplossing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronniedokkie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Oke nou helemaal top. Ga ik dat proberen. Heb sowieso natuurlijk een backup van de belangrijkste bestanden maar heb geen zin om steeds alles heen en weer te moeten slepen 😉.
Heel erg bedankt voor de hulp en oplossing!!
Ik vraag me af of wat er gadviseerd wordt mogelijk is binnen je huidige nas.
Nieuw volume aanmaken is wel mogelijk?

Omdat je toch heen en weer moet schuiven (van volume naar volume) zou ik gewoon lekker opnieuw beginnen.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 11-01-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
job schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:15:
[...]
Ik vraag me af of wat er gadviseerd wordt mogelijk is binnen je huidige nas.
Je hebt toch al alle 4 de schijven in gebruik?
Ja dat klopt maar ik heb van de beschikbare opslagruimte nu een 2e volume kunnen aanmaken dus waarom zou het niet kunnen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja okay, dat vroeg ik me af. Of aanmaken van een nieuw volume kan.

Maar omdat je toch heen en weer moet schuiven (van volume naar volume) zou ik gewoon lekker opnieuw beginnen. Maar dat ben ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door job op 11-01-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronniedokkie
job schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:17:
Ja okay, dat vroeg ik me af.

Maar omdat je toch heen en weer moet schuiven (van volume naar volume) zou ik gewoon lekker opnieuw beginnen. Maar dat ben ik :)
Maar dan moet ik eerst mijn gehele collectie met van alles en nog wat eerst ergens neerzetten. En dan later weer terugzetten. Dan is het verplaatsen tussen volumes wel het makkelijkst lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shadow771
Ik gebruik enkel VPN om mijn Lan van buiten te benaderen.
Alle andere opties zijn in mijn ogen een te groot security risc.

En ssl binnen je Lan gebruiken is voor thuis gebruikers niet zo heel zinnig.
Verwacht je dat er op je Lan iemand zit die de http data die over het Lan loopt gaat zitten bekijken?
Hmm misschien toch zinnig als je de boel gaat open zetten, zoiets van "de put dempen als het kalf verdronken is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:41:
@Shadow771
En ssl binnen je Lan gebruiken is voor thuis gebruikers niet zo heel zinnig.
Verwacht je dat er op je Lan iemand zit die de http data die over het Lan loopt gaat zitten bekijken?
Hmm misschien toch zinnig als je de boel gaat open zetten, zoiets van "de put dempen als het kalf verdronken is".
*zucht* ..........

of iemand doet (met goede reden) dit:

Afbeeldingslocatie: https://d1smxttentwwqu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/08/synology-ssl-10.png.webp

en wilt geen last hebben van cert errors.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 11-01-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
Ik heb een terugkerend probleem dat de iCloud van mijn vriendin vol loopt. Als ze een melding krijgt dan verwijder ik wat filmpjes van Whatsapp en wat andere bestanden/apps en dan is de melding weer een tijdje weg.
Maar een poosje later krijgt ze die melding natuurlijk weer...

Is er een mogelijkheid om mijn Synology te gebruiken als backup ipv iCloud? Dat doe ik al van haar foto's en video's. Maar is dat ook mogelijk met bv de iPhone backup of Whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*Zucht* ...... sommige mensen zullen het nooit begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Na wat problemen met het filesysteem, welke opgelost is door een herinstallatie van het volume, kan ik nergens meer vinden hoe ik in Download Station een specifieke gebruiker downloads laat toevoegen.

Ik laat DS een specifieke map scannen voor torrents en NZB's. Vóór de totale herinstall werden deze downloads toegevoegd onder de gebruiker Download. Nu is dat niet meer zo en Google helpt me helaas ook niet verder. Althans, blijkbaar kan ik het niet vinden :+.

Iemand een idee hoe ik dit weer terug kan krijgen?

Nvr mind... Blijkbaar is het enkel nodig om die specifieke gebruiker te laten scannen :+.

[ Voor 17% gewijzigd door MC Taz Man op 12-01-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik zit me te oriënteren op een upgrade van mijn huidige nas. Het is meer een luxe probleem op dit moment omdat ik een bol.com bon van 500 euro heb van mijn overuren.

Heb nu een DS718+ die prima bevalt, is nu 1 jaar oud. Daarbij heb ik 1x 6TB en 1x 4TB WD Red schijf. De 6TB gebruik ik voor films en de 4TB voor series en persoonlijke data en foto's.
Ik draai er verschillende docker containers op en loop tegen de grens van de 2GB geheugen aan (wat natuurlijk uit te breiden is).
Ik heb een DS211 bij mijn ouders waar backups op worden gemaakt.

In de loop van de jaren heb ik een leuke collectie films opgebouwd. Maar goed bij een crash mogen deze verloren gaan. De persoonlijke data staat als backup dus bij mijn ouders.

Ik zit momenteel te denken aan een DS920+ en zou dan 2x 6TB willen voor films en series en dan 1x een 2TB schijf voor de persoonlijke data. Voor de toekomst kan ik dan nog uitbreiden met 1 schijf. Om het allemaal in SHR te zetten vind ik zonde van de opslag en kosten.

Heb altijd 2 sleufs nassen gehad en denk toch dat 4 sleuven mij op den duur gaan helpen, maar ergens kan ik het mezelf niet verkopen :)

Ik wil in de toekomst gaan werken met Home Assistent en VM's en denk dat ik daarmee bij de 920+ toekomst zekerder ben dan de DS718+ (het model is immers al ruim 3 jaar oud). Maar ook dat ik in de toekomst ervoor kan kiezen om mijn persoonlijke data in SHR te zetten.

Wat vinden jullie? Een alternatief is upgraden naar een 720+ ipv een 920+. De prijzen van de 718+ en de 720+ zijn nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Binnetie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:53:

Ik wil in de toekomst gaan werken met Home Assistent en VM's en denk dat ik daarmee bij de 920+ toekomst zekerder ben dan de DS718+ (het model is immers al ruim 3 jaar oud). Maar ook dat ik in de toekomst ervoor kan kiezen om mijn persoonlijke data in SHR te zetten.
Ik denk dat dit wel een belangrijk zinnetje is. Ik kan me ook voorstellen dat het zonde is (of voelt) om een 920+ in te zetten als je niet direct meer schijven en/of SHR gaat doen, als ik kijk naar het prijsverschil tussen de 720+ en de 920+ en jouw cadeaubon meereken wist ik het wel, dan was ik voor de 920+ gegaan. Dat heb ik zelf dan ook gedaan, komend van een 218+, maar zonder cadeaubon ;-)

Ik ben ontzettend blij met de 4 bays (1 schijf voor camerarecording, 3 schijven in SHR voor data). SHR/Raid is geen backup, maar met, in mijn geval, 3 schijven in SHR is het toch een fijner gevoel. Ik heb dan maar 3x2TB omdat ik niet bijzonder veel data heb, dus is niet helemaal vergelijkbaar met jouw schijven, maar toch.

Je legt dan volgens mij 72 euro bij met de bon.

Als mogelijk extra excuus heb je nog dat de 920+ 4GB heeft t.o.v. de 720+ 2GB. Uitbreiden kan natuurlijk, maar toch.

Dat is, als je tenminste echt iets nieuws wil kopen. Die 718+ is natuurlijk nog een meer dan prima NAS! Scheelt qua snelheid naar de 720 of 920 niet zoveel denk ik, wat je daadwerkelijk verneemt. Ik wilde destijds graag een 4bay NAS, maar anders had ik de 218+ ook gewoon gehouden.

[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 12-01-2021 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Binnetie
Je geld in je zak houden. :)

Edit:
Geheugen uitbreiden is niet verkeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door technorabilia op 12-01-2021 12:40 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het zijn lastige keuzes. In de toekomst wil ik ook iets met camerabewaking doen, ben nog bezig met een plan hoe ik POE/stroom naar de cameras ga brengen. Maar dat terzijde.
Voor mijn gevoel zit er ruim 3 jaar ontwikkeling tussen de J3455 en de J4125 Celeron CPU die gebruikt worden in de beide soorten nassen.

Hoe zijn de ervaringen met de migratie tussen 2 modellen? Ik lees op de site van Synology wel dat je schijven zo over kunt zetten maar er staat altijd bij dat je een backup moet hebben voor als het mis gaat. Ik koos er daarom altijd voor om de data zelfstandig te kopiëren naar de nieuwe nas. is alleen een investering in schijven voordat je de oude verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Binnetie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:15:
Hoe zijn de ervaringen met de migratie tussen 2 modellen?
Eazy peazy
Ik lees op de site van Synology wel dat je schijven zo over kunt zetten
Met deze modellen (want vanaf DSM 6), dat klopt.
maar er staat altijd bij dat je een backup moet hebben voor als het mis gaat.
Dat moet je gewoon standaard al hebben. Daar zit geen 'maar' aan...
Ik koos er daarom altijd voor om de data zelfstandig te kopiëren naar de nieuwe nas. is alleen een investering in schijven voordat je de oude verkoopt.
Tenzij je de oude NAS wilt hergebruiken als backup NAS ofzo is dat een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Shadow771 dank voor je antwoord. Dan ga ik mijn schijven niet vervangen voor nieuwe en verkoop ik alleen de nas als ik over ga.
Ik zie dat de 6TB nog een SMR model is. Hier staan films op. SMR is niet erg zolang je deze niet gebruikt in RAID of SHR toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:59
Ik zit me te oriënteren op een upgrade van mijn huidige nas. Het is meer een luxe probleem op dit moment omdat ik een bol.com bon van 500 euro heb van mijn overuren.

Heb nu een DS718+ die prima bevalt, is nu 1 jaar oud. Daarbij heb ik 1x 6TB en 1x 4TB WD Red schijf. De 6TB gebruik ik voor films en de 4TB voor series en persoonlijke data en foto's.
Ik draai er verschillende docker containers op en loop tegen de grens van de 2GB geheugen aan (wat natuurlijk uit te breiden is).

In de loop van de jaren heb ik een leuke collectie films opgebouwd. Maar goed bij een crash mogen deze verloren gaan. De persoonlijke data staat als backup dus bij mijn ouders.

Ik zit momenteel te denken aan een DS920+ en zou dan 2x 6TB willen voor films en series en dan 1x een 2TB schijf voor de persoonlijke data. Voor de toekomst kan ik dan nog uitbreiden met 1 schijf. Om het allemaal in SHR te zetten vind ik zonde van de opslag en kosten.

Heb altijd 2 sleufs nassen gehad en denk toch dat 4 sleuven mij op den duur gaan helpen, maar ergens kan ik het mezelf niet verkopen :)

Wat vinden jullie? Een alternatief is upgraden naar een 720+ ipv een 920+. De prijzen van de 718+ en de 720+ zijn nagenoeg gelijk.
Ik zou 1 (of meerdere) generatie overslaan, ik heb zelf een 918+ als werkpaard, en een ds216 en ds214 als backup.

Van een 718+ naar een 920+ is behalve de 2 extra bays niet echt een upgrade te noemen,
de 2 gb extra is leuk (ik heb er 8 gb in) .

Ik hoop zelf dat er een 922+ of een 924+ model met amd cpu komt wat echt een hele flinke cpu boost is ten opzichte van de 918+ met intel dan zou ik meteen upgraden.

Ik draai een windows server 2016 virtual op 2 virtual cpu's met 2 gb en daarnaast een aantal ubuntu virtuals.

En hoewel windows server 2016 meer dan oke werkt op 2 virtual cpu's (zelfs op virtual 1 cpu met 1 gb als shoutcast radio station) zou ik het best wel lekker vinden om flink wat meer power te hebben voor een virtual windows server 2016 die ook lekker snappy werkt zonder meteen alle cpu cores op te slokken.

Wat betreft bays snap ik je wel, ik heb in de 918+ zelf een 8 tb voor opslag, een 2 tb voor surveillance station, een 500 gb als download schijf en een ssd voor de virtuals en docker.

Ik had eerst ook 2 x 8 tb mirror in de 918+, maar daar heb ik er een van verhuisd naar de ds214 voor een extra backup.

De ds216 en ds214 zijn dus de echte backups met 8tb's erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:34

Mijn mening: Er is momenteel maar 1 een echt interessante Synology:

pricewatch: Synology DiskStation DS1821+

Natuurlijk is deze 8-bay, duur etc. Maar verreweg de beste specs en hiermee kun je 10 jaar vooruit en alles draaien (max 32GB RAM, SSD Cache etc.).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn mening. Er is maar één écht interessant alternatief: een voormalig Google datacenter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZnrALwP6JiEnIMDR8U1swBeytk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlLiIvHzUVVQpnS4rNeuTlny.png?f=fotoalbum_large

Tuurlijk, iets duurder, maar verreweg de beste specs en hiermee kun je ruim 20 jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Wellicht snap ik niet goed wat een back-up is, maar via Hyper Backup maak ik iedere dag een back-up naar een externe HD. Af en toe kijk ik even in het rapport en nu zag ik opeens dit staan:
deleted,Files/Back-up/Sync/Download/3S1jr4.jpg,3 MB,2021-01-12 00:28:26
Waarom zou een back-up iets verwijderen? Het hele idee is toch dat als ik per ongeluk iets verwijder dat ik het kan terughalen? Ik kon ook zo geen instelling vinden die hier iets over zegt.

edit: Ik word me bewust van mijn domheid. Ik heb dit bestand verplaatst naar een andere map die ook in de back-up meedraait. Hyper Backup herkent dit blijkbaar want verderop in het rapport staat hetzelfde bestand onder 'new'.

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/images/f6f91f0f5bd4d733e1fb9dfee1c37580/tenor.gif

[ Voor 25% gewijzigd door Sharky op 13-01-2021 13:26 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sharky
In Hyper Backup kun je aangeven hoeveel versies er worden bewaard. Die file zul je hebben verwijderd en dit is/wordt zo in de laatste backup opgenomen. Als je een eerdere Hyper Backup versie bekijkt dan is die file nog aanwezig en kun je die desgewenst terughalen.

Via DSM, Hyper Backup kun je de details van de backup bekijken waaronder de versie explorer.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

kraades schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:27:
@Sharky
In Hyper Backup kun je aangeven hoeveel versies er worden bewaard. Die file zul je hebben verwijderd en dit is/wordt zo in de laatste backup opgenomen. Als je een eerdere Hyper Backup versie bekijkt dan is die file nog aanwezig en kun je die desgewenst terughalen.

Via DSM, Hyper Backup kun je de details van de backup bekijken waaronder de versie explorer.
Ik heb mijn post ge-edit. Ik snapte het zelf gewoon niet helemaal en het werkt prima. Bedankt voor het meedenken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:05
Ik heb een DSDS718+ met daarin een 8TB schijf. Nu begint deze schijf vol te raken en heb ik een 2e precies dezelfde harde schijf gekocht. De huidige schijf zit in een eigen opslagpool type SHR. Kan ik daar nu de nieuwe schijf aan toevoegen dat je 1 grote disk krijgt van 16TB? Gegevens bescherming is niet nodig.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een SHR met 1 schijf is een basic volume. Wanneer je er een tweede schijf bijzet maakt synology er een raid 1 van. Een grote opslag (een jbod) kan alleen als je opnieuw begint met lege schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
rscheper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Ik denk dat dit wel een belangrijk zinnetje is. Ik kan me ook voorstellen dat het zonde is (of voelt) om een 920+ in te zetten als je niet direct meer schijven en/of SHR gaat doen, als ik kijk naar het prijsverschil tussen de 720+ en de 920+ en jouw cadeaubon meereken wist ik het wel, dan was ik voor de 920+ gegaan. Dat heb ik zelf dan ook gedaan, komend van een 218+, maar zonder cadeaubon ;-)

Ik ben ontzettend blij met de 4 bays (1 schijf voor camerarecording, 3 schijven in SHR voor data). SHR/Raid is geen backup, maar met, in mijn geval, 3 schijven in SHR is het toch een fijner gevoel. Ik heb dan maar 3x2TB omdat ik niet bijzonder veel data heb, dus is niet helemaal vergelijkbaar met jouw schijven, maar toch.

Je legt dan volgens mij 72 euro bij met de bon.

Als mogelijk extra excuus heb je nog dat de 920+ 4GB heeft t.o.v. de 720+ 2GB. Uitbreiden kan natuurlijk, maar toch.

Dat is, als je tenminste echt iets nieuws wil kopen. Die 718+ is natuurlijk nog een meer dan prima NAS! Scheelt qua snelheid naar de 720 of 920 niet zoveel denk ik, wat je daadwerkelijk verneemt. Ik wilde destijds graag een 4bay NAS, maar anders had ik de 218+ ook gewoon gehouden.
Valt me de laatste tijd veel vaker op: rijsverhogingen bij Bol. Amper een dag later is de DS920+ ineens €615,- een verhoging van 43 euro...

Edit:
Je kunt blijkbaar een andere verkoper kiezen en dan moet hij alsnog 572 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:05
job schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:51:
Een SHR met 1 schijf is een basic volume. Wanneer je er een tweede schijf bijzet maakt synology er een raid 1 van. Een grote opslag (een jbod) kan alleen als je opnieuw begint met lege schijven.
Dus als ik dat zou willen is de enige oplossing alles te formatteren?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
robbinonline schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Yep. Je wilt blijkbaar van een SHR (raid) array naar een JBOD array . Dus heel die array moet opnieuw gemaakt worden.
Binnetie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:18:
Ik zie dat de 6TB nog een SMR model is. Hier staan films op. SMR is niet erg zolang je deze niet gebruikt in RAID of SHR toch?
Ik heb op meerdere fora ook discussies hierover gezien... Ik denk dat je gelijk heb, maar durf het niet met alle zekerheid te zeggen.

[ Voor 86% gewijzigd door Shadow771 op 14-01-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Shadow771 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Yep. Je wilt blijkbaar van een SHR (raid) array naar een JBOD array . Dus heel die array moet opnieuw gemaakt worden.

[...]

Ik heb op meerdere fora ook discussies hierover gezien... Ik denk dat je gelijk heb, maar durf het niet met alle zekerheid te zeggen.
Zou dit wel kunnen als je vanaf het begin je ene schijf al als JBOD instelt? Of kan dat niet met maar één schijf. Vind het wel een interessante vraag, omdat ik ook later misschien van één naar twee schijven zou willen, en redundancy al off-site heb opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik heb op de zaak een Synology RackStation RS815+ staan welke wordt gebruikt als backup server.

Deze draait al sinds 2016 geheel probleemloos, maar gisteren kreeg ik ineens de melding dat een backup niet gelukt was, en de NAS is compleet niet bereikbaar, ook niet te pingen.

Op de NAS zelf knipperen de 3 lampjes van de 3 HDD's die erin zitten groen, verder geen alarmlampjes.

Het "hard" uitzetten van de NAS door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden en weer aan te zetten lost het probleem "even" op.

De NAS is weer enige tijd (uur ofzo) bereikbaar, maar daarna weer niet bereikbaar.

Wat kan ik hier mee?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Bio schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Zou dit wel kunnen als je vanaf het begin je ene schijf al als JBOD instelt? Of kan dat niet met maar één schijf. Vind het wel een interessante vraag, omdat ik ook later misschien van één naar twee schijven zou willen, en redundancy al off-site heb opgelost.
Lijkt me wel. Zowiezo een aparte Storage Pool aanmaken en waar je neem ik aan kan aangeven dat dat een JBOD array moet zijn. Dan vervolgens kan je daar de nieuwe disk aan toevoegen, terwijl je de andere disk in de andere storage pool laat dat een SHR array is.

Dus zo moet je het bekijken: 2 aparte storage pools die beide (maar) 1 disk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
robbinonline schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Niet perse.
Wat je kan doen is de nieuwe 8TB schijf toevoegen aan de NAS. Met deze schijf maak je een nieuwe opslag pool aan, daarbij geef je aan dat het JBOD moet zijn. Dan zet je al je bestanden over van je SHR pool naar je nieuwe storage pool.

Daarna verwijder je je oude SHR storage pool en voeg je deze na het formateren weer toe aan je JBOD storage pool.

Er is een kans dat je je geinstalleerde packages over moet zetten naar je nieuwe storage pool, dat kan je doen doormiddel van de packages opnieuw te installeren. Of doormiddel van deze link te volgen.

Edit:
De methode van @Shadow771 is ook een optie. Maar dan moet je met minstens 2 verschillende volumes werken, daar moet je zelf de keuze in maken of je dat wilt

[ Voor 9% gewijzigd door fyr0 op 15-01-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Dit je er niet meer bij kan komen is wel vervelend, want dat verhindert om erachterkomen wat dit veroorzaakt..

Misschien staat er iets interresant in
/var/log/messages
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Shadow771 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Dit je er niet meer bij kan komen is wel vervelend, want dat verhindert om erachterkomen wat dit veroorzaakt..

Misschien staat er iets interresant in
/var/log/messages
?
Aangezien de NAS niet benaderbaar is, gaat bovenstaande toch ook niet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:39:
[...]
Aangezien de NAS niet benaderbaar is, gaat bovenstaande toch ook niet lukken?
Tijdens dit 'uurtje' toch wel zei je net?
Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:28:
...
De NAS is weer enige tijd (uur ofzo) bereikbaar...

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 15-01-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Shadow771 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Tijdens dit 'uurtje' toch wel zei je net?

[...]
Ik zit nu in het stadium dat ik er amper meer in kom......

Maar eens weer rebooten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 15-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Grolsch
Misschien dan ook even kijken of er nog voldoende diskruimte is op de systeem partitie.

Edit:
Op / bedoel ik. Root partitie.

[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 15-01-2021 11:13 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De laatste keer dat ik erin kwam heb ik een software update gestart, maar tijdens het updaten is hij blijkbaar weer "gecrashed".

Nu heb ik in ieder geval een echte storing, namelijk een knipperend rood lampje en groen lampje.

https://imgur.com/UqBnGGc

Eens kijken wat we daar weer mee kunnen, iemand nog tips :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik had het ook gevonden, en ook deze:

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/126657

Dat wordt een nieuwe NAS ben ik bang voor.

Kan ik dan "probleemloos" mijn huidige 3 schijven overzetten naar een nieuwe, of ben ik dan alle data kwijt die er op staat :?

Op zich geen probleem, er staan alleen backups op.

Edit, zojuist maar een nieuwe RS819 besteld, ik krijg er toch een beetje een raar gevoel bij als de backups niet (goed) lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 15-01-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Ik had het ook gevonden, en ook deze:

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/126657

Dat wordt een nieuwe NAS ben ik bang voor.
In de link die je zelf geeft staat dat je je NAS kunt repareren door het toevoegen van 1 weerstand. Kosten: een paar cent. Dus een nieuwe NAS is niet de enige oplossing :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Gizz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:45:
[...]

In de link die je zelf geeft staat dat je je NAS kunt repareren door het toevoegen van 1 weerstand. Kosten: een paar cent. Dus een nieuwe NAS is niet de enige oplossing :)
Als het m'n privé NAS was had ik dat wel gedaan, maar zakelijk ga / wil ik dat risico niet lopen, oude NAS was ook 5 jaar oud, dus zakelijk gezien heeft hij geen schuld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Grolsch
Je kunt nog even met Synology contact opnemen. Misschien dat ze nog iets kunnen regelen.

Edit:
Disks kun je overzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 15-01-2021 14:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Als het m'n privé NAS was had ik dat wel gedaan, maar zakelijk ga / wil ik dat risico niet lopen, oude NAS was ook 5 jaar oud, dus zakelijk gezien heeft hij geen schuld :P
zet hem gewoon op vraag & aanbod te koop met een omschrijving van de problemen die je ervaart en mogelijke oplossing. Er is altijd wel iemand die wil knutselen.

Met een beetje geluk is het alleen de weerstand.
Mocht het ding door je laatste upgrade een corrupte firmware hebben dan is het meer werk, maar met een consolecable en google kan men ver komen.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 15-01-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kraades schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:49:
@Grolsch
Je kunt nog even met Synology contact opnemen. Misschien dat ze nog iets kunnen regelen.

Edit:
Disks kun je overzetten.
tnx voor de tips, schijven zet ik inderdaad over, met een beetje geluk is m'n data nog intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Bullshit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvX9_BDgBtDzdayg4mQ2nbPMElM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5sTKryFgza3KbiIjAQURpQg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door wvkreg op 15-01-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik heb dmv Hyper Backup een aantal backup taken aangemaakt.

Bij 1 van die taken wil ik de naam van het backup bestand (*.hbk) veranderen, omwille van herkenbaarheid. Bij het aanmaken van die taak heb ik even niet opgelet en de taaknaam ('map') niet aangepast aan hetgeen mijn NAS automatisch invulde.

Nu kun je eenvoudigweg op je doel-NAS die bestandsnaam veranderen, maar dan kan de bron-NAS uiteraard het juiste .hbk-bestand op de doel-NAS niet meer vinden.

Ik kan van alles veranderen in de instellingen, behalve de naam van het .hbk bestand...zie ik iets over het hoofd?

De enige manier die ik nu nog kan verzinnen is hem verwijderen en opnieuw aanmaken. Het betreft echter een backup taak van ongeveer 1TB (die nu nog over mijn lokale netwerk loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Smultie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:00:
Mijn mening. Er is maar één écht interessant alternatief: een voormalig Google datacenter

[Afbeelding]

Tuurlijk, iets duurder, maar verreweg de beste specs en hiermee kun je ruim 20 jaar vooruit.
Fantastisch verhaal. Maar dat slaat nergens op. NAS <> DC. Ik zie de humor er niet van in.
En ja de NAS is 400 euro duurder dan zijn wensen, maar wel top. Rest v/d Syno's is qua CPU legacy.

[ Voor 10% gewijzigd door wvkreg op 15-01-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLaP-QSsr7y1aglf7kk0lyJcQbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLOMryHigjuwBI38v1Y6xPzL.png?f=fotoalbum_large

De 100 wel, de 101 niet. Dat zal niet uitmaken imho.

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 15-01-2021 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
wvkreg schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:31:
De 100 wel, de 101 niet. Dat zal niet uitmaken imho.
Daar gaat het niet om, als hij er niet op staat kan het zijn dat daar een reden voor is.
Dus om dan meteen met 'bullshit' te gaan roeptoeteren.. terwijl het nog onjuist is ook vind ik niet echt netjes.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
DukeBox schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Daar gaat het niet om, als hij er niet op staat kan het zijn dat daar een reden voor is.
Dus om dan meteen met 'bullshit' te gaan roeptoeteren.. terwijl het nog onjuist is ook vind ik niet echt netjes.
Het is bull, want het gaat daar veelal om grootte en firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier wat meer achtergrondinformatie over de efax-schijven: https://nl.hardware.info/...van-compatibiliteitslijst

Kijk dus goed of het cmr of smr is voordat je een schijf in je nas steekt.

Edit: hier nog wat informatie over het verschil tussen de 100 en 101 efax: https://datacaredubai.com...d-100efax-vs-101efax.html

[ Voor 43% gewijzigd door job op 15-01-2021 18:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
wvkreg schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:52:
Het is bull, want het gaat daar veelal om grootte en firmware.
Nee, ze staan niet op de HCL, daar is niets bull aan, dat is een feit. Ik geef nergens aan dat het dan ook niet kan werken.

@job Het betreft hier geen SMR, dat had ik al bekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De 100 vs. 101 is waarschijnlijk dat de 101 met lucht is gevuld en de 100 met helium. Beide hebben voor- en nadelen.

Zelf zou ik nooit een disk kiezen die niet op de lijst staat. Zeker niet in een productiesysteem. Meer dan ooit meegemaakt dat een leverancier lullig deed als het erop aankomt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
jkrol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:28:
De enige manier die ik nu nog kan verzinnen is hem verwijderen en opnieuw aanmaken. Het betreft echter een backup taak van ongeveer 1TB (die nu nog over mijn lokale netwerk loopt).
Volgens mij kun je de taak eens opnieuw "linken". Hernoemen van een *.hbk bestand heb ik echter nog nooit geprobeerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:38
job schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
[...]

zet hem gewoon op vraag & aanbod te koop met een omschrijving van de problemen die je ervaart en mogelijke oplossing. Er is altijd wel iemand die wil knutselen.

Met een beetje geluk is het alleen de weerstand.
Mocht het ding door je laatste upgrade een corrupte firmware hebben dan is het meer werk, maar met een consolecable en google kan men ver komen.
@Grolsch :w *knutselaar meldt zich :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

wvkreg schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Fantastisch verhaal. Maar dat slaat nergens op. NAS <> DC. Ik zie de humor er niet van in.
En ja de NAS is 400 euro duurder dan zijn wensen, maar wel top. Rest v/d Syno's is qua CPU legacy.
Zio het een beetje als iemand zoekt een auto, zeg een Mercedes, en dan kom jij met het advies dat een Ferrari veel sneller is.
Dat is wellicht zo, maar als je budget maar de helft is, dan is het gewoon geen optie.
Ik ben zelf ook voor de ds420 gegaan omdat ik geen dock-containers draai en alleen maar SMB storage nodig heb.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Doe een mooi bod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Zio het een beetje als iemand zoekt een auto, zeg een Mercedes, en dan kom jij met het advies dat een Ferrari veel sneller is.
Dat is wellicht zo, maar als je budget maar de helft is, dan is het gewoon geen optie.
Ik ben zelf ook voor de ds420 gegaan omdat ik geen dock-containers draai en alleen maar SMB storage nodig heb.
Ja, het is al goed. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:35
Ik heb onlangs mijn DS211J vervangen door een DS218. Voor wat ik ermee doe een hele fijne upgrade!

Ik heb hierbij de schijven van de DS211J overgezet naar de DS218 en alles draait als een zonnetje.

Nu de vraag: ik wil de DS211J wegdoen. Staat hier nu nog enige data op? Als ik hem aansluit kan ik hem niet meer benaderen (zonder schijven) maar wellicht blijft er wat data achter op het geheugen van de DS hardware? Zou niet willen dat er bijv. info over user accounts nog ergens op het apparaat staat.
Dank voor een reactie, heb al gezocht maar kon het antwoord niet echt vinden.
Pagina: 1 ... 86 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).