Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.
Voor mijn vrouw dacht ik mijn antieke Netgear ReadyNAS Duo v1 te gaan inzetten met 3TB schijven. Eerder zaten die 3TB schijven in de DS213+ en de 1TB schijven in de ReadyNAS.
Na een tijdje klooien blijkt die ReadyNAS dus maar schijven van max. 2TB aan te kunnen. Prima, dan ga ik die ReadyNAS uitfaseren en voor de vrouw een Synology NAS nemen.
Nu dacht ik er aan om de DS220j te kopen. Hier kan ik dan af en toe een backup van maken naar de 720+. De 720+ heeft als filesystem BTRFS en de 220j ondersteunt dat niet, die heeft als filesystem Ext4. Nu ben ik technisch onvoldoende onderlegd om te bepalen of het verschil in filesystem problemen kan geven bij het automatisch backuppen van de 220j naar de 720+, of dat dat helemaal niks met elkaar te maken heeft. Wie heeft daar op het antwoord?
[ Voor 0% gewijzigd door jochem8 op 02-01-2021 23:29 . Reden: typo ]
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Onafhankelijk hoe je de backup maakt (file copy of met backup programma). Ook rechten en dergelijke blijven in orde. Dat wordt onder water allemaal vertaald. Een file copy van synology naar een Windows machine gaat wel problemen opleveren (rechten en eigenaarschap veranderen). Maar daar is hier geen sprake van.jochem8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:29:
Vraagje: Vorige week heb ik een Synology DS720+ gekocht met 2x 6TB WD Red Plus schijven. Ik heb nog een DS213+ met 2x 1TB schijven staan waar ik de beelden van de beveiligingscamera wil gaan opslaan.
Voor mijn vrouw dacht ik mijn antieke Netgear ReadyNAS Duo v1 te gaan inzetten met 3TB schijven. Eerder zaten die 3TB schijven in de DS213+ en de 1TB schijven in de ReadyNAS.
Na een tijdje klooien blijkt die ReadyNAS dus maar schijven van max. 2TB aan te kunnen. Prima, dan ga ik die ReadyNAS uitfaseren en voor de vrouw een Synology NAS nemen.
Nu dacht ik er aan om de DS220j te kopen. Hier kan ik dan af en toe een backup van maken naar de 720+. De 720+ heeft als filesystem BTRFS en de 220j ondersteunt dat niet, die heeft als filesystem Ext4. Nu ben ik technisch onvoldoende onderlegd om te bepalen of het verschil in filesystem problemen kan geven bij het automatisch backuppen van de 220j naar de 720+, of dat dat helemaal niks met elkaar te maken heeft. Wie heeft daar op het antwoord?
Je opmerking dat een file copy van Synology naar een Windows machine niet gaat werken begrijp ik niet. Ik kan toch gewoon files van een Synology NAS halen en die op mijn computer gebruiken?
Oh zeker. Maar in het geval dat je een file copy doet, het bestand verwijderd van de synology en dan terugzet vanaf Windows, heeft het bestand de rechten van het account waarmee jij kopieert.jochem8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:48:
Bedankt voor je antwoord.
Je opmerking dat een file copy van Synology naar een Windows machine niet gaat werken begrijp ik niet. Ik kan toch gewoon files van een Synology NAS halen en die op mijn computer gebruiken?
Probeer het maar. Kopieer met een synology admin account (vanuit Windows) een file naar de Home directory van een andere gebruiker. Log vervolgens in als deze gebruiker op de synology en ga naar de Home directory. Je zult zien dat deze gebruiker dat bestand niet ziet. Windows bestandssysteem (Ntfs of fat32 bijvoorbeeld) kan niet de rechten vasthouden van een Linux bestandssysteem en vice versa.
In die zin is een file copy geen echte backup.
[ Voor 2% gewijzigd door Theone098 op 03-01-2021 11:07 . Reden: Ntfs natuurlijk, geen btrfs ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Ah ok. De oplossing is dan om niet met verschillende gebruikers te werken op die NAS, lijkt me. Ik ben nog niet eerder tegen dat probleem aan gelopen omdat ik op al mijn NAS-sen nooit met verschillende gebruikers heb gewerkt, maar enkel de NAS en shares als netwerkverbinding toe heb gevoegd aan Deze Computer (ja, volgens mij ben ik echt een basic gebruiker).Theone098 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:00:
[...]
Oh zeker. Maar in het geval dat je een file copy doet, het bestand verwijderd van de synology en dan terugzet vanaf Windows, heeft het bestand de rechten van het account waarmee jij kopieert.
Probeer het maar. Kopieer met een synology admin account (vanuit Windows) een file naar de Home directory van een andere gebruiker. Log vervolgens in als deze gebruiker op de synology en ga naar de Home directory. Je zult zien dat deze gebruiker dat bestand niet ziet. Windows bestandssysteem (Btrfs of fat32 bijvoorbeeld) kan niet de rechten vasthouden van een Linux bestandssysteem en vice versa.
In die zin is een file copy geen echte backup.
Dus volgens mij is een DS220j dan een prima keuze. Basic apparaat dat gebruikt wordt om bestanden op te slaan.
[ Voor 4% gewijzigd door jochem8 op 03-01-2021 08:00 . Reden: aanvulling ]
Tenzij je iets van een gebruikersdirectory gebruikt, zoals AD, zijn het per definitie verschillende gebruikers per NAS (ook als ze dezelfde username hebben). Maar als je via hyper backup een backup maakt, gaat dat gewoon goed en wordt alles onthouden. Daarmee kun je ook van de settings en de software eventueel een backup maken. Mocht de 220j er mee ophouden of iets mis gaan.jochem8 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:58:
[...]
Ah ok. De oplossing is dan om niet met verschillende gebruikers te werken op die NAS, lijkt me. Ik ben nog niet eerder tegen dat probleem aan gelopen omdat ik op al mijn NAS-sen nooit met verschillende gebruikers heb gewerkt, maar enkel de NAS en shares als netwerkverbinding toe heb gevoegd aan Deze Computer (ja, volgens mij ben ik echt een basic gebruiker).
Dus volgens mij is een DS220j dan een prima keuze. Basic apparaat dat gebruikt wordt om bestanden op te slaan.
Alleen in de rapportage kun je shared folders uitsluiten...Xyphoid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 04:41:
Klopt het dat je bij Storage Analyzer geen mappen kunt excluden? Of mis ik wat?
ππ» Blog ππ»
Mediainfo=nuttige tip!kraades schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:46:
@Zenyatta
Misschien nog eens met het (gratis) programma Mediainfo controleren of de indeling Γ©cht hetzelfde is?
Aangezien ik ze met hetzelfde programma, op dezelfde instellingen had geconverteerd van DVD, denk ik dat alles Γ©cht hetzelfde is. Dat idee wordt door Mediainfo bevestigd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SxebGHnebqo1HLbrG3EHA6Ff.png?f=user_large)
Ik vind het dus heel vreemd dat deel 2 wel werkt en deel 1 niet...
Dat komt omdat deel 2 een variabele bitrate heeft. Dat zie je wel vaker dat bepaalde programma's er niet mee om kunnen gaan als dat niet zo is (zwart scherm effect).
[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 03-01-2021 12:11 ]
ππ» Blog ππ»
ResumΓ©: een DS220j voor jouw vrouw om bestanden op te slaan (via een share) en daarvan een backup te maken op de 720+ (en wellicht vice versa) is prima! Het gebruikte bestandssysteem (BTFRS of Ext4) maakt niet uit.jochem8 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:58:
[...]
Ah ok. De oplossing is dan om niet met verschillende gebruikers te werken op die NAS, lijkt me. Ik ben nog niet eerder tegen dat probleem aan gelopen omdat ik op al mijn NAS-sen nooit met verschillende gebruikers heb gewerkt, maar enkel de NAS en shares als netwerkverbinding toe heb gevoegd aan Deze Computer (ja, volgens mij ben ik echt een basic gebruiker).
Een file copy of een share synchroniseren kan, houd er dan wel rekening mee dat de gebruikers op het ene NAS niet dezelfde zijn als op een ander NAS (ook al heb je dezelfde username). In veel gevallen zul je daarvan niets merken, soms kan dit wel tot uiting komen en moet je de eigenschappen van de directory (eigenaarschap) opnieuw toekennen aan de teruggezette bestanden.
Om problemen te voorkomen, gebruik je bij voorkeur Hyper backup om een backup te maken. Dit heeft ook nog andere voordelen, zoals oudere versies van bestanden kunnen trerugzetten (waar een file copy of share sync deze bestanden gewoon overschrijft). Ook fijn als je door een virus of ransomware wordt getroffen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het bestand corrupt is?Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Mediainfo=nuttige tip!
Aangezien ik ze met hetzelfde programma, op dezelfde instellingen had geconverteerd van DVD, denk ik dat alles Γ©cht hetzelfde is. Dat idee wordt door Mediainfo bevestigd:
[Afbeelding]
Tja... Via de weboptie als admin kan ik het afspelen, via Kodi ook... Alleen niet in de app zelf.Theone098 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het bestand corrupt is?
Deel 2 speelt juist wel af. Deel 1 niet. En beide bestanden zijn met dezelfde instellingen van DVD geconverteerd.kraades schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:10:
@Zenyatta
Dat komt omdat deel 2 een variabele bitrate heeft. Dat zie je wel vaker dat bepaalde programma's er niet mee om kunnen gaan als dat niet zo is (zwart scherm effect).
En als je dan bestand 1 dezelfde instellingen als bestand 2 geeft?Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Deel 2 speelt juist wel af. Deel 1 niet. En beide bestanden zijn met dezelfde instellingen van DVD geconverteerd.
Wat staat er bij de audio en video? Die menu's laat je ingeklapt.Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:51:
[Afbeelding]
Mijn ervaring met dsvideo is dat deze software voornamelijk struikelt over bepaalde audio codecs.
Ja, dat schrijf ik ook (een beetje ongelukkig).Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Deel 2 speelt juist wel af. Deel 1 niet. En beide bestanden zijn met dezelfde instellingen van DVD geconverteerd.
ππ» Blog ππ»
Thanks, dan ga ik een DS220j kopen en Hyper Backup gebruiken. Dank voor jullie hulp zo ver!Theone098 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:32:
[...]
ResumΓ©: een DS220j voor jouw vrouw om bestanden op te slaan (via een share) en daarvan een backup te maken op de 720+ (en wellicht vice versa) is prima! Het gebruikte bestandssysteem (BTFRS of Ext4) maakt niet uit.
Een file copy of een share synchroniseren kan, houd er dan wel rekening mee dat de gebruikers op het ene NAS niet dezelfde zijn als op een ander NAS (ook al heb je dezelfde username). In veel gevallen zul je daarvan niets merken, soms kan dit wel tot uiting komen en moet je de eigenschappen van de directory (eigenaarschap) opnieuw toekennen aan de teruggezette bestanden.
Om problemen te voorkomen, gebruik je bij voorkeur Hyper backup om een backup te maken. Dit heeft ook nog andere voordelen, zoals oudere versies van bestanden kunnen trerugzetten (waar een file copy of share sync deze bestanden gewoon overschrijft). Ook fijn als je door een virus of ransomware wordt getroffen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Ik probeer nu al een poosje Diun aan de gang te krijgen, maar nog geen geluk.Daftz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:32:
[...]
Pas op met Watchtower. Ik mocht 3 containers opnieuw configureren nadat ze waren verwijderd door deze tool. Andere containers gingen wel goed trouwens. Het idee dat containers zonder mijn weten worden bijgewerkt vind ik daarom niet zo fijn. Ik doe het liever zelf zodat ik weet dat alles weer goed opkomt. Zoveel moeite is het nu ook weer niet.
Ik heb gekozen voor Diun. Deze wordt ook bij diverse linuxserver dockers geadviseerd. De tool geeft alleen een notificatie als er updates zijn. Misschien kan Watchtower dat ook, maar door dat akkefietje was ik er wel klaar mee
Aller eerst loop ik er (natuurlijk) tegen aan dat de docker.sock niet doorgegeven kan worden via DSM. Dus ik heb nu via Portainer (gestart via ssh) een container van dium gestart. Een bind doorgegeven op config en data en de dockersock. De container draait nu al een paar dagen maar lijkt niet veel te doen.
Ik heb al geprobeerd de notifcations te debuggen, dit is gelukt en notificaties werken wel.
Als ik de logs bekijk zie ik dit:
1
| No image found |
Mijn config is deze:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # ./diun.yml watch: workers: 20 schedule: "0 */6 * * *" firstCheckNotif: true providers: docker: endpoint: "unix:///var/run/docker.sock" notif: telegram: |
Telegram settings heb ik er even uitgehaald.
De volume mappings in portainer:

Wat heb ik verkeerd gedaan?
https://f1nerd.nl
job schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Wat staat er bij de audio en video? Die menu's laat je ingeklapt.
Mijn ervaring met dsvideo is dat deze software voornamelijk struikelt over bepaalde audio codecs.
Alle info zegt dit (en is voor beide bestanden 100% identiek):job schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Wat staat er bij de audio en video? Die menu's laat je ingeklapt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oLCHceWNJimd9FOepGb4cX1L.png?f=user_large)
Overigens kreeg ik het voor elkaar MX Player te installeren op mijn Firestick, waarna deel 1 wΓ©l afspeelt.
Ik heb inmiddels al aardig wat NASsen, maar ik gebruik denk ik nog geen procent van alle functionaliteiten wat dat ding kan, zeker met de Synologies. In 2007 ben ik begonnen met een Netgear ReadyNAS Duo v1, daarna een Synology DS213+ gekocht en vorige week een DS720+ en dan binnenkort een DS220j. Als ik hier de replies voorbij zie komen dan kun je zo ongelofelijk veel met een NAS, maar tot nu toe heb ik ze alleen gebruikt voor dataopslag (beide schijven gespiegeld). Nu heb ik ook een bewakingscamera gekocht en daar wil ik de DS213+ voor gaan gebruiken. En als ik eens tijd heb (yeah right, alsof dat ooit gaat gebeuren) wil ik me wat meer gaan verdiepen in alle mogelijkheden van een Synology NAS.Laagheim schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:10:
@jochem8 Ik heb in het verleden dezelfde keuze gemaakt. Begonnen met een goedkoop J model (de 215j als ik me goed herinner) en een paar jaar later een plus model. Als je een product een tijd gebruikt kan je pas goed inschatten wat je wel en niet nodig hebt. En omdat je de harde schijven kan hergebruiken kost het alles bij elkaar niet eens heel veel meer dan meteen voor het model met alle toeters en bellen te gaan.
Even zeurpieten maar het ene bestand heeft een constante bitrate en de andere een variabele bitrate. Dat is toch niet identiek.Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:39:
[...]
Alle info zegt dit (en is voor beide bestanden 100% identiek):
Hier een case waar ook wordt gesproken over de constante bitrate = zwart scherm in combinatie met DS video en bepaalde players.
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/74573
ππ» Blog ππ»
Wellicht dat iemand me hiermee kan helpen.
Volgens File Station Properties, gebruiken de (grote) directories de volgende schijfruimte:
Om CloudStation files (muziek) direct te syncen van pc naar NAS, Γ©n deze muziek zichtbaar te krijgen in DS Audio, gebruik ik een mount --bind scriptje om de CloudStation folder te mounten in de music folder. Dit werkt prima, maar betekent dit nu dat deze ~880GB twee keer op de schijf in gebruik is?
Storage manager geeft aan dat 1.73 TB in gebruik is. Het vreemde is dat ik tevens Γ‘lles laat backuppen door Hyper Backup, en Hyper Backup gebruikt nΓ³g minder dan 877+29+173 GB, namelijk slechts 782 GB (encrypted).
Is het logisch dat die Hyper Backup zo weinig ruimte in beslag neemt? En is die ~880GB echt dubbel in gebruik nu?
Hier was ik zelf misschien wat onduidelijk, maar het gaat hier om info van deel 1, dat van deel 2 heb ik weggelaten omdat alle info hetzelfde is. Je ziet eerst info van de video, dan van de audio.kraades schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:48:
[...]
Even zeurpieten maar het ene bestand heeft een constante bitrate en de andere een variabele bitrate. Dat is toch niet identiek.
Hier een case waar ook wordt gesproken over de constante bitrate = zwart scherm in combinatie met DS video en bepaalde players.
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/74573
Dat snap ik, maar ik heb het over je oorspronkelijke screenshot. Als je ffmpeg neemt dan heb je een legio aan instellingen die je kunt uitproberen.Zenyatta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Hier was ik zelf misschien wat onduidelijk, maar het gaat hier om info van deel 1, dat van deel 2 heb ik weggelaten omdat alle info hetzelfde is. Je ziet eerst info van de video, dan van de audio.
/f/image/LgBLlwPSJm5HAVOqd4mEu0EL.png?f=fotoalbum_medium)
ππ» Blog ππ»
Om de zoveel tijd verliest hij zijn netwerkconnectie. Enige tijd terug had ik hier ook last van, maar toen heb ik het op kunnen lossen door de 2e LAN poort te gebruiken en aan de eerste een ander IP adres te hangen.
Nu heb ik een team gemaakt, dat werkt best goed. Maar na enkele minuten is de NAS niet meer bereikbaar. Er is geen dubbel IP adres in het netwerk, dus in die hoek hoef ik niet te zoeken. Zou dit echt iets hardware matigs kunnen zijn?
Ben benieuwd of mensen dit eerder hebben gezien?
Niet meer bereikbaar.
Als in helemaal verdwenen uit het netwerk? Niet meer te pingen.
Edit:
Geen disk over? Dan zou je daar een verse installatie op kunnen proberen. Beetje rigoureus wel.
Geen bijzondere netwerk configuratie neem ik aan? Aanvullende switches ertussen?
[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 03-01-2021 20:00 ]
ππ» Blog ππ»
Klopt en een reboot lost het op voor een aantal minuten. Onlangs had ik dit ook maar toen heb ik het op kunnen lossen, maar mijn gevoel zegt dat er hardwarematig iets niet goed gaat.kraades schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:53:
@Protax
Niet meer bereikbaar.
Als in helemaal verdwenen uit het netwerk? Niet meer te pingen.
Edit:
Geen disk over? Dan zou je daar een verse installatie op kunnen proberen. Beetje rigoureus wel.
Geen bijzondere netwerk configuratie neem ik aan? Aanvullende switches ertussen?
Wat bedoel je met "klopt", wat gaat er mis?Protax schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:21:
[...]
Klopt en een reboot lost het op voor een aantal minuten. Onlangs had ik dit ook maar toen heb ik het op kunnen lossen, maar mijn gevoel zegt dat er hardwarematig iets niet goed gaat.
Heb je hetzelfde probleem als je alle packages en containers op je Synology uitschakelt?
Heb je toevallig een eigen dns? Dat zorgde voor mij laatst voor een soortgelijk probleem.
Ik ken en gebruik Portainer niet, maar dit heb ik in mijn docker-compose.yml:ymoona schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Ik probeer nu al een poosje Diun aan de gang te krijgen, maar nog geen geluk.
Aller eerst loop ik er (natuurlijk) tegen aan dat de docker.sock niet doorgegeven kan worden via DSM. Dus ik heb nu via Portainer (gestart via ssh) een container van dium gestart. Een bind doorgegeven op config en data en de dockersock. De container draait nu al een paar dagen maar lijkt niet veel te doen.
Ik heb al geprobeerd de notifcations te debuggen, dit is gelukt en notificaties werken wel.
Als ik de logs bekijk zie ik dit:
code:
1 No image found
Mijn config is deze:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 # ./diun.yml watch: workers: 20 schedule: "0 */6 * * *" firstCheckNotif: true providers: docker: endpoint: "unix:///var/run/docker.sock" notif: telegram:
Telegram settings heb ik er even uitgehaald.
De volume mappings in portainer:
[Afbeelding]
Wat heb ik verkeerd gedaan?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| version: "2.1" services: diun: container_name: diun environment: - "TZ=Europe/Amsterdam" - "LOG_LEVEL=info" - "LOG_JSON=false" - "DIUN_PROVIDERS_DOCKER=true" - "DIUN_PROVIDERS_DOCKER_WATCHBYDEFAULT=true" - "DIUN_WATCH_WORKERS=20" - "DIUN_NOTIF_TELEGRAM_TOKEN=blabla" - "DIUN_NOTIF_TELEGRAM_CHATIDS=blabla" volumes: - "$DIUN_DATA_DIR:/data" - "$DIUN_DOCKER_SOCK:/var/run/docker.sock" image: "crazymax/diun:latest" |
Variabelen heb ik in de .env file staan, maar kun je natuurlijk hardcoded in de yml zetten:
1
2
| DIUN_DATA_DIR=/volume1/docker/diun/data/ DIUN_DOCKER_SOCK=/var/run/docker.sock |
Wellicht kun je dat ook even proberen om te testen? Daarna met 'docker-compose up' starten.
[ Voor 3% gewijzigd door Daftz op 04-01-2021 09:14 ]
Helaas heb ik mijn vraag niet in de Q&A of ergens anders in dit draatje kunnen vinden, of hij is beantwoord onder andere zoektermen dan ik gebruikt heb. Bij voorbaat mijn excuses.
Ik heb een Synology DS415play met 4x4TB HGST Deskstar NAS schijven die prima dienst draaien. Nu ben ik laatst verhuisd waarna ik mijn NAS niet meer ergens anders kan neerzetten dan waar ik hem hoor. En dan zeker met de HDDs erin maakt het apparaat een enorm lawaai (ook als de ventilatoren op silent staan ingesteld).
Nu heb ik op de Synologie website een lijst gevonden van ondersteunde SSDs maar er blijven nog 2 vragen hangen en hoop dat iemand van jullie mij daarmee verder kan helpen.
1: Zijn SSDs met duidelijke reden af te raden tegenover HDDs? (simpel thuis gebruik en backup)
2: Zijn er speciale brackets beschikbaar waar de SSDs in passen want de brackets voor HDDs die ik heb zijn uiteraard veels te ruim.
Alvast bedankt!
Mogelijk zijn dit disks met hoger rpm dan bijvoorbeeld Western Digital? Je zou nog disks kunnen gebruiken met een lager rpm of die bekend staan om mindere geluidsproductie.
In dit topic staat nog iets genoemd van het isoleren van de hdd bracket. Zou ook nog een optie kunnen zijn.
En verder kun je eventueel nog de fan vervangen door een stillere.
Een HDD voor een NAS is de traditionele keuze. Qua betrouwbaarheid, dataopslag en performance is een HDD een prima en veilige keuze
Dat gezegd hebbende. Een SSD kan heden ten dage ook een goede optie zijn. Het hangt ook af van je use case en wensen. Ik kan mij vinden in onderstaande atikelen. V.w.b. de keuze voor de SSD zou je je kunnen richten op de specs van de officiele SSD's van Synology. Als vergelijkingsmateriaal.
https://mariushosting.com...-synology-nas-hdd-or-ssd/
https://mariushosting.com...-sata-ssd-sat5200-series/
[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 04-01-2021 12:20 ]
ππ» Blog ππ»
Voor jouw model is een bracket niet nodig.Sharik schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:07:
2: Zijn er speciale brackets beschikbaar waar de SSDs in passen want de brackets voor HDDs die ik heb zijn uiteraard veels te ruim.
De huidige tray heeft de juiste schroefgaten aan de onderkant zitten. De schroefjes zijn meegeleverd.
https://global.download.s...yno_QIG_DS415play_enu.pdf
Concreet is de vraag: welke 4 TB schijf kan ik het beste pakken? Een 5400 rpm is voldoende, het is echt pure "domme" opslag.
Als je zoekt naar SMR in dit topic dan heb je het hele verhaal.
ππ» Blog ππ»
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Weet je nog welke je er met welke module (grootte) je de meegeleverde sodimm vervangen hebt?
Of een module half stuk kan gaan weet ik eigenlijk niet.
[ Voor 26% gewijzigd door job op 04-01-2021 19:32 ]
Ik heb er 2GB bijgeprikt dat zou betekenen dat het onboard geheugen stuk is. Was ff in de war meende dat ik 4GB moest hebben. Maar moet 3 zijn.job schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:30:
De 412+ heeft vanuit de fabriek één sodimm van 1GB, en er is geen tweede sodimm slot. Er kan dus maar 1 module in. Dus geheugen erbij steken was niet mogelijk, hooguit vervangen.
Weet je nog welke je er met welke module (grootte) je de meegeleverde sodimm vervangen hebt?
Of een module half stuk kan gaan weet ik eigenlijk niet.
Ik ben nu de geheugentest controlle aan het draaien
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
De DS412+ heeft maar 1 slot beschikbaar. Je kunt dus niet bijprikken alleen vervangen.
Edit:
Wat job zegt dus...
Je kunt mij even kijken wat de output is van:
1
2
| dmidecode -t memory cat /proc/meminfo |
[ Voor 38% gewijzigd door technorabilia op 04-01-2021 20:18 ]
ππ» Blog ππ»
De 412+ heeft geen onboard (gesoldeerd) geheugen. Ben je niet in de war met een ander model?Cyrus The Virus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:44:
Ik heb er 2GB bijgeprikt dat zou betekenen dat het onboard geheugen stuk is.
Zie hier de teardown van de 412+: YouTube: Synology DS412+ Disassembly
[ Voor 18% gewijzigd door job op 04-01-2021 21:06 ]
De EFRX is degene die je volgens mij wilt hebben. Dus ik zou een 2e WD40EFRX erbij halen.smeerbartje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:28:
Ik heb nu een WD40EFRX-68N32N0 schijf in mijn Synology 918+. Deze staat in een SHR volume (zonder data protection). Ik wil hier graag een tweede schijf bij zetten, zodat ik die data protection wel heb. Echter nu herinner ik me dat WD nogal wat gezeik heeft gehad met hun harde schijven.
Concreet is de vraag: welke 4 TB schijf kan ik het beste pakken? Een 5400 rpm is voldoende, het is echt pure "domme" opslag.
Stel ik koop een Synology 620 slim, ik installeer 2 SSD's als volume om te beginnen. Ik richt alles in, denk aan mailserver, docker, moments, etc. Vervolgens ga ik mijn backups van mijn oude nas naar de nieuwe nas verplaatsen. Dit doe ik echter niet naar de SSD's maar naar de de wat grotere 2.5 inch HDD's die ik als apart volume ga toevoegen.
Heb ik dan het voordeel dat vanwege de diensten die ik draai op mijn ssd dat mijn 2.5 inch hdd drives wel gaan slapen/hibernaten ? Of blijven die ook 24/7 spinnen ?
Heb ik nog snelheid voordeel m.b.t. DSM omdat ik dat op een SSD draai. Ik weet dat voor transfer speed over het netwerk de bottleneck ligt bij de 1gbit netwerk poort. Of wordt door het toevoegen van een extra volume met de 2.5 hdd daar ook dsm op geΓ―nstalleerd ?
Nu vraag je jezelf af waarom ik zoiets zou willen ?
- Goedkopere schijven omdat als ze wel gaan slapen ik geen nas schijven hoef te hebben.
- Minder stroomverbruik
- toewijzen dedicated schijf toewijzen voor sync met andere nas van bijvoorbeeld broer, ouders
[ Voor 1% gewijzigd door KraveN op 04-01-2021 23:48 . Reden: Typo ]
Met andere woorden, alleen je desktop zal waarschijnlijk een tikje "snappier" aanvoelen en meer niet.
Verder wordt DSM op elke disk in een systeempartitie gezet die met elkaar in een mirror staan.
En het al dan niet in sleep mode gaan is alleen afhankelijk van de applicaties die je draait.
Als die iets op bijvoorbeeld het netwerk doen, zal geen enkele disk gaan slapen, want veel zaken worden gelogd op de systeem partitie en dus ook naar elke disk geschreven.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik denk hetjob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:05:
[...]
De 412+ heeft geen onboard (gesoldeerd) geheugen. Ben je niet in de war met een ander model?
Zie hier de teardown van de 412+: YouTube: Synology DS412+ Disassembly

Ja, maar geen folders in die shared folders, toch?kraades schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:44:
[...]
Alleen in de rapportage kun je shared folders uitsluiten...
Ik heb namelijk wat folders in mijn shared folder waar wel duplicates in mogen staan.
Die wil ik dus overslaan in de rapportage.
[ Voor 6% gewijzigd door Xyphoid op 05-01-2021 14:30 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Niet dat ik weet.Xyphoid schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Ja, maar geen folders in die shared folders, toch?
Ik heb namelijk wat folders in mijn shared folder waar wel duplicates in mogen staan.
Die wil ik dus overslaan in de rapportage.
ππ» Blog ππ»
1x hoofd backup
2x extern via vpn verbonden met de router
In het verleden heb ik veel gelazer gehad met Hyper Backup, omdat de backups om de haverklap corrupt waren en deze door Synology hersteld moesten worden. Zij konden het alleen naar "alleen lezen" recoveren, dus ik was 1 Γ 2 keer per maand bezig om weer een volledige backup te draaien ipv incrementeel.
Dat schoot niet op en dus ben ik gaan rsync-en via Hyper Backup (enkele versie) en dat werkte tot voor kort perfect, totdat ik op 1 van beide backups de schijf moest vervangen.
Gelijk op beide maar vervangen, omdat ze even oud zijn en sindsdien krijg ik op beide de vage melding "Gelukt (vereist aandacht)".
In de logging staat de volgende melding:
1
| [Network to share][BackupDoel1] Backup folder [/homes] failed. (No permission to access the backup destination [192.168.140.4(BackupDoel)]. Please check you have the right permission to the backup destination.) |
en voor de andere
1
| [Network to share][BackupDoel2] Backup folder [/homes] failed. (No permission to access the backup destination [192.168.140.5(BackupDoel)]. Please check you have the right permission to the backup destination.) |
Telkens komt deze melding als de backup eigenlijk klaar is.
Uiteraard eerst gekeken of de rechten goed staan en ik heb zelfs de gebruiker even admin en later zelfs admin met extra rechten gemaakt, maar ook dat helpt niet. De backupgebruiker heeft alle rechten om in het doel te schrijven.
In eerste instantie leek het probleem te worden veroorzaakt door een lege directory die de datum "01-01-1601" had, maar na het verwijderen er van kwam de melding terug met -hoe gek- dezelfde aantallen; blijkbaar had de software die directory al overgeslagen.
Het back-up account heb ik gesynchroniseerd op alle NAS-en, maar ook dat is geen oplossing
Het verschil is minimaal als ik de aantallen en omvang vergelijk;
1
2
3
| bron : 31.207.335.955 bytes in 26.475 bestanden in 7.788 mappen doel1: 31.207.297.555 bytes in 26.473 bestanden in 7.788 mappen doel2: 31.207.297.555 bytes in 26.473 bestanden in 7.788 mappen |
Een verschil van 2 files en 306.200 bytes en beide doel-NAS-en zijn dus exact gelijk aan elkaar, maar net niet gelijk aan de bron.
Een filecompare wijst uit, dat het fysieke aantal bestanden gelijk is... (huh?) weliswaar zijn er een paar "datum/tijd"-verschillen en hadden 2 directories hoge ascii's in zich en die heb ik gecorrigeerd, dus ik had het vermoeden dat het om tijdelijke bestanden zou gaan...
Echter ik draai de backup 's nachts waneer er geen computers aan staan en dus ook geen tijdelijke bestanden open zouden kunnen staan.
Na controle blijkt, dat ik er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat de backup gelukt is, maarja... straks als ik het nodig heb mankeert er waarschijnlijk meer aan terwijl ik dacht dat het wel goed was... Ik wil dus gewoon de zekerheid van het groene vinkje :-) Vertrouwen is goed, controle is beter.
Iemand nog tips om nog te onderzoeken wat de reden van de foutmelding kan zijn?
Ik overweeg om nu een DS720+ te bestellen, deze stond al langer op mijn verlanglijstje omdat ik hier VM's op kan draaien. Doel zou zijn om een W10 VM te draaien, die ik dan evt. vanaf extern over kan nemen, daarnaast nog een PiHole VM. Zijn er mensen die een vergelijkbare setup hebben draaien en hoe werkt dit in de praktijk?
Geheugen upgrade is dan sowieso vereist? Heb ik dan aan 8GB genoeg? En is het aan te raden om er dan direct ook twee SSD's bij te plaatsen? Komt dit de performance van de VM's dan ten goede?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
In het bestand "messages" staat:
1
2
3
4
5
6
| synonetbkp: rsync_wrapper.cpp:1039 Failed to execute rsync command. cmd=[/usr/bin/rsync --timeout=600 -rlpt --chmod=ugo=rwx -H -W --delete --syno-auth --syno-meta=0 -S --exclude-from=/tmp/RSYNC_RULE_elv8yd --syno-prog=/tmp/synobackup/progress/task_42/0 --password-file=/tmp/RSYNC_PWD /volume1/homes --port=873 username@192.168.140.5::BackupDoel/Daily/ --exclude=/*/#recycle/], ret=23 synonetbkp: netbkp_upload_share_data.cpp:119 Failed to execute rsync command. synonetbkp: netbkp_backup_data.cpp:51 SYNOBkpUploadCurrentShare() fail. synonetbkp: backup.cpp:607 SYNOBkpBackupData() failed synonetbkp: (9259) [err] backup_progress.cpp:466 Backup task [Backup] completes with result [2]. Time spent: [729 sec]. synonetbkp: (9259) [err] backup_progress.cpp:481 Total Size(Bytes):[31291439737], Modified Size(Bytes):[31258350843], Total Directory:[7985], Modified Directory:[7934], Total File:[26996], Modified File:[26581], |
en ik zag dat er ook een rsync.error stond en die heb ik ook even bekeken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Fout 1: Te lange bestandsnaam voor encryptie... fijn dat dat alleen zo gemeld wordt. Aangepast en backup opnieuw gestart, maar geen verbetering in het eindresultaat Fout 2: Dit is iets van de NAS zelf wat ie niet meer terug kan vinden? [ERROR]: rsync: link_stat "/Daily/@app/NASnaam_20210105.dss" (in BackupDoel) failed: No such file or directory (2) [ERROR]: rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1904) [Receiver=3.0.9] Fout 3: Dit is iets van de NAS zelf wat ie niet meer terug kan vinden? [ERROR]: rsync: link_stat "/Daily/Administratie/_Syno_BkpMetadata.db" (in BackupDoel) failed: No such file or directory (2) [ERROR]: rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1904) [Receiver=3.0.9] Fout 4: Dit is iets van de NAS zelf wat ie niet meer terug kan vinden? [ERROR]: rsync: link_stat "/Daily/_software/_configs_/_Syno_BkpMetadata.db" (in BackupDoel) failed: No such file or directory (2) [ERROR]: rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1904) [Receiver=3.0.9] |
Je zou denken dat ie zijn eigen tijdelijke bestanden niet terug kan vinden

Geen ervaring met VM's op mijn DS918+, maar een VM heb je niet nodig voor PiHole.Protax schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:22:
Ik overweeg om nu een DS720+ te bestellen, deze stond al langer op mijn verlanglijstje omdat ik hier VM's op kan draaien. Doel zou zijn om een W10 VM te draaien, die ik dan evt. vanaf extern over kan nemen, daarnaast nog een PiHole VM. Zijn er mensen die een vergelijkbare setup hebben draaien en hoe werkt dit in de praktijk?
Gebruik daarvoor docker, eenvoudiger in onderhoud en veel minder geheugengebruik.
W10 VM's draaien over het algemeen ruk op een NAS, zelf geprobeerd op een DS918+ met 8GB RAM maar is niet te doen.Protax schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:22:
Nou ik krijg het netwerk van mijn DS715+ met geen mogelijkheid meer aan de praat (op enkele minuten na een reboot na).
Geheugen upgrade is dan sowieso vereist? Heb ik dan aan 8GB genoeg? En is het aan te raden om er dan direct ook twee SSD's bij te plaatsen? Komt dit de performance van de VM's dan ten goede?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Klopt, dat was ook mijn ervaring. Sowieso niet vergeten de Synology Guest Tool op Windows te installeren met de QEMU guest agent en VirtIO drivers. Dat scheelt in de performance. Voorheen draaide Windows 7 een stuk beter en was Synology bezig met de Windows performance te verbeteren. Dat is alweer een tijdje terug dus wie weet... (zelf niet geprobeerd)
ππ» Blog ππ»
Als ik het goed begrijp zijn de _Syno_BkpMetadata.db files nog van vroeger en niet langer van toepassing.MikeVanD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:36:
Je zou denken dat ie zijn eigen tijdelijke bestanden niet terug kan vinden
Heb je er veel op je volume staan?
sudo -i find /volume1 -name _Syno_BkpMetadata.db
Of misschien eens kijken of er iets bijzonders mee is.
ls -las _Syno_BkpMetadata.db stat _Syno_BkpMetadata.db
Edit:
Hier hetzelfde probleem voor *.dss en _Syno_BkpMetadata.db files. Helaas geen oplossing.
[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 05-01-2021 21:11 ]
ππ» Blog ππ»
Er staan er een paar honderd op het backupdoelkraades schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:06:
[...]Als ik het goed begrijp zijn de _Syno_BkpMetadata.db files nog van vroeger en niet langer van toepassing.
Heb je er veel op je volume staan?
De schijf is er vorige maand in gegaan en geformatteerd door DSM. Op de NAS waar de bronbestanden op staan, staat er niet 1.
geeft:[cmd]ls -las _Syno_BkpMetadata.db
1
| 12 -rwx------+ 1 backupgebruiker users 3072 Jan 2 23:18 _Syno_BkpMetadata.db |
Geeft:stat _Syno_BkpMetadata.db[/cmd]
1
2
3
4
5
6
7
8
| File: β_Syno_BkpMetadata.dbβ Size: 3072 Blocks: 24 IO Block: 4096 regular file Device: 1bh/27d Inode: 145490443 Links: 1 Access: (0700/-rwx------) Uid: ( 1028/backupgebruiker) Gid: ( 100/ users) Access: 2021-01-04 13:05:51.345418650 +0100 Modify: 2021-01-02 23:18:29.971070324 +0100 Change: 2021-01-02 23:18:29.971070324 +0100 Birth: - |
ja die had ik inderdaad ook gevonden.Edit:
Hier hetzelfde probleem voor *.dss en _Syno_BkpMetadata.db files. Helaas geen oplossing.
Op het doel!? En niet op de bron. Oke, dan is _Syno_BkpMetadata.db blijkbaar nog iets dat actueel is.MikeVanD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:24:
@kraades
[...]
Er staan er een paar honderd op het backupdoelIk zie dat in Hyper Backup het backuppen van de metadata ook aanstaat.. wellicht is dat de boosdoener voor deze bestanden? Voor mij hoeft dat niet per se, zal het eens uitzetten en proberen.
Wel vreemd, want de errors suggereren dat _Syno_BkpMetadata.db op de bron te vinden is. Althans, dat is mijn interpretatie.
Het zou inderdaad metadata kunnen zijn. Mogelijk is _Syno_BkpMetadata.db een sqlite database waar je even in zou kunnen kijken (met sqllite3 op de prompt).
Ik weet niet precies om welke metadata het gaat en of je dit "zomaar" kunt weglaten zonder dat een restore problemen gaat geven (als in een niet exacte restore). Aan de andere kant zie ik niet goed wat rsync niet zelf kan backuppen.
Misschien toch een ticket aanmaken bij Synology support? Gezien het belang van een 100% accurate backup.
ππ» Blog ππ»
Ik heb nu een nieuwe, kleine backup lopen met de metadata uit. Als dat goed gaat, zal ik een bestaande draaien met de metadata uit en als dat goed gaat is het klaar.
Gaat dat niet goed, maak ik een nieuwe taak aan zonder metadata en als die ook niet goed gaat...
yup, ze zullen wel gestoord van mij worden onderhand.kraades schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:
[...]Misschien toch een ticket aanmaken bij Synology support? Gezien het belang van een 100% accurate backup.
Zou eventueel nog naar synchronisatie kunnen kijken, maar daarmee kom ik wel verder weg van de door mij gewenste oplossing, maar goed... een betrouwbare backup/kopie is mij ook heel wat waard.
QEMU guest agent heb je sws nodig wil hij bereikbaar zijn via het IP en VirtIO drivers zijn ook noodzakelijk inderdaad. Heb nu een simpel PC'tje met Proxmox staan, daarop verschillende VM's waaronder W10 en dat draait als een zonnetje. Je merkt geen verschil met bare metal qua performance, dat was op de Syno wel heel anders.kraades schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:46:
@Sp33dFr34k
Klopt, dat was ook mijn ervaring. Sowieso niet vergeten de Synology Guest Tool op Windows te installeren met de QEMU guest agent en VirtIO drivers. Dat scheelt in de performance. Voorheen draaide Windows 7 een stuk beter en was Synology bezig met de Windows performance te verbeteren. Dat is alweer een tijdje terug dus wie weet... (zelf niet geprobeerd)
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ik zie het inderdaad. Nog "even" geprobeerd. In het begin van VMM was dat nog niet gestroomlijnd en moest je zelf nog uitvinden hoe het met de guest tools in z'n werk ging.
Het is niet snel maar wel werkbaar als het eenmaal draait. Op de laatste Windows 10 20H2 via RDP (high color, low performance) op een DS716+ met 2 CPU's en 4 GB's RAM.
Ik tik dit nu op deze VM, maar je moet er inerdaad niet de hele dag achter zitten...
ππ» Blog ππ»
Met imapsync kan je mails van de ene mailserver naar een ander mailserver kopieren. Mijn idee is dus:
- Synology Mail Server installeren op mijn NAS.
- E-mail accounts aanmaken op de NAS.
- Dmv imapsync de emails kopieren naar mijn NAS.
Of zijn er betere / slimmere manieren om backups te maken van je mail?
Oh ja, belangrijk is wel dat ik moet kunnen instellen op welke volume de mails worden bewaard op de NAS. Kan dat?
/edit
Ik heb Synology Mail Server geinstalleerd, maar ik kan de optie niet vinden om mail accounts aan te maken
[ Voor 17% gewijzigd door c-nan op 06-01-2021 11:01 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ik meen mij te herinneren dat bij Synoloy Mail Server alle mail in de $HOME directory wordt opgeslagen.c-nan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:43:
Oh ja, belangrijk is wel dat ik moet kunnen instellen op welke volume de mails worden bewaard op de NAS. Kan dat?
Bij Synology MailPlus Server kun je dat kiezen.
https://www.synology.com/.../mailplus_server_creation
Er zit wel een licentie aan verbonden. De eerste 5 users zijn gratis.
ππ» Blog ππ»
Ook MailPlus Server is geen oplossing. Je kan geen e-mail accounts aanmaken. Je moet een NAS gebruiker aanmaken en voor die gebruiker vervolgens e-mail activeren. Ik wil helemaal geen NAS accounts aanmaken, ik wil gewoon simpel e-mail accounts aanmakenkraades schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:44:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat bij Synoloy Mail Server alle mail in de $HOME directory wordt opgeslagen.
Bij Synology MailPlus Server kun je dat kiezen.
https://www.synology.com/.../mailplus_server_creation
Er zit wel een licentie aan verbonden. De eerste 5 users zijn gratis.
Als het geen probleem is de backup door een Pc te laten uitvoeren en op te slaan op je Nas zou je mailstore kunnen gebruiken.
Die hebben een gratis versie voor thuisgebruikers
https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/
[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 06-01-2021 13:43 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dan een 3rd party mail server draaien ofzo op je NAS? Ik weet niet wat voor NAS model je hebt, maar ik heb MailCow ook draaien op mijn DS718+ (16 GB ram). Zie hier hoe ik dit draaiend heb, want dit werkt NIET op Synology's custom Docker engine.c-nan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
Ook MailPlus Server is geen oplossing. Je kan geen e-mail accounts aanmaken. Je moet een NAS gebruiker aanmaken en voor die gebruiker vervolgens e-mail activeren. Ik wil helemaal geen NAS accounts aanmaken, ik wil gewoon simpel e-mail accounts aanmaken
Ik heb niet in detail gekeken, maar als het te maken heeft met de oude Docker versie op Synology, dan zou je eventueel nog Docker in Docker kunnen draaien om de laatste Docker versie op Synology te draaien.
Nou ja, misschien niet echt iets voor zoiets belangrijks als een Mail server...
ππ» Blog ππ»
Niet alleen de versie, maar ook het feit dat je geen Stacks kan draaien in Synology Docker.
In de Docker versie die Synology gebruikt is e.e.a. niet helemaal in orde.Shadow771 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:23:
@kraades
Niet alleen de versie, maar ook het feit dat je geen Stacks kan draaien in Synology Docker.
Maar ik denk dat als je de Docker in Docker container gebruikt je de volledige functionaliteit hebt. Dan zou het moeten werken.
~ # docker version -f '{{.Server.Version}}' 20.10.2 ~ # exit root@DS716V:~# docker version -f '{{.Server.Version}}' 18.09.8 root@DS716V:~#
Edit:
Of gewoon Ubuntu als base image en dan Docker installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 06-01-2021 13:50 ]
ππ» Blog ππ»
Dat heb ik hier ook bijna gedaan. Maar dan als VM (GUI-loos).kraades schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Of gewoon Ubuntu als base image en dan Docker installeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 06-01-2021 14:10 ]
Bijna inderdaad (ik zag je post nog voor je edit...Shadow771 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:09:
[...]
Dat heb ik hier ook bijna gedaan. Maar dan als VM (GUI-loos).
[...]
Ik zag dat Mailcow setup ook compatible is met Alpine en apk installer dus in theorie moet het gewoon te installeren zijn in de de eerder genoemde container. Op je Synology zie je dan maar 1 container. Daarin draait dan de laatste Docker versie met de containers die nodig zijn voor Mailcow.
Nou ja. Leuk voor een regenachtige dag. Of niet...
ππ» Blog ππ»
Overzicht geeft aan dat 9.1 TB is, welke is correct?
Wat bedoel je met overzicht?aotholland schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:20:
Ik heb een nieuwe 10 TB hdd (WD101EFAX). Bij het maken van Volume zie ik dat totale capaciteit 8.73 TB?
Overzicht geeft aan dat 9.1 TB is, welke is correct?
Als je naar Storage Manager gaat
-> Volume
Daar zie je 3 waardes (Total capacity, Used capacity & Available capacity), wat staat daar?
-> Storage Pool
Daar zie je 3 waardes (Total capacity, Used capacity & Available capacity), wat staat daar?
De available capacity van je storage pool kan je geven aan je volumes
Totale capaciteit 8.73 TB
Gebruikt 230.99 MB
Beschikbare Capaciteit 8.73
Onder Storage pool
Totale capaciteit 9.09 TB
Gebruikte capaciteit 9.09 TB
Beschikbare 0 byte (ben nog aan het installeren)
8.73 is te weinig voor 10 TB hdd?
fyr0 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:39:
[...]
Wat bedoel je met overzicht?
Als je naar Storage Manager gaat
-> Volume
-> Storage Pool
De available capacity van je storage pool kan je geven aan je volumes
Zie hier.
Edit:
Niks aan de hand dus. Klopt.
[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 07-01-2021 21:58 ]
ππ» Blog ππ»
Volgens die artikel dat DSM file system 300 GB gebruikt. Daarom geeft het 8.73 TB aan onder volume.kraades schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:48:
@aotholland
Zie hier.
Edit:
Niks aan de hand dus. Klopt.
Is totale capaciteit van 9.09 TB correct?
Ja, dat klopt.
HDD leveranciers rekenen wat optimistisch namelijk 1 TB = 1000 GB.
Maar computers rekenen anders namelijk:
1 TB = 931 GB werkelijk = 9,09 TB werkelijk.
Want 1 KB is 1024 (2^10) bytes en niet 1000 (10^3) bytes.
Je houdt dus minder over dan op het etiket staat.
Edit:
Rekentooltje @ http://www.endmemo.com/data/diskcapacity.php
[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 07-01-2021 22:14 ]
ππ» Blog ππ»
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Tv is bedraad aangesloten ook geprobeerd met tv op wifi. Ik heb een DS218+. Zou de NAS al niet zelf transcoderen? Of kan ik dat handmatig doen?kraades schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:46:
@Xtince
Tv bedraad aangesloten?
Misschien alleen bij bepaalde type zwaardere media?
Kun je transcoderen op je NAS? Welke NAS heb je?
Vreemde is dat het dus op de iPhone en iPad zelfde bestand wel vloeiend loopt.
Het is afhankelijk welke dlna profielen je devices ondersteunen.
Als je video overeenkomt met een dlna profiel dat een device native ondersteund, zal er niet getranscodeerd hoeven te worden en speelt de video soepel af
Als die profielen niet overeenkomen gaat er getranscodeerd worden en daar hebben de meeste Nassen te weinig cpu power voor.
Hoe kan ik dat checken? Ik gebruik de NAS al jaren en dit is de eerste keer dat het gebeurd met wat bestanden. Weet niet of dat nog een andere kijk op je reactie geeft? Bestanden die afgespeeld worden zijn mkv bestanden.Ben(V) schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:44:
Is niet vreemd.
Het is afhankelijk welke dlna profielen je devices ondersteunen.
Als je video overeenkomt met een dlna profiel dat een device native ondersteund, zal er niet getranscodeerd hoeven te worden en speelt de video soepel af
Als die profielen niet overeenkomen gaat er getranscodeerd worden en daar hebben de meeste Nassen te weinig cpu power voor.
Zit bij de haperingen het cpu gebruik tegen of op 100%* dan is dat waarschijnlijk de bottleneck
*ik weet niet zeker hoe dit gelezen moet worden bij multicore / of het transcode daar optimaal gebruik van maakt
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
De video die erin zit kan van alles zijn.
De variaties zitten in birate, type bitrate(vbr, cbr enz), video codec, resolutie, audio codec en subtiles
Je kunt met ffmpeg kijken wat er precies inzit met het volgende commando:
ffmpeg -i videofile.mkv
Wat hierboven wordt gezegd.
Zie ook hier voor info.
Blijkbaar kun je als je NAS kan transcoderen ook nog e.e.a. in de app instellen?
Mkv is slechts een container formaat. Daar kan van alles inzitten qua video en audio.
Je kunt met het programma Mediainfo nog kijken wat er precies inzit en of dit afwijkt van je andere media
ππ» Blog ππ»
Heel veel tv's hebben maar een zeer beperkt aantal DLNA profielen aan boord.
De oorzaak is dat TV fabrikanten op een lijn zitten met content providers en die vinden het helemaal niet leuk dat je films vanaf een Nas kunt afspelen, dus gezamenlijk werpen ze allerlei technische problemen in de strijd om dat tegen te gaat.
Technisch gezien is het een fluitje van een cent om een mediaplayer in een TV in te bouwen die rechtstreeks vanaf een Nas share video's af kan spelen.
Alle hardware die daar voor nodig is zit al in de TV, maar ze blijven enkel het bijzonder krakkemikkige DLNA protocol ondersteunen.
/f/image/JfeXFAh9gAjT5N80MNyMEvzH.png?f=fotoalbum_large)
De image van LinuxServer.io doen dat als volgt:
https://docs.linuxserver....derstanding-puid-and-pgid
Op basis hiervan wordt er ergens een groupmod en usermod gedaan in de container.
Quick Fix.. Dat kun je hier ook doen alleen moet je dit steeds opnieuw doen als je de container opnieuw aanmaakt.
En andere optie is mogelijk user namespaces maar ik weet niet of dat werkt op Synology.
ππ» Blog ππ»
Thanks; eigenlijk maakt het me niet eens zo heel veel uit moet ik zeggenkraades schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:38:
@smeerbartje
De image van LinuxServer.io doen dat als volgt:
https://docs.linuxserver....derstanding-puid-and-pgid
Op basis hiervan wordt er ergens een groupmod en usermod gedaan in de container.
Quick Fix.. Dat kun je hier ook doen alleen moet je dit steeds opnieuw doen als je de container opnieuw aanmaakt.
En andere optie is mogelijk user namespaces maar ik weet niet of dat werkt op Synology.
Dit lijkt allemaal het geval te zijn. Zie jij verder nog nadelen van het hebben van files met permissions 999:999?
[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 08-01-2021 13:50 ]
Ik zie dat die bij mij 5050 gebruikt, dus ik heb ook nog werk aan de winkel.smeerbartje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:53:
Ik ben bezig om mijn postgres databases in een docker container op de 918+ te draaien. Dit lukt prima; echter ik heb één klein dingetje waar ik nog mee zit. Namelijk het feit dat de in de container aangemaakte files niet overheenkomen met de users die aanwezig zijn op de host (lees: de synology). Zie onderstaande screenshot. Hoe fixen jullie dit?
In je docker-compose zou je de environment variabelen UID / PGID moeten kunnen zetten.
Maar die env vars moeten wel door de betreffende image worden ondersteund. Die van linuxserver.io doen dat, maar de officiele postgres bijvoorbeeld niet. Zij raden aan om hiervoor de "--user"-param te gebruiken. Alleen wordt deze weer niet door de (GUI) van synology ondersteund.HeSitated schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Ik zie dat die bij mij 5050 gebruikt, dus ik heb ook nog werk aan de winkel.
In je docker-compose zou je de environment variabelen UID / PGID moeten kunnen zetten.
[ Voor 94% gewijzigd door technorabilia op 08-01-2021 17:27 ]
ππ» Blog ππ»
Ik gebruik een laptop met Win Pro en versioning, dus alle bestanden worden periodiek gebackedup. Weten jullie of ik die versiehistorie kan verplaatsen naar de nieuwe diskstation? De setup/rechten zijn niet heel spannend, dus ik kan de config overzetten of opnieuw inrichten; maar ik wil vooral de versiehistorie behouden.
Synology Mail Server en Synology Mail Server Plus is het allemaal net niet. Uiteindelijk een eigen container gemaakt. Op een server met plain docker werkt het. Straks even testen of het ook op mijn Synology gaat werken. Dank zo ver allemaal!c-nan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:43:
Ik heb een aantal e-mail accounts, 2 bij Google maar ook 2 bij een hostingprovider. Ik wil backups van mijn e-mails maken, wat later ook makkelijk te restoren is.
Met imapsync kan je mails van de ene mailserver naar een ander mailserver kopieren. Mijn idee is dus:
- Synology Mail Server installeren op mijn NAS.
- E-mail accounts aanmaken op de NAS.
- Dmv imapsync de emails kopieren naar mijn NAS.
Of zijn er betere / slimmere manieren om backups te maken van je mail?
/edit
Ik heb Synology Mail Server geinstalleerd, maar ik kan de optie niet vinden om mail accounts aan te maken
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).