In mijn netwerk heb ik 3 Synology NAS-en staan:
1x hoofd backup
2x extern via vpn verbonden met de router
In het verleden heb ik veel gelazer gehad met Hyper Backup, omdat de backups om de haverklap corrupt waren en deze door Synology hersteld moesten worden. Zij konden het alleen naar "alleen lezen" recoveren, dus ik was 1 Γ 2 keer per maand bezig om weer een volledige backup te draaien ipv incrementeel.
Dat schoot niet op en dus ben ik gaan rsync-en via Hyper Backup (enkele versie) en dat werkte tot voor kort perfect, totdat ik op 1 van beide backups de schijf moest vervangen.
Gelijk op beide maar vervangen, omdat ze even oud zijn en sindsdien krijg ik op beide de vage melding "Gelukt (vereist aandacht)".
In de logging staat de volgende melding:
code:
1
| [Network to share][BackupDoel1] Backup folder [/homes] failed. (No permission to access the backup destination [192.168.140.4(BackupDoel)]. Please check you have the right permission to the backup destination.) |
en voor de andere
code:
1
| [Network to share][BackupDoel2] Backup folder [/homes] failed. (No permission to access the backup destination [192.168.140.5(BackupDoel)]. Please check you have the right permission to the backup destination.) |
Telkens komt deze melding als de backup eigenlijk klaar is.
Uiteraard eerst gekeken of de rechten goed staan en ik heb zelfs de gebruiker even admin en later zelfs admin met extra rechten gemaakt, maar ook dat helpt niet. De backupgebruiker heeft alle rechten om in het doel te schrijven.
In eerste instantie leek het probleem te worden veroorzaakt door een lege directory die de datum "01-01-1601" had, maar na het verwijderen er van kwam de melding terug met -hoe gek- dezelfde aantallen; blijkbaar had de software die directory al overgeslagen.
Het back-up account heb ik gesynchroniseerd op alle NAS-en, maar ook dat is geen oplossing
Het verschil is minimaal als ik de aantallen en omvang vergelijk;
code:
1
2
3
| bron : 31.207.335.955 bytes in 26.475 bestanden in 7.788 mappen
doel1: 31.207.297.555 bytes in 26.473 bestanden in 7.788 mappen
doel2: 31.207.297.555 bytes in 26.473 bestanden in 7.788 mappen |
Een verschil van 2 files en 306.200 bytes en beide doel-NAS-en zijn dus exact gelijk aan elkaar, maar net niet gelijk aan de bron.
Een filecompare wijst uit, dat het fysieke aantal bestanden gelijk is... (huh?) weliswaar zijn er een paar "datum/tijd"-verschillen en hadden 2 directories hoge ascii's in zich en die heb ik gecorrigeerd, dus ik had het vermoeden dat het om tijdelijke bestanden zou gaan...
Echter ik draai de backup 's nachts waneer er geen computers aan staan en dus ook geen tijdelijke bestanden open zouden kunnen staan.
Na controle blijkt, dat ik er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat de backup gelukt is, maarja... straks als ik het nodig heb mankeert er waarschijnlijk meer aan terwijl ik dacht dat het wel goed was... Ik wil dus gewoon de zekerheid van het groene vinkje :-) Vertrouwen is goed, controle is beter.
Iemand nog tips om nog te onderzoeken wat de reden van de foutmelding kan zijn?